Henk007 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:12:
[...]
Ik heb zelf geen bankrekeningen buiten de €-zone.
Bij de bovenstaande overweging moet je je goed afvragen in welk(e) scenario('s) het voordelig zou zijn om een Zwitserse bankrekening in CHF te hebben. Bekijk vervolgens alternatieve manieren om je in te dekken tegen dergelijke risico's.
Als het alleen gaat om blootstelling aan de waardedaling van de EUR, dan is het efficiënter om dit hedgen met forex derivaten.
Uiteraard zijn er tal van andere counterparty-risico's als je je spaargeld voor 100% in EUR bij Nederlandse banken aanhoudt. De kansen daarop zijn gering, maar niet nul:
Verhoging VRH, verlaging maximaal bedrag DGS, capital controls en bail-in via een deposito haircut bij problemen kredietwaardigheid, etc.
Voor mij gaat het inderdaad vooral om het afdekken van toekomstige risico's als capital controls en geforceerde overzetting naar een andere munt, en al zulks meer. Bijvoorbeeld als gevolg van chaos bij opbreken van de Euro. Niet dat ik dat in de komende 20 jaar per se verwacht, maar ik denk graag vooruit. Kleinere risico's als (geleidelijke) devaluatie van de Euro vallen makkelijker af te dekken via goed gediversifieerde beleggingen. Vrij concreet zoek ik dus een (spaar-)rekening waar ik als het ooit nodig is in een keer geld naartoe kan schuiven. En, in de trant van dit topic, in de tussentijd mogelijk ook wat rente kan krijgen; in ieder geval een rekening zonder (maandelijkse) kosten.
De VS blijkt geen optie, van wat ik zie*. Noorwegen lijkt mogelijk om een rekening te openen als je er op vakantie gaat oid (D-nummer aanvragen), en is financieel erg stabiel; Zwitserland wellicht ook, maar die lopen tegenwoordig geloof ik niet meer zo te springen om buitenlandse rekeninghouders. Tevens is Zwitserland erg gecorreleerd met de EU, en zijn ze economisch relatief afhankelijk van hun financiële sector. Ik blijf nog even rustig doorzoeken.
@Hark_k: als je dat doet, zou je dan hier je ervaringen kunnen posten?
* Behalve via bijv. een rekening bij Lynx (Interactive Brokers), maar dat is geen spaarrekening, dus die zal ik buiten dit topic houden. Tevens ken ik hun bedrijfsstructuur niet goed genoeg om in te schatten wat er met hen zou gebeuren in de relevante scenarios.
PS: Merk op dat het VRH-risico dat je noemt niet verbonden is aan het land waar je je geld houdt, maar waar je woont: vanzelfsprekend zou ik bovenstaande buitenlandse rekeningen gewoon aangeven bij mijn jaarlijkse IB-aangiftes.
[
Voor 11% gewijzigd door
kunnen op 08-07-2015 15:24
. Reden: VRH gefixt, dank voor correctie ]