• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Furion2000 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Het belangrijkste om te onthouden is dat iedereen gelijk heeft als die persoon zelf tevreden is met hoe de persoon het doet. Je verschuift pas van 'kamp' als je daar zelf reden tot ziet.

Dus ook diegene met de auto van 10k en met die nieuwe auto hebben gelijk. Zij hebben een berekening met garantie of feitelijk met statistieken onderbouwd dat kans op onderhoud en pech kleiner is dan een goedkope japanner. Jij houdt liever dat geld in je zak en als je 3x in 5 jaar een slechte ervaring hebt verschuif je misschien naar het kamp 10k of naar kamp 1000 euro :+

Dus ja je hebt gelijk, maar voor mij werkt het niet zo. Nee je bent niet naïef, je maakt andere keuzes. Nee het is niet zonde van hun geld, maar wel dat van jou. Geen mening is tegenwoordig not done lijkt het, maar waarom eigenlijk? Om ruzie over te krijgen? >:)
Mooi gezegd! :*)

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-11 11:30
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gezamenlijk een en/of rekening waarvan we de vaste lasten en gezamenlijke zaken betalen. Ieder een eigen betaal en een eigen spaarrekening. we sparen beide een vast bedrag per maan. Als er grote uitgaves zijn zoals een verbouwing, nieuwe wasmachine, zonnepanelen of een auto dan delen we de kosten en betalen we ieder ons deel van de spaarrekening.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ook eens mijn bijdrage hier plaatsen.

[ Voor 94% gewijzigd door Widow op 04-11-2021 20:44 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Furion2000 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:11:
Dus ook diegene met de auto van 10k en met die nieuwe auto hebben gelijk. Zij hebben een berekening met garantie of feitelijk met statistieken onderbouwd dat kans op onderhoud en pech kleiner is dan een goedkope japanner. Jij houdt liever dat geld in je zak en als je 3x in 5 jaar een slechte ervaring hebt verschuif je misschien naar het kamp 10k of naar kamp 1000 euro :+
Ik denk niet dat mensen die een nieuwe auto kopen daadwerkelijk de illusie hebben dat dat goedkoper is dan een tweedehands japanner :o

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk niet dat mensen die een nieuwe auto kopen daadwerkelijk de illusie hebben dat dat goedkoper is dan een tweedehands japanner :o
Maar je begrijpt het punt wel, daar gaat het toch om?

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 10:01
GadgetGirl88 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:11:
Ik vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen met zijn geld omgaat, ik ben nog steeds op zoek naar de balans in uitgaves (met name investeringen) en buffer. Het leven is namelijk één groot zandlkasteel, voor je het weet zakt ie in elkaar :P! Wat ik hiermee bedoel is: je kunt je hele leven jezelf van alles onthouden en heel veel sparen, maar als je leven onverwacht eerder ophoudt heb je mijns inziens niet echt genoten.
Nu ben ik nog (maar) 27 nu al hoor ik mensen om mij heen eigenlijk alleen maar zeggen was ik maar eerder begonnen met sparen, en nooit het tegenovergestelde. En natuurlijk ook in dit forum.

Of iets het geld waard is, is natuurlijk erg persoonlijk zoals Furion2000 zegt. Ik ben redelijk gefocust op sparen en geen onnodige kosten hebben, maar ik leef nog steeds comfortabel. Vaak uiteten, bestellen of weekendjes weg voor honderden euros zijn niet aan mij besteed, maar af en toe voor 2000 euro +- 2 maanden (goedkoop) reizen is het mij dan weer meer dan waard. Anderen doen liever andersom en sparen voor een sterrenrestaurant.

[ Voor 4% gewijzigd door Zeewolf op 12-05-2021 16:44 ]

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-11 19:30
Members only:

[ Voor 118% gewijzigd door cable-one op 12-05-2021 16:55 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-11 18:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Members only:

Ik maak op het moment geen onderscheid tussen spaargeld en buffer, dat is één grote hoop. Die hoop groeit tot nu toe traag maar gestaag over de lange termijn bezien. Het enige wat wel gestructureerd gaat is de maandelijkse inleg in VRWL :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:01
Ik vind het erg interessant om te lezen hoe iedereen met zijn geld omgaat, ik ben nog steeds op zoek naar de balans in uitgaves (met name investeringen) en buffer. Het leven is namelijk één groot zandlkasteel, voor je het weet zakt ie in elkaar :P! Wat ik hiermee bedoel is: je kunt je hele leven jezelf van alles onthouden en heel veel sparen, maar als je leven onverwacht eerder ophoudt heb je mijns inziens niet echt genoten.

Wij hebben steeds een paar duizend euro spaargeld maar willen ook investeren, het schommelt hier dus: paar duizend eraf voor bijv kunststof kozijnen, weer even sparen, dan weer investeren etc. Het voelt erg onnatuurlijk om een godsvermogen op onze spaarrekening te hebben en er vervolgens nooit meer aan te komen....maar misschien ben ik naief. Ik ben zelf dan ook niet meer zo hebberig als eerder: less is more, we kopen alleen wat we nodig hebben en willen graag minimalistisch leven. We kunnen bijv een grotere woning kopen maar doen dit bewust niet omdat we een rijtjeshuis overzichtelijk vinden qua onderhoud en met twee kids zijn 4 slaapkamers meer dan prima. Het kan altijd beter dus wanneer stop je dan met alles uitbreiden, verbeteren en vernieuwen? Dit geldt trouwens ook voor onze auto: leuk dat mensen 15-20K voor een auto sparen, ik vind dat dus onwijs zonde van m'n geld! Onze japanse bak kostte nog geen 4K en we passen er prima met z'n viertjes in, nooit gebreken en goedkoop in onderhoud. _/-\o_
Wat wij dan wel weer belangrijk vinden is verduurzamen van onze woning, degelijke apparaten en gezond eten & drinken.
Nieuwe kozijnen/keuken/badkamer/etc is geen investering, dat is een uitgave. Een investering levert elke maand/kwartaal/jaar een bepaald rendement op. Consumptiegoederen worden steeds minder waard tot je ze weer moet vervangen. Er is overigens niks mis met een hoger wooncomfort kopen, maar een investering zou ik het niet noemen. Zonnepanelen wel, die verdienen zichzelf weer terug.

Verder zijn er genoeg mensen die niet weten wat ze nog met hun geld moeten doen. Ze hebben alles wat ze willen hebben al, leven verder gewoon hun leven, vervangen wat kapot gaat, en houden elke maand geld over. Dan kun je kiezen om groter te gaan wonen, meer luxe (waaronder duurdere/nieuwe auto ipv oud beestje), minder te werken, eerder met pensioen, of gewoon blijven oppotten totdat je daadwerkelijk een keuze hebt gemaakt wat je er mee gaat doen. Beleggen is dan een goede optie, aangezien je dat alleen moet doen met geld dat je de komende 10-30 jaar niet nodig hebt. Zo kun je je rendement flink verhogen. Maar dan blijft de vraag: wat moet je er mee? Het wordt vanaf dat moment namelijk vanzelf alleen maar meer. Je kan het aan je kinderen geven, eerder met pensioen, luxe camper aanschaffen en door Europa gaan toeren, of het wordt een erfenis.

Mijn bijdrage aan het topic:
Members only:

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
pirke schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:36:
[...]

Nieuwe kozijnen/keuken/badkamer/etc is geen investering, dat is een uitgave. Een investering levert elke maand/kwartaal/jaar een bepaald rendement op. Consumptiegoederen worden steeds minder waard tot je ze weer moet vervangen. Er is overigens niks mis met een hoger wooncomfort kopen, maar een investering zou ik het niet noemen. Zonnepanelen wel, die verdienen zichzelf weer terug.

Verder zijn er genoeg mensen die niet weten wat ze nog met hun geld moeten doen. Ze hebben alles wat ze willen hebben al, leven verder gewoon hun leven, vervangen wat kapot gaat, en houden elke maand geld over. Dan kun je kiezen om groter te gaan wonen, meer luxe (waaronder duurdere/nieuwe auto ipv oud beestje), minder te werken, eerder met pensioen, of gewoon blijven oppotten totdat je daadwerkelijk een keuze hebt gemaakt wat je er mee gaat doen. Beleggen is dan een goede optie, aangezien je dat alleen moet doen met geld dat je de komende 10-30 jaar niet nodig hebt. Zo kun je je rendement flink verhogen. Maar dan blijft de vraag: wat moet je er mee? Het wordt vanaf dat moment namelijk vanzelf alleen maar meer. Je kan het aan je kinderen geven, eerder met pensioen, luxe camper aanschaffen en door Europa gaan toeren, of het wordt een erfenis.

***members only***
Oke, wellicht verdient het zich in die zin niet hard terug, maar voor ons betekent het wel minder stoken door isolatie, dus we besparen door de kozijnen en het glas iedere maand. ;) En de schilder niet te vergeten, die hoeft ook niet meer langs te komen. Maar ik ben het met je eens dat het anders is dan zonnepanelen.

• Drannelf
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 06:45
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Drannelf op 13-05-2021 21:08 ]

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10 08:13
Members only:

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55

Wij hebben steeds een paar duizend euro spaargeld maar willen ook investeren, het schommelt hier dus: paar duizend eraf voor bijv kunststof kozijnen, weer even sparen, dan weer investeren etc. Het voelt erg onnatuurlijk om een godsvermogen op onze spaarrekening te hebben en er vervolgens nooit meer aan te komen....maar misschien ben ik naief. Ik ben zelf dan ook niet meer zo hebberig als eerder: less is more, we kopen alleen wat we nodig hebben en willen graag minimalistisch leven. We kunnen bijv een grotere woning kopen maar doen dit bewust niet omdat we een rijtjeshuis overzichtelijk vinden qua onderhoud en met twee kids zijn 4 slaapkamers meer dan prima. Het kan altijd beter dus wanneer stop je dan met alles uitbreiden, verbeteren en vernieuwen? Dit geldt trouwens ook voor onze auto: leuk dat mensen 15-20K voor een auto sparen, ik vind dat dus onwijs zonde van m'n geld! Onze japanse bak kostte nog geen 4K en we passen er prima met z'n viertjes in, nooit gebreken en goedkoop in onderhoud. _/-\o_
Wat wij dan wel weer belangrijk vinden is verduurzamen van onze woning, degelijke apparaten en gezond eten & drinken.
Interessant bericht inderdaad. Ik worstel hier zelf ook al een aantal jaar mee. We hebben een zuinige woning (gasvrij) in een nieuwbouwwijk hebben ook een beperkte buffer in geld. Naar de toekomst toe richt ik mij wel op FIRE, maar ik wil ook zeker het leven nemen zoals het nu is. Bij ons gaat toch best veel geld op aan reizen en luxemiddelen, maar ook daar genieten we van. Tsja, dan moet ik iet langer werken (van de andere kant vind ik ook in sommige gevallen 'duurkoop is goedkoop' qua materialistisch en kopen we geen overbodige zaken (echt weloverwogen kopen wij zaken), maar reizen / horeca genieten we écht van). Het blijven afwegingen, maar ik vind dat je ook in het 'nu' moet leven.

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door RickvN op 14-05-2021 10:55 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-10 01:19

n3z

Type woning: Vrijstaand nieuwbouw (Hypotheek: 400K huis is nu ongeveer 800K waard)
Koop/huur: Koop
Partner: Getrouwd
Kinderen: Twee

Bank: ABNAMRO
Rentepercentage: 0% geloof ik.
Totale buffer: 10.000 euro

Belegd in aandelen: 12.000 euro
Totale dividend: geen idee
Fonds: Vanguard

Wij hebben net een nieuw huis laten bouwen dus al ons spaargeld/beleggingen (100K) zijn daar in gestopt. Ik ben dit jaar daarom "opnieuw" begonnen met beleggen nu het huis af is.

[ Voor 21% gewijzigd door n3z op 14-05-2021 12:40 ]

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ivm prive

[ Voor 98% gewijzigd door Markprinsen op 15-05-2021 12:45 ]

Verwijderd

-

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2021 19:14 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:05

Wailing_Banshee

You're Next

crimby schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:24:
Pfoeee als ik de bedragen hier voorbij zie komen denk ik echt wat doe ik fout. Sparen jullie al je hele leven voor de buffer? Leven jullie minimalistisch (vergeleken met mij dan) of heb ik een totaal verkeerd beeld van functies (en salarissen)?

Nu weet ik dat ik echt laat ben begonnen met sparen, dus dat helpt niet mee natuurlijk :-)
wij zijn ook laat begonnen met sparen. Eigenlijk zijn we pas een jaar of 10 geleden begonnen. En toen hadden we niets, zelfs minder dan dat. 20212 was het laatste jaar dat we een hele grote uitgave hebben gedaan terwijl we geen buffer hadden. Toen hebben we een auto gekocht en daar een lening voor afgesloten (af te lossen in 1 jaar, de bank stond er vreemd van te kijken, en na 1 jaar hadden echt helemaal niets meer, we teerden elke maand iets meer in :D) Toen zeiden we dat dat de laatste keer zou zijn en zijn we gaan sparen.
LED-Maniak schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:39:
[...]

Niet boven je stand leven zoals het gros van nederland doet helpt een hoop.
NIet roken en geen alcohol drinken scheelt ook :p
He, wat? Inleggen/storten in een spaarhypotheek is juist interessant als er wat over is. Aflossen is minder interessant. Door niet in te leggen maar 4 jaar op je spaarrekening te houden mis je gewoon 4 jaar lang rendement dat net zo hoog is als het rentepercentage van je hypotheek.
Dat zeg ik toch?
Het hangt wel af wat voor een soort hypotheek je hebt. Een spaarhypotheek is vaak niet geschikt om extra stortingen te doen om je hypotheek af te lossen.
Ik heb niets gezegd over extra stortingen in de spaarpot. Alleen zitten daar best wel veel beperkingen aan en kan ik dat niet zomaar doen en moet ik eerst in overleg met m'n hypotheek adviseur.
Tsurany schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:03:
[...]

Daarnaast geef ik weinig om materiele spullen. Ik koop iets duurs als ik het echt nodig heb of wilt hebben. Zo heb ik een koptelefoon en versterker van ~300 euro bij elkaar voor mijn gaming pc, een schijntje vergeleken met mijn netto salaris maar wel iets waar ik lang over zit te tobben. Zelfde met de tv beneden, een 65" OLED tv waar ik lang over gedaan heb om hem aan te schaffen.

<snip>

Dat betekent dat ik veel geld over houd om te beleggen, maandelijks gaat er zo'n 1000 euro naar diverse beleggingsfondsen, en ondertussen ook nog kan sparen voor wat ik wel belangrijk vind. En dat zijn bepaalde aankopen als nu een roadster cabrio voor mijzelf om van te genieten (tweedehands, 16 jaar oud) en in de toekomst eerder kunnen stoppen met werken.

<snip>

Dus een deel is een kwestie van geluk en een deel zuinig leven en bepalen wat voor mij belangrijk is om aan te schaffen en de rest te laten gaan.
Daar heb je ook een punt. Wij hebben ook geen dure smaak. En we zijn altijd zuinig op onze spullen. En als het niet kapot is, zitten we altijd maanden te twijfelen om het te vervangen door iets nieuwers/mooiers :p

(en die roadster cabrio was een van de beste aankopen ooit! niet qua geld, maar wel qua plezier :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Members only:

Zag dat ik in 2017 ook gepost had, toen had ik 5000 euro. Nu totaal van 40.000 euro, dankzij Corona. Want laatste jaar zeer weinig uitgegeven eigenlijk. Daarnaast zijn mijn kosten wat omlaag gegaan ivm samenwonen met partner.

Merk dat ik het wel lastig vind om geld uit te geven, wantja, toch fijn om geld achter de hand te houden. Maar we leven ook zeker niet zuinig ofzo.
Ben benieuwd hoe het over 2 jaar zal zijn, als de festivals en vakanties weer door gaan.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:13:
[...]
(en die roadster cabrio was een van de beste aankopen ooit! niet qua geld, maar wel qua plezier :D)
:Y

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:52
adjego schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:54:
[...]

Update:

***members only***
Update:
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door adjego op 17-05-2021 14:23 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Marchel
  • Laatst online: 21:24

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door Marchel op 17-05-2021 15:39 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Marchel

Marchel

Zeewolf schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:36:
[...]
Nu ben ik nog (maar) 27 nu al hoor ik mensen om mij heen eigenlijk alleen maar zeggen was ik maar eerder begonnen met sparen, en nooit het tegenovergestelde. En natuurlijk ook in dit forum.

Of iets het geld waard is, is natuurlijk erg persoonlijk zoals Furion2000 zegt. Ik ben redelijk gefocust op sparen en geen onnodige kosten hebben, maar ik leef nog steeds comfortabel. Vaak uiteten, bestellen of weekendjes weg voor honderden euros zijn niet aan mij besteed, maar af en toe voor 2000 euro +- 2 maanden (goedkoop) reizen is het mij dan weer meer dan waard. Anderen doen liever andersom en sparen voor een sterrenrestaurant.
Als ik iedereen hier een advies mag geven, als je jong bent moet je echt maximaal genieten! Genieten heeft voor iedereen een andere betekenis. Genieten & leven kost in veel gevallen geld / een investering. Het is eeuwig zonden het al hele korte leven dat de mens heeft jezelf te beperken omdat je later er goed bij wil zitten. Natuurlijk is sparen belangrijk, maar ik zou eerder kiezen voor minder geld op mijn rekening, maar wel tijdens mijn jonge jaren MAXIMAAL kunnen genieten/leven, dan later een dikke rekening en door ouderdom niet veel verder kunnen komen dan het erf rondom mijn woning of erger je pensioenleeftijd niet eens halen. Niemand kan jou de garantie geven dat je oud zal worden, je hebt wel de garantie dat je nu leeft en de dingen kan doen waar jij gelukkig van wordt / compleet maakt.

Ik denk dat veel senioren om ons heen dit kunnen beamen. Had ik maar minder gewerkt en meer geleefd!
De mensen die roepen dat ze liever meer hadden gespaard zouden moeten denken maar ik heb wel geleefd/genoten/dingen gedaan die ik wilde doen tijdens mijn jonge jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Marchel op 17-05-2021 16:14 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-11 12:52
Inderdaad, ik heb collega's zien wegvallen door een hartaanval en andere vervelende ziektes ruim voor hun pensioen.

Ben zelf ook niet meer de jongste, maar alles wat je nu kan doen en het kan binnen je financiële ruimte dan zou ik dat zeker nu doen en niet uitstellen!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoeveel buffer je opbouwt en wilt opbouwen is natuurlijk nogal afhankelijk van:
-Je inkomsten
-Je uitgaven
-Je (huidige en toekomstige) wensen

Iemand zonder dure hobbies of duur huis met een hoog inkomen bouwt snel een enorme buffer op, maar heeft die eigenlijk niet nodig. Iemand met een laag inkomen (zeg onder modaal) kan enkel met veel moeite een grote buffer opbouwen maar zou dat gezien de achteruitgang in inkomen na je pensioen of na afkeuren en het feit dat veel mensen in deze inkomstencategorie zwaar fysiek werk doen wel moeten doen. En dan heb je uiteraard alle variaties daartussen. Dat zie je ook deels terug in dit topic, al zijn hier vanwege de doelgroep maar weinig posters met een laag inkomen.

Zelf zoek ik een balans, heb mijn vader in mijn tienerjaren medisch zien instorten en niet veel later ook mijn moeder, ik leef nú maar langzamerhand (komt ook met de verantwoordelijkheid voor een gezin plus dat, ook al ben ik pas 40, het (vervroegd) pensioen ook dichterbij komt) wordt de buffer wel steeds groter.

De vraag de komende jaren gaat zijn welk doel ik met de buffer ga hebben, het uiteindelijk in ons droomhuis stoppen, eerder met pensioen kunnen en/of meer te besteden hebben erna. Het kan allemaal.

Bovenstaande is dus geheel gebaseerd op het feit dat we met ons gezamenlijke inkomen snel aan onze buffer kunnen bouwen en alsnog twee keer per jaar een dure vakantie (onze grootste hobby naast in het bos rondstruinen, maar dat is gratis) kunnen doen en prima wonen/rijden/leven. Als we die mogelijkheid niet hadden zou denk ik onze buffer minimaal blijven.

[ Voor 39% gewijzigd door pagani op 17-05-2021 16:30 ]

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:13 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Doen waar je zelf goed bij gaat. Ik ken figuren die zes maanden losse baantjes hebben en dan drie maanden de wereld rond trekken. Van hun laatste peseta's boeken ze een ticket terug en komen ze in Nederland zonder Geld, woning of andere bezittingen. Die gaan gelijk de kroeg in, lullen tegen iedereen aan en een week later hebben ze een (anti-kraak) huurwoningen met tijdelijk inkomen. Zes maanden later zijn ze weer vertrokken richting Peru.
Mij niet gezien maar zij vinden het heerlijk.

• Hahn
  • Laatst online: 21:56
Sowieso word ik altijd een beetje baldadig van mensen die zeggen dat je iets 'moet' doen (zelfs al is het "Je moet genieten!") :P En een term als 'maximaal genieten' komt bij mij ook vrij leeg over. Wat is maximaal genieten inderdaad? Al je geld uitgeven aan vakanties, zuipen, etc? Dat is niet voor iedereen de definitie van genieten.

Op zich kan ik me helemaal vinden in de gedachte dat je eigenlijk niks hebt aan heel veel geld, als je er nooit gebruik van hebt kunnen maken. Maar als er één ding is wat geen kwaad is, dan is het wel bewust bezig zijn met sparen, vanaf zo jong mogelijk.

Dat betekent niet dat je zoveel mogelijk moet sparen vanaf jongs af aan, want een leuke vakantie of een brommer/auto/vul-zelf-wat-in is voor velen meer waard dan die euro's dat ze kosten. Maar wat 'bewust ermee bezig zijn' wel kan betekenen is er in ieder geval over nadenken, en keuzes maken.

Besluiten dat je elke euro uit gaat geven aan bier en vakanties, is ook bewust (niet) sparen :+ Waar niks mis mee is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 17-05-2021 17:23 ]

The devil is in the details.

• Marchel

Marchel

Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Het lijkt alsof je wilt zeggen dat je 'maximaal', dus iedere euro uit moet geven aan dingen waar je van kan genieten.
Ik vind dat een slecht advies.
Persoonlijk zou ik echt niet kunnen genieten van bijvoorbeeld een vakantie van mijn 'laatste centen'.
Zonder buffer zou ik me heel oncomfortabel voelen.
JUIST door de rust die ik ervaar door het hebben van de buffer die ik heb, kan ik genieten van de momenten waar ik geld aan uitgeef.
Hier heb je ook helemaal gelijk in. Het ligt een beetje aan je persoonlijkheid binnen welke situatie je jezelf comfortabel voelt. De één kan dit met €10.- op de bankrekening en de ander kan dit pas wanneer er genoeg financieen zijn zodat men zich geen zorgen hoeft te maken. Overigens zeg ik niet dat je maximaal moet spenderen en dat sparen ook belangrijk is, dus ik begrijp niet helemaal dat je dit koppelt aan het maar maximaal uitgeven van geld.

• GG85
  • Laatst online: 03-11 17:59

GG85

.......

Marchel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:06:
[...]

Als ik iedereen hier een advies mag geven, als je jong bent moet je echt maximaal genieten! Genieten heeft voor iedereen een andere betekenis. Genieten & leven kost in veel gevallen geld / een investering. Het is eeuwig zonden het al hele korte leven dat de mens heeft jezelf te beperken omdat je later er goed bij wil zitten. Natuurlijk is sparen belangrijk, maar ik zou eerder kiezen voor minder geld op mijn rekening, maar wel tijdens mijn jonge jaren MAXIMAAL kunnen genieten/leven, dan later een dikke rekening en door ouderdom niet veel verder kunnen komen dan het erf rondom mijn woning of erger je pensioenleeftijd niet eens halen. Niemand kan jou de garantie geven dat je oud zal worden, je hebt wel de garantie dat je nu leeft en de dingen kan doen waar jij gelukkig van wordt / compleet maakt.

Ik denk dat veel senioren om ons heen dit kunnen beamen. Had ik maar minder gewerkt en meer geleefd!
De mensen die roepen dat ze liever meer hadden gespaard zouden moeten denken maar ik heb wel geleefd/genoten/dingen gedaan die ik wilde doen tijdens mijn jonge jaren.
appel-tje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:14:
Inderdaad, ik heb collega's zien wegvallen door een hartaanval en andere vervelende ziektes ruim voor hun pensioen.

Ben zelf ook niet meer de jongste, maar alles wat je nu kan doen en het kan binnen je financiële ruimte dan zou ik dat zeker nu doen en niet uitstellen!
Sorry maar ik vind dit echt onzin :).
Het suggereert dat werken niet leuk kan zijn en geen voldoening kan geven en dat geluk alleen maar afhangt van geld uit (kunnen) geven en "leuke dingen doen".
En als je dat niet of wat minder doet dan "leef" je niet of haal je niet het "maximale eruit".

M.i. is dit echt een symptoom van deze tijd die voortkomt uit ons kapitalistisch systeem. Zoveel mogelijk consumeren en om te consumeren zoveel mogelijk geld geld geld.
In de VS zijn ze daar nog iets verder mee maar hier kunnen we er ook wat van, alles zo materialistisch mogelijk. Ofwel, Hedonisme.

Ik denk zelf dat het beter is om tevredenheid na te streven dan geluk. Tuurlijk is het mooi om leuke dingen te doen, mooie reizen te maken etc maar ik denk niet dat ik later terug kijk en denk "was ik maar 3 dagen per weekend uit eten gegaan ipv 1 dan was ik nu echt gelukkiger geweest". En mocht er, om wat voor reden dan ook, geen 'later' komen dan is het toch ook prima.

Niemand suggereerd hier dat sparen = op een houtje bijten maar juist: ga verstandig om met geld en vroeg beginnen kan op lange termijn uitgroeien tot iets wat je juist kansen en vrijheid geeft in het leven.

• Marchel

Marchel

GG85 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:26:
[...]

[...]

Sorry maar ik vind dit echt onzin :).
Het suggereert dat werken niet leuk kan zijn en geen voldoening kan geven en dat geluk alleen maar afhangt van geld uit (kunnen) geven en "leuke dingen doen".
En als je dat niet of wat minder doet dan "leef" je niet of haal je niet het "maximale eruit".

M.i. is dit echt een symptoom van deze tijd die voortkomt uit ons kapitalistisch systeem. Zoveel mogelijk consumeren en om te consumeren zoveel mogelijk geld geld geld.
In de VS zijn ze daar nog iets verder mee maar hier kunnen we er ook wat van, alles zo materialistisch mogelijk. Ofwel, Hedonisme.

Ik denk zelf dat het beter is om tevredenheid na te streven dan geluk. Tuurlijk is het mooi om leuke dingen te doen, mooie reizen te maken etc maar ik denk niet dat ik later terug kijk en denk "was ik maar 3 dagen per weekend uit eten gegaan ipv 1 dan was ik nu echt gelukkiger geweest". En mocht er, om wat voor reden dan ook, geen 'later' komen dan is het toch ook prima.

Niemand suggereerd hier dat sparen = op een houtje bijten maar juist: ga verstandig om met geld en vroeg beginnen kan op lange termijn uitgroeien tot iets wat je juist kansen en vrijheid geeft in het leven.
Dat mag jij vinden, het is alleen wel jammer dat je jouw mening over mijn goed bedoelde reactie op deze manier toelicht. Jullie doen net alsof het klinkklare onzin is wat ik zeg terwijl dit voor iedere persoon anders is, dit ligt ik zelfs nog toe maar wordt kennelijk compleet genegeerd. Het stelt mij wel een beetje teleur dat mijn goed bedoelde reactie bekritiseerd wordt met zaken die ik helemaal niet ten sprake heb gebracht.

• GG85

GG85

.......

Marchel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Dat mag jij vinden, het is alleen wel jammer dat je jouw mening over mijn goed bedoelde reactie op deze manier toelicht. Jullie doen net alsof het klinkklare onzin is wat ik zeg terwijl dit voor iedere persoon anders is, dit ligt ik zelfs nog toe maar wordt kennelijk compleet genegeerd. Het stelt mij wel een beetje teleur dat mijn goed bedoelde reactie bekritiseerd wordt met zaken die ik helemaal niet ten sprake heb gebracht.
Bedoel mijn reactie ook helemaal niet vervelend maar je geeft zelf "aan iedereen het advies" om vervolgens een rechtstreekse koppeling te maken tussen geld en genieten en geluk in dik gedrukte kapitals :).
Natuurlijk is sparen belangrijk, maar ik zou eerder kiezen voor minder geld op mijn rekening, maar wel tijdens mijn jonge jaren MAXIMAAL kunnen genieten/leven, dan later een dikke rekening en door ouderdom niet veel verder kunnen komen dan het erf rondom mijn woning of erger je pensioenleeftijd niet eens halen.
Dat is nogal een boude uitspraak en veroordelend en daar reageren mensen op.

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 10:01
[...]

Zoals ik probeerde aan te geven, en ook weer duidelijk wordt uit de reacties volgend op wat nou "MAXIMAAL" is, is persoonlijk voor iedereen. Niemand kan mij vertellen dat ik niet genoten heb. Ik heb zeer ruim geleefd de laatste jaren, ik ben (uitzondering: corona) maanden per jaar op vakantie, kan geld uitgeven aan al mijn hobbies. Toch heb ik nog geld over, had ik dan alleen maar dure hotels of een business class vlucht moeten nemen? Dan zit ik voor een tal van redenen toch liever in economy en een hostel met als resultaat dat ik dan als ik thuiskom ook nog eens geld over waardoor ik zekerheid heb, of binnenkort nog een keer weg kan, een nieuwe laptop, een gitaar, noem het maar op.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:15
[...]

Makkelijk om te roepen, maar zonder spaargeld hadden mijn vrouw en ik niet zomaar een rijtjeswoning kunnen kopen terwijl zij bij haar moeder woonde en ik in sociale huur... Wij zijn in dat opzicht blij dat we niet eerst in een of ander flatje moesten gaan wonen.

Had ik een tussenjaar kunnen nemen na het behalen van mijn diploma? Absoluut. Ik mis het gelukkig niet, want nu ik ouder ben weet ik ook heel goed dat elke herinnering die je maakt (zeker vakanties) allemaal maar tijdelijk geluk brengt. Ook dat relativeren komt naarmate je ouder wordt. Spijt moet je niet hebben van dingen die je niet hebt gedaan, maar om met een studieschuld + geen spaargeld aan het 'grote mensen leven' te beginnen is ook verre van ideaal...

Ook als je ouder bent kan je maximaal genieten hoor! Ik verheug mij al om over een paar jaar een camper te kopen en met vrouw en kinderen door Europa te rijden. Om mijn kind later van een studie te kunnen voorzien. Om mijn kind later van een schenking te voorzien zodat hij een woning kan kopen ipv een flatje...

Dus nee, ik herken jouw beweringen niet en zie dit ook totaal niet terug in mijn omgeving bij die de senioren. Die gemiddelde senioren hebben namelijk weinig verlangens zoals de jeugd van tegenwoordig heeft... Want verlangens zijn tijdelijk en veranderen met de tijd...

• GG85

GG85

.......

Zeewolf schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:00:
[...]

Zoals ik probeerde aan te geven, en ook weer duidelijk wordt uit de reacties volgend op wat nou "MAXIMAAL" is, is persoonlijk voor iedereen. Niemand kan mij vertellen dat ik niet genoten heb. Ik heb zeer ruim geleefd de laatste jaren, ik ben (uitzondering: corona) maanden per jaar op vakantie, kan geld uitgeven aan al mijn hobbies. Toch heb ik nog geld over, had ik dan alleen maar dure hotels of een business class vlucht moeten nemen? Dan zit ik voor een tal van redenen toch liever in economy en een hostel met als resultaat dat ik dan als ik thuiskom ook nog eens geld over waardoor ik zekerheid heb, of binnenkort nog een keer weg kan, een nieuwe laptop, een gitaar, noem het maar op.
Precies dat. Droge boterham hoeft niet maar voor mij heeft een 2e plak kaas op brood geen meerwaarde dus die bespaar ik liever voor later bij wijze van spreken

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:07
President schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:11:
[...]

Makkelijk om te roepen, maar zonder spaargeld hadden mijn vrouw en ik niet zomaar een rijtjeswoning kunnen kopen terwijl zij bij haar moeder woonde en ik in sociale huur... Wij zijn in dat opzicht blij dat we niet eerst in een of ander flatje moesten gaan wonen.

Had ik een tussenjaar kunnen nemen na het behalen van mijn diploma? Absoluut. Ik mis het gelukkig niet, want nu ik ouder ben weet ik ook heel goed dat elke herinnering die je maakt (zeker vakanties) allemaal maar tijdelijk geluk brengt. Ook dat relativeren komt naarmate je ouder wordt. Spijt moet je niet hebben van dingen die je niet hebt gedaan, maar om met een studieschuld + geen spaargeld aan het 'grote mensen leven' te beginnen is ook verre van ideaal...

Ook als je ouder bent kan je maximaal genieten hoor! Ik verheug mij al om over een paar jaar een camper te kopen en met vrouw en kinderen door Europa te rijden. Om mijn kind later van een studie te kunnen voorzien. Om mijn kind later van een schenking te voorzien zodat hij een woning kan kopen ipv een flatje...

Dus nee, ik herken jouw beweringen niet en zie dit ook totaal niet terug in mijn omgeving bij die de senioren. Die gemiddelde senioren hebben namelijk weinig verlangens zoals de jeugd van tegenwoordig heeft... Want verlangens zijn tijdelijk en veranderen met de tijd...
hij zegt toch ook niet dat je niet moet sparen hij zegt gewoon dat je van je leven moet genieten niks mis mee toch

als ik een keer ga hemelen zitten de kinderen er warmpjes bij meer hoeft van mij niet heb er een hekel aan als ze zouden zeggen kijk daar ligt de rijkste man van het kerkhof :+

• GG85

GG85

.......

bie100 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:19:
[...]

hij zegt toch ook niet dat je niet moet sparen hij zegt gewoon dat je van je leven moet genieten niks mis mee toch

als ik een keer ga hemelen zitten de kinderen er warmpjes bij meer hoeft van mij niet heb er een hekel aan als ze zouden zeggen kijk daar ligt de rijkste man van het kerkhof :+
Als ie alleen zou zeggen "geniet van je leven" dan zou er waarschijnlijk niet zo gereageerd zijn zoals nu. Dat is namelijk een uitspraak waar niemand het mee oneens kan zijn maar die ook zo generiek is dat ie net zoveel met een financiele buffer te maken heeft dan met appelstroop :)

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11 12:13
Hahn schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:19:

Op zich kan ik me helemaal vinden in de gedachte dat je eigenlijk niks hebt aan heel veel geld, als je er nooit gebruik van hebt kunnen maken. Maar als er één ding is wat geen kwaad is, dan is het wel bewust bezig zijn met sparen, vanaf zo jong mogelijk.
Naja, dat ligt wel een beetje aan je perspectief rond geld. Ik zie mijn gespaarde geld als vrijheid. Het levert geld op (rendement + dividend) en als het op een gegeven moment (5/6 jaar van nu) net zoveel oplevert als mijn salaris hoef ik nooit meer echt te werken voor mijn geld.

Ik zie 'gebruik maken' van mijn geld dus als vrijheid kopen om te doen en laten wat ik wil zonder dat ik over inkomsten hoef na te denken.

• Marchel

Marchel

GG85 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:38:
[...]

Als ie alleen zou zeggen "geniet van je leven" dan zou er waarschijnlijk niet zo gereageerd zijn zoals nu. Dat is namelijk een uitspraak waar niemand het mee oneens kan zijn maar die ook zo generiek is dat ie net zoveel met een financiële buffer te maken heeft dan met appelstroop :)
Ik wil mezelf graag corrigeren indien ik het verkeerde beeld heb gecreëerd met mijn post. Het was niet mijn intentie geluk en geld aan elkaar te koppelen. Zie nu ook wel dat wanneer ik maximaal genieten binnen deze context gebruik dit wel wat reacties kan veroorzaken zoals we hebben gelezen, maar zo heb ik het niet bedoelt. Laat me dit bij deze rechtzetten en natuurlijk ook begrijp dat voor vele en ook voor mij sparen en verstandig omgaan met geld veel heeft gebracht. Het gaat er mij om dat mensen keuzes maken waardoor ze maximaal kunnen genieten van het leven.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11 13:59
Hier mijn bijdrage aan dit topic:

Members only:

Wij leven vrij zuinig en geven niet om statusverhogende middelen. Doordat we kritisch naar de vaste lasten hebben gekeken ging vermogensopbouw steeds sneller.

• Furion2000
merauder schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:45:
Wij leven vrij zuinig en geven niet om statusverhogende middelen. Doordat we kritisch naar de vaste lasten hebben gekeken ging vermogensopbouw steeds sneller.
A la FIRE extreem en niet op vakantie etc. of anders? Status verhogend is nogal een breed begrip en verschilt per persoon nogal wat. Voor de een is vlees halen bij de slager al status verhogend, voor de ander een cabrio rijden. Ik riep dit namelijk ook een tijdje totdat ik zeer terecht erop gewezen werd dat het heel relatief naar het individu is en dus eigenlijk an sich niet veel zegt haha.

• GG85

GG85

.......

merauder schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:45:
Hier mijn bijdrage aan dit topic:

***members only***

Goed bezig, "statusverhogende middelen" (mooie naam :)) zijn inderdaad vaak geldslurpers en je moet je afvragen wat je er precies voor terug krijgt.

Persoonlijk vind ik een groter huis bijvoorbeeld bijdragen aan mijn levensgeluk maar ook maar tot op zekere hoogte. Van een gehorig flatje naar een tussenwoning naar een geschakelde woning met wat grond wordt ik elke dag blij van maar ik zou niet snel de stap naar een grote vrijstaande hut zetten. Dan ga je qua maandlasten, onderhoud en klusjes doen zoveel omhoog dat dat voor mij niet opweegt tussen dat geld besparen en apart zetten voor later.
Zelfde met auto's. Ik rij een relatief nieuwe auto omdat ik een bepaald niveau van comfort wil en geen 'gezeik ermee'. Wel 'slechts' een A-segment want die is en zuinig en heeft ook navigatie, cruisecontrol, android auto, airco en rijdt veilig (en relatief stil) 160 als ik dat wil. Als ik 40k per jaar zou moeten rijden wordt het misschien iets anders maar SUV's van 100k heb ik nooit zo begrepen.
Bedrag wat je daar meer aan uitgeeft per maand zet ik liever opzij en stop daar 20 jaar eerder van met werken.
Met reizen een beetje hetzelfde. Ik hou van luxe en op reis zijn maar 1x per jaar een grote reis en af en toe een weekendje weg is voor mij echt zat, meer dan dat wordt ik simpelweg niet (veel meer) gelukkiger van.
Nu zijn bedragen natuurlijk relatief (de een verdient een miljoen, de ander 20k per jaar) maar percentueel tov je inkomen gaat het verhaal nog steeds op.

Zonder al te drammerig en moralistisch te willen zijn denk ik dat het voor veel mensen van toegevoegde waarde zou kunnen zijn om daar eens over na te denken.
We leven in een maatschappij waarbij we van jongs af aan worden wijsgemaakt dat dingen kopen = geluk en hetzelfde geld voor een "rich and famous" leven. Ik vind zelf al die celebrities en influenciers maar 'shallow' en qua mens zou ik niet met ze willen ruilen. Voor mij zijn het in elk geval geen rolmodellen.
Ik denk dat we met zijn allen beter af zouden zijn als we wat meer zouden streven naar dingen die moeite kosten om te bereiken (in plaats van snelle bevrediging en quick fixes) en waar we als mensheid wat meer aan hebben op de langere termijn.
Maar goed, zo lang een voetballer meer verdiend dan een oncoloog en een influencer meer invloed en geld heeft dan een viroloog wordt het wat lastig :).

De grap is trouwens ook nog eens dat heel veel onderzoek laat zien dat nieuwe dingen kopen en op reis gaan maar relatief kort voor een boost in geluk zorgen. En omgekeerd geld overigens hetzelfde.
Of denken we echt dat iedereen die minder geld en luxe heeft zoals wij in de westerse wereld automatisch minder gelukkig is (uitgezonderd extreme armoede, honger, oorlog etc) of dat bij een plots handicap je gedoemd bent de rest van je leven diep ongelukkig te zijn?
De mens is nu eenmaal behoorlijk weerbaar en geluk is relatief aan je huidige situatie en zit vooral in je eigen hoofd en kan je voor een heel groot gedeelte ook nog eens zelf sturen en beinvloeden. Het is namelijk (hoe cliche ook) maar net hoe je tegen dingen aan kijkt.
Dus kijk je naar iemand die meer spullen heeft en vergelijk je je daarmee of kijk je naar die 99% van de wereld die minder heeft dan wij en vergelijk je je daar mee? Nog los van het feit dat gezondheid, liefde, en vriendschappen misschien wel belangrijkere redenen zijn voor geluk dan centjes en spullen.

Ik ben me zelf de laatste jaren wat aan het verdiepen in het Stoicisme en voor mij werkt dat heel goed om minder afhankelijk te worden van zaken waar je eigenlijk relatief weinig invloed op hebt en minder te streven naar 'geluk' (wat een relatief iets is en nooit een continue staat van zijn kan zijn) maar meer naar tevredenheid. Heel toegankelijk maar goed boek hiervoor is A Guide to the Good Life (laat je niet afleiden door de wat amerikaanse titel ;)).

edit: man man wat een epistel en weinig ontopic, excuus :)

[ Voor 17% gewijzigd door GG85 op 24-05-2021 11:09 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GG85 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:12:
[...]
Persoonlijk vind ik een groter huis bijvoorbeeld bijdragen aan mijn levensgeluk maar ook maar tot op zekere hoogte. Van een gehorig flatje naar een tussenwoning naar een geschakelde woning met wat grond wordt ik elke dag blij van maar ik zou niet snel de stap naar een grote vrijstaande hut zetten. Dan ga je qua maandlasten, onderhoud en klusjes doen zoveel omhoog dat dat voor mij niet opweegt tussen dat geld besparen en apart zetten voor later.

<snip>

De grap is trouwens ook nog eens dat heel veel onderzoek laat zien dat nieuwe dingen kopen en op reis gaan maar relatief kort voor een boost in geluk zorgen. En omgekeerd geld overigens hetzelfde.
Toen we nog een in een rijtjeshuis in een nieuwbouwwijk woonden, gingen we graag weg. Thuis was saai en niet leuk om vakantie in te vieren. We hebben toen die vrijstaande hut gekocht (lekker stukje grond, niet te klein, niet te groot, lekker huis, met genoeg ruimte voor beide hobbies). De zin om op vakantie te gaan is daardoor wel een stuk minder geworden :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• GG85

GG85

.......

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:53:
[...]

Toen we nog een in een rijtjeshuis in een nieuwbouwwijk woonden, gingen we graag weg. Thuis was saai en niet leuk om vakantie in te vieren. We hebben toen die vrijstaande hut gekocht (lekker stukje grond, niet te klein, niet te groot, lekker huis, met genoeg ruimte voor beide hobbies). De zin om op vakantie te gaan is daardoor wel een stuk minder geworden :D
Dat herken ik zeker ja

• Furion2000
[...]

Zelfde met auto's. Ik rij een relatief nieuwe auto omdat ik een bepaald niveau van comfort wil en geen 'gezeik ermee'. Wel 'slechts' een A-segment want die is en zuinig en heeft ook navigatie, cruisecontrol, android auto, airco en rijdt veilig (en relatief stil) 160 als ik dat wil. Als ik 40k per jaar zou moeten rijden wordt het misschien iets anders maar SUV's van 100k heb ik nooit zo begrepen.
Bedrag wat je daar meer aan uitgeeft per maand zet ik liever opzij en stop daar 20 jaar eerder van met werken.
Met reizen een beetje hetzelfde. Ik hou van luxe en op reis zijn maar 1x per jaar een grote reis en af en toe een weekendje weg is voor mij echt zat, meer dan dat wordt ik simpelweg niet (veel meer) gelukkiger van.
Nu zijn bedragen natuurlijk relatief (de een verdient een miljoen, de ander 20k per jaar) maar percentueel tov je inkomen gaat het verhaal nog steeds op.
etc.
Is dan 'begrip' het magic word hier? De SUV rijder en influencer kun je proberen te begrijpen vanuit die persoon en dan valt er eigenlijk nooit meer echt iets van de vinden. Denk dat die SUV rijder ook meer uitleg heeft dan het kost 100k en ook jij zal ook vast wel meer kunnen vertellen over wat je verstaat onder veilig.

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 18-05-2021 13:48 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11 13:59
Furion2000 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:07:
[...]

A la FIRE extreem en niet op vakantie etc. of anders? Status verhogend is nogal een breed begrip en verschilt per persoon nogal wat. Voor de een is vlees halen bij de slager al status verhogend, voor de ander een cabrio rijden. Ik riep dit namelijk ook een tijdje totdat ik zeer terecht erop gewezen werd dat het heel relatief naar het individu is en dus eigenlijk an sich niet veel zegt haha.
Een beetje FIRE en een beetje timing. Het huis hebben we in de dieptepunt van de crisis als bouwval gekocht en opgeknapt van de lopende rekening. Hierdoor hebben we eigenlijk nooit meer dan 2 jaar salarissen als hypotheek gehad. Vanaf daar is het een sneeuwbal geworden waarbij we steeds meer geld overhouden.

• Jumpman
  • Laatst online: 23:25
[...]

Goed bezig, "statusverhogende middelen" (mooie naam :)) zijn inderdaad vaak geldslurpers en je moet je afvragen wat je er precies voor terug krijgt.

Zonder al te drammerig en moralistisch te willen zijn denk ik dat het voor veel mensen van toegevoegde waarde zou kunnen zijn om daar eens over na te denken.
We leven in een maatschappij waarbij we van jongs af aan worden wijsgemaakt dat dingen kopen = geluk en hetzelfde geld voor een "rich and famous" leven. Ik vind zelf al die celebrities en influenciers maar 'shallow' en qua mens zou ik niet met ze willen ruilen. Voor mij zijn het in elk geval geen rolmodellen.
Ik denk dat we met zijn allen beter af zouden zijn als we wat meer zouden streven naar dingen die moeite kosten om te bereiken (in plaats van snelle bevrediging en quick fixes) en waar we als mensheid wat meer aan hebben op de langere termijn.
Maar goed, zo lang een voetballer meer verdiend dan een oncoloog en een influencer meer invloed en geld heeft dan een viroloog wordt het wat lastig :).

Of denken we echt dat iedereen die minder geld en luxe heeft zoals wij in de westerse wereld automatisch minder gelukkig is (uitgezonderd extreme armoede, honger, oorlog etc) of dat bij een plots handicap je gedoemd bent de rest van je leven diep ongelukkig te zijn?
De mens is nu eenmaal behoorlijk weerbaar en geluk is relatief aan je huidige situatie en zit vooral in je eigen hoofd en kan je voor een heel groot gedeelte ook nog eens zelf sturen en beinvloeden. Het is namelijk (hoe cliche ook) maar net hoe je tegen dingen aan kijkt.
Dus kijk je naar iemand die meer spullen hebben en vergelijk je je daarmee of kijk je naar die 99% van de wereld die minder heeft en vergelijk je je daar mee? Nog los van het feit dat gezondheid, liefde, vriendschappen misschien wel belangrijkere redenen zijn voor geluk dan centjes en spullen.

Ik ben me zelf de laatste jaren wat aan het verdiepen in het Stoicisme en voor mij werkt dat heel goed om minder afhankelijk te worden van zaken waar je eigenlijk relatief weinig invloed op hebt en minder te streven naar 'geluk' (wat een relatief iets is en nooit een continue staat van zijn kan zijn) maar meer naar tevredenheid. Heel toegankelijk maar goed boek hiervoor is A Guide to the Good Life (laat je niet afleiden door de wat amerikaanse titel ;)).

edit: man man wat een epistel en weinig ontopic, excuus :)
Fraai.

Ik ken iemand met een groot huis waar echt alle pracht en praal aan de buitenkant is gedaan, Audi voor de deur, Green Egg in het zicht in de tuin en binnen een 28 inch TV uit 2004 en een paar meubels uit zijn studenten tijd. Nodigt ook nooit iemand binnen uit, of je moet hem echt goed kennen. Wel een aardige kerel verder met een goede baan, maar hij doet zolang ik hem ken echt alles, maar dan ook alles voor de buitenwereld. Het zou niet mijn leven zijn.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-11 22:49

Metro2002

Memento mori

[...]

Er zit nog wel wat tussen als oom Dagobert leven en alles over de balk smijten natuurlijk.
Natuurlijk moet je niet alles uitstellen tot bijvoorbeeld na je pensioen, er is immers een kans dat je dat niet haalt of niet gezond haalt. Ben je 30, heb je genoeg geld en wil je een racefiets, koop die dan nu. De kans dat je nog op de racefiets stapt als je 80 bent is immers niet zo groot.

Het gaat echter fout als je geld uitgeeft aan zinloze zaken die je leven op geen enkele manier verrijken. Dat abonnement op dat tijdschrift wat je nooit leest? Zonde. Dat sportschoolabonnement waar je nooit meer heen gaat? Weggegooid geld. Die nieuwste iphone telkens direct kopen na release, wordt je leven echt zóveel slechter als je een keer een generatie overslaat? Moet je perse in de kroeg afspreken met je vrienden of is het net zo gezellig om bij iemand thuis een biertje te drinken met als voordeel dat je elkaar nog kunt verstaan ook, kun je nog eens een degelijk gesprek voeren. Enne, die rit van 10 kilometer naar je werk, moet dat nu écht met de auto of kan je eigenlijk misschien beter toch eens dat bierbuikje wegfietsen, qua tijd maakt het weinig uit maar voor je gezondheid én je portomonee is het uiteindelijk zelfs beter.

Dát zijn de zaken waarop je heel veel geld kunt besparen zonder dat het je kwaliteit van leven aantast of zelfs verbeterd.

Het is niet zo zwart wit als je hier stelt. Geld uitgeven staat niet per definitie aan gelukkig zijn en geld sparen betekent ook niet automatisch op een houtje bijten of je leven opgeven. Het is juist de kunst om het allebei te combineren.

Mijn bijdragen:

Members only:

Members only:

Ik zit nog te dubben of ik een dag minder ga werken volgend jaar, dat is namelijk iets waar ik gelukkig van wordt: vrije tijd.

Door de afgelopen jaren wat zuiniger aan te doen kan dat nu financieel eigenlijk prima al wil ik eigenlijk ook graag het huis eerst afbetaald hebben (wat in principe binnen 5 jaar haalbaar moet zijn). Voordeel bij een afbetaald huis is dat ik dan niet inlever op mijn besteedbare inkomen als ik minder ga werken. .

keuzes maken blijft lastig :P

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 18-05-2021 15:37 ]

• Diepie
  • Laatst online: 23-10 10:27
Members only:

We hebben als doel om wat vroeger te stoppen met werken en in de nieuw te bouwen woning een b&b te runnen. Daarnaast de andere woningen verhuren. Mochten we in zwaar weer belanden, is verkopen ook een optie. Ondertussen genieten we ook veel van het leven, vrije tijd is belangrijker dan werken ondanks dat ik mijn werk erg leuk vind. Lekker eten en genieten van onze dieren en vakanties zijn we gek op.
Onze buffer is vrij hoog omdat we het even vasthouden totdat het nieuwe huis staat en we zeker weten dat we niet tegen onvoorziene kosten aanlopen. Op dat moment zal een groot deel in de hypotheek gaan om de maandelijkse lasten wat te drukken.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:26
Metro2002 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Er zit nog wel wat tussen als oom Dagobert leven en alles over de balk smijten natuurlijk.
Natuurlijk moet je niet alles uitstellen tot bijvoorbeeld na je pensioen, er is immers een kans dat je dat niet haalt of niet gezond haalt. Ben je 30, heb je genoeg geld en wil je een racefiets, koop die dan nu. De kans dat je nog op de racefiets stapt als je 80 bent is immers niet zo groot.

Het gaat echter fout als je geld uitgeeft aan zinloze zaken die je leven op geen enkele manier verrijken. Dat abonnement op dat tijdschrift wat je nooit leest? Zonde. Dat sportschoolabonnement waar je nooit meer heen gaat? Weggegooid geld. Die nieuwste iphone telkens direct kopen na release, wordt je leven echt zóveel slechter als je een keer een generatie overslaat? Moet je perse in de kroeg afspreken met je vrienden of is het net zo gezellig om bij iemand thuis een biertje te drinken met als voordeel dat je elkaar nog kunt verstaan ook, kun je nog eens een degelijk gesprek voeren. Enne, die rit van 10 kilometer naar je werk, moet dat nu écht met de auto of kan je eigenlijk misschien beter toch eens dat bierbuikje wegfietsen, qua tijd maakt het weinig uit maar voor je gezondheid én je portomonee is het uiteindelijk zelfs beter.

Dát zijn de zaken waarop je heel veel geld kunt besparen zonder dat het je kwaliteit van leven aantast of zelfs verbeterd.

Het is niet zo zwart wit als je hier stelt. Geld uitgeven staat niet per definitie aan gelukkig zijn en geld sparen betekent ook niet automatisch op een houtje bijten of je leven opgeven. Het is juist de kunst om het allebei te combineren.

Mijn bijdragen:

***members only***

Buffer is wat lager omdat we een paar maanden geleden een huis hebben gekocht waarbij we de kosten koper uit spaargeld hebben betaald en ook de volledige overwaarde van ons oude huis in de hypotheek hebben gestort. In de vorige hypotheek hadden we al een fors deel versnel afgelost (zo'n 50k) waardoor onze maandlasten nu in elk geval mooi laag zijn en ik zit nog te dubben of ik een dag minder ga werken volgend jaar, dat is namelijk iets waar ik gelukkig van wordt: vrije tijd.

Door de afgelopen jaren wat zuiniger aan te doen kan dat nu financieel eigenlijk prima al wil ik ook graag het huis eigenlijk eerst afbetaald hebben (wat in principe binnen 5 jaar haalbaar moet zijn). Voordeel bij een afbetaald huis is dat ik dan niet inlever op mijn besteedbare inkomen als ik minder ga werken. .

keuzes maken blijft lastig :P
Grappig, je begint je post met dat het niet zo zwart/wit is en je eindigt met of je huis afbetalen in 5 jaar of nu een dag minder gaan werken. Waarom daar wel zwart/wit, ook daar is een middenweg te vinden toch?
Neem eens in de twee weken een dag vrij en betaal je huis in 10 jaar af ;)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

B-Real schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Grappig, je begint je post met dat het niet zo zwart/wit is en je eindigt met of je huis afbetalen in 5 jaar of nu een dag minder gaan werken. Waarom daar wel zwart/wit, ook daar is een middenweg te vinden toch?
Neem eens in de twee weken een dag vrij en betaal je huis in 10 jaar af ;)
Dat is inderdaad op zich ook een oplossing maar eens in de 2 weken een dag vrij voelt nog niet echt als minder werken terwijl je dat wel merkt in je inkomen.

Met dit soort dingen kies ik er dan toch liever voor om het maar in 1 keer goed te doen ook al betekent dat dat ik iets langer moet wachten. :) Hangt ook die hypotheek niet nog 10 jaar constant boven mijn hoofd :P

Overigens wel een goede opmerking, ga ik zeker nog even over nadenken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 18-05-2021 15:43 ]

• Hahn
Metro2002 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:41:
[...]

Dat is inderdaad op zich ook een oplossing maar eens in de 2 weken een dag vrij voelt nog niet echt als minder werken terwijl je dat wel merkt in je inkomen.
Mijn (korte*) ervaring is echt totaal het tegenovergestelde :)

10% minder werken betekent voor mij zo'n 7% minder netto salaris, dus dat valt me sowieso mee. Maar daarnaast, in hoeverre heb je echt gemerkt dat je meer bent gaan verdienen na een salarisverhoging? In de 7 jaar dat ik fulltime werk heb ik denk ik 10 salarisverhogingen gehad (jaarlijks, plus een paar keer vanwege salariscorrecties en hogere functies behalen). En de eerste keer na een verhoging is het leuk om te zien dat je salaris iets hoger is geworden. Maar de 2e keer heb ik er nooit meer bij stilgestaan eigenlijk.

Daar tegenover staat nu dat ik sinds kort 36 uur ben gaan werken, en ik meestal de woensdag of donderdag eens in de 2 weken vrij neem. En so far is het echt een genot geweest om iedere keer even een dag 'pauze' te hebben tussendoor. Dat maakt de overige dagen werken ook veel plezieriger, en het laat de hele werkweek korter voelen, omdat het geen 5 dagen achter elkaar zijn, maar 2 hele korte weekjes.

* Ik werk pas sinds 1 april 36 uur, dus misschien verander ik nog wel totaal van mening. Dus alles is onder voorbehoud :+

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hahn schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:37:
[...]

Mijn (korte*) ervaring is echt totaal het tegenovergestelde :)

10% minder werken betekent voor mij zo'n 7% minder netto salaris, dus dat valt me sowieso mee. Maar daarnaast, in hoeverre heb je echt gemerkt dat je meer bent gaan verdienen na een salarisverhoging? In de 7 jaar dat ik fulltime werk heb ik denk ik 10 salarisverhogingen gehad (jaarlijks, plus een paar keer vanwege salariscorrecties en hogere functies behalen). En de eerste keer na een verhoging is het leuk om te zien dat je salaris iets hoger is geworden. Maar de 2e keer heb ik er nooit meer bij stilgestaan eigenlijk.
Ik heb redelijke stappen gemaakt de afgelopen jaren en dat heb ik best gemerkt in wat ik kon doen qua sparen, aflossen etc en ook minder werken behoort ineens tot de opties.

Een stap terug doen in inkomen is echter best wel een stap omdat je niet zomaar weer even meer kan gaan werken. Vaak worden er toch dingen geregeld op je werk om die tijd op te vangen zoals iemand parttime aannemen.
Daar tegenover staat nu dat ik sinds kort 36 uur ben gaan werken, en ik meestal de woensdag of donderdag eens in de 2 weken vrij neem. En so far is het echt een genot geweest om iedere keer even een dag 'pauze' te hebben tussendoor. Dat maakt de overige dagen werken ook veel plezieriger, en het laat de hele werkweek korter voelen, omdat het geen 5 dagen achter elkaar zijn, maar 2 hele korte weekjes.

* Ik werk pas sinds 1 april 36 uur, dus misschien verander ik nog wel totaal van mening. Dus alles is onder voorbehoud :+
1 dag in de 2 weken vrij is uiteraard altijd welkom maar niet direct waar ik naar streef, dat is 2 dagen minder werken zodat ik ook wat meer tijd heb voor bv wandelen, fietsen etc . Als het net die dag dat je vrij hebt rotweer is heb je er nog niks aan, de kans dat je buiten wat kunt doen omdat het goed weer is wordt nu eenmaal groter als je elke week 1 of 2 dagen extra vrij hebt.
Het voelt bij 36u werken weer een soort 'half', dan ga ik liever nog even door om het direct goed te doen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 18-05-2021 19:00 ]

• Hahn
Metro2002 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:58:
[...]

Ik heb redelijke stappen gemaakt de afgelopen jaren en dat heb ik best gemerkt in wat ik kon doen qua sparen, aflossen etc en ook minder werken behoort ineens tot de opties.

Een stap terug doen in inkomen is echter best wel een stap omdat je niet zomaar weer even meer kan gaan werken. Vaak worden er toch dingen geregeld op je werk om die tijd op te vangen zoals iemand parttime aannemen.
Hopelijk heb je dat stapje terug in salaris in een jaar of 2 weer terug door nieuwe salarisverhogingen.
[...]

1 dag in de 2 weken vrij is uiteraard altijd welkom maar niet direct waar ik naar streef, dat is 2 dagen minder werken zodat ik ook wat meer tijd heb voor bv wandelen, fietsen etc Als het net die dag dat je vrij hebt rotweer is heb ik er nog niks aan, de kans wordt groter als je elke week 1 of 2 dagen extra vrij hebt.
Het voelt bij 36u werken weer een soort 'half', dan ga ik liever nog even door om het direct goed te doen. :)
Natuurlijk is elke week een dag vrij meer dan elke 2 weken een dag vrij. Maar het niet doen 'omdat het op die ene dag misschien wel regent' komt toch wel beetje over als spijkers op laag water zoeken.

Maar goed, aangezien we het heel erg over gevoelskwesties hebben, ga ik er niet al teveel meer woorden aan vuil maken. Laat ik eindigen met: ik heb absoluut geen spijt van 36 uur gaan werken, tot dusver, en het zal de stap naar 32 uur gaan werken ook makkelijker/kleiner maken :Y)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hahn schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:04:
[...]

Hopelijk heb je dat stapje terug in salaris in een jaar of 2 weer terug door nieuwe salarisverhogingen.

[...]

Natuurlijk is elke week een dag vrij meer dan elke 2 weken een dag vrij. Maar het niet doen 'omdat het op die ene dag misschien wel regent' komt toch wel beetje over als spijkers op laag water zoeken.

Maar goed, aangezien we het heel erg over gevoelskwesties hebben, ga ik er niet al teveel meer woorden aan vuil maken. Laat ik eindigen met: ik heb absoluut geen spijt van 36 uur gaan werken, tot dusver, en het zal de stap naar 32 uur gaan werken ook makkelijker/kleiner maken :Y)
Ik werk heel erg lang 36 uur. Mijn eerste werkgever had een 37 urige werkweek (ik werkte toen 40 uur en spaarde 3 uur per week voor extra verlof), en toen ik van werkgever wisselde heb ik daar 36 uur van gemaakt. Ik werk 4,5 dag per week (en ben vrijdagmiddag dus vrij).

De stap naar 32 uur is wel groter. Bij 36 uur heb je voor heel veel dingen nog wel 100% vergoeding (bijv. reiskosten, hoewel dat sinds vorig jaar natuurlijk een heel ander effect gaat krijgen :p), maar die vallen weg bij 32 uur.

Maar je went over het algemeen snel aan het feit dat je iets minder salaris krijgt. Wij zijn begonnen met sparen rond de tijd dat mijn partner ook 36 uur ging werken i.p.v. 40 uur.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 24-05-2021 18:06 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Aangezien er hier nog wat veertigers langskomen; mijn bijdrage.

Members only:

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-10 11:42
Ik ga hier niet zeggen wat mijn buffer is, zo spectaculair is het niet want dat gaat straks allemaal in een huis als ik er een kan kopen (ben nu concreet met twee dingen bezig). Maar wat ik hier zie is of enorme buffers waarvan ik mij af vraag of dat waar is, wie controleert dat? En dan zie ik ook buffers waarvan ik denk: onverantwoord! Dat je kinderen hebt en een koophuis en niet meer dan 5K op de bank. Een tussenweg is hier niet, het zijn of rijke mensen uit de ICT (omgeving Eindhoven) of kakkers die klassieke studies hebben gedaan uit Oud-Zuid (ja, 020). Even gechargeerd gezegd.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• President
stormbreaker schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:26:
Ik ga hier niet zeggen wat mijn buffer is, zo spectaculair is het niet want dat gaat straks allemaal in een huis als ik er een kan kopen (ben nu concreet met twee dingen bezig). Maar wat ik hier zie is of enorme buffers waarvan ik mij af vraag of dat waar is, wie controleert dat? En dan zie ik ook buffers waarvan ik denk: onverantwoord! Dat je kinderen hebt en een koophuis en niet meer dan 5K op de bank. Een tussenweg is hier niet, het zijn of rijke mensen uit de ICT (omgeving Eindhoven) of kakkers die klassieke studies hebben gedaan uit Oud-Zuid (ja, 020). Even gechargeerd gezegd.
Tja, ik heb met mijn partner zelf 50k, met zorg en onderwijs salarissen... Maar, tegelijkertijd weet ik dat sommige van mijn HBO collega's in dezelfde situatie zitten qua salaris, maar inderdaad ook maar 5k spaargeld hebben met ook twee kinderen... Die geloven niet zo in tegenvallers en leven gewoon veel ruimer... Twee auto's, vakantie in hoofdseizoen, luxe boodschappen, etc.

Het is maar net hoe je leeft. Bij ons komt er zo'n 15k-20k op jaarbasis bij los van de verhuizing dit jaar, we weten nog niet goed wat we met dit geld moeten. Door extra aflossingen afgelopen 4 jaar hypotheek 75k lager gekregen...

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Die buffers kloppen echt wel hoor. Er zijn heel veel dertigers/veertigers die:
-Flinke overwaarde uit vorige huis hebben en dat hebben opgenomen.
-Mooie winst met bitcoin/beleggen hebben gehaald, afgelopen 10 jaar was het feest op de beurs.
-Er lijken steeds meer mensen bezig te zijn met pensioen in eigen beheer, financiële onafhankelijkheid etc.
-Erfenis?

Mijn situatie
Members only:

Bovenstaande betreft alleen mijn buffer. Mijn vriendin regelt haar eigen financiën.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 23-05-2021 19:57 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 15:33

Barrycade

Through the...

En eens in de tijd iemand met dezelfde opmerkingen over de buffers.

En steeds ook weer dezelfde reacties: veel mensen hier werken in een hoek waar je iets meer verdient dan iemand die het werk met zijn handen moet doen.

Ten 2e er zitten hier op dit specifieke deel van Tweakers mensen die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in vermogensopbouw. Dus daardoor ook leuke bedragen posten, want dat is nu eenmaal een ding waar ze aandacht voor hebben.

En ten 3e denk dat de 40ers hier (inclusief mijzelf in de goede tijd huizen hebben kunnen kopen, ook een aantal die leuk stappen hebben gemaakt in de millennium bug tijd, de .com bubbeltijd en als ze in de gulden tijd al een huis hadden gekocht ook stappen hebben gemaakt zeker qua salaris.

En dan ng even los van de Bitcoin en andere coins.

Ikzelf ben een nuchtere Noord-Hollander die uit een gezin komt waar vader hard moest werken voor zijn boterham en zijn moeder gewoon thuis zat met een kopje thee na school.

Het mooie dat ze me hebben meegeven: besef van de waarde van geld en een nuchtere mindset.

Als ik wat wilde moest ik minimaal 50% zelf sparen/verdienen. Dus ik heb bv hard gewerkt voor mijn eerste PC (ik stam nog nog uit de XT tijd) 2500 gulden geloof ik waar ik minimaal 1500 gulden zelf voor heb gespaard (a 5 gulden per uur ofzo).

Resultaat is dat ik 3x nadenk of ik iets wil aanschaffen. En vaak is het resultaat dat ik realiseer dat vernieuwen niet nodig is.

Dat samen met een bovengemiddeld salaris levert een kleine hypotheek en in totaal 5 cijfers op de bank op. Kan je aan twijfelen, maar boeie, tis gewoon zo.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
Valt wel mee hoor. Als je met twee salarissen 3 a 4x modaal verdient dan gaat het rap. Uiteraard niet representatief voor de rest van Nederland, maar dat zijn we hier op Tweakers sowieso niet.

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-10 11:42
Ik snap jullie reacties maar het is ook wel de bovenkant van de samenleving die hier reageert. Vaak zie ik dat mensen 100K - 200K in aandelen hebben belegd, dat zijn echt geen doorsnee HBO of WO geschoolden maar gewoon mensen met een dik salaris en bijpassende zeer hoge functie of oud geld. Met een WO salaris verdien je later niet per definitie meer dan 100K per jaar, ik ben nu bijna WO master afgestudeerd en moet maar zien of ik ook veel ga verdienen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• Hahn
stormbreaker schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:22:
Ik snap jullie reacties maar het is ook wel de bovenkant van de samenleving die hier reageert. Vaak zie ik dat mensen 100K - 200K in aandelen hebben belegd, dat zijn echt geen doorsnee HBO of WO geschoolden maar gewoon mensen met een dik salaris en bijpassende zeer hoge functie of oud geld. Met een WO salaris verdien je later niet per definitie meer dan 100K per jaar, ik ben nu bijna WO master afgestudeerd en moet maar zien of ik ook veel ga verdienen.
Ik snap je (vorige) reactie dan niet helemaal. Want als het inderdaad zo is dat 'de bovenkant van de samenleving hier reageert', waarom dan toch die twijfel over hoe echt het allemaal is, in je vorige reactie?

Sowieso zijn er hier een aantal mensen die aangeven een flinke buffer te hebben, maar het is niet alsof 80% van de posters hier 100k of meer aan buffer heeft. En zelfs al zou dat wel zo zijn, wat zou daar 'verdacht' aan zijn? Ik werk zelf nu zo'n 7 jaar fulltime, 5 jaar geleden een huis gekocht (die inmiddels makkelijk 70-80k meer waard is geworden), destijds een groot deel van m'n huis in één keer afgetikt met m'n spaargeld, omdat m'n hypotheek niet voldoende dekkend was, en nu dus zo'n 5 jaar later zit ik alweer dik over de 50k spaargeld heen. En dan heb ik niet eens een bijzonder goed betalende baan, of vernuftige investeringsmiddelen. Laat staan als je met 2 grootverdieners bent en al 10+ jaar hebt kunnen sparen.

Je hoeft geen 100k per jaar te verdienen om over een langere tijd veel buffer op te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 23-05-2021 20:33 ]

• President
Wij zitten netto op 4500 per maand (exclusief vakantie geld, eindejaarsuitkering en belasting teruggave). Nu zijn wij pas 6,5 jaar samen, dus we focussen ons eerst op ons huis.

Over 10 jaar hebben we oftewel 150k-200k op de bank, in aandelen of een lagere hypotheek (nu 250k op huis van 530k)...

Hadden we meer inkomsten dan zou er ook absoluut meer over blijven, maar helaas geldt die 100k salarissen niet voor ons :-(.. zelfs samen niet

• Valorian
  • Laatst online: 07:30
Barrycade schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:00:
[...]

Dat samen met een bovengemiddeld salaris levert een kleine hypotheek en in totaal 5 cijfers op de bank op. Kan je aan twijfelen, maar boeie, tis gewoon zo.
Ergens tussen de 10.000 en 99.999 dus. Nou, denk niet daar veel mensen twijfels bij hebben hoor want in die (nogal ruime) bandbreedte zullen de meeste werkende Nederlanders wel vallen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vaak zie ik dat mensen 100K - 200K in aandelen hebben belegd, dat zijn echt geen doorsnee HBO of WO geschoolden maar gewoon mensen met een dik salaris en bijpassende zeer hoge functie of oud geld.
Nee dat kan echt prima hoor.
stel je verdient 3000 euro netto en houdt elke maand de helft daarvan over. Dan gaat het hard, zeker na 10 jaar sparen/beleggen. en dat staat nog los van erfenis, schenking ouders, bitcoin, overwaarde.

Je moet dan wel keuzes maken natuurlijk. Als je elke maand je salaris opmaakt gaat het niet lukken.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Valorian schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Ergens tussen de 10.000 en 99.999 dus. Nou, denk niet daar veel mensen twijfels bij hebben hoor want in die (nogal ruime) bandbreedte zullen de meeste werkende Nederlanders wel vallen.
Nee geloof het of niet maar het is eigenlijk maar een kleine groep die daar in valt. Het gros van de mensen leeft van maand tot maand zonder fatsoenlijke buffer, blijkt regelmatig uit de cijfers die daarover bekend zijn.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Valorian schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:51:
[...]
:o Scherp!

Maar het gaat om een bedrag van 5 nullen ipv 5 cijfers :F

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31

Zenix

BOE!

de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Nee dat kan echt prima hoor.
stel je verdient 3000 euro netto en houdt elke maand de helft daarvan over. Dan gaat het hard, zeker na 10 jaar sparen/beleggen. en dat staat nog los van erfenis, schenking ouders, bitcoin, overwaarde.

Je moet dan wel keuzes maken natuurlijk. Als je elke maand je salaris opmaakt gaat het niet lukken.
Klopt, ik zit iets lager netto, maar heb nog wat huurinkomsten dus netto zit ik wel op die 3000 en daarvan gaat de helft naar de beleggersrekening maandelijks. Als de koersen ongeveer gelijk blijven dan zit ik over een anderhalf jaar op 100k. En ik heb net vier jaar werkervaring en geen hoge functie met hbo en zeker geen oud geld, maar eerder ouders met schulden :P

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 23-05-2021 21:47 ]

• Valorian
  • Laatst online: 07:30
de Peer schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Nee geloof het of niet maar het is eigenlijk maar een kleine groep die daar in valt. Het gros van de mensen leeft van maand tot maand zonder fatsoenlijke buffer, blijkt regelmatig uit de cijfers die daarover bekend zijn.
Volgens cijfers van DNB was het gemiddelde spaargeld per huishouden vorig jaar 40K. Dat wordt flink omhoog getrokken door zeer vermogenden dus vertekent inderdaad wat. Maar de mediaan (het middelste bedrag) was nog altijd 13K. Ofwel, de helft van de huishoudens heeft meer buffer dan dat bedrag en valt dus ook in die groep die ik benoem of zelfs in een hogere groep qua buffer.

Als je dan ook nog eens alleen kijkt naar de werkende mensen (zoals ik benoemde) dan kan je toch wel stellen dat het gros dáárvan juist wel in de groep valt met minimaal 10k buffer toch? Want in die 50% die minder dan 13k heeft zitten immers ook veel werklozen, mensen met wia of bijstanduitkering, etc.

Bron: https://bieb.knab.nl/spar...en-gemiddeld-per-leeftijd

@Barrycade ah zoiets dacht ik al ;) .. En de aflossing op hypotheek zal ook niet gering zijn. Dus mooie basis. Verder ik zelf van een generatie later (de 286’s ken ik alleen nog van toen we er als 8/9 jarige sierra games Kingsquest police academy en Leisure suite larry (heel pedagogisch verantwoord 😅) op speelden. Maar heb wel altijd moeten sparen voor aankopen en goede de waarde van geld geleerd. Hier nog lang geen 5 nullen buffer, maar wel een gezonde spaarrekening en lage hypotheeklasten. In mijn beroepsgroep (geen it) ga ik nooit 2x modaal binnnenharken, maar door zoegvuldig om te gaan met uitgaven en levensstandaard niet teveel omhoog te gooien met elke loonsverhoging gaat het sparen wel steeds beter :)

[ Voor 25% gewijzigd door Valorian op 23-05-2021 21:53 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:24

P_Tingen

omdat het KAN

Members only:

Mijn vrouw en ik zijn beide opgevoed in een gezin waar weinig financiële ruimte was. Met de kennis van nu zou ik dat "arm" noemen, maar zo voelde het toen niet. Het is alleen wel bijzonder hoe die manier van leven bij ons beide in ons DNA is gaan zitten en we dus beide ook niet teveel financieel risico willen lopen. Ons buffer is nu wat hoog omdat we sparen voor een nieuwe badkamer voor later. Uitgaven zijn dan ook vaak gericht op het verduurzamen van het huis of aflossen van de hypotheek. Het doel voor de hypotheek is om die zover af te lossen dat er max 100K over blijft. De rentelasten daarvan zijn prima te dragen, ook als de rente onverhoopt weer naar 5% zou stijgen.

De aandelen zitten in een bedrijfsfonds. Via mijn werkgever kan ik aandelen kopen en daar bonusaandelen bij krijgen. Inclusief die van dit jaar heb ik er dan zo'n 120 á ruim €90 per stuk.

En ja, we doen ook wel leuke dingen, maar uit eten, dure vakanties of prijzige gadgets zijn nou eenmaal niet ons ding, dus daar geven we dan ook geen geld aan uit.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Als maar weinig mensen in de bovenste groepen vallen was de VVD ook nooit zo groot natuurlijk.

Ik geloof het best van iedereen. De 40er van nu heeft relatief makkelijk geld gemaakt. Je kon/kan heel snel groeien in de IT. Opkomst van crypto. Huizenmarkt waar ze 20 jaar terug instappen. (Mijn huis vorig jaar voor 232500 gekocht, jaar of 20 terug was t krap de helft).
Ik ben wel heel benieuwd of ik als 25er over 15 jaar ook nog wat van die mooie mogelijkheden heb kunnen meepakken.

Leeftijd: 25
Opleiding(en): HBO-verpleegkundige --> specialisatie recovery + pijn
Huidige functie: wijkverpleegkundige (baan kwijt op de OK door covid crisis, tijdelijke baan)

Type woning: tussenwoning, 2020 gekocht voor 232.500. Hypotheek nu nog 210.000
Koop/huur: Koop
Partner: Ja
Kinderen: Ja 1 meisje van 15 maanden

Totale buffer: 1000 op de bank

Belegd in aandelen (en andere fondsen): 0

Sinds een aantal maanden eindelijk (op hypotheek na) 100% schuldenvrij.
Had dik 20k schuld door stomme keuzes in t verleden en door acuut uit huis moeten tijdens de studie wegens privé situatie. Dit goed aangepakt. Buffer groeit nu met ~800 per maand (zonder tegenslagen) extraatjes gaan ook naar de buffer. Tot deze minstens 10k is. Dan gaat het over meerdere spaarpotjes verdeeld worden om in het huis wat aan te pakken/nieuwe meubels etc. Te kopen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Verwijderd

Vergeet ook niet dat veel mensen het aandikken om indruk te maken ;) Soort van koffie praat ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:17:
[...]

Vergeet ook niet dat veel mensen het aandikken om indruk te maken ;) Soort van koffie praat ;)
Waarom zouden veel mensen het aandikken om indruk te maken?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Omdat het goed is voor hun eigen ego.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:37
President schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Wij zitten netto op 4500 per maand (exclusief vakantie geld, eindejaarsuitkering en belasting teruggave). Nu zijn wij pas 6,5 jaar samen, dus we focussen ons eerst op ons huis.

Over 10 jaar hebben we oftewel 150k-200k op de bank, in aandelen of een lagere hypotheek (nu 250k op huis van 530k)...

Hadden we meer inkomsten dan zou er ook absoluut meer over blijven, maar helaas geldt die 100k salarissen niet voor ons :-(.. zelfs samen niet
Het is zelfs met minder dat 4500 per maand zelfs nog te doen. Belangrijk zijn gewoon de keuzes die je maakt in het leven. Hoe duur ga je wonen, wanneer ga je daar wonen. Indien je bijvoorbeeld kiest om langer bij de ouders in te wonen indien ook zij daar geen bezwaar tegen hebben, kun je bijvoorbeeld echt een zeer goede start maken. De maandelijkse lasten zijn dan namelijk zeer beperkt en kun je dus al snel veel overhouden.

Voor wat betreft een woning, start goedkoper en wederom kun je meer geld periodiek opzij leggen voor beleggingen. Het rendement-op-rendement effect wordt daarmee namelijk des te sterker over de loop der jaren. En zeker indien je ook hiermee vroeg begint, heb je echt veel winst te behalen.

Verder moet je je realiseren dat extra monden te voeden in het gezin geld kost, denk hierbij aan huisdieren en kinderen. Beide zijn niet goedkoop. Qua woonruimte betekend het vaak sowieso dat je ruimer moet gaan wonen in het geval van kinderen, wat dus al weer duurder is. Opvang, kleding, etc. Allemaal niet voordelig. Het loopt al snel in de papieren. Wil niet zeggen, neem nooit kinderen indien je ze wel wilt. Maar doe het pas op een moment dat je er financieel klaar voor bent. Doe je dit niet, en speel je met kinderen en duurdere woonruimte quitte, kun je dus ook niets opbouwen.

Als laatste kun je echt veel besparen door jezelf oprecht af te vragen of een auto je waard is. Kijk je naar wat een auto gemiddeld kost:
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Dan betaal je voor een auto al snel zo'n 450 - 650 euro per maand. Natuurlijk staat daar enige kilometervergoeding tegenover, maar het blijft al snel toch grotendeels uit de eigen portemonnee. Heb je nog eens voor beide partners één auto, tikt het al helemaal aan. Je hebt het bij 2 auto's al vrij snel over gezamenlijk zo'n 10.000 euro per jaar. Zelfs zonder rendement is dat na 10 jaar al zo'n 100k. Tegen een wat voorzichtig rendement van 5% gemiddeld per jaar, is dit al 132k. Dit simpelweg door een periode van 10 jaar geen 2 auto's te bezitten.
Dennis1812 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:14:
Als maar weinig mensen in de bovenste groepen vallen was de VVD ook nooit zo groot natuurlijk.
Je moet voor de grap eens kijken wat er allemaal op de VVD stemt ;). Die partij heeft het echt niet alleen van de bovenste lagen van de maatschappij. Hoewel ik er persoonlijk maar weinig bij kan waarom de diverse groepen die op de VVD stemmen, op de VVD stemmen, maar dat terzijde.
Hahn schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:37:
[...]

Maar daarnaast, in hoeverre heb je echt gemerkt dat je meer bent gaan verdienen na een salarisverhoging? In de 7 jaar dat ik fulltime werk heb ik denk ik 10 salarisverhogingen gehad (jaarlijks, plus een paar keer vanwege salariscorrecties en hogere functies behalen). En de eerste keer na een verhoging is het leuk om te zien dat je salaris iets hoger is geworden. Maar de 2e keer heb ik er nooit meer bij stilgestaan eigenlijk.
Van jaar tot jaar valt het allemaal redelijk tegen. Maar kijk je over de langere termijn, dan in ieder geval in mijn geval vind ik het toch echt wel merkbaar. Kwam toevallig gisteren een salarisstrook uit 2012 tegen van mijn loon + eindejaarsuitkering toentertijd. Toegegeven, de eindejaarsuitkering was berekend over 11 maanden en geen 12, dus had iets hoger kunnen uitvallen. Desalniettemin, was de netto uitkering toen met de eindejaarsuitkering inbegrepen ongeveer overeenkomend met het bedrag dat ik nu 9 jaar later maandelijks bijgeschreven zie worden.

En daar zit in mijn geval ook een belangrijke oorzaak voor de mogelijkheid tot bufferopbouw in. Ik ben netto toch echt duidelijk meer gaan verdienen. Door een variabel ORT wat lastig om hier een exact getal op te plakken, maar zo'n 1300 - 1500 in de maand. En sinds mijn partner thuis blijft met onze dochter, kost deze kleine zo'n 400 in de maand. Terwijl onze overige eigen uitgaven redelijk ongewijzigd gebleven zijn. Per maand ben ik de afgelopen jaren dan ook gegroeid in de richting van zo'n 900 - 1100 vermogensopbouw in de maand. Als eenverdiener zit ik natuurlijk redelijk aan de bovenkant van het spectrum. Maar voor veel tweeverdieners zou dit echt niet onmogelijk moeten zijn.

Dat men het niet doet is veel vaker een keuze dan daadwerkelijk onmogelijkheid. Dat is verder dan ook al snel direct de verklarende factor waarmee duidelijk wordt waar de scheve verdeling in vermogensopbouw vandaan komt. Heeft zeer weinig te maken met oud geld, erfenissen of wat dan ook. Maar voor ontzettend veel mensen de mentaliteit van leven in het nu. En aangezien dat is wat hun gelukkig lijkt te maken, moeten ze dat natuurlijk vooral ook doen. Maar met een inleg van bijvoorbeeld 100 - 200 euro in de maand, omdat je de rest uitgeeft, dan verloopt de opbouw van een buffer gewoon erg traag. En zullen de meeste met dit soort lage inleg vermoedelijk ook alleen sparen, en dus geen rendement-op-rendement effect kennen.

Een paar, zonder kinderen, verdient mediaan bijvoorbeeld zo'n 34k per jaar netto. Dit komt neer op zo'n 2833 per maand. En is op basis van eigen ervaring tegen een uitgavepatroon van 2000 per maand echt ook van te leven. Sterker nog, 20% van deze paren binnen dezelfde categorie moet het met dat bedrag doen. Dan kun je per jaar dus 10k aan vermogen opbouwen als paar. Op zijn minst, voor iedereen die op of boven deze mediaan valt. Doe dit een aantal jaren voordat je aan een kind begint, en je kunt op basis van rendement eigenlijk al je kind bekostigen. Iets dat natuurlijk onmogelijk is, indien je het dus allemaal, of in ieder geval verreweg het meeste, uitgeeft.
Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:17:
Behoudens dat er weinig motivatie in zit om het online aan te dikken als je het mij vraagt, betwijfel ik ook dat daar echt sprake van is. Misschien sporadisch een enkeling. Maar vele namen hier zijn al langere tijd binnen dit subforum actief binnen de diverse op financiën gerichte topics, inclusief beleggen op de beurs, financiële onafhankelijkheid, etc.

Je hebt daarmee een zeer selecte club aan persoonlijkheden waarbij een groot deel al jaren bezig is met vermogensopbouw. Dat daar dus meerdere mensen tussen zit met buffers van 5 nullen, verbaast mij ontzettend weinig.

Is natuurlijk al snel even veel zeggend als op de voormalig miljonair fair rondlopen en vragen wat de gemiddelde buffer is, of in Wassenaar peilen wat de gemiddelde buffer is. Het is totaal niet representatief voor het land in bredere zin, of zelfs de Tweakers community in bredere zin. Zou je hetzelfde topic openen in bijvoorbeeld Hardware & Spielerij Algemeen of Algemene Zaken dan zal de respons toch al snel zeer anders zijn.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zullen we even gaan rekenen?

Stel je kan maandelijks 500 euro beleggen en je doet dat vanaf het moment dat je gaat werken twintig jaar lang. Je belegt dan 6000 euro per jaar voor een totaal van 120.000 euro. Gaan we uit van een gemiddeld rendement van 6% dan kom je op ~225.000 euro uit.

En daarvoor hoef je dus enkel 500 euro per maand te beleggen, iets wat voor velen met een HBO of WO opleiding echt niet onmogelijk is. Kan je dat verhogen naar 1000 euro per maand dan heb je na twintig jaar al ~455.000 euro.

Verhogen we het rendement van 6% naar 8% kom je op respectievelijk ~285.000 en ~570.000 euro. Verlagen we de inleg naar 250 euro kom je met 6% uit op ~110.000 euro en met 8% uit op ~140.000 euro.

Ik denk dat je echt onderschat hoe veel rendement op rendement uiteindelijk oplevert en hoe veel structureel inleggen gedurende een lange periode kan opleveren, zelfs met lage bedragen. Het is echt geen oud geld of een buitengewoon hoog salaris, het is gestructureerd met geld om gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

@psychodude
Hoe kan je zoveel kwijt zijn voor auto?
Middenklasse van 5 jaar oud
Afschrijvingen 125,-
Verzekering allrisk 38,-
Onderhoud €200,- per jaar 17,-
Wegenbelasting 52,-
Totaal 232,-
Mijn auto rijdt 1 op 20 waardoor 1.000km per maand 85,- kwijt bent. Totaal 317,-.

Als op 600 per maand uit komt dan doe je echt iets verkeerd. Met een boodschappen auto kan je trouwens nog veel goedkoper uit zijn.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 20:35
Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:48:
@psychodude
Afschrijvingen 125,-
Verzekering allrisk 38,-
Wegenbelasting 52,-
Totaal 232,-
Mijn auto rijdt 1 op 20 waardoor 1.000km per maand 85,- kwijt bent. Totaal 317,-.

Als op 600 per maand uit komt dan doe je echt iets verkeerd. Met een boodschappen auto kan je trouwens nog veel goedkoper uit zijn.
Ligt alles aan wat je rijdt en hoeveel. Jouw profiel auto klinkt al als boodschappenauto (oa verzekering, of je hebt bijzonder veel schadevrije jaren, alsook kilometers, want als je naar 't werk rijdt is 1000 pm wel weinig). Dus ben benieuwd hoeveel je voor een boodschappenauto dan zou rekenen.

Laten we het op z'n tweakers houden, stel dat je een 'oplossing' nodig hebt om op vier wielen 30000 km pj te rijden. Hoe zou je dat op veilige/moderne wijze invullen?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:37
@psychodude
Afschrijvingen 125,-
Verzekering allrisk 38,-
Wegenbelasting 52,-
Totaal 232,-

Ik heb geen auto. Het is verder gewoon nibud data, die zich baseert op ANWB data. Je kunt dus prima vergelijken met de rest. Maar jouw afschrijving, verzekering en onderhoud bijvoorbeeld komt meer overeen met wat zij beschrijven als compacte klasse. Dus de vraag is natuurlijk een beetje in deze, waar ligt dit verschil? Overschat jij de eigen auto? Of onderschat jij ergens de uitgaven om er toe te zorgen dat deze dusdanig afwijken van 'de norm'? Met name je afschrijving is bijna 200 per maand lager dan wat nibud rapporteert voor een middenklasser.

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-11 20:03

ITsEZ

parttime all-rounder

@psychodude
Afschrijvingen 125,-
Verzekering allrisk 38,-
Wegenbelasting 52,-
Totaal 232,-

Die bedragen zijn erg afhankelijk van de auto natuurlijk, een Peugeot 206 zal je minder kosten dan een Volvo XC90. Als je veel kilometers maakt wil je ook wel comfortabel rijden, en dan is zelfs een afschrijving van 5-10k per jaar niet onrealistisch. Verzekering is erg afhankelijk van je leeftijd en schadevrije jaren. Onderhoud ook weer, de ene auto heeft 3k per jaar, de ander 100 euro voor een nieuwe APK. Gemiddeld is 600-700 euro per maand zeer realistisch, en voor mensen die veel rijden zelfs erg laag. Over het afgelopen jaar waren mijn maandelijkse kosten (brandstof, verzekering, afschrijving, onderhouden) zo’n 1200,- per maand.

What you see is always what you get.

• Hahn
psychodude schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:06:
[...]

Van jaar tot jaar valt het allemaal redelijk tegen. Maar kijk je over de langere termijn, dan in ieder geval in mijn geval vind ik het toch echt wel merkbaar. Kwam toevallig gisteren een salarisstrook uit 2012 tegen van mijn loon + eindejaarsuitkering toentertijd. Toegegeven, de eindejaarsuitkering was berekend over 11 maanden en geen 12, dus had iets hoger kunnen uitvallen. Desalniettemin, was de netto uitkering toen met de eindejaarsuitkering inbegrepen ongeveer overeenkomend met het bedrag dat ik nu 9 jaar later maandelijks bijgeschreven zie worden
Dat was dan ook totaal mijn punt niet ;) Mijn punt was: van 40 uur naar 36 uur gaan is redelijk vergelijkbaar met een keer (geen) salarisverhoging krijgen. En mijn ervaring daarmee is dat die salarisverhogingen los niet zoveel impact hebben op mijn levensstandaard.

Maar natuurlijk merk je 10 salarisverhogingen op een rij wel, zeker als je je salaris van nu gaat vergelijken met je salaris van vóór die 10 salarisverhogingen.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-11 18:27
Valt wel mee hoor. Ga ZZP-en in de IT en je verdient zo 80-120 euro/uur. Daarmee kan je hard sparen, zelfs als eenverdiener met partner en wat kinderen. Ik doe het nu 13 jaar en het enige waar ik spijt van heb is dat ik er niet eerder mee ben begonnen ;)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-10 00:08

Ardana

Mens

Gezien de auto-kosten-discussie geen link meer heeft naar een daadwerkelijk salaris-casus en je hierover op Tweakers al op heel veel plekken kan praten, lijkt het me hier zowel off-topic als overbodig.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• pirke
Als je met 0 euro vermogen begint kun je na 10 jaar freelancen in de IT met pensioen. Mits je niet aan levensstijl inflatie doet...

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-11 20:30
Ik vind het wel knap wat sommige hier presteren hoor.
Wij als gezin met 2 kinderen sparen wel, maar er zijn ook geregeld uitgaven die daarop interen.
Nu is dit een deel eigen keus, maar soms ook de noodzakelijke dingen.
Ik beheer de rekeningen het meest en probeer als streef-spaarbuffer 10k aan te houden.
Dit lukt wel aardig en soms schieten we eronder en soms erboven.
Ik heb mijzelf wel als doel gesteld om de komende jaren meer te sparen, maar dit is meer de luxe, omdat de verhouding inkomsten vs vaste lasten de afgelopen 2 jaar wat verbeterd is.
Maar he, ik heb al iemand hier in huis gehoord over een nieuwe keuken, dus die zal dan weer van het spaargeld afgaan :D

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sverzijl schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:24:
[...]

Valt wel mee hoor. Ga ZZP-en in de IT en je verdient zo 80-120 euro/uur. Daarmee kan je hard sparen, zelfs als eenverdiener met partner en wat kinderen. Ik doe het nu 13 jaar en het enige waar ik spijt van heb is dat ik er niet eerder mee ben begonnen ;)
Dat is ook een deel een discussie over work life balance en zekerheid natuurlijk. Ik zou als ZZP'er veel meer kunnen verdienen maar dat zou automatisch betekenen dat de balans voor de kinderzorg veel meer gaat doorleunen naar mijn vrouw die ook recht heeft op een interessante carrière. Ik zit dus in dienstverband bij een werkgever die best oké betaalt maar vooral realistische verwachtingen heeft tegenover een ouder met jonge kinderen die ook zijn helft wil doen.

Dit is geen veroordeling van jullie keuzes en verdeling van kinderzorg maar als je de zaken 50/50 wil verdelen dan zijn andere keuzes logischer.

Verwijderd

psychodude schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:43:
[...]

Ik heb geen auto. Het is verder gewoon nibud data, die zich baseert op ANWB data. Je kunt dus prima vergelijken met de rest. Maar jouw afschrijving, verzekering en onderhoud bijvoorbeeld komt meer overeen met wat zij beschrijven als compacte klasse. Dus de vraag is natuurlijk een beetje in deze, waar ligt dit verschil? Overschat jij de eigen auto? Of onderschat jij ergens de uitgaven om er toe te zorgen dat deze dusdanig afwijken van 'de norm'? Met name je afschrijving is bijna 200 per maand lager dan wat nibud rapporteert voor een middenklasser.
Misschien heb ik meer verstand dan jou van hoe je goekoop een auto kunt rijden ;).

Sommige mensen bellen voor elk witwasje de ANWB. Terwijl ik zelf kleine reparaties uitvoer. Bijv lekke band zet ik zelf de reseve er onder en lever dan het wiel los in bij de gerage waardoor ik maar 15euro betaal voor het repareren van lekke band.

Het gaat om mazda 3 .
Afschrijvingen? Ik heb deze auto voor 14 duizend gekocht. Als 5 jarige occasion. Over 5 jaar verkoop ik hem weer en dan brengt makkelijk 6,5 duizend op. Sterker nog zelfs meer gezien de prijzen van 10 jarige auto's steeds veder omhoog gaan. Deels door inflatie.

Sommige mensen zijn misschien goed in beleggen terwijl ander mensen juist erg goed zijn om op andere gebieden goed geld te besparen maar toch maximaal te leveren.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Misschien heb ik meer verstand dan jou van hoe je goekoop een auto kunt rijden ;).

Sommige mensen bellen voor elk witwasje de ANWB. Terwijl ik zelf kleine reparaties uitvoer. Bijv lekke band zet ik zelf de reseve er onder en lever dan het wiel los in bij de gerage waardoor ik maar 15euro betaal voor het repareren van lekke band.

Het gaat om mazda 3 .
Afschrijvingen? Ik heb deze auto voor 14 duizend gekocht. Als 5 jarige occasion. Over 5 jaar verkoop ik hem weer en dan brengt makkelijk 6,5 duizend op. Sterker nog zelfs meer gezien de prijzen van 10 jarige auto's steeds veder omhoog gaan. Deels door inflatie.

Sommige mensen zijn misschien goed in beleggen terwijl ander mensen juist erg goed zijn om op andere gebieden goed geld te besparen maar toch maximaal te leveren.
De anwb wisselt hem ook voor niks als je lid bent. Betaal je nog steeds slechts die 15 van t repareren.
Moet je wel een reserve hebben. Dat heeft ook niet elke auto meer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• pirke
TooTall_NL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:32:
Wij als gezin met 2 kinderen sparen wel, maar er zijn ook geregeld uitgaven die daarop interen.
Ik beheer de rekeningen het meest en probeer als streef-spaarbuffer 10k aan te houden.
Ik heb mijzelf wel als doel gesteld om de komende jaren meer te sparen, maar dit is meer de luxe, omdat de verhouding inkomsten vs vaste lasten de afgelopen 2 jaar wat verbeterd is.
Maar he, ik heb al iemand hier in huis gehoord over een nieuwe keuken, dus die zal dan weer van het spaargeld afgaan :D
Geld uitgeven is heel makkelijk. Bij elke (grote) uitgave is het goed om na te gaan hoeveel jaar je er voor moet werken: als je 10k per jaar kan sparen, is die keuken van 30k je dan 3 jaar werken waard? Nog los van wat die 30k daadwerkelijk oplevert als je rente op rente meeneemt...

En als je met je volle netto salaris wilt rekenen ipv met netto spaarvermogen dan is die keuken nog steeds 1 jaar werken voor veel mensen. Je kan dus ook een jaar eerder met pensioen ipv die keuken kopen. Met rente op rente kan je wellicht al 2 of 3 jaar eerder met pensioen. Geef zo een paar keer die grote uitgave niet uit en je hebt een paar ton vermogen op je 50e met een gewoon modaal inkomen.

Je kan je geld maar 1x uitgeven. Dat het op de bank staat wil niet zeggen dat het er per direct weer af moet...

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar laatste zin is wel prikkelend, die nieuwe keuken is dat geplande vervanging, dus zeg keuken van 20 jaar oud, of is dit omdat je partner er op uitgekeken is?

Dat laatste is natuurlijk fnuikend voor de buffer. Wellicht dus een idee om de partner meer te betrekken in de financiën?

• TooTall_NL
@pirke
Je hebt gelijk hoor, maar ik moet zeggen dat ik afgelopen jaar ook wel tot de conclusie ben gekomen dat wij het wel heel makkelijk uitgeven 😉.
Maar ja dat is ook wel hoe wij leven, als we iets leuk vinden doen we het en dat kost vaak geld 🤣.
Het is zeker niet onverantwoord, want een buffer blijft, maar soms heb ik het idee dat we beter kunnen en dat gaan we dan ook maar eens proberen...
@Barrycade
De keuken is wel aan vervanging toe. Die is zeker 20 jaar oud en de apparatuur geeft langzaamaan problemen. Maar dat willen we het liefst nog even uitstellen vanwege de eerder genoemde buffer.

We hebben een overwaarde momenteel van ongeveer 140k dus ook daar zou nog genoeg ruimte zitten.
Ik ben alleen door dit topic wel meer gaan nadenken over het hoe en waarom.
Ik vind het gewoon knap dat er mensen zo actief mee bezig zijn, eigenlijk ben ik dat pas het afgelopen jaar.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
...
In het FO topic kunnen ze je helpen ;)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Als ik naar mezelf kijk: bij mij is het gewoon een mindset; hoe kan ik doen wat ik wil doen zonder daar geld voor uit te geven. Dat is bij mij altijd de eerste gedachte. Dat gaat van een parkeerplaats zoeken voor de auto tot het opmaken van vakantieplannen.

En als ik concludeer dat het niet zal lukken zonder geld dan is de volgende stap: wat zijn de opties. En uit die opties tracht ik dan de beste te selecteren.

Als ik nog eens het voorbeeld van de auto neem:
Voor mij is de beste oplossing met stip op 1: geen auto bezitten. Zonder twijfel.
In functie van mijn eigen gemak, werk,... is dit wat moeilijk. Dus ik heb wel een auto. Maar die wordt wel ruim gecompenseerd door mijn werkgever. De reele kost per km is lager dan wat ik krijg van mijn werkgever en ik tracht privé zo weinig mogelijk te rijden.

Anekdote: twee van mijn leeftijdsgenoten hebben bij hun eerste job gekozen om een dure nieuwe auto te kopen audi A4, in die tijd +/-30k schat ik. Ik heb zelf de eerste 10 jaar dat ik werkte geen eigen auto gehad en nadien een tweedehands van 6k.
Het grappige is: onafhankelijk van elkaar vertelden ze mij hetzelfde na een aantal jaar: misschien had ik toch beter die auto toen niet gekocht, achteraf bekeken. Zelfde auto, model, kleur.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen bestedingspatroon. Wij doen uitgaven waarvan een ander denkt: zoveel geld?! Hier staat voor 10k aan fietsen in huis en onlangs nog 1700€ besteed aan een tweedehands sax voor de zoon.
Maar als ik dan geld uitgeef aan materiële zaken dan maak ik mij ook steeds de bedenking: blijft het een beetje zijn waarde houden: kan ik het gemakkelijk terug verkopen indien nodig.

• TooTall_NL
@Config
Ja dat topic heb ik toevallig doorgelezen. Maar dat is iets wat ik niet wil. Ik vind het teveel gericht op geld. Ik zit denk ik meer in de middenmoot. Het mag wel wat verstandiger, maar het FO doel is niet iets waar ik me prettig bij voelt, voor onze situatie is het iets te dwangmatig. 😉

• TooTall_NL
Wozmro schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:09:
Als ik naar mezelf kijk: bij mij is het gewoon een mindset; hoe kan ik doen wat ik wil doen zonder daar geld voor uit te geven. Dat is bij mij altijd de eerste gedachte. Dat gaat van een parkeerplaats zoeken voor de auto tot het opmaken van vakantieplannen.

En als ik concludeer dat het niet zal lukken zonder geld dan is de volgende stap: wat zijn de opties. En uit die opties tracht ik dan de beste te selecteren.

Als ik nog eens het voorbeeld van de auto neem:
Voor mij is de beste oplossing met stip op 1: geen auto bezitten. Zonder twijfel.
In functie van mijn eigen gemak, werk,... is dit wat moeilijk. Dus ik heb wel een auto. Maar die wordt wel ruim gecompenseerd door mijn werkgever. De reele kost per km is lager dan wat ik krijg van mijn werkgever en ik tracht privé zo weinig mogelijk te rijden.

Anekdote: twee van mijn leeftijdsgenoten hebben bij hun eerste job gekozen om een dure nieuwe auto te kopen audi A4, in die tijd +/-30k schat ik. Ik heb zelf de eerste 10 jaar dat ik werkte geen eigen auto gehad en nadien een tweedehands van 6k.
Het grappige is: onafhankelijk van elkaar vertelden ze mij hetzelfde na een aantal jaar: misschien had ik toch beter die auto toen niet gekocht, achteraf bekeken. Zelfde auto, model, kleur.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen bestedingspatroon. Wij doen uitgaven waarvan een ander denkt: zoveel geld?! Hier staat voor 10k aan fietsen in huis en onlangs nog 1700€ besteed aan een tweedehands sax voor de zoon.
Maar als ik dan geld uitgeef aan materiële zaken dan maak ik mij ook steeds de bedenking: blijft het een beetje zijn waarde houden: kan ik het gemakkelijk terug verkopen indien nodig.
Jouw mindset probeer ik mij de afgelopen tijd ook meer eigen te maken.
2017 hebben wij ons huis gekocht en toen ook heel bewust gekozen de afslossingsvrije hypotheek niet mee te verhuizen, maar alles om te zetten naar volledig aflossen. Tegen ons 65 is dat allemaal afgelost zonder dat we zelf eerder aflossen.
We hebben ook al bewust besproken. Niet meer te verhuizen, om zo onze salarissen lekker ruim te houden, die gaan elk jaar rustig verder stijgen.

Auto's is de achilleshiel 🤣 ben wel een beetje een liefhebber en dat heeft wel wat geld gekost de afgelopen jaren, maar ja dat is iets waar we beiden graag mee bezig zijn.
We hebben twee auto's uit gemak en straks ook weer voor het werk hard nodig.
Vervangen gaan we voorlopig niet doen ze zij. Beide prima en bevallen goed, dus daar gaan we wel wat rustiger in worden 😎.

Ach het is een leerproces.

• pirke
TooTall_NL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:06:
@pirke
Je hebt gelijk hoor, maar ik moet zeggen dat ik afgelopen jaar ook wel tot de conclusie ben gekomen dat wij het wel heel makkelijk uitgeven 😉.
Maar ja dat is ook wel hoe wij leven, als we iets leuk vinden doen we het en dat kost vaak geld 🤣.
Het is zeker niet onverantwoord, want een buffer blijft, maar soms heb ik het idee dat we beter kunnen en dat gaan we dan ook maar eens proberen...
@Barrycade
De keuken is wel aan vervanging toe. Die is zeker 20 jaar oud en de apparatuur geeft langzaamaan problemen. Maar dat willen we het liefst nog even uitstellen vanwege de eerder genoemde buffer.

We hebben een overwaarde momenteel van ongeveer 140k dus ook daar zou nog genoeg ruimte zitten.
Ik ben alleen door dit topic wel meer gaan nadenken over het hoe en waarom.
Ik vind het gewoon knap dat er mensen zo actief mee bezig zijn, eigenlijk ben ik dat pas het afgelopen jaar.
Onze keuken is 21 jaar oud. Wel hebben we de vaatwasser, oven en kookplaat recent vervangen. De koelkast moet nog een keer. Daarna kan hij weer een tijdje mee. Eventueel een keer nieuwe frontjes, maar een algehele vervangen is vele malen duurder dan een paar oude/kapotte apparaten vervangen.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:25
Wat jij gewend bent is mensen die onzinnig leven.

Als je als koppel beiden modaal binnen haalt en je hebt het geluk gehad enkele jaren geleden een woning te kopen dan spaar je al snel 2000 per maand als je 'gewoon' leeft. Je kan die 2k ook gewoon opmaken maar daar ga je niet snel gelukkiger van worden. Prima laat het 500 euro de maand extra zijn die je uitgeeft heb je alsnog een spaarsaldo van 18k per jaar. Tikt wel aan hoor. Mensen met een spaarsaldo van sub5k tjah.. dat snap ik zelf ook niet echt, hoe je je geld zo hard op maakt als je een dikbetaalde baan en partner met prima salaris hebt, maar als je die baan niet hebt en elke maand nauwelijks rond komt wat betreft je woonlasten en basics is die 5k weer wel aardig.

• TooTall_NL
pirke schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Onze keuken is 21 jaar oud. Wel hebben we de vaatwasser, oven en kookplaat recent vervangen. De koelkast moet nog een keer. Daarna kan hij weer een tijdje mee. Eventueel een keer nieuwe frontjes, maar een algehele vervangen is vele malen duurder dan een paar oude/kapotte apparaten vervangen.
Wij zijn ons toevallig wel aan het verdiepen renovatie. Misschien iets om eerst uit te zoeken voor we verder gaan kijken!
De keuken is door de specifiek indeling sowieso niet echt heel anders te plaatsen, dus dat is een goede optie.
We hebben echter een granieten werkblad die echt niet de mooiste meer is, maar misschien is daar nog wel eer aan te behalen door een renovatie 😉. Dat is voer voor een andere topic denk ik zomaar.
Pagina: 1 ... 36 ... 47 Laatste