Het grote Porsche Topic #1

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 08:49

xos

Net als de meer gevestigde orde een aantal jaar achter de aandrijflijn van Tesla loopt, loopt Tesla een aantal jaar achter met het bouwen van de rest van een auto. Lijkt me niet vreemd.

Vraag me nog steeds af hoe groot Tesla zou worden als ze hun aandrijflijn gaan verkopen ipv zelf auto's produceren. Net zoals bijna iedere auto wel Bosch onderdelen bevat maar je geen Bosch auto kan kopen. Denk dat ze dan echt groot worden. Nu is het een ratrace dat ze kwalitatief goede auto's moeten gaan maken voordat de gevestigde orde ook goede, betaalbare electrische auto's massaal kan leveren. En ik vrees dat ze die race wel eens kunnen gaan verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 13:41
Deadsy schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:33:
Je bent je bewust dat de Tesla waarmee ze 20s sneller waren een versie is die nog niet te koop is?
En dat de Taycan waarmee de tijd gezet is niet de snelste versie was van de Taycan?
Ik bedoel de bruikbare performance, ofwel acceleratie.

De Tesla Model S P100D Ludicrous gaat in 2.6 sec naar 100, de Porsche Taycan Turbo S in 2.8 sec; dat terwijl de Taycan hiervoor een extra versnelling nodig heeft (= meer slijtage, lagere betrouwbaarheid) en een boost-mode die alleen vanaf stilstand beschikbaar is.

Of de Taycan Turbo S sneller is op de Ring dan de geteste Turbo valt nog te bezien, die is iets zwaarder en iets krachtiger, maar ie extra kracht is alleen beschikbaar bij inschakelen launch control vanaf stilstand. Mogelijk is die extra kracht dus alleen bij t=0 heel even beschikbaar. Op basis van de feiten zoals die nu zijn gecommuniceerd, denk ik niet dat de Turbo S sneller is op de Ring.
FastFred schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:35:
@Dieken Taffert bouwkwaliteit gaat niet alleen maar om betrouwbaarheid. De lak is bij veel Model S en 3 nog altijd waardeloos, sinaasappel huid rechtstreeks uit de fabriek, panel gap waar je een vuist door heen kunt steken en ga zo maar door. Ik kom zo nu en dan wel eens neuzen in de diverse Tesla gerelateerde topics hier en van de dingen die ik daar soms voorbij zie komen wordt je niet erg blij, Pon doet het zelfs beter op sommige vlakken.
Extreme overdrijving. De problemen die er waren zijn al verleden tijd, door de PR machine van VAG worden die extreem opgeblazen. Het is logisch dat ze er alles aan gaan doen om de grote cocncurrent een slecht imago te bezorgen. De enorme grip op automedia is één van de benlangrijkste wapens van VAG: ons grootste autoblad Autoweek is van Autobild en op wiens hand zullen die zijn? Gezien het enorme belang van de Duitse auto-industrie voor de Duitse economie...

Lakproblemen zijn overigens HEEL simpel op te lossen en zijn al opgelost volgens recentere berichtgeving. Een inferieure constructie qua chassis, bodemplaat en koetswerk, zoals de Taycan heeft t.o.v. de Model S, is niet op te lossen.
De Taycan heeft 2 voorwaartse versnellingen, poepoe. Hoe vaak gaat een versnellingsbak nou stuk?
Zwak argument: kans is misschien niet groot, maar de kosten zullen hoog zijn. De kracht van een EV qua betrouwbaarheid is dat er 10x minder bewegende onderdelen zijn t.o.v. een auo met ICE. De Taycan heeft meer bewegende onderdelen dan de Model S: feit. Dat maakt hem kwetsbaarder en gaat ten koste van de betrouwbaarheid: feit.

Kans dat het kapot gaat is nu niet te zeggen; Porsche heeft een goede pedigree met zijn PDK transmissies maar dit is een ander systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik wist niet dat de PR machine van VAG hier accounts had en hun ervaringen in de Tesla topics hier zet :')

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 20-09-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-03 12:11
Dieken Taffert schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:35:
[...]

Ik bedoel de bruikbare performance, ofwel acceleratie.

De Tesla Model S P100D Ludicrous gaat in 2.6 sec naar 100, de Porsche Taycan Turbo S in 2.8 sec; dat terwijl de Taycan hiervoor een extra versnelling nodig heeft (= meer slijtage, lagere betrouwbaarheid) en een boost-mode die alleen vanaf stilstand beschikbaar is.
De 0-100 tijden worden door Porsche anders gemeten dan bij Tesla. Dus het zal om het even zijn.
De 2e versnelling is voor hoge snelheden cruisen op de autobahn.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
FastFred schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:39:
[...]

Die zit ook scheef :+

@Luxurydiver ik vind de Gavia ook best een leuke pas, die ligt vlak bij de Stelvio maar ik weet niet of ik daar met een Porsche wil rijden, is nogal smal. Vanwege de route die ik reed heb ik eerst de Gavia gedaan en daarna de Stelvio, Vond de Stelvio toch een stuk minder, te massaal, campers, slome auto's, wielrenners etc.

Ik zat laatst wat op Autotrack rond te neuzen, ik kijk al langer naar 944, of Boxster 986 of iets dergelijks.

Maar nu ben ik eens verder gaan kijken en ontdek ik dat een Cayman 987 ook tot de mogelijkheden behoord. Dus ik ben aan het dagdromen over zo'n auto als dagelijkse auto (20k km per jaar). Heb me al aardig ingelezen in het model en de bekende kwaaltjes.

Is het een verstandige keuze? Nee, eigenlijk moet ik wat investeren in m'n keet, en wat extra aflossen op m'n hypotheek. Maar nu kan het nog, over 10 jaar heb ik deze mogelijkheid wellicht niet meer.

"You can sleep in a car, but you can't drive a house"

Ff goed over nadenken en bekijken of de vaste lasten/onderhoud enzo ook uit kunnen, zal wat krap worden.
toon volledige bericht
Ik zou mijn 987 niet als daily willen. 997 dan weer wel.
Neem wel een lekker bedrag per jaar mee ;)

>PC specs<

• Dieken Taffert
KappeNou schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:04:
[...]

De 0-100 tijden worden door Porsche anders gemeten dan bij Tesla. Dus het zal om het even zijn.
Huh? Je denkt dat Tesla de enige is die die tijden meet? Vrijwel elke serieuze autosite meet acceleraties, dat zegt meer dan de fabrieksopgave. Al blijft Porsche altijd heel dicht bij de fabrieksopgave en is die in hun specifieke geval dus als betrouwbaar in te schatten.

Motortrend:
https://www.motortrend.co...a-ever-tested-motortrend/

De tijd die ik postte is de 0-100 km/u tijd voor de Tesla (conservatieve schatting), de 0-96 km/u= 0-60 mph tijd is sneller.

In dat Motortrend artikel hebben ze de acceleraties gemeten, de P100D Ludicrous is nog een stukje sneller dan de eerdere P90D Ludicrous:

2015 Tesla Model S P90D Ludicrous
0-60: 2.6 seconds
¼ mile: 10.9 seconds at 122.7 mph\

2017 Tesla Model S P100D (Ludicrous+)
0-60: 2.3 seconds
¼ mile: 10.5 seconds at 125.0 mph

0-96 km/u in 2.3 sec, 0-100 is dan iets langzamer, ca. 2.4-2.5 sec. Ik was dus te conservatief met mijn 2.6 sec...
De 2e versnelling is voor hoge snelheden cruisen op de autobahn.
Dat kun jij wel zeggen, maar Porsche zegt iets heel anders:
https://www.wired.com/sto...eed-transmission-gearbox/

"To go with a 0 to 60 mph time under three seconds, 750 horsepower, and the ability to refill its battery in just over 20 minutes, the engineers at Porsche gave their all-new, all-electric Taycan a two-speed gearbox."

"The two-speed transmission is only arriving now partly because it’s complicated. Multispeed transmissions must be robust to deal with the massive amounts of torque that electric motors can generate in a very short period of time, says Shashank Sripad, a mechanical engineer also from Carnegie Mellon. Tesla tried it with its proof of concept Roadster more than a decade ago, but ran into reliability challenges and has stuck with single-speeds ever since. And because they require more maintenance, these gearboxes risk undercutting the EV selling point of minimal upkeep costs."

Wat ik zei dus...

Er knalt elke keer meer dan 1000 nm koppel op die versnellingsbak he? Dat is een risico qua betrouwbaarheid.

• KappeNou
Dieken Taffert schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:25:
[...]

Huh? Je denkt dat Tesla de enige is die die tijden meet? Vrijwel elke serieuze autosite meet acceleraties, dat zegt meer dan de fabrieksopgave. Al blijft Porsche altijd heel dicht bij de fabrieksopgave en is die in hun specifieke geval dus als betrouwbaar in te schatten.

Motortrend:
https://www.motortrend.co...a-ever-tested-motortrend/

De tijd die ik postte is de 0-100 km/u tijd voor de Tesla (conservatieve schatting), de 0-96 km/u= 0-60 mph tijd is sneller.

In dat Motortrend artikel hebben ze de acceleraties gemeten, de P100D Ludicrous is nog een stukje sneller dan de eerdere P90D Ludicrous:

2015 Tesla Model S P90D Ludicrous
0-60: 2.6 seconds
¼ mile: 10.9 seconds at 122.7 mph\

2017 Tesla Model S P100D (Ludicrous+)
0-60: 2.3 seconds
¼ mile: 10.5 seconds at 125.0 mph

0-96 km/u in 2.3 sec, 0-100 is dan iets langzamer, ca. 2.4-2.5 sec. Ik was dus te conservatief met mijn 2.6 sec...

[...]

Dat kun jij wel zeggen, maar Porsche zegt iets heel anders:
https://www.wired.com/sto...eed-transmission-gearbox/

"To go with a 0 to 60 mph time under three seconds, 750 horsepower, and the ability to refill its battery in just over 20 minutes, the engineers at Porsche gave their all-new, all-electric Taycan a two-speed gearbox."

"The two-speed transmission is only arriving now partly because it’s complicated. Multispeed transmissions must be robust to deal with the massive amounts of torque that electric motors can generate in a very short period of time, says Shashank Sripad, a mechanical engineer also from Carnegie Mellon. Tesla tried it with its proof of concept Roadster more than a decade ago, but ran into reliability challenges and has stuck with single-speeds ever since. And because they require more maintenance, these gearboxes risk undercutting the EV selling point of minimal upkeep costs."

Wat ik zei dus...

Er knalt elke keer meer dan 1000 nm koppel op die versnellingsbak he? Dat is een risico qua betrouwbaarheid.
toon volledige bericht
Bij alle motortrend test zijn de porsche's ook sneller dan fabrieks opgave.
Het zal er allemaal om hangen. Wat je ook vaak ziet in filmpjes dat de tesla vol moet zitten en de accu's perfecte temperatuur. Ik ben benieuwd hoe dit met de Taycan gaat zijn.

In het filmpje van autocar geven ze aan dat in de normale rij modus enkel de grootste versnelling wordt gebruikt. Slijtage problemen is dan de vraag. Ook hoeveel fijner de auto rijdt door de bak er tussen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
2020 Porsche Taycan review | new electric Porsche driven | Autocar

>PC specs<

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Een Taycan zal toch tenminste 100 kWh aan accu hebben? Dan is opladen in 20 minuten best heftig. 300 kW laadvermogen.

• KappeNou
t_captain schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:44:
Een Taycan zal toch tenminste 100 kWh aan accu hebben? Dan is opladen in 20 minuten best heftig. 300 kW laadvermogen.
95kWh en maximaal 270kW laden.
80% in zo'n 20a25min. Ongeveer 100km bereik in 5a6min.

>PC specs<

• Dieken Taffert
KappeNou schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:43:
[...]

Bij alle motortrend test zijn de porsche's ook sneller dan fabrieks opgave.
Het zal er allemaal om hangen. Wat je ook vaak ziet in filmpjes dat de tesla vol moet zitten en de accu's perfecte temperatuur. Ik ben benieuwd hoe dit met de Taycan gaat zijn.

In het filmpje van autocar geven ze aan dat in de normale rij modus enkel de grootste versnelling wordt gebruikt. Slijtage problemen is dan de vraag. Ook hoeveel fijner de auto rijdt door de bak er tussen.

[YouTube: 2020 Porsche Taycan review | new electric Porsche driven | Autocar]
Hoeveel fijner de auto rijdt? Of hoeveel minder fijn? Eén lange versnelling betekent geen schokken. Qua comfort is dat volgens mij de top.

De Taycan zal wellicht vaker achter elkaar vol kunnen accelereren, true. Maar wat doet dat met de levensduur van je accu? Tesla accu's gaan aantoonbaar zeer lang mee, en Tesla ontwikkelt accu's die nog eens 3x zo lang mee gaan. Bij de Taycan weten we dat niet; VAG accutechniek loopt ver achter bij Tesla, dat weten we wel..

En to be fair: 0-200 km/u doet de Tesla in 10.5 sec, de Taycan in < 10 sec. Dus daar is de Porsche sneller.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
De centrale metriek voor rechtuit-performance is toch 0-300-0 km/h :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KappeNou
Dieken Taffert schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:51:
[...]

Hoeveel fijner de auto rijdt? Of hoeveel minder fijn? Eén lange versnelling betekent geen schokken. Qua comfort is dat volgens mij de top.

De Taycan zal wellicht vaker achter elkaar vol kunnen accelereren, true. Maar wat doet dat met de levensduur van je accu? Tesla accu's gaan aantoonbaar zeer lang mee, en Tesla ontwikkelt accu's die nog eens 3x zo lang mee gaan. Bij de Taycan weten we dat niet; VAG accutechniek loopt ver achter bij Tesla, dat weten we wel..

En to be fair: 0-200 km/u doet de Tesla in 10.5 sec, de Taycan in < 10 sec. Dus daar is de Porsche sneller.
Denk jij dat de taycan gaat schokken? Ik heb nog nooit een product van Porsche gezien dat uit kwam welke niet aan de top stond qua rijdbeleving in combinatie van comfort. Eigenlijk met alle modellen welke uit zijn gekomen. Boxster/Cayman/911/Macan/Cayenne/Panamera.
Tesla rijbeleving en afwerking is drama voor die prijs klasse. Ik mag hopen dat porsche dit beter doet. (eerste filmpjes doen geloven van wel)

>PC specs<

• Dieken Taffert
KappeNou schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:21:
Denk jij dat de taycan gaat schokken? Ik heb nog nooit een product van Porsche gezien dat uit kwam welke niet aan de top stond qua rijdbeleving in combinatie van comfort. Eigenlijk met alle modellen welke uit zijn gekomen. Boxster/Cayman/911/Macan/Cayenne/Panamera.
Tesla rijbeleving en afwerking is drama voor die prijs klasse. Ik mag hopen dat porsche dit beter doet. (eerste filmpjes doen geloven van wel)
Nee, jij zegt dat de Porsche fijner gaat rijden door een versnellingsbak er tussen. Ik zeg daarop: WTF? Niets rijdt zo fijn als 1 lange versnelling natuurlijk in een EV.

En dan heb je het over "die prijsklasse" en komt de vergelijking met de Taycan, die VEEL duurder is en dus in een andere prijsklasse valt. Dus nee, dat is niet "die prijsklasse".

2x mis.

De Taycan Turbo S (v.a. 191.000 euro, Porsche opties zijn extreem duur dus tel daar nog maar wat bij op) zal het moeten gaan opnemen tegen de nieuwe Tesla Roadster (215.000 euro in NL), die in 2020 komt.

De Tesla Roadster gaat van 0-100 km/u in 2.1 sec, doet de quarter mile in 8.8 sec. Topsnelheid meer dan 400 km/u. Actieradius 1000 km.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier aan het nadenken om een maximaal 24 maanden oude Panamera aan te schaffen.
Volgens mij zijn die dingen nog wel redelijk (heb overigens verder niet zoveel met Porsche, maar deze auto is snel en kinderproof), en volgens mij zeer geschikt om als daily te gebruiken.

Man bijt hond vraagt zich dan ook af, wat is uw mening?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Neem dan wel de shooting brake, die is waardevaster (= mooier). Porsches zijn vrij betrouwbaar in de zin dat er niet veel aan kapot gaat, maar als er wat kapot gaat ben je stevig aan de beurt. Parkeren is niet handig, auto is weinig overzichtelijk en enorm. Qua snel en kinderproof, Macan Turbo geen optie?
Volgens mij zijn die dingen nog wel redelijk
LOL u be trollin' dawg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Eentje voor de tesla - taycan discussie.

Wel duidelijk dat het 2 totaal verschillende auto's zijn. Enige waar ze in te vergelijken zijn is rechtuit acceleratie

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S: DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX | Top Gear

>PC specs<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
KappeNou schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 16:55:
Eentje voor de tesla - taycan discussie.

Wel duidelijk dat het 2 totaal verschillende auto's zijn. Enige waar ze in te vergelijken zijn is rechtuit acceleratie

[YouTube: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S: DRAG RACE, FULL REVIEW AND VMAX | Top Gear]
1 ding is zeker:

Laadpoortklepje van de Porsche is 100x sexyer om te zien openen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Zelf eigenaar van 2 porsches. Ik wilde de Taycan kopen volgend jaar als 3e auto, totdat ik zag dat de bijtelling enorm is....En nu nog de vmax in heel NL omlaag gaat naar de magere 100km/u. Weinig incentive van de regering om vol elektrisch te gaan. Ik zie alleen straf maatregelen. En nee, ik ben geen model 3 / Tesla fan om perse dit jaar te kopen. Taycan toch 100x meer sexy inderdaad.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

Stewie!

Keen must die!

Wacht even op volgend jaar. Dan komt de Taycan.

[ Voor 18% gewijzigd door Stewie! op 17-01-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Een van de betere topics op tweakers. _O_
Allemaal mooie auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 22:51
Ik ga de Porsche Taycan 4S kopen, deze week waarschijnlijk tekenen. Opties:

Carrarawit metallic
Standaard leder zwart
Elektrisch inklapbare buitenspiegels
Performance-accu
Sport Chrono Pakket
19-Inch Taycan S Aero wielen
Zelfdimmende binnen- en buitenspiegels
Privacybeglazing
ParkAssistent inclusief Surround View
Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruise control
Rijstrookwisselhulp
Interieur Licht Design Pakket
Comfortstoelen (14 voudig + geheugen pakket)
Stoelverwarming voor
GT-sportstuurwiel incl. stuurwielverwarming
BOSE Surround Sound System
E-Mobility Elektrische oplaaddeksel
Onboard lader (DC) 150 kW
Porsche Intelligent Range Manager
Mobile Charger Connect

Aankoop zal plaatsvinden in Duitsland. Komt omdat ze in Duitsland extra korting kunnen aanbieden plus dat het daar goedkoper is. Invoering zal in België zijn zodat alleen de BTW voor mijn rekening zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

BliXem schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:29:
Ik ga de Porsche Taycan 4S kopen, deze week waarschijnlijk tekenen. Opties:

...

Aankoop zal plaatsvinden in Duitsland. Komt omdat ze in Duitsland extra korting kunnen aanbieden plus dat het daar goedkoper is. Invoering zal in België zijn zodat alleen de BTW voor mijn rekening zal zijn.
Maar waarom ' waarschijnlijk' ? Als je EV wilt is de Taycan toch duidelijk beste keus. Daarnaast als je toch paar euro's gaat neerleggen, zou ik voor een Nederlandse dealer gaan ipv zo'n import constructie die 10-20k scheelt. Dat is m.i. de moeite niet waard, tenzij het een 2de handsje is.

Zelf thuis geen ruimte voor een Taycan in mijn garage :) Iets te lage auto (nog in gezeten paar weken terug) voor mijn woon/werk met rotweer en files zit ik liever wat hoger, en wacht op meer modellen.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 05:55
Mooie car Blixen! We zien graag de foto's!
Ben ook benieuwd hoeveel je nou echt bespaart met die speciale inkoop constructie.
Lijkt wel een beetje op de "The double Irish with a Dutch sandwich" constructie maar dan voor autos ;)

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Anoniem: 472287

Cyberamp schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:14:
[...]

Maar waarom ' waarschijnlijk' ? Als je EV wilt is de Taycan toch duidelijk beste keus. Daarnaast als je toch paar euro's gaat neerleggen, zou ik voor een Nederlandse dealer gaan ipv zo'n import constructie die 10-20k scheelt. Dat is m.i. de moeite niet waard, tenzij het een 2de handsje is.

Zelf thuis geen ruimte voor een Taycan in mijn garage :) Iets te lage auto (nog in gezeten paar weken terug) voor mijn woon/werk met rotweer en files zit ik liever wat hoger, en wacht op meer modellen.
Hij gaat hem invoeren naar Belgie volgens het verhaal, dan zijn Nederlandse dealers een erg on-intressante startplek

• BliXem
Omdat ik in België woon, heb ik niets te maken met bepaalde belastingen in Nederland. Mijn zaak run ik overigens in Nederland. Heb mijn boekhouder gevraagd of het zin heeft om te leasen via dezelfde constructie. Dus in Duitsland kopen en bijvoorbeeld in Nederland invoeren. Maar dan komt er nog 20-30% belastingen bij in Nederland. Dus die mogelijkheid hebben we meteen weggestreept.
Luxurydiver schreef op donderdag 12 december 2019 @ 06:57:
Mooie car Blixen! We zien graag de foto's!
Ben ook benieuwd hoeveel je nou echt bespaart met die speciale inkoop constructie.
Lijkt wel een beetje op de "The double Irish with a Dutch sandwich" constructie maar dan voor autos ;)
Omdat ik in België woon is het makkelijker om de wagen in de EU aan te kopen. Het betreft dan een nieuwe Taycan. Als we dan naar de Nederlandse en/of Belgische kosten kijken, dan zitten we allebei rond de 110703,31 exclusief BTW met exact dezelfde opties zoals aangegeven. Nu heb ik ook even gekeken om bij de Duitse Porsche dealer te kijken waar ik dan uit kom op een exclusief BTW bedrag van 105.000 voor exact dezelfde opties.
Als de wagen het levenslicht heeft gezien, dan krijg ik een melding zodat ik de wagen kan inschrijven in België. De offerte in Duitsland is enkel exclusief BTW omdat na inschrijving ik het volledige 21% over die 105.000 moet betalen. Ik ga er iets op achteruit natuurlijk omdat Duitsland nog altijd 19% BTW hanteert. Als dat is gebeurt kan ik de wagen in Stuttgart ophalen met mijn eigen gepersonaliseerde kentekenplaten. En voila, direct een road trip van 400km :D.
[...]

Als je een Porsche koopt, moet je natuurlijk niet naar de range kijken, maar toch speelt dit soms een belangrijke rol. Op het moment is het erg onduidelijk hoe ver je nu kunt rijden, afhankelijk de weersinvloeden en je rechtervoet. Er heerst een discussie op het moment, zie deze link. Dit gaat dan over de EPA/WLTP. Daarom nog beetje onduidelijk. Ik rijd momenteel in een Model 3, en nu, met deze temperaturen kom ik ook niet over de 320km uit, tenzij ik overal 100km/u ga rijden natuurlijk. Al kun je beide wagens natuurlijk niet vergelijken. Overigens, een beetje moeilijk doen bij de dealer wil ook nog wel eens helpen met extra korting :9

• BliXem
[...]

Nou, kan 'm wel bestellen in België, maar dan mag ik niet naar de fabriek... :F

Cool, zelf ingezeten, waar precies? Zou dat ook graag willen, maar moet dan wachten aangezien de eerste dealer wagens in januari binnenkomen. Het heeft dezelfde laagte als de 911 toch?

Update:

Nou, er is bekend gemaakt door de EPA (USA) dat de Porsche Taycan Turbo maar 201 miles kan rijden. Oftewel 320km. Ik ben benieuwd of de Porsche Taycan 4S verder kan komen.

Vind het best een deal breaker, nu gaat het hier om een performance wagen, maar stel Porsche komt in 2021 met een verbeterde accu/batterij, dan is mijn wagen straks direct 60% minder waard...

[ Voor 17% gewijzigd door BliXem op 12-12-2019 14:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 22:36

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Even terug naar bezinemotoren, als je het niet erg vind. :)

Afgelopen weekend de laatste klassiekerrally van dit jaar gereden, Maastricht-Dinant-Maastricht in twee dagen. Dus volop kleine weggetjes, dorpjes, kasteeltjes en boerderijen. Navigatie was pittig, continue samenwerken met de navigator en goed communiceren om kaartmanipulaties te spotten, de bermen checken voor de controles, regularities rijden met een briefje met tabel op het stuur en ondertussen de tripmaster en stopwacht in de gaten houden, etc.

Deze wegen leken wel voor de 914 gemaakt, dit zijn momenten dat je blij bent dat je geen logge motor achterin hebt maar gewoon perfecte balans. Het viel me ook op hoe ontzettend goed de Vredestein banden hun werk deden, zelfs op wegen met modder en bladeren geen enkel moment onveilig gevoeld en toch echt stevig doorgereden.

Enige dat roet in het eten probeerde te gooien was een terminaal zieke accu. Dat bleek al bij wegrijden vanuit Nederland maar als het met aanduwen ook lukt ga je daar geen rally voor laten schieten. :) Volgende dag moest ik nog naar een klant in Gent dus onderweg een accubooster gekocht en uiteindelijk 's avonds met hele zwakke koplampjes weer thuis gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49214030342_97ec7c8999_k.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49213797416_2a5bc0c0e0_k.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49214030967_ea36405110_k.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49214031092_7c8fcf7b05_k.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49213798536_ae8cfa1acf_k.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49213798651_8a8db749bc_k.jpg

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Gisteren gespot langs de grachten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7RIvbyVADUVogYKrC4KwoDHKZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeDULpZoKhqXzFw4VuklmMZO.jpg?f=fotoalbum_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
Zeer mooie bak de nieuwe 911(model 992) echter:
1. Turbo op alle typen, no flat six meer of je gaat wachten op de nieuwe GT3
2. Nog breeder en daardoor moeilijker te parkeren zonder dat anderen je parkeer schade bezorgen
3. Dat kleine "schakel pookje" laat mijn pookje niet steigeren
4. Dat computer gestuurde gepruttel bij terug schakelen klinkt iedere keer hetzelfde... (Was bij 991 al het geval)
5. Het rauwe motor gebrul door de uitlaten van de vorige series mist,. het wordt steeds meer gentleman gepruttel. Door de perfecte isolatie binnenin hoor je bijna niets meer ... ook niet met de sport uitlaat optie.
6. Werkelijk alles is elektrisch en of computer gestuurd

Ik blijf mn 997 wel lekker doorrijden en ga nog een old timer erbij halen, want ik wil vooral niet electra, maar nog meer terug naar het oude gebrul, de emotie en het werken met de machine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Luxurydiver schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:25:
Zeer mooie bak de nieuwe 911(model 992) echter:
1. Turbo op alle typen, no flat six meer of je gaat wachten op de nieuwe GT3, GT2
2. Nog breeder en daardoor moeilijker te parkeren zonder dat anderen je parkeer schade bezorgen
3. Dat kleine "schakel pookje" laat mijn pookje niet steigeren
4. Dat computer gestuurde gepruttel bij terug schakelen klinkt iedere keer hetzelfde... (Was bij 991 al het geval)
5. Het rauwe motor gebrul door de uitlaten van de vorige series mist,. het wordt steeds meer gentleman gepruttel. Door de perfecte isolatie binnenin hoor je bijna niets meer ... ook niet met de sport uitlaat optie.
6. Werkelijk alles is elektrisch en of computer gestuurd

Ik blijf mn 997 wel lekker doorrijden en ga nog een old timer erbij halen, want ik wil vooral niet electra, maar nog meer terug naar het oude gebrul, de emotie en het werken met de machine.
Je bent 'sharp knees' vergeten ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Voor iedereen die nieuwsgierig is naar de Taycan, @Spiller en ik rijden ermee naar Berlijn dit weekend. Op de terugweg is het tijd voor de #BerlinChallenge - zo hard naar huis als legaal mogelijk is. Ga je mee? *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:18
Beste Tweakers-Porsche-community. Op dit moment heb ik een BMW 4-serie GranCoupé (F36); een fijne en luxe auto maar ik rij veel te weinig km's (<10K) voor dit type auto en echt sportief rijplezier geeft hij me ook niet (ondanks 270pk)... Daarnaast heb ik nog een tweewieler (Triumph Tiger 1200 XCA, ooit gekocht voor woon-werk maar nooit zo gebruikt) die in de praktijk 48 weken per jaar stil staat (mooiweer-rijder icm een partner die niks met motoren heeft).

Ik kan (na Corona weer) op de fiets naar m'n werk en dus zoek ik iets wat de BMW én Triumph vervangt. Enigszins praktisch (weekendje hotel met 2 personen moet wel kunnen) maar vooral voor de plezierritjes. Ik ben geen die-hard circuitbeest maar zoek dus een allround sportauto voor max 2 personen met een beetje bagageruimte (dus de MX-5 is al af gevallen).

Ik ben me daarom voorzichtig aan het oriënteren voor een Porsche 987.2 (Cayman of Boxster). Zoals gezegd hoeft het niet perse een S te zijn, en ook hoeft 't niet perse een handbak te zijn (manual fanboys incoming ;) )

Ik hoor daarom graag wat jullie ervaringen zijn. Is een Boxster/Cayman geschikt voor mijn wensen? Hoe bevalt dit in de praktijk? Ik snap dat onderhoud aan 'n Porsche wat duurder is dan aan 'n BMW, maar over 't algemeen gaat er ook niet zo heel veel kapot, dus wat zijn ongeveer de running costs?
En adviseren jullie (altijd) een aankoopkeuring te doen? Toevallig woon ik vlakbij Rennsport.nl dus ik kan in de buurt terecht.

En ook: Boxster of Cayman? Persoonlijk vind ik de Cayman (veel) mooier, maar met het dakje open vindt mijn partner dan weer erg leuk.

Tot slot: ik heb in het verleden wel eens een weekje in een 911 Carrera 4S (993) van een vriend mogen rijden. Fantastisch natuurlijk. Maar ik heb nog nooit in een 987 gereden. Dealers zijn (begrijpelijk) niet zo happig op vrijblijvende proefritjes, tenzij je een serieuze koper bent. Dus wellicht is er een 987-eigenaar in de buurt van Breda die me een keer op de passagierstoel wil dulden _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:22

Zeeuw

5.6

Ik ben in bezit van een 987.2 Cayman S. Geweldige auto, ik kwam uit een 7-serie maar de achterbank werd nooit gebruikt dus zocht iets wat kleiner en sportiever is.
Carbio ben ik niet zo van, tijdens de mooie dagen heb ik hooikoorts en in de zomer is het te heet.
Ik rijd dus wel op een motor naar m'n werk dus de auto gebruik ik alleen in het weekend of in de vakantie, de boodschappen doet m'n vriendin op de fiets (ze gaat elke dag naar de sportschool en die zit naast de supermarkt, kan ze wel een pak melk meenemen). Niet omdat de Cayman geen ruimte biedt maar de deuren zijn vrij lang om op een krappe supermarkt parkeerplaats uit te kunnen stappen. En dan denk ik liever niet eens aan losgeslagen boodschappenwagentjes, figuren die hun deur (express) hard open gooien of iemand die de eerste versnelling niet kan vinden en eerst even een tikkie in z'n achteruit geven...

Ik ben samen met m'n vriendin vorig jaar twee weken richting Nice gereden via de Grote Alpen route. En afgelopen mei de auto volgeladen voor een week op een boot in Friesland. Voorin een koelbox, rugzak en met wat losse boodschappen de gaten opgevuld. Ik had de eieren en het brood in het vakje waar de EHBO tas (volgens mij bij oudere modellen de audio installatie of cd-wisselaar) inzit.
Dekbed en kussens in een vacuümzak achter de stoelen.
Twee handbagagekoffers bovenop de motor.
Ik heb een ruimbagagekoffer van Dakine, die zijn van stof met een harde bodem die je in 2-en kunt openklappen. De onderste helft kan ik volgooien met spullen. De bovenste helft moet leeg blijven anders kan de klep niet dicht. Daaromheen heb je nog ruimte voor je fotocamera met lenzen en statief. Paraplu erbij en je kunt vertrekken.
Dan heb je nog twee kleine vakjes links en rechts achter de stoelen en het handschoenenkastje waar je spullen in kwijt kunt.
Soort van rijdende koffer heb je dan, geen probleem als je meerdere dagen ergens verblijft maar als je dagelijks op een andere plek wilt overnachten blijf je wel puzzelen. En als je een souvenir koopt moet je die met DHL naar huis sturen.

Mijn auto is met PDK uitgevoerd, met rustig rijden haal ik de 7.8l/100km maar in de bergen ga je richting de 12,1l/100km. De auto schakelt zonder dat je het merk, zet je hem in Sport Plus dan krijg je iets meer gevoel en zul je bij het aanrijden van rotondes of net voor stilstand wel merken dat hij naar z'n 1 schakelt, niet heel comfortabel.

Mijn auto staat in de stille verkoop, ik heb waarschijnlijk al een koper maar mocht je interesse hebben of gewoon wat meer willen weten (heb een video van de wagen volgeladen) stuur even een DM met je 06 dan vertel ik je graag meer.

Het is mijn eerste Porsche maar zeker niet de laatste, voor nu even andere plannen vandaar de verkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA-HVqETCD72ZYd98q74DA60lWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVwAmDUJHDRjsgfFAaxVFBqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8s_1-_jPdQAHCDmpY-7dh12Ako=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9u0UyRRyYJWJ9evqANVqiEYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwpqvZEAG0sazk-tTLaVQQKaWz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzDBbfH9ySDbkli1Y2Mk1CAr.jpg?f=fotoalbum_large

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
Zeeuw schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:23:
Carbio ben ik niet zo van, tijdens de mooie dagen heb ik hooikoorts en in de zomer is het te heet.
Hmm, herkenbaar. Ik heb ook hooikoorts maar daar niet aan gedacht. Goed punt.
Ik rijd dus wel op een motor naar m'n werk dus de auto gebruik ik alleen in het weekend of in de vakantie, de boodschappen doet m'n vriendin op de fiets.
De Porsche zou zeker niet voor de boodschappen gebruikt worden. Daar hebben we een tweede auto voor.
Ik ben samen met m'n vriendin vorig jaar twee weken richting Nice gereden via de Grote Alpen route. En afgelopen mei de auto volgeladen voor een week op een boot in Friesland.
Ah, dat is dus goed mogelijk. Top!
Mijn auto staat in de stille verkoop, ik heb waarschijnlijk al een koper maar mocht je interesse hebben of gewoon wat meer willen weten (heb een video van de wagen volgeladen) stuur even een DM met je 06 dan vertel ik je graag meer.
Dank, maar ik ben me alleen nog aan 't oriënteren. Alhoewel het wel steeds meer begint te kriebelen 😉
En 't is een prachtige auto, complimenten!!

Dank voor het delen van je ervaring. Zeer behulpzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappeNou
Polydeukes schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:33:

En ook: Boxster of Cayman? Persoonlijk vind ik de Cayman (veel) mooier, maar met het dakje open vindt mijn partner dan weer erg leuk.

Tot slot: ik heb in het verleden wel eens een weekje in een 911 Carrera 4S (993) van een vriend mogen rijden. Fantastisch natuurlijk. Maar ik heb nog nooit in een 987 gereden. Dealers zijn (begrijpelijk) niet zo happig op vrijblijvende proefritjes, tenzij je een serieuze koper bent. Dus wellicht is er een 987-eigenaar in de buurt van Breda die me een keer op de passagierstoel wil dulden _/-\o_
Ik heb een rode 987.1 S maar dan zou je omgeving Den Haag moeten komen ;-)

>PC specs<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Polydeukes schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:33:
Beste Tweakers-Porsche-community. Op dit moment heb ik een BMW 4-serie GranCoupé (F36); een fijne en luxe auto maar ik rij veel te weinig km's (<10K) voor dit type auto en echt sportief rijplezier geeft hij me ook niet (ondanks 270pk)... Daarnaast heb ik nog een tweewieler (Triumph Tiger 1200 XCA, ooit gekocht voor woon-werk maar nooit zo gebruikt) die in de praktijk 48 weken per jaar stil staat (mooiweer-rijder icm een partner die niks met motoren heeft).

Ik kan (na Corona weer) op de fiets naar m'n werk en dus zoek ik iets wat de BMW én Triumph vervangt. Enigszins praktisch (weekendje hotel met 2 personen moet wel kunnen) maar vooral voor de plezierritjes. Ik ben geen die-hard circuitbeest maar zoek dus een allround sportauto voor max 2 personen met een beetje bagageruimte (dus de MX-5 is al af gevallen).

Ik ben me daarom voorzichtig aan het oriënteren voor een Porsche 987.2 (Cayman of Boxster). Zoals gezegd hoeft het niet perse een S te zijn, en ook hoeft 't niet perse een handbak te zijn (manual fanboys incoming ;) )

Ik hoor daarom graag wat jullie ervaringen zijn. Is een Boxster/Cayman geschikt voor mijn wensen? Hoe bevalt dit in de praktijk? Ik snap dat onderhoud aan 'n Porsche wat duurder is dan aan 'n BMW, maar over 't algemeen gaat er ook niet zo heel veel kapot, dus wat zijn ongeveer de running costs?
En adviseren jullie (altijd) een aankoopkeuring te doen? Toevallig woon ik vlakbij Rennsport.nl dus ik kan in de buurt terecht.

toon volledige bericht
Herkenbaar verhaal, hierbij ook een reactie van iemand met een 986 Boxster S uit 2001 :) Ik gebruik 'm ook voornamelijk voor plezierritjes, daarbij vind ik open (cabrio) rijden wel echt een grote toevoeging aan het plezier en het "speciale" (mijn vriendin ook ;) ).

Praktisch: de Boxster (en Cayman misschien zelfs nog meer) is de ruimste sportwagen in z'n klasse, dat gaf voor mij niet per se de doorslag (teveel fan van het merk), maar zorgt er wel voor dat m'n vriendin en ik bijvoorbeeld afgelopen drie zomers telkens twee weken zijn gaan kamperen met de Boxster: genoeg ruimte voor een berg kleding, tent, stoelen en kookspullen :9 Bestemmingen waren o.a. Zwitserland en Noorwegen, dan is zo'n auto echt geweldig om te rijden! Een weekendje in een hotel lijkt me dan inderdaad geen probleem qua bagage.

Running costs: voor een 986 waarschijnlijk hoger dan een 987, maar is deels afhankelijk van je wensen: ga je naar een specialist of een "normale" garage, vervang je dingen preventief of alleen het hoognodige? Een aankoopkeuring zou ik wel aanraden, geeft je naast de huidige staat ook veel inzicht in toekomstig onderhoud.

S/non-S: persoonlijk zou ik voor een S gaan, gezien de (vaak) geringe meerprijs en het feit dat die net wat meer pit hebben (bij de 986 is het verschil echter groter dan bij de 987). Handgeschakeld/automaat is erg persoonlijk, ik beleef zelf veel meer plezier aan handgeschakeld.

Succes met je afwegingen, mocht je een keer een vergelijkend warenonderzoek willen doen is een kleine Tweakers-meeting in de buurt van Den Haag/Rotterdam misschien wel een leuke optie zoals KappeNou al aangeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
@jeroen__online Dank voor het delen van je ervaring. Allemaal terechte punten, hoewel Boxster vs Cayman in relatie tot mijn hooikoorts wel 'n dingetje is.

Dan S vs non-S. Je zegt dat 't prijsverschil meevalt, maar bij jongere exemplaren van de 987.2 met relatief lage km-standen loopt 't prijsverschil op tot bijna het oorspronkelijke prijsverschil, nl €5K. Dat vind ik best veel en daar kun je aardig wat brandstof voor tanken en onderhoud voor laten uitvoeren. Ik heb al aardig wat YT filmpjes gekeken die dit onderwerp behandelen en mijn conclusie is, dat voor mij persoonlijk, de non-S voldoet. Al zal ik 'n mooie S die in 't budget past natuurlijk niet laten staan 😉

Zo als 't er nu naar uit ziet zal het pas 2021 worden voordat ik écht op zoek ga. Eerst maar die verrekte coronacrisis afwachten en nog wat grote klussen aan m'n huis uitvoeren. Dan weet ik precies wat m'n budget wordt.

Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
@Polydeukes gewoon zeker doen wat bij je past :)
Persoonlijk vind ik de S minimaal nodig i.v.m. het vermogen en remmen.
Ik heb nooit met een non S gereden, maar het vermogen van het S is voor mij persoonlijk het minimale wat ik in zo’n auto zou willen hebben. Ik heb zelf dan nog wat mods gedaan om er wat meer uit te persen.
Daarbij is een handbak voor mij wel een must als je voor gevoel gaat. Laatst ook weer in een 981 boxster S gereden en het haalt zoveel gevoel van de auto controle weg. Pdk is zeker een fijne bak en in het begin even gaaf hoe snel het schakelt, maar dat ben je ook weer snel aan gewend.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
KappeNou schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:12:
Persoonlijk vind ik de S minimaal nodig i.v.m. het vermogen en remmen.
Om Colin McRae te citeren:
Fast cars are for straight roads. Turns are for fast drivers 😉😉😉

Ik ben niet van plan om op 't circuit te gaan rijden, en de openbare weg vind ik persoonlijk geen plek om 't maximale uit je auto te persen. Hoewel ik natuurlijk ook graag vlot rijd en 't heerlijk vind om op bochtige wegen lekker door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Jazzy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:49:
Even terug naar bezinemotoren, als je het niet erg vind. :)

Afgelopen weekend de laatste klassiekerrally van dit jaar gereden, Maastricht-Dinant-Maastricht in twee dagen. Dus volop kleine weggetjes, dorpjes, kasteeltjes en boerderijen. Navigatie was pittig, continue samenwerken met de navigator en goed communiceren om kaartmanipulaties te spotten, de bermen checken voor de controles, regularities rijden met een briefje met tabel op het stuur en ondertussen de tripmaster en stopwacht in de gaten houden, etc.

Deze wegen leken wel voor de 914 gemaakt, dit zijn momenten dat je blij bent dat je geen logge motor achterin hebt maar gewoon perfecte balans. Het viel me ook op hoe ontzettend goed de Vredestein banden hun werk deden, zelfs op wegen met modder en bladeren geen enkel moment onveilig gevoeld en toch echt stevig doorgereden.

Enige dat roet in het eten probeerde te gooien was een terminaal zieke accu. Dat bleek al bij wegrijden vanuit Nederland maar als het met aanduwen ook lukt ga je daar geen rally voor laten schieten. :) Volgende dag moest ik nog naar een klant in Gent dus onderweg een accubooster gekocht en uiteindelijk 's avonds met hele zwakke koplampjes weer thuis gekomen.
Supergaaf die foto's!!
Mooi om die karren gebruikt te zien worden, en dat ze smerig zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappeNou
Polydeukes schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Om Colin McRae te citeren:
Fast cars are for straight roads. Turns are for fast drivers 😉😉😉

Ik ben niet van plan om op 't circuit te gaan rijden, en de openbare weg vind ik persoonlijk geen plek om 't maximale uit je auto te persen. Hoewel ik natuurlijk ook graag vlot rijd en 't heerlijk vind om op bochtige wegen lekker door te rijden.
Klopt, alleen is een cayman S al niet snel😂
Precies goed. Redelijk vermogen en betere remmen dan een non S
Het zal sowieso goed sturen! Die 2.9 is dan misschien net genoeg. Maar als je van sturen dus waarschijnlijk gevoel houdt zou ik ook weer nooit een pdk nemen.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
BliXem schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:44:
[...]

Nou, kan 'm wel bestellen in België, maar dan mag ik niet naar de fabriek... :F

Cool, zelf ingezeten, waar precies? Zou dat ook graag willen, maar moet dan wachten aangezien de eerste dealer wagens in januari binnenkomen. Het heeft dezelfde laagte als de 911 toch?

Update:

Nou, er is bekend gemaakt door de EPA (USA) dat de Porsche Taycan Turbo maar 201 miles kan rijden. Oftewel 320km. Ik ben benieuwd of de Porsche Taycan 4S verder kan komen.

Vind het best een deal breaker, nu gaat het hier om een performance wagen, maar stel Porsche komt in 2021 met een verbeterde accu/batterij, dan is mijn wagen straks direct 60% minder waard...
toon volledige bericht
Alleen in de praktijk (snelweg en hogere snelheden) doet de Porsche niet onder vs. Tesla.

Is een Duits youtube kanaal die dat heeft getest en zo bleek dat het verschil en verbruik in praktijk mee viel, itt Tesla.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 19:35

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Polydeukes schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:51:Ik heb al aardig wat YT filmpjes gekeken die dit onderwerp behandelen en mijn conclusie is, dat voor mij persoonlijk, de non-S voldoet. Al zal ik 'n mooie S die in 't budget past natuurlijk niet laten staan 😉
De non-S, zeker bij een 987.2, is snel zat. Dat is ook niet te vergelijken met de eerdere types, de 986 S heeft ongeveer net zoveel vermogen als de non-S 987.

Ik ben van een 987 naar een 987 S gegaan. En dan nog wel de RS60 Spyder, destijds gemarket als de eerste Boxster met meer dan 300 PK. De eerste paar weken was dat fantastisch, zoveel meer vermogen! En dan... ben je er aan gewend. Had ze destijds een tijdje samen, en als ik dan weer eens de 987 reed was dat ook niet storend. Dat reed net zo goed. Wat ik miste waren alle extra's op de RS60, en dan met name de PSE ;) Verder had ik de 987 ook nog met plezier jaren kunnen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTBlWtl1-2RENLT6VdpfexiR_4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FB34M3Iw1MM5sgrSxhRqst69.jpg?f=user_large

Op de openbare weg heb je gewoon niets aan zoveel vermogen. (De verder totaal onvergelijkbare Cayenne Turbo heeft me definitief van "moar horsepower!" afgeholpen: 500 PK voor de bucket list, maar het is veel belangrijker hoe een auto rijdt, dan hoeveel vermogen hij heeft.) Ook op een circuit heb je niet bijzonder veel meer lol aan een S. (De GT4 Clubsport daarentegen vond ik wel fantastisch... vanwege de remmen, niet vanwege het vermogen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdri8EZxpiUWSsngu0NCaVii0X0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MKACoMILeX1VGeiLJpGzNCA3.jpg?f=user_large

Om eerlijk te zijn, de enige reden om een S te nemen, is omdat je dan niet het basismodel hebt. Dat is puur psychologisch. Als je de snelste wil, dan wil je een GTS. En dan wil je eigenlijk een 718 Spyder. En voor je het weet zit je naar een GT2 RS te kijken :P
jeroen__online schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:28:
Praktisch: de Boxster (en Cayman misschien zelfs nog meer) is de ruimste sportwagen in z'n klasse
Een Boxster is een veel grotere auto dan je zou denken. Heeft ook ongeveer de laadruimte van een 206. Als je er een kleinere sportauto naast zet valt dat goed op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISL_5myhw3aA4VRLzAL_3Fnyfy4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqLUaf6tTrw6W6ixu9uuhOqM.jpg?f=user_large
Handgeschakeld/automaat is erg persoonlijk, ik beleef zelf veel meer plezier aan handgeschakeld.
Ah, dat is voor mij ook een punt. Tiptronic is echt een nadeel in een Porsche, dat rijdt ook minder goed dan een handbak. De PDK rijdt sneller en is objectief "beter" dan een handbak... maar het was de enige klacht die ik had bij de GT4 op het circuit: ik miste het schakelen, dat is toch echt een groot gedeelte aan de lol van zo'n auto (snel) rijden. Maar als ik in de file sta... doe dan toch maar de Cayenne met z'n Tiptronic :+

[ Voor 32% gewijzigd door PowerFlower op 03-08-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:03
Nu bijna een jaar de Cayenne.. bodemloze put lijkt het wel. 'Gelukkig' heb ik wel door dat je voor onderdelen niet naar Porsche met bellen, maar naar Volkswagen gezien veel onderdelen van de Cayenne gewoon op de Q7 en Touareg.

- Cardan aandrijving - porsche 1.000,- gevonden voor 250
- Airco compressor - porsche 750,- gevonden voor 250
- Aanjager vervangen - 150,-
- Voorruit lekt bovenin (todo)
- Accu - 180,-
(en nog wat kleine dingen)

En daar komen natuurlijk de manuren nog bovenop.

Ik vind het nog steeds een fijne auto om te rijden, maar man man man......

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Het valt me nog mee als ik bovenstaande lees :-)
Heb jaren BMW gereden.. Maar die kosten zijn zeker zo hoog..

Na jaren BMW gereden te hebben kon ik mijn ei niet meer zo kwijt. Waar ik voorheen heel enthousiast werd van een mooi vol uitgevoerde 5 serie. Heb ik dat gevoel bij de huidige generatie niet zo. Het gaat allemaal een beetje een kant op waar het echte BMW gevoel voor mij verdwijnt.

Nu zou ik heel graag een toffe Cayman of dergelijke willen rijden. Maar dat is niet heel praktisch gezien er een heel gezin in moet. Bij een bekende autohandelaar stond er een knappe Macan. En dat werd dan ook mijn eerste Porsche.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50291430607_f25b486129_c.jpg

Tot op heden bevalt hij erg goed. Gewoon een functionele auto. Zelfs de hond vind hem top

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50170195608_9a12e02c91_c.jpg

Als ie dan ergens geparkeerd staat en ik draai me om dan blijft ie mooi :9~

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50298769417_bb167d26e2_c.jpg

Onlangs een trekhaak gemonteerd... Dus de paardenkar kan er ook achter.
Dan is het plaatje compleet.;.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50022337943_94e7ccdfe3_c.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Ik reed met de Taycan naar Berlijn (met @Spiller) en schreef erover, mocht je je afvragen hoe zo'n rit zou kunnen verlopen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b43SOWW3IrpevPQa7sKZzFKpX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1gyLpRFDDRmFy0sKEDLIxIg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Wat voor 'n Cayenne is het? Heb ook de indruk dat er wat meer onderhoud in gaat dan andere Porsches, deels de VW onderdelen (die dan wel weer goed vervangbaar zijn) en deels gewoon zware auto met veel vermogen (dat gaat nooit goedkoop zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

PowerFlower schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 06:05:
De verder totaal onvergelijkbare Cayenne Turbo heeft me definitief van "moar horsepower!" afgeholpen:
Dit zinnetje viel me op. Zelf mocht ik een jaar of 20 geleden eens in een 997 rijden en was door de indruk die de 355 pk op me maakte voorgoed af van de hang naar snelle dagelijkse auto's. Sinds die tijd heb ik volgens mij alleen nog maar basisdiesels gereden met net iets meer dan 100 pk omdat ik het nut niet meer inzag van extra betalen voor 150 of 170 pk. Het kon uiteindelijk toch niet tippen aan die ervaring die ik ooit met de 911 had. Waarbij ik moet zeggen dat het scherpe sturen en de remmen minimaal evenveel indruk hebben gemaakt als het vermogen.

En inmiddels heb ik deze les opnieuw geleerd met de 914. Tegen beter weten in toch een 914 met 180pk er bij gekocht om later te ontdekken dat mijn andere 914 met 80 pk veel beter uitgebalanceerd is en me veel meer rijplezier geeft.

En in zeker zin zelfs met offroad rijden. Na een voorzichtige start met 250cc rijd ik al een paar jaar met de zwaarste 1000cc quads, maar had pas de grootste lol toen ik met een oude 400cc 4x4 door wat bergjes zand probeerde te komen. Dan realiseer je je weer dat vermogen maar één van de factoren is, echt niet het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:26
Brutale vraag is hier een tweaker met PorscheTaycan waar ik een keer in mag rijden? :)
Update gereden via Porsche dealer. Als ik het geld zou hebben ;)

[ Voor 27% gewijzigd door saharoen op 24-10-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxurydiver
Heb na twee jaar evalueren de knoop doorgehakt en mijn Porsche 911 (2010) Autoradio verandert in de Kenwood DMX 8020 DABS, model 2020.
Het is alsof ik in een tijd machine gestapt ben. Geen iPhone houder meer, geen laad en AUX kabels meer. Apple Car play Wireless is werkelijk fantastisch!
Natuurlijk kan ik ook mijn iPhone nog opladen, maar ditmaal netjes weggewerkt in het dashboard vakje via een van de twee USB aansluitingen.
Ook was ik verbaasd dat er GEEN extra DABS antenne nodig is, daar de originele 911 voorruit twee geïntegreerde antennes herbergt waarvan er nu een voor FM en een voor DABS gebruikt wordt. DABS radio is ook een hele grote stap vooruit mbt. muziek kwaliteit, ontvang bereik en de leuke feature radio logo's te ontvangen.
Het Porsche Bose sound systeem wordt via een adapter omgevormd tot een versterker welke je makkelijke aan iedere Third party Radio kan koppelen.
Totale kosten ombouw inclusief nieuwe radio: 1900 CHF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c597a5yFkzfg_M0FGx6KycGNSXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEcfOUAvrhKbd9KulqID3TOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ja dat systeem van Porsche zelf is niet zo hip. Prima oplossing zo

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 13:53
Sinds Februari 2020 eigenaar van een 911.2 (Carrera S) van 2016. Nog altijd heel blij mee!
Gekocht met 53.000KM, nu pas 55.500KM. Maar goed, fun times.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0FR2P1Zbl9RFxfdRbtbPkWYK6s=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RIDyfFHhjNOMrQrlssszzYoW.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtV0BQHKYNNx9uP_2yoUwIKGr2Y=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jQYKX2D2iwDNSncwN02bOx9Y.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D557kFXJG9-dTkEGdSEpLGySMqg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yw9eU3ThGz6SzFYBJZaOEUDt.gif?f=fotoalbum_large

..dagelijks tuf ik rond in de andere auto, een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
Mooie auto die 991.2! Vooral dat de uitlaten gecentreerd zijn zoals op de GTS. Wist niet dat dit als optie op de 911 S geleverd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Luxurydiver schreef op maandag 23 november 2020 @ 06:40:
Mooie auto die 991.2! Vooral dat de uitlaten gecentreerd zijn zoals op de GTS. Wist niet dat dit als optie op de 911 S geleverd kon worden.
Dit is de sportuitlaat. Zie je veel op de S hoor. Wel een must have optie, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:46
Prachtige auto die 911. Ik heb wel een ander vraagje hoe verhoudt een 911 tot een Boxster qua rijbeleving? MIjn vader heeft net een 987 Boxster 2.7 met 245pk gekocht en wanneer je daarin gas geeft is het de motor in je nek die je nekharen overeind laten staan. Echt opzwepend. Heeft een 911 dat ook? of ligt de motor daarvoor te ver naar achteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
kahraman11 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:53:
Prachtige auto die 911. Ik heb wel een ander vraagje hoe verhoudt een 911 tot een Boxster qua rijbeleving? MIjn vader heeft net een 987 Boxster 2.7 met 245pk gekocht en wanneer je daarin gas geeft is het de motor in je nek die je nekharen overeind laten staan. Echt opzwepend. Heeft een 911 dat ook? of ligt de motor daarvoor te ver naar achteren?
Nooit in een Boxster gereden, dus ik kan geen vergelijking maken. Maar het is zeker zo dat de motor niet te ver achter je ligt. Je hebt maximale beleving, zeker als je 'm lekker doortrekt met de motor achter je.

De Carrera S produceert 430PK en klinkt echt heerlijk, zeker bij de 2016 modellen nog. Dan heb je nog geen OPF filter ellende. Dus het is rauw en knettert, heerlijk.

Ik reed hiervoor een M5 Competition (2018, daily) ,met 625PK en een dikke V8, dat had ook veel beleving. Zeker. Maar zo'n 911 is toch speciaal, door die motor achter je.

[ Voor 9% gewijzigd door Idutchman op 23-11-2020 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Nieuw lid in onze 914 FB community, iemand uit Japan. Plaatst even een foto van een recente meeting, komen natuurlijk veel vragen over de 904 replica's. Blijken het beide originele auto's te zijn!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sWRH0bWHmNou86FjOvBsSTnquU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egPPPlczBkJBHD47yQIroQCF.jpg?f=fotoalbum_large

En ik dacht nog wel een zeldzame auto te hebben. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzy op 25-11-2020 15:25 ]

• Luxurydiver
Oh wow das genieten daar op die parkeer plaats! Hele mooie autos.
Mijn droom om erbij te hebben als hobby is een 911 Targa van rond 1980.
Mijn zoektocht naar de juiste gaat lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:32
Hello allemaal, eerste keer dat ik hier iets post na een beetje lurken..
Maar maandag mijn eerste afspraak bij de Porsche verdeler voor een Panamera 4 E-hybrid.
Direct om met de deur in huis te vallen:
- welke opties MOET je echt hebben
- welke niet

Ik kom nu van mijn 4e 5 serie, deze is de 530e met echt alles aangevinkt buiten massage en nog een paar.

Ondertussen ben ik er wel uit dat dat "zelf rijden" nog meer een gimmick is en niet meer dan lane assist. Dus zo een dingen hoeven niet echt.

Dus wat moet je echt wel op een Panamera bij zetten om er voor de volle 100% van te kunnen genieten?

Interesting times...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:22

Zeeuw

5.6

Een tijdje terug zat ik door mijn onderhoudsboekje te bladeren om eens na te gaan waar mijn Porsche Cayman S in onderhoud is geweest. Hij is afgeleverd aan Porsche Stuttgart in 2008, terwijl het modeljaar 2009 is. Zie ik met potlood "S-GO 1028" bij de optiesticker geschreven. "Lijkt wel een kenteken, S van Stuttgart."

Even zoeken op Google en blijkt mijn auto door de pers gebruikt te zijn. Vandaar dat de auto al voor 2009 op kenteken is gezet.

Autozeitung
Auto Motor und Sport

Auto Bild heeft er zelfs in Andalusië een videoreview mee gemaakt.

Bekijk op YouTube
Porsche Cayman S - Die erste Ausfahrt

Bij deze presentatie in Spanje hebben ze een heel moeras Caymannen/Caymans ingezet!

Afbeeldingslocatie: https://rennlist.com/forums/attachments/porsche-cayman-and-cayman-s-all-generations/322790d1229962697-cayman-colors-271108_dmd_0242.jpg

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xos

xos

@Zeeuw gebeurd vaak. Aantal jaar geleden naar Lapland geweest voor de Porsche Iceforce training. Daar stonden er ook een stuk of 50 en de instructeur gaf aan dat na afloop van het seizoen ze terug gaan naar de fabriek, daar nagelopen worden en vervolgens de verkoop in gaan. Verwacht dat die van jou ook destijds ook helemaal netjes is gemaakt voordat hij de verkoop in is gegaan.

Heb ook sinds de zomer een nieuw speeltje, de nieuwe 992 turbo S. Heb best wel wat snelle voertuigen gehad maar dit is toch wel next level. En met een draai aan de knop wordt het ding ineens heel geciliviseerd, ken geen andere auto die met een draai aan een knop zo van karakter verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
kazzzdafke schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:04:
Maar maandag mijn eerste afspraak bij de Porsche verdeler voor een Panamera 4 E-hybrid.
- welke opties MOET je echt hebben
- welke niet
Hoi Kazzdafke, Je moet niets maar ik kan je de volgende adviseren van de tijd dat ik een Panamera Turbo gehad heb.

1. Velgen (smaak)
2. Sportuitlaat systeem (groot verschil als je van mooi gebrul houd)
3. Burmester audio (Ja het is echt een grote stap voorwaarts)
4. Direct een audio systeem wat Apple play support.

Veel plezier met de keuzes maken, is altijd erg leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hey thanks,

Ik heb de volgende opties genomen:
- Sportuitlaat systeem
- Bose systeem lijkt mij al voldoende upgrade
- sportzetels met geheugen en ventilatie/verwarming
- SportDesign
- Power steering plus
- Camera's + 360 panoramic
- LED Matrix + PDLS plus
- Privacy beglazing + warmtewerend en geluiddempend
- Head-up display
- Pano dak

Apple carplay is standaard

Dat zijn zo de belangrijkste..

Kleur: Night Blue met zwart/luxor interieur

Blijkbaar is het beter van de verlengde garantie te nemen ipv onderhoudscontract?
Goed idee om deze vanuit de garage te laten coaten?

En zo gaat hij worden:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/mGRLv/s1/porsche-panamera-turbo-s-e-hybrid-blue-wheels.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door kazzzdafke op 08-12-2020 12:35 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 13:49
Komt er nog wel een mooie brul uit een GPF sportuitlaat? Of beter niet afvinken en naderhand voor iets van Akrapovic gaan o.i.d.?

Velgen is smaak, zou zelf nooit de velgen in eenzelfde kleur als de lak nemen. Zwart op zwart staat ook niet, maar zwarte velgen op een witte auto weer wel. Beetje contrast in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Idd dat is smaak, maar ik vind het echt wel passen op deze wagen..
Anders is het heel wat braver, dit is echt wel net een eyecatcher. Zwart op zwart is dat dan ook weer niet inderdaad.

Over de akra kan je gelijk hebben, maar dat zal aan een andere prijs zijn vermoed ik.. En de roffel is inderdaad niet slecht met deze sportuitlaat.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Zeeuw schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:35:
Een tijdje terug zat ik door mijn onderhoudsboekje te bladeren om eens na te gaan waar mijn Porsche Cayman S in onderhoud is geweest. Hij is afgeleverd aan Porsche Stuttgart in 2008, terwijl het modeljaar 2009 is. Zie ik met potlood "S-GO 1028" bij de optiesticker geschreven. "Lijkt wel een kenteken, S van Stuttgart."

Even zoeken op Google en blijkt mijn auto door de pers gebruikt te zijn. Vandaar dat de auto al voor 2009 op kenteken is gezet.
Dat is echt heel gaaf! Als ik jou was zou ik alles wat je vindt downloaden en bewaren voor als je hem een keer gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:50
Maar eens proberen hier. Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een 911 996. Ik weet het, lang niet ieders favoriete Porsche maar ik vind het zelf een pracht wagen. Mijn eisen:

- 3.6 motor
- IMS gecontroleerd/vervangen
- Automaat

Zijn er mensen die een vergelijkbare auto hebben? Wat is de ervaring met de automaat? Ik ben zelf redelijk lang, heb er al eens in gezeten en toen gaf de dealer aan dat de stoel nog iets naar achteren te zetten is, dan plaatsen ze de rails wat naar achteren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

KaiseRRuby schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:45:
Maar eens proberen hier. Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een 911 996. Ik weet het, lang niet ieders favoriete Porsche maar ik vind het zelf een pracht wagen. Mijn eisen:

- 3.6 motor
- Automaat

Zijn er mensen die een vergelijkbare auto hebben? Wat is de ervaring met de automaat? Ik ben zelf redelijk lang, heb er al eens in gezeten en toen gaf de dealer aan dat de stoel nog iets naar achteren te zetten is, dan plaatsen ze de rails wat naar achteren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ben 1.95m en pas prima in een 986 (zonder centre console delete, die zou nog wat meer beenruimte geven), dus in een (standaard) 996 verwacht ik dat iemand tot 2m/2.1m weinig ongemakken ondervindt: de stoel(leuning) in een 996 kan denk ik nog net iets verder naar achter dan in een Boxster.
De (tiptronic-)automaat ben ik zelf geen fan van (heb handgeschakeld), omdat die relatief traag schakelt: wat mij betreft voegt het dan weinig toe aan de rijbeleving (en lijkt het me soms zelfs frustrerend). Is uiteraard heel persoonlijk, dus de beste tip: maak een proefrit met zowel een automaat als handgeschakeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:46

- 3.6 motor
- Automaat

Ik heb zelf geen ervaring met die automaat in een Porsche (mijn/onze 987 2.7 heeft een handbal), maar het is in de basis een 5G tronic bak van Mercedes. Die 5G tronic bak heb ik veel mee gereden in een s500 w220 en daarin schakelde hij zeer vloeiend maar onder belasting zeer traag. De software van de bak zal in een Porsche wel sportiever zijn afgesteld maar het zal nog steeds niet een ZF 8HP of zelfs een 6HP worden.

Voor de rest vind ik een 996 stiekem nog best wel mooi. Ik zou als ik jou was een proefrit maken in een handbak en een automaat en dan degene kiezen die je het fijnst vindt en past qua budget.

Ik zou zelf dan ook voor een cabrio of een Targa gaan aangezien ik mag aannemen dat het niet je dagelijkse auto wordt. Het is heerlijk om de kap van onze 987 open te doen en dan heerlijk door te trekken naar 7000 toeren per minuut! Elke rit is weer genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Ik vind de Tiptronics uhm, niet briljant. Niet in de 911s die ik gereden heb maar vooral ook niet in mijn Cayenne Turbo. Geen flauw idee of dezelfde bak is, en waarschijnlijk meer ook bevooroordeeld omdat ik de handbak in mijn RS60 veel leuker vind rijden ;)
kahraman11 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:21:
Ik zou zelf dan ook voor een cabrio of een Targa gaan aangezien ik mag aannemen dat het niet je dagelijkse auto wordt. Het is heerlijk om de kap van onze 987 open te doen en dan heerlijk door te trekken naar 7000 toeren per minuut! Elke rit is weer genieten!
Mee eens, en mee oneens; ik rij liever een Boxster dan een 911 Cab. Een 911 zou ik niet als cabrio willen, wel Targa. Maar open rijden in een Porsche doe je in een Boxster, die is er op ontworpen :) Een 911 zou ik als 911 willen, daar hoort een dak op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
xos schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:12:
@Zeeuw gebeurd vaak. Aantal jaar geleden naar Lapland geweest voor de Porsche Iceforce training. Daar stonden er ook een stuk of 50 en de instructeur gaf aan dat na afloop van het seizoen ze terug gaan naar de fabriek, daar nagelopen worden en vervolgens de verkoop in gaan. Verwacht dat die van jou ook destijds ook helemaal netjes is gemaakt voordat hij de verkoop in is gegaan.

Heb ook sinds de zomer een nieuw speeltje, de nieuwe 992 turbo S. Heb best wel wat snelle voertuigen gehad maar dit is toch wel next level. En met een draai aan de knop wordt het ding ineens heel geciliviseerd, ken geen andere auto die met een draai aan een knop zo van karakter verandert.
Ja wel een hele verbetering! De 991.2 turbo S was een beetje saai, dus ik dacht dat de 992 nog saaier zou worden. Maar dat is hij juist niet.. Heel apart.
Veel plezier ermee! Maar dat moet wel lukken

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:50
@jeroen__online @kahraman11 @PowerFlower

Bedankt voor jullie reacties, had niet verwacht dat zoveel mensen zouden reageren.

Mijn plan gaat dan inderdaad zijn om te gaan rijden in een handbak en te gaan rijden in een tiptronic. Ik ga trouwens voor een coupe, dat vind ik zelf toch mooi de klassieke stijl van een Porsche.

Ik ben zelf overigens 1.96 en ik paste niet goed in een 996 uit 2003. Daarom zou de stoel wat naar achter moeten gezet worden, die railing waar de stoel op staat. Dan zou ik beter zitten.

Plan is vervolgens ook om de klassieke radio die er in zit te vervangen door óf de officiele Porsche PCM upgrade of door een andere radio. En uiteraard de motor helemaal te laten nakijken omdat die wel bekend zijn om hun problemen.

Dit plan gaat zo rond februari in uitvoer, tenzij er andere dingen gebeuren die de aankoop in de weg gaan zitten natuurlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazzzdafke
Gisteren mezelf een kerstcadeau gegeven en de bestelbon voor de Panamera 4 model 2021 ondertekend.
Zal toch het Vulcano Grey worden, all black interieur.
Ik heb er direct een ceramic coating bijbesteld zodat hij bij levering direct rijklaar is :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
kazzzdafke schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 07:45:
Gisteren mezelf een kerstcadeau gegeven en de bestelbon voor de Panamera 4 model 2021 ondertekend.
Ik heb er direct een ceramic coating bijbesteld zodat hij bij levering direct rijklaar is :)
Leuk cadeau!

laten ze dit door een extern bedrijf doen? Polijst beurt na oplevering is ook wel nodig ;) drama hoe ze worden afgeleverd.
Nog na zitten denken om de voorkant laten in pakken met PPF?

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Het zal in de concessie zelf gedaan worden dacht ik, gaan ze nog bevestigen.
Zal idd eerst worden gepolijst, en het is een Brila Glass Coating.
Geen PPF...

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadD1b
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik zie dat het hier niet heel erg druk is maar ik zal m'n vraag hier toch eens achterlaten. Misschien zwerft er wel een tweaker met ervaring rond ;)

Sinds kort heb ik een 718 Boxster met PDK in m'n garage staan (base model, 300pk). Nu zie ik op diverse sites van tuning-bedrijven dat er met een softwarematige tune zomaar 70pk en 130nm bij moet kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben vooral benieuwd of de extra pk's en nm's wel op de juiste plek belanden in de toeren of dat de auto hiermee z'n karakter verliest en minder fijn te rijden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:09

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ik voorspel dat je sneller antwoord krijgt op porscheforum.nl
Daar zitten veel liefhebbers & experts

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Ik zou het even in de Boxster Facebook groep gooien. Bij de 986/987/981 had dat weinig zin, die zitten al redelijk aan de max van wat kan. Maar uit een 718 met turbos valt misschien nog wel wat te halen. 70pk lijkt me sterk ;)

(Zelf heb ik weinig behoefte aan meer vermogen, 303pk in een 987 komt goed vooruit en het gaat me meer om de bochten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Laatst online: 06-05 22:59
Ik ga nu voor het eerst kennismaken met Porsche. Ik heb vandaag de eerste contacten gelegd. Mercedes is mijn merk, maar ik trek steeds meer naar Porsche toe. Ik ben in de markt voor de nieuwe Taycan RWD vnl door de lagere instapprijs. Waarbij ik bij Mercedes elke optie qua details ken en begrijp, is dat bij Porsche natuurlijk even inlezen. Kunnen jullie mij tips geven mbt opties welke je ‘echt’ moet hebben? Ik hou ervan dat mijn auto’s er aan de buitenkant ‘vol’ uitzien. Vergelijkbaar met AMG-line bij Mercedes en M bij BMW. Thanks!

EDIT: Het is inmiddels geregeld en weet wat elke optie inhoudt. Mocht iemand er wel mee bezig zijn geweest, bedankt. Wel voor de rest dooie boel hier; ik dacht dat het een merk was die enorm leefde. :O

[ Voor 16% gewijzigd door Redondo1982 op 02-02-2021 16:20 ]

I don't have dreams, I have goals!!

• Polydeukes
De 2.0 uit de 718 is door iedere universele tuner op te schroeven naar 350pk en 460Nm. De vraag is natuurlijk met welk doel je wil tunen en wat het doet met de betrouwbaarheid en restwaarde van je Porsche.

Ik zou zelf altijd naar een specialist gaan, en niet naar hobby-Bob met een laptop en een ECU-bestandje van internet.

Mijn advies zou dan ook zijn om te informeren bij je lokale Porsche-specialist. Er zijn er best wel die ervaring hebben met het tunen van Porsches met Turbo, bijvoorbeeld: https://www.rennsport.nl/software-op-maat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

- 3.6 motor
- Automaat

Ik heb aardig wat kilometers gemaakt in een vroege 997 carrera 3.6 met de tiptronic automaat.
Wat mij betreft haalt die automaat alle lol weg uit de auto.
Hij rijdt het liefst uit de 2 weg, schakelt langzaam onder belasting en heeft geen sportief karakter.
Reageert ontzettend traag op de stuurschakeling.
Ik zou altijd voor een handbak gaan in een 996 of 997.1.
De PDK is echt een totaal ander verhaal dan de tiptronic.

edit: ik zie nu dat ik op een ontzettend oud bericht reageer 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door T7D_Sneezy op 18-02-2021 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazzzdafke
kazzzdafke schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 07:45:
Wss volgende week de wagen ophalen :D

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
Spannend Kazzdafke, pics please wanneer hij is afgeleverd!

Mijn 997.2 X51 heeft na 2 jaar knallen (soms op (sneeuw) circuit , autobahn en in de zwisterse bergen) grote service gehad. 10k CHF waren de totaal kosten en is naar verwachting.
Wat moest er gedaan worden:
-Grote beurt, met alle vloeistoffen, etc.
-4 nieuwe rem schijven
-2 nieuwe klima condensatoren (zat een gat in een door een steen....) dus beide laten vervangen want dan is de flow weer optimaal.
-Aandrijfwand dichting fixen, beetje condens
-Onderbodem plaat was gescheurd dus vernieuwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Even heel wat anders... jaloezie
Al van jongs af aan staat de Porsche 911 in mijn top 3 van droomauto’s. Ongetwijfeld herkenbaar voor velen in dit topic. Inmiddels ben ik steeds serieuzer aan het kijken voor een jonge of nieuwe 992.

In mijn omgeving zie ik dat de meesten het leuk vinden om naar dure auto’s te kijken, maar zodra je in een duurdere auto rijdt ben je ineens een patser. Als je jouw hoofd boven het maaiveld steekt moet je schijnbaar iets compenseren, zit je in een midlifecrises, et cetera. Dat een klant denkt dat je tarief waarschijnlijk veel te hoog is als je jezelf een Porsche 911 kunt veroorloven, daar kan ik me nog enigszins iets bij voorstellen. Al is dat volgens mij ook typisch Nederlands én vaak onterecht. :/

Ik zal mijn keuze voor een auto niet laten afhangen van de verwachtingen en de mogelijke oordelen van anderen. Met mijn zuurverdiende centen koop ik een auto die ik zelf mooi vind, maar ik ben wel benieuwd hoe bij jullie Porsche-eigenaren de balans in de praktijk uitvalt. Krijgen jullie vooral positieve of overwegend negatieve reacties op jullie pareltjes? Horen jullie van collega’s, vrienden of familie onnodige vooroordelen en uitingen van jaloezie?

Nog wat plaatjes om het luchtig te houden... (klikbaar) :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On6aJZBnuf8QOONbyUNm8KgDBD4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M0izxky0JanBTCAvl2dCtME8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZY9JUfcS52gtfPHaCKvUemTV6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IOD1pLAvHaysBDHp73EL6VcQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZVcwUWeM_n41dPkLpd8SKUAnkg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SMXSbhcTuqIMjPBbSQtX7H1l.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Squawk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:02:
Al van jongs af aan staat de Porsche 911 in mijn top 3 van droomauto’s. Ongetwijfeld herkenbaar voor velen in dit topic. Inmiddels ben ik steeds serieuzer aan het kijken voor een jonge of nieuwe 992.

In mijn omgeving zie ik dat de meesten het leuk vinden om naar dure auto’s te kijken, maar zodra je in een duurdere auto rijdt ben je ineens een patser. Als je jouw hoofd boven het maaiveld steekt moet je schijnbaar iets compenseren, zit je in een midlifecrises, et cetera. Dat een klant denkt dat je tarief waarschijnlijk veel te hoog is als je jezelf een Porsche 911 kunt veroorloven, daar kan ik me nog enigszins iets bij voorstellen. Al is dat volgens mij ook typisch Nederlands én vaak onterecht. :/

Ik zal mijn keuze voor een auto niet laten afhangen van de verwachtingen en de mogelijke oordelen van anderen. Met mijn zuurverdiende centen koop ik een auto die ik zelf mooi vind, maar ik ben wel benieuwd hoe bij jullie Porsche-eigenaren de balans in de praktijk uitvalt. Krijgen jullie vooral positieve of overwegend negatieve reacties op jullie pareltjes? Horen jullie van collega’s, vrienden of familie onnodige vooroordelen en uitingen van jaloezie?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb zelf (nog) geen 911, maar waar ik woon is die houding gelukkig er niet..
Een 911 is hier niet zo bijzonder als in NL.. Ik zie regematig exclusieve sportautos rond rijden en heel veel 911s, die zijn bijna gewoontjes..

Wat ook meespeeld is dat je hier al een 911 voor 10K op de kop kan tikken (wel een 996 uiteraard)
https://www.autotrader.co...ry-option=on&year-to=2021

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Dat is het grote probleem in Nederland: het zoeken van negatieve dingen plus jezelf overal mee bemoeien. Ik zelf rij nu al meerdere jaren behoorlijk dure auto's en vanaf jan 2021 zelfs een auto dik boven de ton, maar ik zet hem bij bepaalde klanten nog steeds om de hoek neer en ga dan een stukje lopen. Ik heb er ook maling aan en koop wat ik mooi vind, maar je moet sterk rekening houden met het feit dat je het niet overal kan tonen. Dus een beetje zelfbescherming dan maar en de auto neerzetten buiten zicht. Doe je dit niet, sta je gewoon met 0-1 achter aan het begin van je gesprek.

Het is pure afgunst, zeker als ze allerlei non-informatie erbij gaan verzinnen. Dingen zoals jij al aangaf over leeftijd, compenseer-gedrag etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

In mijn omgeving zie ik dat de meesten het leuk vinden om naar dure auto’s te kijken, maar zodra je in een duurdere auto rijdt ben je ineens een patser. Als je jouw hoofd boven het maaiveld steekt moet je schijnbaar iets compenseren, zit je in een midlifecrises, et cetera. Dat een klant denkt dat je tarief waarschijnlijk veel te hoog is als je jezelf een Porsche 911 kunt veroorloven, daar kan ik me nog enigszins iets bij voorstellen. Al is dat volgens mij ook typisch Nederlands én vaak onterecht.
Zelf rij ik een vriendelijk ogende klassieker van pakweg 25k dus kan er in die zin niet over meepraten, maar vind het wel net zo Nederlands om je druk te maken over wat een ander wel niet zou denken. Volgens mij interesseert het de meesten mensen geen snars hoe jij je centen uitgeeft, en als het al onderwerp van gesprek wordt dan blijkt hooguit dat je een passie hebt en ergens enthousiast van wordt. Die grijsgedraaide anekdote van een relatie die na een bezoek meeloopt naar de parkeerplaats om te zien wat voor auto je rijdt hoor je vaker in dit soort discussies dan dat het werkelijk gebeurt. :)

En ook ik dan maar een plaatje om het luchtig te houden. :) Mijn karretje was toe aan een frisse APK en aangezien je nu met Corona toch niet in de showroom kunt snuffelen heb ik er maar eens voor gekozen om hem te laten halen en brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb_rFipOpv8Zxtnp30DFOHQmePg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmJy2xqkijcofqAxscRim6zc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dit was ook 1 van de zaken waar ik even over zitten denken heb bij de aanschaf van de Panamera, ook dik over 100k.
Wat gaan de mensen denken..?

3 categorieën:
- vrienden: ik ben er zeker van dat de meeste mij het gunnen

- kennissen: voor zij die het mij niet gunnen, kunnen de boom in. Als ik iets nodig zou hebben of in de shit zou zitten, zouden zij ook diegene zijn die een mening klaar hebben zonder hulp. Dus ik zal het snel weten. En hou ik eigenlijk geen rekening mee..

- professionele klanten: ga ik ook voorzichtiger mee om. Heb ook al een mogelijks antwoord klaar als er toch iets van feedback zou komen: een uitzonderlijke deal kunnen maken op een jonge 2e hands die evenveel zou kosten als een nieuwe 5 serie. Zij weten niet dat dit een verzonnen verhaal is :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

kazzzdafke schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:44:
- professionele klanten: ga ik ook voorzichtiger mee om. Heb ook al een mogelijks antwoord klaar als er toch iets van feedback zou komen: een uitzonderlijke deal kunnen maken op een jonge 2e hands die evenveel zou kosten als een nieuwe 5 serie. Zij weten niet dat dit een verzonnen verhaal is :)
Waarom zou je in godsnaam een verhaal moeten verzinnen? Dit is precies wat ik bedoel, het probleem is dat we ons schamen omdat we iets moois hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Klopt, maar dat is enkel naar professionele klanten/opdrachtgevers. Als daardoor een deal zou kunnen afketsen, verzin ik liever een verhaal als ik weet dat ze er zouden kunnen over vallen.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Jazzy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:33:
[...]

Zelf rij ik een vriendelijk ogende klassieker van pakweg 25k dus kan er in die zin niet over meepraten, maar vind het wel net zo Nederlands om je druk te maken over wat een ander wel niet zou denken. Volgens mij interesseert het de meesten mensen geen snars hoe jij je centen uitgeeft, en als het al onderwerp van gesprek wordt dan blijkt hooguit dat je een passie hebt en ergens enthousiast van wordt. Die grijsgedraaide anekdote van een relatie die na een bezoek meeloopt naar de parkeerplaats om te zien wat voor auto je rijdt hoor je vaker in dit soort discussies dan dat het werkelijk gebeurt. :)

En ook ik dan maar een plaatje om het luchtig te houden. :) Mijn karretje was toe aan een frisse APK en aangezien je nu met Corona toch niet in de showroom kunt snuffelen heb ik er maar eens voor gekozen om hem te laten halen en brengen.

[Afbeelding]
Dit is echt waar, het kan je echt een potentiële klant kosten. Zelfs met een CLA heb ik het meegemaakt, een auto van +- 45k. Een relatie van mij, een leverancier, heeft zelfs een Volvo gekocht. Dit terwijl hij liever een Audi of MB had gekocht. Alleen maar door het gezeur van klanten toen hij de auto van zijn vrouw bij zicht had: een MB.

Het ligt ook een beetje aan de klant. Ik kom bij vastgoedbedrijven en daar rijdt alles dik. Maar ik kom ook bij de klant van de vastgoedbedrijven en dan is het anders.

Je hoeft je er dus niet druk over te maken, maar dan moet je een auto kopen die in de massa rijdt of voor lief nemen dat je (veel) omzet misloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
kazzzdafke schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:54:
Klopt, maar dat is enkel naar professionele klanten/opdrachtgevers. Als daardoor een deal zou kunnen afketsen, verzin ik liever een verhaal als ik weet dat ze er zouden kunnen over vallen.
Juist, zelfbescherming. Jammer dat het moet, maar soms is een leugentje om bestwil het beste. Ook niet echt mijn ding, want ben aardig rechtdoorzee en eerlijk. Echter als mensen kwaad willen dan probeer ik dit te voorkomen.

Wel dikke bak krijg je trouwens! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxurydiver
Squawk, gewoon kopen en gaan genieten!
Waar ik woon (Zwitserland, Zurich) is een 911 een redelijk normale wagen en zie je heel veel.
Als ik in NL met mn 11 jaar oude 911 rondrij zie ik aan de gezichten dat het voor veel mensen toch speciaal is.
Zelf ben ik de mening dat de oudere Porsche 911s minder opvallen dan de 991 en 992 daar ze iedere generatie dikker, breder en groter geworden zijn.
Heb er zelf voor gekozen om te “retiren” met een 997 en nog opzoek ben (als zondags auto) naar een generatie 993
Kom zelf uit de consulting en ik weet hoe sommige klanten of hun medewerkers denken. Een hele oude porsche wordt sneller geaccepteerd dan de laatste versie want de mensen weten de waarde vaak dan niet...
Mooie 911 RS uit 1973 nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Redondo1982 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:24:
Je hoeft je er dus niet druk over te maken, maar dan moet je een auto kopen die in de massa rijdt of voor lief nemen dat je (veel) omzet misloopt.
Moet zeggen dat ik in mijn jaren als zelfstandig consultant altijd een redelijke take it or leave it mentaliteit heb gehad, dan merk je tijdens het kennismaken en afstemmen van de voorwaarden snel genoeg of er een match is. Een relatief hoog tarief filtert de kutorganisaties er behoorlijk uit, de klanten waar je dan komt willen je echt graag over de vloer hebben. In die tijd ben ik bij klanten gekomen met onder andere:

- champagnekleurige Jaguar XJ6 uit 1995
- nieuwe Citroën DS3 diesel omdat ik de XJ8 te duur vond rijden
- een nieuwe Mercedes C350e kombi met de Classic grille omdat de DS3 een trage robotbak had waar ik niet aan kon wennen
- 20 jaar oude modderige V70 omdat mijn vrouw de andere auto mee had
- zelfde V70 met een aanhanger omdat ik daarvoor of daarna iets moest ophalen
- een donkerblauwe Jaguar XJ8 uit 2001 omdat ik na een jaar compleet uitgekeken was op de C350e
- Porsche 914 uit 1973 omdat het mooi weer was
- Diezelfde 914 die ik met een accubooster moest starten wegens een elektrisch probleem, eigenlijk omdat ik het weekend een rally gereden had in de Ardennen en maandag een afspraak had in Gent
- een Can-am Outlander quad omdat het mooi weer was

Maar goed, ik snap dat mijn ervaringen ook maar n=1 zijn. Blijf er bij dat het voor 90% tussen de oren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden.

En hoe zijn de reacties op de Porsche in de privé-sfeer? Vooral positief en blij voor je? Of komen vrienden en familie toch ook wel met onnodige vooroordelen en (subtiele) uitingen van jaloezie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Jazzy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:15:
[...]
Moet zeggen dat ik in mijn jaren als zelfstandig consultant altijd een redelijke take it or leave it mentaliteit heb gehad, dan merk je tijdens het kennismaken en afstemmen van de voorwaarden snel genoeg of er een match is. Een relatief hoog tarief filtert de kutorganisaties er behoorlijk uit, de klanten waar je dan komt willen je echt graag over de vloer hebben. In die tijd ben ik bij klanten gekomen met onder andere:

- champagnekleurige Jaguar XJ6 uit 1995
- nieuwe Citroën DS3 diesel omdat ik de XJ8 te duur vond rijden
- een nieuwe Mercedes C350e kombi met de Classic grille omdat de DS3 een trage robotbak had waar ik niet aan kon wennen
- 20 jaar oude modderige V70 omdat mijn vrouw de andere auto mee had
- zelfde V70 met een aanhanger omdat ik daarvoor of daarna iets moest ophalen
- een donkerblauwe Jaguar XJ8 uit 2001 omdat ik na een jaar compleet uitgekeken was op de C350e
- Porsche 914 uit 1973 omdat het mooi weer was
- Diezelfde 914 die ik met een accubooster moest starten wegens een elektrisch probleem, eigenlijk omdat ik het weekend een rally gereden had in de Ardennen en maandag een afspraak had in Gent
- een Can-am Outlander quad omdat het mooi weer was

Maar goed, ik snap dat mijn ervaringen ook maar n=1 zijn. Blijf er bij dat het voor 90% tussen de oren zit.
toon volledige bericht
Ik ben ook zelfstandig consultant. Rijd ik een leuke a4 en dat is geaccepteerd. Maar zodra ze het kenteken invoeren en de nieuwwaarde zien (90K) begint het gezeik. En dan zeg ik altijd. Al kwam ik in een eend voorrijden, mijn tarief blijft hetzelfde. Het word tijd dat ik de taycan ga halen 😅.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xos

xos

Mijn eigen ervaring is eigenlijk helemaal niet zo dat men het je misgunt. Ik heb de afgelopen 4 jaar best wel wat dikke auto's gehad, nieuwe rs4, 991 gts en gt3rs en nu een 992 turbo s. In al die tijd heb ik welgeteld 1 keer een opmerking gehad in een zakelijke context. Grappig genoeg van een afdelingshoofd waar ik ooit 10 jaar ervoor als loonslaaf was begonnen en mij terug had gevraagd voor een klus.

Familie en vrienden vinden het prima, sommige zijn wat jaloers maar niemand die het je misgunt. Zou ook raar zijn imho. Overigens krijg je met een audi rs meer aanspraak dan met een 911 is mijn ervaring. Met een 911 alleen wat oudere mannen die het een mooie auto vinden. Met een audi rs of bmw m wat meer jongere. Maar al met al zijn dat soort momenten op 2 handen te tellen in 4 jaar. Enige wat echt ruk is zijn die carspotters die je overal maar fotograferen en op internet zetten, zelfs op eigen terrein. Rennen de straat over als een kip zonder kop. In het begin haal je je schouders op maar inmiddels komt me dat aardig de strot uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Tylen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:47:
[...]

Ik ben ook zelfstandig consultant. Rijd ik een leuke a4 en dat is geaccepteerd. Maar zodra ze het kenteken invoeren en de nieuwwaarde zien (90K) begint het gezeik. En dan zeg ik altijd. Al kwam ik in een eend voorrijden, mijn tarief blijft hetzelfde. Het word tijd dat ik de taycan ga halen 😅.
Maar dat bedoel ik, wat voor relaties heb je als ze de nieuwwaarde van je auto gaan opzoeken? :? Taycan halen, en een dikke ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

xos schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:49:
Mijn eigen ervaring is eigenlijk helemaal niet zo dat men het je misgunt. Ik heb de afgelopen 4 jaar best wel wat dikke auto's gehad, nieuwe rs4, 991 gts en gt3rs en nu een 992 turbo s. In al die tijd heb ik welgeteld 1 keer een opmerking gehad in een zakelijke context. Grappig genoeg van een afdelingshoofd waar ik ooit 10 jaar ervoor als loonslaaf was begonnen en mij terug had gevraagd voor een klus.

Familie en vrienden vinden het prima, sommige zijn wat jaloers maar niemand die het je misgunt. Zou ook raar zijn imho. Overigens krijg je met een audi rs meer aanspraak dan met een 911 is mijn ervaring. Met een 911 alleen wat oudere mannen die het een mooie auto vinden. Met een audi rs of bmw m wat meer jongere. Maar al met al zijn dat soort momenten op 2 handen te tellen in 4 jaar. Enige wat echt ruk is zijn die carspotters die je overal maar fotograferen en op internet zetten, zelfs op eigen terrein. Rennen de straat over als een kip zonder kop. In het begin haal je je schouders op maar inmiddels komt me dat aardig de strot uit.
Ben stiekem wel beetje jaloers op je motor hoor 😅

Maar denk ook wel dat het ligt bij wat voor klanten je over de vloer komt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazzzdafke
DDAY: 30/04 om 9u.. dan is de Panamera klaar :D

Interesting times...

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste