De hogere rente bij OpenBank van 1.50% (2% voor nieuwe klanten) gaat vandaag in.
[ Voor 54% gewijzigd door Frankenstein op 27-01-2023 18:13 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 54% gewijzigd door Frankenstein op 27-01-2023 18:13 ]
Je overboeking wordt inderdaad 2 werkdagen 'vastgehouden', maar in die tijd krijg je er ook nog gewoon rente over. Dit is wat Bigbank er zelf over heeft staan op hun website:Drardollan schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:11:
[...]
Zover ik weet duurt dat 3 werkdagen. Was voor mij de reden om er geen geld neer te zetten, ik vind het prima om 1 of 2 werkdagen te wachten zoals bij Raisin (dat is uit te leggen waarom dat is), maar 3 werkdagen...
Uw opgenomen bedragen worden na een verwerkingsperiode van 2 werkdagen uitbetaald. Indien de uitbetalingsdatum in het weekend of op een feestdag valt, zal het bedrag de eerstvolgende werkdag worden uitbetaald. Tijdens de verwerkingsperiode wordt er wel rente berekend over het gereserveerde bedrag.
De reden voor deze verwerkingsperiode is als een preventatieve maatregel tegen het witwassen van geld.
Heb ik pech.. gisteren mijn welkom spaarrekening geactiveerd. 2% tot 10.000 ipv 100.000 eerste 6 maanden en 1,1% ipv 1, 5%.Frankenstein schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:28:
[...]
OpenBank
Als nieuwe klant kun je nu een spaarrekening openen met de volgende voordelen:
De eerste 6 maanden: 2,00% rente over de eerste € 100.000
Over het saldo boven € 100.000 en t/m € 200.000 ontvang je vanaf dag één 1,50% rente.
Gelukkig heb ik onlangs mijn OpenBank rekening laten sluiten. Want dan kan ik opnieuw "nieuwe klant" worden
Hoe kom je daarbij? In het mailtje dat ik van Openbank heb gehad staat dat de hogere rente pas vanaf 27 februari 2023 in gaatFrankenstein schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:25:
De hogere rente bij OpenBank van 1.50% (2% voor nieuwe klanten) gaat vandaag in.
Het staat inmiddels ook op hun website.Jdome schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Hoe kom je daarbij? In het mailtje dat ik van Openbank heb gehad staat dat de hogere rente pas vanaf 27 februari 2023 in gaat
Als je een mailtje krijgt ben je nieuwe klant stadium waarschijnlijk al voorbij.....Jdome schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Hoe kom je daarbij? In het mailtje dat ik van Openbank heb gehad staat dat de hogere rente pas vanaf 27 februari 2023 in gaat
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Overboeken naar Openbank is inmiddels vaak instant.THE_BASE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:19:
Naast VW Bank ook Openbank maar eens aangevraagd. Scheelt toch om ook boven 50K 2% rente te ontvangen. Moet nog even goed uitzoeken hoe de status van die bank en het land is.
Iemand een idee welke bank prettiger is met het overboeken van geld? Instant zal het vast niet zijn, maar ben wel benieuwd naar de snelheid.
In vino veritas, in aqua sanitas
Kernwoord naar, toch? Zelf nieuwe klant (gelukkig nog geen Welkom spaarrekening, omdat ik initieel de verkeerde route bewandeld heb), en daardoor nog geen terugboeking gedaan, maar volgens mij is die niet instant? De overboekingen die ik vanaf Rabobank naar OpenBank gedaan heb (identificatie storting en 2x E50) was wel instant.JohanNL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:20:
[...]
Overboeken naar Openbank is inmiddels vaak instant.
Ik heb geen actiecode ingevoerd, dus daar morgen maar even voor bellen. Dat werd niet direct aangegeven bij het aanvragen van de rekening in elk geval. Maar dit staat in de e-mail, is het nu alsnog de juiste rekening met 2% rente? Door die rode streep lijkt het of er geen actie is geselecteerd…RobertMe schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:29:
[...]
Kernwoord naar, toch? Zelf nieuwe klant (gelukkig nog geen Welkom spaarrekening, omdat ik initieel de verkeerde route bewandeld heb), en daardoor nog geen terugboeking gedaan, maar volgens mij is die niet instant? De overboekingen die ik vanaf Rabobank naar OpenBank gedaan heb (identificatie storting en 2x E50) was wel instant.
[ Voor 30% gewijzigd door THE_BASE op 27-01-2023 22:36 ]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ik denk dat het voornamelijk de route door het proces is. Ik heb "gewoon" de "Wordt klant" knop gebruikt op de homepage en zo het proces doorlopen. Als je het doet via de actiepagina / pagina m.b.t. de Welkom spaarrekening moet het goed komen.THE_BASE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:33:
[...]
Ik heb geen actiecode ingevoerd, dus daar morgen maar even voor bellen. Dat werd niet direct aangegeven bij het aanvragen van de rekening in elk geval. Maar dit staat in de e-mail, is het nu alsnog de juiste rekening met 2% rente? Door die rode streep lijkt het of er geen actie is geselecteerd…
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 27-01-2023 22:44 ]
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:32 ]
Helemaal niet aan gedacht. Heb al een betaalrekening bij Openbank en ben ook wel erg geïnteresseerd in die 2%.Frankenstein schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:28:
[...]
Gelukkig heb ik onlangs mijn OpenBank rekening laten sluiten. Want dan kan ik opnieuw "nieuwe klant" worden
[ Voor 7% gewijzigd door Reintje op 27-01-2023 23:20 ]
Inderdaad naar Openbank.RobertMe schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:29:
[...]
Kernwoord naar, toch? Zelf nieuwe klant (gelukkig nog geen Welkom spaarrekening, omdat ik initieel de verkeerde route bewandeld heb), en daardoor nog geen terugboeking gedaan, maar volgens mij is die niet instant? De overboekingen die ik vanaf Rabobank naar OpenBank gedaan heb (identificatie storting en 2x E50) was wel instant.
Als circulatiesparen betekent dat spaarders direct weer overstappen naar een andere bank als daar 0.1% meer te halen valt, wordt het risico op een bankrun wel weer wat groter.....Frankenstein schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:22:
@Reintje Ik zag in de voorwaarden niets over dat je nooit klant mag zijn geweest. Hoe lang ik ter tussen laat zitten hangt ervan af wat ik elders kan krijgen. Voorlopig is het VW Bank en er valt te kiezen uit diverse andere banken met 2%, dus het wordt af en toe overstappen denk ik. Bij Advanzia is opnieuw klant worden al gelukt. Bij VW Bank moet je 36 maanden geen klant zijn geweest.
Nieuw woord: circulatiespaarder. Spaart steeds tijdelijk als nieuwe klant afwisselend bij verschillende banken, teneinde het spaarrendement te verhogen.
Klantenservicemedewerker vertelde mij inderdaad hetzelfde. Als de activatiecode in een witte envelop is ontvangen even met ze bellen en dan zetten ze het om. Hij zei ook dat iedereen nu een Welkom Spaarrekening krijgt.RobertMe schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:42:
[...]
En/maar als het niet goed komt kun je het telefonisch alsnog regelen. Alleen... heb ik daar vorige week donderdag over gebeld, "heeft u de beveiligingscode al ontvangen per post?"
Dan was ik uiteindelijk dus 2 weken "te vroeg"THE_BASE schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:18:
[...]
Klantenservicemedewerker vertelde mij inderdaad hetzelfde. Als de activatiecode in een witte envelop is ontvangen even met ze bellen en dan zetten ze het om. Hij zei ook dat iedereen nu een Welkom Spaarrekening krijgt.
Goud, bedanktFrankenstein schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:05:
@Supahted
https://www.tagesgeldverg...geber/banken-ratings.html
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/
Inderdaad. Wat is fijner? OpenBank A+ in Spanje A, of VW Bank BBB+ in Duitsland AAA? Denk zelf toch VW Bank.
Kan je die redenering uitleggen?Frankenstein schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:05:
@Supahted
https://www.tagesgeldverg...geber/banken-ratings.html
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/
Inderdaad. Wat is fijner? OpenBank A+ in Spanje A, of VW Bank BBB+ in Duitsland AAA? Denk zelf toch VW Bank.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Elect a clown, expect a circus.
Dat klopt, de dag dat je je Welkom rekening opentSlasher schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:46:
Ik las dat bij openbank de rente uitkering is op de dag van de naand dat je de rekening geopend hebt. Klopt dit?
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Als je het graag op de 1ste vd maand wilt hebben wel.Slasher schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:18:
@Frankenstein @Nico Klus woensdag aanvragen dus
Punt van @Nico Klus kan ook zijn dat andere banken dan wellicht reageren en even afwachten ook daarom handig kan zijn?Frankenstein schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:41:
@Nico Klus Met de verhoging van voorgisteren speelt OpenBank in op de marktontwikkeling. Ze lopen vooruit op de verwachte ECB verhoging.
Om het resultaat van deze test nog even te melden: vrijdagochtend terugboeking aangevraagd, maandagochtend vroeg transactie zichtbaar bij Bigbank, zojuist ook bijgeboekt op mijn 'gewone' bankrekening. Hier zat dus een weekend tussen, blijkbaar telt dat mee in de twee dagen vertraging.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:46:
Even mijn ervaring met Bigbank (als nieuwe klant):
[...]
Ik heb nu (om te testen) een terugboeking lopen, eens kijken wanneer die binnenkomt. Het viel me op dat het saldo wel direct verlaagd wordt, maar dat er nog geen transactie in het overzicht staat (ook niet "pending"). Ik ga het even rustig afwachten.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Meestal pas op de laatste (werk)dag van de maand.xxxMaverick schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:48:
Benieuwd of leaseplan vandaag doorkomt
[ Voor 100% gewijzigd door TanteBeth op 30-01-2023 13:04 ]
Afgelopen vrijdag ontving je van ons een e-mail waarin we je lieten weten dat we de Open Spaarrekening gaan verbeteren. In die e-mail hebben we ons vergist in de datum. Het goede nieuws is dat je niet hoeft te wachten tot februari!
Per 27 januari 2023 krijg je al 1,50% rente op je spaargeld (t/m € 200.000).¹ En geen zorgen: we hebben deze veranderingen al automatisch doorgevoerd in de voorwaarden van je Open Spaarrekening.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Hier helemaal niks ontvangen ook vorige week niet. Zouden ze dan toch andere percentages hanteren voor verschillende rekeningen.Drardollan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:32:
Zoals verwacht, mailtje van OpenBank zojuist:
[...]
Ik heb geen idee, voor zover ik weet hebben ze maar 1 betaal en 1 spaarproduct. Staat je mail adres wel goed daar?RenaldoN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:54:
[...]
Hier helemaal niks ontvangen ook vorige week niet. Zouden ze dan toch andere percentages hanteren voor verschillende rekeningen.
Ja dat staat wel goed. Overige mails en reclame van ze komt netjes binnenDrardollan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:55:
[...]
Ik heb geen idee, voor zover ik weet hebben ze maar 1 betaal en 1 spaarproduct. Staat je mail adres wel goed daar?
Bijzonder, ik zou als je een momentje tijd hebt er eens een belletje aan wagen.RenaldoN schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:56:
[...]
Ja dat staat wel goed. Overige mails en reclame van ze komt netjes binnen
*2 spaarproducten. Als nieuwe klant kun je de Welkom Spaarrekening aanvragen. Daarop krijg je momenteel die 2% rente tot €100.000. Na de 6 maanden wordt deze rekening automatisch omgezet naar de standaard Open Spaarrekening.Drardollan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:55:
[...]
Ik heb geen idee, voor zover ik weet hebben ze maar 1 betaal en 1 spaarproduct. Staat je mail adres wel goed daar?
Ik heb ook geen bericht, heb alleen een Welkom spaarrekening.Drardollan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Bijzonder, ik zou als je een momentje tijd hebt er eens een belletje aan wagen.
nope i.i.g. niet in de appSlasher schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:24:
Zie je bij OpenBank ook opgebouwde rente?
Nee, rekeninghouders uit Nederland krijgen automatisch vrijstelling. Zie deze post in het openbank topic: bcome in "Openbank.NL"JMS-2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:50:
Ik heb een vraag over de Open bank.
Begrijp ik het goed dat je bij deze bank nog bron belasting moet betalen?
Als ik de app open en rekeningen aanklik, dan zie ik zowel de spaar als de betaalrekening staan met rekeningnummer en saldo.joriannn schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:07:
Bij alle mensen die bij openbank sparen: hoe zien jullie de rekeningen in de app? Ik heb een mailtje gehad dat betaalrekening en welkom spaarrekening zijn geopend, maar in de app zie ik alleen de betaalrekening. Hoe zit dat bij jullie?
Dit was bij mij in eerste instantie ook het geval, nadat ik een mailtje had gedaan dat de Welkom Spaarrekening niet zichtbaar was in het overzicht kreeg ik als antwoord:joriannn schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:07:
Bij alle mensen die bij openbank sparen: hoe zien jullie de rekeningen in de app? Ik heb een mailtje gehad dat betaalrekening en welkom spaarrekening zijn geopend, maar in de app zie ik alleen de betaalrekening. Hoe zit dat bij jullie?
2 dagen later was de Welkom Spaarrekening daadwerkelijk geopend en zichtbaar in mijn app / overzicht."De Welkom Spaarrekening wordt automatisch aangemaakt binnen enkele werkdagen ná de activatie van je Open Betaalrekening. Let op: Dit automatische proces wordt onderbroken als je een Open Spaarrekening hebt geopend.
Als je tijdens het openen van de rekening de actiecode Welkom hebt gebruikt verschijnt die automatisch, maar wel enkele dagen later dan de betaalrekening."
Ik heb me gisteravond bij openbank aangemeld en de IBAN methode gebruikt. Je wordt gevraagd om een klein bedrag vanaf een NL bankrekening die op jouw naam staat over te maken naar het Openbank rekeningnummer dat zojuist is aangemaakt voor jou.mpandroid schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:08:
Volgens de website van Openbank is identificatie via NL IBAN nummer of video identificatie mogelijk.
Kan iemand mij vertellen hoe de identificatie is verlopen (liefst via NL IBAN) ?
[ Voor 9% gewijzigd door pdukers op 31-01-2023 07:53 ]
Ik heb toentertijd meteen €1 over gemaakt vanaf mijn Rabo rekening. Zou een instant payment zijn, maar faalde (meteen terug gestort). Toen ik uurtje later opnieuw wilde proberen had Rabo nieuwe transactie gemaakt ervoor. Vervolgens dus zo gelaten, maar kreeg vervolgens dag of 3, 4 later bericht van OpenBank dat ik de identificatie storting nog niet gedaan had. Nogmaals €1 over gemaakt, die ook "afgeschreven bleef". En om en nabij een uur later kreeg ik 2 SMS berichten van OpenBank dat er €1 was overgeboekt naar mijn rekening. En diezelfde dag 's avonds laat kreeg ik mail dat het account was aangemaakt.mpandroid schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:08:
Omdat ik in het verleden het openen van een Openbank rekening afgebroken heb na het meerdere malen indienen van een kopie ID (foto via email) heb ik er nooit meer aan gedacht dit nogmaals te proberen.
Maar nu men een nette rente bied en overige condities (gratis betaalrekening) ook gunstig zijn wil ik het toch maar weer eens proberen.
Volgens de website van Openbank is identificatie via NL IBAN nummer of video identificatie mogelijk.
Kan iemand mij vertellen hoe de identificatie is verlopen (liefst via NL IBAN) ?
Bij voorbaat dank!
Bij het bepalen van deze ratings wordt het deposito garantiestelsel voor kleine spaarders niet meegenomen. Nogal onzinnig om je keuze op deze rating te baseren terwijl je de belangrijkste factor (het garantiestelsel) niet mee weegt.Frankenstein schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:08:
@BertP Ik zou gewoon zeggen, spaar niet in Italië. Wacht maar even op komende verhogingen. Zelf heb ik alleen rekeningen in landen met AA- en hoger en ik denk dat ik dat maar zo laat.
Dat is een goede tip. Ook Rabobank en zie nu pas dat de overboeking nagenoeg direct is teruggeboekt. Echter ik zie ook dat er binnen een minuut volledig automatisch een 2e poging is gedaan en die is niet teruggeboekt. Denk dat het dus bij mij wel goed komt.RobertMe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:55:
[...]
Ik heb toentertijd meteen €1 over gemaakt vanaf mijn Rabo rekening. Zou een instant payment zijn, maar faalde (meteen terug gestort). Toen ik uurtje later opnieuw wilde proberen had Rabo nieuwe transactie gemaakt ervoor.
Ik spaar dan liever in landen met een goede rating. Als dat niet belangrijk is, zoals ik uit jouw reactie opmaak, waarom dan niet in Griekenland sparen! Nee, ik blijf liever in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Vertrouwder, stabieler en dichter bij. Een eventuele ondergang van de euro zal vermoedelijk toch door Zuid-Europa worden getriggered. Als zwakkere leden uit de eurozone zouden moeten (eurozone light), komen daar landen rond de Adriatische zee voor in aanmerking."Als financiële instellingen en overheden in de eurozone zover instorten dat garanties niet meer uitgevoerd worden is die euro die je op je Nederlandse spaarrekening hebt staan ook niet veel meer waard"
[ Voor 119% gewijzigd door Frankenstein op 31-01-2023 09:19 ]
De variabele spaarrente blijft per 1 februari 2023 0,75% nominaal op jaarbasis.
Dat had ik nou even net verwacht. Wel slecht hoor.
Als ik het goed begrijp bedoeld @Janpietertje89 iets anders dan jij nu schrijft.Frankenstein schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:49:
@Janpietertje89
[...]
Ik spaar dan liever in landen met een goede rating. Als dat niet belangrijk is, zoals ik uit jouw reactie opmaak, waarom dan niet in Griekenland sparen! Nee, ik blijf liever in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Vertrouwder, stabieler en dichter bij. Een eventuele ondergang van de euro zal vermoedelijk toch door Zuid-Europa worden getriggered. Als zwakkere leden uit de eurozone zouden moeten (eurozone light), komen daar landen rond de Adriatische zee voor in aanmerking.
Wat dit een mail vanuit henzelf of heb je er naar gevraagd?
Mailing vanuit LPB.Elandenmelk schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Wat dit een mail vanuit henzelf of heb je er naar gevraagd?
Het duurde bij mij even, maar ik heb de mail ook zojuist ontvangen.
In Letland is de grootte van het DSG een kleine 170 miljoen euroRobertMe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:43:
[...]
Als ik het goed begrijp bedoeld @Janpietertje89 iets anders dan jij nu schrijft.
Het punt is, als je geen vertrouwen hebt in het banken stelsel in en financiële gezondheid van Spanje, Italië, Griekenland etc en daarom er geen geld stalt. Dan heb je min of meer ook geen vertrouwen in de Euro zone. Want als bv een bank in Italië omvalt, en het Italiaanse DGS meeklapt dan heeft dat gegarandeerd invloed op de gehele Euro zone doordat andere landen gaan/moeten betalen al dan niet puur om in dit voorbeeld Italië als land overeind te houden. Hetzelfde als dat we jaren terug dus ook bij Griekenland gezien hebben. Waar andere overheden ook niet zonder financiële gevolgen/kleerscheuren vanaf zijn gekomen.
De dekkingsgraad van het DGS in vrijwel alle landen ligt volgens mij maar rond de 1% van het totaspaartegoed. Dus als een grootbank omvalt is er sowieso wel een probleem. Het DGS heeft intussen bewezen al een aantal keren goed gewerkt bij kleine banken (waaronder in Nederland bij ATB vorig jaar). Maar als grotere banken omvallen is het allemaal een grote onbekende.Omayyad schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:00:
[...]
In Letland is de grootte van het DSG een kleine 170 miljoen euro
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data
Dus als 2000 Nederlandse spaarders daar bij BluOrBank hun max 100.000 stallen, en de bank valt om, is in 1 klap dat potje leeg.... En dan is Raisin ook nog actief in andere Europese landen, dus het hoeven geen 2000 Nederlandse spaarders te zijn...
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2023 10:11 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
NIBC ook 0,75% toch?Sport_Life schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:09:
Wel jammer van LPB, desondanks blijf ik daar wel bij. Alternatief is NIBC dat scheelt 0,05%..
Deposito ladder met 1,7% blijft aantrekkelijk m.i.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Variabel idd, maar 1 jaar deposito is 1,75%.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Yes, check.Sport_Life schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Variabel idd, maar 1 jaar deposito is 1,75%.
Target dekkingsgraag voor Letland is op dit moment 0.8%. het probleem is natuurlijk dat het vullen van het DSG altijd een actie achteraf is... als de BluOrBank nu via Raisin een toprente biedt, zal dat heel snel heel veel geld aantrekken. Ik vraag me af of dan het DSG fonds daarmee direct gelijke tred houdt. Stond er in dat Volkskrant artikel een paar week geleden niet dat er momenteel 10 miljoen euro per dag via Raisin van Nederlandse spaarders naar buitenlandse spaarrekeningen vloeit? Dan kan het best eens hard gaan, als je ook nog de andere landen meerekent waar Raisin actief is.RobertMe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:05:
[...]
De dekkingsgraad van het DGS in vrijwel alle landen ligt volgens mij maar rond de 1% van het totaspaartegoed. Dus als een grootbank omvalt is er sowieso wel een probleem. Het DGS heeft intussen bewezen al een aantal keren goed gewerkt bij kleine banken (waaronder in Nederland bij ATB vorig jaar). Maar als grotere banken omvallen is het allemaal een grote onbekende.
OpenBank is onderdeel van Santander, een van de grootste banken ter wereld (kwam hier laatst niet langs dat als je Chinese banken niet meerekent ze in de top 10 grootste banken ter wereld staan?). Dat lijkt mij dus een gevalletje "too big to fail".THE_BASE schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:15:
Nu LPB zijn rente niet verhoogd, nog meer reden naar Openbank of Volkswagen Bank te gaan. Openbank geeft 2% voor 6 maanden tot 100.000 euro, dus die is interessanter. Alleen twijfel ik aan de bank omdat het zich in Spanje heeft gevestigd. Wat zou de betere keuze qua zekerheid zijn?
+0,05% bonusrente op spaargeld dat een volledig kwartaal op de kwartaal spaarrekening staat. Daarmee dan dus 0,80%.
Precies wat ik wilde zeggen, het grote meerendeel van de landen hebben een target van 0,80%. Kleinere economieën wellicht een (vrijwillig) hogere dekkingsgraad, Frankrijk verrassend genoeg slechts 0,50% en als enige lager dan de 0,80%.Omayyad schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:19:
[...]
Target dekkingsgraag voor Letland is op dit moment 0.8%.
[ Voor 7% gewijzigd door Elandenmelk op 31-01-2023 10:34 ]
Ik heb het even opgezocht: 19e bank de wereld (excl. Chinese banken 13e) en 5e van Europa. Kortom: als Santander kopje onder gaat zijn we inderdaad allemaal de sjaak.RobertMe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:27:
[...]
OpenBank is onderdeel van Santander, een van de grootste banken ter wereld (kwam hier laatst niet langs dat als je Chinese banken niet meerekent ze in de top 10 grootste banken ter wereld staan?). Dat lijkt mij dus een gevalletje "too big to fail".
[ Voor 7% gewijzigd door Elandenmelk op 31-01-2023 10:41 ]
Nee, en dat is ook niet nodig. De totale hoeveelheid spaargeld is namelijk niet eens relevant. Het DGS dekt niet alle tegoeden, het dekt alle tegoeden tot 100.000 euro per bankvergunning en per persoon.TanteBeth schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:51:
Als in Nederland 400 miljard op spaar-en betaalrekeningen staat, verwachten jullie dan dat er nog ergens een potje van 400 miljard staat voor het geval dat alle banken failliet gaan?
Ik heb op een paar duizend euro na de LPB rekening leeggehaald. Kijken of ze dat voelen als veel mensen dat doen!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Natuurlijk niet, dat vinden ze waarschijnlijk vooral fijn. Blijkbaar hebben ze te veel of op zijn minst voldoende middelen om te voorzien in de behoefte. Er is geen noodzaak om geld vast te houden of extra geld aan te trekken, anders hadden ze de rente wel omhoog geschroefd.LuPo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:02:
[...]
Ik heb op een paar duizend euro na de LPB rekening leeggehaald. Kijken of ze dat voelen als veel mensen dat doen!
M'n emoticon gezien? Ik ga gewoon zelf naar de hoogste rente-aanbieder.Drardollan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:08:
[...]
Natuurlijk niet, dat vinden ze waarschijnlijk vooral fijn. Blijkbaar hebben ze te veel of op zijn minst voldoende middelen om te voorzien in de behoefte. Er is geen noodzaak om geld vast te houden of extra geld aan te trekken, anders hadden ze de rente wel omhoog geschroefd.
Klopt, viel me ook al op dat ze sinds ongeveer 2 weken een grote banner op hun homepage hebben over de grote drukte bij hun. Rond de jaarwisseling was die banner er niet. Ze zullen vrijwel zeker dus teveel hebben.Drardollan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:08:
[...]
Natuurlijk niet, dat vinden ze waarschijnlijk vooral fijn. Blijkbaar hebben ze te veel of op zijn minst voldoende middelen om te voorzien in de behoefte. Er is geen noodzaak om geld vast te houden of extra geld aan te trekken, anders hadden ze de rente wel omhoog geschroefd.
App is vrij basic, rentepercentage/opbouw zie je niet in de appTrishul schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:25:
[...]
Nog een vraagje aan de mensen met ervaringen met openbank; is de app vergelijkbaar wbt functionaliteit aan die van LPB? Bv dat je realtime rente opbouw kunt inzien?
Nee, je kunt bij Openbank geen renteopbouw zien. Je kunt zelfs niet zien wat het van toepassing zijnde rentepercentage is. Je krijgt dus wel maandelijkse rente en die klopt wel ongeveer. Ik dacht dat de rente 1 dag later ingaat dan wat ze publiceren, althans volgens mijn berekening.Trishul schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:25:
[...]
Nog een vraagje aan de mensen met ervaringen met openbank; is de app vergelijkbaar wbt functionaliteit aan die van LPB? Bv dat je realtime rente opbouw kunt inzien?
Ik heb er net 50k afgehaald. Dat gaat overigens niet instant. Maar mooi dat ze het fijn vinden! Misschien maak ik nog kans op een bloemetje of zoDrardollan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:08:
[...]
Natuurlijk niet, dat vinden ze waarschijnlijk vooral fijn. .....
Zeker, maar een failliet van Italië impliceert niet noodzakelijk volledig einde eurozone. Kijk maar naar Griekenland.RobertMe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:43:
[...]
Als ik het goed begrijp bedoeld @Janpietertje89 iets anders dan jij nu schrijft.
Het punt is, als je geen vertrouwen hebt in het banken stelsel in en financiële gezondheid van Spanje, Italië, Griekenland etc en daarom er geen geld stalt. Dan heb je min of meer ook geen vertrouwen in de Euro zone. Want als bv een bank in Italië omvalt, en het Italiaanse DGS meeklapt dan heeft dat gegarandeerd invloed op de gehele Euro zone doordat andere landen gaan/moeten betalen al dan niet puur om in dit voorbeeld Italië als land overeind te houden. Hetzelfde als dat we jaren terug dus ook bij Griekenland gezien hebben. Waar andere overheden ook niet zonder financiële gevolgen/kleerscheuren vanaf zijn gekomen.
Italie is qua economie 10x zo groot dan Griekenland, dus dat lijkt me niet helemaal een faire vergelijkingFrankenstein schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Zeker, maar een failliet van Italië impliceert niet noodzakelijk volledig einde eurozone. Kijk maar naar Griekenland.
Had je het in 5x moeten doenOttiglioM schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Ik heb er net 50k afgehaald. Dat gaat overigens niet instant. Maar mooi dat ze het fijn vinden! Misschien maak ik nog kans op een bloemetje of zo
Ik denk dat ze het niet eens zien.OttiglioM schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Ik heb er net 50k afgehaald. Dat gaat overigens niet instant. Maar mooi dat ze het fijn vinden! Misschien maak ik nog kans op een bloemetje of zo
Als maar genoeg mensen wisselen, dan zien ze dat wel na één week.Drardollan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat ze het niet eens zien.
Dat is inderdaad niet instant, maar als je het in happen van 10k had gedaan was het wel instant geweest.
[ Voor 17% gewijzigd door Jumpman op 31-01-2023 13:58 ]
Die paar users die hier zitten en gaan wisselen gaan echt geen indruk maken. Ik vermoed dat 95% van NL niet eens weet dat ze bij LPB tegen een hogere rente kunnen sparen dan de rente van hun huisbank. En van de mensen die dat wel weten én doen zal een groot deel het geen zier interesseren dat de rente op 0,75% blijft staan (want nog steeds meer dan hun huisbank).Jumpman schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Als maar genoeg mensen wisselen, dan zien ze dat wel na één week.
Dan moeten ze misschien de rente wel verhogen om weer geld aan te trekken om aan bepaalde afgesproken liquiditeitsquota te voldoen binnen het bedrijf.
ABN gaat nu toch ook naar 0,5%? Dus ik denk dat de gemiddelde consument op een gegeven moment ook wel wakker wordt.Drardollan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:08:
[...]
Die paar users die hier zitten en gaan wisselen gaan echt geen indruk maken. Ik vermoed dat 95% van NL niet eens weet dat ze bij LPB tegen een hogere rente kunnen sparen dan de rente van hun huisbank. En van de mensen die dat wel weten én doen zal een groot deel het geen zier interesseren dat de rente op 0,75% blijft staan (want nog steeds meer dan hun huisbank).
Dat je zelf kiest om je geld weg te halen, dat snap ik wel. Verschil is nu zo groot aan het worden dat zelfs de dagen dat je geen rente krijgt door het schuiven makkelijk compenseert.
Tip voor volgende keer , ik heb rekening ook leeg gehaald iigRobertMe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:02:
[...]
Had je het in 5x moeten doentot 10k is instant en je kunt ook meerdere transacties elkaar doen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq