Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 26-10-2021 09:36 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat ben ik wel met je eens, maar in mijn geval zitten we op termijn tegen uitbreiding huis (of verhuizing) aan te kijken. Dat gaat zeker 40-50K kosten (uitbreiding) of meer (verhuizing). En daar leen ik liever niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:10:
[...]

TL/DR
Verklaring in geval van collega? Ja, gewoon alles opmaken. :+
Onderschat de kosten van een kind ook niet. M.n. kdv hakt erin, de subsidie is 50-60% (van ~1.500).

Van dat geld (9k) kun je 3x goed op vakantie. (Dan is het ineens veel geld..).

[ Voor 76% gewijzigd door Sport_Life op 26-10-2021 10:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:43:
Dat ben ik wel met je eens, maar in mijn geval zitten we op termijn tegen uitbreiding huis (of verhuizing) aan te kijken. Dat gaat zeker 40-50K kosten (uitbreiding) of meer (verhuizing). En daar leen ik liever niet voor.
Maar is dat dan een buffer, of spaargeld? Ik vermoed namelijk dat de wat grotere 'buffers' in deze discussie eigenlijk vermogens zijn die gaan worden aangewend voor een (vroeg)pensioen of huisuitbreiding.

Strict genomen is een buffer er voor onvoorziene omstandigheden. Die spreek je ook niet aan voor een verbouwing. En spaargeld is iets wat je daarbovenop opbouwt voor specifieke doelen.

Zelf houd ik ook mijn buffer en spaarrekening op dezelfde rekening, en eigenlijk doe ik dan hetzelfde als jouw collega die ineens zijn zonnepanelen moest annuleren - ik laat dingen door elkaar lopen, waardoor het lijkt alsof ik een groot 'buffer' heb terwijl het eigenlijk spaargeld is, of vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:04:
Even iets anders, ik vroeg me af of het leuk was om verzekeringen expliciet te vermelden. Eigenlijk zijn dat ook noodvoorzieningen, en ik kan me voorstellen dat de meningen over het nut ervan verschillen.

***members only***

De NIBUD buffercalculator komt op een buffer uit van 11000 euro. Ik zit er over te denken om iets meer te verzekeren, en dan te gaan sparen in plaats van bufferen.
Ik denk dat de verzekeringen zeker wel interessant kunnen zijn om te vernoemen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
@Freekers ik denk er hetzelfde over, wat een enorme buffers zie je hier soms. Of men hanteert verschillende betekenissen van buffers. Hier hebben we zo'n € 15k als buffer en alles daarboven wordt geïnvesteerd in het huis of belegd. Het duurste wat ik mij kan bedenken wat acuut vervangen moet worden is de auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Freekers Een grote buffer hebben betekent wat mij betreft niet per definitie dat je super zuinig leeft en daardoor niet geniet. De hoeveelheid geld die je uitgeeft is niet lineair evenredig met de hoeveelheid geluk die je ervaart.

Even mijzelf als voorbeeld nemen: ik vind het heerlijk om te prutsen met elektronica, domotica en 3D-printers. Een voor mij erg betaalbare hobby, een nieuwe sensor kost een tientje, een rol filament voor de printer €25 enzovoorts. Laten we zeggen dat dit stukje vrijetijdsbesteding mij €400 per jaar kost en dan ben ik behoorlijk wat uurtjes (dagen :P ) zoet. Ik word niet opeens veel gelukkiger als ik €1000 per jaar uitgeef aan dit soort dingen, want met €400 heb ik al meer dan genoeg spullen om lekker mee te spelen.

Zelfde met computers. Eens in de 4 jaar bouw ik een dikke game pc. Dat zou ik ook om het jaar kunnen doen of zelfs elk jaar: kost veel meer, maar ik zou er maar een fractie gelukkiger van worden.

Op vakantie ga ik graag en ik vlieg dan ook regelmatig business class om het wat relaxter voor mijzelf te maken. Ik kan er ook duizenden euro's extra tegenaan gooien om een paar uur eerste klas te vliegen, maar dat levert echt niet een extreem leukere vakantie op dan business class.

Kortom, op een gegeven moment heb je een mooie ratio qua hoeveelheid geluk/plezier/avontuur per euro die je uitgeeft. Als je daarnaast een inkomen hebt waarmee je nog steeds geld overhoudt nadat je al je lol hebt ingekocht blijft je vermogen groeien. Maar dat mijn vermogen groeit betekent niet dat ik niet van het leven geniet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Het Nibud omschrijft een buffer als:
Een buffer is een financiële reserve die u kunt gebruiken om direct onverwachte, grotere en noodzakelijke uitgaven te betalen als ze zich voordoen.
Hebben we het hier op GoT over een buffer wanneer we spreken over spaargeld wat direct beschikbaar is bij een acute uitgave

of

Hebben we hier over een buffer als we spreken over totaal vermogen. Dus beleggingen, spaarrekeningen en aandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik zie beleggingen gewoon als buffer. 3 dagen kost het om het op de zichtrekening te krijgen ongeveer.

Overigens zie ik een buffer ook als opvang als een (verdienende) partner plots overlijdt.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Piet_Piraat7
Overigens is het ook met de Nibud-definitie logisch dat de ene buffer veel groter is dan de andere. Iemand in loondienst (en met een partner die werkt) zal een kleinere buffer nodig hebben dan een alleenstaande ZZP'er zonder enige verzekering. In het laatste geval is een buffer van €100K+ helemaal niet zo gek, denk ik :)

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 26-10-2021 11:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Uniciteit schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:30:
Ik denk dat de verzekeringen zeker wel interessant kunnen zijn om te vernoemen.
Members only:
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:54:
Hebben we het hier op GoT over een buffer wanneer we spreken over spaargeld wat direct beschikbaar is bij een acute uitgave

of

Hebben we hier over een buffer als we spreken over totaal vermogen. Dus beleggingen, spaarrekeningen en aandelen?
De eerste definitie is gewoon niet zo goed: als de nood hoog genoeg is (ernstige inkomensterugval, grote schade aan de woning, whatever) worden alle mooie spaarplannen natuurlijk stopgezet en worden ook beleggingen, en vroegpensioenpotten aangesproken.

De buffer is het bedrag dat je op je op je rekening wil zien staan voordat je begint met andere dingen (dwz. sparen voor een doel/uitgeven/beleggen). Als dat bedrag niet op je rekening hebt zet je alles stop totdat het buffer weer is aangevuld.

Zo zou ik een 'buffer' definiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:57:
Ik zie beleggingen gewoon als buffer. 3 dagen kost het om het op de zichtrekening te krijgen ongeveer.

Overigens zie ik een buffer ook als opvang als een (verdienende) partner plots overlijdt.
Bij beleggingen is het een groot nadeel wanneer je wordt gedwongen het aan te spreken. Lang laten staan is juist voordelig. Bij een buffer zou het niet uit moeten maken, dat geld is er juist om direct te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Tk55 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Bij beleggingen is het een groot nadeel wanneer je wordt gedwongen het aan te spreken. Lang laten staan is juist voordelig. Bij een buffer zou het niet uit moeten maken, dat geld is er juist om direct te kunnen gebruiken.
Als je beleggingsportefeuille een stuk groter is dan wat je als buffer aan zou moeten of willen houden, is dat niet zo'n probleem natuurlijk. In geval van nood hoef je dan maar een klein deel te liquideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:56

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

***members only***

[...]

De eerste definitie is gewoon niet zo goed: als de nood hoog genoeg is (ernstige inkomensterugval, grote schade aan de woning, whatever) worden alle mooie spaarplannen natuurlijk stopgezet en worden ook beleggingen, en vroegpensioenpotten aangesproken.

De buffer is het bedrag dat je op je op je rekening wil zien staan voordat je begint met andere dingen (dwz. sparen voor een doel/uitgeven/beleggen). Als dat bedrag niet op je rekening hebt zet je alles stop totdat het buffer weer is aangevuld.

Zo zou ik een 'buffer' definiëren.
Members only:

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
osbourne1903 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:46:
***members only***

Sinds 3 maanden getrouwd en nog wat facturen moeten betalen voor onze nieuwe woning/bruiloft. Momenteel werken we beide en hebben we het even krap, we krijgen in november beide onze salarissen met eindejaarsuitkering. Hopelijk vanaf dat moment beginnen met het bouwen van een buffer.

Vaste lasten zijn ong. 2K per maand. Inkomsten ong 4K. Doel is om eind 2022 een buffer van minimaal 10K te bouwen.
Wellicht een beetje laat -- Maar ik zou zeggen: begin eens met 400 euro/maand (op pay day) over te maken naar een spaarrekening. Maak hiervan een gewoonte

Geld aan het einde van de maand over en geen dure grappen/rekening voor de volgende maand? maak het over naar de spaarrekening.

Op die manier kan je een aardig buffer opbouwen in 2 jaar ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:56

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vorkie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:50:
@Wailing_Banshee Ik pakte expres 200k, beetje de tendens in de PFSL topics, meestal posten de high-rollers :) Precies zoals jij hebt, 15k, is zat, alles hoger is ook zonde om direct beschikbaar te hebben, het verdampt waar je bij staat...

[...]

Sparen kan zeker met een laag inkomen, maar dat is wel heel lastig als je een gezin hebt of stomme keuzes maakt. Er is naar mijn mening weinig goeie voorlichting in deze alsmaar groeiende consumptie- en statusmaatschappij welke enorm beïnvloed wordt door de Social-status.

Maar dit gaat wel ver off topic :)

@Phyrozi Wat een aparte reactie... ik stap maar weer in mijn Lamborghini Aventador richting kantoor....
Sparen is voor mij in elk geval bijna niet te doen. Hetgeen ik opzij leg moet ik vaak genoeg aanspreken. Vervanging van een kapot apparaat, een klein uitstapje met m'n dochter, of bijv rekeningen die ik 1 x per jaar in z'n geheel vooruit betaal (scheelt paar % in de kosten). Ik doe bewust niks op afbetaling, ook geen telefoon. Enige schuld die ik ooit had, was m'n hypotheek.

Sparen en buffer, heel graag. Maar de 100 euro per maand die het nu is, is aan het eind van het jaar nog maar 300 waard

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
D_Jeff schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Wellicht een beetje laat -- Maar ik zou zeggen: begin eens met 400 euro/maand (op pay day) over te maken naar een spaarrekening. Maak hiervan een gewoonte

Geld aan het einde van de maand over en geen dure grappen/rekening voor de volgende maand? maak het over naar de spaarrekening.

Op die manier kan je een aardig buffer opbouwen in 2 jaar ;)
zo werken wij hier ook, er komt elk maand geld binnen en wij boeken alles over en laten alleen dat bedrag staan (waarvan we inmiddels weten) wat we nodig zijn om rond te komen in de maand.

het leuke is dat je dan ook echt gaat lopen 'beknibbelen' op zaken om maar zoveel mogelijk over te houden. :D

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is ook gewoon het bekende 10% Nibud advies, wat overigens al ouder is dan het Nibud zelf.

Sparen doe je het best als je direct op pay-day wegboekt, kijken wat er overblijft werkt minder goed (om overduidelijke redenen)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:54:
Het Nibud omschrijft een buffer als:

[...]

of

Dat eerste. Dat laatste is net worth en lijkt me irrelevant voor dit topic.

(Al loopt bij sommigen het een wel in het ander over. Ik heb niet echt een aparte bufferspaarrekening, maar we hebben wel een ruwe ondergrens op wat we nog op de bank willen hebben. Alles daarboven is in de basis "vrij te besteden", al kent het vaak wel een doel op korte of lange termijn. Onze afspraak is "voldoende over houden als buffer én voor de leuke dingen, alles daarboven is volledig vrij", maar daar hangen dus geen harde bedragen aan.)

Het gaat dus niet alleen om spaargeld dat direct beschikbaar is, maar ook spaargeld dat als *doel* heeft direct beschikbaar te zijn in geval van calamiteiten. (Dáár de nuance dat ik me kan voorstellen als je spaart voor een nieuwe dakkapel en er gebeurt shit, je die nog even een paar jaar uit stelt en dus effectief dat gereserveerde geld, alsnog buffer word.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 03-06 20:07
FreakNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 06:19:
Dat is ook gewoon het bekende 10% Nibud advies, wat overigens al ouder is dan het Nibud zelf.

Sparen doe je het best als je direct op pay-day wegboekt, kijken wat er overblijft werkt minder goed (om overduidelijke redenen)…
Ik bedoel dan ook EN
Zowel de vaste stek overzetten als wat er overblijft.

Alleen overzetten op wat overblijft is indd geen succes

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik lag zelf op mijn 48 plots op de tafel bij de cardioloog. Even schrikken.

Maar aan de andere kant, ik word niet blij van "nieuwe spullen" of dure luxe reizen.
Ik koop wat ik nodig heb (en blij van wordt). En dan blijft er nog steeds het nodige over.
Dus ja, heb ik een zeer forse buffer. Statistisch is de kans nog steeds groot dat ik 84 ga worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zihuatanejo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-07-2024
[mo]Leeftijd: 38
Opleiding(en): WO
Huidige functie: Ambtenaar

Type woning: Rijtjeshuis
Koop/huur: Koop
Partner: Ja
Kinderen: Nee

Bank: ING
Rentepercentage: 0.01%
Totale buffer: 92500

Omdat ik mijn vermogen verdeel over diverse doelen (aandelen dividend - aandelen index - crypto - fysiek zilver - sparen - aflossen op huis) gebruik ik mijn 'buffer' als verzamelpunt voor verdere verdeling. Op 1 januari mag ik weer 10% van het huis extra aflossen. Als er zich kansen voordoen, dan heb ik geld om daar op te reageren (bijvoorbeeld flash crash van een altcoin of een aandeel dat zich in goed daglicht lijkt te stellen. Minimale buffer in de zin van "geld waar ik niet aan kom" is 25.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:08:
[...]
Dat eerste. Dat laatste is net worth en lijkt me irrelevant voor dit topic.
Gezien de andere reacties zijn de meningen daar blijkbaar over verdeeld. Zo lang men hier verschillende definities van buffer aanhoudt is het appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wat ik zelf erg fijn vind is een combinatie van.

Én 1 dag ná pay-day een deel spaargeld wegboeken (plus het gebeuren richting gezamelijke betaalrekening, etc), én een paar dagen later, het restant boven een bepaald bedrag dat nog op mijn betaalrekening staat,

Op die manier heb ik iedere maand ook nog een bedrag te besteden voor (luxe of noodzakelijke) uitgaven, zonder dat ik direct mijn spaarrekening hoef aan te spreken. Tegelijkertijd, ben ik die maand wat zuinig, staat er opeens extra geld op mijn spaarrekening.

Dingen als vakantiegeld boek ik sowieso in de regel meteen weg.

Plus, pinsparen. Dat werkt vind ik wonderbaarlijk goed. (Al was het wel even schrikken toen we een keer een nieuwe 2e hands auto met pin betaalden en de volgende dag opeens 5% of 10% van de aankoopsom opeens weer op de spaarrekening stond. Maar dat komt niet vaak voor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Pay-day is relatief (ergens tussen de 19e en 25e van de maand). Dus dat doen we niet. Wij maken wel elke 22e van de maand geld over naar de spaarrekening. En elke 10e van de maand gaat alles wat boven een bepaald bedrag op de lopende rekening staat, ook naar de spaarrekening (volledig automatisch). Dan zijn de salarissen binnen, het gros van de maandelijkse vaste lasten (laatste week van de maand) en de hypotheek (4e van de maand) betaald en het bedrag wat dan overblijft zou meer dan genoeg moeten zijn om de maand verder mee rond te komen tot het salaris er weer op komt.
D_Jeff schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:12:
[...]
Zelfs als we wat meer moeten uitgeven de volgende maand, gaat het naar de spaarrekening. Het is een rekening die gekoppeld is aan de gewone, dus als ik nu geld overmaak van de een naar de andere, staat dat ook nu op die andere rekening.
Zwelgje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 04:34:
[...]

het leuke is dat je dan ook echt gaat lopen 'beknibbelen' op zaken om maar zoveel mogelijk over te houden. :D
"Had je dat niet voor de 10e kunnen kopen!" en "We wachten wel even tot het salaris erop staat" [ook al hebben we het geld gewoon op de rekening staan...] zijn twee opmerkingen die bij ons nog wel eens gezegd worden ja :D Vaak betekent het laatste dat van uitstel van een week, uitstel van minimaal een half jaar wordt :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Pinsparen vind ik zo nutteloos.

Maar ik heb nu wel geleerd dat de autocorrect er pisblazen van maakt dus helemaal nutteloos is het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreakNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:47:
Pinsparen vind ik zo nutteloos.

Maar ik heb nu wel geleerd dat de autocorrect er pisblazen van maakt dus helemaal nutteloos is het niet ;)
Ik vind het juist heerlijk.

Automatisch bij iedere transactie 5% of 10% naar de spaarrekening en ongemerkt spaar je zo stiekem toch een hoop geld bij elkaar.

Voor onze buffer maakt het weinig uit, die sparen we niet bij elkaar met pinsparen (en hoop ik voorlopig ook niet te hoeven vergroten / aanvullen), maar voor de leuke dingen gaat het op die manier vrij ongemerkt.

Grappig genoeg schijnt een van de meest voordelige opties nog "koopzegels" te zijn bij de AH. Rendement daarop is best hoog. 6%, kom daar eens om bij je spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

unezra schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Ik vind het juist heerlijk.

Automatisch bij iedere transactie 5% of 10% naar de spaarrekening en ongemerkt spaar je zo stiekem toch een hoop geld bij elkaar.

Voor onze buffer maakt het weinig uit, die sparen we niet bij elkaar met pinsparen (en hoop ik voorlopig ook niet te hoeven vergroten / aanvullen), maar voor de leuke dingen gaat het op die manier vrij ongemerkt.

Grappig genoeg schijnt een van de meest voordelige opties nog "koopzegels" te zijn bij de AH. Rendement daarop is best hoog. 6%, kom daar eens om bij je spaarrekening.
Zeker nu met ah premium. Krijg je ze nog dubbel ook dubbel zo snel boekjes vol

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Dennis1812 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Zeker nu met ah premium. Krijg je ze nog dubbel ook dubbel zo snel boekjes vol
Maar daar moet je wel gewoon voor betalen, natuurlijk. Dus het rendement blijft 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Mr. Awesome schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

Maar daar moet je wel gewoon voor betalen, natuurlijk. Dus het rendement blijft 6%.
Klopt. Alleen heb je dus 2x zo snel dat rendement bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

unezra schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Prima rendement natuurlijk, maar wel zéér beperkt (49 euro inleg) en niet schaalbaar. Wij hebben ongeveer een boekje vol per maand. Dan kom je op 36 euro ofwel 73% rendement per jaar op die 49 euro inleg ( dan moet je wel direct de boel uit laten betalen elke keer, anders wordt her rendement wat lager)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

CaLeX schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:22:
[...]

Prima rendement natuurlijk, maar wel zéér beperkt (49 euro inleg) en niet schaalbaar. Wij hebben ongeveer een boekje vol per maand. Dan kom je op 36 euro ofwel 73% rendement per jaar op die 49 euro inleg ( dan moet je wel direct de boel uit laten betalen elke keer, anders wordt her rendement wat lager)
Waarom wordt het rendement lager als ik het niet meteen laat betalen? Die begrijp ik even niet?

Ik laat ze vaak staan tot vakantie of feestdagen o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:07
Dennis1812 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Waarom wordt het rendement lager als ik het niet meteen laat betalen? Die begrijp ik even niet?

6% rendement op jaarbasis. Als je het nog een jaar laat staan heb je 6% in 2 jaar dus 3% per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

GoEV6 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

6% rendement op jaarbasis. Als je het nog een jaar laat staan heb je 6% in 2 jaar dus 3% per jaar.
Het rendement is toch op boekjesbasis? 1 boekje per week is dus 6% per week bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Moet je ze wel inleveren, maar na een jaar heb je 2% inflatie verlies.

En ik denk dat als je je boodschappen doet bij een discounter dat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent.

Wij bestellen sinds Corona bij AH en komen minder bij de Lidl, maar naast de prijsstijgingen zie ik daardoor wel dat onze boodschappenpost aanzienlijk duurder is geworden en wel meer dan 6%.

Maar we gaan offtopic geloof ik.
Ik zie die boekjes trouwens niet als onderdeel van de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Dennis1812 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Je rendement is er zodra je boekje vol is. Daarna gebeurt er niets meer mee 0,0%, minder dan op je bankrekening dus.
GoEV6 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Dit is dus onjuist

[ Voor 23% gewijzigd door CaLeX op 27-10-2021 12:15 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

CaLeX schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Je rendement is er zodra je boekje vol is. Daarna gebeurt er niets meer mee 0,0%, minder dan op je bankrekening dus.
Op mijn rekening krijg ik ook 0.0% volgens mij.

Maar ik snap je idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jmsdekees
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-04 05:50
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 20:41
Knap dat je met de crypto niets doet. Tuurlijk, het kan meer worden maar het is nu al wel zodanig dat het een life changing amount of money is.
Vergeet niet om winst te nemen: winst is winst :Y Potentiele winst is monopolygeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:03:
[...]
Vergeet niet om winst te nemen: winst is winst :Y Potentiele winst is monopolygeld.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:06

3DDude

I void warranty's

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door 3DDude op 03-11-2021 22:46 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:37
Dennis1812 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Op mijn rekening krijg ik ook 0.0% volgens mij.

Maar ik snap je idee.
Ludieke modus: als je meer dan 50K (of 100k als koppel) op je bank hebt staan is dit zelfs een mooie manier om VRH te ontwijken, je stalt je vermogen tijdelijk bij de AH én krijgt er ook nog rente over 😅. En als je echt veel geld hebt scheelt het “jaren wachten met cashen” ook nog negatieve rente (veel banken rekenen bij 250K+ Negatieve rente) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Valorian schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:51:
[...]

Ludieke modus: als je meer dan 50K (of 100k als koppel) op je bank hebt staan is dit zelfs een mooie manier om VRH te ontwijken, je stalt je vermogen tijdelijk bij de AH én krijgt er ook nog rente over 😅. En als je echt veel geld hebt scheelt het “jaren wachten met cashen” ook nog negatieve rente (veel banken rekenen bij 250K+ Negatieve rente) ;)
En dan gaat de appie failliet -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maar hoe zit dat, zet je voor jezelf een streefwaarde en als je daar overheen gaat, ga je opeens allemaal nutteloze dingen kopen?

Ik merk zelf dat ik realtief veel spaar, maar als ik boven het bedrag zou komen waar je belasting moet gaan betalen, ga ik extra aflossen.

In alle andere situaties koop ik pas iets als het ander kapot is, denk ik er minimaal een maand over na en zoek ik op marktplaats wat het tweedehands kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Accretion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:13:
Maar hoe zit dat, zet je voor jezelf een streefwaarde en als je daar overheen gaat, ga je opeens allemaal nutteloze dingen kopen?

Ik merk zelf dat ik realtief veel spaar, maar als ik boven het bedrag zou komen waar je belasting moet gaan betalen, ga ik extra aflossen.

In alle andere situaties koop ik pas iets als het ander kapot is, denk ik er minimaal een maand over na en zoek ik op marktplaats wat het tweedehands kost.
Ik denk dat het nogal verschilt per persoon.

Zelf ben ik bijvoorbeeld iemand die ook relatief goed kan sparen. Als mijn loon binnenkomt dan weet ik hoeveel ik ongeveer op mijn lopende rekening wil laten staan (voor alle afschrijvingen die maand erop volgen + boodschappen + wat restgeld) en de rest zet ik door naar spaar- of beleggingsrekening. Mocht ik aan het eind vd maand in de min gaan omdat ik toch iets teveel uitgaven heb gehad dan gaat wat er nodig is weer terug van spaar- naar betaalrekening (om rood-sta-rente te vermijden).

Maar ik ken ook zat collega's die qua inkomsten / vaste lasten ongeveer een gelijk uitgangspunt zouden moeten hebben en die een minimaal bedrag naar spaar doorzetten en de rest als een soort 'opmaakpot' zien, en klakkeloos het ene na het andere niet per se nodige aanschaffen.

Voor beide opties is iets te zeggen natuurlijk. We leven in het 'nu', waarom dat ook niet nu zoveel mogelijk genieten? Voor mij is het antwoord daarop: genieten kan ik ook zonder veel onnodig te consumeren. Maar voor wie geniet van gadgets of van vaak luxe uit eten gaan: ook prima natuurlijk. Mits je de basis-buffer voldoende hoog houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Er zit nogal een verschil tussen "nutteloze" dingen en "tweedehands" dingen. Als iets kapot is, dan kopen we gelijk een vervanging. En dan niet tweedehands, maar nieuw. Als iets niet kapot is, maar we wel een vervanging zouden willen hebben, denken we er eerst een half jaar over na en geven we het waarschijnlijk onszelf met kerst :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:44

P_Tingen

omdat het KAN

Members only:

Hier wordt automatisch een bedrag naar de spaarrekening overgemaakt net nadat het salaris is gestort. Daarnaast boeken we op de 19e van de maand alles boven de €1900 ook door. Die €1900 was eerst €3000 maar ik heb de plaatselijke financieel directrice er van weten te overtuigen dat €3000 + 2 salarissen echt wel genoeg is om de maand door te komen. Die €1900 mag van mij ook nog wel naar beneden, maar het maakt niet veel verschil natuurlijk of het nou op de lopende rekening staat of op de spaar.

We hebben nu relatief veel op de spaar staan; er gaat nog 20k af voor de verbouwing van de badkamer en een van onze dochters wil waarschijnlijk 10k lenen voor een huis. We hebben aparte potjes voor verschillende doelen. Een ervan is extra aflossen. Zodra er €1000 in staat lossen we dat weer af. Hypotheek was ooit 180k, nu afgelost tot 136k en er zit een garantie in van 56k (beleggingshypotheek) dus virtueel nog 80k schuld. De vraag is even hoe ver we willen aflossen maar dat gaat wat OT hier.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
P_Tingen schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:28:Daarnaast boeken we op de 19e van de maand alles boven de €1900 ook door. Die €1900 was eerst €3000 maar ik heb de plaatselijke financieel directrice er van weten te overtuigen dat €3000 + 2 salarissen echt wel genoeg is om de maand door te komen. Die €1900 mag van mij ook nog wel naar beneden, maar het maakt niet veel verschil natuurlijk of het nou op de lopende rekening staat of op de spaar.
Dus als ik het goed begrijp is die 1900 je buffer?

Zoiets inderdaad. Als het buffer vol is mág er worden gespaard voor een doel, en er mógen nutteloze dingen worden gekocht. Is het buffer leeg, dan gaan alleen echt noodzakelijke aankopen door totdat het weer vol is.

Een "nutteloos" ding kan tweedehands zijn (bij voorkeur zelfs), een noodzakelijke uitgave kan ook een gloednieuwe wasmachine zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Valorian schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:51:
[...]

Van de belastingdienst site Hebt u contant geld in huis of bijvoorbeeld cadeaubonnen?

Gezien het een contante waarde heeft zou je dit gewoon moeten opgeven ;)

offtopic:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:49:
[...]

[...]
Hij geeft aan dat alles doorgesluist wordt naar een spaarrekening. Uitgaande (aanname) dat dat een normale spaarrekening is waarbij je het geld zo heen en weer kan sluizen tussen spaar en betaal betekent dat dat zijn buffer in praktijk 65.000 is.

Zelf heb ik op mijn lopende rekening vaak ook < 750 euro staan nadat hypotheek e.d. zijn afgeschreven. Maar omdat spaar -> betaal met druk op de app-knop kan zie ik mijn spaar gewoon ook als buffer. Mijn beleggingsrekening is iets lastiger (/ risicovoller) om leeg te moeten trekken dus die zie ik niet als directe buffer, wel als vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

CaLeX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:00:
[...]

Van de belastingdienst site Hebt u contant geld in huis of bijvoorbeeld cadeaubonnen?

ja maar voordat ik mijn geld > VRH drempel allemaal in AH boekjes hebt dan staat hier het huis afgeladen met AH boodschappen want om die boekjes te kunnen vullen moet je wel boodschappen doen bij de AH. Het is niet een spaarproduct dat je kan afnemen zonder betalende klant te zijn.
Dus nu na een jaar 380 euro, leuk maar zet geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

CaLeX schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:00:
[...]

Alleen als je voor meer dan €1.100 aan cash + cadeaubonnen in huis hebt natuurlijk. Blijf je daaronder, dan hoef je het niet op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Anoniem: 677216 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:53:
[...]

Alleen als je voor meer dan €1.100 aan cash + cadeaubonnen in huis hebt natuurlijk. Blijf je daaronder, dan hoef je het niet op te geven.
Dat is dan weer alleen als je een fiscaal partner hebt

Maar onder de streep is het geneuzel in de marge. Niemand gaat 10k aan spaarzegels achterover houden. Het innen van die boekjes wordt dan ook een hel, want ze zijn er niet altijd zo blij mee als je er meer dan 2 tegelijk komt inleveren.
Barrycade schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:53:
[...]

ja maar voordat ik mijn geld > VRH drempel allemaal in AH boekjes hebt dan staat hier het huis afgeladen met AH boodschappen want om die boekjes te kunnen vullen moet je wel boodschappen doen bij de AH. Het is niet een spaarproduct dat je kan afnemen zonder betalende klant te zijn.
Dus nu na een jaar 380 euro, leuk maar zet geen zoden aan de dijk.
Neem een AH premium account, dan gaat het 2 keer zo snel ;)

offtopic:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Als je een afspraak maakt om er meer in te leveren is t naar mijn ervaring nooit een probleem.

Ik spaar ze meestal voor vakantie een tijd op en lever er dan ~10 tegelijk in.
Maar we gaan wat off topic.

Buffer heeft inmiddels de 2000 bereikt hier :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Dennis1812 op 03-11-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Laatst online: 26-05 13:19

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Members only:

[ Voor 37% gewijzigd door Drunken_Bear op 03-11-2021 15:29 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:44

P_Tingen

omdat het KAN

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:49:
[...]
Volgens jouw eigen definitie inderdaad wel ja. Voor mezelf zie ik meer in de Nibud-definitie die hier ook al eerder voorbij kwam. Het hangt een beetje af wat je doel is met een buffer. Zelf wil ik geld achter de hand houden voor als er onverwacht iets met het huis is, een apparaat het begeeft, ik zelf een auto moet kopen of andere onverwachte (meestal onplezierige) dingen. Als ik zelf een dure aanschaf wil doen dan spaar ik daar apart voor en dan noem ik het geen buffer.

... totdat de situatie natuurlijk erg genoeg is (dak stort in bv) en spaarpotjes ineens buffer moeten worden ...
aaaargggg :X 8)7 :? |:(

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

De tip is: Discipline.

Zet desnoods spaargeld op 2 verschillende rekeningen. 1 die echt je buffer is en, tenzij calamiteit, nooit onder een bepaald niveau mag komen. Gebruik de andere spaarrekening voor luxe goederen.

Stel dat je iedere maand €500 spaart, zou je €250 naar de ene en €250 naar de andere kunnen overmaken tot je buffer boven het bedrag zit dat je als buffer wil hebben en dan het hele bedrag naar je luxegoederen spaarrekening. (Of als je je buffer wat sneller wil opbouwen, een andere verdeling.)

Maar discipline is hier wel het keyword. Ook als je het splitst blijven het 2 rekeningen van jezelf waar je direct bij kunt. Geef jij je buffer uit aan mooie spullen en gaat dan iets kritieks kapot (of je komt zonder werk te zitten), heb je vooral jezelf er mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Een tip kan zijn om je spaarrekening ook echt te beschouwen als een plek waar je niet meer aan komt. Zorg dat je een realistisch bedrag kiest om te sparen, bijvoorbeeld de door jou genoemde 500 euro, en zet die steeds meteen weg op het moment dat je loon binnenkomt. Wat er 'over' is op je betaalrekening kun je dan gebruiken om leuke dingen van te kopen. Wil je ineens een gadget kopen van 350 euro en is het geld op de betaalrekening niet genoeg meer dan zul je moeten wachten tot (op zijn minst) volgende maand. Dat geeft je enerzijds een beetje tegengas tegen het zomaar van alles kopen (want vaak moet je even wachten, en kun je er dus ook wat langer over nadenken) en leert je anderszijds beter met geld om te gaan. Je moet immers even 'sparen' voor een aanschaf. Het geld op de spaarrekening is dan ook je buffer voor grotere uitgaven (auto, keuken, vakanties etc) of zaken die niet kunnen wachten (kapotte wasmachine, etc.).

Wat ik zelf nooit gedaan heb maar jou misschien ook kan helpen is echt budgetteren en 'doelrekeningen' aanmaken (kan bij veel banken). Dan bekijk je hoeveel geld je uitgeeft aan boodschappen, uitgaan, etc en wat er aan vaste afschrijvingen volgt (huur, energie, tv/internet, telefoon,e tc). Daarvoor hou je dan een bedrag per maand beschikbaar op je betaalrekening. Daarnaast heb je de spaarrekening met echte buffer. En wat er dan over blijft van je loon zet je op bijvoorbeeld een rekening genaamd 'leuke dingen'.

Nuttig aan budgetteren is dat je er ook achterkomt wat je uitgeeft per maand aan wat voor zaken. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je in je eentje nu 400 euro per maand aan boodschappen uitgeeft omdat je elke dag in de AH staat en een kant-en-klaar maaltijd + allerlei snacks meeneemt. Niets mis mee, maar mocht je willen bezuinigen dan ligt daar meteen een kans. Zomaar even een fictief voorbeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Soms is het ook gewoon inkomen. Iemand die 100 euro per maand méér verdient dan jij (of 100 euro lagere vaste lasten heeft) ziet de spaarbuffers fluitend toenemen, terwijl jij onterecht het gevoel krijgt dat je niet handig bent met geld, en geen spaardiscipline hebt.

De verschillen tussen jou en die persoon zijn verder waarschijnlijk niet eens zo groot. Een paar tientjes meer salaris, een internetabonnement dat nèt een beetje goedkoper is (protip: altijd de goedkoopste variant nemen), en je bent er eigenlijk al.

[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 03-11-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:33:
[...]

Soms is het ook gewoon inkomen. Iemand die 100 euro per maand méér verdient dan jij (of 100 euro lagere vaste lasten heeft) ziet de spaarbuffers fluitend toenemen, terwijl jij onterecht het gevoel krijgt dat je niet handig bent met geld, en geen spaardiscipline hebt.

De verschillen tussen jou en die persoon zijn verder waarschijnlijk niet eens zo groot. Een paar tientjes meer salaris, een internetabonnement dat nèt een beetje goedkoper is (protip: altijd de goedkoopste variant nemen), en je bent er eigenlijk al.
Members only:

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:42:
Ik snap niet helemaal waar je het over hebt, en waarom je een vergelijking maakt met een fictief iemand.
De betreffende persoon had zijn verhaal ook in membersonly-tags gezet, de fictieve persoon niet :)

Een spaartekort is meestal geen "lineair" probleem, dwz. je komt niet elke maand precies €23,63 tekort, maar je doet soms (al dan niet noodzakelijke) uitgaven die ineens maanden aan spaarwerk ongedaan maken.

Dus ja, 100 euro aan extra besteedbaar inkomen kan ineens een groot verschil maken, met pleziertjes die je jezelf niet hoeft te ontzeggen, of extra spaargeld voor leuke pretuitgaven.

De meeste mensen die hun buffers delen doen dat zonder melding te maken van hun netto inkomen of vaste lasten. Als je 3000 euro per maand netto op je betaalrekening krijgt en een hypotheek van 500 euro hebt is 1000 euro per maand sparen niet zo'n enorme opgave. Als het 2100 is met een huur van 1100 kan 500 al een uitdaging zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:51:
[...]

De betreffende persoon had zijn verhaal ook in membersonly-tags gezet, de fictieve persoon niet :)

Een spaartekort is meestal geen "lineair" probleem, dwz. je komt niet elke maand precies €23,63 tekort, maar je doet soms (al dan niet noodzakelijke) uitgaven die ineens maanden aan spaarwerk ongedaan maken.

Dus ja, 100 euro aan extra besteedbaar inkomen kan ineens een groot verschil maken, met pleziertjes die je jezelf niet hoeft te ontzeggen, of extra spaargeld voor leuke pretuitgaven.

De meeste mensen die hun buffers delen doen dat zonder melding te maken van hun netto inkomen of vaste lasten. Als je 3000 euro per maand netto op je betaalrekening krijgt en een hypotheek van 500 euro hebt is 1000 euro per maand sparen niet zo'n enorme opgave. Als het 2100 is met een huur van 1100 kan 500 al een uitdaging zijn.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 03-11-2021 16:57 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 03-11-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Laatst online: 26-05 13:19

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Drunken_Bear op 03-11-2021 17:28 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:57
Zet het op een deposito? Dan staat t x-jaar vast. Alternatief om het semi-vast te zetten is door het over te maken naar je ouders bijv. Of op een eigen rekening bij een andere bank waarvan een vertrouweling de inlog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

t14wo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:42:
[...]
Zet het op een deposito? Dan staat t x-jaar vast. Alternatief om het semi-vast te zetten is door het over te maken naar je ouders bijv. Of op een eigen rekening bij een andere bank waarvan een vertrouweling de inlog heeft.
Dan is het geen buffer meer.
Het idee van een buffer is juist dat je er in geval van calamiteit, DIRECT bij kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:05:
Members only:
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb een rekening bij een andere bank en de reader bij het vuil gegooid. Dus voordat er geld af kan moet ik een nieuwe reader bestellen en dat neemt een aantal dagen in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

TheZenMeister schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:10:
[...]

Ik heb een rekening bij een andere bank en de reader bij het vuil gegooid. Dus voordat er geld af kan moet ik een nieuwe reader bestellen en dat neemt een aantal dagen in beslag.
Geniaal! Maar wel erg resoluut.
Bij schoonmoeder op zolder zou je hem ook kunnen opbergen. Ook drempelverhogend ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:18
Ik zou het volgende eens proberen
-maak een regel dat alles boven de 1000 euro op je betaalrekening de dag vóór je salaris ontvangt wordt overgeboekt naar spaarrekening A
-maak een regel dat 10% van je salaris wordt overgeboekt naar spaar rekening B de dag nadat je salaris ontvangt

Resultaat is dat je automatisch 10% van je inkomen opzij zet op een spaarrekening voor lange termijn. Daarnaast wordt het geld dat je niet besteed op een andere spaarrekening gezet. Ik noem dat altijd de yolo rekening. Daar kun je je gadgets van aanschaffen :X .

Kan zijn dat je bank deze regels niet ondersteund. Ik weet dat het bij Rabo niet kan, bij ABN wel.

Een aparte betaalrekening voor boodschappen is IMO ook wel handig. Dat scheelt een berg transacties op je normale betaalrekening. Maakt de boel meteen een stuk overzichtelijker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wellicht is het iets om na dat je vaste lasten zijn betaald en 400-500 naar je spaarrekening, het speel geld te pinnen en alleen maar cash te gebruiken. En dan op=op.

Maar denk dat je momenteel wel moet realiseren dat mocht er een keer tegenwind komen je snel in de problemen kan komen. Je in en uitgaven zijn in balans lijkt het, dus even een tijdje zuinig aan zodat er iets meer op de botten zit is wellicht wel erg verstandig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
Ik had ook speciaal een internet spaarrekening geopend, waarbij het minimaal 3 dagen duurde om iets terug teboeken naar mijn tegenrekening. Zo kon ik het letterlijk niet uitgeven, zonder minstens een 3 daagse periode van bezinning, voordat het op mijn lopende rekening stond. Dat heeft mij een een hoop impulsaankopen bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:42:
[...]

Dan is het geen buffer meer.
Het idee van een buffer is juist dat je er in geval van calamiteit, DIRECT bij kunt.
Klopt, maar als je weet dat je anders helemaal geen buffer kunt opbouwen omdat je dat gat in je hand hebt, is het wel degelijk een goed alternatief. Niet iedereen heeft de discipline om iets niet te kopen als hij weet dat het geld wel ergens NU te bereiken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:29:
[...]
Klopt, maar als je weet dat je anders helemaal geen buffer kunt opbouwen omdat je dat gat in je hand hebt, is het wel degelijk een goed alternatief. Niet iedereen heeft de discipline om iets niet te kopen als hij weet dat het geld wel ergens NU te bereiken is...
Is.

Ik zit me even hardop af te vragen of er dingen kapot kunnen gaan die én urgent zijn (vervanging binnen en dag) én direct betaling van een factuur eisen.

CV ketel is praktisch het enige dat in me op komt dat ook daadwerkelijk duur is en kans heeft het volledig te begeven. Groepenkast gaat in de basis niet kapot. Ik weet niet hoe coulant CV monteurs zijn met betaling binnen 7 dagen oid.

Als dat zo is (en ik niet iets over het hoofd zie), kan het idd misschien voor sommigen goed werken een vertraging van een dag of wat te hebben.

Dan nog, als je salaris binnen komt heb je ook meteen de beschikking over een hoop geld. In de regel wordt pas na een dag het geld voor hypotheek, huur, etc, afgeschreven en dan heb je nog wat geld nodig voor boodschappen. Discipline om niet meteen al het geld dat je hebt over de balk te smijten heb je toch al nodig. In hoeverre dat veel lastiger is als je een aparte buffer-spaarrekening hebt waar je met jezelf een minimum bedrag op hebt afgesproken, weet ik niet.

Voor mezelf merk ik iig dat ik vaak geld uit geef in bursts. Maanden relatief weinig, dan in 1x een hoop geld. Wat voor mij wel een zwakte is, is dat zelfs als ik maanden (of soms jaren) na denk over een dure aanschaf, ik soms het plafondbedrag steeds verder op rek en op een gegeven moment op een punt kom dat ik denk "*f*ck you" en er een paar honderd € bij komt die me werkelijk niet meer boeien.

Of dat als ik iets koop uit meerdere delen (lees: modulaire synthesizer, bijvoorbeeld), en ik heb in mijn winkelmandje zitten wat ik in mijn winkelmandje wil hebben, ik op het laatste moment er nog voor een paar honderd € aan zooi bij gooi.

Tegelijkertijd heb ik ook al eens met iets in een winkelmandje gezeten en op het laatste moment, echt vlak voor betaling, het venster dicht geklikt en op zoek gegaan naar een alternatief. (Laatst nog. Printer van €675 in mijn winkelmandje. Weggeklikt. 2e hands gekocht voor €80. Dat was wel een noodzakelijke aankoop, mijn oude printer liep op zijn laatste benen en vervangende onderdelen waren niet meer te krijgen.)

Bovenstaande wel met de context dat ik de beschikking heb over 4 (!) spaarrekeningen.
- 1 eigen buffer spaarrekening
- 1 eigen "speelgeld" spaarrekening (voor luxe dingen)
- 1 gezamelijke spaarrekening waar we aan het eind van het jaar de ziektenkostenverzekering van betalen, energienota verrekenen *en* van het restant de hypotheek aflossen (die staat dus op 1 januari op €0,-)
- 1 gezamelijke spaarrekening voor luxe dingen

Onze buffer, bestaat uit mijn buffer spaarrekening, haar spaarrekening en in de regel streef ik er naar ook mijn privé luxe spaarrekening niet op €0,- uit te laten komen. Die buffer spaarrekening is wel heilig. Daar kom ik echt enkel in heel bijzondere gelegenheden aan. (Mogelijk dat ik 'm nog wel verder aan vul, maar voor nu staat er genoeg op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:14
Ik splits voor mijzelf de buffer in tweeën: op een aparte spaarrekening, niet bij mijn eigen bank, staat ongeveer een jaar aan vaste lasten als ‘fuck you’ pot. Die hou ik bewust cash en beschikbaar, dat zorgt er voor dat bij ongeveer alle calamiteiten ik in controle blijf over de opties. Plots baan kwijt / arbeidsongeschikt/ etc? Ik heb sowieso een jaar om na te denken over de volgende stap. (Langer met WW er bij)

Op een direct toegankelijke spaarrekening hou ik 20.000 aan, dat is voor alles dat stuk kan gaan, de normale fluctuaties en al dan niet geplande middelgrote uitgaven. (Nieuwe bank, vakantie, onderhoud aan huis etc)

Wat daarboven komt wordt belegd, of gespaard met een doel.(nieuwe auto, motor, verbouwingen, etc)

Ik hou bewust die buffer ruim. Ik kan mij slecht de situatie voorstellen dat ik uitgaven heb die ik niet aan zie komen of plan die daar boven komen, zodat ik niet hoef te kiezen tussen fuck you fund, beleggingen of lenen voor iets anders dan m’n hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:41:
[...]
Ik zit me even hardop af te vragen of er dingen kapot kunnen gaan die én urgent zijn (vervanging binnen en dag) én direct betaling van een factuur eisen.

CV ketel is praktisch het enige dat in me op komt dat ook daadwerkelijk duur is en kans heeft het volledig te begeven. Groepenkast gaat in de basis niet kapot. Ik weet niet hoe coulant CV monteurs zijn met betaling binnen 7 dagen oid.
Toen onze CV keten kapot was, kregen we na 2 weken een rekening :p Misschien dat dit wel locatie afhankelijk kan zijn...
Dan nog, als je salaris binnen komt heb je ook meteen de beschikking over een hoop geld. In de regel wordt pas na een dag het geld voor hypotheek, huur, etc, afgeschreven en dan heb je nog wat geld nodig voor boodschappen.
Dat is toch echt heel persoonlijk. Bij ons zit er bijna 2 weken tussen salaris binnen krijgen en de hypotheek betalen. Het is wel zo dat het gros van de grote vaste lasten er wel in die twee weken af gaat (de hypotheek is er als laatste af, meestal de 4e van de maand)

Voor ons hielp het al om het geld naar een spaarrekening over te sluizen, zodat het niet meer op de lopende rekening staat. Zelfs die extra actie van "even geld overmaken" (wat per direct gebeurt en via de app gedaan kan worden) kan een drempel zijn die hoog genoeg is of om te uit te stellen of af te stellen :p En uitstellen gebeurt dan meestal naar de tijd tussen het betalen van de hypotheek en het afromen van de lopende rekening naar de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 16:06
Een update na een turbulent jaar:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:22
sdk1985 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:06:
[...]

Ik zou het volgende eens proberen
-maak een regel dat alles boven de 1000 euro op je betaalrekening de dag vóór je salaris ontvangt wordt overgeboekt naar spaarrekening A
-maak een regel dat 10% van je salaris wordt overgeboekt naar spaar rekening B de dag nadat je salaris ontvangt

Resultaat is dat je automatisch 10% van je inkomen opzij zet op een spaarrekening voor lange termijn. Daarnaast wordt het geld dat je niet besteed op een andere spaarrekening gezet. Ik noem dat altijd de yolo rekening. Daar kun je je gadgets van aanschaffen :X .

Kan zijn dat je bank deze regels niet ondersteund. Ik weet dat het bij Rabo niet kan, bij ABN wel.
Dit kan ook bij de SNS bank. Ik doe het zelf ook en weet op die manier elke maand toch een paar honderd euro naar de spaarrekening over te maken.

Mijn vrouw en ik hebben ook een gezamenlijke rekening bij de ING geopend twee jaar geleden en ook daar wilde ik een vergelijkbare regel instellen zodat we samen konden sparen. Helaas kon dit toen niet.
Er is nu (weer) een storing bij de ING dus kan even niet checken of het nu wel mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:09:
[...]
Toen onze CV keten kapot was, kregen we na 2 weken een rekening :p Misschien dat dit wel locatie afhankelijk kan zijn...
:) Lijkt me ook niet heel raar. Kan me voorstellen dat ze daar wel op ingespeeld zijn.
[...]
Dat is toch echt heel persoonlijk. Bij ons zit er bijna 2 weken tussen salaris binnen krijgen en de hypotheek betalen. Het is wel zo dat het gros van de grote vaste lasten er wel in die twee weken af gaat (de hypotheek is er als laatste af, meestal de 4e van de maand)
True. Hier zit er een ruwe week tussen.

That is, een dag na salaris gaat er geld naar de gezamelijke rekening, een ruwe week later word *daar* de hypotheek van afgeschreven. (Maar de gezamelijke rekening is primair boodschappen en vaste lasten en we checken dusdanig regelmatig, dat als er een keer dreigt te weinig op te staan, we even snel €100 per persoon over maken van onze privé betaalrekening.)
Voor ons hielp het al om het geld naar een spaarrekening over te sluizen, zodat het niet meer op de lopende rekening staat. Zelfs die extra actie van "even geld overmaken" (wat per direct gebeurt en via de app gedaan kan worden) kan een drempel zijn die hoog genoeg is of om te uit te stellen of af te stellen :p En uitstellen gebeurt dan meestal naar de tijd tussen het betalen van de hypotheek en het afromen van de lopende rekening naar de spaarrekening.
Yep. Dat doen wij ook automatisch. Ik gebruik 3 spaarvormen:
- Pinsparen (alle kleine beetjes helpen)
- Iedere maand periodiek vaste bedragen naar de diverse spaarrekeningen (oa voor de ziektekosten die we per jaar betalen)
- Iedere maand periodiek een flexibel bedrag (alles boven een bepaald bedrag), maar wel pas op de 5e van de maand met de gedachte dat ik de rest van de maand prima door moet kunnen komen met het bedrag dat er dan nog te besteden is

Luxegoederen doe ik soms direct van mijn betaalrekening (in de regel als het om niet al te grote bedragen gaat, zoals een game, kantoorartikelen, etc), soms van mijn spaarrekening (met name voor de grotere bedragen zoals computergear, muziekspullen, etc).

De discipline heb ik wel geleerd. Er is een periode geweest waar we rekeningen moesten uitstellen of een deel van de boodschappen moesten terug leggen. Die periode was zó naar, dat we echt zoiets hebben van "dat nooit meer" en juist dat zorgt er voor dat we nu meer dan prima de discipline kunnen opbrengen om sowieso voor voldoende middelen op de diverse spaarrekeningen te hebben voor enerzijds luxe goederen, anderzijds calamiteiten.

Voor dat laatste hebben we dus een buffer die niet hard vast ligt, maar waarbij het uitgangspunt wel is dat we ook bij een extreme calamiteit als "volledig inkomen plots weg én op dat moment de auto kapot", niet meteen klem zitten. WW is een leuk vangnet, maar ik vind het uitermate comfortabel in geval van nood daar niet volledig van afhankelijk te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-05 11:23
Members only:

Voor iemand die op zen 18de het huis is uitgegaan zonder 1 cent van thuis mee te krijgen ben ik content. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:32:
[...]
Yep. Dat doen wij ook automatisch. Ik gebruik 3 spaarvormen:
- Pinsparen (alle kleine beetjes helpen)
- Iedere maand periodiek vaste bedragen naar de diverse spaarrekeningen (oa voor de ziektekosten die we per jaar betalen)
- Iedere maand periodiek een flexibel bedrag (alles boven een bepaald bedrag), maar wel pas op de 5e van de maand met de gedachte dat ik de rest van de maand prima door moet kunnen komen met het bedrag dat er dan nog te besteden is
Pinsparen doen we niet aan, daar heb ik wel naar gekeken, maar zet voor ons niet zo heel veel zoden aan de dijk. Wij pinnen gemiddeld 7x per maand :p (4x per maand boodschappen, 3x per maand tanken). En dat afromen doen wij op de 10e (dus een week na het afschrijven van de hypotheek) en het is altijd een sport om in ieder geval iets te laten overschrijven. Ik voel het altijd als een verlies als we op de 10e bijv. 3 euro onder het afroom bedrag zitten :p
De discipline heb ik wel geleerd. Er is een periode geweest waar we rekeningen moesten uitstellen of een deel van de boodschappen moesten terug leggen. Die periode was zó naar, dat we echt zoiets hebben van "dat nooit meer" en juist dat zorgt er voor dat we nu meer dan prima de discipline kunnen opbrengen om sowieso voor voldoende middelen op de diverse spaarrekeningen te hebben voor enerzijds luxe goederen, anderzijds calamiteiten.

Voor dat laatste hebben we dus een buffer die niet hard vast ligt, maar waarbij het uitgangspunt wel is dat we ook bij een extreme calamiteit als "volledig inkomen plots weg én op dat moment de auto kapot", niet meteen klem zitten. WW is een leuk vangnet, maar ik vind het uitermate comfortabel in geval van nood daar niet volledig van afhankelijk te zijn.
Wij hebben die periode ook meegemaakt, nadat we dit huis hadden gekocht. Door de verbouwing ging er elke keer iets meer af dan dat er binnen kwam (en die uitgaven waren echt noodzakelijk om een beetje fatsoenlijk te kunnen wonen). Dus toen die fase van de verbouwing afgerond was, hebben wij ook besloten om echt die buffer op te bouwen. Het heeft ons heel veel rust gegeven en de luxe om iets te kopen als je het perse wilt hebben (zoals die auto vorig jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:27:
[...]
Pinsparen doen we niet aan, daar heb ik wel naar gekeken, maar zet voor ons niet zo heel veel zoden aan de dijk. Wij pinnen gemiddeld 7x per maand :p (4x per maand boodschappen, 3x per maand tanken). En dat afromen doen wij op de 10e (dus een week na het afschrijven van de hypotheek) en het is altijd een sport om in ieder geval iets te laten overschrijven. Ik voel het altijd als een verlies als we op de 10e bijv. 3 euro onder het afroom bedrag zitten :p
Dat lezende lijkt dat hier ook wel mee te vallen idd. Ik bestel de meeste spullen toch online en verder is het idd 4x boodschappen en een paar keer tanken per maand. Maar vooralsnog hou ik het er wel in, ik vind het stiekem ook gewoon *leuk* om te zien dat bij iedere pintransactie, 10% daarvan op mijn spaarrekening word bijgeschreven.
[...]
Wij hebben die periode ook meegemaakt, nadat we dit huis hadden gekocht. Door de verbouwing ging er elke keer iets meer af dan dat er binnen kwam (en die uitgaven waren echt noodzakelijk om een beetje fatsoenlijk te kunnen wonen). Dus toen die fase van de verbouwing afgerond was, hebben wij ook besloten om echt die buffer op te bouwen. Het heeft ons heel veel rust gegeven en de luxe om iets te kopen als je het perse wilt hebben (zoals die auto vorig jaar).
Yep.
Financiële onrust is hell.

Hier had het een andere oorzaak, maar evengoed heb ik er toen een periode praktisch alles aan gedaan om het gat te dichten. Daarna nog even op die voet door gegaan zodat er spaargeld was. Toen een huis gekocht. Met dat huis ook meteen besloten sowieso een redelijke buffer te willen hebben omdat er *altijd* onverwacht iets kapot kan gaan dat serieus geld kost.

Het geeft me nu de rust zonder wroeging luxe dingen te kunnen kopen, zolang het restbedrag op de spaarrekeningen maar boven "buffer" zit. (Onze buffer is deels een losse buffer spaarrekening en een afgesproken getal, maar is grofweg "1 netto jaarsalaris". Wat, realiseer ik me, nog altijd best riant is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBPJPY
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-11-2021
Ik ben momenteel 24 jaar oud.
Werk nu ongeveer zo’n 3 jaar en heb momenteel een buffer van €22.500 opgebouwd.

Ik ben nog thuiswonend.
Zou graag over een aantal jaar een huis kopen, maar vrees dat dit lang nog niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
GBPJPY schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:24:

Ik ben nog thuiswonend.
Zou graag over een aantal jaar een huis kopen, maar vrees dat dit lang nog niet voldoende is.
Heb door mijn uitgaven aan studie en hierdoor verminderd inkomen, een lagere buffer. Maar inderdaad, we zullen minimaal een ton spaargeld nodig hebben met een gemiddelde huizenprijs van 420k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik ben nog thuiswonend.
Weet niet of je veel kostgeld moet betalen, maar zou na 3 jaar werken en relatief weinig kosten een grotere buffer verwachten tbh.

Dus wellicht iets schaven aan je savings rate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
32 jaar.
MBO logistiek
Koophuis (marktwaarde 320 k)
Hypotheek 159 k.
Heb een partner.
Sparen +- 500 euro per maand
Hebben 15 k aan liquide middelen.
60 k aan het huis verbouwt en verduurzaamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-06 20:11

Ik ben nog thuiswonend.
Werk je deeltijd of voltijd? WO of HBO salaris? Want als je die 3 jaar werkt met een voltijd salaris op goed niveau (denk aan min. 3000 EUR bruto per maand) dan heb je wel erg slecht gespaard of je hebt kostgeld ofzo moeten betalen. Als je bijv. 2300 EUR netto per maand verdiend (wat een voltijd HBO/WO salaris voor starters meestal is) zou je zonder kostgeld te betalen, thuiswonend, toch minimaal 1500 EUR per maand moeten kunnen sparen. Dan heb je 800 EUR over. Dan had je dus 1500 EUR x 36 = 54.000 EUR kunnen sparen! Zelfs ik heb de afgelopen jaren in 3 jaar met een deeltijd salaris (werk nu wel meer, richting voltijd) meer dan jij kunnen sparen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:08

_Apache_

For life.

Barrycade schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:54:
[...]

Weet niet of je veel kostgeld moet betalen, maar zou na 3 jaar werken en relatief weinig kosten een grotere buffer verwachten tbh.

Dus wellicht iets schaven aan je savings rate?
Dit. 'Oefen' eens met doen alsof je hypotheek moet betalen. Dus zet 1000 euro per maand op zij, en kijk dan wat je overhoudt voor de rest van je hobbies / rekeningen. Het is vrij normaal dat een hypotheek ~30% van je netto salaris inneemt. Lukt een paar maanden niet, swa. Lukt het wel, dan heb je meer buffer voor als je het nodig hebt.

De eerste keer met een hypotheek adviseer schrok ik me ook het zuur, hoeveel dat kostte. Vooral nog een paar zaken die erbij kwamen, als gekoppelde levensverzekering (270eu/mnd) en VvE(310).

Gelukkig nu naar een rijtjeshuis, dus die VvE is eraf, en bij het oversluiten is onze levensverzekering naar een tientje in de maand gezakt. Dat geeft nogal wat lucht :-)

[ Voor 40% gewijzigd door _Apache_ op 12-01-2022 13:12 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:49

marapuru

db.

Members only:

Sta op het punt om verduurzaming van mijn woning te realiseren, dus een aardig deel van het buffer zal dit jaar opgesnoept worden. Ongeveer 15 - 20K denk ik. Maar maandelijks kan ik flink wat opzij zetten, dus dat zou met 3 jaar weer opgebouwd moeten zijn naar de huidige hoeveelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
_Apache_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Dit. 'Oefen' eens met doen alsof je hypotheek moet betalen. Dus zet 1000 euro per maand op zij, en kijk dan wat je overhoudt voor de rest van je hobbies / rekeningen. Het is vrij normaal dat een hypotheek ~30% van je netto salaris inneemt. Lukt een paar maanden niet, swa. Lukt het wel, dan heb je meer buffer voor als je het nodig hebt.

De eerste keer met een hypotheek adviseer schrok ik me ook het zuur, hoeveel dat kostte. Vooral nog een paar zaken die erbij kwamen, als gekoppelde levensverzekering (270eu/mnd) en VvE(310).

Gelukkig nu naar een rijtjeshuis, dus die VvE is eraf, en bij het oversluiten is onze levensverzekering naar een tientje in de maand gezakt. Dat geeft nogal wat lucht :-)
270 euro voor een gekoppelde levensverzekering? Dat is geen voorbeeld van gemiddelde premie lijkt me.

Ik betaal 15 euro pm.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 19:56
[...]

Je VVE betaal je niet meer maar je moet evengoed geld opzij zetten voor onderhoud. Reken maar uit wat je per maand betaald als je de badkamer en keuken elke 20 jaar wil vervangen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door mrbootster op 12-01-2022 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

:| Wat voor levensverzekering heb jij afgesloten voor 270,- per maand?
Wij betalen € 11,- per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:14
Tehh schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:11:
[...]

:| Wat voor levensverzekering heb jij afgesloten voor 270,- per maand?
Wij betalen € 11,- per maand...
Klinkt als een polis met vermogensopbouw, of pure oplichting, of een medisch dossier waar je U tegen zegt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

overhyped schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Klinkt als een polis met vermogensopbouw, of pure oplichting, of een medisch dossier waar je U tegen zegt...
Dat laatste heb ik. En ik betaal 17 euro per maand.
Is incl premieverhoging

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:45
Klinkt alsof hier 'levensverzekering' (betaalt uit bij bepaalde leeftijd) en 'overlijdensrisico-verzekering' (keert alleen uit bij vroegtijdig overlijden) door elkaar gebruikt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Daar kan je wel eens gelijk in hebben.
Ik had het over een orv idd

Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste