Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.130 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:16
Zonnegeer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:24:
ECB verwacht pas in 2025 de inflatie onder controle te hebben. Die verhogingen gaan er echt nog wel komen (zie ik in mijn glazen bol).
Die verhogingen komen er zeker nog - dat heeft de ECB zelf al eerder gezegd en terug komen op eerdere uitspraken is een zwaktebod, dus een NoNo voor ze.

Zolang ze geen andere knoppen bedenken om de inflatie te beteugelen zitten ze vast aan renteverhogingen, zelfs als die pijn doen. De uitspraken gisteren duiden er ook op dat ze nog geen enkel idee voor het beperken van de Graaiflatie (groeiende bedrijfswinsten) die een groot deel van de inflatie is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnegeer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:24:
ECB verwacht pas in 2025 de inflatie onder controle te hebben. Die verhogingen gaan er echt nog wel komen (zie ik in mijn glazen bol).
Ze kunnen niet zomaar tot 2025 door blijven verhogen. Laatste verhoging was ook maar 0,25 ipv 0,5 procentpunt.

https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.nl.html

Als ze tot 2025 door blijven verhogen zoals nu het geval is, dan slopen ze de hele economie. En ze proberen hierin altijd een balans te vinden (doel = afremmen om inflatie te beteugelen).

Edit: ik verwacht dat ze te ver door zullen gaan met verhogen. Maar niet dat ze oneinidig door blijven verhogen ongeacht wat er gebeurt. Uiteindelijk zullen ze op de rem gaan trappen omdat anders de gevolgen helemaal niet te overzien zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2023 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:38:
[...]
... En ze proberen hierin altijd een balans te vinden (doel = afremmen om inflatie te beteugelen).
Ben bang dat je een te hoge pet op hebt van Lagarde.
Moderne economen maken zich erg zorgen over een gebrek aan vernieuwd inzicht in de huidige bezetting (De Haviken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:43:
[...]

Ben bang dat je een te hoge pet op hebt van Lagarde.
Moderne economen aken zich erg zorgen over een gebrek aan modern inzicht in de huidige bezetting (De Haviken)
Heb zeker geen hoge pet van haar op, en verwacht ook zeker dat we in een recessie belanden (doordat ze net te ver gaan met verhogen). Maar ik verwacht niet dat we in dit tempo door blijven verhogen tot 2025. Dan komen we boven de 10% rente uit. Zie jij dat gebeuren >:) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Bigbank vanaf vandaag naar 2,20%. Nieuwe nummer 1 vrij opneembaar.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:30
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Ze kunnen niet zomaar tot 2025 door blijven verhogen. Laatste verhoging was ook maar 0,25 ipv 0,5 procentpunt. Als je tot 2025 door blijft verhogen dan sloop je de hele totale economie. En ze proberen hierin altijd een balans te vinden (doel = afremmen om inflatie te beteugelen).
Zover wat we kunnen vernemen van centrale banken is dit toch wel een beetje de bedoeling; de economie slopen, werkloosheid creëren etc.
Dan kan de vraag in rap tempo afnemen en kunnen ze - met een beetje geluk - op het juiste moment weer bijsturen.
En dan hopen dat er niet allemaal lijken uit de kast komen...

Maar even weer terug naar de spaarrente...
Ook al weet je zeker dat het beleid van rente ophogingen nog even door gaat en die beste depositorente nog moet komen, dan nog kan een deposito nu afsluiten lucratief zijn.
Aangezien de variabele echt een heel stuk lager is, ' verlies ' je daar dan weer op tot die tijd.
Dus het blijft een soort van gokken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:09:
Gisteren om 16:41 geld overgemaakt van Rabo naar Raisin/Renault met gebruik van code in de omschrijving. Stond om 11:00 vandaag al bij Renault. Netjes.
Hier 2 mei rond 00:15 overgemaakt naar Raisin met omschrijving van een Banca Progetto deposito rekening. Het bedrag is aan de transacties te zien op 2 mei rond 10:00 ochtend ontvangen en op 4 mei rond 04:00 uur op de deposito rekening gezet (en/of goedgekeurd door Banca Progetto). Ik denk dat ik dan ongeveer 2 of 3 dagen zonder rente heb gezeten. Volgens mij is dit ook nog best netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:25
dwdd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:10:
Welke looptijd is het meest interessant?

De hoogste depositorente op dit moment:
6 maanden 3,10%
1 jaar 3,55%
2 jaar 3,75%
IMO: nu 3% of 3.1% pakken bij Advanzia of VW, nog even wachten en dan ergens rond Q3 vastzetten voor langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgen anderen ook deze error melding te zien na inloggen bij Advanzia?

[quote]
500 Es ist ein interner Serverfehler aufgetreten.
[/quote]

Is opgelost zie ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
Pistachenootje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:02:
[...]

IMO: nu 3% of 3.1% pakken bij Advanzia of VW, nog even wachten en dan ergens rond Q3 vastzetten voor langere termijn.
In oktober, november zijn er hier ook geweest die schreven de kat uit de boom te kijken en in maart, april een deposito zouden afsluiten. Hoeveel rendement zouden die intussen hebben laten liggen? Dan had je het wel toen ook bij een bank met hogere (actie)spaarrente kunnen zetten en evt nu. 6 maanden later, weer bij een ander, maar dan heb je nog steeds maximaal 3,1% nu en de afgelopen maanden minder. Terwijl je een half jaar terug wellicht ook al (nipt) over de 3% kreeg voor 1 jaar deposito.

Overigens to be clear: ik doe zelf geen van beiden :+ Heb wel iets in depositos staan, maar niet heel lang (max 6 maanden). Maar ik pretendeer ook niet "de markt" te kunnen timen en of steeds van actie naar actie hoppen beter is dan meteen wat langer vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:17:
[...]
In oktober, november zijn er hier ook geweest die schreven de kat uit de boom te kijken en in maart, april een deposito zouden afsluiten. Hoeveel rendement zouden die intussen hebben laten liggen?
De mensen die het slim aangepakt hebben en nu de 3.1% van VW pakken hebben waarschijnlijk niet zoveel rente 'laten liggen' (of helemaal niets in vergelijking met 6 maanden deposito's). En ze kunnen het straks lekker lang vastzetten voor een (waarschijnlijk) hogere rente (er van uitgaande dat ze het geld voor lange tijd kunnen missen). De persoon die in 2010 z'n geld vast heeft gezet tegen 5% is een mooi voorbeeld wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 05-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:17:
[...]
Maar ik pretendeer ook niet "de markt" te kunnen timen en of steeds van actie naar actie hoppen beter is dan meteen wat langer vast zetten.
Pretenderen heeft geen zin, proberen mogelijk wel. Het leuke is dat 6 maanden vrij opneembaar net zoveel oplevert als 6 maanden vast, waardoor het relatief aantrekkelijk is om het te timen te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:34:
[...]

De mensen die het slim aangepakt hebben en nu de 3.1% van VW pakken hebben waarschijnlijk niet zoveel rente 'laten liggen' (of helemaal niets in vergelijking met 6 maanden deposito's).
Ik heb het niet over nu ;) Ik heb het over in ~november schrijven "ik zet het nog niet vast". In november kon je nog geen 2% krijgen vrij opneembaar, terwijl 1 jaar depositos toen gok ik wel al tegen of over de 3% zaten. Dus dan had je nu al een half jaar kunnen profiteren van 3%. En gezien allemaal die banken wat nu acties hebben dit met een vaste rente doen (niet meeverhogen als je al klant bent) is het in zoverre gelijk aan een deposito. Als in: had je het in november voor 1 jaar vast gezet aan 3% had je 1 jaar lang 3% rente gehad. Had je het in november vrij opneembare spaarrekening gezet was dat voor 2 a 2,5%, en zou je nu 3,1% kunnen krijgen bij VW. Maar van november tot "nu" heb je dan wel minimaal 0,5% rente "laten liggen", die je niet compenseert met die 3,1% vs 3,0%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,07% p.j. naar 2,11% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 8 mei om 12 uur 's middags.

Bijna de moeite niet om dit te vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:44:
[...]
In november kon je nog geen 2% krijgen vrij opneembaar, terwijl 1 jaar depositos toen gok ik wel al tegen of over de 3% zaten.
Volgens mij niet. Je loopt wel wat rente mis maar de verschillen zijn dus relatief klein. En het afsluiten van langere deposito's heeft ook een nadeel: het is waarschijnlijk dat de rente nog verder oploopt en dat bij het vrijkomen van je deposito de nieuwe rente op dat moment (flink) lager is.

Had jij niet zelf een langdurig deposito afgesloten tegen een hele lage rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:09:
Had jij niet zelf een langdurig deposito afgesloten tegen een hele lage rente?
Helemaal correct. 10 jaar met 0,95%. Wel open te breken bij aankoop woning. Afgesloten in een tijd dat de rente maximaal 0,05% was (eind 2020 IIRC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
ikbenwouter schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:49:
Bigbank vanaf vandaag naar 2,20%. Nieuwe nummer 1 vrij opneembaar.
Nog even wachten op een reactie van bunq anders weer wat geld verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

feddesman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Nog even wachten op een reactie van bunq anders weer wat geld verplaatsen.
Waarom niet naar Advanzia? Daar krijg je 3% rente. Of je moet problemen hebben met dat de bank in Luxemburg gevestigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Helemaal correct. 10 jaar met 0,95%. Wel open te breken bij aankoop woning. Afgesloten in een tijd dat de rente maximaal 0,05% was (eind 2020 IIRC).
Voor de volledigheid, ik doe trouwens beide. Ik heb een gedeelte vrij opneembaar staan (dat ik in de nabije toekomst wil vastzetten) maar heb ook nog deposito's lopen. In januari nog een afgesloten 2 jaar 3.5%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:24:
[...]
. Of je moet problemen hebben met dat de bank in Luxemburg gevestigd is.
Of omdat hij al klant is (recent was) en niet voor de hoge rente over 6 maanden in aanmerking komt.
Na die periode blijft er maar (een nu schamele) 1,1% over ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Waarom niet naar Advanzia? Daar krijg je 3% rente. Of je moet problemen hebben met dat de bank in Luxemburg gevestigd is.
Of problemen hebben met Duits, een mailbox die wordt gespamd, of niet tegen "500 internal server error" pagina's kunnen :X

Eerste argument is dan serieus. Dat is voor mij een (te) hoge drempel. En de vragen / problemen die hier voorbij komen met het aanmeldproces halen mij dan toch niet over. Voorlopig dan maar blijven doen met 2,5% bij OpenBank, 2,15% bij Renault, en 6 maanden depositos bij Banca Progetto (van 2,5% en 3,1% als ik me niet vergis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
GroteVoet459 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Of omdat hij al klant is (recent was) en niet voor de hoge rente over 6 maanden in aanmerking komt.
Na die periode blijft er maar (een nu schamele) 1,1% over ...
Nog geen klant maar vindt de website nogal amateuristisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:16
feddesman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Nog geen klant maar vindt de website nogal amateuristisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcFNyFegR5wrHB7SoCM0KRAg90Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssLrgj1vW1dklDdvnPWej5tJ.png?f=fotoalbum_large

100% mee eens. Hyves of Cu2 zag er moderner uit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 15:38
RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Of problemen hebben met Duits, een mailbox die wordt gespamd, of niet tegen "500 internal server error" pagina's kunnen :X

Eerste argument is dan serieus. Dat is voor mij een (te) hoge drempel. En de vragen / problemen die hier voorbij komen met het aanmeldproces halen mij dan toch niet over. Voorlopig dan maar blijven doen met 2,5% bij OpenBank, 2,15% bij Renault, en 6 maanden depositos bij Banca Progetto (van 2,5% en 3,1% als ik me niet vergis).
En dan is 0,5% "laten liggen" ineens niet zo'n probleem meer? :? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnegeer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 15:38
goodfella schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]

100% mee eens. Hyves of Cu2 zag er moderner uit. :+
Ach ................ zo lang ze maar gewoon iedere maand die rente uitbetalen ............

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Zonnegeer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Vertrouwen in raisin en bunq is groter dan de 0,5% extra bij advanzia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Zonnegeer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Whopping € 5 / pm per € 10K, voor 6 maanden is € 30.

Dus ligt misschien aan eventuele (lopende) bonussen/acties bij andere banken en aan wat er aan geld beschikbaar is om te verhuizen.

De gerapporteerde technische issues met de site en de mailbox vol paspoortscans maken de drempel zeker niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dwdd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Dan loop je sowieso meer rente mis die je niet meer snel gaat inlopen, maar die keuze is uiteraard aan jou.
Dat is natuurlijk altijd de catch. Maar nu vastzetten tegen 3,nog wat betekent over drie maanden niet kunnen vastzetten tegen nog hogere rentes. Besides, ik vermoed geen enorm bedrag mis te lopen door enkele maanden later in te stappen.

Het grote geld zit toch bij Meesman, en niet op de spaarrekening. Met max 30K als instant buffer scheelt het allemaal niet zoveel.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

feddesman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Vertrouwen in raisin en bunq is groter dan de 0,5% extra bij advanzia
Waarom? Serieuze vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

feddesman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Niet direct, pas als de rekening is geopend (zelfde dag)
Dankjewel, helaas vandaag niets meer gehoord maar is wel een vrijdag in de meivakantie. Ik wacht dus nog maar even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Gevoelskwestie, site voelt niet vertrouwd aan dan is m’n algehele vertrouwen al minder.
Bunq en raisin bevalt goed tot nu toe.
(Op 1 trage reactie van ticket op bunq na)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

feddesman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:44:
[...]

Gevoelskwestie, site voelt niet vertrouwd aan dan is m’n algehele vertrouwen al minder.
Bunq en raisin bevalt goed tot nu toe.
(Op 1 trage reactie van ticket op bunq na)
Snap ik. Mede door andere positieve reviews ben ik naar Advanzia gegaan. En tot nu toe bevalt het (geen idee of dit zo blijft, vandaar mijn vraag). Bunq beviel prima, alleen krijg ik nu 1 procent meer rente per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Snap ik. Mede door andere positieve reviews ben ik naar Advanzia gegaan. En tot nu toe bevalt het (geen idee of dit zo blijft, vandaar mijn vraag). Bunq beviel prima, alleen krijg ik nu 1 procent meer rente per maand.
Is die 500 error ondertussen al opgelost?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:29:
[...]

Is die 500 error ondertussen al opgelost?
Yes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 10:31
Frankenstein schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:22:
@Andrehj Dat klopt, dat is de juiste link.

@marcelceeDan zul je e-mail ontvangen van VW (check ook je spam) met, omdat je buiten Duitsland belastingplichtig bent, nog een formulier van ze en het verzoek een woonplaatsdocument terug te mailen. Daarna openen ze de rekening en ontvang je per post twee brieven, een met je accountnummer en een met een eenmalig wachtwoord. Verder moet je een app (phototan) van VW installeren. Als je daarop de pushtan functie activeert log je het makkelijkst in.

Nogmaals, als je Duits niet denderend is, lijkt het me lastig.
Welk woonplaats document heeft men hier gebruikt voor succesvol openen van VWbank account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:12
VanBreukelen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:03:
[...]

Welk woonplaats document heeft men hier gebruikt voor succesvol openen van VWbank account?
Ik dacht een energie of telefoonrekening met het adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:56
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Snap ik. Mede door andere positieve reviews ben ik naar Advanzia gegaan. En tot nu toe bevalt het (geen idee of dit zo blijft, vandaar mijn vraag). Bunq beviel prima, alleen krijg ik nu 1 procentpunt meer rente per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ik heb 21 april een energierekening ingestuurd maar ik heb nog niets gehoord.

Is er überhaupt iemand die in april een rekening bij VW succesvol geopend heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor wat het waard is...
ECB-bankiers willen meer rentestijgingen

Nadat de topvrouw van de Europese Centrale Bank (ECB) Christine Lagarde aangaf dat er nog minstens twee rentestappen verwacht worden, spreken ECB-bankiers steun uit voor die verwachting.
https://www.bnr.nl/nieuws...llen-meer-rentestijgingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
[...]

In mijn geval niets, want de rekening is nooit geopend. Ik bleef wachten op een bericht via mail/brief/postduif maar er kwam niks. Na een aantal maanden ontving ik wel een brief van VW dat ze de rekening niet konden openen omdat ze niks van mij hoorden.

Tussentijds naar Open Bank gegaan (voor destijds dezelfde actierente) dus ik heb er ook geen belletje naar VW gepleegd. Misschien ga ik VW nog eens proberen nu de actierente afloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 10:31
marcelcee schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:37:
[...]

In mijn geval niets, want de rekening is nooit geopend. Ik bleef wachten op een bericht via mail/brief/postduif maar er kwam niks. Na een aantal maanden ontving ik wel een brief van VW dat ze de rekening niet konden openen omdat ze niks van mij hoorden.

Tussentijds naar Open Bank gegaan (voor destijds dezelfde actierente) dus ik heb er ook geen belletje naar VW gepleegd. Misschien ga ik VW nog eens proberen nu de actierente afloopt.
Ik heb dus hetzelfde als jij gedaan, tijd wachten. Maar nu bekeek ik de emails wat nauwkeuriger, en zag ik een upload link waar vermeld staat dat er een document nodig is.

Vandaar dat je waarschijnlijk niks meer vernomen hebt 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:46
Zo, ik ben nieuw hier en na enige tijd lurken en wat onderzoek heb ik ook besloten om een spaarrekening te openen bij bunq. Rijk ga ik er niet van worden, maar die 2,01% is momenteel wel aantrekkelijk en levert toch enkele tientjes per maand, gratis geld, op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
JJ1984 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:09:
Zo, ik ben nieuw hier en na enige tijd lurken en wat onderzoek heb ik ook besloten om een spaarrekening te openen bij bunq. Rijk ga ik er niet van worden, maar die 2,01% is momenteel wel aantrekkelijk en levert toch enkele tientjes per maand, gratis geld, op.
Ik had tijdje terug hetzelfde gedaan (overgestapt van Leaseplan bank), maar nu toch een Raisin rekening geopend en krijg als goed is nog €50,- toe met de verwijs een vriend(in) en bonus / referral. Begin toch maar steeds een beetje bij beetje vast te zetten (max 1 jaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
Vandaag ingeschreven voor advantia, inmiddels al 9 x exact dezelfde mailvoor paspoort en adres gegevens gekregen .Wat een gestalk zeg😳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Ik heb 21 april een energierekening ingestuurd maar ik heb nog niets gehoord.

Is er überhaupt iemand die in april een rekening bij VW succesvol geopend heeft?
VW bank geeft op de website aan dat er 10 dagen wachttijd zijn. Die heb je al lang en breed uitgezeten. Ik heb al gedacht: zouden ze wel zitten te wachten op al die Nederlanders die komen profiteren van hun uitstekende rente die ook nog eens vrij opneembaar is. De kans dat die die groep na afloop van de aanbiedingsperiode blijft is uiterst klein. Wellicht komen Nederlanders daarom op de stapel onderop?

Kan natuurlijk ook zijn dat ze door hun waanzinnig goede aanbieding de vraag totaal niet meer aankunnen. Was jij het niet die stelde dat hun 3.1% rente gelijk is aan een paar 6 maanden deposito's en de de meeste zelfs overtreft. Dan staan de mensen voor je in de (wacht) rij.

Zag op hun website zelfs een soort smeekbede aan nieuwe aanvragers om niet meer te bellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Knakenpoetser op 06-05-2023 18:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:30
Voor mensen die getriggerd worden door advanzia bank 3%... dit is 6 maanden zo daarna ga je terug naar 1.1%. Bij het aanmaken van een account als ze dan iets niet goed vinden met de documenten uit de eerste upload, mag je mooi de rest via e-mail opsturen. De site is 1990. Ik zou jezelf lekker de moeite en risico's besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
grippa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:08:
Voor mensen die getriggerd worden door advanzia bank 3%... dit is 6 maanden zo daarna ga je terug naar 1.1%.
Deze periode is echter wel al meermaals opgerekt.
Bij het aanmaken van een account als ze dan iets niet goed vinden met de documenten uit de eerste upload, mag je mooi de rest via e-mail opsturen. De site is 1990. Ik zou jezelf lekker de moeite en risico's besparen.
Eens met deze zaken. En zelf dan ook geen klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verouderd design... tja dat klopt maar dat boeit me niet echt. De site werkt prima. En ik heb ze een paar keer gebeld (met niet de makkelijkste verzoeken), telkens kreeg ik een mens aan de lijn die mij goed hielp, dat is bij veel NL banken niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:16:
Verouderd design... tja dat klopt maar dat boeit me niet echt. De site werkt prima. En ik heb ze een paar keer gebeld (met niet de makkelijkste verzoeken), telkens kreeg ik een mens aan de lijn die mij goed hielp, dat is bij veel NL banken niet het geval.
Er zijn in Nederland veel banken met hele moderne en gelikte websites. Maar die geven nauwelijks rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
Knakenpoetser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:08:
[...]

Er zijn in Nederland veel banken met hele moderne en gelikte websites. Maar die geven nauwelijks rente.
Zoals?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Knakenpoetser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:08:
[...]

precies

en wie selecteert er nu op uiterlijk? in de loop van de geschiedenis is wel duidelijk geworden dat juist de meest rijke mensen zich (vaak) het slechts kleden en het minst doen aan uiterlijk vertoon.

zij die het wel doen zijn ook niet zo rijk, die zitten vol met schulden en lenen alles bij elkaar en bij het minste of geringste aan tegenslagen moeten ze al uitstel van hypotheekbetalingen regelen.

ik ken ze

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:16:
Verouderd design... tja dat klopt maar dat boeit me niet echt. De site werkt prima.
Volgens mij zit het bezwaar niet zozeer in het verouderde design, maar in het feit dat je dan blijkbaar bestanden per mail moet gaan toesturen. Dat zou voor mij ook een afknapper zijn.
En ik heb ze een paar keer gebeld (met niet de makkelijkste verzoeken), telkens kreeg ik een mens aan de lijn die mij goed hielp, dat is bij veel NL banken niet het geval.
Ik kan mij bij mijn banken geen situatie voor de geest halen waarbij ik de benodigde informatie niet van de website of uit de documentatie kon halen. Dat je ze blijkbaar een paar keer hebt moeten bellen is voor mij dus geen positief signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Zwelgje schreef op zondag 7 mei 2023 @ 06:55:
[...]

precies

en wie selecteert er nu op uiterlijk? in de loop van de geschiedenis is wel duidelijk geworden dat juist de meest rijke mensen zich (vaak) het slechts kleden en het minst doen aan uiterlijk vertoon.

zij die het wel doen zijn ook niet zo rijk, die zitten vol met schulden en lenen alles bij elkaar en bij het minste of geringste aan tegenslagen moeten ze al uitstel van hypotheekbetalingen regelen.

ik ken ze
Maar dit gaat over iets anders.

Eerste indruk telt toch?

Een goede degelijke onboarding procedure met een goed werkende app of website in een taal die je machtig bent geeft gewoon een betere indruk. En dus meer vertrouwen.

Ik doe ook lang met mijn spullen ze zijn netjes, van goede kwaliteit en goed onderhouden.

Dus hoeft van mij niet een gelikte state of art site te zijn (kost alleen maar marketing geld). Maar het moet wel werken zoals je verwacht heden ten dage. Ik breng mijn geld naar een bank mede om de veiligheid. Dus de digitale bank deur moet wel onderhouden zijn en een veilig gevoel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Volgens mij zit het bezwaar niet zozeer in het verouderde design, maar in het feit dat je dan blijkbaar bestanden per mail moet gaan toesturen. Dat zou voor mij ook een afknapper zijn.
Toch werd het 1990 design als argument gebruikt, daar reageerde ik op.
Ik kan mij bij mijn banken geen situatie voor de geest halen waarbij ik de benodigde informatie niet van de website of uit de documentatie kon halen. Dat je ze blijkbaar een paar keer hebt moeten bellen is voor mij dus geen positief signaal.
Ging hier om een uitzonderlijke situatie waar het totaal logisch was om te bellen. Ook met mijn Rabobank heb ik regelmatig telefonisch contact gehad, daar wordt ik ook geholpen maar vaak minder deskundig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Niet gericht aan iemand in het bijzonder maar in het algemeen:

Alles blijft een persoonlijke keuze en gelukkig is iedereen daar vrij in. Wil je boodschappen doen bij de Aldi waar je bij wijze van spreken alles zelf uit de doos moet halen of ga je liever naar een duurdere supermarkt die meer service biedt met zelf scankassa's, dus korter wachten bij het afrekenen en een groter assortiment.

Iedereen moet lekker doen waar men zich goed bij voelt. Daarbij is het één niet beter dan het ander.
Dat iemand zijn eigen keuzes beter vindt dan die van een ander is prima en logisch. Maar wel subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Knakenpoetser schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:17:
Niet gericht aan iemand in het bijzonder maar in het algemeen:

Alles blijft een persoonlijke keuze en gelukkig is iedereen daar vrij in. Wil je boodschappen doen bij de Aldi waar je bij wijze van spreken alles zelf uit de doos moet halen of ga je liever naar een duurdere supermarkt die meer service biedt met zelf scankassa's, dus korter wachten bij het afrekenen en een groter assortiment.

Iedereen moet lekker doen waar men zich goed bij voelt. Daarbij is het één niet beter dan het ander.
Dat iemand zijn eigen keuzes beter vindt dan die van een ander is prima en logisch. Maar wel subjectief.
Dit is geen goede vergelijking. Het gaat er hier om dat het onduidelijk is hoe de staat van de data beveiliging is en hoe er omgegaan wordt met je persoonsgegevens.

Een paar posts terug heeft ook iemand aan gegeven dat de security protocollen op de website veroudert zijn. Dit kan echt niet bij een bank.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Hoelang blijft dat advanzia nog spammen heb al 16 mails voor m’n gegevens ontvangen 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
feddesman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:08:
Hoelang blijft dat advanzia nog spammen heb al 16 mails voor m’n gegevens ontvangen 😡
Vreemd, ik maar 1 vorige week. Nog niets mee gedaan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 20:26
Daarom ben ik afgehaakt bij Advanzia. Dat is me echt allemaal te oudbollig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij Advanzia heb ik een foto van mijn paspoort ingestuurd waarop ik een gedeelte van de nummers onderaan volledig onleesbaar had gemaakt. Vinden ze blijkbaar prima.

Ik had er ook een groot watermerk op gezet met de app maar dit kan blijkbaar vrij eenvoudig weggehaald worden las ik.

Edit: ik zie dat ik zelfs het paspoortnummer onleesbaar heb gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 07-05-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Pistachenootje schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:13:
Bij Advanzia heb ik een foto van mijn paspoort ingestuurd waarop ik een gedeelte van de nummers onderaan volledig onleesbaar had gemaakt. Vinden ze blijkbaar prima.

Ik had er ook een groot watermerk op gezet met de app maar dit kan blijkbaar vrij eenvoudig weggehaald worden las ik.

Edit: ik zie dat ik zelfs het paspoortnummer onleesbaar heb gemaakt.
Hebben ze dat paspoortnummer niet nodig?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Slasher schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:40:
[...]
Hebben ze dat paspoortnummer niet nodig?
Blijkbaar niet want bij mij waren de eerste 6 karakters volledig onleesbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Nu online
ColeJ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:55:
Daarom ben ik afgehaakt bij Advanzia. Dat is me echt allemaal te oudbollig allemaal.
en TLS 1.0 en 1.1 op de site :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8ljs-eeP8yFKKua8fAEltRR8kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jsBiBAlXJYKcx1uRq0oMxnxq.png?f=fotoalbum_large

hoop dat ze een betere rating hebben bij Moody's, standards & Poor, etc,etc

:P

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 10:44
Bij mij is mijn Advanzia-rekening eindelijk in de lucht en kan ik inloggen.. kostte wat moeite.

Wordt hier de eerste 6 maanden 3% over een x bedrag geboden of is dit gelimiteerd? Staat mij ergens bij dat dit tot 50k was maar kan dit niet meer zo snel terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
erniee schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:51:
Bij mij is mijn Advanzia-rekening eindelijk in de lucht en kan ik inloggen.. kostte wat moeite.

Wordt hier de eerste 6 maanden 3% over een x bedrag geboden of is dit gelimiteerd? Staat mij ergens bij dat dit tot 50k was maar kan dit niet meer zo snel terug vinden.
Hoe ziet die interface eruit? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-01 17:19
erniee schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:51:

Op basis van onderstaande screenshots vanaf de Advanzia website zou ik denken:
Bij een minimum saldo van 5000,- euro krijg je rente tot een maximum van 1 miljoen euro.
In de FAQ staat nergens iets over een ander maximum.
Om het zeker te weten kun je de vraag ook even mailen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1A6q0ZCOpkteFd0y8uykYsRetI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QsHiEE0Ofxn9emjRGrQEf3pj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXrt_jNCYXVhFnfCTgGOtLmoP58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rKlwS7EtPfu04w1U1C23xWUK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
Eindelijk gaat de Volksbank-groep ook mee met de spaarrente-verhoging:
https://www.nu.nl/economi...regiobank-ook-omhoog.html

Zoals verwacht gewoon meelopen met de kartel-meute.
De Nederlandse spaarder moet echt meer/sneller hun geld gaan verkassen voordat er hier iets gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-01 17:19
Ik lees regelmatig posts over de verouderde technologie van de Advanzia website, en daarmee ook de bezorgdheid over hun beveiliging.
Ben geen IT-er, dus heb geen idee hoe kritiek dit zou kunnen zijn.
Maar een bank met een Credit card omzet van ruim 5 miljard krijgt toch zeker ook een jaarlijkse IT audit?

Voor het overige vind ik Advanzia er alleen maar positief uitspringen.
Een rekening is snel geopend, vragen worden snel en kundig beantwoord, 3% rente over bijna 7 maanden.
Recent kwam ik onderstaand artikel tegen over de jaarcijfers van 2022. Ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWS4u8EN2yxzUQBV_hOdt1QQUbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJotkemDfohoilbT5mpsaVK5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04:49
Zwelgje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 05:42:
[...]

en TLS 1.0 en 1.1 op de site :X

[Afbeelding]

hoop dat ze een betere rating hebben bij Moody's, standards & Poor, etc,etc

:P
Bij Moody's Ba1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Hier een mail van LeasePlan bank binnen over (her)identificatie in de spambox, maar ik heb daar een saldo van 0 Euro. Dus ik neem aan dat ik dit kan negeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44
Afgelopen weekend een account aangemaakt bij Bunq en mijn spaargeld van Rabobank naar Bunq verkast, scheelt toch 1.26% rente. Transfer was instant, moest alleen 4 uur wachten om mijn limiet te verhogen bij de Rabobank.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
xileS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:08:
Hier een mail van LeasePlan bank binnen over (her)identificatie in de spambox, maar ik heb daar een saldo van 0 Euro. Dus ik neem aan dat ik dit kan negeren.
Als je je rekening wilt behouden zul je toch het proces van je ID upload moeten doorlopen. Anders kan je er op wachten dat t.z.t. je rekening opgeheven zal worden. Als je toch van je rekening af wilt, neem dan zelf actie om de rekening op te heffen. Mooi moment daarvoor.

Voor degene die willen weten waar dit over gaat:
U bent al een tijdje klant bij ons. Daar zijn we erg blij mee!

Bij het openen van uw Online Spaarrekening heeft u uzelf geïdentificeerd met een afgeleide identiteitscontrole. Destijds was een afgeleide identificatie via een overboeking voldoende, tegenwoordig niet meer. Hierdoor moet LeasePlan Bank een groep klanten (opnieuw) vragen om een identiteitscontrole. U bent één van deze klanten.

Heeft u kortgeleden uw identificatie opnieuw doorlopen? Dan kunt u deze e-mail als niet verzonden beschouwen.

Waarom opnieuw identificeren?
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht LeasePlan Bank om bij identificatie op afstand meer inspanningen te verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is.

Klanten die zich in het verleden hebben geïdentificeerd via een overboeking vragen we daarom om een (her)identificatie. Ook klanten wiens identiteitsbewijs verlopen is worden gevraagd een kopie van het nieuwe identiteitsbewijs te uploaden zodat de juiste gegevens altijd bijgewerkt en opgeslagen zijn. Dit om aan te sluiten bij de wetgeving binnen de Wwft.

Zo werkt het:
Als u inlogt op uw Online Spaarrekening kunt u een pop-up te zien krijgen over de (her)identificatie.

U hoeft alleen een kopie van het identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart) te uploaden. Dit gebeurt via onze partner Onfido en kan momenteel alleen via een browser, niet in de app.

U kunt ook zelf de identiteitscontrole starten door na het inloggen naar ‘Mijn gegevens’ te gaan. Onderaan deze pagina ziet u de optie ‘Mijn identiteitsbewijs’ met een knop ‘Wijzig’. Als u op de ‘Wijzig’ knop drukt start u de identiteitscontrole waarbij u uw identiteitsbewijs kunt uploaden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
xileS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:08:
zou ik niet doen: banken delen steeds meer informatie onderling en dit negeren zou issues kunnen geven bij de andere bank(en) waar je nu zit of in de toekomst naartoe zou willen.

ik zou of de identificatie doen of echt formeel je rekening opheffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
pdukers schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Als je je rekening wilt behouden zul je toch het proces van je ID upload moeten doorlopen. Anders kan je er op wachten dat t.z.t. je rekening opgeheven zal worden. Als je toch van je rekening af wilt, neem dan zelf actie om de rekening op te heffen. Mooi moment daarvoor.

Voor degene die willen weten waar dit over gaat:

[...]
ligt puur aan de rente of ze weer interessant worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Leipo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:19:
[...]

zou ik niet doen: banken delen steeds meer informatie onderling en dit negeren zou issues kunnen geven bij de andere bank(en) waar je nu zit of in de toekomst naartoe zou willen.

ik zou of de identificatie doen of echt formeel je rekening opheffen
hmm mja. Heel duidelijk zijn ze niet bij Leaseplan Bank moet ik zeggen. Ik herinner mij nu dat ik meer dan een jaar geleden eerder zo'n mail heb gehad, waarin helemaal onderin stond iets met opnieuw identificeren, maar in de app zag je er niks over terug. Ook verder niks meer over gehoord.

Maar thanks, zal later eens kijken wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heridentificatie werkt alleen via de browser, je kan het niet doen via de app en die zal er ook geen melding over geven.

Zelf zojuist de stappen doorlopen. Even een foto van de identiteitskaart gemaakt en klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erniee
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 10:44
Zr40 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:39:
Heridentificatie werkt alleen via de browser, je kan het niet doen via de app en die zal er ook geen melding over geven.

Zelf zojuist de stappen doorlopen. Even een foto van de identiteitskaart gemaakt en klaar. :)
Ik twijfel of ik de rekening moet laten verlopen of niet. Op dit moment maak ik er geen gebruik van. Mochten ze in de toekomst de rente verhogen heb je kans dat ze acties hebben voor nieuwe klanten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

erniee schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:34:
Mochten ze in de toekomst de rente verhogen heb je kans dat ze acties hebben voor nieuwe klanten..
Heeft Leaseplanbank daar de afgelopen paar jaar acties voor gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Vraagjes buitenlandse bronbelasting/woonplaatsverklaring:
- hoeveel "gedoe" is dat in de praktijk?
- stel je stuurt die woonplaatsverklaring niet in (of hij raakt kwijt in de post), dus je hebt de buitenlandse bronbelasting niet verlaagd aan de bron, kun je dan alle ingehouden bronbelasting verrekenen met je box 3? (Dus bv bij Rietumu 20% bronbelasting, te verlagen tot 10% dmv woonplaatsverklaring, box 3 restant 10% ------> geen woonplaatsverklaring 20% in box 3 aftrekbaar?)

[ Voor 24% gewijzigd door Plof-kip op 09-05-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:48
Plof-kip schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:22:
- stel je stuurt die woonplaatsverklaring niet in (of hij raakt kwijt in de post), dus je hebt de buitenlandse bronbelasting niet verlaagd aan de bron, kun je dan alle ingehouden bronbelasting verrekenen met je box 3? (Dus bv bij Rietumu 20% bronbelasting, te verlagen tot 10% dmv woonplaatsverklaring, box 3 restant 10% ------> geen woonplaatsverklaring 20% in box 3 aftrekbaar?)
Afhankelijk van het betreffende land en het belastingverdrag daarmee kun je een bepaald percentage met te betalen Box3 belasting verrekenen.
Zie voor Letland:
https://download.belastin...gezetenen_ib4001z31fd.pdf
(Onderaan Box III Interest.)
Dan blijkt dat je maximaal 10% kunt verrekenen. Maar als je geen Box3 betaalt dan krijg je dus niets terug. Belastingverdragen zijn er immers om dubbele belastingheffing te voorkomen, niet om géén belasting te betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door TanteBeth op 09-05-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Dank voor je antwoord (met bron _/-\o_ ) ! Begrijp ik dus goed als je de buitenlandse belasting dus NIET aan de bron verlaagd dmv de woonplaatsverklaring je dan 100% vd in het buitenland ingehouden bronbelasting in box 3 kunt verrekenen (mits drempels/wijzigende wetgeving etcetc)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@Plof-kip Nee, dat kun je generiek niet stellen, Het is afhankelijk van de specifieke afspraken per land.

Ik denk dat deze pagina van Raisin een duidelijker beeld geeft.

https://www.raisin.nl/belasting/#buitenlandse-bronbelasting

De kolom maximaal te verrekenen geeft aan wat je kunt verrekenen. Bijv. 0% betekent dat het niet kan voor dat land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
Plof-kip schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:22:
Ik volg je vraag met interesse. Wat mij ervan weerhield om te kiezen voor een land met bronbelasting was het volgende:

Kijk eens op de raisin website naar bijv. een deposito van de Rietumu bank uit Letland. Klik links onder het rente percentage op "details".
vervolgens verschijnt onder product details de volgende tekst:
Bronbelasting
Letland heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 20%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u deze belasting eenvoudig verminderen naar 10%. Hiertoe overlegt u uiterlijk 8 weken voor de vervaldatum een Letse woonplaatsverklaring (aangeleverd door Raisin met instructies). De resterende 10% bronbelasting kunt u in beginsel verrekenen met uw in Nederland verschuldigde inkomstenbelasting sparen en beleggen (box 3) , waardoor u per saldo geen (dubbele) belasting betaalt over spaarrente uit Letland. N.B.: om de buitenlandse bronbelasting te kunnen verrekenen, dient u in eerste instantie voldoende belasting te betalen in box 3. Lees meer in het Productinformatieblad.

Dat laatste is dus ook een voorwaarde om het überhaupt te kunnen verrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik ben geen belastingexpert en heb mij ook niet verdiept in die bronbelastingen, maar als rente Rietumu Bank maar 0,05 procentpunt hoger is dan Banca Progetto voor 1 jaar deposito. Is dat dan überhaupt nog voordeliger om te kiezen voor het deposito in een land waar je rekening moet houden met de bronbelasting? Gezien het percentage verschil heb ik dat niet eens overwogen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zelfs al kan je wel verrekenen, houd er rekening mee dat je die 10% gemiddeld genomen een jaar later pas terugkrijgt, en terwijl je wacht ontvang je geen rente over die 10%. Lijkt mij geen goede ruil voor een rente die slechts 5 basispunten hoger is :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Voor mij is de rondslomp van een formele woonplaatsverklaring al te veel, laat staan dat ik het een jaar later in mijn belastingaangifte een te verekenen bronbelasting niet moet vergeten. Sparen moet wel eenvoudig / laagdrempelig blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door pdukers op 09-05-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:24:
Ik ben geen belastingexpert en heb mij ook niet verdiept in die bronbelastingen, maar als rente Rietumu Bank maar 0,05 procentpunt hoger is dan Banca Progetto voor 1 jaar deposito. Is dat dan überhaupt nog voordeliger om te kiezen voor het deposito in een land waar je rekening moet houden met de bronbelasting? Gezien het percentage verschil heb ik dat niet eens overwogen namelijk.
Los van de belastingverschillen zijn er natuurlijk meer verschillen. Zo heeft Letland een A+ rating en Italië een BBB rating. Of je dit belangrijk vindt is persoonlijk. Zelf zou ik niet graag mijn geld in Italië vastzetten voor langere tijd. Andere mensen vinden het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Zojuist een brief ontvangen, ik ben geweigerd doro VW bank met de meldig dat de actie alleen geldig is voor nieuwe klanten... Dan maar Advanzia proberen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 20:26
Pistachenootje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Los van de belastingverschillen zijn er natuurlijk meer verschillen. Zo heeft Letland een A+ rating en Italië een BBB rating. Of je dit belangrijk vindt is persoonlijk. Zelf zou ik niet graag mijn geld in Italië vastzetten voor langere tijd. Andere mensen vinden het prima.
DSG is DSG... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Nee elk land heeft z’n eigen dsg, maar die discussie is hier al zo vaak gevoerd.

Het is iig geen garantie dat je het terugkrijgt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Deposito Stelsel Garantie? :+

In ieder geval kan ik mij indenken dat niet iedereen even lekker slaapt met geld in het buitenland / landen die financieel een kanttekening hebben / ....

Maar die ratings zeggen ook niet alles. Volgens mij had Wirecard ook een schitterende rating totdat het als een kaartenhuis in elkaar stortte. En gold hetzelfde niet voor Silicon Vallye Bank?
En voor die rating moet de bank ook betalen? En niet elke bank heeft daar zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Nee, DSG = DGS (Deposito Garantie Stelsel / Deposit Guarantee Schemes) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Deposito Stelsel Garantie? :+

In ieder geval kan ik mij indenken dat niet iedereen even lekker slaapt met geld in het buitenland / landen die financieel een kanttekening hebben / ....

Maar die ratings zeggen ook niet alles. Volgens mij had Wirecard ook een schitterende rating totdat het als een kaartenhuis in elkaar stortte. En gold hetzelfde niet voor Silicon Vallye Bank?
En voor die rating moet de bank ook betalen? En niet elke bank heeft daar zin in.
Ja elke bank valt als iedereen z’n geld wegtrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
feddesman schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Nee elk land heeft z’n eigen dsg, maar die discussie is hier al zo vaak gevoerd.

Het is zeker wel een garantie. Vooraf moet de DGS instelling al duidelijk hebben hoe ze tekorten aanvullen. Dat kan een verhoogde / vervroegde contributie bij de banken zijn, een lening bij de overheid, een lening bij de DGS instelling van andere landen of wat dan ook. En op het moment dat dat allemaal niet toereikend is zou ik mij ook afvragen hoe de financiële situatie bv in Nederland is en of je met het Nederlandse DGS zoveel beter uit zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
feddesman schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Ja elke bank valt als iedereen z’n geld wegtrekt.
En iedereen haalde zijn geld weg bij Wirecard omdat de bank een grote puinzooi was en/of er geld "verduisterd" was meen ik? Dus hoe kan het dat een bank geld achterover drukt maar ze wel een hoge rating hebben? Ergo: die rating, en het financieel toezicht vanuit het desbetreffende land, zegt ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
feddesman schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:34:
[...]
Onderbouw dat eens met feiten. Volgens mij is dit namelijk klinkklare nonsens.

Het DGS garandeert dat tegoeden tot 100.000 per banklicentie terugbetaald worden. Op dit moment binnen 10 werkdagen en vanaf komende 1 januari binnen 7 werkdagen. Dit zijn gewoon EU regels en worden per land verschillend opgelost, maar de garantie is een feit. Enige belangrijke opmerking om toe te voegen is dat de garantie ook in een andere valuta (bv. Zweedse Kronen) uitbetaald kan worden waardoor je wellicht iets meer of minder ontvangt door de wisselkoers / opslag om te wisselen.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 09-05-2023 14:14 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Het is zeker wel een garantie.
Ja het is een garantie op papier. Wat @feddesman waarschijnlijk bedoelt is dat het geen 100% garantie is dat je je geld ook terugkrijgt. Er zijn namelijk best extreme scenario's te bedenken waarbij je je geld niet terug krijgt. De kans hierop is weliswaar klein, maar niet 0. Of je geld dan in Nederland veiliger staat is niet te zeggen maar het is wel mogelijk.
Pagina: 1 ... 85 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling