• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Elandenmelk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:04:
[...]
Ik heb zelf niets bij Raisin, maar teken je behalve Raisin zelf ook direct met de partij waarbij je iets afsluit?
Nee, je machtigt Raisin om al het papierwerk names jou in te dienen. Je krijgt uiteraard wel via Raisin een formele bevestiging van de "tegenpartij. Zo een verklaring die je zelf nog moet tekenen of een officiele woonplaatsverklaring van de belastingdienst zijn de uitzondering.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:51
joriannn schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:08:
Privatbanka gaat ook flink dalen (iig 1, 2, 3 en 4 jaar). Zo gaan ze hard....
Niet verrassend toch? Je zag het aan de drukte bij Raisin, er is ontzettend veel geld richting spaar/deposito producten gestroomd de afgelopen 3 maanden. Ergens houdt het dan op, een bank is op een gegeven moment verzadigd. Het binnenkomende geld moet wel gaan renderen aan de andere kant (hypotheken e.d.). Daar zit redelijk de klad in op dit moment dus is er minder nieuw geld nodig. En dan heb ik het nog maar niet over de marges, als je geld uitleent in de hypotheekmarkt tegen 2% dan wil je dat als bank natuurlijk niet zelf tegen 4% lenen.

Mij verbaasd het niks, voor het eerst sinds jaren is de markt aangetrokken en men is daar vol in gesprongen. Nu is het moment dat het wat kalmer wordt, noem het maar bezinning. Over 3 maanden zal de wereld er weer heel anders uitzien, waarbij er veel afhankelijk is wat de ECB/FED en economie doen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Elandenmelk schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Heb ik ook een keer nagevraagd bij Openbank en toen wees de medewerker mij erop dat er een pagina bij het contract in zit die de "declaración de residencia fiscal"-verklaring is. Oftewel, ze doen dit gelijk bij de hele papierwinkel in en scheelt de klant weer sores.
Bij OpenBank zat er inderdaad een of ander Spaans formulier in de hele papierwinkel.
Eigenlijk onhandig dat die andere partij bij Raisin dat niet doen (of kunnen?). Ik heb zelf niets bij Raisin, maar teken je behalve Raisin zelf ook direct met de partij waarbij je iets afsluit?
Je gaat initieel een overeenkomst aan met Raisin waarvoor je dus ook papierwerk moet aanleveren (adresbewijs en online ID verificatie). Als je een contract aangaat met een bank hoef je maar wat vinkjes te zetten dat je overal akkoord mee gaat en vervolgens op een knop te drukken om de boel te verzenden. Je hoeft dan in de basis ook niks meer aan te leveren. Uiteraard uitzonderingen daargelaten van banken waarbij er dus wel extra formulieren ingevuld moeten worden (heb ik niet gehad bij Renault noch Banca Progetto).
Maar in die zin zat er bij OpenBank ook geen los formulier waar je al dan niet digitaal een handtekening op moest zetten. Ergens heb ik wel moeten tekenen (letterlijk dan), online / op website, maar dat was volgens mij echt op een pagina met het contract van OpenBank. Of ze moeten die handtekening dan kopiëren naar alle papieren waar het benodigd is. (Maar dan kunnen ze natuurlijk ook ergens vragen naar "teken hier even de handtekening" i.p.v. een online omgeving met de tientallen paginas en dan ergens een vakje waar je kunt/moet tekenen).

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:39
Drardollan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Niet verrassend toch? Je zag het aan de drukte bij Raisin, er is ontzettend veel geld richting spaar/deposito producten gestroomd de afgelopen 3 maanden. Ergens houdt het dan op, een bank is op een gegeven moment verzadigd. Het binnenkomende geld moet wel gaan renderen aan de andere kant (hypotheken e.d.). Daar zit redelijk de klad in op dit moment dus is er minder nieuw geld nodig. En dan heb ik het nog maar niet over de marges, als je geld uitleent in de hypotheekmarkt tegen 2% dan wil je dat als bank natuurlijk niet zelf tegen 4% lenen.

Mij verbaasd het niks, voor het eerst sinds jaren is de markt aangetrokken en men is daar vol in gesprongen. Nu is het moment dat het wat kalmer wordt, noem het maar bezinning. Over 3 maanden zal de wereld er weer heel anders uitzien, waarbij er veel afhankelijk is wat de ECB/FED en economie doen.
Interessante analyse met dat verband tussen de spaarvermogens en hypotheken. Als we die doortrekken naar de private lease (auto) markt en banken actief in die sector dan valt op dat LPB aan de lage kant zit met rente en VW bank weer aan de hoge kant. Oke misschien een afspiegeling van verschil in markt tussen Nederland en Duitsland. In de eerste maanden van een jaar is de vraag naar auto's meestal lager.

• Drardollan
Trishul schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:24:
[...]

Interessante analyse met dat verband tussen de spaarvermogens en hypotheken. Als we die doortrekken naar de private lease (auto) markt en banken actief in die sector dan valt op dat LPB aan de lage kant zit met rente en VW bank weer aan de hoge kant. Oke misschien een afspiegeling van verschil in markt tussen Nederland en Duitsland. In de eerste maanden van een jaar is de vraag naar auto's meestal lager.
Ook de leasemarkt zat een bepaalde invloed hebben, maar ik verwacht dat die veel kleiner is dan de huizenmarkt. De meeste leasemaatschappijen hebben geen bank, LPB is vrij uniek in Nederland naar mijn weten. Maar ze bieden nog steeds een goede rente voor veel mensen en LPB heeft wel wat voordelen voor veel mensen.

Maar ik denk dat LP sowieso niet echt zit te springen om veel geld, de lopende leasecontracten leveren behoorlijk constant geld op. Tot een jaar geleden was het wellicht iets anders, economie was booming en men sloot graag luxe contracten af zoals leasecontracten. Nu de economie een stuk onzekerder is geworden en de koopkracht van veel huishoudens gedaald is zal het animo ook minder zijn. En het animo wat er is zal waarschijnlijk voor goedkopere/minder luxe auto's kiezen.

De vergelijking met Duitsland kan ik niet maken, daarvoor ben ik niet goed genoeg op de hoogte.

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
Trishul schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:24:
[...]

LPB biedt in Duitsland hogere rentes aan dan in Nederland: 2,25% voor een jaar en 1,5% voor tagesgeld. Kennelijk minder concurrentie op de spaarmarkt in Nederland.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:05
RobertMe schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:47:
[...]
Dan zal binnenkort mogelijk Banca Progetto wel weer beschikbaar komen? Nadat die vrijdag(morgen) weg was i.v.m. drukte van aanvragen.
Een deposito van mij liep vandaag af en kon ik niet op het laatste moment (5 dagen voor het aflopen) meer verlengen omdat Progetto idd geen aanvragen meer aan nam.

Dus vanmorgen het geld een ander doel gegeven (hangende dat het terug gestort wordt op mijn Raisin rekening na afloop) en nu zie net bij een controle ineens Progetto er weer bij staan, met 3.0% voor 1 jaar.

• RobertMe
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Een deposito van mij liep vandaag af en kon ik niet op het laatste moment (5 dagen voor het aflopen) meer verlengen omdat Progetto idd geen aanvragen meer aan nam.

Dus vanmorgen het geld een ander doel gegeven (hangende dat het terug gestort wordt op mijn Raisin rekening na afloop) en nu zie net bij een controle ineens Progetto er weer bij staan, met 3.0% voor 1 jaar.
Haha, inderdaad. Lijkt echt gewoon wegwerken van de achterstanden te zijn. 1 jaar met 3,00% en 6 maanden met 2,50%. Dat zijn nog gewoon de oude rentes.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:44
Iemand al bekend met Opel Bank? https://www.opelbank.de/geldanlage/

Leuk als je niet zo erg van volkswagen houdt...

• GroteVoet459
Joris-Jansen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:23:
Iemand al bekend met Opel Bank? https://www.opelbank.de/geldanlage/

Leuk als je niet zo erg van volkswagen houdt...
Alleen als je in Duitsland woont - de eerste bullet uit de voorwaarden:
* Sie haben einen dauerhaften Wohnsitz in Deutschland.
En de 3e:
* Sie verfügen über ein Mobiltelefon mit einer deutschen Mobilfunknummer.

• Joris-Jansen
GroteVoet459 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Alleen als je in Duitsland woont - de eerste bullet uit de voorwaarden:
* Sie haben einen dauerhaften Wohnsitz in Deutschland.
En de 3e:
* Sie verfügen über ein Mobiltelefon mit einer deutschen Mobilfunknummer.
De bende van ellende.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:42
Wel fijn dat Opel nu ook in het rijtje 2%+ voor Duitsers vrij opneembaar staat. Rekening nummer 9.

• GroteVoet459
Hoezo?
Lijkt me niet vreemd dat een willekeurige bank een beslissing neemt of het wel of niet buitenlandse klanten wil aannemen. Dat Opel Bank het zo duidelijk bij hun voorwaarden heeft staan is eerder een plusplunt.

Die bende zit eerder bij de NL grootbanken die al maanden grijnzend toe kijken hoe legio Nederlanders hun groeiende spaargeld gewoon op een 0,15 of 0,25% rekening laten staan.

• Frankenstein
Nog wat leuks over Opel Bank. Deze valt onder het Franse garantiestelsel. M.a.w. het is een Franse bank _/-\o_

En ik wil iedereen te vriend houden, maar als je het over ellende hebt, geen van de mij bekende Nederlandse spaarrentevergelijkingswebsites heeft VW, Advanzia en Consorsbank in hun overzicht staan (en Citibank via Trade Republic niet overal). De reden daarvan is dat deze banken zich niet op Nederland richten. Dit neemt tegelijk niet weg dat zij wel Nederlanders als klant accepteren. Ook Handelsbanken uit Zweden, met 27 kantoren in Nederland, maar (volgens mij) geen Nederlandse banklicentie, en 0.80% rente vrij opneembaar, wordt in de diverse overzichten genegeerd.

[Voor 73% gewijzigd door Frankenstein op 24-01-2023 17:13]

• Joris-Jansen
GroteVoet459 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Hoezo?
Lijkt me niet vreemd dat een willekeurige bank een beslissing neemt of het wel of niet buitenlandse klanten wil aannemen. Dat Opel Bank het zo duidelijk bij hun voorwaarden heeft staan is eerder een plusplunt.

Die bende zit eerder bij de NL grootbanken die al maanden grijnzend toe kijken hoe legio Nederlanders hun groeiende spaargeld gewoon op een 0,15 of 0,25% rekening laten staan.
Vat het allemaal niet zo letterlijk op… gewoon jammer om er geen gebruik van te kunnen maken.

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:24
Mn vriendin is al een week aan het wachten op geld dat vanuit haar Renault rekening weer onderweg is naar haar Raisin rekening. De vorige keer duurde het 3 dagen. Toch wel belachelijk dat dit zogenaamde "vrij opneembaar" zo extreem lang duurt, ik ga wel controleren of ze nu wel rente over die week ontvangt anders is het gewoon bijna crimineel.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:53

Rudedadude

Maybe we were born to run

Willemhubers schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:51:
Mn vriendin is al een week aan het wachten op geld dat vanuit haar Renault rekening weer onderweg is naar haar Raisin rekening. De vorige keer duurde het 3 dagen. Toch wel belachelijk dat dit zogenaamde "vrij opneembaar" zo extreem lang duurt, ik ga wel controleren of ze nu wel rente over die week ontvangt anders is het gewoon bijna crimineel.
Vreemd. Ik heb maandagavond een terugboekopdracht gegeven en gistermiddag stond het weer op mijn Raisin rekening. En sinds vanochtend is het automatisch weer door tbv een te openen deposito.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
Ik heb gistermiddag geld gestort op mijn Renault rekening en was binnen 30 minuten bijgeschreven.
Zou wel vreemd zijn dat een terugboeking zo veel langer moet duren.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:31
Eigenlijk zijn we wat dat betreft tegenwoordig best wel verwend. Vroeger keek je daar niet van op.

Ik vraag me trouwens af of dit in andere landen ook zo is. Ik kan me voorstellen dat in sommige andere landen het overmaken sowieso nog wat trager gaat? Of dat mensen nog wat meer aan traag geld gewend zijn. Ik verbaas mij bijvoorbeeld als ik in Frankrijk op vakantie ben elke keer weer van hoe veel er nog met cheques wordt betaald in de supermarkten. En hoe traag het betalen daarmee gaat, als je in de rij er achter staat...

• mpandroid
Er zijn binnen Europa wel afspraken gemaakt en wordt gewerkt aan invoering van Instant Payments.
Deelname is voor banken echter vrijwillig.

Zie ook : https://www.betaalverenig...stant-payments/in-europa/

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inmiddels na 9 dagen een e-mail van VW Bank dat er een bericht in mijn inbox klaar staat. Ontvang ik nu automatisch inloggegevens via de post? Want er staat ook iets van 'wachtwoord vergeten' en vervolgens sturen wij u de gegevens per post...

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Eigenlijk zijn we wat dat betreft tegenwoordig best wel verwend. Vroeger keek je daar niet van op.

Ik vraag me trouwens af of dit in andere landen ook zo is. Ik kan me voorstellen dat in sommige andere landen het overmaken sowieso nog wat trager gaat? Of dat mensen nog wat meer aan traag geld gewend zijn. Ik verbaas mij bijvoorbeeld als ik in Frankrijk op vakantie ben elke keer weer van hoe veel er nog met cheques wordt betaald in de supermarkten. En hoe traag het betalen daarmee gaat, als je in de rij er achter staat...
Dat klopt, Nederland is aardig verwend wat betreft het bancaire systeem. Hier in Spanje duurt het minimaal 1 dag tussen Spaanse banken, of je moet fors betalen voor een instant overboeking.Internationaal ook minimaal 1 dag (zelfs tussen ING-ES en ING-NL).

ING ES geeft hier in Spanje nu 0.7% rente op vrij opneembare spaarrekening vs .25% in NL, dat dan weer wel ;-)

[Voor 5% gewijzigd door wibblemoo op 25-01-2023 10:33]

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-01 14:41
GroteVoet459 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Dit zag ik ook. Geen idee of het nu verstanding is om in te stappen voor 1 jaar of nog paar weekjes wachten en kijken of de rente nog verder stijgt....

• Drardollan
Dat klinkt alsof er iets niet goed gaat. Ik heb nog nooit langer dan 24 uur hoeven wachten (op werkdagen) van en naar Renault Bank.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46
Frankenstein schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:08:
Nog wat leuks over Opel Bank. Deze valt onder het Franse garantiestelsel. M.a.w. het is een Franse bank _/-\o_
Is niet zo gek hoor. Opel is jaren geleden opgegaan in de Franse 'Groupe PSA' , fabrikant van oa Peugeot en Citroën.
Is inmiddels ook alweer in andere handen, maar Frankrijk is nog steeds het moederland.

• RobertMe
  • Nu online
rowicom schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Is niet zo gek hoor. Opel is jaren geleden opgegaan in de Franse 'Groupe PSA' , fabrikant van oa Peugeot en Citroën.
Is inmiddels ook alweer in andere handen, maar Frankrijk is nog steeds het moederland.
Met die beredenering niet gek nee. Maar het is wel een Franse bank die alleen maar klanten uit Duitsland aanneemt. Dat klinkt dan toch nogal gek. Al helemaal in combinatie met dat de naam van de bank ook nog eens een (van origine) Duits bedrijf is.

Stel dat er een Ferrari Bank komt, die vervolgens alleen maar Nederlandse klanten aanneemt, maar wel onder het Italiaanse DGS valt, dan zou je dat lijkt mij toch ook raar vinden? En volgens mij is Ferrari zelfs formeel een Nederlands bedrijf, want "belastingontduiking".

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-01 18:26
RobertMe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Met die beredenering niet gek nee. Maar het is wel een Franse bank die alleen maar klanten uit Duitsland aanneemt. Dat klinkt dan toch nogal gek. Al helemaal in combinatie met dat de naam van de bank ook nog eens een (van origine) Duits bedrijf is.

Stel dat er een Ferrari Bank komt, die vervolgens alleen maar Nederlandse klanten aanneemt, maar wel onder het Italiaanse DGS valt, dan zou je dat lijkt mij toch ook raar vinden? En volgens mij is Ferrari zelfs formeel een Nederlands bedrijf, want "belastingontduiking".
We raken off topic (waarvoor alvast excuses), maar dat geldt zelfs ook voor Opel. PSA is gefuseerd met Fiat Chrysler en opgegaan in Stellantis, wat weer in handen is van Exor. De investeringsmaatschappij van de familie Agnelli, die is alweer een tijdje in Amsterdam is gevestigd en staat sinds kort in de AEX.

Neemt niet weg dat het inderdaad wel erg vreemd is dat Opel Bank dan Frans is en die alleen Duitse klanten accepteert. Wellicht is in Duitsland de financiering van Opel onder een andere merknaam opgezet, of uitbesteed. Bijv. aan Santander, die doen veel automotive, ook in Nederland.

[Voor 14% gewijzigd door Elandenmelk op 25-01-2023 13:16]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hier toch maar voor een gratis Bunq rekening gekozen. Gisteren aangevraagd, vandaag geverifieerd. Als ik het beloofde 1,31 ontvang en onder NL garantie valt is het wat mij betreft prima. Ik had toch minder zin in buitenlandse rekeningen.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:51
Andersom ging/gaat wel snel. Vanmorgen rond 10:00 een bedrag vanuit Raisin rekening naar Renault rekening overgemaakt. Dat stond er binnen een uur al op.
Ook op dezelfde tijd wat teruggeboekt naar Raisin, maar dat is nog niet verwerkt. Zal even in de gaten houden hoe lang dit duurt.

• Frankenstein
THE_BASE schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:06:
Inmiddels na 9 dagen een e-mail van VW Bank dat er een bericht in mijn inbox klaar staat. Ontvang ik nu automatisch inloggegevens via de post? Want er staat ook iets van 'wachtwoord vergeten' en vervolgens sturen wij u de gegevens per post...
Helemaal zoals het hoort @THE_BASE! Op dit moment heb jij een VW-rekening. Nu is het wachten op twee brieven, 1 met je inlog-ID en 1 met een eenmalig wachtwoord. Mijn vriendin zal een dezer dagen ook wel melden dat ze hetzelfde bericht heeft ontvangen, heeft ongeveer een week geleden de woonplaatsdocumenten ingestuurd.

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Iemand nog tips voor het adresbewijs voor Raisin? Ik zag RDW en BD langskomen, maar ik heb geen auto en geen correspondentie recenter dan 3 maanden van de BD.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
ManzokuSan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:17:
Iemand nog tips voor het adresbewijs voor Raisin? Ik zag RDW en BD langskomen, maar ik heb geen auto en geen correspondentie recenter dan 3 maanden van de BD.
RDW, ook als je geen auto hebt, kan je daar een rapport uitdraaien met je adres.

• sverzijl
Ook niet in mijn.belastingdienst.nl ? De voorlopige aanslagen zouden er voor de meesten inmiddels wel moeten staan.

Ik zat bij het openen van de rekening eind vorig jaar een beetje met hetzelfde. BD was 10 maanden geleden, energiecontract stond net een paar maanden op naam van mijn vrouw vanwege zonnepanelen. En mijn auto op naam van mijn zaak. Maar gelukkig op RDW wel uitreksel met alleen woonplaats kunnen maken.

[Voor 27% gewijzigd door sverzijl op 25-01-2023 14:28]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Energie of waterrekening is ook voldoende.

• RobertMe
  • Nu online
Ik heb een PDF van Rabo rekeningafschrift gebruikt toentertijd. Ook nog eens van mijn beleggersrekening. Dus 2 boekingen: +X vanaf spaarrekening, -X voor aankoop aandelen. Stond verder dus ook niks spannends op v.w.b. bedragen (categorie: "er staat €10 op de rekening").

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
Jimster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:21:
[...]

RDW, ook als je geen auto hebt, kan je daar een rapport uitdraaien met je adres.
Thanks! RDW werkt inderdaad gewoon. _/-\o_

Foute aanname van mijn kant...
sverzijl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Ook niet in mijn.belastingdienst.nl ? De voorlopige aanslagen zouden er voor de meesten inmiddels wel moeten staan.

Ik zat bij het openen van de rekening eind vorig jaar een beetje met hetzelfde. BD was 10 maanden geleden, energiecontract stond net een paar maanden op naam van mijn vrouw vanwege zonnepanelen. En mijn auto op naam van mijn zaak. Maar gelukkig op RDW wel uitreksel met alleen woonplaats kunnen maken.
Nope, bij mij nog niks...

@Slasher @RobertMe ook bedankt voor de suggesties.

• Frankenstein
@THE_BASE Wat me dan weer even tegenvalt van VW is dat de rente nog niet bijgeschreven is. Mijn rentedag is de 25e van de maand. Dit staat in de Postvak In brief (die jij nog niet lezen kan). De 25e is natuurlijk nog niet voorbij. Zou het einde bankdag bijgeschreven worden? Dat is nog even de vraag voor mij.

• Frankenstein
Even zin om een overzichtje te maken. Banken die in Duitsland 2+% rente vrij opneembaar vergoeden, al dan niet tijdelijk. *** accepteren klanten uit Nederland.

Bank(***), rente, tijdelijk (termijn), land van depositogarantie, kredietwaardigheid land, kredietwaardigheid bank (beide lange termijn volgens S&P), kredietwaardigheid bank korte termijn S&P

Consorsbank***, 2.1%, tijdelijk (6 mnd+6 mnd onder voorwaarden), Frankrijk, AA, A+, A-1
Opel Bank, 2.1%, tijdelijk (3 mnd), Frankrijk, AA, niet beschikbaar
VW Bank***, 2.0%, tijdelijk (6 mnd), Duitsland, AAA, BBB+, A-2
Deutsche Bank / Citibank (via Trade Republic)***, 2.0%, permanent, Duitsland / Ierland, AAA / AA-, A- / A+, A2 / niet beschikbaar
Renault Bank Direkt, 2%, tijdelijk (3 mnd), Frankrijk, AA, BBB-, A-3
Suresse, 2.2%, tijdelijk (tot 31.05.23), Spanje, A, A, A-1
FCM, 2.11%, permanent, Malta, A, niet beschikbaar
Advanzia***, 2.0%, tijdelijk (4 mnd), Luxemburg, AAA, niet beschikbaar
ING Extra, 2.0%, tijdelijk (4 mnd), Duitsland, AAA, niet beschikbaar (?, ongeveer A), niet beschikbaar (?, ongeveer A-1, A-2)

Wat valt dan op? De relatief zwakke S&P rating van VW Bank en Renault Bank Direkt. Die laatste geldt ook voor de Renault Bank (RCI Banque) via Raisin. BBB is bijvoorbeeld de rating die S&P aan het land Italië toekent. Suresse is een broertje van OpenBank. Beide maken deel uit van de Santander Group. Helaas is de rente bij OpenBank een stukje lager.

Lange termijn:
AAA Hoge kredietwaardigheid.
AA Iets minder hoog maar nog steeds heel betrouwbaar.
A Kredietwaardigheid is kwetsbaar voor veranderingen in de economie.
BBB Instelling zal haar leningen hoogstwaarschijnlijk wel afbetalen.
BB Bij BB beginnen de zogenaamde junk bonds. Deze instellingen lopen een hoog risico.

Korte termijn:
A-1 Hoge kredietwaardigheid.
A-2 Betrouwbaar
A-3 Kredietwaardigheid is kwetsbaar voor veranderingen in de economie.

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:08
THE_BASE schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:06:
Ik heb m nog niet helaas, ook 9 dagen geleden opgestuurd. Hopelijk morgen dan!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:47
Frankenstein schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:29:
Even zin om een overzichtje te maken. Banken die in Duitsland 2+% rente vrij opneembaar vergoeden, al dan niet tijdelijk. *** accepteren klanten uit Nederland.

Bank(***), rente, tijdelijk (termijn), land van depositogarantie, kredietwaardigheid land, kredietwaardigheid bank (beide lange termijn volgens S&P), kredietwaardigheid bank korte termijn S&P

Consorsbank***, 2.1%, tijdelijk (6 mnd+6 mnd onder voorwaarden), Frankrijk, AA, A+, A-1
Deutsche Bank / Citibank (via Trade Republic)***, 2.0%, permanent, Duitsland / Ierland, AAA / AA-, A- / A+, A2 / niet beschikbaar
ING Extra, 2.0%, tijdelijk (4 mnd), Duitsland, AAA, niet beschikbaar (?, ongeveer A), niet beschikbaar (?, ongeveer A-1, A-2)

Wat valt dan op? De relatief zwakke S&P rating van VW Bank en Renault Bank Direkt. Die laatste geldt ook voor de Renault Bank (RCI Banque) via Raisin. BBB is bijvoorbeeld de rating die S&P aan het land Italië toekent. Suresse is een broertje van OpenBank. Beide maken deel uit van de Santander Group. Helaas is de rente bij OpenBank een stukje lager.

Lange termijn:
BB Bij BB beginnen de zogenaamde junk bonds. Deze instellingen lopen een hoog risico.

Korte termijn:
A-2 Betrouwbaar
Wat is de snelheid van overboeken tussen banken uit dit rijtje die Nederlandse klanten accepteren en een Nederlandse bank. Als ik overboek van ABN/ING/Rabobank/etc. naar zeg Advanzia, hoe snel is het dan daar bijgeschreven en vice versa?

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:14

Lange termijn:

Korte termijn:
A-2 Betrouwbaar
Heel handig overzicht, waarvoor dank! Opvallend dat FCM specifiek voor de Duitse markt 2,11% rente aanbiedt, terwijl ze bij hun reguliere spaarrekening 'maar' 1,58% bieden.

Anyway, ik ga de stoute schoenen aantrekken en de spaarrekening voor de Duitse markt proberen aan te vragen - eens kijken of dat lukt en of ik dan ook de 2,11% rente krijg. Vraagje: wat moeten wij hier antwoorden bij 'Wtihholding tax'? Antwoord 'nee' toch neem ik aan, aangezien wij geen inwoner van Malta zijn?

• Frankenstein
@budjepaul Bij FCM geldt de hogere rente echt alleen voor Duitsers. Daarom heb ik er geen *** bij gezet. Ik heb ze gemaild met het verzoek mij de Duitse rente te gunnen, maar kreeg daar een nee op. En dus heb ik thans geen reden om bij FCM te sparen. V.w.b. belastinginhouding: "no".

@arj1o1 Voor alle buitenlandse banken geldt eerstvolgende werkdag. (Pin me er niet op vast - is voor mij niet het belangrijkste bij een spaarrekening).

[Voor 16% gewijzigd door Frankenstein op 25-01-2023 17:03]

• Frankenstein
Zojuist (omstreeks 17u) werd de eerste rentebijschrijving door VW Bank op mijn rekening uitgevoerd. Dit overeenkomstig de rentebijschrijvingsdag uit de brief bij opening van de rekening. Top!

[Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 25-01-2023 17:21]

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04
arj1o1 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Wat is de snelheid van overboeken tussen banken uit dit rijtje die Nederlandse klanten accepteren en een Nederlandse bank. Als ik overboek van ABN/ING/Rabobank/etc. naar zeg Advanzia, hoe snel is het dan daar bijgeschreven en vice versa?
ING <> Advanzia: als ik de overschrijving op een werkdag in de ochtend doe is deze de volgende werkdag verwerkt.

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:14
Frankenstein schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:52:
@budjepaul Bij FCM geldt de hogere rente echt alleen voor Duitsers. Daarom heb ik er geen *** bij gezet. Ik heb ze gemaild met het verzoek mij de Duitse rente te gunnen, maar kreeg daar een nee op. En dus heb ik thans geen reden om bij FCM te sparen. V.w.b. belastinginhouding: "no".

@arj1o1 Voor alle buitenlandse banken geldt eerstvolgende werkdag. (Pin me er niet op vast - is voor mij niet het belangrijkste bij een spaarrekening).
Thanks @Frankenstein !

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:14
xileS schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:17:
Hier toch maar voor een gratis Bunq rekening gekozen. Gisteren aangevraagd, vandaag geverifieerd. Als ik het beloofde 1,31 ontvang en onder NL garantie valt is het wat mij betreft prima. Ik had toch minder zin in buitenlandse rekeningen.
Eens , dat raisin maakt me huiverig . Ik heb mensen met een glimlach 5 ton zien overmaken naar icesave toen ik bij een bank werkte. Een week later complete paniek, maakt me waakzaam voor constructies en garanties andere landen en gebieden ( en tussenpartijen )

• RobertMe
  • Nu online
xxxMaverick schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:29:
[...]

Eens , dat raisin maakt me huiverig . Ik heb mensen met een glimlach 5 ton zien overmaken naar icesave toen ik bij een bank werkte. Een week later complete paniek, maakt me waakzaam voor constructies en garanties andere landen en gebieden ( en tussenpartijen )
Als je toen bij een bank werkte weet je vast ook dat er intussen heeeel veel veranderd is? Zoals dus Europese regelgeving m.b.t. garanties. En ook bij Icesave heeft iedereen zijn geld terug gekregen.

Nog los van dat niemand je verplicht om meteen 5 ton daar te stallen. Bij bv Renault is de minimale inleg €5000. Nu wil ik niet zeggen dat dat niks is, maar als het weg zou zijn zou ik er misschien net een nacht minder van slapen. Eigenlijk dezelfde insteek dus als met beleggen "geen geld gebruiken dat je niet kunt missen".

En verder, tsja. Wat is dan wel veilig? ABN en ING zijn al door de staat gered. Rabobank dan maar? Maar dan zit je weer met de witwas perikelen. Etc, etc.

• Frankenstein
@RobertMe Dit is de minimale en maximale nleg bij Renault via Raisin: Min./max. bedrag 1 – 100.000 EUR.

[Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 25-01-2023 20:15]

• RobertMe
  • Nu online
Frankenstein schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:12:
@RobertMe Dit is de minimale inleg bij Renault via Raisin: Min./max. bedrag 1 – 100.000 EUR
Nog minder zelfs. €1000 "weg" zou ik al helemaal niet wakker van liggen.

Die €5000 zal dan wel van Coop zijn geweest. En Banca Progetto is €10.000 (die weet ik sowieso zeker).

• Frankenstein
@xxxMaverick Waakzaamheid is geboden. Weg blijven uit het buitenland is zo gek nog niet. IJsland had in september 2008 nog de goede S&P-rating A- long term en A-2 short term. De maand erop, faillissement Landsbanki / IceSave, BBB en A3. Zelf verwacht ik met weinig kleerscheuren weg te komen als ik spaar in de Benelux, Duitsland en/of Frankrijk. Het gekste was destijds dat je ook in Nederland de 5.25% rente van IceSave krijgen kon, nl. bij Credit Europe Bank. Alleen hadden die geen budget voor of behoefte aan een grootse campagne. Ik heb wel een rekening geopend bij FCM Malta, omdat ik wilde weten of het kon.

Ik lees dat de bankensector nu veel sterker is als destijds. Maar ook dat zo'n depositogarantie alleen kan werken als kleine aanbieders omvallen, omdat de dekkingsgraad in het fonds in bijna alle EU-landen erg laag is.

[Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 25-01-2023 20:42]

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04
Ik dacht dat Icesave toentertijd met een rente > 6% adverteerde? Als ik me goed herinner heb ik in die tijd max 5.75% gepakt bij Amsterdam Trade Bank. Moet er nu niet meer aan denken om geld bij een Russische tent te stallen... :r

• RobertMe
  • Nu online
PE9SMS schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:32:
Ik dacht dat Icesave toentertijd met een rente > 6% adverteerde? Als ik me goed herinner heb ik in die tijd max 5.75% gepakt bij Amsterdam Trade Bank. Moet er nu niet meer aan denken om geld bij een Russische tent te stallen... :r
Is het niet ook AMT geweest die laatst is omgevallen? Dus al zou je er wel nog geld willen stallen dan gaat dat niet meer :p Overigens wel weer een voorbeeld van dat het DGS in ieder geval voor kleinere banken prima werkt.

• Frankenstein
@PE9SMS Icesave adverteerde in tv- en radio-commercials en op grote billboards met 5.25%. NIBC en Credit Europe hebben ook op 5.25% max. vrij opneembaar gezeten. Zie:
https://forum.spaarinform...nteverhoging-t580-30.html
https://www.spaarinformat...g-(voorheen-Top-Interest)
Anadolubank bood ook 5.25%
https://www.spaarinformat...lubank-Alfa-Spaarrekening
ATB zat vrij opneembaar op 5.00%.
https://forum.spaarinform...nteverhoging-t576-15.html
Akbank 5.20%. Met een bon uit de krant kon je 6 maanden 0,50% opslag krijgen!
https://forum.spaarinform...net-plus-spaar-t1052.html
MoneYou 5.10%
https://forum.spaarinform...ar-deposito-t1005-60.html

In die tijd heb ik deposito's gehad bij Credit Europe en Akbank voor 5-6% 1 en 2 jaar vast.

[Voor 27% gewijzigd door Frankenstein op 25-01-2023 22:15]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
Ook apart, deposito dat ik vorige week heb geopend bij Privatbanka is nu volledig verdwenen uit het Raisin overzicht in de app. Het bedrag is ook nergens te bekennen. Hebben meer mensen dit?

[Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 25-01-2023 23:56]

• mpandroid
Ik denk dat je iets lager in de lijst moet zoeken.
Bij de 1 jaar vast staat hij nu op 2,30% en bij 2 jaar vast op 2,60%.

De rente verlaging is door Raisin aangekondigd en dwdd heeft dit 18 januari gemeld. https://gathering.tweaker...message/74178362#74178362

[Voor 40% gewijzigd door mpandroid op 26-01-2023 05:33]

• mpandroid
Frankenstein schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:21:
@xxxMaverick Waakzaamheid is geboden. Weg blijven uit het buitenland is zo gek nog niet. IJsland had in september 2008 nog de goede S&P-rating A- long term en A-2 short term. De maand erop, faillissement Landsbanki / IceSave, BBB en A3. Zelf verwacht ik met weinig kleerscheuren weg te komen als ik spaar in de Benelux, Duitsland en/of Frankrijk. Het gekste was destijds dat je ook in Nederland de 5.25% rente van IceSave krijgen kon, nl. bij Credit Europe Bank. Alleen hadden die geen budget voor of behoefte aan een grootse campagne. Ik heb wel een rekening geopend bij FCM Malta, omdat ik wilde weten of het kon.

Ik lees dat de bankensector nu veel sterker is als destijds. Maar ook dat zo'n depositogarantie alleen kan werken als kleine aanbieders omvallen, omdat de dekkingsgraad in het fonds in bijna alle EU-landen erg laag is.
Waakzaamheid is goed, ook bij Nederlandse banken, maar de (banken)wereld en het toezicht daarop is sindsdien wel veranderd.
Toen de SNS op omvallen stond heb ik ook snel een deel van mijn spaargeld weggehaald en elders ondergebracht.

Maar bankieren is vanuit het verleden altijd al een kwestie van vertrouwen geweest. In het verleden hebben we de gouden standaard gehad en is er ook alles gewoon door blijven gaan toen deze los werd gelaten.

Wat ik wel vreemd vind is crypto.....ik kan niet begrijpen dat mensen zoveel geld voor neer willen leggen.
Dan neem ik liever een lang lopend deposito bij een Italiaanse bank met een B rating....

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:53:
Ook apart, deposito dat ik vorige week heb geopend bij Privatbanka is nu volledig verdwenen uit het Raisin overzicht in de app. Het bedrag is ook nergens te bekennen. Hebben meer mensen dit?
Geopend of aangevraagd?

* RobertMe heeft twee weken terug op donderdag Banca Progetto aangevraagd en vrijdagmorgen het geld over gemaakt. Op vrijdag was de bank foetsie uit overzichten van te openen rekeningen (en kwam hier langs dat ze tijdelijk gestopt waren met nieuwe aanvragen omdat het te druk was, bron daarvan weet ik ook niet). Op vrijdag is dan wel mijn aanvraag door gezet en het geld onder "Gereserveerd" gezet. Een week later op vrijdag was het geld helemaal verdwenen. En op zaterdag stond het aangemaakte deposito in de lijst, met als ingangsdatum vrijdag. Dus de bank accepteert de transactie zeg maar waarna het geld bij Raisin helemaal verdwijnt. Vervolgens duurt het nog even / dagje voordat Raisin de terugkoppeling heeft dat het allemaal is aangemaakt en staat die ook in de lijst met geopende producten.

• sverzijl
sverzijl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Andersom ging/gaat wel snel. Vanmorgen rond 10:00 een bedrag vanuit Raisin rekening naar Renault rekening overgemaakt. Dat stond er binnen een uur al op.
Ook op dezelfde tijd wat teruggeboekt naar Raisin, maar dat is nog niet verwerkt. Zal even in de gaten houden hoe lang dit duurt.
Overboeking van Renault naar Raisin ongeveer 1 dag. Vanmiddag stond het op Raisin. Dat is wel acceptabel

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12

Lange termijn:

Korte termijn:
A-2 Betrouwbaar
Waar haal je die ratings van de banken vandaan? Die zijn wel erg nuttig. Raisin geeft alleen de rating van het land aan maar dat zegt nog niet zo heel veel over de bank.

• Frankenstein
@Supahted

https://www.tagesgeldverg...geber/banken-ratings.html
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/

Inderdaad. Wat is fijner? OpenBank A+ in Spanje A, of VW Bank BBB+ in Duitsland AAA? Denk zelf toch VW Bank.

[Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 26-01-2023 20:08]

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:37

Lange termijn:

Korte termijn:
A-2 Betrouwbaar
Waar pluk de ratings van de banken vandaan? zoek ik al tijden naar! Linkje misschien > _/-\o_ _/-\o_

• Frankenstein
@vipo10 Zie het bericht boven jouw bericht.

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12
Frankenstein schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:05:
@Supahted

https://www.tagesgeldverg...geber/banken-ratings.html
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/

Inderdaad. Wat is fijner? OpenBank A+ in Spanje A, of VW Bank BBB+ in Duitsland AAA? Denk zelf toch VW Bank.
Dank voor de zeer nuttige links!
Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee