Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:29:
[...]
Klopt, maar als je weet dat je anders helemaal geen buffer kunt opbouwen omdat je dat gat in je hand hebt, is het wel degelijk een goed alternatief. Niet iedereen heeft de discipline om iets niet te kopen als hij weet dat het geld wel ergens NU te bereiken is...
Is.
Ik zit me even hardop af te vragen of er dingen kapot kunnen gaan die én urgent zijn (vervanging binnen en dag) én direct betaling van een factuur eisen.
CV ketel is praktisch het enige dat in me op komt dat ook daadwerkelijk duur is en kans heeft het volledig te begeven. Groepenkast gaat in de basis niet kapot. Ik weet niet hoe coulant CV monteurs zijn met betaling binnen 7 dagen oid.
Als dat zo is (en ik niet iets over het hoofd zie), kan het idd misschien voor sommigen goed werken een vertraging van een dag of wat te hebben.
Dan nog, als je salaris binnen komt heb je ook meteen de beschikking over een hoop geld. In de regel wordt pas na een dag het geld voor hypotheek, huur, etc, afgeschreven en dan heb je nog wat geld nodig voor boodschappen. Discipline om niet meteen al het geld dat je hebt over de balk te smijten heb je toch al nodig. In hoeverre dat veel lastiger is als je een aparte buffer-spaarrekening hebt waar je met jezelf een minimum bedrag op hebt afgesproken, weet ik niet.
Voor mezelf merk ik iig dat ik vaak geld uit geef in bursts. Maanden relatief weinig, dan in 1x een hoop geld. Wat voor mij wel een zwakte is, is dat zelfs als ik maanden (of soms jaren) na denk over een dure aanschaf, ik soms het plafondbedrag steeds verder op rek en op een gegeven moment op een punt kom dat ik denk "*f*ck you" en er een paar honderd € bij komt die me werkelijk niet meer boeien.
Of dat als ik iets koop uit meerdere delen (lees: modulaire synthesizer, bijvoorbeeld), en ik heb in mijn winkelmandje zitten wat ik in mijn winkelmandje wil hebben, ik op het laatste moment er nog voor een paar honderd € aan zooi bij gooi.
Tegelijkertijd heb ik ook al eens met iets in een winkelmandje gezeten en op het laatste moment, echt vlak voor betaling, het venster dicht geklikt en op zoek gegaan naar een alternatief. (Laatst nog. Printer van €675 in mijn winkelmandje. Weggeklikt. 2e hands gekocht voor €80. Dat was wel een noodzakelijke aankoop, mijn oude printer liep op zijn laatste benen en vervangende onderdelen waren niet meer te krijgen.)
Bovenstaande wel met de context dat ik de beschikking heb over 4 (!) spaarrekeningen.
- 1 eigen buffer spaarrekening
- 1 eigen "speelgeld" spaarrekening (voor luxe dingen)
- 1 gezamelijke spaarrekening waar we aan het eind van het jaar de ziektenkostenverzekering van betalen, energienota verrekenen *en* van het restant de hypotheek aflossen (die staat dus op 1 januari op €0,-)
- 1 gezamelijke spaarrekening voor luxe dingen
Onze buffer, bestaat uit mijn buffer spaarrekening, haar spaarrekening en in de regel streef ik er naar ook mijn privé luxe spaarrekening niet op €0,- uit te laten komen. Die buffer spaarrekening is wel heilig. Daar kom ik echt enkel in heel bijzondere gelegenheden aan. (Mogelijk dat ik 'm nog wel verder aan vul, maar voor nu staat er genoeg op.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.