Natuurlijk privaatrecht een onrechtmatige daad jegens de bank, je kan immers schade aan het eigendomsrecht op het geld van de bank aanrichten (inbreuk op een recht). Bovendien is het vanwege de onrust, paniek en het risico op de financiële markten ook maatschappelijk onbetamelijk en daarmee uiterst onzorgvuldig (gevaarzetting, Kelderluik criteria). Dit is simpel. Maar strafrechtelijk heeft de toenmalige minister het over smaad en laster, daarmee denk ik nog niet dat je het redt. Smaad en laster zijn immers "black mail" delicten waarbij je aantoonbaar onjuist of niet verifieerbaar als aannemelijke dingen zegt om een ander te beschadigen. Ik denk dat de argumentatie van de minister strafrechtelijk meevalt, hij zegt niet dat er hoe dan ook iemand voor een bankrun met grote zekerheid vervolgt gaat worden. Degene die hier op heeft geroepen tot een bankrun zal denk ik, in praktijk, dan ook geen brief van het OM op de deurmat kunnen verwachten. De context van een delict is ook belangrijk: is het serieus of gekscherend op een forum. En wat voor een forum is dat? Is dat een normaal forum of een forum waar ze allemaal strafbare dingen roepen? Bij dat laatste zal het OM eerder beslissen te vervolgen, het OM doet alleen kansrijke zaken.Henk007 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:53:
[...]
Ik ben geen jurist, ik zie nu pas dat mijn link achter een inlogmuur zit. Ik denk dat ik hem uit een Google cache heb geopend toen ik de bovenstaande reactie schreef. Zoals ik zeg, ik ben geen jurist, maar in onderstaande bericht (dec 2010) probeert minister Opstelten uit te leggen dat het oproepen tot een bankrun in eerste instantie privaatrechtelijk kan worden aangepakt, en zeer beperkt ook strafrechtelijk. Ik heb geen idee of er jurisprudentie is over dit onderwerp.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32432-12.html
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360