Theo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:25:
[...]
Daar ben ik het ook compleet mee eens. Maar zoals ik ook al schreef, momenteel heb ik alles even op de spaarrekening neergezet; best als de beurs compleet inzakt, maar ik wil niet dat mijn vermogen hierin meezakt

Tot een maand geleden stond het merendeel van het vermogen ook op de beurs geparkeerd, juist omdat het rendement groter is dan sparen en het financieel interessanter was dan aflossen op de hypotheek. (je kan beter van 50k 100k maken op de beurs dan 50k aflossen om 70k minder hypotheek te betalen)
Er blijven genoeg mensen die niet weten hoe of durven te beleggen. Wat ook niet erg is, maar uit die hoek komen regelen geluiden dat sparen zo goed is. Het is financieel gezien zinloos, maar wel het kleinste risico op grotere verliezen dan de standaard inflatie.
Wat mensen met grote hoeveelheden geld op de bank niet meenemen, is dat oud geld niet dezelfde waarde heeft als nieuw geld. Als je rond 2000 100k hebt gespaard, heb je daar bijvoorbeeld 100 maand voor moeten sparen. Nu in 2020 had je bij een vergelijkbare baan dat bedrag in 50 maanden kunnen sparen.
Dat geld uit 2000 is voor de spaarder dus veel waardevoller, maar daar hecht de moderne wereld geen waarde aan.
Topic gaat over de buffer van mensen. Een buffer is geen spaargeld. Een buffer heb je om financiële problemen op te vangen. Met een onzeker inkomen is dat hoger. Vergelijken heeft dan ook weinig zin. Mijn gezin heeft twee zeer vaste en redelijk hoge inkomens. Daarnaast investeringen gedaan die de vaste lasten blijvend verlagen.
In dit topic komt regelmatig terug dat mensen gewoon al het vermogen benoemen als buffer(, even om te showen?). De vraag is meer, hoeveel geld probeer je minimaal op de bank te houden voor onvoorziene uitgaven en tijden. Ik 10k. En als die door rampspoed op is, kan ik nog meerdere keren 10k op korte termijn op die rekening zetten.