Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.035 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
RobertMe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:03:
[...]

Was het niet ook BFF die samen met CKV 2,90% gaf op een 1 jaar deposito? Terwijl CKV nu de enige is met die rente.

Edit:
Coop, uit Estland, heb ik 1,5 week terug nog naar gekeken, 2,61% voor 1 jaar, nu nog maar 1,50%. Lijkt dus er op dat er meer zakken.
Goh renteverlagingen... wat krijgen we nu?

Ik ben wel verbaasd om dat alle berichten waren dat we nog een tijdje omhoog zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
De hypotheekrente is na een periode van dalen ook weer licht aan het stijgen. Verschillende aanbieders zie je de rente op deposito’s tot 1 jaar licht laten dalen of gelijk houden. De onzekerheid zal wat zijn toegenomen. Mogelijk door de recente ECB aankondiging of toch die recessie die al een tijdje in de lucht hangt.

Ik zat zelf nog te wachten tot de gevoelsgrens van 3,00% voor 1 jaar wordt doorbroken maar ga daar toch maar vanaf stappen nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
Pistachenootje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:39:
[...]

M.i. incidentele verlagingen van banken die even verzadigd zijn. Over de brede linie gaat de rente omhoog. Euribor deze week van 2.9 naar 3.2%!

Wat ik niet prettig vind is dat ik de verlagingen van Coop niet heb gezien op
https://www.actuelerentes...ngen.asp#goto-tablesparen
Ik dacht dat zij alle wijzigingen nauwkeurig aangaven, kennelijk missen die soms ook wat.

[ Voor 27% gewijzigd door Frankenstein op 24-12-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RobertMe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:03:
Was het niet ook BFF die samen met CKV 2,90% gaf op een 1 jaar deposito? Terwijl CKV nu de enige is met die rente.
Dat was Banca Privata Leasing. En die ging omlaag naar 2,70% per de 23e.

Ik was waarschijnlijk net op tijd om daar een deposito te openen tegen 2,9% (niet dat 2,7% dan zo'n straf is ivt de daling bij BFF). Ik moest het geld nog overmaken op de 22e en dat moest voor de 23e 12u binnen zijn... dat was gelukt, dus met een beetje mazzel heb ik inderdaad nog net die 2,9% gekregen. Maar echt heel duidelijk heeft Raisin dat verder ook niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:51
ACM schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:21:
Ik was waarschijnlijk net op tijd om daar een deposito te openen tegen 2,9% (niet dat 2,7% dan zo'n straf is ivt de daling bij BFF). Ik moest het geld nog overmaken op de 22e en dat moest voor de 23e 12u binnen zijn... dat was gelukt, dus met een beetje mazzel heb ik inderdaad nog net die 2,9% gekregen. Maar echt heel duidelijk heeft Raisin dat verder ook niet gemaakt.
Dat vind ik maar raar?! Je gaat toch akkoord met de voorwaarden op het moment dat je de aanvraag indient. Het is maar raar dat als de voorwaarden tussen het moment van het indienen van de aanvraag en het overboeken van het geld / daadwerkelijk aanmaken van de rekening wijzigt dat de bank dan eenzijdig dit kan aanpassen.

Dat een bank het mogelijk doet bij een renteverhoging, tsja, dat is aan de bank. En dan ook in het voordeel van de klant. Waarbij de klant dan ook nog eens binnen 14 dagen kan opzeggen en opnieuw aanvragen aan de hogere rente. Maar bij een rente verlaging is de klant er de dupe van, terwijl die zich netjes overal aan houd.

IIRC heb ik dat zelf gehad met mijn aanvraag bij CreditEurope Bank. Dat tussen het moment van aanvraag van het deposito en de goedkeuring, storting en aanmaken de rente verlaagt werd. Daarover heb ik hun toen een mail gestuurd maar ik zou gewoon de "oude" rente ontvangen die gold op het moment dat ik de aanvraag gedaan had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 20:03
THE_BASE schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:35:
[...]
Vandaag nog even getwijfeld om die bank te onderzoeken, maar de recensies schrikken me af.
Ben ik toch benieuwd wat dan specifiek, want de enige negatieve dingen die ik zie zijn gerelateerd aan de betaaldiensten (bijv. de hangende reserveringen). Rentebetaling op de startdatum ipv van begin/eind maand is "anders" maar win/verlies je niets op en het gebruik van die 8-cijferige veiligheidscode is minimaal en werkt prima.

Naast een goede spaarrente (zeker met de instapbonus) krijg je een gratis volledig bank-pakket; betaalpas, mastercard en ecommerce pas. Ik gebruik die als backup - mocht er met mijn gewone NL-bank een storing zijn kan ik met de OpenBank passen nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
GroteVoet459 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:30:
[...]
Ik gebruik die als backup - mocht er met mijn gewone NL-bank een storing zijn kan ik met de OpenBank passen nog even verder.
Ik ook en is me al eens heel goed uitgekomen. Ik had dringend geld nodig in het buitenland en mijn Rabo pas werd geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RobertMe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:43:
Dat vind ik maar raar?! Je gaat toch akkoord met de voorwaarden op het moment dat je de aanvraag indient. Het is maar raar dat als de voorwaarden tussen het moment van het indienen van de aanvraag en het overboeken van het geld / daadwerkelijk aanmaken van de rekening wijzigt dat de bank dan eenzijdig dit kan aanpassen.

[..]

IIRC heb ik dat zelf gehad met mijn aanvraag bij CreditEurope Bank. Dat tussen het moment van aanvraag van het deposito en de goedkeuring, storting en aanmaken de rente verlaagt werd. Daarover heb ik hun toen een mail gestuurd maar ik zou gewoon de "oude" rente ontvangen die gold op het moment dat ik de aanvraag gedaan had.
Hoe het hier juridisch zit weet ik niet, normaliter geldt inderdaad dat de voorwaarden van een overeenkomst niet meer mogen veranderen na een akkoord. Tenzij dat mogen wijzigen onderdeel van de overeenkomst was.

Maar een belangrijk verschil met CreditEurope Bank is dat Raisin een tussenpartij is. Ze geven de hele aanvraag blijkbaar pas door zodra de documentatie in orde en het geld beschikbaar is.

Dus Raisin weet op dat moment dat je akkoord bent, maar de derde bank weet daar nog niets van. Het zit er dik in dat ergens in de voorwaarden staat dat Raisin zich niet verantwoordelijk houdt voor dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 16:48
ACM schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:07:
[...]

Hoe het hier juridisch zit weet ik niet, normaliter geldt inderdaad dat de voorwaarden van een overeenkomst niet meer mogen veranderen na een akkoord. Tenzij dat mogen wijzigen onderdeel van de overeenkomst was.
Waarbij een van de voorwaarden kan zijn dat die rente wordt gegeven die op het moment van binnenkomst van het geld geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
Pistachenootje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:39:
[...]

Voldoende geld in kas.
Ik ben wel verbaasd om dat alle berichten waren dat we nog een tijdje omhoog zouden gaan.
Hoezo verbaasd? Werkelijk niemand weet hoe rentes e.d. verlopen. Alles is pure speculatie, zowel in dit topic als bij “experts”.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
Per 21 december is de deposito rente van de ECB naar 2% gegaan, dus voor alles wat daarboven ligt moeten ze dan een andere bestemming zien te vinden om er nog rendement uit te halen.
En dan is het inderdaad zoals hierboven staat logisch dat er dan een moment komt dat de rente naar beneden gaat als er voldoende geld in kas is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De 12 maanden Euribor is zo'n 3.2%. Er wordt dus (natuurlijk) wel degelijk geld verdiend door de banken.
Omdat de ECB zelf al heeft aangekondigd waarschijnlijk door te gaan met renteverhogingen in 2023.

De uitleg van @Frankenstein lijkt me plausibeler: we hebben hier te maken met incidentele renteverlagingen en de trend omhoog gaat waarschijnlijk nog wel even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
Pistachenootje schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:54:
De 12 maanden Euribor is zo'n 3.2%. Er wordt dus (natuurlijk) wel degelijk geld verdiend door de banken.

[...]

Omdat de ECB zelf al heeft aangekondigd waarschijnlijk door te gaan met renteverhogingen in 2023.

De uitleg van @Frankenstein lijkt me plausibeler: we hebben hier te maken met incidentele renteverlagingen en de trend omhoog gaat waarschijnlijk nog wel even door.
Je kan er over filosoferen tot diep in de nacht, maar in het het verleden behaalde resultaten…..

Niemand weet wat er gaat gebeuren, banken werken ook met de waan van de dag en klanten hebben amper tot eigenlijk geen inzicht in waarom en wanneer banken iets besluiten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Pistachenootje schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:54:

[...]

"De Europese Centrale Bank (ECB) is pas op de helft met het verhogen van de officiële rente, zegt de Nederlander Klaas Knot, die in het bestuur van de ECB zit."

"Knot denkt dat de rente in de komende maanden nog met stappen van een half procentpunt omhoog zal gaan en pas in de zomer op zijn piek zal uitkomen."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...-verhoging-renteverhoging

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobinNL schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:33:
[...]

"De Europese Centrale Bank (ECB) is pas op de helft met het verhogen van de officiële rente, zegt de Nederlander Klaas Knot, die in het bestuur van de ECB zit."

"Knot denkt dat de rente in de komende maanden nog met stappen van een half procentpunt omhoog zal gaan en pas in de zomer op zijn piek zal uitkomen."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...-verhoging-renteverhoging
En dit is nu net waar de financiële markten de ECB enorm op afrekenen - dit soort voorspellingen durfen ze namelijk nooit meer terug te nemen (want dan lijk je incompetent). Maar dat doen ze ook niet als de situatie veranderd is en zo lopen we onnodige economische schade op.

Misschien leuk voor de spaarrente, maar een stuk minder voor de hypotheken en leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
Zojuist aangemeld bij Raisin. Identificatieproces doorlopen via IDnow, maar in het dashboard van Raisin blijft nog steeds staan dat ik het identificatieproces moet uitvoeren. Iemand enige ervaring hoe lang het duurt voordat dit gereed bevonden wordt ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 17:43
sverzijl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:00:
Zojuist aangemeld bij Raisin. Identificatieproces doorlopen via IDnow, maar in het dashboard van Raisin blijft nog steeds staan dat ik het identificatieproces moet uitvoeren. Iemand enige ervaring hoe lang het duurt voordat dit gereed bevonden wordt ?
Dat kan wel een week duren. Maar komt vanzelf goed (bij mij tenminste wel).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:05:
[...]
Dat kan wel een week duren. Maar komt vanzelf goed (bij mij tenminste wel).
Vond het wat vreemd dat ik nog steeds dezelfde identificatieprocedure kon starten. Had verwacht dat die optie in ieder geval zou verdwijnen.
Maar dan wacht ik maar even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THWIT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 10:08
sverzijl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:07:
[...]

Vond het wat vreemd dat ik nog steeds dezelfde identificatieprocedure kon starten. Had verwacht dat die optie in ieder geval zou verdwijnen.
Maar dan wacht ik maar even af.
Ja klopt dit is inderdaad vreemd, maar het is inderdaad bij iedereen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Spaarrente verwachting 2023 van spaarrente.nl

"de hoogste rente op een spaarrekening kan in 2023 op 2 tot 2,5 procent uitkomen"

https://blog.spaarrente.nl/spaarrente-verwachting

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JohanNL
Mijn prognose is dat hij ook best onder de 2% kan zitten, maar ook boven de 2,5%.
Lekker door speculeren allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:24
Wanneer gaan de grootbanken weer verhogen denken jullie? (Rabo, ing, abn etcetera)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

noslen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:56:
Wanneer gaan de grootbanken weer verhogen denken jullie? (Rabo, ing, abn etcetera)
Mijn verwachting is dat ze volgend jaar weer gaan verhogen ;) Waarschijnlijk in maart, vervolgens in juni nog een keer en oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ze lopen enorm achter op de rest en o.a. Knab zit nog steeds op 0,00% :+ :+ :+

Je moet je grote tegoeden gewoon ergens anders parkeren, want die grootbanken lopen zo ver achter, dat ze dat waarschijnlijk komend jaar niet meer gaan inhalen.
In 2024 hebben ze weer een kans.
Lijkt wel alsof ze al het verlies door de negatieve rente door ECB beleid van de afgelopen jaren nog even moeten compenseren op deze manier...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frankenstein
Hoe meer spaarders de grootbanken de rug toekeren, hoe eerder en vaker ze verhogen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 16:26
Iemand een ervaring met hoe snel er vanaf Renault (Raisin) geld op te nemen is? Overweeg hier wat geld neer te zetten wat ik tzt nodig heb voor huis uitgaven, gaat dit over uren of dagen of weken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Fedde schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:12:
Iemand een ervaring met hoe snel er vanaf Renault (Raisin) geld op te nemen is? Overweeg hier wat geld neer te zetten wat ik tzt nodig heb voor huis uitgaven, gaat dit over uren of dagen of weken?
Ik zou rekenen op 2-3 dagen maximaal. Met drie dagen zit je wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 16:26
Zenix schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:18:
[...]

Ik zou rekenen op 2-3 dagen maximaal. Met drie dagen zit je wel goed.
Dat moet wel lukken met een betaaltermijn van 14 dagen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:24
JohanNL schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:11:
[...]

Je moet je grote tegoeden gewoon ergens anders parkeren, want die grootbanken lopen zo ver achter, dat ze dat waarschijnlijk komend jaar niet meer gaan inhalen.
In 2024 hebben ze weer een kans.
Lijkt wel alsof ze al het verlies door de negatieve rente door ECB beleid van de afgelopen jaren nog even moeten compenseren op deze manier...
De KYC/CDD afdeling moet ergens van betaald worden zou je denken. En dat laatste wat jij zegt. Maar opvallend is het wel! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Iemand een idee wat er met Advanzia aan de hand is?

Kan https://mein.advanziakonto.com/ al een tijdje niet bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:30:
Iemand een idee wat er met Advanzia aan de hand is?

Kan https://mein.advanziakonto.com/ al een tijdje niet bereiken.
Werkt hier prima.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vreemd. Zou het eraan kunnen liggen dat ik nu in Thailand zit? Heb meerdere browsers/netwerken geprobeerd.

Edit: heb het maar telefonisch overgemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 28-12-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
JohanNL schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:11:
[...]
KNAB had al een maand geleden aangekondigd per 1-Jan naar 0.25% te gaan.
Dan zitten ze weer gelijk met de grote banken en zijn er misschien wat mensen niet gaan "zeulen met hun centen voor een maand".

Mijn spaargeld is er al meer dan 2 jaar weg (op een paniek-buffer van één maandsalaris na).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Jawel! De eerste 3,00% voor een 1 jaardeposito is een feit:
Banca Progetto en Privatbanka verhogen vandaag de rente.

[ Voor 8% gewijzigd door dwdd op 28-12-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:45
Openbank gaat ook naar 1.1 procent voor het bedrag hoger dan dan 2.0 welkomstbonus van 6 maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RenaldoN schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:52:
Openbank gaat ook naar 1.1 procent voor het bedrag hoger dan dan 2.0 welkomstbonus van 6 maanden
Dat was vrijdag al gemeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De grootbanken houden de rente volgens mij vaak wat langer op één niveau. En uiteraard hebben ze minder aanleiding om te verhogen. Dus verhogen ze alleen als ze het idee hebben dat de rente langere tijd hoger zal blijven.

En met een kwart procent rente is de rente al wel een stukje hoger dan het in lange tijd geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:15
dwdd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:51:
Banca Progetto heeft ook de rente voor een 6 maand deposito verhoogd naar 2,50% en die van 2 jaar naar 3,40%

[ Voor 4% gewijzigd door mpandroid op 28-12-2022 13:43 . Reden: Aanvulling 2 jaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
dwdd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:51:
Mooi op tijd voor het verlengen van mijn deposito >:)

Maar ik kijk de komende 3 weken nog even de kat uit de boom ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 01:49
Fedde schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:12:
Ik heb gisteren wat geld van Renault afgehaald en dat stond vanmiddag op m'n Raisin rekening.
Daarna wil je wellicht nog overboeken naar je eigen rekening, maar dat kost volgens mij ook hooguit een dag (bij mij was het voor het openen van een deposito, dus was die laatste stap niet van toepassing).

[ Voor 8% gewijzigd door Exar op 28-12-2022 16:51 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Nou, dat is ook niet handig bij CKV via Raisin:
Vanwege technische werkzaamheden en resulterende beperkingen, kunnen klanten die minstens één lopend deposito hebben bij CKV (via Raisin of andere weg) dat reeds per 8 juni 2022 actief was, vooralsnog geen verdere deposito’s bij de bank openen. CKV en Raisin werken hard deze beperking z.s.m. op te heffen. Onze excuses voor het ongemak en bij voorbaat dank voor uw begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:07
pdukers schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:22:
Nou, dat is ook niet handig bij CKV via Raisin:

[...]
Ik ben benieuwd of dit de oorzaak is dat mijn deposito nog steeds niet geopend is.

Voorlopig ben ik nog niet erg enthousiast. Mijn account is sinds 2-3 weken beschikbaar, maar ik heb nog steeds geen enkel deposito. Vooralsnog ben ik alleen maar rente kwijt… CKV staat al een week op goedkeuren. Hopelijk komt het vooral door kerst. BFF moet een document fysiek met de post worden opgestuurd. In de tussentijd werd de rente op het 6-maanden deposito verlaagd. Orange moest ook iets getekend worden.

Twee vragen:
- Hoe lang moet je gemiddeld wachten tot een deposito beschikbaar is (zowel bij aanvraag als het sluiten hiervan)?
- Iemand ervaring met het digitaal tekenen van de verplichte documenten voor bronbelasting? Ik heb geen printer maar wel een touchscreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Woodsy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:53:
[...]

Ik ben benieuwd of dit de oorzaak is dat mijn deposito nog steeds niet geopend is.

Voorlopig ben ik nog niet erg enthousiast. Mijn account is sinds 2-3 weken beschikbaar, maar ik heb nog steeds geen enkel deposito. Vooralsnog ben ik alleen maar rente kwijt… CKV staat al een week op goedkeuren. Hopelijk komt het vooral door kerst. BFF moet een document fysiek met de post worden opgestuurd. In de tussentijd werd de rente op het 6-maanden deposito verlaagd. Orange moest ook iets getekend worden.

Twee vragen:
- Hoe lang moet je gemiddeld wachten tot een deposito beschikbaar is (zowel bij aanvraag als het sluiten hiervan)?
- Iemand ervaring met het digitaal tekenen van de verplichte documenten voor bronbelasting? Ik heb geen printer maar wel een touchscreen.
Ik heb al een deposito bij CKV, dus een verklaarbare melding.

Mijn ervaring is dat een deposito aanvraag bij Raisin ongeveer 1 week duurt.

Als het kunt saven naar pdf, dan zal het wel gaan. Heb zelf een aantal malen een pdf uitgeprint, getekend, een foto gemaakt en als pdf verzonden. Werd geaccepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Twee vragen:
Volgens mij zitten daar wat handmatige stappen tussen, en de mensen die dat uit moeten voeren zullen ook wel twee weken kerstvakantie hebben...
Bovendien zijn banken rond deze tijd vaak druk met allerlei eindejaars activiteiten, wellicht dat dat ook nog meespeelt.
Bij mij duurde het volgens mij ca anderhalve week, maar dat was dus niet middenin de kerstvakantie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 07:47
[...]

Twee vragen:
Klara duurde 1 werkdag bij mij. Younited duurde 2 werkdagen na aanvragen..

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
Zijn er mensen die sparen bij Yapi Kredi bank? Inmiddels is mijn rekening geopend maar alles gaat schriftelijk ipv digitaal. Alsof we 20 jaar terug in de tijd gaan. Voelt vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Pino_Helmond schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:51:
Zijn er mensen die sparen bij Yapi Kredi bank? Inmiddels is mijn rekening geopend maar alles gaat schriftelijk ipv digitaal. Alsof we 20 jaar terug in de tijd gaan. Voelt vreemd.
Wat heb je al in dit topic gevonden over deze bank?

spoiler:
Je bent niet de eerste die een opmerking maakt over dat bij hen alles schriftelijk en telefonisch geregeld moest worden.

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-12-2024
RobertMe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:13:
[...]

Wat heb je al in dit topic gevonden over deze bank?

spoiler:
Je bent niet de eerste die een opmerking maakt over dat bij hen alles schriftelijk en telefonisch geregeld moest worden.
Het gaat me vooral om de ervaringen van mensen die er al sparen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Pino_Helmond schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:32:
[...]

Het gaat me vooral om de ervaringen van mensen die er al sparen..
Ook die vindt je in dit topic, heel mooi met de zoekfunctie :)

Mediacj in "Het spaartopic - Deel 3"
Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:49
Pino_Helmond schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:51:
Als je internetbankieren aanvraagt kan je alles via internetbankieren doen. Overboeken en deposito openen.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

mpandroid schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:41:
[...]

Banca Progetto heeft ook de rente voor een 6 maand deposito verhoogd naar 2,50% en die van 2 jaar naar 3,40%
Poeh, ik zit nog tot juli '23 vast aan mijn 1jaarsdeposito bij de leaseplan bank (50k tegen 0,25% rente :X )

Dit dus.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:23
FunkyTrip schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:21:
Poeh, ik zit nog tot juli '23 vast aan mijn 1jaarsdeposito bij de leaseplan bank (50k tegen 0,25% rente :X )
Of voortijdig afkopen? De kosten bedragen 1% rente per jaar over de resterende looptijd. Moet je maar even narekenen of het loont. PDF met rekenvoorbeeld: https://www.leaseplanbank...r-beindigen-van-td_nl.pdf

Edit: eerder opheffen blijkt slechts in specifieke gevallen mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door U123456 op 29-12-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
U123456 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:40:
[...]
Of voortijdig afkopen? De kosten bedragen 1% rente per jaar over de resterende looptijd. Moet je maar even narekenen of het loont. PDF met rekenvoorbeeld: https://www.leaseplanbank...r-beindigen-van-td_nl.pdf
Klinkt natuurlijk leuk, afkopen, en het rekensommetje wordt positief als je de inleg voor de resterende 6 maanden vastzet buiten Nederland. Maar gaat LPB akkoord met voortijdig beëindigen? "Want de rente elders is hoger" is niet één van de redenen die LPB noemt om eventueel mee te werken aan voortijdige beëindiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
Frankenstein schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:29:
[...]

Klinkt natuurlijk leuk, afkopen, en het rekensommetje wordt positief als je de inleg voor de resterende 6 maanden vastzet buiten Nederland. Maar gaat LPB akkoord met voortijdig beëindigen? "Want de rente elders is hoger" is niet één van de redenen die LPB noemt om eventueel mee te werken aan voortijdige beëindiging.
Ik denk dat je naar dit overzicht moet kijken? https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hij gaf al aan dat deze reden niet in de AV van Leaseplan wordt genoemd ;)

En de Consumentenbond heeft in het overzichtje niet "omdat ik elders hogere rente kan krijgen" als mogelijke reden waarbij je je geld eerder kan terugkrijgen. Er zijn uiteraard wel speciale deposito's waar dat wel kan, maar Leaseplan biedt die niet aan.

• RobinNL
ACM schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:00:
[...]

Hij gaf al aan dat deze reden niet in de AV van Leaseplan wordt genoemd ;)

En de Consumentenbond heeft in het overzichtje niet "omdat ik elders hogere rente kan krijgen" als mogelijke reden waarbij je je geld eerder kan terugkrijgen. Er zijn uiteraard wel speciale deposito's waar dat wel kan, maar Leaseplan biedt die niet aan.
offtopic:
Iets te vroeg gereageerd ;)

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:23
Frankenstein schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:29:"Want de rente elders is hoger" is niet één van de redenen die LPB noemt om eventueel mee te werken aan voortijdige beëindiging.
Inderdaad, mijn vlieger gaat helaas niet op :(
Als LeasePlan Bank een uitzondering voor u maakt, zoals deze in artikel 4.5 van onze Voorwaarden Online Spaarrekening staan beschreven, betaalt u kosten voor het beëindigen van uw Termijndeposito.
https://www.leaseplanbank...-online-spaarrekening.pdf

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:53
Ik wil een gezamenlijke spaarrekening (en/of rekening) openen met zo hoog mogelijke rente.

Anadolubank 0.90%, kan ik niet heel veel ervaringen over vinden, maar lijken volgens de site wel en/of rekeningen aan te bieden

Leaseplan bank 0.75%, biedt en/of aan en lijkt qua klantenservice / internet mogelijkheden en app het beste

Bunq 1.05% maar dan moeten beiden personen een Bunq account hebben à €2.99 per maand en bovendien lees ik dat de manier waarop de spaarrekening is ingericht (met saving goals?) niet heel fijn werkt.

Yapi Kredi kan ik niet over vinden of ze en/of rekeningen ondersteunen. Zou ik nog kunnen navragen tenzij iemand hier al ervaring mee heeft.

Ervaringen met bovenstaande opties? Zijn er andere aanbieders met hogere rente?

Ik ben zelf klant bij Raisin (oa Renault bank) maar is alleen voor individuele rekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
Rogier.V schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:21:
Ik wil een gezamenlijke spaarrekening (en/of rekening) openen met zo hoog mogelijke rente.

Anadolubank 0.90%, kan ik niet heel veel ervaringen over vinden, maar lijken volgens de site wel en/of rekeningen aan te bieden

Leaseplan bank 0.75%, biedt en/of aan en lijkt qua klantenservice / internet mogelijkheden en app het beste

Bunq 1.05% maar dan moeten beiden personen een Bunq account hebben à €2.99 per maand en bovendien lees ik dat de manier waarop de spaarrekening is ingericht (met saving goals?) niet heel fijn werkt.

Yapi Kredi kan ik niet over vinden of ze en/of rekeningen ondersteunen. Zou ik nog kunnen navragen tenzij iemand hier al ervaring mee heeft.

Ik ben zelf klant bij Raisin (oa Renault bank) maar is alleen voor individuele rekeningen.
Centraal beheer heeft ook een en/of spaarrekening. Rente nu 0,8%. Deposito garantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Rogier.V schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:21:

Van dit lijstje heb ik Bunq en LPB. Bij Bunq spaar ik op mijn naam en een gratis savings account. Dat maakt voor ons niet zoveel uit, want we zijn fiscaal partner. Het enige is dat ik dan ook de enige ben die het over kan maken naar de lopende rekening. Bij LPB duurt dat wat langer bij grote bedragen, dus we hebben ook nog gewoon een buffer op de spaarrekening van de ABN.. mochten er noodgevallen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Flexion1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:13:
[...]

Centraal beheer heeft ook een en/of spaarrekening. Rente nu 0,8%. Deposito garantiestelsel.
Is dat zo? Ik dacht dat dat bij cb juist niet kon. In de voorwaarden staat ook "De RentePlús Rekening staat op naam van 1 persoon." Dat is een reden waarom wij hier nog geen rekening hebben.

Maar ik zal straks eens kijken wat er gebeurt als ik een rekening op twee namen probeer te openen.

Edit: op de site om een rekening te openen wordt meteen al vermeld: "U kunt een RentePlús Rekening openen op 1 naam. Een en/of rekening is niet mogelijk." https://www.centraalbeheer.nl/sparen
En bij het openen wordt als benodigde gegevens bij de tegenrekening gezegd dat een en/of rekening niet is toegestaan. Dus als je betaalrekening een en/of rekening is, dan is het blijkbaar zelfs niet mogelijk om een rekening op eigen naam te openen.

[ Voor 30% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-12-2022 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexion1
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:44:
[...]

Is dat zo? Ik dacht dat dat bij cb juist niet kon. In de voorwaarden staat ook "De RentePlús Rekening staat op naam van 1 persoon." Dat is een reden waarom wij hier nog geen rekening hebben.

Maar ik zal straks eens kijken wat er gebeurt als ik een rekening op twee namen probeer te openen.

Edit: op de site om een rekening te openen wordt meteen al vermeld: "U kunt een RentePlús Rekening openen op 1 naam. Een en/of rekening is niet mogelijk." https://www.centraalbeheer.nl/sparen
En bij het openen wordt als benodigde gegevens bij de tegenrekening gezegd dat een en/of rekening niet is toegestaan. Dus als je betaalrekening een en/of rekening is, dan is het blijkbaar zelfs niet mogelijk om een rekening op eigen naam te openen.
Ik heb het gelijk nagekeken, maar mijn renteplus rekening bij Centraal beheer is toch echt een en/of rekening op naam van mij en mijn vrouw. Ik heb deze rekening al wel een jaar of 10 lopen daar dus misschien dat nu de voorwaarde is aangepast.

Maar geen idee wat daar de reden van is. Je zou een contact op kunnen nemen met Centraal beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Flexion1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:56:
[...]

Ik heb het gelijk nagekeken mijn renteplus rekening bij Centraal beheer is toch echt een en/of rekening op naam van mij en mijn vrouw. Ik heb deze rekening al wel een jaar of 10 lopen daar dus misschien dat nu de voorwaarde is aangepast.

Maar geen idee wat daar de reden van is. Je zou een contact op kunnen nemen met Centraal beheer.
Ik kom bij het openen niet verder dan de eerste stappen. Je moet je met Idin 'legitimeren' via de bankrekening, dit gaat nog goed. Maar als ik vervolgens het tegenrekeningnummer wil invullen, krijg ik een foutmelding dat de tegenrekening geen en/of rekening mag zijn.

Ik denk dat dit een geval 'doorgeschoten' fraude/witwas-regelgeving is. Met het overmaken van geld van een en/of tegenrekening naar de rekening op naam van 1 rekeninghouder, "geeft" de andere rekeninghouder in feite de helft van het gezamenlijke vermogen aan de andere partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08
En/of kan bij CB inderdaad niet .Ik heb m’n ing en/of gewijzigd naar rekening op 1 naam en ging daarna zonder problemen.

Verder maakt het ons ook niet veel uit dat het op 1 naam staat.Zolang je fiscaal partner maar de gegevens van desbetreffende rekeningen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:09
Dan kan het kennelijk inmiddels niet meer. Wij hebben nog een en/of rekening. Geopend in 2015.

Mijn ervaring met CB is dat het een behoorlijk bureaucratische organisatie is. Het liefst nog wat roomser dan de paus. Heel wat gedoe gehad met mijn lijfrentes. Wat betreft het sparen: Ik schuif nog wel eens wat rond met grotere hoeveelheden spaargeld. Dat zouden wij allemaal moeten doen om die grote instellingen scherp te houden op de rente die ze bieden. Het rondschuiven ging altijd nog tamelijk probleemloos.Totdat ik laatst nog een tijdje 40k moest parkeren. Komt er meteen een verzoek tot opheldering waar het vandaan komt. Het zou zomaar zwart geld kunnen zijn. Kennelijk kent de interne dienst van CB die dit gaat controleren geen historie van de CB klanten.... Handig vind ik het niet, steeds maar moeten verklaren dat mijn spaargeld eerlijk verdiend is. In discussie gaan met de CB klantenservice is helemaal een hopeloze zaak. Ik heb het verzoek en de herinneringen maar genegeerd.

Inmiddels zal mijn transactie wel als "verdacht" zijn gemeld bij de autoriteiten. Het moet maar. Indien de FIOD op mijn erf verschijnt dan kan ik met de een gerust hart met de billen bloot. Ik denk overigens dat dat wel los zal lopen.

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 30-12-2022 11:18 . Reden: stijlfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08
OttiglioM schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:16:
[...]

Dan kan het kennelijk inmiddels niet meer. Wij hebben nog een en/of rekening. Geopend in 2015.

Mijn ervaring met CB is dat het een behoorlijk bureaucratische organisatie is. Het liefst nog wat roomser dan de paus. Heel wat gedoe gehad met mijn lijfrentes. Wat betreft het sparen: Ik schuif nog wel eens wat rond met grotere hoeveelheden spaargeld. Dat zouden wij allemaal moeten doen om die grote instellingen scherp te houden op de rente die ze bieden. Het rondschuiven ging altijd nog tamelijk probleemloos.Totdat ik laatst nog een tijdje 40k moest parkeren. Komt er meteen een verzoek tot opheldering waar het vandaan komt. Het zou zomaar zwart geld kunnen zijn. Kennelijk kent de interne dienst van CB die dit gaat controleren geen historie van de CB klanten.... Handig vind ik het niet, steeds maar moeten verklaren dat mijn spaargeld eerlijk verdiend is. In discussie gaan met de CB klantenservice is helemaal een hopeloze zaak. Ik heb het verzoek en de herinneringen maar genegeerd.

Inmiddels zal mijn transactie wel als "verdacht" zijn gemeld bij de autoriteiten. Het moet maar. Indien de FIOD op mijn erf verschijnt dan kan ik met de een gerust hart met de billen bloot. Ik denk overigens dat dat wel los zal lopen.
verklaring van herkomst eigenmiddelen is inderdaad dramatisch als je vaak schuift met eigen middelen.Aflossing hypotheek bijna opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
OttiglioM schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:16:
Het rondschuiven ging altijd nog tamelijk probleemloos.Totdat ik laatst nog een tijdje 40k moest parkeren. Komt er meteen een verzoek tot opheldering waar het vandaan komt. Het zou zomaar zwart geld kunnen zijn. Kennelijk kent de interne dienst van CB die dit gaat controleren geen historie van de CB klanten....
Historie of geen historie zal daar geen rol in spelen. Toen ik al een tijdje klant was bij KNAB kreeg ik ineens ook een telefoontje van hun met de vraag waar mijn geld vandaan kwam. Vanaf een gegeven moment zijn dus ogenschijnlijk de banken strenger gaan controleren inclusief navraag doen bij bestaande klanten. Dus als je niet vaker met geld had zitten schuiven had je die vraag ook kunnen krijgen, ook zonder opvallende transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RobertMe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:36:
[...]

Historie of geen historie zal daar geen rol in spelen. Toen ik al een tijdje klant was bij KNAB kreeg ik ineens ook een telefoontje van hun met de vraag waar mijn geld vandaan kwam. Vanaf een gegeven moment zijn dus ogenschijnlijk de banken strenger gaan controleren inclusief navraag doen bij bestaande klanten. Dus als je niet vaker met geld had zitten schuiven had je die vraag ook kunnen krijgen, ook zonder opvallende transactie.
Is inderdaad niet iets wat de bank zelf zo graag wil, maar is vanwege de steeds strengere eisen van de overheid. Ligt dus ook niet echt aan de 'bureaucratie' van CB, maar aan de veranderde regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
Met 50.000 spaargeld wat we in principe niet nodig hebben ga ik ook maar eens op zoek naar een geschikte bank om dit te stallen. Die 1% hypotheek rente voor 250k is te laag om aflossen financieel zinvol te maken, maar het op de abn laten staan is al helemaal dom.

Als ik naar https://www.actuelerentes...rmijn-deposito-sparen.asp ga dan staat er 3% voor 1 jaar via Raisin. Is dat dan wel veilig zoals bij de abn? Of onveilig zoals bij Dela?

Dat is toch 1500 euro aan rente wat ik anders mis loop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

President schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:16:
Met 50.000 spaargeld wat we in principe niet nodig hebben ga ik ook maar eens op zoek naar een geschikte bank om dit te stallen. Die 1% hypotheek rente voor 250k is te laag om aflossen financieel zinvol te maken, maar het op de abn laten staan is al helemaal dom.

Als ik naar https://www.actuelerentes...rmijn-deposito-sparen.asp ga dan staat er 3% voor 1 jaar via Raisin. Is dat dan wel veilig zoals bij de abn? Of onveilig zoals bij Dela?

Dat is toch 1500 euro aan rente wat ik anders mis loop...
daar is veel over geschreven in dit topic. lees dit bijvoorbeeld eens:
Het spaartopic - Deel 3

Het is ietsje minder veilig dan ABN natuurlijk want het gaat om een Italiaanse bank en zo stabiel is Italië nu niet, maar het risico lijkt me te overzien. Sowieso kan het lang duren voordat je je geld terug hebt als het fout gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-12-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
de Peer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:25:
[...]

daar is veel over geschreven in dit topic. lees dit bijvoorbeeld eens:
Het spaartopic - Deel 3

Het is ietsje minder veilig dan ABN natuurlijk want het gaat om een Italiaanse bank en zo stabiel is Italië nu niet, maar het risico lijkt me te overzien. Sowieso kan het lang duren voordat je je geld terug hebt als het fout gaat.
Ah, een soort van icesave dus. het valt onder het stelsel, maar je geld terug krijgen duurt..

Dan zou ik beter 25k in Italië kunnen zetten en 25k in een ander land.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]
Het is ietsje minder veilig dan ABN natuurlijk want het gaat om een Italiaanse bank en zo stabiel is Italië nu niet,
Die Italiaanse regering heeft die bank nog niet hoeven redden. Dat is met ABN wel anders.
Maar dat vergeten we voor het gemak maar even ...
[...]
Sowieso kan het lang duren voordat je je geld terug hebt als het fout gaat.
Hoe zo dat? Het Deposito Garantie Stelsel is een Europese regeling en sommige landen beloven zelfs sneller terug te betalen dan Nederland.

Waar je op moet letten is of je je veilig voelt bij het land waar de bank zit. Zowel economisch (bijv Italië heeft een slechte reputatie) of qua lokatie (dicht bij Rusland).

Bedenk ook dat de meeste buitenlandse banken niet instant payment zijn. Maar vind je het erg om 2-3 dagen op je geld te moeten wachten (zowel bij storten als opnemen) en dat het dan die tijd (onder)"weg" is?

Een aantal niet-Euro landen betalen via hun DSG terug in de lokale valuta - daar loop je een klein risico mee, maar zou ook positief kunnen uitvallen.

Inderdaad: met 1.2% of hogere rente krijgen vs 1.0% hypotheekrente betalen (en daarvan mogelijk deel terug via HRA) lijkt het een no-brainer om het voorlopig even zelf te houden ... ;)

Zoals al door een aantal mensen gemeld de afgelopen weken duurt het aanmelden momenteel meestal wat langer.

[ Voor 14% gewijzigd door GroteVoet459 op 30-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
President schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:35:
[...]
Ah, een soort van icesave dus. het valt onder het stelsel, maar je geld terug krijgen duurt..

Dan zou ik beter 25k in Italië kunnen zetten en 25k in een ander land.
IceSave was 2008 - mensen, hou daar nou eens over op.
Die crisis was één van de redenen dat we nu een DGS hebben.

Sowieso is risicospreiding altijd beter.
Misschien ook nadenken om niet alles direct voor een jaar vast te zetten; je zou een deel tijdelijk bij bijv Renault vrij opneembaar kunnen stallen en dan 2 of meer kleinere jaardeposito's door het jaar heen te starten. Kun je elke X maanden beslissen wat op dat moment het goede is om met het geld te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Sowieso kan het lang duren voordat je je geld terug hebt als het fout gaat.
Maximaal 10 werkdagen, staat in de Europese richtlijn (die landen verplicht hebben moeten implementeren). Geen idee of je dat lang vindt. Maar ik niet perse (als ik binnen 10 dagen over het geld moet kunnen beschikken zou ik het überhaupt niet in een deposito zetten). En zoals @GroteVoet459 dus ook aangeeft kunnen landen afwijken door dus sneller terug te betalen. Naast het feit dat er ook al een nieuwe richtlijn waarbij het binnen 4 dagen geregeld moet zijn (maar die richtlijn wordt pas binnen X jaar verplicht).

[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 30-12-2022 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmatiz87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-06-2024
FunkyTrip schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:21:
[...]

Waarom zou je in vredesnaam 50k vastzetten tegen 0.25%? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
mrmatiz87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:26:
[...]

Ik dorst het niet zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
President in "Het spaartopic - Deel 3"Als ik naar https://www.actuelerentes...rmijn-deposito-sparen.asp ga dan staat er 3% voor 1 jaar via Raisin. Is dat dan wel veilig zoals bij de abn? Of onveilig zoals bij Dela?
Persoonlijk gaat de voorkeur voor 1 jaar vast uit naar CKV (België) 2.90%. Dichter bij huis en vertrouwder. Het risico is inderdaad een fractie groter. En dat ABN-Amro gered is door de Nederlandse staat mag je niet vergeten. Voor België moet je een formulier invullen om aldaar geen bronbelasting te betalen, Raisin verstrekt dit vooringevuld.

Wikipedia: CKV Bank

[ Voor 19% gewijzigd door Frankenstein op 30-12-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Als het alternatief 0,01% op de spaarrekening was?

* RobertMe heeft nog 8 jaar een deposito met 0,95% lopen (origineel 10 jaar). Rente op mijn Renault rekening is nu al hoger en LPB en Lloyds zitten er ook niet heel ver vandaan (0,75%, alhoewel Lloyds alweer naar 0,85% gaat uit mijn hoofd). Afkopen kan, maar kost 0,25% per nog openstaand kwartaal en daarmee enkele duizenden euros. Daarnaast is het wel vrij opzegbaar voor aankoop van een woning en nog wat zaken. Als het goed is is dat wel aan de orde voordat de 10 jaar voorbij zijn. Of in ieder geval is dat altijd het plan geweest, om niet de 10 jaar uit te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Destijds was er toch ook al Openbank en co. met een variabele spaarrekening met 0,2 of 0,25%?
Ach ja, je kunt het nu niet meer terugdraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
JohanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:38:
Destijds was er toch ook al Openbank en co. met een variabele spaarrekening met 0,2 of 0,25%?
Ach ja, je kunt het nu niet meer terugdraaien :)
En Renault zat vorig jaar juli al op 0.30 geloof ik en ging in de loop van juli naar 0.60/0.65.
Voor diegenen die niet buiten Nederland wilden sparen was de rente vrij opneembaar 0.0x% of minder.

@RobertMe Mijn slechtste lopende deposito is 5 jaar J&T Banka in Tsjechie voor 1.40%. Daar ben ik nu ook niet blij meer mee en tegelijk zit ik er niet mee ;)

Maar 1% is gevoelsmatig wel bijna de ondergrens voor mij voor een deposito. Heb wel een 6 mnd 0.65% gehad. Jaren vast zetten voor een paar tienden, oef, daar word ik niet blij van.

[ Voor 13% gewijzigd door Frankenstein op 30-12-2022 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmatiz87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-06-2024
RobertMe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:35:
[...]

Als het alternatief 0,01% op de spaarrekening was?
Dan nog, het levert je maar € 120 extra op terwijl je geen flexibiliteit hebt. En nu kan je het alweer één jaar vastzetten tegen 1.7% bij Leaseplan. Dat is niet te voorspellen uiteraard, maar als ik € 125 rente krijg over 50k zou ik het nooit vastzetten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 17-09 19:15
Ik heb ook wat gestald in een deposito via Raisin, met een bewuste keuze voor Nordax (2.6%),

Waarom ik daarvoor heb gekozen: ik wil dat het bedrijf waar ik mijn geld staat voldoende cash heeft, zodat een flinke tegenvaller met eigen middelen opgelost kan worden en dat ik geen icesave taferelen krijg.

Daardoor heb ik zo gefilterd:

1. Alles in Zuid-Europa, Oost-Europa of verweggistan uitgesloten (voor die 0,x% meer)
2. CKV, dichtbij maar te klein (45 FTE en een winst van 16 miljoen - alleen de spaarsaldos van de tweakers in dit topic dekken dat.. geen fijn idee). Jaarverslagen zier er erg amateuristisch uit voor zo'n bedrijf.
3. Klarna overgeslagen: groot bedrijf, voldoende middelen, maar vorig jaar 580 miljoen euro verlies door overnames etc..
4. Nordax bank: Zweden, 2,6% - grote bank (100000+ klanten) in meerdere scandinavische landen, 100 miljoen winst tot nu toe in 2022.

Misschien helpt het iemand anders om de keuze te maken

PS: daarnaast heb ik een Renault spaarrekening @ 1,25% waar ik geld dat ik niet nodig heb gewoon tijdig neergooi ipv. Rabobank.

[ Voor 6% gewijzigd door stfn345 op 30-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-06 22:16
stfn345 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:48:
Ik heb ook wat gestald in een deposito via Raisin, met een bewuste keuze voor Nordax (2.6%),

Waarom ik daarvoor heb gekozen: ik wil dat het bedrijf waar ik mijn geld staat voldoende cash heeft, zodat een flinke tegenvaller met eigen middelen opgelost kan worden en dat ik geen icesave taferelen krijg.

1. Alles in Zuid-Europa, Oost-Europa of verweggistan uitgesloten (voor die 0,x% meer)
2. CKV, dichtbij maar te klein (45 FTE en een winst van 16 miljoen - alleen de spaarsaldos van de tweakers in dit topic dekken dat.. geen fijn idee). Jaarverslagen zier er erg amateuristisch uit voor zo'n bedrijf.
3. Klarna overgeslagen: groot bedrijf, voldoende middelen, maar vorig jaar 580 miljoen euro verlies door overnames etc..
4. Nordax bank: Zweden, 2,6% - grote bank (100000+ klanten) in meerdere scandinavische landen, 100 miljoen winst tot nu toe in 2022.

PS: daarnaast heb ik een Renault spaarrekening @ 1,25% waar ik geld dat ik niet nodig heb gewoon tijdig neergooi ipv. Rabobank.
Ik lees dat Nordax ingeval van inroepen van het DGS uitbetaald in Zweedse kronen (mogelijk valuta risico?) en bovendien:
Uitbetaling vindt plaats door middel van een cheque of een andere methode zoals in de toekomst door de Riksgälden kan worden bepaald. Nederlandse banken betalen niet langer cheques uit. Als gevolg hiervan kan een klant belemmeringen ervaren bij het inwisselen van de ontvangen cheque en genoodzaakt zijn een bankrekening te openen bij een buitenlandse bank om uitbetaling van de cheque mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 17-09 19:15
Omayyad schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:53:
[...]

Ik lees dat Nordax ingeval van inroepen van het DGS uitbetaald in Zweedse kronen (mogelijk valuta risico?) en bovendien:
Uitbetaling vindt plaats door middel van een cheque of een andere methode zoals in de toekomst door de Riksgälden kan worden bepaald. Nederlandse banken betalen niet langer cheques uit. Als gevolg hiervan kan een klant belemmeringen ervaren bij het inwisselen van de ontvangen cheque en genoodzaakt zijn een bankrekening te openen bij een buitenlandse bank om uitbetaling van de cheque mogelijk te maken.
Klopt - het is een afweging die ik gemaakt heb: grote firma met gezonde winsten in SEK tegenover een klein bedrijf met EUR.

Overigens geldt in het algemeen: al deze banken zijn waarschijnlijk om een of andere reden bij Raisin beschikbaar omdat ze elders niet aan ‘goedkoop geld’ kunnen komen. Dwz: geen eigen spaarders

De ING, Rabobank en andere soort banken beschikken al over bijna gratis geld van hun rekeninghouders - wat ze weer tegen 4,5% uitlenen voor een hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
stfn345 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:48:

Goed om zo'n afweegkader te hebben. Dit is mijn afweegkader voor sparen buiten eigen land:

1. Alleen Benelux, Frankrijk en Duitsland. Toch heb ik deposito's in Estland, Tsjechië en Zweden. Scandinavië zal ik blijven overwegen.
2. Meerjarige deposito's: graag met jaarlijkse rente-uitkering / rente-op-rente.

Veel verder gaat mijn afwegingskader niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
stfn345 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:00:Overigens geldt in het algemeen: al deze banken zijn waarschijnlijk om een of andere reden bij Raisin beschikbaar omdat ze elders niet aan ‘goedkoop geld’ kunnen komen. Dwz: geen eigen spaarders
CKV vergoedt aan haar Belgische spaarders 1.50% voor 1 jaar. Via Raisin aan Nederlanders 2.90%. Dat verschil is opmerkelijk te noemen. Maar het komt meer voor. Je zou zeggen, dan verhoogt CKV haar rente voor Belgische spaarders toch naar 1.75%. Kan, dat trekt zeker nieuwe spaarders, maar ze moeten de spaarders die ze al hebben wel allemaal extra belonen. Het verschil met de rente voor Raisin-spaarders is echter wel erg groot nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Omayyad schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:53:
[...]

Een Tweaker heeft eerder navraag gedaan bij de Riksgalden en daar kwam uit dat er in deze situatie naar een modernere oplossing wordt gezocht. Overigens kunnen cheques ingewisseld worden in Duitsland bij de Reise Bank, simpel gezegd de Duitse GWK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Omdat de spaarrente toen 0.05% was en ik het geld niet nodig had. Dus zette ik het een jaartje vast.
Ging er niet vanuit dat de rente zo snel zou stijgen ineens. De andere helft is nu aan het renderen tegen 0.75%.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

mrmatiz87 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:46:
[...]

Dan nog, het levert je maar € 120 extra op terwijl je geen flexibiliteit hebt. En nu kan je het alweer één jaar vastzetten tegen 1.7% bij Leaseplan. Dat is niet te voorspellen uiteraard, maar als ik € 125 rente krijg over 50k zou ik het nooit vastzetten.
Het was maar voor een jaartje. Dat geld stond al jaren bij LPB voor 0.0x%. Spijt dat ik niet elk jaar de helft in een jaar depositootje had geplaatst. Toch gratis enkele honderden euro's extra.

Nu heb ik een Raisin account en probeer mezelf er toe zetten het drempeltje over te stappen naar buitenlandse banken. Daar kun je makkelijk over denken, maar er zijn miljoenen spaarders in NL die het ook niet doen. Het is echt een mindset. Het gaat om een hoop geld.

In juli komt het weer vrij en dan gaat het waarschijnlijk op zo'n 2.5% (of 3.5% tegen die tijd) rekening ergens in Scandinavie ofzo.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
@FunkyTrip Ik begrijp het heel goed, de aarzeling om buiten Nederland te sparen. Zat even te kijken naar de rentewijzigingen bij Renault Bank. Toen je 1 jaar 0.50% nam was vrij opneembaar bij Renault 0.35%.

00.07.21 0.35%
25.11.21 0.25%
27.06.22 0.35%
22.07.22 0.50%
26.07.22 0.65%
31.10.22 0.85%
18.11.22 1.00%
12.12.22 1.25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Frankenstein schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:46:
@FunkyTrip Ik begrijp het heel goed, de aarzeling om buiten Nederland te sparen. Zat even te kijken naar de rentewijzigingen bij Renault Bank. Toen je 1 jaar 0.50% nam was vrij opneembaar bij Renault 0.35%.

00.07.21 0.35%
25.11.21 0.25%
27.06.22 0.35%
22.07.22 0.50%
26.07.22 0.65%
31.10.22 0.85%
18.11.22 1.00%
12.12.22 1.25%
1 jaar 0.25% ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Haha. Kijk maar op deze grafiek. In juni 2021 ging de hoogste spaarrente (vrij opneembaar) voor het eerst sinds eind 2014 omhoog. Begin juli 2022 kwam mijn 50k "deposito" bij de Belgische Aion Bank "vrij" (0.1%+0.9% getrouwheidspremie). Getrouwheidspremie is in België de rente die je krijgt als je inleg tenminste 12 maanden laat staan. Het aanbod van Aion Bank heb ik daarom als jaardeposito opgevat.

https://www.homefinance.n...=max&width=757&height=374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
FunkyTrip schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:35:
[...]
Nu heb ik een Raisin account en probeer mezelf er toe zetten het drempeltje over te stappen naar buitenlandse banken. Daar kun je makkelijk over denken, maar er zijn miljoenen spaarders in NL die het ook niet doen. Het is echt een mindset. Het gaat om een hoop geld.
ABN, ING, Aegon, SNS (nu Volksbank), DSB - Allemaal Nederlands en hadden hulp nodig of zijn zelfs omgevallen.

Wat "een hoop geld" is, is voor iedereen anders. Maar verdelen is (zeker met Raisin) makkelijk en kan ook in kleine hapjes. 4 banken met een 1-jaarsdeposito vanaf slechts € 2K, en 11 vanaf 5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GroteVoet459 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:30:
[...]

ABN, ING, Aegon, SNS (nu Volksbank), DSB - Allemaal Nederlands en hadden hulp nodig of zijn zelfs omgevallen.

Wat "een hoop geld" is, is voor iedereen anders. Maar verdelen is (zeker met Raisin) makkelijk en kan ook in kleine hapjes. 4 banken met een 1-jaarsdeposito vanaf slechts € 2K, en 11 vanaf 5K.
Tsja, er is zowel wat te zeggen voor een 'too big to fail'-bank, als voor een zó kleine bank, dat het DGS in geval van nood probleemloos iedereen schadeloos kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Frankenstein schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:53:
[...]

Haha. Kijk maar op deze grafiek. In juni 2021 ging de hoogste spaarrente (vrij opneembaar) voor het eerst sinds eind 2014 omhoog. Begin juli 2022 kwam mijn 50k "deposito" bij de Belgische Aion Bank "vrij" (0.1%+0.9% getrouwheidspremie). Getrouwheidspremie is in België de rente die je krijgt als je inleg tenminste 12 maanden laat staan. Het aanbod van Aion Bank heb ik daarom als jaardeposito opgevat.

https://www.homefinance.n...=max&width=757&height=374
nee, ik bedoel dat ik 1 jaar 0,25% nam, niet 0,50%. Raisin was toen dus ook al wat hoger, maar goed, toen keek ik daar niet naar.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 23:22
Ik heb zojuist een rekening bij Raisin geopend (identiteit verificatie gehad en voor het adres een bestand geupload).

Dit zie ik nu staan op het dashboard: Boek s.v.p. EUR XXX over op uw Raisin-rekening.

Maar de verificatie is nog niet helemaal afgerond.

Daarnaast zie ik bij Deposito's in behandeling dat hij nog in behandeling is. Ik neem aan dat ik hier eerst een seintje van krijg als deze goedgekeurd is?

En hebben jullie eerst ook een kleiner bedrag overgemaakt om te kijken of het allemaal goed gaat en daarna de volle pond of direct de volle pond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Road-runner83 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:06:
Ik heb zojuist een rekening bij Raisin geopend (identiteit verificatie gehad en voor het adres een bestand geupload).

Dit zie ik nu staan op het dashboard: Boek s.v.p. EUR XXX over op uw Raisin-rekening.

Daarnaast zie ik bij Deposito's in behandeling dat hij nog in behandeling is. Ik neem aan dat ik hier eerst een seintje van krijg als deze goedgekeurd is?

En hebben jullie eerst ook een kleiner bedrag overgemaakt om te kijken of het allemaal goed gaat en daarna de volle pond of direct de volle pond?
Heb je al wel een rekeningnummer? Normaliter krijg je dat eerst en sluit je daarna pas een deposito af.
En ja, dat deposito blijft net zo lang op "in behandeling" staan totdat je het geld over hebt gemaakt naar je Raisin rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Road-runner83 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:06:

27 dec heb ik me aangemeld bij Raisin. Zojuist bericht gehad dat verificatie voltooid is en ik mijn rekening kan gaan gebruiken.

Ik ga eerst maar eens een gewone spaarrekening openen om te zien hoe (snel) eea gaat. En inderdaad met een klein bedrag om te beginnen voordat ik er 50/100K aan toevertrouw. Kwa DGS zit het zo te zien wel goed (zowel bij Raisin zelf, waar je geld ook tijdelijk staat als bij de meeste/alle(?) spaarrekeningen die je via Raisin kan afsluiten.
Italiaanse banken laat ik echter puur gevoelsmatig “voorlopig” links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sverzijl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:15:
Ik ga eerst maar eens een gewone spaarrekening openen om te zien hoe (snel) eea gaat. En inderdaad met een klein bedrag om te beginnen voordat ik er 50/100K aan toevertrouw.
Mocht je een referral gebruikt hebben, houdt dan wel rekening met de voorwaarden :) (eerste product met minimale inleg van €5000 en minimale duur van 6 maanden. Dus bij spaarrekening mag saldo in die 6 maanden niet onder de 5k komen).

Overigens werkt Raisin lijkt mij alleen met Europese banken / binnen de EU. En gezien DGS een Europese "richtlijn" is (die alle landen in wetgeving moeten omzetten) zal overal het DGS op van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 23:22
Andrehj schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:04:
[...]

Heb je al wel een rekeningnummer? Normaliter krijg je dat eerst en sluit je daarna pas een deposito af.
En ja, dat deposito blijft net zo lang op "in behandeling" staan totdat je het geld over hebt gemaakt naar je Raisin rekening.
IBAN is leeg (wel een BIC).

Ok thanks :)
Pagina: 1 ... 55 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling