BertV schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Mijn grootvader werkte bij een bank bij de afdeling beleggingen en hij beweerde altijd: "Ze weten er niks van!"
Zijn vrouw, mijn oma, zat 24/7 voor de televisie (teletekst) en heeft met aandelen een aardig fortuin bij elkaar geharkt.
Mijn vader heeft later de erfenis geparkeerd bij een beleggingsadviseur en *poef*, het was weg.
Zelf weet ik dat ik er niet aan moet beginnen, daar kun je laatdunkend over doen.
Ieder zijn ding.
Uiteraard, maar het idee dat mensen die een laag inkomen hebben het wel zouden moeten kunnen is natuurlijk gewoon niet zo. En er is tegenwoordig zoveel op het gebied van toegang tot markten,. toegankelijke breed gespreide producten voor lage tarieven dat met een beetje inlezen je er zelf best wat van kan maken. Zeker hier op tweakers waar mensen zich vaak tot op de komma vastbijten in een onderwerp.
Dat was vroeger wel anders , toen was het nog bellen naar de bank je orders doorgeven en wachten tot de bank met de handelsdesk contact opnam en terugmelding deed van de hopelijk geslaagde transactie.
We leven in heel andere tijden, ik snap dus niet dat er rondom beleggen nog zoveel angst heerst. En er altijd wel iemand is die alles is kwijtgeraakt in een grijs verleden. Uiteraard zijn die er, maar met de huidige stand van informatie en toegang is het niet nodig meer om bedragen op spaarrekeningen te laten staan die hier soms voorbij komen.
Welk risico verzeker je er dan nog mee ? Voor de kosten van het aanhouden van dat soort bedragen. Stel je hebt 1 ton, dat kost met de huidige inflatie 2% per jaar dat is 2000 euro die je na jaar 1 moet aanvullen. Stel je verdient 6k netto in de maand , wat al veel is, daarvan moet je dan 2k inleveren om het jaar erna dezelfde koopkracht te behouden. Wat is het nut dan nog van dat geld. Het verzekerd geen risico en wat het verzekerd eventueel, kost enorm veel premie.
En dat over jaren, een simpele tijdlijn tekenen en wat bedragen neerzetten en de beweging over tijd erbij halen is toch wel haalbaar voor de meesten hier ?
Ik bedoel dit zeker niet laatdunkend overigens, maar ik verbaas mij weleens over het gebrek aan bewustwording dat we niet meer in de tijd leven dat de sparen en schulden wegwerken de weg was naar een financieel stabiele situatie waarbij je vermogen groeit. Dat is al zeker 2 decennia niet meer zo.
Geld dat niets doet, of het nu verzekeren is tegen een onverwachte gebeurtenis (stuk apparaat, onverwachte uitgave), of voor iets grotere zaken (tijdelijke inkomensdip) kost gewoon geld. En als het belegt is in een andere categorie dan een spaarrekening, is het ook niet ineens 'weg' , ook dan heb je niet alles in een keer nodig. En al die jaren mis je vermogensopbouw en heb je moeten bijstorten. Dan is je een klein beetje verdiepen in wat tijd , geld en risico over tijd allemaal doet het minste wat je kan doen.
En uiteindelijk is het allemaal niet eens zo heel ingewikkeld.