Correct!sander121 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 06:32:
Ik heb een mail gestuurd met al mijn gegevens. Als zij dit hebben gecontroleerd neem ik aan dat ik dan nog een mail krijg, dan twee werkdagen wachten en dan kan je inloggen?
Niet waar.MotorBeast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:53:
Kritische noot. Iedereen die hier zijn geld bij allerlei banken stalt met hoge rentes realiseert zich hopelijk wel dat deze banken hoge rentes geven omdat je er gewoon meer risico loopt omdat ze het zelf niet goedkoper uit de markt kunnen halen. En jouw geld wordt gewoon weer uitgeleend.
12 maands Euribor is op dit moment 3,8%
Een 12 maands deposito van 3,2% is dan helemaal niet risicovol.
Jij denkt vanuit een NL frame, maar NL is in dit geval de uitzondering doordat nederlanders zo veel sparen dat NL banken er mee weg komen om lage rentes te bieden.
Nu er meer en meer spaargeld naar het buitenland stroomt, worden de NL banken langzaam wakker
Nee, nog steeds geen post ontvangen hierover. Ben dan ook begonnen met het weghalen van het spaargeld. Stiekem hoop ik dat dit nog een trigger is om me eerder te benaderenCyclonist schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:03:
[...]
Iemand dit al met succes gedaan? Ik lees dat je als Bestandskunde moet afwachten op een persoonlijk aanbod / datum, maar beter z.s.m. die hogere rente natuurlijk
Gezonde banken hoeven helemaal niet wakker te worden. Geld wat men bij jou inkoopt wordt in de markt weer uitgeleend. Aangezien de vraag naar lenen daalt door de renteverhogingen om inflatie te bestrijden en er nog steeds een overschot is aan spaarders is er geen enkele noodzaak de rente op spaarrekeningen bij gezonde banken fors te verhogen. Tevens kan een bank niet (langdurig) bestaan van deze kleine marges.jeroenkb schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:53:
[...]
Niet waar.
12 maands Euribor is op dit moment 3,8%
Een 12 maands deposito van 3,2% is dan helemaal niet risicovol.
Jij denkt vanuit een NL frame, maar NL is in dit geval de uitzondering doordat nederlanders zo veel sparen dat NL banken er mee weg komen om lage rentes te bieden.
Nu er meer en meer spaargeld naar het buitenland stroomt, worden de NL banken langzaam wakker
Maar doe wat je zelf goeddunkt. Mijn geld komt niet bij vage banken terecht voor een paar schamele euro's meer. Ik ga ervan uit dat de posters hier niet met miljoenen bezig zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2023 10:21 ]
Voor een paar schamele euros niet nee. Maar ik heb geen miljoenen op de bank staan, maar 1% verschil in rente gaat wel meteen om duizenden euros rente op jaarbasis. Jij vindt dat het misschien niet waard, ik wel.MotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:14:
[...]
Gezonde banken hoeven helemaal niet wakker te worden. Geld wat men bij jou inkoopt wordt in de markt weer uitgeleend. Aangezien de vraag naar lenen daalt door de renteverhogingen om inflatie te bestrijden en er nog steeds een overschot is aan spaarders is er geen enkele noodzaak de rente op spaarrekeningen bij gezonde banken fors te verhogen. Tevens kan een bank niet (langdurig) bestaan van deze kleine marges.
Maar doe wat je zelf goeddunkt. Mijn geld komt niet bij vage banken terecht voor een paar schamele euro's meer. Ik ga ervan uit dat de posters hier niet met miljoenen bezig zijn.
Misschien ligt het aan mij maar je doet het overkomen alsof sparen een zeer risicovolle aangelegenheid is. Iedereen bij Icesave en bij de DSB heeft zijn geld toch teruggekregen? Zo risicovol is het niet met DSG...MotorBeast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:53:
Kritische noot. Iedereen die hier zijn geld bij allerlei banken stalt met hoge rentes realiseert zich hopelijk wel dat deze banken hoge rentes geven omdat je er gewoon meer risico loopt omdat ze het zelf niet goedkoper uit de markt kunnen halen. En jouw geld wordt gewoon weer uitgeleend.
Nu hebben we ook zo'n cowboybank in Nederland en die deed dit met je geld en is op de vingers getikt: https://nos.nl/artikel/24...r-druk-van-toezichthouder
Garantiefonds of niet. Het is niet funny als een bank omvalt en je in de zenuwen moet zitten of je geld wel terugkomt. Praat eens met mensen die in het verleden ook zo'n mooie rente hadden bij Icesave.
Succes verder met shoppen, maar bezint eer ge begint.
En ja, banken kunnen in Europa ook omvallen. Niet systeembanken gaan echt niet door de overheid ooit gered worden als het fonds niet toereikend is.Ooit van DSB Bank gehoord?
Als je met 1% verschil duizenden euro’s rente meer krijgt, heb je het al over tonnen spaargeld. Kan je dat niet beter beleggen?RobertMe schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Voor een paar schamele euros niet nee. Maar ik heb geen miljoenen op de bank staan, maar 1% verschil in rente gaat wel meteen om duizenden euros rente op jaarbasis. Jij vindt dat het misschien niet waard, ik wel.
Gelukkig. Er zijn hier nog mensen die het begrijpen.Z___Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:46:
[...]
Als je met 1% verschil duizenden euro’s rente meer krijgt, heb je het al over tonnen spaargeld. Kan je dat niet beter beleggen?
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2023 10:50 ]
Hoe kan je een inschatting maken/advies geven over iemand zijn portfolio als je enkel een klein deel daarvan kent? Waarom denken mensen als iemand spaargeld aanhoud, mogelijk zelfs meerdere tonnen, dat diegene totaal onbekend is met andere investeringsmogelijkheden en zeker niet ook nog een paar ton in aandelen/vastgoed heeft zitten?Z___Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:46:
[...]
Als je met 1% verschil duizenden euro’s rente meer krijgt, heb je het al over tonnen spaargeld. Kan je dat niet beter beleggen?
Uiteindelijk wil je al je assets optimaliseren. En dit topic gaat nou eenmaal over het spaargedeelte.
[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 04-05-2023 10:52 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Alleen is sparen niet te optimaliseren. Je draait gewoon negatief, alleen iets minder negatief en bij die vage banken met het risico allerlei gelazer aan je broek te krijgen. Ik hoop alleen dat mensen hierover goed nadenken. Ik weet het, het is nooit leuk als je een bepaald happy denkbeeld hebt en iemand gaat daar tegenin. Nogmaals, doe wat je goed dunkt. NB: youtube staat ook vol met allerlei goeroe's die alleen de positieve kanten laten horen.fsfikke schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:49:
[...]
Hoe kan je een inschatting maken/advies geven over iemand zijn portfolio als je enkel een klein deel daarvan kent? Waarom denken mensen als iemand spaargeld aanhoud, mogelijk zelfs meerdere tonnen, dat diegene totaal onbekend is met andere investeringsmogelijkheden en zeker niet ook nog een paar ton in aandelen/vastgoed heeft zitten?
Uiteindelijk wil je al je assets optimaliseren. En dit topic gaat nou eenmaal over het spaargedeelte.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2023 10:58 ]
Je kan je wel als grote messias gedragen die iedereen opheldert, maar je trapt enkel open deuren in. En je lijkt ook nog steeds niet te begrijpen dat spaarproducten een ander risicoprofiel hebben dan beleggingenMotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:56:
[...]
Alleen is sparen niet te optimaliseren. Je draait gewoon negatief, alleen iets minder negatief en bij die vage banken met het risico allerlei gelazer aan je broek te krijgen. Ik hoop alleen dat mensen hierover goed nadenken. Ik weet het, het is nooit leuk als je een bepaald happy denkbeeld heeft en iemand gaat daar tegenin. Nogmaals, doe wat je goed dunkt.
[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 04-05-2023 11:00 ]
Verwijderd
*knip* laat het maar gewoon bij rapporteren
[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 04-05-2023 11:37 ]
*knip* offtopic
[ Voor 108% gewijzigd door ZieMaar! op 04-05-2023 11:38 ]
Niet boeiend voor jou is niet gelijk aan niet boeiend voor anderen.MotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:01:
[...]
En jij lijkt niet te begrijpen dat sparen geld kost en niets oplevert. En een procentje meer of wat niet boeiend is.
Iedereen heeft zo zijn eigen drijfveer en daaraan gekoppelde risico.
Mensen hier willen gewoon sparen, DGS dekt het risico tot een ton af.
Zo obscuur is Italie ook weer niet.
Bij beleggen is het weg=weg.
Ik zeg toch niet dat ik geen spaargeld heb?Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:00:
Daar is Motorbeast weer met zijn betweterige mening. Je lijkt het in elk topic wel te doen. Overal weet jij het beter en je uitspraken spreken elkaar tegen. Zo zeg je bijvoorbeeld in een ander topic (over beleggen):
[...]
Maar in dit topic heb je het dan weer over dat je moet gaan beleggen ivm de inflatie. Ga aub wat anders doen Motorbeast, je drammerige opmerkingen hebben geen enkele toegevoegde waarde. Want je bent enkel uit op discussie om vervolgens te laten zien dat jij alles beter weet. Bekijk de opmerkingen van Motorbeast maar eens in de andere topics. Het is net een klein kind. Ik heb het dus nog maar een keer gerapporteerd.
Maar speel fijn op de man, terwijl ik mensen hier alleen wijs op de negatieve consequenties en de ellende die je kan krijgen met vage banken. Niets meer, niets minder. Het is niet funny als een bank omvalt en je moet wachten op je geld als je het wellicht snel nodig hebt.
Wat zeg je nu eigenlijk? Beleggen > Sparen want voor een beetje rente moet je naar een 'vage' bank? Wat levert een 'vaag' beleggingsproduct op dan?MotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:01:
[...]
En jij lijkt niet te begrijpen dat sparen geld kost en niets oplevert. En een procentje meer of wat niet boeiend is.Ik probeer alleen mensen aan het denken te zetten en dat ze een boel ellende over zich heen kunnen krijgen met die vage banken. Meer niet.
Geeft die obligatie portefeuille een gegarandeerd rendement dat hoger is dan 5,5%? Anders is het zinloos.MotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:48:
[...]
Gelukkig. Er zijn hier nog mensen die het begrijpen.3% is voor de lange termijn nog steeds interen op je vermogen. Je kan dan nog beter een goede obligatie portefeuille gaan aanleggen. Al red je het daar ook niet mee met de huidige inflatie.
Obligaties vallen namelijk onder beleggingen en dat kost je zo'n 2% belasting in box 3. Spaargeld kost je op dit moment nagenoeg niets. Je kunt nu spaargeld vastzetten voor een jaar tegen 3,5% gegarandeerde rente. Beleggingen/obligaties moeten dus minimaal 5,5% gegarandeerd opleveren wil het zinvol zijn.
Obligaties worden onder de huidige VRH met zo'n 2% belast. Sparen is voor de meeste particulieren daardoor aantrekkelijker. Om die 2% belasting goed te maken zou je in high yield obligaties kunnen gaan beleggen maar dat gaat weer gepaard met flinke risico's, terwijl de risico's met sparen zeer klein zijn.MotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:48:
[...]
Je kan dan nog beter een goede obligatie portefeuille gaan aanleggen.
Verwijderd
Nouja hier adviseert hij om wel te gaan beleggen ivm inflatie, maar in een ander topic over beleggen zegt hij dat de ellende nog jaren kan duren (zie hieronder). Als jij A zegt, dan zegt hij B. Waarom? Is leuk, discussie uitlokken. Gewoon rapporteren en dan zijn we snel van deze onnodige discusissie af.wibblemoo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:07:
[...]
Wat zeg je nu eigenlijk? Beleggen > Sparen want voor een beetje rente moet je naar een 'vage' bank? Wat levert een 'vaag' beleggingsproduct op dan?
MotorBeast schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:59:
[...]
Het is hier ook wel opvallend stil met die posters die jarenlang riepen om gewoon alles erin te gooien, timing maakt niet uit, ach ja dipje enz enz. Denk dat vele het beleggen niet meer zo leuk vinden na jaren van hiep hiep hoera. Ik ben een vijftiger en mij doet het denken aan de jaren 80 afgezien van het feit dat er toen ook massa werkloosheid was. Kan nog jaren duren deze ellende.
Als hij tonnen heeft doet hij waarschijnlijk beide, de meeste logische oplossing voor veel particulieren.Z___Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:46:
[...]
Ik denk het ook want precies hetzelfde riedeltje heeft hij een paar weken geleden ook gepost.Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Gewoon rapporteren en dan zijn we snel van deze onnodige discusissie af.
Leuk dat je een crosspost maakt over wat verstandig is te doen met je geld en wanneer en dat je daar de moeite voor doet. NB: ik sta nog steeds met cash langs de zijlijn op een spaarrekening omdat ik verwacht dat de recessie en echt beursklap nog moet komen. Ondertussen staat het merendeel van mijn vermogen gewoon in aandelen. En klopt, ik verwacht de komende jaren weinig goeds op de beurs.Dat wil niet zeggen als je jong bent je voor de komende tientallen jaren niet gefaseerd kan aankopen. Maar nu maak je zelf dat dit topic volledig offtopic gaat.Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Nouja hier adviseert hij om te wel beleggen, maar in een ander topic over beleggen zegt hij dat de ellende nog jaren kan duren (zie hieronder). Als jij A zegt, dan zegt hij B. Waarom? Is leuk, discussie uitlokken. Gewoon rapporteren en dan zijn we snel van deze onnodige discusissie af.
[...]
Succes met sparen maar denk gewoon nuchter na wat je met spaargeld doet alvorens naar een cowboy bank te gaan en de ellende die dat kan gaan geven. Meer niet.
@MotorBeast
je weet dat ING bv in DLD wel gewoon 3% rente betaalt. Of is dat ook een vage bank?
Deutsche Bank (2e bank van EU) biedt 3,5%
Société Générale SA (3e bank van EU) biedt ook al boven de 3% aan
NL is gewoon een kartel situatie waar de banken dankbaar gebruik maken van aangepraate angst
je weet dat ING bv in DLD wel gewoon 3% rente betaalt. Of is dat ook een vage bank?
NL is gewoon een kartel situatie waar de banken dankbaar gebruik maken van aangepraate angst
De discussie begon over de veiligheid van de banken die 3%+ spaarrente geven. Ik denk dat het risico groter is dan een Nederlandse bank en daarom krijg je dus ook een hogere vergoeding.fsfikke schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:49:
[...]
Hoe kan je een inschatting maken/advies geven over iemand zijn portfolio als je enkel een klein deel daarvan kent? Waarom denken mensen als iemand spaargeld aanhoud, mogelijk zelfs meerdere tonnen, dat diegene totaal onbekend is met andere investeringsmogelijkheden en zeker niet ook nog een paar ton in aandelen/vastgoed heeft zitten?
Het extra risico dat je neemt kan IMHO alleen met geld wat je een langere termijn kan missen. Want als de bank omvalt krijg je niet meteen je geld terug vanuit het DGS. Als je het langer kan missen is het dus vergelijkbaar met beleggen en moet je de rendementen vergelijken met beleggingen. Door de box 3 belasting zijn obligaties voor particulieren inderdaad niet zo interessant, hoewel de yields behoorlijk zijn toegenomen. Alleen stijgende rentes zorgen voor dalende koersen, wat belangrijk is voor als je het geld nodig hebt voor de maturity van de obligatie. Dat is ook de reden waarom banken nu met bosjes omvallen. Ze hebben kort geld geswapt met lang geld om nog enigszins rendement uit spaargeld te halen. Die lange leningen zijn nu allemaal sub par, en geeft dus problemen als mensen spaargeld opnemen en daarmee dus de banken forceren die obligaties tegen verlies te verkopen.
ING geldt 6 maanden bonusrente tot 50k voor 3%. Daarna krijg je minder.jeroenkb schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:30:
@MotorBeast
Omdat ik ook "ooit" eens een huis moet kopen en dat niet met aandelen kan maar wel met euros. En beleggen is voor de lange termijn, terwijl dat huis zeg, binnen een jaar of 20, toch wel gekocht moet zijn (zo niet kan ik het net zo goed achterwege laten).Z___Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:46:
[...]
En inkomen etc gaat ook voor "90% in beleggingen. Als in: ik spaar niet echt verder.
Binnen 10 werkdagenZ___Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Het extra risico dat je neemt kan IMHO alleen met geld wat je een langere termijn kan missen. Want als de bank omvalt krijg je niet meteen je geld terug vanuit het DGS. A
Naast risico bestaat er ook gewoon het principe van vraag en aanbod. En alhoewel er een EU markt is, zijn er niet zoveel mensen die de grens over durven te gaan met hun geldzaken. Daaraan gekoppeld sparen nederlanders zich een slag in de rondte dus hoeven NL banken minder te bieden om aan geld te komen/Z___Z schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:31:
[...]
De discussie begon over de veiligheid van de banken die 3%+ spaarrente geven. Ik denk dat het risico groter is dan een Nederlandse bank en daarom krijg je dus ook een hogere vergoeding.
Zoals al eerder gezegd: de interbancaire rente in de EU staat op 3,8% voor 12 maanden. Dat is de rente die banken onderling elkaar rekenen voor leningen en die wordt gezien als de Risk Free rate op basis waarvan alla andere financiële producten geprijsd worden.
Met andere woorden: 'risicovrij' geld in Europa kost 3,8% voor 12 maanden. Als je dan als bank maar 1% biedt op spaargeld dan ben je bijna crimineel bezig.
Dat Knab op de vingers is getikt - is het direct een cowboy bank? Laten we maar niet beginnen over de Nederlandse grootbanken dan ...MotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:29:
[...]
Succes met sparen maar denk gewoon nuchter na wat je met spaargeld doet alvorens naar een cowboy bank te gaan en de ellende die dat kan gaan geven. Meer niet.
Helemaal niet crimineel bezig want er wordt ook fors minder uitgeleend door de stijgende rente. Gezonde banken houden hun balans en winst op orde.jeroenkb schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:46:
[...]
Naast risico bestaat er ook gewoon het principe van vraag en aanbod. En alhoewel er een EU markt is, zijn er niet zoveel mensen die de grens over durven te gaan met hun geldzaken. Daaraan gekoppeld sparen nederlanders zich een slag in de rondte dus hoeven NL banken minder te bieden om aan geld te komen/
Zoals al eerder gezegd: de interbancaire rente in de EU staat op 3,8% voor 12 maanden. Dat is de rente die banken onderling elkaar rekenen voor leningen en die wordt gezien als de Risk Free rate op basis waarvan alla andere financiële producten geprijsd worden.
Met andere woorden: 'risicovrij' geld in Europa kost 3,8% voor 12 maanden. Als je dan als bank maar 1% biedt op spaargeld dan ben je bijna crimineel bezig.
Dus gezonde banken geven geen hoge rente ?MotorBeast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:51:
[...]
Helemaal niet crimineel bezig want er wordt ook fors minder uitgeleend door de stijgende rente. Gezonde banken houden hun balans en winst op orde.
En banken met lage rente zijn dus gezonde banken?
Dus ABN is een gezonde bank en atlijd geweest (oh wacht, dat is juist genationaliseerd/gered)
Dus ING is een goede gezonde bank, oh wacht
Dus dezelfde gezonde bank in NL, met 0,75% spaarrente is in Duitsland met 3% niet gezond ?
Of is er toch wat meer nuance ?
Ons nederlandse consument wordt (zoals zo vaak) door de grootbanken gewoon uitgeknepen omdat "we" niet avontuurlijk genoeg zijn en niet verder (durven) te kijken dan de oh-zo-veilige-nederlandse banken
Ik zie dat bunq deze dagen 2.01% rente geeft.
Zijn er mensen die eerder hiervoor naar bunq zijn overgestapt? Bevalt het? Het is iig veel meer dan de 0,4% van de ING.
Zijn er mensen die eerder hiervoor naar bunq zijn overgestapt? Bevalt het? Het is iig veel meer dan de 0,4% van de ING.
Deel van mijn spaargeld staat bij Bunq, zolang je geen probleem hebt met de beperking dat je maar 2 maal per maand geld kan opnemen werkt het prima.jessy100 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:43:
Let wel op, je begint standaard op een eerste maand gratis op een betaal rekening waar 8,99 kosten aan hangen. Je moet de rekening zelf omzetten naar een " echt " gratis spaarrekening.
[ Voor 18% gewijzigd door namliam_eht op 04-05-2023 12:49 ]
ING biedt in Duitsland geen 3% aan met als doel Nederlanders over te halen in Duitsland een spaarrekening te openen. De ING is er op uit marktaandeel in Duitsland te bemachtigen en betaalt daar deels voor door hogere rentes te bieden. Dat heeft inderdaad niets te maken met ongezond zijn, maar goed, dat zijn concepten die iets te complex zijn voor sommigen.namliam_eht schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:23:
[...]
Dus gezonde banken geven geen hoge rente ?
En banken met lage rente zijn dus gezonde banken?
Dus ABN is een gezonde bank en atlijd geweest (oh wacht, dat is juist genationaliseerd/gered)
Dus ING is een goede gezonde bank, oh wacht
Dus dezelfde gezonde bank in NL, met 0,75% spaarrente is in Duitsland met 3% niet gezond ?
Of is er toch wat meer nuance ?
Ons nederlandse consument wordt (zoals zo vaak) door de grootbanken gewoon uitgeknepen omdat "we" niet avontuurlijk genoeg zijn en niet verder (durven) te kijken dan de oh-zo-veilige-nederlandse banken
Het is wel grappig dat diezelfde personen wel een verband leggen tussen risico en spaarrente, dan weer geen verband zien tussen het hogere rendement van beleggen en de bijbehorende risico's
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 04-05-2023 12:50 ]
Ik heb spaargeld bij Bunq staan. Bevalt prima, hier staat gewoon geld en ik krijg lekker 2% rente.jessy100 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:43:
Geen idee waarom mensen klagen over de beveiliging of het feit dat je maar 2x per maand geld kunt opnemen. Beveiliging is m.i. prima en ik neem nooit spaargeld op.
Het is ook geen 'onbetrouwbare cowboy bank' en vallen gewoon onder het dsg.
Idd, het business midel van Bunq is helemaal duidelijk bij deze rekeningen. 2 rente geven en het geld vervolgens aan 3%+ uitlenen in Europa of bij de Europese bank stallen. En dan wordt er hier gesproken over dat 2% rente risicovol isVoggy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:22:

Eind vorige maand spaarrekening geopend. Werkt prima en kost niets.jessy100 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:43:
Prima optie maar er zijn genoeg opties met hogere rente. Raisin/Renault, Openbank, Advanzia etc.jessy100 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:43:
Ik heb mijn spaargeld laatst overgezet van ING naar Bunq, ging prima. Wel even de app goed doorlopen, zorgen dat je niet een gratis maand van een betaalde rekening hebt, maar gewoon omzetten naar de gratis versie. De betaalrekening kun je gewoon sluiten, zodat je alleen de gratis spaarrekening hebt. Verder zijn er nog wat veiligheidsinstellingen te tweaken.jessy100 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:43:
Ik heb hier nog steeds de mail van Advanzia open staan, ondanks dat deze bank toch al weer een tijdje bestaat vind ik het wel verrassend hoe oud hun IT systemen waarschijnlijk zijn. Naast de verouderde website, hoezo moet je als consument nog steeds je vertrouwelijke documenten mailen naar een generiek email adres voor verificatie waar dus al deze mails binnenkomen. Dat kan anno 2023 toch echt niet meer.sander121 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 06:32:
Ik heb mij gistermiddag geregistreerd bij Advanzia. Ondertussen vijf keer dezelfde mail mogen ontvangen. Flauw dat andere dan weer niks krijgen.
Ik heb een mail gestuurd met al mijn gegevens. Als zij dit hebben gecontroleerd neem ik aan dat ik dan nog een mail krijg, dan twee werkdagen wachten en dan kan je inloggen?
Een inbox vol met mails met fotos van paspoorten, rijbewijzen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 04-05-2023 14:07 ]
BlaBlaBla
Bij mij stond de rekening direct op Easy Savings. Geen omzetten voor nodig. Ik heb de rekening aangemaakt met de app.namliam_eht schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:46:
[...]
Deel van mijn spaargeld staat bij Bunq, zolang je geen probleem hebt met de beperking dat je maar 2 maal per maand geld kan opnemen werkt het prima.
Let wel op, je begint standaard op een eerste maand gratis op een betaal rekening waar 8,99 kosten aan hangen. Je moet de rekening zelf omzetten naar een " echt " gratis spaarrekening.
Tja hoeveel is het je waard? Of staan je gegevens er gewoon ook tussen voor wat extra rente?Strider schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Ik heb hier nog steeds de mail van Advanzia open staan, ondanks dat deze bank toch al weer een tijdje bestaat vind ik het wel verrassend hoe oud hun IT systemen waarschijnlijk zijn. Naast de verouderde website, hoezo moet je als consument nog steeds je vertrouwelijke documenten mailen naar een generiek email adres voor verificatie waar dus al deze mails binnenkomen. Dat kan anno 2023 toch echt niet meer.
Een inbox vol met mails met fotos van paspoorten, rijbewijzen etc.
Je hoeft niets hè, het is voor mij reden genoeg om het niet te doen. Maar ja dan loop ik wel een beetje rente mis.
https://www.nu.nl/economi...m-inflatie-te-temmen.html
Ik lees hier dat de ecb rente met 0.25 omhoog gaat naar 3.25.
Helaas niet de gehoopte 0.5
Ik lees hier dat de ecb rente met 0.25 omhoog gaat naar 3.25.
Helaas niet de gehoopte 0.5
https://www.nu.nl/economi...m-inflatie-te-temmen.html
ECB rente zoals verwacht weer wat omhoog. Kom maar op met de 4% en hoger deposito's
ECB rente zoals verwacht weer wat omhoog. Kom maar op met de 4% en hoger deposito's
Leaseplan bank ook al: 2,45% voor Duitsers, schamele 1,5% voor Nederlanders...jeroenkb schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:30:
@MotorBeast
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Het is gewoon een kleine bank met maar +/- 200 werknemers die waarschijnlijk struggelt met de digitale transformatie omdat ze werken met oude legacy systemen.Barrycade schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Tja hoeveel is het je waard? Of staan je gegevens er gewoon ook tussen voor wat extra rente?
Je hoeft niets hè, het is voor mij reden genoeg om het niet te doen. Maar ja dan loop ik wel een beetje rente mis.
En de vraag die dan naar bovenkomt is hoe ze intern met data omgaan en of ze veilig genoeg ingericht zijn.
Inderdaad, je moet ook niets.
BlaBlaBla
Ik heb dat ook, ik heb het 1 keer aangemaakt. Goed opletten en dan staat het gelijk goed. Gelijk 1 gratis spaarrekening.noslen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Bij mij stond de rekening direct op Easy Savings. Geen omzetten voor nodig. Ik heb de rekening aangemaakt met de app.
Ik heb mijzelf gisteravond geregistreerd en heb sinds die tijd al zeker 20 keer dezelfde mail van ze gekregen (met het verzoek om de documenten op te sturen). Dit heb ik al gedaan maar blijf de mail steeds opnieuw ontvangen. Gaat volgens mij niet helemaal lekker met hun IT systemensander121 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 06:32:
Ik heb mij gistermiddag geregistreerd bij Advanzia. Ondertussen vijf keer dezelfde mail mogen ontvangen. Flauw dat andere dan weer niks krijgen.
Mijn teller staat ook al op 13 ondertussen. Fijn dat ik niet de enige ben.Jdome schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:08:
[...]
Ik heb mijzelf gisteravond geregistreerd en heb sinds die tijd al zeker 20 keer dezelfde mail van ze gekregen (met het verzoek om de documenten op te sturen). Dit heb ik al gedaan maar blijf de mail steeds opnieuw ontvangen. Gaat volgens mij niet helemaal lekker met hun IT systemen
Ook ik heb een Advanziakonto aangevraagd. Eerste stortinkje gedaan. Die lijkt op mijn konto te zijn aangekomen. Ik wilde dus een tweede keer geld overmaken maar bij het ingeven van het IBAN nummer geeft mijn Nederlandse huisbank de volgende tekst weer:
Dit rekeningnummer staat op naam van een persoon, maar niet op naam van….. en dan volgt mijn naam.
Dan kun je klikken op “meer weten”. Dan verschijnt: betaal je de juiste persoon of organisatie? Zorg dat je het zeker weet, check of: je de naam gebruikt die de bank kent en het rekeningnummer bij de ontvanger hoort.
Mijn ervaring tot dusver met Advanzia is best positief. Ze handelen een aanvraag snel af en na overmaking was het geld binnen één werkdag op mijn konto bijgeschreven. Ook mijn tegenrekening is goed verwerkt op de website.
Maar toch voelt het niet goed om geld over te maken naar een rekeningnummer waarvan zo expliciet gezegd wordt dat hij niet op mijn naam staat. Gisteren per mail om opheldering gevraag maar nog niets gehoord.
Dit rekeningnummer staat op naam van een persoon, maar niet op naam van….. en dan volgt mijn naam.
Dan kun je klikken op “meer weten”. Dan verschijnt: betaal je de juiste persoon of organisatie? Zorg dat je het zeker weet, check of: je de naam gebruikt die de bank kent en het rekeningnummer bij de ontvanger hoort.
Mijn ervaring tot dusver met Advanzia is best positief. Ze handelen een aanvraag snel af en na overmaking was het geld binnen één werkdag op mijn konto bijgeschreven. Ook mijn tegenrekening is goed verwerkt op de website.
Maar toch voelt het niet goed om geld over te maken naar een rekeningnummer waarvan zo expliciet gezegd wordt dat hij niet op mijn naam staat. Gisteren per mail om opheldering gevraag maar nog niets gehoord.
Welke bank? Bij Rabo staat er gewoon iets van "Naam van ontvanger kan niet worden gecontroleerd". Volgens mij is dat weer zo'n maatwerk Nederlands ding om te controleren of de naam van de ontvanger die je opgeeft overeen komt met de eigenaar van de IBAN. Dus met buitenlandse banken werkt dat (natuurlijk) niet. Melding dat de naam niet overeenkomt lijkt mij dan ook "incorrect" en een rare vermelding van "kan niet gecontroleerd worden".Knakenpoetser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:09:
Ook ik heb een Advanziakonto aangevraagd. Eerste stortinkje gedaan. Die lijkt op mijn konto te zijn aangekomen. Ik wilde dus een tweede keer geld overmaken maar bij het ingeven van het IBAN nummer geeft mijn Nederlandse huisbank de volgende tekst weer:
Staat hier dus altijd jouw naam? Of staat er de naam van de ontvanger (waar je uiteraard jouw eigen naam invult)?Dit rekeningnummer staat op naam van een persoon, maar niet op naam van….. en dan volgt mijn naam.
Iban naam check werkt niet met buitenlandse rekeningen. Wel een rare melding die je krijgt.
Na een eerste test overboeking zet ik de rekening in mijn “adresboek” van mijn bankomgeving (Rabo). Kan het bij volgende overboeking niet fout gaan.
Na een eerste test overboeking zet ik de rekening in mijn “adresboek” van mijn bankomgeving (Rabo). Kan het bij volgende overboeking niet fout gaan.
ING bankWelke bank?
Dat stond er bij ING bij mijn eerste overmaking ook.Bij Rabo staat er gewoon iets van "Naam van ontvanger kan niet worden gecontroleerd".
Mee eensVolgens mij is dat weer zo'n maatwerk Nederlands ding om te controleren of de naam van de ontvanger die je opgeeft overeen komt met de eigenaar van de IBAN. Dus met buitenlandse banken werkt dat (natuurlijk) niet. Melding dat de naam niet overeenkomt lijkt mij dan ook "incorrect" en een rare vermelding van "kan niet gecontroleerd worden".
Hier staat mijn naam. En dat is toch een beetje schrikken snap je?Staat hier dus altijd jouw naam? Of staat er de naam van de ontvanger (waar je uiteraard jouw eigen naam invult)?
Ik had hem ook in mijn adres boek gezet. Maar je staat toch wel even te kijken als er expliciet staat: dat rekeningnummer staat niet op jouw naampdukers schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:23:
Iban naam check werkt niet met buitenlandse rekeningen. Wel een rare melding die je krijgt.
Bij veel buitenlandse rekeningen inderdaad niet, maar ik heb er één waarbij dit wel werkt. Het gaat om Mintos, hun bank zit in Estland, en ABN laat voor die combinatie een vinkje zien.pdukers schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:23:
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-05-2023 22:50 ]
Vandaag bij ING ook voor het eerst deze melding gekregen. Inderdaad even schrikken, maar de overboeking naar Openbank is gewoon aangekomen. Lijkt mij een nieuw dingetje van ING.Knakenpoetser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:09:
Kennelijk. En het werkt in die zin dat ik aanvankelijk denk: nou ik laat mijn centjes lekker bij de ING staan.rechtsherstel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:08:
[...]
Vandaag bij ING ook voor het eerst deze melding gekregen. Inderdaad even schrikken, maar de overboeking naar Openbank is gewoon aangekomen. Lijkt mij een nieuw dingetje van ING.
Mijn eerste overboeking was ook aangekomen maar kennelijk vinden ze het nodig om je te laten schrikken?
Ik heb een Revolut rekening en ook hier dezelfde melding bij de Rabo als ik er geld naar overmaak, kan niet worden gecheckt en dan ook nog in het Engels.
Maar das puur omdat het buiten NL niet werkt. Revolut zit in Litouwen. Ik krijg die melding ook als ik geld over maak naar Duitse rekeningen.
Maar staat in adresboek, dus het is allemaal niet zo'n probleem.
Maar das puur omdat het buiten NL niet werkt. Revolut zit in Litouwen. Ik krijg die melding ook als ik geld over maak naar Duitse rekeningen.
Verwijderd
Zijn er hier ook mensen die aan banksparen / pensioensparen doen? Zo te zien zijn Rabobank en Centraal beheer degenen die de meeste rente bieden (als je voor 20 jaar lang vaste rente gaat). Of zijn er nog aanbieders die meer rente bieden (voorkeur gaat uit naar eentje die in Nederland gevestigd is)?
Voordeel hiervan is dat bij een vermogen boven de 57.000, je geen vermogensbelasting betaalt. Want pensioensparen valt onder Box1. En je krijgt aan het einde van het jaar geld terug van de belastingdienst (omdat je geen inkomstenbelasting betaalt (dit doe je pas als je met pensioen bent)).
Voordeel hiervan is dat bij een vermogen boven de 57.000, je geen vermogensbelasting betaalt. Want pensioensparen valt onder Box1. En je krijgt aan het einde van het jaar geld terug van de belastingdienst (omdat je geen inkomstenbelasting betaalt (dit doe je pas als je met pensioen bent)).
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2023 09:18 ]
"Kan niet worden gecheckt" is natuurlijk een veel minder alarmerende melding dan: "de tenaamstelling klopt niet" die ING blijkbaar onterecht geeft.Barrycade schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:40:
Ik heb een Revolut rekening en ook hier dezelfde melding bij de Rabo als ik er geld naar overmaak, kan niet worden gecheckt en dan ook nog in het Engels.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Beveiliging is goed totdat men je dwingt geld over te maken …. Bij andere banken gaat het dan naar je eigen rekening hier niet , dat is het commentaar op de beveiliging . Simpel op te lossen , wens van klanten en bank zegt dat ze klantgericht zijn. Ja dan krijg je commentaarVoggy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Ik heb spaargeld bij Bunq staan. Bevalt prima, hier staat gewoon geld en ik krijg lekker 2% rente.
Geen idee waarom mensen klagen over de beveiliging of het feit dat je maar 2x per maand geld kunt opnemen. Beveiliging is m.i. prima en ik neem nooit spaargeld op.
Dat dwingen slaat nergens op. Het maakt dan niet uit bij welke bank je zit of hoe goed je beveiliging is. Als iemand dreigt je familie te vermoorden dan geef je je geld wel. (Ik noem maar wat)xxxMaverick schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:01:
[...]
Beveiliging is goed totdat men je dwingt geld over te maken …. Bij andere banken gaat het dan naar je eigen rekening hier niet , dat is het commentaar op de beveiliging . Simpel op te lossen , wens van klanten en bank zegt dat ze klantgericht zijn. Ja dan krijg je commentaar
Je kunt iemand ook dwingen om geld van zijn of haar spaarrekening over te boeken naar betaalrekening, en vervolgens dwingen om dat over te maken naar elke andere rekening. Duurt alleen 2 minuten langer.
Je kunt ook iemand dwingen om zijn Rabobank pasje en pincode te geven.
Geen onzin maar kwestie van hoe gebruik je het. Leaseplan app staat niet op telefoon en heeft overboeking eigen rekening ,. Extra barrières dus, zie het als extra slot. Alles kan maar zitten extra lagen beveiliging op.Voggy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:20:
[...]
Dat dwingen slaat nergens op. Het maakt dan niet uit bij welke bank je zit of hoe goed je beveiliging is. Als iemand dreigt je familie te vermoorden dan geef je je geld wel. (Ik noem maar wat)
Je kunt iemand ook dwingen om geld van zijn of haar spaarrekening over te boeken naar betaalrekening, en vervolgens dwingen om dat over te maken naar elke andere rekening. Duurt alleen 2 minuten langer.
Je kunt ook iemand dwingen om zijn Rabobank pasje en pincode te geven.
Prima als jij dit niet nodig vind maar gezien massale vraag naar die optie vinden veel mensen , waaronder ik, dit erg belangrijk
Dus dat ‘ slaat nergens op’ is je mening en dat mag, geen feit
Veel succes met een bank achter Raisin, BigBank, Lloyds Bank, Bunq, .... Die doen allemaal geen instant payments en ben je zo 1 of 2 dagen verder.Voggy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:20:
Wie dwingt jou bij Bunq te bankieren? Er zijn toch ook andere banken?xxxMaverick schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:01:
Beveiliging is goed totdat men je dwingt geld over te maken …. Bij andere banken gaat het dan naar je eigen rekening hier niet , dat is het commentaar op de beveiliging . Simpel op te lossen , wens van klanten en bank zegt dat ze klantgericht zijn. Ja dan krijg je commentaar
Ah, dat wist ik niet. Maar bij de Rabo (en ook andere NL huisbanken?) is het wel instant. Is de beveiliging daar dan ook ondermaats? Als iemand een pistool tegen je hoofd zou zetten heb ik immers vrijwel direct je geld.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:37:
[...]
Veel succes met een bank achter Raisin, BigBank, Lloyds Bank, Bunq, .... Die doen allemaal geen instant payments en ben je zo 1 of 2 dagen verder.
Verwijderd
Bij Bunq heb je instant Payment tot 15.000. Daarna moet je maximaal een dag wachten tot het over is gemaakt.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:37:
[...]
Veel succes met een bank achter Raisin, BigBank, Lloyds Bank, Bunq, .... Die doen allemaal geen instant payments en ben je zo 1 of 2 dagen verder.
Denk dat diegenen die hier actief zijn niet grote hoeveelheden spaargeld bij hun huisbank hebben staanVoggy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:43:
[...]
Ah, dat wist ik niet. Maar bij de Rabo (en ook andere NL huisbanken?) is het wel instant. Is de beveiliging daar dan ook ondermaats? Als iemand een pistool tegen je hoofd zou zetten heb ik immers vrijwel direct je geld.
Niet bij Easy Savings toch? Max 2 overboekingen per maand en niet instant.Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:50:
[...]
Bij Bunq heb je instant Payment tot 15.000. Daarna moet je maximaal een dag wachten tot het over is gemaakt.
Verwijderd
Jawel, wel instant (tot 15.000 euro). Kan ik je vertellen uit eigen ervaring.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Niet bij Easy Savings toch? Max 2 overboekingen per maand en niet instant.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2023 11:07 ]
Gister voor het eerst getest met opname en het is instant, in ieder geval naar KNAB.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Niet bij Easy Savings toch? Max 2 overboekingen per maand en niet instant.
0592 | 6 * 420Wp ZZW 65° | pvoutput
Hoe sluit dit aan bij de discussie hierboven ? Daar gaat het over de beveiliging en invalshoeken hierop. Wat heeft dit nu hiermee te maken ? Lijkt een soort aanval omdat inhoudelijk de argumenten niet weerlegd worden ?dirk_mec schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:40:
[...]
Wie dwingt jou bij Bunq te bankieren? Er zijn toch ook andere banken?
Dit is toch ook geen inhoudelijke reactie op de argumenten ? Nogmaals je kan het er mee oneens zijn maar ik geef mijn perspectief op de beveiliging en bunq . Waarom de felheid in de reacties ? Agree to disagreeRobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:37:
[...]
Kunnen we het in dit topic niet gewoon houden bij feiten, in plaats van persoonlijke voorkeur?
Bunq heeft geen vaste tegenrekening <- feit
Dat vind ik handig, want ik wil niet altijd overboeken naar dezelfde rekening <- mening
Dat vind ik onveilig, want ik zou gedwongen kunnen worden over te boeken naar een andere rekening <- mening
Focus op informatie, in plaats van persoonlijke voorkeur. De afgelopen 10 berichten zijn niet anders dan vervuiling.
Bunq heeft geen vaste tegenrekening <- feit
Dat vind ik handig, want ik wil niet altijd overboeken naar dezelfde rekening <- mening
Dat vind ik onveilig, want ik zou gedwongen kunnen worden over te boeken naar een andere rekening <- mening
Focus op informatie, in plaats van persoonlijke voorkeur. De afgelopen 10 berichten zijn niet anders dan vervuiling.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Gister groot bedrag van bung naar Rabo was gewoon direct beschikbaar.RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:37:
[...]
Ik reageer niet eens op jou? Waarom dan kritiek hebben op mijn reactie en dat die niet inhoudelijk zou zijn? Waarbij ik het zelfs semi met je eene ben.xxxMaverick schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Dit is toch ook geen inhoudelijke reactie op de argumenten ? Nogmaals je kan het er mee oneens zijn maar ik geef mijn perspectief op de beveiliging en bunq . Waarom de felheid in de reacties ? Agree to disagree
En bij Bunq is het natuurlijk sowieso een bijzonderder verhaal v.w.b. wel of geen vaste tegenrekening. Maar die argumenten heb ik hier al meermaals opgeschreven en ga ik bu niet nog eens doen. In ieder geval iets met "van origine een betaalbank, maar nu richten ze zich ook op alleen sparen". En het beveiligingsprofiel bij alleen sparen is natuurlijk anders dan bij betalen (+ sparen). Immers is het volkomen logisch dat je bij een betaalrekening geld kunt over maken naar elke willekeurige rekening.
Gisteren om 16:41 geld overgemaakt van Rabo naar Raisin/Renault met gebruik van code in de omschrijving. Stond om 11:00 vandaag al bij Renault. Netjes.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:54:
[...]
Jawel, wel instant (tot 15.000 euro). Kan ik je vertellen uit eigen ervaring.
itmotion schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:01:
[...]
Gister voor het eerst getest met opname en het is instant, in ieder geval naar KNAB.
Intussen is het duidelijkfeddesman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:07:
[...]
Gister groot bedrag van bung naar Rabo was gewoon direct beschikbaar.
Dan zou ik verwachten dat er wellicht zelfs iets in het proces is aangepast? Normaal is dat 9 uur, 12 uur en dan nog een of twee keer in de middag? Dus dan zou rond 9 uur de Rabo betaling bij Raisin aankomen, en pas rond 12 uur bij Renault.Pistachenootje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:09:
Gisteren om 16:41 geld overgemaakt van Rabo naar Raisin/Renault met gebruik van code in de omschrijving. Stond om 11:00 vandaag al bij Renault. Netjes.
Nu nog een manier om het ook zo snel (/met een code) op te nemen naar de eigen betaalrekening.
Kan iemand toevallig een link sturen naar het belasting formulier die nodig is om VW bank rekening te openen? En weet iemand of dit ook nodig is bij Consorsbank?
Zover mijn Duits gaat zou het gaan om verklaring belastingplicht.
Zover mijn Duits gaat zou het gaan om verklaring belastingplicht.
Dat riekt naar foutje in de mail server. Ik ben nu ca. 3 weken tevreden klant. Terug boeken van de rente binnen 1 dag binnen op mijn tegen rekening.sander121 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Mijn teller staat ook al op 13 ondertussen. Fijn dat ik niet de enige ben.
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met wanneer je een rekening bij centraal beheer opent of je meteen iets van een bevestigingsmail binnen krijgt?
Heb niets gekregen naar de succes pagina dus dan bekruipt mij altijd het idee of ik dan geen typefout gemaakt heb of zo in het mailadres.
Heb niets gekregen naar de succes pagina dus dan bekruipt mij altijd het idee of ik dan geen typefout gemaakt heb of zo in het mailadres.
Openbank heeft nu een rente van 3% bij een spaardepositie van 1 jaar.
Da's nog geen toprente....Vinny1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:57:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHlSCu8M39ihaI1GUyR3b9q7.jpg?f=user_large)
* en Coop gaat vandaag van 3,26 naar 3,45 %
[ Voor 5% gewijzigd door dwdd op 05-05-2023 12:37 ]
Niet direct, pas als de rekening is geopend (zelfde dag)Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:36:
Heeft iemand ervaring met wanneer je een rekening bij centraal beheer opent of je meteen iets van een bevestigingsmail binnen krijgt?
Al die banken boven OpenBank 'voelen' wel wat minder veilig. Of zie ik dat verkeerd? Aantal ook met bronbelasting.
Verwijderd
Openbank sowieso skippen. Zie mijn post uit een ander topic over Openbank:Vinny1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:09:
[...]
Al die banken boven OpenBank 'voelen' wel wat minder veilig. Of zie ik dat verkeerd? Aantal ook met bronbelasting.
Wat denk je? Ze zijn nog steeds bezig om de rekening te sluiten en weten niet wanneer dit gaat lukkenVerwijderd schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:20:
[...]
Daarom heb ik gisteren mijn Openbank rekening laten sluiten. Ik heb tig keer de helpdesk moeten bellen voor hulp. Bij het openen van mijn rekening werd er gezegd dat ik moest wachten tot ik mijn post had ontvangen. Ze zeiden er niet bij dat ik 3x post zou ontvangen. Dus moest ik later weer terugbellen (want dan konden ze de Welkom actie toevoegen aan mijn spaarrekening). Nadat ik alle post had ontvangen heb ik een spaarrekening aangemaakt. Dat was blijkbaar niet de bedoeling (dat moesten zij doen, want anders werkte de Welkom-actie niet). Dus dit moest ik weer laten sluiten. Vervolgens klopte na een maand de rente niet die ik had ontvangen. Ik had maar 2% rente ontvangen over 10.000 euro, en over de rest een veel lager percentage. Zou binnen paar dagen geregeld worden. Dat werd het niet, dus hiervoor nog 2x moeten bellen. Na een maand was het eindelijk geregeld. En toen wilde ik mijn geld terugboeken.. dat lukte niet en kreeg een error te zien. Hiervoor gebeld en toen zeiden ze: de eerste 90 dagen heb je daglimiet van 3000 euro en daarna 20.000 euro. Je kan enkel meer dan 3000 overboeken door te bellen (er bestaat geen mogelijkheid om dit online te regelen). Toen was ik er helemaal klaar mee en heb ik alles teruggestort en de rekening laten sluiten.
Het kan allemaal zoveel makkelijker. Zorg ervoor dat je 1 spaarrekening kan openen en dat je hierbij de laatste / hoogste rente krijgt. Geen gezeik met aparte acties, keep it simple.
Dit is helaas wel alleen voor nieuwe klanten, voor bestaande klanten is de 1-jaars deposito rente nog steeds 2,76%. Ben zelf erg tevreden over OpenBank en ik gebruik de betaalrekening ook actief, maar dit soort acties maakt het niet overzichtelijker ...Vinny1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:57:
Dus omdat jij iets verkeerd doet, het daarna niet gaat zoals jij wil, moeten we maar gaan skippen?Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:15:
[...]
Openbank sowieso skippen. Zie mijn post uit een ander topic over Openbank:
[...]
Zeg dan ook effe waar het wel goed gaat voor jou met vergelijkbare rente.
Zucht. Kan het ff wat minder op de man? Het is toch relevant om iemands ervaring te lezen waar het niet lekker gaat, zodat ieder voor zichzelf kan beslissen of dit wel/geen juiste keuze kan zijn.appie39 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:37:
[...]
Dus omdat jij iets verkeerd doet, het daarna niet gaat zoals jij wil, moeten we maar gaan skippen?
Zeg dan ook effe waar het wel goed gaat voor jou met vergelijkbare rente.
Als je reactie nu was geweest "bij mij ging alles goed, geen problemen gehad" was dat al een stuk vriendelijker geweest.
Welke looptijd is het meest interessant?
De hoogste depositorente op dit moment:
6 maanden 3,10%
1 jaar 3,55%
2 jaar 3,75%
Als je 6 maanden vergelijkt met 1 jaar: dan moet de 6 maandrente over 6 maanden met 0,90% zijn gestegen naar 4,0% om over een jaar (2x 6 maanddeposito) hetzelfde rentebedrag te hebben als met een 1 jaar deposito.
Het is maar de vraag of over 6 maanden de rente al met 0,90% is gestegen.
Als je 1 jaar vergelijkt met 2 jaar: dan moet de 1 jaarrente over 1 jaar met 0,40% zijn gestegen om met 2 jaar (2x 1jaardeposito) hetzelfde rentebedrag te hebben als met een 2 jaar deposito.
Het ligt redelijk in de verwachting dat de rente over een jaar met meer dan 0,40% is gestegen.
Zolang de ECB nog doet aan renteverhogingen en daarmee de verwachting dat de spaarrente nog verder stijgt lijkt het meest interessant nu te kiezen voor een 1 jaar deposito, toch?
6 maanden 3,10%
1 jaar 3,55%
2 jaar 3,75%
Als je 6 maanden vergelijkt met 1 jaar: dan moet de 6 maandrente over 6 maanden met 0,90% zijn gestegen naar 4,0% om over een jaar (2x 6 maanddeposito) hetzelfde rentebedrag te hebben als met een 1 jaar deposito.
Als je 1 jaar vergelijkt met 2 jaar: dan moet de 1 jaarrente over 1 jaar met 0,40% zijn gestegen om met 2 jaar (2x 1jaardeposito) hetzelfde rentebedrag te hebben als met een 2 jaar deposito.
Het ligt redelijk in de verwachting dat de rente over een jaar met meer dan 0,40% is gestegen.
Zolang de ECB nog doet aan renteverhogingen en daarmee de verwachting dat de spaarrente nog verder stijgt lijkt het meest interessant nu te kiezen voor een 1 jaar deposito, toch?
Gezien de recente stijgingen wil ik het nog geen maand vast hebben staan.dwdd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:10:
6 maanden 3,10%
1 jaar 3,55%
2 jaar 3,75%
Verwijderd
De markt zelf verwacht niet heel veel renteverhogingen meer. Dus het kan idd nog een stuk verder stijgen, maar het kan ook zo maar zijn dat we nog 1 of 2 renteverhogingen krijgen en dat dat het is (zodra we in een recessie raken zullen ze de rente geleidelijk weer verlagen). Lastige keuze dus, want je weet niet hoe lang ze blijven verhogen.dwdd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:10:
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2023 13:55 ]
Bigbank is ook weer verhoogd, van 2% naar 2.20%
"Geachte klanten! Vanaf 05.05.2023 is het nieuwe rentepercentage op het Flexibel Sparen: 2,20%."
Dan loop je sowieso meer rente mis die je niet meer snel gaat inlopen, maar die keuze is uiteraard aan jou.Jeroenneman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:52:
[...]
Gezien de recente stijgingen wil ik het nog geen maand vast hebben staan.
Alles wat je nu tegen 3,55% voor een jaar vastzet, kun je over 6 maanden niet tegen 4% vastzetten .................dwdd schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:02:
[...]
Dan loop je sowieso meer rente mis die je niet meer snel gaat inlopen, maar die keuze is uiteraard aan jou.
Het ligt er dus maar helemaal aan wanneer je wat misloopt!
[ Voor 8% gewijzigd door Zonnegeer op 05-05-2023 14:12 ]
Precies, het is eigenlijk een beetje gokken met die deposito's en wellicht iets met glazen bollen...
In vino veritas, in aqua sanitas
Maar als je het nu variabel hebt staan tegen 2-2,5 procent loop je nu ook heel veel mis (namelijk dus 1 tot 1,5 procentpunt). Dat verlies moet je uiteraard ook mee rekenen. En wat je nu voor een jaar vast zet aan 3,55% kun je in mei volgend jaar misschien wel weer vast zetten tegen 4,5%, waar dat deposito wat je over een half jaar opent tegen 4% mei volgend jaar ook nog op 4% staat.Zonnegeer schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Alles wat je nu tegen 3,55% voor een jaar vastzet, kun je over 6 maanden niet tegen 4% vastzetten .................
Het ligt er dus maar helemaal aan wanneer je wat misloopt!
Ergo: net zoals bij beleggen, de markt timen is zeer moeilijk / onmogelijk, en door het geld gewoon vast te zetten (in bv een deposito ladder) profiteer je het meeste en hoef je er het minst mee bezig te zijn. Uiteraard kan het dan best dat je met perfect timen een hoger rendement behaald kon hebben, maar met foutief timen kun je ook een veel lager rendement hebben. Voor hetzelfde geldt blijf je nu wachten op die 4% rente en gaat het vanaf 3,90% weer naar beneden met rasse schreden, en zet je het uiteindelijk maar vast tegen 3%.
ECB verwacht pas in 2025 de inflatie onder controle te hebben. Die verhogingen gaan er echt nog wel komen (zie ik in mijn glazen bol).
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling