Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:09
Laat de beurs het komende half jaar even floreren en de rente stijgen. Dan kunnen we mooi in november winstnemen en van strategie veranderen - deposito's. Oh dat mag niet want dat is peildatum arbitrage _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:59
Ik geloof dat het wel mag als je het maar tenminste 3 maanden laat staan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36
ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:08:
Laat de beurs het komende half jaar even floreren en de rente stijgen. Dan kunnen we mooi in november winstnemen en van strategie veranderen - deposito's. Oh dat mag niet want dat is peildatum arbitrage _O-
Of dan wordt die Dela spaarverzekering mogelijk tóch nog interessant, je weet het niet! ;)
Met een aanhoudende redelijke positieve beleid en spaarrente verwacht ik eigenlijk toch wel dat we uiteindelijk weer terug gaan naar het oude systeem.
Geef het één jaar zou ik zeggen, dan is boekhoudend-nederland wel klaar met het huidige systeem.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • +6Henk 'm!

• fractus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 13:35
Leuk artikeltje in het FD genaamd De rentekloof veroorzaken we zelf

Korte samenvatting: Iedereen klaagt maar bijzonder weinig spaarders nemen de moeite verder te kijken dan hun huidige bank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-06 21:02
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb mijn ID kaart zoals velen regelmatig gedeeld voor het openen van spaarrekeningen maar ook bij aandelen platvormen en crypto exchanges.

Vooral het id dat die crypto exchanges nog steeds mijn id kaart hebben zit me niet lekker, ook al heb ik de accounts opgezegd.

Nu zit ik te denken wat er gebeurt als ik een nieuwe ID kaart zou aanvragen. Ik neem aan dat de oude ID kaart dan waardeloos word als deze om wat voor reden via hack bemachtigt word?

Maar wat doet het met de lopende spaarrekeningen? Krijgen die banken dan melding dat ik mij opnieuw moet identificeren?

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-06 20:32
Pistachenootje schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:28:
Van VW niets meer gehoord. Daarom zojuist maar Consorsbank aangevraagd. 3% voor 6 maanden vrij opneembaar. Video identificatie ging i.i.g. vlot.
Ik zie dat Consorsbank de rente voor nieuwe klanten vandaag heeft verhoogd naar 3,2%
voor de eerste 6 maanden. Weet niet of de termijn ingaat bij opening van de rekening (zoals bij VW) of vanaf de 1e storting (zoals bij Advanzia). Maar wellicht dat je ook nog voor die 3.2% in aanmerking komt?

Ik heb vanmiddag een rekening geopend en bevestigingsmail van Consorsbank ontvangen.
Morgen de Video Identificatie doen. Daarvoor heb je (naast je paspoort of ID kaart) ook een 2e bewijs van je adresgegevens nodig. Las eerder dat dit in het Duits, Frans of Engels zou moeten zijn.
Is dat inderdaad zo?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VanBreukelen
TonyMontana schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:11:
[...]

Ik zie dat Consorsbank de rente voor nieuwe klanten vandaag heeft verhoogd naar 3,2%
voor de eerste 6 maanden. Weet niet of de termijn ingaat bij opening van de rekening (zoals bij VW) of vanaf de 1e storting (zoals bij Advanzia). Maar wellicht dat je ook nog voor die 3.2% in aanmerking komt?

Ik heb vanmiddag een rekening geopend en bevestigingsmail van Consorsbank ontvangen.
Morgen de Video Identificatie doen. Daarvoor heb je (naast je paspoort of ID kaart) ook een 2e bewijs van je adresgegevens nodig. Las eerder dat dit in het Duits, Frans of Engels zou moeten zijn.
Is dat inderdaad zo?

Ik moet zeggen dat de Duitse bank aanvragen niet echt vaart maken ;)

VWbank bekend. Maar Consors loopt ook nog niet echt vlot.

Ik heb 5 Mei een aantal documenten naar ze gemaild met adres gegevens. 11 Mei krijg ik in het Engels antwoord, dat die taal niet is toegestaan in communicatie.

Dus vandaag dezelfde documenten toegevoegd in de antwoord mail in Duits.

Aanvraag dateerd inmiddels van 27 April. Ben benieuwd...

Ook raar inderdaad dat ze melden dat Nederlandse documenten niet zijn toegestaan. Heb woz aanslag in een pdf vertaald naar engels. Kijken of dat akkoord bevonden word :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ik mag het hopen :)
Is dat inderdaad zo?
Ik had bij de Video ID alleen mijn paspoort nodig. Ik wacht nu op verdere communicatie van Consors.

[Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 16-05-2023 18:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:29
ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:08:
Dat laatste vraag ik mij af. Je verkoopt immers je beleggingen en je schaft geen nieuwe beleggingen aan, máár zet het vrijkomen geld op een goede spaarrekening of deposito. Als je maar niet binnen 3 maanden na 1 jan. weer eenzelfde bedrag in beleggingen steekt kan de belastingdienst hier niets van vinden?

Los van of dit formeel wel/niet mag, gaat de belastingdienst het natuurlijk wel verdacht vinden wanneer je rond het einde/begin van het jaar met grote sommen geld gaat schuiven vermoed ik zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Hoe zou fiscus moeten zien dat je met grote bedragen schuift? Ze mogen je bank mutaties toch niet zomaar inzien? ( doen ze wellicht wel)

http://www.tweakers.net/gallery/14643/sys & http://specs.tweak.to/11068

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:52
klepje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:42:
[...]
For what it's worth (aangezien dit niet via Raisin is): bij Bigbank krijg je elk jaar de rente uitgekeerd :)

En je krijgt ook precies een overzichtje met wanneer je wat uitgekeerd krijgt, dus als je het nu voor bijv 3 jaar vast zet zie je een overzichtje met 16/05/24, 16/05/25 en 16/05/26, met de precieze bedragen erachter.
Zet je het niet vast, dan betaald BigBank alsnog alleen jaarlijks rente uit (op 31 dec). :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:25
@Thijs82 Je mag gerust op 31-12 al je beleggingen verkopen om fiscale redenen, zonder nadelige consequenties. Zolang je maar niet binnen 3 maanden (1-4 dus) opnieuw gaat beleggen.

Overigens 31-12 zal misschien als valutadatum voor het geld 2-1 of 3-1 hebben. Dan heb je op 31-12 dus geen aandelen en geen geld maar formeel wel een vordering. Schiet je nog niets mee op. Beter enkele dagen eerder verkopen dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

juan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:52:
Hoe zou fiscus moeten zien dat je met grote bedragen schuift? Ze mogen je bank mutaties toch niet zomaar inzien? ( doen ze wellicht wel)
Meldplicht grote/ongebruikelijke transacties ter voorkomen witwassen.

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 16-05-2023 19:38]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• juan
*knip* offtopic

[Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 21-05-2023 13:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

*knip* offtopic

[Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 21-05-2023 13:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VanBreukelen
VanBreukelen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:01:
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb mijn ID kaart zoals velen regelmatig gedeeld voor het openen van spaarrekeningen maar ook bij aandelen platvormen en crypto exchanges.

Vooral het id dat die crypto exchanges nog steeds mijn id kaart hebben zit me niet lekker, ook al heb ik de accounts opgezegd.

Nu zit ik te denken wat er gebeurt als ik een nieuwe ID kaart zou aanvragen. Ik neem aan dat de oude ID kaart dan waardeloos word als deze om wat voor reden via hack bemachtigt word?

Maar wat doet het met de lopende spaarrekeningen? Krijgen die banken dan melding dat ik mij opnieuw moet identificeren?

Op Google kan ik weinig vinden, dus het lijkt mij dat er geen slapende honden wakker worden als ik een nieuwe identiteitskaart aanvraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

VanBreukelen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Op Google kan ik weinig vinden, dus het lijkt mij dat er geen slapende honden wakker worden als ik een nieuwe identiteitskaart aanvraag.
Krijg jij niet elke keer dat je een nieuwe ID kaart of paspoort hebt gekregen een belletje van al je banken? ;)

Maar identiteitsfraude ga je er maar weinig mee voorkomen, zolang je naam, geboortedatum, foto, handtekening, etc. niet veranderen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:28
VanBreukelen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:01:

Een nieuwe ID maakt de oude KOPIE ID niet ineens ongeldig of onbruikbaar. Zolang de verloopdatum nog niet 5 jaar in het verleden ligt kan je hier nog van alles mee. Een bank of instelling kan niet controleren of dit de 'laatst uitgegeven ID' is.

Het enige wat enigszins zin heeft is om altijd je kopie ID te voorzien van een watermerk met het doel en datum van de kopie. Maar helaas zijn er banken/instellingen die niet accepteren, hoe onrechtmatig ze daarmee ook bezig zijn. Uiteindelijk wil jij klant worden en kunnen zij absurde dingen eisen, het is aan jou om daar wel of niet in mee te gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
Drardollan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Een nieuwe ID maakt de oude niet ineens ongeldig of onbruikbaar. Zolang de verloopdatum nog niet 5 jaar in het verleden ligt kan je hier nog van alles mee. Een bank of instelling kan niet controleren of dit de 'laatst uitgegeven ID' is.

Het enige wat enigszins zin heeft is om altijd je kopie ID te voorzien van een watermerk met het doel en datum van de kopie. Maar helaas zijn er banken/instellingen die niet accepteren, hoe onrechtmatig ze daarmee ook bezig zijn. Uiteindelijk wil jij klant worden en kunnen zij absurde dingen eisen, het is aan jou om daar wel of niet in mee te gaan.
Sorry, er klopt eigenlijk niets van je post.
Ten eerste; als je een nieuwe ID aanvraagt ,zonder dat je je oude nog hebt. Moet je eerst een verklaring tekenen. Zie hier.
Ten 2e, een bank kan wel degelijk checken of je document geldig is, hiervoor kunnen ze het VIS systeem gebruiken.
Ten 3e; een bank mag een kopie van je ID vragen, ze verwerken ook je BSN.

@VanBreukelen Je zal geen melding krijgen. Er is geen koppeling tussen huidige paspoortnummers en het VIS systeem. VIS wordt enkel gebruikt als je je identificeert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VanBreukelen
denuz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Ten eerste; als je een nieuwe ID aanvraagt ,zonder dat je je oude nog hebt. Moet je eerst een verklaring tekenen. Zie hier.
Ten 2e, een bank kan wel degelijk checken of je document geldig is, hiervoor kunnen ze het VIS systeem gebruiken.

@VanBreukelen Je zal geen melding krijgen. Er is geen koppeling tussen huidige paspoortnummers en het VIS systeem. VIS wordt enkel gebruikt als je je identificeert.
Bedankt voor de fijne info. Ik denk dat zolang er geen fraude mee gepleegd word er geen nieuwe aangevraagd hoeft te worden.

Maar goed om te weten dat als het wel ooit nodig is, wat dan de procedure is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:11
[...]

Maar dat gaat hem verder dus niet helpen bij waar hij bang voor is: identiteitsfraude. Vooral niet als dit ergens in het buitenland wordt gedaan, die kijken echt niet naar VIS.

Ik had laatst ook weer zoiets. Bepaalde instelling wilde mijn paspoort kopiëren, die kon ik dan handmatig watermerken en konden zij dat intern naar de juiste afdeling sturen. Maar i.p.v. kopiëren hadden ze hem direct gescand. Miscommunicatie, maar toen was het kwaad al geschied. Tuurlijk kan je vragen dat te verwijderen etc, maar wie zegt dat dat ook echt gebeurd. En ben er eigenlijk best scherp op normaliter :(

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drardollan
[...]

OK, ik zal je vragen en opmerkingen dan maar beantwoorden.
Uh? Wie heeft het over een kwijtgeraakte ID gehad?

De verwarring zal wel zijn dat ik vergeet er specifiek KOPIE ID bij te zetten. Een kopie wordt niet ingenomen of ongeldig met een nieuwe ID, zolang de verloopdatum nog <5 jaar is kan deze kopie nog voor veel dingen gebruikt worden.
Uh? Wie heeft er gezegd dat een bank dit niet mag?
Uh? Wie heeft er gezegd dat een bank dit niet mag?

[Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 16-05-2023 22:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:01
fractus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:00:
Leuk artikeltje in het FD genaamd De rentekloof veroorzaken we zelf

Korte samenvatting: Iedereen klaagt maar bijzonder weinig spaarders nemen de moeite verder te kijken dan hun huidige bank.
Dat komt mede door extra regelgeving het voor een bedrijf met BV/holding structuur onmogelijk is om een rekening aan te vragen bij een andere bank dan de 3 grootbanken (ABN/ING/Rabobank).

Particulier is dit allemaal vrij simpel en doet men dit sneller, maar dat verklaard wel een verschil in de rentevergoeding.

• Pistachenootje
[...]
Het enige wat enigszins zin heeft is om altijd je kopie ID te voorzien van een watermerk met het doel en datum van de kopie.
Ik las (volgens mij ook op dit forum) dat het vrij eenvoudig is dit watermerk te verwijderen met behulp van software. Wellicht dat iemand deze claim kan staven.

• YakuzA

YakuzA

[...]
Een nieuwe ID maakt de oude KOPIE ID niet ineens ongeldig of onbruikbaar. Zolang de verloopdatum nog niet 5 jaar in het verleden ligt kan je hier nog van alles mee. Een bank of instelling kan niet controleren of dit de 'laatst uitgegeven ID' is.

Als bank zou ik ook niet een kopie ID accepteren waar iemand overduidelijk in heeft zitten photoshoppen. :P
Je weet tenslotte ook niet wat er nog meer veranderd is?

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:35
Je noemt het onrechtmatig, maar de rechter geeft ze gewoon gelijk: https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:145

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:00
YakuzA schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Als bank zou ik ook niet een kopie ID accepteren waar iemand overduidelijk in heeft zitten photoshoppen. :P
Daarom is het handig om gewoon de officiële KopieID app van de overheid te gebruiken. Dat geeft de bank ook meer vertrouwen.

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:20
Weet iemand of de gratis Bunq spaarrekening (zonder betaalrekening) ook te delen is met partner? Dus als en/of rekening? Of gaat dat alleen op voor spaar- én betaalrekeningen ineen.

• Pistachenootje
@Frankenstein hoeveel tijd zat er bij jou tussen aanmelden/identificatie bij Consors en de volgende stap? En wat was die volgende stap, fysieke post?

[Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 17-05-2023 10:54]

• xileS
  • Niet online
Misschien een stomme vraag. Raisin heeft een vaste tegenrekening, maar kan ik wel van andere iban nummers overmaken naar mijn Raisin rekening?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
xileS schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:57:
Misschien een stomme vraag. Raisin heeft een vaste tegenrekening, maar kan ik wel van andere iban nummers overmaken naar mijn Raisin rekening?
Ja, werkt in ieder geval met ING en Openbank

• xileS
  • Niet online
Carfanatic schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Ja, werkt in ieder geval met ING en Openbank
Thanks, dan zal het vast ook met Bunq werken. Scheelt weer 1x extra overmaken.

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-06 14:55
Ik heb nu afgelopen zondag voor de tweede keer van mijn Raisin rekening naar Renault bank (RCI Banque S.A.) een klein bedrag overgemaakt en het staat nog steeds in behandeling.

Weet iemand of het normaal is dat dit soms 3/4 dagen duurt?

• Bijnaweekend
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:36
Ik ben aan het kijken naar pensioensparen. Alleen staat de rente op 15 jaar vast 'maar' op 2,25 % bij Rabobank en 2,30% bij Centraal Beheer. Tot hoe ver verwachten jullie dat dit ongeveer door zal stijgen de komende maanden?

p.s. ik ben specifiek op zoek naar pensioensparen. Dus gelieve niet beginnen over beleggen, spaardeposito's, etc. (hier ben ik bekend mee).

[Voor 24% gewijzigd door Bijnaweekend op 17-05-2023 11:39]

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
Bijnaweekend schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:33:
Ik ben aan het kijken naar pensioensparen. Alleen staat de rente op 15 jaar vast 'maar' op 2,25 % bij Rabobank en 2,30% bij Centraal Beheer. Tot hoe ver verwachten jullie dat dit ongeveer door zal stijgen de komende maanden?
Kan je niet een gewone spaarvast bij CB nemen voor 3,1% voor 20 jaar

• xileS
  • Niet online
Specialsta schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:18:
Ik heb nu afgelopen zondag voor de tweede keer van mijn Raisin rekening naar Renault bank (RCI Banque S.A.) een klein bedrag overgemaakt en het staat nog steeds in behandeling.

Ik wil ook wat op mijn Raisin Renault rekening overmaken, maar het is mij nu onduidelijk of ik gewoon rechtstreeks naar mijn Raisin rekening kan overmaken met de Spaarrekening-ID in de omschrijving of dat ik een storting vooraf moet melden met de + Storten knop?

/edit
Zojuist maar even 1 euro overgemaakt met een normale betaalrekening zonder opname limiet (dus niet vanaf bunq ;p) naar mijn Raisin IBAN met de Spaarrekening-ID in de omschrijving.

Om even te kijken hoe lang dat duurt. Ik neem aan dat de storten knop bedoeld is om geld van de hoofdrekening van Raisin over te zetten naar de specifieke spaarrekening.

[Voor 22% gewijzigd door xileS op 17-05-2023 11:47]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Je kan bij Raisin inderdaad niet rechtstreeks naar de rekeningen bij de betreffende bank overboeken. Als je het toch doet dan wordt het teruggestort.
Andersom geldt hetzelfde: indien je geld overboekt van een andere rekening dan je Raisin-rekening naar een deposito- of spaarrekening bij een partnerbank, dan zal het bedrag direct en zonder rente worden teruggestort
Met deze instructies kan je de overboeking naar Raisin automatisch laten storten op de gewenste spaarrekening: https://klantenservice.ra...-in-te-loggen-bij-Raisin-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:44
Tja, wisten we dat maar. Persoonlijk geloof ik er niet zo in dat de inflatiegeest zomaar weer de in fles gaat. Volgens het boekje zouden we nog wat rentverhogingen tegemoet kunnen moeten zien. Indien de centrale banken echt onafhankelijk opereren zou dat ook moeten gebeuren. Maar in die echte onafhankelijkheid geloof ik ook niet zo. Dus mijn meest gerichte gok is dat we nu zo'n beetje op de top zitten. Helaas. Want concreet boeren we er nu natuurlijk flink op achteruit met deze rentestanden.

Zelf zit ik nu (binnenkort) op 0,8% bij NN. Variabel. Overstappen kost ook zo'n 200 euro. Dat moet je ook meerekenen. Voor omzetten naar een hogere depositorente is de looptijd naar de uitkeringsfase, voor mij, te kort.

Wat is wijsheid? Tja, goed raad is en blijft altijd duur....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:51
JeyJey schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:39:
Weet iemand of de gratis Bunq spaarrekening (zonder betaalrekening) ook te delen is met partner? Dus als en/of rekening? Of gaat dat alleen op voor spaar- én betaalrekeningen ineen.
Je kunt inderdaad je partner in de app uitnodigen om er zo een gezamenlijke spaarrekening van te maken.

• Knakenpoetser
  • Laatst online: 23:31
OttiglioM schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Tja, wisten we dat maar. Persoonlijk geloof ik er niet zo in dat de inflatiegeest zomaar weer de in fles gaat. Volgens het boekje zouden we nog wat rentverhogingen tegemoet kunnen moeten zien. Indien de centrale banken echt onafhankelijk opereren zou dat ook moeten gebeuren. Maar in die echte onafhankelijkheid geloof ik ook niet zo. Dus mijn meest gerichte gok is dat we nu zo'n beetje op de top zitten. Helaas. Want concreet boeren we er nu natuurlijk flink op achteruit met deze rentestanden.

Zelf zit ik nu (binnenkort) op 0,8% bij NN. Variabel. Overstappen kost ook zo'n 200 euro. Dat moet je ook meerekenen. Voor omzetten naar een hogere depositorente is de looptijd naar de uitkeringsfase, voor mij, te kort.

Wat is wijsheid? Tja, goed raad is en blijft altijd duur....
Jij denkt dat we nu op de top zitten. Zou best kunnen. Ik ben teveel rookie om erover te kunnen oordelen. De laatste verhoging van de ECB van begin mei 2023 bracht voor het gevoel weinig banken in actie om hun rente te verhogen.
Maar ik hou sinds een paar maanden de standen een beetje bij en toch zag ik dat redelijk wat banken hun rente wel degelijk iets verhoogd hebben. Niet drastisch maar opwaartse lijn blijft zichtbaar.

Nu kun je bij vrij opneembaar van bank veranderen als er opeens betere rentes komen. En als je een deposito niet al te lang vast zet dan kun je jezelf voorhouden dat je op het moment van afsluiten de beste keuze maakte. Zelfs als de gekozen rentestand kort erop ver overtroffen wordt. Die kort lopende deposito komt echter toch al snel weer vrij zodat je weer een hogere actuele rente kunt bedingen.

Bij pensioensparen is dat natuurlijk compleet anders. Ik zit zelf niet met dat dilemma maar het lijkt me inderdaad vreselijk lastig, want inderdaad...wat is wijsheid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Specialsta schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:18:

Als ik op werkdag overmaak van Raisin naar Renault, stond het er laatste dezelfde dag nog op.
Vanaf openbank rechtstreeks naar de Renault rekening was doorlooptijd 1 werkdag.

• Bijnaweekend
OttiglioM schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Zelf denk ik ook dat we aardig op de top zitten en dat we nog wel ietsje hoger kunnen, maar niet veel hoger. Wacht denk ik nog 1 of 2 verhogingen af van Rabobank / Centraal Beheer en stap dan wel in. Hopelijk niet te laat dan >:)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Zonnegeer
Rabobank verhoogt rente op vrij opneembare spaartegoeden miv 1 juni 2023 van 0,75 naar 1,00%.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Facepalm
  • Laatst online: 20:12
Pistachenootje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:53:
@Frankenstein hoeveel tijd zat er bij jou tussen aanmelden/identificatie bij Consors en de volgende stap? En wat was die volgende stap, fysieke post?
Ik heb vandaag mijn welkomstpakket ontvangen van Consorsbank met de post, de aanvraag en legitimatie gedaan op 20 april. Dus van aanvraag tot openen duurde ongeveer een maand. Helaas staat er 3% rente en niet 3.2% rente zoals ik net lees.

Het openen zou misschien sneller kunnen als je meteen na ontvangst van het 'Vorgangsnummer' het uittreksel BRP alvast opstuurt met dat nummer erbij. Ik kreeg denk ik een week later een brief per post met het verzoek het op te sturen. Heb het uittreksel overigens netjes weer terug ontvangen, ook een week later ongeveer.

Eerste indruk is wel goed. Ik zie dat het mogelijk is een tegenrekening in te stellen voor de veiligheid, en ook lijken er geen belastingen te worden ingehouden die men zou moeten betalen als je in Duitsland belastingplichtig bent. Misschien open ik ook wel een betaalrekening, gratis als je het salaris er op laat storten :*)

[Voor 5% gewijzigd door Facepalm op 17-05-2023 15:36]

• feddesman
Hoe werkt het bij langdurige deposito van ckv ? 3.5% met jaarlijkse rentebetaling. Krijg je de rente dan op je raisin rekening elk jaar uitgekeerd?

• Bijnaweekend
Zonnegeer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:20:
Rabobank verhoogt rente op vrij opneembare spaartegoeden miv 1 juni 2023 van 0,75 naar 1,00%.
Hopelijk ook een verhoging voor pensioensparen (maar lees hierover niets in de nieuwsartikelen).

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
feddesman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:32:
Hoe werkt het bij langdurige deposito van ckv ? 3.5% met jaarlijkse rentebetaling. Krijg je de rente dan op je raisin rekening elk jaar uitgekeerd?
Dat staat heel mooi in de productinformatie en heb ik hier deze week nog geciteerd.

spoiler:
Wordt aan het einde van de looptijd uitgekeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:50
Bijnaweekend schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Hopelijk ook een verhoging voor pensioensparen (maar lees hierover niets in de nieuwsartikelen).
Kijk hier eens. https://www.rabobank.nl/p...over-rente/rentewijziging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 10:23
[...]

Is dat inderdaad zo?
Ik zat even te kijken in de kleine lettertjes en mij zijn 2 zaken opgevallen bij Consors. De 3.2% is vast voor 6 mnd tenzij de Europese rente (ECB verwijzen ze naar) zinkt onder de 3,2%. Daarnaast kleiner puntje van aandacht: de rente wordt per kwartaal uitbetaald ipv maandelijks.

• Bijnaweekend
Dankjewel! 15 jaar gaat naar 2,50 % (was 2,25%). 20 jaar naar 2,75% (was 2,25%). Kijk, dat begint erop te lijken.

[Voor 5% gewijzigd door Bijnaweekend op 17-05-2023 16:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:52
Misschien heeft de aandacht in de media en van mevrouw kaag toch effect

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

RobertMe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Dat staat heel mooi in de productinformatie en heb ik hier deze week nog geciteerd.

spoiler:
Wordt aan het einde van de looptijd uitgekeerd.
Wordt weliswaar aan het einde van de looptijd uitgekeerd, maar er is (in tegenstelling tot bepaalde andere deposito's bij Raisin) wel sprake van rente-op-rente. Dat betekent dat de effectieve rente op jaarbasis hier gelijk is aan de nominale rente.

• RobertMe
Zr40 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Wordt weliswaar aan het einde van de looptijd uitgekeerd, maar er is (in tegenstelling tot bepaalde andere deposito's bij Raisin) wel sprake van rente-op-rente. Dat betekent dat de effectieve rente op jaarbasis hier gelijk is aan de nominale rente.
Maar dat stond al in de originele vraag ;) En daarover ging de discussie eerder deze week ook al, wat dan ook het moment was dat ik het letterlijke stuk uit de productinformatie gekopieerd en hier gepost heb is geweest. "Jaarlijkse rente-op-rente" "aan het eind van de looptijd uitbetaald".

• feddesman
RobertMe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Maar dat stond al in de originele vraag ;) En daarover ging de discussie eerder deze week ook al, wat dan ook het moment was dat ik het letterlijke stuk uit de productinformatie gekopieerd en hier gepost heb is geweest. "Jaarlijkse rente-op-rente" "aan het eind van de looptijd uitbetaald".
Ja had dat wel gelezen maar drong toch niet helemaal door.
Zit te twijfelen om de 8 jaars af te sluiten voor m’n kinderen.
Ik denk niet dat ie nog heel veel meer gaat stijgen.

• Bijnaweekend

p.s. ik ben specifiek op zoek naar pensioensparen. Dus gelieve niet beginnen over beleggen, spaardeposito's, etc. (hier ben ik bekend mee).
Kom er nu pas achter dat de vaste rente geldt per inleg. Ikzelf dacht dat je de rente 15 jaar kon vastzetten en dan jaarlijks kon storten tot jij je jaarruimte had bereikt. Maar zo werkt het helaas niet. Op deze manier kom je op gemiddeld een lage rente uit over je totaal - want de rente gaat uiteindelijk wel weer zakken :|

YouTube: Zo werkt een vaste rente

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tudeurnus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:59
Zonnegeer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:20:
Mooi. ABN en ING verhogen slaafs de rente mee de komende dagen/weken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16
Bijnaweekend schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Dankjewel! 15 jaar gaat naar 2,50 % (was 2,25%). 20 jaar naar 2,75% (was 2,25%). Kijk, dat begint erop te lijken.
Deze rentes zijn niet voor pensioensparen maar voor gewoon doelsparen. Voor pensioensparen (toekomstsparen) zijn de rentes 2,3% voor 15 jaar en 2,50% voor 20 jaar. Maar wel een verhoging! Aangezien het belastingvoordeel per kalenderjaar is, zou je eventueel je geplande inleg nog even op een gewone spaarrekening kunnen zetten en dan eind december pas storten op deze toekomstsparenrekening. Als je tenminste denkt dat de rente nog verder zal stijgen dit jaar.
Bijnaweekend schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Kom er nu pas achter dat de vaste rente geldt per inleg. Ikzelf dacht dat je de rente 15 jaar kon vastzetten en dan jaarlijks kon storten tot jij je jaarruimte had bereikt. Maar zo werkt het helaas niet. Op deze manier kom je op gemiddeld een lage rente uit over je totaal - want de rente gaat uiteindelijk wel weer zakken :|

Zou ook een beetje vreemd zijn op een spaarrekening dat je een % kan vastzetten en dan daarna tegen dat % kan bijstorten. Dat klinkt meer als een bankspaarhypotheek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• feddesman
Bijnaweekend schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:30:
[...]

idd elke inleg heeft z’n eigen rente en gezamenlijk maakt dat een middelrente.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• feddesman
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,14% p.j. naar 2,16% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 19 mei om 12 uur 's middags.

Lekker de moeite ook

Acties:
  • +2Henk 'm!

• juan
Is het al weer zover, dat we nu weer met honderdsten gaan muteren...?

Met de verwachting dat ECB nog een aantal keer verhoogd, zou ik verwachten dat 3% toch het minste is, waar we dit jaar op moeten uitkomen (los van Duitse banken actief in NL)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• feddesman
juan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:37:

Met de verwachting dat ECB nog een aantal keer verhoogd, zou ik verwachten dat 3% toch het minste is, waar we dit jaar op moeten uitkomen (los van Duitse banken actief in NL)
Denk dat we dat niet gaan halen voor variabel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:05
Bij meerjarige deposito's van CKV via Raisin is er sprake van rente op rente en wordt deze aan het einde van de looptijd uitbetaald.

De effectieve rente is gelijk aan de nominale rente, bijvoorbeeld 3,50% bij 7 jaar.
Maar is de effectieve rente niet hoger door de rente op rente en dus 3,89% ?

• Zonnegeer
Gaat Bunq op korte termijn nog iets doen, dat is wat ik mij afvraag?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34
Bijnaweekend schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Heb je wel een account aangemaakt 2 dagen nadat je de bevestiging hebt ontvangen?
Kun je bij de registratie zelf een wachtwoord kiezen, of krijg je die gemaild?

Als ik een account probeer te registeren met mijn gekregen Advanzia Account no. krijg ik telkens te zien dat mijn inloggegevens onbekend zijn.
Paswoord al een paar keer gereset wat gewoon prima werkt.

[Voor 26% gewijzigd door Strider op 17-05-2023 18:28]

BlaBlaBla

• Bijnaweekend
Strider schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Kun je bij de registratie zelf een wachtwoord kiezen, of krijg je die gemaild?
Die heb je bij het aanmelden opgegeven. Vergeten op te schrijven gok ik? ;)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34
Bijnaweekend schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Die heb je bij het aanmelden opgegeven. Vergeten op te schrijven gok ik? ;)
Ik probeer het hier te registeren maar het werkt gewoon niet. Of moet ik op een andere pagina zijn? Ik begrijp niet waarom de wachtwoord reset wel gewoon werkt.

Anmeldedaten unbekannt oder fehlerhaft. (101)

https://mein.advanziakont...htm#deposit_registration1

[Voor 5% gewijzigd door Strider op 17-05-2023 18:36]

BlaBlaBla

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
Zonnegeer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:13:
Gaat Bunq op korte termijn nog iets doen, dat is wat ik mij afvraag?
Ik hoop het stiekem ook wel, maar of ze iets gaan doen kan je volgens mij niet echt zeggen. Ik hoop op 2,20 - 2,25% rente.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Drardollan
YakuzA schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Daarom zal een bank dat niet zo snel meer doen, dat was een paar jaar geleden wel anders.

Overigens heb ik bewust in mijn reactie gesproken over instellingen, er zijn genoeg plekken waar een kopietje voldoende is. Met alle risico’s van dien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
MikeN schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Je noemt het onrechtmatig, maar de rechter geeft ze gewoon gelijk: https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBAMS:2023:145
Helaas wel. Te absurd voor woorden, je moet er maar op vertrouwen dat ze goed met je kopie omgaan. En we weten allemaal hoe veilig de opslag tegenwoordig is.

• Pistachenootje
dwdd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:08:
Bij meerjarige deposito's van CKV via Raisin is er sprake van rente op rente en wordt deze aan het einde van de looptijd uitbetaald.

De effectieve rente is gelijk aan de nominale rente, bijvoorbeeld 3,50% bij 7 jaar.
Maar is de effectieve rente niet hoger door de rente op rente en dus 3,89% ?
Ik heb me er niet in verdiept maar ik vermoed ook dat daar iets niet klopt. Het is wat dat betreft ook opvallend dat er een fout komt bij het bedrag.
https://tweakers.net/i/vMwR_-Oa_oUUOlYO2SARsyyFfoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xteeuvRSmf7Y2bgjnxgWdvat.png?f=user_large

• Bijnaweekend
Strider schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Ik probeer het hier te registeren maar het werkt gewoon niet. Of moet ik op een andere pagina zijn? Ik begrijp niet waarom de wachtwoord reset wel gewoon werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bijnaweekend
Strider schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Ja hier moet je zijn. Als je de bevestiging hebt gekregen per mail dan moet je 2 dagen wachten. En dan geef je bij het registreren je klantnummer op (die je per mail hebt gekregen) en het wachtwoord (die je ooit hebt opgegeven bij het aanmelden).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Pistachenootje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:33:
[...]
Ik heb me er niet in verdiept maar ik vermoed ook dat daar iets niet klopt. Het is wat dat betreft ook opvallend dat er een fout komt bij het bedrag.
[Afbeelding]
Infinity money glitch unlocked ;)

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:36
Bijnaweekend schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Ja hier moet je zijn. Als je de bevestiging hebt gekregen per mail dan moet je 2 dagen wachten. En dan geef je bij het registreren je klantnummer op (die je per mail hebt gekregen) en het wachtwoord (die je ooit hebt opgegeven bij het aanmelden).
Het was voor mij ook een puzzel maar ik heb eindelijk wat geld bij Advanzia.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:53:
[...]

NaN is Not a Number. Als het infinity was dan stond er Inf.
[/party pooper]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 12:39
YakuzA schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:53:
[...]

100 euro netto per dag vind ik ook prima

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-06 12:34
Net een account geopend bij Bunq. Ging heel makkelijk. ID-verificatie was heel erg snel klaar.

Waar ik me wel zorgen over maak, is dat het erop lijkt dat er geen vaste tegenrekening is. Dit voelt voor mij toch wat onveilig aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carfanatic
HarryHaver schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:53:
Net een account geopend bij Bunq. Ging heel makkelijk. ID-verificatie was heel erg snel klaar.

Waar ik me wel zorgen over maak, is dat het erop lijkt dat er geen vaste tegenrekening is. Dit voelt voor mij toch wat onveilig aan.
Zoek maar een op "bunq tegenrekening" bovenaan de pagina. :O

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:43:
Je kan bij Raisin inderdaad niet rechtstreeks naar de rekeningen bij de betreffende bank overboeken. Als je het toch doet dan wordt het teruggestort.

[...]

Met deze instructies kan je de overboeking naar Raisin automatisch laten storten op de gewenste spaarrekening: https://klantenservice.ra...-in-te-loggen-bij-Raisin-
Thanks. Gewoon voor een "periodieke" storting kiezen dus en de PLAN omschrijving daarvan kopiëren, welke ook gewoon gebruikt kunnen worden voor eenmalige stortingen.

Zo te lezen zijn overboeking alleen vanaf tegenrekening mogelijk, maar hierboven las ik van andere gebruiker dat het wel weer mogelijk was van verschillende rekeningen. Ik kan 1 testje doen van een andere niet bunq rekening om te kijken wat er gebeurd.

Wat mij ook gisteren opviel is dat bij de transacties dat de tijdstippen niet klopten. Ik zag bv 1 transactie in behandeling, waarvan het tijdstip 14 uur eerder was dan ik de order had doorgegeven. Best vreemd naar mijn idee.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:52
feddesman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:36:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,14% p.j. naar 2,16% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 19 mei om 12 uur 's middags.

Lekker de moeite ook
juan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:37:
Met deze 2 hondersten gaan ze net over Renault heen en staan daardoor vanaf morgen bij Raisin weer bovenaan het lijstje.

Banca Progetto heeft hun minimum voor depositos weer verlaagd van € 20K naar € 10K:

• rechtsherstel
xileS schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Thanks. Gewoon voor een "periodieke" storting kiezen dus en de PLAN omschrijving daarvan kopiëren, welke ook gewoon gebruikt kunnen worden voor eenmalige stortingen.

Zo te lezen zijn overboeking alleen vanaf tegenrekening mogelijk, maar hierboven las ik van andere gebruiker dat het wel weer mogelijk was van verschillende rekeningen. Ik kan 1 testje doen van een andere niet bunq rekening om te kijken wat er gebeurd.

Wat mij ook gisteren opviel is dat bij de transacties dat de tijdstippen niet klopten. Ik zag bv 1 transactie in behandeling, waarvan het tijdstip 14 uur eerder was dan ik de order had doorgegeven. Best vreemd naar mijn idee.
Overboekingen kunnen vanaf elke rekening zolang die maar op jouw naam staat.

• juan
20k minimum is alleen voor nieuwe deposito’s.
Mijn bestaande van 15k mag ik verlengen op 12 juni

• RobertMe
juan schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:55:
20k minimum is alleen voor nieuwe deposito’s.
Mijn bestaande van 15k mag ik verlengen op 12 juni
Heb je het over Banca Progetto? Want @GroteVoet459 geeft daarvan toch aan dat het minimum bedrag weer is verlaagd. Dat is altijd 10k geweest, tot het ergens rond de laatste verhoging ineens 20k was. Maar zoals @GroteVoet459 dus aangeeft is dat nu weer 10k.
Waarschijnlijk is er dus geen verschil in nieuwe depositos vs verlengen. Maar heb je de verlenging aangeboden gekregen toen het minimumbedrag alweer verlaagd wordt. Maar het valt uiteraard ook niet uit te sluiten dat verlengen wel nog mocht voor het lagere bedrag. Ligt natuurlijk ook aan de redenen waarom ze het minimumbedrag verhoogd hadden. In de hoop om meer geld op te halen, of juist om minder geld op te halen. Als ze meer geld willen ophalen is het dus logisch dat ze proberen de aflopende depositos te verlengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 17:49
HarryHaver schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:53:

zeer onveilig en Bunq weigert ondanks feedback deze mogelijkheid te bieden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16
xxxMaverick schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Zijn er al meldingen van Bunq spaarders die hierdoor gedupeerd zijn geraakt?
Ik vraag me af hoe banken in het algemeen, en Bunq specifiek omgaan met frauduleuze handelingen / hacks waardoor klanten gedupeerd zijn geraakt. Ik weet dat als je zelf geld overboekt naar een rekening wat achteraf een scam blijkt te zijn dat je zelf daarvoor verantwoordelijk bent, maar volgens mij zijn er ook wel gevallen waarbij de bank wel over de brug komt als het niet aan de spaarder zelf te wijten is?

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Zeer onveilig is ook wel wat overdreven. En als je bij Bunq ook een spaarrekening afneemt (waarmee ze initieel begonnen zijn en waar ze je nu ook naar zullen willen pushen) voegt een vaste tegenrekening 0,0 toe.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Pistachenootje
Die discussie over geen vaste tegenrekening bij Bunq is nu al zo vaak voorbij gekomen. Bij Openbank ook geen vaste tegenrekening maar daar hoor ik eigenlijk niemand over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Specialsta
  • Laatst online: 04-06 14:55
geenstijl schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:01:
[...]
Als ik op werkdag overmaak van Raisin naar Renault, stond het er laatste dezelfde dag nog op.
Vanaf openbank rechtstreeks naar de Renault rekening was doorlooptijd 1 werkdag.
Oh dan vraag ik me wat er aan de hand is. Ik heb zondag/maandag (volgens mij staat de datum van Raisin 1 dag verder) geld overgemaakt van mijn Raisinrek naar Renault en het staat er dus nog steeds niet op en is in behandeling. Het is ook geen groot bedrag, dus dat kan het niet zijn. Vraag me af wat er aan de hand is, de eerste keer storten daar was geen probleem.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:00:
Die discussie over geen vaste tegenrekening bij Bunq is nu al zo vaak voorbij gekomen. Bij Openbank ook geen vaste tegenrekening maar daar hoor ik eigenlijk niemand over.
Maar bij OpenBank is het dan ook volkomen logisch. Daar moet je verplicht een betaalrekening afnemen. Dus daar kun je ten alle tijden het geld over maken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan overboeken naar elke tegenrekening.
Oftewel: het wordt hier nogal zwaar gericht op het feit dat ze bij Bunq alleen een spaarrekening af (kunnen) nemen. Pak je een betaalrekening erbij is die vaste tegenrekening van de betaalrekening hartstikke onzinnig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bt0
  • Laatst online: 23:23
[...]

Zoals eerder aangegeven, je kan de beveiliging van Easy Savings verbeteren door er een maanddeposito van te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 17:49
bt0 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Zoals eerder aangegeven, je kan de beveiliging van Easy Savings verbeteren door er een maanddeposito van te maken.
Had ik gemist , ga eens kijken !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• feddesman
Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,11% p.j. naar 2,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 22 mei om 12 uur 's middags.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:00:
Al genoeg mensen hier óók over klagen hoor en je kunt daar zelfs direct van de spaarrekening geld overmaken, ook al krijg je daar nog een aparte betaalrekening bij.
Punt is verder denk ik ook wel gemaakt, sommigen maken het hier zo ontzettend moeilijk voor zichzelf.
Gelukkig is er nog een alternatief voor die groep: de vertrouwde huisbank :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:39

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

JohanNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Al genoeg mensen hier óók over klagen hoor en je kunt daar zelfs direct van de spaarrekening geld overmaken, ook al krijg je daar nog een aparte betaalrekening bij.
Punt is verder denk ik ook wel gemaakt, sommigen maken het hier zo ontzettend moeilijk voor zichzelf.
Gelukkig is er nog een alternatief voor die groep: de vertrouwde huisbank :)
Nou het kan ook gewoon bij wat andere banken, alleen dan niet met bonus rente etc. Ik zit bij de LeasePlanBank, mede ook om vaste tegenrekening, maar ook omdat zij wel een en/of rekening aanbieden. Dat laatste vind ik belangrijker dan een vaste tegenrekening. Want het geld op de rekening is niet alleen van mij maar ook van mijn wederhelft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Barrycade schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:11:
[...]

Nou het kan ook gewoon bij wat andere banken, alleen dan niet met bonus rente etc. Ik zit bij de LeasePlanBank, mede ook om vaste tegenrekening, maar ook omdat zij wel een en/of rekening aanbieden. Dat laatste vind ik belangrijker dan een vaste tegenrekening. Want het geld op de rekening is niet alleen van mij maar ook van mijn wederhelft.
Dan is dat mogelijk wat handiger inderdaad, alhoewel hier ook wel weer wat oplossingen voor te vinden zijn.
Elk een rekening openen of zaken vastleggen bij de notaris bijvoorbeeld.

Wat mij betreft is er één ding wat wel echt een probleem kan opleveren en geen goede oplossing voor is te vinden, en dat is hetgeen met buitenlandse erfbelastingen, inclusief de afwikkeling hiervan.
Dat kan een héél duur en tijdrovend proces worden voor je erfgenamen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bt0
  • Laatst online: 23:23
JohanNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Wat mij betreft is er één ding wat wel echt een probleem kan opleveren en geen goede oplossing voor is te vinden, en dat is hetgeen met buitenlandse erfbelastingen, inclusief de afwikkeling hiervan.
Dat kan een héél duur en tijdrovend proces worden voor je erfgenamen.
Dat is wat mij betreft ook het grootste probleem met buitenlandse spaarrekeningen en termijndeposito's. Je moet weten hoe het zit om een verantwoorde keuze te maken. En ook al krijgen de nabestaanden een vrijstelling, dan nog moeten zij dat eerst in het buitenland regelen en afwikkelen, met alle tijd en kosten die ermee gemoeid zijn.

Ik vrees bij Renault Bank dat Frankrijk erfbelasting mag heffen, want het spaargeld staat bij een Franse bank op een spaarrekening met een Frans IBAN. Dus dan heb je Nederlandse én Franse erfbelasting.

Bij Orange Bank is het wat ingewikkelder. Dan heb je ook een Frans IBAN, maar Spanje speelt in die situatie wellicht ook een rol. Immers, Spanje mag over de rente bronbelasting heffen (daar kan je overigens eenvoudig weer vanaf komen), maar ik kan nergens vinden waarom. En mag Spanje dan ook erfbelasting heffen? En op basis van welk criterium kan Spanje zeggen, dat is voor ons binnenlands vermogen? Dus bij Orange Bank heb je wellicht te maken met Franse, Spaanse én Nederlandse erfbelasting.

En die buitenlandse erfbelasting is niet allemaal met de Nederlandse belastingdienst te verrekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rechtsherstel
Chat GPT is er heel duidelijk over:
Ja, je moet Spaanse erfbelasting betalen over spaargeld in Spanje, ook als de erflater in Nederland woonde. Dit komt omdat de Spaanse overheid belasting heft over alle activa die zich op Spaans grondgebied bevinden. Het maakt niet uit waar de erflater woonde op het moment van zijn of haar overlijden. Het is belangrijk om een Spaanse advocaat of belastingadviseur te raadplegen om de details van de specifieke situatie te begrijpen en om ervoor te zorgen dat alles correct wordt afgehandeld.

[Voor 198% gewijzigd door rechtsherstel op 19-05-2023 19:25]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• RobertMe
rechtsherstel schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:08:
Chat GPT is er heel duidelijk over:
[...]
"Dat heb op Facebook gestaan" is van hetzelfde niveau. ChatGPT leest gewoon veel (online) informatie en geeft daar een leuke draai aan. Of die informatie überhaupt al correct was in den beginne, en ook nog "na draai er aan te geven" dat weet je niet.
Daarnaast was het bij ChatGPT3 ook nog eens zo dat die zich baseerde op informatie tot september 2021? Dus die informatie kan intussen ook alweer achterhaald zijn (echter in dit specifieke geval schijnt er wel gewerkt te worden aan een nieuw belastingverdrag tussen Nederland en Spanje maar is dat er dus nog niet).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Om daar nog aan toe te voegen; erfbelasting (of althans informatie daarover) heeft vaak betrekking op drie specifieke situaties: je bent inwoner van dat land, een erfgenaam is inwoner van dat land, of er is vastgoed in dat land bij betrokken. Het is uitermate complex :)

Wat helaas niet duidelijk is is wat er in de ‘eenvoudige’ situatie gebeurt: Nederlander woonachtig in Nederland, die van een in Nederland overleden Nederlander, geld op een buitenlandse bankrekening erft. Ik kan het je niet zeggen. Maar deze ‘eenvoudige’ situatie zal vaak genoeg voorkomen dat een professional wel uitsluitsel kan geven.

Een voorspellend taalmodel zoals GPT brengt het (door zijn aard) met 100% zekerheid, maar ook onjuiste informatie zal die met 100% zekerheid brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Laatst online: 23:31
Ik weet niks van erfbelasting. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Met Google vond ik deze (wellicht bekende) link:

https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/

https://www.belastingenspanje.nl/erven-schenken/

[Voor 12% gewijzigd door Knakenpoetser op 19-05-2023 23:45]

Pagina: 1 ... 89 ... 94 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee