JayDawg schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:43:
Ik zit al mn hele leven bij ING, daar is de rente nu van 0,02% naar 0,4% gegaan. Nog steeds geen vetpot.
Als ik naar de link in de eerste post kijk (spaarrente.nl), lijkt het me een goed (en makkelijk?) plan om een gratis spaarrekening bij Bunq te openen en daar al mijn spaargeld heen te sturen om daar 2,01% rente te krijgen.
Mis ik dan bepaalde risico's of kosten, of is het echt zo makkelijk? En is Bunq dan het beste idee, of toch een betaalde spaarrekening bij Scalable Capital? (nooit van gehoord, maar die staan bovenaan met 2,3%)
Of Bunq het beste idee is?
Dat is uiteraard heel persoonlijk, afhankelijk van wat jij belangrijk vindt bij een spaarrekening.
De rente is uiteraard prima, op dit moment de hoogste bij een Nederlandse bank.
Bunq is geheel kosteloos als je daar uitsluitend de Easy Savings spaarrekening opent.
Daarvoor wel goed opletten tijdens het aanmaken van je Bunq account / rekening dat je geen Betaalrekening opent, want daar moet je wel voor betalen.
Persoonlijk mis ik de 2FA beveiliging bij Bunq, bijvoorbeeld via mTan code op je mobiele telefoon.
De Pin code van de Bunq app is maar 6-cijferig, wat ik ook niet erg veilig vind.
Maar dat is een persoonlijke gevoel.
Wellicht dat anderen op dit forum daar anders over denken, of daar een systeem voor hebben bedacht?
Als laatste: bij Bung kun je maximaal 2 keer per maand geld van je rekening afboeken.
Mogelijke alternatieven:
Via het platform Raisin vind je buitenlandse banken (Renault en Nordax) met een vergelijkbare rente van 2%. Voor een hogere rente hoef je daar dus niet te zijn. Het zou wel interessant kunnen zijn als je je spaargeld wilt spreiden over meerdere landen / rekeningen.
Bijvoorbeeld vanwege de limiet van 100k per persoon per bank bij het Deposito Garantiestelsel.
Dan zijn er ook nog buitenlandse banken Volkswagen Bank (Duitsland) en Advanzia Bank (Luxemburg) die nieuwe klanten een hoge rente geven van 3,1% en 3%.
Deze hoge rente geldt alleen voor de eerste 6 maanden.
Als Nederlandse klant duurt het wel wat langer voordat je daar een rekening hebt, reken op minimaal 1 (Advanzia) tot 3 weken (Volkswagen).
Genoeg te kiezen dus, succes!
p.s. Scalable Capital heb ik nooit bekeken, kan er dus ook niets over zeggen.