Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.068 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:36
Luuk9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
[...]

Ik heb zelf ook spaarrekening ABN AMRO (0,25%). Vraag me steeds meer af of ik dat niet beter leaseplanbank kan zetten? (0,75%) Of zie ik risico’s over het hoofd?
En daarnaast dan een deel bij Renault tegen 1,25%.
Bij een grootbank sparen is echt onzinnig. Stap dan inderdaad over naar Leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
mpandroid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:17:
[...]
Je kunt bijvoorbeeld een klein deel bij ABN laten staan en de rest bijvoorbeeld verdelen over Lloyds en LPB om maar eens iets te noemen.
Scheelt te veel....
Hangt natuurlijk ook alf van om hoeveel spaargeld het gaat. Een half procent verschil is best fors, maar als je niet zo veel spaargeld hebt, dan kan het zijn dat dat ook maar om een paar euro verschil gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Per 1000 euro spaargeld scheelt het dus 5 euro op jaar basis. (.25 of .75%) Dus ja alle kleintjes tellen, maar heb hier wel het gevoel dat het hier soms om Zeeuwse zuinigheid gaat.

Als je het kan missen kan je beter naar deposito's kijken. Maar ook hier vooralsnog max tientjes werk per 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:10
Weet niet of het hier gemeld is, maar BigBank heeft de rente van flexibel sparen naar 1.3% gezet. Website is nog niet up to date, maar rekening houders kunnen dit wel zien in de persoonlijke omgeving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
CKV via Raisin 2.90% 1 jaar.

Hoe Nederlandstalig wil je het hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Barrycade schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:12:
Als je het kan missen kan je beter naar deposito's kijken. Maar ook hier vooralsnog max tientjes werk per 1000 euro.
Mensen die zich 100 euro rente op 1000 kunnen herinneren zijn niet meer zo jong. Maar inderdaad, max. 3.60% is niet serieus veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10
Banca Privata Leasing (Italië) dezelfde rente en geen formulier nodig ter voorkoming van de 30% bronbelasting.

Zo gaan we de 3,0% nog makkelijk halen voor het einde van het jaar :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
GroteVoet459 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:03:
[...]

Banca Privata Leasing (Italië) dezelfde rente en geen formulier nodig ter voorkoming van de 30% bronbelasting.
België is AA, Italië is BBB. Dan vul ik wel even dat formulier in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:18:
[...]

België is AA, Italië is BBB. Dan vul ik wel even dat formulier in ;)
Alsof een van beiden om gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:27:
[...]
Alsof een van beiden om gaat vallen.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom wel?

Herinner je Griekenland nog?

Uitgesloten dat een EU land omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Waarom wel?

Er zijn een aantal punten waarop Italië het beter doet dan Duitsland.
En de Belgische overheid verdient nog minder schoonheidsprijzen dan de Nederlandse.

De Italiaanse banken betalen al meer dan 2 jaar netjes mijn rente uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oké fijn dat jullie een glazenbol hebben ;)

Ik zelf acht dat soort risico's niet uitgesloten. Als ik dezelfde rente kan krijgen in een land met een flink hogere rating zou ik het wel weten. Maar goed iedereen mag zijn eigen keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:35:
Oké fijn dat jullie een glazenbol hebben ;)

Ik zelf acht dat soort risico's niet uitgesloten. Als ik dezelfde rente kan krijgen in een land met een flink hogere rating zou ik het wel weten. Maar goed iedereen mag zijn eigen keuzes maken.
Heeft niks met een glazen bol te maken. Tis een feitelijke weergave van de werkelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:40:
[...]
Heeft niks met een glazen bol te maken. Tis een feitelijke weergave van de werkelijkheid.
De markt denkt er anders over, anders zou je op Italiaanse obligaties dezelfde rente krijgen als op Duitse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:41:
[...]

De markt denkt er anders over, anders zou je op Italiaanse obligaties dezelfde rente krijgen als op Duitse.
Obligaties zijn hetzelfde als het depositogarantiestelsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:43:
[...]

Obligaties zijn hetzelfde als het depositogarantiestelsel?
Alsof ik dat zei. Jij beweert dat Italië onmogelijk kan omvallen. Dat klopt niet. Je verwart een klein risico met een niet bestaand risico. Vandaar dat ik gekscherend zei 'fijn dat jullie een glazenbol hebben'. De markt prijst dat soort risico's wel degelijk en normaal gesproken zul je op een Belgisch deposito ook een iets lagere rente krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:41:
[...]
Het probleem voor de Italiaansë overheid is hun bulk aan slechte leningen uit de jaren 70.
Als DE en IT per 1 januari allebei op nul zouden beginnen dan wint (iig de eerste paar jaar) IT. DE leunt veel te makkelijk achterover, denkende dat ze het allemaal zo goed voor elkaar hebben.

Heb geen glazen bol, maar ook zeker geen roze zonnebril t.o.v. België.

Daarbij lopen mijn deposito's bij individuele banken, niet bij de overheid van een land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
[...]

Alsof ik dat zei. Jij beweert dat Italië onmogelijk kan omvallen. Dat klopt niet. Je verwart een klein risico met een niet bestaand risico. Vandaar dat ik gekscherend zei 'fijn dat jullie een glazenbol hebben'. De markt prijst dat soort risico's wel degelijk en normaal gesproken zul je op een Belgisch deposito ook een iets lagere rente krijgen.
Daar had ik al op gereageerd. We hebben aan Griekenland gezien hoe dat werkt. Een EU land valt niet om. Want als dat wel zou gebeuren heeft dat onderscheid tussen de landen ook geen waarde meer. Dan valt de hele bende om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:52:
[...]

Daar had ik al op gereageerd. We hebben aan Griekenland gezien hoe dat werkt. Een EU land valt niet om. Want als dat wel zou gebeuren heeft dat onderscheid tussen de landen ook geen waarde meer. Dan valt de hele bende om.
Slechte logica: 'omdat het bij Griekenland niet gebeurde zal het in de toekomst ook nooit gebeuren'. Niemand die het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
GroteVoet459 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
[...]
Daarbij lopen mijn deposito's bij individuele banken, niet bij de overheid van een land.
Tja dat is wel een redelijk punt maar hebben we redenen om aan te nemen dat BPL beter is dan CKV? Ik heb ze niet gezien maar misschien bestaan ze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:57:
[...]

Tja dat is wel een redelijk punt maar hebben we redenen om aan te nemen dat BPL beter is dan CKV? Ik heb ze niet gezien maar misschien bestaan ze...
Draai dat eens om: waarom zou ik bij CVK de extra moeite van het invullen van de woonplaatsverklaring doen? Wat krijg ik daar voor terug?

Italië en Griekenland vergelijken gaat sowieso niet op; GR is relatief klein in de EU en een netto ontvanger, maar IT is de #4 aan bijdragers (bijv: https://www.statista.com/...contributions-by-country/). Na het verlies van de UK zou het kwijtraken van IT een enorme klap zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
GroteVoet459 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:01:
[...]

Draai dat eens om: waarom zou ik bij CVK de extra moeite van het invullen van de woonplaatsverklaring doen? Wat krijg ik daar voor terug?
Ik heb het al gedaan. Het is kinderspel. Je krijgt er een stabieler land met een hogere kredietstatus voor, dat ook nog eens veel dichterbij is en dezelfde taal spreekt. Ik zou het wel weten maar goed, dat was al duidelijk.

Als kredietstatus geen rol zou spelen zou je toch eens af kunnen vragen waarom Raisin het überhaupt op de website zet.

Dit is hun tekst:
De kredietstatus van een land is de beoordeling van de kredietwaardigheid van dat land door een onafhankelijk beoordelingsbureau, genaamd Standard & Poor's. De kredietstatus wordt bepaald aan de hand van analyses van doeltreffendheid op institutioneel en bestuurlijk gebied, economische structuur en groeiperspectieven, (toegang tot) externe financieringsbronnen en fiscale en monetaire flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:40:
[...]

In principe is er naar mijn idee geen enkele reden om bij de huisbank te zitten, en zijn er ook in Nederland wel een aantal alternatieven. Bv LeasePlan Bank dus (0,75% variabel), en NIBC (0,50% of 0,55% bij kwartaal spaarrekening voor dat deel dat het hele kwartaal er op staat). En als je twijfelt over een tussenpartij en "bank ver weg" kun je bij Lloyds terecht (0,75%) die vanuit hun Duitse afdeling ook in Nederland opereren / vestiging hebben. Dus gewoon in het Nederlands te benaderen etc en valt onder Duits DGS.
Stel ik wederom de vraag waarom Bunq niet wordt aangeraden met 1,05% flexibel?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THWIT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 10:08
THE_BASE schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:05:
[...]

Omdat daar toch wel hier en daar mitsen en maten aan zitten: zo mag je max. 2x per maand geld opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:28
Lijkt me toch niet echt een probleem met een spaarrekening....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het gaat trouwens om een formuliertje invullen.
Hiertoe overleg je eenmalig voorafgaand aan opening van je eerste depositorekening een duidelijk leesbare scan/foto van het ondertekende Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners (1 pagina). Dit formulier wordt met instructie direct na je online deposito-aanvraag ter beschikking gesteld in je Raisin Online Banking omgeving en is, waar nodig, reeds door Raisin vooringevuld met je gegevens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
THE_BASE schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:05:
[...]

Omdat ik daar niet aan gedacht had? :P

Maar Bunq staat ook niet bekend om hun rentes. Die hebben nu eenmalig de rente (flink) verhoogd en de rest is afwachten. Daarnaast is het ook nog eens aan regeltjes gebonden? (Moet een spaardoel hebben? Maximaal 3x per maand opnemen). Terwijl LPB & NIBC al zeer regelmatig de rente hebben verhoogd. Dus Bunq heeft nu misschien wel de hoogte rente, maar als LPB of NIBC of Lloyds de komende maanden nog een aantal keren verhogen en Bunq blijft weer een jaar vasthouden staan ze toch weer lager.
Dus in die zin is het ook reputatie / een gevoelskwestie. Ik zie Bunq om bovenstaande redenen niet als een spaarbank. Ook al hebben ze nu de hoogste rente. Dus tsja, als je periodiek wilt schuiven kan Bunq. Wil je het geld ergens dumpen en niet meer naar omkijken zijn er waarschijnlijk banken die over de lange termijn meer opleveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frankenstein
Goed nieuws, sparen als Nederlanders bij de Frans-Duitse Consorsbank kan wel, laat de bank mij weten via de mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:05:
[...]

Ik heb het al gedaan. Het is kinderspel. Je krijgt er een stabieler land met een hogere kredietstatus voor, dat ook nog eens veel dichterbij is en dezelfde taal spreekt. Ik zou het wel weten maar goed, dat was al duidelijk.
De taal is een goed argument. Maar ik begrijp niet dat er zo veel waarde wordt gehecht aan de rating van het verstigingsland. Dat zegt namelijk helemaal niets over de banken die in dat lang gevestigd zijn.

Klein voorbeeldje: Duitsland heeft als land de hoogste rating. Maar tegelijk zijn er de laatste tijd juist ook een paar banken met een Duitse vergunning ongevallen. Twee jaar geleden Wirecard, vorig jaar Greensill, Deutsche Bank staat er ook niet jofel bij (maar waarschijnlijk too big to fail), Nuri (cryptobank) is dit jaar omgevallen. Dat Duitsland een mooie rating heeft zegt dus weinig.

Sterker, als ik een beetje sluw was en verkeerde plannen had, dan zou ik me waarschijnlijk juist in Duitsland vestigen, omdat een hoop mensen denken: Duitsland is betrouwbaar, dus een bank in Duitsland is ook betrouwbaar. Dus zullen een hoop mensen blindelings een rekening openen. Terwijl een bank in een exotisch buitenland zich eerst drie keer zal moeten bewijzen voordat mensen daar geld aan toevertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pistachenootje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:05:
[...]
Als kredietstatus geen rol zou spelen zou je toch eens af kunnen vragen waarom Raisin het überhaupt op de website zet.
Omdat financiële instellingen dat moeten per EU regels. Dit is de "bijsluiter" van een financieel product.

Vind zelf het hele BB-verhaal voor Italië niet zo belangrijk; daar gaat een hele geschiedenis aan vooraf, het land maakt goede ontwikkelingen (ondanks de interne tegenwerkingen) door en (voor zover ik kan vinden) is er al jaren geen bank meer omgevallen.

Maar ieder moet z'n eigen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:36
En als de bank wel valt krijg je toch "gewoon" je centen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
THWIT schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:07:
[...]

Omdat daar toch wel hier en daar mitsen en maten aan zitten: zo mag je max. 2x per maand geld opnemen.
Als dat de enige mits en maar is, dan valt het best mee. Ik heb daar bijvoorbeeld nu mijn geld op gezet omdat ik wacht op goedkeuring van Big Bank en Raisin. Tot die tijd trek ik in elk geval meer rente dan bij ING.

Ik hoef het geld ook niet op te nemen, ik verwacht het niet nodig te hebben. En er is geen maximum verbonden aan de opname, dus als het echt gebeurd kun je alles er af halen en overboeken naar een tegenrekening.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:13:
[...]

Omdat ik daar niet aan gedacht had? :P

Maar Bunq staat ook niet bekend om hun rentes. Die hebben nu eenmalig de rente (flink) verhoogd en de rest is afwachten. Daarnaast is het ook nog eens aan regeltjes gebonden? (Moet een spaardoel hebben? Maximaal 3x per maand opnemen). Terwijl LPB & NIBC al zeer regelmatig de rente hebben verhoogd. Dus Bunq heeft nu misschien wel de hoogte rente, maar als LPB of NIBC of Lloyds de komende maanden nog een aantal keren verhogen en Bunq blijft weer een jaar vasthouden staan ze toch weer lager.
Dus in die zin is het ook reputatie / een gevoelskwestie. Ik zie Bunq om bovenstaande redenen niet als een spaarbank. Ook al hebben ze nu de hoogste rente. Dus tsja, als je periodiek wilt schuiven kan Bunq. Wil je het geld ergens dumpen en niet meer naar omkijken zijn er waarschijnlijk banken die over de lange termijn meer opleveren.
Nee hoor, ik wil zeker niet schuiven, maar zoek een andere spaarrekening met leuke rente in plaats van ING. Zoals gezegd moet ik wachten op Raisin en Big Bank en voor de time being is het dus een prima optie om 1% meer rente dan bij ING te krijgen en dat is over een goed bedrag behoorlijk wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
THE_BASE schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:22:
[...]

Als dat de enige mits en maar is, dan valt het best mee. Ik heb daar bijvoorbeeld nu mijn geld op gezet omdat ik wacht op goedkeuring van Big Bank en Raisin. Tot die tijd trek ik in elk geval meer rente dan bij ING.
Zelfs in deze decembermaand zul je vast nog wel bij een van beiden er doorheen komen, als je zelf al alles gedaan hebt. Waarbij meen ik vooral Big Bank erg snel is, en Raisin wel een week of 2 kan duren en dan nog een paar dagen de Renault goedkeuring.
Ik denk in ieder geval niet dat nu die korte periode Bunq veel zoden aan de dijk zet. Zoals vandaag hier al iemand schreef is op €1000 een verschil van 1% nog maar €10. Dus als je nu dat voor een maandje bij Bunq zet gaat het om nog geen €1 per €1000.
Heb je al een rekening bij Bunq, sure, dan zou je het eventueel kunnen doen. Maar voor een maandje een nieuwe rekening openen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:47
3 maand deposito CKV nu naar 1,55% via Raisin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:13
Inlogproblemen bij Raisin momenteel? Ik geef het correcte username en password in en hij komt met dezelfde lege invulvelden weer terug...

De Android-app doet het wel..... pfffffff ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door rowicom op 14-12-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
rowicom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:36:
Inlogproblemen bij Raisin momenteel? Ik geef het correcte username en password in en hij komt met dezelfde lege invulvelden weer terug...

De Android-app doet het wel..... pfffffff ;-)
Gebruik je toevallig een scriptfilter zoals no-script?
Ik heb hetzelfde probleem als ik weltsparen.de niet toesta als script source

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
mpandroid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:58:
3 maand deposito CKV nu naar 1,55% via Raisin
3 maand deposito BFF staat al een tijdje op 1,75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:42:
[...]

Zelfs in deze decembermaand zul je vast nog wel bij een van beiden er doorheen komen, als je zelf al alles gedaan hebt. Waarbij meen ik vooral Big Bank erg snel is, en Raisin wel een week of 2 kan duren en dan nog een paar dagen de Renault goedkeuring.
Ik denk in ieder geval niet dat nu die korte periode Bunq veel zoden aan de dijk zet. Zoals vandaag hier al iemand schreef is op €1000 een verschil van 1% nog maar €10. Dus als je nu dat voor een maandje bij Bunq zet gaat het om nog geen €1 per €1000.
Heb je al een rekening bij Bunq, sure, dan zou je het eventueel kunnen doen. Maar voor een maandje een nieuwe rekening openen?
Precies dit: ik had al een rekening bij Bunq die inactief was. Dus laten heractiveren en klaar. Dat kostte mij 5 minuten en dan is een bedrag aan rente in een maand lekker verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:13

filthy rich

löp wa los

Koen179 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:19:
[...]

Houd er rekening mee dat je enkel rente ontvangt op een "saving goal". Je kunt hiervan 2x per maand geld opnemen. Bedrag is wel ongelimiteerd.

Zie: https://www.vanspaarbankv...nte-bunq-doet-mee-en-hoe/

"Wel even opletten dat er nog twee andere aanpassingen zijn gedaan in het aanbod van Bunq. Alléén geld dat je aan een spaardoel hebt gekoppeld is rentedragend, dus niet alles dat je op een Bunq-rekening hebt staan (dat was eerder wel zo).

En je kunt niet meer dan 2x per maand een opname doen van de rekening, ook goed om te weten."
Hoe werkt dit dan? Kan je toch gewoon een spaardoel maken en daar al je spaarcenten in pleuren? Of kan je dan alleen bij je geld als je spaardoel gehaald is en/of echt daarvoor gebruikt wordt?

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:27:
[...]

De taal is een goed argument. Maar ik begrijp niet dat er zo veel waarde wordt gehecht aan de rating van het verstigingsland. Dat zegt namelijk helemaal niets over de banken die in dat lang gevestigd zijn.
Logisch, de rating gaat immers over het land en niet over de bank. De rating zegt vooral iets (niet alles) over hoe zeker het is dat je DGS naar behoren gaat werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mpandroid
De FED heeft de rente in de USA met 0,5% verhoogd....
https://www.nu.nl/economi...tijging-minder-sterk.html

Vandaag neemt de ECB een besluit over verhoging. Ik verwacht een gelijke stap als de FED, dus ook 0,5%
https://www.nu.nl/economi...-tegen-hoge-inflatie.html

• THE_BASE
  • Niet online
filthy rich schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:30:
[...]

Hoe werkt dit dan? Kan je toch gewoon een spaardoel maken en daar al je spaarcenten in pleuren? Of kan je dan alleen bij je geld als je spaardoel gehaald is en/of echt daarvoor gebruikt wordt?
Je mag één spaardoel maken en daar zet je geld op. Volgens mij hoef je niet het hele bedrag te hebben om rente te ontvangen. Ik kan gewoon opnemen als ik dat wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Rekeninghouders van de voormalige DSB bank hadden na afronding van het faillissement recht op 43 miljoen euro aan misgelopen rente. Daarvan blijkt nog steeds 13 miljoen niet geclaimd te zijn. Vandaag is daarvoor de laatste mogelijkheid. Na 15 december sluit het loket.
Voor oud-spaarders DSB Bank ligt alleen vandaag nog 13 miljoen euro klaar
https://nos.nl/l/2456456

[ Voor 4% gewijzigd door U123456 op 15-12-2022 09:47 ]

• RobertMe
Wat is nu een goede rekening om geld te stallen dat je "ooit" wilt gebruiken voor de aankoop van een woning?
Laatst kwam hier Coop langs. Maar daarbij staat in de AV vrij duidelijk dat ze bij vroegtijdige beëindiging geen rente uitkeren. Waarbij je wel altijd vroegtijdig mag beëindigen bij de aankoop van een woning. Dus het enige voordeel is dan dat je gegarandeerd het deposito kunt open breken, maar je hebt dan geen rente. Waar andere banken ook wel voorwaarden hebben dat je een aanvraag tot vroegtijdige beëindiging kunt doen, maar het dan echt aan de bank is om het te beoordelen en dus geen garantie of het kan. Maar er is dus best een mogelijkheid dat je zowel bij Coop als andere banken de originele inleg krijgt bij vroegtijdige beëindiging. En het voordeel van Coop alleen de zekerheid is dat je kunt beëindigen bij aankoop woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 18:48
U123456 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:41:
Rekeninghouders van de voormalige DSB bank hadden na afronding van het faillissement recht op 43 miljoen euro aan misgelopen rente. Daarvan blijkt nog steeds 13 miljoen niet geclaimd te zijn. Vandaag is daarvoor de laatste mogelijkheid. Na 15 december sluit het loket.
[...]
https://nos.nl/l/2456456
Wij hebben nog € 1,50 aan rente ontvangen :P

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:23
RobertMe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:56:
Wat is nu een goede rekening om geld te stallen dat je "ooit" wilt gebruiken voor de aankoop van een woning?
Laatst kwam hier Coop langs. Maar daarbij staat in de AV vrij duidelijk dat ze bij vroegtijdige beëindiging geen rente uitkeren. Waarbij je wel altijd vroegtijdig mag beëindigen bij de aankoop van een woning. Dus het enige voordeel is dan dat je gegarandeerd het deposito kunt open breken, maar je hebt dan geen rente. Waar andere banken ook wel voorwaarden hebben dat je een aanvraag tot vroegtijdige beëindiging kunt doen, maar het dan echt aan de bank is om het te beoordelen en dus geen garantie of het kan. Maar er is dus best een mogelijkheid dat je zowel bij Coop als andere banken de originele inleg krijgt bij vroegtijdige beëindiging. En het voordeel van Coop alleen de zekerheid is dat je kunt beëindigen bij aankoop woning.
Heb je hier toevallig iets aan? Dit gaat wel om deposito's bij Nederlandse banken (lagere rentes). https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos

Ik denk niet dat er een overzicht is van banken buiten Nederland. Ik denk dat je hiervoor echt moet gaan zoeken op de website van de bank zelf (of contact opnemen).

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
RobertMe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:56:
Wij zijn hier ook naar op zoek.Alternatief is een gedeelte van de nieuwe hypotheek met variabele rente te nemen die je bij afloop van deposito zo kan aflossen zonder boetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:51
Langzaam wordt het wel interessant om te kijken of ik mijn DELA CoöperatiespaarPlan voortijdig ga opzeggen. Heb nog een comfortabele 3,35% rente (waar nog wel een en ander aan kosten af gaat) en nog een looptijd van +/- 5 jaar. Via Raisin kan ik voor 5 jaar vast nu 3,6% krijgen (imprebanca, Italië).

Verschil is mij nu nog te klein, zeker omdat het dan echt 5 jaar vaststaat, nu heb ik nog enige flexibiliteit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
Drardollan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:09:Via Raisin kan ik voor 5 jaar vast nu 3,6% krijgen (imprebanca, Italië).
De 3.45% van Younited is effectief iets hoger, omdat Younited wel jaarlijks rente uitkeert, en Imprebanca pas einde looptijd (zoals bij de meeste Raisin-partners). Door rente-op-rente een fractie meer opbrengst: 1848.20 euro vs 1800.00 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 15-12-2022 14:12 ]

• Drardollan
Frankenstein schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:11:
[...]

De 3.45% van Younited is effectief iets hoger, omdat Younited wel jaarlijks rente uitkeert, en Imprebanca pas einde looptijd (zoals bij de meeste Raisin-partners). Door rente-op-rente een fractie meer opbrengst.
Ik zie het. Zo ver had ik nog niet eens gekeken. Maar dat is mij beide te dicht bij mijn 3,35% die ik nu heb bij een NL bedrijf en in principe vrij opneembaar. Nadeel is dat DELA geen DGS heeft natuurlijk, maar ik zie DELA eerlijk gezegd niet snel omvallen.

Kan wel kortere looptijden nemen, maar als de rente over 6 maanden ineens halveert dan baal ik dat ik mijn 3,35% opgegeven heb natuurlijk haha.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 15-12-2022 14:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:13
Bedenk wel dat als je boven het heffingsvrije vermogen zit DELA wordt gezien als belegging en 1,97% mag aftikken bij de fiscus.

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
mpandroid schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:43:
De FED heeft de rente in de USA met 0,5% verhoogd....
https://www.nu.nl/economi...tijging-minder-sterk.html

Vandaag neemt de ECB een besluit over verhoging. Ik verwacht een gelijke stap als de FED, dus ook 0,5%
https://www.nu.nl/economi...-tegen-hoge-inflatie.html
het is inderdaad 0,5 geworden.

https://www.nu.nl/economi...t-bedaren-te-brengen.html

• Drardollan
rechtsherstel schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:30:
Bedenk wel dat als je boven het heffingsvrije vermogen zit DELA wordt gezien als belegging en 1,97% mag aftikken bij de fiscus.
Dan mag ik nog wel even een paar duizendjes doorsparen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:18:
[...]

Dan mag ik nog wel even een paar duizendjes doorsparen _O-
Als je (nog lang niet) aan het heffingsvrije vermogen zit gaat het natuurlijk sowieso allemaal om klein bier. Met 50k, waar de grens op ligt als ik mij niet vergis, is 1% verschil ook "maar" €500. En dan ben je aan het kijken naar verschillen van 0,2%? Dat zou dan dus €100 zijn bij 50k, maar die heb je dus nog lang nie geef je aan.

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
Sinds gister is eindelijk mijn deposito bij BFF via Raisin geopend. Inclusief het per post opsturen van het formulier naar Berlijn en de verwerking van zowel Raisin als BFF heeft dit 16 dagen geduurd. Veel te lang. Wel iets om rekening mee te houden voor anderen die dit overwegen. Na de eerste zou het wel sneller moeten gaan omdat het formulier slechts eenmalig is.

• Drardollan
RobertMe schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:35:
[...]

Als je (nog lang niet) aan het heffingsvrije vermogen zit gaat het natuurlijk sowieso allemaal om klein bier. Met 50k, waar de grens op ligt als ik mij niet vergis, is 1% verschil ook "maar" €500. En dan ben je aan het kijken naar verschillen van 0,2%? Dat zou dan dus €100 zijn bij 50k, maar die heb je dus nog lang nie geef je aan.
Gelukkig ben ik niet alleenstaand :*)

Maar het gaat inderdaad om dat soort verschillen. En die boeien mij niet zoveel. In mijn geval is het belangrijker hoe snel ik over mijn geld kan beschikken en welke zekerheden er zijn.

En eerlijk gezegd is DELA financieel altijd goed geweest voor mij. Al meer dan 10 jaar spaar ik daar tegen bruto 3,35%. Ik denk dat er niet heel veel mensen dat percentage gehaald hebben op een spaarproduct de afgelopen 10 jaar.

• THE_BASE
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaren voor sparen bij Big Bank? Had het aangevraagd en ze willen langskomen, op zich een veilige check. Maar twijfel om er mee door te gaan omdat ik lees dat geld overmaken dagen kan duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 22:21
@THE_BASE Ben er wel positief over. Overboekingen zijn iets van 1 a 2 werkdagen maximaal. Dat is voor spaargeld prima te doen vind ik. Rente wordt snel verhoogd en depositos zijn makkelijk af te sluiten. Verder overzichtelijke website met bovendien 2fa bij belangrijke acties.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Kun je op je Raisin rekening (Renault) zien wat je tot nu toe opgebouwde rente is? Heb het pas sinds vorige week, maar ik zie het niet.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:37
Volgens mij zijn er genoeg mensen hier die ervaring hebben met Raisin. Ik probeer de authenticatie te doorlopen, maar kan steeds de persoon aan de andere kant v.d. verbinding niet zien. Vervolgens verbreken ze de verbinding, omdat je de instructies moet kunnen volgen. Iemand hier ervaring mee? Ik zie enkel een grijs scherm. Mijn eigen webcam en microfoon werken. Ik versta de persoon aan de andere kant ook.

Ik werk vanaf een Macbook (met Safari).

[ Voor 4% gewijzigd door Woodsy op 15-12-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:50
tomas123 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:09:
Kun je op je Raisin rekening (Renault) zien wat je tot nu toe opgebouwde rente is? Heb het pas sinds vorige week, maar ik zie het niet.
Nee ik kan het ook niet zien. Verwacht begin januari de eerste bijschrijving van de rente over het afgelopen kwartaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:20
Woodsy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:20:
Volgens mij zijn er genoeg mensen hier die ervaring hebben met Raisin. Ik probeer de authenticatie te doorlopen, maar kan steeds de persoon aan de andere kant v.d. verbinding niet zien. Vervolgens verbreken ze de verbinding, omdat je de instructies moet kunnen volgen. Iemand hier ervaring mee? Ik zie enkel een grijs scherm. Mijn eigen webcam en microfoon werken. Ik versta de persoon aan de andere kant ook.

Ik werk vanaf een Macbook (met Safari).
Probeer het eens met je telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:37
arj1o1 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:23:
[...]

Probeer het eens met je telefoon
Dat probeer ik nu, maar het account dat ik zojuist heb gemaakt wordt niet herkend. En ik weet zeker dat deze juist is, omdat die via Apple Keychain is gesynchroniseerd.
Ga nog eenmaal proberen via de mobiel een nieuw account te maken, maar ik wacht maar even met grote stortingen...

Edit: via mobiel is het wel gelukt. Nu kreeg ik ook een e-mail bevestiging.

[ Voor 8% gewijzigd door Woodsy op 15-12-2022 19:45 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zie dat er twee minpunten zijn in mijn ogen bij Big Bank: geen applicatie voor iOS en geen rente per kwartaal. Ik snap dat er wellicht mensen zijn die dit geen groot nadeel vinden, maar het is wel een voordeel van Raisin. En dan heb ik daar toch een prettiger gevoel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
THE_BASE schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
Ik zie dat er twee minpunten zijn in mijn ogen bij Big Bank: geen applicatie voor iOS en geen rente per kwartaal. Ik snap dat er wellicht mensen zijn die dit geen groot nadeel vinden, maar het is wel een voordeel van Raisin. En dan heb ik daar toch een prettiger gevoel bij.
Je mist dat je bij Raisin ook nog €50 kunt krijgen via een referral :+

Ander voordeel van Raisin is natuurlijk ook nog dat je bij meerdere banken terecht kunt. Geen idee wat de depositos bij Big Bank doen, maar ik gok zomaar dat er bij Raisin dan meer te halen is.

Daarnaast ben je wellicht ook gevoelig voor locatie en geopolitiek. En dan is een rekening in Frankrijk wellicht toch fijner dan een rekening aan de grens met Rusland.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik wilde zojuist een deposito bij CKV aanvragen via Raisin. Het formulier om de 30% bronbelasting te vermijden is al vooraf ingevuld, dus datum, handtekening en klaar.

Waar ik tegenaanloop is de tweede eis voor een ‘PDF/scan/foto van een adresbewijs’. Want:
CKV accepteert de volgende adresbewijzen - niet ouder dan 6 maanden:
• Inschrijvingsbewijs van uw Gemeente, of
• Brief van de Nederlandse Belastingdienst, of
• Brief van een van de diverse Nederlandse Rijksdiensten (RVM, RVIG etc.)
‘Inschrijvingsbewijs van uw Gemeente’ heb ik voor zover ik weet niet. Of ergens in een map, maar zeker niet van de afgelopen zes maanden. En ik ga geen uittreksel uit het BRP hiervoor aanvragen bij de gemeente.

‘Brief van de Nederlandse Belastingdienst’. Ik heb eens ingelogd bij ‘MijnOverheid’, maar in de berichtenbox is het nieuwste bericht van mei 2022, dus dat gaat ook niet werken.

‘Brief van een van de diverse Nederlandse Rijksdiensten (RVM, RVIG etc.)’. Voor zover ik weet nooit post van gehad.

Weet iemand of er nog een andere manier mogelijk is om mijn adres te laten verifiëren voor CKV?

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
M-ThijZ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:47:
Ik wilde zojuist een deposito bij CKV aanvragen via Raisin. Het formulier om de 30% bronbelasting te vermijden is al vooraf ingevuld, dus datum, handtekening en klaar.

Waar ik tegenaanloop is de tweede eis voor een ‘PDF/scan/foto van een adresbewijs’. Want:

[...]

‘Inschrijvingsbewijs van uw Gemeente’ heb ik voor zover ik weet niet. Of ergens in een map, maar zeker niet van de afgelopen zes maanden. En ik ga geen uittreksel uit het BRP hiervoor aanvragen bij de gemeente.

‘Brief van de Nederlandse Belastingdienst’. Ik heb eens ingelogd bij ‘MijnOverheid’, maar in de berichtenbox is het nieuwste bericht van mei 2022, dus dat gaat ook niet werken.

‘Brief van een van de diverse Nederlandse Rijksdiensten (RVM, RVIG etc.)’. Voor zover ik weet nooit post van gehad.

Weet iemand of er nog een andere manier mogelijk is om mijn adres te laten verifiëren voor CKV?
Ik heb hiervoor de aanslag van de waterschapsbelasting gebruikt. Overigens nooit een terugkoppeling gehad over het ingevulde formulier, maar de deposito is wel gewoon geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:11:
[...]
En eerlijk gezegd is DELA financieel altijd goed geweest voor mij. Al meer dan 10 jaar spaar ik daar tegen bruto 3,35%. Ik denk dat er niet heel veel mensen dat percentage gehaald hebben op een spaarproduct de afgelopen 10 jaar.
De vergelijking is dan ook een beetje krom. Met een 'spaarverzekering' van Dela neem je flink meer risico dan met een spaarrekening met DGS.

Overigens zou ik als ik nog geen VRH moest betalen liever voor 100% aandelen gaan, minus een reserve buffer op een vrij opneembare spaarrekening.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 16-12-2022 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

[...]

Heb je misschien van de corona herhaalprik nog een brief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:26
Weet iemand hoe lang de eenmalige referral bonus van raisin te claimen is nadat je raisin rekening geopend is? Heb na afsluiten een maand niet meer naar de rekening gekeken maar kan nergens in de voorwaarden vinden of er een tijdslimiet is waarbinnen je het eerste product van 5000 euro moet openen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
thys schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:11:
Sinds gister is eindelijk mijn deposito bij BFF via Raisin geopend. Inclusief het per post opsturen van het formulier naar Berlijn en de verwerking van zowel Raisin als BFF heeft dit 16 dagen geduurd. Veel te lang. Wel iets om rekening mee te houden voor anderen die dit overwegen. Na de eerste zou het wel sneller moeten gaan omdat het formulier slechts eenmalig is.
Er zijn mensen die Raisin verwijtend opbellen over het renteverlies als openen deposito een week op zich laat wachten. Daar kwam dan uit dat ze gecompenseerd werden en dat wat ruimer dan de misgelopen rente.

Maar je moet begrijpen dat dit renteverlies en ook het uitkeren van rente einde looptijd (meerjarige deposito's) zonder enige twijfel deel uitmaakt van het verdienmodel van het bedrijf. Iets waar de NOS best aandacht aan mag besteden als ze Raisin nog eens noemen in hun mediaberichten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:20
Frankenstein schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:21:
[...]

Er zijn mensen die Raisin verwijtend opbellen over het renteverlies als openen deposito een week op zich laat wachten. Daar kwam dan uit dat ze gecompenseerd werden en dat wat ruimer dan de misgelopen rente.

Maar je moet begrijpen dat dit renteverlies en ook het uitkeren van rente einde looptijd (meerjarige deposito's) zonder enige twijfel deel uitmaakt van het verdienmodel van het bedrijf. Iets waar de NOS best aandacht aan mag besteden als ze Raisin nog eens noemen in hun mediaberichten ;-)
Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat Raisin geen liefdadigheidsinstelling is, toch? Ze hebben bovendien zelf ook kosten (website, app, verificatie, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:21:
[...]

Je weet toch gewoon waar je akkoord mee gaat? En er zijn verder geen risicos aan verbonden. Dat vind ik bv iets anders dan een DeGiro die poogt aandelen onder klanten te aan- & verkopen en daardoor soms prijsverschillen opstrijkt. En handelsdata realtime verkoopt waardoor die andere partij een aandeel net iets goedkoper dan jou kan kopen en meteen aan jou verkoopt met winst. Of dat DeGiro jouw aandelen uitleent (met alle risicos van dien) en de inkomsten daarvan in eigen zak steekt.

Raisin is er gewoon helder over. Als klant krijg je X rente, je maakt geen kosten, en Raisin ontvangt een provisie van de bank. En ja, bij andere banken kun je zelf klant worden en een hogere rente ontvangen. En ook bij de banken waar je via Raisin terecht kunt hebben in andere landen andere(/hogere) rentes. Maar ik vind dat het voor mij als klant gewoon transparant is. Ik weet welke rente ik zal ontvangen, er zijn verder geen kosten, en Raisin wordt gecompenseerd door de bank. De afspraken tussen de bank en Raisin doen er voor mij als klant vervolgens niet toe. Omdat dat ook buiten mijn geld valt (i.t.t. tot DeGiro die aandelen uitleent) en in principe niet nadelig voor mij is (i.t.t. DeGiro die stukken niet altijd op de beurs verhandeld en daardoor andere prijzen gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:06:
[...]

De vergelijking is dan ook een beetje krom. Met een 'spaarverzekering' van Dela neem je flink meer risico dan met een spaarrekening met DGS.
Klopt, daar zit zeker een bepaald (hoger) risico. Zelf heb ik ingeschat dat ik dit risico laag genoeg vond om hiervoor te kiezen. DELA is een gedegen partij die in een markt zit waar ik niet snel een situatie voorzie dat er geen brood meer in te verdienen is.

Maar nu de rentes elkaar naderen is het wat mij betreft wel het overwegen waard om te kijken of dit nog de beste keuze is. Het enige overgebleven "unique selling point" is dat ik mijn geld op elk moment kan vrijspelen tegen 0 kosten. Dat is iets wat bij een regulier deposito niet gebruikelijk is.

Ben dus vooral benieuwd waar het besluit van de ECB gisteren toe gaat leiden. Gaan we richting de 4,5% op 3+ jaar deposito's of blijven we hangen op het huidige niveau.
Overigens zou ik als ik nog geen VRH moest betalen liever voor 100% aandelen gaan, minus een reserve buffer op een vrij opneembare spaarrekening.
Mijn vermogen is goed verspreid en niet enkel afhankelijk van DELA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:04:
[...]
Klopt, daar zit zeker een bepaald (hoger) risico. Zelf heb ik ingeschat dat ik dit risico laag genoeg vond om hiervoor te kiezen. DELA is een gedegen partij die in een markt zit waar ik niet snel een situatie voorzie dat er geen brood meer in te verdienen is.
Zo zijn er ook mensen die obligaties van ING kopen. Zelfde argumentatie maar wel een hogere rente.
Mijn vermogen is goed verspreid en niet enkel afhankelijk van DELA.
Prima natuurlijk maar mijn punt is dat iemand die nog geen VRH betaalt imo beter niet kan spreiden over dit soort producten (die een aanzienlijk lagere verwachte opbrengst hebben dan aandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:15:
Prima natuurlijk maar mijn punt is dat iemand die nog geen VRH betaalt imo beter niet kan spreiden over dit soort producten (die een aanzienlijk lagere verwachte opbrengst hebben dan aandelen).
Mijn aandelen doen het de laatste jaren helaas niet best :'( Maar goed, dat is ook voor een ander topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 16-12-2022 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Drardollan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:18:
[...]
Mijn aandelen doen het de laatste jaren helaas niet best :'( Maar goed, dat is ook voor een ander topic.
Voor iemand die z'n vermogen nog aan het opbouwen is is dit een uitstekende kans om tegen relatief lage prijzen in te kopen (dit geldt met name voor ex-VS en EM). Over een jaar of 10-20 is de kans erg groot dat je zo'n 6-7% rendement of hoger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:06:
[...]

Risico op problemen met een verzekeraar zijn in de regel juist kleiner vanwege de financiële eisen aan verzekeraars (en het ander soort verplichtingen). Maar de gevolgen áls zich iets voordoet kunnen wel groter zijn omdat er geen depositogarantiestelsel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Pistachenootje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:41:
[...]

Voor iemand die z'n vermogen nog aan het opbouwen is is dit een uitstekende kans om tegen relatief lage prijzen in te kopen (dit geldt met name voor ex-VS en EM). Over een jaar of 10-20 is de kans erg groot dat je zo'n 6-7% rendement of hoger maakt.
Ik ben juist bezig om eruit te stappen... Heb besloten dat ik liever nu geld beschikbaar heb/spendeer dan mogelijk later dit niet meer kan. Over 10-20 jaar kan ik wel in een rolstoel zitten of zijn gaan hemelen.

Als mijn aandelen weer "boven water" staan dan gaan ze er allemaal uit.

Sparen voor later doe ik wel via de bakstenen waarin ik woon.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 16-12-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:45:
[...]

Risico op problemen met een verzekeraar zijn in de regel juist kleiner vanwege de financiële eisen aan verzekeraars (en het ander soort verplichtingen).
Significant kleiner dan voor ING waarvan we al weten dat de overheid bijspringt indien nodig? Ik betwijfel het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:50

[...]

Je hebt al meerdere tips gekregen, dus misschien wat mosterd na de maaltijd. Maar mijn rekening bij CKV is gewoon geopend m.b.v. een screenshot van de website van Vattenfall (met daarop mijn adres zichtbaar). Scheelt weer ordner openen, brief zoeken, scannen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

M-ThijZ

Riding on Rails

marcelcee schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:59:
[...]

Je hebt al meerdere tips gekregen, dus misschien wat mosterd na de maaltijd. Maar mijn rekening bij CKV is gewoon geopend m.b.v. een screenshot van de website van Vattenfall (met daarop mijn adres zichtbaar). Scheelt weer ordner openen, brief zoeken, scannen... ;)
Vanochtend heb ik ook even gebeld en ik kreeg waarachtig vrij snel iemand aan de lijn. Diegene wist me te vertellen dat een recent bankafschrift ook voldoende is voor het openen van een deposito bij CKV.

Ik heb de gevraagde documenten opgestuurd en de aanvraag is in behandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 15:39
Meerdere mensen hier die niet in kunnen loggen bij Raisin? Vanochtend ging het nog prima, maar nu kan ik niet via de app en niet via de browser inloggen. Kan ook geen nieuw wachtwoord aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
joriannn schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:34:
Meerdere mensen hier die niet in kunnen loggen bij Raisin? Vanochtend ging het nog prima, maar nu kan ik niet via de app en niet via de browser inloggen. Kan ook geen nieuw wachtwoord aanvragen.
Werkt hier gewoon in de Android app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid

[...]

Je zou een inkomensverklaring van de belastingdienst kunnen opvragen. Kan gewoon via inloggen bij de Belastingdienst.
Volgens mij staan daar de gevraagde gegevens op of anders een aanslag wegenbelasting?

Edit: zie na refresh dat het al opgelost is

[ Voor 1% gewijzigd door mpandroid op 16-12-2022 18:07 . Reden: al opgelost zie ik nu ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 20:11
mpandroid schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:56:
[...]

Je zou een inkomensverklaring van de belastingdienst kunnen opvragen. Kan gewoon via inloggen bij de Belastingdienst.
Volgens mij staan daar de gevraagde gegevens op of anders een aanslag wegenbelasting?

Edit: zie na refresh dat het al opgelost is
Het adres staat niet op de inkomensverklaring. Alleen je naam en BSN.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 19:25
Renault spaarrekening geopend. Inclusief aanmelden bij Raisin en daarna rekening openen goede week bezig geweest. Best snel! Nu lekker sparen tegen 1,25% ipv 0,25% :) Bedankt voor alle info allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Ik ben benieuwd of Zweden in de pas blijft lopen qua rente ontwikkeling met de ECB gezien onderstaand bericht.
https://www.rtlnieuws.nl/...oningmarkt-hypotheekrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
mpandroid schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:11:
Ik ben benieuwd of Zweden in de pas blijft lopen qua rente ontwikkeling met de ECB gezien onderstaand bericht.
https://www.rtlnieuws.nl/...oningmarkt-hypotheekrente
Waarom zouden ze in de pas lopen? Ze hebben hun eigen munteenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58

Lordy79

Vastberaden

Pistachenootje schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:39:
[...]

Waarom zouden ze in de pas lopen? Ze hebben hun eigen munteenheid.
Dat zegt @mpandroid toch juist? @mpandroid vraagt zich af of de rente in de pas loopt. Vroeger liep de rente van Nederland ook vrijwel perfect in de pas met de Duitse rente. (Of andersom natuurlijk :)F )

Het artikel geeft ook prima aan dat de huizenmarkt in NL wellicht anders werkt dan in Zweden door schaarste in NL en een ontmoedigingsbeleid voor investeerders om in NL huizen te gaan beleggen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zie totaal niet in waarom dit bericht relevant is voor dit topic, maar goed. Rente beleid van VK of Turkije acht ik net zo irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lordy79 schreef op zondag 18 december 2022 @ 05:42:
[...]
Vroeger liep de rente van Nederland ook vrijwel perfect in de pas met de Duitse rente. (Of andersom natuurlijk :)F )
Da's een ander verhaal. Duitsland is belangrijk voor de Nederlandse economie en veel groter dan Nederland. Zweden is flink kleiner en onbelangrijk.

Edit: Ontwikkelingen in de VS vind ik dan wel weer interessant om te volgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 18-12-2022 06:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op zondag 18 december 2022 @ 05:51:
[...]

Ik zie totaal niet in waarom dit bericht relevant is voor dit topic, maar goed. Rente beleid van VK of Turkije acht ik net zo irrelevant.
Pistachenootje schreef op zondag 18 december 2022 @ 05:57:
[...]

Da's een ander verhaal. Duitsland is belangrijk voor de Nederlandse economie en veel groter dan Nederland. Zweden is flink kleiner en onbelangrijk.

Edit: Ontwikkelingen in de VS vind ik dan wel weer interessant om te volgen.
Omdat dit topic gaat over sparen? En als Nederlander kun je wel eenvoudig sparen in Zweden (Klarna via Raisin bv), maar niet in de VS?

Wat de FED doet is weer eerder intressant voor de economische situatie van de wereld, voor beleggen, .... Niet voor een spaarrekening die wij als Europeaan kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zondag 18 december 2022 @ 06:29:
[...]
Omdat dit topic gaat over sparen? En als Nederlander kun je wel eenvoudig sparen in Zweden (Klarna via Raisin bv), maar niet in de VS?
De rekening bij Klarna is een euro rekening, heeft totaal niets te maken met het Zweedse rente beleid (dat gaat over Zweedse kronen). Mogelijk dat die verwarring ook bestond bij mpandroid.
Wat de FED doet is weer eerder intressant voor de economische situatie van de wereld, voor beleggen, .... Niet voor een spaarrekening die wij als Europeaan kunnen openen.
Bij de FED kun je nog beargumenteren dat dat potentieel enige voorspellende waarde heeft voor Europese ontwikkelingen. Hoewel dat ook niet altijd op gaat. Desalniettemin een stuk relevanter dan de Zweedse ontwikkelingen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58

Lordy79

Vastberaden

Tja de vraag is of dit topic bedoeld is voor sparen in vreemde valuta. Je kunt nu bijv dollars kopen en die op spaardeposito zetten en krijgt dan een hoger percentage dan in euro.
Het gevaar is echter dat de dollar minder waard wordt in euros en je extra rente verdampt of dat je netto in euros zelfs geld verliest.

Dit geldt natuurlijk voor alle spaarrekeningen in vreemde valuta.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Lordy79 schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:35:
Tja de vraag is of dit topic bedoeld is voor sparen in vreemde valuta. Je kunt nu bijv dollars kopen en die op spaardeposito zetten en krijgt dan een hoger percentage dan in euro.
Het gevaar is echter dat de dollar minder waard wordt in euros en je extra rente verdampt of dat je netto in euros zelfs geld verliest.

Dit geldt natuurlijk voor alle spaarrekeningen in vreemde valuta.
Het is beide sparen en dit is het spaartopic ;)
Alleen kent sparen in een andere valuta extra risico's, zeker met valuta als de Turkse Lira.
Aan de andere kant heb je kans op meer rendement en kun je juist ook je vermogen wat beschermen door - in de regel - een mandje van stabiele valuta aan te houden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reteppd
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 17:44
Als je via Raisin gaat sparen, moet je dan bij elke bank die identificatie doen. Of is dat eenmalig bij Raisin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
reteppd schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:18:
Als je via Raisin gaat sparen, moet je dan bij elke bank die identificatie doen. Of is dat eenmalig bij Raisin?
Eenmalig

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 53 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling