Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.215.373 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:26
cggroen schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:02:
Sparen bij de combinatie Raisin/Renault is mij nog niet helemaal duidelijk. Mijn saldo bij de Renault bank is gedekt door de franse depositiegarantie. Maar het is niet zo dat ik direkt geld kan overmaken of afhalen van de Renault rekening. Dit moet altijd via Raisin en daarvoor geld de franse depositogarantie natuurlijk niet.
Mijn vraag is als mijn geld onderweg is naar Raisin of op de Raisin rekening staat, hoe zit het dan met het depositiegarantie gebeuren?
Dit is waarom ik weg blijf bij het platform Raisin. Ik vindt het persoonlijk erg riskant om een tussenpartij er tussen te hebben die tussen jouw en je spaargeld in zit. Wat als die partij wegvalt. Hoe ga je ooit je spaargeld terug halen uit een land waar je normaal gesproken geen losse spaarrekening kan openen.

Ja er zijn garanties, maar de garanties gelden voor de bank zelf waar je spaargeld staat. En niet voor de partij Raisin.

Nee dan liever wat minder rente. Maar ik ga er niet aan beginnen. Gewoon een spaarrekening die gekoppeld is aan je eigen betaalrekening heeft mij persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TechFox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:13:
[...]
Nee dan liever wat minder rente. Maar ik ga er niet aan beginnen. Gewoon een spaarrekening die gekoppeld is aan je eigen betaalrekening heeft mij persoonlijke voorkeur.
Je kunt ook gewoon een losse spaarrekening binnen NL openen bij een bank die meer rente biedt dan je huisbank.

Voor mijn gevoel is het juist 'riskanter' als je al je geld hebt staan bij dezelfde bank als waar je je betaalrekening hebt. Dan kun je helemaal niks meer als die bank omvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
finsdefis schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Je kunt ook gewoon een losse spaarrekening binnen NL openen bij een bank die meer rente biedt dan je huisbank.

Voor mijn gevoel is het juist 'riskanter' als je al je geld hebt staan bij dezelfde bank als waar je je betaalrekening hebt. Dan kun je helemaal niks meer als die bank omvalt.
Yes dat bedoel ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ah oke, ik las het iets anders :P
Klopt inderdaad wel dat die spaarrekeningen aan één specifieke tegenrekening gekoppeld worden. Maar dat kun je wel veranderen mocht je een nieuwe tegenrekening hebben.

(dat was nodig bij een collega van me omdat zijn betaalrekening door Bunq geblokkeerd was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:45
Hoe ga je het geld afhalen van de losse spaarbank nadat de bank met betaalrekening is omgekiept? Want bij de spaarbanken die ik ken kun je alleen geld over maken naar de tegenrekening. Ook dan kom je dus in een administratief proces terecht om bij de spaarbank zaken geregeld te krijgen en dus mogelijk een periode dat je niet aan het geld kunt.

En als Raisin omvalt is dat geld bij de spaarbank ook niet weg, maar nog steeds van jouw. Daarnaast heeft het niks te maken met "in een land wat geen spaarrekening in NL aanbied" maar is het "een bank die niet de administratieve & juridische rompslomp wil hebben om rekeningen aan Nederlanders aan te bieden". Renault kan ook direct spaarrekeningen aanbieden aan Nederlandse klanten. Alleen zullen ze daar geen interesse in hebben omdat het bv veel duurder is in processen etc. Zaken als het verifiëren van de klant, opstellen van jaaroverzichten etc worden nu door Raisin gedaan waardoor Renault zich op hun bank taken kan richten i.p.v. alleen maar bezig zijn met regels v.w.b. aannemen klanten etc.
Als een bank als Raisin omvalt kan het dus ook zomaar zijn dat nog via Raisin, of direct, Renault contact opneemt om alle geld direct en eenmalig terug te boeken en je jou rekeningnummer moet doorgeven. En zoiets kan dan natuurlijk best onderdeel van het proces zijn om Raisin op te doeken. Want een bedrijf dat failliet gaat komt toch nog een heel proces bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Ik hou er gewoon niet van om afhankelijk te zijn van een tussenpartij. Maar goed dat is mij mening :) Iedereen kan zijn eigen mening hebben daarin. Iedereen mag en moet die keuze voor zichzelf maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 15:44
Als je via Raisin een deposito opent bij bijvoorbeeld Renault of CKV moet je een overeenkomst met die partnerbank tekenen. Daarna heb je dus een directe overeenkomst met die bank. Raisin is slechts een bemiddelaar.

Voor de paar dagen dat je geld bij Raisin staat ben je wel van ze afhankelijk, daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:42
Wie weet of je bij benutting jaarruimte, ook de verloren heffingskorting terug krijgt? Maw, is de toegepaste heffingskorting in een gegeven jaar toegepast op het inkomen voor inleg op een pensioenrekening of op het inkomen na inleg.
Het verschil bij een inkomen tussen 70k en 100k is 49.5% (hoogste schijf) of 57% (marginale tarief door afbouw heffingskorting).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:13
Pistachenootje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:32:
Als je via Raisin een deposito opent bij bijvoorbeeld Renault of CKV moet je ook een overeenkomst met die partnerbank tekenen. Daarna heb je dus een directe overeenkomst met die bank. Raisin is slechts een bemiddelaar.

Voor de paar dagen dat je geld bij Raisin staat ben je wel van ze afhankelijk, daarna niet meer.
Bovendien valt het geld onder het Duitse depositogarantiestelsel wanneer het bij Raisin staat. Je bent dus altijd gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
bn12 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:34:
Wie weet of je bij benutting jaarruimte, ook de verloren heffingskorting terug krijgt? Maw, is de toegepaste heffingskorting in een gegeven jaar toegepast op het inkomen voor inleg op een pensioenrekening of op het inkomen na inleg.
Het verschil bij een inkomen tussen 70k en 100k is 49.5% (hoogste schijf) of 57% (marginale tarief door afbouw heffingskorting).
Voor de hoogte van de heffingskorting wordt gekeken naar het belastbaar inkomen uit werk en woning. Dat is dus na aftrek van pensioenstortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:13
arj1o1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Bovendien valt het geld onder het Duitse depositogarantiestelsel wanneer het bij Raisin staat. Je bent dus altijd gedekt.
Maar men vergeet altijd te melden dat het een paar jaar kan duren voordat je je geld terug krijgt. Zeker als je in een ander land woont en ingeschreven staat dan waar de bank zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Orangelights23 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Maar men vergeet altijd te melden dat het een paar jaar kan duren voordat je je geld terug krijgt. Zeker als je in een ander land woont en ingeschreven staat dan waar de bank zit.
De wettelijke terugbetaaltermijn is maximaal 10 werkdagen, onafhankelijk van in welk EU land je woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Dat was misschien ooit zo. Maar de Europese regelgeving eist dat het binnen 10 werkdagen na aanmelden (van de klant) is verwerkt/over geboekt. En er is al nieuwe wetgeving die dat terug schroefd naar ik meen 4 werkdagen. Wanneer die nieuwe wetgeving van kracht moet zijn weet ik niet meer. Wel dat sommige landen al een kortere periode dan die 10 dagen hanteren.

Jaren wachten op het geld terug zou onder een functionerend DGS dus niet mogen. Tenzij al die jaren geen werkdagen zijn :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:53
Oké, best bizar dit. Voor ons spaarplannetje moeten we toch een gezamenlijke en/of rekening hebben (spaarrekeningen waar je 2 tegenrekeningen aan kan koppelen kan ik niet vinden). Ik zit al bij ING, dus we dachten daar even een en/of rekening te openen. Prachtig, dat kan via de app als je nog geen klant bent. Vriendin is dat niet dus die download de ING app en probeert dat: helaas, ze is al bekend (vanwege onze hypotheek bij ING neem ik aan). Maar ze is verder geen klant bij ING en heeft geen inlogcodes, dus ze kan daar verder niets. Ik een en/of rekening aanmaken dan, waarbij ik aangeef dat zij al klant is kan ook niet. Dan moet ik haar IBAN (ze heeft Rabo) invullen en dat is geen ING nr, dus niet geaccepteerd. Dan maar de via de chat: "bij problemen moet u een afspraak maken op kantoor". Welkom in 2022! De kantoren die "om de dienstverlening te verbeteren" gesloten zijn? Alle kantoren die ik probeer kunnen we de komende 2 weken niet terecht.

We zoeken wel even een andere bank waar het wel online kan, met zo laag mogelijke kosten en een redelijke app. SNS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

De wettelijke terugbetaaltermijn is maximaal 10 werkdagen, onafhankelijk van in welk EU land je woont.
Wettelijk ja. Haalbaar? Nee. Ik werk in de bankensector en voer stresstesten uit. Geen enkele bank heeft de capaciteiten om alle informatie door te geven om te zorgen dat iedereen geld terugkrijgg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Orangelights23 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Wettelijk ja. Haalbaar? Nee. Ik werk in de bankensector en voer stresstesten uit. Geen enkele bank heeft de capaciteiten om alle informatie door te geven om te zorgen dat iedereen geld terugkrijgg.
Het geld van de DGS is toch al apart gezet en ingelegd door de banken? Als in: de eigenaar / beheerder van het DGS heeft dat geld al in bezit? Dat is in ieder geval hoe ik het begrepen heb.
En v.w.b. de informatie moet de klant zich ook zelf bij de DGS beheerder melden? Alleen zal die ook wel iets van een bewijs willen zien dat je inderdaad dat saldo had :p Dat verifiëren bij de bank / bank die voor bv alle rekeningnrs het saldo aanlevert kan dan wel langzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
RobertMe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:21:
[...]

Het geld van de DGS is toch al apart gezet en ingelegd door de banken? Als in: de eigenaar / beheerder van het DGS heeft dat geld al in bezit? Dat is in ieder geval hoe ik het begrepen heb.
En v.w.b. de informatie moet de klant zich ook zelf bij de DGS beheerder melden? Alleen zal die ook wel iets van een bewijs willen zien dat je inderdaad dat saldo had :p Dat verifiëren bij de bank / bank die voor bv alle rekeningnrs het saldo aanlevert kan dan wel langzaam zijn.
Klopt, ik heb het dan ook over het aanleveren van de benodigd informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-06 08:51
Dat klinkt leuk die betaaltermijn van 10 dagen maar vanaf wanneer gaat dat in? Vanaf het moment dat een rechter de bank failliet heeft verklaard? Tussen het niet bij je geld kunnen om wat voor reden dan ook, en het daadwerkelijk failliet zijn, kunnen maanden zitten neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:47
Voor wat betreft Renault Bank en andere Franse banken is de termijn 7 werkdagen:
Compensation within seven working days.
On the deposit “unavailability date”, the institution is declared as having failed. Customers lose access to their accounts and the institution goes bankrupt. Compensation by the FGDR is initiated by the ACPR
https://www.garantiedesde...over-compensation-process

Uitbetaling gaat dus niet via Raisin, maar rechtstreeks door FGDR (het garantiefonds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ColeJ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:43:
Dat klinkt leuk die betaaltermijn van 10 dagen maar vanaf wanneer gaat dat in? Vanaf het moment dat een rechter de bank failliet heeft verklaard? Tussen het niet bij je geld kunnen om wat voor reden dan ook, en het daadwerkelijk failliet zijn, kunnen maanden zitten neem ik aan?
Vanaf het moment dat je je bij de DGS instantie registreert. En zo'n instantie zal neem ik aan ook wel aan verplichtingen moeten voldoen v.w.b. snelheden. Neem aan dat die niet nog even een half jaar de tijd krijgen om een formuliertje online te zetten nadat bv de bank failliet is verklaard.

Maar uiteindelijk maakt dat ook niet uit. Discussie ging over geld stallen bij een buitenlandse bank middels een tussenpartij / bemiddelaar. Maar v.w.b. DGS uitkerings snelheden zit er geen verschil tussen of een Nederlandse bank failliet gaat of, zoals in de originele vraag, Renault bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
U123456 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:59:
Voor wat betreft Renault Bank en andere Franse banken is de termijn 7 werkdagen:
[...]
https://www.garantiedesde...over-compensation-process

Uitbetaling gaat dus niet via Raisin, maar rechtstreeks door FGDR (het garantiefonds).
Tegelijkertijd is dat dan weer geen antwoord op de originele vraag: hoe kom je aan het geld bij Renault,of eender welke bank onder Raisin, "als Raisin niet meer is". Renault kan perfect functioneren zonder Raisin. Maar als Nederlandse klant ben je wel de "toegang kwijt" doordat de tussenpartij / bemiddelaar wegvalt.

(Wel verhelderend stukje, daar niet van. Als je geen toegang meer hebt tot je geld / de bank niet meer aan verplichtingen kan voldoen wordt het DGS onmiddellijk in werking gesteld dus).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:01
Orangelights23 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Bij het faillissement van de ATB bank dit jaar werd het geld binnen 4 dagen aan mij uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
@RobertMe :
rechtsherstel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
Bij het faillissement van de ATB bank dit jaar werd het geld binnen 4 dagen aan mij uitbetaald.
En ook daar had je geen toegang nodig, klanten werden actief benaderd vanuit DNB (de Nederlandse centrale bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
U123456 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:34:
@RobertMe :

[...]
En ook daar had je geen toegang nodig, klanten werden actief benaderd vanuit DNB (de Nederlandse centrale bank).
Maar dat is toch een andere relatie? Het ging over de situatie als Raisin omvalt. Dan kan het wel goed geregeld zijn dat je het geld van op de Raisin rekening binnen X dagen terug krijgt. Maar het geld op bv een Renault rekening verloopt altijd via Raisin. Dus ten eerste heb je zelf geen toegang meer tot het platform van Raisin dus kun je geen overboeking aanmaken bij Renault. En ten tweede kan Renault in principe alleen overboeken naar de Raisin rekening (mogelijk ook de enige rekening die bij Renault geregistreerd is) die dus ook niet meer bestaat.

Terwijl dan bv in aangehaalde ATB situatie er wel een directe relatie tussen de klant en ATB was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
RobertMe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Maar dat is toch een andere relatie? Het ging over de situatie als Raisin omvalt. Dan kan het wel goed geregeld zijn dat je het geld van op de Raisin rekening binnen X dagen terug krijgt. Maar het geld op bv een Renault rekening verloopt altijd via Raisin. Dus ten eerste heb je zelf geen toegang meer tot het platform van Raisin dus kun je geen overboeking aanmaken bij Renault. En ten tweede kan Renault in principe alleen overboeken naar de Raisin rekening (mogelijk ook de enige rekening die bij Renault geregistreerd is) die dus ook niet meer bestaat.

Terwijl dan bv in aangehaalde ATB situatie er wel een directe relatie tussen de klant en ATB was?
Dit inderdaad, is er iemand die dit uitgezocht heeft hoe je bij je spaargeld kan komen als Raisin weg valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
TechFox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:58:
[...]
Dit inderdaad, is er iemand die dit uitgezocht heeft hoe je bij je spaargeld kan komen als Raisin weg valt?
Als Raisin failliet gaat dan zijn alle gegevens nog gewoon beschikbaar, dus ook je eigen IBAN. Zie bijvoorbeeld ook de situatie met Celsius dat recent failliet is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
Pistachenootje schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:07:
[...]

Als Raisin failliet gaat dan zijn alle gegevens nog gewoon beschikbaar, dus ook je eigen IBAN. Zie bijvoorbeeld ook de situatie met Celsius dat recent failliet is gegaan.
Dat is geen antwoord op me vraag. Via Raisin kun je een spaarrekening bij een instantie openen waar je normaal gesproken geen spaarrekening kan openen. Raisin is dus de bemiddelaar / broker.

Maar stel nu Raisin valt om, maar de bank waar je spaargeld staat blijft bestaan. Hoe ga je geld terug halen als Raisin niet meer terug komt als bemiddelaar tussen jouw en de spaarrekening bij de bank.

Dat is mij vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFox
GioStyle schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:14:
@TechFox

Dan klop je bij die bank aan en dan zeg je: "Hey, ik heb een vordering van jullie, ik wil graag deze vordering terug."
Een vordering hoe, de spaarrekening is bij een buitenlandse bank dus een andere taal en daarnaast heeft het een andere geregistreerde tegenrekening iban waar je niet bij kan.

Hij staat misschien wel op je naam. Daar zou je iets mee kunnen.

Ik vindt het gewoon een groot risico. Maar iedereen moet dit voor zichzelf bepalen.

[ Voor 16% gewijzigd door TechFox op 08-10-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
Het zijn allemaal wel erg hypothetische situaties. Er is administratie en ja misschien is die in een andere taal maar dat betekent niet dat je je geld niet terug kan krijgen. Misschien duurt het iets langer of vergt het iets meer handelingen maar dat is het.

De kans is extreem klein en iedereen moet dat zelf afwegen, maar je geld is gewoon veilig, hoe dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
rechtsherstel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
Oke. N=1.

Heel fijn dat iedereen zo hard zijn best doet om feiten tegen de spreken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:26:
[...]
Welke feiten bedoel je precies? Volgens mij heb ik jou alleen een mening zien posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
TechFox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Dat is geen antwoord op me vraag. Via Raisin kun je een spaarrekening bij een instantie openen waar je normaal gesproken geen spaarrekening kan openen. Raisin is dus de bemiddelaar / broker.

Maar stel nu Raisin valt om, maar de bank waar je spaargeld staat blijft bestaan. Hoe ga je geld terug halen als Raisin niet meer terug komt als bemiddelaar tussen jouw en de spaarrekening bij de bank.

Dat is mij vraag.
Renault bank beschikt al over jouw gegevens, die hebben ze van Raisin gehad. Ik vermoed dat ze ook al over je rekeningnummer beschikken en anders kunnen ze het nog van Raisin krijgen. Mocht dat niet zo zijn dan kunnen zij contant opnemen met jou of jij met hen, de gegevens staan op de website.

Als jij je er niet goed bij voelt prima, niet doen. Niet iedereen vindt het belangrijk om de hoogste rente te krijgen, dat begrijp ik goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
TechFox schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Hij staat misschien wel op je naam.
Zeker. Je gaat een contract aan met Renault onder je eigen naam. Dat kun je allemaal inzien. Raisin is slechts een bemiddelaar.

Edit: Hier kan je een screenshot zien van 1 van de 2 documenten zien waarover Renault bank beschikt. Het andere document bevat meer persoonlijke details zoals huis adres, paspoort gegevens en BSN nummer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eR6qBvXw4L4nPEZHqlahs9tuiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ghL8ZommbnfQfHxWgFHDwwpr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Pistachenootje op 09-10-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Pistachenootje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:02:
[...]

Welke feiten bedoel je precies? Volgens mij heb ik jou alleen een mening zien posten.
Dan nodig ik je graag uit om mijn initiële reactie nog een keer te lezen :) een mening… dit is mijn werk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:07
Orangelights23 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:26:
[...]

Oke. N=1.

Maak er maar N=2 van. Toen in 2009 de DSB Bank omviel had ik mijn geld ook binnen enkele dagen op mijn andere rekening staan. En in de tussentijd kon ik per dag nog een bepaald bedrag pinnen van mijn lopende rekening (250 euro oid).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Dan nodig ik je graag uit om mijn initiële reactie nog een keer te lezen :) een mening… dit is mijn werk ;)
Die had ik al gelezen. Dat was een mening zonder enige onderbouwing (zier hieronder). Dat je ergens bij een bank werkt maakt niet dat je meningen ineens feiten zijn.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 17:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Iemand ervaring met de Klarna bank > bij Raisin :?
ik zie dat ze een deposito hebben van een 1/2 jaar, en die ging van 0,9 naar 1,36 %;
Volgens mij is Zweden wel OK, op financieel gebied dan...

Ik lees net dat @Pistachenootje niet zo,n fan is van Klarna :?

[ Voor 14% gewijzigd door JAN-B op 11-10-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
JAN-B schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:32:
ik zie dat ze een deposito hebben van een 1/2 jaar, en die ging van 0,9 naar 1,36 %;

Niet direct, maar alle banken onder Raisin hebben EU depositostelsel. In principe loop je dus geen enkel risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JAN-B schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:32:

Mooie deal op zo'n korte periode. Ik denk dat je dat niet goed hebt gelezen, Klarna lijkt me prima. Zweeds DGS ook mooi.

De koers van Klarna is wel flink gedaald maar dat was te verwachten met fintech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
Drardollan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Niet direct, maar alle banken onder Raisin hebben EU depositostelsel. In principe loop je dus geen enkel risico.
Behalve dat je je geld terugkrijgt in SEK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
arj1o1 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Behalve dat je je geld terugkrijgt in SEK
Klopt, kan zijn dat je dan een paar euro aan wisselkoers kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Klopt, kan zijn dat je dan een paar euro aan wisselkoers kwijt bent.
Maar dan ook alleen verschillen in wisselkoers en evt. kosten van de bank toch? DGS spreekt qua maximum meen ik in ieder geval over €100k of het equivalent daarvan in de lokale munt tegen de dan geldende wisselkoers met de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Maar dan ook alleen verschillen in wisselkoers en evt. kosten van de bank toch? DGS spreekt qua maximum meen ik in ieder geval over €100k of het equivalent daarvan in de lokale munt tegen de dan geldende wisselkoers met de euro.
Wisselkoers neem ik inclusief kosten bank, sorry voor de verwarring.
Maar zover ik weet ben je dan inderdaad enkel die kosten kwijt. Maar laten we eerlijk zijn, hoe groot acht je de kans dat een Zweedse bank failliet gaat? En als het gebeurd, boeit die 100 euro meer of minder dan nog?

Als dat zoveel uitmaakt dan moet je kiezen voor een bank in een euroland en accepteren dat je mogelijk iets minder rente krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 11-10-2022 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Drardollan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:47:
Maar zover ik weet ben je dan inderdaad enkel die kosten kwijt. Maar laten we eerlijk zijn, hoe groot acht je de kans dat een Zweedse bank failliet gaat? En als het gebeurd, boeit die 100 euro meer of minder dan nog?

Als dat zoveel uitmaakt dan moet je kiezen voor een bank in een euroland en accepteren dat je mogelijk iets minder rente krijgt.
Ik denk dat het feit dat je in cheques uitgekeerd krijgt vervelender is dan de wisselkoers. De vraag is natuurlijk of dat tegen de tijd dat dat relevant wordt nog steeds (ook voor andere Europeanen) in cheques gebeurt.

Maar uit het bij Klarna horende productinformatieblad:
Kredietinstelling aangewezen door het garantiestelsel.
Uitbetaling vindt plaats door middel van een cheque of een andere methode zoals in de toekomst door de Riksgälden kan worden bepaald. Nederlandse banken betalen niet langer cheques uit. Als gevolg hiervan kan een klant belemmeringen ervaren bij het inwisselen van de ontvangen cheque en genoodzaakt zijn een bankrekening te openen bij een buitenlandse bank om uitbetaling van de cheque mogelijk te maken

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 11-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
DaanMc schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:24:
Voor hen die ooit een (spaar)rekening hebben gehad bij de DSB Bank.
Het faillissement is in december 2021 afgerond. Bij het einde van het faillissement bleek dat er geld over was. Als oud rekening houder kun je rente terugvragen via deze site: https://rente.dsb.nl/
Laatste veegactie voor oud-klanten die nog niet reageerden:
Het faillissement van de DSB Bank is al bijna een jaar afgerond. Toch wordt nog steeds gezocht naar voormalige klanten die recht hebben op geld. Inmiddels hebben zich al ruim 100.000 mensen gemeld en is er voor 25 miljoen uitgekeerd, maar zitten er nog miljoenen in de pot.
https://www.nhnieuws.nl/n...meldloket-sluit-wel-bijna

[ Voor 150% gewijzigd door U123456 op 15-12-2022 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:55
balken07 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:39:
Spaarrente bij Openbank is nu 0,55% :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rechtsherstel
Es geht los! Rabobank per 1 december naar 0,25%. https://www.nu.nl/economi...l-van-zijn-spaarders.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:00
Alleen nog niet duidelijk of er een maximum qua spaartegoed gaat gelden, zoals de huidige €100.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooi zo, hopelijk komt de concurrentie nu een beetje op gang. Marktwerking enzo O-) 8)7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
marcelcee schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:11:
[...]

Alleen nog niet duidelijk of er een maximum qua spaartegoed gaat gelden, zoals de huidige €100.000.
Maakt dat heel veel uit? In ieder geval bij consumenten zal €100k niet snel een probleem zijn. Er zullen er niet zoveel zijn met zo'n hoog spaar tegoed en die wat het hebben zullen het waarschijnlijk splitsen over meerdere banken i.v.m. het DGS. Dan houdt je potentieel alleen de echt rijken over die zulke tegoeden aanhouden bij één bank, maar ook die zullen dat mogelijk niet snel doen door bv te beleggen of wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Sport_Life schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Mooi zo, hopelijk komt de concurrentie nu een beetje op gang. Marktwerking enzo O-) 8)7
Was allang onderweg hoor ;)
4e verhoging binnen van Lloyds, morgen gaat de rente daar naar 0.4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Mensen hier die gebruik maken via Raisin van Banca Progetto? 2,5% voor 1 jaar vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ColeJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:51:
Mensen hier die gebruik maken via Raisin van Banca Progetto? 2,5% voor 1 jaar vast
Nee, maar ik zou op dit moment niet kiezen voor 6 maanden of langer. De rente is redelijk aan het stijgen en vooralsnog lijkt het einde mij niet in zicht.

Let op: dit is geen financieel advies maar puur mijn onderbuikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Drardollan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Nee, maar ik zou op dit moment niet kiezen voor 6 maanden of langer. De rente is redelijk aan het stijgen en vooralsnog lijkt het einde mij niet in zicht.

Let op: dit is geen financieel advies maar puur mijn onderbuikgevoel.
Eens maar wachten kost ook geld (misgelopen rente). Ik denk dat als je kiest voor 1 jaar vast en je wacht een maand, het elkaar wel opheft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 10:05

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb 12m voor 1,5% bij inbank lopen en 24 maanden bij progretto voor 2,3 %
Als deze 6 maanden lopen sluit ik weer twee nieuwe af voor 12 en 24 maanden heb ik met mezelf afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ColeJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Eens maar wachten kost ook geld (misgelopen rente). Ik denk dat als je kiest voor 1 jaar vast en je wacht een maand, het elkaar wel opheft..
Da's waar maar volgens mij waren er renteverhogingen aangekondigd voor oktober. Ik zou daarom zelf wel even wachten.

Ondertussen kun je 0.65% krijgen bij Renault.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 19-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Dat laatste is dus de vraag. Als je nu 2,5% krijgt, maar over een maand 3%, dan ben je beter uit als je je geld nu nog niet vast zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Helemaal eens hoor, ik wacht ook nog even en krijg in de tussentijd 0.4% bij Leaseplan. Ondanks het garantiestelsel ben ik nog een beetje huiverig om het geld in het buitenland te stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Niet vragen naar referrals. Dat is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Via Raisin kun je nu 2.9% krijgen op 5 jaar vast in Frankrijk. Het begint ergens op te lijken.

https://www.raisin.nl/deposito/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Pistachenootje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:30:
Via Raisin kun je nu 2.9% krijgen op 5 jaar vast in Frankrijk. Het begint ergens op te lijken.

Waarom zou je dat doen als je voor iets minder 1 jaar vast hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
ColeJ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:16:
[...]
Ik denk dat het gemeld werd ter informatie, een nieuwe voorlopige top.
Wat betreft je vraag: als je verwacht dat de rente gaat dalen, omdat het toch meer rente oplevert dan bij 1 jaar vast, die twee kan ik bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ColeJ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:16:
[...]
Ik meld het slechts ter informatie. Ik zou op dit moment niets doen i.v.m. stijgende rente.

Overigens kun je op 1 jaar vast met gelijke kredietwaardigheid (AA) 2.05% krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:40:
[...]

Ik meld het slechts ter informatie. Ik zou op dit moment niets doen i.v.m. stijgende rente.

(...)
Eens, alleen ergens kom je op een punt dat je een lange tijd aan het wachten bent op een nog betere deal. Een beetje het verhaal over beleggen: tijd in de markt vs. proberen te timen. Ik moet iets (vind ik zelf), want ook al kun je nu bijv. 0,65% krijgen op een spaarrekening. Je loopt ruim 2% mis t.o.v. het vastzetten. E.e.a. buiten beleggingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
marcelcee schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:08:
[...]

Eens, alleen ergens kom je op een punt dat je een lange tijd aan het wachten bent op een nog betere deal. Een beetje het verhaal over beleggen: tijd in de markt vs. proberen te timen. Ik moet iets (vind ik zelf), want ook al kun je nu bijv. 0,65% krijgen op een spaarrekening. Je loopt ruim 2% mis t.o.v. het vastzetten. E.e.a. buiten beleggingen.
Ja klopt, niet te lang wachten.

Overigens zijn er ook deposito's die je voortijds kan opzeggen waarbij je alleen de rente misloopt. Dit kan eventueel ook interessant zijn. O.a. CKV biedt dit. Volgens mij CreditEurope ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:26
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Ja klopt, niet te lang wachten.

Overigens zijn er ook deposito's die je voortijds kan opzeggen waarbij je alleen de rente misloopt. Dit kan eventueel ook interessant zijn. O.a. CKV biedt dit. Volgens mij CreditEurope ook.
Via Raisin zijn er drie waarbij je gratis voortijdig kan opzeggen: Banca Promos, Privat Banka en, zoals je al zei, CKV.

Op de website van Credit Europe Bank lees ik het onderstaande, dus ik vermoed dat tenzij het management een goede dag heeft, daar die vlieger niet op gaat.
Na de bedenktijd van 14 dagen is een voortijdige beëindiging van een termijndeposito niet meer kosteloos mogelijk, tenzij hiervoor door het management toestemming is verleend aan de rekeninghouder(s). In een aantal uitzonderings gevallen zoals een huwelijk, de aankoop van een woning of werkloosheid kun je u een verzoek tot kosteloze voortijdige beëindiging indienen. Je verzoek zal worden beoordeeld door het management. Daarna ontvang je bericht of je verzoek wordt goedgekeurd of niet
Hoe dan ook, je huidige contract voortijdig beëindigen is pas interessant als het verschil in extra rente bij een nieuw deposito groter is dan de opgebouwde rente. Zonder aan het rekenen te slaan, gok ik dat dat bij dezelfde aanbieder nooit geval zal zijn. Wel als je naar een andere partij gaat, waar je mogelijk dit potentiële voordeel niet opnieuw kunt benutten (aangezien de kans heel groot is dat die geen gratis annulering zal aanbieden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Elandenmelk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Op de website van Credit Europe Bank lees ik het onderstaande, dus ik vermoed dat tenzij het management een goede dag heeft gaat daar die vlieger niet op.
Ja goed punt. Het gekke is dat ik een deposito bij ze heb en dat wel kan opzeggen volgens de website. De vergoeding die ik dan zou moeten betalen komt zeer dicht in de buurt van de rente.
Hoe dan ook, je huidige contract voortijdig beëindigen is pas interessant als het verschil in extra rente bij een nieuw deposito groter is dan de opgebouwde rente. Zonder aan het rekenen te slaan, gok ik dat dat bij dezelfde aanbieder nooit geval zal zijn. Wel als je naar een andere partij gaat, waar je mogelijk dit potentiële voordeel niet opnieuw kunt benutten (aangezien de kans heel groot is dat die geen gratis annulering zal aanbieden).
Precies, of eventueel als je op een andere manier wil beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Ja goed punt. Het gekke is dat ik een deposito bij ze heb en dat wel kan opzeggen volgens de website. De vergoeding die ik dan zou moeten betalen komt zeer dicht in de buurt van de rente.
Waar vindt je deze informatie? Ik heb er zelf ook een deposito, 10 jaar met 0,95% rente, echt net geen 8 jaar nog te gaan. Dus nu open breken begint toch wel interessant te worden nu überhaupt de gewone spaarrente richting de 0,95% gaat, laat staan dan korte depositos al hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Waar vindt je deze informatie? Ik heb er zelf ook een deposito, 10 jaar met 0,95% rente, echt net geen 8 jaar nog te gaan. Dus nu open breken begint toch wel interessant te worden nu überhaupt de gewone spaarrente richting de 0,95% gaat, laat staan dan korte depositos al hoger zijn.
Als ik via web browser inlog, dan op details klik van de deposito en dan 'wijzig instellingen' of zo. Ben benieuwd of jij het ook kan beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Als ik via web browser inlog, dan op details klik van de deposito en dan 'wijzig instellingen' of zo. Ben benieuwd of jij het ook kan beëindigen.
Zoiets dacht ik al. Dat je het proces wel kinda moet starten. Als ik dan dat bedrag zie en ik even tel hoeveel ik grofweg aan rente ontvangen heb dan moet ik iets meer dan 4x zoveel betalen dan de ontvangen rente tot nu toe. En gezien het bedrag dat ik totaal aan rente zal ontvangen over de totale looptijd is de boete maar een paar honderd euro lager.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar zou natuurlijk ook kunnen dat de voorwaarden nogal eens veranderd zijn waardoor jij een andere afhandeling van de beëindiging hebt? Mijn rekening heb ik dan ook pas sinds september 2020, als die van jouw al langer loopt kan dat ook anders zijn. Of dus dat je een hogere rente ontvangt in combinatie met hetzelfde boetebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Meer mensen hier met een deposito bij CreditEurope?

Ik krijg de indruk dat de beëindigingsboete wordt berekend op basis van hoeveel looptijd je nog hebt.

Mijn boete is 2.25% met iets minder dan ~2 1/4 jaar te gaan. Volgens mij is die van @RobertMe zo'n 8% met nog ~8 jaar te gaan. Rente voor ons allebei is rond de 1%.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 21-10-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
dcl! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:22:
Heb al jaren goede ervaringen met Credit Europe Bank. Zolang je maar (desnoods ruim) onder de garantie van 100k blijft, is er niets aan de hand.
Coenen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:20:
Hier ook weinig problemen met Credit Europe, maak er best een tijd gebruik van.
Hebben jullie wellicht een deposito bij Credit Europe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 22:28
Pistachenootje schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

[...]

Hebben jullie wellicht een deposito bij Credit Europe?
Ja regelmatig gehad ook. Heb echter zelf nooit voortijdig beëindigd, partner wel, 10 jaar geleden, voor aankoop huis. Ging probleemloos en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
dcl! schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Ja regelmatig gehad ook. Heb echter zelf nooit voortijdig beëindigd, partner wel, 10 jaar geleden, voor aankoop huis. Ging probleemloos en snel.
Heb je er op dit moment een? Dan zou ik je willen vragen of je kan kijken wat ze bij jou als boete rekenen bij voortijdig beëindigen. Ik heb het idee dat het gebaseerd is op resterende looptijd. Eventueel vermenigvuldigd met de rente.

Wat ze rekenen kun je zien als je kijkt bij de web interface, deposito, instellingen, wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pistachenootje schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:09:
[...]

Heb je er op dit moment een? Dan zou ik je willen vragen of je kan kijken wat ze bij jou als boete rekenen bij voortijdig beëindigen. Ik heb het idee dat het gebaseerd is op resterende looptijd. Eventueel vermenigvuldigd met de rente.

Wat ze rekenen kun je zien als je kijkt bij de web interface, deposito, instellingen, wijzigen.
Dat staat dan toch in de voorwaarden?

Snap trouwens niet waarom je 10j 1% vast hebt gezet, ook niet met de tijdsgeest van 2 jaar terug maarja dat is offtopic :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 14:35

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@Pistachenootje
Ik heb een termijndeposito bij Credit Europe.

Einde looptijd
04.06.2025

Vergoeding voor het voortijdig beëindigen van je termijndeposito
€550,00

Kan je daar wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Dat staat dan toch in de voorwaarden?
Ik kon het in de voorwaarden niet vinden. Heb het nu wel gevonden in het beëindigings formulier. *O*
0.25% van de inleg per resterend kwartaal.
Dat is mooi, dat bevestigt mijn vermoeden. Ik kan wat geld besparen door een paar weken te wachten.
Snap trouwens niet waarom je 10j 1% vast hebt gezet, ook niet met de tijdsgeest van 2 jaar terug maarja dat is offtopic :P.
Dat was ik niet. Zou ik persoonlijk ook niet doen. Dit lijkt me trouwens niet off topic.

@Coenen thanks. Ik verwacht dat het bij jou ook 0.25% per resterend kwartaal is.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 23-10-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Pistachenootje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:30:

Inmiddels is de 5 jaar vast verhoogd naar 3%.
4 jaar vast, ook bij Younited Frankrijk 2.9%.

En de referral actie loopt nog steeds natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 23-10-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
En daar is de volgende grootbank ( ING). Zei het iets kariger. https://www.nu.nl/economi...arrente-per-december.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 19:35

M-ThijZ

Riding on Rails

Over het aanmeldproces bij Raisin ben ik nog niet te spreken. Voor legitimatie moet je een beetje ongemakkelijk met je paspoort voor de webcam zitten, maar het resultaat daarvan komt niet gelijk door. Dus gebeld, met de klantenservice, maar denk maar niet dat je iemand te pakken krijgt. Voicemail ingesproken met terugbelverzoek, niet teruggebeld.

Dus nog eens de video-identificatie gedaan met hetzelfde resultaat en pas de volgende dag was deze stap voltooid.

Bij het uploaden van een bewijs van adres was de eerste keer de datum niet zichtbaar (mijn fout), hier kreeg ik bericht van. Gelijk nieuw document geüpload en bericht teruggestuurd met een vraag over de referral actie. Geen antwoord op gekregen. Pas na drie dagen was deze stap voltooid.

Ondertussen nog twee keer telefonisch contact gezocht, maar na 10 minuten krijg je nog niemand te spreken. Nog eens een berichtje via de website gestuurd, ook geen reactie.

Inmiddels heb ik wel een IBAN en een bedrag gestort en nu staat er “Om uw spaarproduct te openen, benodigt de bank een of meer aanvullende documenten. Upload een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van een adresbewijs binnen uw Raisin Online Banking omgeving”.

In principe hebben ze die net van mij ontvangen voor het openen van het Raisin-account, maar nu moet ik hetzelfde document nog eens aanleveren voor de spaarrekening blijkbaar...

Terwijl ik dit typ en het document probeer te uploaden krijg ik een wit scherm en nu kan ik ook niet meer inloggen: ‘Loginfout; Uw logingegevens zijn ongeldig’. Dit wekt niet al te veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 00:53

Licko

ZVDK

Bij mij duurde het ook een paar dagen voordat de adresgegevens goed gekeurd waren. Dit gebeurde nadat de video verificatie al wel goed was gekeurd.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Laatst online: 26-03 07:17
Bij mij ging dat ook niet al te soepel en de klantenservice is vrij waardeloos. Maar: als het eenmaal loopt dan lijkt het wel goed te gaan. Inmiddels heb ik een deposito en spaarrekening lopen via Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 15:34
Het duurt inderdaad even. Maar dan werkt het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Inmiddels kan ik weer inloggen bij Raisin en verwacht ik dat de spaarrekening binnenkort wel beschikbaar zal zijn. Wat ik me nog afvroeg over de ‘verwijs een vriend’ actie en nog geen antwoord op het gekregen van de klantenservice is het volgende:
Het betreffende eerste spaarproduct heeft een minimale (start)inleg van € 5.000 en loopt voor minstens 6 maanden, d.w.z.: in geval van een deposito is de looptijd minimaal 6 maanden; in geval van een spaarrekening blijft de rekening minimaal 6 maanden open en het saldo blijft gedurende deze eerste 6 maanden te allen tijde minstens gelijk aan de startinleg.
Ik wil eerst het platform leren kennen voordat ik een rekening van >= € 5000 open. Dus ik heb als eerste een spaarrekening met een bedrag van € 100 aangevraagd via Raisin. Betekent dat gelijk uitsluiting van de referral actie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THWIT
  • Laatst online: 07-06 15:21
M-ThijZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:36:
Over het aanmeldproces bij Raisin ben ik nog niet te spreken. Voor legitimatie moet je een beetje ongemakkelijk met je paspoort voor de webcam zitten, maar het resultaat daarvan komt niet gelijk door. Dus gebeld, met de klantenservice, maar denk maar niet dat je iemand te pakken krijgt. Voicemail ingesproken met terugbelverzoek, niet teruggebeld.

Dus nog eens de video-identificatie gedaan met hetzelfde resultaat en pas de volgende dag was deze stap voltooid.

Bij het uploaden van een bewijs van adres was de eerste keer de datum niet zichtbaar (mijn fout), hier kreeg ik bericht van. Gelijk nieuw document geüpload en bericht teruggestuurd met een vraag over de referral actie. Geen antwoord op gekregen. Pas na drie dagen was deze stap voltooid.

Ondertussen nog twee keer telefonisch contact gezocht, maar na 10 minuten krijg je nog niemand te spreken. Nog eens een berichtje via de website gestuurd, ook geen reactie.

Inmiddels heb ik wel een IBAN en een bedrag gestort en nu staat er “Om uw spaarproduct te openen, benodigt de bank een of meer aanvullende documenten. Upload een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van een adresbewijs binnen uw Raisin Online Banking omgeving”.

In principe hebben ze die net van mij ontvangen voor het openen van het Raisin-account, maar nu moet ik hetzelfde document nog eens aanleveren voor de spaarrekening blijkbaar...

Terwijl ik dit typ en het document probeer te uploaden krijg ik een wit scherm en nu kan ik ook niet meer inloggen: ‘Loginfout; Uw logingegevens zijn ongeldig’. Dit wekt niet al te veel vertrouwen.
Ik herken dat het allemaal een paar dagen kan duren, maar ik had verder niks te klagen over het aanmeldproces. Raisin geeft in het begin gewoon aan dat de verwerking soms een paar dagen op zich kan laten wachten. Het heeft dan dus ook niet echt zin om ze meteen te bellen of de identificatie nog eens te doen. Geduldig wachten en alles kwam helemaal goed. Voor de rente maakt het allemaal ook weinig uit of de rekening nou een dag eerder of later opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
M-ThijZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:19:
Inmiddels kan ik weer inloggen bij Raisin en verwacht ik dat de spaarrekening binnenkort wel beschikbaar zal zijn. Wat ik me nog afvroeg over de ‘verwijs een vriend’ actie en nog geen antwoord op het gekregen van de klantenservice is het volgende:

[...]

Ik wil eerst het platform leren kennen voordat ik een rekening van >= € 5000 open. Dus ik heb als eerste een spaarrekening met een bedrag van € 100 aangevraagd via Raisin. Betekent dat gelijk uitsluiting van de referral actie?
Klopt dat krijg je geen bonus.
Ben je via een referral binnen gekomen ?

[ Voor 3% gewijzigd door bgrr op 24-10-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THWIT
  • Laatst online: 07-06 15:21
M-ThijZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:19:

Ja dat denk ik wel. Ook degene die jou doorverwezen heeft kan dan waarschijnlijk fluiten naar de bonus. Je kan natuurlijk ook een rekening van 5000 euro openen, waar je dan daarna een klein bedrag bijstort, zodat je dan een klein bedrag hebt waarmee je ook een keer alvast wat kan laten terugstorten etc. om het een en ander uit te proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door THWIT op 24-10-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:26
Pistachenootje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 06:59:
[...]

Ik kon het in de voorwaarden niet vinden. Heb het nu wel gevonden in het beëindigings formulier. *O*

[...]

Dat is mooi, dat bevestigt mijn vermoeden. Ik kan wat geld besparen door een paar weken te wachten.

[...]

Dat was ik niet. Zou ik persoonlijk ook niet doen. Dit lijkt me trouwens niet off topic.

@Coenen thanks. Ik verwacht dat het bij jou ook 0.25% per resterend kwartaal is.
0,25% per resterend kwartaal is wel heel fors. Geen maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Elandenmelk schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

Zie mijn eerdere post. Staat als ik mij niet vergis in dat nu open breken 3k duurder is dan wat ik tot nu toe ontvangen heb aan rente. Dus zeker niet goedkoop zeg maar.

Overigens terugkomende op eerdere posts met "10 jaar vast zetten was ook 2 jaar terug dom". Plan was / is nog steeds om ruim voor die tijd de boel al open gebroken te hebben voor een hypotheek. (Wat kostenloos kan). Achteraf met deze rentestijgingen nog steeds niet heel slim. Maarja, doe ik nu niks meer aan behalve eens een keer een huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

bgrr schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Klopt dat krijg je geen bonus.
Ben je via een referral binnen gekomen ?
Nee, gewoon zelf uit interesse een account aangemaakt. Als het bevalt wil ik het vrienden wel aanbevelen.
THWIT schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Ja dat denk ik wel. Ook degene die jou doorverwezen heeft kan dan waarschijnlijk fluiten naar de bonus. Je kan natuurlijk ook een rekening van 5000 euro openen, waar je dan daarna een klein bedrag bijstort, zodat je dan een klein bedrag hebt waarmee je ook een keer alvast wat kan laten terugstorten etc. om het een en ander uit te proberen.
Vinden jullie dat niet enigszins riskant? Gelijk € 5000 overboeken zonder de online-omgeving gezien en uitgeprobeerd te hebben? Wil er zelf wel graag eerst een goed gevoel (subjectief natuurlijk) bij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Elandenmelk schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:20:
[...]
Wordt niet genoemd. In mijn geval is het redelijk interessant. Ik moet over een paar weken 2% betalen terwijl je via Raisin al 3% op 5 jaar vast kan krijgen. Ik denk dat ik het ga afkopen (niet om die 3% te pakken, heb andere plannen).

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 24-10-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
M-ThijZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Vinden jullie dat niet enigszins riskant? Gelijk € 5000 overboeken zonder de online-omgeving gezien en uitgeprobeerd te hebben? Wil er zelf wel graag eerst een goed gevoel (subjectief natuurlijk) bij krijgen.
Ik vond het niet riskant. Het is je eigen IBAN nummer en ze hebben depositogarantiestelsel t/m 100k.

PS. ik zou trouwens denken dat je prima eerst 100 euro over kan maken, zelfs al had je een referral gebruikt. De 5k gaat volgens mij om de storting van je Raisin rekening naar het spaarproduct. Maar goed, jij zelf komt niet in aanmerking voor de bonus nu want je hebt geen referral gebruikt. Dus dan kan het sowieso (eerst klein bedrag overmaken).

[ Voor 28% gewijzigd door Pistachenootje op 24-10-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:15
[...]

Nee, gewoon zelf uit interesse een account aangemaakt. Als het bevalt wil ik het vrienden wel aanbevelen.

[...]

Nee hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 01:56
Ik had eerst naar ervaringen met Raisin gezocht en zoveel mogelijk informatie over ze opgezocht.
Zo is er bijvoorbeeld een artikeltje van de consumentenbond, maar er zijn het afgelopen jaar meerdere berichten over geplaatst met ervaringen of analyses over Raisin. En je kan gewoon hun Nederlandse bankvergunning checken enzo.
Dat gaf mij wel voldoende vertrouwen.
Ze waren trouwens behoorlijk snel met het uitkeren van de 50,- aanbrengbonus, je hoeft daar geen half jaar op te wachten. _/-\o_

Edit: ik kreeg laatst een vraag van een mede-Tweaker of hij nog een uitnodiging van me kon krijgen nadat hij al een rekening had geopend. Helaas gaat dat natuurlijk niet werken voor die 50,- maar het was te proberen. Beter allemaal Raisin met uitnodiging openen natuurlijk, zonde om die 50,- voor zowel de uitnodiger als de uitgenodigde te laten liggen! O+

[ Voor 18% gewijzigd door Exar op 24-10-2022 18:54 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Pistachenootje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:41:
[...]
Maar goed, jij zelf komt niet in aanmerking voor de bonus nu want je hebt geen referral gebruikt. Dus dan kan het sowieso (eerst klein bedrag overmaken).
Oh, nu pas valt het kwartje m.b.t. de voorwaarden: “Alleen bestaande klanten met geopende Raisin-rekening en uitgenodigde klanten die succesvol hun eerste spaarproduct openen”.

Ik ben een bestaande klant met een Raisin-rekening (want IBAN) en zodra iemand via mij een rekening opent en een deposito of spaarrekening van minimaal € 5000 opent, dan krijgen we beide € 50. De hoogte van een geopende spaarrekening / deposito door mij maakt niet uit, want ik ben zelf niet via een referral gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
M-ThijZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Oh, nu pas valt het kwartje m.b.t. de voorwaarden: “Alleen bestaande klanten met geopende Raisin-rekening en uitgenodigde klanten die succesvol hun eerste spaarproduct openen”.

Ik ben een bestaande klant met een Raisin-rekening (want IBAN) en zodra iemand via mij een rekening opent en een deposito of spaarrekening van minimaal € 5000 opent, dan krijgen we beide € 50. De hoogte van een geopende spaarrekening / deposito door mij maakt niet uit, want ik ben zelf niet via een referral gekomen.
Pcies dus je kunt probleemloos met een kleiner bedrag beginnen als je dat liever doet want de welkomstbonus voldoe je niet aan.

Wel even opletten want er zitten deposito's tussen met minimaal inleg bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
bgrr schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Pcies dus je kunt probleemloos met een kleiner bedrag beginnen als je dat liever doet want de welkomstbonus voldoe je niet aan.

Wel even opletten want er zitten deposito's tussen met minimaal inleg bedrag.
Hier ook met een kleiner bedrag begonnen om e.e.a. uit te proberen en daarna ook een referral uitgestuurd. Dat werkte prima. Na 2-3 weken was de 50 euro bij beide al binnen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:11
Wij sparen al enkele jaren maandelijks voor de kids, we ontvangen daar zo goed als geen rente over. Het gespaarde bedrag wil ik nu weg zetten als deposito bij Raisin.

Het geld verwachten we de komende jaren niet nodig te hebben (kids zijn nog jong), maar om dan direct voor een langere tijd vast te zetten (met de stijgende rentes) is niet zo slim denk ik.

1 jaar bij Coop (Estland AA-) geeft 2,30%
1 jaar bij Klarna (Zweden AAA) geeft 2,18%

Hebben jullie al eens onderzoek gedaan naar deze 2 banken?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21

Zenix

BOE!

c-nan schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:33:
Wij sparen al enkele jaren maandelijks voor de kids, we ontvangen daar zo goed als geen rente over. Het gespaarde bedrag wil ik nu weg zetten als deposito bij Raisin.

Het geld verwachten we de komende jaren niet nodig te hebben (kids zijn nog jong), maar om dan direct voor een langere tijd vast te zetten (met de stijgende rentes) is niet zo slim denk ik.

1 jaar bij Coop (Estland AA-) geeft 2,30%
1 jaar bij Klarna (Zweden AAA) geeft 2,18%

Hebben jullie al eens onderzoek gedaan naar deze 2 banken?
Ik zou niet snel voor Klarna kiezen, omdat het garantiestelsel in kronen is, je krijgt dus geen euro's terug.
Pagina: 1 ... 44 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling