Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.215.296 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
ZXRY schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:40:
Iemand ervaring met Easy Savings van Bunq? Ik heb namelijk een Bunq rekening geopend, i.v.m. de spaarrente. 'Helaas' heb ik nu een trial voor Easy Green, welke ik niet hoef. Meteen opgezegd, maar het account wordt pas op 28 januari omgezet naar Easy Savings i.p.v. direct. Kan ik alvast het spaargeld storten, of gaat dat problemen geven bij de omzetting? En blijft de IBAN hetzelfde na omzetting?
Jahoor geen probleem, alles blijft daarna hetzelfde op de opties van de betaalde variant na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 09:39
Iemand ervaring met Easy Savings van Bunq? Ik heb namelijk een Bunq rekening geopend, i.v.m. de spaarrente. 'Helaas' heb ik nu een trial voor Easy Green, welke ik niet hoef. Meteen opgezegd, maar het account wordt pas op 28 januari omgezet naar Easy Savings i.p.v. direct. Kan ik alvast het spaargeld storten, of gaat dat problemen geven bij de omzetting? En blijft de IBAN hetzelfde na omzetting?
Toevallig zat ik hier ook net mee en heb de vraag aan support moeten stellen omdat het niet helemaal duidelijk was. Je moet dus een sub account aanmaken. Alleen een savings sub account ontvangt rente.

Hieronder de volledige reactie van Bunq:
You can receive MassInterest only on a Savings sub-account. Each subscription plan has the option to open one. The difference between the Easy Green and the Easy Savings subscription plans considering the Savings account is the following:

- Easy Green - offers you up to 25 IBANs and you can withdrawal your funds from the Savings sub-account up to 2 times per month. For full benefits list, follow this link: https://together.bunq.com/d/38432

- Easy Savings - you can have only one sub-account, which can only be the Savings one. It's meant for savings purposes only, meaning you won't be allowed to make day-to-day payments and won't be able to have a card. For further information, follow this link: https://together.bunq.com/d/48095

What you can do with your existing Main account is transfer your funds to your existing Savings Account and receive MassInterest on your funds at the beginning of each month.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:44
Mastergo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Waar kan je een lijst vinden welke banken onder dezelfde aanbieders vinden?
Heb nu rabobank en openbank.
Maar overweeg om nog meer rekeningen te openen om mijn spaargeld te stallen.
Maar wil wel gegarandeerd zijn van die 100.000 euro.

ps iemand een raisin link voor korting/bonus? pm me :)
Ik heb zelf eind vorig jaar m'n hele Rabobank spaarvermogen verhuisd naar LPB. Hele fijne aanmeldprocedure en app moet ik zeggen. Ondersteund blijkbaar ook instant payments van 20k? Tenminste, ik maakte zo'n bedrag over en het stond direct bij LPB. Ik dacht dat dit beperkt was tot 2,5k.

Enige is de flex rente van 0,75% op dit moment, dat is niet het hoogste, ook niet hier in NL. Maar alsnog 3x zo hoog als de grootbanken en volgens mij keren ze ook maandelijks uit. Nu nog wachten tot ze verhogen naar 0,9/1,0%, verwacht dat wel deze maand nog. Ow ja, LPB valt onder NL DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:08
Vandaag pas account aangemaakt op Raisin.

Benieuwd of het op tijd gaat rondkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8r3v6tC7p-6lLiLuvI3R7CMpP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZUeYHThS5MDt3SkShZrP6EOi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 23:31
Mooie rente bij Trade Republic!

Ik vroeg me nog af: is er een (administratief) nadeel van veel (buitenlandse) rekeningen hebben?

Ik vind het niet erg om met m'n geld te schuiven wanneer ergens het gras groener is, maar ondertussen wel al een hele set rekeningen (bunq, BigBank, Renault via Raisin, en nu TR) en dat worden er waarschijnlijk nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 507752

Some0ne schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:02:

[Afbeelding]
Verlagen? Hebben ze dan genoeg mensen die interesse tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-04 22:17
Mastergo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Kleine lettertjes. 2% tot 50.000 euro.
En boven de 50.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
Anoniem: 507752 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Verlagen? Hebben ze dan genoeg mensen die interesse tonen?
Dat of ze verwachten de komende periode minder krediet te verstrekken (recessie?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-04 22:17
Hier sindskort Bunq. Geeft geen enkel probleem, gewoon doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Some0ne schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Dat of ze verwachten de komende periode minder krediet te verstrekken (recessie?).
Ja klinkt logisch wat je zegt. Heb op dit moment geen idee waar ik verstandig aan doe. Aan de ene kant kunnen de rentes nog een stuk hoger, aan de andere kant klopt het wat jij zegt: bij een recessie hoef je minder krediet te verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-06 16:10
De vraag is of het nu handig is om je geld vast te zetten bij Trade Republic.

Nadelen: Buitenland...onbekend...slechte service

Hoe snel zullen de grote Nederlandse banken volgen??? Waar je je vermogen met goed gevoel kan achterlaten.

ING...Rabo...etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:45
Atsiz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:20:
Hoe snel zullen de grote Nederlandse banken volgen??? Waar je je vermogen met goed gevoel kan achterlaten.

ING...Rabo...etc.
ING => door de staat gered
Rabo => witwassen
Geeft inderdaad een heel goed gevoel :+

Daarnaast zie ik die gewoon niet volgen. Waarom zouden ze de rente (flink) verhogen terwijl toch "niemand" weg gaat (want ING, Rabo, en niet te vergeten ABN (ook gered door de staat) geven een "goed gevoel"). Nu kunnen ze lekker 0,25% rente uitkeren en het geld bij de ECB stallen met ergens rond de 2% rente? Dat is toch makkelijk verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-06 16:10
RobertMe schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:23:
[...]

ING => door de staat gered
Rabo => witwassen
Geeft inderdaad een heel goed gevoel :+

Daarnaast zie ik die gewoon niet volgen. Waarom zouden ze de rente (flink) verhogen terwijl toch "niemand" weg gaat (want ING, Rabo, en niet te vergeten ABN (ook gered door de staat) geven een "goed gevoel"). Nu kunnen ze lekker 0,25% rente uitkeren en het geld bij de ECB stallen met ergens rond de 2% rente? Dat is toch makkelijk verdient.
Was leuk geweest als we als particulier ons geld bij ECB konden stallen :9 2% lijkt me heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:01
Atsiz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:20:
De vraag is of het nu handig is om je geld vast te zetten bij Trade Republic.

Nadelen: Buitenland...onbekend...slechte service

ING...Rabo...etc.
Dat gevoel had ik tot voor kort ook.....mede met het Icesave verhaal in mijn achterhoofd.
Het meest exotisch was een spaarrekening bij Lloyds....die onder het Duitse DGS valt.

Ik heb echter twee maanden geleden besloten niet meer lijdzaam toe te zien hoe mijn spaarpot steeds kleiner wordt door oplopende inflatie, box 3 heffingen en belachelijk lage rentepercentages bij de Nederlandse grootbanken.
Ik heb eind vorig jaar een rekening bij Raisin geopend en daar nu 40% van mijn spaargeld gestald.
Ongeveer de helft in deposito van maximaal 1 jaar en de andere helft op een spaarrekening van Renault in afwachting van eventuele renteverhoging.

Ter vergelijk: op mijn oude spaarrekeningen (Nederlandse banken + Lloyds) ontvang ik momenteel gemiddeld 0,698737918% rente.
Op het deel dat bij Raisin haal ik een gemiddelde van 1,919802597%

Tel uit je winst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:44
feddesman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Jahoor geen probleem, alles blijft daarna hetzelfde op de opties van de betaalde variant na.
Dank voor de reactie allen, dan boek ik het nu alvast over. En dan laatste vraag, ik neem aan dat het Main account niet meer bruikbaar is na de omzetting? Ik krijg steeds push notificaties om een debit kaart te bestellen, maar dat is nogal zonde voor die 3 weken anders...

[ Voor 3% gewijzigd door ZXRY op 04-01-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
ZXRY schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Dank voor de reactie allen, dan boek ik het nu alvast over. En dan laatste vraag, ik neem aan dat het Main account niet meer bruikbaar is na de omzetting? Ik krijg steeds push notificaties om een debit kaart te bestellen, maar dat is nogal zonde voor die 3 weken anders...
Klopt, alleen je spaargedeelte blijft over.Rente krijg je ook niet over je mainsaldo alleen over je spaarsaldo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
Heb hetzelfde gehad.

Je IBAN blijft hetzelfde. Je kunt gewoon storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ablaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 12:51
Interessant topic!

Ik overweeg om via Raisin een spaardeposito in Frankrijk te nemen (3 jaar, ~3%) voor een bedrag onder de 100k.
Is er een reden om dit vooral niet te doen? Of is er wellicht nog een beter alternatief, waar ik niet aan heb gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 22:55
Ablaze schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:18:
Interessant topic!

Ik overweeg om via Raisin een spaardeposito in Frankrijk te nemen (3 jaar, ~3%) voor een bedrag onder de 100k.
Is er een reden om dit vooral niet te doen? Of is er wellicht nog een beter alternatief, waar ik niet aan heb gedacht?
De redenen kun je wel vinden in eerdere berichten hier. Voornamelijk oplopende rentevergoedingen kun je als nadeel zien om niet nu voor 3 jaar vast te zetten. Maar niemand kan in de toekomst kijken en misschien heb je met 3 jaar vast tegen 3% wel de beste deal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit hadden zowel ik als mijn vriendin ook. Vervelend dat je bij Bunq aangeeft een spaarrekening te willen openen en ze dan toch proberen om je in een betaalde variant te trekken. Zoals in de andere reacties al aangegeven kan je prima alvast geld storten op je spaarrekening. Als het goed is kan je echter ook per de volgende dag je rekening alvast omzetten naar alleen een spaarrekening. Hiervoor moet je je de omzetting die je hebt doorgevoerd even annuleren, alle subrekeningen opheffen en je abonnement opnieuw omzetten naar de spaarrekening. Bij ons beiden kwam er toen te staan dat de omzetting per de volgende dag actief zou zijn en dit is ook netjes doorgevoerd. Ik vond het zelf wel prettig om niet meer in een trial te zitten voor ik met geld ging schuiven (onderbuikgevoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:25
Dick schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Dit hadden zowel ik als mijn vriendin ook. Vervelend dat je bij Bunq aangeeft een spaarrekening te willen openen en ze dan toch proberen om je in een betaalde variant te trekken. Zoals in de andere reacties al aangegeven kan je prima alvast geld storten op je spaarrekening. Als het goed is kan je echter ook per de volgende dag je rekening alvast omzetten naar alleen een spaarrekening. Hiervoor moet je je de omzetting die je hebt doorgevoerd even annuleren, alle subrekeningen opheffen en je abonnement opnieuw omzetten naar de spaarrekening. Bij ons beiden kwam er toen te staan dat de omzetting per de volgende dag actief zou zijn en dit is ook netjes doorgevoerd. Ik vond het zelf wel prettig om niet meer in een trial te zitten voor ik met geld ging schuiven (onderbuikgevoel).
Een (gratis) gezamenlijke spaarrekening is niet mogelijk bij Bunq toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Interessant topic!

Probleem is dat je niet weet of de rente veel verder omhoog gaat of niet. De verwachting is van wel, maar bijvoorbeeld CKV gaat de rente verlagen van 2,9 naar 2%. Ik zag hier iemand verschillende deposito rekeningen hebben die elk op een ander moment aflopen. Vond ik zelf best een goed idee.

Ikzelf zou deel deposito doen, en deel vrij opneembaar. Dan zit je gemiddeld gezien gewoon prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:32
Lassy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Daar heeft een Tweaker iets op gevonden:
Als je een beetje handig bent met de API kan je gewoon een shared savings account aanmaken hoor >:)
Rente wordt dan verdeeld tussen de eigenaren, dus met 1 partner 50/50.
bluewalk in "Discussie over & Ervaringen met bunq"

[ Voor 23% gewijzigd door U123456 op 04-01-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Interessant topic!

Zoals al is gezegd is het een beetje koffiedik kijken. Zelf wil ik mijn geld maximaal 1 jaar vast zetten in een deposito omdat ik nog wel een aantal rente verhogingen verwacht.

Je zou het bedrag op kunnen splitsen in meerdere depositos. Bijvoorbeeld de helft voor 3 jaar en de andere helft op op 1 jaar..leuke puzzel voor Excel. Zo zijner natuurlijk veel meer combinaties te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:25
Dacuuu schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:13:
Ik heb al een jaar een Tade-republic account, toen aangemaakt omdat ze erg leuke bonussen gaven voor nieuwe leden.
Mis ik dan gewoon het geheel van "normaal vrij opneembaar sparen" ... ?
Ik ben gewend dat een gewone spaarrekening bij een Duitse bank Tagesgeld heet.

Maar ik zie bij Trade Republic "Sparpläne" en die lijken gekoppeld aan niet-spaarproducten: Aandelen, ETF of crypto. Je krijgt € 50 gratis "Stock" (EN) of "Aktie" (DE). En bij de Support staan nog referenties aan Depot.

En valt een beleggingsspaarrekening wel onder het DGS? In het AD-artikel zegt een woordvoerder van wel, maar op hun site noemen ze het blijkbaar niet - of ik lees er (weer) overheen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Lassy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Een gratis gezamenlijke spaarrekening is volgens mij inderdaad niet mogelijk bij Bunq. Wij hebben de financiën echter gescheiden en dus ieder een eigen spaarrekening bij Bunq.

Ik twijfel er nog over of ik vanwege de 2% rente wat geld ga stallen bij Trade Republic. De rente is aantrekkelijk, maar uiteindelijk het verschil ten opzichte van Bunq beperkt (50k x 0,7% = 350 per jaar). Het beperkte verschil in combinatie met de toch enigszins vage opzet van Trade Republic (Duits bedrijf, Ierse bank?) doet mij twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Ook ik heb twijfels over Trade Republic.

Ik kwam deze test tegen.
https://www.tagesgeldverg...e-republic-tagesgeld.html

Misschien helpt het jullie bij de besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:14
Some0ne schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:02:

[Afbeelding]
Ik heb mijn deposito bij CKV op 24 december aangevraagd. Helaas is de aanvraag nog steeds 'in behandeling'. Vandaag ook de email gehad omtrent de verlaging per 10 januari. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:14
Spixo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Ik heb mijn deposito bij CKV op 24 december aangevraagd. Helaas is de aanvraag nog steeds 'in behandeling'. Vandaag ook de email gehad omtrent de verlaging per 10 januari. Fingers crossed!
bij mij ook. In de app zie ik dat de documenten nog niet eens zijn doorgestuurd.
duurt wel erg lang / is wel een nadeel van Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
mpandroid schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:20:

Ik kwam deze test tegen.

Die verwijst naar een Duitstalige pagine waar keihard in staat dat je Duitsland moet wonen en belasting betalen: "Du bist mindestens 18 Jahre alt und hast Deinen dauerhaften Wohnsitz in Deutschland mit Steuerpflicht in Deutschland"

Nu de NL-NL-versie benaderd en daar mag ik ook in NL wonen.
Maar eens zien wat er gebeurd bij deze Trader - in ieder geval die € 50 aandelen opstrijken. :P

Verificate alleen tijdens kantooruren en kan tot wel enkele dagen uren ... :'(

[ Voor 6% gewijzigd door GroteVoet459 op 04-01-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:39
helloitsme schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:38:
[...]

bij mij ook. In de app zie ik dat de documenten nog niet eens zijn doorgestuurd.
duurt wel erg lang / is wel een nadeel van Raisin.
Vandaag ook een CKV deposito geopend op Raisin. Klinkt niet echt hoopgevend dat het voor 10-1-2023 gaat lukken. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 09:09
GroteVoet459 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Mis ik dan gewoon het geheel van "normaal vrij opneembaar sparen" ... ?
Ik ben gewend dat een gewone spaarrekening bij een Duitse bank Tagesgeld heet.

Maar ik zie bij Trade Republic "Sparpläne" en die lijken gekoppeld aan niet-spaarproducten: Aandelen, ETF of crypto. Je krijgt € 50 gratis "Stock" (EN) of "Aktie" (DE). En bij de Support staan nog referenties aan Depot.

En valt een beleggingsspaarrekening wel onder het DGS? In het AD-artikel zegt een woordvoerder van wel, maar op hun site noemen ze het blijkbaar niet - of ik lees er (weer) overheen?
Had je deze pagina al gezien?
https://support.traderepublic.com/en-nl/1512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
Voor mij is het duidelijk vwb vrij opneembaar. Alles afgeboekt van Advanzia 1.60%.

Herverdeeld over Volkswagen Bank en Trade Republic, beide 2.00% vrij opneembaar.

Bij Raisin haal ik hetzelfde gemiddelde, 2.02%.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 04-01-2023 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Trishul schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Ik heb zelf eind vorig jaar m'n hele Rabobank spaarvermogen verhuisd naar LPB. Hele fijne aanmeldprocedure en app moet ik zeggen. Ondersteund blijkbaar ook instant payments van 20k? Tenminste, ik maakte zo'n bedrag over en het stond direct bij LPB. Ik dacht dat dit beperkt was tot 2,5k.

Enige is de flex rente van 0,75% op dit moment, dat is niet het hoogste, ook niet hier in NL. Maar alsnog 3x zo hoog als de grootbanken en volgens mij keren ze ook maandelijks uit. Nu nog wachten tot ze verhogen naar 0,9/1,0%, verwacht dat wel deze maand nog. Ow ja, LPB valt onder NL DGS.
Eens hoor, LPB heeft een goed werkende app, instant payments, goed bereikbare klantenservice. Rente mag hoger. Maar ik geef er niet heel veel om, ik ga me niet in allerlei bochten wringen voor een paar honderd euro verschil aan rente. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Na het nodige zoeken wel. Maar de mate waarin dingen "verstopt" zijn op die site is slecht in lijn met de bijna advertorial die ze vandaag in de AD lieten plaatsen. Ondersteuning-pagina's alleen in het Engels terwijl ze zich nu expliciet op de NL-markt willen richten.
Verder lijkt sparen een bijzaak voor ze te zijn (of een manier om broodnodig kapitaal binnen te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Supahted schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Vandaag ook een CKV deposito geopend op Raisin. Klinkt niet echt hoopgevend dat het voor 10-1-2023 gaat lukken. :-(
Begin december duurde mijn deposito aanvraag bij CKV 3 dagen. Ik vermoed dat de feestdagen al dan niet i.c.m. de hoeveelheid aanvragen voor vertragingen zorgen.

Ik heb maandag ook nog een deposito bij CKV aangevraagd tegen 2,9%.

Raisin geeft duidelijk aan dat als je een werkdag voor 10 januari (dus de 9e) alle benodigde voorwaarden voor aanvraag zijn vervuld, je gewoon de 2,9% rente krijgt.
Opmerking: Vanaf 10-01-23 geldt een nieuw rentetarief van 2% p.j. in plaats van 2.9% p.j

Om het huidig geldende rentetarief van 2.9% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 10-01-23 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 10-01-23 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 2% p.j. Indien u dit niet wilt, kunt u uw aanvraag intrekken onder ‘Mijn Raisin’ > ‘Mijn producten’ > ‘Deposito sparen’ > ‘Details’ van het betreffende termijndeposito > ‘Aanvraag intrekken’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
GroteVoet459 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Na het nodige zoeken wel. Maar de mate waarin dingen "verstopt" zijn op die site is slecht in lijn met de bijna advertorial die ze vandaag in de AD lieten plaatsen. Ondersteuning-pagina's alleen in het Engels terwijl ze zich nu expliciet op de NL-markt willen richten.
Verder lijkt sparen een bijzaak voor ze te zijn (of een manier om broodnodig kapitaal binnen te halen).
Als ik een hogere rente kan krijgen is voor mij de rest bijzaak. TR biedt deze rente in de breedte in alle landen waar ze actief zijn. Het zou mooi zijn, maar het kost ook een hoop, om heel Europa in zijn moerstaal te woord te staan. Tegenwoordig beheerst iedereen voldoende Engels. Zo niet, blijf lekker bij LPB. Eh ik bedoel natuurlijk Bunq of Renault _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
mpandroid schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:46:
Raisin geeft duidelijk aan dat als je een werkdag voor 10 januari (dus de 9e) alle benodigde voorwaarden voor aanvraag zijn vervuld, je gewoon de 2,9% rente krijgt.
Denk dat dit voor mij niet meer gaat lukken. Op dit moment is er nog geen IBAN bekend, dus kan ik geen geld storten. Voordat het geld op de rekening staat, verwacht ik ook minimaal 1 dag verder te zijn en in het weekend zal er niks gebeuren.

Mocht het niet lukken, dan kijk ik rustig verder. Onderstaande maakte de FED vanavond bekend:
Nadat de notulen van de decembervergadering van de Federal Reserve gepubliceerd waren verloren de indices, maar niet genoeg om de dag te kantelen. Uit de notulen bleek dat de centrale bank niet van plan is de rentes in 2023 te verlagen. Dat hadden de markten wel ingeprijsd.
Bron: FD.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:44
Frankenstein schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:13:
Voor mij is het duidelijk vwb vrij opneembaar. Alles afgeboekt van Advanzia 1.60%.

Herverdeeld over Volkswagen Bank en Trade Republic, beide 2.00% vrij opneembaar.
Goh 2% vrij opneembaar. Dit gaat de goede kant op.

PS. waarom geen Consorsbank met 2.1%?

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 05-01-2023 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:19
THE_BASE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Eens hoor, LPB heeft een goed werkende app, instant payments, goed bereikbare klantenservice. Rente mag hoger. Maar ik geef er niet heel veel om, ik ga me niet in allerlei bochten wringen voor een paar honderd euro verschil aan rente. :)
Sommige exotische banken die hier genoemd worden dan geef ik je gelijk. Maar Raisin en in mijn geval BigBank zijn echt mega eenvoudig. Ik had binnen een paar dagen een werkend account. 1,3% vrij opneembaar en nu 2,7% deposito (1 jaar vast).

En ja, ik heb ook nog een deel bij LPB laten staan.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 02:46:
[...]

Goh 2% vrij opneembaar. Dit gaat de goede kant op.

PS. waarom geen Consorsbank met 2.1%?
Mijn aanvragen bij Volkswagen Bank en Consorsbank liepen tegelijk. Volkswagen kwam gemakkelijker over vwb woonplaatsidentificatie. Die heb ik een telefoonnota, energienota en afschrift van de tegenrekening verstrekt. Consorsbank vraagt om een formeler document in het Duits, Engels, Frans of Spaans, zoals een uittreksel BRP. Dat aanvragen kost ook iets (tijd en geld).

Beide hebben een tijdelijk aanbod. Beter om er in serie gebruik van te maken dan parallel. En TR vult het stukje boven 50k nu mooi aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 05-01-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
LuPo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 05:52:
[...]

Sommige exotische banken die hier genoemd worden dan geef ik je gelijk. Maar Raisin en in mijn geval BigBank zijn echt mega eenvoudig. Ik had binnen een paar dagen een werkend account. 1,3% vrij opneembaar en nu 2,7% deposito (1 jaar vast).

En ja, ik heb ook nog een deel bij LPB laten staan.
Bij BigBank komt er iemand langs om je ID te scannen zie ik na registratie...is dat gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
(een mooi nieuw jaar gewenst)

[ Voor 106% gewijzigd door Frankenstein op 05-01-2023 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:27
Lassy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Bij BigBank komt er iemand langs om je ID te scannen zie ik na registratie...is dat gebruikelijk?
dat is volgens mij vast gelegd wettelijk in Estland een fysieke identificatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:19
[...]

Ja, in Nederland moet dat nu ook (ID controle/registratie): https://www.rijksoverheid...heeft%20met%20geldstromen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
[...]Bij BigBank komt er iemand langs om je ID te scannen zie ik na registratie...is dat gebruikelijk?
Heel veilig door AMP. ABN-Amro, ASN Bank en Tele2 doen dit ook via dezelfde firma. In Duitsland kan het online maar ook via een bezoek aan een postkantoor. Dit laatste zou in elk land een goede manier zijn, ook bij ons. Net als overschrijven motorvoertuig.

[ Voor 22% gewijzigd door Frankenstein op 05-01-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Bij Bunq en Trade Republic kan de ID check online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 19:27
mpandroid schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:20:

Ik kwam deze test tegen.

Wat zijn jouw twijfels dan? als ik het linkje zo doorlees zie ik eigenlijk geen waarschuwingssignalen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
KnuCha schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Wat zijn jouw twijfels dan? als ik het linkje zo doorlees zie ik eigenlijk geen waarschuwingssignalen ofzo
Mijn belangrijkste twijfel is de aard van het bedrijf. Het is geen bank.....tevens is maar de vraag hoe lang die rente zo blijft......

Puur op gevoel doe ik het nu dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mpandroid op 05-01-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassy
Inmiddels heb ik een Bunq spaarrekening (Easy Savings) geopend, maar op mijn gebruikerspagina mis ik informatie zoals de huidige rentestand...kan iemand mij overtuigen dat dit geen probleem is?

[ Voor 4% gewijzigd door Lassy op 05-01-2023 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
Lassy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:38:
Inmiddels heb ik een Bunq spaarrekening (Easy Savings) geopend, maar op mijn gebruikerspagina mis ik informatie zoals de huidige rentestand...kan iemand mij overtuigen dat dit geen probleem is?
Klopt, dit zit momenteel gewoon niet in de app. Het huidige rentepercentage kan je omslachtig vinden door naar je 'Plan' te gaan, op meer info te tikken en dan naar een groot pricing document (PDF) te gaan. Je huidige 'verdiende' rente is nergens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Ik las bij een AD artikel over Trade Repuclic de volgende vraag van een lezer

"Hoe zit het met bronbelasting bij Trade Republic, het geld staat immers in Ierland. En wordt geld op een beleggingsplatform gezien als belegging of spaargeld in het nieuwe box 3 stelsel? Als het als belegging wordt gezien dan mag je je rente netjes inleveren bij de belastingdienst"

iemand een idee over deze vraag?

link naar artikel (is wel een premium artikel helaas) https://www.ad.nl/geld/sp...963417&placement=21038069

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
KnuCha schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:46:
Ik las bij een AD artikel over Trade Repuclic de volgende vraag van een lezer

"Hoe zit het met bronbelasting bij Trade Republic, het geld staat immers in Ierland. En wordt geld op een beleggingsplatform gezien als belegging of spaargeld in het nieuwe box 3 stelsel? Als het als belegging wordt gezien dan mag je je rente netjes inleveren bij de belastingdienst"
Per https://support.traderepublic.com/en-nl/1512 (is er nog? niet in het Nederlands):
* Cash deposited to our partner banks are protected under the Directive on Deposit Guarantee Schemes (DGS) (Einlagensicherung) for up to 100.000 €.
* A capital gains tax is withheld for all customers in Germany. For international customers, no taxes are withheld on interest. It’s up to you to declare interest income in your tax return according to your local tax laws.
De TR bank is een Duitse bank - volgens mij doe je als klant niet rechtstreeks zaken met de partnerbank in Ierland (Citi), zoals bijvoorbeeld "loket-bank" Raisin.

Maar het duidelijk dat er meer mensen dergelijke vragen hebben ...

Je kunt *ook* beleggen via deze bank, maar je niet-belegde geld staat op een spaarrekening. Beleggingen vallen trouwens ook niet onder het DGS (die verzekerde € 100K)

UPDATE: https://www.spaarrekening...rade-republic-sparen.aspx zegt
ook dat het om een Ierse spaarrekening gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-01-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
GroteVoet459 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:01:

Je kunt *ook* beleggen via deze bank, maar je niet-belegde geld staat op een spaarrekening. Beleggingen vallen trouwens ook niet onder het DGS (die verzekerde € 100K)
Dit doet mij dus aan een beleggingsrekening denken en niet een spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
mpandroid schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:29:
[...]
Dit doet mij dus aan een beleggingsrekening denken en niet een spaarrekening.
Zoals per:
You can earn 2% p.a. interest on any uninvested cash, free of charge, simply by depositing money into your cash account.
...
- Uninvested cash is any cash in your account that you haven't invested or spent yet, including blocked amounts stored for limit orders. Deposits and withdrawals of your cash are possible at any time.
- You can earn interest on your balance of up to 50.000 €. There is no minimum cash balance amount necessary to participate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Ik heb voor nu toch maar even gekozen voor de Bunq rekening met de gratis optie.
Nu heb ik een maand lang een "green" account en deze al gewijzigd naar gratis.

kan ik zo als de verificatie gelukt is al mijn geld overmaken vanuit de SNS?
het geld moet daar weg :P kost 2,55 per maand en de rente is belachelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:36
Vraagje over het registreren bij Raisin: ik heb de video verificatie doorlopen. Echter blijft er in mijn account staan dat ik deze nog moet doen. Hoort dit even te duren voordat het is verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:21
Bunq heeft de spaarrente verhoogd van 1,05 naar 1,31. https://nl.bunq.com/benefits/massinterest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Ja, het kan even duren voordat de video identificatie verwerkt is net zoals het adresbewijs.

Tot die tijd blijft er inderdaad staan dat je de video identificatie nog moet uitvoeren en een adresbewijs aanleveren.

Dat was in ieder geval bij mij zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[...]

Per https://support.traderepublic.com/en-nl/1512 (is er nog? niet in het Nederlands):

[...]

De TR bank is een Duitse bank - volgens mij doe je als klant niet rechtstreeks zaken met de partnerbank in Ierland (Citi), zoals bijvoorbeeld "loket-bank" Raisin.
Misschien denk ik te simpel, maar is niet alleen het voor jouw specifieke IBAN rekeningnummer waar je het geld naar overmaakt van belang. Is het Duits of Iers? Als je geen persoonlijk IBAN rekeningnummer krijgt, dan wordt het niet als spaartegoed gezien voor box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Frankenstein schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:13:
...
...
Had je al een account by Trade Republic, of heb je die recent geopend?

Indien dat laatste - wat was de doorlooptijd?
En bij welk land hoort je IBAN van de spaarrekening waar je stort/afboekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
Trishul schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Volgens mij kan je elk bedrag instant overboeken naar LPB, alleen terugboeken van grote bedragen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niq
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 12:25

niq

Eet nooit gele sneeuw!

GroteVoet459 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Had je al een account by Trade Republic, of heb je die recent geopend?

Indien dat laatste - wat was de doorlooptijd?
En bij welk land hoort je IBAN van de spaarrekening waar je stort/afboekt?
Bij mij laat TR een Duitse IBAN zien.

https://nl.iban.com/iban-checker:

Account Number check digit is correct
IBAN Check digit is correct
IBAN structure is correct
IBAN Length is correct

Bankgegevens
BANK Citibank Europe Germany Branch
BIC CITIDEFF
BRANCH -
ADDRESS Reuterweg 16
CITY Frankfurt am Main
ZIP 60038
COUNTRY Germany (DE)

Ondersteuning voor SEPA-schema's
SCT/SDD CORE/SDD B2B/SCC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 22:55
Kleine storting gedaan (gisteren) naar Trade Republic. Vandaag een mailtje dat ze de storting niet accepteren omdat de naam niet overeenkomt. Bij TR moet je al je voornamen voluit geven. En dat is bij mijn tegenrekening afgekort. Dus ik denk dat ik TR maar even laat voor wat het is. Of er moet nog wat versoepeld gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Iemand zin om Trade Republic topic aan te maken? Zijn nogal wat vragen en onduidelijkheden en de interesse voor 2% lijkt me groot genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 09:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Als het inderdaad een Ierse rekening is, dan krijg je volgens mij wel te maken met Ierse bronbelasting op de uitbetaalde rente (20%). Toch?

Dat kun je als NL-er trouwens voorkomen vanwege het belastingverdrag tussen Ierland en NL. Vereist wel dat je een formulier moet invullen. Benieuwd of/hoe TR dit gaat faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Iemand daar geeft in de comments ook aan:
Over bronbelasting heb ik het volgende kunnen vinden: "A capital gains tax is withheld for all customers in Germany. For international customers, no taxes are withheld on interest. It’s up to you to declare interest income in your tax return according to your local tax laws." zie https://support.traderepu...terest-on-my-cash-balance

Er wordt dus geen bronbelasting ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@jojost1 Voor Duitse rekeningen klopt dit. Maar je geld wordt gestald bij een Ierse bank en rekening die op jouw naam staat (als het goed is). De Ierse bank zal de Ierse bronbelasting inhouden tenzij je een woonplaatsverklaring indient.

Dit speelt ook voor rentebetalingen bij de broker Interactive Brokers. Na een verhuizing van de rekeningen van de UK naar Ierland worden de klanten nu ook geconfronteerd met bronbelasting op rentebetalingen die de broker moet inhouden tenzij men een woonplaatsverklaring aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 23:37
Als je via de app een rekening opmaakt krijg je alleen de optie te zien voor een aantal betaalde rekeningen. De bovenste is een persoonlijke rekening met bankkaart. Hoe kun je de gratis spaarrekening bij Bunq aanmaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8qZ2jl7Stw1XfXoXEwXQ77TLKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/81qN7FS8otL3uduUYTKFmD7O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Cobb op 05-01-2023 15:10 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Cobb schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Als je via de app een rekening opmaakt krijg je alleen de optie te zien voor een aantal betaalde rekeningen. De bovenste is een persoonlijke rekening met bankkaart. Hoe kun je de gratis spaarrekening bij Bunq aanmaken?

[Afbeelding]
Volgens mij gewoon de bovenste, en daarna via profiel kan je een plan selecteren, en kies daaruit voor bunq Easy savings

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Some0ne
Mogelijk enkele werkdagen vertraging in rekeningopening
Geachte klant, geïnteresseerde,

Vanwege het zeer hoge aantal aanvragen ondervindt u mogelijk een aantal werkdagen vertraging in de opening/bevestiging van uw Raisin-rekening (Raisin Bank) en/of uw deposito bij CKV Spaarbank.

Wij werken hard om de achterstand zo spoedig mogelijk weg te werken. Onze excuses voor het ongemak en we danken u voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Uw Raisin team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Laatst online: 03-03 22:16
Ik denk er over na om ook een spaarrekening te openen bij Bunq vanwege de aantrekkelijke rente.

Het meeste heb ik wel uitgezocht maar er zijn nog een paar dingetjes die ik nergens kan vinden.

Als ik ga voor de gratis easy savings rekening dan staat er dat ik 2x per maand geld mag opnemen.

Wat ik graag zou willen weten is: zijn dit door bunq zelf bepaalde vaste momenten of kan ik ze zelf kiezen maar slechts 2x per maand?

En wat is het limiet voor deze opnames, hoeveel mag ik maximaal per keer opnemen.

Weet iemand deze dingen toevallig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
[...]

[...]

De TR bank is een Duitse bank
TR is een broker, geen bank. Tegoeden die niet belegd zijn, zijn door TR ondergebracht bij een bank: Citibank (Ierland of Duitsland) of Deutsche Bank (Duitsland) - welke en waar precies is mij ook nog niet duidelijk. Het tegoed is beschermd door een DGS. Daarom is het voor de NL fiscus spaargeld en niks anders. En zelfs als het dat niet zou zijn dan hebben we nog bijna 9 maanden (of zelfs meer) om rente te ontvangen en het saldo af te boeken i.v.m. peildatumarbitrage.

Bronbelasting is volgens mij ook een fabel en als dat niet zo is, dan weten we dat ultimo 1 februari 2023 (de eerste rentebijschrijving).

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 05-01-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 20:31
Interessant topic!

Een reden zou kunnen zijn dat de gemiddelde rente komende drie jaar hoger is dan 3 Procent . Ik zelf heb gekozen om een deel voor een jaar vast te zetten en het overige deel op een internetspaarrekening (ook Renault) te zetten. En nu maar wachten tot de rente verder stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Rixos schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:11:
Als ik ga voor de gratis easy savings rekening dan staat er dat ik 2x per maand geld mag opnemen.

Wat ik graag zou willen weten is: zijn dit door bunq zelf bepaalde vaste momenten of kan ik ze zelf kiezen maar slechts 2x per maand?
Je mag zelf kiezen. (In mijn ervaring kan ik het zelfs vaker dan 2x per maand doen, zowel 'handmatige' overboekingen als automatische incasso afschrijvingen van de spaarrekening.. not sure of dat een bugje is, of dat de '2x per maand' communicatie enkel is om bestaande bunq klanten te ontmoedigen om hun geld in savings accounts te zetten..)
Rixos schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:11:
En wat is het limiet voor deze opnames, hoeveel mag ik maximaal per keer opnemen.
Dit mag je ook zelf kiezen: tussen €0,01 en alles :) (er staat in de app een grote knop om alles in 1x op te nemen, ik vermoed om een beetje te ontmoedigen dat geld er in stukjes af te halen oid. Je kan met de 'betalen' knop gewoon any bedrag invullen in elk geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 20:31
JeyJey schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:15:
Vraagje over het registreren bij Raisin: ik heb de video verificatie doorlopen. Echter blijft er in mijn account staan dat ik deze nog moet doen. Hoort dit even te duren voordat het is verwerkt?
Heel verwarrend , had ik ook. Maar kwam goed na drie werkdagen. Je moet ook je adresgegevens doorsturen door een pdfje van afschrift van de belastingdienst of je bank op te loaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
vipo10 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Heel verwarrend , had ik ook. Maar kwam goed na drie werkdagen. Je moet ook je adresgegevens doorsturen door een pdfje van afschrift van de belastingdienst of je bank op te loaden.
Of RDW uittreksel met alleen adresgegevens, hoef je ook geen informatie te gaan blurren die je niet wilt meesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 12:32
Frankenstein schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:11:
Bronbelasting is volgens mij ook een fabel en als dat niet zo is, dan weten we dat ultimo 1 februari 2023 (de eerste rentebijschrijving).
Dat weet je niet helemaal zeker, bij IB kwamen ze er zelf bijv. ook pas bijna een jaar na opstappen achter dat de Ierse belastingdienst wilde dat ze dat geld gingen inhouden, en dan gaat dat gewoon met terugwerkende kracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:44
Dick schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:32:
[...]

Heb het geprobeerd, werkte bij mij helaas niet. Sterker nog, mijn trial is van 28 januari naar 4 februari verlengd nu 8)7

Inderdaad vervelend dat je die trial niet gewoon meteen kan opzeggen/afwijzen. Je wordt ook meteen in het duurste pakket geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een nieuwe deposito geopend van 1 jaar looptijd (tussendoor te sluiten maar dan gooi je de rente weg als de looptijd nog niet voltooid is) met een rente vergoeding van 8,15%. Grootste punt is dat het in PLN genoteerd is (ik woon in PL en krijg dus loon uitbetaald in PLN), daardoor niet echt ideaal voor EUR gebaseerde mensen (dan is de wisselkoers toch een behoorlijk risico op die looptijd). Een EUR deposito bij deze bank is met 0,01% rente verre van ideaal.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:39
JeyJey schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:15:
Dit had ik ook. Het duurt even voordat de registratie helemaal is verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Supahted schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Dit had ik ook. Het duurt even voordat de registratie helemaal is verwerkt.
Same here. Ik had net net voor de kerst aangemaakt. Er ging een weekend en kerstdag overheen voordat registratie gelukt was. Zag toen idd ook nog staan dat verificatie nog moest worden gedaan. Kwestie van geduld (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:22
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:36:
Een nieuwe deposito geopend van 1 jaar looptijd (tussendoor te sluiten maar dan gooi je de rente weg als de looptijd nog niet voltooid is) met een rente vergoeding van 8,15%. Grootste punt is dat het in PLN genoteerd is (ik woon in PL en krijg dus loon uitbetaald in PLN), daardoor niet echt ideaal voor EUR gebaseerde mensen (dan is de wisselkoers toch een behoorlijk risico op die looptijd). Een EUR deposito bij deze bank is met 0,01% rente verre van ideaal.
Dat is inderdaad een aardig valutarisico en ik vraag mij af of je er als Nederlander wel terecht kunt.
Als je dan toch wat wilt lopen gokken met hogere rentes op vreemde valuta, dan heb je altijd nog de Turkse Lira die je kunt aanhouden bij een bank met Nederlandse bankvergunning: https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:36:
Dat is ongeveer de courante interest op 1 jaar vast in Polen momenteel, als ik dat zo zie op:
https://www.bankier.pl/sm...osciowe#/10000/12/M/2/2/1

Het lijkt me een prima rentevergoeding in relatie tot het valutarisico. De Zloty verloor de afgelopen vijf jaar gemiddeld 2.5% per jaar op de Euro. Die tendens oogt stabiel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51
Ook maar eens aangemeld bij Raisin. De rentes zijn hoger dan mijn hypotheekrente, zou wel gek zijn om dan extra te gaan aflossen. Dan beter in een kort deposito, kan ik na een tijdje weer bij mijn geld én het levert meer op, ook nog eens hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
The__Virus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:49:
Ook maar eens aangemeld bij Raisin. De rentes zijn hoger dan mijn hypotheekrente, zou wel gek zijn om dan extra te gaan aflossen. Dan beter in een kort deposito, kan ik na een tijdje weer bij mijn geld én het levert meer op, ook nog eens hypotheekrenteaftrek.
Gelijk heb je .....ook ik heb nog steeds een klein restant hypotheek gehouden. Voornamelijk omdat ik nog steeds bang ben dat men de overwaarde van je huis in box 3 wil gaan belasten. Bij iedere verkiezingen komt dit onderwerp weer op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:09
ZXRY schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Heb het geprobeerd, werkte bij mij helaas niet. Sterker nog, mijn trial is van 28 januari naar 4 februari verlengd nu 8)7

Inderdaad vervelend dat je die trial niet gewoon meteen kan opzeggen/afwijzen. Je wordt ook meteen in het duurste pakket geduwd.
Dat is vreemd. Ik heb 4 januari een account aangemaakt bij Bunq, werd inderdaad een Easy Green. Daarna kon ik mijn profiel aanpassen naar Easy Savings waarna er stond dat mijn trial 5 januari af zou lopen en de volgende dag was mijn abbonement inderdaad omgezet naar Easy Savings.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Rubert schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Dat is vreemd. Ik heb 4 januari een account aangemaakt bij Bunq, werd inderdaad een Easy Green. Daarna kon ik mijn profiel aanpassen naar Easy Savings waarna er stond dat mijn trial 5 januari af zou lopen en de volgende dag was mijn abbonement inderdaad omgezet naar Easy Savings.
Zelfde hier, alleen heb ik niet gewacht tot mijn account werd omgezet door Bunq. Puur principe, maar ze adverteren met Easy Savings en dat het gratis is, vervolgens willen ze je van alles aansmeren en moet je acties uitvoeren om alles om te zetten (en kon ook geen geld storten - kreeg de melding dat je dan ander account moest hebben). Met zulke partijen ga ik niet in zee en daarom heb ik meteen alles opgezegd. Zit nu bij Raisin en bevalt mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catillus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-06 17:27
Ook de Volkskrant heeft een artikel vandaag over buitenlandse banken achter NL spaargeld (vermoed achter paywall):

https://www.volkskrant.nl...lijven-oppotten~bcda729d/

Over o.a. nieuwe rentespeler Trade Republic:

Opvallende toetreder was deze week Trade Republic, dat vanuit Duitsland opereert en 2 procent rente biedt. Dit in de hoop dat Nederlandse spaarders die zich melden ook gaan beleggen.

Sparen bij deze banken is niet alleen aantrekkelijker, maar bovenal net zo veilig als bij een Nederlandse bank. In heel de Europese Unie geldt het depositogarantiestelsel, waarmee spaargeld tot 100 duizend euro is verzekerd, mocht een bank failliet gaan.

Ik had er woensdagochtend een account geopend, ging heel vlot (10 minuutjes). IBAN inderdaad Duits (BIC = CITIDEFF). Inmiddels ook één euro naar overgemaakt en die deed er een ruime werkdag over. Dus dat wordt weer knaken sleuren van Advanzia Luxemburg naar Trade Republic via de ING-rekening... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:35
Ik had er woensdagochtend een account geopend, ging heel vlot (10 minuutjes). IBAN inderdaad Duits (BIC = CITIDEFF). Inmiddels ook één euro naar overgemaakt en die deed er een ruime werkdag over. Dus dat wordt weer knaken sleuren van Advanzia Luxemburg naar Trade Republic via de ING-rekening... :/
Goed om te lezen dat het wel goed kan gaan ik heb eergisteren getracht een rekening te openen maar toen ik bij de stap verificatie uitkwam bleef de webpagina leeg (trackers/cookies?!?/ storing). Nu wordt ik doorgestuurd naar de app maar zodra ik daar inlog met pincode zegt hij dat ik bij stap verificatie ben (heb nog niks kunnen uploaden) en dat men erna aan het kijken is. Maar heb nog niks gestuurd dus valt weinig te kijken ;-). Heb contact gehad met support afdeling (via mail kan geen tel. nr. vinden) en redelijk snel antwoord gehad maar kan niks met de antwoorden. 1ste reactie was "oh ik zie dat het al opgelost is, fijne dag nog" maar er was niks veranderd en tweede reactie was (nadat ik screenshots opgestuurd heb en de bewijzen die je normaal gesproken kunt uploaden) probeer eens 4g of wifi, verwijder de app en probeer opnieuw, zet de telefoon op nederlands en geolocatie op nederland.

Heb 4g uitgeprobeerd zelfde resultaat.
App verwijderd en opnieuw geinstalleerd -> zelfde resultaat
Bij instelling van app is niks te vinden over gps/locatie dus valt niks te veranderen.

Dus nogmaals de screenshots gestuurd en verzoek gedaan om goed te onderzoeken of account te openen aan de hand van de documenten die ik al opgeleverd had. Nog niks van gehoord maar tot op heden nog niet echt een positief gevoel over. (Heb ervaring met raisin/ openbank / n26 en recent met advanzia, de eerste 3 ging prima en advanzia na paar keer telefonisch contact ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51
Wingie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Goed om te lezen dat het wel goed kan gaan ik heb eergisteren getracht een rekening te openen maar toen ik bij de stap verificatie uitkwam bleef de webpagina leeg (trackers/cookies?!?/ storing). Nu wordt ik doorgestuurd naar de app maar zodra ik daar inlog met pincode zegt hij dat ik bij stap verificatie ben (heb nog niks kunnen uploaden) en dat men erna aan het kijken is. Maar heb nog niks gestuurd dus valt weinig te kijken ;-). Heb contact gehad met support afdeling (via mail kan geen tel. nr. vinden) en redelijk snel antwoord gehad maar kan niks met de antwoorden. 1ste reactie was "oh ik zie dat het al opgelost is, fijne dag nog" maar er was niks veranderd en tweede reactie was (nadat ik screenshots opgestuurd heb en de bewijzen die je normaal gesproken kunt uploaden) probeer eens 4g of wifi, verwijder de app en probeer opnieuw, zet de telefoon op nederlands en geolocatie op nederland.

Bij instelling van app is niks te vinden over gps/locatie dus valt niks te veranderen.

Dus nogmaals de screenshots gestuurd en verzoek gedaan om goed te onderzoeken of account te openen aan de hand van de documenten die ik al opgeleverd had. Nog niks van gehoord maar tot op heden nog niet echt een positief gevoel over. (Heb ervaring met raisin/ openbank / n26 en recent met advanzia, de eerste 3 ging prima en advanzia na paar keer telefonisch contact ook.)
Zelfde issue hier. Heb ze gemaild, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Wingie schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Hier gisteren ook zonder problemen een account kunnen openen bij Trade Republic. Begin van de middag geld overgeboekt, wat er dezelfde avond al op stond.

De app en het platform zijn er op gericht om jou te laten beleggen, dus nergens is iets te lezen over de spaarrente. Even afwachten wanneer en hoe die rente bij mijn saldo komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
The__Virus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Zelfde issue hier. Heb ze gemaild, ben benieuwd.
Idem

Ik zou wel een ID willen uploaden, maar die stap lijkt helemaal over geslagen en nu in kip-n-ei situate.
Zal zichzelf wel oplossen. Geld staat ondertussen niet stil...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Catillus schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:23:
Ook de Volkskrant heeft een artikel vandaag over buitenlandse banken achter NL spaargeld (vermoed achter paywall):

https://www.volkskrant.nl...lijven-oppotten~bcda729d/

Over o.a. nieuwe rentespeler Trade Republic:

Opvallende toetreder was deze week Trade Republic, dat vanuit Duitsland opereert en 2 procent rente biedt. Dit in de hoop dat Nederlandse spaarders die zich melden ook gaan beleggen.

Sparen bij deze banken is niet alleen aantrekkelijker, maar bovenal net zo veilig als bij een Nederlandse bank. In heel de Europese Unie geldt het depositogarantiestelsel, waarmee spaargeld tot 100 duizend euro is verzekerd, mocht een bank failliet gaan.

Hier ook nog wat aanvullende info die ik tegen kwam.
Ik heb ook een account gemaakt.
In eerste instantie zie ik geen risico's en addertjes onder het gras?....

Ze geven toe dat ze hopen mensen hiermee naar het platform te krijgen en dat die klanten ook weer via hen gaan beleggen.

Sparen met 2% rente,maandelijks uitgekeerd en tot 100.000 euro gegarandeerd.

https://www.ad.nl/geld/st...ijks-uitgekeerd~aa57fe6a/

En een stukje met nog wat belangrijke punten
Het klinkt allemaal wel ingewikkeld... sparen vanuit Nederland op een spaarrekening bij een Duitse beleggingsinstelling, waarbij het geld gestald wordt bij een Amerikaanse bank onder de Ierse spaargarantie. Simpeler kan ik het niet maken. Maar ja, 2% rente is wél lucratief!
https://www.vanspaarbankv...e-republic-haken-en-ogen/

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Aanvulling op de blog-site, met antwoorden op de veelgestelde vragen (vanmorgen, 08:27):
https://www.homefinance.n...paren-via-trade-republic/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:25:
Aanvulling op de blog-site, met antwoorden op de veelgestelde vragen (vanmorgen, 08:27):
https://www.homefinance.n...paren-via-trade-republic/
Artikel is volgens mij nog niet compleet mbt de bronbelasting. Bronbelasting in Ierland kun je volgens mij alleen voorkomen door een non-resident verklaring in te dienen (Form 8-3-6); het gaat niet automatisch. NB: dit dien je te doen voordat de bronbelasting daadwerkelijk is ingehouden en geldt dus niet met terugwerkende kracht ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pdukers op 06-01-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Mooi dat verschillende vragen al zijn gesteld via blogposts en ook actief worden uitgezocht. Ook in dit topic al meerdere kritische punten bespreken en voor zover ik kan zien allemaal weerlegd.

Er lijken dus helemaal geen risico's aan te kleven en het is even veilig als je Nederlandse huisbank. Of zien we nog iets over het hoofd ?

Heb een deel van mijn geld in indexfondsen zitten en heb altijd spaargeld achter de hand dat ik indien nodig ook direct wil kunnen aanspreken. Ook dat lijkt allemaal geen probleem.
Zit er daarom over te denken om een aanzienlijk deel van mijn spaargeld daar naartoe te verhuizen.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 06-01-2023 14:36 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Volgende bericht heb ik zojuist gelezen op mijn DeGiro-account:

Beursblik: inflatie brengt ECB niet van de wijs
Gecreëerd: 12:30
(ABM FN-Dow Jones) Ondanks een dalende inflatie zal de Europese Centrale Bank gewoon de rente blijven verhogen. Dit stelde econoom Bert Colijn van ING vrijdag.

De inflatie in de eurozone daalde van 10,1 procent in november naar 9,2 procent in december. Maar de kerninflatie steeg juist van 5,0 naar 5,2 procent.

De kerninflatie stelt nog niet gerust, aldus Colijn.

En de stijging van de kerninflatie betekent volgens Colijn dat de ECB dan ook niet van zijn agressieve beleid zal afstappen. Zeker omdat het risico bestaat dat de kernprijzen de komende maanden verder stijgen, aangezien veel bedrijven aan het begin van het jaar hun prijzen verhogen.

Volgens Colijn zal de ECB via een milde recessie de inflatie naar de gewenste 2 procent terugdringen.

ING verwacht dat de centrale bank in zowel februari als maart de rente met 50 basispunten zal verhogen.

Door: ABM Financial News.
Pagina: 1 ... 57 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling