Wees flink. Je krijgt een aardige dame aan de lijn die keurig Engels spreekt. Niets engs aan. Volgens mij is bij elke provider bellen binnen de EU gelijk tarief als bellen in NL?
Helaas niet, bellen naar een buitenlands nummer kost nog altijd geld. Wat tegenwoordig binnen de bundel valt, is bellen wanneer je je zelf in een ander EU-land bevindt.wibblemoo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:44:
Wees flink. Je krijgt een aardige dame aan de lijn die keurig Engels spreekt. Niets engs aan. Volgens mij is bij elke provider bellen binnen de EU gelijk tarief als bellen in NL?
off-topic: bellen vanuit NL naar EU-buitenland is niet altijd inbegrepen in NL tarieven, bellen vanuit EU-buitenland naar EU (incl. NL) wel. Hangt dus van provider af.
[ Voor 46% gewijzigd door U123456 op 08-12-2022 16:53 ]
Er zitten toch wel wat addertjes. Je kunt maximaal 2x per maand een opname doen, en alleen geld dat aan een spaardoel is gekoppeld is, is rentedragend. Niet dat denk ik een probleem hoeft te zijn.klepje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:42:
Bunq is sinds een aantal dagen pas van een vrij lage rente naar 1.05% gegaan, persoonlijk verwacht ik niet echt snel ophogingen daarbij. Ook aangezien ze zelf al zeggen "bunq heeft zijn rentevoet zojuist verviervoudigd tot 1,05%, dat is veel hoger dan wat je bij traditionele banken zou krijgen!".
Maar 1.05% is wel interessant, LPB heb ik nu nog maar 0,5%
[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 08-12-2022 16:53 ]
Elect a clown, expect a circus.
Die paar Euro heb je zo terugverdiend als daardoor je rekening een week eerder operationeel is.THWIT schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:50:
[...]
Helaas niet, bellen naar een buitenlands nummer kost nog altijd geld. Wat tegenwoordig binnen de bundel valt, is bellen wanneer je je zelf in een ander EU-land bevindt.
De 5 jarige deposito gaat ook de goede kant op. Zit sinds gisteren op 3.6%. Hopelijk richting de 4.5% begin komend jaar en dan vastzetten.
Heb een rekening geopend bij Bunq, door wat hoepels gesprongen ben benieuwd. Zal denk ik na de verificatie wel een rekeningnummer krijgen
Sinds vanmiddag is bij mij de melding over het aanleveren van documenten verdwenen. Ik verwacht dat mijn opgestuurde formulier is verwerkt en het geheel nu klaar staat voor de BFF Bank.arj1o1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:58:
[...]
Heb jij al een reactie van Raisin/is je formulier voor de BFF deposito al goedgekeurd?
Vanaf posten 10 dagen. Behoorlijk lang dus…
Hier idem. Heb het bedrag nu ook overgemaakt. Ben benieuwd hoe lang het nu nog duurt.thys schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:42:
[...]
Sinds vanmiddag is bij mij de melding over het aanleveren van documenten verdwenen. Ik verwacht dat mijn opgestuurde formulier is verwerkt en het geheel nu klaar staat voor de BFF Bank.
Duurde lang inderdaad maar hoeft in het vervolg niet meer bij het openen van een nieuw deposito bij BFF. Hopelijk is BFF inderdaad een BFF
LPB
De variabele spaarrente wordt vanaf maandag 12 december 2022 0,75% nominaal op jaarbasis. De spaarrente stijgt daarmee met 0,25%.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Nog steeds te weinig
Ik heb nog 8 maanden een deposito waar iets meer dan de helft van m'n geld vaststaat tegen 0,5 , dus het kan ergerColeJ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:
[...]
Nog steeds te weinigMaar heb ook geen zin om het elke keer heen en weer te slepen..
Ik nog 8 jaar aan 0,95%. Oeps.Gunner schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:
[...]
Ik heb nog 8 maanden een deposito waar iets meer dan de helft van m'n geld vaststaat tegen 0,5 , dus het kan erger
Overigens wel open te breken onder verschillende voorwaarden, waaronder afsluiten hypotheek, werkloosheid, etc.. Maar achteraf gezien niet slim nee. Ook omdat IIRC de bovenste "jaren" allemaal dezelfde rente hadden. En de boete voor eerder open breken een percentage per kwartaal is. Dus met bv een looptijd van 8 jaar had ik dezelfde rente gekregen maar had ik evt. wel 2 jaar / 8 kwartalen minder boete hoeven te betalen.
Toen domweg voor het langste gegaan. En hopelijk "haal ik het einde van de depositie niet" i.v.m. aanschaf woning. Maarja, hoe langer dat duurt hoe meer rente / rendement ik mis loop nu.
Edit:
Overigens gaat het bij mij niet om meer dan de helft van mijn spaargeld. Heb intussen zelfs meer bij Renault staan dan in dat deposito.
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 09-12-2022 09:49 ]
Dan kan je niet zoveel. Feit is dat de rentes per maand veranderen en als je het maximale eruit wil halen zal je elke keer moeten overwegen of de huidige plek nog de juiste plek is. Wat de rentes doen, daar is niets over te zeggen. Ze kunnen dalen, gelijk blijven of stijgen. En zeker in een periode van 3 maanden kan er ontzettend veel veranderen. Er is niet zoiets als een meer actievere bank, maar resultaten uit het verleden laten wel zien dat BigBank, Raisin-Renault en Raisin-Klarna meestal bij de top horen.QuickH schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:06:
Ik ben me gaan verdiepen in het verkrijgen van meer rente en zit met de volgende vragen
- Via spaarrente.nl zie ik 3 aanbieders die boven de 1% bieden, namelijk BigBank, Klarna en Bunq. Van welke kan ik verwachten dat ze het meest actief hun rente bijstellen. Ik wil voorkomen dat ik over 3 maanden weer ergens anders een rekening wil gaan openen, omdat iemand 1.5% bied bijvoorbeeld
Duurt van 1 werkdag tot 14 werkdagen, ligt helemaal aan de drukte en welk deposito je kiest. Of en hoe er een formulier ingevuld moet worden verschilt per bank, zelf heb ik geen zin om papieren fysiek te gaan zitten invullen en opsturen dus dat soort banken skip ik.- Via spaarrente.nl zie ik een 6mnd deposito sparen via Raisin (BFF Group) a 2.25%. Ik lees wel dat ik een belastingvrijstelling formulier in moet vullen en een andere tweaker wees me er al op dat het wel even kan duren voordat de deposito geregeld is. Hoe veel werk is dit? Hoe lang duurt het ongeveer voor je rekeningen beschikbaar zijn?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
LPB stijgt nog wel steeds een heel stuk harder dan andere spaarrekeningen, bijzonder dat daar zoveel verschil in zit.
NN is pas net naar 0,35% gegaan en ik verwacht daar de komende tijd geen stijging meer.
Ligt ook er aan waar je kijkt. NIBC zit ook op 0,5% en zal vast ook volgen (0,55% overigens op kwartaal spaarrekening als de bonus van toepassing is). Lloyds bank, handelend uit Duitsland maar ook in Nederland "ingeschreven" / zeer toegankelijk voor Nederlandse klanten (maar dus wel Duits DGS) zit al een aantal weken op 0,75%.FabianGTI schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:06:
[...]
LPB stijgt nog wel steeds een heel stuk harder dan andere spaarrekeningen, bijzonder dat daar zoveel verschil in zit.
NN is pas net naar 0,35% gegaan en ik verwacht daar de komende tijd geen stijging meer.
Dat zijn in ieder geval twee Nederlandse banken en dan een op Nederland gerichte bank van de oosterburen die elkaar steeds op de voet volgen.
Uiteraard richt bv Big Bank zich ook op Nederlandse klanten. Maar een Estlandse bank zal bij vele Nederlanders toch een afschrikkend effect hebben. En hetzelfde dan met bv een Raisin als tussenpartij, ook daar zullen velen niet aan beginnen. En bv die Luxemburgse bank die hier nu veel besproken wordt is dan nog minder toegankelijk doordat ze zich niet op Nederland richten en dus alles in het Engels verloopt.
Kijk dat gaat goed!Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 1,00% p.j. naar 1,25% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op maandag 12 december om 12 uur 's middags.
25% verhoging, dat zijn geen misselijke stappen hoor!
LPB 50% verhogingDrardollan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:43:
25% verhoging, dat zijn geen misselijke stappen hoor!
Maar wat ik mij afvraag. Bij Renault is het altijd "vanaf 12 uur 's middags". Maar het bedrag op de rekening wordt toch op een vast moment (middernacht?) bepaald en daarmee wordt ook de rente voor die dag bepaald(?). Wat doet die "12 uur 's middags" er dan nog toe? Als het moment voor bepalen rentebedrag voor 12 uur is, gaat de renteverhoging dus een dag later in, en als het vaststellen van het rentebedrag na 12 uur is dan gaat het gewoon die dag in.
Klopt, dat is ook een hele forse stap die genomen wordt.
Maar dat maakt de stap van 25% niet minder fors
Geen idee. Ik beschouw dat als een futiliteit. Mijn geld staat er voor langere tijd, dus of het nu 01:00, 08:00, 12:00 of 22:35 is....Maar wat ik mij afvraag. Bij Renault is het altijd "vanaf 12 uur 's middags". Maar het bedrag op de rekening wordt toch op een vast moment (middernacht?) bepaald en daarmee wordt ook de rente voor die dag bepaald(?). Wat doet die "12 uur 's middags" er dan nog toe? Als het moment voor bepalen rentebedrag voor 12 uur is, gaat de renteverhoging dus een dag later in, en als het vaststellen van het rentebedrag na 12 uur is dan gaat het gewoon die dag in.
Renault per 12-12 om 12:00 naar 1,25%
Nja, met wat we de afgelopen maanden hebben gezien is het procentueel gezien gewoon niet zo veel. Rabobank die van 0,01% naar 0,25% gaat is 2500%. Een verhoging van 25% is dan peanuts.Drardollan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:48:
[...]
Klopt, dat is ook een hele forse stap die genomen wordt.
Maar dat maakt de stap van 25% niet minder fors
thys in "Het spaartopic - Deel 3"Jirure1984 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:50:
Renault per 12-12 om 12:00 naar 1,25%
Ook dat maakt niet dat 25% ineens een kleine stap is. 2500% is gewoon een nog iets grotere stapRobertMe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:03:
[...]
Nja, met wat we de afgelopen maanden hebben gezien is het procentueel gezien gewoon niet zo veel. Rabobank die van 0,01% naar 0,25% gaat is 2500%. Een verhoging van 25% is dan peanuts.
Mijn ervaring met het openen van een rekening bij Advanzia: 24 november rekening aangevraagd en de gevraagde documenten (Kopie ID, bewijs van woonadres, TIN/BSN formulier) gemaild. 28 november mail ontvangen met de nieuwe IBAN, deze dag een eerste overschrijving gedaan. 30 november toegang tot online omgeving en saldo zichtbaar. Het TIN/BSN formulier heb ik overigens digitaal (in Acrobat Reader dus) ingevuld, inclusief een ingescand plaatje van m'n handtekening. Als bewijs van woonadres wordt een energie- of telefoonrekening gevraagd, ik heb een rekening van m'n mobiel abonnement gebruikt. Voor m'n ID heb ik de KopieID android app van de overheid gebruikt. Dank nog aan de mensen die Advanzia getipt hebben in dit topic!
KNAB gaat in januari van 0,00% naar 0,25% - oneindig veel plezierRobertMe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:03:
[...]
Nja, met wat we de afgelopen maanden hebben gezien is het procentueel gezien gewoon niet zo veel. Rabobank die van 0,01% naar 0,25% gaat is 2500%. Een verhoging van 25% is dan peanuts.
Ik heb maar even een spaarrekening geopend bij bunq, maar ik zie bij de rekening nergens staan wat het rentepercentage is en het gespaarde bedrag. Wel heb ik onder freedom of choice het vinkje aangezet.
Weet iemand of en waar dit staat?
[ Voor 8% gewijzigd door dangerousp op 10-12-2022 08:02 ]
Ik heb daar ook een account/rekening proberen te openen.dangerousp schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:02:
Ik heb maar even een spaarrekening geopend bij bunq, maar ik zie bij de rekening nergens staan wat het rentepercentage is en het gespaarde bedrag. Wel heb ik onder freedom of choice het vinkje aangezet.
Het lukte mij niet op gelijk alleen een spaarrekening te openen. Ik moest het trial abonnement van Easy Green nemen...
Als ik die nu (na completed verification) probeer om te zetten naar een Easy Savings dan volgt een error dat een "monetary account bank" niet naar "monetary account savings" kan.
Vrij slordige eerste kennismaking zeg maar....
Iemand ervaring met Younited credit via Raisin? Momenteel 2,58% voor 1 jaar deposito. Lijkt een goede optie.
Geen ervaring mee, maar lijkt me een uitstekende keus. Prima rente, kredietwaardig land ver van de Russen, geen bronbelasting. Enige zou zijn dat het een vrij kleine bank is. Openen zou toch binnen 1 week gepiept moeten zijn.Luuk9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:59:
Iemand ervaring met Younited credit via Raisin? Momenteel 2,58% voor 1 jaar deposito. Lijkt een goede optie.
Na mijn videoidentificatie bij Consorsbank (1.65% vrij opneembaar) ontvang ik een brief. Hierin staat uitdrukkelijk dat spaarders niet in Duitsland woonachtig hoeven te zijn.
In de brief wordt gevraagd om een document met mijn woongegevens, in het Duits, Engels, Frans of Spaans. Dat zou kunnen zijn (b.v.) identiteitskaart, verblijfsvergunning, aanslagbiljet, inschrijvingsbewijs zo staat in de brief.
Ik meen dat ik geen anderstalig woonplaatsdocument heb. Daarom kan ik een uittreksel BRP aanvragen in een van de genoemde talen ad 14.30 euro. Op zich weinig geld, maar is wel de vraag of Consorsbank lange tijd een hoge vrij opneembare rente blijft vergoeden. Die kans bestaat wel, want toen de max in ons land 0.75% was, zat Consors op 1.25%. De aanvraag kan een paar weekjes wachten, bij Advanzia heb ik tot half januari nog 1.60%.
In de brief wordt gevraagd om een document met mijn woongegevens, in het Duits, Engels, Frans of Spaans. Dat zou kunnen zijn (b.v.) identiteitskaart, verblijfsvergunning, aanslagbiljet, inschrijvingsbewijs zo staat in de brief.
Ik meen dat ik geen anderstalig woonplaatsdocument heb. Daarom kan ik een uittreksel BRP aanvragen in een van de genoemde talen ad 14.30 euro. Op zich weinig geld, maar is wel de vraag of Consorsbank lange tijd een hoge vrij opneembare rente blijft vergoeden. Die kans bestaat wel, want toen de max in ons land 0.75% was, zat Consors op 1.25%. De aanvraag kan een paar weekjes wachten, bij Advanzia heb ik tot half januari nog 1.60%.
[ Voor 11% gewijzigd door Frankenstein op 10-12-2022 14:37 ]
@Pistachenootje Over houtjetoutje Degiro gesproken. De eerste mailing van Easybroker (IBRK-familie) meldt dit: "Een aantal klanten heeft inmiddels toegang gekregen tot de omgeving die speciaal voor Easybroker klanten is gemaakt door het Beleggingsinstituut. Dit gaat meestal goed, maar soms vinden we nog een bug hier en daar. Het blijft software, het blijft iets nieuws. Gelukkig is iedereen hard aan het werk om ervoor te zorgen dat de onboarding voor iedereen soepel zal verlopen. Aanstaande maandag kun je hier een email over verwachten indien je account aan de voorwaarden voldoet. Ook daar lees je meer over via de knop hieronder."
Dat is toch lachwekkend! Moet dit vertrouwen wekken!
Even over de basis van vermogensopbouw. Als je een vermogen hebt waarvan (bijna) niks belegd en (bijna) alles in sparen, zoals ik, is de eerste primaire afweging: "ik kan (bijvoorbeeld) de helft van dit vermogen minimaal vijf jaar op zij zetten, dan is beleggen serieus goed mogelijk". Vervolgens kijk je of je veel of weinig risico wil lopen. Dan kies je voor weinig risico als je je daar lekker bij voelt of als je bijvoorbeeld een riant inkomen hebt (dat laatste is bij mij niet het geval). Of je zegt, ok, ik wil lekker rendement maken met beleggen, en dat betekent risico's nemen.
Dat is toch lachwekkend! Moet dit vertrouwen wekken!
Even over de basis van vermogensopbouw. Als je een vermogen hebt waarvan (bijna) niks belegd en (bijna) alles in sparen, zoals ik, is de eerste primaire afweging: "ik kan (bijvoorbeeld) de helft van dit vermogen minimaal vijf jaar op zij zetten, dan is beleggen serieus goed mogelijk". Vervolgens kijk je of je veel of weinig risico wil lopen. Dan kies je voor weinig risico als je je daar lekker bij voelt of als je bijvoorbeeld een riant inkomen hebt (dat laatste is bij mij niet het geval). Of je zegt, ok, ik wil lekker rendement maken met beleggen, en dat betekent risico's nemen.
@Frankenstein da's een resellers van IBKR, niet te verwarren met IBKR zelf.
@Pistachenootje IBKR is beter / goedkoper / degelijker dan EasyBroker?
EasyBroker is goedkoop lees ik.
EasyBroker is goedkoop lees ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 10-12-2022 16:40 ]
Ik kreeg gisteravond een email van Raisin dat alles is doorgestuurd naar BFF. Zal nu niet lang duren voor de deposito open is. Vertraging zit dus vooral in het feit dat het formulier per post opgestuurd moet worden voor deze bank.thys schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:42:
[...]
Sinds vanmiddag is bij mij de melding over het aanleveren van documenten verdwenen. Ik verwacht dat mijn opgestuurde formulier is verwerkt en het geheel nu klaar staat voor de BFF Bank.
LPB per 12-12 naar 0,75%.Frankenstein schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:03:
Openbank is max 10k voor de actie.
Advanzia: 1.60% voor drie maanden, daarna (thans) 0.80%. Bieden al tien jaar rente aan de bovenkant voor vrij opneembaar. Geen rente bij saldo onder 5k.
https://www.advanziakonto.com/Home_EN
Klinkt Advanzia inmiddels als veel moeite voor weinig extra (3 maanden 1,61% daarna 0,80%)?
Wellicht dat ze nog wel verder gaan verhogen, maar bij LPB gewoon in Nederland wel zo makkelijk voorlopig!
Zat nog bij abn, maar daar krijg je maar 0,25%. Bizar verschil!
Ik denk dat het openen van de rekening me ongeveer een half uur totaal heeft gekost en me zo'n 150-200 euro oplevert t.o.v. LPB tarieven. Persoonlijk vind ik dat de inspanning wel waard. Als je minder hebt dan 100k hebt wordt het minder aantrekkelijk natuurlijk.Luuk9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:07:
[...]
LPB per 12-12 naar 0,75%.
Klinkt Advanzia inmiddels als veel moeite voor weinig extra (3 maanden 1,61% daarna 0,80%)?
Overigens weet niemand wat de Advanzia basis rente over 3 maanden is. Zeer waarschijnlijk is het hoger dan 0.8%.
Ja met 100k is het zeker de moeite waard natuurlijk! Ben benieuwd wat de rentetarieven eind dit jaar en begin volgend jaar worden!Pistachenootje schreef op zondag 11 december 2022 @ 04:19:
[...]
Ik denk dat het openen van de rekening me ongeveer een half uur totaal heeft gekost en me zo'n 150-200 euro oplevert t.o.v. LPB tarieven. Persoonlijk vind ik dat de inspanning wel waard. Als je minder hebt dan 100k hebt wordt het minder aantrekkelijk natuurlijk.
Overigens weet niemand wat de Advanzia basis rente over 3 maanden is. Zeer waarschijnlijk is het hoger dan 0.8%.
Het wordt echt tijd dat Advanzia weer eens verhoogd. Maar sowieso dikke kans dat ik vrij opneembaar grotendeels naar Consorsbank schuif, als mijn 1.60% bij Advanzia half januari afloopt. Daarna Advanzia sluiten en heropenen als ze dan weer een goede welkomstrente hebben. Standaardprocedure.Pistachenootje schreef op zondag 11 december 2022 @ 04:19
Wat zijn de nadelen die jullie zien voor een deposito bij het Tsjechische J&T Banka?
Dat je het bijv. een jaar vast zet en in maart de rentevergoeding fors hoger is gewordenmpandroid schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:59:
Wat zijn de nadelen die jullie zien voor een deposito bij het Tsjechische J&T Banka?
Dat je een extra stap moet doen (woonplaatsverklaring insturen) om 15% bronbelasting te voorkomen.mpandroid schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:59:
En dat moet 4 weken voor de vervaldatum en die mag dan niet ouider dan 90 dagen zijn.
Dus effe een taakje in je agenda zetten.
[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 12-12-2022 13:40 ]
Ik lees net dat Renault bank de rente op spaarrekening verhoogt van 1% naar 1,25%. Misschien nieuws om hier te delen met jullie!
Is al twee keer eerder gemeld, sinds vorige week al bekend.Luuk9 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:02:
Ik lees net dat Renault bank de rente op spaarrekening verhoogt van 1% naar 1,25%. Misschien nieuws om hier te delen met jullie!
thys in "Het spaartopic - Deel 3"
Mocht de Bank failliet gaan, krijg je uitbetaald in Tsjechische Kronen ipv in Euro. Kan nadelig zijn.mpandroid schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:59:
De DSG-grens zou voor sparen binnen een EU-land een geruststellende gedachte moeten zijn. Toch knaagt het ergens bij mij als ik bijvoorbeeld binnen een minder kapitaalkrachtig land (bijvoorbeeld bij de FCM-bank in Malta) een groot bedrag onder de 100k zou stallen. Zijn de banken, of eventueel het land zelf, ook in de praktijk in staat om te voldoen aan het DGS mocht er onverhoopt een bank omvallen? En zo niet, zijn andere EU-landen dan verplicht om financieel bij te springen?marcelcee schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:07:
[...]
Dat je het bijv. een jaar vast zet en in maart de rentevergoeding fors hoger is gewordenZelf 'worstel' ik hier in elk geval mee. Mijn tussenweg voor nu is RCI-bank vrij opneembaar en een deposito voor 3 maanden in BE, waar ik half februari iets mee moet. Door onder de DGS-grens te blijven voelt het niet als het nemen van veel risico bij een buitenlandse bank.
Artikeltje uit de Belgische Business AM van vandaag: https://businessam.be/na-...rboekje-nu-16-procent-op/
Nog geen spectaculaire verschillen met wat we al kunnen halen met de hier bekende banken, en sommige hebben voor de beste rente een betaalde service nodig, maar heeft al iemand gezien of/hoe je deze rekeningen ook vanuit NL kunt openen (net zoals Advanzia en Concorsbank)?
Nog geen spectaculaire verschillen met wat we al kunnen halen met de hier bekende banken, en sommige hebben voor de beste rente een betaalde service nodig, maar heeft al iemand gezien of/hoe je deze rekeningen ook vanuit NL kunt openen (net zoals Advanzia en Concorsbank)?
Hoe vaak hoor je dat een Europees land failliet is gegaan? Ik niet (vaak). Dat een land dus geen nieuwe leningen kan aangaan op de kapitaalmarkt. Want volgens mij is dat wat er nodig is wil je uitkering via het DGS mislopen.Bar_en_boos schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:23:
[...]
De DSG-grens zou voor sparen binnen een EU-land een geruststellende gedachte moeten zijn. Toch knaagt het ergens bij mij als ik bijvoorbeeld binnen een minder kapitaalkrachtig land (bijvoorbeeld bij de FCM-bank in Malta) een groot bedrag onder de 100k zou stallen. Zijn de banken, of eventueel het land zelf, ook in de praktijk in staat om te voldoen aan het DGS mocht er onverhoopt een bank omvallen? En zo niet, zijn andere EU-landen dan verplicht om financieel bij te springen?
Heb nog even gezocht naar failissementscijfers van banken in de EU, maar kwam telkens bij US-based cijfers uit.
Het DGS wordt formeel gedekt door een losstaande partij. De (aangesloten) banken moeten vervolgens geld in de pot voor het DGS stoppen. Als het DGS vervolgens in werking stelt staat er dus al geld "klaar".marcelcee schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:55:
[...]
Hoe vaak hoor je dat een Europees land failliet is gegaan? Ik niet (vaak). Dat een land dus geen nieuwe leningen kan aangaan op de kapitaalmarkt. Want volgens mij is dat wat er nodig is wil je uitkering via het DGS mislopen.
Heb nog even gezocht naar failissementscijfers van banken in de EU, maar kwam telkens bij US-based cijfers uit.
Is die pot te klein dan moeten formeel meen ik ook de banken bijspringen. Ergo: officieel zou de overheid er ook niet aan te pas hoeven te komen. Maar als puntje bij paaltje komt en de banken het niet betaald krijgen is de kans wel aanwezig dat een overheid bijspringt. Want bij IceSave heeft IIRC ook de Nederlandse overheid nog bijbetaald voor de Nederlandse klanten? (Maar is dat uiteraard wel weer terug betaald door de IJslandse overheid?)
En toen laatst die Nederlandse bank is omgekiept was dat ook een feestje voor het Nederlandse DGS, en niet de overheid. Hoeveel crisissen zou Rutte anders wel niet hebben?
Puntje bij paaltje wordt de geldprinter van de ECB aangezet om de gedupeerden te compenseren.RobertMe schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:45:
[...]
Het DGS wordt formeel gedekt door een losstaande partij. De (aangesloten) banken moeten vervolgens geld in de pot voor het DGS stoppen. Als het DGS vervolgens in werking stelt staat er dus al geld "klaar".
Is die pot te klein dan moeten formeel meen ik ook de banken bijspringen. Ergo: officieel zou de overheid er ook niet aan te pas hoeven te komen. Maar als puntje bij paaltje komt en de banken het niet betaald krijgen is de kans wel aanwezig dat een overheid bijspringt. Want bij IceSave heeft IIRC ook de Nederlandse overheid nog bijbetaald voor de Nederlandse klanten? (Maar is dat uiteraard wel weer terug betaald door de IJslandse overheid?)
En toen laatst die Nederlandse bank is omgekiept was dat ook een feestje voor het Nederlandse DGS, en niet de overheid. Hoeveel crisissen zou Rutte anders wel niet hebben?
In vino veritas, in aqua sanitas
Waarom zou het met 100k meer de moeite waard zijn? Het gaat toch om de percentages?Luuk9 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:17:
[...]
Ja met 100k is het zeker de moeite waard natuurlijk! Ben benieuwd wat de rentetarieven eind dit jaar en begin volgend jaar worden!
Als jij vind dat 100k veel is, dan is het voor diegene die makkelijk 100k kan "missen" weer peanuts etc. etc.
Het gaat voor mij om percentages maar ook om absoluut rendement. Kortom, hoeveel je er onder aan de streep aan over houdt vs benodigde tijd en risico.ColeJ schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:25:
[...]
Waarom zou het met 100k meer de moeite waard zijn? Het gaat toch om de percentages?
Als jij vind dat 100k veel is, dan is het voor diegene die makkelijk 100k kan "missen" weer peanuts etc. etc.
Die twijfel is naar mijn mening snel weg te nemen: Stel je hebt een bedrag van 25.000 euro en ga ervan uit dat in maart de rente voor een deposito van 1 jaar met 0,5% is gestegen.marcelcee schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:07:
[...]
Dat je het bijv. een jaar vast zet en in maart de rentevergoeding fors hoger is gewordenZelf 'worstel' ik hier in elk geval mee. Mijn tussenweg voor nu is RCI-bank vrij opneembaar en een deposito voor 3 maanden in BE, waar ik half februari iets mee moet. Door onder de DGS-grens te blijven voelt het niet als het nemen van veel risico bij een buitenlandse bank.
Sluit je nu een deposito af tegen 2,58% dan ontvang je over dat jaar dus 645 euro rente over de duur van1 jaar.
Zet je het eerst 3 maand weg tegen 1,25% bij Renault en daarna sluit je een deposito af voor 9 maand tegen 3,08% (2,58 + 0,5) dan ontvang je 78,12 + 577,50 = 655,62 totaal aan rente over dezelfde periode van 1 jaar.
Dus niet zo'n groot verschil.
Bedenk wel dat de 2,58% van nu wel zeker is en die 0,5% stijging niet!
Zo kijk ik er naar. Heb zelf recent een 6 maand deposito bij Orange voor 1,8% en een 3 maand deposito bij CKV tegen 1,35% afgesloten en een deel bij Renault gestald, nu tegen 1,25%.
Ben nu mijn NN rekeing aan het leeghalen en ook hier zoek ik nog een bestemming voor. Maar zelfs stallen bij Renault levert al 0,9% meer op!
En inderdaad geografische spreiding en over diverse banken beperkt het risico en ook het DGS biedt zekerheden.
[ Voor 10% gewijzigd door mpandroid op 13-12-2022 08:56 ]
Voor de mensen die nog wat geld bij een Grootbank hebben staan. sinds kort geeft ABN Amro ook weer spaarrente, 0,25 procent op een Direct Sparen rekening.
In de app kan (nog) geen opgebouwde rente getoond worden. Is dat bij iedereen zo?
@MikeyMan thanks voor je snelle reactie, dan breek ik m'n hoofd er verder niet over
In de app kan (nog) geen opgebouwde rente getoond worden. Is dat bij iedereen zo?
@MikeyMan thanks voor je snelle reactie, dan breek ik m'n hoofd er verder niet over
[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 13-12-2022 10:39 ]
Yup, zelfde melding hier.Gunner schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:37:
Voor de mensen die nog wat geld bij een Grootbank hebben staan. sinds kort geeft ABN Amro ook weer spaarrente, 0,25 procent op een Direct Sparen rekening.
Jij rekent nu voor een 9 maands deposito 2,58% + 0,5% verhoging.mpandroid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:54:
[...]
Die twijfel is naar mijn mening snel weg te nemen: Stel je hebt een bedrag van 25.000 euro en ga ervan uit dat in maart de rente voor een deposito van 1 jaar met 0,5% is gestegen.
Sluit je nu een deposito af tegen 2,58% dan ontvang je over dat jaar dus 645 euro rente over de duur van1 jaar.
Zet je het eerst 3 maand weg tegen 1,25% bij Renault en daarna sluit je een deposito af voor 9 maand tegen 3,08% (2,58 + 0,5) dan ontvang je 78,12 + 577,50 = 655,62 totaal aan rente over dezelfde periode van 1 jaar.
Dus niet zo'n groot verschil.
Bedenk wel dat de 2,58% van nu wel zeker is en die 0,5% stijging niet!
Zo kijk ik er naar. Heb zelf recent een 6 maand deposito bij Orange voor 1,8% en een 3 maand deposito bij CKV tegen 1,35% afgesloten en een deel bij Renault gestald, nu tegen 1,25%.
Ben nu mijn NN rekeing aan het leeghalen en ook hier zoek ik nog een bestemming voor. Maar zelfs stallen bij Renault levert al 0,9% meer op!
En inderdaad geografische spreiding en over diverse banken beperkt het risico en ook het DGS biedt zekerheden.
Nu is de hoogste 9 maanddeposito 2,00% + 0.5%? verhoging in maart is 2,5% (468,75 euro) + 78.12 euro bij spaarrekening Renault is 547 euro.
Hoogste 1 jaar deposito is nu 2.7% (675 euro)
Dus onderaan de streep 675-547= 128 euro.
Mijn uitgangspunt was een 1 jaar deposito voor beide opties, ik schreef ook "ga ervan uit dat in maart de rente voor een deposito van 1 jaar met 0,5% is gestegen". Heb per abuis daar 9 maand deposito geschreven terwijl het een jaar deposito moest zijn waarvan ik de eerste 9 maand aan opbrengsten neem. (dus 3/4 van 3,08%) Samen is dat hetzelfde jaar in tijd.dwdd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:16:
[...]
Jij rekent nu voor een 9 maands deposito 2,58% + 0,5% verhoging.
Nu is de hoogste 9 maanddeposito 2,00% + 0.5%? verhoging in maart is 2,5% (468,75 euro) + 78.12 euro bij spaarrekening Renault is 547 euro.
Hoogste 1 jaar deposito is nu 2.7% (675 euro)
Dus onderaan de streep 675-547= 128 euro.
Dus uitgaande van vandaag de stand van 13 december 2023.
[ Voor 6% gewijzigd door mpandroid op 13-12-2022 12:51 ]
Bij Consorsbank (BNP Paribas) krijg je 1.65% voor 6 maanden vrij opneembaar. Dat maakt 'wachten' wel relatief aantrekkelijk.
Het is nog 2022.mpandroid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:48:
[...]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Scherp, maar we praten over een jaar in tijd, dus vandaag over een jaar....
Zo las ik hem niet, sorry.mpandroid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:15:
[...]
Scherp, maar we praten over een jaar in tijd, dus vandaag over een jaar....
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Nee hoor, je berekening/redenatie klopt niet. Je neemt een te hoog % voor 9 maandsdeposito.mpandroid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:48:
[...]
Mijn uitgangspunt was een 1 jaar deposito voor beide opties, ik schreef ook "ga ervan uit dat in maart de rente voor een deposito van 1 jaar met 0,5% is gestegen". Heb per abuis daar 9 maand deposito geschreven terwijl het een jaar deposito moest zijn waarvan ik de eerste 9 maand aan opbrengsten neem. (dus 3/4 van 3,08%) Samen is dat hetzelfde jaar in tijd.
En als je stelt dat je het bedoelde voor een 1 jaar deposito, dan kom je uit op 1 jaar + 3 maanden Renault = 15 maanden (en in de vergelijking moet je 1 jaar totaal nemen)
Lijkt me niet. Ze nemen geen Nederlandse klanten aan.Pistachenootje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:04:
Bij Consorsbank (BNP Paribas) krijg je 1.65% voor 6 maanden vrij opneembaar. Dat maakt 'wachten' wel relatief aantrekkelijk.
Ik verwijs je naar de berichten van @Frankenstein die het tegendeel laten zienrechtsherstel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:10:
[...]
Lijkt me niet. Ze nemen geen Nederlandse klanten aan.
Afgaande op diens berichten in dit topic zou ik zeggen dat het kan.rechtsherstel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:40:
Vraag het hem nog eens.
[ Voor 19% gewijzigd door marcelcee op 13-12-2022 14:45 ]
Nee hoor, ligt niet aan jou. @Frankenstein kom er maar in.
[ Voor 34% gewijzigd door rechtsherstel op 13-12-2022 14:52 ]
@rechtsherstel
Consorsbank neemt geen buitenlanders als klant op. Wel Duitsers die buiten Duitsland wonen. Dit heb ik ze per e-mail gevraagd.
Wat wel blijkt te kunnen is online aanvragen (met nietDuitse nationaliteit!) en identificatie. Bij de videoidentificatie heb ik gewoon mijn Nederlandse paspoort gebruikt. Daar werd door de Poolse maar ongetwijfeld in Duitsland woonachtige medewerker helemaal niets over gezegd, wat me erg verbaasd. Daarna heb ik nog post ontvangen waarin me gevraagd wordt om een woonplaatsverklaring, die in het Duits, Frans, Engels of Spaans geschreven mag zijn.
Ik heb Consors nog een mail gestuurd om nogmaals uit te zoeken en eventueel te bevestigen dat het niet of wel kan.
Dit alles neemt niet weg dat sparen bij de Maltese FCM Bank kan tegen 1.61%. Meerdere Nederlanders doen dit, of hebben op zijn minst een rekening bij FCM.
Consorsbank neemt geen buitenlanders als klant op. Wel Duitsers die buiten Duitsland wonen. Dit heb ik ze per e-mail gevraagd.
Wat wel blijkt te kunnen is online aanvragen (met nietDuitse nationaliteit!) en identificatie. Bij de videoidentificatie heb ik gewoon mijn Nederlandse paspoort gebruikt. Daar werd door de Poolse maar ongetwijfeld in Duitsland woonachtige medewerker helemaal niets over gezegd, wat me erg verbaasd. Daarna heb ik nog post ontvangen waarin me gevraagd wordt om een woonplaatsverklaring, die in het Duits, Frans, Engels of Spaans geschreven mag zijn.
Ik heb Consors nog een mail gestuurd om nogmaals uit te zoeken en eventueel te bevestigen dat het niet of wel kan.
Dit alles neemt niet weg dat sparen bij de Maltese FCM Bank kan tegen 1.61%. Meerdere Nederlanders doen dit, of hebben op zijn minst een rekening bij FCM.
[ Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 13-12-2022 15:58 ]
Telegraaf geeft aan dat Bigbank de rente morgen naar 1,3% gaat verhogen. Er lijkt een strijd gaande tussen Bigbank en Renault.
https://www.telegraaf.nl/...nte-in-2023-verder-omhoog
[ Voor 24% gewijzigd door arj1o1 op 13-12-2022 16:39 ]
Nadeel blijft voor mijn alleen een buitenlands DGS, ik ken het debacle met Icesave nog wel. Dat houdt mij een beetje tegen,arj1o1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:39:
Telegraaf geeft aan dat Bigbank de rente morgen naar 1,3% gaat verhogen. Er lijkt een strijd gaande tussen Bigbank en Renault.
Maar ten eerste heeft ook bij Icesave iedereen zijn geld teruggekregen. En ten tweede moeten alle landen in de Europese Unie voldoen aan het Europese DGS. Het Nederlandse DGS is niet bijzonder, in elk EU land is het (vrijwel) identiek omdat het een implementatie van wetgeving uit de EU is.Slasher schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:54:
[...]
Nadeel blijft voor mijn alleen een buitenlands DGS, ik ken het debacle met Icesave nog wel. Dat houdt mij een beetje tegen,
Enige waar je evt op kunt letten is naar de stabiliteit, financiële gezondheid, ... van de bank en het land. Waarbij bv Renault / RCI Bank, in Frankrijk zich bevindt in een land, en onderdeel is van een DGS, van een "betrouwbaarder" land dan bv Italië. En Estland "ligt dan weer tegen Putin aan" en wellicht om die reden twijfelachtig. Maar de grote financiële gezonde landen in de EU (Frankrijk, Duitsland, Nederland, ...) is in principe allemaal gelijk. Waarbij je bij Renault via Raisin dus ook 1,25% al krijgt nu.
Het IceSave debacle in 2008 was onder andere de hele reden dat de EU het DGS in leven geroepen heeft per 2014.Slasher schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:54:
[...]
Nadeel blijft voor mijn alleen een buitenlands DGS, ik ken het debacle met Icesave nog wel. Dat houdt mij een beetje tegen,
Maar ook in 2008 moest de NL overheid Fortis/ABN Amro redden en daar zit nu een hele kudde Nederlanders als hun huisbank (met al hun geld). In 2013 moest er zwaar ingegrepen worden bij SNS/Reaal (nu Volksbank).en ook dat noemt iedereen nu een veilige haven (ondanks kosten en lage rentes).
Kan me voorstellen dat je noordelijke ex-Oostblok landen momnteel niet leuk vind. Italië is een gevoels-dingetje; zonder de idiote jaren-70 schulden zouden ze er nu helemaal niet zo slecht voor staan.
Iedereen zijn ding natuurlijk, maar mijn uitbetaalde rentes uit Estland en Italië sudderen momenteel lekker verder door ...
Is ook beetje afhankelijk of je op grote voet leeft (
)en je geld een beetje spreid omdat je anders boven je DGS drempel bij 1 bank uitkomt of dat je paar grijpstuivers hebt die je als appeltje voor de dorst hebt en iets meer rente wil dan .2 % bij een Nederlandse staatsbank of in een oude sok onder je matras met 0%.
Maar lees hier mee over dat Raisin aanmelden en banken die de DGS in vreemde valuta uit kunnen betalen als het fout gaat of bronbelasting formulieren in moeten vullen en dan denk ik tja weet niet of Henk en Ingrid dat allemaal aan de hand willen/kunnen halen.
Maar lees hier mee over dat Raisin aanmelden en banken die de DGS in vreemde valuta uit kunnen betalen als het fout gaat of bronbelasting formulieren in moeten vullen en dan denk ik tja weet niet of Henk en Ingrid dat allemaal aan de hand willen/kunnen halen.
Als je je nu nog aan moet melden dan duurt het inderdaad iets langer bij Raisin - zoals altijd als iets populair geworden is. Meestal gaat het goed, maar techniek kan altijd falen. Voordeel is dat je het maar één keer hoeft te doen i.p.v. van bij elke bank individueel.Barrycade schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:16:
DGS in vreemde valuta zijn volgens mij alleen Zweden (Klarna) en Tsjechié (J&T). Wel/Geen bronbelasting staat netjes bij elke bank in het deposito-overzicht waar je ook je aanvraag start. Sowieso is er voor elke partner-bank en voor elk land een duidelijke pagina op de site, die je dan inderdaad wel even moet lezen, maar je hebt het snel terugverdiend
@GroteVoet459 Polen ook (Zloty).
Ook heel goed dat je het failliet van Abn-Amro/Fortis noemt.
Mijn voorkeur ligt ook niet bij Estland. En gezien ze alleen maar op papier (/marginaal) over Renault heen gaan kan je rustig in Frankrijk blijven.
Wat is trouwens fijner, 1.30% in Estland, of 1.61% in Malta (FCM Bank). De S&P-rating van Malta is lager.
Dat Estland tegen Rusland ligt is ook een gevoelsdingetje voor mij.
Zo zou je Malta als een soort reserve-Italië kunnen zien. Alleen acht ik de kans dat Italië Malta zou willen inpalmen kleiner dan de kans dat Putin wel iets met de Baltische staten wil. Hoewel de NAVO wel een hele heftige stok achter de deur is.
Mijn voorkeur ligt ook niet bij Estland. En gezien ze alleen maar op papier (/marginaal) over Renault heen gaan kan je rustig in Frankrijk blijven.
Wat is trouwens fijner, 1.30% in Estland, of 1.61% in Malta (FCM Bank). De S&P-rating van Malta is lager.
Zo zou je Malta als een soort reserve-Italië kunnen zien. Alleen acht ik de kans dat Italië Malta zou willen inpalmen kleiner dan de kans dat Putin wel iets met de Baltische staten wil. Hoewel de NAVO wel een hele heftige stok achter de deur is.
[ Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 13-12-2022 18:00 ]
Estland is een navo-land dus ben niet zo bang voor Rusland wat dat betreft....
Volgens Raisin :
De Estse economie staat ijzersterk. Het vooruitstrevende land aan de Oostzee heeft een van de snelstgroeiende economieën van de Eurozone. Estland is sinds 2004 lid van de EU, gevolgd door de invoering van de euro in 2011. Het voormalige Sovjetland heeft in de afgelopen jaren een uitstekende internationale reputatie opgebouwd.
De kracht van de Estse economie wordt door de grote ratingbureaus bevestigd. Standard & Poor’s kent het land (op 10 oktober 2022) een kredietstatus van AA- toe. Dit komt overeen met een zeer sterk vertrouwen dat het land zijn financiële verplichtingen na kan komen.
Het Estse depositogarantiestelsel (Tagatisfond)
Het noordelijkste Oostzeeland heeft een depositogarantiestelsel om spaartegoeden te garanderen. Hiermee voldoet Estland aan de geharmoniseerde verplichtingen die gelden voor alle EU-staten. Het Tagatisfonds voldoet daarnaast nu al aan de Europese dekkingseisen. Ruim voordat deze officieel verplicht worden in 2024.
Volgens Raisin :
De Estse economie staat ijzersterk. Het vooruitstrevende land aan de Oostzee heeft een van de snelstgroeiende economieën van de Eurozone. Estland is sinds 2004 lid van de EU, gevolgd door de invoering van de euro in 2011. Het voormalige Sovjetland heeft in de afgelopen jaren een uitstekende internationale reputatie opgebouwd.
De kracht van de Estse economie wordt door de grote ratingbureaus bevestigd. Standard & Poor’s kent het land (op 10 oktober 2022) een kredietstatus van AA- toe. Dit komt overeen met een zeer sterk vertrouwen dat het land zijn financiële verplichtingen na kan komen.
Het Estse depositogarantiestelsel (Tagatisfond)
Het noordelijkste Oostzeeland heeft een depositogarantiestelsel om spaartegoeden te garanderen. Hiermee voldoet Estland aan de geharmoniseerde verplichtingen die gelden voor alle EU-staten. Het Tagatisfonds voldoet daarnaast nu al aan de Europese dekkingseisen. Ruim voordat deze officieel verplicht worden in 2024.
Waar ik vooral over in zou zitten bij een buitenlandse DGS ( binnen de EU ), is op welke manier ze je terugbetalen, dat kan nog wel eens in een buitenlandse valuta zijn waardoor je in een dergelijk geval door conversie en andere bankkosten zodoende alsnog een aardig deel van je vermogen kwijt kunt raken.Slasher schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:54:
[...]
Voor de rest is het hier al meermaals besproken dat de banken van het desbetreffende land zelf in eerste instantie het fonds voor het DGS vullen.
Daarna kan de staat dat zelf nog aanvullen mocht dat nodig zijn en eventueel komt de EU dan zelf ook nog om de hoek kijken.
Die printen dan liever nog wat geld erbij om mogelijke verdere onrust en c.q. een nieuwe eurocrisis te voorkomen.
En ja garanties vanuit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar zelfs bij Icesave hebben mensen met tonnen aan spaargeld het allemaal vergoed gekregen geloof ik.
In vino veritas, in aqua sanitas
@arj1o1 Dat is terecht. Ik heb er over na zitten denken. Ieder zijn ding. Ik denk dat als je de Benelux, Duitsland en Frankrijk neemt, moet er genoeg keus zijn qua sparen. Het moet niet van de rest van Europa afhangen. Het zuiden is minder kredietwaardig. Letland is geen Litouwen, maar een kwart van de bevolking is Russisch.
Tip. Hoogste rente bij Raisin is 3.60%. Maar effectief heb je meer aan de 3.45% van Younited, want die geeft (in tegenstelling tot bijna alle meerjarige deposito's van Raisin), rente-op-rente.
@JohanNL Bij Raisin keren alleen Polen, Tsjechie en Zweden niet in Euro uit. Zweden keert bovendien uit met een cheque (hoewel dat nog te bezien valt) en in Nederland accepteren banken geen cheques meer; wel kan je die nog inwisselen bij de Reisebank in Duitsland (een soort GWK).
Tip. Hoogste rente bij Raisin is 3.60%. Maar effectief heb je meer aan de 3.45% van Younited, want die geeft (in tegenstelling tot bijna alle meerjarige deposito's van Raisin), rente-op-rente.
@JohanNL Bij Raisin keren alleen Polen, Tsjechie en Zweden niet in Euro uit. Zweden keert bovendien uit met een cheque (hoewel dat nog te bezien valt) en in Nederland accepteren banken geen cheques meer; wel kan je die nog inwisselen bij de Reisebank in Duitsland (een soort GWK).
Tja finland ligt ook dicht tegen rusland aan,Frankenstein schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:59:
@GroteVoet459 Polen ook (Zloty).
Estland is europees kampioen subsidie uit EU krijgen en meeste van dit geld gaat ook daadwerkelijk in de economie. Estland zou ik veel hoger inschatten dan zuid-europa, enkel kijkend naar de economie in zichzelf.
Het ligt wat dichter tegen de russiche grens aan maar ik heb het idee dat de NAVO basissen in de baltische staten goed bezet zijn. Overigens enkel een gevoel maar toen ik voor zaken in Kaunas (onder corona) was zat het hotel vol met officieren vanuit verschillende landen.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Overigens, hier in Noorwegen zojuist een 12mnd deposito tegen 4% kunnen openen en 1 van 6 maanden tegen 3,5%. Op dit moment ook erg zwakke noorse kroon dus ik heb een deel van mn euro spaargeld ingewisseld.Mr Pingu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:26:
[...]
Tja finland ligt ook dicht tegen rusland aan,
Estland is europees kampioen subsidie uit EU krijgen en meeste van dit geld gaat ook daadwerkelijk in de economie. Estland zou ik veel hoger inschatten dan zuid-europa, enkel kijkend naar de economie in zichzelf.
Het ligt wat dichter tegen de russiche grens aan maar ik heb het idee dat de NAVO basissen in de baltische staten goed bezet zijn. Overigens enkel een gevoel maar toen ik voor zaken in Kaunas (onder corona) was zat het hotel vol met officieren vanuit verschillende landen.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Kan gewoon: https://www.consorsbank.d...tion/Persoenliche-Angabenrechtsherstel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:10:
[...]
Lijkt me niet. Ze nemen geen Nederlandse klanten aan.
Edit: blijkbaar toch niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 14-12-2022 00:25 ]
Is inmiddels bevestigd dat ze gewoon een overboeking doen.Frankenstein schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:14:
@arj1o1 Dat is terecht. Ik heb er over na Zweden keert bovendien uit met een cheque (hoewel dat nog te bezien valt)
@Pistachenootje Je kan het als niet-Duitser aanvragen. Ik kom ook door de video-identificatie met je niet-Duitse document. Maar ik heb een e-mail van Consors waarin staat dat klanten de Duitse nationaliteit moeten hebben, ongeacht waar zij wonen... "Ja, auch mit einer ausländischen Wohnadresse können Sie ein Girokonto bei uns beantragen. Vorausgesetzt, Sie besitzen die deutsche Staatsangehörigkeit."
Het is BIZAR...
Het is BIZAR...
Omdat ik toch ook de inflatie nog enigszins wil corrigeren, toch maar weer eens verdiept in hogere rentes, ik kom op het volgende uit:
Bunq: geen kosten, rente van 1,05% en flexibel opneembaar tot 3 keer per maand. Rente wordt per maand uitbetaald.
Renault via Raisin: geen kosten, rente van 1,25% en flexibel opneembaar zonder limiet. Rente wordt per kwartaal uitgekeerd.
Big Bank in Estland: geen kosten, rente van 1,10% (volgens geruchten snel naar 1,30%), opneembaar zonder limiet. Rente wordt per jaar (?) uitgekeerd.
Wat betreft deposito is Inbank via Raisin het interessants voor 2 jaar: 3,07% of 1 jaar: 2,70%.
Ik wil zelf een deel flexibel houden en een deel vastzetten voor 1 jaar, dus heb het liever bij dezelfde bank. Van Big Bank zag ik even geen deposito.
Bunq: geen kosten, rente van 1,05% en flexibel opneembaar tot 3 keer per maand. Rente wordt per maand uitbetaald.
Renault via Raisin: geen kosten, rente van 1,25% en flexibel opneembaar zonder limiet. Rente wordt per kwartaal uitgekeerd.
Big Bank in Estland: geen kosten, rente van 1,10% (volgens geruchten snel naar 1,30%), opneembaar zonder limiet. Rente wordt per jaar (?) uitgekeerd.
Wat betreft deposito is Inbank via Raisin het interessants voor 2 jaar: 3,07% of 1 jaar: 2,70%.
Ik wil zelf een deel flexibel houden en een deel vastzetten voor 1 jaar, dus heb het liever bij dezelfde bank. Van Big Bank zag ik even geen deposito.
Met een Raisin maakt dat niet uit toch. Dan doe je een keer de verificatie bij Raisin en klaar. En de contactpersoon / partij is dan ook Raisin.THE_BASE schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:49:
En afhankelijk van waarom je geld op een flexibele rekening wilt hebben kun je ook naar Coop kijken. 2,61% op jaarbasis en relatief vrije voorwaarden om de deposito open te breken, zoals aankopp woning, werkloosheid, etc. Uiteraard zul je altijd gewoon een buffer moeten aanhouden waarbij je snel aan het geld kunt.
Beiden zijn berekend over dezelfde periode van 1 jaardwdd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:26:
[...]
Nee hoor, je berekening/redenatie klopt niet. Je neemt een te hoog % voor 9 maandsdeposito.
En als je stelt dat je het bedoelde voor een 1 jaar deposito, dan kom je uit op 1 jaar + 3 maanden Renault = 15 maanden (en in de vergelijking moet je 1 jaar totaal nemen)
Spreiding over meerdere landen, zoals door mede-tweakers al is geopperd, is een extra zekerheid die je kunt kiezen.Slasher schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:54:
[...]
Ook ik heb lang getwijfeld (meer dan 2 jaar) om geld in het buitenland te stallen, maar heb begin november toch maar een Raisin rekening geopend.
Nu heb ik mijn geld verdeeld staan over Nederland (klein beetje voor noodgevallen tegen 0,25%), Belgie, Duitsland, Frankrijk en Spanje in zowel deposito's . En ben nog niet klaar.
Wel kijk ik, zoals reeds vaker gezegd, naar het DGS van het betreffende land en stabiliteit en businessmodel van de bank.
Ik kom nu wel tot de conclusie dat ik dit veel eerder had moeten doen, had mij een hoop geld gescheeld.
Van welke banken heb je twijfels bij het business model?mpandroid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:21:
[...]
Spreiding over meerdere landen, zoals door mede-tweakers al is geopperd, is een extra zekerheid die je kunt kiezen.
Ook ik heb lang getwijfeld (meer dan 2 jaar) om geld in het buitenland te stallen, maar heb begin november toch maar een Raisin rekening geopend.
Nu heb ik mijn geld verdeeld staan over Nederland (klein beetje voor noodgevallen tegen 0,25%), Belgie, Duitsland, Frankrijk en Spanje in zowel deposito's . En ben nog niet klaar.
Wel kijk ik, zoals reeds vaker gezegd, naar het DGS van het betreffende land en stabiliteit en businessmodel van de bank.
Ik kom nu wel tot de conclusie dat ik dit veel eerder had moeten doen, had mij een hoop geld gescheeld.
Voor het deel wat je in NL hebt staan voor noodgevallen zou je nog naar de leaseplanbank kunnen kijken. Daarvan staat het geld als het nodig is snel op je betaalrekening en je krijgt nu 0,75% rente
Ik zat met een soortgelijk gedachtes, vandaar dat ik dus wel een Raisin rekening heb geopend.THE_BASE schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:49:
Omdat ik toch ook de inflatie nog enigszins wil corrigeren, toch maar weer eens verdiept in hogere rentes, ik kom op het volgende uit:
Omdat er nog meer renteverhogingen verwacht worden wilde ik mijn geld niet gelijk vastzetten in een deposito, dus heb ik het volgende gedaan:
- Noodbuffer bij mijn Nederlandse bank (0,25%)
- Extra buffer bij Lloyds (0,75%)
- 6 maand deposito bij Orange (1,8%)
- 3 maand deposito CKV (1,35%)
- rekening bij Renault (1,25%)
De deposito's zijn klein en afgesloten toen Renault op 1% rente zat.
De verdeling is 2/5 in deposito en 3/5 in spaarrekening.
Zodra ik een voor mij goed deposito voorbij zie komen neem ik die erbij met geld van de spaarrekening.
Ik wil liever geen deposito langer dan 1 jaar, tenzij de aanbieding heel goed is.
Ik twijfel, los van de voorwaarden van het DGS van Zweden en Tsjechie aan Klarna en ook J&T.helloitsme schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:27:
[...]
Van welke banken heb je twijfels bij het business model?
Voor het deel wat je in NL hebt staan voor noodgevallen zou je nog naar de leaseplanbank kunnen kijken. Daarvan staat het geld als het nodig is snel op je betaalrekening en je krijgt nu 0,75% rente
Ik heb ook een aantal Nederlandse rekeningen, waaronder NN, NIBC, LPB en Argenta.
Deze rekeningen hou ik geopend en laat er een klein bedrag staan voor de zekerheid en het gemak.
Dan zou je beter voor Bunq kunnen kiezen met 1,05% rente en redelijk vrij opneembaar (3x per maand).helloitsme schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:27:
[...]
Van welke banken heb je twijfels bij het business model?
De deposito's bij Bigbank gaan vandaag ook omhoog:arj1o1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:39:
1 jaar: 2,7%
2 jaar 3,0%
Ik heb zelf ook spaarrekening ABN AMRO (0,25%). Vraag me steeds meer af of ik dat niet beter leaseplanbank kan zetten? (0,75%) Of zie ik risico’s over het hoofd?mpandroid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:31:
[...]
Ik zat met een soortgelijk gedachtes, vandaar dat ik dus wel een Raisin rekening heb geopend.
Omdat er nog meer renteverhogingen verwacht worden wilde ik mijn geld niet gelijk vastzetten in een deposito, dus heb ik het volgende gedaan:
- Noodbuffer bij mijn Nederlandse bank (0,25%)
- Extra buffer bij Lloyds (0,75%)
- 6 maand deposito bij Orange (1,8%)
- 3 maand deposito CKV (1,35%)
- rekening bij Renault (1,25%)
De deposito's zijn klein en afgesloten toen Renault op 1% rente zat.
De verdeling is 2/5 in deposito en 3/5 in spaarrekening.
Zodra ik een voor mij goed deposito voorbij zie komen neem ik die erbij met geld van de spaarrekening.
Ik wil liever geen deposito langer dan 1 jaar, tenzij de aanbieding heel goed is.
En daarnaast dan een deel bij Renault tegen 1,25%.
In principe is er naar mijn idee geen enkele reden om bij de huisbank te zitten, en zijn er ook in Nederland wel een aantal alternatieven. Bv LeasePlan Bank dus (0,75% variabel), en NIBC (0,50% of 0,55% bij kwartaal spaarrekening voor dat deel dat het hele kwartaal er op staat). En als je twijfelt over een tussenpartij en "bank ver weg" kun je bij Lloyds terecht (0,75%) die vanuit hun Duitse afdeling ook in Nederland opereren / vestiging hebben. Dus gewoon in het Nederlands te benaderen etc en valt onder Duits DGS.Luuk9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb zelf ook spaarrekening ABN AMRO (0,25%). Vraag me steeds meer af of ik dat niet beter leaseplanbank kan zetten? (0,75%) Of zie ik risico’s over het hoofd?
Ik ben het volledig eens met RobertMe.Luuk9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb zelf ook spaarrekening ABN AMRO (0,25%). Vraag me steeds meer af of ik dat niet beter leaseplanbank kan zetten? (0,75%) Of zie ik risico’s over het hoofd?
Als je niet in het buitenland of via een broker als Raisin wilt sparen zijn er voldoende keuzes.
Zoals je in eerdere posts van mij hebt kunnen lezen twijfelde ik daar ook over.
Ik heb zelf goede ervaringen met Lloyds, LPB en NIBC.
Je kunt bijvoorbeeld een klein deel bij ABN laten staan en de rest bijvoorbeeld verdelen over Lloyds en LPB om maar eens iets te noemen.
Scheelt te veel....
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling