Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

TooTall_NL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:18:
[...]
Jouw mindset probeer ik mij de afgelopen tijd ook meer eigen te maken.
2017 hebben wij ons huis gekocht en toen ook heel bewust gekozen de afslossingsvrije hypotheek niet mee te verhuizen, maar alles om te zetten naar volledig aflossen.
Veel FO'ers(nouja aspirant), waaronder ik, zouden dat juist niet doen. Ik kies juist bewust voor aflossingsvrij. Want aflossen geeft me een veel te laag rendement, dat vind ik zonde van mijn geld.
Dus het is ook niet altijd zo voor de hand liggend wat 'het beste' is. Risicobereidheid speelt hierbij ook een rol natuurlijk. En sommige mensen voelen zich simpelweg 'beter' zonder hypotheek of studieschuld, ook al is dat puur financieel gezien vaak niet de meest verstandige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:35
Leuk topic, veel verschillen merk ik. Maar dat heeft voornamelijk met leeftijd te maken.

Redelijk tevreden, vorig jaar naar huidige nieuwbouw woning verhuisd en daar is deel spaargeld in gaan zitten + nieuwe auto voor vriendin. Verder sinds kort gestart met beleggen voor onszelf en kind.

Mijn bijdrage:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:40
@de Peer
Interessante gedachte!
Wij weten zeker dat we zeker 20 jaar hier blijven wonen. Daarna vonden we het een fijn idee dat er dan onbewust geld in het huis zit en de mogelijkheid bestaat te verhuizen naar iets kleiners en dan hypotheek vrij verder te leven.
Gezien de pensioenleeftijd zou dan de mogelijkheid bestaan om qua werk te minderen en dan financieel ruimer te zitten.
Misschien. Een simpele redenatie, maar een waar wij ons prettig bij voelen.
Wel sparen we structureel naast ons eigen geld voor de kinderen om hun ook een start te geven als ze hun eigen stappen gaan zetten in de toekomst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:56

GG85

.......

stormbreaker schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:26:
Ik ga hier niet zeggen wat mijn buffer is, zo spectaculair is het niet want dat gaat straks allemaal in een huis als ik er een kan kopen (ben nu concreet met twee dingen bezig). Maar wat ik hier zie is of enorme buffers waarvan ik mij af vraag of dat waar is, wie controleert dat? En dan zie ik ook buffers waarvan ik denk: onverantwoord! Dat je kinderen hebt en een koophuis en niet meer dan 5K op de bank. Een tussenweg is hier niet, het zijn of rijke mensen uit de ICT (omgeving Eindhoven) of kakkers die klassieke studies hebben gedaan uit Oud-Zuid (ja, 020). Even gechargeerd gezegd.
Vergis je niet hoe anders de situatie van anderen kan zijn.

Mijn eigen buffer is prive maar ben halverwege 30 met allebei een goede baan. Als je dan serieus met bijvoorbeeld FO bezig bent dan tikt het aan en spaar je maar zo heel wat bij elkaar.

Verder zijn sommige mensen gewoon best zuinig. Vriend van me had (tot onze verbazing indertijd) rond zijn 20e al 30k gespaard van alleen zijn bijbaantje. Wat die nu, 15 jaar later heeft geen idee maar als je altijd 'onder je stand' leeft en een paar honderd per maand weg zet gaat het hard.
Andere vriend is kraanmachinist maar werkt vanaf zijn 16e, gaat nooit op vakantie (boeit hem niet), woont nog thuis (vind ie ook wel prima) zonder kostgeld te betalen en heeft nu (ook rond de 35) 2 appartementen, zonder hypotheek that is, die ie verhuurd. Die koopt over een paar jaar de 3e en van de opbrengsten koopt hij dan een huis en zit gebakken voor de rest van zijn leven.
Je hoeft echt geen rijke ouders te hebben of een erfenis om rond je 30e een leuk bedrag te hebben.

Voorbeeld:
Uitgaande van 5% rendement, wat vroeger dmv spaar en of depositorente prima te doen was en tegenwoordig op de beurs (relatief defensief dmv ETF's), prima kan:

van je 0-18 jaar elke maand €100 van je ouders: ~ €35.000 euro op je 18e verjaardag
10 jaar elke maand €250: ~ €39.000,-
20 jaar elke maand €250: ~ €102.000,-
10 jaar elke maand €500: ~ €77.500,-
20 jaar elke maand €500: ~ €204.000,-

(zie ook deze post voor wat rekenbladen)

Mensen die sparen een beetje mee hebben gekregen en bovenstaande bedragen maandelijks in zijn gaan leggen vanaf het moment dat ze hun eerste salaris gingen verdienen merken het waarschijnlijk niet eens en storten waarschijnlijk ook nog eens een deel van hun vakantiegeld, wat er over is aan het eind van de maand, etc er bij waardoor het nog harder gaat.
Als je dan ook nog eens 7% op de beurs pakt dmv relatief veilige ETF's of een goeie gok met crypto gemaakt hebt gaat het helemaal hard.
Het is vooral een stukje wat de meesten wel of niet in de opvoeding meegekregen hebben wat bepaald of je een 'spaarder' bent of niet.

Mijn ervaring is dat mensen die sparen niet mee hebben gekegen als excuus vaak "ik leef in het nu" en "geld is niet belangrijk" of "€100 per maand schiet niet op" gebruiken en mensen die wel sparen daar eigenlijk helemaal niet zo over nadenken en dat gewoon doen vanaf het moment dat ze salaris gestort krijgen omdat het er nu eenmaal in zit.
En je maakt mij niet wijs dat de meesten van ons niet, samen, €100 per maand weg kunnen zetten zodra er een kleine geboren wordt. Dat soort bedragen missen de meesten (bijna) niet, wordt je echt niet veel gelukkiger van als je het elke maand op de grote hoop gooit en op maakt maar kan wel een verschil maken voor hoe je kind aan zijn volwassen leven begint.
Alleen al eens per jaar kijken naar wat er maandelijks in en uit gaat levert soms al meer op dan dat :).

Geld is niet eng maar leuk dus kijk er vooral eerlijk naar en maakt het bespreekbaar :)

[ Voor 16% gewijzigd door GG85 op 24-05-2021 18:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

TooTall_NL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:10:
@Config
Ja dat topic heb ik toevallig doorgelezen. Maar dat is iets wat ik niet wil. Ik vind het teveel gericht op geld. Ik zit denk ik meer in de middenmoot. Het mag wel wat verstandiger, maar het FO doel is niet iets waar ik me prettig bij voelt, voor onze situatie is het iets te dwangmatig. 😉
Jammer dat dat je indruk is van het FO-topic. Ja het gaat er veel over geld maar dat is nu eenmaal het middel om financieel onafhankelijk te worden en volgens mij zijn er daar juist heel veel verschillende 'stromingen' te vinden qua hoe ze hun doelen realiseren. Van op een houtje bijten tot FATfire.
Voor mij is het FO topic een van de fijnste hier op GoT. Veel inhoudelijk en op niveau discussie over geld maar juist ook over dat geld zeker niet het belangrijkste is in het leven maar wel iets wat je in dit systeem (wat je daar ook van vind) nu eenmaal nodig hebt.

Juist door geld, uitgaven en bestedingsdoelen bespreekbaar te maken (niet alleen op GoT maar vooral ook binnen je relatie) kan je een hoop emotionele vrijheid voor jezelf creeren.
Helaas is voor veel mensen over geld praten beladen of hebben ze daar negatieve emoties bij en ontnemen ze zich daarmee de kans om een degelijke financiele planning te maken waar ze op termijn gelukkiger van worden.
"geld is niet belangrijk", "ik leef in het nu", "waarom sparen, misschien loop ik morgen wel onder een bus", "€ x per maand schiet niet op", "er reageren hier alleen mensen met een goede baan/erfenis/bla bla", "tegen de tijd dat ik 65 ben zijn er toch geen pensioenen meer", "mensen overdrijven vast zodat ze zich goed voelen", "vroeger was het makkelijk door huizenprijzen/crypto/whatever" zijn allemaal reacties om maar niet zelf aan de slag te hoeven gaan met geld, om wat voor reden dan ook.

Dat terwijl geld nu juist een 'noodzakelijk kwaad' is in onze samenleving en het dus ongelofelijk dom is (volgens mij) om alles wat met geld te maken heeft maar een beetje te negeren. Geld kan je juist helpen om meer ruimte (zowel mentaal als qua tijd) te creeren voor zaken in het leven die echt belangrijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 24-05-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
Admiral Freebee schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Dat is ook een deel een discussie over work life balance en zekerheid natuurlijk. Ik zou als ZZP'er veel meer kunnen verdienen maar dat zou automatisch betekenen dat de balans voor de kinderzorg veel meer gaat doorleunen naar mijn vrouw die ook recht heeft op een interessante carrière. Ik zit dus in dienstverband bij een werkgever die best oké betaalt maar vooral realistische verwachtingen heeft tegenover een ouder met jonge kinderen die ook zijn helft wil doen.

Dit is geen veroordeling van jullie keuzes en verdeling van kinderzorg maar als je de zaken 50/50 wil verdelen dan zijn andere keuzes logischer.
Zzp of geen zzp hoeft geen enkele invloed hierop te hebben. Je hoeft geen problemen te creëren die er niet zijn ;)
Sterker nog, je kan veel minder gaan werken voor hetzelfde geld, als minder werken je doel is. Maar goed, die keuze is voor iedereen anders. Niet iedereen durft het bijv ook aan. Bij werkgever wordt toch nog vaak gezien als veilig/zekerheid. En die gemoedsrust kan ook wat waard zijn.

Mijn punt was alleen dat een groot buffer opbouwen echt niet echt moeilijk hoeft te zijn in de IT.

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 24-05-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Op verzoek van @Metro2002 leeg gehaald.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 24-05-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
GG85 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:10:
[...]
Juist door geld, uitgaven en bestedingsdoelen bespreekbaar te maken (niet alleen op GoT maar vooral ook binnen je relatie) kan je een hoop emotionele vrijheid voor jezelf creeren.
Helaas is voor veel mensen over geld praten beladen of hebben ze daar negatieve emoties bij en ontnemen ze zich daarmee de kans om een degelijke financiele planning te maken waar ze op termijn gelukkiger van worden.
"geld is niet belangrijk", "ik leef in het nu", "waarom sparen, misschien loop ik morgen wel onder een bus", "€ x per maand schiet niet op", "er reageren hier alleen mensen met een goede baan/erfenis/bla bla", "tegen de tijd dat ik 65 ben zijn er toch geen pensioenen meer", "mensen overdrijven vast zodat ze zich goed voelen", "vroeger was het makkelijk door huizenprijzen/crypto/whatever" zijn allemaal reacties om maar niet zelf aan de slag te hoeven gaan met geld, om wat voor reden dan ook.

Dat terwijl geld nu juist een 'noodzakelijk kwaad' is in onze samenleving en het dus ongelofelijk dom is (volgens mij) om alles wat met geld te maken heeft maar een beetje te negeren. Geld kan je juist helpen om meer ruimte (zowel mentaal als qua tijd) te creeren voor zaken in het leven die echt belangrijk zijn.
En daar komt bij kijken dat zodra je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld twintig jaar geleden, eigen geld, een eigen buffer, des te belangrijker aan het worden lijkt te zijn. Niet alleen voor jezelf, maar zelfs voor het uiteindelijke levensgenot van je kinderen. Dit zie je nu al. Zonder ouderlijke bijdrage zijn de kansen op de woningmarkt aanzienlijk kleiner.

De ouderlijke bijdrage is de afgelopen jaren ook weer belangrijker geworden om in Nederland een studie te kunnen bekostigen, zeker indien er hierin noodzaak bestaat tot een universiteit of HBO waar je niet in staat bent om thuis te blijven wonen. En met het recent geopperde idee om een studielening als geregistreerde lening te laten gaan gelden, en daarmee voor o.a. een hypotheek nadelig uit zal pakken, wordt eigen vermogen voor het nageslacht nog belangrijker.

Ook voor jezelf is en blijft eigen vermogen belangrijk, dit om een ontstaan pensioen gat op te vullen. De verhoging van de AOW leeftijd staat zeker eerder stoppen met werken in de weg indien je geen opgebouwd vermogen hebt. Ook tijdelijk stoppen met werk, periodes van werkloosheid en deeltijdwerk waarmee je in het nu misschien bij quitte blijft leven, zal op termijn best een probleem kunnen gaan geven. Je pensioen zal namelijk niet ter hoogte van het huidige salaris zijn. Om een indicatie te krijgen van het eigen pensioen dat momenteel in de lijn der verwachting staat, zie ook: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/.

En dat pensioen gat bestaat uit twee momenten, het eventuele gat van vervroegd pensioen. Iets dat uiteraard een keuze is, maar laten we wel wezen, afhankelijk van het beroep dat je uitoefent misschien helemaal niet zo 'vrijwillig' is. Zeker met de nog oplopende pensioengerechtigde leeftijd in de toekomst, moet je je realiseren dat meer fysieke arbeid niet iets is dat je echt tot op hoge leeftijd probleemloos zult doen. Iets waarbij je bijvoorbeeld niet alleen aan bijvoorbeeld een stratenmaker hoeft te denken, maar ook een carrière als verpleegkundige bijvoorbeeld is op 67-jarige leeftijd toch vrij zwaar. En een switch op die leeftijd, zit er vaak ook niet meer in.

Daarnaast volgt ook nog het mogelijke gat, na de bereikte pensioenleeftijd. Afhankelijk van de pensioenopbouw kan het zijn dat je onvoldoende rondkomt. Dan zal je eigen vermogen moeten hebben om dit aan te vullen, wil je er in levensstandaard niet op achteruit. Uiteraard kun je goedkoper gaan leven, maar dan zou dat wel iets moeten zijn waar je eigenlijk ruim van tevoren al bewust over nagedacht hebt. Laat je daarin niet verrassen. Zoals je soms nog wel eens ziet dat mensen tegen de tijd dat ze 55 - 60 zijn pas hierover na gaan denken, dan is het gewoon allemaal rijkelijk laat. Indien je dan nog geen echte buffer hebt, heb je een vervroegd pensioen bijvoorbeeld toch wel erg lastig tot zelfs onmogelijk gemaakt voor jezelf.

Naast kinderen en pensioen zijn onvoorziene gebeurtenissen ook gewoon echt iets om rekening mee te houden. Hetgeen zoals we het afgelopen, inmiddels bijna anderhalf jaar hebben kunnen zien, kan je hele business zomaar langdurig gesloten zijn. Waarbij in dit geval met enige steun er gepoogd wordt om mensen staande te houden, maar dit toch echt niet voor iedereen lukt. Zeker buiten een nationale crisis, moet je je goed realiseren dat werkloos zijn duur is. WW gaat maar een bepaalde tijd mee, is sowieso al beperkt en zeker indien je voorheen juist ruim verdiende kun je indien je met een hoog inkomen onvoldoende buffer aangehouden hebt binnen no-time op straat staan. Met een maximale uitkering van 39000 per jaar, ga je bijvoorbeeld geen woonlasten van 2000 in de maand kunnen onderhouden indien je enkelverdiener was die alles snel verbrast heeft.

Iets dat toch echt het nadeel is van het altijd leven in het nu. Terwijl indien je er bewust voor kiest om periodiek wat opzij te zetten, dit een vorm van lifestyle inflation verder helemaal niet in de weg staat, voor zover dat gelukkig maakt. Blijf je bijvoorbeeld altijd vasthouden aan 500 in de maand opzij zetten, zal je bij salarisverhoging per keer toch nog altijd uitkomen op meer dat je kunt blijven uitgeven. Echter dan gepaard met vermogensopbouw, in plaats van zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Btw spaar vermogen in crypto valuta uitgedrukt in euro's kan ik nooit echt serieus nemen. Tenzij je direct opneemt.

Want crypto valuta varieert te veel in waarde. De mens heeft zelf als eigenschap om succes verhaal te delen en de negatieve verhalen achterwege te laten.
Op die manier krijg nooit een goed beeld.

Veel crypto valuta is afgelopen tijd heel erg gezakt in waarde en vervolgens lees je hier niks over.

Zelf vind ik het belangrijk is om goede buffer te hebben maar wel in balans met het genieten van nu.
Een graf kleed heeft immers geen zakken.

Al moet ik ook zeggen dat ik mensen zie die wel maximaal leven, dure vakantie's, enz. En als dan geld op is dan hoeven ze alleen hun hand op te houden en het wordt voor hun opgelost terwijl ik zelf wel als mag betalen omdat ik veel bezit.
Dus ja wie doet het dan echt goed? Ik kan daar niet over oordelen.

Om goed te kunnen sparen kun je natuurlijk wel zelf het ene ander in bepalen door bijv tijdig in koop huis te stappen en door bewust goedkope morderne huis te kiezen dan groot oud kasteel. Maar is ook maar net waar je blij van wordt.

Want met zo als zeg lacht aan de andere kant de andere die maximaal leeft en huurt die vervolgens bij terugval in inkomen aanspraak kan doen op huursubsidie en geen woz belasting hoeft te betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Modbreak gemist?

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 24-05-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Hoe deden jullie het eigenlijk in jullie studententijd qua financiën, sparen en uitgeven?

Ik beleg elke maand €200 tot €250 bij Meesman, heb nu rond de €6.000 daar staan. Staat echter wel een studieschuld van €14.000 tegenover die de komende twee à drie jaar nog wel zal toenemen met ongeveer €10.000.
Heb een bijbaantje maar kan enkel een dag per week werken, met een beetje geluk in de roostering vijf tot zes dagen per maand. Enige kosten die ik heb zijn eten, OV en uitgaan enzo, kan dit patroon niet echt aanpassen.

Is het handiger om te stoppen met beleggen om zo de studieschuld naar beneden te krijgen? Of juist doorgaan met beleggen en na m'n studie een groot deel van de lening meteen aflossen met het belegde bedrag? Of gewoon beleggen en blijven lenen? Of tot slot juist meer lenen en meer beleggen?

Wat is de beste tactiek voor op de lange termijn? Verwacht verder wel een prima baan te krijgen en geen problemen bij het kopen van een huis, maar wil natuurlijk zo veel mogelijk sparen en op mijn rekening hebben staan.

Hoe deden jullie dit in jullie studententijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:34
@psychodude en zo kom je er al meelezende achter dat max WW 39.000 is. Echt nooit geweten. :X Ook nooit mee te maken gehad gelukkig.

Maar wel belangrijk want in mijn zwarte scenario’s was het altijd gewoon 70% van wat ik nu verdien voor X maanden. En daarna zou ik pas buffer moeten aanspreken. Maar met dit in achterhoofd moet de buffer dus al eerder worden aangesproken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

peakrever schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:24:
Hoe deden jullie het eigenlijk in jullie studententijd qua financiën, sparen en uitgeven?

Ik beleg elke maand €200 tot €250 bij Meesman, heb nu rond de €6.000 daar staan. Staat echter wel een studieschuld van €14.000 tegenover die de komende twee à drie jaar nog wel zal toenemen met ongeveer €10.000.
Heb een bijbaantje maar kan enkel een dag per week werken, met een beetje geluk in de roostering vijf tot zes dagen per maand. Enige kosten die ik heb zijn eten, OV en uitgaan enzo, kan dit patroon niet echt aanpassen.

Is het handiger om te stoppen met beleggen om zo de studieschuld naar beneden te krijgen? Of juist doorgaan met beleggen en na m'n studie een groot deel van de lening meteen aflossen met het belegde bedrag? Of gewoon beleggen en blijven lenen? Of tot slot juist meer lenen en meer beleggen?

Wat is de beste tactiek voor op de lange termijn? Verwacht verder wel een prima baan te krijgen en geen problemen bij het kopen van een huis, maar wil natuurlijk zo veel mogelijk sparen en op mijn rekening hebben staan.

Zo lang de rente 0% of laag blijft is financieel gezien het meest gunstige:
-Maximaal lenen
-Zoveel mogelijk daarvan beleggen (niet met hoog risico)
-Na afstuderen 1-2 jaar wachten voordat je gaat terugbetalen.
-Vervolgens direct 5 jaar 'pauze' aanvragen met terugbetalen.

Uiteindelijk ga je dan dus pas na 6a7 jaar beginnen met zo langzaam mogelijk terugbetalen. In de tussentijd heb je mooi wat verdiend met je beleggingen als het goed is.
Dit is wat ik gedaan heb, en nog steeds doe.

Sommigen vinden dit maar niets omdat ze schulden niet 'fijn' vinden of omdat ze het moreel verwerpelijk vinden om de studieschuld hiervoor te 'gebruiken'. Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.

Let wel, ik heb mijn studieschuld verzwegen toen ik een huis ging kopen. Dat is vandaag de dag steeds lastiger en misschien ook niet verstandig voor iedereen. Ook dat moet je voor jezelf beslissen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-05-2021 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
de Peer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Zo lang de rente 0% of laag blijft is financieel gezien het meest gunstige:
-Maximaal lenen
-Zoveel mogelijk daarvan beleggen (niet met hoog risico)
-Na afstuderen 1-2 jaar wachten voordat je gaat terugbetalen.
-Vervolgens direct 5 jaar 'pauze' aanvragen met terugbetalen.

Uiteindelijk ga je dan dus pas na 6a7 jaar beginnen met zo langzaam mogelijk terugbetalen. In de tussentijd heb je mooi wat verdiend met je beleggingen als het goed is.
Dit is wat ik gedaan heb, en nog steeds doe.

Sommigen vinden dit maar niets omdat ze schulden niet 'fijn' vinden of omdat ze het moreel verwerpelijk vinden om de studieschuld hiervoor te 'gebruiken'. Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.
En met je hypotheek helpt t ook niet om een studieschuld te hebben.

Ik viel in de categorie 0% rente maar het voelde o zo goed om toch alles afgelost te hebben en behalve hypotheek geen schulden te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:37:
[...]

Ik viel in de categorie 0% rente maar het voelde o zo goed om toch alles afgelost te hebben en behalve hypotheek geen schulden te hebben.
Tsja dat zit tussen de oren, dan heb ik liever wat extra rendement.
Je hypotheek is net zo goed een schuld, en onder veel minder gunstigere voorwaarden dan de studieschuld.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 24-05-2021 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Andere tijden...

Maximaal lenen en wegzetten op spaarrekening. Spaarrekening 6% rente op lening 0%.
Na studie in 1 klap alles aflossen...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

VidaR-9 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:31:
@psychodude en zo kom je er al meelezende achter dat max WW 39.000 is. Echt nooit geweten. :X Ook nooit mee te maken gehad gelukkig.

Maar wel belangrijk want in mijn zwarte scenario’s was het altijd gewoon 70% van wat ik nu verdien voor X maanden. En daarna zou ik pas buffer moeten aanspreken. Maar met dit in achterhoofd moet de buffer dus al eerder worden aangesproken.
Denk dat veel mensen dit niet weten, max ww is ~220 euro per werkdag (bruto), denk dat veel posters hier hoger zitten.

Dus als je Yolo doet met een royaal salaris met bijbehorende vaste lasten patroon en een minimale buffer kan het snel bergafwaarts gaan. Want uiteindelijk verschijnt max 2100 netto op de rekening (70% per maand, de eerste 2 maanden is het 75% dus iets meer de 1e 2 maanden, maar ze betalen achter dus een gat van 1 tot 2 maanden heb je zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Een schuld tegen 0% rente ga je nooit meer krijgen dus in die zin maakt het niet zoveel uit.
In 'mijn tijd' was het allemaal net iets anders en was een groot deel gift en alles 'extra' lening.
Was indertijd zelf ook aan het beleggen en ondertussen aan het bijlenen voor een biertje O-) 8)7
Verschil was wel dat mijn schuld indertijd <10k was aan het eind van mijn studie en hij toen nog niet meetelde voor een hypotheek.
Tegenwoordig kan je hem (al zou je dat ook niet moeten willen btw) niet meer verzwijgen en telt hij (dacht ik) behoorlijk zwaar mee qua minder kunnen lenen. Dan is het dus handig om hem laag te houden.
Voor de rest zoals gezegd, 0% rente schuld moet je, op de hypotheek na, niet te zwaar aan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
de Peer schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:39:
[...]

Tsja dat zit tussen de oren, dan heb ik liever wat extra rendement.
Je hypotheek is net zo goed een schuld, en onder veel minder gunstigere voorwaarden dan de studieschuld.
Ja is zo. Al is rendement ook geen 100% zekerheid natuurlijk.

Anyway, rendement of niet. Het voelt gewoon super relaxt (persoonlijk, I know), dat is ook wat waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:31
TooTall_NL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:10:
@Config
Ja dat topic heb ik toevallig doorgelezen. Maar dat is iets wat ik niet wil. Ik vind het teveel gericht op geld. Ik zit denk ik meer in de middenmoot. Het mag wel wat verstandiger, maar het FO doel is niet iets waar ik me prettig bij voelt, voor onze situatie is het iets te dwangmatig. 😉
In het FO topic zijn we bezig over geld met de ambitie om zo weinig mogelijk met geld bezig te hoeven zijn.

Misschien is het wel een beetje verwarrend ja. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:02

P_Tingen

omdat het KAN

Barrycade schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:02:
[...]

Denk dat veel mensen dit niet weten, max ww is ~220 euro per werkdag (bruto), denk dat veel posters hier hoger zitten.

Dus als je Yolo doet met een royaal salaris met bijbehorende vaste lasten patroon en een minimale buffer kan het snel bergafwaarts gaan. Want uiteindelijk verschijnt max 2100 netto op de rekening (70% per maand, de eerste 2 maanden is het 75% dus iets meer de 1e 2 maanden, maar ze betalen achter dus een gat van 1 tot 2 maanden heb je zo).
Dat is dus precies de reden waarom wij niet leven naar ons inkomen. Mocht de poep de ventilator raken dan zitten we niet zo snel in de problemen. Ons huis is voor een groot gedeelte afbetaald. Er zit een beleggingshypotheek onder met 56k garantie en nu nog 145k schuld, dus theoretische schuld nu ~90k.

Oudste twee dochters zijn het huis uit, de middelste dochter is net klaar met haar opleiding en de jongste bijna. We ondersteunen ze zoveel mogelijk, maar dat kostte in de hoogtijdagen zo'n kleine €1000 per maand. Nou kwam dat voor een deel van de spaarrekening, maar het meeste kwam uit onze mandelijkse inkomens. Doel was om ze met een zo klein mogelijke schuld af te laten studeren en dat is gelukt. Vanaf ongeveer nu zullen we het financieel een stuk ruimer hebben omdat dochter 2 van de loonlijst af is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:51:
[...]

Die buffers kloppen echt wel hoor. Er zijn heel veel dertigers/veertigers die:
-Flinke overwaarde uit vorige huis hebben en dat hebben opgenomen.
-Mooie winst met bitcoin/beleggen hebben gehaald, afgelopen 10 jaar was het feest op de beurs.
-Er lijken steeds meer mensen bezig te zijn met pensioen in eigen beheer, financiële onafhankelijkheid etc.
-Erfenis?
Weinig overwaarde uit vorig huis en dat hebben we gelijk in het nieuwe huis gestopt (gekocht in 2006)
Geen beleggingen of bitcon
Niet bezig met financiele onafhankelijkheid, behalve dat we ons huis in 2036 in ieder geval hebben afbetaald (en dat is voordat we met pensioen kunnen)
Geen erfenis

Maar wel een leefstijl die niet ervoor zorgt dat er elke maand meer maand dan geld is. De eerste 6 jaar dat we dit huis hadden, ging elke cent dat we "over" hadden naar het huis (moest helemaal aangepakt worden) en daarna zijn we dat geld gaan sparen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-07 00:41
Sport_Life schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:31:
[...]

Waarom zouden veel mensen het aandikken om indruk te maken?
Omdat veel mensen zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Pablo. schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:20:
[...]
Omdat veel mensen zo zijn.
Ik denk dat dat echt wel meevalt in dit topic. Vanuit mijn eigen positie vind ik al die buffers nog best een beetje meevallen eigenlijk.
Kan me alleen wel voorstellen dat asl je zelf geen 'spaarder' bent en dit topic binnenwandeld en dertigers/veertigers met buffers van 100k+ ziet je in eerste instantie denkt wtf.
Maar er zijn posts genoeg hier die laten zien dat dat en niet overdreven is en je geen torenhoog salaris hoeft te hebben om dat te bereiken.

En tuurlijk zijn mensen 'trots' op wat ze hebben dus zie je gemiddeld meer mensen met een hoge buffer reageren en een aantal met een hele lage buffer om een punt te maken en iedereen met €1000-€5000 zegt niets bij wijze van.

[ Voor 16% gewijzigd door GG85 op 25-05-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:02

tomtom901

Moderator General Chat
GG85 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:53:
[...]

Andere vriend is kraanmachinist maar werkt vanaf zijn 16e, gaat nooit op vakantie (boeit hem niet), woont nog thuis (vind ie ook wel prima) zonder kostgeld te betalen en heeft nu (ook rond de 35) 2 appartementen, zonder hypotheek that is, die ie verhuurd. Die koopt over een paar jaar de 3e en van de opbrengsten koopt hij dan een huis en zit gebakken voor de rest van zijn leven.
Haha, ja, als je 10 jaar (gemiddeld genomen) woonkosten uit kan sparen gaat het inderdaad hard ja. Credits voor hem, maar ik moet er toch niet aan denken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Members only:

Momenteel hebben we geen grote spaardoelen. Uiteraard moet je altijd geld achter de hand hebben voor onverwachte uitgaven, gebeurtenissen en het onderhoud van de woning. Zeker als je twee linkerhanden hebt zoals ik :P Nochtans voelt het aan alsof er momenteel té veel geld gewoon staat te verkommeren op de spaarrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
tomtom901 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Haha, ja, als je 10 jaar (gemiddeld genomen) woonkosten uit kan sparen gaat het inderdaad hard ja. Credits voor hem, maar ik moet er toch niet aan denken. :+
Ik moet er ook niet aan denken dat mijn kinderen op hun 35e nog steeds thuis wonen terwijl ze ondertussen wel 2 eigen appartementen in de verhuur hebben. Ga daar dan eerst maar eens lekker wonen :)
Maar goed, moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
tomtom901 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Thuiswonen tot je 35e bespaart je niet alleen woonkosten, maar je spaart ook nog eens de kosten uit die je anders aan een vriendin kwijt zou zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bulder schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:03:
[...]

Thuiswonen tot je 35e bespaart je niet alleen woonkosten, maar je spaart ook nog eens de kosten uit die je anders aan een vriendin kwijt zou zijn. :+
The winner takes it all :P

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Koehandelaar Met zo'n baan en nickname verwacht je ook niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenericNickname
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-09 07:05
Members only:

Ik heb helaas veel spaargeld moeten vergooien toen ik bezig was met het afronden van mijn PhD, oa door gezondheidsredenen. Vlak voor de corona pandemie insloeg begonnen aan een postdoc contract en ben toen begonnen met beleggen (€1500 inleg + €100 per maand).

Ik ben vooralsnog bezig om mijn spaarrekening wat verder op te bouwen voor het geval dat. Verder heb ik nog een studieschuld van zo'n €35K waar ik nog wel even zoet mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

GenericNickname schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:03:
***members only***

Ik heb helaas veel spaargeld moeten vergooien toen ik bezig was met het afronden van mijn PhD, oa door gezondheidsredenen. Vlak voor de corona pandemie insloeg begonnen aan een postdoc contract en ben toen begonnen met beleggen (€1500 inleg + €100 per maand).

Ik ben vooralsnog bezig om mijn spaarrekening wat verder op te bouwen voor het geval dat. Verder heb ik nog een studieschuld van zo'n €35K waar ik nog wel even zoet mee ben.
Die studieschuld heb je voor de helft al op de rekening staan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenericNickname
Tylen schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:10:
[...]

Die studieschuld heb je voor de helft al op de rekening staan.
Nee, want spaargeld gebruik ik voor noodgevallen/back-up. Ik wil in ieder geval een jaar lang kunnen overleven van spaargeld (wat lukt met dit bedrag als ik zuiniger ga leven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

GenericNickname schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

Nee, want spaargeld gebruik ik voor noodgevallen/back-up. Ik wil in ieder geval een jaar lang kunnen overleven van spaargeld (wat lukt met dit bedrag als ik zuiniger ga leven).
Oke. Dus liever schulden dan geen schulden.

* Tylen snapt de jeugd van tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tylen schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:16:
[...]

Een buffer is best logisch.
Aannemelijk dat er ook gespaard wordt voor een eigen woning. Momenteel is het natuurlijk scheefwonen. De sociale huur is niet echt bedoeld voor zijn inkomen/spaarrekening.

En sowieso is een buffer wel verstandig. Anders moet hij zich weer in schulden werken als z'n auto o.i.d kapot gaat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:35
Ik weet niet hoe anderen het hadden, maar in mijn studententijd was het vooral hopen dat het eind van de maand eerder kwam dan de limiet voor rood staan.... Beleggen zat er niet echt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jurjen_g schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:21:
[...]

Ik weet niet hoe anderen het hadden, maar in mij studententijd was het vooral hopen dat het eind van de maand eerder kwam dan de limiet voor rood staan.... Beleggen zat er niet echt in.
Ik ook ongeveer dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 19:56
GenericNickname schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:03:
***members only***

35k studieschuld met een master wiskunde en phd statistiek? Volgens mij kun jij de kans best goed berekenen dat die schuld snel als sneeuw voor de zon verdwijnt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Door die schuld heeft hij nu wel een aanspreekbare buffer, als hij die hele buffer nu in het gedeeltelijk afbetalen van die schuld steekt dan betaalt hij over de langere termijn weliswaar minder rente (maar we hebben het over een studieschuld, dus die rente is niet zo hoog) maar heeft hij nu geen buffer meer. Van een half afbetaalde studieschuld kun je niet een jaar lang brood kopen. Die veiligheid is natuurlijk ook iets waard, en in zijn geval blijkbaar in ieder geval de waarde van die extra rente die hij nu moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:49
[...]

Dat is toch een renteloze lening momenteel, die zou ik ook niet inlossen.
Liever de buffer aanhouden, ik geef hem groot gelijk

Ik los ook niet extra of op de hypotheek, is met de huidige rente niet interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Tja ik zit daar toch anders in. Schulden hoor je niet te hebben (hypotheek even daarbuiten gelaten) en mocht je ze wel hebben dan los je die asap af. Doe ik overigens ook met de hypotheek. Extra aflossen totdat hij weg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Tylen schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:44:
Tja ik zit daar toch anders in. Schulden hoor je niet te hebben (hypotheek even daarbuiten gelaten) en mocht je ze wel hebben dan los je die asap af. Doe ik overigens ook met de hypotheek. Extra aflossen totdat hij weg is.
Dus jij hebt ook 0 euro buffer tot alle schulden weg zijn?
Hoe vang je werkloosheid/arbeidsongeschiktheid/onvoorziene uitgaven op dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

Lordy79

Vastberaden

Schulden hoor je niet te hebben tenzij je ze aangaat om (meer) inkomen te verwerven (en inderdaad de eigen woning).
Dus een autootje van een paar duizend euro financieren met een lening vind ik heel verdedigbaar als je daardoor een (betere) baan kunt krijgen of grote OV kosten kunt besparen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Maar wat is in jouw verhaal dan "asap"? Ik heb het idee dat je de cognitieve dissonantie die je hebt tussen het principieel tegen schulden willen zijn en anderzijds schuld hebben om woonruimte te bekostigen voordat je het kapitaal had om het te kopen probeert te verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenericNickname
Tja, zonder die studielening zou ik nooit een studie wiskunde hebben kunnen afronden. En ik ga 'm echt wel aflossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:37
[...]

Met een rente van 0% op de schuld en oplopende inflatie zou ik die schuld zo lang mogelijk aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

In dit geval is Generic Nick niet zo piep jong meer.

In dit specifieke geval van Generieke Nick snap ik wel dat hij spaart naast de Studieschuld.

Als hij 10 jonger was geweest was het wellicht anders, maar zou ook een potje achter de hand houden en niet alles in een studieschuld stoppen. Koopt je zo lastig spullen van of bouw je zo lastig een pensioen van op.

Hopelijk kan hij wel zijn studies ter gelde gaan maken, met een sociale huurwoning kan je met een knap salaris wel klappen maken. En dat is ook wel nodig denk ik gezien de 10 jaar carrière achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dennis1812 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Dus jij hebt ook 0 euro buffer tot alle schulden weg zijn?
Hoe vang je werkloosheid/arbeidsongeschiktheid/onvoorziene uitgaven op dan?
Tuurlijk hebben wij een spaarpot. Maar daarnaast gaat alles de hypotheek in. Dat is de enigste schuld. Werkloosheid?? In de ict?? Aov ben ik voor verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Ik ben toch erg blij met mijn studieschuld met 0% rente en de voorwaarden, kan het morgen aflossen, maar geen enkele financiële reden voor. Hypotheek extra aflossen met een lage rente van 1,6% levert nog meer op, maar doe ik ook niet. Heb een kleine buffer en de rest gaan naar ETF's. Ik heb liever 100k in aandelen dan 100k in steen die ik er niet makkelijk uit kan halen.

Mijn buffer is trouwens geslonken omdat auto niet door APK kwam, maar kon gewoon wel een andere auto kopen, dus buffer heeft zijn werk gedaan :) Nu weer zorgen dat die minimaal op 5k komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Principes die je uiteindelijk enkel geld kosten. Een renteloze lening aflossen is met inflatie gewoon geld weggooien, hoe langer je daar mee wacht hoe goedkoper die lening wordt.

Sinds ik m'n eigen auto heb bouw ik twee aparte buffers op, eentje voor onderhoud en eentje voor afschrijving om een nieuwe aan te kunnen schaffen. Hopelijk heb ik ze goed begroot, dat is altijd maar afwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 10-10-2021 21:10 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:49

3DDude

I void warranty's

Ik ben het wel met Tylen eens, ik ben ook aan het kijken wat ik maximaal kan aflossen op de hypotheek.

Misschien levert je geld elders wel meer op, dat zou kunnen.
Maar als ZZP'nd in de IT zijnde komt er zat binnen voor die aflossing + aandelen/crypto centjes enz.

Verdien je 2 keer modaal en kan het net uit vind ik het een ander verhaal denk ik.

Members only:

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 10-10-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

3DDude schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:20:
Ik ben het wel met Tylen eens, ik ben ook aan het kijken wat ik maximaal kan aflossen op de hypotheek.

Maar als ZZP'nd in de IT zijnde komt er zat binnen voor die aflossing + aandelen/crypto centjes enz.

Verdien je 2 keer modaal en kan het net uit vind ik het een ander verhaal denk ik.

***members only***
Een en ander afhankelijk van leeftijd en situatie maar eens kijken naar niet maximaal aflossen maar andere vormen van investeren kan op langere termijn makkelijk resulteren in een (paar) jaar eerder stoppen met werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3DDude schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:20:

***members only***
Als schuld iets is wat niet hoort en je zo snel mogelijk moet aflossen, dan past het hebben van vermogen én een hypotheekschuld natuurlijk niet bij elkaar. In hoeverre ben je het dan echt met Tylen eens?

Niet dat ik pertinent tegen het aflossen van schuld ben hoor, echt niet, maar ik moet sterk fronzen als ik iemand in één adem hoor zeggen dat je geen schuld zou moeten hebben en dat ze zelf een hypotheekschuld met daarnaast vermogen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Wat is er mis met het statement dat je schulden (muv hypotheek) niet moet hebben dan?

Ik beleg ook in aandelen, maar ik ken mensen die geld lenen om dat te kunnen doen.
Tsjah wat wil je dan... leuk als het goed gaat...tot het fout gaat ?.

Als je genoeg geld hebt om beiden te kunnen vind ik niks mis met hypotheek wat aflossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3DDude schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:22:
Wat is er mis met het statement dat je schulden (muv hypotheek) niet moet hebben dan?
Omdat het ongenuanceerd is, en erg in het eigen straatje door de hypotheekschuld uit te sluiten. Het is ook niet alsof ik zeg dat het tegenovergestelde waar is, mijn standpunt is dat het soms goed (en soms noodzakelijk) is om schulden te hebben. Of het goed is moet je per situatie beoordelen, en opmerkingen als "schuld is altijd slecht (behalve het soort dat ik heb)" heb je weinig aan.
Ik beleg ook in aandelen, maar ik ken mensen die geld lenen om dat te kunnen doen.
Beleggen zou ik ook nooit doen met geleend geld, dat is ook niet het soort schuld wat ik als "goed" zou bestempelen.
Als je genoeg geld hebt om beiden te kunnen vind ik niks mis met hypotheek wat aflossen.
Ik ook niet, maar "je hypotheek wat aflossen als je het kunt missen" is héél iets anders dan "asap je hypotheek aflossen."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb in het verleden veel te veel schulden gehad. Behalve je financiële kant en elke maand puzzelen en ienemienemutte wat er nu weer gestorneerd moet worden.
Nee dankje. Ben nog elke keer dat ik de bank open blij dat die situatie geweest is.

Buffer is een goede 100 euro. Dit jaar wel een ruime 35k afgelost en financiën volledig op orde gekregen.
Nu gaat de buffer groeien. En daarna de potjes voor investeringen in huis.
Buffer groeit al meteen fors met eindejaarsuitkering.

Beleggen en al dat soort zaken voorlopig nog niet aan toe. Eerst de rekeningen eens goed vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
3DDude schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:22:
Jij belegt net zo goed met geleend geld, net als je boodschappen doet met geleend geld.

Dat je lening een onderpand heeft en daardoor gunstige voorwaarden verandert niets aan het feit dat het een schuld is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Tsurany schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Een en ander afhankelijk van leeftijd en situatie maar eens kijken naar niet maximaal aflossen maar andere vormen van investeren kan op langere termijn makkelijk resulteren in een (paar) jaar eerder stoppen met werken.
Tja daar komen we weer met die dooddoener, het kan, maar het kan ook niet goed gaan en dan heb je niks, het blijft een soort van gokken.
Ik heb mijn hypotheek zo snel mogelijk afgelost en toen gaan sparen en kan nu stoppen met werken als ik wil.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 10-10-2021 23:13 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

assje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Jij belegt net zo goed met geleend geld, net als je boodschappen doet met geleend geld.

Dat je lening een onderpand heeft en daardoor gunstige voorwaarden verandert niets aan het feit dat het een schuld is.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 10-10-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:57
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door Harm_H op 11-10-2021 23:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

assje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Dus zolang Tweakers een negatieve verhouding hebben tussen cash en openstaande hypotheek is er geen reden om hier te posten? Want dan hebben ze dus geen buffer?

Volgens mij derailed de discussie hier, buffer is in mijn ogen geld dat snel beschikbaar is in geval dat je auto niet door de apk komt, of je 2 maanden tussen 2 werkgevers zit.

Als je 10k in het potje "buffer" op de bank hebt en 1,5 ton hypotheek heb je gewoon een buffer in mijn ogen.

Jouw mening komt meer in de buurt van een topic met als titel:" hoeveel ben je netto waard".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

3DDude schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:36:
[...]

mensen die zeggen ik heb 15K gespaard en nog xxK bij de DUO open staan.. tsjah het is een lening met 0% maar wie houd je voor de gek
Hij houdt toch niemand voor de gek? Hij geeft keurig aan wat hij heeft gespaard en wat zijn schuld is, hij verhult niets. En wat heeft die persoon eraan om zijn hele buffer in de aflossing te steken? Ik vind dat zelf onverantwoord. Je stelt jezelf bloot aan allerlei onnodige risico's door dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
Harm_H schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:45:
***members only***

Heb wel het gevoel dat ik nog maar 1 tot 3 jaar te leven heb. Darmklachten, weinig energie, laag zelfvertrouwen, depressie.
*knip* dat gesprek is hier offtopic. Eventueel kun je de user een DM sturen?

[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 11-10-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:47
Ook eens mijn situatie delen. Ga binnenkort een huis kopen :)
De afgelopen jaren quasi 80% van het loon kunnen sparen/investeren de rest ging naar plezier en tech speeltjes.

Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door larsg op 11-10-2021 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tylen schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Tuurlijk hebben wij een spaarpot. Maar daarnaast gaat alles de hypotheek in. Dat is de enigste schuld. Werkloosheid?? In de ict?? Aov ben ik voor verzekerd.
Makkelijk zat. Dat er een tekort aan ICT'ers is, wil niet zeggen dat iedere ICT'er makkelijk aan een nieuwe baan komt.

Long story short:
0% op je stufi vind ik reden om de prioriteit niet te leggen bij aflossen, maar éérst te zorgen voor een goede buffer en dán (van het surplus), die studieschuld eens af te lossen.

Die buffer kun je morgen nodig hebben, de kans dat morgen de rente op die studieschuld opeens 10% is, is een heel stuk kleiner.

Als morgen de auto én de koelkast kapot gaan, wil je overmorgen een nieuwe kunnen kopen zonder daarvoor eerst geld te moeten lenen. Zit je overmorgen zonder baan, is het ook fijn iig de eerste maanden die 30% salarisval op te kunnen vangen, of iig te kijken of je die 30% sowieso niet over hield / kan houden waardoor het probleem kleiner is.

Daarvoor is buffer imo en zoals iemand anders ook zegt, het gaat hier om buffers. Niet om net worth.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Patriot schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:09:
[...]

Als schuld iets is wat niet hoort en je zo snel mogelijk moet aflossen, dan past het hebben van vermogen én een hypotheekschuld natuurlijk niet bij elkaar. In hoeverre ben je het dan echt met Tylen eens?

Niet dat ik pertinent tegen het aflossen van schuld ben hoor, echt niet, maar ik moet sterk fronzen als ik iemand in één adem hoor zeggen dat je geen schuld zou moeten hebben en dat ze zelf een hypotheekschuld met daarnaast vermogen hebben.
Kanttekeningen is dat ik elke maand een stuk aflos en eens in het jaar nog een groot deel extra. Iedereen hier met een studieschuld lost niets af. Al is het maar €100,- per maand. Maar zelfs dat doen ze niet. Echt belachelijk.

https://www.rtlnieuws.nl/...leenstelsel-jongeren-geld

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 11-10-2021 07:31 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GenericNickname
Ik begrijp oprecht het probleem dat jij en Tylen beschrijven niet. Deze studieschuld ben ik aangegaan omdat dat de enige manier was voor mij om de studie te bekostigen (geen vermogende ouders/familie, enige die ging studeren). Nu ben ik deze studieschuld netjes aan het terugbetalen. Ik heb hier nog 12 jaar voor. Ik maak dus elke maand een bedrag over naar draagkracht.

Waarom zou ik in godsnaam het enige financiële vangnet dat ik heb weggooien? Het maakt de DUO niet uit of ik binnen 6 of binnen 12 jaar klaar ben. En nogmaals: ik betaal alles weer terug.
Kanttekeningen is dat ik elke maand een stuk aflos en eens in het jaar nog een groot deel extra. Iedereen hier met een studieschuld lost niets af. Al is het maar €100,- per maand. Maar zelfs dat doen ze niet. Echt belachelijk.
Ik weet niet of dit op mij slaat, maar ik betaal al een hele tijd terug. En hier stop ik ook niet mee dus.

[ Voor 20% gewijzigd door GenericNickname op 11-10-2021 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GenericNickname schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:27:
[...]

Ik weet niet of dit op mij slaat, maar ik betaal al een hele tijd terug. En hier stop ik ook niet mee dus.
Volgens mij moet iedereen terugbetalen. Tenzij je kunt aantonen dat je dat gewoon niet kan. Tenzij ze dat natuurlijk veranderd hebben, maar dat lijkt me sterk.

Onze studieschuld was onze enige andere schuld naast onze hypotheek. En wij hadden ook geen behoefte om die versneld af te betalen, dan waren we dief van onze eigen portemonnee geweest. We kregen meer rente op ons spaargeld dan dat we moesten betalen voor onze studieschuld....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

GenericNickname schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:27:
[...]

Ik begrijp oprecht het probleem dat jij en Tylen beschrijven niet. Deze studieschuld ben ik aangegaan omdat dat de enige manier was voor mij om de studie te bekostigen (geen vermogende ouders/familie, enige die ging studeren). Nu ben ik deze studieschuld netjes aan het terugbetalen. Ik heb hier nog 12 jaar voor. Ik maak dus elke maand een bedrag over naar draagkracht.

Waarom zou ik in godsnaam het enige financiële vangnet dat ik heb weggooien? Het maakt de DUO niet uit of ik binnen 6 of binnen 12 jaar klaar ben. En nogmaals: ik betaal alles weer terug.

[...]

Ahhhh zeg dat dat meteen dan was de discussie niet nodig. 👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:34

Kheos

FP ProMod
Tylen schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:34:
[...]

'de discussie' was imho nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenericNickname
Tylen schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:34:
[...]

Ik heb nergens iets anders geïmpliceerd.

Ik schreef in mijn eerste post dat ik er "nog even zoet mee ben". Wat klopt, want ik ben nog tenminste 5 jaar bezig met afbetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Tsurany schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:08:
Principes die je uiteindelijk enkel geld kosten. Een renteloze lening aflossen is met inflatie gewoon geld weggooien, hoe langer je daar mee wacht hoe goedkoper die lening wordt.

Sinds ik m'n eigen auto heb bouw ik twee aparte buffers op, eentje voor onderhoud en eentje voor afschrijving om een nieuwe aan te kunnen schaffen. Hopelijk heb ik ze goed begroot, dat is altijd maar afwachten.
Nieuwe auto's kopen, dat is pas geld weggooien (door de afschrijving) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wailing_Banshee schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:33:
[...]

Volgens mij moet iedereen terugbetalen. Tenzij je kunt aantonen dat je dat gewoon niet kan. Tenzij ze dat natuurlijk veranderd hebben, maar dat lijkt me sterk.

Onze studieschuld was onze enige andere schuld naast onze hypotheek. En wij hadden ook geen behoefte om die versneld af te betalen, dan waren we dief van onze eigen portemonnee geweest. We kregen meer rente op ons spaargeld dan dat we moesten betalen voor onze studieschuld....
Je mag 5 jaar pauze inlassen in totaal. In de 15 of 30 jaar dat je terug betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Je mag 5 jaar pauze inlassen in totaal. In de 15 of 30 jaar dat je terug betaalt.
Maar de doorlooptijd wordt dan toch ook verlengd. Het was altijd zo dat wanneer je niet kon terugbetalen (moest je wel goed bewijs voor leveren), de restschuld werd kwijtgescholden na 17 jaar (je begon 2 jaar na afloop van je studie terug te betalen om in 15 jaar alles afgelost te hebben). Maar als je een pauze inlaste, werd die pauze gewoon toegevoegd aan de doorlooptijd. Dus 5 jaar pauze is 22 jaar doorlooptijd. Uiteindelijk zal je die hele schuld moeten terugbetalen, met de al eerder genoemde uitzondering.

Nu weet ik dat er wat dingen veranderd zijn sinds dat ik afgestudeerd ben (1999), maar volgens mij is dat niet gewijzigd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

4k, voel ik me prima bij.
Ik hoef geen auto te vervangen, witgoed is up-to-date, huis geisoleerd, geen dure wensen wat betreft meubilair of elektronica.

Wat ik overhoud gaat direct naar de aflossing van mijn al relatieve kleine hypotheek.

Beleggen ben ik niet goed in, en ik laat het wel uit mijn hoofd om het een ander te laten doen.
Dan maar minder of geen potentiele winst.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 11-10-2021 09:28 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wailing_Banshee schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

Maar de doorlooptijd wordt dan toch ook verlengd. Het was altijd zo dat wanneer je niet kon terugbetalen (moest je wel goed bewijs voor leveren), de restschuld werd kwijtgescholden na 17 jaar (je begon 2 jaar na afloop van je studie terug te betalen om in 15 jaar alles afgelost te hebben). Maar als je een pauze inlaste, werd die pauze gewoon toegevoegd aan de doorlooptijd. Dus 5 jaar pauze is 22 jaar doorlooptijd. Uiteindelijk zal je die hele schuld moeten terugbetalen, met de al eerder genoemde uitzondering.

Nu weet ik dat er wat dingen veranderd zijn sinds dat ik afgestudeerd ben (1999), maar volgens mij is dat niet gewijzigd...
Nee dat is correct inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02

dragonhaertt

@_'.'

Tylen schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:27:
[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...leenstelsel-jongeren-geld
Iedereen met studieschuld begint gewoon automatisch met afbetalen :?
Hoezo ze lossen niets af? Dat wordt automagisch geregeld.

En heel leuk om een linkje te delen, maar weet je wel waarom dat is?
"De studiebeurs is afgeschaft en nu lenen meer studenten". Had je iets anders verwacht? Geen overheidsgeld om je studie te bekostigen meer, dus nu gaan minder studenten lenen?

Lekker kortzichtige reacties allemaal.

Je mag de 'jeugd van tegenwoordig' best niet begrijpen, maar val andere mensen daar niet mee lastig. Je posts komen nogal veralgemeniserend en hypocriet over.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

dragonhaertt schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Iedereen met studieschuld begint gewoon automatisch met afbetalen :?
Hoezo ze lossen niets af? Dat wordt automagisch geregeld.

En heel leuk om een linkje te delen, maar weet je wel waarom dat is?
"De studiebeurs is afgeschaft en nu lenen meer studenten". Had je iets anders verwacht? Geen overheidsgeld om je studie te bekostigen meer, dus nu gaan minder studenten lenen?

Lekker kortzichtige reacties allemaal.

Je mag de 'jeugd van tegenwoordig' best niet begrijpen, maar val andere mensen daar niet mee lastig. Je posts komen nogal veralgemeniserend en hypocriet over.
Gelukkig kan je het afbetalen op pauze zetten en is de aanloop 2 jaar. Ik moet dus pas na 7 jaar beginnen met het aflossen van de 0% lening. In mijn geval is nu 5 jaar voorbij :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

larsg schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 02:06:
Ook eens mijn situatie delen. Ga binnenkort een huis kopen :)
De afgelopen jaren quasi 80% van het loon kunnen sparen/investeren de rest ging naar plezier en tech speeltjes.

Members only:
Ik twijfel hier dus juist sterk over. Qua lage hypotheekrente zit je nu goed, aangezien er steeds meer signalen zijn dat centrale banken dit en volgend jaar de rente gaan verhogen. Maar zodra de rente omhoog gaat, heeft dat direct een negatief effect op de huizenprijzen.

Een woning kost nu gemiddeld €419.000,-. Met 1,2% hypotheekrente (20 jaar vast) is dat met z'n tweeën goed te betalen.

Maar: stel je wilt je woning over 10 jaar verkopen en de rente is tegen die tijd 3%, dan kunnen kopers vergeleken met vandaag 'maar' €329.000,- bieden.

Jouw hypotheekschuld (bij annuïtair met 1,2%) is dan €292.000,-. Je staat dus niet onder water en hebt bij verkoop na afbetaling hypotheek €37.000 over. Wat dat betreft niets aan de hand. In die tien jaar heb je wel dik €128.000 afgelost en meer dan €30.000 aan rente betaalt.

Wil je na 5 jaar verkopen? Ziet het er al iets anders uit: hypotheekschuld is dan nog €358.000,-. Je huis staat dan dus onder water met een restschuld van €29.000,-. In die 5 jaar heb je overigens ook dik €62.000 afgelost en ruim €17.000 aan rente betaalt.

Stijgt de rente minder hard, dan kun je eerder zonder zorgen verhuizen. Omgekeerd geldt het natuurlijk ook: stel de rente is bij verkoop 5% i.p.v. 3%, dan kun je pas na 13,5 jaar verhuizen zonder restschuld (maar ook geen winst - je hebt tot dan al ongeveer €200.000 uitgegeven aan aflossing en rente).

Er zijn natuurlijk een hoop variabelen die meespelen. De rente lijkt de grootste invloed te hebben op de huizenprijzen, maar wat de komende jaren ook relevant is:
- Het aantal nieuwe woningen dat gebouwd en gesloopt gaat worden (en bevolkingsgroei)
- Vergrijzing
- Stijging/daling salarissen
- Aanscherping leennormen (bijv. max 80% of 90% lenen in plaats van 100%)

Bovenstaande neemt niet weg dat iedereen onderdak nodig heeft. Je moet immers toch ergens betaalbaar wonen. Maar kijkend naar het mogelijke winst/verlies plaatje is dit eerder een slecht moment om te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Uniciteit schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:10:
[...]

Ik twijfel hier dus juist sterk over. Qua lage hypotheekrente zit je nu goed, aangezien er steeds meer signalen zijn dat centrale banken dit en volgend jaar de rente gaan verhogen. Maar zodra de rente omhoog gaat, heeft dat direct een negatief effect op de huizenprijzen.

Een woning kost nu gemiddeld €419.000,-. Met 1,2% hypotheekrente (20 jaar vast) is dat met z'n tweeën goed te betalen.

Maar: stel je wilt je woning over 10 jaar verkopen en de rente is tegen die tijd 3%, dan kunnen kopers vergeleken met vandaag 'maar' €329.000,- bieden.

Jouw hypotheekschuld (bij annuïtair met 1,2%) is dan €292.000,-. Je staat dus niet onder water en hebt bij verkoop na afbetaling hypotheek €37.000 over. Wat dat betreft niets aan de hand. In die tien jaar heb je wel dik €128.000 afgelost en meer dan €30.000 aan rente betaalt.

Wil je na 5 jaar verkopen? Ziet het er al iets anders uit: hypotheekschuld is dan nog €358.000,-. Je huis staat dan dus onder water met een restschuld van €29.000,-. In die 5 jaar heb je overigens ook dik €62.000 afgelost en ruim €17.000 aan rente betaalt.

Stijgt de rente minder hard, dan kun je eerder zonder zorgen verhuizen. Omgekeerd geldt het natuurlijk ook: stel de rente is bij verkoop 5% i.p.v. 3%, dan kun je pas na 13,5 jaar verhuizen zonder restschuld (maar ook geen winst - je hebt tot dan al ongeveer €200.000 uitgegeven aan aflossing en rente).

Er zijn natuurlijk een hoop variabelen die meespelen. De rente lijkt de grootste invloed te hebben op de huizenprijzen, maar wat de komende jaren ook relevant is:
- Het aantal nieuwe woningen dat gebouwd en gesloopt gaat worden (en bevolkingsgroei)
- Vergrijzing
- Stijging/daling salarissen
- Aanscherping leennormen (bijv. max 80% of 90% lenen in plaats van 100%)

Bovenstaande neemt niet weg dat iedereen onderdak nodig heeft. Je moet immers toch ergens betaalbaar wonen. Maar kijkend naar het mogelijke winst/verlies plaatje is dit eerder een slecht moment om te kopen.
Goede analyse, en de basis van: Huizenprijs = leencapaciteit van mensen is wel echt de huidige gekte. Er zullen straks een hoop mensen in een gouden kooi wonen die flink onderwater staat (ga eens naar 600k in je voorbeeld).

Het zou goed zijn als onze overheid deze tijd eens gebruikte om de HRA versneld af te bouwen om zo de markt een beejte af te remmen... Kijkend naar onze spaarhypotheek is het eigenlijk ronduit belachelijk dat van 4,5% rente naar 1,8% rente slechts 10tjes per maand scheelt. Oversluiten naar annuitair wordt het duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo.
GG85 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:53:
[...]

Vergis je niet hoe anders de situatie van anderen kan zijn.

Mijn eigen buffer is prive maar ben halverwege 30 met allebei een goede baan. Als je dan serieus met bijvoorbeeld FO bezig bent dan tikt het aan en spaar je maar zo heel wat bij elkaar.

Verder zijn sommige mensen gewoon best zuinig. Vriend van me had (tot onze verbazing indertijd) rond zijn 20e al 30k gespaard van alleen zijn bijbaantje. Wat die nu, 15 jaar later heeft geen idee maar als je altijd 'onder je stand' leeft en een paar honderd per maand weg zet gaat het hard.
Je hoeft echt geen rijke ouders te hebben of een erfenis om rond je 30e een leuk bedrag te hebben.

Voorbeeld:
Uitgaande van 5% rendement, wat vroeger dmv spaar en of depositorente prima te doen was en tegenwoordig op de beurs (relatief defensief dmv ETF's), prima kan:

van je 0-18 jaar elke maand €100 van je ouders: ~ €35.000 euro op je 18e verjaardag
10 jaar elke maand €250: ~ €39.000,-
20 jaar elke maand €250: ~ €102.000,-
10 jaar elke maand €500: ~ €77.500,-
20 jaar elke maand €500: ~ €204.000,-

(zie ook deze post voor wat rekenbladen)

Mensen die sparen een beetje mee hebben gekregen en bovenstaande bedragen maandelijks in zijn gaan leggen vanaf het moment dat ze hun eerste salaris gingen verdienen merken het waarschijnlijk niet eens en storten waarschijnlijk ook nog eens een deel van hun vakantiegeld, wat er over is aan het eind van de maand, etc er bij waardoor het nog harder gaat.
Als je dan ook nog eens 7% op de beurs pakt dmv relatief veilige ETF's of een goeie gok met crypto gemaakt hebt gaat het helemaal hard.
Het is vooral een stukje wat de meesten wel of niet in de opvoeding meegekregen hebben wat bepaald of je een 'spaarder' bent of niet.

Mijn ervaring is dat mensen die sparen niet mee hebben gekegen als excuus vaak "ik leef in het nu" en "geld is niet belangrijk" of "€100 per maand schiet niet op" gebruiken en mensen die wel sparen daar eigenlijk helemaal niet zo over nadenken en dat gewoon doen vanaf het moment dat ze salaris gestort krijgen omdat het er nu eenmaal in zit.
En je maakt mij niet wijs dat de meesten van ons niet, samen, €100 per maand weg kunnen zetten zodra er een kleine geboren wordt. Dat soort bedragen missen de meesten (bijna) niet, wordt je echt niet veel gelukkiger van als je het elke maand op de grote hoop gooit en op maakt maar kan wel een verschil maken voor hoe je kind aan zijn volwassen leven begint.
Alleen al eens per jaar kijken naar wat er maandelijks in en uit gaat levert soms al meer op dan dat :).

Geld is niet eng maar leuk dus kijk er vooral eerlijk naar en maakt het bespreekbaar :)
Heel erg bedankt voor de rekenbladen.
de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:51:
[...]

Die buffers kloppen echt wel hoor. Er zijn heel veel dertigers/veertigers die:
-Flinke overwaarde uit vorige huis hebben en dat hebben opgenomen.
-Mooie winst met bitcoin/beleggen hebben gehaald, afgelopen 10 jaar was het feest op de beurs.
-Er lijken steeds meer mensen bezig te zijn met pensioen in eigen beheer, financiële onafhankelijkheid etc.
-Erfenis?

Mijn situatie

***members only***

Bovenstaande betreft alleen mijn buffer. Mijn vriendin regelt haar eigen financiën.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Er zijn echt veel mensen die op jonge leeftijd bijv. een groot bedrag van hun ouders krijgen. Ik ken enkele gevallen waarbij de ouders een huis van 4+ ton kochten voor hun zoon van 24.

Ik ben zelf vroeg begonnen met een eigen bedrijf. Daardoor heb ik nu op jonge leeftijd een aardig bedrag bij elkaar. Ik ken misschien wel 10 andere mensen tussen de 17 - 25 jaar, die echt veel geld hebben verdiend. Denk aan de bitcoin / crypto, software bedrijf verkocht of een influencer (pakt 2x modaal met een gesponsorde foto op Instagram). Alles is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:32
Mijn cash buffer is op dit moment 5K, met de kanttekening dat het gros van mijn kapitaal in aandelen zit. (Exact hoeveel dan en hoe het geïnvesteerd is, zoals de openingspost wil weten, lijkt me niet relevant voor de buffer als je liquide vermogen meer dan een jaar aan uitgaven is.) Huurhuis, geen partner, geen kinderen, geen auto, redelijk bescheiden inventaris waarvan het duurste de game PC is.

Die 5K is een jaarlijks bedrag (aan het eind vul ik het aan of room ik het af na het eventueel herzien te hebben, al naargelang wat van toepassing is). Ik heb geen zin om iedere maand naar inkomsten en uitgaven te kijken (ik ga dan teveel op de cent zitten prakkiseren), dus ik werk met een simpel maandelijks budget dat voor iedere maand van het jaar hetzelfde is -- dat betekent dat ik afschrijvingen en vakantiegeld terugreken en mijn vakantiegeld als maandelijks bedrag aan mezelf uitkeer uit de buffer (de werkgever wil het helaas niet anders dan jaarlijks uitkeren), en onvermijdelijke maar perfect voorspelbare uitgaven als de jaarlijkse premie voor de zorgverzekering en de vermogensbelasting automatisch naar spaarpotjes sluis.

Het geld beweegt hierdoor meer dan strikt noodzakelijk, maar die bewegingen gaan automatisch. Het uiteindelijke doel is dat als ik een keer een flinke bak geld uit wil of moet geven, aan iets dat stuk gegaan is of omdat ik een leuke vakantie op het oog heb, dat dat gewoon kan zonder verder nadenken over hoe dan en wat de impact is, en slechts jaarlijks het schip bij hoef te sturen. Alleen in het uitzonderlijke geval dat de buffer niet voldoet zou ik aandelen gaan verkopen, maar de verwachting is dat dat nooit hoeft. Alhoewel, als nu de PC ineens total loss is en ik dus ook een nieuwe graka nodig heb kan dat tegenvallen. :+ Als ik op kortere termijn maar niet onmiddellijk meer nodig heb kan ik het geld dat ik normaal investeer ook sparen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 18:38

Freakie1NL

Grote Baas

Harm_H schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:45:
***members only***

Heb wel het gevoel dat ik nog maar 1 tot 3 jaar te leven heb. Darmklachten, weinig energie, laag zelfvertrouwen, depressie.
Heb jij je laten testen op IBD? > https://www.umcg.nl/NL/UM...kten/Paginas/default.aspx

De laatste 2 hebben er, direct, weinig mee te maken. Maar erg vermoeiend kan het zijn als niet onder controle, en dat geeft natuurlijk nevenklachten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ik denk dat de "schulden zijn vies en eng" een boel mensen ongemerkt op kosten jaagt.

Een hypotheek met een rentepercentage van onder de 2,5% zo snel mogelijk aflossen kost je in veel gevallen simpelweg geld. Relatief defensief beleggen levert meer op en door inflatie wordt die schuld sowieso relatief minder waard.
Bij een studielening met 0% rendement zou ik er helemaal voor zorgen om zo laat mogelijk te beginnen met aflossen en daar zo lang mogelijk over te doen. In de tussentijd kan je met het geld wat je anders in de afbetaling had gestopt in andere dingen investeren die rendement opleveren.
Het is jammer dat veel mensen bij beleggen nog steeds denken aan "woekerpolis" en "dan kan ik alles kwijt raken" en "dat snap ik niet dus daar moet ik iemand voor betalen" terwijl investeren in een ETF die de wereldeconomie volgt nog nooit zo makkelijk en goedkoop geweest is.
Heb op dit moment een royale overwaarde en mijn hypotheek zit in de laagste risicocategorie (wat een klein rentevoordeel oplevert) dus voor mij heeft het totaal geen zin om daar extra op af te lossen.
Elke euro daarin kost me rendement en levert, behalve een fijn gevoel, objectief gezien minder op dan ergens anders in investeren (=wereldwijde ETF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

HereIsTom schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:10:
[...]

Tja daar komen we weer met die dooddoener, het kan, maar het kan ook niet goed gaan en dan heb je niks, het blijft een soort van gokken.
Ik heb mijn hypotheek zo snel mogelijk afgelost en toen gaan sparen en kan nu stoppen met werken als ik wil.
En als je ipv eerst de hypotheek aflossen die inleg in een breed indexfonds had gestopt had je zeer waarschijnlijk nog eerder kunnen stoppen met werken.
Statistisch gezien is, op lange termijn zeg 20+ jaar), extra aflossen op een hypotheek meestal niet voordelig. Zeker niet met de rentes van nu.

[ Voor 12% gewijzigd door GG85 op 11-10-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:46
Leuk topic nog niet eerder ingedoken tegen gekomen. Ga nog eens wat verder terug lezen, maar mijnbijdragen alvast :-). Binnnkorgt gaat er nog wel wat af ivm verbouwing aan het huis (ongeveer 15K)

Members only:

Al met al zeker niet ontevreden met onze financiële positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik zal mijn lijstje ook maar eens invullen, ik heb het gevoel dat ik ook eens iets moet gaan doen met mijn geld, maar weet niet wat.

Members only:

Ik heb soms het gevoel dat ik iets moet doen met mijn geld, maar ik weet niet helemaal wat. Ergens vind ik beleggen niet heel erg goed voor mijn gemoedsrust, maar om helemaal niets met mijn geld te doen voelt ook zo zinloos.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
perspectivebass schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:57:
Leuk topic nog niet eerder ingedoken tegen gekomen. Ga nog eens wat verder terug lezen, maar mijnbijdragen alvast :-). Binnnkorgt gaat er nog wel wat af ivm verbouwing aan het huis (ongeveer 15K)

***members only***

Al met al zeker niet ontevreden met onze financiële positie.
Mooi financieel plaatje zo. Zelf zit ik in een soortgelijke situatie qua spaargeld /hypotheek / verbouwing. Ik twijfel nog of ik een mogelijke verbouwing van +- 20K uit spaarbuffer ga ophoesten (zoals jij gaat doen met jouw verbouwing) of een aflossingsvrij hypotheek erbij neem met ultralage rente (eenmalige kosten afsluiten: 600 euro). Theoretisch levert het spaargeld op een index beleggen rekening meer op dan dat de rente van de aflossingsvrije hypoheek kost, én is het een fijn idee om wat meer spaargeld liquide te houden. Maar ergens voelt het ook weer krom om te lenen als je het geld gewoon hebt. Heb jij ook nagedacht over dit soort afwegingen of is het voor jou een nobrainer dat je het zelf betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
Zal ook eens een lijstje posten.

Members only:

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Metalfreak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:07:
Ik heb soms het gevoel dat ik iets moet doen met mijn geld, maar ik weet niet helemaal wat. Ergens vind ik beleggen niet heel erg goed voor mijn gemoedsrust, maar om helemaal niets met mijn geld te doen voelt ook zo zinloos.
Heb je je al eens ingelezen in indexbeleggen? Een relatief veilige vorm van beleggen omdat de producten zelf al een enorme spreiding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door geenstijl op 11-10-2021 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:46
Valorian schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Mooi financieel plaatje zo. Zelf zit ik in een soortgelijke situatie qua spaargeld /hypotheek / verbouwing. Ik twijfel nog of ik een mogelijke verbouwing van +- 20K uit spaarbuffer ga ophoesten (zoals jij gaat doen met jouw verbouwing) of een aflossingsvrij hypotheek erbij neem met ultralage rente (eenmalige kosten afsluiten: 600 euro). Theoretisch levert het spaargeld op een index beleggen rekening meer op dan dat de rente van de aflossingsvrije hypoheek kost, én is het een fijn idee om wat meer spaargeld liquide te houden. Maar ergens voelt het ook weer krom om te lenen als je het geld gewoon hebt. Heb jij ook nagedacht over dit soort afwegingen of is het voor jou een nobrainer dat je het zelf betaalt?
Ik ben best risico mijdend. En betaal liever zelf dan dat ik leen. Je blijft toch rente betalen en lenen is dus alleen voordeliger als je je geld op een andere manier kan laten renderen. Gezien ik nu niet beleg en ook niet het idee heb dat nu instappen het juiste moment is vond ik zelf betalen de betere keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
Hierbij mijn input

Leeftijd: 46
Opleiding(en): WO
Huidige functie: Bus Ops bij IT bedrijf

Type woning: Geschakelde woning 450K WOZ / 500K marktwaarde, 150K hypotheek
Koop/huur: Koop
Partner: Ja
Kinderen: Ja, 1 puber

Bank: 160K
Rentepercentage: amper tot niet
Beleggingen: 2K ETF's
Totale buffer: 162K

Onze hypotheek bestaat voor een groot deel uit een spaarhypotheek en een klein stukje aflossingsvrij. Dit laatste deel zijn we afgelopen jaren in kleine stapjes af aan het bouwen (rente 1.25%). Levert op korte termijn weinig op maar fijn voor de lange termijn.

Daarnaast dit jaar met ETF's begonnen. Ben niet zo'n beleg type maar wil toch iets doen met ons spaargeld. Eerst even zien hoe dit allemaal werkt en voelt.

Daarnaast komt er deze week iemand langs voor zonnepanelen, wellicht ook een manier om ons geld wat aan het werk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo.
Members only:

[ Voor 30% gewijzigd door Pablo. op 11-10-2021 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Metalfreak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:07:

Ik had hetzelfde. Ik kon goed sparen, tot een flink bedrag.
Maar ik wil nul risico lopen met belegen of andere financiële constructies.

Ik ben niet van plan te verhuizen of grote verbouwingen te doen.

Sinds kort heb ik ervoor gekozen om mijn hypotheek er extra mee af te lossen.
Nu is de opbrengst in mijn geval, netto, niet veel meer dan 1%, maar het staat niet zinloos op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BertV schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Ik had hetzelfde. Ik kon goed sparen, tot een flink bedrag.
Maar ik wil nul risico lopen met belegen of andere financiële constructies.

Ik ben niet van plan te verhuizen of grote verbouwingen te doen.

Sinds kort heb ik ervoor gekozen om mijn hypotheek er extra mee af te lossen.
Nu is de opbrengst in mijn geval, netto, niet veel meer dan 1%, maar het staat niet zinloos op de rekening.
aflossen is ook best zinloos als het netto zo weinig oplevert. Zeker na aftrek van de inflatie.
Maar inderdaad altijd nog beter dan op de rekening laten staan.
Persoonlijk vind ik aflossen of op de rekening laten staan ook een behoorlijk risico. Je loopt veel inkomsten mis, maar je weet wel waar je aan toe bent: je geld verdampt een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

de Peer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

aflossen is ook best zinloos als het netto zo weinig oplevert.
Ik kan me voorstellen dat je een relatief lage hypotheekschuld ook prettiger aflost dan recent afgesloten bodemloze put.

Het is al krom dat het aflossen van een schuld niet de best keuze is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

BertV schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je een relatief lage hypotheekschuld ook prettiger aflost dan recent afgesloten bodemloze put.

Het is al krom dat het aflossen van een schuld niet de best keuze is.
Waarom is dat krom? Dat is alleen krom omdat de meesten van ons (incl ik zelf) zijn opgegroeid met de calvinistische insteek dat schulden eng en vies zijn en vervolgens hebben we wel een soort van blinde vlek voor de hypotheekSCHULD :).

Ik probeer al die emoties en gevoelens zoveel mogelijk weg te laten als het gaat om financien en te kijken naar wat mij (binnen de kaders van wet/moraal/ethiek uiteraard) het meeste oplevert.

Voor mij is dat mijn studieschuld zo lang mogelijk laten staan, mijn FO pot beleggen in een wereldwijde index ETF en mijn hypotheek niet extra aflossen nu we in de laagste risicocategorie zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:35
Eens met @GG85 Je financiële positie moet je sowieso vanuit het totaal benaderen. Schuld hoeft niet perse "slecht" te zijn, als er maar waarde tegenover staat.

Bijvoorbeeld: op het moment dat je netto vermogenspositie (vermogen minus schulden) negatief is, zal het in vrijwel alle gevallen zeer raadzaam zijn om 100% voor aflossing schulden te gaan. Aan de andere kant: op het moment dat er bijvoorbeeld veel waarde in huis en beleggingen zit plus een lage rente op de resterende veel lagere schulden, dan kan de afweging wel eens anders uitvallen.

In het tweede voorbeeld speelt de persoonlijke risico tolerantie een veel grotere rol, omdat vanuit een sterk positieve netto vermogenspositie de optie om je geld aan het werk te zetten steeds realistischer wordt. In het eerste voorbeeld is die optie er niet, schuld aflossen is bijna noodzakelijk.

Om die reden snap ik heel goed dat starters met hun eerste grote hypotheek - indien mogelijk - eerst vol inzetten op extra aflossen om de weerstand voor tegenvallers te verhogen. Daarna wordt het lastiger en gaat de eigen bereidwilligheid om meer of minder risico te nemen een grote rol spelen. Maar ook hier is het niet of dit of dat, maar kan ook gekozen om bijvoorbeeld de helft van extra gelden te beleggen en de helft af te lossen.
Pagina: 1 ... 37 ... 47 Laatste