Zoals ik al jaren op Tweakers roep ligt het probleem niet bij de eindfabrikanten, die hoe dan ook vaak niet hun eigen schermen produceren (dat wordt voornamelijk gedaan door
ODM's zoals
TPV Technology en
Qisda), maar bij de paneelfabrikanten.
De paneelfabrikanten willen gewoon te hoge yields halen en hanteren daardoor veel te ruime marges op de specificaties. Er kunnen echt extreem slechte panelen zijn in een batch die nog steeds aan de kwaliteitseisen voldoen en je vervolgens ook in mainstream schermen zal terugvinden.
Het maakt dus ook weinig uit welk merk er op je scherm staat. Het maakt meer uit welk paneel er in dat scherm zit en van welke fabrikant. Al maakt ook dat weinig uit, want LG Display, Samsung, AU Optronics, Sharp, Innolux, Chi Mei Optoelectronics, HannStar, etc. hanteren vrijwel allemaal dezelfde normen. Ze hebben allemaal goede en slechte panelen.
Verder heb ik het idee dat de slechtere uniformiteit voor een groot deel ook te wijten is aan de overgang van CCFL naar LED backlighting. Zo'n patroon als op de eerste afbeelding in
Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 20" zie je tegenwoordig op heel veel schermen: middenonder helder, bovenhoeken donker. Jammer genoeg wordt er tegenwoordig haast nooit meer vermeld in de paneeldatasheets wat de backlightconfiguratie is, maar ik heb het idee dat het een stuk minder elementen zijn dan met CCFL. Bij het LG Display LM300WQ5 paneel bestond de backlight bijvoorbeeld uit 18 CCFL tubes, maar je maakt mij niet wijs dat het LM300WQ6 paneel 18 LED strips in de backlight heeft.