Volgens mij zit Moneyou al geruime tijd zo'n 0,5% hoger dan moederbedrijf ABN-AMRO. Dat levert je voor elke 10.000 aan spaargeld 50 euro extra rente op. Makkelijk verdiend en je geld staat inprincipe bij dezelfde bank.GioStyle schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:03:
Ik heb al mijn spaargeld nog steeds bij de ABN Amro staan. Waarom? Omdat ABN Amro altijd een middenmotor is geweest. Geloof me, de andere banken waar de spaarrentes relatief hoog zijn gaan zometeen ook flink zakken.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:23 ]
Virussen? Scan ze hier!
De reden waarom ze in het nieuws waren, was natuurlijk ook niet heel erg positief, precicaat IceSave v2.0 hadden ze al ontvangen met hun 4% 5jaars deposito.
Heb er een rekening geopend en ze hebben het echt keurig aangepakt op technisch en communicatief vlak. Had echt het gevoel met een lokale bank zaken te doen. Keurig nette Engelse communicatie, en steeds met één en dezelfde persoon.
20*350ZO45°
Dit gaat over de vrij opneembare spaarrekening zonder restricties. Daar zit ABN op 0,9% en Moneyou op 1,4% op dit moment.GioStyle schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:27:
[...]
Als ik even snel op MoneYou kijk en de rentes vergelijk met die van de ABN Amro:
Ik heb bij ABN Amro een Vermogensspaarrekening waarbij een rentepercentage geldt van 1,35%. Echter moet het spaargeld een jaar op de spaarrekening staan, anders geldt er een rentepercentage van 0,9%. Je kan het spaargeld wel op ieder moment opnemen.
Kijk ik bij MoneYou: MoneYou Sparen - 1 Jaar Vast, een rentepercentage van 1,55%. Wil je direct over je spaargeld kunnen beschikken geldt een rentepercentage van 0,7%.
Dus in het meest gunstige geval scheelt het 0,2%. Dan is 0,5% toch iets te rooskleurig voorgesteld.
Ik weet het niet hoor...Richard schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:46:
Is er al iemand "overgestapt" naar een Nemea rekening (als je kijkt hoeveel ze in het nieuws zijn geweest de afgelopen weken, is het opeens wel heel erg stil geworden).
De reden waarom ze in het nieuws waren, was natuurlijk ook niet heel erg positief, precicaat IceSave v2.0 hadden ze al ontvangen met hun 4% 5jaars deposito.
Heb er een rekening geopend en ze hebben het echt keurig aangepakt op technisch en communicatief vlak. Had echt het gevoel met een lokale bank zaken te doen. Keurig nette Engelse communicatie, en steeds met één en dezelfde persoon.
Tegoeden bij Nemea Bank vallen niet onder de Nederlandse depositogarantieregeling, maar die van Malta. En het is maar de vraag of een klein land als Malta de spaarders van Nemea Bank kan compenseren, mocht de bank failliet gaan.
De link tussen Nemea Bank en Icesave is snel gelegd. De oprichters van Nemea Bank hebben namelijk gewerkt bij een andere IJslandse bank die failliet ging.
bron: http://www.banken.nl/nieu...k-voorzichtigheid-geboden
http://www.beurs.nl/nieuw...eplan-wordt-niet-verkocht
http://m.telegraaf.nl/dft...easeplan-geklspt-door-dnb
Zelf was ik hierdoor toch wel even aan het twijfelen om geld bij een andere bank neer te zetten en meer over te zetten naar NN.
Verwijderd
Malta heeft maar 450.000 inwoners. Dat is nog minder dan Den Haag. Dat biedt weinig garantie denk ik.Koos Werkloos schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:51:
[...]
Ik weet het niet hoor...
Tegoeden bij Nemea Bank vallen niet onder de Nederlandse depositogarantieregeling, maar die van Malta. En het is maar de vraag of een klein land als Malta de spaarders van Nemea Bank kan compenseren, mocht de bank failliet gaan.
De link tussen Nemea Bank en Icesave is snel gelegd. De oprichters van Nemea Bank hebben namelijk gewerkt bij een andere IJslandse bank die failliet ging.
Waarom zou dat een reden zijn om het geld daar weg te halen?mark de man schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:54:
Zijn er hier nog veel mensen die hun geld bij LeasePlanBank hebben staan? Er was een tijdje geleden de kans dat deze bank overgenomen zou worden, maar daar werd toch vanaf gezien.
http://www.beurs.nl/nieuw...eplan-wordt-niet-verkocht
http://m.telegraaf.nl/dft...easeplan-geklspt-door-dnb
Zelf was ik hierdoor toch wel even aan het twijfelen om geld bij een andere bank neer te zetten en meer over te zetten naar NN.
Dat zal de EU dan net als destijds Cyprus wel overeind houden met noodsteun. Je mag dan hopen dat de EU uit coulance ook de spaarders schadeloos stelt, echter is dat geen recht.Def1ant schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:47:
Maar dan.. Bank valt om, Malta valt om?
Ja, waarschijnlijk wel en neemt daarbij de Eurozone mee in haar val. En betalen we allemaal de prijs...Def1ant schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:47:
Maar dan.. Bank valt om, Malta valt om?
[ Voor 7% gewijzigd door Koos Werkloos op 24-04-2015 23:17 ]
Het krijgt dan misschien een andere naam en voorwaarden maar verder zal er niet veranderen.
Je geld is dan niet in eens verdwenen. Was het SNS of ASN dat door een Chinese bank is overgenomen. Alleen een andere naam en eigenaar dus.
Maar LPB wordt NIET verkocht en blijft gewoon zoals het nu is.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Dezelfde situatie dus als je nu hebt bij ABNAmro en Moneyou, die samen werken met één bankvergunning.
Allemaal theoretisch verhaal, want LPB wordt niet overgenomen
Als banken zouden samengaan, dan lijkt het me raar als ze dan ook meteen dezelfde DNB banklicentie krijgen zonder dat klanten van te voren de mogelijkheid hebben om hun vermogen er af te halen. Ik heb geen idee hoe en of dit zo gaat, maar wel goed om te weten, anders zouden slechte banken net voor een faillissement nog even snel samen kunnen gaan zodat een aantal spaarders (degenen met totaal > 100k verdeeld over die banken) minder terug krijgt van het DGS.Henk007 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 02:04:
Het enige wat eventueel een rol zou kunnen spelen is wanneer de overnemende partij de activiteiten van Leaseplanbank zou onderbrengen onder de eigen bankvergunning. Dan zou het spaartegoed bij beide banken samen tot €100k worden gegarandeerd onder het DGS.
Dezelfde situatie dus als je nu hebt bij ABNAmro en Moneyou, die samen werken met één bankvergunning.
Allemaal theoretisch verhaal, want LPB wordt niet overgenomen
Na Icesave mag ik toch hopen dat Nederlanders die het buitenland opzoeken, niet meer door de Nederlandse staat worden gecompenseerd bij omvallen van de buitenlandse banken.Koos Werkloos schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 18:51:
Ik weet het niet hoor...
Maar ja het blijft Nederland, ik vrees het ergste...
Je zoekt zelf het buitenland op met je spaargeld, dan is het risico maar voor de spaarder.
Hoe laag zou het nog kunnen worden en wanneer bereiken we dat?wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:38:
ING heeft overigens zojuist ook aangekondigd te zakken naar 0.9 procent
Ideaal moment de hypotheek over te sluiten
Het feit dat de Rabobank ineens is begonnen met het aanpassen van de systemen op een negatieve spaarrente zegt mij genoeg.dfrenner schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 04:21:
Hoe laag zou het nog kunnen worden en wanneer bereiken we dat?
Ik ga er niet vanuit dat uiteindelijk alle banken negatieve rentes zullen hebben en er geen bank meer is zonder positieve rente.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het is heel simpel, banken kunnen vrijwel gratis geld lenen bij de ECB, dus dat ze spaarders nog een beetje rente geven is eigenlijk gewoon voor hun eigen reputatie.Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 08:57:
Bestaan die banken met lage rentes nu alleen nog maar omdat ze hypotheken en leningen hebben verleend en daarvan geld ontvangen? Van spaarders moeten ze het niet meer hebben denk ik.
Ik ben bang dat dit stapje voor stapje toch gaat gebeuren. Je ziet nu al dat zodra een spaarbank de hoogste rente heeft dat die vrij snel weer een renteverlaging doorvoert en nadat de Rabobank onder de 1% was gekomen, ING en ABN AMRO ook snel volgden. Ze kruipen allemaal richting de 0%, de grootbanken voorop en zodra een grootbank onder de 0% zit, dan zullen andere banken ook snel volgen met het argument van "als andere banken dat doen, dan kunnen wij ook niet anders".Ik ga er niet vanuit dat uiteindelijk alle banken negatieve rentes zullen hebben en er geen bank meer is zonder positieve rente.
En ik denk ook niet dat mensen dan massaal hun geld van de bank gaan halen, want iedereen begrijpt ook wel dat thuis duizenden euro's cash bewaren niet verstandig is. En daarnaast: het gaat allemaal vrij langzaam. Een plotselinge renteverlaging van 5% naar -0.5% zou voor een volksopstand zorgen. Maar het gaat al jarenlang met stapjes van 0.1%-punt. Een rente van 0% is natuurlijk wel een psychologische grens, maar tegelijkertijd zullen renteverlagingen van 0.1% naar 0% en van 0% naar -0.1% geen bankruns veroorzaken. Vergelijk het maar met een kikker die in kokend heet water wordt gegooid, die springt er meteen uit. Maar verhoog je geleidelijk aan de temperatuur, dan laat een kikker zich rustig doodkoken.
Thuis geld bewaren is niet verstandig en als de rente richting 0 gaat zal het ook steeds aantrekkelijker worden te beleggen in aandelen of obligaties (is nu ook al het geval) en zal er meer instroom van kapitaal zijn in de beleggerswereld. En zo hebben we weer een nieuwe bubbel gecreëerd.
Heeft eerder te maken met de kwaliteit en stabiliteit van de funding van de bank op de langere termijn lijkt me.Koos Werkloos schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 09:28:
[...]
Het is heel simpel, banken kunnen vrijwel gratis geld lenen bij de ECB, dus dat ze spaarders nog een beetje rente geven is eigenlijk gewoon voor hun eigen reputatie.
[...]
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de rente negatief gaat worden. De Rabobank kan dan haar systemen wel aanpassen voor een eventuele negatieve rente, maar dat is omdat het nog nooit is voor gekomen en de systemen het niet kennen. En mocht de rente echt negatief gaan worden, dan verplaatsen we het geld toch naar België.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Als de banken onder de 0.05% gaan zitten, zit de ECB daar toch ook al onder.
En dan krijg je ook het verhaal met de hypotheekrente. Je krijgt geld toe omdat je schulden hebt.
Wat zijn rentes in USA eigenlijk?
In Europa zijn zowat alle rentes laag, door de ECB. En buiten Europa dan?
[ Voor 20% gewijzigd door OneTimer op 25-04-2015 14:26 ]
Je zult toch altijd kosten hebben (personeel, hardware, gebouwen, energie). Of wilde je deze bank op een servertje thuis laten draaien
(correct me if I'm wrong)Henk007 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:04:
En welk verdienmodel had je in gedachten voor die 0% bank ?
Je zult toch altijd kosten hebben (personeel, hardware, gebouwen, energie). Of wilde je deze bank op een servertje thuis laten draaien
Spaarrente kan 0 of negatief worden, leningen niet. Zolang dat verschil er is, kan er een gewoon verdienmodel zijn.
Even uitgaande van alleen bankleningen/kredieten (en geen ECB leningen), dan zou een bank geld uitlenen aan een bedrijf, en vervolgens zou de bank er nog voor moeten betalen ookGioStyle schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:36:
[...]
Leningen kunnen ook nul of negatief worden, waarom zou dat niet kunnen?
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:26 ]
[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 25-04-2015 18:52 ]
Voornamelijk vanwege de kans dat de spaarrente daarna lager zou worden en bij een buitenlandse overname ook wijzigingen van voorwaarden wellicht. Maar gelukkig is daar allemaal geen sprake van nuHet Fantoom schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:55:
[...]
Waarom zou dat een reden zijn om het geld daar weg te halen?
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:26 ]
Tijdelijke BTW kortingen geven en dit vervolgens financieren met ECB geld. Zo maar een voorbeeld.
Als je hier goed over nadenkt en dit echt wilt zijn er volgens mij talloze oplossingen te bedenken die vele malen beter zijn dan mijn simpel voorbeeldje hierboven.
Nou ja, ze hebben systemen erop aangepast, maar aldus het artikel destijds, was de kans dat het daadwerkelijk ging gebeuren vrij klein.Koos Werkloos schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 08:36:
Het feit dat de Rabobank ineens is begonnen met het aanpassen van de systemen op een negatieve spaarrente zegt mij genoeg.
Dan zet je namelijk gewoon alles op je betaalrekening. Daar kunnen ze geen negatieve rente op innen.
Maar dat snap ik sowieso nooit...Onbekend schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 08:57:
Bestaan die banken met lage rentes nu alleen nog maar omdat ze hypotheken en leningen hebben verleend en daarvan geld ontvangen? Van spaarders moeten ze het niet meer hebben denk ik.
Ik ga er niet vanuit dat uiteindelijk alle banken negatieve rentes zullen hebben en er geen bank meer is zonder positieve rente.
Alle hypotheken kunnen banken heeeeel veeeeeel geld aan verdienen. Waarom is het nog nodig ze op te houden met staatgeld!?
Met leent tegen 0% bij de ECB, die 2% hypotheekrente is pure winst, zonder er iets voor hoeven doen.
Vroeger had men aflossingsvrije hyptheken = risico, maar dat mag al niet meer...
5000 per jaar in de plus...
Dat is 416 euro per maand, waar ze alleen maar een automatische incasso voor hoeven te doen...
Een Albert Heijn is er jaloers op! Die moet voor een zelfde bedrag per maand, producten aan mij leveren, personeel vakken laten vullen, 3 panden waar in maandelijks kom onderhouden, vrachtewagens laten rijden etc.
Ik snap het niet zo goed van die banken...
De afgelopen 7 jaar ben ik nog nooit bij de ABN naar binnen gelopen en gezien mijn rentepercentage krijgen ze geen 400 euro per maand, maar zo'n 1300 euro per maand... Tel uit hun winst...
Gratis geld? Kan toch geen andere uitkomst hebben dan hyperinflatie?GioStyle schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:19:
De ECB geeft geld uit tegen een rentepercentage van 0,05%. De banken zullen daar allemaal naar toe gaan. Zodra de rente echt onder de 0,05% gaat zakken Brr.. Ik heb werkelijk dan geen idee wat er gaat gebeuren.
Geld drukken en leningen opkopen...GioStyle schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:39:
Nee, maar als het huidige beleid niet het gewenst effect heeft (inflatie creëren), dan ben ik wel erg benieuwd wat de ECB dan gaat doen. Ik bedoel wat kan de ECB nog meer doen behalve de rente verlagen of opkoopprogramma's starten? Als de ECB nu de rente gaat verhogen gaat de helft van de EU lidstaten gestrekt.
Waar kan ik mijn hypotheek aanmelden voor dit programma?
Allereerst is het niet zo dat banken tegen 0% lenen. Ze hebben de mogelijkheid gehad met LTRO's om goedkoop te lenen. Dat wil niet zeggen dat alle banken dat 100% doen. De rentelasten zijn dus gewoon hoger, laten we zeggen 0,5% tot 1% (al is dit een gok). Daarnaast dienen ze ook risicodragend kapitaal per uitgezette euro aan te houden waarvoor een fors hogere vergoeding wordt betaald. Daarnaast heb je nog operationele kosten en tegenpartijrisico. De marge is dus kleiner.dfrenner schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:19:
[...]
Met leent tegen 0% bij de ECB, die 2% hypotheekrente is pure winst, zonder er iets voor hoeven doen.
Vroeger had men aflossingsvrije hyptheken = risico, maar dat mag al niet meer...
Waarom zou een bank kiezen voor een negatieve rente voor kredieten t.o.v. helemaal geen kredieten verstrekken? M.a.w. waarom zou een bank verlies willen draaien op kredieten t.o.v. geen verlies draaien op kredieten?GioStyle schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:47:
[...]
Op dezelfde manier waarop het huidige businessmodel werkt:
Kort door de bocht: als bijvoorbeeld de rente op spaarrekeningen op -10% staat, dan kunnen uitstaande leningen bijvoorbeeld op -5% staan.
Die is er niet, gaat dus ook nooit gebeuren. De negatieve rentes op staatsleningen is het gevolg van een overaanbod aan liquiditeiten van partijen die geen spaarrekening kunnen aanhouden maar wel hun geld willen veilig stellen voor de korte termijn (+ECB beleid uiteraard).Cyb schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:08:
[...]
Waarom zou een bank kiezen voor een negatieve rente voor kredieten t.o.v. helemaal geen kredieten verstrekken? M.a.w. waarom zou een bank verlies willen draaien op kredieten t.o.v. geen verlies draaien op kredieten?

Wat realistischer is denk ik 10000-20000 en dan heb je het over 30-60 euro per jaar. Dan kan je beter zorgen dat je iets zuiniger bent met je douchebeurten
Vroegah toen het nog 2.5% (spaar) en 5% (deposito) was kan ik mij er nog iets bij voorstellen maar het is nu ontzettend laag dat het eigenlijk niet eens de moeite is om er iets mee te doen (overzetten, regelen etc). Maar wellicht zie ik dat verkeerd he. Elke euro gratis is natuurlijk een gratis euro en we zijn toch Nederlanders
[ Voor 28% gewijzigd door thewizard2006 op 30-04-2015 09:31 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Je hebt gelijk dat je niet rijk wordt van het verschil. Maar als die 50 euro of zo je maar 5-6 klikken op Phone, tablet of pc kost is het uurloon natuurlijk enorm. Meer dan 5 minuten kost het je niet. En een uurloon van 600 euro netto wordt beschouw als graaienthewizard2006 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:29:
Maar wellicht zie ik dat verkeerd he. Elke euro gratis is natuurlijk een gratis euro en we zijn toch Nederlanders
En het is meestal zo dat mensen die schuiven met hun geld ook nadenken over energieleveranciers, verzekeringen, brandstof gebruik van hun auto enz enz. Als die dingen leveren hooguit 100 euro per jaar op. Maar van het totaal kan je leuk op vakantie
(Ik heb vorige week voor iemand de energieleverancier nagekeken. ze dacht wat maakt het uit die paar euro. Ze vond dat ik zeurde en boos ze zei: Kijk dan toch het scheelt niets, het is onzin.
Ja dat klopte, het was maar 50 euro...per maand. Nu mag ik plotseling nog veel meer voor haar nakijken, ook haar bankrekeningen dus)
[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 30-04-2015 09:52 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Doe eens 150 euro maal 50 jaar...thewizard2006 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:29:
Wat ik niet zo heel erg snap is hoe erg men blijkbaar bezig is of je je spaargeld beter bij bank A kan hebben voor 1% of bij bank 2 voor 1.3%. Op een bedrag van 50000 is dit 150euro. Als je al zoveel spaargeld hebt dan maakt die 150 euro echt niet uit.
Virussen? Scan ze hier!
Zo simplistisch is het jammer genoeg nietRemcoDelft schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:19:
Doe eens 150 euro maal 50 jaar...
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Een half procentje lijkt inderdaad mierenneukerij, maar het kan gesommeerd over een aantal jaren behoorlijk aantikken.GH45T schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:54:
Maar de mensen welke nu kijken naar een half procent meer rente zullen dat waarschijnlijk vaker / in de toekomst ook doen. In deze tijd waarin je via internet makkelijk een spaarrekening opent en via telebankieren overboekt is er weinig reden meer om die marginaal hogere rente niet te pakken.
Wel is elke bankoverschrijving een risico, maak je het per ongeluk over naar een verkeerde rekening, of je PC is op een 1 of andere manier gehacked, dan kan dat halve procentje in één klap volledig teniet worden gedaan.
Je bank kan omvallen, ze kunnen IT problemen hebben, je inlogcodes kan je vergeten en het herstel ervan kan lang duren, je overboeking kan zoek raken, etc etc. Spaarrekeningen zijn gratis dus je spreiding ook.
Experience is what you get when you don't get what you want.....
Als je googled op 'bank zonder rente' (of een soortgelijke query) kom je een paar voorbeelden tegen. Daarnaast kan je het ook op een betaalrekening laten staan, zoals hierboven gesuggereerd, maar lijkt me dat best riskant als je deze zelf ook doorgaans gebruikt in het dagelijks leven i.v.m. diefstal/fraude/etc.Falastine schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:43:
Ik ben juist opzoek naar het tegenovergestelde van jullie. Een bank die geen rente geeft. (i.v.m geloof de discussie wil ik verder niet voeren) ik doneer nu jaarlijks de rente aan een goed doel. Mochten er banken bestaan die 0% rente geven dan ben ik geinteresseerd hierin.
Misschien kan je ook aan je eigen bank vragen of zij een spaarrekening voor je aan kunnen maken zonder rente?
Maar het probleem is dan nog waarschijnlijk dat de bank jouw geld met rente uitleent. En gaat dat dan ook niet in tegen jouw geloof?Falastine schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:43:
Ik ben juist opzoek naar het tegenovergestelde van jullie. Een bank die geen rente geeft. (i.v.m geloof de discussie wil ik verder niet voeren) ik doneer nu jaarlijks de rente aan een goed doel. Mochten er banken bestaan die 0% rente geven dan ben ik geinteresseerd hierin.
De meeste betaalrekeningen. Heel leuk en nobel dat doneren aan een goed doel, en bij lage rente met lage inflatie ook wel goed te doen, maar hoe stel je dat voor bij veel hogere inflatie?Falastine schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:43:
Mochten er banken bestaan die 0% rente geven dan ben ik geinteresseerd hierin.
Als het gaat om religieuze/maatschappelijke/etische principes, dan denk ik dat je je geld beter kan stallen bij een maatschappelijk verantwoorde bank dan bij een willekeurige bank die 0% rente geeft.Falastine schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:43:
Neem hier eens een kijkje: http://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/
Om deze reden heb ik een spaarrekening bij ASN, de meest maatschappelijk verantwoorde bank van Nederland.
Overigens is de reële spaarrente allang negatief (nominale spaarrente is lager dan de echte inflatie). Dus is een willekeurige spaarrekening dan al niet halal?
Wat is volgens jou de echte inflatie dan?Koos Werkloos schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:05:
Overigens is de reële spaarrente allang negatief (nominale spaarrente is lager dan de echte inflatie).
De officiele inflatie is op jaarbasis volgens mij negatief, dus de nominale spaarrente is dus hoger dan het percentage wat de bank naar je overmaakt.
Thijmen
Hoe hoog de echte inflatie is weet ik niet precies. Bedenk echter wel dat de officiele inflatie nu 0.4% is en dat inflatiecijfers altijd naar beneden worden gemanipuleerd. Als de echte inflatie 1%-punt hoger is dan de officiele, dan zit je al op 1.4% en daar zitten vrijwel alle rentepercentages onder.T-h-i-j-m-e-n schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:40:
[...]
Wat is volgens jou de echte inflatie dan?
De officiele inflatie is op jaarbasis volgens mij negatief, dus de nominale spaarrente is dus hoger dan het percentage wat de bank naar je overmaakt.
Wat mij opvalt is een tweedeling m.b.t. je "eigen inflatie". Voor de basale, dagelijkse, producten merk ik dat er sprake is van prijsstijgingen, maar voor de luxere producten dat niet zo is, m.i. doordat het zwaar geholpen wordt door technologische innovatie.Henk007 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:37:
De reële prijsinflatie is voor iedereen anders. Het hangt er vanaf welke goederen en diensten je koopt. De cijfers van overheden (CPI) gaan uit van een wisselend mandje met goederen en diensten, dat best veel kan afwijken van de werkelijkheid.
Is dat niet zo dat je dat pas krijgt vanaf een bepaalde inleg?WhySoSerious? schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:23:
Leuk hoor, ik wou termijndeposito even 3 of 6 maanden uitproberen. De rente was bij NIBC Direct voor 3 maanden was 1,50% en voor 6 maanden 1,55%. Rekening geopend en storting gedaan. En nu is zie ik dat de rente een stuk lager is. Nu 3 maanden voor 1,30% en 6 maanden voor 1,35%. Nu maar weer veder kijken. Leaseplan nog wel 1,40% bij 3 maanden en 1,45% bij 6 maanden of 1,50% voor 6 maanden bij MoneYou.
Dit staat er bij kosten:noline schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:23:
Is dat niet zo dat je dat pas krijgt vanaf een bepaalde inleg?
Maar ja door de daling is NIBC Direct nu niet echt meer interessant.Je rekening is kosteloos te openen.
Geen minimale inleg.
Ja, maar dat is €5 per maand en bankpas, creditcard heb ik alSatch schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:27:
Bij KNAB is het momenteel 1,45% gewoon vrij opneembaar. Ook makkelijk toch.
[ Voor 93% gewijzigd door WhySoSerious? op 05-05-2015 13:59 ]
Waarom kan ik niet meer kiezen voor Knab Basis?
We willen graag dat iedereen kennismaakt met al het moois dat Knab te bieden heeft. Zodat je ervaart hoe wij je kunnen helpen om alles uit je geld te halen. En wat we bedoelen met ‘bank in jouw voordeel’. Iedere particuliere klant die start met Knab – of je nu kiest voor Plus of Premium – mag de eerste 3 maanden alles gratis proberen.
Ben je na deze 3 maanden niet overtuigd van de voordelen van Plus of Premium? Dan kun je alsnog kiezen voor ons gratis Basis pakket, waarmee je alleen kunt sparen. Uiteraard ontvang je van ons een seintje als jouw periode van 3 maanden gratis proberen bijna afloopt.
Maar ook termijndeposito sparen met vaste rente via basis? Dat staat er namelijk niet onder:Satch schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:51:
Knab is er ook nog in een gratis variant te krijgen. Zie de 'veelgestelde vragen' op hun website. Je moet dus eerst 3 maanden gratis een betaald pakket proberen en kan hem dan alsnog omzetten naar de gratis basis variant.![]()
[...]
https://www.knab.nl/sparen/deposito-sparenDeposito Sparen is onderdeel van ons Plus en Premium pakket.
Overigens ook leuk bij Knab dat je je rente gewoon elke dag handmatig kan laten uitbetalen dmv de app of op de website. Krijg je ook weer eerder rente over je rente. Niet dat dit heel veel zoden aan de dijk zet, maar toch leuk.
[ Voor 39% gewijzigd door Satch op 05-05-2015 14:11 ]
[ Voor 108% gewijzigd door WhySoSerious? op 05-05-2015 17:17 ]
Rente op deposito's is ook laag, maar je hebt wel de zekerheid dat je over die looptijd ook die rente krijgt. Verwacht je dat de rente gaat stijgen dan zul je wel gek zijn om je geld voor de huidige lage rente vast te zetten.
Ook ik verwacht dat de rente nog wel wat verder gaat dalen maar ik wil mijn spaargeld niet vastzetten. De kans is groot dat ik een aanmerkelijk deel op korte termijn nodig ga hebben. Dat kan binnen een maand zijn maar ook binnen een jaar. Wat mij betreft zijn beschikbaarheid van je geld en betrouwbaarheid van een bank de belangrijkste overweging voor het afsluiten van deposito's.
Betrouwbaarheid? Voor mij is het vertrouwen in banken sinds zo'n 7 jaar wel weg.GH45T schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:57:Wat mij betreft zijn beschikbaarheid van je geld en betrouwbaarheid van een bank de belangrijkste overweging voor het afsluiten van deposito's.
Ik vertrouw nu op het depositogarantiestelsel, oftewel de garantie dat de overheid hoe-dan-ook wel zorgt dat je spaargeld niet verdwijnt (omdat anders het hele kaartenhuis instort).
Ik neem aan dat ze de dagelijks uitgekeerde rente gewoon hiervoor corrigeren..Satch schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:09:
Overigens ook leuk bij Knab dat je je rente gewoon elke dag handmatig kan laten uitbetalen dmv de app of op de website. Krijg je ook weer eerder rente over je rente. Niet dat dit heel veel zoden aan de dijk zet, maar toch leuk.
(ze gaan je echt niet opeens meer rente betalen)

Ik had het mailtje ook gehad, ff kijken of ik het de moeite waard vind...
[ Voor 15% gewijzigd door Phyxion op 08-05-2015 14:19 ]
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Verwijderd
Ik heb betalen & sparen bij Knab. Ik ben wel redelijk tevreden. Ik merk (zeker met het betalen) dat ze vaak nog wel kinderziektes in hun relatief nieuwe systemen hebben. De spaarrente is nog steeds zeer redelijk te noemen vergeleken met de andere aanbieders. Ookal heeft Knab de rente ook verlaagd, en dat zal nog wel verder gebeuren. Kwartaal Sparen zit volgens mij nog op 1,6%.Satch schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:09:
Klopt dat inderdaad niet, maar met 1,45% hebben ze (vooralsnog) een vrijwel even hoge rente voor hun vrij opneembare spaarrekening vergeleken met de deposito's die je net noemde.
[ Voor 101% gewijzigd door rr7r op 13-08-2023 20:37 ]
Ik geef Remcodelft hier gelijk. Op het moment dat de overheid de depositogarantiebelofte niet zou nakomen, wordt het spreekwoordelijke krukje onder het financiële systeem weggeschopt, namelijk vertrouwen.rr7r schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 11:41:
[...]
Waarom zou het kaartenhuis instorten als de overheid je spaargeld niet teruggeeft? Spaargeld zou nog wel eens een heel goed instrument kunnen zijn om het kaartenhuis overeind te houden door de overheid.
Als gevolg van dat wegvallende vertrouwen in combinatie met een fractioneel reserve systeem krijg je bij de minste of geringste vorm van bankrun een domino-effect door de bankenwereld, dat alleen maar rechtop kan worden gehouden door enorme donaties vanuit bijv. het ELA fonds van de ECB, precies zoals dat op dit moment (op relatief kleine schaal in Europese begrippen) in Griekenland gebeurt.
Bottom line en cliché maar wel waar : 'Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard'
[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 13-08-2023 20:37 ]
Hetzelfde geldt voor je leven! Dat is nog geen reden om het dan maar te laten verdwijnen...rr7r schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:24:
• Spaargeld dient geen enkel doel, behalve voor de individuele bezitter zelf.
Ik bedoelde uiteraard vanuit het perspectief van de overheid, welke op enig moment dat geld dan nodig zou kunnen denken te hebben.RemcoDelft schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 18:12:
[...]
Hetzelfde geldt voor je leven! Dat is nog geen reden om het dan maar te laten verdwijnen...
Flexibele Spaarrekening: 1,25% (was 1,45%)
Kwartaal Spaarrekening: 1,40% (inclusief bonusrente, was 1,60%)
Betaalrekening, over je saldo tot € 2.000: 0,50% (ongewijzigd)
Betaalrekening, over je saldo vanaf € 2.000: 0,50% (was 0,95%)
Liquide saldo op Gemaksbeleggenrekening: 1,25% (was 1,45%)
Liquide saldo op Vermogensbeheerrekening: 1,25% (was 1,45%)
Laat mijn overige spaargeld denk ik wel bij Knab staan, heb mijn lopende rekeningen daar ook dus dat is wel gemakkelijk. En als het nog lager wordt kan ik altijd weer terugboeken naar mijn (slapende) Moneyou rekening...
Verwijderd
<30 januari: 1,65%
30 januari: 1,55
7 april: 1,45%
19 mei: 1,25%
Kortom de periode van nieuwe mensen lokken met aantrekkelijk rente is voorbij, het loont de moetie eigenlijk niet meer om over te stappen nu de tarieven "markt conform" zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door WhySoSerious? op 13-05-2015 14:12 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Jep, dit voor de meeste spaarders reden zijn om bij de Knab weg te gaat (indien je alleen spaart) omdat het ook nog 5€ per maand kost.Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:57:
Knab (flexibele) spaarrekening:
Kortom de periode van nieuwe mensen lokken met aantrekkelijk rente is voorbij, het loont de moetie eigenlijk niet meer om over te stappen nu de tarieven "markt conform" zijn.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat hangt van de hoeveelheid spaargeld af en of je een particuliere of zakelijke spaarrekening hebtMrAngry schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:45:
Knab is juist als je alleen maar spaart gratis. Althans, ik heb nog niets betaald sinds ik het afsloot.
[ Voor 10% gewijzigd door Phyxion op 13-05-2015 15:02 ]
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:57:
Knab (flexibele) spaarrekening:
Ja de flexibele spaarrekening is gratis, voor kwartaal spaarrekening of deposito heb je Knab Plus of Premium nodig. Maar ook gratis is flexibele spaarrekening niet meer de moeite waard met 1,25% rente.MrAngry schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:45:
Knab is juist als je alleen maar spaart gratis. Althans, ik heb nog niets betaald sinds ik het afsloot.
[ Voor 18% gewijzigd door WhySoSerious? op 13-05-2015 15:49 ]
Nou, je hebt ING met hun 'spaaractie':Phyxion schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:18:
Het gaat om 0,3% extra over wat je extra stort voor slechts 10 weken, veel slechtere acties dan dit kan je amper krijgen.
Spaart u nu € 500 of meer? Dan krijgt u een heerlijk verzorgingspakket van Rituals cadeau. Dit bestaat uit een scrub douchecrème en bodycrème in reisformaat uit de Laughing Buddha-lijn van Rituals.
Tel uit je winst.ING Toprekening 0.90%
ING Comfortspaarrekening 0.90%
ING Oranje Spaarrekening (Basis) 0.90%
Je vraagt je af wat de banken met de spaarwinst doen: salarisverhogingen zijn uit den boze, personeel wordt eruit gegooid en bonussen mogen ook niet meer. Geef het dan eens terug aan de klant. Heb nog genoeg ruimte op mijn spaarrekening dus kom maar op.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Het ging om het extra percentage. Op die 1000 euro levert je dit zo'n 50 centen extra op. Ze mogen het houden van mijHenk007 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:40:
[...]
Nou, je hebt ING met hun 'spaaractie':
[...]
[...]
Tel uit je winst.
Zeker onder vijftigers is de onzekerheid over de toekomst nu zó groot (en de tijd c.q. kans om hun positite te verbeteren zó klein) dat iedereen boven op zijn geld blijft zitten. Pas wanneer de rente weer gaat stijgen en/of er duidelijkheid komt over de toekomst (AOW, pensioen, lijfrentes) durft men weer geld uit te gaan geven. Wie nu 53 jaar is, weet pas op zijn 63e waar hij aan toe is. Of nog later, want de pensioenleeftijd schuift tot nu toe jaarlijks verder op naar achter.
En pas 5 jaar vóór de beoogde datum krijgen we te horen wat precies de pensioendatum zal worden. En dan is het ook nog eens de vraag of/hoeveel AOW er dan is, hoe het belastingstelsel er dan uit ziet, hoe (laag) de pensioenen zullen zijn en hoe (laag) de lijfrentes uitvallen.
De helft van de beroepsbevolking schijnt 50+ te zijn, dus al die mensen sparen-sparen-sparen. Vervolgens zitten politici steeds te fantaseren wat zij (?) met al dat spaargeld (zij noemen dat steeds "dood kapitaal") kunnen doen. En dan wordt iedereen weer extra bang en gaat men nóg meer sparen; ook omdat men de lage rente (en de te betalen VRH - over 15 jaar gerekend verdwijnt alleen al door de VRH toch al 18% van de opgebouwde spaargelden t.b.v. pensioenaanvulling) wil "compenseren".
Als de helft van Nederland jarenlang geen dubbeltje teveel uitgeeft, zal het met de economie dus nog wel eens heel erg lang slecht kunnen gaan.
Maar goed, misschien komt er na Prinsjesdag wel duidelijkheid en/of zekerheid.
Als al die vijftigers weer echt geld uit durven te gaan geven omdat zij zekerheid krijgen over hun toekomst (en dus eindelijk eens een fatsoenlijke financiële toekomstplanning kunnen maken), komt er waarschijnlijk pas echte beweging in de economie?
[ Voor 4% gewijzigd door Lim987 op 14-05-2015 11:23 ]
Dit topic is gesloten.
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling