• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang duurt ongeveer het openen van VW Bank?

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:08
THE_BASE schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:37:
Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang duurt ongeveer het openen van VW Bank?
Bij mij ongeveer een week (na het inzenden van woonplaatsdocumenten!). En daarna wachten op de papieren post met inlognaam en eenmalig wachtwoord.

Zijn er al meer VW-spaarders?

[Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 17-01-2023 20:43]

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:28
Na 2 weken is mijn Raisin account net goedgekeurd, maar ik zit nu met de vervolgstap.
Ik kijk nu naar een Orange deposito:
  • Is het eerst de aanvraag indienen bij Orange, dan (na goedkeuring Orange) geld overmaken naar Raisin, die het dan storten bij Orange?
  • Kan ik meerdere deposito's aanmaken (bij bijv Orange), dan begin ik met een klein testbedrag?
  • Ik zie bij Land "SOR" staan bij Orange. Dit zou toch Frankrijk moeten zijn. SOR zegt mij niets?

• THE_BASE
  • Niet online
Frankenstein schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Bij mij ongeveer een week (na het inzenden van woonplaatsdocumenten!). En daarna wachten op de papieren post met inlognaam en eenmalig wachtwoord.

Zijn er al meer VW-spaarders?
Ah, top. Dank u. Ik heb het zaterdag geverifieerd en ingestuurd. Het staat nu bij LPB, dus van 0,75% naar 2% voor 6 maanden is wel lekker.

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express

• Frankenstein
jan390 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:56:
Na 2 weken is mijn Raisin account net goedgekeurd, maar ik zit nu met de vervolgstap.
Ik kijk nu naar een Orange deposito:
  • Is het eerst de aanvraag indienen bij Orange, dan (na goedkeuring Orange) geld overmaken naar Raisin, die het dan storten bij Orange?
  • Kan ik meerdere deposito's aanmaken (bij bijv Orange), dan begin ik met een klein testbedrag?
  • Ik zie bij Land "SOR" staan bij Orange. Dit zou toch Frankrijk moeten zijn. SOR zegt mij niets?
Gefeliciteerd! Aanvraag indienen -> geld overmaken op je Raisin-rekening -> Raisin zet jouw aanvraag door naar Orange. Raisin doet niets, zolang er geen geld op de Raisin-rekening staat.

SOR zegt mij niks. Daar moet toch echt Frankrijk staan. Orange is Frans. Depositogarantie is Frans. Deposito loopt echter via het kantoor in Madrid, Spanje. Om die reden ontvang je van Raisin een Spaans/Engelstalig formulier dat je moet afdrukken, ondertekenen, scannen/fotograferen en insturen, om te voorkomen dat er bronbelasting aan de Spaanse belastingautoriteit wordt afgedragen.

Meerdere deposito's aanvragen kan. De minimale inleg per deposito is 5k.

[Voor 14% gewijzigd door Frankenstein op 17-01-2023 21:05]

• Frankenstein
THE_BASE schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:59:
[...]

Ah, top. Dank u. Ik heb het zaterdag geverifieerd en ingestuurd. Het staat nu bij LPB, dus van 0,75% naar 2% voor 6 maanden is wel lekker.
Dan ontvang je bij de opening een e-mail dat je een bericht hebt in je postvak in. Daarin staat tot welke einddatum de 2% gegarandeerd is. Dit bericht kun je echter pas lezen als je de papieren inloggegevens hebt ontvangen, nl. gebruikersnaam en wachtwoord in twee afzonderlijke brieven.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

jan390 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:56:
Is het eerst de aanvraag indienen bij Orange, dan (na goedkeuring Orange) geld overmaken naar Raisin, die het dan storten bij Orange?
Je kan zowel alvast geld storten op je Raisin rekening als het pas storten zodra je je aanvraag hebt ingediend bij Raisin.
Maar Raisin gaat pas echt aan de slag als/zodra ze het geld hebben.

Ik ga er van uit dat je ook als je meerdere deposito's wilt openen de volgorde niet echt uitmaakt (zolang het totaal maar bij ze binnenkomt).

• Frankenstein
@THE_BASE
Proces na video-identificatie:
na 1 dag: mail van VW woonplaatsindentificatie
na 1 week: mail van VW: bericht in uw postvak in (op het online account)
na 2 weken (na feestdagen): briefpost van VW: gebruikersnaam en eenmalig wachtwoord
Mijn vriendin heeft VW ook zaterdag aangevraagd. Woonplaatsformulier pas later, ze heeft thuis geen printer en er moet een handtekening op.

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:00
RobertMe schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Zelf heb ik toen (paar maanden terug) in ieder geval gewacht tot alles bij Raisin doorlopen was voordat ik een rekening (spaarrekening bij Renault in mijn geval) heb aangevraagd.
Nu staat mijn IBAN nummer in ieder geval op het "Beheer" tabje (in de app). Ik gok dat dat bij jou dan ook nog ontbreekt. Zal dan vanzelf goed komen als Raisin alles geaccordeerd heeft (dus adresbewijs en de identiteit verificatie). Dan zul je de IBAN ontvangen en kun je het geld over maken.

[smallLijkt mij overigens wel tricky. Aangezien je dan weer een week of 2, 3 verder zult zijn en rentes intussen ook veranderd kunnen zijn.[/small]
Ja beide gedaan en het lijkt erop dat dat ook gelukt is (geen melding meer te zien dat dit nodig is op het dashboard). IBAN nummer staat er helaas nog steeds niet. Morgen maar even contact opnemen.

• THE_BASE
  • Niet online
Frankenstein schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:12:
@THE_BASE

[...]

Mijn vriendin heeft VW ook zaterdag aangevraagd. Woonplaatsformulier pas later, ze heeft thuis geen printer en er moet een handtekening op.
Ik heb het digitaal ingevuld en handtekening zetten kan op Apple met Magic Trackpad. Erg handig. Volgens mij kan het tegenwoordig ook via iPhone.

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:53
THE_BASE schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Ik heb het digitaal ingevuld en handtekening zetten kan op Apple met Magic Trackpad. Erg handig. Volgens mij kan het tegenwoordig ook via iPhone.
VW accepteert alleen een "natte" handtekening. Bij een andere tweaker werd de digitale handtekening afgekeurd. Beter toch eentje met pen zetten :-)

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
mpandroid schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:41:
Ik heb zojuist 2 depositos Orange Bank aangevraagd. Kijken hoe lang men daar nodig heeft.
Ik heb mijn aanvraag bij Orange afgelopen vrijdagmiddag ingediend, incl. verklaring mbt bronbelasting. Het bedrag stond al klaar bij Raisin vanwege een afgelopen deposito bij een andere bank.Gisteren al de bevestiging ontvangen dat de deposito geopend is.

3 werkdagen vind ik netjes :)

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:14
Nou toch maar in beweging na paar jaar. Weg bij leaseplan met uitzondering deposito en nu naar bunq. Nl deposito voorwaarden is eis voor mij en dat lijkt dit toch het beste met 0.5 meer. Hopen dat de deposito tarieven nog wat stijgen

• THE_BASE
  • Niet online
joriannn schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:45:
[...]

VW accepteert alleen een "natte" handtekening. Bij een andere tweaker werd de digitale handtekening afgekeurd. Beter toch eentje met pen zetten :-)
A, thanks. Mailen we die er achteraan!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:46
TanteBeth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:18:
Een waarschuwing voor deposito's van 3 jaar of langer via Raisin.

De rente wordt vrijwel altijd bij einde looptijd uitgekeerd. Dus in 2026 of later.
Dan geldt een nieuw belastingstelsel voor Box3.
Zonder dat er overgangsmaatregelen bekend zijn, bestaat het risico dat men dubbel Box3 betaalt:
In 2023,2024 en 2025 o.b.v. de omvang van de deposito, dus over het vermogen en vanaf 2026 over de ontvangen rente. Aangezien je in 2026 of later ook de rente ontvangt over 2023,2024 en 2025 betaal je dus over deze rente dubbel. Behalve wat reeds betaald is dan ook nog eens over de rente van 3 jaar of meer volgens het dan geldende belastingpercentage. Volgens wat nu bekend is, is dat percentage in 2026 voor de meeste mensen ruim 40%...
Uit onderstaande toelichting maak ik op dat van dubbel belasting betalen of teveel belasting betalen geen sprake is mits je het natuurlijk goed in je aangifte aangeeft.

Je betaalt dus belasting over de rente in het jaar waar dat betrekking op heeft ondanks dat de rente in een ander jaar wordt uitbetaald (meerjarige deposito's)

https://www.belastingdien...se_rentebijschrijving.htm

[Voor 11% gewijzigd door dwdd op 18-01-2023 09:43]

• wanda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:48
xxxMaverick schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:05:
Nou toch maar in beweging na paar jaar. Weg bij leaseplan met uitzondering deposito en nu naar bunq. Nl deposito voorwaarden is eis voor mij en dat lijkt dit toch het beste met 0.5 meer. Hopen dat de deposito tarieven nog wat stijgen
Zelfde hier. Ik geef LPB nog tot 1 feb en als ze dan niet verhogen tot ongeveer het niveau van Bunq dan ga ik ook over.
Wel jammer want vind de simpele interface van de lpb app met direct inzicht in opgebouwde rente per maand heel fijn.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:43
Klarna via Raisin ook een leuk grapje, benieuwd hoe dit uitpakt.
Kreeg melding van een (klein) aflopend deposito op 15-2 van 0,75%. Kon ik online verlengen bij Klarna voor 6 maanden tegen 1,6%. Best aantrekkelijk, dus vanmorgen op verlengen geklikt en dat ziet er allemaal goed uit. Krijg ik net deze mail van Raisin:
Klarna Bank AB heeft ons geïnformeerd dat het de rente op uw te verlengen termijndeposito gaat verlagen. Vanaf 18.1.2023 geldt de nieuwe rente van 1.4% p.j.

De bank heeft de verlenging van uw termijndeposito nog niet bevestigd. De rentewijziging vindt plaats op 18.1.2023. Mocht uw huidige termijndeposito na deze datum vervallen, dan ontvangt u de nieuwe rente op het verlengde termijndeposito. Wilt u geen verlenging tegen deze rente? Dan kunt u het verlengde termijndeposito uiteraard herroepen binnen een termijn van 14 kalenderdagen na de verlengingsdatum.
Ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Krijg ik alsnog de 1,6% of niet, ik denk van niet. Maar dan kan ik dus binnen 14 dagen herroepen na 16-2. Niet waarschijnlijk dat ik dat ga doen, 1,4% is mij nog steeds prima in deze. Maar wel iets om dus in de gaten te gaan houden, als er elders hogere rente te krijgen is ga ik natuurlijk wel herroepen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wanda schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Zelfde hier. Ik geef LPB nog tot 1 feb en als ze dan niet verhogen tot ongeveer het niveau van Bunq dan ga ik ook over.
Vanmorgen wat weggehaald met omschrijving; verhoog rente LPB

Misschien helpt het :+
Wel jammer want vind de simpele interface van de lpb app met direct inzicht in opgebouwde rente per maand heel fijn.
Ja dat mis ik bij Raisin wel. Heb het zelf maar in Excel een prognose gemaakt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Kingsanity
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:15
Gisteren mijn Raisin IBAN gekregen en geld overgemaakt. Nu nog even wachten tot het ontvangen is ze mijn deposito openen.

In eerste instantie had ik 20 december een account aangemaakt, maar dit is ergens fout gegaan. Omdat de feestdagen ertussen zaten en telefonische wachttijden erg lang waren, heb ik meerdere keren geprobeerd erdoor te komen. Uiteindelijk op 6 januari met de helpdesk kunnen bellen, die hebben mijn account verwijderd zodat ik deze opnieuw aan kon maken. De identificatie heb ik 9 januari gedaan ivm het weekend, en heeft dus een week geduurd voor mij.

Nu hopen dat mijn 6 mnd deposito snel verwerkt wordt en ik ook lekker van de rente kan genieten. :9

€50 referral bonus bij Raisin? Stuur me een PM.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
Gunner schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Mag toch hopen van niet. Van mij hoeft een bank mijn transacties niet te analyseren ;)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RobertMe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Mag toch hopen van niet. Van mij hoeft een bank mijn transacties niet te analyseren ;)
Nou ja uiteindelijk zien ze wel wel dat mensen geld aan het weghalen zijn. Daarom hebben ze ook half december nog tussentijds verhoogd.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:09
Net bericht van Raisin dat mijn rekening bij Renault actief is. 06-01 Raisin account aangevraagd 16-01 was mijn identificatie afgerond. Direct geld gestort en nu dus actief bij Renault. Al met al valt het met niet tegen qua verwerkingstijd.

Even een vraagje voor de mensen die al langer bij Raisin zitten. Hoe zit het met jaaroverzichten voor de belasting? Krijg je één totaal overzicht van Raisin of krijg van elke partner bank per rekening/deposito een eigen overzicht?

• dwdd
Drardollan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:48:
Klarna via Raisin ook een leuk grapje, benieuwd hoe dit uitpakt.
Kreeg melding van een (klein) aflopend deposito op 15-2 van 0,75%. Kon ik online verlengen bij Klarna voor 6 maanden tegen 1,6%. Best aantrekkelijk, dus vanmorgen op verlengen geklikt en dat ziet er allemaal goed uit. Krijg ik net deze mail van Raisin:

[...]

Ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Krijg ik alsnog de 1,6% of niet, ik denk van niet. Maar dan kan ik dus binnen 14 dagen herroepen na 16-2. Niet waarschijnlijk dat ik dat ga doen, 1,4% is mij nog steeds prima in deze. Maar wel iets om dus in de gaten te gaan houden, als er elders hogere rente te krijgen is ga ik natuurlijk wel herroepen.
6 maanden verlengen tegen 1,6% ? Terwijl nieuwe deposito voor 6 maanden bij Klarna momenteel nog voor 1,8% vermeld staat, heel opmerkelijk.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
AWiersma schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:25:
Even een vraagje voor de mensen die al langer bij Raisin zitten. Hoe zit het met jaaroverzichten voor de belasting? Krijg je één totaal overzicht van Raisin of krijg van elke partner bank per rekening/deposito een eigen overzicht?
Je krijgt van Raisin een overzicht met al je rekeningen bij de verschillende banken. Het jaaroverzicht zal eind februari beschikbaar komen.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Ik heb 2 depositos lopen via Raisin. Begin deze week een 3e aangevraagd; afgewezen.

We betreuren u te moeten mededelen dat uw aanvraag van een spaarproduct door Banca di Cividale is afgewezen. Mede namens de bank bieden wij onze excuses aan voor het eventuele ongemak.

Bij Banca di Cividale had ik trouwens nog geen deposito lopen.

• Drardollan
dwdd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:29:
[...]

6 maanden verlengen tegen 1,6% ? Terwijl nieuwe deposito voor 6 maanden bij Klarna momenteel nog voor 1,8% vermeld staat, heel opmerkelijk.
Nieuwe versus bestaande klant waarschijnlijk. Ik heb niet gekeken naar een nieuw deposito, geld is pas over een kleine maand beschikbaar dus kan ik daar toch niets mee.

• dwdd
pdukers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Je krijgt van Raisin een overzicht met al je rekeningen bij de verschillende banken. Het jaaroverzicht zal eind februari beschikbaar komen.
Ik kijk meer uit naar de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting om te zien of de buitenlandse banken de saldigegevens hebben doorgegeven.
Dan heb ik namelijk meer zekerheid dat de deposito's ook echt bij die banken lopen, want enkel een contractbevestiging vanuit Raisin op standaard niet ondertekende formulieren, wat zegt dat ? Ik heb rechtstreeks een aantal banken gemaild, enkel van 1 bank kreeg ik een bevestiging, de overige wilde per mail geen bevestiging geven (kan alleen ter plaatse op het bankkantoor) of verwezen me door naar Raisin.

Onlangs de serie "Madoff - the monster of Wall Street" gezien (aanrader!), de ponzi-fraude (piramidefraude) van 65 miljard, dat wil je toch echt niet overkomen en zette me toch wel aan het denken...

• dwdd
"Dagelijks vloeit er 10 miljoen euro aan spaargeld naar Rasins partnerbanken", vandaar de achterstanden....

https://www.volkskrant.nl...lijven-oppotten~bcda729d/

• Drardollan
dwdd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Ik kijk meer uit naar de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting om te zien of de buitenlandse banken de saldigegevens hebben doorgegeven.
Dan heb ik namelijk meer zekerheid dat de deposito's ook echt bij die banken lopen, want enkel een contractbevestiging vanuit Raisin op standaard niet ondertekende formulieren, wat zegt dat ? Ik heb rechtstreeks een aantal banken gemaild, enkel van 1 bank kreeg ik een bevestiging, de overige wilde per mail geen bevestiging geven (kan alleen ter plaatse op het bankkantoor) of verwezen me door naar Raisin.

Onlangs de serie "Madoff - the monster of Wall Street" gezien (aanrader!), de ponzi-fraude (piramidefraude) van 65 miljard, dat wil je toch echt niet overkomen en zette me toch wel aan het denken...
Zitten natuurlijk wel wat verschillen in. Raisin heeft een bewezen trackrecord van bestaan en heeft de benodigde licenties en valt ook onder het Duitse DGS.

Maar snap heel goed wat je bedoeld, het is allemaal nogal nieuw. Zelf gebruik ik Raisin pas per halverwege 2022, maar neem aan dat er hier wel users zitten die in 2021 al gestart zijn en vorig jaar een vooraf ingevulde aangifte over 2021 hebben gedaan en daar vastgesteld hebben of het geld inderdaad bij de banken staat die ze verwachten?

[Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 18-01-2023 11:33]

• RobertMe
Voor de geïnteresseerden. Ik zie zojuist dat Coop weer een relatief aantrekkelijke rente heeft voor hun 1 jaar deposito, namelijk 2,71%. Hoogste op Raisin is momenteel 3,00%. Coop heeft op een gegeven moment wel rond de 2,5% gezeten maar ineens ook weer verlaagd naar minder dan 2%. Voordeel van Coop is vervolgens dat je het deposito onder een aantal voorwaarden kunt open breken, zoals bij de aankoop van een woning. Nadeeltje is echter dat je in dat geval geen rente ontvangt. Maarja, bij andere banken zijn er of kosten aan verbonden of kun je het überhaupt niet open breken.

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:41
[...]

In de documentatie die je ontvangt van Raisin staat een iban van je deposito. Via ibancheck kun je in ieder geval kijken of de bank overeenkomt. Misschien dat dat iets van vertrouwen geeft.

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:26
@dwdd : Ja die informatie gaat over het huidige Box3 stelsel. Dat is gebaseerd op belasting over het vermogen. In het nieuwe stelsel vanaf 2026 betaal je belasting over het daadwerkelijk ontvangen bedrag aan rente. De vraag is of er overgangsmaatregelen worden getroffen of niet, Geldt alleen de vanaf 1-1-2026 opgebouwde én uitbetaalde rente? Daar ligt het risico, dat we dat nog niet weten.
Ik vraag we trouwens af waar dat bedrag van 17.600 euro vandaan komt. Hier had ik nog nooit van gehoord. Zo'n grens om de methode van opgebouwde rente te bepalen, enkelvoudig of samengesteld.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:44
Gunner schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:51:
[...]

[...]
Bij NIBC heeft het in ieder geval wel geholpen. Heb afgelopen week 95% van mijn spaargeld daar weggehaald waarvan de laatste 25% gisterochtend rond 6:00 uur. Rond 11:00 krijg ik een email dat men de rente verhoogd van 0,50% naar 0,75%.

• mpandroid
RobertMe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dan kun je het beste alles cash betalen O-)

• mpandroid
c-nan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:34:
Ik heb 2 depositos lopen via Raisin. Begin deze week een 3e aangevraagd; afgewezen.

We betreuren u te moeten mededelen dat uw aanvraag van een spaarproduct door Banca di Cividale is afgewezen. Mede namens de bank bieden wij onze excuses aan voor het eventuele ongemak.

Bij Banca di Cividale had ik trouwens nog geen deposito lopen.
Heeft men een reden voor de afwijzing gegeven?
Zou ik persoonlijk wel graag willen hebben.

• Trishul
  • Laatst online: 14:39
Misschien dat LPB nog even afwacht met renteverhoging ivm de overname door ALD/SG. Ik dacht dat die namelijk nog niet helemaal voltooid is toch?

• mpandroid
[...]

M.u.v. Orange bank staat op al mijn deposito bevestigingsdocumenten een IBAN nummer bij de bank waar het deposito afgesloten is. Of het nu in Italie, Frankrijk of Belgie is.

Bij Orange bank zit hij gekoppeld aan de IBAN van mijn Raisin rekening.

• RobertMe
Trishul schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:10:
Misschien dat LPB nog even afwacht met renteverhoging ivm de overname door ALD/SG. Ik dacht dat die namelijk nog niet helemaal voltooid is toch?
Of omdat ze genoeg geld hebben opgehaald? Het is dat NIBC gisteren een renteverhoging heeft aangekondigd, maar ze hadden nu al een tijdje 0 concurrentie uit Nederland, buiten evt NIBC die nu een dikke maand(?) achter bleven. Als dan blijkt dat ze alleen daarmee al veel geld ophalen en nieuwe influx aan klanten hebben dan zouden ze wel gek zijn om de rente te verhogen en daarmee de marge te verlagen.

Want het aantal Nederlanders dat naar buitenlandse banken gaat zal relatief gezien laag zijn. En al helemaal als je dan nog zou meenemen wie evt wel bij LPB zou blijven. Als in: als je bij Renault 1,25% krijgt dan is alles minder dan 1,00 eigenlijk toch al "weinig". Dus als je dan toch ook naar buitenlandse banken kijkt zet je het alsnog bij Renault. En ik zie LPB niet met een echt concurrerende rente komen (dus zeg minimaal 1,15%).

En de enige concurrentie die LPB heeft op spaarrekeningen zijn dan NIBC als Nederlandse bank (nu ook naar 0,75% met op kwartaal spaarrekening nog een bonus van 0,05% is effectief 0,80%). En in het buitenland krijg je dan het Duitse Lloyds (wat wel een bekende naam is) met 0,85%, dus ook niet echt veel meer; Online bank / fintech Bunq met 1,31; BigBank "uit verwegistan" met 1,30%; en Renault "via een shady constructie" met 1,25%.

• mpandroid
pdukers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:35:
[...]

Ik heb mijn aanvraag bij Orange afgelopen vrijdagmiddag ingediend, incl. verklaring mbt bronbelasting. Het bedrag stond al klaar bij Raisin vanwege een afgelopen deposito bij een andere bank.Gisteren al de bevestiging ontvangen dat de deposito geopend is.

3 werkdagen vind ik netjes :)
Het kan nog sneller! Lijkt er op dat Raisin de achterstanden weggewerkt heeft.

Gistermorgen rond 6:00 uur 2 depositos Orange aangevraagd (een van 6 maand en een van 1 jaar). Omdat ik al een deposito bij Orange heb werd geen verklaring bronbelasting gevraagd.
Rond 11:30 uur geld overgemaakt naar de Raisin rekening en deze werd rond 14:00 uur bijgeschreven op mijn Raisin rekening.
Om 20:18 uur heeft Raisin de zelfverklaring m.b.t. fiscaal woonland opgesteld
Vanochtend om 5:07 uur zijn de bedragen naar Orange overgemaakt en nu om 13:25 zijn beide deposito's al actief. Alleen de overeenkomst staat nog niet bij mijn documenten. Deze zullen waarschijnlijk vanavond komen.
Binnen 24 uur is best wel snel vind ik!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-01 18:26
mpandroid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Het kan nog sneller! Lijkt er op dat Raisin de achterstanden weggewerkt heeft.

Gistermorgen rond 6:00 uur 2 depositos Orange aangevraagd (een van 6 maand en een van 1 jaar). Omdat ik al een deposito bij Orange heb werd geen verklaring bronbelasting gevraagd.
Rond 11:30 uur geld overgemaakt naar de Raisin rekening en deze werd rond 14:00 uur bijgeschreven op mijn Raisin rekening.
Om 20:18 uur heeft Raisin de zelfverklaring m.b.t. fiscaal woonland opgesteld
Vanochtend om 5:07 uur zijn de bedragen naar Orange overgemaakt en nu om 13:25 zijn beide deposito's al actief. Alleen de overeenkomst staat nog niet bij mijn documenten. Deze zullen waarschijnlijk vanavond komen.
Binnen 24 uur is best wel snel vind ik!
Maar ik denk dat het wel belangrijk is onderscheid te maken tussen klanten die voor het eerst bij Raisin aankloppen, of wisselen / iets anders afsluiten terwijl ze al even bij Raisin zitten.

Dat de laatste veel sneller gaat lijkt me niet meer dan logisch (en redelijk).

• Trishul
RobertMe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Of omdat ze genoeg geld hebben opgehaald? Het is dat NIBC gisteren een renteverhoging heeft aangekondigd, maar ze hadden nu al een tijdje 0 concurrentie uit Nederland, buiten evt NIBC die nu een dikke maand(?) achter bleven. Als dan blijkt dat ze alleen daarmee al veel geld ophalen en nieuwe influx aan klanten hebben dan zouden ze wel gek zijn om de rente te verhogen en daarmee de marge te verlagen.

Want het aantal Nederlanders dat naar buitenlandse banken gaat zal relatief gezien laag zijn. En al helemaal als je dan nog zou meenemen wie evt wel bij LPB zou blijven. Als in: als je bij Renault 1,25% krijgt dan is alles minder dan 1,00 eigenlijk toch al "weinig". Dus als je dan toch ook naar buitenlandse banken kijkt zet je het alsnog bij Renault. En ik zie LPB niet met een echt concurrerende rente komen (dus zeg minimaal 1,15%).

En de enige concurrentie die LPB heeft op spaarrekeningen zijn dan NIBC als Nederlandse bank (nu ook naar 0,75% met op kwartaal spaarrekening nog een bonus van 0,05% is effectief 0,80%). En in het buitenland krijg je dan het Duitse Lloyds (wat wel een bekende naam is) met 0,85%, dus ook niet echt veel meer; Online bank / fintech Bunq met 1,31; BigBank "uit verwegistan" met 1,30%; en Renault "via een shady constructie" met 1,25%.
Dat klinkt zeker plausibel. Ik denk ook dat de druk bij LPB om te verhogen niet zo groot is op dit moment. Ze zitten nu op een redelijk veilige rentepercentage.
Ik denk dat ze pas zullen verhogen als ze iets meer 'achterop' raken in de vergelijkingen. Ik dacht dat er voor deze maand nog een ECB renteverhoging verwacht wordt, dat zou dan een katalysator kunnen zijn voor verhogingen in de markt. Anderen zullen eerst verhogen, en LPB hobbelt er dan achteraan.
Ook de overname die op dit moment in eindfase zit geloof ik, zal wel z'n invloed hebben.

• mpandroid
Elandenmelk schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Maar ik denk dat het wel belangrijk is onderscheid te maken tussen klanten die voor het eerst bij Raisin aankloppen, of wisselen / iets anders afsluiten terwijl ze al even bij Raisin zitten.

Dat de laatste veel sneller gaat lijkt me niet meer dan logisch (en redelijk).
Denk zelf niet dat dit van grote invloed is. Zie mijn recente ervaringen met openen deposito bij CKV terwijl ik ook daar al een tweetal depositos had.
Persoonlijk denk ik dat de feestdagen, toeloop van nieuwe klanten maar vooral traagheid (en hoeveelheid aanvragen) bij de uitgevende bank de vertraging hebben bepaald.

• Jimster
  • Nu online
mpandroid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Denk zelf niet dat dit van grote invloed is. Zie mijn recente ervaringen met openen deposito bij CKV terwijl ik ook daar al een tweetal depositos had.
Persoonlijk denk ik dat de feestdagen, toeloop van nieuwe klanten maar vooral traagheid (en hoeveelheid aanvragen) bij de uitgevende bank de vertraging hebben bepaald.
Jawel, ik ben sinds een paar weken Raisin klant, ik heb al een CKV deposito.
Afgelopen weekend, een OrangeBank deposito aangevraagd, formulier verstuurd voor verklaring belasting. Geld overgemaakt naar Raisin wat er maandagochtend op stond. Deposito is nog niet geopend, het geld staat nog bij Raisin.
Dus mijn conclusie is dat het bij jou snel gaat, omdat je al bekend bent bij OrangeBank en alles geautomatiseerd gaat. Mij moeten ze nog klant maken bij OrangeBank wat langer duurt.

• mpandroid
Jimster schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Jawel, ik ben sinds een paar weken Raisin klant, ik heb al een CKV deposito.
Afgelopen weekend, een OrangeBank deposito aangevraagd, formulier verstuurd voor verklaring belasting. Geld overgemaakt naar Raisin wat er maandagochtend op stond. Deposito is nog niet geopend, het geld staat nog bij Raisin.
Dus mijn conclusie is dat het bij jou snel gaat, omdat je al bekend bent bij OrangeBank en alles geautomatiseerd gaat. Mij moeten ze nog klant maken bij OrangeBank wat langer duurt.
CKV staat hier los van denk ik. Ik haalde de duur van mijn deposito aanvraag bij CKV aan om aan te geven dat het niet uit lijkt te maken of je er al een deposito hebt.

Dat is vreemd....bij pdukers duurde het 3 dagen https://gathering.tweaker...message/74169522#74169522
Heb je de verklaring voor bronbelasting al ingestuurd? Zo ja, is deze al ingestuurd door Raisin?
Is het deposito bedrag gereserveerd van jouw Raisin rekening?

• xxxMaverick
RobertMe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Bunq is met NL garantiestelsel en rentes toch veel beter dan LPB? dus kan me voorstellen dat dit wel van invloed is, is enige concurrentie maar bied gewoon half procent meer

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
mpandroid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Heeft men een reden voor de afwijzing gegeven?
Zou ik persoonlijk wel graag willen hebben.
Nee, enkel een link naar https://klantenservice.ra...nl/articles/5495423780626

• Jimster
  • Nu online
mpandroid schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:49:
[...]
CKV staat hier los van denk ik. Ik haalde de duur van mijn deposito aanvraag bij CKV aan om aan te geven dat het niet uit lijkt te maken of je er al een deposito hebt.

Dat is vreemd....bij pdukers duurde het 3 dagen https://gathering.tweaker...message/74169522#74169522
Heb je de verklaring voor bronbelasting al ingestuurd? Zo ja, is deze al ingestuurd door Raisin?
Is het deposito bedrag gereserveerd van jouw Raisin rekening?
Het formulier heb ik afgelopen weekend opgestuurd.
En as we speak is het bedrag zojuist door Raisin naar OrangeBank overgemaakt. Het duurt dus ongeveer 3 werkdagen.

• TanteBeth
[...]

Dan heb ik namelijk meer zekerheid dat de deposito's ook echt bij die banken lopen....

Ja dat dacht ik een tijdje terug ook. Maar de banken die genoemd worden, bijv. Younited, CKV en Orange die bestaan echt. Als Raisin misbruik maken van hun namen zouden ze allang voor het gerecht gesleept zijn. In de Duitse versie van Raisin, weltsparen.de, zijn trouwens nog veel meer banken te vinden...

• TanteBeth
@RobertMe Kijk ook eens bij de DHB bank uit Rotterdam, Nederlandse bank met Nederlands DGS,
Enkele interessante spaarproducten: als je bereid bent om geld op te nemen met een vertraging van 33 dagen, toch een (variabele) rente van 1,20%. En bovendien een veel vriendelijkere online-omgeving dan Bunq.

• Trishul
TanteBeth schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
@RobertMe Kijk ook eens bij de DHB bank uit Rotterdam, Nederlandse bank met Nederlands DGS,
Enkele interessante spaarproducten: als je bereid bent om geld op te nemen met een vertraging van 33 dagen, toch een (variabele) rente van 1,20%. En bovendien een veel vriendelijkere online-omgeving dan Bunq.
Dat is idd een interessante, vrij opneembare spaarrekening ook met 0,9% rente: https://www.dhbbank.nl/sp...en/dhb-saveonlinerekening

• mpandroid
Daarstaan een aantal redenen genoemd.
Heb je al eerder een deposito gehad bij een Italiaanse bank? Zo niet, dan zou je kunnen proberen een deposito bij een andere Italiaanse bank af te sluiten. Kijken of de reden binnen Italië zit.....

• Drardollan
TanteBeth schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:00:
Beter Bunq nemen dan, 1,31% en vrij opneembaar.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:25
Drardollan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Beter Bunq nemen dan, 1,31% en vrij opneembaar.
Moet je wel een betaalpakket bij ze afnemen toch?

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Retro-PC
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:10
JohanNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Dat moet niet, maar het wordt wel automatisch geselecteerd met een 30 dagen proefperiode, maar ik heb het meteen weer uitgezet.

• dwdd
Bericht Raisin:

Bij 1 jaar deposito PrivatBanka (Slowakije)

Opmerking: Vanaf 24-01-23 geldt een nieuw rentetarief van 2,30%% p.j. in plaats van 3,00%% p.j

Om het momenteel geldende rentetarief van 3,00%% p.j. te ontvangen, dient te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag te kunnen doorsturen vóór 24-01-23 (12 uur's middags). Na deze deadline wordt uw spaarproduct geopend met het nieuwe rentetarief van 2,30%% p.j. Indien u dit niet wilt, kunt u uw aanvraag te allen tijde intrekken onder "Details", "Aanvraag intrekken".

Ik vermoed dat ze in korte tijd ( 3 weken) voldoende gelden hebben aangetrokken en daarom de rente weer substantieel verlagen.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:09
dwdd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:12:
Bericht Raisin:

Opmerking: Vanaf 24-01-23 geldt een nieuw rentetarief van 2,30%% p.j. in plaats van 3,00%% p.j

Om het momenteel geldende rentetarief van 3,00%% p.j. te ontvangen, dient te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag te kunnen doorsturen vóór 24-01-23 (12 uur's middags). Na deze deadline wordt uw spaarproduct geopend met het nieuwe rentetarief van 2,30%% p.j. Indien u dit niet wilt, kunt u uw aanvraag te allen tijde intrekken onder "Details", "Aanvraag intrekken".

Ik vermoed dat ze in korte tijd ( 3 weken) voldoende gelden hebben aangetrokken en daarom de rente weer substantieel verlagen.
De 2-jaarsdeposito’s van PrivatBanka en Imprebanca worden ook beide verlaagd de komende dagen. Het lijkt wel alsof er een korte dip aan het ontstaan is.

• jan390
Ik ben bezig via Raisin een Orange deposito aan te vragen, maar ben er niet gerust op.
In het initieele scherm wordt de Orange bank als Frans aangegeven.
  • Als land wordt SOR aangegeven (whatever that might be)
  • Bij productinformatie zie ik staan dat het gaat om de Orange bank in Madrid
  • en om te openen moet ik een vrijstelling van Spaanse bronbelasting invullen
Ga ik met een Franse bank of een Spaanse (vestiging?) in zee?

• conara
jan390 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:21:
Ik ben bezig via Raisin een Orange deposito aan te vragen, maar ben er niet gerust op.
In het initieele scherm wordt de Orange bank als Frans aangegeven.
  • Als land wordt SOR aangegeven (whatever that might be)
  • Bij productinformatie zie ik staan dat het gaat om de Orange bank in Madrid
  • en om te openen moet ik een vrijstelling van Spaanse bronbelasting invullen
Ga ik met een Franse bank of een Spaanse (vestiging?) in zee?
Staat redelijk duidelijk uitgelegd op de pagina van Raisin, toch?

Orange Bank heeft een bankvergunning in Frankrijk, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid. Dit betekent dat Spaanse bronbelasting van toepassing is.

• jan390
conara schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:23:
[...]

Staat redelijk duidelijk uitgelegd op de pagina van Raisin, toch?

Orange Bank heeft een bankvergunning in Frankrijk, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid. Dit betekent dat Spaanse bronbelasting van toepassing is.
Dank u. Bijzondere constructie, Spaans bronbelasting en het valt onder het Franse Depositogaranstelstel

• Drardollan
JohanNL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Nee, gratis pakket. Zie bunq.nl :)

• conara
Zelf toch nog een vraag over de bronbelasting bij Orange Bank. Ik heb de rekening al aangevraagd. Geld is onderweg naar de Raisin rekening, maar er staat dit op de website:

"Spanje heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kun je vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overleg je voor de opening van je termijndeposito een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van de ondertekende ‘Declaración de Residencia Fiscal’ (Spaanse zelf-verklaring van fiscale woonplaats, lengte: 1 pagina). Dit formulier wordt met instructie bij de aanvraag van je termijndeposito (en indien je een nieuw geregistreerde klant bent, nadat je Raisin-rekening geopend is) vooringevuld ter beschikking gesteld in je Raisin Online Banking omgeving."

Ik heb bij de aanvraag niks gezien hierover (meen ik mij te herinneren). Moet ik actief nog iets doen? Of waar kan ik dit formulier vinden? (Op de website van Raisin?) Waar zetten ze dit formulier klaar? Bij berichten zie ik ook niks.

[Voor 3% gewijzigd door conara op 18-01-2023 19:32]

• mpandroid
conara schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:31:
Zelf toch nog een vraag over de bronbelasting bij Orange Bank. Ik heb de rekening al aangevraagd. Geld is onderweg naar de Raisin rekening, maar er staat dit op de website:

"Spanje heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kun je vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overleg je voor de opening van je termijndeposito een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van de ondertekende ‘Declaración de Residencia Fiscal’ (Spaanse zelf-verklaring van fiscale woonplaats, lengte: 1 pagina). Dit formulier wordt met instructie bij de aanvraag van je termijndeposito (en indien je een nieuw geregistreerde klant bent, nadat je Raisin-rekening geopend is) vooringevuld ter beschikking gesteld in je Raisin Online Banking omgeving."

Ik heb bij de aanvraag niks gezien hierover (meen ik mij te herinneren). Moet ik actief nog iets doen? Of waar kan ik dit formulier vinden? (Op de website van Raisin?) Waar zetten ze dit formulier klaar? Bij berichten zie ik ook niks.
Als het goed is krijg je in het aanvraagproces instructies waar verwezen wordt naar een document welke je moet printen en na ondertekening als afbeelding terug moet sturen.
Kan het zijn dat je deze instructie weg geklikt hebt?

Ik denk dat Raisin hier nog een controle voor heeft. Waarschijnlijk zal men wel contact opnemen....hou je berichten en documenten maar in de gaten.

Binnen berichten heb je ook documenten....

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

jan390 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:28:
Dank u. Bijzondere constructie, Spaans bronbelasting en het valt onder het Franse Depositogaranstelstel
Het is een Franse bank. Daarom het Franse DGS.

Ze hebben blijkbaar in ieder geval een kantoor in een land buiten Frankrijk; Spanje. En met dat kantoor heeft Raisin blijkbaar de overeenkomst. Daar hebben ze vast een goede reden voor (misschien mag het Franse kantoor niet aan buitenlandse klanten leveren en is dit hun sluiproute?)...

Dat is vergelijkbaar met de Estlandse bank BigBank en hun kantoor in Nederland. Als je bij BigBank Nederland een rekening zou openen als niet-Nederlander (geen idee of dat kan :P ), zou je onder het Nederlandse belastingregime vallen en bij faillissement bij het Estlandse DGS moeten aankloppen.

Nou zal het Nederlandse belastingregime niet zo relevant voor niet-Nederlanders omdat er geen belasting op de renteinkomten wordt geheven, en bij Spanje is dat toevallig wel relevant.

't Is uiteraard niet de meest praktische constructie, maar ook weer niet per se heel schimmig of onbetrouwbaar ofzo :)

• Frankenstein
Internetbank Orange Bank heeft kennelijk maar twee vestigingen. De Franse vestiging, in Montreuil, ligt op 160 km van de Nederlandse grens. Ik vond het vreemd, een Franse bank en dan voor Nederlandse spaarders via Spanje, maar het weerhield me er niet van ook een deposito te nemen. Maar wel vanwege de Franse garantie.

https://thebanks.eu/banks/14120/locations

Orange Bank heeft hetzelfde logo als Orange Telecom. Die had een vestiging hier in de stad. Het helpt, Orange komt me bekender voor dan Younited.

[Voor 18% gewijzigd door Frankenstein op 18-01-2023 22:10]

• RobertMe
Frankenstein schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:07:
Orange Bank heeft hetzelfde logo als Orange Telecom. Die had een vestiging hier in de stad. Het helpt, Orange komt me bekender voor dan Younited.
Renault ken ik dan weer alleen als automerk, weerhield mij ook niet ervan klant te worden :+

Orange, Renault, LeasePlan Bank, Volkswagen. Zal in alle vier de gevallen gewoon een manier zijn voor het "hoofd bedrijf" om geld op te halen. Kunnen ze op de beurs doen met uitgifte aandelen, kunnen ze doen door investeerders te zoeken, of door een bank op te richten.

• Frankenstein
@RobertMe Zijn kredietverstrekkers: auto's leasen of op afbetaling. Hebben dus een fundament (spaargeld bijvoorbeeld) nodig.

[Voor 14% gewijzigd door Frankenstein op 18-01-2023 22:20]

• RobertMe
Frankenstein schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:19:
@RobertMe Zijn kredietverstrekkers: auto's leasen of op afbetaling. Hebben dus een fundament (spaargeld bijvoorbeeld) nodig.
True. Dat was eigenlijk ook wat ik bedoelde 8)7 Dat ze allemaal geld uitlenen voor bv leasen of op afbetaling kopen van auto. En Klarna past natuurlijk ook in dat rijtje met hun "achteraf betalen" dienst.

• Frankenstein
@RobertMe En dat geldt ook voor https://www.fordmoney.de/ en https://www.opelbank.de/.

[Voor 41% gewijzigd door Frankenstein op 18-01-2023 22:29]

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55
Frankenstein schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:07:
Internetbank Orange Bank heeft kennelijk maar twee vestigingen. De Franse vestiging, in Montreuil, ligt op 160 km van de Nederlandse grens. Ik vond het vreemd, een Franse bank en dan voor Nederlandse spaarders via Spanje, maar het weerhield me er niet van ook een deposito te nemen. Maar wel vanwege de Franse garantie.
Bedoel je nou dat de Franse garantie je ervan weerhield een deposito af te sluiten? Of lees ik het verkeerd?

• Frankenstein
Vanwege de Franse - en geen Spaanse - garantie heb ik het deposito geopend.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
dwdd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:12:
Bericht Raisin:

Welke voorwaarden bedoelen ze hier precies mee? Aanvraag ingevuld, het geld moet er staan lijkt me logisch. De verklaring bronbelasting hoeft volgens mij nog niet gelijk.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Pistachenootje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 05:59:
Welke voorwaarden bedoelen ze hier precies mee? Aanvraag ingevuld, het geld moet er staan lijkt me logisch. De verklaring bronbelasting hoeft volgens mij nog niet gelijk.
Alles wat nodig is om de aanvraag daadwerkelijk door te sturen ;)

Soms is dat alleen een "ja, doe maar" via de Raisin website zelf, vaak een pdf met handtekening uploaden en soms een fysieke brief op de bus doen. Als je dat laatste nu nog moet doen, is de kans een stukje kleiner dat het nog voor 24-1 helemaal rond is... Ik moest in december ook voor een specifieke datum e.e.a. regelen, maar in werkelijkheid moest dat dan voor de dag om 12u zijn (dus in jouw voorbeeld 24-1 12:00u). Dus je kan bij de meeste banken nog op 23-1 geld overmaken om op tijd te zijn voor die deadline.

Bij mij was het alleen maar de pdf met handtekening uploaden en geld overmaken... het ziet er wat dat betreft dreigender uit dan nodig is inderdaad. Het is ook onhandig dat die melding blijft staan als je al aan alle voorwaarden hebt voldaan.

De verklaring bronbelasting is als het goed is pas relevant zodra de (eerste) renteuitkering komt. Ik zou ook verwachten dat ze daar niet op wachten, maar heb er zelf domweg geen ervaring mee dat de benodigde documentatie daarvoor meer tijd nam dan de aanvraag zelf.

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:00
Het wordt tijd dat LPB de rente gaat verhogen. Ze blijven nu wel echt achter, ook bij andere Nederlandse banken...

Kan je met de Bunq app overigens ook op 2 verschillende telefoons overschrijvingen doen? Je kan daar geen gezamenlijke rekening openen binnen Easy Savings, maar we willen beiden wel de rekening kunnen beheren.

[Voor 4% gewijzigd door Lassy op 19-01-2023 13:05]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Lassy schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:44:
Het wordt tijd dat LPB de rente gaat verhogen. Ze blijven nu wel echt achter, ook bij andere Nederlandse banken...

[...]
En dan doel je op Bunq? Verder zijn het allemaal buitenlands gevestigde banken. Behalve Centraal beheer met de renteplus rekening.

4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:00
LuPo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:10:
[...]

En dan doel je op Bunq? Verder zijn het allemaal buitenlands gevestigde banken. Behalve Centraal beheer met de renteplus rekening.
Bunq, YapiKredi NL, Anadolubank, DHB, Centraal Beheer... = Nederlands, of met een NL vestiging en vallen allemaal onder NL garantiestelsel.

[Voor 5% gewijzigd door Lassy op 19-01-2023 08:29]

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-01 18:26
Weet iemand wanneer de rente van Trade Republic wordt uitbetaald? Maandelijks, jaarlijks? Kan het nergens vinden op de website en ook niet bij een paar vergelijkingswebsites..

EDIT: Never mind, heb het onderhand al gevonden en is op maandelijkse basis.

[Voor 18% gewijzigd door Elandenmelk op 19-01-2023 10:38]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
ACM schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:10:
[...]

Alles wat nodig is om de aanvraag daadwerkelijk door te sturen ;)

Soms is dat alleen een "ja, doe maar" via de Raisin website zelf, vaak een pdf met handtekening uploaden en soms een fysieke brief op de bus doen.
Mijn vraag is juist wat er nodig is voor een deposito van Privatbanka. Volgens mij is er geen fysieke brief nodig.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Pistachenootje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:03:
Mijn vraag is juist wat er nodig is voor een deposito van Privatbanka. Volgens mij is er geen fysieke brief nodig.
Nee, lijkt me ook niet. Ik vond de informatie die Raisin daarover meldt best duidelijk. Onder het kopje "Aanvullende documenten" zie je per bank/deposito steeds iets staan. Bij Privatbanka en veel anderen dit:
Om het spaarproduct te openen, volstaat een online opdracht in uw Online Banking omgeving.
Voor bronbelasting zeggen ze ook nog
Hiertoe overlegt u uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum een woonplaatsverklaring
Dus lijkt me niet dat ze daar op gaan wachten :)

Bij bijvoorbeeld Orange staat:
Om het spaarproduct te openen, benodigt de bank een of meer documenten (zie productinformatieblad). Documenten kunt u eenvoudig uploaden via uw Online Banking omgeving, of per e-mail sturen naar klantenservice@raisin.nl.
En dan bij bronbelasting dat je direct een formulier moet invullen (maar dat mag uploaden).

En bij BFF zelfs nog wat specifieker:
Om het spaarproduct te openen, benodigt de bank een of meer documenten (zie productinformatieblad). Dit (deze) dient u mogelijk origineel per post in te sturen.
Hoewel je dat 'mogelijk' wel weg kan laten als je daar voor het eerst klant wordt :P

In het productinformatieblad staat dan verder dat dit net als bij Orange geregeld moet zijn voor de deposito geopend wordt (maar door dat het per post gaat zal dat langer duren).

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:13
Hier ook aan het wachten tot LPB de rente verhoogt. Even gekeken naar Bunq, maar dit lijk wel een game met opties die je zelf moet aan zetten om rente te krijgen, een rad om aan te draaien en bomen die men wil planten bij aanbrengen van nieuwe leden. Daar zit ik allemaal niet op te wachten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
Jumpman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:25:
Hier ook aan het wachten tot LPB de rente verhoogt. Even gekeken naar Bunq, maar dit lijk wel een game met opties die je zelf moet aan zetten om rente te krijgen, een rad om aan te draaien en bomen die men wil planten bij aanbrengen van nieuwe leden. Daar zit ik allemaal niet op te wachten.
Ik ben geen voorstander van Bunq door hun misselijke praktijken met hun "free" accounts, maar het is niet zo bijzonder om daar een spaarrekening aan te maken. Je moet na het aanmelden meteen in je profiel wisselen naar Easy Savings. Dit duurt een aantal dagen voordat het verwerkt is, tot die tijd zit je in de trial van de betaalde variant. Je kan meteen een sub-account toevoegen met als type savings account. Dat is alles ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:24
Phyxion schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Ik ben geen voorstander van Bunq door hun misselijke praktijken met hun "free" accounts, maar het is niet zo bijzonder om daar een spaarrekening aan te maken. Je moet na het aanmelden meteen in je profiel wisselen naar Easy Savings. Dit duurt een aantal dagen voordat het verwerkt is, tot die tijd zit je in de trial van de betaalde variant. Je kan meteen een sub-account toevoegen met als type savings account. Dat is alles ;)
Weet je dit zeker? Ik denk dat dit niet (meer) klopt. Afgelopen week heb ik een Bunq Easy savings account aangemaakt (nooit eerder 'klant' geweest). Ik kreeg gelijk een Easy savings account (zojuist nog eens dubbel gecheckt), geen trial o.i.d. van een betaald account. Ik heb dus ook niet hoeven te wisselen.

• dwdd
Pistachenootje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Er is, naast inleg van geld, verder niets nodig voor opening van een deposito bij PrivatBanka.
Na opening (bevestiging van Raisin met ingangsdatum depositocontract) zul je ter voorkoming van het betalen van bronbelasting een mail moeten sturen naar de belastingdienst met verzoek voor een Woonplaatsverklaring. Wanneer je die retour ontvangt stuur je die fysiek op naar Raisin.
Dat staat allemaal goed beschreven bij de productinformatie.

• Phyxion
Tompouce schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Weet je dit zeker? Ik denk dat dit niet (meer) klopt. Afgelopen week heb ik een Bunq Easy savings account aangemaakt (nooit eerder 'klant' geweest). Ik kreeg gelijk een Easy savings account (zojuist nog eens dubbel gecheckt), geen trial o.i.d. van een betaald account. Ik heb dus ook niet hoeven te wisselen.
Ik had vroeger zo'n gratis account tot ze overgingen tot "Bank of the Paid" en toen ik weer inlogte werd ik op Easy Money gezet. Dit meteen via profiel op Easy Savings gezet, dit duurde een dag of 3. Het lijkt mij logisch inderdaad dat bij een nieuw account dit nodig is :)

• Drardollan
Raisin en Renault Bank zijn ook lekker traag, gisterochtend al geld overgemaakt van Renault Bank richting Raisin en dat is nog steeds niet verwerkt... Pff.

Edit: ze lezen hier mee denk ik 8)

[Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 19-01-2023 15:23]

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tompouce schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
Op 15 januari een Bung Easy Savings Account geopend (via https://nl.bunq.com/plans/easy-savings en dan "meld je aan"), maar dat werd aanvankelijk een (1e maand gratis) "Easy Green" abonnement. Dat kon ik wel vrij snel switchen naar Easy Savings (switch ging de volgende dag in).

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:30
Jumpman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:25:
Ik had datzelfde gevoel toen ik op hun website/de Playstore keek en dacht ook: "laat maar zitten".

• Tompouce
rvm schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Op 15 januari een Bung Easy Savings Account geopend (via https://nl.bunq.com/plans/easy-savings en dan "meld je aan"), maar dat werd aanvankelijk een (1e maand gratis) "Easy Green" abonnement. Dat kon ik wel vrij snel switchen naar Easy Savings (switch ging de volgende dag in).
Hm gek. Ik 12 januari en heb dit echt niet. ik kreeg gelijk een Easy Savings account. Blijkbaar zijn er 2 paden :)

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28
Hoe kun je zien waar je op zit? Ik vind Bunq echt de meest waardeloze banksite die ik ooit heb gezien...

• Phyxion
DappereDodo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:40:
Hoe kun je zien waar je op zit? Ik vind Bunq echt de meest waardeloze banksite die ik ooit heb gezien...
Profile/Profiel aanklikken onder in de app, dan staat je plan daar.

• xxxMaverick
DappereDodo schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:40:
Eens, kan nergens huidige % of opgebouwde rente zien , erg 1990

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:17
Tompouce schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Hm gek. Ik 12 januari en heb dit echt niet. ik kreeg gelijk een Easy Savings account. Blijkbaar zijn er 2 paden :)
Ik heb ook direct een Easy Savings account aangemaakt.
Staat ook nog eens bevestigd onder profiel.
Aangevraagd via https://nl.bunq.com/plans/easy-savings

Irritant dat ik negens zie tegen welk percentage ik spaar

• Zwelgje
  • Laatst online: 21:02
Reintje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:41:
[...]

over een jaartje krijg je geen rente want "u bent vergeten ergens in de app een vinkje te zetten' :+

die app is inderdaad vrij onoverzichtelijk, wellicht dat ik als 47 jarige niet meer de cognitieve vermogens heb om het te snappen en moet je jonger zijn?

A wise man's life is based around fuck you

• DjMark
  • Laatst online: 19:55
Reintje schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:41:
[...]

Dat is zeker irritant.
Vergeet ook niet dat je een Savings Goal aan moet maken en interest aan moet zetten op die goal. Anders krijg je geen MassInterest(https://www.bunq.com/benefits/massinterest).

[Voor 7% gewijzigd door DjMark op 20-01-2023 07:13]

• wanda
  • Laatst online: 21:48
Zwelgje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 05:03:
[...]

over een jaartje krijg je geen rente want "u bent vergeten ergens in de app een vinkje te zetten' :+
Haha zo dacht ik ook, daarom heb ik eerst een paar tientjes overgemaakt en wacht ik een maandje om te zien of er rente bijgeschreven gaat worden voordat de rest erheen gaat.

• Tompouce
Zwelgje schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 05:03:
[...]

die app is inderdaad vrij onoverzichtelijk, wellicht dat ik als 47 jarige niet meer de cognitieve vermogens heb om het te snappen en moet je jonger zijn?
Ter geruststelling: ik ga richting de 30, werk in de IT, en ben het met je eens ;)

• Drardollan
Gisteren stond er in mijn Bunq app opeens “resterende maandelijkse opnames”. Ik heb dit nagevraagd en het antwoord van Bunq:
Hi 👋  Thank you for reaching out to us!

You can withdraw 2 times per month, but the transfers aren't instant, it's a normal SEPA transfer, which is usually processed within 1-2 business days. There's no fee as long as the payments are in the SEPA region.

Let me know if you have any additional questions! You can find more information on our Knowledge platform: https://together.bunq.com/t/knowledge

I wish you a lovely evening! 🌕
Ik heb gelijk alles weggehaald. De info op de Bunq site klopt niet (daar staat Instant) en ik wil geen limiet qua opnames op een spaarrekening, dan kan ik beter een deposito nemen. Deze aap uit de mouw ben ik niet blij mee.

Ik was enthousiast, ondanks de lelijke app en halve website, maar dat is snel over.

• THE_BASE
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:28:
Gisteren stond er in mijn Bunq app opeens “resterende maandelijkse opnames”. Ik heb dit nagevraagd en het antwoord van Bunq:

[...]

Ik heb gelijk alles weggehaald. De info op de Bunq site klopt niet (daar staat Instant) en ik wil geen limiet qua opnames op een spaarrekening, dan kan ik beter een deposito nemen. Deze aap uit de mouw ben ik niet blij mee.

Ik was enthousiast, ondanks de lelijke app en halve website, maar dat is snel over.
Dit was overigens wel al bekend, zie eerdere berichten in dit topic over Bunq. Ik ben er ook weggegaan omwille van de verschrikkelijk speelse en onlogische app. Zocht me rot naar bepaalde functies.

Maar maximaal twee of drie keer overmaken was dus al bekend.

https://nl.bunq.com/benefits

• Drardollan
THE_BASE schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Dit was overigens wel al bekend, zie eerdere berichten in dit topic over Bunq. Ik ben er ook weggegaan omwille van de verschrikkelijk speelse en onlogische app. Zocht me rot naar bepaalde functies.

Maar maximaal twee of drie keer overmaken was dus al bekend.

https://nl.bunq.com/benefits
Hier was het niet duidelijk, ik ging er vanuit dat er per maand 2 instant opnames waren en dat het daarna SEPA werd (en dus een dag duurde). Daar zou ik wel mee hebben kunnen leven.

• Phyxion
Is het bij Raisin eigenlijk ook mogelijk om meerdere deposito's te openen bij dezelfde bank? Bijvoorbeeld 2x 6 maanden bij de Orange Bank :)

• RobertMe
Phyxion schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:16:
Is het bij Raisin eigenlijk ook mogelijk om meerdere deposito's te openen bij dezelfde bank? Bijvoorbeeld 2x 6 maanden bij de Orange Bank :)
Volgens mij wel? Meen in ieder geval dat er hier in het topic zijn die meerdere, verschillende, depositos hebben bij dezelfde bank (dus bv 6 & 12 maanden). En als je ze met een tijdsverschil afsluit zou het mij ook gek lijken als dat niet kan (bv nu en in april een 6 maanden deposito, als ladder).

Maar waarom zou je er ook überhaupt twee tegelijkertijd, aan dezelfde voorwaarden, willen openen :p. Enige reden die ik mij kan bedenken is dat je ze "gedeeltelijk" kunt open breken (of dan 1 kunt open breken en de ander doorlopen). Maar de meeste depositos kun je überhaupt al niet open breken.
Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee