Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44

_Apache_

For life.

Bartske schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Je VVE betaal je niet meer maar je moet evengoed geld opzij zetten voor onderhoud. Reken maar uit wat je per maand betaald als je de badkamer en keuken elke 20 jaar wil vervangen bijvoorbeeld.
Veel minder dan die 270u/mnd. Die kosten zij opgebouwd om regulier onderhoud uit te voeren op grote schaal. Op kleine schaal kan je het vaak wel zelf.

Zo werd er 60k euro gerekend om voor 1500m2 bestrating elke 10j op te hogen en bestraten. Dit deed men elke 8-10jaar.

Elke 5 jaar buitenschilder werk. De flat (12 verdiepingen) stonden 2 maanden in de steigers (steigers + arbeid = duur). Dat was elke 5 jaar ruim 120k euro.
In mjn huidige huis kon de schilder overal bij met een ladder.

Dus ja, ik reserveer nog steeds geld voor onderhoud. Maar de ondershoudsposten zijn dag en nacht verschillend.
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:58:
[...]

270 euro voor een gekoppelde levensverzekering? Dat is geen voorbeeld van gemiddelde premie lijkt me.

Ik betaal 15 euro pm.
Jaa, daar kwam ik later ook achter. Wellicht was het de leeftijd (was toen 19jaar in de 2008) en salaris laag (bank risico hoog).

Gelukkig is het nu beter.

Edit, het was een ORV inderdaad, sorry voor de verwarring.

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 12-01-2022 18:38 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:45
Voor mijn hypotheek voor mijn nieuwbouw appartement (waarbij er door een omwonende bezwaar is aangetekend, dus of het doorgaat is de vraag) heb ik helemaal geen verzekering bij mijn hypotheek. Ik ga daar alleen wonen, als ik voortijdig dood ga zoeken ze het maar uit.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28

Dennis1812

Amateur prutser

Tja, dat zal je per persoon moeten afwegen.
Mijn vrouw en kinderen laat ik achter. Ik zorg graag dat ze het goed hebben.

Die verzekering was een enorme uitdaging om te krijgen. Maar geeft mij wel veel rust. Is mij het geld zeker waard.

Ik ben dan weer niet verzekerd tegen werkloosheid. Dat vond de hypotheker een domme keuze, wel een bewuste. In mijn werkveld is altijd wel werk (zorg). Dus daar een dure verzekering voor was niet mijn plan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
Dennis1812 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:42:
Tja, dat zal je per persoon moeten afwegen.
Mijn vrouw en kinderen laat ik achter. Ik zorg graag dat ze het goed hebben.

Die verzekering was een enorme uitdaging om te krijgen. Maar geeft mij wel veel rust. Is mij het geld zeker waard.

Ik ben dan weer niet verzekerd tegen werkloosheid. Dat vond de hypotheker een domme keuze, wel een bewuste. In mijn werkveld is altijd wel werk (zorg). Dus daar een dure verzekering voor was niet mijn plan.
Dat er werk is is fijn, maar daar heb je niet zoveel aan als je - gezien jouw uitgebreide medisch dossier - arbeidsongeschikt raakt toch? Of is die kans (heb natuurlijk geen zicht op het hoe/wat) voor jou niet of nagenoeg niet groter dan voor ieder ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28

Dennis1812

Amateur prutser

Valorian schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Dat er werk is is fijn, maar daar heb je niet zoveel aan als je - gezien jouw uitgebreide medisch dossier - arbeidsongeschikt raakt toch? Of is die kans (heb natuurlijk geen zicht op het hoe/wat) voor jou niet of nagenoeg niet groter dan voor ieder ander?
Die kans is groter. Maar dan moet ik een arbeidsongeschiktheid verzekering hebben. Die is geweigerd bij meerdere aanbieders.

Een werkeloosheidsverzekering keert niet uit bij arbeidsongeschiktheid.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:08
Dennis1812 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:53:
[...]

Die kans is groter. Maar dan moet ik een arbeidsongeschiktheid verzekering hebben. Die is geweigerd bij meerdere aanbieders.

Een werkeloosheidsverzekering keert niet uit bij arbeidsongeschiktheid.
En via de werkgever is er niets of weinig geregeld bij arbeidsongeschiktheid? Wellicht kun je dit aankaarten zodat de dekkingen verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 11:44
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Naast geld op een spaarrekening en aandelen zijn er nog twee andere dingen die ik doe om een buffer op te bouwen. Valt misschien een beetje buiten de definitie van 'buffer' maar toch.

- Ik krijg geen vakantiegeld en 13e maand meer maar bouw een persoonlijk keuzebudget op. Kan zelf bepalen wanneer dat uitbetaald wordt of het inzetten voor bepaalde doelen zoals een fiets. In december krijg ik alles wat in die pot zit uitbetaald en in januari begin je op 0. Als ik niks doe bouw ik jaarlijks een pot van bijna 16% van m'n brutoloon op die ik 1x op mijn spaarrekening kan zetten. Zo spaar ik ongemerkt maandelijks toch een flink bedrag extra. En als ik het tussentijds nodig heb kan ik nog steeds met de eerstvolgende salarisbetaling het geld uit laten betalen. Een nadeel is dat het geen rente oplevert. Als ik toevallig het geld in wil zetten voor een doel dat de fiscus ook prima vind zoals een fiets dan is het extra aantrekkelijk om op deze manier geld op te potten.
- Je hebt steeds vaker de optie om 'spaarverlof' op te bouwen. In mijn geval krijg ik jaarlijks wat uren en ik kan ook uren kopen van dat keuzebudget. Ik kan maximaal 100 weken aan spaarverlof opbouwen en de teller staat nu op 14 weken. Als ik zat ben van mijn werk of wat anders wil kan ik (in overleg) die uren opnemen en ben op die manier toch verzekerd van een inkomen. Nadeel is dat het geen geld is. Voordeel is dat die uren wel steeds meer 'waard' worden. Ik koop ze voor het uurloon dat ik nu heb en ze worden uitbetaald tegen het uurloon dan ik dan heb. Jaarlijks maak ik een stapje qua loon (zowel in trede als cao) waardoor mijn 'oudste' uren al een 'rendement' van 20% hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
engessa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:57:
Naast geld op een spaarrekening en aandelen zijn er nog twee andere dingen die ik doe om een buffer op te bouwen. Valt misschien een beetje buiten de definitie van 'buffer' maar toch.

- Ik krijg geen vakantiegeld en 13e maand meer maar bouw een persoonlijk keuzebudget op. Kan zelf bepalen wanneer dat uitbetaald wordt of het inzetten voor bepaalde doelen zoals een fiets. In december krijg ik alles wat in die pot zit uitbetaald en in januari begin je op 0. Als ik niks doe bouw ik jaarlijks een pot van bijna 16% van m'n brutoloon op die ik 1x op mijn spaarrekening kan zetten. Zo spaar ik ongemerkt maandelijks toch een flink bedrag extra. En als ik het tussentijds nodig heb kan ik nog steeds met de eerstvolgende salarisbetaling het geld uit laten betalen. Een nadeel is dat het geen rente oplevert. Als ik toevallig het geld in wil zetten voor een doel dat de fiscus ook prima vind zoals een fiets dan is het extra aantrekkelijk om op deze manier geld op te potten.
- Je hebt steeds vaker de optie om 'spaarverlof' op te bouwen. In mijn geval krijg ik jaarlijks wat uren en ik kan ook uren kopen van dat keuzebudget. Ik kan maximaal 100 weken aan spaarverlof opbouwen en de teller staat nu op 14 weken. Als ik zat ben van mijn werk of wat anders wil kan ik (in overleg) die uren opnemen en ben op die manier toch verzekerd van een inkomen. Nadeel is dat het geen geld is. Voordeel is dat die uren wel steeds meer 'waard' worden. Ik koop ze voor het uurloon dat ik nu heb en ze worden uitbetaald tegen het uurloon dan ik dan heb. Jaarlijks maak ik een stapje qua loon (zowel in trede als cao) waardoor mijn 'oudste' uren al een 'rendement' van 20% hebben.
Tijd is inderdaad een veel mooiere buffer dan geld. Valt ook niet in box 3 . Je boft dat je zoveel verlof kan opbouwen bij je werkgever. Dit vormt een flinke liability voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:28
flyingdutchboy schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:18:
[...]

Tijd is inderdaad een veel mooiere buffer dan geld. Valt ook niet in box 3 . Je boft dat je zoveel verlof kan opbouwen bij je werkgever. Dit vormt een flinke liability voor het bedrijf.
Het klinkt als ik het zo lees alsof dat bedrijf de staat is. Die kan dat potje aan urenverlof wel hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
Mijre schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Het klinkt als ik het zo lees alsof dat bedrijf de staat is. Die kan dat potje aan urenverlof wel hebben :)
Daarom is die hoogste belastingschijf ook zo hoog >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nieuw lijstje.
Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:50
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:37
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 11:22
Members only:

Weer terug in NL, in feb alles moeten verkopen (aandelen) vanwege sluiten investering account in VS en sindsdien in cash. Langzaam weer aan het terug inkopen via Meesman, maar het plan is wel om 100k vrij te houden voor een huis in de komende ~5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41
Members only:

Ben pas vorig jaar begonnen met aandelen, omdat we met ons inkomen zoveel kunnen sparen, het nergens op slaat dit allemaal op de bank te zetten. Een deel zetten we ook weg voor onze kinderen. Mogen ze vanaf hun 18e besteden voor studie of het kopen van een huis.
Ik verdeel onze spaarmogelijkheden gewoon over 2 kinderen en beleggen. Zit er aan te denken om mijn studieschuld in 1x af te lossen en een andere lening ook in 1x af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 01:10
Members only:

We houden een minimale cash buffer aan van 50k voor een volgende verhuizing, nieuwe auto. De rest van ons vermogen zit vast in lange termijn beleggingen en ons huis, momenteel ook nog een cash positie.

[ Voor 26% gewijzigd door Hbeez op 27-05-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Update na vorige post uit 2015.

Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door MeteoVir op 27-05-2022 15:47 . Reden: Fix bedragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
Members only:

Mijn overtollige spaargeld is reeds enige jaren naar extra aflossing van de hypotheek gegaan. Ik hef liever een schuld op met een rentepercentage van 4.2% dan dat ik 0,01% rente krijg.

De hypotheek kan per 1 januari aanstaande ingelost zijn. vanaf dan zal ik niet meer sparen voor aflossing maar ca de helft extra beleggen en de andere helft sparen voor als er een andere woning/kavel op ons pad komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Codeoranje op 29-05-2022 19:43 . Reden: Typefout bij buffer partner ]

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
Codeoranje schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:16:
***members only***

Mijn overtollige spaargeld is reeds enige jaren naar extra aflossing van de hypotheek gegaan. Ik hef liever een schuld op met een rentepercentage van 4.2% dan dat ik 0,01% rente krijg.

De hypotheek kan per 1 januari aanstaande ingelost zijn. vanaf dan zal ik niet meer sparen voor aflossing maar ca de helft extra beleggen en de andere helft sparen voor als er een andere woning/kavel op ons pad komt.
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
@ybos
Inderdaad een typefout ja 😅 maar met 1 nulletje minder vind ik het ook knap zat.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
Codeoranje schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:44:
@ybos
Inderdaad een typefout ja 😅 maar met 1 nulletje minder vind ik het ook knap zat.
Helemaal eens :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 15:29

Wailing_Banshee

You're Next

engessa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:57:

Dat eerste heb ik ook, dat tweede (helaas :p) niet. Maar ik kan dat eerste potje wel inzetten om extra verlofuren te kopen. Wat ik ook elk jaar doe :D (al het verlof wat ik uiteindelijk niet opgenomen heb, wordt in het volgende jaar alsnog als geld gegeven)

En dat het geen rente oplevert? Alleen beleggen zou iets opleveren, en dan kan het zijn dat je het niet hebt als je het nodig hebt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 12:11
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

Thompson

Beeromaniac

Members only:

Laatste jaren spaarbuffer afgebouwd en in fonds gestopt.
Heb gezien lage maandlasten en weinig onzekerheid ook niet echt buffer nodig.
Duurste onverwachte uitgave zou een nieuwe koelkast oid zijn want rijd lease.

Beeromaniac

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mensen willen vaak enkel extra beleggen in een stijgende markt terwijl je dan eigenlijk al te laat bent met instappen. Beleggen moet je echt als lange termijn doel zien en schommelingen op korte termijn moet je kunnen negeren.
Dit jaar heb ik al vele duizenden euro's 'verloren' aan beurswaarde, dat is jammer. Echter koop ik nu ook nog steeds elke maand fors in waardoor ik nu profiteer van lage koersen en weet ik dat ik dit geld toch de komende tien jaar niet wil gaan gebruiken waardoor ik nu alsnog prima kan slapen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Members only:

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Leeftijd: 48
Opleiding(en): Universiteit / Int Economie
Huidige functie: Bus Ops

Type woning: geschakelde 2 onder 1 kap, 600K marktwaarde, 140K hypotheek
Koop/huur: Koop
Hypotheek: 800 bruto
Partner: Ja
Kinderen: yeps 1, net volwassen

Bank: Rabo, Leaseplan Bank
Rentepercentage: laag
Totale buffer: 170.000

Belegd in aandelen: 9.000 (VWRL)
Totale dividend:?

Afgelopen jaar begonnen met beleggen, zal dit komende tijd nog verder opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 00:25
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door MagniArtistique op 30-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derp12345
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-04 15:32
Members only:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Met alle respect maar holy moly, wat moet je toch met zoveel geld? Wij hebben zeker een buffer en allerlei potjes met spaardoelen maar daar zit een persoonlijk limiet aan om daarna echt te "leven" ipv maar door te preppen....Een goede vriend van ons had een soort van spaarverslaving en is recent overleden, hij is nog geen 50 jaar geworden. En dat geld? Daar heeft hij nu niets meer aan. Het heeft mij in ieder geval doen beseffen dat geld een middel moet zijn, geen doel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:23:
Met alle respect maar holy moly, wat moet je toch met zoveel geld? Wij hebben zeker een buffer en allerlei potjes met spaardoelen maar daar zit een persoonlijk limiet aan om daarna echt te "leven" ipv maar door te preppen....Een goede vriend van ons had een soort van spaarverslaving en is recent overleden, hij is nog geen 50 jaar geworden. En dat geld? Daar heeft hij nu niets meer aan. Het heeft mij in ieder geval doen beseffen dat geld een middel moet zijn, geen doel!
Vergeet ook niet dat bij overleden zoveel achter blijft bij de belastingdienst, afhankenkelijk van afstand tot de overleden persoon.

https://www.belastingdien...ent/tarieven-erfbelasting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 316512

- Sparen voor een grote aankoop
- Handig om geld te hebben als je een eigen bedrijf wil starten
- Onzekere toekomst

Ik kan nog wel meerdere dingen verzinnen. Niet sparen omdat je niet weet hoe lang je nog leeft, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Anoniem: 316512 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:36:
[...]

- Sparen voor een grote aankoop
- Handig om geld te hebben als je een eigen bedrijf wil starten
- Onzekere toekomst

Ik kan nog wel meerdere dingen verzinnen. Niet sparen omdat je niet weet hoe lang je nog leeft, tja...
Ik zeg ook niet dat je NIET moet sparen! ;) Ik vind buffers van 25K of 100K nogal een verschil, ik zou persoonlijk ook willen leven ipv alleen maar preppen en vervolgens eerder dan gepland de pijp uit gaan waardoor je je bucketlist niet hebt kunnen afwerken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

Het is maar net hoe je 'leven' definieert. Juist het hebben van een grote buffer stelt je in staat om keuzes te maken die je vrijheid geven. Zo heb ik een keer zomaar ontslag genomen omdat ik het zat was en een statement wilde maken. Lekker een jaartje sabbatical. Heerlijk om dat gewoon te kunnen doen zonder enige geldzorgen.

Juist voor de mensen die goed kunnen sparen staat leven niet gelijk aan consumeren.

Persoonlijk houd ik geen rekening met plots overlijden, die kans is gewoon heel erg klein en daar handel ik naar, anders zou ik een zeer chaotisch leven hebben.

Met een grote buffer heb je ook minder verzekeringen nodig: je bent je eigen verzekering. Dat scheelt maandelijks weer wat kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 07-07-2022 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het rendement erop kan ook zorgen dat je juist per maand weer meer te besteden hebt.
Je kunt ook zien dat de zorg in nederland steeds minder biedt, en het hebben ok later zorg in te kunnen kopen als je zelf niet alles meer kunt.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ook wij hebben een grote hoeveelheid spaargeld (> 100k) en daarnaast wat beleggingen. Te veel om een buffer te zijn maar het lange termijn doel is ook om onze kinderen een extra start in het leven te kunnen geven en om de inkomstendaling bij pensioen op te vangen. En voor die doelen is er bijlange nog niet genoeg geld :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dikzak
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
Een buffer heeft vooral zin als je er ook een cap op hebt toch? Voor de balans van vrij geld vs noodzakelijke buffer. Nu lijkt het net een "kijk eens hoe rijk ik ben" topic, zonder dat er echt onderbouwd wordt waar de buffercap op gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Dikzak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:44:
Een buffer heeft vooral zin als je er ook een cap op hebt toch? Voor de balans van vrij geld vs noodzakelijke buffer. Nu lijkt het net een "kijk eens hoe rijk ik ben" topic, zonder dat er echt onderbouwd wordt waar de buffercap op gebaseerd is.
Exact, ik ben bijvoorbeeld oprecht benieuwd waar iedereen precies de buffer voor opstelt. Extra pensioen? Reizen? Financiële onafhankelijkheid? Of gewoon preppen omdat het verslavend is je vermogen te zien groeien?

Ik moet bekennen, het voelt lekker om iedere maand geld in potjes te droppen maar ik geniet er ook onwijs van om het weer uit te geven. Zo hebben wij als gezin momenteel een pot genaamd "Noodbuffer", hier komen we niet aan tenzij er echt geen andere optie is, doelbedrag 30K. Verder hebben wij gewoon spaarpotten voor auto, huis, kinderen,vakantie etc. Ons pensioen staat er prima voor (onze adviseur houdt dit in de gaten en we nemen alles jaarlijks door tijdens het jaargesprek) dus wij sparen hier nu niet extra voor. Geld is niet oneindig en ik merk dat je steeds andere fases in gaat waarbij andere spaardoelen komen kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:15

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Laat ik (34 jaar, man) dan een poging wagen:

Members only:

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Ik moet bekennen, het voelt lekker om iedere maand geld in potjes te droppen maar ik geniet er ook onwijs van om het weer uit te geven.
Dit. Wij hebben ook een potje waar we gewoon niet aan komen, de rest is in principe gewoon vogelvrij. Dat wil niet zeggen dat we het aan alles en niets uitgeven, maar als we echt iets willen hebben, kunnen we dat gewoon betalen. Zo zagen we 2 jaar geleden de auto die we al een tijdje op het oog hadden, te koop staan (model, kleur, kilometerstand, alles klopte). En 2 weken later hebben we onze auto omgeruild. Betaald van spaargeld. Dat voelde gewoon heerlijk. We dachten toen nog dat het 2 jaar zou duren voordat die buffer weer aangevuld was, maar dat heeft toen een jaar geduurd (er speelde toen iets waardoor onze vakantie geannuleerd werd en we ook nergens anders heen konden....)

Ik wil niet perse eerder stoppen met werken, maar ons huis is wel afbetaald voordat ik m'n pensioenleeftijd heb bereikt. Wat er dan gaat gebeuren, weet ik nog niet.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Dikzak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:44:
Het is ook een stukje ontzorging. Heeft een deel van je spaarrekening een bepaald doel, en heb je dat gehaald. Haal ik de automatische storting er weer vanaf. Zo staat er duizend euro klaar voor zwemles voor mijn zoontje. Dat moet genoeg zijn.
Heb een klein bakje voor onderhoud aan motor en auto, daar zit ook genoeg in.
Maar in het 'bakje' van de hypotheek staat nog niet genoeg. Daar staat nog 50k euro open over 25, en willen we dan afbetaald hebben.

Het is deels het kunnen incasseren avn een tegenvaller (auto kapot etc), en deel dat je daar elke maand niet meer over na hoeft te denken (automatisch overboeking).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Ik zeg ook niet dat je NIET moet sparen! ;) Ik vind buffers van 25K of 100K nogal een verschil, ik zou persoonlijk ook willen leven ipv alleen maar preppen en vervolgens eerder dan gepland de pijp uit gaan waardoor je je bucketlist niet hebt kunnen afwerken.
Dat iemand alleen maar aan het preppen is omdat hij een grote buffer heeft is natuurlijk een aanname. Het kan simpelweg een verschil in inkomen zijn, iemand die 4000 euro netto per maand verdiend kan makkelijk 1000 euro per maand sparen en evenveel 'leven' als iemand die 3000 euro netto verdiend.

Daarnaast, zoals hierboven al aangegeven, kan een flink bedrag juist helpen met leven. Door nu een mooi vermogen op te bouwen kan ik op mijn 50e stoppen met werken als ik dat zou willen. En mijn inkomen is hoog genoeg om dat te kunnen doen zonder nu het leven op te geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Het is deels het kunnen incasseren avn een tegenvaller (auto kapot etc), en deel dat je daar elke maand niet meer over na hoeft te denken (automatisch overboeking).
Precies dat! Dat is voor mij ook voornamelijk het doel van een buffer aanleggen. En verder is het natuurlijk heerlijk om voor doelen te sparen waarbij het potje volledig leeg mag wanneer het doel is bereikt, maar dat valt voor mij niet onder buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 11:48
Even een update na een bewogen jaar:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Deels eens met je.

Alleen statistisch gezien is het aantal mensen dat de laatste jaren van hun leven in armoede doorbrengen vele malen groter dan mensen die vroeg sterven met heel veel geld.

Ik leef liever nu iets minder intens met risico dat ik mijn spaargeld niet kan benutten dan dat ik later moet teren op de herinneringen van al dat 'leven' van vroeger, omdat ik geen geld meer heb om iets leuks te ondernemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Deels eens met je.

Alleen statistisch gezien is het aantal mensen dat de laatste jaren van hun leven in armoede doorbrengen vele malen groter dan mensen die vroeg sterven met heel veel geld.

Ik leef liever nu iets minder intens met risico dat ik mijn spaargeld niet kan benutten dan dat ik later moet teren op de herinneringen van al dat 'leven' van vroeger, omdat ik geen geld meer heb om iets leuks te ondernemen
Bedenk wel dat op je 70e veel geld hebben fijn is, maar kan je dan nog dezelfde dingen doen met dat geld als dat je in je jongere jaren kan? Die laatste jaren, dat is toch vaak wat meer een boekje lezen, krantje doornemen, tijd doorbrengen met familie en vrienden en niet zozeer nog volop de wereld rondreizen en bijzondere grote uitgaven hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:16
@GadgetGirl88
De buffer voor "eigen gebruik" is op een gegeven moment inderdaad wel voldoende.

Wanneer je jouw kinderen niet met een studieschuld wil opzadelen of later wil helpen met de aanschaf van een huis, heb je het ineens over hele andere bedragen.
Dan heb je liever >100K opgebouwd dan 25K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Homeland schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Bedenk wel dat op je 70e veel geld hebben fijn is, maar kan je dan nog dezelfde dingen doen met dat geld als dat je in je jongere jaren kan? Die laatste jaren, dat is toch vaak wat meer een boekje lezen, krantje doornemen, tijd doorbrengen met familie en vrienden en niet zozeer nog volop de wereld rondreizen en bijzondere grote uitgaven hebben.
Ben het met je eens voor de leeftijden vanaf 85.

Alleen; tegenwoordig zijn de mensen tussen 70 en 85 nog jong.
Ga in september nog met mijn vader weekend met de motor weg. Hij is 77.

En ik zie mezelf op mijn 80ste nog wel paar mooie cruises maken ipv achter de geraniums. Kosten wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
djiedjee schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:50:
@GadgetGirl88
De buffer voor "eigen gebruik" is op een gegeven moment inderdaad wel voldoende.

Wanneer je jouw kinderen niet met een studieschuld wil opzadelen of later wil helpen met de aanschaf van een huis, heb je het ineens over hele andere bedragen.
Dan heb je liever >100K opgebouwd dan 25K.
Klopt, al vind ik dat persoonlijk dus echt heel wat. Ik heb "vroeger" gewoon moeten werken voor mijn rijbewijs, zelf mijn lesgeld voor mijn studie betaald, ouders sprongen wel bij als het nodig was maar ik heb hierdoor wel geleerd goed met geld om te gaan. Neemt niet weg dat de maatschappij steeds meer naar de klote gaat en het fijn is je kids bij te kunnen (blijven) staan, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Klopt, al vind ik dat persoonlijk dus echt heel wat. Ik heb "vroeger" gewoon moeten werken voor mijn rijbewijs, zelf mijn lesgeld voor mijn studie betaald, ouders sprongen wel bij als het nodig was maar ik heb hierdoor wel geleerd goed met geld om te gaan. Neemt niet weg dat de maatschappij steeds meer naar de klote gaat en het fijn is je kids bij te kunnen (blijven) staan, maar dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je inkomsten.
Doet mij heel erg denk aan het boek "Rich Dad Poor Dad". Over hoe je leert met geld omgaan, want dat wordt niet in scholen geleerd.

YouTube: Rich Dad Poor Dad by Robert Kiyosaki (Detailed Summary)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Exact, ik ben bijvoorbeeld oprecht benieuwd waar iedereen precies de buffer voor opstelt. Extra pensioen? Reizen? Financiële onafhankelijkheid? Of gewoon preppen omdat het verslavend is je vermogen te zien groeien?

[...]
Veel mensen hier noemen niet een buffer maar meer kapitaal wat ze hebben. Dat staat in mijn mening niet gelijk. Mijn persoonlijke buffer staat op 20k. Dat hou ik achter de hand voor onvoorziene omstandigheden. En is berekend op bepaalde uitgaven/vervangingswaarde.

Maar mijn kapitaal is groter, vooral omdat ik gewoon niet zo veel uitgeef, daar ook geen behoefte aan heb en dus over houd. Heeft niets met je bovenstaande redenen te maken. En kan zijn dat ik het ooit aan iets ga uitgeven.

[Edit] Toevoeging: ik wil niet de definitie van buffer discussiëren, dat is al vaker gedaan. Maar wil alleen maar aangegeven dat dat hier dus niet voor iedereen hetzelfde is.

[ Voor 9% gewijzigd door majoh op 07-07-2022 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:16
Helemaal mee eens!
majoh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:33:
[...]
Veel mensen hier noemen niet een buffer maar meer kapitaal wat ze hebben. Dat staat in mijn mening niet gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ik denk dat mijn moeder het absoluut niet met je eens is...

Voor een deel heb je wel gelijk, vind ik, ik zou niet alles nu willen opgeven zodat ik later dingen kan doen.... Daarom doen we nu ook al veel, maar sparen we ook voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:38

Op je 70e ben je net drie jaar met pensioen. Ik ken dan ook maar weinig mensen van die leeftijd die hun leven zo doorbrengen zoals jij stelt…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat ik me vooral afvraag is; hoe komt iedereen hier aan zoveel geld. Mensen van <30 met beleggingen van 250k 8)7 . De gemiddelde leeftijd/vermogen ratio ligt hier zo te lezen rond de 35j/100k. Of is dat inherent aan dit topic? Dat mensen met een "gewone" modale buffer hier niet zo snel komen "pronken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:48
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Wat ik me vooral afvraag is; hoe komt iedereen hier aan zoveel geld. Mensen van <30 met beleggingen van 250k 8)7 . De gemiddelde leeftijd/vermogen ratio ligt hier zo te lezen rond de 35j/100k. Of is dat inherent aan dit topic? Dat mensen met een "gewone" modale buffer hier niet zo snel komen "pronken".
Grote verschillen met hoe je begint aan je loopbaan. In mijn vrienden groepen zie ik heel duidelijk dat iedereen die thuis is blijven wonen beginnen met een flinke buffer. Natuurlijk hebben ze allemaal hiervoor gewoon een baantje gehad, maar door de lage woon kosten is dit flink opgespaard. De meesten zijn daarna wel slim genoeg geweest om dit een beetje te investeren en er wat winst op te maken.

Zelf vanaf mijn 18e op kamers gegaan, nooit baantjes gehad waarmee ik in de vakantie 40 uur kon werken en altijd stabiel rond de 5k gebleven qua buffer.

Ondertussen dit jaar 30 geworden, en heb me buffer eindelijk rond de +/- 10k. (betaal alles maar eens met een huur van 900, terwijl je bruto op 2200 zit). Ondertussen door baan wisselingen dit flink opgekrikt, maar dan blijt de buffer wel achter.

En laten we nou eerlijk zijn: Voor jezelf is het fijner om te zeggen "kijk ik heb een grote buffer" dan confronterend te bevestigen dat je buffer niet zo groot is. Vooral inderdaad als je de formaten van de buffers hier voorbij ziet komen.

[ Voor 7% gewijzigd door osseh op 07-07-2022 14:32 ]

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:41
Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Lassy op 08-07-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:34

Koppensneller

winterrrrrr

Leuk om af te toen te updaten hier.

Van:

Members only:

Naar:

Members only:

We hebben gescheiden financiën, dit is dus mijn deel. Nu bezig met het opbouwen van een wat grotere buffer voor een verdiepingsopbouw over een jaar of 2 waarmee we meteen wat verduurzaming gaan meenemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Koppensneller op 07-07-2022 14:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GadgetGirl88
[...]

Precies mijn vraag, daarom reageer ik ook, met mijn `gewone` modale buffer. Ik heb een hekel aan het normaliseren van dingen die buiten proportie zijn. Uiteraard ben ik blij voor de mensen die het zo onwijs goed voror elkaar hebben, maar het lijkt allemaal maar zo normaal en vanzelfsprekend en dat is het anno 2022 echt niet (meer)!

Ik ben 34 jaar en wij hebben een koopwoning, twee kids en momenteel verschillende spaarpotten van bij elkaar 10K. We hebben net alle kozijnen vervangen, zonder bouwdepot dus de spaarpot ging snel leeg. Ik vond het persoonlijk al heel wat dat we dit konden betalen en nu zo snel weer op 10K komen. Maar moet ook bekennen dat er in mijn vriendenkring niet zo open over kapitaal en vermogen wordt gesproken dus geen idee want andere dertigers momenteel op hun bankrekening hebben staan. Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat mensen met modale inkomens momenteel een stuk minder kunnen sparen door de inflatie, werkelijk ALLES is duurder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Ik denk dat het dat laatste is. Ik kan hier wel komen melden dat ik €200 buffer heb en een huurhuis, maar dat is niet goed voor mijn ego

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:39:
[...]
Ik ben 34 jaar en wij hebben een koopwoning, twee kids en momenteel verschillende spaarpotten van bij elkaar 10K
Zelfde situatie hier. Spaarpotten 15K, maar heb dan ook niet allerlei kozijnen laten vervangen :9

Ben er niet zo druk mee zolang inkomen, lasten en vrij besteedbaar geld goed met elkaar matchen. Het is dat ik jouw reactie zie en daarom ook maar een duit in het zakje doe.
Als m'n buffer 25k zou zijn had ik allang een mooie reis geboekt :D

Rondom mij in onze leeftijdscategorie ken ik mensen die amper een buffer hebben tot zo rond de 50k. Niet iedereen is er open over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oon schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat het dat laatste is. Ik kan hier wel komen melden dat ik €200 buffer heb en een huurhuis, maar dat is niet goed voor mijn ego
Hangt ervan af. Als je vorig jaar nog op straat leefde met een schuld van 10K+, dan heb je het afgelopen jaar best goed gedaan :D
Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:46:
[...]
Ben er niet zo druk mee zolang inkomen, lasten en vrij besteedbaar geld goed met elkaar matchen. Het is dat ik jouw reactie zie en daarom ook maar een duit in het zakje doe.
Als m'n buffer 25k zou zijn had ik allang een mooie reis geboekt :D
Ik heb de andere kant ook gezien (aan het begin van het salaris al geen maand meer over hebben...). Ben blij dat we dat deel achter ons gelaten hebben en nu gewoon de dingen kunnen doen die we willen. Met beleid natuurlijk, het is niet dat we geld uitgeven om het geld uitgeven :p

Dat is ook waarom ik die 15K buffer ook echt als buffer wil hebben. De rest is meegenomen (en behoorlijk gegroeid de afgelopen 2 jaar, ondanks het feit dat we die auto gekocht hebben, die eigenlijk duurder was dan ik oorspronkelijk wilde uitgeven... maar soms heb je van die aanbiedingen die niet too good to be true zijn, alleen maar good :D)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Leeftijd: 45
Opleiding(en): MBO/HBO
Huidige functie: Medewerker Omgevingsrecht

Type woning: Vrijstaande woning
Koop/huur: Koop 2.1% 400K hypotheek 15 K afgelost, wonen net anderhalve maand
Partner: Ja
Kinderen: Ja 2 dochters

Bank: Regio
Rentepercentage: nb
Totale buffer: 15K ex spaarrekeningen kids maar die behoren naar mijn mening niet tot de buffer.
Net alle kosten gehad ivm nieuwbouw woning en dus flinke aanslag op het spaargeld. Maar nog een redelijke buffer over.

Belegd in aandelen: niet
Totale dividend: niet
Fonds:niet

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wailing_Banshee schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Hangt ervan af. Als je vorig jaar nog op straat leefde met een schuld van 10K+, dan heb je het afgelopen jaar best goed gedaan :D
Op de straat leven doe ik gelukkig niet, maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander toch ook wel zo'n 2-3 ton aan hypotheek en 30-50k aan studieschuld heeft, dus dan blijft er van veel mensen hier ook al snel minder over :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Precies mijn vraag, daarom reageer ik ook, met mijn `gewone` modale buffer. Ik heb een hekel aan het normaliseren van dingen die buiten proportie zijn. Uiteraard ben ik blij voor de mensen die het zo onwijs goed voror elkaar hebben, maar het lijkt allemaal maar zo normaal en vanzelfsprekend en dat is het anno 2022 echt niet (meer)!

Ik ben 34 jaar en wij hebben een koopwoning, twee kids en momenteel verschillende spaarpotten van bij elkaar 10K. We hebben net alle kozijnen vervangen, zonder bouwdepot dus de spaarpot ging snel leeg. Ik vond het persoonlijk al heel wat dat we dit konden betalen en nu zo snel weer op 10K komen. Maar moet ook bekennen dat er in mijn vriendenkring niet zo open over kapitaal en vermogen wordt gesproken dus geen idee want andere dertigers momenteel op hun bankrekening hebben staan. Ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat mensen met modale inkomens momenteel een stuk minder kunnen sparen door de inflatie, werkelijk ALLES is duurder.
Ik hoor tegenwoordig ook veel mensen om mij heen klagen over de stijgende kosten en dat zijn allemaal mensen met goede banen, waar de afgelopen vijftien jaar alles mogelijk was (nooit een financieel probleem).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Jumpman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Ik hoor tegenwoordig ook veel mensen om mij heen klagen over de stijgende kosten en dat zijn allemaal mensen met goede banen, waar de afgelopen vijftien jaar alles mogelijk was (nooit een financieel probleem).
Ja hier ook, mensen die heel "stoer" op hun twee fulltime inkomens een nieuwbouwwoning hebben gekocht en nu in de rats zitten ivm de inflatie. Dus een buffer is heel belangrijk, maar ik merk dat hier niet echt in mijn categorie wordt gereageerd ;) .
Wij zijn blij dat wij nu alles duurder wordt nog steeds kunnen sparen, dat komt mede omdat we ons hebben ingehouden met het kopen van een woning. We hebben een prachtig verbouwde, verduurzaamde tussenwoning voor een lachertje: amper 500 euro bruto per maand. God zij dank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

de Peer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:42:
Het is maar net hoe je 'leven' definieert. Juist het hebben van een grote buffer stelt je in staat om keuzes te maken die je vrijheid geven. Zo heb ik een keer zomaar ontslag genomen omdat ik het zat was en een statement wilde maken. Lekker een jaartje sabbatical. Heerlijk om dat gewoon te kunnen doen zonder enige geldzorgen.

Juist voor de mensen die goed kunnen sparen staat leven niet gelijk aan consumeren.

Persoonlijk houd ik geen rekening met plots overlijden, die kans is gewoon heel erg klein en daar handel ik naar, anders zou ik een zeer chaotisch leven hebben.

Met een grote buffer heb je ook minder verzekeringen nodig: je bent je eigen verzekering. Dat scheelt maandelijks weer wat kosten.
Die hele ratrace en meer meer meer is aan veel mensen niet besteed. Hoeveel mensen regelen echt helemaal NIKS voor als er een keer iets kapotgaat of de boel niet gaat zoals je wilt? Weet vrijwel zeker dat er genoeg volk voor de buitenwereld het leuk heeft, maar ofwel in het rood zitten, of bijzonder weinig overhouden. Je kunt ook leren om met 'normale' dingen genoegen te nemen. Het hoeft niet altijd groter of meer. Minder kunnen werken en meer rust in je hoofd kan heel veel leefplezier bieden :)

Nu even een wedervraag als dat mag: hoeveel mensen hier houden (al dan niet deels) bewust ook hun mond over hun grote buffer tegen vrienden en bekenden? Het roept een soort jaloezie op, of misschien vervelende reacties?

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 07-07-2022 15:16 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:39
[...]

Denk dat je conclusie wel redelijk realistisch is als je de bezoekers (modaal+ - leeftijd 30/40) zo bij elkaar pakt. Persoonlijk denk ik dat dit makkelijk te halen is als je thuis niks hebt hoeven te betalen, niet op kamers bent gegaan tijdens je studie/vroeg bent gaan werken. Alles wat je wel moest betalen in tijden dat het geld 'minder' binnen kwam zet je iets verder achter op 'de rest'.

Dat gezegd hebbende; ik denk dat je de verkeerde vragen stelt of ze niet moet stellen omdat het je niks zinnigs oplevert. Wil je meer buffer, dan kun je alleen maar in je eigen situatie bij jezelf te raden gaan hoe je vanaf nu stapje voor stapje 'meer' hebt. Die antwoorden kun je hier niet vinden, het is allemaal hindsight wat dat betreft.

Als ik in dit topic kijk is het vooral om te kijken hoe ze X bedrag verdelen binnen de mogelijkheden die er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetGirl88
2Dutch schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:13:
[...]

Het hoeft niet altijd groter of meer. Minder kunnen werken en meer rust in je hoofd kan heel veel leefplezier bieden :)
Yes, vooral dat laatste! Toevallig heb ik recent besloten mijn bedrijf een dag extra dicht te gooien, niet omdat het niet goed loopt (integendeel), maar omdat ik rust in mn hoofd wil en gewoon tijd voor mezelf! Ik verkies vrije tijd dus boven geld.

Ingekort om te voorkomen dat her een discussie over werk/prive balans wordt

[ Voor 45% gewijzigd door t_captain op 07-07-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:39

hier dreigt het een discussie te worden over het belang van vermogen vs. vrije tijd.
Interessant, maar buiten scope voor dit topic.

[ Voor 83% gewijzigd door t_captain op 07-07-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88

(knip) inhoudelijke discussie die te breed gaat voor dit topic

[ Voor 88% gewijzigd door t_captain op 07-07-2022 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Dat is best lastig, ik probeer geen dingen te verzwijgen.
Maar als ze horen op welke leeftijd we ons huis hebben afgelost, snappen ze daar echt helemaal niks van. Ik probeer me tegenwoordig dus wel een beetje in te houden.

Doordat we afgelost hebben konden we daarna nog veel harder sparen. Ik durf hier bijna ook niet meer te melden hoeveel kapitaal we inmiddels hebben.
Tegenwoordig iets meer in aandelen, maar toch.
[...]

Nu even een wedervraag als dat mag: hoeveel mensen hier houden (al dan niet deels) bewust ook hun mond over hun grote buffer tegen vrienden en bekenden? Het roept een soort jaloezie op, of misschien vervelende reacties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hier zitten ook veel mensen met een (meer dan) bovengemiddeld inkomen, dan is sparen en beleggen veel makkelijker. Zal ook eens een bescheiden duit in het zakje doen dan, zit wel aardig aan de onderkant qua salaris :+

Members only:
GadgetGirl88 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:23:
Yes, vooral dat laatste! Toevallig heb ik recent besloten mijn bedrijf een dag extra dicht te gooien, niet omdat het niet goed loopt (integendeel), maar omdat ik rust in mn hoofd wil en gewoon tijd voor mezelf! Ik verkies vrije tijd dus boven geld. Met 3 volle dagen verdien ik nog steeds meer dan ik nodig heb en dat maakt dat ik al snel weet wat ik moet kiezen, ik word namelijk een beter mens als ik meer tijd voor mezelf heb. Het gevolg is dat ik dan minder hard kan sparen, maar ik leef niet om te werken, ik werk om te leven.
Zo zie ik het ook. Ik werk 4 dagen en zou er geen 5 meer willen werken, never nooit niet. Het verschil met fulltime was ook nog eens vrij klein qua salaris. De belastingdienst geeft mij geld terug, zeg genoeg :P Heb mezelf aangeleerd om bij elke salarisverhoging meer te gaan sparen/beleggen en focus ook meer op als ik dan dingen koop, te gaan voor duurzaam. Daar hou je vanzelf geld aan over door minder te hoeven vervangen. Leef niet om te werken idd :Y

[ Voor 30% gewijzigd door 2Dutch op 07-07-2022 15:46 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49

Laten we dit topic een beetje aan de financiele kant houden: vermogen, buffer, planning.

Discussies over de persoonlijke afwegingen tussen inkomen en vrije tijd zijn interessant, maar dit topic is wat smaller.

[ Voor 61% gewijzigd door t_captain op 07-07-2022 16:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 17:51
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Phyrozi op 05-10-2022 16:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

* Notna meldt

Een aantal (hechte) vrienden weten van de hoed en de rand, maar voor de rest (incl. directe familie) houd ik die bewust in het duister. Dat is een inschatting adhv eerdere ervaringen (lees: hoe zij reageerde bij wildvreemde) en bijv. het recentelijk kopen van een nieuwe auto (nieuwwaarde 70k, compleet zelf (cash) betaald). De eerste opmerking (letterlijk, bij het tonen van de auto), die ik kreeg van mijn schoonvader, was 'hoe kan jij dat betalen?' en 'hoe kom je aan zoveel geld?' :')

3 jaar geleden een upgrade gedaan van ons huis (170k naar 550k, van 95m2 naar 180m2 etc.) en ook daar waren de opmerkingen veelal gewoon naar en doordrongen van jaloezie.

En zo zijn er nog legio andere voorbeelden te noemen waardoor ik tegenwoordig een stuk voorzichtiger ben met wat ik wel of niet deel.

Ik heb geen behoefte om het aan dat soort mensen tekst en uitleg te geven.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Ben er eigenlijk vrij open in. Het maakt mij ook niet uit wat andere zeggen. Als ze het vragen geef ik antwoord en soms vraag ik het aan een ander, niet uit jaloezie, maar uit bewondering!

Ik vraag ook niet hoe kom jij aan zoveel geld, maar vraag hoeveel zo iets kost en geef aan dat ik daar bewondering voor heb en hoe ze dat gedaan hebben zodat ik er weer wat van leer!

Het gaat mij ook niet om het geld. Wij sparen nu relatief weinig door omstandigheden. (Verbouwing en hoge onverzekerde zorgkosten)

Toon maakt de muziek!

[ Voor 14% gewijzigd door perspectivebass op 07-07-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Notna schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:03:
[...]

* Notna meldt

3 jaar geleden een upgrade gedaan van ons huis (170k naar 550k, van 95m2 naar 180m2 etc.) en ook daar waren de opmerkingen veelal gewoon naar en doordrongen van jaloezie.
Mooie stap! Om vervolg aan mij. Bovenstaande te geven:

Hoe heb je dat bereikt? En wat zijn volgens jouw jullie belangrijkste keuzes geweest die dit mogelijk maakte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

perspectivebass schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Mooie stap! Om vervolg aan mij. Bovenstaande te geven:

Hoe heb je dat bereikt? En wat zijn volgens jouw jullie belangrijkste keuzes geweest die dit mogelijk maakte?
Members only:

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Onze woning (zie vorige post) is lastig verbloemen voor familie en vrienden, maar verder rijden we een relatief bescheiden wagen, daar waar veel mensen de auto gebruiken als een soort status middel, hanteer ik het eigenlijk juist als het omgekeerde.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2022 20:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Mooi om te lezen en goed gedaan! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

[...]

Als je 5 jaar geleden een huis had gekocht dan heb je nu sowieso een vermogen opgebouwd van 1 ton zonder de je er iets voor had hoeven te doen.
En moet zeggen dat in nl ook best wel makkelijk is om veel vermogen op te bouwen je beetje serieus neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Als je 5 jaar geleden een huis had gekocht dan heb je nu sowieso een vermogen opgebouwd van 1 ton zonder de je er iets voor had hoeven te doen.
En moet zeggen dat in nl ook best wel makkelijk is om veel vermogen op te bouwen je beetje serieus neemt.
Wat is de waarde van vermogen in stenen? Ik heb een overwaarde van meer dan 3 ton maar dat is toch geen vermogen? Ja als ik de woning verkoop en ga huren dan heb ik 3 ton vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

En dat verklaart waarom sommige mensen een buffer hebben van 1 ton op hun 35de.

Voor rest is ook niet moeilijk in NL mits je niet elk 5 jaar wilt verhuizen, geen scheidingen kent, elke 3 jaar een nieuw auto wilt hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:47
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:04:
En dat verklaart waarom sommige mensen een buffer hebben van 1 ton op hun 35de.

Voor rest is ook niet moeilijk in NL mits je niet elk 5 jaar wilt verhuizen, geen scheidingen kent, elke 3 jaar een nieuw auto wilt hebben.
Ja zo kan ik nog meer verzinnen.. maar een buffer vind ik niet de overwaarde van je woning. Een buffer is een geldbedrag dat je beschikbaar hebt voor als je zonder of met verminderd inkomen komt te zitten. Waarmee je de maandlasten kan overbruggen tot je volgende baan/inkomen.

Je woning met overwaarde gaat pas in de verkoop in uiterste nood, en dan moet je dus óf een goedkopere woning vinden en inrichten óf gaan huren. Anders komt de overwaarde niet vrij als vermogen om eten van te kunnen kopen.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
DonJunior schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Je woning met overwaarde gaat pas in de verkoop in uiterste nood, en dan moet je dus óf een goedkopere woning vinden en inrichten óf gaan huren. Anders komt de overwaarde niet vrij als vermogen om eten van te kunnen kopen.
Ik snap deze opmerking (en die eerdere over huren) niet zo, als je salaris voldoende is gestegen kun je een gelijkwaardige of zelfs duurdere woning terugkopen door bij te lenen. Of dat met de huidige hypotheekrentes verstandig is, is een tweede.. ik heb er zelf in ieder geval bewust voor gekozen om bij m'n verhuizing de overwaarde niet te gebruiken om naar een maximale woningwaarde te gaan door de overwaarde niet te gebruiken voor de aankoop, maar genoegen te nemen met een prima tussenwoning die van alle gemakken is voorzien. Ook een manier om een grote buffer te krijgen trouwens, niet altijd meer willen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

perspectivebass schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:11:
Ben er eigenlijk vrij open in. Het maakt mij ook niet uit wat andere zeggen. Als ze het vragen geef ik antwoord en soms vraag ik het aan een ander, niet uit jaloezie, maar uit bewondering!

Ik vraag ook niet hoe kom jij aan zoveel geld, maar vraag hoeveel zo iets kost en geef aan dat ik daar bewondering voor heb en hoe ze dat gedaan hebben zodat ik er weer wat van leer!

Het gaat mij ook niet om het geld. Wij sparen nu relatief weinig door omstandigheden. (Verbouwing en hoge onverzekerde zorgkosten)

Toon maakt de muziek!
Mee eens, de manier waarop je iets vraagt bepaalt ontzettend veel. Blijf het grappig vinden hoe veel mensen absoluut niet over geldzaken willen praten, zelfs niet met goede vrienden, terwijl het wel degelijk een belangrijk iets is in je leven. Je kunt elkaar namelijk ook helpen met advies, want laten we eerlijk zijn: wie er is ooit op school geleerd dat je een x bedrag als buffer moest houden voor onvoorziene zaken? ja " je moet sparen", maar hoeveel, waarvoor, waar moet je rekening mee houden? Ik voel me helemaal niet benadeeld als iemand een grote dure auto rijdt: dat is vast erg leuk, luxe en er is mogelijk lang voor gespaard. Helaas is het zo dat er voldoende mensen zijn die echt geen opties hebben om veel geld opzij te zetten, en daardoor ook bepaalde eigen dromen geen waarheid zien worden. Nog geen reden lullig te doen tegen een ander.

Maarre: tijdens de pandemie is er wel flink gespaard: hopelijk heeft dat bij sommigen voor een blijvend andere mindset gezorgd: ook tevreden met wat minder / denken aan later ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Hmm dacht dat ik al eens in dit topic had gepost maar kan het niet terugvinden.

Members only:

Zit er dus prima bij. Close friends en familie weten dat ik er opzich prima bij zit, maar volgens mij geen details (behalve pa die regelmatig met bankzaken helpt). Maar ik maak er geen geheim van en vind over financiën praten best interessant, zeker geen taboe onderwerp.
Financiële situatie is heel prettig, maar zeker niet alles.

[ Voor 9% gewijzigd door Thompson op 07-07-2022 22:34 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

Zenix

BOE!

Thompson schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:32:
Hmm dacht dat ik al eens in dit topic had gepost maar kan het niet terugvinden.

***members only***

Zit er dus prima bij. Close friends en familie weten dat ik er opzich prima bij zit, maar volgens mij geen details (behalve pa die regelmatig met bankzaken helpt). Maar ik maak er geen geheim van en vind over financiën praten best interessant, zeker geen taboe onderwerp.
Financiële situatie is heel prettig, maar zeker niet alles.
Je hebt in vergelijking met je vorige post wel meer hypotheek ;)
Thompson in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

Zoeken naar topic (gebruiker) en dan je naam invoeren :) Je hebt een flink aantal posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
knip

[ Voor 99% gewijzigd door Paragon93 op 13-02-2024 21:22 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 14:56
Sindskort lees ik mee; leuk om te zien wat voor "buffers" anderen hebben, soms jaloersmakend :)
Members only:

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:09
Sjowhan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:58:
Sindskort lees ik mee; leuk om te zien wat voor "buffers" anderen hebben, soms jaloersmakend :)
Zou niet jaloersmakend moeten zijn, in de zin dat "buffer" niet hetzelfde is als "kapitaal" of "spaardoel". Een buffer geef je uit als het moet, de rest van je geld omdat je het leuk vindt. Jaloers zijn op een buffer is zoiets als jaloers zijn op een inboedelverzekering. :+

Als je echter eenmaal kapitaal hebt wordt het vanzelf ook lastiger om te beoordelen welk stuk daarvan dan volgens jou onder "buffer" valt, en het wordt ook minder belangrijk (je hebt het geld immers toch). Op die manier kun je natuurlijk resultaten krijgen die ver uit elkaar liggen -- een "buffer" om een huis te kopen is natuurlijk al snel een ton (of meer), maar geen buffer. Het topic maakt dit onderscheid niet, waardoor het al snel een mix is geworden van "hoe rijk ben ik volgens mij" opsommingen en "wat is een buffer" discussies.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Zenix schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 01:22:
[...]

Je hebt in vergelijking met je vorige post wel meer hypotheek ;)
Thompson in "Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?"

Zoeken naar topic (gebruiker) en dan je naam invoeren :) Je hebt een flink aantal posts.
Ach verrek toch wel idd. Denk dat de waarheid qua hypotheek best wel eens ergens daar tussenin zou kunnen liggen haha. Dat is 't een beetje als ie al zo laag is, dan kijk je er niet echt meer naar / onthoud je 't minder.

Beleggingen zijn sindsdien ook niks meer waard geworden ondanks wel extra inleg :')

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:58
Interessant topic. Ik woon sinds ruim 2 jaar in koophuis en werk nu bijna 3 jaar. Huis is relatief nieuw maar hebben vooral aan de tuin toch redelijk wat kosten gemaakt, daarnaast flink afgelost op het huis.
Nu op een punt gekomen dat we toch wel erg veel geld overhouden elke maand. Komende maanden maar eens samen gaan zitten en bepalen hoe we hier mee omgaan...
Welke buffer houden we aan, wat willen we jaarlijks extra aflossen (willen we dat überhaupt nog extra), wat gaan we beleggen.

Members only:

Hoe bepalen jullie je buffergrootte? En dan bedoel ik niet een buffer van 200k want dat is in mijn boekje gewoon sparen en niet een buffer zoals ik hem bedoel. Mijn insteek is dat een buffer dient als vangnet bij noodgevallen en niet "sparen voor een nieuw huis" of "een potje voor de oude dag" o.i.d.

Kan me wel voorstellen dat een buffer eigenlijk niet meer relevant is wanneer je inmiddels dergelijke vermogens verzameld hebt, want je hebt het geld voor een nieuwe auto/reparatie/wasmachine toch wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ManzokuSan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:00:

Hoe bepalen jullie je buffergrootte? En dan bedoel ik niet een buffer van 200k want dat is in mijn boekje gewoon sparen en niet een buffer zoals ik hem bedoel. Mijn insteek is dat een buffer dient als vangnet bij noodgevallen en niet "sparen voor een nieuw huis" of "een potje voor de oude dag" o.i.d.
Ik heb gekeken hoeveel we nu per maand uitgeven. En dat keer 3 gedaan. Dus we kunnen beiden 3 maanden werkeloos zijn zonder ons leefpatroon aan te moeten passen. Of 6 maanden waarbij er 1 werkeloos is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
ManzokuSan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:00:
Interessant topic. Ik woon sinds ruim 2 jaar in koophuis en werk nu bijna 3 jaar. Huis is relatief nieuw maar hebben vooral aan de tuin toch redelijk wat kosten gemaakt, daarnaast flink afgelost op het huis.
Nu op een punt gekomen dat we toch wel erg veel geld overhouden elke maand. Komende maanden maar eens samen gaan zitten en bepalen hoe we hier mee omgaan...
Welke buffer houden we aan, wat willen we jaarlijks extra aflossen (willen we dat überhaupt nog extra), wat gaan we beleggen.

***members only***

Kan me wel voorstellen dat een buffer eigenlijk niet meer relevant is wanneer je inmiddels dergelijke vermogens verzameld hebt, want je hebt het geld voor een nieuwe auto/reparatie/wasmachine toch wel liggen.
Ik heb de Nibud bufferberekenaar gebruikt en kom dan uit op ~37k voor mijn situatie, we houden ~50k aan dus dat zit redelijk in de buurt. Het verschil tussen buffer en vermogen is dat wij onze buffer niet beleggen en dus niet blootstellen aan tussentijdse schommelingen.
Pagina: 1 ... 40 ... 47 Laatste