Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.815 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:07
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:00:
Zo'n Poolse bank is dus niet echt anders dan dat icesave onder een garantiestelsel viel. Je bent je geld niet kwijt, maar het geeft wel een hoop gedoe
De mensen die geld hadden staan bij Icesave kregen het inderdaad terug. Wat er gebeurt als er een Poolse of Italiaanse bank omvalt in de toekomst weten we niet.

Ik vermoed zelf dat het in de meeste gevallen wel goed zal komen maar er kunnen ook scenario's optreden waarin het minder goed kan aflopen.

Voor mij is dit een voorbeeld van 'there's no free lunch'. Je krijgt iets meer rente omdat er ook iets meer risico tegenover staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 04-07-2021 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
JohanNL schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:54:
Waar ik mij echter toch meer zorgen om zou maken is hyperinflatie, want kun je straks nog met 1 2 euro je brood kopen? Kan snel gaan en daar zou ik dan mij ook gezien de marktomstandigheden veel meer zorgen over maken dan of je wel of niet bij een Poolse bank je geld moet stallen.
Inderdaad die gaat er keihard komen en is al hard onderweg, te zien bij oa de sterk geinflateerde woningprijzen en negatieve spaarrentes.

[ Voor 27% gewijzigd door CyberMania op 04-07-2021 08:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JohanNL schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:54:

Er heeft namelijk niemand baat bij dat er een bank omvalt en mocht het dreigen te gebeuren, dan springen overheden en waarschijnlijk zelfs ook andere private banken te hulp.
Daar kijk je er net verkeerd naar. De vraag is niet of iemand belang heeft bij het omvallen van die bank, de vraag is of er genoeg belang is bij het redden van die bank.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Renault Bank is nu actief in Nederland (via Raisin) met 0,35% rente vrij opneembaar en Frans depositogarantiestelsel.

https://www.raisin.nl/banken/renault-bank/

https://www.homefinance.n...ieuwe-hoogste-spaarrente/

[ Voor 9% gewijzigd door Bigf00t op 08-07-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le0001
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-09 21:19
Ik dacht bij het aangaan van de klantrelatie met Raisin al aardig open te zijn geweest maar er worden weer behoorlijk onbescheiden aanvullende vragen gesteld wanneer je zo´n Renault spaarrekening wil openen:

- Totale waarde van uw persoonlijke bezittingen
- Voornaamste herkomst van uw persoonlijke bezittingen
- Wat is uw netto maandinkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:26
le0001 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:02:
Ik dacht bij het aangaan van de klantrelatie met Raisin al aardig open te zijn geweest maar er worden weer behoorlijk onbescheiden aanvullende vragen gesteld wanneer je zo´n Renault spaarrekening wil openen:

- Totale waarde van uw persoonlijke bezittingen
- Voornaamste herkomst van uw persoonlijke bezittingen
- Wat is uw netto maandinkomen
Is verplicht door de Wwft

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:19
JohanNL schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:34:
[...]

Is verplicht door de Wwft
Bij Leaseplanbank ben ik deze vragen niet tegengekomen toen ik vorige maand een spaarrekening opende, die moeten ook aan de Wwft voldoen. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel vreemde vragen voor een spaarrekening die enkel van/naar een vastgestelde betaalrekening heen en weer kan boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:30
Bigf00t schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:25:
Renault Bank is nu actief in Nederland (via Raisin) met 0,35% rente vrij opneembaar en Frans depositogarantiestelsel.

https://www.homefinance.n...ieuwe-hoogste-spaarrente/
Ik zou als je dit overweegt ook even dit lezen: https://www.automobielman...renault-junk/?gdpr=accept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 14:51
Dat de autobouwer geen toekomst heeft staat los van of deze bank toekomst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sempy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:44:
[...]

Bij Leaseplanbank ben ik deze vragen niet tegengekomen toen ik vorige maand een spaarrekening opende, die moeten ook aan de Wwft voldoen. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel vreemde vragen voor een spaarrekening die enkel van/naar een vastgestelde betaalrekening heen en weer kan boeken.
Geen idee waarom zij het dan niet doen.
Mogelijk voeren zij een andere procedure uit, zijn zij bereid het risico te nemen, vinden ze het niet nodig of zijn er nog mee bezig. Etc.
Je moet er ook niet van schrikken dat je deze vragenlijst ( of soortgelijks ) alsnog kunt krijgen net voor de jaarwisseling of je rekening gaat op slot in het nieuwe jaar totdat je hem wel invult.
Maar dit blijft allemaal gissen, als je het wilt weten kun je het beste natuurlijk even contact opnemen met Leaseplanbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:00
RCI Banque heeft een Moody’s rating van Baa1/Baa2.

Jij hebt het over Renault als automaker. Hoewel het indirect mogelijk wel met elkaar te maken heeft, want RCI Banque is eigendom van Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zelf spaar en investeer ik inmiddels op andere manieren, maar er is weinig reden om je zorgen te maken als je vermogen tot €100.000,- per bank in Frankrijk staat.

De Standard & Poor's credit rating (S&P) voor Frankrijk is AA, wat overeenkomt met stabiel.

Bedragen tot €100.000,- per bank vallen onder het FGDR (Fonds de Garantie des Dépôts et de Résolution) dus binnen 7 werkdagen heb je je centen terug, mocht een bank in het ergste geval ooit omvallen.

Voor meer info zie eventueel ook deze Nederlandstalige PDF van het FGDR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sempy schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:44:
Ik heb naast spaarrekeningen ook een paar crowdfundingrekeningen en heb vziw ondertussen bij allemaal ook zo'n riedeltje vragen moeten invullen (ze hebben dat de afgelopen tijd allemaal geïntroduceerd) of zelfs opnieuw moeten invullen (blijkbaar doen ze het periodiek opnieuw of hadden ze de vragen aangepast). Dat is (of vinden ze) blijkbaar nodig vanuit het "know your customer"-principe.

Naast wat @JohanNL al aangeeft zou het ook kunnen dat het bij Leaseplanbank niet hoefde omdat je die met een Nederlandse bankrekening opende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1superheld
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 23:08
Zou het niet kunnen dat dit nog toegevoegd moet worden op het rekening openen scherm? Lijkt me gek dat als het verplicht is voor de wet dat ze dit niet doen.

Zijn volgens mij wel vaker regeltjes die vandaag ingaan en dan hebben ze nog tot het eind van het jaar om het te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@acm heb je een linkje naar waar je de crowfundingrekeningen hebt? Ik wil eens kijken of het wat voor mij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Coenen schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:59:
@acm heb je een linkje naar waar je de crowfundingrekeningen hebt? Ik wil eens kijken of het wat voor mij is.
Zie deze reactie :)

ACM in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gezien de spaarrente op LeasePlan Bank inmiddels een tranentrekkende 0,05% was. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en aangemeld bij Raisin. Ben nog niet door de ballottage heen, maar ben vooral benieuwd hoe praktisch het overschrijven is. App ziet er wel goed uit, beter dan bij LPB.

Ook maar even de vraag gesteld hoe ik een tweede account kan koppelen van mijn vrouw.

Heb al een Franse auto, dan nu ook maar een Franse spaarrekening.
Ga denk ik maar eens wijn nuttigen bij de lunch.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2021 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:57:
Gezien de spaarrente op LeasePlan Bank inmiddels een tranentrekkende 0,05% was. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en aangemeld bij Raisin. Ben nog niet door de ballottage heen, maar ben vooral benieuwd hoe praktisch het overschrijven is. App ziet er wel goed uit, beter dan bij LPB.

Ook maar even de vraag gesteld hoe ik een tweede account kan koppelen van mijn vrouw.
Dat laatste zou voor mij juist één van de eerste zaken zijn die ik zou willen weten. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat we voor 'ons' geld geen rekening op beide namen konden krijgen (bv ook met beleggen bij degiro). Dat is na een paar van zulke geintjes een no go geworden waar we vooraf informatie over willen. Is dat niet mogelijk of is die informatie niet makkelijk te vinden, dan gaat het geld daar niet naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Dat laatste zou voor mij juist één van de eerste zaken zijn die ik zou willen weten. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat we voor 'ons' geld geen rekening op beide namen konden krijgen (bv ook met beleggen bij degiro). Dat is na een paar van zulke geintjes een no go geworden waar we vooraf informatie over willen. Is dat niet mogelijk of is die informatie niet makkelijk te vinden, dan gaat het geld daar niet naartoe.
Er staat wel iets over op de site, maar is denk ik afhankelijk van het spaarproduct.

Overigens wel een nadeel gevonden. Je gebruikt een Duits IBAN nummer. Dus geen naam/nummercheck en een dag wachten beide kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Rubbergrover1 bij deze:
Helaas is het niet mogelijk een en/of rekening te openen. Dit kan enkel op naam van 1 persoon.

Indien de klant komt te overlijden kunnen nabestaanden contact met ons opnemen.

Wij zullen de nabestaanden dan de benodigde documenten vragen naar ons op te sturen, de deposito's en/of spaarrekeningen annuleren en het geld wordt vervolgens teruggestort op de tegenrekening.

Wij hebben hier namelijk een speciale procedure voor.

Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet contact met ons op te nemen.
kon weleens een deal-breaker worden.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:50:
@Rubbergrover1 bij deze:

[...]
kon weleens een deal-breaker worden.
Dank voor het delen van deze informatie! Die gaan bij mij dus van het lijstje met kandidaten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:34:
[...]

Dank voor het delen van deze informatie! Die gaan bij mij dus van het lijstje met kandidaten af.
Tsjah op zich kan mijn vrouw gewoon inloggen en het geld overmaken.

Maar in combinatie met twee dagen doorlooptijd wordt het wel vervelend.

Het is dan wel 7x meer rente dan bij LeasePlan, maar het blijft nog steeds maar 0,35% :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
En is Lloydsbank een idee? 0,3% rente. Opdrachten die je ‘s ochtends doorgeeft staat op een werkdag dezelfde middag op je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tdem schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:21:
En is Lloydsbank een idee? 0,3% rente. Opdrachten die je ‘s ochtends doorgeeft staat op een werkdag dezelfde middag op je rekening.
"U kunt geen gezamenlijke Internet Spaarrekening openen. "
Valt dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tdem schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:21:
Zou een idee kunnen zijn. Vind het wel prettig dat ik geen grote sommen geld kwijt ben voor een tijdje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Geen idee of ik hier in het goede topic ben. Mocht het niet zo zijn, voel je vrij deze te verplaatsen naar de goede.

Sinds kort heb ik mijn huis verkocht waardoor ik tijdelijk een smak geld heb die ik opzij moet zetten totdat we een ander huis op het oog hebben (gaan samenwonen en hebben beide een koopwoning, eentje is er nu verkocht, de tweede gaat pas in de verkoop wanneer we wat gevonden hebben).

Ik wil het bedrag graag onderverdelen op 2 spaarrekeningen, en niet op mijn spaarrekening welke ik bij mijn betaalrekening heb.
Inmiddels heb ik een rekening bij Nationale Nederlanden geopend, maar ik zoek een tweede welke géén betaalrekening erbij heeft.
Centraal Beheer heeft ook spaarrekeningen, is dat een optie? Of is er een andere betere optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
FabianGTI schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:54:
Geen idee of ik hier in het goede topic ben. Mocht het niet zo zijn, voel je vrij deze te verplaatsen naar de goede.

Sinds kort heb ik mijn huis verkocht waardoor ik tijdelijk een smak geld heb die ik opzij moet zetten totdat we een ander huis op het oog hebben (gaan samenwonen en hebben beide een koopwoning, eentje is er nu verkocht, de tweede gaat pas in de verkoop wanneer we wat gevonden hebben).

Ik wil het bedrag graag onderverdelen op 2 spaarrekeningen, en niet op mijn spaarrekening welke ik bij mijn betaalrekening heb.
Inmiddels heb ik een rekening bij Nationale Nederlanden geopend, maar ik zoek een tweede welke géén betaalrekening erbij heeft.
Centraal Beheer heeft ook spaarrekeningen, is dat een optie? Of is er een andere betere optie?
NIBC Direct, LeasePlan Bank, ... Of je kijkt naar buitenlandse banken zoals dat Renault ding (Franse deposito garantiestelsel) of Lloyds (Duitse deposito garantiestelstel).

Of gezien je nog niet aan het kopen bent: stop het in een deposito en zet het voor een tijd vast, onder voorwaarde dat je het bij het kopen van een huis wel mag opnemen / deposito open breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor de liefhebbers; Raisin heeft wel een referral programma. Beide 50 euro bij het afsluiten van een deposito van minimaal een half jaar van minimaal 5000 euro.
Hoogste rente 0,47 voor een halfjaar en 0,67 voor een jaar.

Gauw verdiend, dus toch m'n vrouw maar even laten doen. Moeten dan alleen de identificatie nog eens doen.

Brengt het rendement toch naar 2,3% :)

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 21-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:24:
Voor de liefhebbers; Raisin heeft wel een referral programma. Beide 50 euro bij het afsluiten van een deposito van minimaal een half jaar van minimaal 5000 euro.

Gauw verdiend, dus toch m'n vrouw maar even laten doen. Moeten dan alleen de identificatie nog eens doen.

Als je dat tussen beide partners kunt doen, dan is dat toch weer een onverwacht voordeel van geen en/of rekening aanbieden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:00
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:24:

Ik zou ook nog even proberen om de welkomstbonus te cashen. Zie de landing page van Raisin. Je moet hiervoor een e-mail sturen, dus denk dat het wel goed komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:13
oohh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:28:
[...]

Ik zou ook nog even proberen om de welkomstbonus te cashen. Zie de landing page van Raisin. Je moet hiervoor een e-mail sturen, dus denk dat het wel goed komt ;)
Dank voor de tip! Had nog niet in de gaten dat je zelf een e-mail hiervoor moet sturen:
Hoe claim ik de welkomstbonus?

Om de bonus te claimen, stuur je binnen 6 maanden na de opening van je eerste spaarproduct een e-mail naar klantenservice@raisin.nl met het onderwerp “welkomstbonus”.
https://www.raisin.nl/welkomstbonus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
RobertMe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:00:
[...]

NIBC Direct, LeasePlan Bank, ... Of je kijkt naar buitenlandse banken zoals dat Renault ding (Franse deposito garantiestelsel) of Lloyds (Duitse deposito garantiestelstel).

Of gezien je nog niet aan het kopen bent: stop het in een deposito en zet het voor een tijd vast, onder voorwaarde dat je het bij het kopen van een huis wel mag opnemen / deposito open breken.
Thnx, ik denk dat ik de tweede maar ga aanvragen bij Leaseplan bank.
Deposito ga ik niet doen, want we zijn wel actief aan het rondkijken, al hebben we er natuurlijk niet veel haast mee omdat we nog een huis hebben.

Bedoeling is dan om op beide rekening zo'n 90k te zetten (heb ik nog wat speling), en het restje dan maar op de bestaande spaarrekening te storten bij de rest van het spaargeld.

Toch een nieuwe wereld voor me. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

oohh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:28:
[...]

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Die referral bonus is nog wel een linke.

Is gelinkt aan Depositos, en sommige daarvan hebben een bronbelasting. Wat een hoop gekloot oplevert voor een paar tientjes.

Overigens; mbt de doorlooptijd; van ING naar Raisin duurt ongeveer 24 uur.
Van Raisin naar het Spaarproduct is ook niet zomaar geregeld zie ik nu. Dus reken op 2 dagen doorlooptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:57
Nationale Nederlanden past de negative rente vanaf €100.000 aan per 1 september:

€ 0,- tot € 100.000,- 0,01%
€ 100.000,- tot € 250.000,- -0,50 was -0,25%
€ 250.000,- of meer -0,50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DarkSEDA schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:04:
Nationale Nederlanden past de negative rente vanaf €100.000 aan per 1 september:

Waarom nog onderscheid maken bij 100k - 250k of 250k+, beide rentes zijn gelijk

net even op de site gekeken. Waarschijnlijk omdat ze al drie smaken hadden, waarom niet gewoon eronder een nieuw lijstje vanaf 1 september met 2 opties.

[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 24-08-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Viper® schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

net even op de site gekeken. Waarschijnlijk omdat ze al drie smaken hadden, waarom niet gewoon eronder een nieuw lijstje vanaf 1 september met 2 opties.
Geinig genoeg hadden ze juist nog maar iets van sinds een jaar geleden deze drie smaken geïntroduceerd.
Denk dat ze in eerste instantie de middelgrote spaarders ( enigszins ) wouden ontzien, maar dat de negatieve rente tarieven nu alsnog algeheel omhoog moesten gaan.
Een verlaging van de rente voor 250k+ was denk ik ook in de maak, echter zit die al op -0,5% en als je die nog lager zou zetten, dan waren ze de eerste Nederlandse bank die een nog lagere spaarrente zou hanteren als die -0,5%.
Denk dat ze die primeur niet in hun zak wouden steken, maak je je niet populair mee en wellicht worden die slapende spaarders dan ook wel wakker.
Want ja, dat je wellicht je hele vermogen bij je huisbank deponeert snap ik nog enigszins, maar wie gaat dat nu nog doen bij een spaarbank van een verzekering met -0,5% creditrente? Geef je geld dan maar gelijk aan mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
Viper® schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:28:
[...]

Mogelijk gaan ze bij de volgende ronde naar - 0,75%

Als ze maar niet alles samenvoegen naar - 0,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:42
Mijn Aegon-spaarrekening vervalt. Als vervanger wil ik een spaarrekening openen bij Nationale Nederlanden, maar mijn hypotheek loopt daar ook.

Zou dat nadelig kunnen zijn? Dat NN een deel van je spaartegoed voor jou aflost op je hypotheek, omdat [insert reden]? Ik verwacht dat het echt twee gescheiden stromen zijn en dat zoiets nooit zou kunnen, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sleepoog schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:44:
Mijn Aegon-spaarrekening vervalt. Als vervanger wil ik een spaarrekening openen bij Nationale Nederlanden, maar mijn hypotheek loopt daar ook.

Zou dat nadelig kunnen zijn? Dat NN een deel van je spaartegoed voor jou aflost op je hypotheek, omdat [insert reden]? Ik verwacht dat het echt twee gescheiden stromen zijn en dat zoiets nooit zou kunnen, maar toch...
Bekijk de voorwaarden van je hypotheek, dat zouden ze inderdaad wel kunnen doen als ze je in gebreke stellen van het betalen van je hypotheek, of algemeen van mening zijn dat jij hun iets schuldig bent.
Maar ook zonder akkoord via voorwaarden, schuldeisers kunnen in principe verschillende posten met elkaar verrekenen.
Maar hé, je bent toch gewoon van plan je hypotheek netjes af te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik zie het eerder als een voordeel, dat áls de bank failliet zou gaan, je de schuld en spaargeld met elkaar kunt verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kan bevestigen dat Raisin de welkomst bonus ook uitbetaalt aan iemand op hetzelfde adres. Toch 100e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 07:26:
Ik zie het eerder als een voordeel, dat áls de bank failliet zou gaan, je de schuld en spaargeld met elkaar kunt verrekenen.
Bij een failliete bank is de procedure van DNB dat alle schulden en tegoeden tegen elkaat worden weggestreept om de afhandeling te vereenvoudigen. Nu is dat op de korte termijn niet heel waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk.

Het probleem daarvan kan zijn dat je dat geld op andere tijdstippen nodig hebt. Bijv. je hebt gespaard voor vervanging auto die snel nodig is, maar hypotheek loopt nog 15 jaar. Bank failliet. Dan is je hypotheek wel lager maar moet je voor die auto weer lenen.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Het gaat me niet zozeer over het betalen van de hypotheek (@JohanNL). Dat zit wel goed gelukkig :-)

Maar stel dat de WOZ zodanig daalt dat de LTV >100% komt (of boven 70% of boven x%). Dat betekent niet dat ik mijn hypotheek niet kan betalen, want dat blijf ik gewoon kunnen doen. Voor de bank is een hoge LTV van een klant een risico. Voor mij niet (althans nauwelijks, zolang ik niet verkoop en inkomen heb).

Waar het mij om gaat (zoals in het voorbeeld van @bat266) is: kan NN, bij een LTV >x% vanwege een daling van y% van de WOZ-waarde, een deel van mijn spaargeld gebruiken om af te lossen op de hypotheek om onder een bepaald risiconiveau te komen? Zonder dat ik daar toestemming voor geef.

Ik vermoed dat die kans bijzonder klein is (zeker omdat mijn LTV <70% is op basis van WOZ, niet eens op basis van huidige marktwaarde), maar als die kans er is, dan houd ik lekker alles gescheiden (en ga ik dit topic verder doorlezen op zoek naar gratis internetspaarrekeningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sleepoog schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:01:
Waar het mij om gaat (zoals in het voorbeeld van @bat266) is: kan NN, bij een LTV >x% vanwege een daling van y% van de WOZ-waarde, een deel van mijn spaargeld gebruiken om af te lossen op de hypotheek om onder een bepaald risiconiveau te komen? Zonder dat ik daar toestemming voor geef.
Dat zul je in de voorwaarden van je hypotheek moeten nakijken. Ik denk het niet, maar sluit niet uit dat sommige geldverstrekkers dit opnemen. En als ze het opnemen, dan kunnen er ook situaties zijn waarin ze dit ook werkelijk zullen gaan doen. Maar dit zullen ze niet 'zomaar' gaan doen, juist ook omdat spaargeld korte termijn geld is en een hypotheek een langetermijn lening is, weten ze ook dat het voor jou als klant appels en peren zijn die je niet zomaar tegen elkaar kunt wegstrepen. Voordat ze dat doen moet er dus wel iets heel uitzonderlijks gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sleepoog schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:01:
Het gaat me niet zozeer over het betalen van de hypotheek (@JohanNL). Dat zit wel goed gelukkig :-)

Maar stel dat de WOZ zodanig daalt dat de LTV >100% komt (of boven 70% of boven x%). Dat betekent niet dat ik mijn hypotheek niet kan betalen, want dat blijf ik gewoon kunnen doen. Voor de bank is een hoge LTV van een klant een risico. Voor mij niet (althans nauwelijks, zolang ik niet verkoop en inkomen heb).

Ik vermoed dat die kans bijzonder klein is (zeker omdat mijn LTV <70% is op basis van WOZ, niet eens op basis van huidige marktwaarde), maar als die kans er is, dan houd ik lekker alles gescheiden (en ga ik dit topic verder doorlezen op zoek naar gratis internetspaarrekeningen)
Bij een effectenkrediet op een beleggingsrekening doen ze dit in de regel, maar bij een hypotheek? Hiervoor moet je inderdaad toch echt de voorwaarden doornemen van de hypotheek die je hebt afgesloten.
Heb er in iedergeval nog nooit van gehoord, maar je huis staat uiteraard wel onder water.
Wat je ook vaak ziet is dat banken bij een hypotheek de WOZ waarde van de aanvraagdatum blijven gebruiken en er dan niet meer naar om kijken, behalve als jij ze er op attendeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
JohanNL schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:23:
[...]
Hiervoor moet je inderdaad toch echt de voorwaarden doornemen van de hypotheek die je hebt afgesloten.
Artikel 25.1 van de hypotheekvoorwaarden van NN:

Wij mogen steeds alle vorderingen die wij op u hebben verrekenen met alle vorderingen die u op ons heeft. Als wij verrekenen betekent dit dat wij onze vordering op u ‘wegstrepen’ tegen een gelijk bedrag van uw vordering op ons. Wij mogen ook verrekenen als:
a onze vordering niet opeisbaar is
b uw vordering niet opeisbaar is
c de vorderingen niet in dezelfde muntsoort luiden
d onze vordering voorwaardelijk is

Voor lid a geldt wel dat er beperkingen zijn (beschreven in 25.2). Redenen voor opeisbaarheid zijn beschreven in artikel 16. In praktische zin zou NN geld van je spaarrekening kunnen halen op het moment dat je automatische incasso een keer stortneert.

Ook een lagere taxatie (die altijd op voorspraak van NN uitgevoerd kan worden, artikel 19) kan een reden zijn voor gedwongen extra aflossing.

Anyway, best logisch vanuit NN, maar omdat er geen/nauwelijks verschillen zijn in spaarrekeningen zoek ik even verder. Dank voor jullie input (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sleepoog schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:39:
[...]
Anyway, best logisch vanuit NN, maar omdat er geen/nauwelijks verschillen zijn in spaarrekeningen zoek ik even verder. Dank voor jullie input (y)
En dan kun je wellicht alsnog terug naar NN op het moment dat je meer spaargeld hebt dan door het depositogarantiestelsel gedekt wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
En daar gaat 1 van de laatste banken met een 'hoge' rente :'(
VERLAGING SPAARRENTE LLOYDS BANK INTERNET SPAARREKENING

Beste klant,

Per 27 september 2021 verlagen wij de rente van de Lloyds Bank Internet Spaarrekening van 0,30% naar 0,15%. Dit betekent dat u vanaf die datum een lagere rentevergoeding over uw spaarsaldo ontvangt. In deze e-mail lichten wij toe waarom wij deze beslissing hebben genomen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]

• Drardollan
GioStyle schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:22:
Kunnen ze de besparing steken in hun stoffige app. :P
Hebben ze een app??

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Nope

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:10

Robtimus

me Robtimus no like you

Van de banken die op Independer staan geven ze hiermee nog steeds 3x zoveel rente als de nummer 3 (LPB). Alleen Bigbank (Estland) geeft nog meer met 0,25%.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Renault bank via Raisin geeft nog 0.35%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dan stal je je geld wel bij een verliesgevend bedrijf wat waarschijnlijk over enkele jaren niet meer bestaat. Het is mij het niet waard, los van dat ik vind dat Renault na de Renault 4 en 5 nooit meer een auto heeft gemaakt die het rijden waard is :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Geld tot 100k is gewoon gedekt door Frans depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels via Raisin ook geld terug geboekt naar m'n normale rekening. Van Renault naar Raisin duurt ongeveer 24 uur. Van Raisin naar ING daarna 12.

Mijn vrouw heeft ook de welkomstbonus ontvangen voor een deposito van 6 maanden.
Dus de afgelopen weken alvast 110 euro verdiend :)

Mocht iemand een referral willen hebben (levert 50 euro op dus), let me know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Iemand met een Raisin rekening ook problemen met inloggen in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 09:37
Wren schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:48:
Ja, dat probleem heb ik ook. Maar nog niet de moeite genomen om uit te zoeken wat het is. De app op de tablet werkt bij mij niet. Die op mijn telefoon wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wren schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:48:
Nope, geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
DarkSEDA schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:04:

Per 8 oktober wordt de rente tot 100.000 euro verlaagt naar 0,00%

Overige percentages blijven gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tsja, dat scheelt een tientje per gespaarde ton. Psychologisch effect zal groter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
DarkSEDA schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Overige percentages blijven gelijk.
Ik kreeg gisteren ook al het mailtje, beetje jammer weer.
Al zal ik het ook niet echt missen, sinds begin augustus een 'whoopin' €1.67 aan rente opgebouwd.. :')

Hopelijk houdt LeasePlan wel zijn rente voorlopig nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

DarkSEDA schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:28:

Is het dan wellicht een goed idee om de rekening op te heffen :?
en op de betaalrekening te zetten?
want je krijgt toch 0 % rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JAN-B schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:39:
[...]
Is het dan wellicht een goed idee om de rekening op te heffen :?
en op de betaalrekening te zetten?
want je krijgt toch 0 % rente?
Waarom zou je dat dan op je betaalrekening zetten? Dan loop je alleen maar meer kans dat het per ongeluk uitgegeven wordt. Ik vind het juist wel prettig dat het geld dat ik deze maand 'mag' uitgeven apart staat van mijn spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Je kan het dan wel op de spaarrekening van de bank zetten, dan is het sneller overgeboekt. Zolang die tenminste geen negatieve rentes vragen...

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:32:
[...]

Waarom zou je dat dan op je betaalrekening zetten? Dan loop je alleen maar meer kans dat het per ongeluk uitgegeven wordt. Ik vind het juist wel prettig dat het geld dat ik deze maand 'mag' uitgeven apart staat van mijn spaargeld.
Spaarrekening bij de huisbank zou toch kunnen?
Mocht je moeite hebben met geld per ongeluk uit te geven, waardoor er mogelijk op termijn problemen ontstaan, dan moet je echt aan iets heel anders denken dan een aparte spaarrekening.
Of je bedoelde hiermee iets anders...
Maar sowieso is het voordeel dat wellicht het geld wat moeilijker uit te geven is met zo'n externe spaarrekening ook gelijk een nadeel: wil je het daadwerkelijk gebruiken moet je rekening houden met extra verwerkingstijd.
Ik erger mij bijvoorbeeld wel aan dat Openbank bij een overboeking zomaar - op handelsdagen - het geld 1 á 2 werkdagen vasthoudt.
Lang leve instant payments _/-\o_
En dan soms maar even geen/minder rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JohanNL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Spaarrekening bij de huisbank zou toch kunnen?
Mocht je moeite hebben met geld per ongeluk uit te geven, waardoor er mogelijk op termijn problemen ontstaan, dan moet je echt aan iets heel anders denken dan een aparte spaarrekening.
Of je bedoelde hiermee iets anders...
Maar sowieso is het voordeel dat wellicht het geld wat moeilijker uit te geven is met zo'n externe spaarrekening ook gelijk een nadeel: wil je het daadwerkelijk gebruiken moet je rekening houden met extra verwerkingstijd.
Ik erger mij bijvoorbeeld wel aan dat Openbank bij een overboeking zomaar - op handelsdagen - het geld 1 á 2 werkdagen vasthoudt.
Lang leve instant payments _/-\o_
En dan soms maar even geen/minder rente.
Bijvoorbeeld ook dat bij een aparte bankrekening bij frauduleuze acties op je bankrekening niet ook je spaargeld weg is. Of dat je met je spaargeld bij een andere bank minder snel aan de grens voor het depositogarantiestelsel zit.

Volgens mij is het spaargeld tegenwoordig trouwens ook in een vloek en een zucht van een andere bank op je betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
ING verhoogt de tarieven voor particuliere betaalpakketten en enkele aanvullende betaaldiensten per 1 januari 2022.

https://www.nu.nl/economi...-minimaal-20-procent.html

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:14:
ING verhoogt de tarieven voor particuliere betaalpakketten en enkele aanvullende betaaldiensten per 1 januari 2022.

https://www.nu.nl/economi...-minimaal-20-procent.html
Absoluut belachelijk dat ze dit “weer” doen binnen ca. 10 maanden. Te gek voor woorden en de argumenten die ze geven raakt kant noch wal. Tijd om na 40 jaar afscheid te nemen van deze boevenbende.

In de jaren dat bankieren nog echt geld koste, met duizenden medewerkers en grote kantoren en overal een filiaal toen was alles gratis 8)7 . En nu alles volledige is geautomatiseerd, mensen massaal zijn ontslagen en bijna geen bankfiliaal meer te vinden is binnen een fatsoenlijke straal, kost bankieren bakken vol met geld.

Mensen moeten toch maar eens echt wakker worden en in aktie komen om dit soort praktijken te stoppen.
Zolang iedereen maar roept “van ach je moet wat...” komen dit soort bedrijven ermee weg. Het bedrijfsleven is er inmiddels achter dat Nederlanders niet meer protesteren, want het is niet chic, het is iets van de arme drommels. Uiteindelijk ben je toch een dief van je eigen portemonnee of je het wel of niet kunt veroorloven. Het gaat ook om het principe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Helemaal gelijk. Vanaf nu stop ik alles weer in een sok en/of onder het matras.
Ook nog zinnige alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:06
McGarrett schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Absoluut belachelijk dat ze dit “weer” doen binnen ca. 10 maanden. Te gek voor woorden en de argumenten die ze geven raakt kant noch wal. Tijd om na 40 jaar afscheid te nemen van deze boevenbende.

In de jaren dat bankieren nog echt geld koste, met duizenden medewerkers en grote kantoren en overal een filiaal toen was alles gratis 8)7 . En nu alles volledige is geautomatiseerd, mensen massaal zijn ontslagen en bijna geen bankfiliaal meer te vinden is binnen een fatsoenlijke straal, kost bankieren bakken vol met geld.

Mensen moeten toch maar eens echt wakker worden en in aktie komen om dit soort praktijken te stoppen.
Zolang iedereen maar roept “van ach je moet wat...” komen dit soort bedrijven ermee weg. Het bedrijfsleven is er inmiddels achter dat Nederlanders niet meer protesteren, want het is niet chic, het is iets van de arme drommels. Uiteindelijk ben je toch een dief van je eigen portemonnee of je het wel of niet kunt veroorloven. Het gaat ook om het principe.
Tsja. Als het je hoog zit ben je natuurlijk vrij om te gaan. Ik zou mij er in ieder geval niet zo druk om maken: wil je weg dan zijn er genoeg alternatieven toch, ze houden je niet tegen. En dat 8 miljoen ING klanten de verhogingen kennelijk geen probleem vinden betekent dat de totale dienstverlening kennelijk nog genoeg gewaardeerd wordt om de kosten op de hoesten, óf dat een dee van hen überhaupt niet bezig is met die kosten of er geen benul van heeft wat die kosten zijn. Ik zie niet in waarom mensen “wakker moeten worden” , als dit (de kosten) ze niet boeit dan prima toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Valorian schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:37:
[...]

Tsja. Als het je hoog zit ben je natuurlijk vrij om te gaan. Ik zou mij er in ieder geval niet zo druk om maken: wil je weg dan zijn er genoeg alternatieven toch, ze houden je niet tegen. En dat 8 miljoen ING klanten de verhogingen kennelijk geen probleem vinden betekent dat de totale dienstverlening kennelijk nog genoeg gewaardeerd wordt om de kosten op de hoesten, óf dat een dee van hen überhaupt niet bezig is met die kosten of er geen benul van heeft wat die kosten zijn. Ik zie niet in waarom mensen “wakker moeten worden” , als dit (de kosten) ze niet boeit dan prima toch?
Ik ben 1 van die 8 miljoen ING-klanten, sinds dat de Postbank was overgenomen door ING. Ik gebruik alleen een betaalrekening voor mijn betalingen en salarisstorting en gebruik de pin-pas om aankopen te doen, verder helemaal niks. Vroeger kreeg je zelfs rente op je betaalrekening, tegenwoordig kost deze 20 euro per jaar. Ik ben totaal niet blij met die jaarlijkse kostenverhogingen en heb naar alternatieven zitten te kijken op deze website: https://www.geld.nl/sparen/bankrekening
De goedkoopste bankrekening is nog geen 2 euro goedkoper, en dus totaal niet de moeite waard om over te stappen.
Omdat elke bank de kosten verhoogt, accepteren we dat maar want een overstap levert nauwelijks besparing op. Dit gedrag is erg vergelijkbaar met de internetproviders, die allemaal in de zelfde maand hun tarieven met 1 á 2 euro verhogen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Alles gratis? Je was toen gewoon het product en verdienmodel zelf, door simpelweg je geld er te stallen welke de bank weer mooi kon uitlenen aan iemand anders die er eigenlijk altijd wel een hogere positieve rente voor wou betalen.
Dit model proberen ze nog steeds te behouden, maar lukt hedendaags niet meer zo goed door o.a. beleid van de centrale banken.
Alle veilige opties zoals het stallen van geld bij centrale banken of AAA overheden kost hun alleen maar geld, terwijl de creditrentes voor particulieren veelal neutraal of zelfs positief zijn, tja dan moet er op een andere manier verdiend worden nietwaar? Of tenminste gecompenseerd.
Alternatief was geweest om de creditrentes voor alle saldi te verlagen, naar tenminste 0,5%, maar dan was het ook weer niet goed geweest natuurlijk...
Desalniettemin, een negatieve rente van 0,5% op je betaal en vrij opneembare spaarrekening kun je met het huidige renteklimaat wel als marktconform zien.
Ik weet niet hoeveel je hebt aan vermogen die je hieraan zou kunnen toewijden, maar bij meer dan zo'n €5000.- ben je voordeliger uit met de tarieven hoe de ING deze nu heeft, dus als je daarbij hoort mag je wat mij betreft niet klagen.

Tenslotte heeft een bank wellicht wel minder ( zichtbaar ) personeel dan vroeger, het pre-digitale tijdperk, maar maakt de bank toch wel veel kosten aan andere zaken.
Het opzetten, onderhouden en veilig houden van een heel online bankensysteem is ook zeker niet gratis en hiervoor wordt zeker wel veel hoogopgeleid personeel voor ingehuurd die achter de schermen hiermee bezig zijn.
Dan is er ook afgesproken dat consumenten die even niet goed opletten en mogelijk slachtoffer worden van phishing ook gecompenseerd dienen te worden, wat ook niet gratis is.
Dus ik denk dat je er flink op verkijkt qua wat voor kosten een bank hedendaags allemaal maakt ;)
Maar mocht je het alsnog maar niks vinden, ook prima, het staat je vrij om een bankrekening dagelijks op te zeggen en over te stappen naar iets anders.
Als je echt van mening bent dat een bank gratis moet zijn, dan heb je o.a. Openbank of Vivid als ( soort van ) alternatief.
Sommigen hebben het wel gedaan, maar ik zou hier zeker niet volledig naar overstappen.
Maargoed principes zijn principes, als je het echt vertikt die hele €25~ per jaar te betalen voor een veelzijdig, veilig en op Nederland afgestemde betaalrekening, dan zijn er dus nog opties :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 103% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Onbekend schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:55:
[...]

Ik ben 1 van die 8 miljoen ING-klanten, sinds dat de Postbank was overgenomen door ING. Ik gebruik alleen een betaalrekening voor mijn betalingen en salarisstorting en gebruik de pin-pas om aankopen te doen, verder helemaal niks. Vroeger kreeg je zelfs rente op je betaalrekening, tegenwoordig kost deze 20 euro per jaar. Ik ben totaal niet blij met die jaarlijkse kostenverhogingen en heb naar alternatieven zitten te kijken op deze website: https://www.geld.nl/sparen/bankrekening
De goedkoopste bankrekening is nog geen 2 euro goedkoper, en dus totaal niet de moeite waard om over te stappen.
Omdat elke bank de kosten verhoogt, accepteren we dat maar want een overstap levert nauwelijks besparing op. Dit gedrag is erg vergelijkbaar met de internetproviders, die allemaal in de zelfde maand hun tarieven met 1 á 2 euro verhogen.
De Postbank gaf geen rente op de girorekening. Maar de basis was gratis, dat klopt. De oude giro werkte in het belang van de klant, de ING wil aandeelhouders waarde creëren. Ik ben zelf om die reden weggegaan en bij SNS uitgekomen, en nu Regiobank. Hopelijk blijven die aandelen nog even in handen van de staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

.

Tenslotte heeft een bank wellicht wel minder ( zichtbaar ) personeel dan vroeger, het pre-digitale tijdperk, maar maakt de bank toch wel veel kosten aan andere zaken.
Het opzetten, onderhouden en veilig houden van een heel online bankensysteem is ook zeker niet gratis en hiervoor wordt zeker wel veel hoogopgeleid personeel voor ingehuurd die achter de schermen hiermee bezig zijn.
Dan is er ook afgesproken dat consumenten die even niet goed opletten en mogelijk slachtoffer worden van phishing ook gecompenseerd dienen te worden, wat ook niet gratis is.
Dus ik denk dat je er flink op verkijkt qua wat voor kosten een bank hedendaags allemaal maakt ;)
Banken besparen achterlijk veel geld omdat wij hun werk doen. Vroeger hadden ze kantoren vol met mensen die overschrijvingen intypten , nu doen wij dat zelf. Ga maar eens kijken naar de girokantoren in Arnhem, Amsterdam of Leeuwarden. Die zaten vol. Nu niet meer. Ik denk dat banken nu veel minder kosten maken dan bv 30 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Het gaat ook om het principe.
@McGarrett Je hebt groot gelijk, maar waarom dan pas na 40 jaar :?
Ben zelf al jaaren weg bij ING, en zit nu lekker bij een duurzame bank > Triodos dus; Ja, zal wel iets duurder zijn, maar het principe telt ook mee;
je was trouwens nog vergeten te melden dat er om de zoveel jaar weer een schandaal is met zo,n topman die vindt dat hij te weinig verdient :(
(ben benieuwd wat je keuze wordt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
De bank en haar aandeelhouders willen natuurlijk ook winst maken en sowieso is de bankensector erg conjunctuurgevoelig.
Dat ze een leuke winst hebben gemaakt betekent niet gelijk dat ze particuliere spaarders nog verder gaan ontzien van de gevolgen van het huidige renteklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Onbekend schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:55:
[...]
Ik ben totaal niet blij met die jaarlijkse kostenverhogingen en heb naar alternatieven zitten te kijken op deze website: https://www.geld.nl/sparen/bankrekening
Die site is achterhaald. Die €20,40 bij de ING op jaarbasis is €1,70 per maand. Ik betaal al een tijdje €1,95 per maand, dus €23,40 per jaar. Dat wordt na deze verhoging €28,20.

Als het je echt om het geld gaat, en je ook een credit card wilt, dan kun je volgens deze lijst het beste voor nummer 7 gaan: Rabo BasisPakket. Daar betaal je dan €34,80 inclusief credit card; bij de top 6 ben je hiervoor minstens €41,02 kwijt.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik vind deze verhoging eigenlijk wel prima. Percentueel gezien is het een hoge stijging, maar in absolute euro's is er niets aan de hand.

Ze blijven in mijn ogen nog steeds goedkoop. Ik vind hun digitale omgeving echt ijzersterk. Ook zitten ze vaak bij de kopgroep als het gaat om het uitproberen van nieuwe dingen en het toevoegen van nieuwe functies.

Als het dan toch om de kosten gaat, dan vind ik de kosten voor bijvoorbeeld geld opnemen en storten een ernstigere zaak dan het maandelijkse bedrag van straks €2,35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas bericht gehad van Raisin,
Renault bank verlaagt de rente naar 0,25%.
Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• le0001
  • Laatst online: 12-09 21:19
Helaas komt er in 2021 waarschijnlijk geen mogelijkheid meer om nog een Groen Deposito af te sluiten bij ABN AMRO. Ze beloofden op onderstaande pagina lange tijd dat men in de 2e helft van 2021 met een nieuw Groen Deposito zou komen (als opvolging van die bij MoneYou), maar sinds vandaag is die hoop aardig vervlogen want nu zeggen ze: "ABN AMRO Groenbank zal een nieuw Groen Spaar Deposito aanbieden via het ABN AMRO kanaal. Vanwege internationale regelgeving die in dit traject moet worden meegenomen heeft de ontwikkeling van het nieuwe Groen Spaar Deposito vertraging opgelopen. We streven ernaar om eind 2021 / begin 2022 een nieuwe Groen Spaar Deposito te kunnen aanbieden."

Zie: https://www.abnamro.nl/nl.../cbc/groenbank/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:49
Waarom gaat het goed met de economie?
Als het zo goed gaat waarom is de rente dan bijna nihil of zelfs negatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb een paar offtopic reacties verwijderd. Graag ontopic blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-07 15:17
Bij ING krijg ik maandelijks 0,01% erbij geschreven, waar dit voorheen (paar jaar terug?) jaarlijks was. Zeker met de bedragen die nu worden bijgeschreven, zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten op die maandelijkse centen :P. Wat betreft het psychologisch effect lijkt me dat nog beter ook.

Hoe wordt de rente op de spaarrekening uitgekeerd bij andere grootbanken als de ING?

• Pistachenootje
Gelezen op een ander forum over Raisin (weltsparen in Duitsland).

"I looked at Weltsparen in the past, but from my understanding, you are not a customer of that bank. Instead, the Sutor Bank acts as a trustee and deposits the money for you. I don’t think I’m competent enough to evaluate the risks that stem from this rather obscure construction."

Volgens deze poster wordt je dus geen klant van de bank waar je je deposito hebt (bijv. Renault) maar bij Sutor. Weet iemand of dit nadelige implicaties heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16
HipHaan schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:01:
Bij ING krijg ik maandelijks 0,01% erbij geschreven, waar dit voorheen (paar jaar terug?) jaarlijks was. Zeker met de bedragen die nu worden bijgeschreven, zit ik eigenlijk helemaal niet te wachten op die maandelijkse centen :P. Wat betreft het psychologisch effect lijkt me dat nog beter ook.
Dat hebben ze gewijzigd vlak voordat ze negatieve rente gingen heffen. Ze willen dat graag maandelijks afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:13
Pistachenootje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:45:
Gelezen op een ander forum over Raisin (weltsparen in Duitsland).

"I looked at Weltsparen in the past, but from my understanding, you are not a customer of that bank. Instead, the Sutor Bank acts as a trustee and deposits the money for you. I don’t think I’m competent enough to evaluate the risks that stem from this rather obscure construction."

Volgens deze poster wordt je dus geen klant van de bank waar je je deposito hebt (bijv. Renault) maar bij Sutor. Weet iemand of dit nadelige implicaties heeft?
Sutor is alleen de beherende partij bij Raisin Pension, bij het spaargeld is dat Raisin Bank AG tot het moment dat je spaargeld is doorgestort naar bijvoorbeeld Renault Bank.

Van https://www.weltsparen.de/so-funktionierts/ :
Spareinlagen und ETF-Portfolios
Ihr persönliches und kostenloses Verrechnungskonto für Spareinlagen wie Tages- oder Festgeld sowie für die Portfolios im ETF Robo wird bei der Frankfurter Raisin Bank AG geführt.

Altersvorsorge mit Raisin Pension
Die Verwaltung Ihres Vermögens übernehmen die starken Finanz- und Versicherungspartner der Raisin Pension GmbH. Ihr Depot – wird bei der Sutor Bank geführt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
U123456 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 21:31:
[...]
Sutor is alleen de beherende partij bij Raisin Pension, bij het spaargeld is dat Raisin Bank AG tot het moment dat je spaargeld is doorgestort naar bijvoorbeeld Renault Bank.
Ok goed punt. Maar hij claimt dus dat die partij (Raisin bank dan) de klant is van Renault en niet jij. Geen idee of die claim klopt overigens. Ik heb me nog niet ingelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Volgens mij is het iets ingewikkelder. Raisin beheert de rekeningen bij de achterliggende banken in jouw naam en toegang/transacties lopen via jouw Raisin-rekening. Je kunt dus niet zelf zomaar bij het geld op de achterliggende bank, maar je tegoeden vallen bijvoorbeeld wel onder “jouw” depositogarantiestelsel van 100.000 per bankvergunning (voor Europese banken).

Zo interpreteer ik althans de informatie in de FAQ van Raisin (o.a. dit: https://klantenservice.ra...ing-en-de-spaarproducten- en dit: https://klantenservice.ra...-depositogarantiestelsel- )

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-11-2021 12:30 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vrijwel alle Nederlandse klanten van ING ontvangen met ingang van volgend jaar geen rente meer over hun spaargeld. Het financiële concern zet de spaarrente voor reguliere spaarrekeningen dan op nul. Daarmee volgt de bank onder meer rivaal ABN AMRO, die eerder deze stap zette.

ING verwijst in een toelichting naar de moeilijke marktomstandigheden voor banken. De rentes op de financiële markten liggen al lang erg laag. Banken moeten zelf al een tijd rente betalen over het geld dat ze bij de Europese Centrale Bank (ECB) stallen. Daar komt bij dat mensen door de coronapandemie meer zijn gaan sparen.

Tegelijkertijd was de vraag naar leningen de afgelopen jaren juist laag, waardoor banken nu relatief meer geld bij centrale banken onderbrengen.

Als gevolg van deze situatie hadden grote spaarders met meer dan 100.000 euro op de rekening bij ING al te maken met een negatieve spaarrente van 0,5 procent. Zij moeten dus rente betalen over het geld dat ze bij de bank stallen. Voor de kleinere spaarders gold bij ING tot dusver een spaarrente van 0,01 procent. Dat wordt dus begin volgend jaar verlaagd naar 0,00 procent.

Straks keert de bank in Nederland alleen bij de zogeheten Groei Groter Rekening voor kinderen nog een beetje rente over het spaargeld uit.
Bron: Geen spaarrente meer voor vrijwel alle Nederlandse klanten ING

Volgende stap is negatieve rente?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eerst nog even de kosten voor geld opnemen verder verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 09:37
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:27:
[...]

Eerst nog even de kosten voor geld opnemen verder verhogen...
Toch een interssant onderwerp, ik begrijp het niet. ING meldde in 2020 dat de winst halveerde. Maar goed, dat is nog steeds winst, geen verlies. De prognose voor 2021 is hoger dan 2020. Waarom vertaalt dit zich dan in een lagere rente voor de spaarder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

yulunga schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:32:
[...]

Toch een interssant onderwerp, ik begrijp het niet. ING meldde in 2020 dat de winst halveerde. Maar goed, dat is nog steeds winst, geen verlies. De prognose voor 2021 is hoger dan 2020. Waarom vertaalt dit zich dan in een lagere rente voor de spaarder?
ING doet meer dan alleen spaargeld beheren als bedrijf en als de winst niet uit het spaargeld komt waarom zou je dan wel rente op dat spaargeld betalen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:07
Kalentum schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Banken besparen achterlijk veel geld omdat wij hun werk doen. Vroeger hadden ze kantoren vol met mensen die overschrijvingen intypten , nu doen wij dat zelf. Ga maar eens kijken naar de girokantoren in Arnhem, Amsterdam of Leeuwarden. Die zaten vol. Nu niet meer. Ik denk dat banken nu veel minder kosten maken dan bv 30 jaar geleden.
Ik denk dat dit wel meevalt, die mensen zaten daar waarschijnlijk voor een niet al te hoog salaris te werken. Natuurlijk besparen ze hier nu op, maar er zijn ook weer andere kosten aan toegevoegd, ik neem namelijk aan dat jij wel veilig online wilt kunnen bankieren? De medewerkers die aan dat soort systemen werken, verdienen vaak een stuk meer dan de medewerkers die de overschrijvingen in moesten typen. Als je dit allemaal naast elkaar zou leggen dan denk ik niet dat er een heel grote besparing gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:49
[...]

Dat is het nieuwe verdienmodel van de banken nadat alle andere fratsen ze enkele jaren geleden door de overheid zijn ontnomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dus jij denkt dat zolang ING ook maar 1 euro winst maakt, ze niks hoeven te doen? ING is een commercieel, beursgenoteerd bedrijf, dat zoveel mogelijk winst wil maken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Iemand deze ontvangen? Het voelt als spam en legit tegelijk:

Van:
$Lloyds Bank Spaar Service Desk • Sparen@lloydsbank.nl

Daar begint het dus al $Lloyds. Daarnaast hebben ze best spoed en anders blokkeren ze jouw rekening. Er zitten alleen geen vage linkjes in, want een kopie van ID moet naar een e-mail adres.

Bericht:
Beste meneer ...<mijn achternaam klopt>,

Om (online) bankieren zo veilig mogelijk te houden, voeren wij regelmatig verschillende controles uit. Zo kijken wij bijvoorbeeld naar de identiteit van onze rekeninghouders. Dit willen wij op dit moment ook voor uw rekening controleren. Daarom vragen wij u om opnieuw een kopie van uw identiteitsbewijs (ID) bij ons aan te leveren en een aantal persoonlijke gegevens te controleren.

Waarom vragen wij u om u opnieuw identificeren?
Wij moeten u volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) hierom vragen. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat uw rekening wordt misbruikt. Met de juiste ID's en persoonlijke gegevens van onze klanten weten wij aan wie wij onze producten en diensten aanbieden. Dit maakt het voor ons makkelijker om afwijkende transacties te herkennen. Zo strijden wij samen tegen financiële criminaliteit.

Wat vragen wij u?

1. Verstuur een kopie van uw geldige ID

Maak een kleurenscan of kleurenfoto (als jpg- of pdf-bestand).
Zorg ervoor dat het hele document zichtbaar is.
Maak het burgerservicenummer (BSN) onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan.
Heeft u een identiteitskaart? Dan hebben wij een kopie van de voor- en achterkant nodig.
Verstuur de kopie via e-mail naar sparen@lloydsbank.nl of per post naar de Spaar Service Desk van Lloyds Bank, Antwoordnummer 39115, 1090 WC Amsterdam (een postzegel is niet nodig).
Tip: Met de KopieID-app van de Rijksoverheid maakt u een veilige kopie. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

2. Controleer uw persoonlijke gegevens

Log in op Internetbankieren met uw gebruikersnaam en wachtwoord
Wilt u voordat u inlogt uw mobiele telefoonnummer aanpassen? Gebruik dan het formulier op lloydsbank.nl/downloads.
Ga naar Menu > Instellingen > Persoonlijke gegevens. Controleer uw persoonlijke gegevens en pas deze zo nodig aan.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

U heeft hier een maand de tijd voor
U heeft tot 9 januari 2022 de tijd om u opnieuw te identificeren. Reageert u niet of niet op tijd? Dan blokkeren wij alle inkomende- en uitgaande betalingen. U blijft wel toegang houden tot Internetbankieren.

Wat doet Lloyds Bank met uw persoonsgegevens?
Als u klant bij ons bent, dan gebruiken wij uw persoonsgegevens. Daar zijn regels voor waar wij ons aan moeten houden. Wilt u weten hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens en de veiligheid van uw gegevens waarborgen? Kijk dan op lloydsbank.nl/privacy-statement.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Kixtart schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:45:
Iemand deze ontvangen? Het voelt als spam en legit tegelijk:

Van:
$Lloyds Bank Spaar Service Desk • Sparen@lloydsbank.nl

Daar begint het dus al $Lloyds. Daarnaast hebben ze best spoed en anders blokkeren ze jouw rekening. Er zitten alleen geen vage linkjes in, want een kopie van ID moet naar een e-mail adres.

Bericht:

[...]
Hamvraag is zit je bij de Lloyd's bank?
Dan kan je toch even bellen of het legit is?

Meerdere banken incl creditcard aanbieders liepen achter qua vaststellen van de identiteit van hun klanten en kregen op hun kop van de Financiële autoriteiten.

Dus zou kunnen dat dit laatste sweep is. Veel van die legitimatie procedures waren redelijk knullig qua communicatie en uitvoering zeker bij banken en cc aanbieders zonder kantoren.
Pagina: 1 ... 35 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling