Wat is de logica van LPB deposito rentes < vrij opneembare spaarrente?
Waarschijnlijk de verwachting dat de spaarrente weer zal gaan dalen.Luuk9 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:05:
Luuk9 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:05:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023
Ik weet natuurlijk dat niemand een glazen bol heeft maar wat zijn jullie verwachtingen qua rente op de langere termijn deposito's?
Ik heb nu wat geld op vrij opneembaar staan dat ik langere tijd niet nodig heb en overweeg dit vast te zetten voor 3-5 jaar.
Ik zie de rente op 3-5 jaar al een tijdje niet meer verder stijgen en als ik deze verwachtingen zo lees zou dit wel eens zo kunnen blijven.
Edit: ik ben op de hoogte van het argument "wachten is vaak geen goede strategie" maar daar gaat mijn vraag nu niet over. Ik wil proberen mijn deposito('s) op de piek van de hoogste rente af te sluiten en ik besef me dat dat moeilijk is en me wellicht weinig extra oplevert. Op dit moment krijg ik 2% op vrij opneembaar. En een ladder opbouwen is natuurlijk ook een goede mogelijkheid.
Ik heb nu wat geld op vrij opneembaar staan dat ik langere tijd niet nodig heb en overweeg dit vast te zetten voor 3-5 jaar.
Ik zie de rente op 3-5 jaar al een tijdje niet meer verder stijgen en als ik deze verwachtingen zo lees zou dit wel eens zo kunnen blijven.
Edit: ik ben op de hoogte van het argument "wachten is vaak geen goede strategie" maar daar gaat mijn vraag nu niet over. Ik wil proberen mijn deposito('s) op de piek van de hoogste rente af te sluiten en ik besef me dat dat moeilijk is en me wellicht weinig extra oplevert. Op dit moment krijg ik 2% op vrij opneembaar. En een ladder opbouwen is natuurlijk ook een goede mogelijkheid.
[Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 15-01-2023 07:23]
Het is druk bij Raisin, ook het openen van een nieuwe deposito bij Privatbank (Slowakije) duurt wel erg lang.
Aangevraagd 2 januari.
Bevestiging opening: 15 januari
Ingangsdatum: 12 januari
Per saldo dus 10 dagen en dan loop je met 3% rente wel wat mis......
Aangevraagd 2 januari.
Als het goed is heb je deze in je mail gehad bij de bevestiging van je aanvraag (nog voor de identificatie). Ik had er ook overheen gekeken.THE_BASE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Mag ik vragen wanneer je dit formulier kreeg of hoe je hier aan kwam? Na mijn verificatieproces heb ik niets meer vernomen.
Exact. Zag het het gisterenavond toen ik nogmaals de e-mail ging lezen. Overheen gelezen dus. Straks eens invullen. Bedankt!joriannn schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:31:
[...]
Als het goed is heb je deze in je mail gehad bij de bevestiging van je aanvraag (nog voor de identificatie). Ik had er ook overheen gekeken.
LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80 MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express
Je loopt pas rente mis als aan het eind van de termijn je iets met het geld doet dat een nog hogere rente oplevert? De rente die je nu op dit deposito krijgt staat immers vast. Het is niet dat je deposto nu 10 dagen korter is en ze dat van de rente afhouden of zo.dwdd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:22:
Het is druk bij Raisin, ook het openen van een nieuwe deposito bij Privatbank (Slowakije) duurt wel erg lang.
Aangevraagd 2 januari.
Natuurlijk loop je wel rente mis. Er wordt 10 dagen geld vastgehouden zonder dat er rente is toegekend. De verdere looptijd is irrelevant.RobertMe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:52:
[...]
Je loopt pas rente mis als aan het eind van de termijn je iets met het geld doet dat een nog hogere rente oplevert? De rente die je nu op dit deposito krijgt staat immers vast. Het is niet dat je deposto nu 10 dagen korter is en ze dat van de rente afhouden of zo.
Wat mis je dan als de rente op de einddatum weer op 0 staat?joriannn schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:10:
[...]
Natuurlijk loop je wel rente mis. Er wordt 10 dagen geld vastgehouden zonder dat er rente is toegekend. De verdere looptijd is irrelevant.
Kreeg gisteren antwoord op een bericht van 2 januari.dwdd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:22:
Aangevraagd 2 januari.
Heb 2 te openen deposito’s lopen. 1 in behandeling en is het geld nog “bestemd” en de andere is in behandeling maar geld is wel uit “bestemd”.
De boel loopt dus wel, maar er zit wel vertraging op de lijn. Hopelijk lost dat snel op.
In theorie de kans dat net op dat moment een nieuw aan te vragen deposito omlaag gaat in rente.Luna2017 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Wat mis je dan als de rente op de einddatum weer op 0 staat?
Persoonlijk vind ik het allemaal geneuzel die paar dagen. Dat weet je van te voren en die paar dagen leveren geen miljoen op.
Waar is dat? Ik heb en bedrag dat ik +/- 4 maanden weg kan zetten. Via Raisin 3 maanden: 1.80%. Dan is vrij opneembaar interessanter, namelijk 1 maand langer rente en een hogere rentetarief.Pistachenootje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:22:
[Voor 26% gewijzigd door c-nan op 15-01-2023 09:45]
Volkswagen Bank, die broker die het in Ierland stalt waar je wel of geen belasting betaalt over de rente en volgens mij had die Luxemburgse bank ook de actie van 6 maanden 1,6% verhoogd naar 2,0%? En dan meen ik dat er nog een (Duitse?) bank was.c-nan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:44:
[...]
Waar is dat? Ik heb en bedrag dat ik +/- 4 maanden weg kan zetten. Via Raisin 3 maanden: 1.80%. Dan is vrij opneembaar interessanter, namelijk 1 maand langer rente en een hogere rentetarief.
Overigens volgens mij allemaal met een bepaalde limiet in tijd en bedrag.
Edit:
En niet te vergeten, zelf gisteren een rekening bij OpenBank aangevraagd. En nieuwe (spaar?) klanten krijgen daar ook ik meen 6 maanden 2% op de eerste €10k (en daarboven en daarna momenteel 1,1%)
Edit2: @RenaldoN hieronder, ik was je net voor met de edit

[Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 15-01-2023 10:17]
En openbank doet ook nog 2 procent voor 6 maanden met ik dacht max 10 of 20k.RobertMe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Volkswagen Bank, die broker die het in Ierland stalt waar je wel of geen belasting betaalt over de rente en volgens mij had die Luxemburgse bank ook de actie van 6 maanden 1,6% verhoogd naar 2,0%? En dan meen ik dat er nog een (Duitse?) bank was.
Overigens volgens mij allemaal met een bepaalde limiet in tijd en bedrag.
Ik denk dat je dit jaar geen significant hogere lange termijn rentes op deposito's zult krijgen, omdat de markt verwacht dat de centrale banken de rentes over een jaar weer zullen laten zakken. Iets met recessie en de ECB die de rentepijn bij sommige eurolanden wilt verzachten.Pistachenootje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:22:
Ik weet natuurlijk dat niemand een glazen bol heeft maar wat zijn jullie verwachtingen qua rente op de langere termijn deposito's?
Als ik dan verder denk dan schat ik in dat dit weer een inflatiepiek zal veroorzaken en de rentes daardoor moeten stijgen. Mooi harmonica effect

Voor mij te veel onzekerheid en ik heb daarom een ladder opgezet.
Elders wordt een deposito binnen enkele dagen geopend (bv. Yapi Kredi) of instant (bv. Bigbank). Duurt het 10 dagen loop ik nu 2% mis tov vrij opneembaar. Het hoort niet zo. Het kan zomaar opzet zijn van Raisin. Kunnen ze doen als monopolist op de spaarmakelaarsmarkt. Dik verdienmodel. De vertragingen zijn in hun voordeel tot de wal het schip keert. De NOS zal wel nadenken om Raisin nog eens in de schijnwerpers te zetten. Straks komen ze nog eerder op tv bij Radar.Drardollan in "Het spaartopic - Deel 3"Drardollan schreef:
Persoonlijk vind ik het allemaal geneuzel die paar dagen. Dat weet je van te voren en die paar dagen leveren geen miljoen op.
Waarom deze reactie? Omdat ook ik "eindeloos" aan het wachten ben.
[Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 15-01-2023 11:21]
13 dagen responstijd en "eindeloos" wachten. Wat is dat toch met Raisin. Mijn energieleverancier geeft als responstijd op e+mail 8 dagen. Waanzin. Voor mij een reden om te vertrekken. Ook nu uit de gevraagde informatie blijkt dat nieuwe klanten een lager tarief krijgen dan bestaande. Energie? Overstappen loont weer!Drardollan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:19:Kreeg gisteren antwoord op een bericht van 2 januari.
Heb 2 te openen deposito’s lopen. 1 in behandeling en is het geld nog “bestemd” en de andere is in behandeling maar geld is wel uit “bestemd”.
De boel loopt dus wel, maar er zit wel vertraging op de lijn. Hopelijk lost dat snel op.
Maar bij BigBank zal het ook alleen instant zijn als je al klant bent? Bij LPB is het ook instant, als je al klant bent, en dat zal bij alle/vele banken gelden. En volgens mij is dat bij Raisin ook zo? Als je al een deposito hebt (gehad?) bij bank X hoef je daarna niet meer door het hele ("verificatie") proces heen en is het ook een stuk sneller. Alleen als je de eerste keer iets afsluit bij een ("nieuwe") achterliggende bank zitten er controles van Raisin/de bank op waardoor het wat langer duurt. Maar dat is niet anders dan als je nu nieuwe klant wilt worden bij een willekeurige bank.Frankenstein schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:19:
[...]
Elders wordt een deposito binnen enkele dagen geopend (bv. Yapi Kredi) of instant (bv. Bigbank). Duurt het 10 dagen loop ik nu 2% mis tov vrij opneembaar. Het hoort niet zo. Het kan zomaar opzet zijn van Raisin. Kunnen ze doen als monopolist op de spaarmakelaarsmarkt. Dik verdienmodel. De vertragingen zijn in hun voordeel tot de wal het schip keert. De NOS zal wel nadenken om Raisin nog eens in de schijnwerpers te zetten. Straks komen ze nog eerder op tv bij Radar.
* RobertMe heeft gistermorgen een account aangevraagd bij OpenBank, daar ben ik nu ook aan het wachten op "goedkeuring, precies hetzelfde verhaal. Nieuwe klant dus moeten wat zaken gecontroleerd worden. Wel gisteravond na half 10 bericht gekregen dat de foto van ID kaart was afgekeurd. Dus blijkbaar gebeurt daar wel iets in het weekend? Of een automatisch programma dat dat doet maar niet "real time" is.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat 10 dagen wel heel lang is. Kan ik nog in komen op het moment dat er extra informatie opgestuurd moest worden (waarbij er ook waren waarbij dat per post moest). Maar voor alleen wat digitale dingetjes nakijken zou ik verwachten dat dat ook binnen zeg 5 werkdagen zou moeten kunnen.
Het hangt een beetje af van de partnerbank. Progetto heb ik 31 dec (zaterdag) aangevraagd, 4 januari (woensdag) is de deposito gestart. Dat is vrij netjes.Frankenstein schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:19:
[...]
Elders wordt een deposito binnen enkele dagen geopend (bv. Yapi Kredi) of instant (bv. Bigbank). Duurt het 10 dagen loop ik nu 2% mis tov vrij opneembaar. Het hoort niet zo. Het kan zomaar opzet zijn van Raisin. Kunnen ze doen als monopolist op de spaarmakelaarsmarkt. Dik verdienmodel. De vertragingen zijn in hun voordeel tot de wal het schip keert. De NOS zal wel nadenken om Raisin nog eens in de schijnwerpers te zetten. Straks komen ze nog eerder op tv bij Radar.
Het is een combinatie van een extra schakel (Raisin en partnerbank i.p.v. 1 bank) en formulieren die bekeken moeten worden i.s.m. Raisin die het druk heeft. Misschien dat opzet ook een rol speelt maar dat lijkt me niet want dat is op de lange termijn funest.
Niemand verplicht je tot iets?Frankenstein schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:25:
[...]
13 dagen responstijd en "eindeloos" wachten. Wat is dat toch met Raisin. Mijn energieleverancier geeft als responstijd op e+mail 8 dagen. Waanzin. Voor mij een reden om te vertrekken. Ook nu uit de gevraagde informatie blijkt dat nieuwe klanten een lager tarief krijgen dan bestaande. Energie? Overstappen loont weer!
Hoelang duurde het bij jullie om de identificatie bij Raisin uit te voeren? Ik heb met een werknemer het hele process doorlopen, maar staat nu al meer dan een week als "Identificatie in uitvoering".
Same here. 't is druk bij ze.conara schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:47:
Hoelang duurde het bij jullie om de identificatie bij Raisin uit te voeren? Ik heb met een werknemer het hele process doorlopen, maar staat nu al meer dan een week als "Identificatie in uitvoering".
donderdag 5 januari proces doorlopenconara schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:47:
vrijdag 13 januari identificatie succesvol afgerond
ik wacht nu nog op de bevestiging dat de adresgegevens (die ik ook op 5 januari heb aangeleverd) succesvol zijn gevalideerd.
en dan nog de verificatiestappen bij de Renault en de Nordea Bank, waar ik nog geen verzoek voor heb gekregen..
Just to be clear, dat was een werknemer van een externe partij die Raisin inhuurt voor de ID verificatie. Dat zegt verder dus niks over de verwerking en/of drukte bij Raisin.conara schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:47:
Anoniem: 507752
Bij mij ongeveer anderhalve week (zat wel kerst tussen).conara schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:47:
Ja klopt! Maar waarom zou je ze dan überhaupt aanbieden vroeg ik me af laatst..Sport_Life schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:52:
[...]
. Alleen 3 en 9 maanden toch? Of heb ik de nieuwste nieuwsbrief gemist
.
Per morgen 4 maanden 2% voor nieuwe klanten, aanrader. Website Engels, Frans, Duits. Overboekingen 1 dag
[Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 15-01-2023 15:00]
Ja, natuurlijk. Dit formulier zat bij de bevestigingsmail van de aanvraag.THE_BASE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Mag ik vragen wanneer je dit formulier kreeg of hoe je hier aan kwam? Na mijn verificatieproces heb ik niets meer vernomen.
Top! Wel jammer dat het maar voor 4 maanden is, daarna weer schuiven. Luxemburg DGS volgens mij toch? Ga het wellicht eens proberen te openen volgende week!Frankenstein schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:57:
[...]
Per morgen 4 maanden 2% voor nieuwe klanten, aanrader. Website Engels, Frans, Duits. Overboekingen 1 dag
Tipje. De duur is tot en met de laatste dag van de vierde hele kalendermaand na opening. Als de rekening begin februari (niet 1 februari) wordt geopend geldt de hogere rente tot en met 30 juni.Luuk9 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:45:
[...]
Top! Wel jammer dat het maar voor 4 maanden is, daarna weer schuiven. Luxemburg DGS volgens mij toch? Ga het wellicht eens proberen te openen volgende week!
Ik kan niet goed vinden waar ik een spaarrekening kan openen bij ze. Heb je een linkje?
Zoek naar advanziakontojojost1 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:34:
[...]
Ik kan niet goed vinden waar ik een spaarrekening kan openen bij ze. Heb je een linkje?
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ik vermoed dat ze bij Advanzia ook wel begrijpen dat als ze daarna 0.8% bieden veel nieuwe klanten zullen overstappen. Grote kans dat er wel een verhoging komt.Luuk9 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:45:
[...]
Top! Wel jammer dat het maar voor 4 maanden is, daarna weer schuiven. Luxemburg DGS volgens mij toch? Ga het wellicht eens proberen te openen volgende week!
Ik vermoed dat ze bij advanzia vooral begrijpen dat als de rente op een redelijk peil blijft, een hoop mensen niet de moeite nemen om het weer ergens anders onder te brengen.Pistachenootje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:04:
[...]
Ik vermoed dat ze bij Advanzia ook wel begrijpen dat als ze daarna 0.8% bieden veel nieuwe klanten zullen overstappen. Grote kans dat er wel een verhoging komt.
Komt mij bekend voor. Ik ben vorig jaar afgehaakt bij OpenBank omdat ik na 3x aanleveren van mijnRobertMe schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:32:
[...]
* RobertMe heeft gistermorgen een account aangevraagd bij OpenBank, daar ben ik nu ook aan het wachten op "goedkeuring, precies hetzelfde verhaal. Nieuwe klant dus moeten wat zaken gecontroleerd worden. Wel gisteravond na half 10 bericht gekregen dat de foto van ID kaart was afgekeurd. Dus blijkbaar gebeurt daar wel iets in het weekend? Of een automatisch programma dat dat doet maar niet "real time" is.
ID er geen vertrouwen meer in had.
Ik ben benieuwd of dit bij jou nu wel lukt.
Gezien er een heel OpenBank topic is zullen er vast wel zijn die het gelukt is om een rekening te activerenmpandroid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:43:
[...]
Komt mij bekend voor. Ik ben vorig jaar afgehaakt bij OpenBank omdat ik na 3x aanleveren van mijn
ID er geen vertrouwen meer in had.
Ik ben benieuwd of dit bij jou nu wel lukt.

Dan mis je gelukkig heel weinigLuna2017 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Wat mis je dan als de rente op de einddatum weer op 0 staat?

Heb jij inmiddels al bevestiging ontvangen? Ik heb ook een deposito geopend op 23 dec, documenten doorgestuurd op 5 jan, maar nog niks. Gebeld en klantenservice kan er niks over zeggen.helloitsme schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:34:
Raisin:
24 dec CKV deposito aangevraagd, formulieren ingevuld en geld over gemaakt.
27 dec geld staat op rekening raisin (kerst vertraging?)
27 dec - 5 januari melding op raisin dat documenten nog niet doorgestuurd zijn naar ckv
5 jan-10 jan, documenten zijn doorgestuurd, rekening nog niet actief.
Mis inmiddels dus al 2 weken rente.
Ik kan de frustratie van o.a. @Frankenstein over de traagheid in het verkrijgen van deposito's en rekeningen bij Raisin goed begrijpen.
Het lijkt er echter wel op dat niet alleen Raisin de bottleneck is.
Ik heb op 2 januari een 1 jaar deposito CKV aangevraagd welke door Raisin op 6 januari is verwerkt en doorgezet naar CKV en op 10 januari is het bedrag overgeboekt naar CKV. Tot nu (16-1) nog geen deposito overeenkomst mogen ontvangen.
Op 4 januari heb ik een 6 maand deposito Banca Progetto aangevraagd en dezelfde dag al verwerkt en doorgezet naar Banca Progetto en op 9 januari is het bedrag overgeboekt naar Banca Progetto. Op 12 januari de deposito overeenkomst ontvangen met als ingangsdatum 9 januari.
Ik hoop dat Raisin, maar ook de partnerbanken, wel sneller worden in hun verwerking. Nu vermoed ik dat de vertraging veroorzaakt is door de feestdagen en toestroom van nieuwe klanten.
Het lijkt er echter wel op dat niet alleen Raisin de bottleneck is.
Ik heb op 2 januari een 1 jaar deposito CKV aangevraagd welke door Raisin op 6 januari is verwerkt en doorgezet naar CKV en op 10 januari is het bedrag overgeboekt naar CKV. Tot nu (16-1) nog geen deposito overeenkomst mogen ontvangen.
Op 4 januari heb ik een 6 maand deposito Banca Progetto aangevraagd en dezelfde dag al verwerkt en doorgezet naar Banca Progetto en op 9 januari is het bedrag overgeboekt naar Banca Progetto. Op 12 januari de deposito overeenkomst ontvangen met als ingangsdatum 9 januari.
Ik hoop dat Raisin, maar ook de partnerbanken, wel sneller worden in hun verwerking. Nu vermoed ik dat de vertraging veroorzaakt is door de feestdagen en toestroom van nieuwe klanten.
Voor wie het zich afvroeg, ik heb op 12 januari een deposito geopend via Raisin en die is vandaag helemaal rondgekomen. De ingangsdatum is wel gewoon 12 januari en vanaf die datum dus ook rentegevend en ook de einddatum is zoals verwacht.
Het eerder gehoorde wachten op het openen en daarmee mislopen van rente is dus niet aan de orde.
Het eerder gehoorde wachten op het openen en daarmee mislopen van rente is dus niet aan de orde.
Bij welke bank heb je dit deposito geopend?Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:02:
Voor wie het zich afvroeg, ik heb op 12 januari een deposito geopend via Raisin en die is vandaag helemaal rondgekomen. De ingangsdatum is wel gewoon 12 januari en vanaf die datum dus ook rentegevend en ook de einddatum is zoals verwacht.
Younited.mpandroid schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:15:
[...]
Bij welke bank heb je dit deposito geopend?
Dat zal een beetje van de omstandigheden afhangen. Bij mij was er op 23 december geld nodig voor een te openen deposito van Banca Privata Leasing en de aanvraag die avond doorgestuurd. En die is uiteindelijk op 3 januari geopend, met ook die datum als begindatum.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:02:
Nou zal Kerst en het einde van het jaar daar vast ook invloed op gehad hebben, maar daar is bij mij dus wel wat dagen geen rente op verzameld.
Klein verschil is denk ik dat het geld in mijn geval al klaarstond op de Raisin rekening. Pas als dat er is gaat de aanvraag lopen volgens mij.ACM schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:47:
[...]
Dat zal een beetje van de omstandigheden afhangen. Bij mij was er op 23 december geld nodig voor een te openen deposito van Banca Privata Leasing en de aanvraag die avond doorgestuurd. En die is uiteindelijk op 3 januari geopend, met ook die datum als begindatum.
Nou zal Kerst en het einde van het jaar daar vast ook invloed op gehad hebben, maar daar is bij mij dus wel wat dagen geen rente op verzameld.
[Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2023 13:03]
https://www.advanziakonto.com/Home_ENjojost1 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:34:
[...]
Het ziet er wel heel 1990 uit

Is inderdaad al een tijdje niet bijgewerktc-nan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:05:
[...]
https://www.advanziakonto.com/Home_EN

Footer: © Advanzia 2017 - Impressum . AGB
Bij mij op de 23e dus ook; toen stuurde Raisin het door. Vanaf dat moment had het niet meer uit moeten maken lijkt me.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:03:
Klein verschil is denk ik dat het geld in mijn geval al klaarstond op de Raisin rekening. Pas als dat er is gaat de aanvraag lopen volgens mij.
Inderdaad ja, misschien onzin maar ga dan meteen twijfelen over aan zo'n bankc-nan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:05:
[...]
https://www.advanziakonto.com/Home_EN

Dat lijkt mij ook. Er zit dus wel verschil in op een of andere manier.ACM schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:10:
[...]
Bij mij op de 23e dus ook; toen stuurde Raisin het door. Vanaf dat moment had het niet meer uit moeten maken lijkt me.
Sommige banken openen deposito's direct. Via Raisin moet je wachten. In sommige situaties ben ik erg geduldig, maar in deze niet zo.
Ik heb CKV 1 jaar aangevraagd op 4 januari. Inleg op Raisin-rekening bijgeschreven 6 januari. Door Raisin afgeschreven voor het deposito op 10 januari. De opening daarvan is in behandeling. Wanneer het zal worden geopend is de grote vraag. Voor CKV en Raisin kan het toch niet zo heel moeilijk zijn de stapel digitale aanvragen vlot te verwerken, zou ik zeggen...
Op de Raisin-rekening ga ik (uiteraard) geen niet-rentedragend saldo aanhouden. Ammehoela!
Ik heb CKV 1 jaar aangevraagd op 4 januari. Inleg op Raisin-rekening bijgeschreven 6 januari. Door Raisin afgeschreven voor het deposito op 10 januari. De opening daarvan is in behandeling. Wanneer het zal worden geopend is de grote vraag. Voor CKV en Raisin kan het toch niet zo heel moeilijk zijn de stapel digitale aanvragen vlot te verwerken, zou ik zeggen...
Op de Raisin-rekening ga ik (uiteraard) geen niet-rentedragend saldo aanhouden. Ammehoela!

Met afgeschreven, bedoel je echt afgeschreven of bedoel je Bestemd ?Frankenstein schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:32:
Door Raisin afgeschreven voor het deposito op 10 januari. De opening daarvan is in behandeling.
Aanvankelijk staat er bestemd in de transacties op de Raisin-rekening. Later staat er de naam van de partnerbank met het product in de omschrijving. Dat dus. Ik ga er zo'n beetje vanuit dat het percentage daar genoemd en die datum gaan gelden als startdatum van het deposito. Maar zeker weet ik het niet...TanteBeth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:36:
[...]
Met afgeschreven, bedoel je echt afgeschreven of bedoel je Bestemd ?
Edit. Bij vier van de vijf deposito's bij Raisin die ik heb of had was de datum met naam bank en bij omschrijving percentage, looptijd en deposito-ID ook de dag waarop het deposito startte en dus rentedragend werd.
[Voor 17% gewijzigd door Frankenstein op 16-01-2023 14:16]
Met Younited zijn ook geen problemen. Met Orange ook niet, Met CKV wel.
Nadat de aanvraag door de klant is gedaan en het geld gestort is op de Raisin rekening, zet Raisin d.m.v. een speciaal formulier(en) de aanvraag door naar de betreffende bank. Die kan dan de aanvraag accepteren of weigeren. Bij CKV duurde dat vroeger ook 1 dag, maar nu in 2023 blijkbaar meerdere weken.....
Een waarschuwing voor deposito's van 3 jaar of langer via Raisin.
De rente wordt vrijwel altijd bij einde looptijd uitgekeerd. Dus in 2026 of later.
Dan geldt een nieuw belastingstelsel voor Box3.
Zonder dat er overgangsmaatregelen bekend zijn, bestaat het risico dat men dubbel Box3 betaalt:
In 2023,2024 en 2025 o.b.v. de omvang van de deposito, dus over het vermogen en vanaf 2026 over de ontvangen rente. Aangezien je in 2026 of later ook de rente ontvangt over 2023,2024 en 2025 betaal je dus over deze rente dubbel. Behalve wat reeds betaald is dan ook nog eens over de rente van 3 jaar of meer volgens het dan geldende belastingpercentage. Volgens wat nu bekend is, is dat percentage in 2026 voor de meeste mensen ruim 40%...
De rente wordt vrijwel altijd bij einde looptijd uitgekeerd. Dus in 2026 of later.
Zonder dat er overgangsmaatregelen bekend zijn, bestaat het risico dat men dubbel Box3 betaalt:
In 2023,2024 en 2025 o.b.v. de omvang van de deposito, dus over het vermogen en vanaf 2026 over de ontvangen rente. Aangezien je in 2026 of later ook de rente ontvangt over 2023,2024 en 2025 betaal je dus over deze rente dubbel. Behalve wat reeds betaald is dan ook nog eens over de rente van 3 jaar of meer volgens het dan geldende belastingpercentage. Volgens wat nu bekend is, is dat percentage in 2026 voor de meeste mensen ruim 40%...
Ik heb geen CKV, dus dat wist ik nietTanteBeth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:50:
[...]
Met Younited zijn ook geen problemen. Met Orange ook niet, Met CKV wel.
Nadat de aanvraag door de klant is gedaan en het geld gestort is op de Raisin rekening, zet Raisin d.m.v. een speciaal formulier(en) de aanvraag door naar de betreffende bank. Die kan dan de aanvraag accepteren of weigeren. Bij CKV duurde dat vroeger ook 1 dag, maar nu in 2023 blijkbaar meerdere weken.....

Ach, we hebben geduld. Het komt vast een keer goed

Het lijkt mij niet dat je in 2026 belasting betaalt over de rente die je dan ontvangt en die betrekking heeft op de jaren 2024 en 2025. Enkel de rente die betrekking heeft op 2026 zal dan worden belast, vooralsnog tegen 34% maar dat kan natuurlijk nog wijzigen.TanteBeth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:18:
Nee, is nog steeds in behandeling. Telefonisch gaven ze aan dat het streven was om de startdatum van de deposito wel te zetten op de datum waarop raisin de documenten doorgestuurd heeft.semve schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Heb jij inmiddels al bevestiging ontvangen? Ik heb ook een deposito geopend op 23 dec, documenten doorgestuurd op 5 jan, maar nog niks. Gebeld en klantenservice kan er niks over zeggen.
Het risico bestaat. Daar wijs ik op. Als jij vertrouwt op de regering dat ze de juiste overgangsmaatregelen nemen, sluit dan nu gerust een deposito van langer dan 3 jaar af. Als je denkt dat de regering voor de makkelijkste oplossing kiest, alle uitbetaalde rente belasten in jaar van ontvangst, zorg dan dat je deposito's die bij einde looptijd uitkeren voor 2026 beëindigd zijn, nu dus maximaal 2 jaar. De keuze is aan u.dwdd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:32:
[...]
Het lijkt mij niet dat je in 2026 belasting betaalt over de rente die je dan ontvangt en die betrekking heeft op de jaren 2024 en 2025. Enkel de rente die betrekking heeft op 2026 zal dan worden belast, vooralsnog tegen 34% maar dat kan natuurlijk nog wijzigen.
Oh ja, de algemene heffingskorting wordt vanaf 2025 met ongeveer 6% verlaagd (momenteel zou dat 6,095% zijn) voor het (fictieve/echte) rendement. Dus geen 34% maar ruim 40% belasting gaat de rente kosten. Bij een 3-jaars deposito dus 120% van één jaar rente. Het is maar dat u het weet.
[Voor 14% gewijzigd door TanteBeth op 16-01-2023 15:00]
Het saldo op mijn vijfjarige deposito afgesloten in 2021 is ongewijzigd. Van dubbel belasting betalen lijkt mij daarom geen sprake. Er is in 2022 geen rente bijgeschreven, die wordt eerst in 2026 uitgekeerd (einde looptijd). Zorgwekkend is zeker wel, dat de volledige rentebijschrijving einde looptijd plaatsvindt onder het nieuwe regime (werkelijk rendement). Slechts eenvijfde van dat rendement (geen rente-op-rente) heeft betrekking op het jaar dat eindigt in 2026 en dus in 2026 belast moet worden. Dat de belastingdienst zal proberen de volledige rente-uitkering te belasten in 2026 volgens het regime 2026 (werkelijk rendement) ligt voor de hand.TanteBeth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:18:
M.a.w. een deposito bij een bank met jaarlijkse rentebijschrijving geeft minder onzekerheid.
@Frankenstein Je betaalt tot 2026 toch een bepaald percentage over je spaargeld. Dat percentage is weliswaar fictief maar gebaseerd op een gemiddelde spaarrente van vrije rekeningen t/m 3 maands deposito's. in Nederland. Dus je betaalt belasting over een gemiddelde spaarrente in de jaren tot 2026. En in 2026 misschien nog eens een keer over het daadwerkelijk ontvangen bedrag aan rente over 2023 e.v.. Dat is rente 2x belasten. Met verschillende bedragen, dat klopt, maar wel over dezelfde bron, dezelfde deposito.
En helaas geen app waarmee je snel inzicht in je saldo hebt en zaken kunt regelen.jojost1 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Inderdaad ja, misschien onzin maar ga dan meteen twijfelen over aan zo'n bank
@TanteBeth Duidelijk. De vraag is hoe wij v.a. aanslag IB 2026 rendement aan de BD dienen op te geven. Als ik dat zelf kan invullen, dan vul ik uiteraard alleen de rente in die betrekking heeft op dat jaar. De rest van de rente heeft immers betrekking op eerdere jaren. De enige oneffenheid is zo dat de rente over 2022-2025 eerder belast wordt, dan de rent uitbetaling plaatsvindt. Maar het wordt wel een hoofdpijndossier. Stel een deposito loopt van 2023-2028. In 2028 wordt de volledige rente uitbetaald. Geef ik over 2028 alleen de rente van het laatste jaar op; de rest van de rente heeft betrekking op eerdere jaren. Maar heb ik dan nog niet eerder opgegeven, dus zijn wijzigingen van de eerdere aangiften (2026, 2027) op zijn plaats. Of ik geef bij de aanslag IB 2028 de rente op over 2026 tm 2028. De eerdere rente is dan bij de IB van 2024 en 2025 reeds fictief belast. Dus: geef v.a. 2026 alleen de rente op in het jaar van ontvangst, voor zover die rente betrekking heeft op het nieuwe regime van werkelijk rendement.
Duidelijk is wel dat dit meer mensen treft en dat het dus tot indienen van bezwaar zal moeten komen. Wellicht een massaal bezwaar procedure tot gevolg. En wiens schuld is dit? Ik weet het wel.
Duidelijk is wel dat dit meer mensen treft en dat het dus tot indienen van bezwaar zal moeten komen. Wellicht een massaal bezwaar procedure tot gevolg. En wiens schuld is dit? Ik weet het wel.
[Voor 19% gewijzigd door Frankenstein op 16-01-2023 16:10]
Net Raisin gesproken, het wachten viel mij meer dan mee (+/- 20 minuten). Ze gaven aan dat sommige banken, waaronder Banca Progetto, het ontzettend druk hebben en achterlopen. De intentie is wel dat de ingangsdatum ongeveer de aanmelddatum is, in principe is de afspraak dat de banken een rekening/deposito binnen 5 dagen openen. De definitieve ingangsdatum zou daarmee dus maximaal 5 dagen later zijn dan de aanvraagdatum. Maar de meneer aan de telefoon gaf ook aan dat dit geen keihard gegeven is en vooral een stukje service vanuit de bank of dit wel of niet zo is.
@Frankenstein Ja dat is allemaal nog niet bekend hoe het vanaf 2026 gaat:
- Wordt alle daadwerkelijk uitgekeerde rente belast.
- Wordt de daadwerkelijk uitgekeerde rente belast maar alleen die is opgebouwd na 31-12-2025.
- Wordt de opgebouwde rente van na 31-12-2025 belast.
Wordt deze rente zo aangeleverd door de banken en dus vermeld op de vooringevulde aangifte.
Wordt ook door de buitenlandse banken dit zo aangeleverd? Nu leveren ze alleen het rek.nr aan, maar dat kan meer data worden in de toekomst.
Iedere aanpassing van vooringevulde data zou een controlepunt kunnen zijn voor de fiscus:
Hé Frankenstein heeft zijn door de bank aangeleverde rente van 400 euro verlaagd tot 100 euro. Why?
Dit alles weten we nog niet. Het risico bestaat dat men dubbel betaalt. Wil men dat risico lopen? Of beter kiezen voor 1 of 2 jaars deposito's. Of voor deposito's die jaarlijks de rente bijschrijven en dus rente op rente betalen. De kans dat die goed gaan is groter.
- Wordt alle daadwerkelijk uitgekeerde rente belast.
- Wordt de daadwerkelijk uitgekeerde rente belast maar alleen die is opgebouwd na 31-12-2025.
- Wordt de opgebouwde rente van na 31-12-2025 belast.
Wordt deze rente zo aangeleverd door de banken en dus vermeld op de vooringevulde aangifte.
Wordt ook door de buitenlandse banken dit zo aangeleverd? Nu leveren ze alleen het rek.nr aan, maar dat kan meer data worden in de toekomst.
Iedere aanpassing van vooringevulde data zou een controlepunt kunnen zijn voor de fiscus:
Hé Frankenstein heeft zijn door de bank aangeleverde rente van 400 euro verlaagd tot 100 euro. Why?
Dit alles weten we nog niet. Het risico bestaat dat men dubbel betaalt. Wil men dat risico lopen? Of beter kiezen voor 1 of 2 jaars deposito's. Of voor deposito's die jaarlijks de rente bijschrijven en dus rente op rente betalen. De kans dat die goed gaan is groter.
Aan de basis lijkt me een belastingaangifte iets waarbij de belastingplichtige zelf het een en ander invult. Anders heeft het doen van de aangifte vrij weinig zin. Het is nog altijd mogelijk een papieren aangifte te doen. Dan moet je alles zelf invullen. Het kan inderdaad dat de BD andere gegevens heeft dan wat iemand opgeeft. Als ik aangeef dat betreffende rente betrekking heeft op eerdere, reeds belaste jaren dan moet dat gewoon voldoende uitleg zijn. Want nogmaals, als de BD zich laks opstelt, zullen talrijke bezwaren hen deel zijn.TanteBeth schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:49:
Valt me nu in. De BD neemt ruim de tijd om de stap naar belasting van werkelijk rendement te nemen. Dat doen ze, omdat ze die stap zorgvuldig gaan nemen. Toegegeven, het is speculatief gedacht.
Mijn CKV 1 jaar 2.90%, aangevraagd 04.01.2023, bedrag ingelegd 06.01.2023, is zojuist geopend en rentedragend ad 2.90%, per 10.01.2023. Ik weet niet of mijn mailtje van 13.01 geholpen heeft, waarin ik aangeef dat ik het deposito niet wil als het niet voor 18.01 geopend kan worden.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:53:
Net Raisin gesproken, het wachten viel mij meer dan mee (+/- 20 minuten). Ze gaven aan dat sommige banken, waaronder Banca Progetto, het ontzettend druk hebben en achterlopen. De intentie is wel dat de ingangsdatum ongeveer de aanmelddatum is, in principe is de afspraak dat de banken een rekening/deposito binnen 5 dagen openen. De definitieve ingangsdatum zou daarmee dus maximaal 5 dagen later zijn dan de aanvraagdatum. Maar de meneer aan de telefoon gaf ook aan dat dit geen keihard gegeven is en vooral een stukje service vanuit de bank of dit wel of niet zo is.
Denk dat het ook sterk afhankelijk is van de partnerbank. Ik heb op vrijdag de 13e een deposito geopend bij Inbank na de standaard sluitingstijd. Deposito is vanmorgen geopend. Dat is een verwerkingstijd van minder dan een werkdag.
@TanteBeth Het lijkt mij erg verstandig dat Raisin en de Belastingdienst ter zijner tijd eens om de tafel gaan zitten. Namens (tien-) duizenden Raisin-spaarders alvast bedankt.
Tsja, dit zei je in november/december ook al, maar ondertussen is het wel gewoon nog 0,8%. De 2% rente is een mooi lokkertje en daarna hopen ze waarschijnlijk dat mensen lekker blijven zitten. Neemt niet weg dat ik ook gewoon nu de 2% voor 4 maanden de moeite waard vindt om te pakken hoor. Het is alleen niet alsof ze over algemeen echt stunten met hun gewone rentestand: https://www.modern-banking.de/z/adb.phpPistachenootje schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:04:
[...]
Ik vermoed dat ze bij Advanzia ook wel begrijpen dat als ze daarna 0.8% bieden veel nieuwe klanten zullen overstappen. Grote kans dat er wel een verhoging komt.
Niet helemaal mee eens. Tot een jaar of drie-vier geleden hoorde de reguliere rente bij Advanzia zeker tot de hoogste in de markt. En als vier maanden 2% interessant is, dan kun je dus lekker rondhoppen naar VW en Consorsbank met 2 en 2,1%. Ik denk zelf niet dat Trade Republic nog bronbelasting inhoudt, dus permanent 2% kan daar dan ook.THWIT schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:40:
[...]
Tsja, dit zei je in november/december ook al, maar ondertussen is het wel gewoon nog 0,8%. De 2% rente is een mooi lokkertje en daarna hopen ze waarschijnlijk dat mensen lekker blijven zitten. Neemt niet weg dat ik ook gewoon nu de 2% voor 4 maanden de moeite waard vindt om te pakken hoor. Het is alleen niet alsof ze over algemeen echt stunten met hun gewone rentestand: https://www.modern-banking.de/z/adb.php
Gisteravond (16 januari) de bevestiging gekregen van mijn 1 jaar CKV deposito.
Ingangsdatum 10 januari wat ook de datum is dat Raisin het geld daadwerkelijk heeft overgeboekt heeft naar CKV, dus niet de reserveringsdatum.
De grootste vertraging lijkt inderdaad bij CKV te zitten in mijn geval.
Ingangsdatum 10 januari wat ook de datum is dat Raisin het geld daadwerkelijk heeft overgeboekt heeft naar CKV, dus niet de reserveringsdatum.
Mijn ckv deposito is 3 weken na de aanvraag / overmaken geld nog steeds niet geopend. Gisteren weer een klacht ingediend.mpandroid schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 04:51:
Gisteravond (16 januari) de bevestiging gekregen van mijn 1 jaar CKV deposito.
Staat er tussen jouw documenten wel een aanvraag document richting CKV?helloitsme schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:37:
[...]
Mijn ckv deposito is 3 weken na de aanvraag / overmaken geld nog steeds niet geopend. Gisteren weer een klacht ingediend.
Bij mij is de titel van dit document OPA CKV NL
Hier ook een Orange deposito voor 1 jaar aangevraagd. 2,9% is net wat meer dan de 0,25 bij de ING....
Heb je ook gelijk dat document voor de Spaanse bronbelasting ingevuld en ingestuurd?
Heb je ook gelijk dat document voor de Spaanse bronbelasting ingevuld en ingestuurd?
Nee. Er werd bij mij ook niet naar gevraagd. Waarschijnlijk omdat ik in december dit al ingevuld heb voor Orange bank.Dat doen ze wel netjes bij Raisin.
NIBC verhoogt de spaarrente naar 0,75% vrij opneembaar, de bonusrente blijft 0,05%.
Ook de deposito's gaan omhoog, 1 jaar naar 1,75% waardoor ze LeasePlanBank nipt voorbij streven.
Ook de deposito's gaan omhoog, 1 jaar naar 1,75% waardoor ze LeasePlanBank nipt voorbij streven.
Ook wel een aandachtspunt, bij Haitong Bank (Raisin) staat het volgende:
De terugbetaling van het spaargeld is aan het insolventierisico van de Bank
onderworpen. In het geval van een insolventie, wordt de terugbetaling
uitgevoerd door het Portugese depositogarantiestelsel overeenkomstig de
EU-richtlijn inzake de depositogarantiestelsels. Indien de beschikbare
middelen in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan
gedekte banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet
verplicht in te springen voor de resterende aan rekeninghouders
verschuldigde bedragen.
De terugbetaling van het spaargeld is aan het insolventierisico van de Bank
onderworpen. In het geval van een insolventie, wordt de terugbetaling
uitgevoerd door het Portugese depositogarantiestelsel overeenkomstig de
EU-richtlijn inzake de depositogarantiestelsels. Indien de beschikbare
middelen in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan
gedekte banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet
verplicht in te springen voor de resterende aan rekeninghouders
verschuldigde bedragen.
Hetzelfde staat ook bij Orange bank (Frankrijk/Spanje) en Pivatbanka (Slowakije).
Bij Banca de Cividale (Italie) en Coop Bank (Estland) staat dan weer niet dat het land geen verplichting heeft. Wel wordt verwezen naar de EU richtlijnen.
.
Bij Banca de Cividale (Italie) en Coop Bank (Estland) staat dan weer niet dat het land geen verplichting heeft. Wel wordt verwezen naar de EU richtlijnen.
.
De vraag is wat wordt bedoeld met resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen...
Als de EU landen verplicht een depositogarantie in te stellen tot 100.000 euro en de terugbetaling is daarnaast afhankelijk van de omvang van het potje dan stelt die garantie niets voor. Dan kunnen ze te makkelijk zeggen, jammer er zit maar 10 euro in het garantiefonds....
Of wordt bedoeld met resterende bedragen alles wat boven de 100.000 euro is. Dan is het logisch dat het land niet hoeft bij te springen.
Als de EU landen verplicht een depositogarantie in te stellen tot 100.000 euro en de terugbetaling is daarnaast afhankelijk van de omvang van het potje dan stelt die garantie niets voor. Dan kunnen ze te makkelijk zeggen, jammer er zit maar 10 euro in het garantiefonds....
Of wordt bedoeld met resterende bedragen alles wat boven de 100.000 euro is. Dan is het logisch dat het land niet hoeft bij te springen.
ja, 4-1-2023mpandroid schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:10:
[...]
Staat er tussen jouw documenten wel een aanvraag document richting CKV?
Bij mij is de titel van dit document OPA CKV NL
edit. zie nu dat hij actief is!
startdatum 17-1

[Voor 16% gewijzigd door helloitsme op 17-01-2023 12:51]
Hmmm, zelfde datum als bij mij (4-1), bij mij is de 10e het geld overgeboekt naar CKV door Raisin. Bij mij is dat ook de startdatum van het deposito.helloitsme schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:49:
[...]
ja, 4-1-2023
edit. zie nu dat hij actief is!
startdatum 17-1(ik heb 24-12 geld over gemaakt naar raisin)
Wanneer heeft Raisin het geld naar CKV overgemaakt? Kun je zien bij de transacties.
Gisterenmpandroid schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:32:
[...]
Hmmm, zelfde datum als bij mij (4-1), bij mij is de 10e het geld overgeboekt naar CKV door Raisin. Bij mij is dat ook de startdatum van het deposito.
Wanneer heeft Raisin het geld naar CKV overgemaakt? Kun je zien bij de transacties.
Bij Raisin vond ik onderstaande.TanteBeth schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:42:
De vraag is wat wordt bedoeld met resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen...
https://www.raisin.nl/spaarrente/italie/ hier staat: De garanties van het fonds bedroegen eind 2021 rond de 1,85 miljard euro
https://www.raisin.nl/spaarrente/frankrijk/ hier staat: De reserves van het fonds bedroegen eind 2021 rond de 5,84 miljard euro
Als bij een faillissement alle klanten betaald moeten worden uit die reserves lijkt me dat bijzonder weinig.
in de EU is er een bij de garantiefondsen een minimaal streefniveau van 0,8% van de tegoeden.Exyge schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:56:
[...]
Bij Raisin vond ik onderstaande.
https://www.raisin.nl/spaarrente/italie/ hier staat: De garanties van het fonds bedroegen eind 2021 rond de 1,85 miljard euro
https://www.raisin.nl/spaarrente/frankrijk/ hier staat: De reserves van het fonds bedroegen eind 2021 rond de 5,84 miljard euro
Als bij een faillissement alle klanten betaald moeten worden uit die reserves lijkt me dat bijzonder weinig.
Nederland heeft ook slechts 3,195 miljard in de pot zitten. Maar in Slowakije slechts 299 miljoen, dat is niet erg geruststellend.
De reserves per land zijn tevens te vinden op:
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data
[Voor 4% gewijzigd door dwdd op 17-01-2023 14:18]
Ik vind het vooral niet geruststellend dat in de voorwaarden van Raisin benoemd staat dat het land niet verplicht is in te springen. Uit de voorwaarden van Raisin lees ik dat je beperkt beschermt bent.dwdd schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:12:
[...]
in de EU is er een bij de garantiefondsen een minimaal streefniveau van 0,8% van de tegoeden.
Nederland heeft ook slechts 3,195 miljard in de pot zitten. Maar in Slowakije slechts 299 miljoen, dat is niet erg geruststellend.
De reserves per land zijn tevens te vinden op:
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data
Terwijl de EU toch echt wat anders zegt. In jouw link staat dit er heel duidelijk: "The amount of available financial means of a DGS has no impact on the level of this guarantee, and in any case, alternative means of financing the guarantee are available." en "It should also be noted that in all circumstances, and regardless of the current level of available financial means of the DGS, the level of deposit protection available to depositors remains €100,000."
Dit mag inderdaad niet en staat ook vermeld in dat grote rode blok boven de kleine reageer knop waar je op moest klikken om het bericht te mogen schrijven én staat nog eens vermeld in hetzelfde grote rode blok boven het tekst invoer veld.Holdem_NL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:39:
Wie kan mij hier helpen aan een aanmeldcode voor Raisin? Heb rond gekeken maar kan het helaas nergens vinden. Alvast excuses want volgens mij mag dit niet?
Met zoveel problemen met lezen vraag ik mij af of het verstandig is om te beginnen aan geld in het buitenland te stallen bij allemaal "vreemde" banken met allemaal hun eigen voorwaarden en kleine lettertjes.
Verder heb je ook geen “aanmeldcode” nodig. Het zal wel om die referral gaan. Die is natuurlijk optioneel.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Goedemiddag,
Ik heb inmiddels ook een rekening bij Raisin na de aanmeldprocedure en kan een spaarrekening/ deposito kiezen.
Maar ergens heb ik nog angst om mijn geld over te hevelen naar een buitenlandse bank. Waarom precies weet ik ook niet, maar ik ben gewoon bang voor een foute beslissing, het gaat immers om veel geld.
Ik heb inmiddels ook een rekening bij Raisin na de aanmeldprocedure en kan een spaarrekening/ deposito kiezen.
Maar ergens heb ik nog angst om mijn geld over te hevelen naar een buitenlandse bank. Waarom precies weet ik ook niet, maar ik ben gewoon bang voor een foute beslissing, het gaat immers om veel geld.
Dat had ik tot voor kort ook. Je kunt natuurlijk ook een deel bij Nederlandse banken blijven sparen en een deel verdeel je over meerdere banken in meerdere landen bijvoorbeeld in een paar kortlopende depositos. Risico spreiding!SteveVai1900 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:34:
Goedemiddag,
En als je er vertrouwen in hebt stal je meer in het buitenland.
Op die manier haal je in ieder geval een stuk meer rendement uit jouw spaargeld.
Bedankt voor je advies, ik denk dat ik dat ga doen.mpandroid schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:46:
[...]
Dat had ik tot voor kort ook. Je kunt natuurlijk ook een deel bij Nederlandse banken blijven sparen en een deel verdeel je over meerdere banken in meerdere landen bijvoorbeeld in een paar kortlopende depositos. Risico spreiding!
En als je er vertrouwen in hebt stal je meer in het buitenland.
Op die manier haal je in ieder geval een stuk meer rendement uit jouw spaargeld.
Net een deposito geopend voor 1 jaar bij Orange bank. Nu moet ik het geld overmaken naar mijn Raisin-rekening, maar IBAN nummer staat er (nog) niet. Is dit een kwestie van geduld hebben?
Heb je een nieuw account / nog geen bevestiging dat de verificatie is uitgevoerd?conara schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:22:
Net een deposito geopend voor 1 jaar bij Orange bank. Nu moet ik het geld overmaken naar mijn Raisin-rekening, maar IBAN nummer staat er (nog) niet. Is dit een kwestie van geduld hebben?
Inderdaad nieuw account en ook nog geen verificatie. Waarschijnlijk moet ik daar nog op wachten inderdaad. Alle communicatie op website / mail doet suggereren dat je het direct kan overmaken naar de Raisin rekening.RobertMe schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:24:
[...]
Heb je een nieuw account / nog geen bevestiging dat de verificatie is uitgevoerd?
Zelf heb ik toen (paar maanden terug) in ieder geval gewacht tot alles bij Raisin doorlopen was voordat ik een rekening (spaarrekening bij Renault in mijn geval) heb aangevraagd.conara schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Inderdaad nieuw account en ook nog geen verificatie. Waarschijnlijk moet ik daar nog op wachten inderdaad. Alle communicatie op website / mail doet suggereren dat je het direct kan overmaken naar de Raisin rekening.
Nu staat mijn IBAN nummer in ieder geval op het "Beheer" tabje (in de app). Ik gok dat dat bij jou dan ook nog ontbreekt. Zal dan vanzelf goed komen als Raisin alles geaccordeerd heeft (dus adresbewijs en de identiteit verificatie). Dan zul je de IBAN ontvangen en kun je het geld over maken.
[smallLijkt mij overigens wel tricky. Aangezien je dan weer een week of 2, 3 verder zult zijn en rentes intussen ook veranderd kunnen zijn.[/small]
Wanneer heb jij je Raisin account aangevraagd?conara schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:26:
[...]
Inderdaad nieuw account en ook nog geen verificatie. Waarschijnlijk moet ik daar nog op wachten inderdaad. Alle communicatie op website / mail doet suggereren dat je het direct kan overmaken naar de Raisin rekening.
Heb je de video identificatie al gedaan en adresbewijs ingestuurd?
Ik vraag dit omdat je bij het openen van een deposito een aantal dagen (5 dacht ik) de tijd hebt om het benodigde geld op jouw Raisin rekening te krijgen. Staat het er dan niet gaat de aanvraag niet door.....Raisin doet niets totdat het geld op jouw Raisin rekening staat.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban.
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban.