edwin99_8 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:47:
[...]
Ja, klopt. Dit heb ik gelezen. Maar ik zie nu bijvoorbeeld de rente stijging van 0,85% naar 1% van Lloyds bank voorbij komen. Dit is een leuke stijging maar altijd nog veel minder dan de 2% van Trade Republic.
Ik heb zelf een rekening bij Trade Republic geopend. Was vlot geregeld alleen is het wel een hele beperkte app die vooral is gericht op handelen in aandelen en cripto. De 2% rentevergoeding staat bijvoorbeeld nergens vermeld. Dat vind ik een nadeel. Daarom was ik even benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.
Minn redenen dan: ik zit al bij Lloyds van ver voordat Trade Republic hier genoemd werd (lees: al een aantal jaren). Dit topic ken ik ook pas sinds vorig jaar ergens, waarna ik ook een rekening bij Raisin => Renault heb geopend na mij goed ingelezen te hebben.
Toen vervolgens hier, als eerste, die Luxemburgse bank langs kwam met toen een actie van 1,60% (intussen verhoogd naar 2,00%) was dat maar voor een paar maanden (3? Intussen 4?). Dan vind ik het veel moeite (voorwaarden en alles doorlezen, aanvraag doen, ...) voor een (te) korte periode. En die wat de aanvraag gedaan hadden hadden ook wat "probleempjes" (moeten bellen etc).
De volgende was dan denk ik Volkswagen of die andere Duitse bank. Maar in beide gevallen was er nogal wat onduidelijkheid over het accepteren van buitenlandse klanten (die ander deed dat niet, kwam een mede Teeaker achter na zijn aanvraag? Maar intussen toch wel?). Daarnaast is in ieder geval bij VW alles in het Duits, dat ik totaal niet machtig ben. Dus dan zou ik alle legal stuff al door Google Translate moeten halen om ook te weten waarmee ik akkoord ga. En ook daarbij weer dat de hoge rente voor een relatief korte periode is (6 maanden).
En vervolgens kwam dan Trade Republic langs. Een broker, die het geld van de beleggersrekening bij twee verschillende banken stalt / kan stallen, en ineens 2% rente geeft op die beleggersrekening. Waarbij ik mij dan afvraag waarom ze dat zouden doen, want TR is immers geen bank, en waar ze dan aan verdienen. En daarnaast dan dat het geld in Ierland gestalt wordt met vraagtekens over bronbelasting.
En vervolgens is Bunq intussen ook een "hype" met 1,31%. Maar daar moet je door een berg hoepels springen om uiteindelijk hopelijk "recht te hebben" op die 1,31% rente.
Dan houd ik het toch liever bij gevestigde namen. En niet vage constructies bij onbekende banken waar je tijdelijk aanspraak maakt op een hogere rente.
Afgelopen weekend ook een rekening aangevraagd bij OpenBank. Wat dan onder het grote / bekende Santander valt, en zich ook op Nederlandse klanten richt met alles in het Nederlands, goed bereikbare, Nederlandse, klantenservice, .... Naast de welkomstactie van 2% rente voor 6 maanden tot €10k wat leuk is meegenomen zitten daar IMO, voor mij, dan wat meer voordeeltjes aan. Zoals een (extra) betaalrekening met pas. En mobiel betalen dat via hun eigen app kan. In tegenstelling tot Rabo die eerst wel de Rabo Wallet hadden maar al een hele tijd gestopt is met een "verplichting" op Google Pay, als je mobiel betalen wilt.
Overigens is die aanvraag intussen goedgekeurd @mpandroid. Alleen had ik niet gewoon gebruik moeten maken van "Klant worden", maar had ik expliciet de "Open Welkom spaarrekening" route moeten volgen. Deze "Welkom spaarrekening" kun je naderhand zelf ook niet aanvragen. Middels een belletje naar de klantenservice kan dit wel. Maar daar werd mij verteld dat ik eerst even de papieren, met een beveilingscode, moet afwachten. Dat zal dus zijn zodat ze mij ook daadwerkelijk kunnen identificeren/verifiëren etc. Maar als ik dat ontvangen heb kan ik hen gewoon nog eens bellen.