Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Inderdaad heb ik een Duits IBAN (ook met BIC CITIDEFF = CITIBANK EUROPE PLC, GERMANY BRANCH). Hebben sommigen van ons een Iers IBAN gekregen dan? Want dat maakt het dan wel verwarrend ja. En dat er geen misverstand over bestaat: belastingen zijn zeker niet mijn specialiteit.
Natuurlijk heb ik geen belastingadviseur, alleen spaargeld.
Bedankt dat je contact met mij hebt opgenomen in verband met belastingen op onze rente.toon volledige bericht
De inkomsten uit rente op je cash worden vermeld in de maandelijkse en kwartaal rapporten die we verstrekken. Dit in de Tijdlijn van jouw Profiel.
Een vermogenswinstbelasting wordt ingehouden voor alle klanten in Duitsland. Voor internationale klanten, zoals jij, wordt geen belasting ingehouden op de rente. Omdat op vermogenswinst belasting moet worden betaald, is het dus aan jou om rente inkomsten aan te geven in jouw belastingaangifte. Dit volgens jouw lokale belastingswetgeving.
Maakt je geen zorgen, we hebben het erg gemakkelijk gemaakt:
Je krijgt van ons een duidelijk fiscaal rapport, dat je ontvangt vóór de deadline van de belastingaangifte van het volgende jaar. Dankzij het fiscaal rapport kan je belastingaangifte gemakkelijk invullen, aangezien de structuur ervan overeenstemt met die van de belastingaangifteformulieren. De cijfers van het aanslagbiljet kun je gewoon overnemen op het belastingaangifteformulier.
Welke documenten ontvang je van ons?
• Jaarlijks een duidelijk belastingrapport.
• Kwartaal rapport
• Maandelijks rente rapport
Bij verdere vragen hierover, aarzel dan niet om op deze e-mail te reageren. Daarnaast kun je ook een kijkje nemen in ons Help Center.
Voor vragen over belastingen zal je hiervoor contact op moeten nemen met een belastingadviseur.
[ Voor 1% gewijzigd door Catillus op 10-01-2023 16:28 . Reden: verstuurde ineens terwijl nog niet af :? ]
Hier ook een Duits IBAN gekregen met BIC CITIDEFF. Maar er staat ook duidelijk bij dat mijn geld wordt bewaard op een rekening bij Citibank Europe plc. En dat is in Ierland, dat de BIC aangeeft dat het de Duitse branch is doet daar wat mij betreft weinig aan af. De bank zelf is in Ierland gevestigd.Catillus schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:26:
Inderdaad heb ik een Duits IBAN (ook met BIC CITIDEFF = CITIBANK EUROPE PLC, GERMANY BRANCH). Hebben sommigen van ons een Iers IBAN gekregen dan? Want dat maakt het dan wel verwarrend ja. En dat er geen misverstand over bestaat: belastingen zijn zeker niet mijn specialiteit.
[...]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Nee, maar daar gaat het ook niet om. Die Duitse IBAN is voor jou om mee te werken; storten, opnemen en eventueel doorschuiven richting de TR beleggingsproducten.Catillus schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:26:
...
Hebben sommigen van ons een Iers IBAN gekregen dan?
...
Maar TR (dus niet jij zelf) zet jouw spaargeld op een Ierse verzamelrekening ("escrow") en dat schijnt in de voorwaarden te staan die je geaccepteerd hebt toen je je aanmelde. En dat creeert mogelijk een hele nieuwe situatie.
Al met al blijft dit enorm verwarrend en ik zou het (voorlopig) niet aanraden aan mensen met ook maar enige twijfel over geld in het buitenland zetten.
Ter illustratie: vandaag er er wéér een blog-update verschenen op https://www.homefinance.n...ening-garantie-en-kosten/ ...
Het "too big to fail" is inderdaad een bekend probleem. Gelukkig is dat al erkend en zijn er maatregelen genomen. Zie het Europese depositogarantiestelsel:Elandenmelk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:18:
[...]
Zoals je zelf vraagt: dat cursieve geldt voor het gehele DGS (dus in alle landen die meedoen). Indien het DGS wordt geactiveerd gaat het als volgt:
1. Uit het DGS worden de deposito's vergoed. Dit fonds moet in de meeste landen 0,80% van alle gedekte deposito's bevatten. In (economisch) kleinere landen ligt dit percentage hoger.
2. Indien het DGS niet toereikend is, moeten de banken die lid zijn van dit DGS bijspringen.
3. Hier houdt het principe op, mocht het bij stap 2 nog niet zijn opgelost, omdat de andere banken het niet kunnen opvangen, dan staat het vrij aan de staat. Je kan er dus de klok op gelijkzetten dat een lokale overheid weinig trekt heeft om een (relatief) kleine spaarbank met vooral geld van buitenlandse spaarders te compenseren. Denk bijv. aan Renault Bank in Frankrijk. Veel buitenlandse spaarders. Lastig te verantwoorden naar de Franse kiezers. MAAR als een Société Générale omvalt, reken maar dat het DGS never nooit toereikend zal zijn gezien de omvang van de bank. Ook niet wat andere banken dan extra kunnen aanvullen. Hier zal de Franse regering ongetwijfeld er wél voor kiezen om de bank (en diens spaarders) te redden, want dan hebben we het over Pierre & Claire van de boulangerie op de hoek.
https://eur-lex.europa.eu.../?uri=CELEX%3A52015PC0586
Complex verhaal, maar er zijn veel meer garanties dan jij schetst.
Dat verklaart voor mij waarom het voorkomen van Ierse bronbelasting niet gefaciliteerd wordt door TR. Nogal complex namelijk.GroteVoet459 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:34:
[...]
Nee, maar daar gaat het ook niet om. Die Duitse IBAN is voor jou om mee te werken; storten, opnemen en eventueel doorschuiven richting de TR beleggingsproducten.
Maar TR (dus niet jij zelf) zet jouw spaargeld op een Ierse verzamelrekening ("escrow") en dat schijnt in de voorwaarden te staan die je geaccepteerd hebt toen je je aanmelde. En dat creeert mogelijk een hele nieuwe situatie.
Al met al blijft dit enorm verwarrend en ik zou het (voorlopig) niet aanraden aan mensen met ook maar enige twijfel over geld in het buitenland zetten.
Ter illustratie: vandaag er er wéér een blog-update verschenen op https://www.homefinance.n...ening-garantie-en-kosten/ ...
Ik vraag me trouwens af hoe de NL belastingdienst deze constructie beoordeelt vanuit een box3 perspectief. Ben geen expert, maar ik ga twijfelen of dit als spaartegoed of als "overige" met een veel hoger tarief.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Je hebt zeker gelijk dat het in de praktijk heus niet zo plat is als ik het hier heb geslagen, maar de verordening die jij deelt (omvorming van nationale DGS tot Europees DGS) is nog niet afgerond. Dat alle landen het dekkingstarget halen (van meestal 0,80%) is bijvoorbeeld een belangrijk punt. En dat was op 31/12/2021 volgens de officiële data nog lang niet het geval. Zie ook deze info van de ECB hierover.pdukers schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:35:
[...]
Het "too big to fail" is inderdaad een bekend probleem. Gelukkig is dat al erkend en zijn er maatregelen genomen. Zie het Europese depositogarantiestelsel:
https://eur-lex.europa.eu.../?uri=CELEX%3A52015PC0586
Complex verhaal, maar er zijn veel meer garanties dan jij schetst.
Zoals ik het zie blijft het probleem van een SIFI even hardnekkig. Het blijft een groot risico op een dominoeffect en het is nog maar zeer de vraag of je snel genoeg de volgende dominosteen kan weghalen om het tegen te houden. Hopelijk gaat dat met 1 groot Europees DGS makkelijker of sneller dan nu.
Aanvullend: In de praktijk zijn er ook nog andere oplossing om te voorkomen dat het DGS überhaupt moet worden ingeschakeld. Is in Spanje bijv. gebeurd toen Banco Popular op omvallen stond en Santander min of meer deze bank "moest" overnemen. Is ook in Nederland gebeurd (Rabobank nam Friesland Bank over). Bij een kleine of middelgrote bank, kan een grotere speler met voldoende solvabiliteit de kleinere partij relatief makkelijk absorberen.
1) Kleine buffer als spaargeld bij ING
2) Renault Bank via Raisin (1,25%) voor 98% van het spaargeld
3) Overig spaargeld via LeasePlan Bank, klein extra bedrag waar ik Instant bij wil kunnen
Als Raisin goed loopt wil ik ook wat vast gaan zetten voor 6 maanden en 1 jaar, maar eerst maar eens kijken hoe het loopt met een flexibele spaarrekening. Ik wil mijn geld overigens alleen in Nederland, Frankrijk of Duitsland hebben, geeft mij het beste gevoel.
Waar ik nog wel m’n twijfels bij heb, zijn de slechte reviews bij Trustpilot. Wellicht zijn het uitzonderingen, maar het valt op dat de genodigden positief zijn en de rest klaagt.
[ Voor 17% gewijzigd door THE_BASE op 10-01-2023 22:26 ]
24 dec CKV deposito aangevraagd, formulieren ingevuld en geld over gemaakt.
27 dec geld staat op rekening raisin (kerst vertraging?)
27 dec - 5 januari melding op raisin dat documenten nog niet doorgestuurd zijn naar ckv
5 jan-10 jan, documenten zijn doorgestuurd, rekening nog niet actief.
Mis inmiddels dus al 2 weken rente.
Werd niet per gisteren de rente verlaagd bij CKV? Daar zou ik mij meer zorgen om maken dan de 2 weken misgelopen rente.helloitsme schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:34:
Raisin:
27 dec - 5 januari melding op raisin dat documenten nog niet doorgestuurd zijn naar ckv
Als het goed is staat op de deposito aanvraag het rente percentage vermeld. Indien helloitsme aan de gestelde voorwaarden (geld gestort, benodigde formulieren aangeleverd) heeft voldaan voor 9 januari, dan heeft hij recht op 2,9% zoals Raisin zelf aangeeft.RobertMe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:45:
[...]
Werd niet per gisteren de rente verlaagd bij CKV? Daar zou ik mij meer zorgen om maken dan de 2 weken misgelopen rente.
Zelf heb ik 2 januari hetzelfde deposito bij CKV (via Raisin) aangevraagd. Op 6 januari is pas het aanvraagformulier naar CKV verzonden en gisteren 10 januari, het bedrag als transactie verwerkt.
Tot nu nog geen bevestiging van het deposito. Zal vermoedelijk vandaag wel komen.
Op 4 januari een deposito aangevraagd bij Banca Progetto en deze is veel sneller verwerkt, maar ook hier nog niet de officiele bevestiging van.
Raisin heeft naar mijn mening behoorlijke achterstanden opgelopen in de verwerking door de grote toestroom van nieuwe klanten, de feestdagen en daar bovenop een grote hoeveelheid deposito's CKV.
Dat is denk ik ook de reden dat CKV de rente verlaagd heeft, maar momenteel wordt er geen enkel CKV deposito aangeboden.
Is het geld wel al afgeboekt van je Raisin-rekening? In dat geval geldt typisch die datum als de datum van opening.helloitsme schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:34:
Raisin:
Bij mij is 4 jan geld naar Progetto afgeboekt en pas gisteren is de deposito te zien als geopend. Startdatum is wel gewoon 4 jan.
Jouw gekoppelde rekening kun je in de app zien onder instellingen, mijn data, details tegenrekening. Daar zie je de laatste posities van je tegenrekening.Drardollan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:39:
Weet iemand toevallig of het bij Raisin mogelijk is om een soort uitdraai van je rekeningen en deposito's te krijgen? Ik zou graag een bewijs willen hebben dat deze op mijn naam staan en mijn niet-Raisin rekening gekoppeld is.
Van de deposito's krijg je de documenten in je berichtenbox. Ook zou je het transactieoverzicht hiervoor kunnen gebruiken.
Via de website heb je ook de mogelijkheid dit als .csv te exporteren en hetzelfde geldt voor deposito's heb ik hier een tijdje geleden gelezen.
Anoniem: 507752
Ikzelf heb een hele andere ervaring met Raisin. Paspoortcontrole kon bij mij al een paar minuten na registreren. En toen ik ze ooit een keer moest bellen was ik er met 20 minuten doorheen en werd mijn vraag prima beantwoord. Maar snap wel dat je even de kat uit de boom wil kijken.THE_BASE schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:21:
Waar ik nog wel m’n twijfels bij heb, zijn de slechte reviews bij Trustpilot. Wellicht zijn het uitzonderingen, maar het valt op dat de genodigden positief zijn en de rest klaagt.
Bij de rekening die nog 'in behandeling ' is staat wel 2,9% vermeldRobertMe schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:45:
[...]
Werd niet per gisteren de rente verlaagd bij CKV? Daar zou ik mij meer zorgen om maken dan de 2 weken misgelopen rente.
Het enige wat bij tegenstaat van sparen bij TR is dat het lang duurt voordat het weer opgenomen bedrag daadwerkelijk terug op mijn betaalrekening wordt bijgeschreven; eerste opname op 5/1, is uiteindelijk op 11/1 (4(!) werkdagen!?) bijgeschreven.GroteVoet459 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:34:
[...]
Zojuist nóg een bedrag opgenomen als test of dit structureel zo lang duurt.
--- Update m.b.t. die tweede opname:
11/1 opgenomen in de TR app; 14/1 bijgeschreven op mijn betaalrekening. 3 werkdagen dus deze keer.
In de TR app staat bij de transactie: "Geld verzonden naar je referentie-account", waarmee m.i. wordt gezegd dat het geld niet meer bij TR staat 'dus' daar ook geen rente meer over wordt opgebouwd.
De bronbelasting blijkt geen punt van zorg (hier en hier) en qua Box 3 heffing...
...ik zit bij lange na niet boven de €114.000 qua spaar/belegd geld.
[ Voor 11% gewijzigd door nobleone op 13-01-2023 11:02 ]
De spaarpotjes zijn nu als volgt verdeeld:
- 8% op normale spaarrekening voor als snelle beschikbare buffer
- 25% bij LPB (deposito 1 jaar, 1.7%)
- 25% bij LPB (flexsparen, 0,75%)
- 42% bij CB (RentePlus, 0,8%)
- Om minstens 40-50% beschikbaar te houden voor in noodsituaties, ook al verwacht ik het niet op korte termijn nodig te hebben.
- De rest van het spaargeld (50-60%) in deposito's te stoppen (max 1 jaar doorlooptijd)
- Spaargeld binnen NL te houden, al zit ik wel aan BigBank te denken om die te proberen.
- Maximaal 100.000 spaargeld bij 1 bank
Is dit niet allemaal complementair? LPB naar elke willekeurige bank is tegenwoordig ook instant... dus waarom En En En ?Mud schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:46:
De spaarpotjes zijn nu als volgt verdeeld:
- 8% op normale spaarrekening voor als snelle beschikbare buffer
- 25% bij LPB (flexsparen, 0,75%)
- 42% bij CB (RentePlus, 0,8%)
En zou je als het geld langer niet nodig is, mogelijk een deposito ladder kunnen overwegen ?
[ Voor 9% gewijzigd door namliam_eht op 11-01-2023 13:03 ]
De 25% die nog beschikbaar bij LPB wil ik eigenlijk voor einde Q1 in een deposito hebben.namliam_eht schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Is dit niet allemaal complementair? LPB naar elke willekeurige bank is tegenwoordig ook instant... dus waarom En En En ?
En zou je als het geld langer niet nodig is, mogelijk een deposito ladder kunnen overwegen ?
Een deposito ladder zal ik meenemen in de overwegingen!
Idioot lang! Hopelijk wel rente tm 10/01. Gelukkig heeft Younited op Raisin nog geen verlaging aangekondigd, want blijkbaar is de weg van Citibank Deutschland via TR en mijn huisbank naar mijn deposito Younited een lange.nobleone schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Het enige wat bij tegenstaat van sparen bij TR is dat het lang duurt voordat het weer opgenomen bedrag daadwerkelijk terug op mijn betaalrekening wordt bijgeschreven; eerste opname op 5/1, is uiteindelijk op 11/1 (4(!) werkdagen!?) bijgeschreven.
Het spaargeld via TR wordt gestald bij Citibank Ierland, niet in Duitsland.Frankenstein schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Idioot lang! Hopelijk wel rente tm 10/01. Gelukkig heeft Younited op Raisin nog geen verlaging aangekondigd, want blijkbaar is de weg van Citibank Deutschland via TR en mijn huisbank naar mijn deposito Younited een lange.
https://www.homefinance.n...ening-garantie-en-kosten/
En volgens deze website heeft Younited op 3 januari de deposito's met looptijden van 1, 4 en 5 jaar verlaagd met 0,10%.
[ Voor 16% gewijzigd door Elandenmelk op 11-01-2023 17:06 ]
Ik zat nog eens naar die reviews te kijken en zag dat ik ze niet allemaal even serieus moet nemen. De meeste zijn geschreven rond de kerstperiode waar al te merken was dat er drukte was bij Raisin. Ook wordt er geklaagd dat er soms geen Nederlandstalige medewerker is voor de verificatie. Wat waarschijnlijk ook het gevolg is van de onverwachte drukte. Ik kreeg ook een Engels sprekende medewerker. Voor mij geen issue we waren er in 5 min doorheen. Kan me voorstellen dat dat voor sommigen misschien wat problematischer is.THE_BASE schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:21:
Op dit moment is de verificatie afgerond en is de aanvraag van een Renault spaarrekening in behandeling. Het lijkt allemaal iets langer te duren maar uiteindelijk wordt het wel gewoon opgepakt. Ik maak me niet zoveel zorgen. Die drukte zal ook wel weer wat wegebben.
Edit:
Toevallig net even gekeken. De Renault rekening is nu ook geopend, had alleen nog geen notificatie gehad. In totaal dus 15 dagen voor aanvraag raisin inclusief verificatie en aanvraag spaarrekening. Met de kennis dat het druk is en dat ik de aanvraag deed tussen kerst en oud en nieuw valt het allemaal uiteindelijk wel mee.
[ Voor 15% gewijzigd door Jay-B op 11-01-2023 17:31 ]
Ik boek nu iedere maand een bepaald bedrag over naar een 1-jaars deposito van LPB, na 12 mnd valt de eerste weer vrij. Dat werkt echt goed, ervan uitgaande dat de rente nog gaat stijgen. (anders kun je beter alles in 1 deposito stoppen)Mud schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:13:
[...]
De 25% die nog beschikbaar bij LPB wil ik eigenlijk voor einde Q1 in een deposito hebben.
Een deposito ladder zal ik meenemen in de overwegingen!
Precies hetzelfde als jij gedaan , hypotheekrente van 0,7 en 1% netto of zo, daar blijf ik komende 20 jaar vanaf
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 11-01-2023 17:32 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoe lang duurde dat stukje voor jou?Jay-B schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:17:
Edit:
Toevallig net even gekeken. De Renault rekening is nu ook geopend,
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hoe lang duurde het openen van Renault? Ik heb het gisteren aangevraagd.Jay-B schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:17:toon volledige bericht
[...]
Ik zat nog eens naar die reviews te kijken en zag dat ik ze niet allemaal even serieus moet nemen. De meeste zijn geschreven rond de kerstperiode waar al te merken was dat er drukte was bij Raisin. Ook wordt er geklaagd dat er soms geen Nederlandstalige medewerker is voor de verificatie. Wat waarschijnlijk ook het gevolg is van de onverwachte drukte. Ik kreeg ook een Engels sprekende medewerker. Voor mij geen issue we waren er in 5 min doorheen. Kan me voorstellen dat dat voor sommigen misschien wat problematischer is.
Op dit moment is de verificatie afgerond en is de aanvraag van een Renault spaarrekening in behandeling. Het lijkt allemaal iets langer te duren maar uiteindelijk wordt het wel gewoon opgepakt. Ik maak me niet zoveel zorgen. Die drukte zal ook wel weer wat wegebben.
Edit:
Toevallig net even gekeken. De Renault rekening is nu ook geopend, had alleen nog geen notificatie gehad. In totaal dus 15 dagen voor aanvraag raisin inclusief verificatie en aanvraag spaarrekening. Met de kennis dat het druk is en dat ik de aanvraag deed tussen kerst en oud en nieuw valt het allemaal uiteindelijk wel mee.
Hoe gaat TR aan de Ierse belastingdienst bewijzen dat jij geen inwoner van Ierland bent? Dat gaat m.i. enkel met zo'n 8-3-6 formulier. Ik zou pas gerustgesteld zijn als TR zwart-op-wit bevestigt dat ze geen Ierse bronbelasting zullen inhouden én dat ze daarvoor geen aanvullende documentatie nodig hebben (even afgezien van wetswijzigingen na moment van schrijven).nobleone schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:52:
[...]De bronbelasting blijkt geen punt van zorg (hier en hier)
Zie mijn post hierboven:THE_BASE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:35:
[...]
Hoe lang duurde het openen van Renault? Ik heb het gisteren aangevraagd.
Jay-B in "Het spaartopic - Deel 3"
Heb zelf dus een rekening bij VW, ziet er echt slick uit en heb heel veel vertrouwen in de bank van het meest degelijke autobedrijf ter wereld.
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html
Is alles in het Duits? Of ook in het Engels? Als alles in het Duits is, hoe heb jij het afgesloten? Heb je alles doorgelezen of geloof je het wel?Frankenstein schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:55:
@DappereDodo Open dan een rekening bij de Duitse Volkswagen Bank, 6 maanden lang 2.0%, géén bronbelasting. Ter zijner tijd is uiteraard veel duidelijker hoe de wind bij TR waait.
Heb zelf dus een rekening bij VW, ziet er echt slick uit en heb heel veel vertrouwen in de bank van het meest degelijke autobedrijf ter wereld.
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 507752 op 11-01-2023 20:08 ]
[ Voor 140% gewijzigd door ZieMaar! op 13-01-2023 14:59 ]
Bij mij 3 dagen. En Klarna deposito zelfs in 1 dag.THE_BASE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:35:
[...]
Hoe lang duurde het openen van Renault? Ik heb het gisteren aangevraagd.
[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 13-01-2023 14:59 ]
[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 13-01-2023 14:58 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Edit:
Het klopt niet wat ik hierboven zeg. Het betreft een normale rekening, alleen krijg je 2% rente voor de eerste 6 maanden. Daarna krijg je de dan geldende rente:
Voor maximaal EUR 50.000 gedurende zes maanden vanaf de opening van de rekening. Eenmalige aanbieding en exclusief voor nieuwe klanten die al 36 maanden geen daggeldrekening (plusrekening of bestelrekening) hebben bij Volkswagen Bank of Audi Bank. De aanvraag kan slechts aan één persoon worden verstrekt. Per klant kan slechts één TopZins Plus-account worden geopend. Een andere vereiste is dat de aanvrager meerderjarig moet zijn. Na afloop van de actieperiode geldt de op dat moment geldende Plusrekeningrente over de gehele inleg.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 507752 op 12-01-2023 09:32 ]
Ik ontvang 2.00% rente bij VWFS zonder depositorekening. Daarbij spaar ik bij een gerenommeerd en naar ik aanneem financieel sterk bedrijf (Volkswagen Bank) in een land met de hoogste S&P-rating (AAA). Bij Raisin ontvangt u vrij opneembaar thans maximaal 1.25%. Mijn rekening is nu enkele weken geleden geopend. De (maandelijkse) rentebijschrijving is steeds op de 25e van de maand. Nog even wachten op de eerste bijschrijving dus. Alle communicatie verloopt in het Duits.Anoniem: 507752 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:12:
Om 2% te krijgen bij de Volkswagen bank moet je een depositorekening openen. Helaas zie ik niet de meerwaarde ten opzichte van Raisin wat ik nu al gebruik (waarbij je 3% krijgt voor een depositorekening).
Overigens begrijp ik heel goed dat er voorkeur kan zijn voor Raisin. Ik heb er zelf vier deposito's en twee in opening (wat duurt dan lang).
Het afboeken van saldo bij Trade Republic duurt lang (ongeveer vier dagen). Bij VW 1 dag neem ik aan (de norm bij SEPA-overboekingen). Vandaag een kleine afboeking gedaan om dat na te gaan.
@marcelcee Rekening openen duurde bij mij ongeveer twee weken, maar daar zaten de feestdagen tussen. Maar er is wel wat mis bij jou geloof ik. Kreeg binnen 1 dag na video-identificatie een mail met opvragen van woonplaatsgegevens. Vraag het eens na in het Duits via vwbank@vwfs.com
Proces na video-identificatie:
na 1 dag: mail van VW woonplaatsindentificatie
na 1 week: mail van VW: bericht in uw postvak in (op het online account)
na 2 weken (na feestdagen): briefpost van VW: gebruikersnaam en eenmalig wachtwoord
[ Voor 19% gewijzigd door Frankenstein op 12-01-2023 09:24 ]
Dat is zo te lezen het geval voor de eerste 6 maanden, daarna moet je goed kijken naar wat de dan geldende rente is:Frankenstein schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:40:
[...]
Ik ontvang 2.00% rente bij VWFS zonder depositorekening.
Voor maximaal EUR 50.000 gedurende zes maanden vanaf de opening van de rekening. Eenmalige aanbieding en exclusief voor nieuwe klanten die al 36 maanden geen daggeldrekening (plusrekening of bestelrekening) hebben bij Volkswagen Bank of Audi Bank. De aanvraag kan slechts aan één persoon worden verstrekt. Per klant kan slechts één TopZins Plus-account worden geopend. Een andere vereiste is dat de aanvrager meerderjarig moet zijn. Na afloop van de actieperiode geldt de op dat moment geldende Plusrekeningrente over de gehele inleg.
29 december aangevraagd. vannacht was de aanvraag van RCI/Renault ook klaar. Dus sinds vandaag kan ik er optimaal gebruik van maken. Vreemd genoeg kreeg ik vannacht een mail dat het 'in behandeling' was maar na inloggen was het gewoon klaar. De mails lopen blijkbaar een paar dagen achter want de behandeling was dinsdag al gestart.Jay-B schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:41:
@Gunner Had de aanvraag van de rekening al gedaan tijdens verificatie dus die dagen tel ik niet mee. Verificatie was afgerond op 6 jan. Rekening vandaag geopend. Dat is dus 5 dagen (3 werkdagen).
De mails lopen volgens mij een nachtelijke batch. Behalve op het moment dat je iets aanvraagt, die mails krijg je direct in je mailbox. Maar daarna verdwijn je in de queue volgens mijGunner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:13:
[...]
29 december aangevraagd. vannacht was de aanvraag van RCI/Renault ook klaar. Dus sinds vandaag kan ik er optimaal gebruik van maken. Vreemd genoeg kreeg ik vannacht een mail dat het 'in behandeling' was maar na inloggen was het gewoon klaar. De mails lopen blijkbaar een paar dagen achter want de behandeling was dinsdag al gestart.
Ik heb het ook al een paar keer gehad dat ik in de nacht een mail kreeg en het in de ochtend al geregeld was.
Is die video ID check een beetje te doen in steenkolen Duits?marcelcee schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:25:
Voor wat het waard is, heb een week geleden alles t/m de video ID-check bij VW-bank doorlopen. Nog geen enkele reactie ontvangen daarna (ook de spam in de gaten gehouden). Dus het kan even duren, of er zit bij mij wat mis.
Via Raisin doe je een aanvraag. Hoe lang duurt het dan typisch voor je een rekening hebt waar je het bedrag naar toe kunt storten?
Na het storten gaat de deposito tijd lopen en de rekening soort van op slot kan ik me voorstellen.
Dan zijn er deposito’s die automatisch verlengen of die automatisch stoppen? Word het geld dan na de looptijd automatisch terug geboekt naar de rekening die oorspronkelijk gestort heeft?
Als het deposito automatisch beëindigd wordt (/niet automatisch verlengd) wordt dit terug gestort naar de Raisin rekening. Vervolgens moet je het zelf uiteraard weer "toewijzen" door het of naar jouw tegenrekening over te boeken of een nieuw depositie aan te maken, het op een spaarrekening onder Raisin te zetten, .... Overigens heb ik ook een keer een mail gekregen toen ik over het weekend een groot bedrag op de Raisin rekening had staan, dat ze dit automatisch zouden terugboeken als ik er niks mee deed. Maar stond al een transactie voor om naar Renault over te boeken die op vrijdag niet meer was uitgevoerd. Dus na hoe lang ze dat terugboeken doen etc weet ik niet.QuickH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:38:
Kan iemand mij een beetje duidelijkheid geven over het verloop van een deposito? Ik ben aan het overwegen om een korte deposito (3 of 6 maanden) aan te gaan ipv spaarrekening.
Via Raisin doe je een aanvraag. Hoe lang duurt het dan typisch voor je een rekening hebt waar je het bedrag naar toe kunt storten?
Na het storten gaat de deposito tijd lopen en de rekening soort van op slot kan ik me voorstellen.
Dan zijn er deposito’s die automatisch verlengen of die automatisch stoppen? Word het geld dan na de looptijd automatisch terug geboekt naar de rekening die oorspronkelijk gestort heeft?
Mail dat er een vertraging zit in het uitkeren van de (bonus)rente op kwartaal spaarrekeningen. Deze bonusrente heeft (uiteraard) geruime tijd op 0,00% gestaan. Maar hebben ze vorig kwartaal op 0,05% gezet. Die "vertraging" komt vast door een foutieve administratie / bug / ... die lange tijd niet is opgevallen doordat het 0,00% was.
Maar wat doe je dan als een bank waar je een spaarrekening hebt ineens omvalt? Als "de poep de ventilator raakt" ben je dan waarschijnlijk ook al te laat.Anoniem: 507752 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:43:
Iets houdt mij nog steeds tegen om een deposito te nemen. Stel dat de situatie rondom banken ineens verslechtert, dan kan je niet bij je geld en moet je maar hopen dat de bank niet omvalt (en je gebruik moet maken van het noodfonds). Een hele kleine kans dat het gebeurt, ik weet het, maar stel dat het gebeurt dan heb je wel een probleem. Houden jullie hier ook rekening mee of eigenlijk helemaal niet?
En het DGS keert dan ook de rente uit die je eigenlijk had moeten ontvangen. Dus verlies maken er op doe je ook niet (dus het is niet dat als je 50k vastzet en de bank omvalt dat je dan alleen die originele 50k terugkrijgt. Je krijgt dan ook nog wat "extras" voor de opgebouwde (/"misgelopen") rente).
Terechte opmerking. Ergens denk ik dat je vaak eerst nog wel signalen zal ontvangen van enige verslechtering, en dat je dan nog tijd hebt (x dagen) om het geld er snel af te halen. Maar dat is puur een vermoeden en geen zekerheid.RobertMe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:47:
[...]
Maar wat doe je dan als een bank waar je een spaarrekening hebt ineens omvalt? Als "de poep de ventilator raakt" ben je dan waarschijnlijk ook al te laat.
Mijn ervaring met verschillende banken is 4-5 werkdagen vanaf het moment dat het bedrag op je Raisin rekening klaarstaat cq. gereserveerd staat. Als je het bedrag ook nog eerst naar je Raisin rekening moet overboeken, dan vergt het 1-2 werkdagen extra.QuickH schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:38:
Als de signalen naar buiten komen krijg je een enorm sneeuwbal effect en voor jij het weet zou een bank waarschijnlijk al omgevallen zijn.Anoniem: 507752 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:53:
[...]
Terechte opmerking. Ergens denk ik dat je vaak eerst nog wel signalen zal ontvangen van enige verslechtering, en dat je dan nog tijd hebt (x dagen) om het geld er snel af te halen. Maar dat is puur een vermoeden en geen zekerheid.
Tegenwoordig zijn de stresstesten zoals deze door de nationale banken uitgevoerd worden een stuk beter en de criteria waaraan een bank moet voldoen strenger. Maar er kan natuurlijk altijd een bijzondere situatie zijn.
Ook ik was altijd huiverig om een deposito af te sluiten, maar het verschil in rente is gewoon te groot.
Ik heb een compromis gevonden door meerdere kortlopende depositos bij verschillende banken in verschillende landen af te sluiten.
Je kunt kiezen voor Engels of Duits, dus zal voor bijna niemand een belemmering zijn.Thijs82 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:07:
[...]
Is die video ID check een beetje te doen in steenkolen Duits?
Je vroeg of wij rekening houden met een bankencrisis. Dat doe ik niet. De banken staan er nu goed voor. Bij Raisin staat in elk productinformatieblad het volgende:
Betalingsverkeersrisico. In uiterst bijzondere gevallen kan het vrije kapitaalverkeer in de EU worden
beperkt.
Tot nu toe dacht ik dat dit risico exclusief voor internationale transacties was. Is dat zo? Of geldt dit risico ook voor binnenlandse overschrijvingen?
@marcelcee De videoidentificatie bij VW kan in het Engels of Duits, maar wel naar gelang beschikbaarheid van medewerkers bij PostIdent. In mijn geval in het Duits. Als je de taal redelijk / goed verstaat maar niet goed spreekt kom je er wel door.
Het is dan gunstiger als je een deposito met hogere rente hebt en de bank valt om. Je krijgt de hogere rente namelijk toch (tot aan de faillissementsdatum). Althans, als het DGS inderdaad werkt zoals het bedoeld is (uitkering binnen 1-2 weken). Maar goed, je zenuwen moeten ook kunnen dealen met een crash.RobertMe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:47:
En het DGS keert dan ook de rente uit die je eigenlijk had moeten ontvangen. Dus verlies maken er op doe je ook niet (dus het is niet dat als je 50k vastzet en de bank omvalt dat je dan alleen die originele 50k terugkrijgt. Je krijgt dan ook nog wat "extras" voor de opgebouwde (/"misgelopen") rente).
[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 12-01-2023 18:55 ]
Griekenland en Cyprus zijn mooie voorbeelden van hoe je opnames beperkt worden tijdens een crisis.Frankenstein schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:42:
Tot nu toe dacht ik dat dit risico exclusief voor internationale transacties was. Is dat zo? Of geldt dit risico ook voor binnenlandse overschrijvingen?
Maar ook in Italie zou je, aldus Raisin, binnen 10 dagen je geld terug moeten hebben. Bij Icesave heeft dat heel wat langer geduurd bij mijFrankenstein schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:14:
@pdukers Voorzichtigheid is dus geboden. Italië staat er niet heel florissant voor.
Italië Fondo Interbancario di Tutela dei Depositi (FITD) € 100.000 Euro (EUR)
10 werkdagen
bron: https://www.raisin.nl/depositogarantie/
Dat geldt voor alle banken waar Raisin mee werkt. Immers werkt Raisin alleen met banken in de Europese Economische zone. En vervolgens is er een richtlijn / wetgeving die "dit" standaard DGS verplicht: tot 100k en binnen 10 dagen terugbetalen (wordt per 1-1 maximaal 7 dagen, sommige landen verplichten dat nu al).laredo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:52:
[...]
Maar ook in Italie zou je, aldus Raisin, binnen 10 dagen je geld terug moeten hebben. Bij Icesave heeft dat heel wat langer geduurd bij mij![]()
Italië Fondo Interbancario di Tutela dei Depositi (FITD) € 100.000 Euro (EUR)
10 werkdagen
bron: https://www.raisin.nl/depositogarantie/
Edit:
Woops, staat ook letterlijk op de pagina die je linkt.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 12-01-2023 19:59 ]
Kijk maar naar de definitie van de S&P country rating. Die zegt nog niks over de specifieke bank, maar wel iets over de situatie in het land. Italië heeft de rating BBB. Nederland heeft AAA en toch hebben we het aan de staat te danken dat ABN-Amro nog bestaat. Deze bank was namelijk failliet, net als Landsbanki (IceSave).
AAA Hoge kredietwaardigheid.
AA Iets minder hoog maar nog steeds heel betrouwbaar.
A Kredietwaardigheid is kwetsbaar voor veranderingen in de economie.
BBB Instelling zal haar leningen hoogstwaarschijnlijk wel afbetalen.
BB Bij BB beginnen de zogenaamde junk bonds. Deze instellingen lopen een hoog risico.
B
CCC Kwetsbaar. kredietwaardigheid hangt af van de toestand van de economie.
CC Hoge kwetsbaarheid. Lenen staat gelijk aan speculeren.
C Gevaar van faillissement bestaat.
CI Te laat met betalen.
R Instelling staat onder curatele.
SD Instelling heeft een deel van haar schulden niet afbetaald.
D Instelling betaalt niet meer. Meestal is surseance van betaling aangevraagd.
NR Geen rating (not rated)
Check die kaart!
https://disclosure.spglobal.com/sri/
[ Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 12-01-2023 20:47 ]
Ik kan mij niet herinneren dat er in Griekenland banken failliet zijn gegaan. Of ben ik dat vergeten?pdukers schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:00:
[...]
Griekenland en Cyprus zijn mooie voorbeelden van hoe je opnames beperkt worden tijdens een crisis.
Mijn opmerking was in de context van of je nog wel bij geld kan komen als er een grote financiële crisis ontstaat. Ik had helaas niet alles gequote van het bericht waarop ik reageerde, bij deze:mpandroid schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:51:
[...]
Ik kan mij niet herinneren dat er in Griekenland banken failliet zijn gegaan. Of ben ik dat vergeten?
Betalingsverkeersrisico. In uiterst bijzondere gevallen kan het vrije kapitaalverkeer in de EU worden
beperkt.
Waar S&P dan weer geen rekening mee houdt is de EU.Frankenstein schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:20:toon volledige bericht
@laredo Hoogstwaarschijnlijk zul je je geld terug krijgen.
Kijk maar naar de definitie van de S&P country rating. Die zegt nog niks over de specifieke bank, maar wel iets over de situatie in het land. Italië heeft de rating BBB. Nederland heeft AAA en toch hebben we het aan de staat te danken dat ABN-Amro nog bestaat. Deze bank was namelijk failliet, net als Landsbanki (IceSave).
AAA Hoge kredietwaardigheid.
AA Iets minder hoog maar nog steeds heel betrouwbaar.
A Kredietwaardigheid is kwetsbaar voor veranderingen in de economie.
BBB Instelling zal haar leningen hoogstwaarschijnlijk wel afbetalen.
BB Bij BB beginnen de zogenaamde junk bonds. Deze instellingen lopen een hoog risico.
B
CCC Kwetsbaar. kredietwaardigheid hangt af van de toestand van de economie.
CC Hoge kwetsbaarheid. Lenen staat gelijk aan speculeren.
C Gevaar van faillissement bestaat.
CI Te laat met betalen.
R Instelling staat onder curatele.
SD Instelling heeft een deel van haar schulden niet afbetaald.
D Instelling betaalt niet meer. Meestal is surseance van betaling aangevraagd.
NR Geen rating (not rated)
Check die kaart!
https://disclosure.spglobal.com/sri/
Zijn recent niet Griekenland, Italië, Ierland, Spanje en Portugal overeind gehouden met hulp van de rijkere EU leden?
Een aantal van deze landen hebben inmiddels alweer een redelijke rating.
Hopelijk zullen we nooit ontdekken of S&P gelijk hebben......
Dat had ik er wel uit begrepen. Mijn vraag was meer daarop voortbordurend....dus concreet of er toen banken in Griekenland failliet zijn gegaan?pdukers schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:57:
[...]
Mijn opmerking was in de context van of je nog wel bij geld kan komen als er een grote financiële crisis ontstaat. Ik had helaas niet alles gequote van het bericht waarop ik reageerde, bij deze:
[...]
Volgens mij niet. De kapitaalbeperkingen werden juist ingevoerd om failliesementen te voorkomen.mpandroid schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:01:
[...]
Dat had ik er wel uit begrepen. Mijn vraag was meer daarop voortbordurend....dus concreet of er toen banken in Griekenland failliet zijn gegaan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Bx6OHd35Z3Ybk8bVgGPU0jvz.png?f=user_large)
Doe ik dus;
:fill(white):strip_exif()/f/image/qp8oNjLejbF0HZXff4U7264k.png?f=user_large)

edit: ze geven aan dat het optioneel is om vreemde tekens te gebruiken maar het is dus verplicht. Maar dan klopt de melding dus alsnog niet. Verder werd m'n initiele wachtwoord wel zonder vreemde tekens geaccepteerd
[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 13-01-2023 11:28 ]
Bestaat je wachtwoord niet uit meer dan 16 karakters (als ik de bolletjes goed geteld heb)?Gunner schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:25:
Dit is ook een leuke; wachtwoord wijzigen bij Raisin;
[Afbeelding]
Doe ik dus;
[Afbeelding]
edit: ze geven aan dat het optioneel is om vreemde tekens te gebruiken maar het is dus verplicht. Maar dan klopt de melding dus alsnog niet. Verder werd m'n initiele wachtwoord wel zonder vreemde tekens geaccepteerd
Lijkt me dan eerder gewoon een foutje waarbij er 6 staat i.p.v. 16
Oh ja , dat klopt ook nogManzokuSan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:42:
Bestaat je wachtwoord niet uit meer dan 16 karakters (als ik de bolletjes goed geteld heb)?
Lijkt me dan eerder gewoon een foutje waarbij er 6 staat i.p.v. 16
Maar dan idd alsnog fout
LPB heeft slechts 22 reviews. Dat zegt me niets.Frankenstein schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:37:
@THE_BASE LPB heeft een veel slechtere naam op Trustpilot! Trade Republic een hele nette 4.2. Welke financiële instelling haalt dat?
https://nl.trustpilot.com/review/leaseplanbank.nl
1 jaar 2.9%
6 maanden 2.3%
3 maanden 1.8%
Ik ga nog even bedenken wat ik ga doen. Dit is gelukkig wel een betere deal dan bij CKV.
Daarnaast, waarom zou iemand een positieve review gaan schrijven over een bank ? Ik heb daar nog nooit behoefte aan gehad (terwijl ik toch al jaren een 'uiterst tevreden klant' ben van LPB). Reviews op dit soort sites worden toch voornamelijk gedaan door degenen die problemen ergens mee hebben (gehad) of ergens tegenaan willen schoppen.Tweakersnetfan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:22:
[...]
LPB heeft slechts 22 reviews. Dat zegt me niets.
https://nl.trustpilot.com/review/leaseplanbank.nl
Drardollan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:52:
Los van Raisin heb ik nooit gesnapt waarom een wachtwoord een maximaal aantal karakters zou mogen hebben. Je mag er toch vanuit gaan dat wachtwoorden niet in plain text worden opgeslagen? Hashes zijn vast qua lengte zover ik weet (op basis van welke methodiek er gebruikt wordt een lengte natuurlijk), dus het maakt niks uit.
Er is wel een reden voor een maximale lengte. Het berekenen van de hash is "zwaar", vooral als je bv 10.000x doet hashen zodat het lekker lang duurt (om brute forcen / opbouwen rainbow table tegen te gaan). Maar een lange "input" (wachtwoord) maakt het nog veel zwaarder. Maar dat is uiteraard geen reden om de limiet op 16 of 25 of zo te zetten. Een limiet van 100 bv is nog steeds echt ruim zat, en ik denk dat niemand gaat klagen als zijn wachtwoord van 101 tekens te lang is. En de limieten liggen vaak nog hoger, Symfony framework gebruikt meen ik 4096 als maximale lengte.
Banca Progetto biedt een nog hogere rente (3,00% voor 1 jaar, 2,50% voor 6 maanden). Daarnaast zit je bij Orange Bank, ondanks dat het een Franse bank is, met bronbelasting en dus "extra werk" (reden meen ik hier gelezen te hebben is omdat het via de Spaanse tak van Orange Bank verloopt, en Spanje wel bronbelasting heeft).Joris-Jansen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:38:
Via Raisin kan je nu een spaardeposito voordelig afsluiten bij Orange bank.
1 jaar 2.9%
6 maanden 2.3%
3 maanden 1.8%
Ik ga nog even bedenken wat ik ga doen. Dit is gelukkig wel een betere deal dan bij CKV.
Uiteraard is Banca Progetto dan weer wel in Italië gevestigd, dus BBB vs AA.
inderdaad, en de bedrijven moeten betalen om negatieve zaken te beantwoorden, verwijderen of recht te zetten. dat is het verdienmodel.sverzijl schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:52:
[...]
Daarnaast, waarom zou iemand een positieve review gaan schrijven over een bank ? Ik heb daar nog nooit behoefte aan gehad (terwijl ik toch al jaren een 'uiterst tevreden klant' ben van LPB). Reviews op dit soort sites worden toch voornamelijk gedaan door degenen die problemen ergens mee hebben (gehad) of ergens tegenaan willen schoppen.
dus als een bedrijf niet betaalt, gaan ze aan de schandpaal.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Extra werk valt toch wel mee? Raisin zet een formulier voor je klaar, je vult dit in en hoppa; bronbelasting 0%. Zie;RobertMe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Banca Progetto biedt een nog hogere rente (3,00% voor 1 jaar, 2,50% voor 6 maanden). Daarnaast zit je bij Orange Bank, ondanks dat het een Franse bank is, met bronbelasting en dus "extra werk" (reden meen ik hier gelezen te hebben is omdat het via de Spaanse tak van Orange Bank verloopt, en Spanje wel bronbelasting heeft).
Uiteraard is Banca Progetto dan weer wel in Italië gevestigd, dus BBB vs AA.
Bronbelasting
Orange Bank heeft een bankvergunning in Frankrijk, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid. Dit betekent dat Spaanse bronbelasting van toepassing is. Spanje heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kun je vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overleg je voor de opening van je termijndeposito een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van de ondertekende ‘Declaración de Residencia Fiscal’ (Spaanse zelf-verklaring van fiscale woonplaats, lengte: 1 pagina). Dit formulier wordt met instructie bij de aanvraag van je termijndeposito vooringevuld ter beschikking gesteld in je Raisin Online Banking omgeving. N.B.: de zelf-verklaring dient slechts per klant te worden verstrekt – het is niet noodzakelijk om deze voor ieder termijndeposito afzonderlijk te overleggen. Lees meer in het Productinformatieblad.
Dat stelt letterlijk niet veel voor omdat er geen door de NL belastingdienst ondertekende woonplaatsverklaring nodig is. Bij het aanvragen van de Orange Bank rekening krijg je een door Raisin volledig ingevuld formulier toegestuurd. Dat print je uit, je zet je handtekening in het duidelijk door Raisin aangegeven vakje, scant het in naar een pdf en upload het naar Raisin.RobertMe schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Daarnaast zit je bij Orange Bank, ondanks dat het een Franse bank is, met bronbelasting en dus "extra werk" (reden meen ik hier gelezen te hebben is omdat het via de Spaanse tak van Orange Bank verloopt, en Spanje wel bronbelasting heeft).
[ Voor 0% gewijzigd door pdukers op 13-01-2023 16:24 . Reden: typo ]
Vraag die ik nog heb voor hier: om je rekening te definitief te maken moet je het formulier ‘Erklärung zur Steuerpflicht’. Formulier voor 90% zonder problemen kunnen invullen maar juist over de eerste 2 regels twijfel ik namelijk
- TIN / SSN / Steuernummer;
- Kontonummer;
Wat dien ik hier in te vullen?
Tevens viel me op dat de Nederlandse postcode (4 cijfers, 2 letters) niet past om in te vullen. Hoe hebben andere dit opgelost?
Ik had 'm met Acrobat ondertekend en direct weer geupload (wat in mijn geval dan wel sterk op een analoge handtekening lijkt). Dat vonden ze blijkbaar ook primapdukers schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:19:
Dat stelt letterlijk niet vol voor omdat er geen door de NL belastingdienst ondertekende woonplaatsverklaring nodig is. Bij het aanvragen van de Orange Bank rekening krijg je een door Raisin volledig ingevuld formulier toegestuurd. Dat print je uit, je zet je handtekening in het duidelijk door Raisin aangegeven vakje, scant het in naar een pdf en upload het naar Raisin.
Scheelt je weer printen en scannen/foto maken.
We are extending the current exclusive offer. This means you will benefit from an increased interest rate for another month.
In addition, your interest rate will be increased to 2.00% eff. p. a. from 16.01.2023 until end of the campaign!
You can make as many deposits during this period as you wish. Following this offer, our standard interest rate will apply.
Hoef ik minder snel te verhuizen naar TR of VW.Good news for you!
We are extending the current exclusive offer. This means you will benefit from an increased interest rate for another month.
In addition, your interest rate will be increased to 2.00% eff. p. a. from 16.01.2023 until end of the campaign!
You can make as many deposits during this period as you wish. Following this offer, our standard interest rate will apply.
Ik heb het als volgt gedaan om een kip-ei situatie te voorkomen:LGU schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:26:
Eerder vandaag ook gekozen om een rekening te open bij de Volkswagenbank. Het identificatieproces was een fluitje van een cent. Je kunt overigens ook kiezen voor Engelstalige mocht je het Duits te spannend vinden maar het gaat echt over het kopiëren van je ID / paspoort en verifiëren van woonplaats.
Vraag die ik nog heb voor hier: om je rekening te definitief te maken moet je het formulier ‘Erklärung zur Steuerpflicht’. Formulier voor 90% zonder problemen kunnen invullen maar juist over de eerste 2 regels twijfel ik namelijk
- TIN / SSN / Steuernummer;
- Kontonummer;
Wat dien ik hier in te vullen?
Tevens viel me op dat de Nederlandse postcode (4 cijfers, 2 letters) niet past om in te vullen. Hoe hebben andere dit opgelost?
- TIN/SSN/Steuer: mijn BSN-nummer en tussen haakjes erachter gezet "= NL tax number / 'BSN' "
- Kontonummer: leeggelaten
- Postcode: laatste letter maar weggelaten, je moet immers toch wat...
Wel in de mail in het Engels erbij geschreven dat de postcode niet erop paste en dat ik het kontonummer natuurlijk nog niet weet. Plus dat als ze iets missen of iets niet goed is, ik dat graag hoor. Woensdagochtend vroeg ingestuurd en overigens nog niets gehoord, maar dat zal wel kloppen.
Identificatieproces was zeker vlotjes. Als je de keuze hebt, kies gelijk voor die identificate-telefoon-app i.p.v. browser. Webcam van mijn werklaptop was duidelijk niet goed genoeg voor details op een paspoort. En grappig is dat je gesprekspartner in volledig (Deutsche Post?)uniform zit.
Met een beetje hulp van Google translate het formulier ingevuld en tijdens de video ID-check voor een Engelstalige medewerker gekozen. Inderdaad een medewerker in D-Post uniform
Zojuist ook het belastingformulier ingevuld 'Erkärung Steuerpflicht.pdf' en deze incl. elektra- en internet rekening naar het mailadres gestuurd. Moet vast goed komen.
Eens kijken hoelang ze hier voor nodig hebben
Klinkt helemaal goed. Het openen van de rekening duurde bij mij 1 week na insturen van de verklaring. Daarna duurde het nog een week voor ik de post ontving met inlog en tijdelijk wachtwoord.
Vanmorgen bedrag overgeschreven naar VW van mijn Nederlandse huisbank. Zelfde dag nog bijgeschreven. Opdracht van VW naar Nederland gisteravond, werd vandaag bijgeschreven.
Kontonummer. Auftragnummer ingevuld (Ihr Antrag [nummer] zum Plus Konto)
Postcode: niet ingevuld, wel ingevuld bij Ort (postcode en plaats ingevuld)
Je kunt er een klein bedrag laten staan om de rekening aktief te houden
Dat klopt. Maar kan natuurlijk ook dat de bank dat niet terugkoppelt. En bij depositos staat het natuurlijk vast. Dus dan resteren alleen de drie(?) spaarrekeningen.THE_BASE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:28:
Raisin heeft best een prettige app, maar zie ik nergens mijn opgebouwde rente terug?
Ah, oké. Dan zal Renault dat niet terug koppelen. Is natuurlijk leuk om te zien.RobertMe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:43:
[...]
Dat klopt. Maar kan natuurlijk ook dat de bank dat niet terugkoppelt. En bij depositos staat het natuurlijk vast. Dus dan resteren alleen de drie(?) spaarrekeningen.
Bij staat er:Jirure1984 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:06:
Mij valt op dat banca progetto deposito's niet meer worden weergegeven in de raisin app.
Opmerking: vanwege een reeds zeer hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij Banca Progetto. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken.
of zijn die er misschien al?
Voor mensen die nieuw zijn op gebied van sparen: in tijden dat de spaarrente stijgt, hebben Nederlandse banken de neiging om hun spaarrente alleen naar het normale niveau te verhogen voor klanten die daar zelf om vragen. Dit doen ze door dan de spaarrekening om te coderen naar een "geheime" spaarvorm, die een hogere rente heeft dan de spaarvormen die je op internet kunt vinden.
Vanwege de renteontwikkeling de afgelopen jaren is dat al lang niet meer gebeurd, maar in deel 1 van dit topic, 2008, vind je er nog wat verwijzingen naar.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik denk niet dat die gaan komen. De markt is de afgelopen jaren best veranderd door de komst van digitale banken. Banken zitten er niet op te wachten dat klanten contact op gaan nemen.aawe mwan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:49:
Wanneer kunnen we weer "geheime" spaarrekeningen verwachten bij de grote Nederlandse banken,
Voor mensen die nieuw zijn op gebied van sparen: in tijden dat de spaarrente stijgt, hebben Nederlandse banken de neiging om hun spaarrente alleen naar het normale niveau te verhogen voor klanten die daar zelf om vragen. Dit doen ze door dan de spaarrekening om te coderen naar een "geheime" spaarvorm, die een hogere rente heeft dan de spaarvormen die je op internet kunt vinden.
Vanwege de renteontwikkeling de afgelopen jaren is dat al lang niet meer gebeurd, maar in deel 1 van dit topic, 2008, vind je er nog wat verwijzingen naar.
Als ik in de Raisn app naar mijn Renault rekening ga, dan zie ik bij "transacties" elke 3 maanden een bijschrijving van de rente.THE_BASE schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:46:
[...]
Ah, oké. Dan zal Renault dat niet terug koppelen. Is natuurlijk leuk om te zien.
Dan was ik net op tijd. Donderdagavond een 6 maanden deposito aangevraagd en gisteren het geld over geboekt en sinds gistermiddag dan "door gezet" (nadat het geld was bijgeschreven op de Raisin rekening).Spixo schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:16:
[...]
Bij staat er:
Opmerking: vanwege een reeds zeer hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij Banca Progetto. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken.
Viel mij overigens gisteren ook al op dat ze ineens nergens meer te vinden waren.
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 14-01-2023 11:12 ]
Hier ook de aanvraag gedaan en contact gehad met Deutsche Post, daar was alles in orde. Nu denk ik wachten op e-mail om meer informatie aan te leveren zoals ik het van je lees.Thijs82 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:59:
Ik heb vanochtend ook een VW Bank rekening aangevraagd.
Met een beetje hulp van Google translate het formulier ingevuld en tijdens de video ID-check voor een Engelstalige medewerker gekozen. Inderdaad een medewerker in D-Post uniform
Zojuist ook het belastingformulier ingevuld 'Erkärung Steuerpflicht.pdf' en deze incl. elektra- en internet rekening naar het mailadres gestuurd. Moet vast goed komen.
Eens kijken hoelang ze hier voor nodig hebben
Je bedoelt wellicht aanbiedingen voor vermogende spaarders. Ik heb er indirect rond 2008 mee te maken gehad, het is geen spaarrekening maar een achtergestelde lening, wat een soort deposito is, met meer risico's voor de spaarder. Weet je niet wat een achtergestelde lening is, blijf dan weg.aawe mwan schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:49:
Wanneer kunnen we weer "geheime" spaarrekeningen verwachten bij de grote Nederlandse banken,
Of/wanneer het komt? Dat hangt vooral af van de geldkrapte en de ECB. Zolang de ECB aan iedere bank geld wil uitlenen voor -bijvoorbeeld- 2%, gaat geen enkele bank jou meer dan 2% aanbieden. Alleen als de ECB het uitlenen gaat afremmen (tegen een bank zegt: jij mag niet nog meer lenen), dan zullen dit soort spaarvormen weer terugkeren.
Gaat ook over gewone spaarrekeningen. Vijftien jaar geleden had je bv bij ing de Profijtrekening, die niet in de overzichten voorkwam maar die je wel kon afsluiten. Met een hogere rente dan de andere rekeningen.Free rider schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:33:
[...]
Je bedoelt wellicht aanbiedingen voor vermogende spaarders. Ik heb er indirect rond 2008 mee te maken gehad, het is geen spaarrekening maar een achtergestelde lening, wat een soort deposito is, met meer risico's voor de spaarder. Weet je niet wat een achtergestelde lening is, blijf dan weg.
Mag ik vragen wanneer je dit formulier kreeg of hoe je hier aan kwam? Na mijn verificatieproces heb ik niets meer vernomen.LGU schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:26:
Eerder vandaag ook gekozen om een rekening te open bij de Volkswagenbank. Het identificatieproces was een fluitje van een cent. Je kunt overigens ook kiezen voor Engelstalige mocht je het Duits te spannend vinden maar het gaat echt over het kopiëren van je ID / paspoort en verifiëren van woonplaats.
Vraag die ik nog heb voor hier: om je rekening te definitief te maken moet je het formulier ‘Erklärung zur Steuerpflicht’.
Dit topic is gesloten.
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling