Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:05:
Maar hoe is die ene cent dan wel overgekomen????
Controleboeking (eerste boeking), ik vermoed dat ze die handmatig verwerken en daarna de rekening wordt vrijgegeven.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:27:
Nou, dat is een verhaal aan het worden. Mijn rekening bij Lloyds is niet succesvol geactiveerd, ondanks dat ik kan inloggen en mijn controlestorting zichtbaar zijn. Hierdoor is mijn overboeking van dinsdag op een tussenrekening beland, mijn Lloyds rekening heeft een in en uitgaande blokkade.

Goed nieuws, ze konden het bedrag van de storting noemen dus het is zeker daar. En ook aan mij gekoppeld. Het wordt nu handmatig verwerkt en de blokkade wordt opgeheven.

Een slecht begin, maar ik ben wel weer gerust gesteld.
Hihi daarom, geld verdwijnt digitaal nooit :-). Wel een raar verhaal, maar goed uiteindelijk wordt alles opgelost :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
President schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:56:
[...]

Hihi daarom, geld verdwijnt digitaal nooit :-). Wel een raar verhaal, maar goed uiteindelijk wordt alles opgelost :-)
Nou opgelost, het is pas opgelost als ik het geld weer zie. Maar dat kon een dag duren.

Mijn test stortingen heen en weer zijn wel al gelukt, de blokkade lijkt er dus wel vanaf. Nu nog de handmatige stap van het geld toevoegen voor elkaar krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35
Grotere bedragen overmaken blijft altijd spannend. Zo zie je maar, je moet er toch zelf achteraan.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Nou eindelijk echte geruststelling, het bedrag is aangekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35
Oh gelukkig alsnog deze week binnen.
En je rekening is nu wel geactiveerd?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
PM_Petrol schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:06:
Oh gelukkig alsnog deze week binnen.
En je rekening is nu wel geactiveerd?
Zover ik kan zien wel, heb nog een paar centen heen en weer gestuurd en die moeten vandaag verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Ben geabonneerd op de Raisin nieuwsbrief en daar kreeg ik zojuist een mail over iets wat wellicht wel interessant is voor spaarders in dit topic :)
Geachte spaarder,

Vanaf heden kunt u online sparen bij Raisin's nieuwe partner CKV Spaarbank uit België, tegen toprentes die oplopen van 1,00% op 1 jaar tot wel 1,30% p.j. op 5 jaar looptijd. Met 1,00% biedt de bank momenteel de hoogste rente in Nederland op 1 jaar. Bij de meerjarige deposito's wordt de rente jaarlijks op het deposito gestort en geldt er rente-op-rente. Uw spaargeld bij CKV Spaarbank wordt gegarandeerd door het Belgische depositogarantiestelsel tot € 100.000.
Er waren velen die bezwaar hadden tegen een buitenlandse bank, omdat zij het DGS van dat land niet vertrouwde of andere wetgeving die het ingewikkeld maakt.
Maar sparen bij een Belgische bank lijkt me prima(?)

Link: https://www.raisin.nl/banken/ckv/

Rente percentages zijn wel een beetje vreemd, vooral die 2 jaar waarvoor je dan maar 0,35% krijgt.
En je moet nog wel een extra formulier invullen, want anders heb je te maken met de Belgische spaartaks:
België heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 30%. Als belastingplichtige in Nederland kun je vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overleg je eenmalig voorafgaand aan opening van je eerste depositorekening een duidelijk leesbare scan/foto van het ondertekende Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners (1 pagina). Dit formulier wordt met instructie direct na je online deposito-aanvraag ter beschikking gesteld in je Raisin Online Banking omgeving en is, waar nodig, reeds door Raisin vooringevuld met je gegevens. N.B.: Het Attest dient per klant en alleen op naam van de klant te worden verstrekt. Het is niet noodzakelijk om dit document voor ieder deposito afzonderlijk te overleggen. Lees meer in het Productinformatieblad.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:42
JohanNL schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:06:
Er waren velen die bezwaar hadden tegen een buitenlandse bank, omdat zij het DGS van dat land niet vertrouwde of andere wetgeving die het ingewikkeld maakt.
Maar sparen bij een Belgische bank lijkt me prima(?)
Tot 100K per bank ben je gedekt, dus het maakt eigenlijk weinig verschil of je in België of bijvoorbeeld Italië spaart. Maar op dit moment heeft CKV wel de hoogste rente bij een 1 jaar deposito, dus dat is zeker interessant (y) Ik had een tijdje terug nog 1,05% via Banca Progetto, maar die is inmiddels alweer verlaagd.

Op de depositogarantie pagina van Raisin:
De terugbetalingstermijn van de depositogarantiestelsels is maximaal 15 werkdagen. Tegen 2024 zal deze zijn verkort tot 7 werkdagen. Een aantal lidstaten heeft deze verkorte termijn al in juni 2016 geïmplementeerd.
Qua talen met banken in andere landen hoeft het ook geen probleem te zijn. Raisin vertaald alles netjes naar Engels en/of Nederlands. Alles gaat trouwens wel via je Duitse Raisin tussenrekening. Hun storten dit weer door naar de bank waar je een deposito opent.

Let wel op dat je in sommige landen bronbelasting betaald of een formulier voor vrijstelling moet invullen. Maar dit staat duidelijk onder de details per bank aangegeven.

De welkomstbonus in combinatie met CashbackXL zorgt voor een leuk extraatje (ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat deze combinatie werkt, beide bedragen zijn uitbetaald :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02
Bigf00t schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:48:
[...]

Tot 100K per bank ben je gedekt, dus het maakt eigenlijk weinig verschil of je in België of bijvoorbeeld Italië spaart. Maar op dit moment heeft CKV wel de hoogste rente bij een 1 jaar deposito, dus dat is zeker interessant (y) Ik had een tijdje terug nog 1,05% via Banca Progetto, maar die is inmiddels alweer verlaagd.

Op de depositogarantie pagina van Raisin:

[...]

Qua talen met banken in andere landen hoeft het ook geen probleem te zijn. Raisin vertaald alles netjes naar Engels en/of Nederlands. Alles gaat trouwens wel via je Duitse Raisin tussenrekening. Hun storten dit weer door naar de bank waar je een deposito opent.

Let wel op dat je in sommige landen bronbelasting betaald of een formulier voor vrijstelling moet invullen. Maar dit staat duidelijk onder de details per bank aangegeven.

De welkomstbonus in combinatie met CashbackXL zorgt voor een leuk extraatje (ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat deze combinatie werkt, beide bedragen zijn uitbetaald :)).
"Je eerste spaarproduct…

heeft een minimale inleg van € 5.000
loopt voor minstens 6 maanden, oftewel
in geval van een deposito dient de looptijd minimaal 6 maanden te zijn
in geval van een spaarrekening dient de rekening minimaal 6 maanden open te blijven. Het saldo op de spaarrekening blijft gedurende deze 6 maanden minstens gelijk aan de startinleg"

Zeggen ze daar dan in feite niet mee dat je je minimale inleg (5000) minimaal 6 maanden op de rekening moet blijven staan? En...als je dat niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Wren Dat is inderdaad wel een hele gekke regel, wellicht dat ze het daarmee vast willen zetten in hun voorwaarden dat alle deposito's die je opent minimaal 6 maanden moeten blijven staan, maar ik zou het anders echt niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
JohanNL schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:45:
@Wren Dat is inderdaad wel een hele gekke regel, wellicht dat ze het daarmee vast willen zetten in hun voorwaarden dat alle deposito's die je opent minimaal 6 maanden moeten blijven staan, maar ik zou het anders echt niet weten.
Kan, maar ze hebben een aparte zin voor deposito's en eentje (deze dus) over een spaarrekening. Ben dan benieuwd wat ze de spaarder dan willen maken als die het geld er eerder vanaf haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wren schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:09:
[...]

"Je eerste spaarproduct…

heeft een minimale inleg van € 5.000
loopt voor minstens 6 maanden, oftewel
in geval van een deposito dient de looptijd minimaal 6 maanden te zijn
in geval van een spaarrekening dient de rekening minimaal 6 maanden open te blijven. Het saldo op de spaarrekening blijft gedurende deze 6 maanden minstens gelijk aan de startinleg"

Zeggen ze daar dan in feite niet mee dat je je minimale inleg (5000) minimaal 6 maanden op de rekening moet blijven staan? En...als je dat niet doet?
JohanNL schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:45:
Wren schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:53:
[...]

Kan, maar ze hebben een aparte zin voor deposito's en eentje (deze dus) over een spaarrekening. Ben dan benieuwd wat ze de spaarder dan willen maken als die het geld er eerder vanaf haalt.
Op zich staat het er wel duidelijk. Om in aanmerking te komen voor de welkomsbonus moet je aan de genoemde eisen voldoen. Doe je dat niet, dan is er niets aan de hand. Dat kan gewoon. Je ontvangt dan alleen niet je welkomsbonus.

[ Voor 11% gewijzigd door Uniciteit op 15-07-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
Wren schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:09:
"in geval van een spaarrekening dient de rekening minimaal 6 maanden open te blijven. Het saldo op de spaarrekening blijft gedurende deze 6 maanden minstens gelijk aan de startinleg"

Lijkt me niet zo'n vreemde voorwaarde aangezien ze toch een paar tientjes weggeven. Mogelijk wordt de bonus bij flexibel sparen pas na dat half jaar uitbetaald?

Maar aangezien je dan toch minimaal 6 maanden je geld stil moet laten staan kun je beter voor een deposito gaan met een hogere rente en nog eens 50 euro extra via CashbackXL.

Wil je puur flexibel sparen dan zou je eens naar Bigbank kunnen kijken. Persoonlijk vond ik Raisin daar wat minder geschikt voor. Maar zover ik weet heeft Bigbank geen cashback acties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Ze hebben nu blijkbaar de bonussen verdubbeld bij Raisin: https://www.raisin.nl/welkomstbonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:52
Moneyou gaat stoppen. Nog onduidelijk wat er gebeurt met de huidige spaarrekeningen..

https://www.iex.nl/Nieuws...nlinedochter-Moneyou.aspx

https://www.moneyou.nl/over-moneyou/nieuws

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 13:42
Drardollan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:03:
Helemaal klaar met MoneYou Sparen hier. De website en app zijn nog gemaakt in het stenen tijdperk. Hun pluspunt van meerdere rekeningen (lees: potjes) en een beetje rente was reden om er te blijven. Nu de rente naar 0% is gegaan heb ik alles weggehaald en naar LLoyds Bank gezet. Nu moet ik wel in een Excel de potjes bijhouden, maar ik krijg in ieder geval nog een paar euro rente.
En nu weten we waarom.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Wel bijzonder dat ze juist twee maanden geleden nog via MoneYou groenobligaties hebben uitgegeven. Als dit toen al in het vooruitzicht was, dan zou je toch verwachten dat ze dat dan onder een ander label hadden uitgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Wat gek dat ik als klant van zowel Moneyou Sparen als Moneyou Go geen enkel bericht heb ontvangen. Wat een K bedrijf is het geworden.

Gelukkig had ik al 99 procent van mijn geld al opgenomen bij die tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:31
Ik vind het ook belachelijk dat ze het nieuws op deze manier bekendmaken en de klanten pas in oktober gaan informeren. Ik heb gelijk bijna al m'n geld er weggehaald en naar een andere bank gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het was sowieso in beginsel al een vreemd idee om als ABN AMRO zijnde, een betaalrekening aan te bieden die gratis is en dus direct concurreert met hun betaalde pakketten.

Ik denk dat het '' speelgeld '' bij ABN AMRO nu gewoon op is door de coronacrisis en al die slechte leningen die ze mogen afboeken.
Dat MoneYou wordt geschrapt is een bezuinigingsmaatregel denk ik, heeft in dit geval niet zoveel te maken met dat de rente zo laag is wat ze zelf als reden opgeven.
Net als Kendu, moest ook geschrapt worden '' omdat er te weinig interesse was ''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JohanNL schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:30:
Het was sowieso in beginsel al een vreemd idee om als ABN AMRO zijnde, een betaalrekening aan te bieden die gratis is en dus direct concurreert met hun betaalde pakketten.
Zo vreemd is die combinatie niet, omdat je hiermee twee verschillende doelgroepen aanspreekt. Dat heb je ook bij bv (zorg-)verzekeraars, dat je de iets goedkopere basis-varianten hebt en de duurdere 'luxe' labels. Maar wat je bij de banken ziet is dat het onderscheid tussen de goedkope basisrekening en de duurdere rekeningen met meer fratsen steeds meer binnen het zelfde label is komen te liggen. Dan heb je binnen de zelfde bank de keus voor een duurder pakket, of eventueel (vaak obv vermogen) voor private banking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
JohanNL schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:30:
Nee het trok extra spaargeld aan van mensen die niet bij AA zelf klant zouden worden. En in het buitenland concurreerde het niet met AA zelf. Maar bijvoorbeeld in Duitsland met traditonele banken.
Dat MoneYou wordt geschrapt is een bezuinigingsmaatregel denk ik, heeft in dit geval niet zoveel te maken met dat de rente zo laag is wat ze zelf als reden opgeven.
Je kunt op de conspiracy-toer gaan. Maar de waarheid is gewoon dat er teveel spaargeld is bij de AA. Lastig te begrijpen, dat begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
PLAE schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Nee het trok extra spaargeld aan van mensen die niet bij AA zelf klant zouden worden. En in het buitenland concurreerde het niet met AA zelf. Maar bijvoorbeeld in Duitsland met traditonele banken.
Dus, het heeft er alle schijn van dat het een mooi project was van de ABN, waarvan ze nu de stekker eruit hebben gegooid.
PLAE schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Je kunt op de conspiracy-toer gaan. Maar de waarheid is gewoon dat er teveel spaargeld is bij de AA. Lastig te begrijpen, dat begrijp ik.
Dat is ook zo, maar dat was vorige maand al zo, dat was voor de corona uitbraak al zo, dat was het jaar daarvoor ook al zo en dat jaar daarvoor ook.
Toch hadden ze al die tijd MoneYou als spaarproduct met een redelijk hoge rente en later ook zelfs een betaalrekening die gratis was/is.
Rubbergrover1 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:06:
[...]

Zo vreemd is die combinatie niet, omdat je hiermee twee verschillende doelgroepen aanspreekt. Dat heb je ook bij bv (zorg-)verzekeraars, dat je de iets goedkopere basis-varianten hebt en de duurdere 'luxe' labels. Maar wat je bij de banken ziet is dat het onderscheid tussen de goedkope basisrekening en de duurdere rekeningen met meer fratsen steeds meer binnen het zelfde label is komen te liggen. Dan heb je binnen de zelfde bank de keus voor een duurder pakket, of eventueel (vaak obv vermogen) voor private banking.
Dat met die zorgverzekeraars vind ik een heel slecht voorbeeld.
De zorgverzekeraars hebben namelijk het systeem ( samen met de overheid wel een beetje ) ontzettend ingewikkeld gemaakt zodat jan met de pet er geen snars meer van snapt en maar wat doet.
Bij banken is dit veel overzichtelijker en flexibeler en sowieso is er geen gratis zorgverzekering - zoals Moneyou wel gratis is -

Moneyou was/is echt zo'n banken(merk) die wel van de ABN is, maar zich moest onderscheiden van de eigen producten van ABN.
Wat nou echt het primaire doel was blijft wel een beetje een raadsel, maar wat mij wel duidelijk was is dat het een investering was voor de langere termijn.
Met een gratis betaalrekening en het aanlokken van spaargeld ( terwijl je daar als bank teveel van hebt en negatieve rente mag afdragen aan de ECB ) en dan geen negatieve rente doorrekenen aan de klant of zelfs een positieve rente geven levert je als bank geen inkomsten op, in tegendeel.

Dus gezien de grote afschrijvingen die ABN AMRO mag doen n.a.v. de corona crisis worden deze ''projecten'' nu geschrapt.
Er moet gewoon bezuinigd worden op waar dat nog kan en inderdaad, om nog verder te gaan met MoneYou sparen/betalen zal er wel een stuk minder lucratief uitzien dan een paar jaar geleden door veranderende marktomstandigheden.
Zelfde geldt voor Kendu overigens die inmiddels al volledig is opgeheven.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11
Ook ik heb deze week al mijn spaargeld weggehaald bij MoneYou. Het begon als een mooie onlinebank met goede rentes (ik begon met 4% in mei 2009), maar het viel wel op dat er al jaren weinig geïnvesteerd werd. De app was al tijden niet bijgewerkt en ik vond het erg jammer dat ze niet meededen aan Instant Payments, waardoor ik lang op mijn overboekingen moest wachten. Mijn spaargeld staat nu weer bij Rabobank, die met potjes werkt waardoor je je geld alsnog kunt scheiden. Mijn vrouw is terug naar ABN AMRO, die net als MY verschilllende IBANs aanhoudt voor elk potje. Dus daarmee is het nog beter te scheiden dan bij Rabobank.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-08 11:04
Aangezien moneyou gaat stoppen ben ik op zoek naar een nieuwe spaarbank. Voor de rente hoeven wij het niet te doen, maar doe het meer uit risico spreiding. Ik zoek eigenlijk een spaarbank die twee tegenrekeningen kan hebben. Wij zitten nu bij de rabo en ing en wil dus vanuit de spaarrekening kunnen kiezen naar welke rekening ik het terugstort.
Uit eerdere posts lees ik dat dit bij Argenta kan, zijn er nog meerdere banken die dit doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@KookSpook Je zou Openbank kunnen nemen, is een gratis betaalrekening waaraan je nog een spaarrekening kunt koppelen.
Ze geven ook een rente van 0,2% op die spaarrekening dus dat is tenminste nog iets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
He vervelend. Ik lees hier net het moneyou bericht. Klant sinds heel lang (begon met meer dan 5% rente). Heb zelf bij Moneyou 8 spaarrekeningen onder mijn hoofdrekening (allemaal eigen IBAN) die ik als potjes gebruik. Kan hier dus rechtstreeks naar overmaken. Zo zie ik dus makkelijk hoeveel ik heb voor mijn aflossing huis, voor gespaard onderhoud voor de auto, studie van de kids, etcetera.

Zit voor betaalrekening bij ABN, en daar heb je "spaardoelen" / "potjes". Maar geen eigen IBAN's voor zover ik kan zien. Heb toch het idee dat ik daar minder blij van wordt.

Hoeveel spaarrekeningen mag je eigenlijk hebben bij ABN, weet iemand dat? Ik wil er dus 8 :)

edit: sorry, niet goed gezocht: "U kunt maximaal 10 Direct Sparen openen."
https://www.abnamro.nl/nl.../direct-sparen/index.html

[ Voor 9% gewijzigd door gysman11 op 30-08-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KookSpook schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:51:
Ik zoek eigenlijk een spaarbank die twee tegenrekeningen kan hebben. Wij zitten nu bij de rabo en ing en wil dus vanuit de spaarrekening kunnen kiezen naar welke rekening ik het terugstort.
JohanNL schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:12:
@KookSpook Je zou Openbank kunnen nemen, is een gratis betaalrekening waaraan je nog een spaarrekening kunt koppelen.
Ze geven ook een rente van 0,2% op die spaarrekening dus dat is tenminste nog iets...
En die spaarrekening heeft gewoon een (Spaanse) IBAN. Binnenkomende betalingen werken gewoon zonder dat er een tegenrekening bekend moet zijn, en ik heb ook al weer teruggeboekt naar weer een andere rekening. Dus met het hele gedoe van tegenrekeningen heb je dan feitelijk niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Wat zijn hier de ervaringen met Credit Europe Bank? Ik kwam hier op uit in mijn zoektocht naar een bank met een degelijke rente, op depositos, en het belangrijkste, de mogelijkheid om kosteloos het deposito te beëindigen bij de aankoop van een huis. Ik heb namelijk een flinke smak geld. Waarvan ik in ieder geval een deel beschikbaar wil houden voor aankoop huis. Naast dat ik ook steeds meer bezig ben met beleggen, waar ik dan juist niet alles in wil stoppen. Als ik even snel in dit topic zoek vind ik namelijk niet bijzonder veel erover. Behalve een post van @Rubbergrover1 uit juni die mij er op wijst dat ik veel eerder op dit idee had moeten komen :p (toen nog 1,25% rente voor 10 jaar, nu nog 0,90%). En het feit dat de bank van origine Turks lijkt te zijn doet mij toch wat twijfelen. Ondanks dat het onder Nederlanders DGS valt en ik er (uiteraard) niet meer dan 100K onder wil brengen.
Enige echte alternatieven die ik zag waren SNS en RegioBank. Beiden hebben ook een clausule voor gratis opnemen in geval van afsluiten van een hypotheek, maar hun rente is dan ook een pak lager (0,35% uit mijn hoofd bij 10 jaar). En RegioBank heeft nog een normale spaarrekening (onbeperkt bijstorten) met doelsparen voor woning (anders opnamekosten), met 0,20% rente.

Overigens zijn andere ervaringen voor deze use case ook welkom. Ben volgens mij ook een bank tegen gekomen waarbij de hypotheek clausule alleen gold als je ook hypotheek bij die bank af nam, en dat voelt dan toch weer minder prettig eigenlijk. Als er dus andere banken zijn die aantrekkelijk lijken maar zo'n pitfall hebben hoor ik dat ook graag.

offtopic:
Hoe werkt dat hele DGS eigenlijk? De overheid/DNB kan er wel garant voor staan. Maar hoe wordt bepaald wat je moet krijgen? Komt dat uit de administratie van de bank (maar als die er een puinhoop van maakt...?) of moet je daarvoor zelf als klant bewijzen wat er op stond? (Dus rekeningafschriften bewaren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Ik zou zeggen als de bank omvalt en je aanspraak wil maken op de DSG reken er op dat het maanden kan duren.
(Denk bv aan het DSB gedoe )

Als jij dan net je droomhuis tegen het lijf loopt kan je m niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Barrycade schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:01:
Ik zou zeggen als de bank omvalt en je aanspraak wil maken op de DSG reken er op dat het maanden kan duren.
(Denk bv aan het DSB gedoe )

Als jij dan net je droomhuis tegen het lijf loopt kan je m niet kopen.
En ook dat is uiteraard waarom ik naar ervaringen vraag. Anders kon ik het geld ook in een "obscure" buitenlandse bank stoppen die nog hogere rentes heeft en onder DGS van een ander land valt. Ik ga natuurlijk veel liever voor een bank met een bewezen track record dan een "startup" die zich nog niet bewezen heeft.

Maar ik kan mij ook zo indenken dat het iets makkelijker is om een hypotheek af te sluiten met "ik heb nog XK aan "cash" vermogen maar door omgevallen bank kan ik daar momenteel niet aan" dan überhaupt dat vermogen niet hebben. En daarnaast zou ik niet eens al mijn vermogen dan bij Credit Europe Bank stallen, dus dan zou ik zelfs een andere, vrij opneembare, spaarrekening kunnen aanspreken om te overbruggen totdat het DGS "over de brug komt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
LeasePlanBank gaat naar 0,10% (was 0,15%).
https://www.leaseplanbank...bank/actuele-rentestanden (is nog niet bijgewerkt zie ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

RobertMe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

En ook dat is uiteraard waarom ik naar ervaringen vraag. Anders kon ik het geld ook in een "obscure" buitenlandse bank stoppen die nog hogere rentes heeft en onder DGS van een ander land valt. Ik ga natuurlijk veel liever voor een bank met een bewezen track record dan een "startup" die zich nog niet bewezen heeft.

Maar ik kan mij ook zo indenken dat het iets makkelijker is om een hypotheek af te sluiten met "ik heb nog XK aan "cash" vermogen maar door omgevallen bank kan ik daar momenteel niet aan" dan überhaupt dat vermogen niet hebben. En daarnaast zou ik niet eens al mijn vermogen dan bij Credit Europe Bank stallen, dus dan zou ik zelfs een andere, vrij opneembare, spaarrekening kunnen aanspreken om te overbruggen totdat het DGS "over de brug komt".
Persoonlijk zou ik het gedoe niet op mijn hals willen halen. Als je een bank zoekt met een redelijke reputatie en onder DSG dan smelt je geld toch al geld weg door inflatie /VRH.

Als ik lees Turks, mwha gezien het gedoe nu met Griekenland enzovoort, IK zou het niet doen.

Maar ik ben (zoals je kan lezen wellicht ;) ) redelijk risico ontwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Barrycade schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

Persoonlijk zou ik het gedoe niet op mijn hals willen halen. Als je een bank zoekt met een redelijke reputatie en onder DSG dan smelt je geld toch al geld weg door inflatie /VRH.

Als ik lees Turks, mwha gezien het gedoe nu met Griekenland enzovoort, IK zou het niet doen.

Maar ik ben (zoals je kan lezen wellicht ;) ) redelijk risico ontwijkend.
Dat is ook waarom ik de vraag stel. Het is een Nederlandse bank, die onder het Nederlandse DGS valt. Maar klaarblijkelijk wel met Turkse herkomst. Maakt dat het per definitie slecht? Nee, maar het maakt me wel iets "argwanender" dan andere banken. Maarja, ze geven wel (ruim) dubbele aan rente dan wat ik bij de meer traditioneel Nederlandse vind, en het aanbod aan "gratis te ontbinden bij hypotheek" depositos is al zeer klein.

En met het geld gewoon op spaarrekening laten staan (of evt. andere deposito's) smelt het geld uiteraard nog harder weg. En bv een groot deel beleggen ben ik dan weer geen fan van omdat ik niet weet wanneer ik het nodig ga hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:01:
Ik heb dat eens nagekeken, tenslotte zijn feiten beter dan een onderbuikgevoel...

Uit het Consultatiedocument Vergroten publieksbekendheid depositogarantiestelsel:
Minder bekend zijn de precieze kenmerken van het DGS, zoals de wettelijke uitkeringstermijn van maximaal 15 werkdagen en de geambieerde uitkeringstermijn van 7 werkdagen
Verder zie ik in dit document:
Het Bbpm schrijft voor dat de termijn per 1 januari 2019 verkort moet zijn tot vijftien werkdagen, per 1 januari 2021 tot tien werkdagen en per 1 januari 2024 tot zeven werkdagen.
Het zou jammer zijn als mensen rente laten liggen door onvolledige kennis van de wet- en regelgeving, al mag mijn bijdrage niet worden opgevat als enigerlei aanbeveling of het afraden tot het gebruik van welke spaarmogelijkheid dan ook. Doe je eigen onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 08:38
@RobertMe
Credit Europa lang gebruikt omdat ze daar termijndeposito's met een hoge rente hadden destijds.

Geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
djiedjee schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:22:
@RobertMe
Credit Europa lang gebruikt omdat ze daar termijndeposito's met een hoge rente hadden destijds.

Geen problemen gehad.
Ik neem aan dat je deposito dan wel gewoon hebt laten aflopen? Dus geen gebruik gemaakt van een van de clausules waarbij je wel kosteloos mag opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

Ik heb dat eens nagekeken, tenslotte zijn feiten beter dan een onderbuikgevoel...

Uit het Consultatiedocument Vergroten publieksbekendheid depositogarantiestelsel:

[...]

Verder zie ik in dit document:

[...]

Het zou jammer zijn als mensen rente laten liggen door onvolledige kennis van de wet- en regelgeving, al mag mijn bijdrage niet worden opgevat als enigerlei aanbeveling of het afraden tot het gebruik van welke spaarmogelijkheid dan ook. Doe je eigen onderzoek.
Mooi, weer wat geleerd. :)

Na 15 dagen je geld nadat je hebt ingelogd op een website van de DNB.

Is de theorie in ieder geval, hoop dat het in de praktijk ook zo loopt.

Maar ik heb nu beetje onderzoek gedaan naar CEB via hun website: ze zijn in landen buiten de EU actief en een paar landen die bij mij als niet zo stabiel overkomen. En ze vermelden Duitsland maar daar lijken ze alleen hun service hub te hebben.

IK loop er niet warm door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:28
@RobertMe Ik zit bij Credit Europe en ook bij de andere Turkse banken (Yapi Kredi en DHB). Bevalt me allemaal prima.

Alleen bieden ze niet allemaal 2FA authenticatie. Ik ben even vergeten welke wel/niet.

PS. Er is nu ook een Belgische bank met hogere rentes las ik.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 31-08-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:24:
PS. Er is nu ook een Belgische bank met hogere rentes las ik.
CKV? Die hebben volgens mij nog 1%(+) of zo. Maar die hebben dus geen optie tot opzeggen. En gezien ik het geld apart wil zeggen voor "ooit hypotheek" is het wel handig dat ik dan wel aan het geld kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:28
RobertMe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

CKV? Die hebben volgens mij nog 1%(+) of zo. Maar die hebben dus geen optie tot opzeggen. En gezien ik het geld apart wil zeggen voor "ooit hypotheek" is het wel handig dat ik dan wel aan het geld kan.
Ja die bedoelde ik. En ze hebben ook een leuke welkomstbonus tot 200 EUR. Ik heb me nog niet verdiept in de voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
Pistachenootje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

Ja die bedoelde ik. En ze hebben ook een leuke welkomstbonus tot 200 EUR. Ik heb me nog niet verdiept in de voorwaarden.
Je kan ook nog €50 cashback krijgen via Cashbackxl als je een rekening opent bij Raisin, of €30 bij Savedo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 12-09 23:41
Ik zit al jaren bij NIBC, al heb ik de nieuwe webomgeving nog niet bekeken, het liep altijd wat achter. Zou het bij ING zetten als de rente niet zo belabberd was, maar dat is het overal natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Laatst online: 13-09 08:38
Klopt!
RobertMe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Ik neem aan dat je deposito dan wel gewoon hebt laten aflopen? Dus geen gebruik gemaakt van een van de clausules waarbij je wel kosteloos mag opzeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:52
RobertMe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

@RobertMe wij hebben ervaring met alle: deposito's die jaren liepen en netjes zijn vrijgevallen op einddatum, destijds bij aankoop huis in 2012 ook 1 deposito opgeheven obv documentatie (aankoop huis). Alles even netjes redelijk vlot gegaan.

Heb er nog steeds deposito's lopen, nooit problemen gehad, altijd prima. Destijds was ook een voordeel dat zij bij 7 en 10 jaar deposito's de keuze hadden (en hebben) voor maandelijkse rente uitkering (dat was dan nog aardig toen we nog rentes hadden...). Je moet wel maandelijks zelf inloggen om het geld naar je betaalrekening te halen, maar goed dan heb je gelijk maar weer even je saldi gecheckt.

Dit gezegd hebbende, alles dus op basis van ervaringen uit het verleden, en het gaat natuurlijk best slecht met Turkije. De bank heeft natuurlijk wel veel meel ijzers in het vuur in andere landen ook, maar toch. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu nog de moeite zou nemen een rekening te openen bij ze.

10 jaar terug had ik nog bij 3 Turkse banken een rekening, daar is alleen CE nog van over nu.

Veel mensen vergelijken met IceSave maar dat was echt iets totaal anders, die vielen helemaal niet onder het ned.garantie stelsel, de Turkse banken die hier opereren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dcl! schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:28:
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu nog de moeite zou nemen een rekening te openen bij ze.
Waar ik beetje mee zit in die zin is dat de spaarrentes natuurlijk al extreem laag zijn. En pak je een echt Nederlandse bank dan is het rendement nog eens stukken lager (SNS & RegioBank dus max 0,35, bij Credit Europe Bank dan nog 0,90). En ja, een LeasePlan Bank heeft 0,85% als je het voor 5 jaar vast zet. Maar de hypotheek clausule is voor mij wel cruciaal (en dat heeft LPB niet). Anders kan ik het geld net zo goed in aandelen stoppen, als ik toch weet dat ik er de komende jaren "niet bij kan".
Veel mensen vergelijken met IceSave maar dat was echt iets totaal anders, die vielen helemaal niet onder het ned.garantie stelsel, de Turkse banken die hier opereren wel.
Nederlandse DGS is voor mij wel belangrijk ja. Alhoewel ik DE of BE wellicht ook nog wel zou overwegen. Maar als CE echt 100% Turks was met geen of Turkse garantie dan zou ik het niet eens overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hier ook weinig problemen met Credit Europe, maak er best een tijd gebruik van.
Met het wegvallen van Moneyou ben ik bij Argenta terecht gekomen.
Helaas verlaagde die hun rente net nadat ik daar een rekening had geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Laatst online: 23:11
Credit Europe Bank kwam veel voorbij in eerdere delen van dit topic, onder meer in 2008. In de tijd dat Icesave ten onder ging, bood CEB een vergelijkbare rente van boven de 5%. Klanten van Icesave hadden m.i. met net iets meer onderzoek hun geld beter bij CEB kunnen stallen aangezien het daar onder het Nederlandse DGS viel i.p.v. het DGS van IJsland.

De bank valt dus gewoon onder het Nederlandse DGS, dus je geld is veilig tot 100.000 euro. Ik ben er zelf enkele jaren klant geweest en dat ging prima. Op een gegeven moment was de rente een stuk lager dan de rente van MoneYou, waarop ik mijn rekening bij CEB heb opgezegd en naar MY ben gegaan. Ik zou er zo weer klant worden.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Railgunner schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:36:
Credit Europe Bank kwam veel voorbij in eerdere delen van dit topic, onder meer in 2008. In de tijd dat Icesave ten onder ging, bood CEB een vergelijkbare rente van boven de 5%. Klanten van Icesave hadden m.i. met net iets meer onderzoek hun geld beter bij CEB kunnen stallen aangezien het daar onder het Nederlandse DGS viel i.p.v. het DGS van IJsland.

De bank valt dus gewoon onder het Nederlandse DGS, dus je geld is veilig tot 100.000 euro. Ik ben er zelf enkele jaren klant geweest en dat ging prima. Op een gegeven moment was de rente een stuk lager dan de rente van MoneYou, waarop ik mijn rekening bij CEB heb opgezegd en naar MY ben gegaan. Ik zou er zo weer klant worden.
Exact. Wij hadden ook deposito's van 5,25-6% bij CEB, je kan het je nu niet meer voorstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Na "twee dagen" doorlezen van documenten van Credit Europe Bank maar over gegaan tot aanmelden. Maar geez, welk jaar is dit? Het formulier lijkt gemaakt te zijn in ASP.NET WebForms of zo. Een mailadres met een + wordt niet geaccepteerd, maar geeft de foutmelding dat rode velden verplicht zijn. Ik dacht "spaarrekening aanvragen, daarna geld storten en dan deposito openen", maar na aanvraag blijkt dat daarvoor een apart aanvraagformulier is met een apart blad dat je moet printen en opsturen. Dat je formulier per post moet opsturen (i.p.v. dat het meteen digitaal gaat) en kopie ID kaart erbij moet vind ik toch wel ouderwets en ID kaart onveilig...

Waar ik afgelopen jaren rekening heb geopend bij Knab, SNS, LeasePlan Bank en NIBC Direct (:X)is dit toch by far de slechtste ervaring. Volgens mij was het ook alleen bij SNS nodig om kopie ID kaart per post op te sturen, maar die kon je ook op kantoor/balie laten controleren.

En ik vond het al zo gek dat overal in die documenten werd gesproken over brieven en formulieren. Maar dat was dus vrij letterlijk :X

Edit:
Owja, als kers op de taart rolt bij de deposito aanvraag altijd 0% rente er uit. 0% in het (web) formulier en ik neem aan 0,00% op de PDF (geldt in ieder geval voor de 120 maanden variant, heb niet een PDF uitgedraaid voor alle termijnen).

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 02-09-2020 21:39 ]

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:16
Barrycade schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

Als je een bank zoekt met een redelijke reputatie en onder DSG dan smelt je geld toch al geld weg door inflatie /VRH.
Vrijstelling VRH gaat waarschijnlijk omhoog de komende jaren. Verder is inflatie geen gegeven. Bij een rente van 0% en deflatie wordt je geld alsnog meer waard. Als je ziet hoeveel moeite de centrale banken hebben om inflatie aan te wakkeren geeft dat in elk geval niet veel vertrouwen dat er ineens wel inflatie gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Moneyou stopt! Nu met informatie naar de klanten toe.
Misschien heb je het al gelezen in het nieuws of op onze website: ABN AMRO stopt de activiteiten van Moneyou, met uitzondering van hypotheken. We vinden het heel jammer en realiseren ons dat we hiermee niet aan ieders verwachtingen kunnen voldoen. Dat spijt ons ontzettend.

Waarom stopt Moneyou?
Moneyou richt zich voornamelijk op het bedienen van spaarklanten. De spaarrente is al langere tijd erg laag en de economische verwachting is dat dit in de nabije toekomst niet zal veranderen. Daarmee valt enerzijds de mogelijkheid voor ons weg om ons goed te onderscheiden. Anderzijds wil ABN AMRO met het stopzetten van alle activiteiten van Moneyou in Nederland en Duitsland, het hoofd bieden aan het aanhoudend lage renteklimaat.

Meer informatie volgt in oktober
Vanaf oktober ontvang je informatie over wat dit voor jou en jouw product(en) betekent en wat de vervolgstappen zijn. Tot die tijd hoef je niets te doen. We doen er alles aan om het stopzetten van onze activiteiten soepel te laten verlopen, zodat jij hier als klant zo min mogelijk last van hebt. We verwachten dat de dienstverlening van Moneyou in 2021 volledig is afgebouwd. Vanzelfsprekend houd je, zoals altijd, toegang tot je account via de app of de website, en ook onze klantenservice blijft bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:59
3raser schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:49:
Moneyou stopt! Nu met informatie naar de klanten toe.

[...]
Dure manier om te zeggen dat het ze niks meer oplevert. Nou maar op zoek naar wat anders dan. ABN hoef ik niet bij te zitten. Wordt het wss toch asn of triodos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
FitTiv schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:48:
[...]

Dure manier om te zeggen dat het ze niks meer oplevert. Nou maar op zoek naar wat anders dan. ABN hoef ik niet bij te zitten. Wordt het wss toch asn of triodos.
Het levert je als klant ook niks meer op :P Sinds de rente naar 0,00 is gegaan had ik al zoiets van, waarom zou ik het nog bij Moneyou laten staan. Enige (puur psychologische) voordeel was nog dat ik m'n spaarpotje apart had staan, maakt het net iets moeilijker om het uit te geven dan wanneer ik het bij de ING real time kan overmaken naar m'n betaalrekening. Ik ga nu toch maar iets zoeken waar ik nog een fractie van rente krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MoneYou heeft aangegeven ermee te stoppen en in oktober meer informatie te verstrekken over wat wij als klant moeten doen. Lijkt mij simpel: wat anders zoeken.

Maar nu komt het: wij hadden bij MoneYou 5 spaarpotjes (4 gebruikt), elk een eigen IBAN dus dat was lekker makkelijk aan het eind van de maand automatisch alvast wat overboeken naar elk potje. Werkt voor ons heel fijn en daarnaast hebben we nog bij de ABN een spaarrekening aan de gezamenlijke rekening gekoppeld zitten, wat juist fijn is om een beperkte buffer op te bouwen en direct iets over te kunnen maken wat ook op zondagavond direct op je rekening staat voor die enkele keer dat dat nodig is. En om het compleet te maken beleggen we ook nog, maar dat zien we als langetermijninvestering.

Nu zijn we dus op zoek naar een (spaar)bank die eigenlijk net als MoneYou meerdere rekeningen of in ieder geval potjes biedt. Wij gebruiken die voor zaken als vakantie, woning, auto en dergelijke.

ABN AMRO biedt dit niet, je kan per betaalrekening maar één spaarrekening hebben en die hebben we dus al, zowel op de gezamenlijke als ieder persoonlijk. Maar we willen gezamenlijk dus nog 4 potjes hebben. Wat zouden daarvoor goede opties zijn? Het mag een spaarbank zoals MoneYou zijn of een volwaardige bank, maar het liefst niet dat we daarvoor volledig moeten overstappen of het significante extra kosten met zich meebrengt.

Wat we zelf al hebben gevonden cq. overwogen:
- Rabobank: die werkt met potjes, dat klinkt op zich prima, ware het niet dat we niet bij de Rabobank zitten en dat een volwaardig betaalpakket gaat kosten. Idealiter zouden we als we hiervoor gaan dus over moeten stappen van de ABN naar Rabobank, iets wat echt een last-resort voor ons zou zijn.
- Bunq: kan je meerdere rekeningen aanvragen en zelf bepalen waarvoor ze dienen, klinkt ideaal en een aantal aspecten spreken me ook aan, alleen hebben wij allebei geen vertrouwen in de toekomstbestendigheid van Bunq als het aankomt op vasthouden van bestaande functionaliteit. Ze hebben al vaker de koers helemaal omgegooid en features verwijderd, dus als primaire bank is het absoluut geen optie. En ze zijn ook duur, wat niet het ergste is, maar 4x zo duur als wat we nu betalen is toch wel overdreven, zeker als het er nog eens bijkomt puur voor de spaarrekeningen.
- N26 heb ik als Bunq tegenhanger voorbij zien komen, nog niet op ingelezen of die biedt wat wij zoeken, dat ga ik hierna doen.

Zijn er nog andere opties? Ik heb zelf bijvoorbeeld niks kunnen vinden wat nu eigenlijk een directe tegenhanger van MoneYou is: puur spaarrekeningen bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17
MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:57:

Zijn er nog andere opties? Ik heb zelf bijvoorbeeld niks kunnen vinden wat nu eigenlijk een directe tegenhanger van MoneYou is: puur spaarrekeningen bieden.
Nationale Nederlanden? Gratis spaarrekening, had altijd redelijke rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Direct Sparen is sparen zonder poespas rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Monga schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:27:
[...]

Nationale Nederlanden? Gratis spaarrekening, had altijd redelijke rente.
Rente kijk ik niet eens naar want het is sowieso veel minder dan inflatie en niet meer de 5% rente die ik een jaar of 10 geleden nog kreeg bij MoneYou.
Maar thanks voor de tip, ik ga eens kijken of je daar meerdere kan openen.
GioStyle schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:30:
Bij ABN kan je gewoon meerdere spaarrekeningen openen.

[...]
Dat is vreemd, want ik heb het zelfs geprobeerd en als ik daar een nieuwe spaarrekening probeer te openen, dan vraagt hij me aan welke hoofdrekening deze gekoppeld moet worden en als ik dan onze gezamenlijke rekening selecteer dan krijg ik de melding "deze rekening heeft al een spaarrekening, kies een andere rekening".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:26
GioStyle schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:30:
Bij ABN kan je gewoon meerdere spaarrekeningen openen.

[...]
Wel met de toevoeging dat dit tot niet al te lang geleden niet kon. Toen kon je maximaal 1 direct sparen spaarrekening hebben per account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
One-eye864 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:48:
[...]
Wel met de toevoeging dat dit tot niet al te lang geleden niet kon. Toen kon je maximaal 1 direct sparen spaarrekening hebben per account.
Aha, dit zou het kunnen verklaren, het is alweer ik gok 2-3 maanden geleden dat ik het probeerde maar die foutmelding stond me nog helder op het netvlies. Ik ga het gelijk weer proberen want dit zou dé oplossing gewoon zijn voor ons.

Edit: Krijg nou wat, het is zowaar gelukt! Ik ga er gelijk nog 3 aanvragen en dan hebben we de potjes die we bij MoneYou hebben daarna bij ABN lekker. Scheelt weer een app.

Doet me ineens denken: MoneYou is een online dochteronderneming van ABN AMRO, dus het zou me niks verbazen als het dus (mede) komt doordat MoneYou met sparen stopt dat ze bij ABN nu wel meer spaarrekeningen toestaan.

Zou fijn zijn als ze dit in de genoemde communicatie van oktober ook gaan melden want er zullen ongetwijfeld genoeg MoneYou klanten ook bij ABN zitten.

Er zit wel een limiet aan, maar ruim genoeg voor de meesten lijkt mij:
U kunt maximaal 10 Direct Sparen openen

[ Voor 44% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:26
Klopt @MooDyBLueS is pas recent veranderd. Ik denk inderdaad ook door het stoppen van Moneyou

• Rubbergrover1
Lijkt mij niet zo heel vreemd dat ze bij ABN AMRO min of meer de zelfde dingen gaan aanbieden als bij MoneYou. Dan kunnen ze straks de rekeningen 1 op 1 overzetten zonder dat je als klant iets hoeft te doen.

In vind het dan ook redelijk voorbarig om nog voordat er enige communicatie naar de haven geweest is over wat er verandert en wat er blijft al op zoek te gaan naar alternatieven. Tenzij je sowieso bij ABN AMRO weg zou willen, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Ik was juist volledig overgestapt van ABN AMRO naar Moneyou GO, zelfs met gebruik van 'de overstapservice'
Zou wat zijn als mijn rekening dan weer naar ABN omgezet wordt. Zo kom ik nooit van die bank af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 12:13
Ik heb alles maar van Moneyou naar ASN weer gezet. dat had ik 2 dagen voordat ik een mail kreeg dat ze gingen stoppen toevallig gedaan.
Kan ik misschien nu toch net een jaarlijks rolletje drop kopen weer haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Vandaag een bericht van ING, per 1 januari negatieve rente op tegoeden boven €250k
Niet dat ik daar zoveel heb staan, maar eerst zei iedereen dat er nooit negatieve rentes zouden komen voor particulieren. Nu blijkt dus van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Henk007 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:51:
Vandaag een bericht van ING, per 1 januari negatieve rente op tegoeden boven €250k
Niet dat ik daar zoveel heb staan, maar eerst zei iedereen dat er nooit negatieve rentes zouden komen voor particulieren. Nu blijkt dus van wel.
Das war einmal...

Het meeste geld zit natuurlijk in zijn totaliteit bij rekeningen met minder dan een miljoen, dus dit was te verwachten.
De drempel ligt waarschijnlijk ook nog wel een stuk lager dan 250K.

Omdat dit impopulaire maatregelen zijn worden deze heel langzaam ingevoerd, maar als we naar het huidige renteklimaat kijken dan had iedereen al negatieve rente moeten gaan betalen en het is een kwestie van tijd totdat dit alsnog de realiteit gaat worden.
Wellicht dat er een paar duizend euro alsnog vrij wordt gesteld uit coulance of omdat de pakketkosten deze kosten ( voldoende ) dekken, maar daar blijft het dan wel zo'n beetje bij.

Triodos en Binck hebben trouwens al negatieve rente boven de 100K, dus het kan nog erger ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 27-09-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tijd voor een aftrekpost voor spaargeld i.p.v. schulden dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefkor
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:51
De rente bij Big Bank is nu (ik vermoed tijdelijk) omhoog naar 0,50% . Voor het eerst dat ik de rente omhoog zie gaan. Helaas geen Nederlandse bank, maar voor een deel van mijn spaargeld toch prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
bastian433 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:33:
[...]
Kan ik misschien nu toch net een jaarlijks rolletje drop kopen weer haha.
Hoho! Niet die rente meteen verkwanselen aan luxeproducten! Dan mis je de rente-op-rente waarvan we altijd leerden dat je er rijk van werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
stefkor schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:52:
De rente bij Big Bank is nu (ik vermoed tijdelijk) omhoog naar 0,50% . Voor het eerst dat ik de rente omhoog zie gaan. Helaas geen Nederlandse bank, maar voor een deel van mijn spaargeld toch prima.
Ik vraag mij af wat de bodem is en we eindelijk opveren. In Turkije is de rente recent verhoogd, misschien volgt de rest van de wereld ook.

Ik verwacht niet dat we snel terug zijn op de 5% van enkele jaren terug, maar richting de 2% moet toch haalbaar zijn zou je denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Drardollan schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:01:
[...]

Ik vraag mij af wat de bodem is en we eindelijk opveren. In Turkije is de rente recent verhoogd, misschien volgt de rest van de wereld ook.

Ik verwacht niet dat we snel terug zijn op de 5% van enkele jaren terug, maar richting de 2% moet toch haalbaar zijn zou je denken?
Nee de rente in Turkije is verhoogd omdat de Turkse Lira aan het instorten is aan waarde t.o.v. euro/dollar en er mede daardoor ook een hyperinflatie heerst in Turkije.
Heeft echter zo te zien niet het gewenste effect, de Lira staat opnieuw op een dieptepunt en blijft dalen.
Erdogan zit de boel daar mooi te verpesten en de meeste investeerders zijn daar al lang ( terecht ) uitgevlogen.

Het grote probleem is dat het rente wapen wordt gebruikt voor politieke belangen in Turkije en niet voor economische belangen.
Dat zij de rente verhogen moet je daarom wat mij betreft ook niet zien als dat de rest van de wereld later ook gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
stefkor schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:52:
Tot 100K in principe prima, maar controleer wel even hoe je je geld tot 100K terug kunt krijgen in een dergelijke geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Lapa schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:41:
[...]

Hoho! Niet die rente meteen verkwanselen aan luxeproducten! Dan mis je de rente-op-rente waarvan we altijd leerden dat je er rijk van werd.
Hij is nog steeds geldig hoor, dankzij inflatie en belastingen.
Uiteindelijk houd je helemaal niets meer over :p

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Per 1 oktober al:
https://www.ing.nl/zakeli...leg-lage-rente/index.html

rabobank nu ook negatieve rente
https://www.nu.nl/economi...-met-meer-dan-25-ton.html

• DIJK
  • Laatst online: 18:35
Ik werd gebeld door ING over die negatieve spaarrente. Dat bleek (helaas) een vergissing omdat ik niet zoveel spaargeld heb. Blijkbaar worden "getroffen" personen gebeld om de mogelijkheden te bespreken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 09:08
DIJK schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:07:
Ik werd gebeld door ING over die negatieve spaarrente. Dat bleek (helaas) een vergissing omdat ik niet zoveel spaargeld heb. Blijkbaar worden "getroffen" personen gebeld om de mogelijkheden te bespreken.
Klinkt eerder als een gevalletje phishing, dus kijk uit :) Als je bevestigend had geantwoord was dat ook erg interessant voor de desbetreffende oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Haha, ze lossen het probleem vast graag op voor die mensen, door alles wat boven de 250K zit over te boeken naar hun eigen rekening :Y) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrvk82
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-11-2023
Spam is niet toegestaan.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 01-10-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Hark_k schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Klinkt eerder als een gevalletje phishing, dus kijk uit :) Als je bevestigend had geantwoord was dat ook erg interessant voor de desbetreffende oplichter.
Waarschijnlijk, maar de banken zelf vissen ook graag hoor: jaar of 10 geleden kregen wij ook zo'n telefoontje, goeie klant blah blah (stond veel op de spaar omdat we van verkoop huis>aankoop huis traject zaten).

Ze willen wat graag voor jou gaan speculeren ermee, kon je deelnemen aan van die voorlichtingssessies voor de sjieke klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Lloyds spaarrente van 0.2% naar 0.3% sinds oktober. Opvallende beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigf00t
Bigbank Flexibel Sparen is sinds 18 september naar 0,5% gegaan. Dit was eerder 0,3%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Kleine waarschuwing: let op in wat voor ( economische ) situatie wij zitten en bedenk je waarom bepaalde banken de rentes verhogen, terwijl de marktrente dik negatief is.
Tot 100K ben je in principe gedekt door het DGS, maar alsnog, liever ga je natuurlijk niet die weg tegemoet, de kans is gewoon groter dat die desbetreffende banken omvallen met de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Bigf00t schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:53:
Bigbank Flexibel Sparen is sinds 18 september naar 0,5% gegaan. Dit was eerder 0,3%.
Heb een deel van LPB daarheen gezet. Is toch 5 keer meer rente *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LLoyds verhoogt zijn rente van 0,1% naar 0,3% *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Drardollan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Heb een deel van LPB daarheen gezet. Is toch 5 keer meer rente *O*
Ik heb geprobeerd een rekening aan te maken maar blijkbaar kan de verificatie alleen aan huis. Genoeg banken die zoiets digitaal kunnen doen dus dit vind ik een beetje ouderwets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wren schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Ik heb geprobeerd een rekening aan te maken maar blijkbaar kan de verificatie alleen aan huis. Genoeg banken die zoiets digitaal kunnen doen dus dit vind ik een beetje ouderwets.
Is niet ouderwets hoor, steeds meer banken gaan dat doen omdat er digitaal steeds meer fraude wordt gepleegd.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
HereIsTom schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Is niet ouderwets hoor, steeds meer banken gaan dat doen omdat er digitaal steeds meer fraude wordt gepleegd.
Dat kan natuurlijk,maar in deze coronatijden is het wat dat betreft niet de meest handige move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Ze zijn bij mij gewoon op mijn werkadres geweest. Was top geregeld, kon een tijdslot kiezen en een kwartier vooraf kan je de medewerker tot op de seconde volgen. Even krabbeltje en ID check van 2 minuten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Wren schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Dat kan natuurlijk,maar in deze coronatijden is het wat dat betreft niet de meest handige move.
Je hoeft niet te tongzoenen met de meneer of vrouw die langskomt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Huh, ze komen langs voor een ID check? Das nieuw voor mij. Geinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:10:
Kleine waarschuwing: let op in wat voor ( economische ) situatie wij zitten en bedenk je waarom bepaalde banken de rentes verhogen, terwijl de marktrente dik negatief is.
Maar ja, in Estland kan de bank het nog voor 3,8% uitlenen, terwijl dat in Nederland maar 0,4% is. Die hogere rente is naar mijn idee niet alleen een beloning voor het hogere risico, maar ook een weergave van het hogere groeipotentieel van Estland ten opzichte van West-Europa.

Verder is de Estse economie iets anders dan bijvoorbeeld de IJslandse bubbel in 2008. Het land is veel groter, het zit in de Eurozone en de banken zijn gedeeltelijk in buitenlandse handen. Er is alleen een latent geopolitiek risico, voor het geval Moskou besluit dat Narva maar weer bij Rusland horen moet.

Lloyd's probeert denk ik alvast plenty euro's te hebben om straks handelskredieten te gaan financieren, net zoals de Turkse en Russische banken dat doen in de Eurozone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
Coenen schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:20:
Huh, ze komen langs voor een ID check? Das nieuw voor mij. Geinig.
Ik stond hier in eerste instantie ook niet om te springen, maar dit is me echt alles meegevallen :)

Deze check wordt uitgevoerd door AMP Groep. Je kunt zelf een tijdsvak selecteren en kiezen voor bijvoorbeeld je werkadres of thuisadres. Je wordt via mail (en volgens mij ook SMS) van elke stap op de hoogte gehouden en in mijn geval belde de medewerker zelfs nog even op dat hij onderweg was.

Ze komen niet binnen (mogen ze niet werd mij verteld), dus in de deuropening even je ID vasthouden zodat de medewerker er een foto van maakt met tablet. Daarna even een digitaal krabbeltje en klaar in nog geen 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wauw. Ik zou bijna eerder bang zijn voor fraude. Aan een vreemde je ID geven die er dan een foto van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Coenen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:50:
Wauw. Ik zou bijna eerder bang zijn voor fraude. Aan een vreemde je ID geven die er dan een foto van maakt.
Wauw. Waarom bang zijn voor een beer achter elke boom?

De bank en AMP zijn betrouwbare partijen. Stuur je liever een kopie ID via de mail zoals veel andere banken doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Maar ja, in Estland kan de bank het nog voor 3,8% uitlenen, terwijl dat in Nederland maar 0,4% is. Die hogere rente is naar mijn idee niet alleen een beloning voor het hogere risico, maar ook een weergave van het hogere groeipotentieel van Estland ten opzichte van West-Europa.

Verder is de Estse economie iets anders dan bijvoorbeeld de IJslandse bubbel in 2008. Het land is veel groter, het zit in de Eurozone en de banken zijn gedeeltelijk in buitenlandse handen.
Inderdaad, economisch is Estland haast een utopisch land. Een euro land, in de tijd voor corona al jaren een van de euro landen met de grootste groei en een staatsschuld die tot de laagste in de wereld behoort. Maar het blijft natuurlijk niet-Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:02

icecreamfarmer

en het is

Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Inderdaad, economisch is Estland haast een utopisch land. Een euro land, in de tijd voor corona al jaren een van de euro landen met de grootste groei en een staatsschuld die tot de laagste in de wereld behoort. Maar het blijft natuurlijk niet-Nederlands.
Ik ga deze in de gaten houden. Dat hele BigBank werkt wel snel en dergelijke?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
icecreamfarmer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Ik ga deze in de gaten houden. Dat hele BigBank werkt wel snel en dergelijke?
Stuk sneller dan LLoyds in ieder geval. Ben er wel blij mee.

Pagina: 1 ... 31 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling