@Pistachenootje Even een offtopic vraagje, maar ben jij echt zondagmorgen om 10 voor 6 al aan het Tweakeren??
Heeft iemand hier ervaringen met de snelheid van overboeken van Bunq naar ING? Een tientje was instant, maar later een groter bedrag met drie nullen duurt 2 werkdagen. Toeval of iets anders?
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Toeval lijkt mij , bij mij is het echt instantTHE_BASE schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:08:
Heeft iemand hier ervaringen met de snelheid van overboeken van Bunq naar ING? Een tientje was instant, maar later een groter bedrag met drie nullen duurt 2 werkdagen. Toeval of iets anders?
Bij LPB zijn bedragen tot 2500 euro instant, daarboven duurt het langer. Kan bij Bunq ook zo zijn.THE_BASE schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:08:
Elect a clown, expect a circus.
Ah, oké. Thanks. Ik lees in een ander forum enge verhalen over blokkades omdat ze bij grote bedragen verdachte activiteiten logisch vinden. Ik wacht nog even twee dagen af.Slasher schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:56:
[...]
Bij LPB zijn bedragen tot 2500 euro instant, daarboven duurt het langer. Kan bij Bunq ook zo zijn.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Nog meer mensen die problemen hebben met openbank ? Ik pro eer geld over te maken maar geeft me iedere keer een foutmelding.
Bij bedragen met 3 nullen hoef je daar niet bang voor te zijn. Waarschijnlijk moet je nu gewoon wachten omdat er in het weekend geen betalingen worden verwerkt, en het te hoog was voor instant. Maandag of dinsdag zal 't er wel staan.THE_BASE schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:10:
[...]
Ah, oké. Thanks. Ik lees in een ander forum enge verhalen over blokkades omdat ze bij grote bedragen verdachte activiteiten logisch vinden. Ik wacht nog even twee dagen af.
Dank je wel, stelt me gerust. Toch altijd een beetje beangstigend als geld ergens zweeft tussen twee banken, terwijl dat vroeger heel gebruikelijk was.joriannn schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:20:
[...]
Bij bedragen met 3 nullen hoef je daar niet bang voor te zijn. Waarschijnlijk moet je nu gewoon wachten omdat er in het weekend geen betalingen worden verwerkt, en het te hoog was voor instant. Maandag of dinsdag zal 't er wel staan.
Edit: bedrag vanmorgen bijgeschreven.
[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 19-12-2022 11:25 ]
JAN-B schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:31:
[...]
@Pistachenootje Even een offtopic vraagje, maar ben jij echt zondagmorgen om 10 voor 6 al aan het Tweakeren??
offtopic:
Ik zit aan de andere kant van de wereld. Ik hou niet van koud weer
Ik zit aan de andere kant van de wereld. Ik hou niet van koud weer
Ik heb bij Raisin rekening geopend. Wat geld gezet op Renault spaarrekening. Ging best snel allemaal.
Ik dacht : toch even productie blad lezen. Wat las ik :
"Indien de beschikbare middelen
in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte
banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet verplicht in te
springen voor de resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen."
Maw als het fonds leeg is, bijvoorbeeld omdat er meerdere banken tegelijkertijd omvallen, is het theoretisch toch mogelijk dat je de sjaak bent. Zal niet vlug gebeuren maar toch.
Ik spreid daarom mijn spaargeld goed . Ik las niets hierover in het draadje. Risicoloos is het dus niet.
Maw als het fonds leeg is, bijvoorbeeld omdat er meerdere banken tegelijkertijd omvallen, is het theoretisch toch mogelijk dat je de sjaak bent. Zal niet vlug gebeuren maar toch.
Ik spreid daarom mijn spaargeld goed . Ik las niets hierover in het draadje. Risicoloos is het dus niet.
Das in Nederland volgens mij ook. De banken garanderen voor elkaar tot 100k.vipo10 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:26:
Ik heb bij Raisin rekening geopend. Wat geld gezet op Renault spaarrekening. Ging best snel allemaal.
Als alle banken tegelijk omvallen is het dus game over.
Maar als alle NL banken in een keer omvallen vrees ik dat er ergere pleuri zijn uitgebroken....
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik twijfel ook nog tussen Raisin en LeasePlan Bank in Nederland. Raisin is keurig binnen 7 dagen geopend, dus dat is wel netjes. De rente is wel 0,50% minder en de eenmalige 50 euro bonus voor mij en de vriend zijn wel lekker meegenomen natuurlijk.vipo10 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:26:
Hoe lang duren overschrijvingen tussen ING en LeasePlan Bank of Raisin? Ik las dat LeasePlan Bank dan weer Instant Payment ondersteund...
Voor de leasebank kan ik niet spreken. Als ik 's morgens een overboeking maak naar Raisin vanuit de rabobank dan staat het er 's middags.THE_BASE schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:34:
[...]
Ik twijfel ook nog tussen Raisin en LeasePlan Bank in Nederland. Raisin is keurig binnen 7 dagen geopend, dus dat is wel netjes. De rente is wel 0,50% minder en de eenmalige 50 euro bonus voor mij en de vriend zijn wel lekker meegenomen natuurlijk.
Hoe lang duren overschrijvingen tussen ING en LeasePlan Bank of Raisin? Ik las dat LeasePlan Bank dan weer Instant Payment ondersteund...
Dat geldt volgens mij overal. Daarnaast kan dat ook al gebeuren als 1 bank omvalt. Het fonds heeft een pot met geld die (vooraf) door de banken is gevuld en een percentage van de totale tegoeden zal dekken, neem ik aan. Als een bank omvalt waarbij de tegoeden hoger zijn als dat percentage moeten de resterende banken ook bijspringen. En als die dat niet kunnen wordt het dus interessant (en wanneer valt een bank normaliter om? Waarschijnlijk bij een financiële crisis, dus die andere banken zullen dan ook minder makkelijk kunnen bijspringen)vipo10 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:26:
Indtant payments zou maar tot 2500 zijn? Maar je kunt dan weer wel meerdere overboekingen doen (dus bv 4x 2500 i.p.v. in 1x 10000).THE_BASE schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:34:
V.w.b. Raisin gaat het, uiteraard, om internationaal betalingsverkeer en wordt dus maar een aantal keren per dag verwerkt. Daarnaast gaat het dan in 2 stappen. Je maakt eerst het geld over naar de Raisin IBAN en daarna moet je binnen Raisin nog eens de storting aanmaken om dus het geld naar Renault over te boeken waar dus ook weer een aantal uren overheen gaan. "Trucje" is om het specifieke betalingskenmerk / omschrijving te gebruiken waardoor Raisin het geld automatisch "door stort" naar Renault. Waarmee je dus bespaart dat je zelf moet monitoren of het gekd is bijgeschreven en dan handmatig overboeken. Maar je blijft uiteraard wel de overboeking in twee stappen dien en dus twee keer het langzame internationale betaalverkeer.
LPB klant hier. Wanneer ik vanuit de Rabobank een storting doe naar LPB, dan staat het geld direct bij LPB. Zover ik weet heb ik instant payments voor (vrijwel) alle bedragen die ik heb overgemaakt. Dit waren ook bedragen groter dan €2500. Terug naar Rabo idem (maar niet geprobeerd met grote bedragen).THE_BASE schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:34:
[...]
Ik twijfel ook nog tussen Raisin en LeasePlan Bank in Nederland. Raisin is keurig binnen 7 dagen geopend, dus dat is wel netjes. De rente is wel 0,50% minder en de eenmalige 50 euro bonus voor mij en de vriend zijn wel lekker meegenomen natuurlijk.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
En de volgende dag op Renault (als je tenminste de code gebruikt bij de omschrijving die Raisin geeft).vipo10 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:40:
[...]
Voor de leasebank kan ik niet spreken. Als ik 's morgens een overboeking maak naar Raisin vanuit de rabobank dan staat het er 's middags.
Dus normaalgesproken binnen 24h (weekenden uitgesloten waarschijnlijk).
Thanks! Alles bij elkaar lijkt mij LeasePlan Bank een fijnere partij. Ook daar zijn minder goede reviews te vinden, maar die van Raisin zijn wat meer beangstigend. Ik heb toch liever minder rente en mijn geld bij een bank in Nederland. Nu even wachten tot LPB geactiveerd is.RobinNL schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:08:
[...]
LPB klant hier. Wanneer ik vanuit de Rabobank een storting doe naar LPB, dan staat het geld direct bij LPB. Zover ik weet heb ik instant payments voor (vrijwel) alle bedragen die ik heb overgemaakt. Dit waren ook bedragen groter dan €2500. Terug naar Rabo idem (maar niet geprobeerd met grote bedragen).
Ik heb tot nu geen klachten over LPB. 3,5 jaar klant nu. In de app zie je dagelijks wat je tot nu opgebouwde rente is voor die maand, mocht je benieuwd zijn. Rente van deze rekening ontvang je maandelijks, rente van je deposito ontvang je per jaar (12, 24, 36 etc maanden nadat de deposito is geopend).THE_BASE schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:29:
[...]
Thanks! Alles bij elkaar lijkt mij LeasePlan Bank een fijnere partij. Ook daar zijn minder goede reviews te vinden, maar die van Raisin zijn wat meer beangstigend. Ik heb toch liever minder rente en mijn geld bij een bank in Nederland. Nu even wachten tot LPB geactiveerd is.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Leaseplanbank meldt het bij het overschrijfformulier hoe lang het duurt; en daar geven ze aan dat bedragen onder 2500 (in werkelijkheid max 2500) direct op de rekening staan. Hogere duurt een werkdag.RobinNL schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:08:
Dit waren ook bedragen groter dan €2500. Terug naar Rabo idem (maar niet geprobeerd met grote bedragen).
Ik maakte laatst geld over naar Mintos (naar een bankrekening in Estland) en dat was ook instant payment. Dus het is blijkbaar tegenwoordig ook wel mogelijk bij internationaal bankverkeer. Maar dat zal vast allemaal per (Euro)land en bank verschillen.RobertMe schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:00:
V.w.b. Raisin gaat het, uiteraard, om internationaal betalingsverkeer en wordt dus maar een aantal keren per dag verwerkt. [..] Maar je blijft uiteraard wel de overboeking in twee stappen dien en dus twee keer het langzame internationale betaalverkeer.
Dat is in Nederland ook zo. DNB legt op hun website uit dat ze dan op de geldmarkt kunnen gaan lenen. Maar er zijn daar vast ook weer risico's aan dat je in theorie niet het gedekte saldo terug hebt.vipo10 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:26:
Het niet volstaan van een DGS-systeem lijkt me vooralsnog een theoretisch risico dat nog niet in de praktijk is voorgekomen; men heeft het in dit topic vooral over het maximaal 100k bij 1 bank(vergunning) hebben. Dat is tenslotte de grens waarover de dekking op dit moment geldt en failliette banken zijn wél zo nu en dan daadwerkelijk voorgekomen.Ik spreid daarom mijn spaargeld goed . Ik las niets hierover in het draadje. Risicoloos is het dus niet.
Als je die 100k per "land" (dus eigenlijk per DGS-systeem) ook niet vertrouwd zou je ook over meerdere landen moeten verspreiden. En dan kan Raisin daar juist handig voor zijn omdat je het dan allemaal via 1 portaal kunt stallen.
Maarja, als je verwacht dat zo'n systeem het niet aankan, dan is er vast wel meer mis in Europa... dan moet je misschien ook wel je risico's afdekken in andere valuta, of in andere middelen dan bankrekenigen, of...
Maar zelfs met 2 dagen "verlies" van geen rente omdat het geld onderweg is in het internationale circuit heb je dat 5 á 6 dagen later al weer goedgemaakt met het renteverschil (LPB vs Renault).RobertMe schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:00:
[...]
...
V.w.b. Raisin gaat het, uiteraard, om internationaal betalingsverkeer en wordt dus maar een aantal keren per dag verwerkt. Daarnaast gaat het dan in 2 stappen. ...
Voor de andere kant op: hoe vaak heb je ineens direct geld (via instant payment) nodig vanaf je spaarrekening? Goed sparen is prima, maar een buffertje (op een spaarrekening) bij je eigen bank heeft ook voordelen.
Was ik nog vergeten te melden. Maar ergens dit jaar is ook nog in het nieuws geweest dat de EU (of ECB?) een Europese Instant Payment wilt invoeren / verplichten. Dan zouden het bij Raisin dus ook weer allemaal instant payments (kunnen) zijn.ACM schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]
Ik maakte laatst geld over naar Mintos (naar een bankrekening in Estland) en dat was ook instant payment. Dus het is blijkbaar tegenwoordig ook wel mogelijk bij internationaal bankverkeer. Maar dat zal vast allemaal per (Euro)land en bank verschillen.
Hmmm... Ik heb een aantal keer een bedrag hoger dan 2500 euro overgemaakt, dit stond direct op mijn rekening bij LPB. Kan misschien ook toeval zijn. (Hebben we het beiden over X bank naar LPB, of andersom?)ACM schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]
Leaseplanbank meldt het bij het overschrijfformulier hoe lang het duurt; en daar geven ze aan dat bedragen onder 2500 (in werkelijkheid max 2500) direct op de rekening staan. Hogere duurt een werkdag.
[...]
Ik maakte laatst geld over naar Mintos (naar een bankrekening in Estland) en dat was ook instant payment. Dus het is blijkbaar tegenwoordig ook wel mogelijk bij internationaal bankverkeer. Maar dat zal vast allemaal per (Euro)land en bank verschillen.
[...]
Dat is in Nederland ook zo. DNB legt op hun website uit dat ze dan op de geldmarkt kunnen gaan lenen. Maar er zijn daar vast ook weer risico's aan dat je in theorie niet het gedekte saldo terug hebt.
[...]
Het niet volstaan van een DGS-systeem lijkt me vooralsnog een theoretisch risico dat nog niet in de praktijk is voorgekomen; men heeft het in dit topic vooral over het maximaal 100k bij 1 bank(vergunning) hebben. Dat is tenslotte de grens waarover de dekking op dit moment geldt en failliette banken zijn wél zo nu en dan daadwerkelijk voorgekomen.
Als je die 100k per "land" (dus eigenlijk per DGS-systeem) ook niet vertrouwd zou je ook over meerdere landen moeten verspreiden. En dan kan Raisin daar juist handig voor zijn omdat je het dan allemaal via 1 portaal kunt stallen.
Maarja, als je verwacht dat zo'n systeem het niet aankan, dan is er vast wel meer mis in Europa... dan moet je misschien ook wel je risico's afdekken in andere valuta, of in andere middelen dan bankrekenigen, of...
Als mijn geld drie dagen onderweg is dan is dat in principe geen probleem, maar het licht aan mijzelf dat ik erg nerveus wordt als het drie dagen uit het zicht is. Bij Instant Payments zie ik het direct weer in een omgeving beschikbaar en daar heb ik een voorkeur voor.GroteVoet459 schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:03:
[...]
Maar zelfs met 2 dagen "verlies" van geen rente omdat het geld onderweg is in het internationale circuit heb je dat 5 á 6 dagen later al weer goedgemaakt met het renteverschil (LPB vs Renault).
Voor de andere kant op: hoe vaak heb je ineens direct geld (via instant payment) nodig vanaf je spaarrekening? Goed sparen is prima, maar een buffertje (op een spaarrekening) bij je eigen bank heeft ook voordelen.
zojuist een groensparen geopend bij de abn, (heb ik al namelijk als betaal) was best makkelijk next next finish.
Enige jammer is dat het een jaar vast staat voor maar liefst 1 hele %, maarja het is niet zoveel.
Volgend jaar maar een ander doel / plek bedenken voor deze centen...
Enige jammer is dat het een jaar vast staat voor maar liefst 1 hele %, maarja het is niet zoveel.
Be nice, You Assholes :)
Met de 0.70% heffingskorting erbij kom je effectief op ca. 1.70%, met een heel bescheiden vrijstelling op vermogensheffing erbij (denk aan 32% van 0.40% oid). Je weet hopelijk dat Yapi Kredi 2.10% vergoedt op 1 jaar vast, en buiten Nederland nog wat meer: 2.90% in Belgie bij CKV via Raisin bijvoorbeeld.3DDude schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:42:
zojuist een groensparen geopend bij de abn, (heb ik al namelijk als betaal) was best makkelijk next next finish.
Gelukkig bestaat er het recht op cancelen binnen 14 dagen.
Het gaat me niet echt op rendement; en ik zit immers toch al bij de ABN dus dit was makkelijk te klikken.
Gaat erom dat ik niet daarover ook belasting moet betalen. Mijn alternatief zou zijn dat het op de betaalrekening stil zou staan voor 0%
Yapi Kredi klinkt raar, zal ernaar kijken.
Gaat erom dat ik niet daarover ook belasting moet betalen. Mijn alternatief zou zijn dat het op de betaalrekening stil zou staan voor 0%
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 16% gewijzigd door 3DDude op 20-12-2022 00:26 ]
Be nice, You Assholes :)
Verondersteld rendement op spaargeld is maarliefst 0,01%. Daar betaal je dan 31% belasting over.3DDude schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:24:
Het gaat me niet echt op rendement; en ik zit immers toch al bij de ABN dus dit was makkelijk te klikken.
Gaat erom dat ik niet daarover ook belasting moet betalen.
***members only***
Met bijvoorbeeld € 100.000 spaargeld bespaar je dus maar € 3 (heffingsvrij vermogen even buiten beschouwing). Een hoger rentepercentage loont dus meer dan een belasting-vrijstelling.
Het gaat hier inderdaad om overboekingen van LeasePlan Bank naar je tegenrekeningRobinNL schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:11:
[...]
Hmmm... Ik heb een aantal keer een bedrag hoger dan 2500 euro overgemaakt, dit stond direct op mijn rekening bij LPB. Kan misschien ook toeval zijn. (Hebben we het beiden over X bank naar LPB, of andersom?)
Weet iemand of/waar je een gemeenschappelijke spaarrekening kan openen bij een bank met een hoge rente (dus niet de standaard NL banken)?
Raisin in ieder geval niet las ik (je kan wel een gemeenschappelijke tegenrekening gebruiken)
Raisin in ieder geval niet las ik (je kan wel een gemeenschappelijke tegenrekening gebruiken)
Hé, ik wist niet dat groensparen weer 'open' was. Dat is wel een goede tip.3DDude schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:42:
Ik denk dat je het dan ook een jaar en een maand op de rekening zult laten staan? Dan maak je nl meteen ook voor volgend jaar het belastingvoordeel. En kun je in januari 2024 kijken wat je dan met het geld gaat doen.
Gaat ook niet alleen om die vrijstelling, maar ook om de extra heffingskorting. Dat geeft ook 'gratis' 0,7% extra rendement.Chloortablet schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:37:
[...]
Een hoger rentepercentage loont dus meer dan een belasting-vrijstelling.
De italiaanse bank Banca Promos (via Raisin) verhoogt vandaag de 1 jaardeposito van 2,00% naar 2,85% een aardige verhoging.
Er staan inmiddels toch wel de nodige italiaanse banken (hoog) in het rijtje, ook bij de deposito korter dan 1 jaar. Ze zitten daar blijkbaar om spaarkapitaal verlegen.
Er staan inmiddels toch wel de nodige italiaanse banken (hoog) in het rijtje, ook bij de deposito korter dan 1 jaar. Ze zitten daar blijkbaar om spaarkapitaal verlegen.
De 'relatief hoge' 1,05% rente bij bunq geldt ook voor gemeenschappelijke rekeningen ('savings goals'). bunq support vertelde me dat de rente van het bedrag op de rekening 50/50 verdeeld over de co-owners.helloitsme schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:46:
Weet iemand of/waar je een gemeenschappelijke spaarrekening kan openen bij een bank met een hoge rente (dus niet de standaard NL banken)?
De Duitse Volkswagen Bank biedt per vandaag vrij opneembaar 2.00% gedurende 6 maanden tot 50k.
Het lijkt erop dat niet-Duitsers er ook terecht kunnen, al is het wat lastig als je Duits niet van een angemessen (redelijk) niveau is. Als mijn rekening actief is, laat ik het weer even weten hier.
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html
Het lijkt erop dat niet-Duitsers er ook terecht kunnen, al is het wat lastig als je Duits niet van een angemessen (redelijk) niveau is. Als mijn rekening actief is, laat ik het weer even weten hier.
https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html
[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 20-12-2022 17:03 ]
Fair point van Frankenstein.
[ Voor 89% gewijzigd door Laros88 op 20-12-2022 15:23 ]
Beleggen is geen sparen.Laros88 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:14:
Heeft iemand hier Bridgefund overwogen? Het is voor een kleine doelgroep (min inleg 100k) maar 4.25% rente voor de Flexibele Looptijd. Geen instap of uitstap kosten en je kan op ieder moment uitstappen (met vaste looptijd is rente 5%+). Dekking is uitstekend (119%).
[ Voor 12% gewijzigd door Frankenstein op 20-12-2022 15:42 ]
Kan je trouwens bij Raisin nog zien wat je opgebouwde rente is?
Ben ik ook wel benieuwd naar, ik zocht er laatst ook nog. Zonder succes vooralsnog.Slasher schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:27:
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Raisin doet niet aan rente?Slasher schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:27:
Van een Renault spaarrekening kun je het in ieder geval niet inzien. En bij depositos waarschijnlijk ook niet aangezien de meeste alleen aan het eind van de periode uitkeren (en je bij open breken waarschijnlijk geen rente krijgt en mogelijk een boete betaald), maar bij het uitzoeken van de deposito staat er in ieder geval bij hoeveel rente je opbouwt bij een zelf te kiezen inleg bedrag.
Als je in de app naar de transactiedetails van je Renault rekening gaat, dan zie je wat er ieder kwartaal aan rente gestort is.RobertMe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:53:
[...]
Van een Renault spaarrekening kun je het in ieder geval niet inzien.
Ja, de transactie. Maar je kunt niet zien hoeveel rente je tot nu toe hebt opgebouwd in het lopende kwartaal. En naar mijn idee was dat laatste de vraag.pdukers schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:56:
[...]
Als je in de app naar de transactiedetails van je Renault rekening gaat, dan zie je wat er ieder kwartaal aan rente gestort is.
Nope hier ook niet gevonden
Zelf heb ik meer dan 30 jaar bij grootbanken gespaard voor ik erachter kwam dat ik elders meer rente kon krijgen. Dat was zo'n 15 jaar geleden. Van origine Turkse banken met een Nederlandse licentie vergoedden toen 5.00 of 5.25% vrij opneembaar of 6.00% voor 1 of 2 jaar vast. Ook Yapi Kredi is zo'n Nederlandse bank met Turkse wortels. Dat klinkt niet raar. Het adres van de bank klinkt ook al niet raar: Rembrandttoren 1, Amsterdam.3DDude schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:24:
Gaat erom dat ik niet daarover ook belasting moet betalen. Mijn alternatief zou zijn dat het op de betaalrekening stil zou staan voor 0%![]()
De Rembrandttoren (officieel Rembrandt Tower) is de hoogste wolkenkrabber van Amsterdam en is genoemd naar de schilder Rembrandt van Rijn.
Nee, maar nog even geduld, over ca. 12 dagen wordt de opgebouwde rente weer bijgeschreven. Payday.Slasher schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:27:
Rekening is pas sinds vandaag actief, dus denk niet dat er grote bedragen aan rente binnen zullen komenFrankenstein schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:09:
[...]
Nee, maar nog even geduld, over ca. 12 dagen wordt de opgebouwde rente weer bijgeschreven. Payday.
Als hoge rente 0,75 vrij opneembaar is; LeasePlan bank biedt een gezamenlijke rekening aan.helloitsme schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:46:
Bij ABN-Amro (en ING) kan dit niet ("Aan het einde van de looptijd maken wij uw inleg inclusief eventuele rente over naar uw tegenrekening. Daarna heffen wij het Groen Spaar Deposito op."). Bij Rabo, met slechts 0,25% rente, kan dit wel.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:48:
[...]
Hé, ik wist niet dat groensparen weer 'open' was. Dat is wel een goede tip.
Ik denk dat je het dan ook een jaar en een maand op de rekening zult laten staan? Dan maak je nl meteen ook voor volgend jaar het belastingvoordeel. En kun je in januari 2024 kijken wat je dan met het geld gaat doen.
Goede ervaringen met LPB: rekening woensdag geopend en gisteren na contact via WhatsApp (vrijwel direct antwoord) heeft ze de rekening geactiveerd. Vanmorgen flink bedrag overgemaakt en stond er instant op.
Meer rente is wenselijk, dus wellicht nog deposito aanmaken, maar voelt prettiger dan een buitenlandse bank als Raisin of Big Bank. Maar dat is voor iedereen anders uiteraard. Uiteraard houd ik wel rekening met DGS, dus zal binnenkort ook aan een andere bank moeten. Voor nu is LPB een aanrader.
Meer rente is wenselijk, dus wellicht nog deposito aanmaken, maar voelt prettiger dan een buitenlandse bank als Raisin of Big Bank. Maar dat is voor iedereen anders uiteraard. Uiteraard houd ik wel rekening met DGS, dus zal binnenkort ook aan een andere bank moeten. Voor nu is LPB een aanrader.
Hm, dan heb je dus de keus uit 1% rente plus 0,7% fiscaal voordeel voor een jaar of 0,25% rente plus 1,4% fiscaal voordeel voor een jaar plus een maand. Ontloopt elkaar niet zo veel.Frankenstein schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:11:
[...]
Bij ABN-Amro (en ING) kan dit niet ("Aan het einde van de looptijd maken wij uw inleg inclusief eventuele rente over naar uw tegenrekening. Daarna heffen wij het Groen Spaar Deposito op."). Bij Rabo, met slechts 0,25% rente, kan dit wel.
Duitse Lloyds? Heeft ook 0,75% rente momenteel en heeft een Nederlandse "vestiging". Oftewel gewoon in het Nederlands te contacteren etc en inkomstenbelasting en zo gaat ook automatisch. Maar valt dan onder Duitse DGS.THE_BASE schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:43:
Wil je het echt binnen Nederland houden kom je waarschijnlijk bij NIBC Direct uit. Op de gewone spaarrekening "maar" 0,50% rente. Daarnaast bieden ze ook een kwartaal spaarrekening, rente daarop is ook 0,50% maar over het bedrag dat het gehele kwartaal er op staat krijg je nog een bonus van 0,05%. Dus effectief 0,55%, ng steeds minder dan LPB (& Lloyds, Renault etc) maar AFAIK valt er bij de echt Nederlandse banken niet meer te krijgen. En v.w.b. depositos is NIBC denk ik een stuk concurrerender aan LPB. Dus als je toch depositos wilt afsluiten zou je dat bij NIBC kunnen doen zonder een groot verlies aan rente ten opzichte van, bv, LPB.
Overigens is LeasePlan zelf en daarmee ook LeasePlan Bank al een aantal jaren in Franse handen. Dus een 100% echt Nederlandse bank is het ook niet meer. Maar banklicentie staat wel nog in Nederland en wordt dus ook gedekt door het Nederlandse DGS.
Hoe lang duurt een overboeking naar Renault Bank eigenlijk? Heb gisteravond geld overgemaakt voor de 1e keer en ben ff benieuwd hoe lang dat duurt.
De eerste keer duurt iets langer omdat dan de rekening nog moet worden geopend. Ga uit van een paar dagen. Als de rekening eenmaal is geopend staat het er de volgende werkdag op.Slasher schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:18:
Hoe lang duurt een overboeking naar Renault Bank eigenlijk? Heb gisteravond geld overgemaakt voor de 1e keer en ben ff benieuwd hoe lang dat duurt.
Ik heb maar een klein gedeelte van het toegezegde bedrag overgemaakt, hoop dat het goed gaat en dat het gewoon overgemaakt word.thys schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:26:
[...]
De eerste keer duurt iets langer omdat dan de rekening nog moet worden geopend. Ga uit van een paar dagen. Als de rekening eenmaal is geopend staat het er de volgende werkdag op.
M-ThijZ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:43:
[...]
Vanochtend heb ik ook even gebeld en ik kreeg waarachtig vrij snel iemand aan de lijn. Diegene wist me te vertellen dat een recent bankafschrift ook voldoende is voor het openen van een deposito bij CKV.
Ik heb de gevraagde documenten opgestuurd en de aanvraag is in behandeling.

Tot zover dus het 1x legitimeren bij Raisin en het makkelijk afsluiten van rekeningen bij partners.Dank voor uw aanvraag van een depositorekening bij CKV.
Helaas kan uw bewijs van adres niet worden geaccepteerd, omdat:
- De bank dit type document niet aanvaardt.
Om de opening van uw depositorekening af te ronden, stuurt u ons s.v.p. een geldig bewijs van adres. Dit mag één van de volgende documenten zijn (niet ouder dan 6 maanden!), met in ieder geval uw voornaam/-namen (of initialen) en volledige achternaam, adres, datum en het logo van de betreffende instantie
zichtbaar:
- Inschrijvingsbewijs van uw Gemeente
- Brief van de Nederlandse Belastingdienst
- Brief van een van de diverse Nederlandse Rijksdiensten (RVM, RVIG etc.)
Inderdaad gedoe, maar dat ligt toch echt aan Belgie cq de bank.M-ThijZ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:28:
[...]
Wat een gedoe weer:
[...]
Tot zover dus het 1x legitimeren bij Raisin en het makkelijk afsluiten van rekeningen bij partners.
Makkelijkste optie, als je een auto bezit, voor mij was om bij de rdw in te loggen en daar een pdf te genereren met je persoonsgegevens incl. BSN en te downloaden. Je kunt voertuig- en rijbewijsgegevens uitsluiten.
Goeie tip, bedankt! Ik wist niet dat het mogelijk was om bij RDW in te loggen en daar een PDF te genereren met naam, adres en datum. Zojuist gedaan en opgestuurd.pdukers schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:58:
[...]
Inderdaad gedoe, maar dat ligt toch echt aan Belgie cq de bank.
Makkelijkste optie, als je een auto bezit, voor mij was om bij de rdw in te loggen en daar een pdf te genereren met je persoonsgegevens incl. BSN en te downloaden. Je kunt voertuig- en rijbewijsgegevens uitsluiten.
Het vervelende is gewoon dat je Raisin belt om vooraf te informeren, je dan te horen krijgt dat een bankafschrift voldoende is, en dat vervolgens de aanvraag niet geaccepteerd wordt omdat een bankafschrift niet voldoende is.
Kiezen tussen 8 en 10 euro terwijl elders 15 aan de boom hangt ;-)Rubbergrover1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:52:
[...]
Hm, dan heb je dus de keus uit 1% rente plus 0,7% fiscaal voordeel voor een jaar of 0,25% rente plus 1,4% fiscaal voordeel voor een jaar plus een maand. Ontloopt elkaar niet zo veel.
In de Bunq app net 5000 euro overgemaakt naar mijn ing rekening via iDeal. Stond er direct op.THE_BASE schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:13:
[...]
Dank je wel, stelt me gerust. Toch altijd een beetje beangstigend als geld ergens zweeft tussen twee banken, terwijl dat vroeger heel gebruikelijk was.
Edit: bedrag vanmorgen bijgeschreven.
Centraal Beheer verhoogt de rente van de RentePlus Rekening (is op dit moment 0,55%).
30-11-2022 - LPB meldt geen hogere rente voor december 2022.
02-12-2022 - CB verhoogt rente van 0,40% naar 0,55%.
12-12-2022 - LPB verhoogt rente van 0,50% naar 0,75%.
23-12-2022 - CB verhoogt rente van 0,55% naar 0,80%.
Ik voel een beetje competitie tussen Centraal Beheer en LeasePlan Bank.Rentewijziging
RentePlús Rekening
Beste meneer XXXXXX,
U heeft een RentePlús Rekening. De rente hiervan verhogen wij opnieuw.
Wij verhogen de rente naar 0,80%
De rentewijziging gaat in per 23 december. De verhoging geldt ook voor een tegoed vanaf € 100.000,-.
30-11-2022 - LPB meldt geen hogere rente voor december 2022.
02-12-2022 - CB verhoogt rente van 0,40% naar 0,55%.
12-12-2022 - LPB verhoogt rente van 0,50% naar 0,75%.
23-12-2022 - CB verhoogt rente van 0,55% naar 0,80%.
[ Voor 45% gewijzigd door RobinNL op 22-12-2022 12:01 ]
Via een betaalverzoek?indica schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:10:
[...]
In de Bunq app net 5000 euro overgemaakt naar mijn ing rekening via iDeal. Stond er direct op.
iDeal is geen instant payments.
Bij iDeal krijgt de ontvangende partij de bevestiging dat het bedrag betaald is, maar het geld ontvangt de betreffende bank pas later. In dit geval betaalt ING het alvast uit, maar hebben ze het nog niet van Bunq ontvangen.
Nee via ideal optie in de Bunq app. Dus via bunq van Ing naar bunq. Het stond er toch echt direct op en kan het ook opnemen.Jimster schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:48:
[...]
Via een betaalverzoek?
iDeal is geen instant payments.
Bij iDeal krijgt de ontvangende partij de bevestiging dat het bedrag betaald is, maar het geld ontvangt de betreffende bank pas later. In dit geval betaalt ING het alvast uit, maar hebben ze het nog niet van Bunq ontvangen.
Dus het bedrag is naar je Bunq rekening vanaf je ING?indica schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:05:
[...]
Nee via ideal optie in de Bunq app. Dus via bunq van Ing naar bunq. Het stond er toch echt direct op en kan het ook opnemen.
Dus eigenlijk hetzelfde. iDeal is niet instant. Bunq krijgt het geld waarschijnlijk morgen pas van ING, maar ze betalen het vast uit naar jou, omdat ze via iDeal de bevestiging hebben gekregen dat het betaald is.
Argenta verhoogd 23 december de rente op de internet spaarrekening van 0,45% naar 0,60%
Consorsbank verhoogt vandaag de vrij opneembare rente naar 2.10%.
https://www.consorsbank.d...en/Tagesgeld?icid=HOM-202
https://www.consorsbank.d...en/Tagesgeld?icid=HOM-202
Hoe hoog zou op dit moment voor jou de rente op een 1 jaar deposito moeten zijn wil je deze nu afsluiten?
Ik twijfel om nu een deposito bij CKV te nemen voor 2,90%.
In juli 2022 was de rente bij CKV voor 1 jaar 1,22%.mpandroid schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:54:
Hoe hoog zou op dit moment voor jou de rente op een 1 jaar deposito moeten zijn wil je deze nu afsluiten?
Als je nu voor 1 jaar op 2,9% daar kunt afsluiten dan wist ik het wel: ik zou het zeker doen!
Wachten op nog hogere rente betekent ook dat je rente misloopt voor de tijd dat je wacht......en een glazen bol hebben we niet voor wat betreft de rente gaat doen. En anders gebruik maken van een zogenaamde deposito-ladder, hetgeen door Raisin ook eerder is beschreven.
nog niet zo lang geleden was de rente 0,00% of zelfs negatief......nu kun je bijna 3% krijgen... dus ja.....
[ Voor 7% gewijzigd door dwdd op 22-12-2022 17:16 ]
Het zou me niets verbazen dat vrij opneembaar bij Consorsbank of Volkswagen Bank binnen zes maanden op dat niveau zit. Ik wil half januari kijken wat ik wil. Maar de rentestijgingen zijn echt nog niet achter de rug, niet te snel. Mijn vriendin is wel van plan om begin '23 vast te zetten. Bijvoorbeeld bij CKV, als hun 2.90% dan nog (over slechts een week of drie dus) de hoogste is.mpandroid schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:54:
In oktober heb ik 6 en 12 mnd deposito's genomen. De hoogste vrij opneembare rente (Consorsbank, Volkswagen Bank) is nu al hoger dan de rente op die deposito's!
[ Voor 34% gewijzigd door Frankenstein op 22-12-2022 18:30 ]
Hoe de banken het verder onderling regelen is toch niet interessant? Voor de gebruiker werkt het gewoon instant.Jimster schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:58:
[...]
Dus het bedrag is naar je Bunq rekening vanaf je ING?
Dus eigenlijk hetzelfde. iDeal is niet instant. Bunq krijgt het geld waarschijnlijk morgen pas van ING, maar ze betalen het vast uit naar jou, omdat ze via iDeal de bevestiging hebben gekregen dat het betaald is.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Klopt, maar daar ging de discussie niet over.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:49:
[...]
Hoe de banken het verder onderling regelen is toch niet interessant? Voor de gebruiker werkt het gewoon instant.
THE_BASE in "Het spaartopic - Deel 3"
Maar via iDeal is het wel instant, bruikbaar op de andere rekening, volgens de ervaring van indica. Dat de banken er dan onderwater langer over doen, heb je als klant toch geen last van?Jimster schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:53:
[...]
Klopt, maar daar ging de discussie niet over.
THE_BASE in "Het spaartopic - Deel 3"
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Volkswagen Bank is een lokkertje, rente geldt alleen voor de eerste 6 maanden op nieuwe rekeningen en tot max 50k. Na die 6 maanden wordt het 0,40% pj.Frankenstein schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:06:
[...]
In oktober heb ik 6 en 12 mnd deposito's genomen. De hoogste vrij opneembare rente (Consorsbank, Volkswagen Bank) is nu al hoger dan de rente op die deposito's!
En Consorsbank ook zo te zien? Die 2,10% is voor 6 maanden en eventueel 12 als je meer producten afneemt. Hun rente voor bestaande klanten is nu nog 0,00% en lijkt per 1/1 naar 0,30% te gaan. Dan blijf je wel erg schuiven met geld.
[ Voor 20% gewijzigd door thys op 22-12-2022 19:19 ]
Met schuiven heb ik geen moeite en met lokkers (dus) ook niet. Bij Volkswagen wacht ik op login gegevens. Bij Consors moet ik eerst nog een uittreksel brp toesturen in het Duits of Engels (worden in deze talen door mijn gemeente verstrekt). De login van VW komt ongetwijfeld eerder (hopelijk al onderweg). Staat mijn geld bij Volkswagen, dan valideer ik mijn rekening bij Consors voorlopig niet. Kan altijd over een half jaar nog eens. De rekening bij Advanzia sluit ik weer als die weer leeg is. Want bij heropenen bestaat de kans dat je opnieuw van de lokrente gebruik mag maken. Die duurt voor mij bij Advanzia overigens langer dan de aangeboden 3 maanden, namelijk 3.5 maand.
De spaarmarkt is nu dynamisch genoeg, de kans dat ik ergens nu jaren blijf met vrij opneembaar is daarom niet groot. Schuiven doe ik dus toch. Iedereen bepaalt voor zichzelf of je gevoelig bent voor een renteverschil van 0.10, 0.25, 0.50 of 1.00%.
Velen zullen geen rekening willen met communicatie in het Duits. Voor mij is ook dat geen enkel probleem. Want 2.00% is een flinke slok meer dan de 1.25% via Raisin of de 1.05% bij een Nederlandse internetbank. En als ik en keer iets niet begrijp is er Google Translate.
De spaarmarkt is nu dynamisch genoeg, de kans dat ik ergens nu jaren blijf met vrij opneembaar is daarom niet groot. Schuiven doe ik dus toch. Iedereen bepaalt voor zichzelf of je gevoelig bent voor een renteverschil van 0.10, 0.25, 0.50 of 1.00%.
Velen zullen geen rekening willen met communicatie in het Duits. Voor mij is ook dat geen enkel probleem. Want 2.00% is een flinke slok meer dan de 1.25% via Raisin of de 1.05% bij een Nederlandse internetbank. En als ik en keer iets niet begrijp is er Google Translate.
Nouja, er zijn natuurlijk meer verschillen dan alleen de taal. Het levert natuurlijk ook redelijk wat adminstratief werk op. Elke keer de rekening aanvragen en door alle processen gaan, en dit dan meerdere keren per jaar. Vervolgens zul je bij de belastingaangifte meer werk hebben, want deze banken zullen vermoed ik niet de gegevens bij de belastingdienst aanleveren? (Gezien ze niet in Nederland opereren).Frankenstein schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:58:
Met schuiven heb ik geen moeite en met lokkers (dus) ook niet. Bij Volkswagen wacht ik op login gegevens. Bij Consors moet ik eerst nog een uittreksel brp toesturen in het Duits of Engels (worden in deze talen door mijn gemeente verstrekt). De login van VW komt ongetwijfeld eerder (hopelijk al onderweg). Staat mijn geld bij Volkswagen, dan valideer ik mijn rekening bij Consors voorlopig niet. Kan altijd over een half jaar nog eens. De rekening bij Advanzia sluit ik weer als die weer leeg is. Want bij heropenen bestaat de kans dat je opnieuw van de lokrente gebruik mag maken. Die duurt voor mij bij Advanzia overigens langer dan de aangeboden 3 maanden, namelijk 3.5 maand.
En ja, uiteindelijk is het natuurlijk een afweging die ieder voor zich moet maken. In de tijd die ze er in steken vs de winst die ermee behaald wordt. In dit topic is het gemiddelde waarschijnlijk eens in de zoveel tijd de boel evalueren en eventueel geld verplaatsen of bv eind van deposito kijken waar het onder te brengen. Uitschieters zullen er wel meer continu mee bezig zijn. Maar het gemiddelde in Nederland zal ergens liggen tussen "laten staan bij huisbank" en "deel bij een Nederlandse spaarbank met hogere rente" (LPB, NIBC, nu wellicht Bunq met de actie).
Ik heb begrepen dat 80% alleen spaart bij een grootbank (huisbank dus). Of was het dat 80% van het spaargeld bij grootbanken ondergebracht is?[b]RobertMe in "Het spaartopic - Deel 3"het gemiddelde in Nederland zal ergens liggen tussen "laten staan bij huisbank" en "deel bij een Nederlandse spaarbank met hogere rente" (LPB, NIBC, nu wellicht Bunq met de actie).
Sparen bij buitenlandse banken is een klein deel van de 20% die niet bij grootbanken sparen. Vooral Raisin, Lloyds, Bigbank, welke vergeet ik. En daarvan weer een deel die in een vreemde taal bij buitenlandse banken sparen. Advanzia...
Belastingaangifte is ook geen issue; naam en IBAN opgeven en saldo per 1 januari, dat is voorlopig alles. Dat verandert wat, als de Belastingdienst over enige jaren zo ver komt werkelijk rendement te gaan belasten. Dan zul je ook de rente op moeten geven - dan klinkt schuiven met tegoeden al een heel stuk ingewikkelder.
Benieuwd hoe dat dan gaat zijn; kijkt de BD dan op de peildatum wat het renteniveau is? Dan kunnen ze ook voor spaargeld peildatumarbitrage gaan invoeren, anders zet een beetje spaarder zijn geld alleen rond de jaarwisseling even bij zijn huisbank weg...
Eens met je. Voor een paar tientjes of honderd(en) euro’s ga ik niet met m’n geld zeulen en administratieve rompslomp opstarten bij allerlei banken waarbij ik ook m’n privacy nog wel wil beschermen.RobertMe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:16:
[...]
Nouja, er zijn natuurlijk meer verschillen dan alleen de taal. Het levert natuurlijk ook redelijk wat adminstratief werk op. Elke keer de rekening aanvragen en door alle processen gaan, en dit dan meerdere keren per jaar. Vervolgens zul je bij de belastingaangifte meer werk hebben, want deze banken zullen vermoed ik niet de gegevens bij de belastingdienst aanleveren? (Gezien ze niet in Nederland opereren).
En ja, uiteindelijk is het natuurlijk een afweging die ieder voor zich moet maken. In de tijd die ze er in steken vs de winst die ermee behaald wordt. In dit topic is het gemiddelde waarschijnlijk eens in de zoveel tijd de boel evalueren en eventueel geld verplaatsen of bv eind van deposito kijken waar het onder te brengen. Uitschieters zullen er wel meer continu mee bezig zijn. Maar het gemiddelde in Nederland zal ergens liggen tussen "laten staan bij huisbank" en "deel bij een Nederlandse spaarbank met hogere rente" (LPB, NIBC, nu wellicht Bunq met de actie).
Overigens geldt dit voor Raisin ook! Maar voor mij geen probleem geweest.RobertMe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:16:
[...]
Vervolgens zul je bij de belastingaangifte meer werk hebben, want deze banken zullen vermoed ik niet de gegevens bij de belastingdienst aanleveren? (Gezien ze niet in Nederland opereren).
Raisin heeft uitgebreide documentatie hierover en stuurt bovendien een financieel jaaroverzicht aan het begin van het jaar die je kan gebruiken voor je aangifte.NaN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:03:
[...]
Overigens geldt dit voor Raisin ook! Maar voor mij geen probleem geweest.
Bovendien kun je het hele jaar zoveel van banken wisselen als je wilt, voor je belastingaangifte is alleen interessant waar het geld zich op 1 januari bevindt. Wie het interessant vindt om elke maand een andere bank met de hoogste rente te kiezen merkt er dus niks van. Behalve als je telkens niet al je geld overboekt (maar dat lijkt me onlogisch als je switcht voor de rentetarieven).arj1o1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:09:
[...]
Raisin heeft uitgebreide documentatie hierover en stuurt bovendien een financieel jaaroverzicht aan het begin van het jaar die je kan gebruiken voor je aangifte.
Veel banken keren pas aan het eind van het jaar de rente uit; levert dat dan niet alsnog het gedoe op waarvan je aangeeft dat het niet bestaat tijdens de belastingaangifte?marcelcee schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:27:
Bovendien kun je het hele jaar zoveel van banken wisselen als je wilt, voor je belastingaangifte is alleen interessant waar het geld zich op 1 januari bevindt. Wie het interessant vindt om elke maand een andere bank met de hoogste rente te kiezen merkt er dus niks van. Behalve als je telkens niet al je geld overboekt (maar dat lijkt me onlogisch als je switcht voor de rentetarieven).
Voor de belastingaangifte heeft box3 een peildatum van 1 januari, het saldo op die datum geef je aan.ACM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
[...]
Veel banken keren pas aan het eind van het jaar de rente uit; levert dat dan niet alsnog het gedoe op waarvan je aangeeft dat het niet bestaat tijdens de belastingaangifte?
Dat de rente op een andere dag wordt bijgeschreven maakt niet uit, de rente hoef je niet op te geven enkel het saldo van de rekening en dat staat in het jaaroverzicht van de bank.
Mijn punt is dat je daardoor misschien toch niet 0 saldo hebt op 1 januari bij al die banken waar je iedere maand langs zou zijn gehopt.dwdd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:43:
Voor de belastingaangifte heeft box3 een peildatum van 1 januari, het saldo op die datum geef je aan.
Dat de rente op een andere dag wordt bijgeschreven maakt niet uit, de rente hoef je niet op te geven enkel het saldo van de rekening en dat staat in het jaaroverzicht van de bank.
zolang de bank de rente niet heeft uitgekeerd moet je uitgaan van 0 euro saldo.ACM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:45:
[...]
Mijn punt is dat je daardoor misschien toch niet 0 saldo hebt op 1 januari bij al die banken waar je iedere maand langs zou zijn gehopt.
Ik ken banken die vier of twaalf keer per jaar rente uitkeren, of jaarlijks. Geen van de mij bekende banken keert aan het eind van het jaar uit. Voor het overige is het in mijn ogen en beleving kinderlijk eenvoudig. Voor zover saldi niet vooringevuld op de aangifte staan neem je deze over van de jaaropgave van iedere bank. Heb je geen jaaropgave, dan het saldo per 1 januari. Of dat met of zonder rente is doet niet ter zake. En ja, na de jaarwisseling uitgekeerde rente op rekeningen met inmiddels te lage rente overmaken. Spelen met centjes is toch leuk!ACM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
[...]
Veel banken keren pas aan het eind van het jaar de rente uit; levert dat dan niet alsnog het gedoe op waarvan je aangeeft dat het niet bestaat tijdens de belastingaangifte?
Als kind had ik een spaarpot. Was die vol dan dacht ik niet: geen zin om dat naar de bank te brengen, veel te zwaar. Gewoon doen ;-).
Oh oh oh wat een gedoe toch ;-)
[ Voor 15% gewijzigd door Frankenstein op 23-12-2022 14:48 ]
Waarom zou dat gedoe zijn, dat hoef je niet eens zelf uit te zoeken.ACM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
[...]
De BD vult dat allemaal voor je in, dat kleine beetje effort om dat 2 seconden even te checken zou ik niet 'gedoe' noemen, eerder al dat gezeul bij allerlei banken wat je mogelijk door het jaar heen doet, das wel 'gedoe'.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit is geen nieuw probleem. Als je het geld in december wegboekt naar een andere bank, krijg je eind van het jaar nog een rentebijschrijving van een paar dubbeltjes op je rekening met 0-saldo en volgens de belastingregels moet je die afronden naar beneden op hele euro's, dus dat wordt 0 op de aangifte.ACM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:45:
[...]
Mijn punt is dat je daardoor misschien toch niet 0 saldo hebt op 1 januari bij al die banken waar je iedere maand langs zou zijn gehopt.
De Nederlandse banken die ik ken, zetten trouwens nog steeds de beginstand, eindstand en uitbetaalde rente op het financieel jaaroverzicht.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Jaarlijks of "eind van het jaar" is een definitiekwestie lijkt me. Geen van de banken die mij bekend zijn met jaarlijkse rente (uitgezonderd deposito's) doen het op een ander moment dan ergens tussen "31 december 23:59u" en "1 januari onbekende tijd".Frankenstein schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:47:
Ik ken banken die vier of twaalf keer per jaar rente uitkeren, of jaarlijks. Geen van de mij bekende banken keert aan het eind van het jaar uit.
Jij en anderen lijken te denken dat ik niet weet hoe de jaaropgave werkt en wat de BD doet... of te denken dat ik dat allemaal enorm moeilijk vind.Heb je geen jaaropgave, dan het saldo per 1 januari. Of dat met of zonder rente is doet niet ter zake.
Maar mijn opmerking was bedoeld als een reactie op een (door mij geinterpreteerde suggestie) in die quote die pal boven mijn reactie staat. Dus gelieve niet los van de context te reageren op mijn reactie
Daarin las ik dat er werd gesuggereerd dat als je bij wijze van spreken elke maand van bank kan wisselt, dat het dan voor de aangifte alleen relevant is waar je geld aan het eind van het jaar staat. En dat impliceerde daarmee ook dat je dus maar 1 bank in je aangifte hoeft mee te nemen.
Dat was bovendien in de context van de hier lopende discussie waarin allerlei buitenlandse banken zijn meegenomen, die het vast niet (allemaal) aan de Belastingdienst doorgeven.
Kortom; ik interpreteerde dat als: "je hoeft met zo'n bankenhussel maar 1 bank in je aangifte op te nemen, want dáár je geld staat je geld".
En de juistheid van die suggestie is waar ik op reageerde. Het lijkt mij dat dat niet alleen afhangt bij welke bank het saldo uiteindelijk staat, maar ook van het precieze moment wanneer je de rente die je met dat saldo dat je daar had wordt uitgekeerd.
@aawe mwan ik bedoel het dus niet zozeer als een probleem, maar wel een mankement aan wat ik las in die suggestie
Overigens is strict genomen het niet relevant of de rente voor of na precies middernacht wordt uitgekeerd, ook de opgebouwde/verschuldigde rente is je bezit. In de praktijk zullen maar weinig mensen dat meemen tenzij de bank het al in de jaaropgave had opgenomen
Kleine stapjes achter de rest aan.Vanaf 3 januari 2023 stijgt de spaarrente bij Lloyds Bank van 0,75% naar 0,85%.
Goeie van de rente, daar had ik een ander beeld bij. In jouw visie neem je wel aan dat mensen die veel van banken wisselen hun rekeningen aanhouden maar alleen het saldo afboeken? Of dat bij opzegging van de rekening een bank gaat wachten tot 1 januari om de rente uit te keren? Dat hoeft ook niet per se het geval te zijn (bijv. ING weet ik) maar kan natuurlijk wel.ACM schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:07:
[...]
Jaarlijks of "eind van het jaar" is een definitiekwestie lijkt me. Geen van de banken die mij bekend zijn met jaarlijkse rente (uitgezonderd deposito's) doen het op een ander moment dan ergens tussen "31 december 23:59u" en "1 januari onbekende tijd".
[...]
Jij en anderen lijken te denken dat ik niet weet hoe de jaaropgave werkt en wat de BD doet... of te denken dat ik dat allemaal enorm moeilijk vind.
Maar mijn opmerking was bedoeld als een reactie op een (door mij geinterpreteerde suggestie) in die quote die pal boven mijn reactie staat. Dus gelieve niet los van de context te reageren op mijn reactie
Daarin las ik dat er werd gesuggereerd dat als je bij wijze van spreken elke maand van bank kan wisselt, dat het dan voor de aangifte alleen relevant is waar je geld aan het eind van het jaar staat. En dat impliceerde daarmee ook dat je dus maar 1 bank in je aangifte hoeft mee te nemen.
Dat was bovendien in de context van de hier lopende discussie waarin allerlei buitenlandse banken zijn meegenomen, die het vast niet (allemaal) aan de Belastingdienst doorgeven.
Kortom; ik interpreteerde dat als: "je hoeft met zo'n bankenhussel maar 1 bank in je aangifte op te nemen, want dáár je geld staat je geld".
En de juistheid van die suggestie is waar ik op reageerde. Het lijkt mij dat dat niet alleen afhangt bij welke bank het saldo uiteindelijk staat, maar ook van het precieze moment wanneer je de rente die je met dat saldo dat je daar had wordt uitgekeerd.
@aawe mwan ik bedoel het dus niet zozeer als een probleem, maar wel een mankement aan wat ik las in die suggestie
Overigens is strict genomen het niet relevant of de rente voor of na precies middernacht wordt uitgekeerd, ook de opgebouwde/verschuldigde rente is je bezit. In de praktijk zullen maar weinig mensen dat meemen tenzij de bank het al in de jaaropgave had opgenomen![]()
Voor banken die direct in Nederland opereren en niet uit een vaag land komen lopen ze nu voor de tweede opeenvolgende keer voorop
Tuurlijk, het is geen Renault (Frankrijk, maar via een tussenpartij) of Big Bank (uit Estland aangrenzend aan Rusland). Maar uit "mijn" rijtje LPB, NIBC en Lloyds is het nu de tweede keer dat ze als eerste verhogen (0,75% waren ze ook de eerste mee en LPB die volgde. NIBC heeft IIRC wel nog eens verhoogd maar niet gematcht).
Bunq uitgezonderd, maar die hebben bij mij niet de reputatie om hoge rentes te bieden. Wat ook blijkt uit de 0,25% => 1,05% verhoging die het meen ik was. Terwijl de 3 genoemde op dat moment al allemaal minimaal 0,50% hadden.
Tja lpb/nibc zal ook wel binnen een paar weken volgen, dus dan is je voordeel ongeveer 1/26e van 0,1%.RobertMe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:40:
[...]
Voor banken die direct in Nederland opereren en niet uit een vaag land komen lopen ze nu voor de tweede opeenvolgende keer voorop
Tuurlijk, het is geen Renault (Frankrijk, maar via een tussenpartij) of Big Bank (uit Estland aangrenzend aan Rusland). Maar uit "mijn" rijtje LPB, NIBC en Lloyds is het nu de tweede keer dat ze als eerste verhogen (0,75% waren ze ook de eerste mee en LPB die volgde. NIBC heeft IIRC wel nog eens verhoogd maar niet gematcht).
Bunq uitgezonderd, maar die hebben bij mij niet de reputatie om hoge rentes te bieden. Wat ook blijkt uit de 0,25% => 1,05% verhoging die het meen ik was. Terwijl de 3 genoemde op dat moment al allemaal minimaal 0,50% hadden.
Zet voor mij geen zoden aan de dijk, maar ik heb dan ook geen miljoenen op mijn eigen spaarrekening staan
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
En Openbank ( 1,1%) dan? Opereert ook direct in Nederland.RobertMe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:40:
[...]
Nou nee, die zitten toch echt in Spanje inclusief bankvergunning.rechtsherstel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:08:
[...]
En Openbank ( 1,1%) dan? Opereert ook direct in Nederland.
Ze hebben het alleen wel eenvoudig gemaakt om je als Nederlander erbij aan te melden, meer te vergelijken met Raisin ( en hun partners )
In vino veritas, in aqua sanitas
Vandaag nog even getwijfeld om die bank te onderzoeken, maar de recensies schrikken me af.rechtsherstel schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:08:
[...]
En Openbank ( 1,1%) dan? Opereert ook direct in Nederland.
Afgelopen dagen contact gehad met LeasePlan en ze reageren snel op WhatsApp en aan de telefoon kundig geholpen. Geld binnen no-time op de rekening en terugboeken ook. Dan maar iets minder rente.
Lloyds opereert ook onder Duitse vergunning? Of in ieder geval onder Duits DGS. Dezelfde situatie als bv Big Bank dus (bank in land X, maar een vestiging in NL die ook bij DNB is ingeschreven als financieel dienstverlener).JohanNL schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:26:
[...]
Nou nee, die zitten toch echt in Spanje inclusief bankvergunning.
Ze hebben het alleen wel eenvoudig gemaakt om je als Nederlander erbij aan te melden, meer te vergelijken met Raisin ( en hun partners )
Alleen gok ik dat Nederlanders, terecht of onterecht, meer vertrouwen hebben in Duitsland / een Duitse bank, dan Estland, Spanje etc.
En Lloyds is natuurlijk een bekende naam uit Engeland (Duitse bank / bedrijf is IIRC ook pas opgericht ten tijde van de Brexit)
De BFF rente van 2,25% voor 6 maanden deposito gaat per 27-12-2022 omlaag naar 1,5%. Het heeft (voor mij iig) geen zin om hier een deposito te openen, want dan moet je de werkdag voor 27-12-2022 al je documenten hebben ingeleverd. Gezien er een formulier per post naar Duitsland moet gaat dat niet meer lukken.THWIT schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:59:
Vanaf vandaag heeft BFF de hoogste 6maandsdeposito op Raisin: 2,25%.
https://www.vanspaarbankv...n/deposito/1287/deposito/
Toch weer een stap hoger dan Orange (1.8%)
Overigens was er nog een andere Italiaanse bank die per vandaag de rente voor een 1-jaar deposito omlaag deed, ik weet even niet meer welke.
Was het niet ook BFF die samen met CKV 2,90% gaf op een 1 jaar deposito? Terwijl CKV nu de enige is met die rente.Opxah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:00:
Overigens was er nog een andere Italiaanse bank die per vandaag de rente voor een 1-jaar deposito omlaag deed, ik weet even niet meer welke.
Edit:
Coop, uit Estland, heb ik 1,5 week terug nog naar gekeken, 2,61% voor 1 jaar, nu nog maar 1,50%. Lijkt dus er op dat er meer zakken.
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 23-12-2022 20:05 ]
Die willen ook niet te veel vermogen op 1 januari i.v.m. belastingaangifteRobertMe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:03:
[...]
Was het niet ook BFF die samen met CKV 2,90% gaf op een 1 jaar deposito? Terwijl CKV nu de enige is met die rente.
Edit:
Coop, uit Estland, heb ik 1,5 week terug nog naar gekeken, 2,61% voor 1 jaar, nu nog maar 1,50%. Lijkt dus er op dat er meer zakken.
Dat lijkt me best wel zeker en het zou vooral terecht zijn. Maar Nederlanders blijken ook een zwak te hebben voor Spaanse en Estse loverboysRobertMe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:50:
[...]Alleen gok ik dat Nederlanders, terecht of onterecht, meer vertrouwen hebben in Duitsland / een Duitse bank, dan Estland, Spanje etc.
Duitsers - maar dat zijn wij (overwegend) niet - kunnen uit wel vier rekeningen kiezen met tijdelijk 2,00-2,10% vrij opneembare rente (waaronder bij de Duitse tak van ING). De levensmiddelen zijn er ook voordeliger, maar ach, voor Belgen staat het er slechter voor met de rente. Ook bij CKV, daar krijgen Belgen 1.50% voor 1 jaar, wij krijgen nu 2.90%.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling