tomtom901 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:27:
[...]
Ik heb meerdere macans gereden maar alleen de turbo van @
GeeMoney kwam qua rij dynamiek enigszins in de buurt van de standaard taycan (rwd). En zijn macan is fully loaded. Wellicht voor jou anders maar ik vind het qua ruil een achteruitgang tenzij je de ruimte echt nodig hebt.
Ik heb nog niet met een Macan gereden, maar ik heb niet de illusie dat een Macan net zo dynamisch rijdt als een Taycan. De GTS schijnt het meest dynamisch van alle uitvoeringen te rijden, maar die ligt buiten budget.
De Taycan is voor mij vooral een heerlijke snelweg cruiser. Vlot, stil, voor mij precies de juiste verhouding comfort/dynamiek/stugheid, de ACC werkt precies zoals ik wil dat hij werkt. Ik kan me dan eigenlijk geen betere auto wensen op dat gebied. Hij heeft echter ook wel wat nadelen voor mij: lomp en onoverzichtelijk in de stad en met parkeren, maar ook op de smalle landweggetjes hier in de buurt (stuur je toch minder snel even de berm in), laag (zowel qua zit als met drempels), twee versnellingen, een wat aanwezige elektromotor op lagere snelheden.
En mijn vriendin ervaart die nadelen nog veel sterker, die rijdt er enkel in omdat het moet en op dagen dat ze naar haar werk gaat zonder afspraken buiten de deur. En dat is in de praktijk gewoon erg onpraktisch. Als zij een dag thuis is, maar in dorp verderop wat boodschappen moet doen ga ik dus met de privé Taycan 220 km op en neer naar werk voor eigen rekening, zodat zij met de leaseauto een paar km verderop de boodschappen kan doen. Met onze GLC heeft ze totaal geen problemen om de stad in te gaan, ik verwacht dat de Macan redelijk vergelijkbaar is qua afmetingen en overzicht.
Zij hoeft trouwens niet perse een Macan hoor, een iX1 oid is ook prima. Het Macan idee komt uit mijn koker, omdat ik het een mooie en gave SUV vindt waar ik zelf ook met plezier in zou rijden. De GLC is ook een fijne auto, maar doet me verder niets. Een Macan is een van de weinige SUV's die me hebberig maakt.
De kogel is zeker nog niet door de kerk en we hebben ook geen haast, uiteindelijk is de oriëntatie en zoektocht ook gewoon leuk. Eerst maar eens gaan rijden met een Macan ergens aankomende weken. Het zou niet voor het eerst zijn dat ik erg enthousiast ben over een auto, maar dat deze na een stuk sturen toch direct van het lijstje kan.
Alles gezegd hebbende, ik vermoed dat ondanks dat de huidige situatie betekent dat het hard gaat met de kilometers op de Taycan, financieel gezien het nog steeds goedkoper is dan een nieuwe of jong gebruikte Macan aanschaffen uiteraard. Het is vooral praktisch en ook wel fysiek (ben ook al 40 he

)