stormbreaker schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:26:
Ik ga hier niet zeggen wat mijn buffer is, zo spectaculair is het niet want dat gaat straks allemaal in een huis als ik er een kan kopen (ben nu concreet met twee dingen bezig). Maar wat ik hier zie is of enorme buffers waarvan ik mij af vraag of dat waar is, wie controleert dat? En dan zie ik ook buffers waarvan ik denk: onverantwoord! Dat je kinderen hebt en een koophuis en niet meer dan 5K op de bank. Een tussenweg is hier niet, het zijn of rijke mensen uit de ICT (omgeving Eindhoven) of kakkers die klassieke studies hebben gedaan uit Oud-Zuid (ja, 020). Even gechargeerd gezegd.
Vergis je niet hoe anders de situatie van anderen kan zijn.
Mijn eigen buffer is prive maar ben halverwege 30 met allebei een goede baan. Als je dan serieus met bijvoorbeeld FO bezig bent dan tikt het aan en spaar je maar zo heel wat bij elkaar.
Verder zijn sommige mensen gewoon best zuinig. Vriend van me had (tot onze verbazing indertijd) rond zijn 20e al 30k gespaard van alleen zijn bijbaantje. Wat die nu, 15 jaar later heeft geen idee maar als je altijd 'onder je stand' leeft en een paar honderd per maand weg zet gaat het hard.
Andere vriend is kraanmachinist maar werkt vanaf zijn 16e, gaat nooit op vakantie (boeit hem niet), woont nog thuis (vind ie ook wel prima) zonder kostgeld te betalen en heeft nu (ook rond de 35) 2 appartementen, zonder hypotheek that is, die ie verhuurd. Die koopt over een paar jaar de 3e en van de opbrengsten koopt hij dan een huis en zit gebakken voor de rest van zijn leven.
Je hoeft echt geen rijke ouders te hebben of een erfenis om rond je 30e een leuk bedrag te hebben.
Voorbeeld:
Uitgaande van 5% rendement, wat vroeger dmv spaar en of depositorente prima te doen was en tegenwoordig op de beurs (relatief defensief dmv ETF's), prima kan:
van je 0-18 jaar elke maand €100 van je ouders: ~ €35.000 euro op je 18e verjaardag
10 jaar elke maand €250: ~ €39.000,-
20 jaar elke maand €250: ~ €102.000,-
10 jaar elke maand €500: ~ €77.500,-
20 jaar elke maand €500: ~ €204.000,-
(zie ook
deze post voor wat rekenbladen)
Mensen die sparen een beetje mee hebben gekregen en bovenstaande bedragen maandelijks in zijn gaan leggen vanaf het moment dat ze hun eerste salaris gingen verdienen merken het waarschijnlijk niet eens en storten waarschijnlijk ook nog eens een deel van hun vakantiegeld, wat er over is aan het eind van de maand, etc er bij waardoor het nog harder gaat.
Als je dan ook nog eens 7% op de beurs pakt dmv relatief veilige ETF's of een goeie gok met crypto gemaakt hebt gaat het helemaal hard.
Het is vooral een stukje wat de meesten wel of niet in de opvoeding meegekregen hebben wat bepaald of je een 'spaarder' bent of niet.
Mijn ervaring is dat mensen die sparen niet mee hebben gekegen als excuus vaak "ik leef in het nu" en "geld is niet belangrijk" of "€100 per maand schiet niet op" gebruiken en mensen die wel sparen daar eigenlijk helemaal niet zo over nadenken en dat gewoon doen vanaf het moment dat ze salaris gestort krijgen omdat het er nu eenmaal in zit.
En je maakt mij niet wijs dat de meesten van ons niet, samen, €100 per maand weg kunnen zetten zodra er een kleine geboren wordt. Dat soort bedragen missen de meesten (bijna) niet, wordt je echt niet veel gelukkiger van als je het elke maand op de grote hoop gooit en op maakt maar kan wel een verschil maken voor hoe je kind aan zijn volwassen leven begint.
Alleen al eens per jaar kijken naar wat er maandelijks in en uit gaat levert soms al meer op dan dat

.
Geld is niet eng maar leuk dus kijk er vooral eerlijk naar en maakt het bespreekbaar
[
Voor 16% gewijzigd door
GG85 op 24-05-2021 18:01
]