Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.215.743 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Yes. Ben daar klant. Het werkt, wat valt er verder over te zeggen? :p I.t.t. LPB (en Bunq tegen informatie in?) doet Lloyds geen Instant Payments. Maar gezien je ook met Raisin bezig bent denk ik dat dat geen bezwaar is.
Dat is inderdaad geen probleem nee. Heb je toevallig of iemand anders hier ook ervaring met Credit Europe Bank?

Wat zijn de ervaringen? Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 14:06
Specialsta schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:33:
[...]
Heb je toevallig of iemand anders hier ook ervaring met Credit Europe Bank?

Wat zijn de ervaringen? Ben benieuwd!
Prima. Goed werkende app en website. Had daar een deposito lopen die ik voortijdig mocht beëindigen tegen betaling van een boete, dat werkte ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 11:30
Ik ben nieuw hier en ben sinds gisteren klant bij bunq met alleen het sparen product. Registratie ging erg makkelijk en de eerste stortingen stonden ook meteen op de rekening, hoewel de ING blijft zeggen dat het rekeningnummer niet actief is, dus ook na de eerste proefstorting.

Is het normaal dat bunq vraagt om m'n BSN nummer door te geven? Ik moet dat binnen 90 dagen doorgeven, maar dat staat ook al op de achterkant van het rijbewijs waarmee ik me geïdentificeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Pistachenootje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Prima. Goed werkende app en website. Had daar een deposito lopen die ik voortijdig mocht beëindigen tegen betaling van een boete, dat werkte ook prima.
Dank! Nu we toch bezig zijn, Garantibank is dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:46
Specialsta schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Dank! Nu we toch bezig zijn, Garantibank is dat wat?
Ja hoor, en binnen 1 a 2 dagen helemaal operationeel. Belangrijk is wel dat de tegenrekening op dezelfde naam of namen staat. Dus hetzelfde aantal rekeninghouders,1 of 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

grun93 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:49:
Is het normaal dat bunq vraagt om m'n BSN nummer door te geven? Ik moet dat binnen 90 dagen doorgeven, maar dat staat ook al op de achterkant van het rijbewijs waarmee ik me geïdentificeerd heb.
Ja het is normaal dat ze dit vragen. Gewoon eventjes opgeven en je kan weer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Daar is men tegenwoordig wettelijk toe verplicht. 4-5 jaar geleden kon je je nog wel eens "identificeren" via een overboeking vanaf je tegenerekening met dezelfde tenaamstelling, maar klanten die daar gebruik van hebben gemaakt moeten zich nu ook opnieuw registreren (gebeurt nu bij Leaseplanbank bijv.).

Ik zie dat je rijbewijs schrijft. Dat is geen geldig identificatiemiddel voor financiele zaken; alleen paspoort of ID mag (ivm nationaliteit denk ik). Voor initiele registratie/aanmelding kan een rijbewijs voldoende zijn (lloydsbank doet dat ook bijv.).

[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 10-05-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:55
pdukers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Daar is men tegenwoordig wettelijk toe verplicht. 4-5 jaar geleden kon je je nog wel eens "identificeren" via een overboeking vanaf je tegenerekening met dezelfde tenaamstelling, maar klanten die daar gebruik van hebben gemaakt moeten zich nu ook opnieuw registreren (gebeurt nu bij Leaseplanbank bijv.).
Eigenlijk is dat ook weer "raar".
Mijn vader heeft zich een paar maanden terug opnieuw moeten identificeren bij de Rabobank, foto maken van identiteitsbewijs en NFC chip uitlezen. Terwijl het een en/of rekening is, maar mijn moeder dat niet had. En zelf heb ik daar ook niks van vernomen.

En nu moeten we (weer) alle drie heridentificeren bij LPB. Ook daarbij de ouders met een en/of rekening. Terwijl mijn ouders korter dan mij klant zijn en ik 100% zeker ben dat bij beiden al de ID kaart "is opgestuurd". Van bij mijzelf weet ik dat echter niet meer zeker, of ik toen ook foto's van identiteitsbewijs heb moeten uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:07:
[...]
En nu moeten we (weer) alle drie heridentificeren bij LPB. Ook daarbij de ouders met een en/of rekening. Terwijl mijn ouders korter dan mij klant zijn en ik 100% zeker ben dat bij beiden al de ID kaart "is opgestuurd". Van bij mijzelf weet ik dat echter niet meer zeker, of ik toen ook foto's van identiteitsbewijs heb moeten uploaden.
In de mij bekende gevallen weet ik zeker dat Leaseplanbank nooit een copie van paspoort of ID heeft ontvangen. Een wilde gok, maar wellicht het identiteitsbewijs verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 21:07
even een domme vraag. Hoelang duurt het bij jullie van ING naar openbank? En kan je ook direct een bedrag overmaken van ING naar de spaarrekening IBAN van openbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VanBreukelen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:40:
even een domme vraag. Hoelang duurt het bij jullie van ING naar openbank? En kan je ook direct een bedrag overmaken van ING naar de spaarrekening IBAN van openbank?
Ik had Rabobank ipv ING, en bij mij zat er 1 werkdag tussen. Uiteraard kan je het direct overmaken naar de spaarrekening. Ikzelf sloeg altijd het rekeningnummer op van de spaarrekening bij mijn contacten, en maakte het daarna over. Dan weet je altijd dat je goed zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 02:01
Dit is wel tekenend voor de grote banken:
Topman Robert Swaak erkende vanochtend in de uitzending van RTL Z dat de bank dankzij de gestegen rente 'goed verdient' aan kredietverlening, maar zegt het verschil tussen de vergoeding van 3,25 procent die de bank krijgt als het tegoeden stalt bij de Europese Centrale Bank (ECB) en de spaarrente van 0,75 procent die haar klanten krijgen, niet scheef te vinden.

Spaarrente niet omhoog
"De spaarrente die wij vergoeden is niet alleen afhankelijk van de ECB-rente, maar van een complex van factoren. Zo kijken wij ook naar de rente op de kapitaalmarkt, onze behoefte aan spaargeld, de kosten, het spaargedrag van klanten en de rentes die onze concurrenten bieden."
https://www.rtlnieuws.nl/...hogere-spaarrente-beloven

Ofwel: we verhogen de rente niet, omdat het niet nodig is en bijna niemand het weghaalt en verplaatst naar een (kleine) bank met hogere rente. ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:03
Cheeky schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:43:
Dit is wel tekenend voor de grote banken:

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...hogere-spaarrente-beloven

Ofwel: we verhogen de rente niet, omdat het niet nodig is en bijna niemand het weghaalt en verplaatst naar een (kleine) bank met hogere rente. ;(
Op zich niet zo erg zolang de overheid maar de Nederlandse spaarrentes als basis gebruikt voor de bepaling van het spaar-VRH percentage. Dan parkeren wij ons geld wel in het buitenland tegen veel hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:31
sverzijl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Op zich niet zo erg zolang de overheid maar de Nederlandse spaarrentes als basis gebruikt voor de bepaling van het spaar-VRH percentage. Dan parkeren wij ons geld wel in het buitenland tegen veel hogere rente.
Kijk maar uit, straks introduceert van Rij, naast de "box 3 peildatum arbitrage" de "box 3 spaarrekening arbitrage" _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
sverzijl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Ik zou liever een "eerlijke" rente bij een grote bank krijgen, dan het stallen bij een buitenlandse bank met bijvoorbeeld zwaar verouderde IT infrastructuur zoals in dit topic besproken. Begrijp me niet verkeerd; ik zit ook bij andere (spaar)banken. Maar ik met de dagelijkse nieuwsberichten over de lucratieve hack-business en het eventuele gedoe om je geld uit het buitenland terug te moeten halen, had ik de rente toch liever bij mijn "huisbank" gehad. En met mij velen blijkbaar (anders waren ze wel genoodzaakt de rente te verhogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Cheeky schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Ik zou liever een "eerlijke" rente bij een grote bank krijgen, dan het stallen bij een buitenlandse bank met bijvoorbeeld zwaar verouderde IT infrastructuur zoals in dit topic besproken. Begrijp me niet verkeerd; ik zit ook bij andere (spaar)banken. Maar ik met de dagelijkse nieuwsberichten over de lucratieve hack-business en het eventuele gedoe om je geld uit het buitenland terug te moeten halen, had ik de rente toch liever bij mijn "huisbank" gehad. En met mij velen blijkbaar (anders waren ze wel genoodzaakt de rente te verhogen)
Maar alle geld bij de grootbank stallen brengt natuurlijk ook risico's met zich mee. Als in: met hacken/... staat alles op een plek.
Zet je het spaargeld bij bv LeasePlan Bank gaat het al om twee banken die gehackt moeten worden.
Zet je het geld bij NIBC Direct / Lloyds / Renault / BigBank / ... dan heb je niet alleen toegang nodig tot beide banken maar gaan er ook nog eens uren overheen om het geld van de spaarbank naar de grootbank over te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 15:37
hoewel de ING blijft zeggen dat het rekeningnummer niet actief is, dus ook na de eerste proefstorting.
Dit heeft mijn vriendin dus ook terwijl het bij mij vanaf ABN wel werkt. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:13:
[...]

Maar alle geld bij de grootbank stallen brengt natuurlijk ook risico's met zich mee. Als in: met hacken/... staat alles op een plek.
Zet je het spaargeld bij bv LeasePlan Bank gaat het al om twee banken die gehackt moeten worden.
Zet je het geld bij NIBC Direct / Lloyds / Renault / BigBank / ... dan heb je niet alleen toegang nodig tot beide banken maar gaan er ook nog eens uren overheen om het geld van de spaarbank naar de grootbank over te boeken.
Aangezien ik al een aantal keer geblocked ben bij een grote bank na het overboeken van grotere sommen, heb ik daar wel redelijk vertrouwen in. Bij ABN kun je het zelfs vast zetten in een kluis. De banken die je noemt zou ik wel redelijk vertrouwen, maar er komen hier banken voorbij waarbij je toch wel veel twijfel hoort.

Het is mij dan bijvoorbeeld die paar honderd euro extra rente per jaar niet waard om het risico te hebben dat tuinduizenden euros spaargeld (waarschijnlijk tijdelijk, maar toch) verdwenen zijn.

Het zou me ook niet verbazen als de grootbanken, zoals nu, ongeveer 1% achter blijven op de "prijsvechters" (0,75% bij ING vs 2% bij Bunq). Voor die 10 euro verschil per maand per 10k nemen vast niet veel mensen de moeite om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Cheeky schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:35:
Het zou me ook niet verbazen als de grootbanken, zoals nu, ongeveer 1% achter blijven op de "prijsvechters" (0,75% bij ING vs 2% bij Bunq). Voor die 10 euro verschil per maand per 10k nemen vast niet veel mensen de moeite om over te stappen.
Men vergeet daar sowieso dan de rente-op-rente.

Sowieso geldt daardoor dat hoe hoger de basisrente, hoe meer je extra krijgt bij de hogere rente.
Over 10 jaar gezien krijg je met 0,75% vs 2% over 10k 1414 euro extra, met 1,75% vs 3% is het 1545 euro extra en met 3,75% vs 5% 1839 euro extra.
Maar je hebt gelijk; het blijven relatief kleine bedragen per maand: gemiddeld 11,78 vs 15,33 euro per maand meer als je het effect van rente-op-rente over 10 jaar terugrekent.

Overigens begrijp ik wel dat ze voorzichtig zijn met stijgingen; ze hebben tenslotte ook allemaal langlopende hypotheken uitgegeven met hele lage rente.

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 10-05-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:01

dbzfan

Nee.

Net toch maar van het "veilige pad" afgeweken en een account (easy savings) geopend bij Bunq. Ik ben van plan een aanzienlijk deel van mijn spaargeld daar neer te zetten aangezien de rente een stuk hoger is dan bij de Rabobank. Alles is geverifieerd en ik ga zo'n mijn geld overmaken, zijn er nog dingen waar ik op moet letten qua instellingen? Wordt de rente automatisch maandelijks overgemaakt of moet daar nog iets voor worden aangevinkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-06 20:52
dbzfan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:12:
Net toch maar van het "veilige pad" afgeweken en een account (easy savings) geopend bij Bunq. Ik ben van plan een aanzienlijk deel van mijn spaargeld daar neer te zetten aangezien de rente een stuk hoger is dan bij de Rabobank. Alles is geverifieerd en ik ga zo'n mijn geld overmaken, zijn er nog dingen waar ik op moet letten qua instellingen? Wordt de rente automatisch maandelijks overgemaakt of moet daar nog iets voor worden aangevinkt?
Je moet in de settings bij Bunq in je spaarekening selecteren dat je rente wilt, anders krijg je het niet. Dit staat overigens als het goed is automatisch aan, maar weet het niet zeker. De rente wordt automatisch toegevoegd aan de een door jou gekozen rekening. In mijn geval kan ik dus kiezen tussen mijn betaal- en spaarrekening.

Ben volledig aan het overstappen van Rabo naar Bunq. Wanneer dit is gebeurd zal ik spoedig daarna Rabo opzeggen. Vind het toch lekkerder om alles binnen één en dezelfde bank/app te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hmm, LeasePlan Bank is nu ook niet echt lekker duidelijk on wat ze willen met de heridentificatie. De mail spreekt echt over uploaden ID bewijs. Vanaf telefoon ingelogd op de website, krijg dan een popup met "kloppen deze gegevens nog?" en uit mijzelf maar geboorteland en geboorteplaats ingevuld (stond niet gemarkeerd als ontbrekend, maar waren wel leeg). Opgeslagen, en dat was het?! Voor de zekerheid via PC ingelogd en daar krijg ik dus "niks". Vervolgens even bij mijn gegevens gekeken en ID bewijs stuk is " gewoon" ingevuld (inclusief vervaldatum van 2025, dus die is ook niet vervallen waar @pdukers eerder vanmiddag op wees).
Ik ga er dan maar vanuit dat het echt die twee dingetjes waren en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@RobertMe dit werkte voor mij, via de desktop:
U kunt ook zelf de identiteitscontrole starten door na het inloggen naar ‘Mijn gegevens’ te gaan. Onderaan deze pagina ziet u de optie ‘Mijn identiteitsbewijs’ met een knop ‘Wijzig’. Als u op de ‘Wijzig’ knop drukt start u de identiteitscontrole waarbij u uw identiteitsbewijs kunt uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:57
Bij mij exact hetzelfde. Ga er vanuit dat het zo goed is en anders merk ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
ACM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:43:
[...]

Men vergeet daar sowieso dan de rente-op-rente.

Sowieso geldt daardoor dat hoe hoger de basisrente, hoe meer je extra krijgt bij de hogere rente.
Over 10 jaar gezien krijg je met 0,75% vs 2% over 10k 1414 euro extra, met 1,75% vs 3% is het 1545 euro extra en met 3,75% vs 5% 1839 euro extra.
Maar je hebt gelijk; het blijven relatief kleine bedragen per maand: gemiddeld 11,78 vs 15,33 euro per maand meer als je het effect van rente-op-rente over 10 jaar terugrekent.
Goed punt, maar voor die situatie zou je ook nog een spaardeposito bij ABN kunnen overwegen. Momenteel 1,9% voor 1 jaar (dus bijna gelijk aan Bunq qua rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Cheeky schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Goed punt, maar voor die situatie zou je ook nog een spaardeposito bij ABN kunnen overwegen. Momenteel 1,9% voor 1 jaar (dus bijna gelijk aan Bunq qua rente).
Bunq keert ook de rente uit per maand meen ik. Dus dan is de effectieve rente nog ietsje hoger dan die 2,01%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:56:
[...]

Bunq keert ook de rente uit per maand meen ik. Dus dan is de effectieve rente nog ietsje hoger dan die 2,01%.
Klopt, maar dat scheelt, als ik het zo bereken, 1,86 euro per jaar per 10k. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 12:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Cheeky schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:04:
[...]

Klopt, maar dat scheelt, als ik het zo bereken, 1,86 euro per jaar per 10k. :)
Als je APR 2,01 is, dan is je APY bij compounding per maand 2,029. In de volksmond zou je kunnen zeggen dat de Bunq rente dus 2,03% is als je geld een jaartje laat staan.

OpenBank biedt bijv 2,76% voor 1 jaar, dan is het verschil wel wat groter.

[ Voor 23% gewijzigd door Malarky op 10-05-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Cheeky schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Maar "eerlijk" heeft toch niets te maken met hoe groot een bank is, of in welk land die bank staat?

Zoals al eerder aangehaald: veel grotere banken dan onze Nederlandse bieden hogere rentes. ING biedt in Duitsland al meer dan in Nederland. Is ING Duitsland nu "niet eerlijk"?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheeky
Jeroenneman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Maar "eerlijk" heeft toch niets te maken met hoe groot een bank is, of in welk land die bank staat?
In dit geval dus wel, want in de quote van ABN staat letterlijk dat ze de rente vanuit concurrentie oogpunt en "het spaargedrag van klanten" niet hoeven te verhogen. In Duitsland krijgt ING blijkbaar wel concurrentie en hanteren ze hogere rentes. Maar misschien (ik ken de cijfers niet) zijn ze daar ook meer een uitdager dan een grootbank. Overigens hanteerde Bunq ook een hogere rente in Duitsland.

Mijn punt is meer dat de (Nederlandse) grootbanken gezamenlijk gewoon hun rente laag houden, omdat het kan. Ze concurreren eigenlijk nauwelijks op rente en lijken er ook geen behoefte aan te hebben omdat ze er momenteel goed aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 22:23
Pffff, na veel pijn en moeite een advanzia rekening geopend. Binnen één dag alweer bevroren.
Vind dat ze wel doorslaan in herkomst van gelden. Pas ontving ik op vrijdagavond om half 9 een belletje van Openbank met dezelfde vraag. Ik dacht laat ik maar opnemen want wellicht ben ik gescamd/geskimd oid..
Sehr geehrter Erniee,

wir möchten Sie darüber informieren, dass wir heute eine Einzahlung zugunsten Ihres Advanziakontos erhalten haben und Ihrem Advanziakonto unter Vorbehalt gutgeschrieben haben.

Als luxemburgische Bank sind wir gesetzlich verpflichtet, Informationen über die Herkunft der Gelder unserer Kunden anzufordern, insbesondere bei hohen Einzahlungsbeträgen.

Wir wären Ihnen daher dankbar, wenn Sie uns die Quelle der auf Ihrem Konto eingezahlten Gelder, z.B. Ersparnisse, Erbschaften, Immobilienverkäufe oder Finanzanlagen, nennen und uns entsprechende Belege zur Verfügung stellen könnten.

Bitte antworten Sie uns per E-Mail oder per Post.

Ihr Konto wird bis zum Erhalt Ihrer Rückmeldung für Auszahlungen gesperrt.

Sollten Sie weitere Fragen haben, zögern Sie bitte nicht, uns zu kontaktieren. Wir sind gerne bereit, Ihnen alle notwendigen Erklärungen zu geben.

Ihrer geschätzten Antwort sehen wir entgegen.

Für weitere Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:18
Cheeky schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:21:
[...]

Mijn punt is meer dat de (Nederlandse) grootbanken gezamenlijk gewoon hun rente laag houden, omdat het kan. Ze concurreren eigenlijk nauwelijks op rente en lijken er ook geen behoefte aan te hebben omdat ze er momenteel goed aan verdienen.
Het probleem ligt dan ook eigenlijk niet zo zeer aan de kant van de banken in dit geval, die maken gewoon mooi gebruik van een gegeven.
En dat is dat de meeste mensen zich echt lijken te binden aan één bank: de ' huisbank '.
Wat resulteert in dat zo'n bank kan doen wat ze wil met zo'n klant.
Dat vrijwel geen enkele bank spaarrente geeft op de betaalrekening is ook zoiets, dat stamt toch nog zo'n beetje uit het prehistorische tijdperk en is iets wat nu totaal irrelevant zou moeten zijn.
Iedereen zou eigenlijk een script moeten laten draaien die alles van de betaalrekening overboekt naar de spaar om 23:59 en weer overheveld naar de betaal om 0:01.
Maar we accepteren dit allemaal maar en zodoende blijft het in stand.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 21:07
erniee schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:20:
Pffff, na veel pijn en moeite een advanzia rekening geopend. Binnen één dag alweer bevroren.
Vind dat ze wel doorslaan in herkomst van gelden. Pas ontving ik op vrijdagavond om half 9 een belletje van Openbank met dezelfde vraag. Ik dacht laat ik maar opnemen want wellicht ben ik gescamd/geskimd oid..

[...]
Vreemd, dan staat er toch een soort van kruisje achter je naam in bankenland.

Ik heb bij beide banken nooit ergens last van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:35:
[...]
Het probleem ligt dan ook eigenlijk niet zo zeer aan de kant van de banken in dit geval, die maken gewoon mooi gebruik van een gegeven.
En dat is dat de meeste mensen zich echt lijken te binden aan één bank: de ' huisbank '.
Wat resulteert in dat zo'n bank kan doen wat ze wil met zo'n klant.
Dat vrijwel geen enkele bank spaarrente geeft op de betaalrekening is ook zoiets, dat stamt toch nog zo'n beetje uit het prehistorische tijdperk en is iets wat nu totaal irrelevant zou moeten zijn.
Iedereen zou eigenlijk een script moeten laten draaien die alles van de betaalrekening overboekt naar de spaar om 23:59 en weer overheveld naar de betaal om 0:01.
Maar we accepteren dit allemaal maar en zodoende blijft het in stand.
Of je het niet accepteert maakt niet uit, voor het grootste deel van de rekeninghouders zijn er geen serieuze alternatieven en die zullen dus niet overstappen. Er bestaat geen motivatie voor deze banken om wel rente te bieden op de betaalrekening.

Vergelijk met banken in de VS. De meeste banken daar rekenen 'overdraft fees', dat zijn extra kosten voor iedere afschrijving tijdens roodstand. Natuurlijk betaal je ook nog rente. Niemand vindt dit acceptabel, maar de meeste rekeninghouders hebben geen alternatieven (of die zijn op andere vlakken weer erger) dus die zullen niet overstappen. Dus deze praktijk blijft in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
VanBreukelen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Vreemd, dan staat er toch een soort van kruisje achter je naam in bankenland.

Ik heb bij beide banken nooit ergens last van gehad
Ligt misschien aan hoeveel je hebt overgemaakt? Ik had bij Advanzia 100k overgemaakt en kreeg ook gelijk dezelfde email met vraag naar herkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-06 11:59

(knip)Voegt niets toe aan de algemene discussie

[ Voor 83% gewijzigd door t_captain op 11-05-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
VanBreukelen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:40:
Overmaken van ING naar de spaarrekening van Openbank kan prima. Meestal heb ik het rond 12.30 uur de volgende dag. Andersom precies hetzelfde.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zonnegeer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Fijn dat je ons daar even deelgenoot van hebt gemaakt .................
Wat kan jou het schelen? Ben gewoon anoniem figuur op internet.

De hoogte van het bedrag is relevant voor de discussie. Ik krijg van vrijwel iedere instantie vragen over herkomst. Voor zover ik weet is het heel normaal als je met grotere bedragen werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:37

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:41:
[...]

Wat kan jou het schelen? Ben gewoon anoniem figuur op internet.

De hoogte van het bedrag is relevant voor de discussie. Ik krijg van vrijwel iedere instantie vragen over herkomst. Voor zover ik weet is het heel normaal als je met grotere bedragen werkt.
Ik vind het positief dat de bank zo'n check doet bij de grote bedragen. Dat zijn ze volgens mij ook verplicht en laat zien dat ze de zaken goed op orde hebben.

En met bedragen strooien, dat zie je wel meer in dit forum onderdeel. Zeker in het FO topic, als je dat je doel is heb je tonnen nodig en volgens mij is @Pistachenootje al een tijd onderweg en probeert die te zorgen dat zijn FO pot niet te hard gaat dalen door de inflatie.

Ik heb overigens maar 10k op mijn spaarrekening >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:46:
[...]

Of je het niet accepteert maakt niet uit, voor het grootste deel van de rekeninghouders zijn er geen serieuze alternatieven en die zullen dus niet overstappen. Er bestaat geen motivatie voor deze banken om wel rente te bieden op de betaalrekening.

Vergelijk met banken in de VS. De meeste banken daar rekenen 'overdraft fees', dat zijn extra kosten voor iedere afschrijving tijdens roodstand. Natuurlijk betaal je ook nog rente. Niemand vindt dit acceptabel, maar de meeste rekeninghouders hebben geen alternatieven (of die zijn op andere vlakken weer erger) dus die zullen niet overstappen. Dus deze praktijk blijft in stand.
Als vrijwel iedereen nou zijn spaargeld deponeert bij een bank die een marktconforme spaarrente geeft, dan zijn we denk ik al aardig goed op weg en zullen ze toch ook wel in actie moeten komen om weer wat spaargeld terug proberen te veroveren ;)
En dat hoeft ook heus niet naar dat ' enge buitenland ' waar men het nog wel eens over heeft en aan herinnerd, maar zou ook al bij een ene Bunq kunnen.
Voor iedereen moet dat prima te doen zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bunq is dan wel typisch zo’n alternatief waar specifiek de rente niet verkeerd is, maar wel andere dubieuze praktijken spelen (verder off-topic hier). Ik zie die bank niet als goed alternatief voor de gemiddelde Nederlander met spaargeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Zr40 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:09:
Bunq is dan wel typisch zo’n alternatief waar specifiek de rente niet verkeerd is, maar wel andere dubieuze praktijken spelen (verder off-topic hier). Ik zie die bank niet als goed alternatief voor de gemiddelde Nederlander met spaargeld.
Het lijkt mij juist wel relevant om te weten wat jouw bezwaren zijn en de bank niet ziet als goed alternatief. ik zit ook bij Bunq met een potje geld en als er iets niet goed is (waar ik op dit moment geen weet van heb) dan is dat voor mij wellicht wel relevant om te weten en over te stappen

maw: waarom geen goed alternatief?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Ik lees een reactie op Trustpilot van iemand die een review schrijft over LLoyds bank

''In tegenstelling tot vele andere reviews wel gewoon mijn bsn-nummer en pasfoto mogen bedekken. Binnen 2 werkdagen geregeld.''

Ik heb me ook aangemeld bij enkele banken om te sparen, maar ik moest mijn hele paspoort laten zien met BSN nummer en al soms. Is dit nu verplicht of niet? Is het stom dat ik mijn hele paspoort heb laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:58
Specialsta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:51:
Ik lees een reactie op Trustpilot van iemand die een review schrijft over LLoyds bank

''In tegenstelling tot vele andere reviews wel gewoon mijn bsn-nummer en pasfoto mogen bedekken. Binnen 2 werkdagen geregeld.''

Ik heb me ook aangemeld bij enkele banken om te sparen, maar ik moest mijn hele paspoort laten zien met BSN nummer en al soms. Is dit nu verplicht of niet? Is het stom dat ik mijn hele paspoort heb laten zien?
Een bank heeft niets aan je paspoort/rijbewijs als je bsn nummer doorgestreept is. De hele uitwisseling met de overheid mbt spaartegoeden gaat op basis van bsn. En je paspoort/rijbewijs is juist het bewijs dat jij je eigen bsn nummer opgegeven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-06 14:16
Specialsta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:51:

Nee, ik vind het eerder zorgelijk dat Lloyds dat heeft geaccepteerd. Naar mijn weten zijn financiële instellingen 1 van de weinige soorten instanties die wél je volledige identiteitsbewijs mogen (en moeten?) vragen. Uiteraard moeten ze wel met watermerk van KopieID accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Dank voor de reactie heren.

@Elandenmelk maar de app KopieID maakt het BSN nummer en/of foto toch ook onzichtbaar? Dat is dan toch exact hetzelfde als het bedekken met vingers of in paint zwart doorstrepen van deze gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adieu1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-10-2024
Hier helaas vorig jaar een deposito bij Leaseplanbank geopend, (lage rente t.o.v. nu) loopt af in augustus. Nu krijgen we een email dat we ons wellicht opnieuw moeten heridentificeren. Het gekke is: we krijgen niet de vernoemde popup, ook geen tijdslimiet voor welke datum dit zou moeten gebeuren. We hebben het toch geprobeerd met 8 verschillende foto's en/of scans maar het lukt niet.

We krijgen of een melding: "er is iets misgegaan" of het oranje cirkeltje blijft draaien. Telefonisch niet bereikbaar, de verbinding wordt gewoon automatisch verbroken vanwege drukte, op email en PB via Facebook is nog niet gereageerd.

Of het nou wel of niet te maken heeft met de overname door die Franse partij vragen wij ons toch af wat er met ons deposito gebeurt als wij ons, doordat het systeem van de derde partij het niet aankan, niet kunnen identificeren: wordt dan onze rekening geblokkeerd? Hoe komen we dan nog aan ons geld in deposito?

Zijn er Tweakers hier met dezelfde vragen/ervaringen momenteel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Ik geloof totaal niet dat Lloydsbank dit heeft geaccepteerd.

Mijn ervaring met Lloydsbank. Bij de initiele aanmelding vraagt men expliciet om je BSN niet te delen. Pas nadat men je als klant heeft geaccepteerd vraagt men om je BSN dmv een kopie van je identiteitsbewijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zwelgje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 05:50:
[...]
Het lijkt mij juist wel relevant om te weten wat jouw bezwaren zijn en de bank niet ziet als goed alternatief. ik zit ook bij Bunq met een potje geld en als er iets niet goed is (waar ik op dit moment geen weet van heb) dan is dat voor mij wellicht wel relevant om te weten en over te stappen

maw: waarom geen goed alternatief?
Ik schreef dat het geen goed alternatief is voor de gemiddelde Nederlander met spaargeld. Ik verwacht dat de meesten in dit topic hier geen last van zullen hebben. De dingen die ik hier schrijf zijn deels gebaseerd op berichten van anderen die ik lees en deels op basis van eigen ervaring uit het verleden (nog uit de tijd dat ze nog geen spaarrekening hadden).

* Schijnbaar kan je de rente uitschakelen, of staat deze standaard niet ingeschakeld. Men schijnt niet bewust te zijn dat het staat uitgeschakeld en lopen rente mis.
* De support is Engelstalig en de app biedt een Google Translate functie. In de tijd dat ik er een betaalrekening had was de support zelfs outsourced en die konden je vaak niet goed inhoudelijk begrijpen.
* Er wordt gebruik gemaakt van dark patterns om je te laten kiezen voor een betaald abonnement. Je kan een maand gratis winnen waar je als spaarder geen voordeel aan hebt, en na die maand moet je als spaarder zelf weer downgraden om kosten te voorkomen.
* In de tijd dat ik daar nog klant was kwam het voor dat een fraude-algoritme zonder menselijke supervisie accounts zou bevriezen. Ik lees hier nog steeds berichten over dus ik neem aan dat dit nog steeds speelt.
* Ik ben vertrokken bij bunq toen zij eenzijdig een aantal negatieve wijzigingen hadden doorgevoerd, die zij destijds presenteerden als positief. Hierover op het eigen forum praten was niet toegestaan.

Verder heb ik nog een aantal klachten over de app wanneer je bunq als betaalrekening gebruikt, maar dat is voor spaarders niet relevant dus die zal ik hier niet opnoemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Specialsta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:18:

@Elandenmelk maar de app KopieID maakt het BSN nummer en/of foto toch ook onzichtbaar? Dat is dan toch exact hetzelfde als het bedekken met vingers of in paint zwart doorstrepen van deze gegevens?
Niet automatisch. Je bepaalt zelf welke gegevens afgedekt worden en als de bank het goed doet dan accepteren ze alleen een kopie waar de benodigde gegevens wel zichtbaar zijn. Het watermerk (kopie tbv bank XYZ, datum) zou wel geaccepteerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 10:03
Het merendeel van je bezwaren zijn grotendeels denk niet van toepassing (meer) op de spaarrekening.

Het enige punt. Wat betreft bevriezen en support valt pas wat over te zeggen als er gezeur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Crasheeee schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:34:
Het merendeel van je bezwaren zijn grotendeels denk niet van toepassing (meer) op de spaarrekening.

Het enige punt. Wat betreft bevriezen en support valt pas wat over te zeggen als er gezeur is.
Ik had issues met het openen van een account (bleek nog ergens een heel oud account rond te hangen) en via de mail kwam ik na een week nog nergens.

Uiteindelijk wel binnen 5 minuten opgelost via Twitter DM, in het Nederlands. N=1, maar dat lijkt dus de beste weg te zijn als je echt een issue hebt bij Bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
[quote]Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Dat zou idd heel tof zijn! Op de Duitse site tel ik zo nog een stuk of 30 banken in landen zonder bronbelasting gedoe die niet op de NL site staan die voor een 1-jaarsdeposito > 3,0% betalen. Waarom niet in Nederland?? 8)7

Hup Raisin, gooi open die Europese markt! Vrij verkeer van kapitaal, toch? >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Plof-kip op 11-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Zr40 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Ik schreef dat het geen goed alternatief is voor de gemiddelde Nederlander met spaargeld. Ik verwacht dat de meesten in dit topic hier geen last van zullen hebben. De dingen die ik hier schrijf zijn deels gebaseerd op berichten van anderen die ik lees en deels op basis van eigen ervaring uit het verleden (nog uit de tijd dat ze nog geen spaarrekening hadden).

* Schijnbaar kan je de rente uitschakelen, of staat deze standaard niet ingeschakeld. Men schijnt niet bewust te zijn dat het staat uitgeschakeld en lopen rente mis.
* De support is Engelstalig en de app biedt een Google Translate functie. In de tijd dat ik er een betaalrekening had was de support zelfs outsourced en die konden je vaak niet goed inhoudelijk begrijpen.
* Er wordt gebruik gemaakt van dark patterns om je te laten kiezen voor een betaald abonnement. Je kan een maand gratis winnen waar je als spaarder geen voordeel aan hebt, en na die maand moet je als spaarder zelf weer downgraden om kosten te voorkomen.
* In de tijd dat ik daar nog klant was kwam het voor dat een fraude-algoritme zonder menselijke supervisie accounts zou bevriezen. Ik lees hier nog steeds berichten over dus ik neem aan dat dit nog steeds speelt.
* Ik ben vertrokken bij bunq toen zij eenzijdig een aantal negatieve wijzigingen hadden doorgevoerd, die zij destijds presenteerden als positief. Hierover op het eigen forum praten was niet toegestaan.

Verder heb ik nog een aantal klachten over de app wanneer je bunq als betaalrekening gebruikt, maar dat is voor spaarders niet relevant dus die zal ik hier niet opnoemen.
Helder, dank voor deze uitgebreide reactie. stukje AI wat je account opschort is wel 'een dingetje' wat ik ga meenemen in mijn 6 maandelijkse evaluatie.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 13-06 12:58
Adieu1968 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:22:
Hier helaas vorig jaar een deposito bij Leaseplanbank geopend, (lage rente t.o.v. nu) loopt af in augustus. Nu krijgen we een email dat we ons wellicht opnieuw moeten heridentificeren. Het gekke is: we krijgen niet de vernoemde popup, ook geen tijdslimiet voor welke datum dit zou moeten gebeuren. We hebben het toch geprobeerd met 8 verschillende foto's en/of scans maar het lukt niet.

We krijgen of een melding: "er is iets misgegaan" of het oranje cirkeltje blijft draaien. Telefonisch niet bereikbaar, de verbinding wordt gewoon automatisch verbroken vanwege drukte, op email en PB via Facebook is nog niet gereageerd.

Of het nou wel of niet te maken heeft met de overname door die Franse partij vragen wij ons toch af wat er met ons deposito gebeurt als wij ons, doordat het systeem van de derde partij het niet aankan, niet kunnen identificeren: wordt dan onze rekening geblokkeerd? Hoe komen we dan nog aan ons geld in deposito?

Ik heb zelf geen problemen gehad met het proces, hier is het direct goed gegaan. M'n ouders hadden laatst contact met LeasePlan Bank (gebeld, ook vanwege dat het niet was gelukt om dit proces te doorlopen), hier werd vrij snel opgenomen en het probleem afgehandeld.

Probeer het op een ander tijdstip zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinNL op 11-05-2023 10:30 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Adieu1968 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:22:

Zojuist ook maar even gedaan, er stond wel de melding dat het momenteel erg druk was en eea trager zou verlopen. Maar was in een minuutje gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
Specialsta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:18:

Wat @Zr40 zegt. Het watermerk is iets anders dan gegevens afschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:47

LGU

THE_BASE schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Overmaken van ING naar de spaarrekening van Openbank kan prima. Meestal heb ik het rond 12.30 uur de volgende dag. Andersom precies hetzelfde.
Vanmorgen (rond 8.00 uur) een klein bedrag overgemaakt van ING naar Openbank en zojuist (al) sms'je ontvangen dat het ontvangen is bij Openbank. Zo snel heb ik nog niet gezien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,02% p.j. naar 2,14% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 12 mei om 12 uur 's middags.

--
Nu de deposito's nog verder omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door sverzijl op 11-05-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:39
Ik ben benieuwd of de deposito’s op korte termijn de 4% gaan aantikken. Dan weer even iets voor langere tijd vastzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
sverzijl schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:01:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,02% p.j. naar 2,14% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 12 mei om 12 uur 's middags.
Lijkt er op dat de rek er dan een beetje uit is? Nordax & Inbank hadden 2,0x% terwijl Renault nog 2,00%. Renault heeft toen haasje over gedaan naar 2,15% wat al een relatief lage verhoging was (Renault heeft daarvoor meen ik altijd met 0,25 procentpunt of een veelvoud daarvan verhoogd). En/maar Inbank & Nordax volgen wel met een verhoging maar gaan er niet overheen.

En Bunq die op een gegeven moment ging mee doen en overal overheen ging blijft tot nu toe dus ook steken op 2,01%.

Semi vast krijg je nu dan denk ik de hoogste rente bij OpenBank, onder voorwaarden (maandelijks €600 storten op betaalrekening of 3 automatische incassos) krijg je daar 2,25%, voldoe je niet aan de voorwaarden een magere 1,50%. Daarna BigBank (2,20), dan Renault (2,15), Nordax (2,14), Inbank (2,14), Bunq (2,01), en wat dichter bij huis Lloyds (1,80).
En met acties dan VW Bank (3,1), Advanzia (3,00) en OpenBank (2,50), allemaal voor 6 maanden (alhoewel Advanzia die periode vaker heeft verlengd).

Edit:
BigBank toegevoegd, die was ik uit het oog verloren. 2,20% aldaar.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 11-05-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 20:23
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Lijkt er op dat de rek er dan een beetje uit is? Nordax & Inbank hadden 2,0x% terwijl Renault nog 2,00%. Renault heeft toen haasje over gedaan naar 2,15% wat al een relatief lage verhoging was (Renault heeft daarvoor meen ik altijd met 0,25 procentpunt of een veelvoud daarvan verhoogd). En/maar Inbank & Nordax volgen wel met een verhoging maar gaan er niet overheen.

En Bunq die op een gegeven moment ging mee doen en overal overheen ging blijft tot nu toe dus ook steken op 2,01%.

Semi vast krijg je nu dan denk ik de hoogste rente bij OpenBank, onder voorwaarden (maandelijks €600 storten op betaalrekening of 3 automatische incassos) krijg je daar 2,25%, voldoe je niet aan de voorwaarden een magere 1,50%. Daarna BigBank (2,20), dan Renault (2,15), Nordax (2,14), Inbank (2,14), Bunq (2,01), en wat dichter bij huis Lloyds (1,80).
En met acties dan VW Bank (3,1), Advanzia (3,00) en OpenBank (2,50), allemaal voor 6 maanden (alhoewel Advanzia die periode vaker heeft verlengd).

Edit:
Na lang wikken en wegen gisteren naar Bunq gegaan. Via een intermediair zag ik niet zitten, Openbank was een tijd lang in de running maar uiteindelijk vond ik het niet de moeite om aan die voorwaarden te voldoen voor dat procentje extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Charly schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Na lang wikken en wegen gisteren naar Bunq gegaan. Via een intermediair zag ik niet zitten, Openbank was een tijd lang in de running maar uiteindelijk vond ik het niet de moeite om aan die voorwaarden te voldoen voor dat procentje extra.
Bij Openbank hoef je enkel even elke maand €600 over te boeken naar de betaalrekening van Openbank, van een andere rekening ( bijvoorbeeld je Nederlandse '' huisbank '' rekening ) en je voldoet aan de voorwaarden om op dit moment 2,25% rente te ontvangen.
Het geld kan daarna gelijk weer retour of zet je eventueel dan op de Open spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Edit:
Mooi overzichtje.

Ik ben er ook wel een beetje bang voor dat we geen grote stijgingen meer gaan krijgen op korte termijn, ook gezien de lage laatste verhoging door ECB.
Ik had zelf al Renault en Nordax voor de variabele spaarrekening, dus die extra 0,12% waar ik nu niks extra's voor hoef te doen is prima. Maar om nu nog voor 0,05-0,10% meer over te stappen daar pas ik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Toch nog een vraag over de volgende banken

Anadolubank
Credit Europe Bank
Demir-Halk Bank (DHB)
Garantibank
Yapi Kredi Bank

Deze vallen als ik me niet vergis onder het Nederlandse DGS? Maar het zijn Turkse banken. Aangezien dit nieuw is voor mij, zou ik toch wat informatie willen inwinnen. Is het verstandig om hier iets te openen? Heeft de Turkse president hier nog invloed op? Wat zijn de nadelen? Ze bieden goede rentes tegenover een bv ABN.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 20:23
JohanNL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Bij Openbank hoef je enkel even elke maand €600 over te boeken naar de betaalrekening van Openbank, van een andere rekening ( bijvoorbeeld je Nederlandse '' huisbank '' rekening ) en je voldoet aan de voorwaarden om op dit moment 2,25% rente te ontvangen.
Het geld kan daarna gelijk weer retour of zet je eventueel dan op de Open spaarrekening.
Ja dus ik moet een betaalrekening openen waar ik niet op zit te wachten en iedere maand 600 euro heen en weer schuiven voor een whopping 0,25 meer rente dan bij Bunq... En als bonus val ik dan ook nog onder het spaanse ipv het nederlandse deposito garantie stelsel.

Ieder zn eigen afweging, maar ik zit dan persoonlijk liever bij bunq met minder rente

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 11-05-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
Specialsta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:02:

Anadolubank
Credit Europe Bank
Demir-Halk Bank (DHB)
Garantibank
Yapi Kredi Bank

Deze vallen als ik me niet vergis onder het Nederlandse DGS? Maar het zijn Turkse banken. Aangezien dit nieuw is voor mij, zou ik toch wat informatie willen inwinnen. Is het verstandig om hier iets te openen? Heeft de Turkse president hier nog invloed op? Wat zijn de nadelen? Ze bieden goede rentes tegenover een bv ABN.
Garanti is van oudsher Turks, maar ooit overgenomen door BBVA. Dat is een grote Spaanse bank (volgens mij de 2e in Spanje achter Santander).

Ik heb zelf bij geen een van jouw lijstje gezeten, maar volgens mij zijn DHB & Yapi Kredi het meest competitief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje

Anadolubank
Credit Europe Bank
Demir-Halk Bank (DHB)
Garantibank
Yapi Kredi Bank
Ik heb ervaring met DHB en YK. Prima banken. Nederlands DGS. Maar nu het met Raisin zo makkelijk is om rekeningen te openen in het buitenland, waarom kijk je daar niet naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-06 08:45
Plof-kip schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:48:
[quote]Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Dat zou idd heel tof zijn! Op de Duitse site tel ik zo nog een stuk of 30 banken in landen zonder bronbelasting gedoe die niet op de NL site staan die voor een 1-jaarsdeposito > 3,0% betalen. Waarom niet in Nederland?? 8)7

Hup Raisin, gooi open die Europese markt! Vrij verkeer van kapitaal, toch? >:)
De vraag waarom die andere banken niet op de Nederlandse site staan vind ik een hele goede. Wat zou daarop een legitiem antwoord kunnen zijn?
Zou het kunnen dat je als bedrijf het recht én de macht hebt om in het ene land een ruimer assortiment aan te bieden dan in het andere?
Hoewel dit enerzijds de vrijheid is van een ondernemer voelt het anderzijds onrechtvaardig aan. Verenigd Europa toch?

Als er meer mensen zijn die vinden dat Nederland en Belgie recht hebben op dezelfde keuzes als de Duitsers dan zouden we dat kenbaar kunnen maken. Als iemand een petitie start dan teken ik hem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth

Anadolubank
Credit Europe Bank
Demir-Halk Bank (DHB)
Garantibank
Yapi Kredi Bank

Het zijn Nederlandse banken met Turkse eigenaren of een Turks moederbedrijf. GarantiBank is inderdaad voor 85% van BBVA (Spanje) tegenwoordig.

Vorig jaar had je ook ATB, een Nederlandse bank met een Russische moeder. Die ging over de kop ondanks dat ze winstgevend was. Vanwege de sancties konden er namelijk geen transacties met de moeder in Rusland gedaan worden.

Stel nu dat Erdogan nu weer wint en "de verkeerde keuzes maakt" waardoor ook Turkije getroffen gaat worden door Europese sancties, dan heb je kans dat een aantal van de kleine Turkse banken hier ook getroffen gaan worden om dezelfde reden. Gelukkig zijn ze klein en kan het DGS het aan of anders worden ze wellicht overgenomen door een andere grotere bank....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof-kip
Knakenpoetser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:08:
[...]

De vraag waarom die andere banken niet op de Nederlandse site staan vind ik een hele goede. Wat zou daarop een legitiem antwoord kunnen zijn?
Zou het kunnen dat je als bedrijf het recht én de macht hebt om in het ene land een ruimer assortiment aan te bieden dan in het andere?
Hoewel dit enerzijds de vrijheid is van een ondernemer voelt het anderzijds onrechtvaardig aan. Verenigd Europa toch?

Als er meer mensen zijn die vinden dat Nederland en Belgie recht hebben op dezelfde keuzes als de Duitsers dan zouden we dat kenbaar kunnen maken. Als iemand een petitie start dan teken ik hem ;)
Bedrijven zijn over het algemeen ook wel gevoelig voor Twitter consumenten berichten (#Raisin #Weltsparen) 8) :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TanteBeth schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:17:
Stel nu dat Erdogan nu weer wint en de verkeerde keuzes maakt waardoor ook Turkije getroffen gaat worden door Europese sancties, dan heb je kans dat een aantal van de kleine Turkse banken hier ook getroffen gaan worden om dezelfde reden. Gelukkig zijn ze klein en kan het DGS het aan of anders worden ze wellicht overgenomen door een andere grotere bank....
De kans op Europese sancties richting Turkije is tamelijk klein. Het westen is afhankelijk van NAVO lid en EU grensland Turkije. De inflatie in Turkije is wel heel hoog. Dat ligt boven 50% op jaarbasis. De vraag is in hoeverre er afhankelijkheid is tussen de Turkse banken in Nederland met wat in Turkije gebeurt. Daar hebben wij geen zicht op. Dat is een toezichttaak van DNB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Knakenpoetser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat het begint met het feit dat de partnerbank dat zelf moet willen. Ook Raisin zal niet bij banken kunnen afdwingen afdwingen dat ze in alle landen actief moeten zijn waar Raisin zelf actief is.
Daarnaast zal er ook wwn heel "juridisch" verhaal bij komen kijken. Dus alleen dus al het feit dat alle documentatie (door Raisin) in het Nederlands beschikbaar gesteld moet worden. Maar mogelijk ook koppelingen met belastingdienst of andere overheidsgerelateerde zaken (je bent nog steeds klant van de partnerbank, dus die zal in hun systeem ook Nederlandse klanten moeten kunnen registreren met woonplaats, BSN, ...). Waarschijnlijk dat KYC / Wft wetgeving uit Nederland ook toegepast moet worden op de partnerbank, of andersom (de bv Italiaanse overheid wilt weten hoe die Nederlander aan zijn geld komt).

Juist banken lijkt mij een zaak die heel lastig over grenzen heen te regelen is. Zie bv alleen al met onze oosterburen. Hoeveel Duitse banken zijn er wel niet die geen buitenlandse klanten accepteren? En in principe kunnen die het dan ook nog bij Duitse communicatie etc houden omdat ze zich niet eens op de buitenlandse markt richten. En dan bv ook alle gedoe dat hier voorbij komt met VW bank die documenten eist die wij in Nederland niet hebben / gewend zijn wat het hele aanmepdproces frustreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mrmrmr schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:27:
[...]

De kans op Europese sancties richting Turkije is tamelijk klein. Het westen is afhankelijk van NAVO lid en EU grensland Turkije.
Dat soort zaken hoeft natuurlijk niet perse een heel groot probleem te zijn. Amsterdam Trade Bank, dat Russisch was, is met alle sancties ook op de fles gegaan. Maar had meen ik wel voldoende middelen in kas om de tegoeden zelf uit te keren. Dus het DGS is daarbij wel toegepast, maar het geld uit het faillissement van de bank is het DGS in gevloeid en via die route weer uitgekeerd. Of in ieder geval, dat is wat ik in dit topic heb opgevangen. ATB was niet echt failliet, maar het was wel onmogelijk om de activiteiten verder te zetten. En zoiets zou dus ook kunnen gebeuren met al die Turkse banken die in Nederland opereren als er sancties zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Pistachenootje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:24:
[...]

Ik heb ervaring met DHB en YK. Prima banken. Nederlands DGS. Maar nu het met Raisin zo makkelijk is om rekeningen te openen in het buitenland, waarom kijk je daar niet naar?
Ik dacht eraan om het te verdelen, dus enkele (Turkse) banken in Nederland en wat via Raisin om het risico te spreiden.
TanteBeth schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:17:
[...]

GarantiBank is inderdaad voor 85% van BBVA (Spanje) tegenwoordig.
Is dat dan gunstig bij eventuele problemen met Turkije?
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:36:
[...]
En zoiets zou dus ook kunnen gebeuren met al die Turkse banken die in Nederland opereren als er sancties zouden komen.
Dit geldt dan ook voor Bunq neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Specialsta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:38:
[...]

Die snap ik even niet. Bunq heeft geen relatie met Turkije (bij mijn weten), en is een echte Nederlandse bank. En dus niet een "bijkantoor" van een andere (buitenlandse) bank die ook in Nederland een eigen banklicentie heeft incl. DGS.

ATB was wat ik gelezen heb gewoon een gezonde bank waar niks mis mee was. Totdat de bank dus niet meer zijn werk kon doen door de sancties tegen Rusland. Dat is dus een totaal andere situatie dan een bank die daadwerkelijk failliet gaat. De een stopt met zijn werkzaamheden omdat die onmogelijk zijn geworden, de ander omdat er letterlijk geen geld meer is (en dat voor een bank nogal cruciaal is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TanteBeth
Alle turken heten Ali en de eigenaar van Bunq heet ook Ali. Maar dat betekent niet dat deze Ali een Turk is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Ik denk dat het begint met het feit dat de partnerbank dat zelf moet willen. Ook Raisin zal niet bij banken kunnen afdwingen afdwingen dat ze in alle landen actief moeten zijn waar Raisin zelf actief is.
Nee dat kunnen ze niet afdwingen, ze zullen er uiteraard overeenstemming met betrokken banken over moeten hebben. Maar de banken die op Weltsparen veel rente bieden geven daarmee impliciet of misschien zelfs expliciet aan dat ze behoefte hebben aan kapitaal.
Daarnaast zal er ook wwn heel "juridisch" verhaal bij komen kijken. Dus alleen dus al het feit dat alle documentatie (door Raisin) in het Nederlands beschikbaar gesteld moet worden. Maar mogelijk ook koppelingen met belastingdienst of andere overheidsgerelateerde zaken (je bent nog steeds klant van de partnerbank, dus die zal in hun systeem ook Nederlandse klanten moeten kunnen registreren met woonplaats, BSN, ...). Waarschijnlijk dat KYC / Wft wetgeving uit Nederland ook toegepast moet worden op de partnerbank, of andersom (de bv Italiaanse overheid wilt weten hoe die Nederlander aan zijn geld komt).
Ongetwijfeld zullen er juridische en organisatorische haken en ogen aan zitten.
De documentatie door Raisin bestaat al in het Duits. Bovendien is er ook al Nederlandstalige documentatie die vaak nagenoeg dezelfde teksten bevatten
Juist banken lijkt mij een zaak die heel lastig over grenzen heen te regelen is. Zie bv alleen al met onze oosterburen. Hoeveel Duitse banken zijn er wel niet die geen buitenlandse klanten accepteren? En in principe kunnen die het dan ook nog bij Duitse communicatie etc houden omdat ze zich niet eens op de buitenlandse markt richten. En dan bv ook alle gedoe dat hier voorbij komt met VW bank die documenten eist die wij in Nederland niet hebben / gewend zijn wat het hele aanmeldproces frustreert.
Inderdaad.
Ik denk niet dat het ze te doen is omdat het met buitenlanders lastig communiceren is. De Duitse banken hebben geen vreemd geld nodig zo lijkt het.
Maar voor zover ik heb begrepen, vraagt de VW bank "slechts" Een belasting verklaring en een officiële brief met adres. Ik begreep ook dat mensen die dat ingestuurd hebben nu al weken (vergeefs?) wachten. Zijn er eigenlijk wel mensen die succesvol een Duitse spaarrekening hebben geopend?

Je hebt gelijk dat banken nu eenmaal geen broodjes kaas verkopen en dat het wellicht allemaal complexer is dan ik kan bevroeden maar toch lijkt hier sprake van een vorm van protectionisme?
Terwijl wij toch een soort provincie van Duitsland zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Plof-kip schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Bedrijven zijn over het algemeen ook wel gevoelig voor Twitter consumenten berichten (#Raisin #Weltsparen) 8) :)F
Ik ben geen twitteraar. Geen idee hoe dat werkt.
In zo'n tweet gewoon de vraag stellen hoe het kan dat er toch een behoorlijk verschil in aanbod zit. Ben benieuwd welk antwoord er dan volgt.

Wat dacht je hier van?
https://www.raisin.co.uk/savings-accounts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
RobertMe schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:48:
[...]

Die snap ik even niet. Bunq heeft geen relatie met Turkije (bij mijn weten), en is een echte Nederlandse bank. En dus niet een "bijkantoor" van een andere (buitenlandse) bank die ook in Nederland een eigen banklicentie heeft incl. DGS.

ATB was wat ik gelezen heb gewoon een gezonde bank waar niks mis mee was. Totdat de bank dus niet meer zijn werk kon doen door de sancties tegen Rusland. Dat is dus een totaal andere situatie dan een bank die daadwerkelijk failliet gaat. De een stopt met zijn werkzaamheden omdat die onmogelijk zijn geworden, de ander omdat er letterlijk geen geld meer is (en dat voor een bank nogal cruciaal is).
TanteBeth schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:54:
[...]

Alle turken heten Ali en de eigenaar van Bunq heet ook Ali. Maar dat betekent niet dat deze Ali een Turk is....
Ali + in het verleden had je Turkse Lira sparen/rekeningen + Engelssprekende medewerkers

deed mij vermoeden dat dit allesbehalve een Nederlandse bank was maar een Turkse of in ieder geval eentje met banden in Turkije. Heb ik het mis dus. Weer wat geleerd! Jammer van het Engels.

Iemand vroeg enkele bladzijdes terug iets over Bunq. Let op, ik begin pas deze week, maar mijn ervaring:

Ik vind dat prijzenrad maar vreemd bij Bunq (past niet bij een bank), maar als je goed uitkijkt welke rekening je er opent kan je er wel aardig wat sparen. Easy Savings is gratis, maar wel slim om te weten dat zoals eerder gezegd ze geen instant payments hebben en je maar 2x per maand gratis geld kunt opnemen. Meer kost geld.

Wel las ik ergens dat in het verleden je bij Bunq hoge rente kreeg tot maar 10.000 euro. Weet iemand of die 2,01% rente geldt tot 10.000 of oneindig? Dat zou wel minder aantrekkelijk zijn voor de wat rijkere heren of dames.

bron: https://www.homefinance.n...nq-gras-bij-easy-savings/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Specialsta schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 00:23:
[...]

Wel las ik ergens dat in het verleden je bij Bunq hoge rente kreeg tot maar 10.000 euro. Weet iemand of die 2,01% rente geldt tot 10.000 of oneindig? Dat zou wel minder aantrekkelijk zijn voor de wat rijkere heren of dames.

bron: https://www.homefinance.n...nq-gras-bij-easy-savings/
Oud artikel denk ik. De 2,01% geldt voor tegoeden tot 100.000 euro.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:48
Bij Bunq even goed kijken wat voor rekening je aanmaakt inderdaad. Als het je alleen om rente gaat dan kan het gratis. En dat "wiel": ze proberen dezelfde trucs uit te halen als mobiele games met lootboxes. Het wortel/paard idee. Gewoon lekker negeren.
Ik heb voor nu alles van Bux en Rabo gehaald even bij Bunq geparkeerd. Even kijken wat ik ga doen.

[ Voor 16% gewijzigd door sig69 op 12-05-2023 02:42 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
u_nix_we_all schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 02:19:
[...]

Oud artikel denk ik. De 2,01% geldt voor tegoeden tot 100.000 euro.
oud artikel ik heb meer dan 10.000 bij bunq staan (veelvoud) en krijg die 2.01% gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
In andere valuta is het normaal dat er andere rente percentages gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00
sig69 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 02:38:
Bij Bunq even goed kijken wat voor rekening je aanmaakt inderdaad. Als het je alleen om rente gaat dan kan het gratis. En dat "wiel": ze proberen dezelfde trucs uit te halen als mobiele games met lootboxes. Het wortel/paard idee. Gewoon lekker negeren.
Ik heb voor nu alles van Bux en Rabo gehaald even bij Bunq geparkeerd. Even kijken wat ik ga doen.
Alle BUX-klanten krijgen 2,01% rente vergoeding per jaar over hun niet-geïnvesteerde cash

Of heb je je Bux account ook opgezegd ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 13-06 12:58
Strider schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Alle BUX-klanten krijgen 2,01% rente vergoeding per jaar over hun niet-geïnvesteerde cash

Of heb je je Bux account ook opgezegd ;)
Daar betaal je echter wel een service fee van 3 euro per maand, waar Bunq (Easy Savings) gratis is.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
RobinNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Daar betaal je echter wel een service fee van 3 euro per maand, waar Bunq (Easy Savings) gratis is.
Dat dus.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXf3iYbyDeCecr3yqagHr2N3yHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lEDE0qq2Tal0U5LAT6xr6BrV.png?f=fotoalbum_large

In dit rentemenu bij Bunq kun je een aantal zaken aanvinken. Misschien wel een gekke vraag. maar heeft dit nog invloed op de 2,01% rente die je ontvangt? Of andere voor mij als spaarder belangrijke invloed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-06 11:59
Specialsta schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:06:
[Afbeelding]

In dit rentemenu bij Bunq kun je een aantal zaken aanvinken. Misschien wel een gekke vraag. maar heeft dit nog invloed op de 2,01% rente die je ontvangt? Of andere voor mij als spaarder belangrijke invloed?
Ik zit sinds vanochtend met dezelfde vraag. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die keuzes van invloed zijn op de hoogte van de rente. Het zou dan namelijk geen sparen meer zijn, maar een vorm van beleggen. Ik lees er overigens nergens iets over.

Waarom ik het me dan toch afvraag?
Ik heb op 3 mei jl. een eerste substantiële storting gedaan. Als ik kijk naar het scherm "Totale rente' in de app, onder "Deze maand verdiend", dan zie ik een bedrag dat in geen verhouding staat tot het aantal rentedragende dagen vermenigvuldigd met de dagrente (lager dus :( ).
Het bedrag wat ik zie komt overeen met 4 rentedragende dagen, terwijl het spaarsaldo er al 8 volledige dagen op staat ...................

Ik heb daar overigens een vraag over uitstaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Zonnegeer op 12-05-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Zonnegeer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Ik zit sinds vanochtend met dezelfde vraag. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die keuzes van invloed zijn op de hoogte van de rente. Het zou dan namelijk geen sparen meer zijn, maar een vorm van beleggen. Ik lees er overigens nergens iets over.
Heeft voor zover ik weet geen invloed op de rente, maar waar die vandaan komt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Plof-kip
*O* Raisin voegt nieuwe bank toe voor NL spaarders. 8) Banco Bai, 2yr, 3,50%.
1 down, 29 to go *;
Ook vandaag de eerste 4% gesignaleerd in NL (Pogretto 3yr). :Y
Top!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:39
Plof-kip schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:06:
1 down, 29 to go *;
Top!
Ik had gisteren een deposito aangevraagd bij Banca Pogretto voor 3 jaar tegen 3,8%. Vandaag zijn ze dus naar 4% gegaan met die looptijd. Ik kon gelukkig de aanvraag nog intrekken omdat Raisin het nog niet had doorgestuurd. Dat is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
SvV_Ying schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Ik had gisteren een deposito aangevraagd bij Banca Pogretto voor 3 jaar tegen 3,8%. Vandaag zijn ze dus naar 4% gegaan met die looptijd. Ik kon gelukkig de aanvraag nog intrekken omdat Raisin het nog niet had doorgestuurd. Dat is mooi meegenomen.
Krijg je niet de rente op moment van goedkeuren? Andersom is dat wel al voorgekomen. Dat Raisin een renteverlaging aankondigd en waarschuwt dat lopende aanvragen die na de wijzigingsdatum worden goedgekeurd de nieuwe, lagere, rente zouden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Plof-kip schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:06:
1 down, 29 to go *;
Top!
En de 6 maanden-deposito naar 3,3% (Progretto) ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:11
Zonnegeer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Waarom ik het me dan toch afvraag?
Ik heb op 3 mei jl. een eerste substantiële storting gedaan. Als ik kijk naar het scherm "Totale rente' in de app, onder "Deze maand verdiend", dan zie ik een bedrag dat in geen verhouding staat tot het aantal rentedragende dagen vermenigvuldigd met de dagrente (lager dus :( ).
Het bedrag wat ik zie komt overeen met 4 rentedragende dagen, terwijl het spaarsaldo er al 8 volledige dagen op staat ...................

Ik heb daar overigens een vraag over uitstaan.
Hier ook. Over de eerste twee of drie dagen heb ik -hopelijk vooralsnog- geen rente gekregen. Kennelijk duurt het een paar dagen om een en ander te verwerken, maar kost me toch circa 3 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 10:51
Zie nergens die Banco bank Bai op raisin.

Zit je niet op een andere Raisin site?
4% klopt wel, dat is nu ook in NL
haalbaar

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:53
Juan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:56:
Zie nergens die Banco bank Bai op raisin.

Zit je niet op een andere Raisin site?
haalbaar
Staat tussen de 2 jaar deposito’s. Minimale inleg is 20.000, dus dat moet je wel als minimale waarde opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:56:
haalbaar
Waar dan :) ?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1943460 op 12-05-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Spixo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Staat tussen de 2 jaar deposito’s. Minimale inleg is 20.000, dus dat moet je wel als minimale waarde opgeven.
Ik zie hem in ieder geval niet, in de app. Ook niet als ik inleg op bv 50k zet.
Ook bij Banca Progetto dus, 3 jaar vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobertMe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Ook bij Banca Progetto dus, 3 jaar vastzetten.
Ah ik dacht dat je bij een bank in Nederland ook 4% rente kon krijgen op een deposito.
Pagina: 1 ... 87 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling