Veel minder dan die 270u/mnd. Die kosten zij opgebouwd om regulier onderhoud uit te voeren op grote schaal. Op kleine schaal kan je het vaak wel zelf.Bartske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Je VVE betaal je niet meer maar je moet evengoed geld opzij zetten voor onderhoud. Reken maar uit wat je per maand betaald als je de badkamer en keuken elke 20 jaar wil vervangen bijvoorbeeld.
Zo werd er 60k euro gerekend om voor 1500m2 bestrating elke 10j op te hogen en bestraten. Dit deed men elke 8-10jaar.
Elke 5 jaar buitenschilder werk. De flat (12 verdiepingen) stonden 2 maanden in de steigers (steigers + arbeid = duur). Dat was elke 5 jaar ruim 120k euro.
In mjn huidige huis kon de schilder overal bij met een ladder.
Dus ja, ik reserveer nog steeds geld voor onderhoud. Maar de ondershoudsposten zijn dag en nacht verschillend.
Jaa, daar kwam ik later ook achter. Wellicht was het de leeftijd (was toen 19jaar in de 2008) en salaris laag (bank risico hoog).VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:58:
[...]
270 euro voor een gekoppelde levensverzekering? Dat is geen voorbeeld van gemiddelde premie lijkt me.
Ik betaal 15 euro pm.
Gelukkig is het nu beter.
Edit, het was een ORV inderdaad, sorry voor de verwarring.
[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 12-01-2022 18:38 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler