Ok dan moet ik nog even geduld hebben dus. Idd ik ga er eerst ook maar met wat kleingeld in om eea te testen.sverzijl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:15:
[...]
27 dec heb ik me aangemeld bij Raisin. Zojuist bericht gehad dat verificatie voltooid is en ik mijn rekening kan gaan gebruiken.
Ik ga eerst maar eens een gewone spaarrekening openen om te zien hoe (snel) eea gaat. En inderdaad met een klein bedrag om te beginnen voordat ik er 50/100K aan toevertrouw. Kwa DGS zit het zo te zien wel goed (zowel bij Raisin zelf, waar je geld ook tijdelijk staat als bij de meeste/alle(?) spaarrekeningen die je via Raisin kan afsluiten.
Italiaanse banken laat ik echter puur gevoelsmatig “voorlopig” links liggen.
Ik had in eerste instantie ook een klein bedrag overgemaakt om te zien hoe snel het ging etc. Geen problemen gehad met referrals hierna.RobertMe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:37:
[...]
Mocht je een referral gebruikt hebben, houdt dan wel rekening met de voorwaarden(eerste product met minimale inleg van €5000 en minimale duur van 6 maanden. Dus bij spaarrekening mag saldo in die 6 maanden niet onder de 5k komen).
Overigens werkt Raisin lijkt mij alleen met Europese banken / binnen de EU. En gezien DGS een Europese "richtlijn" is (die alle landen in wetgeving moeten omzetten) zal overal het DGS op van toepassing zijn.
Uitgeven referral is ook geen probleem onafhankelijk van wat je zelf doetarj1o1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:37:
[...]
Ik had in eerste instantie ook een klein bedrag overgemaakt om te zien hoe snel het ging etc. Geen problemen gehad met referrals hierna.
Ik heb geen referral gebruikt. Dan gelden de minimum bedragen niet ? Moet zeggen dat ik er nog niet echt op gelet heb.
Als je gewoon direct zelf een account aanmaakt dan maakt het idd niet uit. Maar aan het gebruik van de referral (/ontvangen van de gekoppelde bonus) zijn voorwaarden gekoppeld. Minimale inleg van eerste product is dan 5k en de minimale duur is dan dus 6 maanden (of een deposito van 6 maanden of langer, of minimaal 6 maanden dat minimale bedrag van 5k op de spaarrekening hebben staan)sverzijl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:24:
Ik heb geen referral gebruikt. Dan gelden de minimum bedragen niet ? Moet zeggen dat ik er nog niet echt op gelet heb.
Leuk overzichtje maar wat ik mis is de dekkingsgraad van het DGS in de betreffende landen. Een op het oog gezond bedrijf kan erg snel veranderen in een ongezond bedrijf indien er problemen aan het licht komen.stfn345 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:48:
Ik heb ook wat gestald in een deposito via Raisin, met een bewuste keuze voor Nordax (2.6%),
Waarom ik daarvoor heb gekozen: ik wil dat het bedrijf waar ik mijn geld staat voldoende cash heeft, zodat een flinke tegenvaller met eigen middelen opgelost kan worden en dat ik geen icesave taferelen krijg.
Daardoor heb ik zo gefilterd:
1. Alles in Zuid-Europa, Oost-Europa of verweggistan uitgesloten (voor die 0,x% meer)
2. CKV, dichtbij maar te klein (45 FTE en een winst van 16 miljoen - alleen de spaarsaldos van de tweakers in dit topic dekken dat.. geen fijn idee). Jaarverslagen zier er erg amateuristisch uit voor zo'n bedrijf.
3. Klarna overgeslagen: groot bedrijf, voldoende middelen, maar vorig jaar 580 miljoen euro verlies door overnames etc..
4. Nordax bank: Zweden, 2,6% - grote bank (100000+ klanten) in meerdere scandinavische landen, 100 miljoen winst tot nu toe in 2022.
Misschien helpt het iemand anders om de keuze te maken
PS: daarnaast heb ik een Renault spaarrekening @ 1,25% waar ik geld dat ik niet nodig heb gewoon tijdig neergooi ipv. Rabobank.
Recent nog met ATB hebben de mensen gebruik moeten maken van het Nederlandse DGS dat uitstekend werkte.
LPB geen verhoging nog steeds 0.75, had eigenlijk wel gedacht dat het hoger zou worden.
Elect a clown, expect a circus.
Tsja, die maandelijkse mails v.w.b. "komende maand rente X" zijn intussen ook een beetje doelloos. Alle/de meeste renteverhogingen hebben ze gedurende de maand gedaan. Dus dat ze nu geen aankondiging per 1-1 doen zegt niks over wat de rente op 31-1 zal zijn.Slasher schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:41:
LPB geen verhoging nog steeds 0.75, had eigenlijk wel gedacht dat het hoger zou worden.
Hoe zit het nu met belastingvrij vermogen, ik kom boven de grens uit voor 1 persoon en heb het geld niet op een en/of rekening staan bij LPB. We zijn wel (in gemeenschap van goederen) getrouwd en het geld is ook gewoon van ons beide, kan ik dit dan wel bij de belastingdienst opgeven als gezamenlijk vermogen ondanks dat het niet een en/of rekening is of moet ik het even overboeken naar een en/of rekening?
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 31-12-2022 12:58 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
als jullie fiscaal partners zijn is jullie gezamenlijke vrijstelling 2 x 50.000 euro. Ik weet even niet de precieze grens voor dit jaar. in de range 50-53k dacht ik.Sport_Life schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:57:
Hoe zit het nu met belastingvrij vermogen, ik kom boven de grens uit voor 1 persoon en heb het geld niet op een en/of rekening staan bij LPB. We zijn wel (in gemeenschap van goederen) getrouwd en het geld is ook gewoon van ons beide, kan ik dit dan wel bij de belastingdienst opgeven als gezamenlijk vermogen ondanks dat het niet een en/of rekening is of moet ik het even overboeken naar een en/of rekening?
dus kwestie van samen aangifte doen. of het en/of rekeningen zijn maakt niet uit.
geld 'even overboeken' met als enige doel belasting ontwijken wordt als fraude gezien overigens
maar tussen (fiscaal) partners speelt dit niet in deze context.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 31-12-2022 13:29 ]
Het heffingsvrijvermogen is in 2023 € 57.000 per persoon. Dus voor u en uw fiscaal partner samen € 114.000. Bron: Belastingdienstde Peer schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:59:
[...]
als jullie fiscaal partners zijn is jullie gezamenlijke vrijstelling 2 x 50.000 euro. Ik weet even niet de precieze grens voor dit jaar. in de range 50-53k dacht ik.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik heb al rente bijgeschreven gekregen op mijn Renault spaarrekening
LPB ook al, en Renault idd ook, wel 50 hele centen (eind december rekening actief)mpandroid schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:29:
Elect a clown, expect a circus.
Bij Bigbank hetzelfde, rente van de lopende spaarrekening staat er bij
Transactie datum staat zelfs op 31-12, dus ik denk dat het er gisteren al op stond.
hier precies hetzelfde, had een deposito verhoging verwacht voor de 1 jaars. Beetje balen want wilde er nog wat neerzettenSlasher schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:41:
*knip*
[ Voor 107% gewijzigd door ZieMaar! op 01-01-2023 19:15 . Reden: Geen referral ]
Ik ga toch maar wat op een deposito zetten. Met de rente op een normale spaarrekening schiet het echt niet op.
<knip> Vragen om referrals is niet toegestaan.
<knip> Vragen om referrals is niet toegestaan.
[ Voor 59% gewijzigd door Ardana op 02-01-2023 00:48 ]
<knip> Zie edit hierboven.
[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 02-01-2023 00:49 ]
Mijn Rabo Groensparen met zijn miserabele 0.25% "rente" boek ik per morgen geheel af en verdeel het in eerste instantie over Advanzia 1.60% en een beetje (voor de spreiding) Renault 1.25%.
[ Voor 12% gewijzigd door Frankenstein op 01-01-2023 23:00 ]
Dat is toch een deposito rekening, dan staat het toch vast, of is het jaar om?Frankenstein schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:59:
Mijn Rabo Groensparen met zijn miserabele 0.25% "rente" boek ik per morgen geheel af en verdeel het in eerste instantie over Advanzia 1.60% en een beetje (voor de spreiding) Renault 1.25%.
Ik heb een deposito genomen voor 1 jaar tegen 2,7%. Weet niet of de rente nog wel gaat stijgen en het is een mooi percentage bij BigBank.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Het jaar was om in november, dus in 14 maanden twee keer fiscaal voordeel genoten. Rabo Groen is na 1 jaar vrij opneembaar.Vsnah schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:20:
[...]Dat is toch een deposito rekening, dan staat het toch vast, of is het jaar om?
Ik heb afgelopen weekend een spaarrekening bij Bunq geopend, tegen 1.05% rente. Dat scheelt aanzienlijk ten opzichte van de 0.25% rente die ik bij ABN krijg.
Ik zit nu te kijken naar een depositorekening; ik denk aan Yapi Kredi omdat deze voor 2 jaar een goede rente biedt en wel een Nederlandse vergunning heeft, of een andere bank uit een euroland. CKV spaarbank biedt namelijk maar liefst 3% voor een jaar. Wat zouden jullie adviseren?
Ik wil een looptijd voor mijn deposito van maximaal 2 jaar.
Ik zit nu te kijken naar een depositorekening; ik denk aan Yapi Kredi omdat deze voor 2 jaar een goede rente biedt en wel een Nederlandse vergunning heeft, of een andere bank uit een euroland. CKV spaarbank biedt namelijk maar liefst 3% voor een jaar. Wat zouden jullie adviseren?
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Rabo groensparen is een 'gewone' spaarrekening, geen deposito. Maar er is wel de aanvullende voorwaarde dat het geld er minstens een jaar op blijft staan. Na dat jaar is het dus vrij opneembaar.Vsnah schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:20:
[...]
Dat is toch een deposito rekening, dan staat het toch vast, of is het jaar om?
Vergeleken met de normale vrij opneembare (grootbank-)spaarrekeningen zit je met in totaal 0,95% (0,25% plus 0,7% fiscaal voordeel) trouwens ook in de nieuwe Box 3 regelgeving nog best goed met dit groensparen. Er is een handjevol Europese spaarrekeningen dat iets hoger zit, maar het zijn er niet veel.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Een deposito voor 1 jaar bij CKV is 2,90% en 3% voor 2 jaar.OB1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:49:
Ik heb afgelopen weekend een spaarrekening bij Bunq geopend, tegen 1.05% rente. Dat scheelt aanzienlijk ten opzichte van de 0.25% rente die ik bij ABN krijg.
Wat je zou kunnen doen is het bedrag opsplitsen in een 1 en 2 jaar deposito. Dus 50% op 1 jaar en 50% op 2 jaar al dan niet in combinatie met een Renault spaarrekening.
Zelf heb ik momenteel 2 kleine 3 en 6 maand deposito's bij CKV en Orange en een 1 jaar deposito bij Younited en spaarrekeningen bij SNS, LPB, NIBC, Lloyds, Argenta en Renault.
Vandaag open ik nog een 1 jaar deposito bij CKV.
Dat klinkt als een goed idee. Ik denk dat ik het dan ga opsplitsen. Dan heb ik in elk geval een langere periode een gegarandeerde hogere rente, maar blijf ik wel flexibel. Dank je wel!mpandroid schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:40:
[...]
Een deposito voor 1 jaar bij CKV is 2,90% en 3% voor 2 jaar.
Wat je zou kunnen doen is het bedrag opsplitsen in een 1 en 2 jaar deposito. Dus 50% op 1 jaar en 50% op 2 jaar al dan niet in combinatie met een Renault spaarrekening.
Zelf heb ik momenteel 2 kleine 3 en 6 maand deposito's bij CKV en Orange en een 1 jaar deposito bij Younited en spaarrekeningen bij SNS, LPB, NIBC, Lloyds, Argenta en Renault.
AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X
Niet de volledige vraag / discussie gevolgd, maar ben je bekend met depositoladder? Dat kan wellicht ook interessant zijn. Dan maak je "vandaag" een X aantal depositos aan met verschillende looptijden (bv 1, 2, 3, 4, 5 jaar) en elke keer als een deposito vrij valt kun je dan de keuze maken of je het geld op de spaarrekening laat staan (om op kortere termijn uit te geven) of een nieuw deposito aan te maken met de langste duur (5 jaar in het voorbeeld). Na verloop van tijd profiteer je dan dus continu van de hogere rentes bij een langere looptijd zonder dat je in een keer een groot bedrag vast zet.OB1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:33:
[...]
Dat klinkt als een goed idee. Ik denk dat ik het dan ga opsplitsen. Dan heb ik in elk geval een langere periode een gegarandeerde hogere rente, maar blijf ik wel flexibel. Dank je wel!
Overigens zou je momenteel dan wel moeten beoordelen wat handige "duren" zijn. Hele lange depositos lijken maar een klein voordeel te geven. Dus wellicht is 6, 12, 18 en 24 maanden een handigere optie dan 1, 2, 3, 4, 5 jaar. Omdat bv CKV dan al maar 2,9 vs 3,0 is op 1 vs 2 jaar. De winst is dan relatief klein, zeker met toch nog steeds enigszins de vooruitzichten dat de rente zal blijven stijgen. Nu 1 jaar 2,9% kan best na dat jaar een hogere rente opleveren voor nog een jaar dan ~3,1% waardoor het uiteindelijke rendement dan alsnog hoger is dan de 3,0% die je nu kunt krijgen.
Weet iemand of er ook een soort van deposito is waarbij je op regelmatige basis kan bijstorten?
De achterliggende reden, ik heb nu een DELA Spaarverzekering waar maandelijks een x bedrag heen gaat (+/- €100). Dit product heeft een bruto rente van 3,35% en een netto (gegarandeerde) rente van 2,78% met nog een looptijd van 4,5 jaar.
Met de huidige rentes, en de hoop dat deze nog wat zullen stijgen, kan het interessant worden om bovenstaand product voortijdig te beëindigen. Dit kan enkel in zijn geheel en met een inleg van € 100 per maand is een depositoladder geen makkelijke optie.
Met de huidige DELA oplossing heb ik een flexibele oplossing die relatief veilig is. Ik kan opnemen wanneer ik wil (eerste 10 jaar zijn afgelopen) en ik verwacht niet dat DELA snel failliet gaat (er zijn genoeg uitvaarten de komende jaren). Ik heb er geen moeite mee om het geld vast te zetten voor meerdere jaren, maar momenteel is het wel zo dat de 2,78% van DELA nog 5 jaar vaststaat en de marktrente alle kanten op kan.
De achterliggende reden, ik heb nu een DELA Spaarverzekering waar maandelijks een x bedrag heen gaat (+/- €100). Dit product heeft een bruto rente van 3,35% en een netto (gegarandeerde) rente van 2,78% met nog een looptijd van 4,5 jaar.
Met de huidige rentes, en de hoop dat deze nog wat zullen stijgen, kan het interessant worden om bovenstaand product voortijdig te beëindigen. Dit kan enkel in zijn geheel en met een inleg van € 100 per maand is een depositoladder geen makkelijke optie.
Met de huidige DELA oplossing heb ik een flexibele oplossing die relatief veilig is. Ik kan opnemen wanneer ik wil (eerste 10 jaar zijn afgelopen) en ik verwacht niet dat DELA snel failliet gaat (er zijn genoeg uitvaarten de komende jaren). Ik heb er geen moeite mee om het geld vast te zetten voor meerdere jaren, maar momenteel is het wel zo dat de 2,78% van DELA nog 5 jaar vaststaat en de marktrente alle kanten op kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 02-01-2023 11:17 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
dat kan toch overal? je start dan gewoon een 2e, 3e, 4e deposito. komt op hetzelfde neer.Drardollan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:16:
Weet iemand of er ook een soort van deposito is waarbij je op regelmatige basis kan bijstorten?
Of wil je echt een maandelijkse overboeking doen? dat is een ander verhaal.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 11:18 ]
Ja, maar dat is enerzijds administratief een ding (moet een extra administratie van potjes bijhouden) en veel deposito's hebben een minimum inleg van 500 tot 10.000 euro. Nu stort ik geregeld bedragen bij van 25 tot 500 euro. Dat kan tot een max van 10k per jaar, en dat haal ik nooit.de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:17:
[...]
dat kan toch overal? je start dan gewoon een 2e, 3e, 4e deposito. komt op hetzelfde neer.
Dat is wel wat er nu gebeurd. Elke maand stort ik een vast bedrag en elke zoveel tijd wat extra.Of wil je echt een maandelijkse overboeking doen? dat is een ander verhaal.
[ Voor 29% gewijzigd door Drardollan op 02-01-2023 11:21 ]
De definitie van een spaardeposito is nu juist dat je eenmalig een (wat groter) bedrag stort en dat voor een tijd vast laat staan. De bank heeft zo zekerheid dat het geld er is en bied je daarom een hogere rente.Drardollan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:16:
De achterliggende reden, ik heb nu een DELA Spaarverzekering ...
Stort het bedrag dat je in wil leggen gewoon op een vrij opneembare spaarrekening (Renault, BigBank) en kies daarna voor een plan. Bijv een depositoladder, of meerdere roulerende deposito's over de tijd (bijvoorbeeld 4, 6 of zelfs 12 per jaar), of bij veel geld een combinatie van die twee.
Wat je doet ligt ook een beetje aan wat je in de (nabije) toekomst met het geld wilt doen.
Die administratie van potjes zie je volgens mij veel te ingewikkeld. Zelfs met 12 naast elkaar is dat 1x per maand wat werk. Ik heb er momenteel 6 (elke 2 maanden loopt er 1 af) en dat kost max 10-15 minuten per keer (overboeken of verlengen).
Lang leve Excel, of open ze allemaal bij Raisin, dan zitten ze in één overzicht:
/f/image/2iyGVbYEeuzknsKZLtpRuQ02.png?f=fotoalbum_large)
Zo zie je ook direct de ontwikkeling van de deposito-rentes het afgelopen jaar
[ Voor 15% gewijzigd door GroteVoet459 op 02-01-2023 11:56 ]
Ik ken dat niet, maar in België zijn ze er zeer vertrouwd mee. Alle spaarrekeningen geven daar een bonusrente (getrouwheidspremie) voor inleg die minimaal 12 maanden niet opgenomen wordt. De Belgische staat doet er ook aan mee met de "deposito- en consignatiekas".de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:17:
[...]dat kan toch overal? je start dan gewoon een 2e, 3e, 4e deposito. komt op hetzelfde neer.
Of wil je echt een maandelijkse overboeking doen? dat is een ander verhaal.
Dat hadden we jaren geleden in Nederland ook. Bij Generale Bank/Fortis was dat een HogerOp-rekening. Voor elk jaar dat het geld er op stond kreeg je 0,5% bonus-rente, tot een max. van 2,5%. Tot het moment dat de basis-rente onder de 2,0% kwam, want "toen was er geen vraag meer naar dergelijke producten".Frankenstein schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:11:
[...]
Ik ken dat niet, maar in België zijn ze er zeer vertrouwd mee. Alle spaarrekeningen geven daar een bonusrente (getrouwheidspremie) voor inleg die minimaal 12 maanden niet opgenomen wordt.
Dat snap ik, maar opnemen is iets anders dan bijstorten. Bij het eerste hebben ze de zekerheid niet, bij het 2e wel en wordt het enkel meer.GroteVoet459 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:45:
[...]
De definitie van een spaardeposito is nu juist dat je eenmalig een (wat groter) bedrag stort en dat voor een tijd vast laat staan. De bank heeft zo zekerheid dat het geld er is en bied je daarom een hogere rente.
Was het maar zo makkelijk en overzichtelijk. Ik heb eigen spaargeld, gezamenlijk spaargeld, spaargeld van mijn partner en spaargeld van mijn kinderen. Dat overzicht behouden is makkelijker gezegd dan gedaan als je bedenkt dat elk van bovengenoemde bronnen zowel een spaarrekening heeft (vrij opneembaar) en 1 of meerdere deposito's met verschillende termijnen. Als ik daar ook nog DELA variant bij doe met 12 termijnen en verschillende bedragen dan wordt het nogal een ding om overzicht te bewaren.Die administratie van potjes zie je volgens mij veel te ingewikkeld. Zelfs met 12 naast elkaar is dat 1x per maand wat werk. Ik heb er momenteel 6 (elke 2 maanden loopt er 1 af) en dat kost max 10-15 minuten per keer (overboeken of verlengen).
Ik vind het jammer dat je bij Raisin niet meerdere rekeningen bij bijvoorbeeld Renault/Klarna kan openen met een apart naam (potje idee). Kan ook niet met deposito's helaas. Vroeger bij MoneYou was dat super goed geregeld, maar die doen niet meer aan sparen. Bij sommige banken (LPB) kan het ook tegenwoordig, maar die bieden minder rente.
Hou er wel rekening mee dat dela geen spaarrekening is en niet onder het deposito garantiestelsel valt. Is dela failliet ben je je geld dus kwijt. Tevens zit de belasting dit onder het nieuwe stelsel als overige bezittingen ipv spaargeld en moet je boven de vrijstelling dus ook nog 1.7% netto vermogensbelasting betalen.Drardollan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Dat snap ik, maar opnemen is iets anders dan bijstorten. Bij het eerste hebben ze de zekerheid niet, bij het 2e wel en wordt het enkel meer.
[...]
Was het maar zo makkelijk en overzichtelijk. Ik heb eigen spaargeld, gezamenlijk spaargeld, spaargeld van mijn partner en spaargeld van mijn kinderen. Dat overzicht behouden is makkelijker gezegd dan gedaan als je bedenkt dat elk van bovengenoemde bronnen zowel een spaarrekening heeft (vrij opneembaar) en 1 of meerdere deposito's met verschillende termijnen. Als ik daar ook nog DELA variant bij doe met 12 termijnen en verschillende bedragen dan wordt het nogal een ding om overzicht te bewaren.
Ik vind het jammer dat je bij Raisin niet meerdere rekeningen bij bijvoorbeeld Renault/Klarna kan openen met een apart naam (potje idee). Kan ook niet met deposito's helaas. Vroeger bij MoneYou was dat super goed geregeld, maar die doen niet meer aan sparen. Bij sommige banken (LPB) kan het ook tegenwoordig, maar die bieden minder rente.
Met de huidige deposito rentes is dela dus niet interessant meer gezien risco/rendement verhouding.
Is al meermaals besproken, mede door mij. Ik noemde het bewust ook geen spaarrekening maar een spaarverzekering.Flexion1 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:08:
[...]
Hou er wel rekening mee dat dela geen spaarrekening is en niet onder het deposito garantiestelsel valt. Is dela failliet ben je je geld dus kwijt. Tevens zit de belasting dit onder het nieuwe stelsel als overige bezittingen ipv spaargeld en moet je boven de vrijstelling dus ook nog 1.7% netto vermogensbelasting betalen.
Met de huidige deposito rentes is dela dus niet interessant meer gezien risco/rendement verhouding.
De rente voor de 6maanden kortlopende Nederlandse staatsobligatie staat nu op 2%, dat is (veel) meer dan vergelijkbare NLse spaardeposito's geven. Maar helaas door de nieuwe box 3 regels is het niet rendabel om je geld daarin te stoppen (betaal je meteen 1.9% bij overige bezittingen). Vergelijkbare (NL) spaardeposito's zijn nu een stuk lager dan die 2%, volgens mij is DHB bank met 1.2% de hoogste. Zou dit berekend gedrag zijn door banken? Zo ja dan zou je in april, al het andere gelijk blijvend, een hogere spaarrente deposito moeten hebben omdat de box3 arbitrage periode dan afloopt.
Leaseplan deposito rente 6mnd is bijv 0.6% in NL en 1.7% in Duitsland. Terwijl de 6mnd Duitse Bunds maar iets hoger is dan in NL, met 2.2%.
Leaseplan deposito rente 6mnd is bijv 0.6% in NL en 1.7% in Duitsland. Terwijl de 6mnd Duitse Bunds maar iets hoger is dan in NL, met 2.2%.
[ Voor 10% gewijzigd door mijosa2 op 02-01-2023 16:30 ]
Ik denk inderdaad dat de grote Nederlandse banken er op rekenen dat de gemiddelde Nederlander niet met zijn/haar spaarcentjes naar het buitenland gaat. Dus waarom zouden ze mee gaan met wat je elders in Europa kunt krijgen?mijosa2 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:23:
... Zou dit berekend gedrag zijn door banken? ...
Nu is het daar maar beperkt hoger dan die obligaties (2,15% en 2,50% in Italië, via Raisin), maar de belasting maakt het verschil wel direct groter.
De verschillen in rentes die voor verschillende markten gelden kun je niet alleen op staatsobligaties afrekenen.
Zelfs binnen de producten die voor NL-ers beschikbaar zijn zie je bij dezelfde bank wekelijks verschillen optreden, zoals een Italiaanse bank die vorige week al na een week hun rentes weer terug schroefde.
[ Voor 23% gewijzigd door GroteVoet459 op 02-01-2023 17:48 ]
Banca Progetto biedt via Raisin 2,5% voor 6 maanden, lijkt me een zeer goede deal voor mensen die even een hogere rente willen maar niet te lang willen vastleggen i.v.m. snel stijgende rentes.
Ik weet dat sommigen Italië maar eng vinden, maar persoonlijk vertrouw ik gewoon op het Europese depositogarantiestelsel (daar zijn die stelsels ook voor).
CKV 1 jaar 2,9% is trouwens ook een topdeal, kost alleen een printje van een formulier dat Raisin voor je invult om bronbelasting te voorkomen.
Ik weet dat sommigen Italië maar eng vinden, maar persoonlijk vertrouw ik gewoon op het Europese depositogarantiestelsel (daar zijn die stelsels ook voor).
CKV 1 jaar 2,9% is trouwens ook een topdeal, kost alleen een printje van een formulier dat Raisin voor je invult om bronbelasting te voorkomen.
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
BUNQ verhoogt naar 1.31% per vandaag.
Bron
https://www.actuelerentes...ngen.asp#goto-tablesparen
Disclaimer
Bron
Disclaimer
Die 2,5% is wel de rente op jaarbasis hé. Voor een deposito van 6 maanden is dat 1,25%.Exar schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:00:
Banca Progetto biedt via Raisin 2,5% voor 6 maanden, lijkt me een zeer goede deal voor mensen die even een hogere rente willen maar niet te lang willen vastleggen i.v.m. snel stijgende rentes.
Uh ja, dat lijkt me logisch, je moet uiteraard altijd de rente per jaar vergelijken.Jay-B schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:22:
[...]
Die 2,5% is wel de rente op jaarbasis hé. Voor een deposito van 6 maanden is dat 1,25%.
Volgens mij moet je dat niet 1,25% noemen, maar gewoon 2,5%, waarbij je de helft krijgt van wat je zou krijgen als het een jaar zou duren i.p.v. 6 maanden.
edit:
Anders zou ik niet ook nog CKV in dezelfde post hebben benoemd met 2,9% voor een jaar...
Anders zou ik niet ook nog CKV in dezelfde post hebben benoemd met 2,9% voor een jaar...
[ Voor 10% gewijzigd door Exar op 02-01-2023 19:30 ]
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Heel dapper 0,01% boven BigBank gaan zitten - die durfen ...Frankenstein schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:10:

Ach, zo kom je wel boven aan de lijstjes en dat is alles wat ze willen.
Zolang ze bovenaan de lijstjes blijven staan hoor je mij niet klagen.GroteVoet459 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:12:
[...]
Heel dapper 0,01% boven BigBank gaan zitten - die durfen ...![]()
Ach, zo kom je wel boven aan de lijstjes en dat is alles wat ze willen.
Hoeveel geldt heb je wel niet als die 0,01% er toe toen? Het gaat hier om €0,01 verschil op jaarbasis per €100. Dus €1,30 vs €1,31 per €100 op jaarbasis.feddesman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:20:
[...]
Zolang ze bovenaan de lijstjes blijven staan hoor je mij niet klagen.
Ik had al bunq dus voor mij is de verhoging 0,26%RobertMe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:23:
[...]
Hoeveel geldt heb je wel niet als die 0,01% er toe toen? Het gaat hier om €0,01 verschil op jaarbasis per €100. Dus €1,30 vs €1,31 per €100 op jaarbasis.
@RobertMe Waar het om gaat is dat het omhoog gaat. Als de hoogste rente dagelijks met 0,01% omhoog gaat, zitten we aan het eind van het jaar op 4,00%
Heel fijn als Big Bank, Renault en Bunq elkaar aftroeven. Beter dan die molochs die op een kwart procent blijven hangen!
Heel fijn als Big Bank, Renault en Bunq elkaar aftroeven. Beter dan die molochs die op een kwart procent blijven hangen!
Dat is vooral leuk als die betrokkenheidspremie niet lager is dan wat een gewoon deposito geeft. Maar volgens mij is de rente van een jaar-deposito vaak een stuk hoger dan wat die spaarrekeningen geven.Frankenstein schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:11:
[...]
Ik ken dat niet, maar in België zijn ze er zeer vertrouwd mee. Alle spaarrekeningen geven daar een bonusrente (getrouwheidspremie) voor inleg die minimaal 12 maanden niet opgenomen wordt. De Belgische staat doet er ook aan mee met de "deposito- en consignatiekas".
Volgens mij is dat ook de reden dat deze rekeningen in Nederland niet echt zijn aangeslagen. Behalve de genoemde klimrente rekeningen, waarbij je van tevoren vastgezette rente ieder jaar iets hoger werd. Dat was wel een mooie constructie, omdat je ieder jaar opnieuw de afweging kon maken of de rekening in de markt van dat moment nog interessant was.
Ja. De NIBC Kwartaalspaarrekening.Drardollan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:16:
En DHB Bank heeft de combispaarrekening.
[ Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 02-01-2023 23:12 ]
Bunq zelf publiceert nog 1,05%. Ik kwam er achter dat bunq een afwijkende renteberekening heeft dan andere banken. Normaal wordt de rente opgebouwd obv het bedrag dat om 23.59uur op de rekening staat. Bunq kijkt echter naar het laagste bedrag per dag. Bij opname telt de rente die dag niet mee (= logisch). Bij stortingen krijg hierdoor de eerste dag geen rente.Frankenstein schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:10:
Bron
Disclaimer
https://together.bunq.com...st-as-of-january-1-2023/2JapieKrekel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:44:
[...]
Bunq zelf publiceert nog 1,05%. Ik kwam er achter dat bunq een afwijkende renteberekening heeft dan andere banken. Normaal wordt de rente opgebouwd obv het bedrag dat om 23.59uur op de rekening staat. Bunq kijkt echter naar het laagste bedrag per dag. Bij opname telt de rente die dag niet mee (= logisch). Bij stortingen krijg hierdoor de eerste dag geen rente.
Nu is Renault weer aan de beurt
Weet iemand wanneer bij Raisin de jaaroverzichten gereed zijn, is dat afhankelijk bij welke bank je de deposito/spaarrekening hebt lopen ?
Vorig jaar was dat bij mij op 24 februari. Zal dit jaar niet anders zijn, dwz eind februaridwdd schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:59:
Weet iemand wanneer bij Raisin de jaaroverzichten gereed zijn, is dat afhankelijk bij welke bank je de deposito/spaarrekening hebt lopen ?
Omdat de klantenservice het erg druk heeft (telefonisch onbereikbaar, per mail minstens drie dagen (?) )
29 december proces gestart, adresbewijs en online identifactie gedaan met een medewerker. Nu weet ik dat het niet met een paar dagen klaar is maar de statusindicatie is tegenstrijdig. Die doet net alsof ik de online ID nog niet gedaan heb, de Raisin app zegt hetzelfde;
/f/image/RhoCcFvjEhDCXNqcBOAbOWqb.png?f=fotoalbum_medium)
Hoort het zo te gaan?
29 december proces gestart, adresbewijs en online identifactie gedaan met een medewerker. Nu weet ik dat het niet met een paar dagen klaar is maar de statusindicatie is tegenstrijdig. Die doet net alsof ik de online ID nog niet gedaan heb, de Raisin app zegt hetzelfde;
/f/image/RhoCcFvjEhDCXNqcBOAbOWqb.png?f=fotoalbum_medium)
Hoort het zo te gaan?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Zo zou het niet horen te gaan, maar zo ging het bij mij ook.Gunner schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:39:
Omdat de klantenservice het erg druk heeft (telefonisch onbereikbaar, per mail minstens drie dagen (?) )
[Afbeelding]
Hoort het zo te gaan?
Bij mij heeft het uiteindelijk rond 3 weken geduurd omdat een medewerker van de partij die de identificatie doet een veld foutief gevuld had.
Dus nog even geduld.....en als het goed is verdwijnen de meldingen dat identificatie nog moet worden gedaan en adresbewijs moet worden ingestuurd.
Hey allemaal,
Mijn partner en ik hebben een stukje spaargeld waarop we graag meer rente op zouden willen ontvangen dan onze huisbank.
Nu hebben wij het plan om deze spaargelden in te zetten (op termijn) voor de aanschaf van een andere woning.
Graag zouden wij zien dat het een vrij opneembare spaarrekening is en dat het valt onder het Nederlands garantiestelsel.
Nu kan ik op internet al verschillende aanbieders vinden maar kan ik niks lezen over hun track record over het vasthouden van hun rente's. Hebben jullie zicht op welke partij relatief vasthoudend zijn in hun spaarrentes? Ik wil voorkomen dat ik me aanmeld voor een spaarrekening en dat de rente achteraf weer snel naar beneden gaat omdat het een lokkertje was.
Partijen waar we zelf al naar hebben gekeken : Bunq (voelt niet helemaal goed), Centraal Beheer en Lease Plan Bank.
Mijn partner en ik hebben een stukje spaargeld waarop we graag meer rente op zouden willen ontvangen dan onze huisbank.
Nu hebben wij het plan om deze spaargelden in te zetten (op termijn) voor de aanschaf van een andere woning.
Graag zouden wij zien dat het een vrij opneembare spaarrekening is en dat het valt onder het Nederlands garantiestelsel.
Nu kan ik op internet al verschillende aanbieders vinden maar kan ik niks lezen over hun track record over het vasthouden van hun rente's. Hebben jullie zicht op welke partij relatief vasthoudend zijn in hun spaarrentes? Ik wil voorkomen dat ik me aanmeld voor een spaarrekening en dat de rente achteraf weer snel naar beneden gaat omdat het een lokkertje was.
Partijen waar we zelf al naar hebben gekeken : Bunq (voelt niet helemaal goed), Centraal Beheer en Lease Plan Bank.
@r.e.s Al je vragen zijn de afgelopen 3 pagina's in dit topic al aan de orde geweest.
Rentes zijn niet vast en fluctueren altijd. Je zal je geld geregeld moeten verplaatsen tussen banken om het maximale eruit te halen. Het garantiestelsel is in de hele EU die de Euro hebben hetzelfde opgezet, dit is geen reden om je geld in NL te laten staan tegen een significant lagere rente.
Rentes zijn niet vast en fluctueren altijd. Je zal je geld geregeld moeten verplaatsen tussen banken om het maximale eruit te halen. Het garantiestelsel is in de hele EU die de Euro hebben hetzelfde opgezet, dit is geen reden om je geld in NL te laten staan tegen een significant lagere rente.
[ Voor 26% gewijzigd door Drardollan op 03-01-2023 12:50 ]
Zelf heb ik goede ervaringen met LPB en Lloyds, alleen de rente is mij te laag bij beiden.
Wat je zou kunnen doen is jouw potje verdelen over 2 of meer rekeningen en dan geld gaan schuiven bij rente wijzigingen en een minimum laten staan op de rekening waarvan je geld overboekt zodat deze actief blijft.
Wat je zou kunnen doen is jouw potje verdelen over 2 of meer rekeningen en dan geld gaan schuiven bij rente wijzigingen en een minimum laten staan op de rekening waarvan je geld overboekt zodat deze actief blijft.
Met oog op aan te kopen huis zou ik kortlopende deposito 1 jaar bij CKV via Raisin afsluiten tegen 2.9% .Helaas geen Nederlands depositogarantiestelsel maar wel vlak over de grens.
Wij zitten in dezelfde situatie en hebben het op deze manier gedaan.
Wij zitten in dezelfde situatie en hebben het op deze manier gedaan.
@Gunner JA.
Geduld - Geduld > (net als bij voetbal, Geduld, en je favoriete club wordt weer eens kampioen)
Ik wil een 6 maand deposito afsluiten bij Banca Progetto.
Op de gestelde vragen m.b.t. de privacyverklaring heb ik een aantal vragen met "Nee" beantwoord.
Indien je deze vragen met "Nee" beantwoord dan kun je geen deposito afsluiten.
Naar mijn mening gaat de instemming wel heel ver, met name t.a.v. externe partijen.
Zijn meer mensen hierover gestruikeld c.q. hebben hier ervaringen mee?
Op de gestelde vragen m.b.t. de privacyverklaring heb ik een aantal vragen met "Nee" beantwoord.
Naar mijn mening gaat de instemming wel heel ver, met name t.a.v. externe partijen.
Als je het geld alleen nodig hebt als je eventueel een huis wil kopen, kun je ook kijken naar een deposito welke vrij staat om op te zeggen in het geval van het kopen van een huis. Bijvoorbeeld: https://www.yapikredi.nl/particulieren/euro-plus-depositor.e.s schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:48:
Heb je hierover bericht gehad van Raisin? Mijn aanvraag loopt nog, maar ik heb ook vrijwel overal nee op geantwoord. Enkel en alleen voor de overdracht van gegevens die benodigd zijn voor het deposito heb ik toestemming gegeven.mpandroid schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:19:
Inmiddels begin ik er wel een beetje moe van te worden. Ik begrijp dat er feestdagen tussenzitten en het druk is, maar er lijken ook steeds meer mitsen en maren te spelen. Nog geen enkel deposito is geopend. Als deze ook niet doorgaat omdat je weigert gegevens te delen voor commerciële doeleinden (reclame), dan boek ik het liever voor minder rente weer maar LPB of Bunq.
Ja, zo was het bij mij ook. Je krijgt ook geen enkele bevestiging dat de ID check in progress is, maar na enkele dagen is het wel in orde.Gunner schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:39:
[Afbeelding]
Hoort het zo te gaan?
Ik ook!mpandroid schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:29:
maar zit ik net te kijken bij mijn NN spaarrekening > staat er: uw rente wordt bijgeschreven 1e week Januari
dus achteraf toch blij dat ik nu bij Raisin / Renault zit bevalt prima, Ja, behalve dat aanmeld proces, maar ja, als je dat eenmaal gehad hebt
Heb je het over de GDPR toestemming of de vragen mbt promotie/statitische doeleinden/klanttevredenheid/etc.?mpandroid schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:19:
Ik zou inderdaad verwachten dat als je de GDPR vraag met "nee" beantwoordt dat je aanvraag afgewezen wordt. Zonder die toestemming is het nogal lastig om klant te worden.
De andere vragen heb ik bij mijn eerder goedgekeurde aanvraag met "nee" beantwoord.
Nee, ik kreeg bij de aanvraag de melding dat ik accoord moest gaan.Woodsy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:16:
[...]
Heb je hierover bericht gehad van Raisin? Mijn aanvraag loopt nog, maar ik heb ook vrijwel overal nee op geantwoord. Enkel en alleen voor de overdracht van gegevens die benodigd zijn voor het deposito heb ik toestemming gegeven.
Inmiddels begin ik er wel een beetje moe van te worden. Ik begrijp dat er feestdagen tussenzitten en het druk is, maar er lijken ook steeds meer mitsen en maren te spelen. Nog geen enkel deposito is geopend. Als deze ook niet doorgaat omdat je weigert gegevens te delen voor commerciële doeleinden (reclame), dan boek ik het liever voor minder rente weer maar LPB of Bunq.
Deposito aanvragen duren wel iets langer nu vermoedelijk door de feestdagen en de toeloop van nieuwe klanten.
Er zijn nog alternatieven waarbij je niet in hoeft te stemmen met dergelijke voorwaarden die ook een goede rente geven zoals CKV om er maar eens een te noemen.
Ik vermoed dat het inderdaad om de GDPR toestemming gaat, maar in de Raisin app is het een beetje onduidelijk.pdukers schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Heb je het over de GDPR toestemming of de vragen mbt promotie/statitische doeleinden/klanttevredenheid/etc.?
Ik zou inderdaad verwachten dat als je de GDPR vraag met "nee" beantwoordt dat je aanvraag afgewezen wordt. Zonder die toestemming is het nogal lastig om klant te worden.
De andere vragen heb ik bij mijn eerder goedgekeurde aanvraag met "nee" beantwoord.
Je moet vermoedelijk akkoord gaan met het onderstaande:
Bij instemming geeft je naar mijn mening wel een zeer ruime toestemming ook al kun je delen verderop in de aanvraag wel weer op Nee zettenUitvoering van banktransacties en -diensten vereisen de openbaarmaking aan en verwerking van mijn persoonlijke gegevens door bedrijven die bank- en financiële diensten leveren, aan bedrijven die de kwaliteit van de door de banken geleverde diensten in kaart brengen, met betrekking tot de verwerking door de bank van mijn gegevens ten behoeve van commerciële informatie, marktonderzoek, directe aanbiedingen van bankproducten of -diensten, met behulp van elke vorm van communicatie, met inbegrip van elektronische post en sms, met betrekking tot de verwerking door de bank van mijn gegevens ten behoeve van commerciële informatie, marktonderzoek, directe aanbiedingen van producten of diensten van derde partijen, het gebruik van elke vorm van communicatie, met inbegrip van elektronische post en tekstberichten, met betrekking tot de openbaarmaking door de bank van mijn gegevens aan derden voor doeleinden van commerciële informatie, marktonderzoek, rechtstreekse aanbiedingen van hun goederen en diensten, met betrekking tot de verwerking van gevoelige gegevens die reeds zijn ontvangen of die door de bank zullen worden verkregen na de in punt 4 van dit blad vermelde transacties of contracten (bijvoorbeeld lidmaatschap van vakbonden, politieke partijen of andere verenigingen, gezondheidsinformatie), beperkt tot de verwerking die noodzakelijk is voor de specifieke doeleinden die met de gevraagde transactie of dienst worden nagestreefd.
Voor wat betreft de promotie en verkoop van producten en diensten van de Bank of van derden via brieven, vaste en/of mobiele telefoon, reclamemateriaal, geautomatiseerde communicatiesystemen, e-mail, mms-berichten en sms-berichten, enz.:*
Verwijderd
Best slim wat jij doet, dankjewel voor de tip.GroteVoet459 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:45:
[...]
De definitie van een spaardeposito is nu juist dat je eenmalig een (wat groter) bedrag stort en dat voor een tijd vast laat staan. De bank heeft zo zekerheid dat het geld er is en bied je daarom een hogere rente.
Stort het bedrag dat je in wil leggen gewoon op een vrij opneembare spaarrekening (Renault, BigBank) en kies daarna voor een plan. Bijv een depositoladder, of meerdere roulerende deposito's over de tijd (bijvoorbeeld 4, 6 of zelfs 12 per jaar), of bij veel geld een combinatie van die twee.
Wat je doet ligt ook een beetje aan wat je in de (nabije) toekomst met het geld wilt doen.
Die administratie van potjes zie je volgens mij veel te ingewikkeld. Zelfs met 12 naast elkaar is dat 1x per maand wat werk. Ik heb er momenteel 6 (elke 2 maanden loopt er 1 af) en dat kost max 10-15 minuten per keer (overboeken of verlengen).
Lang leve Excel, of open ze allemaal bij Raisin, dan zitten ze in één overzicht:[Afbeelding]
Zo zie je ook direct de ontwikkeling van de deposito-rentes het afgelopen jaar
De lange termijn deposito's (> 3jr) lijken een licht terug te lopen in de hoogte van de rente die ze bieden. Toch opvallend. Ik ben benieuwd of dit een tijdelijke trend is of de piek van de lange termijn deposito's al bereikt is.
Time will tell
Time will tell
Per vandaag is mijn vrij opneembare rekening bij de Volkswagen Bank 2.00% rente (tot 50k en voor 6 maanden) actief!
Wat mij betreft een hele dikke aanrader mits je het Duits beheerst!
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/sparkonto.html
[ Voor 34% gewijzigd door Frankenstein op 03-01-2023 18:05 ]
Sorry, mijn Duits is prima, maar ik zie die rente niet terug op de website.Frankenstein schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:04:
Per vandaag is mijn vrij opneembare rekening bij de Volkswagen Bank 2.00% rente (tot 50k en voor 6 maanden) actief!
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
@THE_BASETHE_BASE schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:35:
[...]Sorry, mijn Duits is prima, maar ik zie die rente niet terug op de website.
Verkeerde link, zie hier:
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html
Deze situatie doet mij denken aan de werkwijze van vliegtuigmaatschappijen. In het thuisland hogere prijzen tonen, want het publiek is in zekere mate captive", en elders concurreren op prijs in thuislanden van andere maatschappijen.Frankenstein schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:05:
[...]
CKV vergoedt aan haar Belgische spaarders 1.50% voor 1 jaar. Via Raisin aan Nederlanders 2.90%. Dat verschil is opmerkelijk te noemen. Maar het komt meer voor. Je zou zeggen, dan verhoogt CKV haar rente voor Belgische spaarders toch naar 1.75%. Kan, dat trekt zeker nieuwe spaarders, maar ze moeten de spaarders die ze al hebben wel allemaal extra belonen. Het verschil met de rente voor Raisin-spaarders is echter wel erg groot nu.
CKV hoeft in eigen land blijkbaar niet zo hun best te doen, al zou je inderdaad zeggen dat ze met 2,9% voor een termijndeposito van een jaar ook voldoende geld binnen kunnen halen (zonder courtage aan Raisin kwijt te zijn). Maar mogelijk zijn er geheime afspraken of herenakkoorden met de andere banken in België?
Ik kon op die link niks vinden over een rekening met 2% rente. Volgens mij komt dat omdat de link niet klopt. Dit is de juiste:Frankenstein schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:04:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank voor de tip, heb de video ID-check er al opzitten.Frankenstein schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:39:
[...]
@THE_BASE
Verkeerde link, zie hier:
@Andrehj Dat klopt, dat is de juiste link.
@marcelceeDan zul je e-mail ontvangen van VW (check ook je spam) met, omdat je buiten Duitsland belastingplichtig bent, nog een formulier van ze en het verzoek een woonplaatsdocument terug te mailen. Daarna openen ze de rekening en ontvang je per post twee brieven, een met je accountnummer en een met een eenmalig wachtwoord. Verder moet je een app (phototan) van VW installeren. Als je daarop de pushtan functie activeert log je het makkelijkst in.
Nogmaals, als je Duits niet denderend is, lijkt het me lastig.
@marcelceeDan zul je e-mail ontvangen van VW (check ook je spam) met, omdat je buiten Duitsland belastingplichtig bent, nog een formulier van ze en het verzoek een woonplaatsdocument terug te mailen. Daarna openen ze de rekening en ontvang je per post twee brieven, een met je accountnummer en een met een eenmalig wachtwoord. Verder moet je een app (phototan) van VW installeren. Als je daarop de pushtan functie activeert log je het makkelijkst in.
Duits zal het probleem niet zijn verwacht ik. En ik zal de spam in de gaten houden, dank voor die tip. Wanneer ik het proces heb doorlopen lijkt het me prettig als mijn vrouw ook een rekening op haar naam kan aanvragen (ivm de drempel).Frankenstein schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:22:
Voor zover ik zie alleen de eerste 6 maanden 2% rente en daarna de dan geldende rente (nu volgens mij 0.40%?). Nog niet heel interessant voor de lange termijn dus.Frankenstein schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:22:
Iemand gehoord van het Duitse Trade Republic?
Strijd om spaarder barst los: hier wordt de rente van 2 procent maandelijks uitgekeerd
https://www.ad.nl/geld/st...ijks-uitgekeerd~aa57fe6a/
Strijd om spaarder barst los: hier wordt de rente van 2 procent maandelijks uitgekeerd
Gisteren een mailtje ontvangen van Raisin m.b.t. "verwijs een vriend" en dat ze een bonus daarvoor hebben uitgekeerd. Echter heb ik tot nu toe nog geen bonus ontvangen. Iemand daar ervaring mee?
Overigens heb ik wel eerder al bonussen ontvangen, laatste bonus was op 27-12 en toen heb ik ook een mail ontvangen. Dus het lijkt niet een vertraagde mail te zijn.
Overigens heb ik wel eerder al bonussen ontvangen, laatste bonus was op 27-12 en toen heb ik ook een mail ontvangen. Dus het lijkt niet een vertraagde mail te zijn.
Trade Republic is vooral een beursbroker. Heeft geen eigen bankvergunning, maar gebruikt die van anderen:THE_BASE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:50:
Iemand gehoord van het Duitse Trade Republic
https://support.traderepu...t-meine-Einlage-gesichert
https://thepaypers.com/on...ank-and-citibank--1255952
O.a. de vergunning van Solarisbank, de bank achter Vivid, Tomorrow One en vroeger Bitwala / Nuri
[ Voor 68% gewijzigd door U123456 op 04-01-2023 08:41 ]
Hier hetzelfde. De vorige keer toen ik de bonus kreeg kwam de mail erna.RobertMe schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:00:
Gisteren een mailtje ontvangen van Raisin m.b.t. "verwijs een vriend" en dat ze een bonus daarvoor hebben uitgekeerd. Echter heb ik tot nu toe nog geen bonus ontvangen. Iemand daar ervaring mee?
en dit is goed of slecht of maakt het niet uit? het is gewoon deposito garantiestelsel toch? of maakt dit het lastig om je geld terug te krijgen als er wat omvalt?U123456 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:27:
[...]
Trade Republic is vooral een beursbroker. Heeft geen eigen bankvergunning, maar gebruikt die van anderen:
https://support.traderepu...t-meine-Einlage-gesichert
https://thepaypers.com/on...ank-and-citibank--1255952
O.a. de vergunning van Solarisbank, de bank achter Vivid, Tomorrow One en vroeger Bitwala / Nuri
Ik heb ook Trade Republic in overweging, het vaste spaargeld staat nu nog bij SNS tegen 0,25% rente en 2,55 euro kosten per maand (omdat we geen betaalrekening hebben) dat geld moet daar dus heel snel weg
Haha ik zit ook in hetzelfde schuitje. Ga het nu eerst even verplaatsen van SNS naar Bunq (iets gemakkelijker en Nederlands) en dan even kijken of er nog meer banken met 2% aan komen zetten. Sinds Icesave doe ik liever niets meer in het buitenland, los van het feit dat er wel garantie voor is...KnuCha schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:21:
[...]
en dit is goed of slecht of maakt het niet uit? het is gewoon deposito garantiestelsel toch? of maakt dit het lastig om je geld terug te krijgen als er wat omvalt?
Ik heb ook Trade Republic in overweging, het vaste spaargeld staat nu nog bij SNS tegen 0,25% rente en 2,55 euro kosten per maand (omdat we geen betaalrekening hebben) dat geld moet daar dus heel snel weg
Facts don't care about your feelings
In je ondertitel zeg je "Facts don't care about your feelings". Dus waarom laat je je gevoel meespelen?YoshiBignose schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:23:
[...]
Haha ik zit ook in hetzelfde schuitje. Ga het nu eerst even verplaatsen van SNS naar Bunq (iets gemakkelijker en Nederlands) en dan even kijken of er nog meer banken met 2% aan komen zetten. Sinds Icesave doe ik liever niets meer in het buitenland, los van het feit dat er wel garantie voor is...
Sinds DSB/ABN/ATB doe ik liever niets meer in het binnenland, los van het feit dat er wel garantie voor is..YoshiBignose schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:23:
[...]
Haha ik zit ook in hetzelfde schuitje. Ga het nu eerst even verplaatsen van SNS naar Bunq (iets gemakkelijker en Nederlands) en dan even kijken of er nog meer banken met 2% aan komen zetten. Sinds Icesave doe ik liever niets meer in het buitenland, los van het feit dat er wel garantie voor is...

Vanochtend ook gelezen, klinkt best interessant eigenlijk. Moet mij nog even meer verdiepen in de risico's en (on) zekerheden als we daar geld zouden storten maar het klinkt goed. Of zou het too good to be true zijn?THE_BASE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:50:
Iemand gehoord van het Duitse Trade Republic?
@KnuCha @YoshiBignose @BertP: Het is vooral een 'lokkertje' om t.z.t. andere (beleggings-) producten te kunnen aanbieden. Verder niks mis mee t.o.v. Nederlandse banken. Wel kan het gevolgen hebben bij faillissement van de bank wanneer je bij meerdere aanbieders spaart, terwijl die van dezelfde vergunning gebruik maken. Iets dergelijks is ook in NL van toepassing bij de combinatie SNS-ASN-Regiobank. Slechts 1 x 100.000 EUR gegarandeerd per persoon voor alle rekeningen bij deze banken.
[ Voor 76% gewijzigd door U123456 op 04-01-2023 10:46 ]
2% rente? Droom ik?
Zijn er echt geen nadelen? Lijkt me te goed om waar te zijn. Moet denken aan een Marktplaats reklame
Het blijft buitenlands en de firma ken ik verder niet echt.
Dat maakt het meer onzeker ipv een grote vis die ook in NL of wereldwijd actief is.
Zijn er echt geen nadelen? Lijkt me te goed om waar te zijn. Moet denken aan een Marktplaats reklame
Dat maakt het meer onzeker ipv een grote vis die ook in NL of wereldwijd actief is.
Ik heb al een jaar een Tade-republic account, toen aangemaakt omdat ze erg leuke bonussen gaven voor nieuwe leden. Nu met de 2% rente ga ik er wel wat fiat heen sturen. Al blijf ik Solarig een beetje een rare snuiter vinden, Vivid en Nuri(eerder Bitwala) zitten ook onder de solarig paraplu, en ik had juist het idee dat die erg aan het afschalen waren de laatste maanden. Vivid heeft de voorwaarde veranderd en kost voor de slapende accounthouder nu geld, daarom heb ik mijn vivid account ook opgezegt. En Nuri is er helemaal mee gestopt. De slag om de fintech banken/brokers kost hier en daar wel zijn tol.
Maar Zolang je onder de €100k grens blijft bij T-R zie ik niet zoveel problemen.
Ah ik zie dat je nu nog steeds een vrienden actie hebben.
Maar Zolang je onder de €100k grens blijft bij T-R zie ik niet zoveel problemen.
Ah ik zie dat je nu nog steeds een vrienden actie hebben.
Kleine lettertjes. 2% tot 50.000 euro.Atsiz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:13:
2% rente? Droom ik?
Zijn er echt geen nadelen? Lijkt me te goed om waar te zijn. Moet denken aan een Marktplaats reklame![]()
Sowieso staat in de informatiegegevens van de bank (kleine lettertjes) onder welke bankvergunning men opereerd.Mastergo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:14:
[...]
Waar kan je een lijst vinden welke banken onder dezelfde aanbieders vinden?
Heb nu rabobank en openbank.
Maar overweeg om nog meer rekeningen te openen om mijn spaargeld te stallen.
Maar wil wel gegarandeerd zijn van die 100.000 euro.
Hier is ook een overzicht te vinden: https://www.spaarrekening...dse-bankvergunningen.aspx
En natuurlijk bij DNB!
Ondertussen zijn we twee weken verder, maar vandaag is daadwerkelijk een deposito bij CKV geopend. Dat het niet de snelste jongens zijn is ondertussen wel duidelijk.M-ThijZ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:12:
[...]
Goeie tip, bedankt! Ik wist niet dat het mogelijk was om bij RDW in te loggen en daar een PDF te genereren met naam, adres en datum. Zojuist gedaan en opgestuurd.
[ Voor 19% gewijzigd door M-ThijZ op 04-01-2023 12:17 ]
Bij mij is per vandaag ook het deposito van CKV verwerkt. Hopelijk begint het nu soepeler te lopen. Ik wacht nog op de 6 maanden deposito bij Progetto. Daarnaast is de wens nu periodiek een deposito te openen, zodat de rente op verschillende tijden in het jaar vrijkomt.M-ThijZ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:17:
[...]
Ondertussen zijn we twee weken verder, maar vandaag is daadwerkelijk een deposito bij CKV geopend. Dat het niet de snelste jongens zijn is ondertussen wel duidelijk.
Eigenlijk best bizar. Die 2 weken zijn gewoon pure "winst" voor het platform. Op een totale periode van 6 maanden romen ze dus gewoon al ruim 8% af. En dan maar zeggen dat het "gratis" is.Woodsy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:21:
[...]
Bij mij is per vandaag ook het deposito van CKV verwerkt. Hopelijk begint het nu soepeler te lopen. Ik wacht nog op de 6 maanden deposito bij Progetto. Daarnaast is de wens nu periodiek een deposito te openen, zodat de rente op verschillende tijden in het jaar vrijkomt.
Iemand ervaring met Easy Savings van Bunq? Ik heb namelijk een Bunq rekening geopend, i.v.m. de spaarrente. 'Helaas' heb ik nu een trial voor Easy Green, welke ik niet hoef. Meteen opgezegd, maar het account wordt pas op 28 januari omgezet naar Easy Savings i.p.v. direct. Kan ik alvast het spaargeld storten, of gaat dat problemen geven bij de omzetting? En blijft de IBAN hetzelfde na omzetting?
Tot 50.000 ook prima (had ik maar zoveel
Ik ga het zeker overwegen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling