Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.216.017 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:52
Wat als Poetin Estland of Letland of Litouwen van de kaart veegt en de macht overneemt. Wie garandeert nog de correcte werking van het DGS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:13
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:14:
[...]

Ja het is een garantie op papier. Wat @feddesman waarschijnlijk bedoelt is dat het geen 100% garantie is dat je je geld ook terugkrijgt. Er zijn namelijk best extreme scenario's te bedenken waarbij je je geld niet terug krijgt. De kans hierop is weliswaar klein, maar niet 0. Of je geld dan in Nederland veiliger staat is niet te zeggen maar het is wel mogelijk.
Ook aan jou de vraag, kom eens met feiten en niet met onderbuikgevoelens.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
TanteBeth schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:16:
Wat als Poetin Estland of Letland of Litouwen van de kaart veegt en de macht overneemt. Wie garandeert nog de correcte werking van het DGS?
In dat geval zijn er grotere problemen in de wereld, Rusland houdt dan ook op met bestaan hoogstwaarschijnlijk. Het laatste waar je nog over zal nadenken zijn je paar rotcenten in dat geval.

Maar ook in dat geval wordt het gewoon opgelost vanuit de EU.

Wellicht als de hele wereld elkaar met atoombommen gaat bestoken dat er geen garantie meer is. In dat geval boeit het ook niet meer, dan zijn we er niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 16:40
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:17:
[...]
Ook aan jou de vraag, kom eens met feiten en niet met onderbuikgevoelens.
Niemand kent de toekomst. Ik kan niet met feiten komen over toekomstige scenario's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07
TanteBeth schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:16:
Elk van die landen is lid van NATO - zo dom is zelfs Putin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 14:45

LGU

Taigu schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:03:
Zojuist een brief ontvangen, ik ben geweigerd doro VW bank met de meldig dat de actie alleen geldig is voor nieuwe klanten... Dan maar Advanzia proberen.
Bijzonder vanwege 2 redenen. 1. je bent een van de weinige die uberhaupt terugkoppeling heeft gekregen en punt 2. juist op hun site geven ze nu aan dat bestaande klanten ook in aanmerking komen alleen lijkt niemand de benodigde documentatie / brief daartoe te ontvangen...

Ik ben blij dat ik ondertussen weer weg ben bij VW bank want ook het vasthouden van het geld bij het overmaken voor minimaal 1 werkdag irriteerde me op een bepaald moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47
Wat gebeurt er eigenlijk aan het einde van bijv een 1-jaars deposito die je bij bank XYZ via Raisin hebt afgesloten? Wordt het bedrag na einde van de deposito automatisch teruggeboekt naar je Raisin account ?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:57
Ah nee, de weer terugkerende DGS-discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Niemand kent de toekomst. Ik kan niet met feiten komen over toekomstige scenario's.
Maar je zegt net dat er wel scenario's te bedenken zijn? Je presenteert het als een feit dat het DGS geen garantie zou zijn:
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:14:
[...]

Ja het is een garantie op papier. Wat @feddesman waarschijnlijk bedoelt is dat het geen 100% garantie is dat je je geld ook terugkrijgt. Er zijn namelijk best extreme scenario's te bedenken waarbij je je geld niet terug krijgt. De kans hierop is weliswaar klein, maar niet 0. Of je geld dan in Nederland veiliger staat is niet te zeggen maar het is wel mogelijk.
Maar je hebt dus blijkbaar geen feiten om deze bewering te staven.

Laten we dat dan duidelijk vermelden zodat men niet in paniek gaat raken door zulke uitspraken.

[ Voor 35% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 14:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
sverzijl schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:21:
Wat gebeurt er eigenlijk aan het einde van bijv een 1-jaars deposito die je bij bank XYZ via Raisin hebt afgesloten? Wordt het bedrag na einde van de deposito automatisch teruggeboekt naar je Raisin account ?
Dat ligt eraan bij welke bank je deposito loopt.

Sommige banken bieden geen verleng-optie. Dan komt het geld idd terug met de verdiende rente op je Raisin-rekening en zul je het zelf een nieuwe bestemming moeten geven.

Andere banken (bijvoorbeeld Banco Progetto) bieden een optie tot verlengen. Dat gaat meestal tegen de dan geldende nieuwe (hogere) rente. Je moet dat dan X dagen voor de vervaldatum bevestigen. Je kunt dan aangeven of je de verdiende rente mee wilt laten lopen in de verlenging of dat je die wel uitgekeerd krijgt.

Geld dat op je Raisin-rekening staat levert geen rente op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:14
Paar weken voor afloop krijg je een mail met de opties zoals GroteVoet459 beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Je krijgt ongeveer 30 dagen voor aflopen meestal de optie om te verlengen, krijg je ook mail van. Als je niets doet komt het geld naar je Raisin rekening terug en kan je het zelf weer in deposito plaatsen, op een spaarrekening zetten of naar je tegenrekening laten komen.

Geld uiteraard alleen voor banken waar verlengen mogelijk is op dat moment. Soms wil de bank geen geld meer en heb je dus geen keuze. Of ze bieden de keuze in zijn geheel niet. Persoonlijk heb ik beiden nog niet meegemaakt overigens.

Edit: net later dan @GroteVoet459 :)

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Maar je zegt net dat er wel scenario's te bedenken zijn? Je presenteert het als een feit dat het DGS geen garantie is. Maar je hebt dus blijkbaar geen feiten dat dit zo is.
Het is een feit dat het een garantie op papier is. We moeten hopen dat ie goed uitgevoerd wordt. Niemand kent de toekomst. Dat is een feit.

In mijn post zeg ik duidelijk dat het om extreme scenario's gaat. Mensen moeten niet denken dat de kans daarop 0% is. Anders zouden we ons geld allemaal in Italië zetten.

Banken zijn vaak verbonden met elkaar, denk je dat als de shit echt de fan raakt bijvoorbeeld: Italië valt om, grote Italiaanse banken vallen om, EU zegt 'dit valt niet meer te redden', dat de Italiaanse regering dan Nederlandse spaarders vlot gaat terugbetalen? Dan lijkt me redelijk naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47
Of ik lees wat beter...
Stond gewoon in de AV zie ik nu. Hoef dus niets te doen om het bedrag terug op de Raisin rekening te krijgen.
5.3 Beëindiging van het Depositocontract en uitbetaling
5.3.1 Het Depositocontract wordt beëindigd op de Vervaldatum.
5.3.2 In dat geval zal de Bank op de Vervaldatum, en wanneer dat geen Werkdag is op de eerstvolgende Werkdag, de gelden van het Deposito (inleg plus opgebouwde rente) , indien en voor zover van toepassing na inhouding van de door of namens de Klant verschuldigde belastingen, overmaken op de Raisin-rekening van de Klant.
(Banco Progetto, idem voor Klarna)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
LGU schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:21:
[...]
juist op hun site geven ze nu aan dat bestaande klanten ook in aanmerking komen alleen lijkt niemand de benodigde documentatie / brief daartoe te ontvangen...
Er staat toch echt:
Für bis zu 100.000,- Euro für sechs Monate ab Kontoeröffnung. Angebot einmalig und ausschließlich für Neukunden, die 36 Monate kein Tagesgeldkonto (Plus Konto oder Orderkonto) bei der Volkswagen Bank oder der Audi Bank unterhielten.
Een eventuele brief was volgens mij alleen van Volkswagen Bank aan betsaande klanten die recent tegen 2,5% de rekening hadden geopend en een aanbod kregen om alsnog de hogere huidige rente te krijgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Maar je hebt dus blijkbaar geen feiten om deze bewering te staven.
Nogmaals: het is onmogelijk om met feiten uit de toekomst te komen. Wat ik je wel kan zeggen is dat er al heel vaak dingen zijn gebeurt die vrijwel niemand verwachtte. In 2020 zei ik nog dat de kans op een grote oorlog in Europa vrijwel nihil was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 14:45

LGU

GroteVoet459 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Er staat toch echt:

[...]

Een eventuele brief was volgens mij alleen van Volkswagen Bank aan betsaande klanten die recent tegen 2,5% de rekening hadden geopend en een aanbod kregen om alsnog de hogere huidige rente te krijgen ...
Ik val in deze categorie maar hoor niks pro-actief en/of re-actief op mijn vragen per mail.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Het is een feit dat het een garantie op papier is. We moeten hopen dat ie goed uitgevoerd wordt. Niemand kent de toekomst. Dat is een feit.
Het is helemaal geen papieren garantie waarvan je moet hopen dat deze uitgevoerd werd. Hij ís al sowieso 2 maal "goed" uitgevoerd:

2022 Wikipedia: Amsterdam Trade Bank
2009 Wikipedia: DSB Bank
In mijn post zeg ik duidelijk dat het om extreme scenario's gaat. Mensen moeten niet denken dat de kans daarop 0% is. Anders zouden we ons geld allemaal in Italië zetten.
Dat jij of anderen dat niet willen is prima, maar dat maakt niet dat het DGS niet zou werken. Dat werkt ook gewoon voor tegoeden tot 100.000 per banklicentie in Italië.
Banken zijn vaak verbonden met elkaar, denk je dat als de shit echt de fan raakt bijvoorbeeld: Italië valt om, grote Italiaanse banken vallen om, EU zegt 'dit valt niet meer te redden', dat de Italiaanse regering dan Nederlandse spaarders vlot gaat terugbetalen? Dan lijkt me redelijk naïef.
Dat zijn wel de EU regels, dus dat gaat gewoon gebeuren. Als de banken het niet oplossen dan lost de regering het op. En als die het niet oplost lost de EU het op.

De EU laat een land niet failliet gaan, ook dat is meermaals aangetoond ondertussen. Net als grote banken niet failliet gaan. Ook dat is meermaals aangetoond.

Je posts zijn allemaal gebaseerd op onderbuikgevoelens en niet gestaafd met enig feit. Het is, mijn inziens, dus klinkklare nonsens wat je post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Nogmaals: het is onmogelijk om met feiten uit de toekomst te komen. Wat ik je wel kan zeggen is dat er al heel vaak dingen zijn gebeurt die vrijwel niemand verwachtte. In 2020 zei ik nog dat de kans op een grote oorlog in Europa vrijwel nihil was.
Dat zegt meer over jou dan over de situatie in dit geval, na de inval in de Krim was het slechts een kwestie van tijd voor dat dit zou escaleren.

Als je niet met feiten uit de toekomst kunt komen, dan moet je ook geen beweringen doen over die niet bestaande feiten. Het DGS is een solide garantie die tot op heden prima werkt en heeft gewerkt en er is op dit moment geen enkele reden om aan te nemen dat dit in de toekomst anders zal zijn. Wellicht veranderd er in de toekomst iets, dat kan, maar daar kunnen we zoals je zelf aangeeft nu niets over zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
LGU schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Ik val in deze categorie maar hoor niks pro-actief en/of re-actief op mijn vragen per mail.
Op de site staat een grote banner dat ze administratief tot wel 10 dagen achter lopen. Ik kan me zeer goed voorstellen dat ze momenteel vragen om een aanpassing van het contract waar je (nog?) geen recht op hebt even aan de kant leggen.

Jij hebt een contract afgesloten voor 2,x%. En dat krijg je.
Dat er nu een andere / betere aanbieding / actie is betekent niet dat je automatisch mee gaat.
Hetzelfde bij OpenBank, al lijken ze daar wat coulanter (en minder druk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Het is helemaal geen papieren garantie waarvan je moet hopen dat deze uitgevoerd werd. Hij ís al sowieso 2 maal "goed" uitgevoerd:
Dat het in het verleden in NL allemaal goed ging zegt helemaal niets over de toekomst. (knip)
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:44:
[...]
Dat zijn wel de EU regels, dus dat gaat gewoon gebeuren.
Je kent de toekomst niet. Het is juist onzin om met 100% zekerheid te stellen 'dat het gewoon gaat gebeuren'.
Je posts zijn allemaal gebaseerd op onderbuikgevoelens en niet gestaafd met enig feit.
Logisch, ik speculeer over toekomstige scenario's. Die kun je niet met feiten onderbouwen.

(knip)

Geknipt om de post minder persoonlijk te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door t_captain op 11-05-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImperiumDC
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:05
Het zou leuk zijn als je jouw speculatie ook nog zou onderbouwen met steekhoudende argumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
ImperiumDC schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:01:
Het zou leuk zijn als je jouw speculatie ook nog zou onderbouwen met steekhoudende argumenten.
Je kan beginnen met het het feit dat Italië een BBB rating krijgt. Verder prijst de markt risico. Italië biedt hogere rentes op bankrekeningen en obligaties. Dat doen ze niet voor niets.

En natuurlijk zijn mijn extreme toekomst scenario's speculatie. Dat lijkt me logisch. Maar "het DGS in Italië (of waar dan ook) zal in de toekomst altijd goed worden uitgevoerd" is net zo goed speculatie. Niemand die de toekomst kent. Ja het is waarschijnlijk dat het DGS je redt bij het omvallen van een bank maar het is geen 100% zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan

(knip)
reactie op geknipt gedeelte in andere post.

[ Voor 90% gewijzigd door t_captain op 11-05-2023 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje

(knip)

[ Voor 85% gewijzigd door t_captain op 11-05-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 11:12
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Maar het is fijn dat jij zo'n rotsvast vertrouwen hebt in het Italiaanse DGS en de EU. Ik zou zeggen al je spaargeld in Italië.
Daar vallen minder banken om dan in NL… dus inderdaad goed advies, al bedoel je waarschijnlijk iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:36:
[...]

Zie hierboven.

En ik ben wel benieuwd naar jouw antwoord op deze vraag: weet jij 100% zeker dat het Italiaanse DGS in de toekomst altijd goed uitgevoerd zal worden?
Als de regels en voorwaarden blijven zoals deze nu zijn, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
appie39 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:00:
[...]
Daar vallen minder banken om dan in NL… dus inderdaad goed advies, al bedoel je waarschijnlijk iets anders
Goh omdat er in het verleden meer banken zijn omgevallen in Nederland is het een goed idee om je geld in Italië te zetten. Ik leer een hoop nieuwe dingen vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:01:
[...]

En er treden geen extreme scenario's op...dan waarschijnlijk wel ja.

Andere vraag: heb jij toevallig zelf geld in Italië staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 09-05-2023 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-06 19:34
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Stel de EU wordt weggevaagd door een zekere idioot met veel wapens. Gelukkig ben je wel ver weg op vakantie, maar ja .... daar gaat wel je DPS!

Het is nooit 100%. En dat is wat hier wordt bedoeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Da Queen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:14:
[...]

Stel de EU wordt weggevaagd door een zekere idioot met veel wapens. Gelukkig ben je wel ver weg op vakantie, maar ja .... daar gaat wel je DPS!

Het is nooit 100%. En dat is wat hier wordt bedoeld. ;)
Dan heb je een ander probleem, dus wat doet dat ter zake? Als je morgen zelf dood neervalt heb je ook niks aan garanties.

Dat is niet wat er bedoeld wordt, er wordt specifiek en bewust enkel naar Italië gewezen en dat zou dan het bewijs zijn dat het DGS geen garanties geeft. 100% kolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:07:
[...]

En er treden geen extreme scenario's op...dan waarschijnlijk wel ja.
Als die "extreme scenario's" optreden dan heb je ook niets aan het door jou bewierookte DGS van Nederland. In dat geval bestaat NL (en hoogstwaarschijnlijk Europa / de EU) niet meer.
Andere vraag: heb jij toevallig zelf geld in Italië staan?
Zeker, ik heb een deel van mijn geld in Italië staan. Maar waarom precies is dat relevant? Ik heb in meer landen geld staan, ook landen die niet onder het EU DGS vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Da Queen
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Dan heb je een ander probleem, dus wat doet dat ter zake? Als je morgen zelf dood neervalt heb je ook niks aan garanties.
Of je dan een ander probleem hebt en/of je niets aan garanties hebt doet juist niet ter zake. Dat is niet het discussiepunt. Het het gaat erom of het DGS 100% is en dat is het dus niet. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Da Queen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Of je dan een ander probleem hebt en/of je niets aan garanties hebt doet juist niet ter zake. Dat is niet het discussiepunt. Het het gaat erom of het DGS 100% is en dat is het dus niet. ;)
Ik kan het blijven herhalen, maar heb je toevallig ook wat feiten en onderbouwingen voor dit onderbuikgevoel? Waar precies in de voorwaarden van het DGS bijvoorbeeld staat dat bij gebeurtenis X het DGS niet in werking zal treden?

Die "andere problemen" of "extreme situaties" doen er inderdaad niet toe zoals je zegt. Feit is dat op dit moment het DGS een 100% garantie is welke tegoeden tot 100.000 euro per banklicentie in de EU binnen 10 dagen uitbetaald worden (mogelijk in lokale valuta). Niet meer, niet minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 16:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Da Queen

(knip)

Het is nooit 100%. En dat is wat hier wordt bedoeld.

[ Voor 63% gewijzigd door t_captain op 11-05-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Da Queen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Je lijkt het maar niet te begrijpen, dat is jammer. Het heeft dan ook geen zin om verder te discussiëren. Ik laat het hierbij en ik verwijs je naar mijn eerdere reply.

Het is nooit 100%. En dat is wat hier wordt bedoeld.

Succes met sparen in ieder geval! ;)
Je kan dingen blijven herhalen die kant nog wal raken, je zou je beter kunnen beperken tot het aanleveren van feiten en onderbouwingen.

Je voorbeeld raakt kant noch wal in deze en heeft helemaal niets met het DGS te maken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Als die "extreme scenario's" optreden dan heb je ook niets aan het door jou bewierookte DGS van Nederland.
Dat is ook weer speculatie, dat weet je niet. En ik heb NL nooit bewierookt. Ik heb mijn geld in diverse Europese landen staan.
Zeker, ik heb een deel van mijn geld in Italië staan. Maar waarom precies is dat relevant?
Het verklaart het een en ander voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:12:
[...]

. Verder prijst de markt risico. Italië biedt hogere rentes op bankrekeningen en obligaties. Dat doen ze niet voor niets.
Ook in DLD kun je hogere rentes dan in NL krijgen. heb enige tijd geleden al wat voorbeelden gegeven van een paar van de grootste banken binnen de EU waar je hogere rentes vangt dan in NL.

Zelfs de EURIBOR staat al boven de 3%. In de financiele wereld wordt die rente bestempeld als de ' risk free rate'

NL is de uitzondering met teveel spaargeld en bange mensen die hun geld niet ergens anders durven te parkeren. Dus hoeven NL banken veel minder rente te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeroenkb schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:41:
[...]
Ook in DLD kun je hogere rentes dan in NL krijgen.
Ja dat klopt, maar dat weerlegt het punt niet dat ik maak. In Duitsland wordt er harder gevochten om de spaarder binnen te halen, blijkbaar is dat nodig daar. Op een platform als Raisin heb je ook een stukje marktwerking waar de BBB landen en de Baltische staten de hoogste rentes bieden. Ook weer niet voor niets.

Edit: In Duitsland zijn de rentes op deposito's overigens vergelijkbaar met Nederland. En ook daar zijn het de BBB landen en de Baltische staten die de hoogste rentes bieden, zie: https://www.tagesgeldverg...estgeld.html#resultoutput

Edit2: Ik zie wel een uitzondering op de vergelijkbare rente's: 4% op 2 jaar vast in
spoiler:
Italië

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 09-05-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
LGU schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Bijzonder vanwege 2 redenen. 1. je bent een van de weinige die uberhaupt terugkoppeling heeft gekregen en punt 2. juist op hun site geven ze nu aan dat bestaande klanten ook in aanmerking komen alleen lijkt niemand de benodigde documentatie / brief daartoe te ontvangen...

Ik ben blij dat ik ondertussen weer weg ben bij VW bank want ook het vasthouden van het geld bij het overmaken voor minimaal 1 werkdag irriteerde me op een bepaald moment.
Derde reden: ik ben geen bestaande klant 😉

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Taigu schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Derde reden: ik ben geen bestaande klant 😉
En ook nooit geweest?
Indien wel: tot hoe lang geleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Hallo, ik ben nieuw hier.

Zijn er leden die al meerdere jaren via Raisin een deposito hebben bij verschillende banken? En met welke banken hebben jullie goede ervaringen en met welke juist niet? Nog tips om op te letten?

Niemand heeft een glazen bol natuurlijk, maar is de verwachting dat een jaar vast binnen 3 maanden nog met een paar procentjes omhoog gaat? Dan wacht ik nog even.

Wat betreft de discussie of DGS 100% is, sluit ik me aan bij Pistachenootje en Da Queen. Het is natuurlijk nooit 100%, juist omdat je geen glazen bol hebt. Voorbeelden zijn gegeven.

Ik houd in ieder geval wel van een gokje! :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:34
Specialsta schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:24:

Zijn er leden die al meerdere jaren via Raisin een deposito hebben bij verschillende banken? En met welke banken hebben jullie goede ervaringen en met welke juist niet? Nog tips om op te letten?

Niemand heeft een glazen bol natuurlijk, maar is de verwachting dat een jaar vast binnen 3 maanden nog met een paar procentjes omhoog gaat? Dan wacht ik nog even.

Wat betreft de discussie of DGS 100% is, sluit ik me aan bij Pistachenootje en Da Queen. Het is natuurlijk nooit 100%, juist omdat je geen glazen bol hebt. Voorbeelden zijn gegeven.

paar procent omhoog nee,
0,75 mischien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat lijkt me uitgesloten maar wie weet zien we 4% binnen een paar maanden. In plaats van nu je geld vastzetten zou je ook Advanzia 3% voor 6 maanden vrij opneembaar kunnen nemen. Wat de beste keuze is is niet te zeggen. Ik heb prima ervaringen met Raisin en Advanzia.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-06 08:45

Ook hier ben ik het eens met Pistachenootje. 3% vrij opneembaar, eventueel een (klein) deel van je spaargeld nu al in een deposito op Raisin voor maximaal 1 jaar vastzetten en de rest vrij opneembaar houden zodat je kunt instappen als de renteverhoging daar is.

aanvullende tip: Ken je het fenomeen deposito ladder? Kijk er eens naar op Google.

Let bij Raisin op bronbelasting en kredietwaardigheid van betrokken banken en landen.

Oh ja en kijk ook naar de valuta. In het algemeen wordt aangeraden om te sparen in landen waar de euro wordt gebruikt. Dan loop je geen valutarisico.

[ Voor 9% gewijzigd door Knakenpoetser op 09-05-2023 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:19
Knakenpoetser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:43:
Oh ja en kijk ook naar de valuta. In het algemeen wordt aangeraden om te sparen in landen waar de euro wordt gebruikt. Dan loop je geen valutarisico.
Volgens mij rekenen ze allemaal met euro's? Zowel in storten als uitbetaling inclusief rente. Het valutarisico ligt dan dus bij de bank.

Er is echter wel een valutarisico, en dat zit in het DGS. Dat zal namelijk uitkeren in de lokale valuta (wel met een maximum van €100k, in euro's dus). Echter krijg je dan wel in die lokale valuta het geld uitgekeerd waardoor jouw (ontvangende) bank weer terug moet wisselen, en daar kan dus een verschil in de wisselkoers in zitten, naast dat je potentieel een koersopslag betaald.
En het laatste ding is hoe het DGS uitbetaald. In Zweden (Klarna etc) is dat formeel middels een cheque, en daar kun je in Nederland niks mee, want geen enkele bank accepteert ze. Echter hebben verschillende Tweakers daar naar geïnformeerd bij de DGS instantie en die hebben daarop gereageerd "op de hoogte te zijn van de situatie in Nederland", en dat ze dan een passende oplossing zouden zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:15:
[...]

Volgens mij rekenen ze allemaal met euro's? Zowel in storten als uitbetaling inclusief rente. Het valutarisico ligt dan dus bij de bank.

Er is echter wel een valutarisico, en dat zit in het DGS. Dat zal namelijk uitkeren in de lokale valuta (wel met een maximum van €100k, in euro's dus). Echter krijg je dan wel in die lokale valuta het geld uitgekeerd waardoor jouw (ontvangende) bank weer terug moet wisselen, en daar kan dus een verschil in de wisselkoers in zitten, naast dat je potentieel een koersopslag betaald.
En het laatste ding is hoe het DGS uitbetaald. In Zweden (Klarna etc) is dat formeel middels een cheque, en daar kun je in Nederland niks mee, want geen enkele bank accepteert ze. Echter hebben verschillende Tweakers daar naar geïnformeerd bij de DGS instantie en die hebben daarop gereageerd "op de hoogte te zijn van de situatie in Nederland", en dat ze dan een passende oplossing zouden zoeken.
Klopt: --> https://www.vanspaarbankv...nationale-spaarplatforms/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

(knip)

[ Voor 89% gewijzigd door t_captain op 11-05-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Kun je als NL’er een rekening openen bij de Duitse Raisin/Weltsparen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
God... meneer gaat posts van >3 jaar geleden erbij halen om z'n gelijk proberen te halen :F

En nee, dat is natuurlijk geen bewieroken.
Bewieroken: uitbundig prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Plof-kip schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:17:
Als je dat zelf op de Duitstalige website al niet kunt vinden zou ik er sowieso niet aan beginnen ...

Maar antwoord is:Nee, tenzij ...
https://kundenservice.wel...par-Kontos-erf%C3%BCllen-
eine deutsche oder österreichische Meldeadresse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Volgens mij niet. Hier de rente die daar wordt aangeboden. Hopelijk een voorbode van wat er voor ons gaat komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYZumJTslmnkiy7DuFfs56zGXIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HVgfjmi2SEvqopQUkxBvZsVF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 13:13
GroteVoet459 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:51:
[...]

En ook nooit geweest?
Indien wel: tot hoe lang geleden?
Nee ook nooit geweest.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zoals anderen al zeggen kan dat inderdaad niet. In de FAQ over verhuizen naar het buitenland wordt ook duidelijk waarom dat zo is (met name de tweede alinea):
Het aanbod van spaarproducten verschilt van land tot land. Ga je bijvoorbeeld in Spanje wonen, dan wordt je Raisin-rekening overgezet naar Raisin.es en staat het Spaanse aanbod tot je beschikking. [..]

[..] Verlenging van een termijndeposito wanneer je verhuisd bent naar een ander land is in geen geval mogelijk, zelfs niet wanneer hetzelfde termijndeposito beschikbaar is op het Raisin-platform van het land waarnaar je bent verhuisd. Dit komt o.a. omdat er in verschillende landen verschillende voorwaarden en regels van toepassing kunnen zijn op de spaarproducten.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 09-05-2023 21:29 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-06 11:59
Het maakt mij allemaal niet zo veel uit hoor, maar ik vind het hier de laatste tijd steeds minder goed toeven
...........................

Op welk forum je op internet ook komt, na verloop van tijd ontaardt het net zoals het nu hier (naar mijn bescheiden mening) ontaardt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Specialsta
[...]

Ook hier ben ik het eens met Pistachenootje. 3% vrij opneembaar, eventueel een (klein) deel van je spaargeld nu al in een deposito op Raisin voor maximaal 1 jaar vastzetten en de rest vrij opneembaar houden zodat je kunt instappen als de renteverhoging daar is.

aanvullende tip: Ken je het fenomeen deposito ladder? Kijk er eens naar op Google.

Let bij Raisin op bronbelasting en kredietwaardigheid van betrokken banken en landen.

Bedankt, ook de overige heren dank. Wat je noemt, wist ik al. Daar ben ik erg blij om, dan weet ik ten minste dat ik me aardig had voorbereid voordat ik vandaag mijn rekening opende. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Specialsta schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:58:
[...]

Bedankt, ook de overige heren dank. Wat je noemt, wist ik al. Daar ben ik erg blij om, dan weet ik ten minste dat ik me aardig had voorbereid voordat ik vandaag mijn rekening opende. :)
Haha niks te danken! Ik weet er helemaal niet zo veel van. ik kom hier ook nog maar net kijken ;) Wat ik wel fijn vind is dat ik op dit forum zienswijzen en afwegingen van andere mensen kan lezen.
Ik reken mezelf er niet toe maar ik denk dat hier een aantal superslimme ervaren gasten zitten die écht van de hoed en de rand weten. Daar kunnen wij als arme beginneling wellicht ons voordeel mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
En op erfbelasting, niet alleen bij Raisin overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JaDatIsPeter schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:52:
[...]

En op erfbelasting, niet alleen bij Raisin overigens.
Dat artikel lijkt vooral te gaan over vastgoed in Spanje en emigratie naar dat land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Zr40 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Dat artikel lijkt vooral te gaan over vastgoed in Spanje en emigratie naar dat land?
Dat kleine stukje wat relevant is, is dat Spanje en Nederland geen wederzijdse belasting regeling kennen mbt erfbelasting.

Dus dat in combinatie met geen en/of rekening bij OpenBank dat er kans is op gedoe bij overlijden van een partner. Of voor de nabestaanden.

Of er gedoe komt is de vraag, maar wel iets om in het achterhoofd te houden dat een overlijden een andere (of meer complexere) afhandeling kan inhouden dan in een Nederlandse situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Knakenpoetser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:43:
[...]

Haha niks te danken! Ik weet er helemaal niet zo veel van. ik kom hier ook nog maar net kijken ;) Wat ik wel fijn vind is dat ik op dit forum zienswijzen en afwegingen van andere mensen kan lezen.
Ik reken mezelf er niet toe maar ik denk dat hier een aantal superslimme ervaren gasten zitten die écht van de hoed en de rand weten. Daar kunnen wij als arme beginneling wellicht ons voordeel mee doen!
Zeker, het is altijd fijn te leren! Zeker voor mij als beginneling inderdaad. Ik heb nog een aantal vragen, weet jij dit of iemand anders natuurlijk:

1 Wat voor invloed heeft dit volgende artikel op het Franse DGS en jouw eventuele rekening bij een Franse bank? Is stallen bij Renault bank wel slim nu?

https://doorbraak.be/frankrijk-bijna-failliet/

2 En hoe zit het met Leaseplan na het eind van deze maand en de bank gaat verhuizen naar Frankrijk, gaat dit dan over op het Franse DGS? De website kan wel van alles zeggen, maar hoor het graag van een expert.

3 Als test met letterlijk een paar euro die ik wel kan missen heb ik via Raisin een Renault Bank spaarrekening geopend. Het is in behandeling. Hoe lang duurt zoiets doorgaans?

Om zelf ook ergens mee te komen: Ik kwam er zojuist achter dat Orange Bank weliswaar onder de Franse DGS valt, maar je wel bronbelasting betaalt omdat het op Raisin via een Spaans bijkantoor gaat. Dat zijn wel dingen waar je op moet letten! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Specialsta schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:19:
1 Wat voor invloed heeft dit volgende artikel op het Franse DGS en jouw eventuele rekening bij een Franse bank? Is stallen bij Renault bank wel slim nu?
DGS is juist zo opgezet dat het in beginsel los staat van de overheid. Ik zou stallen bij bank X vooral laten afhangen van hoe goed bank X het doet en in mindere mate van hoe goed het land het doet waar het in zit.

Wat dat betreft vind ik het ook onnodig verwarrend dat er steeds de kredietwaardigheid van een land van de bank getoond wordt bij vergelijkingssites en Raisin zelf. Ik zou veel liever duidelijke informatie zien over de staat van de bank zelf...
2 En hoe zit het met Leaseplan na het eind van deze maand en de bank gaat verhuizen naar Frankrijk, gaat dit dan over op het Franse DGS? De website kan wel van alles zeggen, maar hoor het graag van een expert.
Bij mijn weten is er nog helemaal niks gemeld over Leaseplanbank ?
Dat op zich is wmb wel een probleem. Maar dat is tegelijkertijd ook geen reden om aan te nemen dat ze hun Nederlandse banklicentie opzeggen. Lijkt me ook niet dat een bank in deze context kan "verhuizen", maar dat ze dan effectief in Frankrijk een compleet andere bank moeten opzetten. En dan kunnen ze in principe alleen jouw geld verhuizen als jij daar toestemming voor geeft.
3 Als test met letterlijk een paar euro die ik wel kan missen heb ik via Raisin een Renault Bank spaarrekening geopend. Het is in behandeling. Hoe lang duurt zoiets doorgaans?
De eerste keer kan helaas wel een paar dagen duren :/ En dan zijn de banken waar je alleen iets via de Raisin-site hoeft te doen nog relatief snel.
Om zelf ook ergens mee te komen: Ik kwam er zojuist achter dat Orange Bank weliswaar onder de Franse DGS valt, maar je wel bronbelasting betaalt omdat het op Raisin via een Spaans bijkantoor gaat. Dat zijn wel dingen waar je op moet letten! :)
Klopt. Maar dat laat Raisin wel allemaal (imho) duidelijk zien als je de details bekijkt (en nog wat meer in de pdf-documentatie die ze aanbieden), ook wat voor handelingen je allemaal nog moet doen en of iets via de Raisin-site, losse mail of zelfs per post moet worden opgestuurd.
Het is zeer aan te bevelen om dat goed door te lezen voor je een deposito of spaarrekening via hen opent. Gelukkig is het in de meeste gevallen niet zo spannend, maar dit soort details zijn wel handig om vooraf te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Specialsta schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:19:
Gaat LeasePlan naar Frankrijk of gaat LeasePlan Bank naar Frankrijk? Het fuseren van twee leasemaatschappijen lijkt mij een stuk makkelijker dan het verplaatsen van een bank. En het is natuurlijk niet onmogelijk dat de overkoepelende organisatie (/eigenaar van LeasePlan Bank) zich in een ander land bevindt dan de bank. In ieder geval heeft LPB hun klanten dan niks laten weten van zo'n wijziging. En LPB staat ook nog in het register van DNB, als bank en onder deposito garantie: https://www.dnb.nl/openba...ter/?s=Leaseplan&p=1&l=20
Daar kan inderdaad een paar dagen over heen gaan.
Waar e geen bronbelasting betaald staat dat heel duidelijk aangegeven, en bij Orange mist die badge. Daarnaast staat het ook vermeld in die paar A4tjes die je echt moet doorlezen voordat je zomaar een rekening opent bij een bank. Niet de volledige AV lezen kan, maar het blad met productinformatie zou ik toch echt doorlezen. Wat belangrijker is is dat het dus via Spanje gaat en daardoor de erfbelasting ook weer van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Zolang alles goed gaat wel, volgens mij, maar bijvoorbeeld bij Klarna (Zweeds) keert bijvoorbeeld het DGS uit in Kronen, niet in Euro's. Daar loop je dus een (beperkt) valutarisico.
Whoops, stond al in de post waar ik op reageerde.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 10-05-2023 10:11 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:00:
[...]

Zolang alles goed gaat wel, volgens mij, maar bijvoorbeeld bij Klarna (Zweeds) keert bijvoorbeeld het DGS uit in Kronen, niet in Euro's. Daar loop je dus een (beperkt) valutarisico.
Dat staat toch vrij letterlijk in de volgende paragraaf van het bericht waar je op reageert ;) Daarnaast "vergeet" je dan nog dat het Zweedse DGS formeel alleen uitkeert middels een cheque, waar je in Nederland niks mee kunt, maar ook dat staat in mijn originele bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Heren bedankt! @RobertMe / @ACM

Ik bedoelde inderdaad Leaseplanbank ja. De fusie is op 22 mei, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al. Ik zal van alle aangesloten banken de productinformatiebladen goed blijven doornemen. Staan inderdaad hele belangrijke dingen in!

Ik kwam ook nog een andere bank tegen (geen Raisin helaas) namelijk Lloyds Bank

Iemand daar ervaring mee? Geeft een aardige spaarrente namelijk 1,8%, maar valt onder het Duitse DGS. Verder nog ''nadelen'' die deze bank heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Ik heb inmiddels de overstap naar bunq gemaakt en het geld staat op de spaarrekening. Nou had ik verwacht dat de opgebouwde per dag te zien zou zijn en dat dit dagelijks zou worden geactualiseerd, maar vooralsnog staat het na drie dagen nog op ‘0’. Heeft iemand hier ervaring mee? Wellicht ben ik wat ongeduldig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:02
Iemand tips voor een goede spaar bank voor deels geld opzij te leggen voor mijn pensioen later? Waardoor ik maandelijks een x bedrag stort en nergens naar om hoef te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

dutchnltweaker schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:33:
Iemand tips voor een goede spaar bank voor deels geld opzij te leggen voor mijn pensioen later? Waardoor ik maandelijks een x bedrag stort en nergens naar om hoef te kijken?
Volgens mij hebben Rabobank en Centraal Beheer de hoogste rente (als je kijkt naar Nederland):

https://www.rabobank.nl/p...ingen/rabo-toekomstsparen (2,25 % rente vanaf 15 jaar)

https://www.centraalbehee...nte/extra-pensioen-sparen (2,30% rente vanaf 15 jaar)

Dus persoonlijk zou ik voor 1 van deze 2 gaan. Wel verwacht ik persoonlijk dat de rente nog iets verder bij ze omhoog gaat, dus zelf wacht ik nog even met afsluiten. Maar de toekomst zal het leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Laatst online: 16-06 08:58
JJ1984 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:32:
Ik heb inmiddels de overstap naar bunq gemaakt en het geld staat op de spaarrekening. Nou had ik verwacht dat de opgebouwde per dag te zien zou zijn en dat dit dagelijks zou worden geactualiseerd, maar vooralsnog staat het na drie dagen nog op ‘0’. Heeft iemand hier ervaring mee? Wellicht ben ik wat ongeduldig?
Heb je aangezet dat je rente wilt ontvangen? Weet je zeker dat het op een spaarrekening staat en niet een lopende rekening? zie je een rente percentage?

De opgebouwde rente moet je inderdaad per dag zien oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JJ1984 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:32:
Ik weet wel dat het bij mij ook even duurde voordat ik de rente zag (pas op dag 3 ofzo). Rond 10:00 wordt het bijgewerkt, dus misschien straks nog een keer controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Anoniem: 1943460 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Volgens mij hebben Rabobank en Centraal Beheer de hoogste rente (als je kijkt naar Nederland):

https://www.rabobank.nl/p...ingen/rabo-toekomstsparen (2,25 % rente vanaf 15 jaar)

https://www.centraalbehee...nte/extra-pensioen-sparen (2,30% rente vanaf 15 jaar)

Dus persoonlijk zou ik voor 1 van deze 2 gaan. Wel verwacht ik persoonlijk dat de rente nog iets verder bij ze omhoog gaat, dus zelf wacht ik nog even met afsluiten. Maar de toekomst zal het leren :)
Alleen ben je wel aan bepaalde voorwaarden verbonden en kan je het geld niet echt ergens anders stallen toch? En hoe zit het als een bank omvalt? Wordt de deposito van onder 100k gewaarborgd?

Waarom geen normale depositie spaarbank zoals een Renault bank? Of zitten daar nadelen aan vast als je geld voor je pensioen opzij zet?

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 10-05-2023 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Specialsta schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:28:
Ik kwam ook nog een andere bank tegen (geen Raisin helaas) namelijk Lloyds Bank

Iemand daar ervaring mee? Geeft een aardige spaarrente namelijk 1,8%, maar valt onder het Duitse DGS. Verder nog ''nadelen'' die deze bank heeft?
Yes. Ben daar klant. Het werkt, wat valt er verder over te zeggen? :p I.t.t. LPB (en Bunq tegen informatie in?) doet Lloyds geen Instant Payments. Maar gezien je ook met Raisin bezig bent denk ik dat dat geen bezwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
dutchnltweaker schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:33:
CKV via Raisin biedt nu 3.5% op 10 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dutchnltweaker schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:56:
[...]

Alleen ben je wel aan bepaalde voorwaarden verbonden en kan je het geld niet echt ergens anders stallen toch? En hoe zit het als een bank omvalt? Wordt de deposito van onder 100k gewaarborgd?

Waarom geen normale depositie spaarbank zoals een Renault bank? Of zitten daar nadelen aan vast als je geld voor je pensioen opzij zet?
Pin me er niet op vast, maar pensioensparen kent bepaalde belastingvoordelen, maar daardoor zijn deze producten ook aan wetten gebonden. Oftewel: het moet daadwerkelijk voor het pensioen zijn, en kan dus niet eerder/zomaar worden opgenomen (onder voorwaarden kun je volgens mij wel tot een X aantal jaar eerder beginnen met opnemen, maar moet het dan wel via een periodieke uitkering en kan het niet in een keer worden uitgekeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Pin me er niet op vast, maar pensioensparen kent bepaalde belastingvoordelen, maar daardoor zijn deze producten ook aan wetten gebonden. Oftewel: het moet daadwerkelijk voor het pensioen zijn, en kan dus niet eerder/zomaar worden opgenomen (onder voorwaarden kun je volgens mij wel tot een X aantal jaar eerder beginnen met opnemen, maar moet het dan wel via een periodieke uitkering en kan het niet in een keer worden uitgekeerd).
En anders moet je vermogens belasting betalen neem ik aan? En ga je belasting betalen, het geld dat je voor je pensioen vastzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:13:
[...]

En anders moet je vermogens belasting betalen neem ik aan? En ga je belasting betalen, het geld dat je voor je pensioen vastzet.
Lees je eens in, en stel dan de vragen die je nog hebt. BND is een bekende bank die het aanbiedt, ik zit er zelf ook. Die hebben zat duidelijke informatie.

Kortweg komt het er op neer dat je nu geen belasting betaalt over wat je inlegt (als in: dat krijg je terug bij de aangifte), maar pas op het moment dat je het uitgekeerd krijgt. Je bent het geld ook echt 'kwijt' tot (kort voor) je pensioenleeftijd, en in die zin telt het dus niet mee voor je vermogen. Voor- en nadelen dus. Het is ook niet ongelimiteerd wat je kan inleggen, maar dat kom je vanzelf tegen bij bijv. BND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ACM schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:52:
[...]
DGS is juist zo opgezet dat het in beginsel los staat van de overheid. Ik zou stallen bij bank X vooral laten afhangen van hoe goed bank X het doet en in mindere mate van hoe goed het land het doet waar het in zit.

Wat dat betreft vind ik het ook onnodig verwarrend dat er steeds de kredietwaardigheid van een land van de bank getoond wordt bij vergelijkingssites en Raisin zelf.
Uiteindelijk is het wel de staat die garant staat. Banken zijn vaak onderling verbonden. Bij een serieuze banken crisis is er een behoorlijke kans dat het DGS niet toereikend zal zijn. Vandaar dat de rating van een land wel relevant is. Los daarvan is het inderdaad een goed idee naar de gezondheid van de bank zelf te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:18:
[...]
Daarnaast "vergeet" je dan nog dat het Zweedse DGS formeel alleen uitkeert middels een cheque, waar je in Nederland niks mee kunt.
Maar vanuit de Zweedse instanties is al aangegeven dat dit voor Nederland niet het geval zal zijn. Iemand heeft hier die email laten zien. Misschien kan iemand naar de relevante post linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dutchnltweaker schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Bij pensioensparen telt dit bedrag niet mee voor de box3 vermogensbelasting, maar betaal je in de uitkeringsfase wel inkomstenbelasting er over.

Volgens mij is het wel mogelijk om aan het geld te komen voordat je pensioengerechtigd bent, maar dan betaal je er wel een flinke boete over aan de belasting / moet je de bespaarde box3 belasting alsnog betalen over die periode.

Je moet dus eerst bepalen of je echt wilt pensioensparen (of pensioenbeleggen middels bv BrandNewDay zoals @Aikon aanhaalt), of dat je gewoon een bedrag opzij wilt zetten voor een X aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Waarom geen normale depositie spaarbank zoals een Renault bank?
Kan ook maar je kunt meer rente kan krijgen als je het vastzet voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:24:
[...]
Volgens mij is het wel mogelijk om aan het geld te komen voordat je pensioengerechtigd bent, maar dan betaal je er wel een flinke boete over aan de belasting / moet je de bespaarde box3 belasting alsnog betalen over die periode.
Je hebt gelijk ja, maar dat is wel écht in geval van nood, niet zoals even een deposito vroegtijdig stoppen zeg maar. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Maar vanuit de Zweedse instanties is al aangegeven dat dit voor Nederland niet het geval zal zijn. Iemand heeft hier die email laten zien. Misschien kan iemand naar de relevante post linken.
Seriously? Ook dat staat al in mijn originele bericht die ook maar al half door @Herko_ter_Horst gelezen was 8)7
Als ik hier elke dag elk plukje informatie uit elk bericht moet gaan zitten herhalen voor diegenen die nog niet eens berichten van dezelfde dag (volledig) teruglezen krijg ik er een dagtaak bij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

Het wordt inderdaad tot 100.000 euro gewaarborgd. Voordeel van pensioensparen is dat het onder Box1 valt in plaats van Box3. Dus als je meer spaargeld hebt dan 57.000 euro, dan betaal je over het bedrag wat je meer hebt geen belasting (over je rendement dan).

Omdat het onder Box1 valt betaal je geen inkomstenbelasting over het bedrag wat je op de pensioenspaarrekening zet. Hierdoor krijg je het jaar erop een kleine 40% terug van de belastingdienst. Wel heb je te maken met jaarruimte (maximaal bedrag wat je op een pensioenspaarrekening mag storten). Pas als je met pensioen gaat betaal je belasting (als je het daadwerkelijk per maand uitgekeerd krijgt). En dan val je als het goed is onder een lager belastingtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Seriously? Ook dat staat al in mijn originele bericht die ook maar al half door @Herko_ter_Horst gelezen was 8)7
Ja seriously. Ik had je originele bericht niet gelezen en zo zullen er wel meer zijn.
Als ik hier elke dag elk plukje informatie uit elk bericht moet gaan zitten herhalen voor diegenen die nog niet eens berichten van dezelfde dag (volledig) teruglezen krijg ik er een dagtaak bij...
Een andere mogelijkheid is niet meer over die cheques beginnen als al aangegeven is dat ze die niet meer gaan gebruiken voor Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Een andere mogelijkheid is niet meer over die cheques beginnen als al aangegeven is dat ze die niet meer gaan gebruiken voor Nederlanders.
Er staat dan ook dat ze formeel uitkeren middels een cheque. Omdat dat is wat feitelijk is vastgesteld door de DGS instantie. Een mailtje met dat ze op de hoogte zijn van de situatie in Nederland en dan met een passende oplossing zullen komen is nu niet echt iets waar je op kunt bouwen. Ten eerste is het dus uberhaupt niet vastgelegd in het DGS, en ten tweede komt het over alsof ze er dus nog geen procedure voor hebben en die tzt maar eens moeten gaan verzinnen.

Voor iemand die geen vertrouwen heeft in de Europese wet- en regelgeving v.w.b. het DGS an zich heb je dan wel ineens heel veel vertrouwen in één mailtje, dat niet in jouw handen is/niet aan jou gericht is met een toezegging dat ze tzt met een passende oplossing zullen komen. Maar dus niet eens (kunnen) aangeven wat die oplossing dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Er staat dan ook dat ze formeel uitkeren middels een cheque. Omdat dat is wat feitelijk is vastgesteld door de DGS instantie. Een mailtje met dat ze op de hoogte zijn van de situatie in Nederland en dan met een passende oplossing zullen komen is nu niet echt iets waar je op kunt bouwen. Ten eerste is het dus uberhaupt niet vastgelegd in het DGS, en ten tweede komt het over alsof ze er dus nog geen procedure voor hebben en die tzt maar eens moeten gaan verzinnen.

Voor iemand die geen vertrouwen heeft in de Europese wet- en regelgeving v.w.b. het DGS an zich heb je dan wel ineens heel veel vertrouwen in één mailtje, dat niet in jouw handen is/niet aan jou gericht is met een toezegging dat ze tzt met een passende oplossing zullen komen. Maar dus niet eens (kunnen) aangeven wat die oplossing dan is.
Oké, met jouw overtuigingen kun je beter dan iedere keer het hele verhaal opnemen, om verwarring te voorkomen.

Ik zelf zie het anders: al voordat die email bekend was was ik er al van overtuigd dat de Zweedse instanties geen cheque gaan uitkeren aan landen die daar niets mee kunnen (zou immers nergens op slaan). De email bevestigde het alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Oké, met jouw overtuigingen kun je beter dan iedere keer het hele verhaal opnemen, om verwarring te voorkomen.

Ik zelf zie het anders: al voordat die email bekend was was ik er al van overtuigd dat de Zweedse instanties geen cheque gaan uitkeren aan landen die daar niets mee kunnen (zou immers nergens op slaan). De email bevestigde het alleen maar.
Als er hier pagina's vol gediscussieerd wordt over of een DGS in alle gevallen 100% dekt (tot €100k) terwijl ze daar letterlijk wettelijk verplicht toe zijn, dan lijkt het mij inderdaad niet onverstandig om duidelijk te communiceren over wat bij het Zweedse DGS daadwerkelijk op papier staat in hoe ze werken (met een cheque) vs toezeggingen aan individuen ("zoeken naar een passende oplossing", zonder duidelijkheid in wat dat is, en of ze dan uberhaupt nog aan de wettelijke eisen van uitkeren binnen 10 (nu) of 7 (vanaf 1-1-24) werkdagen kunnen voldoen, want als ze dan nog moeten bepalen wat die passende oplossing is zijn ze "een beetje" te laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@RobertMe zo'n Zweedse instantie heeft als doel spaarders te compenseren in het geval een bank omvalt. In een normale stabiele situatie in een stabiel land kun je er vanuit gaan dat ze dat dan ook gaan doen. En dan is het logisch dat ze dat doen op een manier die te gebruiken is voor die spaarders. Cheques uitschrijven en opsturen aan mensen die daar niets mee kunnen terwijl vandaag de dag internationale overboekingen geregeld zijn met een paar drukken op knoppen is dan gewoon niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:18:
@RobertMe zo'n Zweedse instantie heeft als doel spaarders te compenseren in het geval een bank omvalt. In een normale stabiele situatie in een stabiel land kun je er vanuit gaan dat ze dat dan ook gaan doen. En dan is het logisch dat ze dat doen op een manier die te gebruiken is voor die spaarders. Cheques uitschrijven en opsturen aan mensen die daar niets mee kunnen terwijl vandaag de dag internationale overboekingen geregeld zijn met een paar drukken op knoppen is dan gewoon niet logisch.
Dat een DGS niet uitkeert is ook niet logisch, en zelfs onwettelijk. Toch wordt dat in dit topic in twijfel getrokken...
Daarnaast zijn cheques uberhaupt niet logisch, niet alleen naar Nederlanders niet, maar zelfs naar Zweden niet. Toch is dat de methode die het Zweedse DGS gekozen heeft. Als het zo logisch was om het via een overboeking te doen dan had het DGS daar wel voor gekozen lijkt mij. Die weg hebben ze niet bewandeld, dus is het maar de vraag welke weg ze uiteindelijk wel bewandelen (ze kunnen het bij wijze van ook in contanten per post opsturen), of ze die procedure uberhaupt al hebben opgesteld, en hoe vlekkeloos die dan verloopt. Aangezien het dus niet formeel is vastgelegd in het DGS en je daardoor twijfels kunt hebben bij de implementatie ervan. Want voor de afhandeling met cheques zal het draaiboek klaar liggen (want dat is de officiële methode), alle andere methoden? Niemand heeft een idee, behalve dat "ze bekend zijn met de situatie in Nederland en dan met een passende oplossing zullen komen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnegeer
Eddie_V2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Heb je aangezet dat je rente wilt ontvangen? Weet je zeker dat het op een spaarrekening staat en niet een lopende rekening? zie je een rente percentage?

De opgebouwde rente moet je inderdaad per dag zien oplopen.
Kun je aangeven hoe en waar je dat moet aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:34
Zonnegeer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Kun je aangeven hoe en waar je dat moet aanzetten?
Klik op je rekening, rentevoet, ontvang rente op …..(spaarrekening)

[ Voor 17% gewijzigd door feddesman op 10-05-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Dat een DGS niet uitkeert is ook niet logisch, en zelfs onwettelijk.
Inderdaad, dat is niet logisch, maar er is ook geen 100% zekerheid dat het niet gebeurt (vooral niet in extreme scenario's die we nu nog niet kennen). Heeft natuurlijk niets met de cheques te maken.

Het is ook niet logisch dat het Zweedse DGS cheques zal blijven gebruiken in de toekomst zelfs al weten ze dat ze daar in Nederland niets mee kunnen en overboeken nog makkelijker voor ze is.

Maar goed, als je mensen wil blijven 'waarschuwen' over deze mogelijkheid is het misschien een goed idee om de email van het Zweedse DGS er altijd bij te vermelden, anders kun je verwarring krijgen zoals nu gebeurde. Niet iedereen heeft zin en tijd om de tientallen nieuwe posts per dag allemaal te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:58

Pieroman

/me

Vorige week dinsdag (2 mei) Advanzia aangevraagd en de vrijdag (5 mei) de bevestiging ontvangen. Ook een bevestiging ontvangen dat de testbetaling die ik heb uitgevoerd is ontvangen.
Ik kan echter nog niet inloggen omdat ik nog niet over een Telefonbanking code beschik. Had deze toch inmiddels wel verwacht.

Is het normaal dat dit zo lang duurt of kan ik toch beter even contact gaan opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:11
Pieroman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:03:
Vorige week dinsdag (2 mei) Advanzia aangevraagd en de vrijdag (5 mei) de bevestiging ontvangen. Ook een bevestiging ontvangen dat de testbetaling die ik heb uitgevoerd is ontvangen.
Ik kan echter nog niet inloggen omdat ik nog niet over een Telefonbanking code beschik. Had deze toch inmiddels wel verwacht.

Is het normaal dat dit zo lang duurt of kan ik toch beter even contact gaan opnemen?
Die code betreft je oospronkelijke wachtwoord (beetje onduidelijk). Je kunt dus inloggen met je rekno en het wachtwoord dat je oorspronkelijk hebt aangemaakt. Hoe lang duurde bij jou trouwens de eerste overboeking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnegeer
feddesman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Klik op je rekening, rentevoet, ontvang rente op …..(spaarrekening)
In de app? Home of Profiel? ik zie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonnegeer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:06:
[...]

In de app? Home of Profiel? ik zie het niet.
Home -> klik op je rekening -> rentevoet linksboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:58

Pieroman

/me

GerbenBK schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Die code betreft je oospronkelijke wachtwoord (beetje onduidelijk). Je kunt dus inloggen met je rekno en het wachtwoord dat je oorspronkelijk hebt aangemaakt. Hoe lang duurde bij jou trouwens de eerste overboeking?
Wow dat was inderdaad de oplossing, vreemd dat dat niet wat duidelijker wordt vermeld.
Betaling vrijdagochtend 5 mei (10u) uitgevoerd, maandagmiddag (net na 12) via mail bevestiging van ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnegeer
Anoniem: 1943460 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Home -> klik op je rekening -> rentevoet linksboven.
Yep, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pieroman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:03:

Telefonbanking code? Je krijgt van hun een mail met daarin o.a. je klantnummer. Na 2 dagen kan jij je registreren op hun website. Vervolgens kan je inloggen en je rekening zien. Telefonbanking zegt mij helemaal niets.
Pagina: 1 ... 86 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling