Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Robtimus
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:10

Robtimus

me Robtimus no like you

Oja, email was het. Een medium dat ook zoooo betrouwbaar is ;)

offtopic:
Laat dit alsjeblieft geen discussie starten over de (on)veiligheid van email...

[Voor 42% gewijzigd door Robtimus op 11-02-2021 09:18]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
Vroeger IceManX | system specs

• Frappuccino
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:28
Via eamil inderdaad.

En qua rente zijn ze de enige of een van de weinigen die in afgelopen jaar de rente verhoogd hebben van 0,20% naar 0,30% (01 oct 2020).

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20:57
Als je het niet aandurft om een foto van je paspoort te versturen via email vraag ik me af of je überhaupt online zou moeten bankieren.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
Pistachenootje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:23:
Als je het niet aandurft om een foto van je paspoort te versturen via email vraag ik me af of je überhaupt online zou moeten bankieren.
Bij online bankieren weet je dat je een beveiligde TLS verbinding hebt met een server van de bank. Bij email weet je hoogstens dat je een beveiligde verbinding hebt met je eigen mailserver. Of er ook een beveiligde verbinding is tussen jouw mailserver en die van de bank weet je niet, en mogelijk zitten er ook nog extra "hops" tussen die ook weer niet beveiligd kunnen zijn. Daarnaast is mail sowieso niet "end-to-end" encrypted, dus elke mailserver ziet gewoon de plain text mail (/foto). Dus ja, ik snap het wantrouwen in die zin wel.

In die zin zou je zelfs kunnen zeggen dat post beter is. Dan ziet de bank dat de envelop geopend is geweest. Bij mail zie je dat niet eens.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RobertMe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:37:
[...]

In die zin zou je zelfs kunnen zeggen dat post beter is. Dan ziet de bank dat de envelop geopend is geweest. Bij mail zie je dat niet eens.
Ook per post heb je die garantie niet. Iemand die een brief onderschept kan hem ook gewoon openen en de inhoud in een nieuwe enveloppe opnieuw op de bus doen. De bank weet niet hoe jouw oorspronkelijke enveloppe er uit zag.

DUT Racing

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 19:39
Iets als een PGP key gebruiken voor de encryptie van de inhoud van je email zou een oplossing kunnen zijn.
Maarja dan wordt het voor velen weer te lastig en *gewoon* via de mail zonder encryptie is volgens de wet ook toegestaan, dus waarom ook niet.
Uiteraard, zodra het om bedrijfsgevoelige informatie gaat willen ze het wél via beveiligde mail ontvangen.
Denk dan aan die Responsible Disclosure van diezelfde banken.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb ook maar een rekening geopend bij Lloyd's. Toen ik nog in de UK woonde had ik ook een rekening bij hen, en het zag er altijd wel goed uit. Dat het onder het Duitse depositogarantiestelsel valt en er een Nederlandse klantenservice is, geeft ook wel vertrouwen.

• Glup
  • Registratie: november 2020
  • Niet online
Mis ik iets, want de gratis spaarrekening bij Lloyds brengt nog steeds 0,3% op dus waarom gaat iedereen daar dan niet heen?

• Crasheeee
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:21
Glup schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:16:
Mis ik iets, want de gratis spaarrekening bij Lloyds brengt nog steeds 0,3% op dus waarom gaat iedereen daar dan niet heen?
Kunnen allerlei redenen zijn. Je kan jezelf de vraag stellen of bijv €60 rente per jaar op een bedrag van 20.000 wel de moeite waard is. Als ik bij wijze van een maand lang al mn boodschappen bij de Lidl haal dan bespaar ik waarschijnlijk een veelvoud hiervan. Maargoed net wat je wilt.

• Glup
  • Niet online
Crasheeee schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:23:
[...]

Kunnen allerlei redenen zijn. Je kan jezelf de vraag stellen of bijv €60 rente per jaar op een bedrag van 20.000 wel de moeite waard is. Als ik bij wijze van een maand lang al mn boodschappen bij de Lidl haal dan bespaar ik waarschijnlijk een veelvoud hiervan. Maargoed net wat je wilt.
Klopt, maar we hebben het hier over een subset van mensen die sowieso al hebben besloten om te sparen ipv andere acties. Daarmee én gezien het feit dat de discussie over zo hoog mogelijke rente gaat, is je dat afvragen eigenlijk redundant in dit verband ;)

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 19:32
Glup schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:25:
[...]

Klopt, maar we hebben het hier over een subset van mensen die sowieso al hebben besloten om te sparen ipv andere acties. Daarmee én gezien het feit dat de discussie over zo hoog mogelijke rente gaat, is je dat afvragen eigenlijk redundant in dit verband ;)
Als de vraag gesteld wordt waarom niet iedereen daar heen gaat, dan is het niet gek om die vraag te beantwoorden...

Zelf had ik ook die gedachte: waar hebben we het nou eigenlijk over? Discussies over tienden van promilles. Dan is de afweging of je de hoogte van de extra vergoeding het 'gedoe' waard vindt toch wel iets anders dan vroeger, toen je van de bank met 3% naar de bank met 4% overstapte

• Glup
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Als de vraag gesteld wordt waarom niet iedereen daar heen gaat, dan is het niet gek om die vraag te beantwoorden...

Zelf had ik ook die gedachte: waar hebben we het nou eigenlijk over? Discussies over tienden van promilles. Dan is de afweging of je de hoogte van de extra vergoeding het 'gedoe' waard vindt toch wel iets anders dan vroeger, toen je van de bank met 3% naar de bank met 4% overstapte
Ja eigenlijk is dat waar. Er zijn een paar die discussie voeren over marginale renteverschillen dus dan is mijn aanname van iedereen een verkeerde want slechts relevant voor die enkelen 8)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
[...]

Wat heeft de Lidl met een spaarrekening te maken? Helemaal niets. Het is niet het een of het ander. Waarom deze vergelijking?

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:01
kpg schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Wat heeft de Lidl met een spaarrekening te maken? Helemaal niets. Het is niet het een of het ander. Waarom deze vergelijking?
Omdat het effectieve verschil tussen deze rentes een kwestie van een paar euros is, tientjes op zijn best. Als het verschil meer is, dan zet je je geld sowieso niet op een spaarrekening.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Glup
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Omdat het effectieve verschil tussen deze rentes een kwestie van een paar euros is, tientjes op zijn best. Als het verschil meer is, dan zet je je geld sowieso niet op een spaarrekening.
Dat ben ik niet met je eens want de alternatieven hebben ook een alternatief risico 8)

• Brent
Glup schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Dat ben ik niet met je eens want de alternatieven hebben ook een alternatief risico 8)
Met bedragen boven 100k op een spaar kom je ook in een totaal ander risicoprofiel.

• kpg
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Maar wat hebben de boodschappen bij de Lidl daarmee te maken :?

• Glup
  • Niet online
kpg schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Ik denk om het relatieve nut van gezever om over enkele tienden van %'en te neuzelen.

Penny Wise - Pound Foolish, zoiets :+

• Brent
kpg schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Om de potentiële extra baten even in perspectief te zetten :? Zo ingewikkeld is het volgens mij niet.

• Pistachenootje
[...]

Wordt veel gedacht maar wat blijkt, Lidl is niet goedkoop ;)

https://www.businessinsid...ste-supermarkt-aldi-lidl/

• kpg
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Om de potentiële extra baten even in perspectief te zetten :? Zo ingewikkeld is het volgens mij niet.
Je kan bij elk bedrag wel een willekeurig ander bedrag aanhalen om het 'in perspectief te zetten', maar dat maakt het nog geen zinnige vergelijking. Het is alleen zinnig als de twee dingen die je vergelijkt ook echt met elkaar te maken hebben.

"Ik vind €60 verdienen aan mijn spaargeld niet interessant want dat bespaar ik ook bij de Lidl"
"Ik vind €60 verdienen aan mijn spaargeld wel interessant want ik geef elke week €2,50 uit aan chocola"
Beide compleet zinloze vergelijkingen.

Hoe kan je het dan wel vergelijken? Met een vergelijkbaar product/dienst:
"Ik vind €60 verdienen aan mijn spaargeld wel/niet interessant want €60 is meer/minder dan bij mijn huidige bank" en eventueel "maar ik vind het het gedoe niet waard om over te stappen".

Net zoals je bij de AH niet gaat klagen dat je boodschappen meer zijn dan je spaarrente - hooguit dat je boodschappen duurder zijn dan bij de Lidl.

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:12

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Brent schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:09:
[...]

Met bedragen boven 100k op een spaar kom je ook in een totaal ander risicoprofiel.
Over 2 maanden bereikt mijn LPB spaarrekening de ton :o
Maar goed, daar gaat dit jaar ook wel weer een nieuwe badkamer, nieuwe wc, nieuwe pc, nieuwe auto en nieuwe meubels vanaf. Maar gewoon voor het foto momentje laat ik 'm toch even de ton aantikken.
overwaarde vorige huis en dat nog niet allemaal opgesoupeerd aan bovenstaande zaken

Dit dus.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:14

Wuursj

want worst is al bezet

FunkyTrip schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Over 2 maanden bereikt mijn LPB spaarrekening de ton :o
En/Of rekening van maken. Dan ben je tot 2 ton safe :7
Niet dat ik 2 ton spaargeld heb liggen, familielening als bouwdepot zette hier de boel fors boven de ton dus toen ook maar even na gevraagd.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wuursj schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:23:
[...]

En/Of rekening van maken. Dan ben je tot 2 ton safe :7
Niet dat ik 2 ton spaargeld heb liggen, familielening als bouwdepot zette hier de boel fors boven de ton dus toen ook maar even na gevraagd.
Nah, het gaat zo langzaam (maak 1000 euro over elke maand). Ik laat het niet hoger worden. Dan koop ik versneld wel die nieuwe pc of boek even wat geld terug.

Dit dus.

• RobertMe
FunkyTrip schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Nah, het gaat zo langzaam (maak 1000 euro over elke maand). Ik laat het niet hoger worden. Dan koop ik versneld wel die nieuwe pc of boek even wat geld terug.
Maakt het wat uit dan of je boven de ton hebt?

Voor DSG dan, maar hoe groot is de kans dat LPB dit jaar nog om kiept? En dan zou je net een paar K verliezen als het zoals je zegt om 1K per maand gaat.

Of heeft LPB andere rentes boven 100K waardoor je zwaar benadeeld wordt?

• JohanNL
Wellicht is het ook wel verstandig te kijken naar hoe betrouwbaar en hoe goed ( financieel ) je bank ervoor staat.
Veel banken ( of het moederbedrijf daarvan ) zijn beursgenoteerd, dus dan is vrijwel alles in te zien via ( half ) jaarverslagen.
Tenslotte, bij een eventueel faillissement van de bank hoeft het niet zo te zijn dat jij als spaarder in beginsel al je spaargeld kwijt zult zijn hieraan.
Er kan best nog wat overblijven, waardoor je zelfs met een saldo van ( ver ) boven de 100K alles vergoed zult krijgen.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

RobertMe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Maakt het wat uit dan of je boven de ton hebt?

Voor DSG dan, maar hoe groot is de kans dat LPB dit jaar nog om kiept? En dan zou je net een paar K verliezen als het zoals je zegt om 1K per maand gaat.

Of heeft LPB andere rentes boven 100K waardoor je zwaar benadeeld wordt?
Ach, het is natuurlijk maar een pennestreek om een rek max op 100k te houden. Dat tientje aan gemiste rente voor een paar k maakt ook niet uit dan.

Dit dus.

• PeaceFreak
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:00

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik heb sinds kort bij Openbank een Open Spaarrekening maar ik kan niet vinden waar ik de berekende opgebouwde rente van 0,2% kan vinden.
Weet één van jullie hoe ik dat kan zien, of is het überhaupt wel zichtbaar?

Alvast bedankt!

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Glup
  • Niet online
@PeaceFreak Ik heb daarover een jaar geleden al een klacht bij ze neergelegd. Niks van gehoord. Ben toen verder gaan kijken en kwam op lloydsbank.nl uit waar de rente 0,30% is dus toen dat maar gedaan aangezien het in een paar minuten is geregeld.

Het zijn dus dit soort dingen waar Openbank het laat liggen terwijl het een minimale en trouwens ook vrij basale functie is om zoiets aan te geven op een spaarrekening. Voor die 0,1% hoef je het niet te doen, maar de ergenis was wat mij over de drempel haalde!

Openbank leek mij best goed maar die App is werkelijk de meest verschrikkelijke bank-App die ik ken van de velen en het verbeterd ook nergens. In het begin gaf ik ze 3 sterren in de Play-store om ze het voordeel van de twijfel te geven. Ondertussen heb ik ze op 1 ster gezet.

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Glup schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:28:
@PeaceFreak Ik heb daarover een jaar geleden al een klacht bij ze neergelegd. Niks van gehoord. Ben toen verder gaan kijken en kwam op lloydsbank.nl uit waar de rente 0,30% is dus toen dat maar gedaan aangezien het in een paar minuten is geregeld.

Het zijn dus dit soort dingen waar Openbank het laat liggen terwijl het een minimale en trouwens ook vrij basale functie is om zoiets aan te geven op een spaarrekening. Voor die 0,1% hoef je het niet te doen, maar de ergenis was wat mij over de drempel haalde!

Openbank leek mij best goed maar die App is werkelijk de meest verschrikkelijke bank-App die ik ken van de velen en het verbeterd ook nergens. In het begin gaf ik ze 3 sterren in de Play-store om ze het voordeel van de twijfel te geven. Ondertussen heb ik ze op 1 ster gezet.
Maar begrijp ik het goed dat ze dan geen rente opbouwen en uitkeren of is het "alleen" niet zichtbaar tot ze de opgebouwde rente uitkeren?

En wanneer keren ze überhaupt de rente uit? Per maand of per jaar?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Glup
  • Niet online
PeaceFreak schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Maar begrijp ik het goed dat ze dan geen rente opbouwen en uitkeren of is het "alleen" niet zichtbaar tot ze de opgebouwde rente uitkeren?

En wanneer keren ze überhaupt de rente uit? Per maand of per jaar?
Dat staat letterlijk op hun webpagina: https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Dank je.
Ik vond de website zo omslachtig (net als de app) dat ik dit zo snel zelf niet kon vinden.

Dan wacht ik rustig af tot de volgende rente uitkering.

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:07

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zojuist heb ik een email ontvangen van LeasePlanBank waarin zij zeggen dat zij 2fa tweestapsverificatie gaan introduceren, door middel van de Sparen App of een SMS. Er staat niet bij of het ook met Google authenticator of andere diesten werkt.

Join het DPC Whatpulse team

• Frappuccino
Volgens mij kun je met die Sparen app al alles wat je op de website ook kunt.
De toegevoegde waarde om dan via die app op de website in te loggen ontgaat me dus even.

• chielmi
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:29
Dit lijkt me gewoon een gevalletje app-promotie. Hiermee zorg je ervoor dat meer mensen je app installeren, want SMS is zooo 2002...

• 1superheld
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:46
Eindelijk MFA! Maakt het een stuk veiliger dan alleen username/password. Mooie verbetering na ook fingerprint /pincode in de app (waar je ook al 2 factor moest) .

[Voor 11% gewijzigd door 1superheld op 19-02-2021 19:45]

• OneTimer
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19:25
Voor het inloggen is het een extra beveiliging. Maar geld stelen vanaf de LPB rekening is sowieso lastig. Dan moet je namelijk de tegenrekening ook hacken. En die is vaak al 2FA.
Random wachtwoorden en gebruikersnamen doen al veel in dit soort zaken.

De app ga ik niet downloaden, sms is prima.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• rowicom
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Ik vind dit toch wel interessant hoor bij Raisin...

• JohanNL
rowicom schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:04:
Ik vind dit toch wel interessant hoor bij Raisin...

[Afbeelding]
Is het ook wel en daarnaast nog te combineren met cashbacks van cashbacksites en een cadeau van Raisin zelf.
De kredietwaardigheid van deze banken is alleen een aardig stuk minder dan een ABN, ING of een Rabo bijvoorbeeld, maar als je onder de €100.000.- blijft wordt je vrijwel zeker altijd wel volledig vergoed dankzij het DGS, mocht de bank omvallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Zo'n lange tijd vastzetten terwijl de rente en inflatie zo volatiel zijn, vraag ik mij af of dat verstandig is :?

• JohanNL
Glup schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:38:
Zo'n lange tijd vastzetten terwijl de rente en inflatie zo volatiel zijn, vraag ik mij af of dat verstandig is :?
Verwachting is dat de rente laag blijft en 2 jaar is ook weer niet zo ontzettend lang hoor.
Volatiliteit valt ook wel mee.
Institutionele beleggers betalen voor het stallen van geld zelfs een aardige negatieve rente in vorm van AAA staatsobligaties, die min of meer dezelfde zekerheden bieden als die particulieren krijgen dankzij het DGS.
Dan is 1,2% niet verkeerd met de huidige marktomstandigheden en dat je er dan ook 2 jaar aan vast zit zou je ook anders kunnen bekijken; je zou het ook zo kunnen zien dat je voor 2 jaar verzekerd bent van die relatief hoge rente.

• El Caballero
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:24
Krijg zojuist een toch wel opvallend bericht van Bigbank:
Hierbij willen wij u graag informeren over het nieuwe rentepercentage op uw Flexibel Sparen rekening SD-NLC-20001265 vanaf 15.03.2021: 0,40%.
(was 0,30%)

• JohanNL
El Caballero schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:51:
Krijg zojuist een toch wel opvallend bericht van Bigbank:

[...]

(was 0,30%)
En als iedereen zijn/haar geld dan daar weer heen heeft gebracht verlagen ze het weer, omdat ze dan mogelijk weer te veel geld hebben.
In ieder geval geven ze nu weer voorlopig de hoogste rente voor een vrij opneembare spaarrekening.

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:00:
[...]

En als iedereen zijn/haar geld dan daar weer heen heeft gebracht verlagen ze het weer, omdat ze dan mogelijk weer te veel geld hebben.
In ieder geval geven ze nu weer voorlopig de hoogste rente voor een vrij opneembare spaarrekening.
Ja, ze lokken wel graag klanten met een hoge rente maar ze zijn vrij grillig in het weer verlagen ervan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Bij ING mag je nu als straf 0.5 procent rente aan de bank betalen als je meer dan 100.000 euro op je rekening hebt staan.
ING berekent vanaf 1 juli een negatieve rente van 0,5 procent voor klanten met een saldo van meer dan 100.000 euro per rekening, heeft de bank vrijdag bekendgemaakt. De drempel voor het negatieve rentetarief lag eerder op 250.000 euro.

Voor particuliere rekeningen met een saldo tot 100.000 euro blijft het tarief van 0,01 procent gelden. ING voert de wijziging naar eigen zeggen door vanwege de aanhoudende lage en negatieve rentes in de markt. Klanten krijgen er persoonlijk bericht over.

ING benadrukt dat het niet om een grote groep spaarders gaat. De bank denkt dat voor bijna 98 procent van de klanten niets verandert.

Vrijwel alle andere grote banken rekenen ook een negatieve rente boven een bepaald spaarsaldo, maar ze hanteren meestal (nog) een hogere drempel. Zo betalen klanten van ABN AMRO momenteel pas vanaf 500.000 euro om te sparen en begint de negatieve rente bij Rabobank, SNS en ASN Bank bij 250.000 euro.
Bron: Klanten met meer dan ton op rekening moeten bij ING betalen om te sparen

Een mooie nieuwe mijlpaal in de race naar de algehele negatieve spaarrente is weer bereikt :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:27
wildhagen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:53:
Bij ING mag je nu als straf 0.5 procent rente aan de bank betalen als je meer dan 100.000 euro op je rekening hebt staan.

[...]

Bron: Klanten met meer dan ton op rekening moeten bij ING betalen om te sparen

Een mooie nieuwe mijlpaal in de race naar de algehele negatieve spaarrente is weer bereikt :)
Het is sowieso niet verstandig om meer dan 100.000 bij dezelfde bank te hebben staan!

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• samba80
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:20
Hoe kijken jullie aan tegen spaargeld stallen bij crypto brokers in euro of in stablecoins? Binance geeft 3procent op euro en 6 procent op USDT.

• Pistachenootje
samba80 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:17:
Hoe kijken jullie aan tegen spaargeld stallen bij crypto brokers in euro of in stablecoins? Binance geeft 3procent op euro en 6 procent op USDT.
Bij Nexo.io krijg je nog meer. Ik zou het persoonlijk niet vertrouwen, zeker niet voor grote bedragen.

• Sempy
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:00
HereIsTom schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:05:
[...]

Het is sowieso niet verstandig om meer dan 100.000 bij dezelfde bank te hebben staan!
garantiestelsel is 100k per rekeninghouder, dus dan is 200k bij dezelfde bank gedekt bij en/of-rekening.

[Voor 3% gewijzigd door Sempy op 09-04-2021 19:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:17
samba80 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:17:
Dit valt volledig buiten de scope van dit topic, dus laten we daarover hier niet praten.

• JAN-B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:15

JAN-B

525 Wp op mijn dak

wildhagen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:53:
Hoezo straf :?
Maar in Nederland hebben we toch 3 of 4 banken, dus als je daar € 99.000 op zet, betaal je in elk geval geen straf;
en hoeveel Nederlanders zijn er eigenlijk met meer dan 4 ton op een spaarrekening?

Gaia : She is going to die, unless..... ( song by Valensia )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:49
Henk007 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:26:
[...]

Dit valt volledig buiten de scope van dit topic, dus laten we daarover hier niet praten.
Dat bepaal jij zo in je eentje :?

Als je het puur bij een cryptobroker zet voor de rente is het toch compleet hetzelfde als bij een bank parkeren :?

Oke, misschien iets risicovoller (icesafe iemand? :P ) maar het is gewoon sparen :Y

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

ybos schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:20:
[...]

Dat bepaal jij zo in je eentje :?

Als je het puur bij een cryptobroker zet voor de rente is het toch compleet hetzelfde als bij een bank parkeren :?

Oke, misschien iets risicovoller (icesafe iemand? :P ) maar het is gewoon sparen :Y
Ik denk dat de grens tussen bankieren sparen en speculeren ligt bij het hebben van een depositiogarantiestelsel zoals we dat bij Nederlandse en andere Europese banken hebben. Binnen dat risicoprofiel krijg je volgens mij vrijwel nergens meer dan 2% (ook niet bij langer lopende deposito's). Krijg je meer dan dat, dan is er iets aan de hand waardoor een bedrijf (de bank / andere aanbieder van die rente) zich genoodzaakt voelt de klant zoveel risicopremie te betalen.

Veel banken kunnen goedkoop lenen, dus hogere rentes zijn IMHO wel indicatief voor het risicoprofiel van betreffend product.

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
JAN-B schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:51:
[...]

Maar in Nederland hebben we toch 3 of 4 banken, dus als je daar € 99.000 op zet, betaal je in elk geval geen straf;
en hoeveel Nederlanders zijn er eigenlijk met meer dan 4 ton op een spaarrekening?
En dan heb je het alleen nog maar over Nederland. Denk aan bijvoorbeeld N26 (Duitsland), Atlantico (Portugal), en zo zijn er meerdere. Nog niet eens meegenomen dat niet iedere bank een negatieve rente al hanteert bij 100K kun je sowieso al vrij snel ruim meer dan 1 miljoen stallen bij verspreid betaal/spaar (voor zover dit nog enig betekenis heeft met de uiterst lage rentes) zonder negatieve rente te betalen.

Buiten het feit dat dit natuurlijk een vermoedelijk vrij ongebruikelijk management van je eigen vermogen is in deze tijd, is het dan in ieder geval geen onmogelijkheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:09

FreakNL

Well do ya punk?

JAN-B schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:51:
[...]

Wel stukken meer toch? Even uit mijn hoofd;

Rabo
ING
ABN
ASN
Triodos
KNAB
NN (alleen spaar).

En dan vergeet ik er vast nog een hoop.

/edit
https://www.spaarrekening...dse-bankvergunningen.aspx

Je kan dus makkelijk een miljoen kwijt binnen Nederland bij redelijk gerenommeerde banken... Of het verstandig is, is natuurlijk vraag 2 ;)

[Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 11-04-2021 18:43]

• Pistachenootje
Precies je hebt ook nog Leaseplan Bank, Amsterdam Trade Bank, Credit Europe Bank, DHB Bank etc. en ze bieden meestal nog licht positieve rente.

https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

NIBC is ook meteen een stuk minder interessant: ze gaan van 0,10% naar 0,05%; met kwartaalbonus wordt dat nog 0,08%.

More than meets the eye

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:45

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Robtimus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:09:
NIBC is ook meteen een stuk minder interessant: ze gaan van 0,10% naar 0,05%; met kwartaalbonus wordt dat nog 0,08%.
Ja vind ik ook wel jammer. LeasePlanBank heb ik al een rekening en je kan bij hun niet meerdere rekeningen openen, anders had ik het daar heen kunnen boeken :/

Edit: Ik kwam er vandaag trouwens achter dat LeasePlanBank nu ook instant payments ondersteund :*) Kreeg in m'n bankapp (ASN) al een melding dat het "Gelijk bij de ontvanger" zou zijn, dit bleek inderdaad het geval. En ook weer terug (LPB > ASN) had ik het gelijk er weer op staan. Top! Is eind vorige maand ingevoerd lees ik.

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2021 11:27]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Ter info, LeasePlan spaarrente blijft gelijk.
Flexibel Sparen
De variabele spaarrente voor mei 2021 wordt 0,10% nominaal op jaarbasis. De spaarrente blijft daarmee gelijk aan de rente van april 2021.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

ThinkPad schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:24:
[...]

Ja vind ik ook wel jammer. LeasePlanBank heb ik al een rekening en je kan bij hun niet meerdere rekeningen openen, anders had ik het daar heen kunnen boeken :/
Waarom zou je uberhaupt meerdere rekeningen bij LPB willen hebben?
Sempy schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:58:
[...]

garantiestelsel is 100k per rekeninghouder, dus dan is 200k bij dezelfde bank gedekt bij en/of-rekening.
Hier moet je wel een slag om de arm nemen omdat het om de bankvergunninghouder gaat. Een rekening bij de SNS, ASN en Regiobank vallen bijvoorbeeld onder dezelfde bankvergunning (Volksbank) met eenzelfde beperkte dekking van 100k per begunstigde

[Voor 40% gewijzigd door Napo op 01-05-2021 20:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Napo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:01:
[...]

[...]

Hier moet je wel een slag om de arm nemen omdat het om de bankvergunninghouder gaat. Een rekening bij de SNS, ASN en Regiobank vallen bijvoorbeeld onder dezelfde bankvergunning (Volksbank) met eenzelfde beperkte dekking van 100k per begunstigde
Hier een overzicht:
https://www.spaarrekening...dse-bankvergunningen.aspx

https://ftx.com/#a=Viper | Crypto trading | Growatt 6000TL3-S 6615WP(21x315) ZZW(212graden)35helling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Napo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:01:
[...]

[...]
Partner die er ook een rekening wil hebben bijv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

ThinkPad schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Partner die er ook een rekening wil hebben bijv.
En jouw partner kan niet een rekening openen bij LPB omdat jij al een rekening hebt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Napo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:53:
[...]

En jouw partner kan niet een rekening openen bij LPB omdat jij al een rekening hebt?
Ik heb het verkeerd verwoord. Ik zou er bijv. ons gezamenlijke spaargeld heen willen boeken. Maar wel op een aparte rekening, omdat ik het gescheiden wil houden van mijn eigen spaargeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:02
Nationale-Nederlanden verandert ook de saldoklassen en de bijbehorende rente vanaf 18 mei:

Tot € 100.000 0,03%
€ 100.000 tot 250.00 0%
vanaf € 250.000 -0.5%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik kreeg de mail ook. Tot 1 ton is er geen verschil.

De oude rentes:

€ 0,- tot € 100.000,- 0,03% (blijft gelijk)
€ 100.000,- tot € 250.000,- 0,03% (gaat naar 0)
€ 250.000,- tot € 500.000,- 0% (gaat naar -0.25)
€ 500.000,- tot € 1.000.000,- -0,25% (blijft gelijk)
€ 1.000.000,- of meer -0,25% (blijft gelijk)

More than meets the eye

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frappuccino
Wat doet een Lloyds bank dan beter zou je zeggen?

Die hebben vorig jaar hun rente verhoogd, en die was al hoger dan bij LPL en NBIC toen.

Ik zit niet in het bankwezen, maar ik geloof oprecht dat na alles wat de banken is 'afgenomen'
ze het spaargeld als nieuwe cashmaker voor hunzelf zien en de rentes systematisch laag
houden/verlagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 18:03
Frappuccino schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:17:
Wat doet een Lloyds bank dan beter zou je zeggen?

Die hebben vorig jaar hun rente verhoogd, en die was al hoger dan bij LPL en NBIC toen.

Ik zit niet in het bankwezen, maar ik geloof oprecht dat na alles wat de banken is 'afgenomen'
ze het spaargeld als nieuwe cashmaker voor hunzelf zien en de rentes systematisch laag
houden/verlagen.
Nederlandse hypotheken bieden over het algemeen een aantrekkelijk rendement (vorig jaar een stuk meer dan dit jaar). Spaargeld is een makkelijke manier voor Lloyds (UK bank) om Euro funding op te halen.
Voor NL banken geldt dat ze extreem veel (euro) spaargeld hebben. Meer dan ze weg kunnen zetten aan leningen. De prijselasticiteit op spaargeld is kennelijk bijzonder laag. Mensen stappen voor 0.3% niet massaal over van hun huisbank naar Lloyds.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:05
Ik kwam er zojuist achter dat Raisin nu naast deposito's ook een vrij opneembare spaarrekening aanbiedt in Nederland, namelijk bij Nordax Bank. Dit is een Zweedse bank en die geven 0,15% rente.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Facepalm schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:49:
Ik kwam er zojuist achter dat Raisin nu naast deposito's ook een vrij opneembare spaarrekening aanbiedt in Nederland, namelijk bij Nordax Bank. Dit is een Zweedse bank en die geven 0,15% rente.
Maar bij Lloyds (Duits depositogarantiestelsel) 0,3% *O*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:31
@Glup Dan moet je het wel een jaar vastzetten, dacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tiguan
Dat klopt, maar ze schrijven maar één keer per jaar rente op je rekening aan het einde van het jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Niet online

Napo

tiguan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:14:
Dat klopt, maar ze schrijven maar één keer per jaar rente op je rekening aan het einde van het jaar.
De FAQ biedt hier afdoende antwoorden voor.
Hoe berekent Lloyds Bank de rente?
Lloyds Bank berekent het bedrag van de rente heel precies. Elke dag berekenen wij de rente over het bedrag dat dan op uw Internet Spaarrekening staat. Dat doen wij met het rentetarief van die dag.
Wanneer staat de rente op mijn Internet Spaarrekening
Wij schrijven de rente op 31 december bij op uw rekening. Als u uw Internet Spaarrekening sluit, dan krijgt u de rente op de datum van sluiting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
tiguan schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:14:
Dat geldt toch voor veel meer banken? Rabo keert de rente ook op 1 januari uit. Daarvoor hoeft het bedrag ook niet het hele jaar vast te staan. Zelfde bij SNS, heb ik tijdje een spaarrekening gehad, vervolgens alles eraf gehaald, en aan het eind van het jaar werd de rente ook netjes bijgeschreven ondanks dat het saldo €0 was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tiguan
Nee, bij LPB bijvoorbeeld wordt de rente maandelijks uitgekeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:24:
Dat geldt toch voor veel meer banken? Rabo keert de rente ook op 1 januari uit. Daarvoor hoeft het bedrag ook niet het hele jaar vast te staan. Zelfde bij SNS, heb ik tijdje een spaarrekening gehad, vervolgens alles eraf gehaald, en aan het eind van het jaar werd de rente ook netjes bijgeschreven ondanks dat het saldo €0 was.
Het hangt er denk ik vanaf of het een deposito is of 'gewoon' op je betaalrekening staat, eventueel in een potje met de titel 'spaar'.

Bij deposito geef je het geld in een soort bruikleen waardoor de bank er mee kan spelen en geld verdienen; zeg maar één van de oorspronkelijke bankfuncties.

Als zij hun werk goed doen >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11:33
Praktische vraag, waar ik zelf even niet aan uitkom want zie voor beide manieren de voordelen. Daarom vraag ik bij deze jullie input en ervaringen:

DE SITUATIE
Sinds een paar maanden woon ik samen met mijn vriendin, beide nog student. We hebben sinds we officieel samenwonen een gezamelijke rekening, waarbij ik voornamelijk de financiën beheer. Vriendinlief kan er gewoon bij, en grote uitgaves worden gewoon in overleg gedaan en ik geef aan wat en waarom ik iets doe.
Doordat we beide student zijn, houden we per maand niet heel veel over om te sparen voor de verschillende spaarpotjes. De spaarpotjes op dit moment zijn:
-leuke dingen, deze is vrij te besteden voor terras en evt impuls dingen
-vakantie, zegt volgens mij genoeg, doel--> 1500
-noodpotje huisje, mijn doel is om hier min 1000 op te zetten voor een kapotte koelkast, bank oid,
-sparen, sparen voor bepaalde investeringen, doel is om hier op termijn 2000 op te krijgen.

Op dit moment sparen wij de huurtoeslag, doordat dit een vast bedrag per maand(+/-250 euro de maand) is op ongeveer dezelfde datum kan dit beter gepland worden met automatisch overschrijven.

DE VRAAG
Wat is nu het makkelijkste of het handigste, dit bedrag elke maand verdelen over de spaarpotjes, of alles naar 1 spaarpot, deze naar het doelbedrag krijgen en dan verder met het volgende spaarpotje?

VOOR/NADELEN
--> 1 potje aanvullen door naar de volgende
+noodpotjes sneller aangevuld
+duidelijke spaardoelen
+gevoel dat er een spaardoel bereikt wordt
-andere potjes worden niet aangevuld
-tijdsduur qua sparen

-->alles een beetje
+alle potjes worden aangevuld
-spaardoelen behalen duurt langer
-meer afschrijvingen op de rekening, dus sparen "lijkt" duurder

Als ik kijk naar de voor/nadelen zou je zeggen ga voor de eerste optie, maar persoonlijk doe ik optie 2 al jaren. Vandaar mijn vraag, wat is jullie ervaring en wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

militairtje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:04:
Praktische vraag, waar ik zelf even niet aan uitkom want zie voor beide manieren de voordelen. Daarom vraag ik bij deze jullie input en ervaringen:

DE SITUATIE
Sinds een paar maanden woon ik samen met mijn vriendin, beide nog student. We hebben sinds we officieel samenwonen een gezamelijke rekening, waarbij ik voornamelijk de financiën beheer. Vriendinlief kan er gewoon bij, en grote uitgaves worden gewoon in overleg gedaan en ik geef aan wat en waarom ik iets doe.
Doordat we beide student zijn, houden we per maand niet heel veel over om te sparen voor de verschillende spaarpotjes. De spaarpotjes op dit moment zijn:
-noodpotje huisje, mijn doel is om hier min 1000 op te zetten voor een kapotte koelkast, bank oid,
-sparen, sparen voor bepaalde investeringen, doel is om hier op termijn 2000 op te krijgen.

Op dit moment sparen wij de huurtoeslag, doordat dit een vast bedrag per maand(+/-250 euro de maand) is op ongeveer dezelfde datum kan dit beter gepland worden met automatisch overschrijven.

DE VRAAG
Wat is nu het makkelijkste of het handigste, dit bedrag elke maand verdelen over de spaarpotjes, of alles naar 1 spaarpot, deze naar het doelbedrag krijgen en dan verder met het volgende spaarpotje?

VOOR/NADELEN
+duidelijke spaardoelen
-tijdsduur qua sparen

-->alles een beetje

Als ik kijk naar de voor/nadelen zou je zeggen ga voor de eerste optie, maar persoonlijk doe ik optie 2 al jaren. Vandaar mijn vraag, wat is jullie ervaring en wat raden jullie aan?
Persoonlijk zou ik een combinatie van beide opties overwegen. In dit geval zie ik twee soorten sparen: voor serieuze dingen (nood / investeringen) en plezierige dingen (vakantie / leuke dingen).

Je zou kunnen overwegen om 80% naar de serieuze potjes (eerst nood, dan investeringen) te doen en 20% naar de plezierige potjes. Eventueel kun je dan de verhoudingen aanpassen als het potje voor nood 'vol' is. Zelfde geldt voor de plezierige potjes.

De vraag wordt dan meer welke potjes het belangrijkst zijn om te vullen en met welke snelheid B)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom

DE SITUATIE

DE VRAAG

VOOR/NADELEN
+duidelijke spaardoelen
-tijdsduur qua sparen

-->alles een beetje

Ik zou hiervoor gewoon één spaarrekening aanhouden en bijv. in Exel het verdelen in de verschillende potjes dan heb je minder gedoe met al die spaarrekeningen.

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik denk dat je het voor jezelf eigenlijk al heel goed hebt uitgedokterd. Persoonlijk zou ik eerst voor dat noodpotje van €1000 gaan - en er dus echt ook echt niet meer aanzitten, tenzij het echt noodzakelijk is. Wat @Chloortablet voorstelt is een goede manier om het op te bouwen, omdat je dan inderdaad ook af en toe nog wat leuks kan doen.

Voor wat betreft het indelen van de potjes. Je kan Excel gebruiken zoals is voorgesteld. Als dat ingewikkeld lijkt kun je ook met meerdere spaarrekeningen werken.

Er is geen "perfect systeem", want iedereen heeft andere eisen en wensen. Maar als jullie voor jezelf de discipline kunnen vinden om iets op te zetten zoals je het zelf al voorstelt, dan zul je daar extreem profijt van hebben. :)

Er zijn gezinnen waarbij beide partners fulltime werken en ieder ook nog eens verrrr boven het minimumloon verdient en waar alsnog complete stress ontstaat als plots de wasmachine vervangen moet worden (en zul je net zien dat de droger het dezelfde week ook begeeft)! Goed dus dat je er nu mee bezig bent. Als jullie als studenten een goed systeem hebben bedacht voor jullie financiën, dan kan het straks niet meer fout gaan als jullie allebei een goede baan hebben. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Heb jij of heeft iemand ervaring met deze bank? Het scheelt nogal met Knab’s 0,02% rente.

LG OLED55XB6  MacBook 12"  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20:42
THE_BASE schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Heb jij of heeft iemand ervaring met deze bank? Het scheelt nogal met Knab’s 0,02% rente.
Zit er al jaren, prima en snel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Is per jaar €28,- met €10.000, dus pas interessant als je €100.000 of meer hebt.
En de kans is groot als ze ineens teveel spaargeld krijgen dat het ook flink wordt verlaagd.
Die €28,- kun je met een andere besparing sneller terug verdienen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michael4500
  • Registratie: oktober 2016
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:09:
[...]

Zit er al jaren, prima en snel.
Precies, ik ook en niks te klagen. Verder zijn de rentes overal erg laag nu natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Is per jaar €28,- met €10.000, dus pas interessant als je €100.000 of meer hebt.
En de kans is groot als ze ineens teveel spaargeld krijgen dat het ook flink wordt verlaagd.
Nou, de rente die ik nu per jaar krijg is 0,02%, dus zo’n 22 euro. Als ik over stap dan zou dat gaan over 300 euro. Dat is nogal een verschil toch?

LG OLED55XB6  MacBook 12"  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
THE_BASE schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:58:
[...]

Nou, de rente die ik nu per jaar krijg is 0,02%, dus zo’n 22 euro. Als ik over stap dan zou dat gaan over 300 euro. Dat is nogal een verschil toch?
Ja dan heb je meer als €100.000 en is het wel de moeite waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

THE_BASE schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:58:
[...]

0.28% uit m'n hoofd. ;)

Op een ton inderdaad 278 euro. Op zichzelf een aardig bedrag, maar op een ton is het niet veel. Dan moet je het ook in perspectief plaatsen van inflatie en vermogensrendementsheffing. In schijf 1 gaat de BD uit van een 2:1 verhouding sparen:beleggen met forfaitair rendement van 0.03% respectievelijk 5.69%. Over dat rendement betaal je 31% belasting.

Voor de 50,000 in schijf 1 is dat dus:

50,000 * 2/3 * 0.03% * 0.31 = 3.1 euro.
50,000 * 1/3 * 5.69% * 0.31 = 293.98 euro.

Samen dus 297 euro. Je gaat er dus zonder inflatie als 278-297 = -19 euro op vooruit. Daar komt de inflatie nog bovenop. Heb je meer dan een ton dan gaat die VRH steeds meer meewegen, in dit rekenvoorbeeld wordt immers maar over de helft belast omdat de eerste 50K vrijgesteld is. Daarnaast zit je over het bedrag tussen 100K en 1M in schijf 2 en daar is de verwachte verhouding 21:79 sparen:beleggen.

Over tweede 100k (volledig in schijf 2) betaal je dus:
100,000 * 21/100 * 0.03% * 0.31 = 1.95 euro.
100,000 * 79/100 * 5.69% * 0.31 = 1393.48 euro.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je bij zulke bedragen hogere rendementen na moet streven, maar het is wel zaak om de spaarrendementen in perspectief te plaatsen van de bijkomende kosten. Het aanhouden van spaargeld is duur, ook als je wel een paar basispunten meer rente weet te krijgen. En zoals gezegd komt de inflatie daar nog bij.

[Voor 3% gewijzigd door Jb! op 08-05-2021 23:24]

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 18:03
Tja, als je bij alles denkt 'het is me teveel moeite voor die paar tientjes'... ;)

Spaarrekening is in een mum van tijd geopend. Daarnaast is het voor mij een principekwestie. Andere banken willen mijn spaargeld niet en betalen er daarom niet voor. Dan zet ik het wel ergens waar het meer gewaardeerd wordt. Als meer mensen dat zouden doen, zou de rente bij de grootbanken wellicht wat hoger zijn (of niet negatief).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Longcat schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:47:
Tja, als je bij alles denkt 'het is me teveel moeite voor die paar tientjes'... ;)
Eens hoor. :)
Spaarrekening is in een mum van tijd geopend. Daarnaast is het voor mij een principekwestie. Andere banken willen mijn spaargeld niet en betalen er daarom niet voor. Dan zet ik het wel ergens waar het meer gewaardeerd wordt.
Er is natuurlijk ook een goede reden voor de lage rente. Waarom zou je klanten betalen om hun vermogen te bewaren als je elders genoeg vermogen aan kunt trekken (wat veel banken blijkbaar kunnen)? Je had het zelf eerder al over euro funding voor zo'n Britse bank, de meeste banken hebben dat niet nodig.

Nu zijn er natuurlijk wel vaak banken die een betere rente bieden (de beste van nu hoeft dat over een jaar niet meer te zijn). Dan is het een heel gedoe om steeds over te stappen en eventueel oude rekening te sluiten of de administratie ervan bij te houden.

En volgens mij werd het hier ook al eens genoemd, maar de blijvend lage rente zorgt voor een race naar de bodem. Waar je nu nog een ton kunt parkeren tegen het hoogste rentepercentage kan dat over een tijdje verlaagd worden naar 50K of nog lager.

Met dat in het achterhoofd zou ik eerder kijken naar (langere termijn, zeker een aantal jaar) deposito's als alternatief voor sparen met een variabele rente en steeds wijzigende voorwaarden (waarbij het bedrag waarover je maximale rente krijgt steeds verkleind wordt).
Als meer mensen dat zouden doen, zou de rente bij de grootbanken wellicht wat hoger zijn (of niet negatief).
Macroeconomisch zou het beter zijn om het geld wat meer uit te geven. :*) Om een column van Coen Teulings van een paar jaar terug te quoten:
Twee landen die samen ongeveer 8 procent van de wereldproductie voor hun rekening nemen, zijn dus ruwweg verantwoordelijk voor 50 procent van het wereldwijde spaaroverschot. Nederland en Duitsland zijn dus niet de oplossing, wij zijn het probleem.
Of zoals ze bij Wikipedia zeggen:
In de keynesiaanse economie is de besparingsparadox een deel van de verklaring voor recessies. Als de economische vooruitzichten slecht zijn, dan wordt consumptie uitgesteld en meer bespaard; zo ontstaat een sneeuwbaleffect dat de economie in een crisis kan storten. Het van overheidswege aanjagen van consumptie is dan de geijkte manier om uit deze situatie te geraken. Ook een milde inflatie wordt gezien als een goed teken, omdat inflatie een lage reële rente betekent en dus sparen ontmoedigt.
Wikipedia: Besparingsparadox
De realiteit ligt natuurlijk gecompliceerder waarbij wij als Nederlanders grote vorderingen op het buitenland hebben, maar zelfs het buitenland kent z'n grenzen. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij komt Lloyd's hier toch regelmatig voorbij. Zal een prima van zijn, maar die verschillen van een paar promille per jaar zijn in de regel niet die dingen die tot echt veel extra leiden. Als je met beleggen op de lage termijn gemiddeld bv 6% rendement zou halen, dan zou je een zelfde extra rendement kunnen behalen als je slechts 5.000 euro van iedere ton (extra) zou gaan beleggen. Het lijkt mij geen heel grote6 risico als je nog steeds 95k in spaargeld hebt zitten.

Uiteraard helpen alle kleine beetjes, maar ik denk dus dat er, naast het zoeken naar de hoogste rente, voor veel mensen op een andere manier veel meer winst te behalen valt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
[...]

Ja, as we speak 8)

Niks bijzonders hoor, gewoon op webpagina rekening openen, tegenrekening geven en er is dacht ik sowieso automatisch 2fa met SMS. Ook een keer de tegenrekening veranderd; kleine moeite.
De rente is factoren meer dan bv KNAB en ook al blijft het gerommel in de marge is het een kleine moeite. Bovendien, laten we wel wezen, als er ergens een bank met (veel) betere rente opstaat dan is het een bijzonder kleine moeite om dat geld door te sluizen :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Glup schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:09:
[...]

Ja, as we speak 8)

Niks bijzonders hoor, gewoon op webpagina rekening openen, tegenrekening geven en er is dacht ik sowieso automatisch 2fa met SMS. Ook een keer de tegenrekening veranderd; kleine moeite.
De rente is factoren meer dan bv KNAB en ook al blijft het gerommel in de marge is het een kleine moeite. Bovendien, laten we wel wezen, als er ergens een bank met (veel) betere rente opstaat dan is het een bijzonder kleine moeite om dat geld door te sluizen :*)
Minpunt is dat er geen app of instant payments zijn. Pluspunt is de hogere rente. Zal vanmiddag eens een rekening openen, zien we dan wel verder. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Ook op 1000 euro is het toch 2,80
Wie het kleine niet eert ;)

Maar wat voor besparing stel je voor?
De reden dat geld op een (gratis) spaarrekening staat is vaak:
* Direct opneembaar, altijd geld binnen bereik
* 'Waardevast', het is niet onderhevig aan grillen (behalve de waardedaling door inflatie).

Depositsparen valt af, want vaak niet direct opneembaar. Beleggen valt af want niet zeker (op korte termijn) waardevast. Crypto zou ik me wat dat betreft niet eens aan wagen :P

Dan kom je toch echt uit bij een spaarrekening, toch? Of vergeet ik iets? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:22:
Minpunt is dat er geen app of instant payments zijn. Pluspunt is de hogere rente. Zal vanmiddag eens een rekening openen, zien we dan wel verder. :)
Haha, nee, instant payment van spaarrekeningen zal denk ik ook niet zo snel komen 8)
Maar mijn ervaring bij een testoverschrijving was wel dat 's ochtends overgemaakt, 's middags binnen.

Ze hebben trouwens wel een app maar een linkje op je mobiel naar de webpagina is afdoende:
Wij hebben geen app. Voor het beheren van uw Internet Spaarrekening kunt u Internetbankieren gebruiken. De website van Internetbankieren is responsive. Dit betekent dat de website zich aanpast aan het scherm van uw mobiele telefoon of tablet. Daardoor blijft alles goed leesbaar en gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 21:32
Rubbergrover1 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:59:
Volgens mij komt Lloyd's hier toch regelmatig voorbij. Zal een prima van zijn, maar die verschillen van een paar promille per jaar zijn in de regel niet die dingen die tot echt veel extra leiden. Als je met beleggen op de lage termijn gemiddeld bv 6% rendement zou halen, dan zou je een zelfde extra rendement kunnen behalen als je slechts 5.000 euro van iedere ton (extra) zou gaan beleggen. Het lijkt mij geen heel grote6 risico als je nog steeds 95k in spaargeld hebt zitten.

Uiteraard helpen alle kleine beetjes, maar ik denk dus dat er, naast het zoeken naar de hoogste rente, voor veel mensen op een andere manier veel meer winst te behalen valt.
Crypto?😁

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glup
  • Niet online
Het lijkt mij niet dat je op een spaartopic crypto's moet gaan propageren }) })

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Haha, hoe je die fractie geld, die je niet in de spaarpot wilt doen, zou willen investeren is weer een heel andere discussie. Waar het mij meer om gaat is dat het renteverschil tegenwoordig zo klein is, dat je die winst ook kunt krijgen als je ook maar een klein deel van dat spaargeld anders zou gaan investeren. Dan hoef je, als risicomijdend spaarder, minder dan 10% anders te investeren, terwijl ruim 90% van je vermogen bij veilig en direct toegankelijk op de spaarrekening blijft.

In zeg dit trouwens niet zozeer om te overtuigen dat je moet gaan beleggen, maar meer om aan te geven hoe klein het renteverschil eigenlijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glup
  • Niet online

DE SITUATIE

DE VRAAG

VOOR/NADELEN
+duidelijke spaardoelen
-tijdsduur qua sparen

-->alles een beetje

Waar jouw vragen om schreeuwen is de oplossingen die Revolut, N26 en Vivid bieden, namelijk gedeelde gezamelijke potjes.
Die snap ik niet helemaal. Je budgetteert een bedrag per maand wat de som van alle gewenste spaardoelen is. Of je dat bedrag nu in 1 potje stopt of over verschillende potjes verdeeld maakt het sparen niet sneller of trager.
Evident is dat verschillende spaarpotjes een duidelijker overzicht geeft 'waar jullie staan' qua spaardoel. Bv hoeveel maanden jullie nog ~ afstaan van vakantie. Een totaalbedrag van 1 pot geeft dat overzicht niet en lokt mogelijk ongewenst gedrag uit doordat jullie rijker lijken dan de werkelijkheid is. Bv je vriendin die zegt: "Ach, er staat nu €1200 op de spaarrekening dus we kunnen best eventjes dit paar mooie schoenen kopen zodat jij blij wordt hoe mooi ik eruit zie". >:)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HereIsTom
Longcat schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:47:

Spaarrekening is in een mum van tijd geopend. Daarnaast is het voor mij een principekwestie. Andere banken willen mijn spaargeld niet en betalen er daarom niet voor. Dan zet ik het wel ergens waar het meer gewaardeerd wordt. Als meer mensen dat zouden doen, zou de rente bij de grootbanken wellicht wat hoger zijn (of niet negatief).
Daar gaat het mij niet om, maar het is de moeite en het rendement.
Je moet ten eerste een ton of meer hebben om minder dan €300,- rente eruit te halen.
De meeste mensen kunnen moet simpele besparingen meer rendement halen.
Met andere woorden je blijft moeite doen om een paar euro meer rente te halen terwijl je het op andere dingen zo kan besparen.
Als de rente ooit weer in de hele procenten gaat lopen dan is het een ander verhaal, maar niet met 0,30%.

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True