Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:24
Henk007 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:53:
[...]

Ik ben geen jurist, ik zie nu pas dat mijn link achter een inlogmuur zit. Ik denk dat ik hem uit een Google cache heb geopend toen ik de bovenstaande reactie schreef. Zoals ik zeg, ik ben geen jurist, maar in onderstaande bericht (dec 2010) probeert minister Opstelten uit te leggen dat het oproepen tot een bankrun in eerste instantie privaatrechtelijk kan worden aangepakt, en zeer beperkt ook strafrechtelijk. Ik heb geen idee of er jurisprudentie is over dit onderwerp.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32432-12.html
Natuurlijk privaatrecht een onrechtmatige daad jegens de bank, je kan immers schade aan het eigendomsrecht op het geld van de bank aanrichten (inbreuk op een recht). Bovendien is het vanwege de onrust, paniek en het risico op de financiële markten ook maatschappelijk onbetamelijk en daarmee uiterst onzorgvuldig (gevaarzetting, Kelderluik criteria). Dit is simpel. Maar strafrechtelijk heeft de toenmalige minister het over smaad en laster, daarmee denk ik nog niet dat je het redt. Smaad en laster zijn immers "black mail" delicten waarbij je aantoonbaar onjuist of niet verifieerbaar als aannemelijke dingen zegt om een ander te beschadigen. Ik denk dat de argumentatie van de minister strafrechtelijk meevalt, hij zegt niet dat er hoe dan ook iemand voor een bankrun met grote zekerheid vervolgt gaat worden. Degene die hier op heeft geroepen tot een bankrun zal denk ik, in praktijk, dan ook geen brief van het OM op de deurmat kunnen verwachten. De context van een delict is ook belangrijk: is het serieus of gekscherend op een forum. En wat voor een forum is dat? Is dat een normaal forum of een forum waar ze allemaal strafbare dingen roepen? Bij dat laatste zal het OM eerder beslissen te vervolgen, het OM doet alleen kansrijke zaken.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Ballistix Sport LT 16 GB DDR4-2400 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zessen
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 04-07 13:27
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Dat is dus het onhandige van zo'n pensioenspaarrekening. Als je het zonder fiscale boete al voor je AOW-leeftijd wilt laten uitkeren, dan moet dat in een product dat periodiek blijft uitkeren tot tenminste 20 jaar na je AOW-leeftijd. Je kunt dan dus niet een tijdelijke uitkering tot aan je AOW leeftijd kiezen.

Dat is de voornaamste reden waarom ik mijn 'fiscale ruimte' niet gebruik. Ik wil namelijk niet tot mijn 68ste (of lange) blijven doorwerken en zal vooral kapitaal nodig hebben voor de periode tot aan de AOW. Daarna zit het wel goed.
Dat is waar; echter kun je het pensioen dat bij een werkgever is opgebouwd (2e pijler) naar voren halen.
Niet te veel naar voren halen natuurlijk (anders betaal je veel belasting), maar door de algemene heffingskorting en hypotheekrente-aftrek kun je jezelf nog een behoorlijk inkomen geven.
Dan krijg je uiteraard minder bij AOW-leeftijd, maar dat kun je dan weer aanvullen met de pensioenspaarrekening. Als je dat via een bancaire lijfrente-uitkering doet kun je zelf een termijn van 5, 10 of 20 jaar kiezen.
Zo is zo'n pensioenspaarrekening toch best handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:20
Dat klopt, je kunt je pensioen inderdaad naar voren halen. Maar dan houd je het gat vanwege het ontbreken van AOW in die periode en, vooral ook, het gat voorafgaand aan de vroegst mogelijke pensioeningangsdatum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zessen
  • Laatst online: 04-07 13:27
Als je geen gat wilt dan haal je iets meer naar voren zodat je geen gat hebt. Vaak kun je ook de eerste jaren meer pensioen ontvangen en later minder.
De vraag is dan natuurlijk of je vanaf AOW leeftijd wel voldoende hebt, maar dat zit wel goed begrijp ik.
Als je zelfs wilt stoppen vóór de vroegst mogelijke pensioeningangsdatum zul je inderdaad vermogen op moeten bouwen.
Wel is het zo dat vermogen opbouwen met een pensioenrekening 2-3 x zoveel oplevert als met een gewone rekening. Dus voor velen toch wel interessant, ondanks het nadeel dat het 20 jaar moet blijven uitkeren na AOW leeftijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uiteraard kan het zeker interessant zijn. Maar mogelijk niet het handigste als thxzone het potje eventueel zou willen inzetten voor prepensioen, zoals hij schreef.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Uiteraard kun je in geval van nood tegen betaling van revisierente wel bij je lijfrentekapitaal komen, maar voordat je daarmee financieel gunstiger uit bent, zullen er eerst heel wat jaartjes box 3 moeten zijn 'ontlopen' met de pensioenrekening.

Daar komt voor mijn persoonlijks situatie nog het vrij simpele gegeven bij dat tot een paar jaar geleden er eigenlijk geen voordelige en flexibele pensioenrekeningen zoals nu bij degiro waren. Het ging toen in de regel gepaard met behoorlijke kosten en/of minder aantrekkelijke fondsen. Tegenwoordig kun je gelukkig veel gunstiger producten afsluiten, waarmee ook de variant met eerder afkopen tegen revisierente wel interessant kan worden als je genoeg tijd hebt.

[Voor 83% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-05-2020 09:46]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Ik zit al jaren bij Moneyou met mijn spaarrekening. Overschrijvingen naar mijn tegenrekening waren er altijd dezelfde dag of de dag erna. Sinds een paar weken duurt het 3-5 werkdagen voordat een overschrijving in bijgeschreven op de tegenrekening.
Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03-07 17:34
Teleluvr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:37:
Ik zit al jaren bij Moneyou met mijn spaarrekening. Overschrijvingen naar mijn tegenrekening waren er altijd dezelfde dag of de dag erna. Sinds een paar weken duurt het 3-5 werkdagen voordat een overschrijving in bijgeschreven op de tegenrekening.
Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb de afgelopen dagen wat vakantiegeld van Rabo naar Moneyou gestort en dat zou normaal gisteren of uiterlijk vandaag om 12 uur zichtbaar moeten zijn, maar dat was het nog niet.

De Rabo bevestigde mij dat de overboekingen correct verwerkt waren, maar Lola van Moneyou klantenservice had er vandaag niet zo veel zin in "Ja het kan 1-3 werkdagen duren, maar nu duurt het wat langer...".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20-06 14:03
Op het bandje van de klantenservice van Moneyou is nu al de boodschap toegevoegd dat het door omstandigheden wat langer duurt om betalingen en ontvangsten te verwerken op de rekeningen. Ik wacht nu al een week (door hemelvaart zijn dat nog geen 5 werkdagen) op een overboeking van ING > Moneyou.

Door het kleine verschil in rentepercentage (in absolute zin dan, relatief is het een factor 10 ofzo) overweeg ik mijn spaargeld toch maar naar een grootbank terug te halen om van dit gezeik af te zijn.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03-07 17:34
Op de support website van MoneYou is nu het volgende te lezen:

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Houden jullie nog rekening met de verdeling van jullie spaargeld over verschillende banken uit veiligheidsoverwegingen? En dan niet perse als de bank failliet gaat, maar meer als je bijvoorbeeld gehackt of opgelicht wordt.

Zelf staat veel van mijn spaargeld bij bijv Moneyou, ook omdat het dan (voor mijn gevoel tenminste) minder snel leeg te halen is dan als het op de spaarrekening staat bij de bank waar ik ook mijn betaalrekeningen heb (en het dus ook in dezelfde app geregeld wordt). Nu loopt dat bedrag echter aardig op en bedacht ik me dat ik eigenlijk niets anders heb van Moneyou dan enkel een app waar mijn saldo in staat. Ik heb daar ooit een rekening geopend 8 jaar geleden en meer dan paar bevestigingsmails heb ik volgens mij niet. Eigenlijk is de grootbank niet veel anders, maar het voelt toch een beetje vager.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• Kees_frl
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:03
sham27 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:58:
Houden jullie nog rekening met de verdeling van jullie spaargeld over verschillende banken uit veiligheidsoverwegingen? En dan niet perse als de bank failliet gaat, maar meer als je bijvoorbeeld gehackt of opgelicht wordt.

Zelf staat veel van mijn spaargeld bij bijv Moneyou, ook omdat het dan (voor mijn gevoel tenminste) minder snel leeg te halen is dan als het op de spaarrekening staat bij de bank waar ik ook mijn betaalrekeningen heb (en het dus ook in dezelfde app geregeld wordt). Nu loopt dat bedrag echter aardig op en bedacht ik me dat ik eigenlijk niets anders heb van Moneyou dan enkel een app waar mijn saldo in staat. Ik heb daar ooit een rekening geopend 8 jaar geleden en meer dan paar bevestigingsmails heb ik volgens mij niet. Eigenlijk is de grootbank niet veel anders, maar het voelt toch een beetje vager.
Eerlijk gezegd niet over nagedacht of ik gehackt word, volgens mij is dat vrij lastig wanneer je gewoon voorzichtig bent.
Ik houd alleen rekening met de 100K per bank.

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20:55
sham27 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:58:

Wat je nog zou kunnen doen is een spaarrekening openen bij een andere bank waarbij je die rekening alleen kunt gebruiken met een tegenrekening van een andere bank van jou.
Mochten ze weten in te breken op jouw account van die bank, dan kunnen ze enkel het geld overboeken naar die andere rekening van jou, dus dan moeten ze toegang weten te verkrijgen tot beide bankrekeningen om jouw rekening te plunderen.

Hier heb je een hele lijst waarbij ook dit soort spaarrekeningen zitten: https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:55
Ze kunnen de spaarrekening wel hacken, alleen moeten ze dan ook m'n tegenrekening hacken. Dat zijn al 2 accounts met verschillende ww en gn. De tegenrekening is ook nog eens 2fa om in te loggen en om geld over te schrijven. Dat wordt een lastig verhaal om geld te stelen.
Onmogelijk is het niet natuurlijk, maar de kans is klein.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• JohanNL
100% veiligheid is er niet nee.
Er werd ook wel eens voor gewaarschuwd dat er criminelen waren die met social engineering de tegenrekening wisten te wijzigen of zelfs valse overlijdensaktes hadden gemaakt en zo wisten het geld weg te sluizen.
Volgens mij hadden de banken hierin ook aardig wat steken laten vallen, maar het is dus ook belangrijk dat je voorzichtig om gaat met je accounts en persoonsgegevens! ( as usual :) )

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• esv77
  • Laatst online: 21:06
Misschien een beetje een newb vraag, maar waar kom eigenlijk het verschil vandaan in rente welke ik zie op spaarrente.nl? Zit hem dat in een groter risico? Komende tijd ga ik flink sparen en ik zie dat een spaarrekening bij de Rabobank waar ik mijn betaalrekening heb een veel lagere rente heeft dan andere spaarrekeningen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
esv77 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:49:
Misschien een beetje een newb vraag, maar waar kom eigenlijk het verschil vandaan in rente welke ik zie op spaarrente.nl? Zit hem dat in een groter risico? Komende tijd ga ik flink sparen en ik zie dat een spaarrekening bij de Rabobank waar ik mijn betaalrekening heb een veel lagere rente heeft dan andere spaarrekeningen.
Het is vooral een vraag/aanbod spelletje.
De kleinere banken hebben er meer belang bij dat er mensen zijn die er geld bij hun storten zou je kunnen zeggen, de grootbanken hebben liever geen geld meer en geven geen rente meer of rekenen zelfs negatieve rente.
Op de kapitaalmarkt zullen deze kleinere banken waarschijnlijk ook duurder lenen dan dat een grote, stabielere bank dat kan.

Qua risico voor jou als klant:
Zolang je niet meer dan 100K hebt staan per bankvergunning ben je gedekt onder het DGS.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• esv77
JohanNL schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Het is vooral een vraag/aanbod spelletje.
De kleinere banken hebben er meer belang bij dat er mensen zijn die er geld bij hun storten zou je kunnen zeggen, de grootbanken hebben liever geen geld meer en geven geen rente meer of rekenen zelfs negatieve rente.
Op de kapitaalmarkt zullen deze kleinere banken waarschijnlijk ook duurder lenen dan dat een grote, stabielere bank dat kan.

Qua risico voor jou als klant:
Zolang je niet meer dan 100K hebt staan per bankvergunning ben je gedekt onder het DGS.
Ah oké helder bedankt voor je reactie. Komend jaar of komende 2 jaar ga ik sparen om een hypotheek te kunnen nemen, in zo'n geval waarin je voor mijn doen aardig wat geld opzij zet is het dus wel aan te raden even rond te kijken bij zulke spaarrekeningen dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 04-07 08:33
Hangt een beetje af van hoeveel centen het precies betreft, maar zolang we over bedragen onder het bankgarant hebben, gaat het om hooguit een honderd euro verschil/jaar. Niet iets om al te veel moeite voor te doen. Je kunt het natuurlijk mooi meepakken, maar de tijd dat het nog echt loonde dit in de gaten te houden ligt nu wel stevig achter ons.

* Brent denkt terug aan 6% midden jaren 00 :z ;w

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
esv77 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Ah oké helder bedankt voor je reactie. Komend jaar of komende 2 jaar ga ik sparen om een hypotheek te kunnen nemen, in zo'n geval waarin je voor mijn doen aardig wat geld opzij zet is het dus wel aan te raden even rond te kijken bij zulke spaarrekeningen dan?
Ligt eraan, de rente is namelijk alsnog laag, ook bij die alternatieve kleinere banken.
Ik zie 0,2% staan als hoogste rente voor een vrij opneembaren rekening, dat is bij 100K inleg slechts €200 rente.
Ach ja beter dan niets :p
Als je dat rendement de moeite waard vindt zou je een rekening openen en daar je geld kunnen parkeren.

Alternatief is een deposito, dan kun je wel 1,3% rente krijgen als je het 2 jaar vast zet, maar dit betreft dan wel een buitenlandse bank, waar weliswaar ook het DGS van toepassing is
Maar mocht je dit nodig hebben dan moet je waarschijnlijk aankloppen bij het land waar de bank gevestigd is, daar zou je zo je bedenkingen/twijfels over kunnen hebben en sommigen hier zien daar ook extra risico's in zoals dat je als buitenlander achteraan in de rij komt, het land het niet kan betalen e.d.
Bij een deposito van 2 jaar bij een Nederlandse bank krijg je maximaal 0,5%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:06
esv77 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Shoppen naar een bank met betere spaarrente is dan altijd beter ja. En als het geld echt 100% bedoeld is voor een hypotheek kun je ook nog een deposito overwegen. Dat je nu dus al een bedrag voor een aantal jaren vast zet. Verschillende banken bieden bij depositos namelijk de mogelijkheid om deze kosteloos open te breken als je een hypotheek afsluit. Bv Leaseplan Bank geeft uit mijn hoofd 0,95% rente op een 5 jarig deposito. Dat is dus fors meer dan hun standaard rente op een vrij (opneembare) spaarrekening, waar de rente uit mijn hoofd maar 0,15% bedraagt.

Voorwaarde voor een deposito is uiteraard wel dat je het geld nu al hebt, want bijstorten bij een deposito kan niet. Alternatief is bv dat je elke maand een bedrag in een potje stopt en een keer per jaar het potje overboekt naar een (nieuw) deposito. Want elke maand bv een deposito openen van €500 schiet ook niet op. Elk jaar €6000 in een deposito werkt dan net iets makkelijker.

Let overigens ook op dat de bank die je kiest ook daadwerkelijk onder het depositogarantiestelsel valt. Die vergelijkingssites staan ook nog wel eens (semi) buitenlandse banken op die niet onder het DGS vallen. En als je meer als 100K hebt kun je beter spreiden over meerdere banken die onder een aparte banklicentie vallen. Als je bv 2 banken hebt die beide onder dezelfde "hoofd bank" vallen krijg je nog steeds maar 100K in totaal vergoed en niet 200k.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• esv77
Ja een deposito had ik ook naar gekeken maar omdat ik het geld nu nog niet heb zal dat helaas niet werken, ik begin volgende maand met werken en wil dan gaan sparen voor een starterswoning. Ik denk dat ik dan de spaarrekeningen wat beter ga vergelijken en dan daar voor kies, bedankt iig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:27
esv77 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:18:
Ja een deposito had ik ook naar gekeken maar omdat ik het geld nu nog niet heb zal dat helaas niet werken, ik begin volgende maand met werken en wil dan gaan sparen voor een starterswoning. Ik denk dat ik dan de spaarrekeningen wat beter ga vergelijken en dan daar voor kies, bedankt iig.
Dit vind ik persoonlijk wel een handig overzicht:
https://www.vanspaarbankv...paren-zonder-voorwaarden/

Ik zit zelf al enkele jaren bij LeasePlan Bank maar ik ga nu switchen naar Bigbank (beide flexibel sparen).

Wil je per se je geld in Nederland houden dan is LeasePlan Bank wel een aanrader. De rente wordt elke maand bijgeboekt, dus dat is ook wel fijn.

Met deposito's krijg je een hogere rente maar dan moet je het geld wel langere tijd kunnen missen. Voor de hoogste rentes zul je dan vaak bij Raisin of Savedo uitkomen. Lees wel goed de voorwaarden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Bigf00t schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:43:
Met deposito's krijg je een hogere rente maar dan moet je het geld wel langere tijd kunnen missen. Voor de hoogste rentes zul je dan vaak bij Raisin of Savedo uitkomen. Lees wel goed de voorwaarden.
Dat laatste geldt natuurlijk sowieso. Maar dan blijkt dat verschillende (/veel?) Nederlanders banken wel mogelijkheden hebben tot kosteloze vroegtijdige beëindiging in belaalde situaties, denk daarbij aan werkeloosheid, schuldsanering, maar ook waar het hier over ging, een hypotheek afsluiten. Met spaardoel "geld voor later huis te kopen" kan een deposito dan dus ook interessant zijn (onder voorwaarde dan dat je kosteloos kunt open breken als je hypotheek / koopovereenkomst overlegt). In hoeverre dat bij de buitenlandse aanbieders zo is weet ik dan niet, want daar heb ik me niet in verdiept.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Juist met een eigen woning als spaardoel kun je goed voor een deposito kiezen. Je kunt de deposito namelijk zo uitkiezen dat deze kosteloos beëindigd kan worden bij aanschaf van een eigen woning. Voordeel daarvan is dat je de looptijd met de hoogste rente kunt kiezen je kunt bijvoorbeeld bij Credit Europe Bank en deposito voor 10 jaar afsluiten tegen 1,25%, die je kosteloos kunt opzeggen als je een eigen woning koopt.

Je zou dus steeds op het moment dat je 2500 in je huis-spaarpot hebt zitten zo'n deposito kunnen openen.

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Moneyou sparen naar 0% rente:
Op 18 juni 2020 verlagen we de rente van onze spaarproducten en nieuw te openen spaardeposito’s. Vanaf deze datum wijzigt de rente van 0,02% naar 0%*. Moneyou Sparen 2 jaar Vast blijft 0%**. We begrijpen dat dit geen leuk nieuws is. Je vraagt je misschien af waarom we dit doen en wat dit voor jou betekent. We leggen het hieronder uit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vinky1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-06 18:50
Teleluvr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:30:
Moneyou sparen naar 0% rente:

[...]
Dit, tezamen met de overboek-problematiek van eind Mei (iedereen zette toen wss z'n vakantiegeld opzij; maar die overboeking duurde ± 1 week - en dan hoor je niks tenzij je er zelf achteraan gaat), is voor mij voldoende reden om mijn spaargelden weer bij mijn reguliere bank te deponeren.
Ook daar geen rente, maar wel binnen een seconde overgeboekt en er direct bij kunnen.

verwacht toch stiekem dat ik daarmee niet de enige zal zijn.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:09:
[...]

Shoppen naar een bank met betere spaarrente is dan altijd beter ja. En als het geld echt 100% bedoeld is voor een hypotheek kun je ook nog een deposito overwegen. Dat je nu dus al een bedrag voor een aantal jaren vast zet. Verschillende banken bieden bij depositos namelijk de mogelijkheid om deze kosteloos open te breken als je een hypotheek afsluit. Bv Leaseplan Bank geeft uit mijn hoofd 0,95% rente op een 5 jarig deposito. Dat is dus fors meer dan hun standaard rente op een vrij (opneembare) spaarrekening, waar de rente uit mijn hoofd maar 0,15% bedraagt.

Voorwaarde voor een deposito is uiteraard wel dat je het geld nu al hebt, want bijstorten bij een deposito kan niet. Alternatief is bv dat je elke maand een bedrag in een potje stopt en een keer per jaar het potje overboekt naar een (nieuw) deposito. Want elke maand bv een deposito openen van €500 schiet ook niet op. Elk jaar €6000 in een deposito werkt dan net iets makkelijker.

Let overigens ook op dat de bank die je kiest ook daadwerkelijk onder het depositogarantiestelsel valt. Die vergelijkingssites staan ook nog wel eens (semi) buitenlandse banken op die niet onder het DGS vallen. En als je meer als 100K hebt kun je beter spreiden over meerdere banken die onder een aparte banklicentie vallen. Als je bv 2 banken hebt die beide onder dezelfde "hoofd bank" vallen krijg je nog steeds maar 100K in totaal vergoed en niet 200k.
Tenzij je met een vermogen van miljoenen zit, is het niet zo slim om meer dan 100k cash aan te houden op rekeningen.
Dan kan je beter wat staatsobligaties (of een tracker in staatsobligaties) kopen.

Tweede vraag die je je moet stellen is: als er nu echt een grote bank omvalt, kan de staat het maken om zowat een half jaar budget uit te geven aan de compensatie van die klanten alleen?
De staat heeft het makkelijk die garanties te geven, maar dat geld is er niet.

Ik kan ook een wedstrijdje hardlopen doen tegen een bedelaar voor 5000€. Als ik win ... win ik niks, want die man kan dat toch niet betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Dat geld is er niet, maar de ECB is de moeilijkste niet dus dat is geen probleem.
It will be enough ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:19:
Tweede vraag die je je moet stellen is: als er nu echt een grote bank omvalt, kan de staat het maken om zowat een half jaar budget uit te geven aan de compensatie van die klanten alleen?
De staat heeft het makkelijk die garanties te geven, maar dat geld is er niet.
De staat is helemaal niet degene die die garantie geeft. Dat is juist in 2013 verandert.

Er is een 'depositogarantiefonds', wat een paar miljard euro bevat; en als dat niet genoeg blijkt voor het betreffende faillissement moeten alle banken de portemonnee trekken. En als dat niet genoeg is, gaat dat fonds blijkbaar op de kapitaalmarkt lenen (nouja, blijkbaar zijn er zelfs 6 stappen).
Het zit er natuurlijk dik in dat de overheid (iig de DNB ) dan geld voor moet gaan schieten en banken moeten gaan steunen, maar het is dus niet meer zo dat ze daadwerkelijk elke spaarder 100k euro moeten gaan geven.
Bovendien geldt dit eigenlijk alleen voor de kleinere banken.

En blijkbaar is zelfs de verwachting daarbij dat de boedel van de failliete bank uiteindelijk (nagenoeg) alle terugbetalingen compenseert - wat blijkbaar bij de DSB is gebeurd (uiteraard niet in 15 dagen).

Dit alles en meer kan je vinden in deze zeer uitgebreide uitleg van de Rabobank.

Overigens wordt daarin ook uitgelegd hoe e.e.a zou moeten gaan gebeuren bij de grootbanken; dat ziet er aardig complex uit, maar is wel bedoeld om niet meer de overheden op te zadelen met al die schulden maar het vooral af te wentelen op aandeelhouders en andere financiers.

[Voor 3% gewijzigd door ACM op 15-06-2020 20:52]

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 02-07 15:23
Vinky1 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Dit, tezamen met de overboek-problematiek van eind Mei (iedereen zette toen wss z'n vakantiegeld opzij; maar die overboeking duurde ± 1 week - en dan hoor je niks tenzij je er zelf achteraan gaat), is voor mij voldoende reden om mijn spaargelden weer bij mijn reguliere bank te deponeren.
Ook daar geen rente, maar wel binnen een seconde overgeboekt en er direct bij kunnen.

verwacht toch stiekem dat ik daarmee niet de enige zal zijn.
Ik heb Moneyou ook al leeggehaald. Vraag me af wat het effect zal zijn als iedereen dat doet maar daar zullen ze vast over nagedacht hebben.

• internet4me
  • Laatst online: 20:44
Leeggehaald... en dan. Waar ga je dan heen. Overal krijg je (nagenoeg) niks. Wat is je winst?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Vinky1
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-06 18:50
internet4me schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:42:
Leeggehaald... en dan. Waar ga je dan heen. Overal krijg je (nagenoeg) niks. Wat is je winst?
Misschien niet ergens waar je er meer voor krijgt, maar wel ergens waar je er direct bij kunt.
De toegevoegde waarde van de moneyou spaarrekening is hiermee geslonken tot nul.. Net als de rente 😉

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:12
NIBCDirect?

https://www.nibcdirect.nl/rentes/nieuwe-rentetarieven/

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
Wceend schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Ik heb Moneyou ook al leeggehaald. Vraag me af wat het effect zal zijn als iedereen dat doet maar daar zullen ze vast over nagedacht hebben.
Het effect? Niets denk ik.
Scheelt hun zelfs wellicht geld omdat ze mogelijk het geld van hun klanten moeten parkeren bij de ECB tegen negatieve rente.
Dat is ook de reden waarom er zoveel banken zijn die 0% rente of zelfs een negatieve rente rekenen, zij willen jouw spaargeld niet hebben.
Wil je een statement maken dan zul je de rekening op moeten zeggen met eventueel als reden erbij dat de rente nu 0% is.

Dat er nog andere banken zijn waarbij je nog wel een positieve rente kunt krijgen, en dan bedoel ik met name die buitenlandse banken.
Die doen dat omdat zij via de kapitaalmarkt moeilijker aan geld kunnen komen en dan is geld halen bij particuliere spaarders ineens wel interessant voor die banken.
ING, Rabo, ABN ( moneyou ) hebben allemaal een veel sterkere positie en kunnen daardoor veel goedkoper lenen via de kapitaalmarkt.

• JohanNL
En die kun je ook plaatsen bij de banken die er niet heel goed voor staan, ook gedoe omtrent een overname.
Wel het DGS tot 100K dus ach ja, mocht de boel klappen dan krijg je je geld binnen een aantal weken gestort uit naam van de Nederlandse staat gestort op een andere rekening ;)

• TDB
  • Laatst online: 18:16
JohanNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Scheelt hun zelfs wellicht geld omdat ze mogelijk het geld van hun klanten moeten parkeren bij de ECB tegen negatieve rente.
Dat is ook de reden waarom er zoveel banken zijn die 0% rente of zelfs een negatieve rente rekenen, zij willen jouw spaargeld niet hebben.
Wil je een statement maken dan zul je de rekening op moeten zeggen met eventueel als reden erbij dat de rente nu 0% is.

Dat er nog andere banken zijn waarbij je nog wel een positieve rente kunt krijgen, en dan bedoel ik met name die buitenlandse banken.
Die doen dat omdat zij via de kapitaalmarkt moeilijker aan geld kunnen komen en dan is geld halen bij particuliere spaarders ineens wel interessant voor die banken.
ING, Rabo, ABN ( moneyou ) hebben allemaal een veel sterkere positie en kunnen daardoor veel goedkoper lenen via de kapitaalmarkt.
Klopt: het kost ING/ABN/RABO zo'n 700 mio per jaar om overtallig geld te stallen bij ECB. ECB rekent 0.5%

PSN: TDBtje

• HereIsTom
JohanNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:55:
[...]

En die kun je ook plaatsen bij de banken die er niet heel goed voor staan, ook gedoe omtrent een overname.
Wel het DGS tot 100K dus ach ja, mocht de boel klappen dan krijg je je geld binnen een aantal weken gestort uit naam van de Nederlandse staat gestort op een andere rekening ;)
Dus volgens jou moet je het maar in een oude sok onder je bed stoppen waar je er helemaal niks voor krijgt en het risico loopt van diefstal of brand?

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• JohanNL
HereIsTom schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Dus volgens jou moet je het maar in een oude sok onder je bed stoppen waar je er helemaal niks voor krijgt en het risico loopt van diefstal of brand?
Nee, maar ik zou niet meer storten dan wat het DGS garandeert bij een bank als NIBC.

• RobertMe
JohanNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Volgens @ACM hierboven krijg je het geld dan juist uit een potje van de gezamenlijke banken.

Overigens lijkt meer als 100K bij een bank stallen mij sowieso niet handig. Ja ok, tenzij je anders echt een flinke administratieve rompslomp krijgt.

En qua leuke rente bij een Nederlandse bank kun je ook bij LeasePlan Bank terecht. Geven net als NIBC op een gewone spaarrekening 0,15%, met het verschil dat LPB elke maand de rente uitkeert. Alleen heeft NIBC ook kwartaalsparen met een basisrente van ook 0,15% en een bonus van 0,05% dus effectief 0,20% over het geld dat de hele maand erop staat. LPB heeft dat niet, maar heeft wel een iets hogere rente bij (langlopende?) depositos.

• Rubbergrover1
Ik krijg het idee dat een hoop mensen nog steeds zoeken naar een nieuwe Icesave. Ergens een paar tienden meer en hop, storten maar. Maar dan niet meer dan een ton natuurlijk :) .

• HereIsTom
JohanNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Nee, maar ik zou niet meer storten dan wat het DGS garandeert bij een bank als NIBC.
Nee maar dat lijkt me ook meer dan logisch.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:30:
[...]
Ik krijg het idee dat een hoop mensen nog steeds zoeken naar een nieuwe Icesave. Ergens een paar tienden meer en hop, storten maar. Maar dan niet meer dan een ton natuurlijk :) .
Je geld bij een Nederlandse bank met DGS, zoals NIBCDirect, is natuurlijk heel wat anders dan Icesave ;)

• JohanNL
HereIsTom schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Nee maar dat lijkt me ook meer dan logisch.
Als je miljoenen hebt, dan zijn er volgens mij niet eens genoeg banken (lees:bankvergunningen) waar je je geld kunt storten om altijd gedekt te zijn onder het DGS.
Dus dan zet je je geld waarschijnlijk liever weg bij een van grootbanken die er ( tot zo ver ) goed voor staan dan bij zo'n kleine ondernemers bank, ook al krijg je daar dan nog wel rente op je spaargeld en moet je mogelijk rente betalen bij de grootbanken.

Maar dit was natuurlijk ook een logisch verhaal ;)

• Rubbergrover1
HereIsTom schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:40:

[...]

Je geld bij een Nederlandse bank met DGS, zoals NIBCDirect, is natuurlijk heel wat anders dan Icesave ;)
Niet zo heel anders. Icesave viel voor de eerste 20k onder het IJslandse dgs en voor de rest onder het Nederlandse stelsel. Wat dat betreft dus weinig anders dan bv een nibc of leaseplanbank.

• Wceend
JohanNL schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:50:
[...]

banken hebben toch een hoeveelheid geld nodig om geld uit te mogen lenen. Ik neem aan dat als iedereen het weg haalt ze in problemen komen met de solvabiliteit of met bepaalde regels.

• internet4me
  • Laatst online: 20:44
Wceend schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:32:
[...]

banken hebben toch een hoeveelheid geld nodig om geld uit te mogen lenen. Ik neem aan dat als iedereen het weg haalt ze in problemen komen met de solvabiliteit of met bepaalde regels.
Klopt. Het is een balanceer act.

• Wceend
internet4me schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Klopt. Het is een balanceer act.
helaas is lenen van de overheid en de ecb zo goedkoop dat ze het waarschijnlijk liever daarvandaan halen dan bij particulieren.
Helaas voor ons probeert de ECB ons zo te dwingen het geld te laten rollen om de economie draaiende te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:09
Wceend schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Nope. Banken mogen (mits ze de juiste vergunning hebben, en binnen enige grenzen) onbeperkt kredieten uitgeven, zonder dat ze dat vermogen zelf aan hoeven te trekken. Kwestie van in de computer je saldo verhogen en tadaa, geld gemaakt. Als je het terugbetaalt wordt dat weer vernietigd.

Tegelijkertijd heeft een bank ook niet het spaargeld van alle rekeningen in kas. Dat geld staat grotendeels belegd. Die obligaties zijn niet zomaar op korte termijn te verzilveren, waardoor een bankrun wel degelijk tot problemen kan leiden.

zcflevo.nl

• Wceend
mcDavid schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:51:
[...]

Nope. Banken mogen (mits ze de juiste vergunning hebben, en binnen enige grenzen) onbeperkt kredieten uitgeven, zonder dat ze dat vermogen zelf aan hoeven te trekken. Kwestie van in de computer je saldo verhogen en tadaa, geld gemaakt. Als je het terugbetaalt wordt dat weer vernietigd.

Tegelijkertijd heeft een bank ook niet het spaargeld van alle rekeningen in kas. Dat geld staat grotendeels belegd. Die obligaties zijn niet zomaar op korte termijn te verzilveren, waardoor een bankrun wel degelijk tot problemen kan leiden.
daarom verbaasd het mij dat banken naar 0% rente gaan, laat staan dat het negatief gaat worden dan verwacht ik wel dat spaarders wat anders gaan zoeken.

• JohanNL
Wceend schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:20:
[...]

daarom verbaasd het mij dat banken naar 0% rente gaan, laat staan dat het negatief gaat worden dan verwacht ik wel dat spaarders wat anders gaan zoeken.
Dat verwacht je ja, maar men blijft hier maar doorgaan met sparen.
Volgens mij wordt dit ook alleen maar meer door de corona crisis waarbij mensen (vakantie)geld overhouden en/of aankopen uitstellen.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:09
[...]

Hoezo is dat verbazingwekkend? Obligaties leveren nauwelijks meer wat op en geld bij de ECB stallen kost zelfs geld. Dat banken een krediet mogen verstrekken betekent niet dat ze zomaar geld bij mogen toveren om aan zichzelf of hun spaarders uit te keren.

zcflevo.nl

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
[...]

Vooralsnog zie ik dat niet snel gebeuren. Denk je dat mensen durven te beleggen na die klap die Corona gaf? Of zomaar in P2P leningen gaan investeren?

De spaarders met weinig geld zullen het hooguit cash thuis bewaren en de grote spaarders zullen wat meer financiële kennis hebben en snappen dat er toch geen veilig alternatief is. Mensen klagen massaal over negatieve rente maar uiteindelijk gaan ze het gewoon betalen. Hooguit halen ze toekomstige aankopen wat meer naar voren toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:45
Nationale Nederlanden verlaagt per 22 juni 2020 de spaarrente van 0,10% naar 0,07% tot 100.000 Euro.
Boven de 100.000 Euro t/m 1 miljoen Euro naar 0,06%

[Voor 5% gewijzigd door DarkSEDA op 17-06-2020 20:59]

• Bigf00t
Sinds vandaag heb ik de inloggegevens van Bigbank ontvangen, nadat gisterenavond een medewerker van AMP Groep mijn ID gecheckt heeft. Deze afspraak kon ik zelf inplannen en dat is eigenlijk allemaal soepel verlopen.

Ik ga het gebruiken voor de Flexibel Sparen rekening met (op dit moment) 0,3% rente. Mijn geld staat dan wel in Estland, maar voor het kleine buffertje wat ik aanhoud niet zo spannend. De rente zal zeker geen vetpot zijn, maar elke euro is er weer één :) De overige tonnen heb ik natuurlijk allemaal in deposito's zitten :+

• Wceend
mcDavid schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Hoezo is dat verbazingwekkend? Obligaties leveren nauwelijks meer wat op en geld bij de ECB stallen kost zelfs geld. Dat banken een krediet mogen verstrekken betekent niet dat ze zomaar geld bij mogen toveren om aan zichzelf of hun spaarders uit te keren.
nee dat klopt maar ze hebben het spaargeld nodig om kredieten te verstrekken.
Ze mogen meer krediet verstrekken dan ze spaargeld hebben dus het is een hefboom.

Stel van iedere 100.000 mogen ze 1.000.000 uitlenen dan is het weghalen van 100.000 direct een probleem voor 1.000.000 aan kredieten die niet gedekt zijn.

Blijkbaar is de dekking echter zo goed dat ze zich daar nog geen zorgen om hoeven te maken.

• sham27
  • Nu online
Je post triggerde me om eens te kijken, aangezien mijn geld nu bij MoneYou staat. Maar kan momenteel niets openen.

Opzich zijn de termijndeposito's voor 1 jaar ook best interessant daar. Zodra alles weer beschikbaar is eens een rekening openen en een depositoladder bouwen.

Ik heb zojuist spaarrekening geopend bij NN waar ik mijn geld ga stallen ipv MoneYou. Ik was daar al klant, dus dat ging redelijk soepel, hopelijk binnen een paar dagen geregeld.

Edit: en NN heeft alles al gecheckt en opengezet. Die zijn vlot. :+

[Voor 5% gewijzigd door sham27 op 18-06-2020 13:23]

• Rubbergrover1
sham27 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:21:
[...]

Je post triggerde me om eens te kijken, aangezien mijn geld nu bij MoneYou staat. Maar kan momenteel niets openen.

Opzich zijn de termijndeposito's voor 1 jaar ook best interessant daar. Zodra alles weer beschikbaar is eens een rekening openen en een depositoladder bouwen.
Als je je geld toch een jaar wilt vastzetten en als je toch al bij Moneyou zit, waarom dan niet bij Moneyou in een groendeposito? Lijkt me dat dat onder de streep dan het voordeligste is. Of zit je daar al in?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
@Rubbergrover1 Zit wel een wachtrij op die groendeposito's

• Rubbergrover1
JohanNL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:20:
@Rubbergrover1 Zit wel een wachtrij op die groendeposito's
O, dat is dan snel gegaan. Twee weken geleden kon je ze nog kopen.

• HereIsTom
Met 0% rente zijn groendeposito’s ook alleen nog maar interessant als 100.000 of meer hebt!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

HereIsTom schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:17:
Met 0% rente zijn groendeposito’s ook alleen nog maar interessant als 100.000 of meer hebt!
Ik denk dat ze meer bedoeld zijn voor de fiscale voordelen. Bij de Rabobank hebben ze het bijvoorbeeld over heffingskorting, maar daar kan je maximaal 29,738 inleggen (en minimaal 20,000). Er zitten trouwens ook 200 euro beheerskosten bij, dus die fiscale voordelen zullen daar wel ruim tegen op moeten wegen. ;)

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• Rubbergrover1
HereIsTom schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:17:
Het voordeel zit hem in bij MoneYou niet zozeer in de rente, maar in het feit dat het niet meetelt in box 3 en dat je er 0,7% heffingskorting voor krijgt. En daar heb je geen beheerskosten.

[Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 19-06-2020 18:22]

• HereIsTom
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:21:
[...]

Het voordeel zit hem in bij MoneYou niet zozeer in de rente, maar in het feit dat het niet meetelt in box 3 en dat je er 0,7% heffingskorting voor krijgt. En daar heb je geen beheerskosten.
Ja en daarom zei ik, bij 0% rente gaan die voordelen pas werken als je zo’n 100.000 of meer aan vermogen hebt.

• Coenen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 04-07 22:36

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hoe kan je zo'n groen desposito bij Moneyou aanvragen? Ik was net bezig om alles daar weg te halen.

• HereIsTom
Coenen schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:09:
Hoe kan je zo'n groen desposito bij Moneyou aanvragen? Ik was net bezig om alles daar weg te halen.
Kan niet, alle groendeposito’s zijn ‘uitverkocht’.

• Rubbergrover1
HereIsTom schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Ja en daarom zei ik, bij 0% rente gaan die voordelen pas werken als je zo’n 100.000 of meer aan vermogen hebt.
Die 0,7% heffingskorting heb je sowieso, ook als je onder de 30k zit. Dat is volgens mij al meer dan je op een gewoon deposito krijgt. Uiteraard wordt het voordeel groter als je boven de 30k zit en nog groter als je boven de ton zit, maar ook zonder die extra vrijstelling ben je dus al voordelig uit.

• HereIsTom
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Die 0,7% heffingskorting heb je sowieso, ook als je onder de 30k zit. Dat is volgens mij al meer dan je op een gewoon deposito krijgt. Uiteraard wordt het voordeel groter als je boven de 30k zit en nog groter als je boven de ton zit, maar ook zonder die extra vrijstelling ben je dus al voordelig uit.
Dan moet je ook wel boven de gewone algemene heffingskorting uitkomen.

• Coenen
  • Laatst online: 04-07 22:36

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

HereIsTom schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:16:
[...]

Kan niet, alle groendeposito’s zijn ‘uitverkocht’.
Ok, vandaar. Dan maar m'n geld ergens anders stallen. Thx

• Rubbergrover1
HereIsTom schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Dan moet je ook wel boven de gewone algemene heffingskorting uitkomen.
Goed punt. Maar ik denk dat de meeste mensen ofwel een box 1 inkomen hebben, ofwel rentenieren en daarvoor een behoorlijk box 3 vermogen met dito vermogensrendementsheffing zullen hebben. Maar als de belastingheffing niet hoger is dan de algemene heffingskorting, dan heb je inderdaad weinig aan nog meer heffingskorting.

• dr snuggles
  • Niet online
Wceend schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:41:
nee dat klopt maar ze hebben het spaargeld nodig om kredieten te verstrekken.
Ze mogen meer krediet verstrekken dan ze spaargeld hebben dus het is een hefboom.

Stel van iedere 100.000 mogen ze 1.000.000 uitlenen dan is het weghalen van 100.000 direct een probleem voor 1.000.000 aan kredieten
Dit gaat richting off topic, maar wat je beschrijft is een veel gemaakt misverstand. Banken lenen geen (veelvoud) van spaargeld uit.

In het kort: banken creëren bij iedere lening geld en schuld. Als jij het gecreëerde geld uitgeeft, wordt dit iemand anders zijn spaargeld. Aan het einde van een dag moet er evenveel spaargeld als schuld op de balans van een bank staan. Is er een tekort doordat ze bijv weinig spaarrente geven, dan lenen ze van andere banken en tegenwoordig vooral van de centrale bank. Daarnaast moeten ze voor iedere euro schuld, een percentage kapitaal aanhouden afhankelijk van het type schuld, in de vorm van bijv obligaties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
[...]

NIBC zit inmiddels al best een tijdje (paar weken?) op slot wegens 'onderhoud'.

Maar ik heb niet de illusie dat ze voorlopig nog klanten gaan aannemen tot dit definitief is uitgevochten. Zit er zelf ook op te wachten.

[Voor 3% gewijzigd door Tralapo op 20-06-2020 09:08]

• sypie
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:40:
Bijvoorbeeld bij MoneYou is de (betaal)rekening helemaal gratis en krijg je ook nog eens een positieve rente over je saldo.
Grappig, deze post stond bij mij bovenaan bij het doorscrollen van de laatste pagina van dit topic.

Inmiddels is deze uitspraak ook al weer achterhaald. MoneYou heeft de rente bijgesteld naar exact 0%. Het enige waarvoor je daar nog een rekening zou houden is het gemak van het digitaal betalen, net als bij andere banken. Verder heb je tegenwoordig geen bal meer aan een bank.

• HereIsTom
Tralapo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:04:
[...]

NIBC zit inmiddels al best een tijdje (paar weken?) op slot wegens 'onderhoud'.

Maar ik heb niet de illusie dat ze voorlopig nog klanten gaan aannemen tot dit definitief is uitgevochten. Zit er zelf ook op te wachten.
Dat onderhoud kan wel kloppen NIBCDirect heeft net een nieuwe website en App.

• JohanNL
sypie schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Grappig, deze post stond bij mij bovenaan bij het doorscrollen van de laatste pagina van dit topic.

Inmiddels is deze uitspraak ook al weer achterhaald. MoneYou heeft de rente bijgesteld naar exact 0%. Het enige waarvoor je daar nog een rekening zou houden is het gemak van het digitaal betalen, net als bij andere banken. Verder heb je tegenwoordig geen bal meer aan een bank.
Maar je betaald vooralsnog niet voor de rekening, dus zo negatief is het ook allemaal weer niet.

Deed je het puur voor de rente dan waren er altijd al alternatieven waarbij je veel meer rente kreeg.

[Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 20-06-2020 13:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:19
HereIsTom schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:13:
[...]
Dat onderhoud kan wel kloppen NIBCDirect heeft net een nieuwe website en App.
Waarbij het overigens ook prima lukt om een account waarop al meer dan 10 jaar niet is ingelogd te gebruiken.
Ik moest wel een nieuw password instellen, en ik denk dat ik de TAN-codes ook wel kan wegdoen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
[...]

Ik heb zojuist spaarrekening geopend bij NN waar ik mijn geld ga stallen ipv MoneYou. Ik was daar al klant, dus dat ging redelijk soepel, hopelijk binnen een paar dagen geregeld.

Edit: en NN heeft alles al gecheckt en opengezet. Die zijn vlot. :+
De website van NICB Direct is nu aangepast, een rekening openen moet vanaf 23 juni weer kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20:46
Helemaal klaar met MoneYou Sparen hier. De website en app zijn nog gemaakt in het stenen tijdperk. Hun pluspunt van meerdere rekeningen (lees: potjes) en een beetje rente was reden om er te blijven. Nu de rente naar 0% is gegaan heb ik alles weggehaald en naar LLoyds Bank gezet. Nu moet ik wel in een Excel de potjes bijhouden, maar ik krijg in ieder geval nog een paar euro rente.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:01

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
De app van LeasePlanBank is ook eindelijk bijgewerkt (iOS in ieder geval) _O_
Dat werd ook wel tijd, ik kon alleen met username + password inloggen. Nu ook pincode en TouchID 8)

En de app ziet er veel beter uit, veel duidelijker.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2020 19:14]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
ThinkPad schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:13:
Android ook. Schrok me paar dagen terug toen ik hem opende :+

• Drardollan
Dat werd ook wel tijd, ik kon alleen met username + password inloggen. Nu ook pincode en TouchID 8)

Ja, netjes geworden! En een stuk handiger dankzij FaceID *O*

• HereIsTom

Ik mis nog een hoop in die App! TouchID is inderdaad geweldig, maar de opgebouwde rente is weg en de dag dat een deposito afloopt ook en je kan ze ook niet sorteren, kortom de oude app vond ik overzichtelijker.

• sham27
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:03:
Helemaal klaar met MoneYou Sparen hier. De website en app zijn nog gemaakt in het stenen tijdperk. Hun pluspunt van meerdere rekeningen (lees: potjes) en een beetje rente was reden om er te blijven. Nu de rente naar 0% is gegaan heb ik alles weggehaald en naar LLoyds Bank gezet. Nu moet ik wel in een Excel de potjes bijhouden, maar ik krijg in ieder geval nog een paar euro rente.
Hier idem wat betreft MoneYou, met dezelfde argumentatie.

Ik ben naar NN en LeasePlanBank overgestapt. Hiernaast dus ook besloten dat ik het graag wil spreiden, zodat als er iets met een van deze 2 partijen gebeurt ik niet tijdelijk niet bij mijn geld kan.

• Drardollan
sham27 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Hier idem wat betreft MoneYou, met dezelfde argumentatie.

Ik ben naar NN en LeasePlanBank overgestapt. Hiernaast dus ook besloten dat ik het graag wil spreiden, zodat als er iets met een van deze 2 partijen gebeurt ik niet tijdelijk niet bij mijn geld kan.
LPB heb ik al voor mijn eigen spaargeld, MY was in gebruik voor gezamelijke spaarrekeningen in mijn geval. Het is jammer dat je nergens potjes kunt maken, dus dan maar spreiden naar meerdere aanbieders. Sowieso goed om ook direct de spreiding te hebben. Ik heb de ondergang van DSB mogen meemaken, dat was mijn tegenrekening van MY in die tijd. Dat was op zijn zachts gezegd nogal een gedoe, behalve mijn betaalrekening was ook mijn spaarrekening toen onbereikbaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:48
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:33:
[...]

LPB heb ik al voor mijn eigen spaargeld, MY was in gebruik voor gezamelijke spaarrekeningen in mijn geval. Het is jammer dat je nergens potjes kunt maken, dus dan maar spreiden naar meerdere aanbieders. Sowieso goed om ook direct de spreiding te hebben. Ik heb de ondergang van DSB mogen meemaken, dat was mijn tegenrekening van MY in die tijd. Dat was op zijn zachts gezegd nogal een gedoe, behalve mijn betaalrekening was ook mijn spaarrekening toen onbereikbaar.
Bij Argenta kan je heel makkelijk extra rekeningen aanmaken, die allemaal onder 1 login vallen.

Zo heb ik "potjes" gemaakt.

Wat ook makkelijk is dat je er rechtstreeks geld naar over kan maken, dus ik spaar iedere maand €x in potje nieuwe auto en €x in potje vakantie (bij wijze van dan).

Argenta zal vast 0,1 % minder rente geven, maar de rente tegenwoordig slaat sowieso nergens op. Vroeger kon je nog tussen 6 en 8% shoppen. Nu zit het tussen je oren, het zijn euro's en als je veel geld heb enkele tientjes.

[Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 23-06-2020 16:43]

• Drardollan
mhr-zip schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Bij Argenta kan je heel makkelijk extra rekeningen aanmaken, die allemaal onder 1 login vallen.

Zo heb ik "potjes" gemaakt.

Wat ook makkelijk is dat je er rechtstreeks geld naar over kan maken, dus ik spaar iedere maand €x in potje nieuwe auto en €x in potje vakantie (bij wijze van dan).
Ah, dat is hoe MY ook werkt. Dat is inderdaad handig, zo heb ik ook wat overschrijvingen lopen. Ga er eens naar kijken, thanks!
Argenta zal vast 0,1 % minder rente geven, maar de rente tegenwoordig slaat sowieso nergens op. Vroeger kon je nog tussen 6 en 8% shoppen. Nu zit het tussen je oren, het zijn euro's en als je veel geld heb enkele tientjes.
Of je nu 0,1 of 0,2 of 0,03 krijgt, het is allemaal niks meer. Maar ik vind 0 wel heel karig, zelfs in deze tijd.

Maar MoneYou wil sowieso graag van het Sparen product af volgens mij. Je kan niet meer dan 1 rekening hebben en de website en App krijgen geen updates meer vooralsnog (bevestigd door een medewerker). Ze zetten vol in op Hypotheken en MoneYouGo volgens mij.

• Tralapo
  • Niet online
Tralapo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:47:
[...]

De website van NICB Direct is nu aangepast, een rekening openen moet vanaf 23 juni weer kunnen.
Gisteren (22 juni) stond er dus dat je een rekening kon openen vanaf 23 juni, vandaag stond er 24 juni en nu staat er 25 juni :F

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Ah, dat is hoe MY ook werkt. Dat is inderdaad handig, zo heb ik ook wat overschrijvingen lopen. Ga er eens naar kijken, thanks!

[...]

Of je nu 0,1 of 0,2 of 0,03 krijgt, het is allemaal niks meer. Maar ik vind 0 wel heel karig, zelfs in deze tijd.

Maar MoneYou wil sowieso graag van het Sparen product af volgens mij. Je kan niet meer dan 1 rekening hebben en de website en App krijgen geen updates meer vooralsnog (bevestigd door een medewerker). Ze zetten vol in op Hypotheken en MoneYouGo volgens mij.
Denk dat ABN het als proef ziet, voordat ze de 0% invoeren bij het grote ABN zelf. Ik heb ook m’n MoneYou rekening leeg gehaald. Als er geen rente betaald wordt is er voor mij geen voordeel meer ten opzichte van mijn “eigen” bank. Het is ook een psychologisch dingetje.

Weet iemand of er nog ergens groen deposito’s te krijgen zijn?

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:00
Z___Z schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:34:
[...]

Denk dat ABN het als proef ziet, voordat ze de 0% invoeren bij het grote ABN zelf. Ik heb ook m’n MoneYou rekening leeg gehaald. Als er geen rente betaald wordt is er voor mij geen voordeel meer ten opzichte van mijn “eigen” bank. Het is ook een psychologisch dingetje.

ABN geeft al vrij lang geen rente meer.

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:34:
[...]
Volgens mij nog wel bij Rabo. Maar daar heb je wel 200 euro beheerskosten, wat bij 20k dus neerkomt op -1% rente.

• Drardollan
Pff lekker dan. Vorige week Lloyds bank spaarrekening geopend en een cent overgemaakt. Dat is goed gegaan. Gistermorgen een serieuzer bedrag overgemaakt, en tot op heden staat het nog niet op de rekening bij Lloyds :{ Komt vanaf de Rabo, dus had wel verwacht dat het er zou zijn.

Rekeningnummer is in 100% goed, behalve 16x controleren heb ik heb bij de cent overmaken direct in het adresboek gezet. En natuurlijk nu ook nog gecontroleerd.

Niet leuk dit :'( Waar zijn mijn centjes gebleven.

[Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2020 19:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:44
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:04:
Pff lekker dan. Vorige week Lloyds bank spaarrekening geopend en een cent overgemaakt. Dat is goed gegaan. Gistermorgen een serieuzer bedrag overgemaakt, en tot op heden staat het nog niet op de rekening bij Lloyds :{ Komt vanaf de Rabo, dus had wel verwacht dat het er zou zijn.

Rekeningnummer is in 100% goed, behalve 16x controleren heb ik heb bij de cent overmaken direct in het adresboek gezet. En natuurlijk nu ook nog gecontroleerd.

Nog niet alle transacties gaan via Instant Pay, dus denk dat je dit morgen wel op de rekening hebt staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
Tommzz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:07:
[...]

Nog niet alle transacties gaan via Instant Pay, dus denk dat je dit morgen wel op de rekening hebt staan.
Nee dat is mij bekend, maar ik ben gewend dat bij bijvoorbeeld MoneYou het de volgende dag is. En dat is ook geen instant payment. Maar ja, wie weet was er gisteren een storing en is de boel pas vandaag overgezet door de Rabobank of ingelezen door Lloyds.

De nummers kloppen, dus ze zullen het neem ik aan wel terugvinden. Maar het is wel slecht voor mijn gemoedsrust. Rabobank geeft aan dat het uiterlijk morgen om 12:00 bij Lloyds moet staan, dus ik zal toch eve moeten wachten.

Gelijk nog maar even een cent heen en weer gestuurd tussen beide banken. Dan kan ik zien wanneer die verwerkt zijn.

[Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2020 19:11]

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:04:

Haha, geld kan nooit verdwijnen bij het overmaken... Als het rekeningnummer klopt (kopiëren en plakken werkt het beste, al heb ik mijn spaarrekening bij een andere bank als 'favoriet' opgeslagen en controleer ik het toch altijd nog een keer extra) dan komt het geld vanzelf :-P

Maar ja, de eerste keer dat ik een degelijk bedrag over maakte naar de notaris vond ik ook erg spannend :-P. Maar toen ik laatst 25k van de ene naar de andere bank over maakte voelde ik de spanning gelukkig niet meer.... Komt wel goed :-)

Ik heb wel voor de veiligheid mijn spaargeld dus op een andere bank staan dan mijn lopende betaalrekening, puur als stukje veiligheid mocht iemand morgen met een pistool tegen mijn hoofd staan terwijl ik mijn bankapp moet openen... (de bank van de spaarrekening heeft geen app die op mijn telefoon staat)

[Voor 11% gewijzigd door President op 24-06-2020 19:16]

• Drardollan
President schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:14:
[...]

Haha, geld kan nooit verdwijnen bij het overmaken... Als het rekeningnummer klopt (kopiëren en plakken werkt het beste, al heb ik mijn spaarrekening bij een andere bank als 'favoriet' opgeslagen en controleer ik het toch altijd nog een keer extra) dan komt het geld vanzelf :-P

Maar ja, de eerste keer dat ik een degelijk bedrag over maakte naar de notaris vond ik ook erg spannend :-P. Maar toen ik laatst 25k van de ene naar de andere bank over maakte voelde ik de spanning gelukkig niet meer.... Komt wel goed :-)
Het is niet al mijn geld, maar wel een serieus deel. En dan ben ik gewoon een zenuwpees haha.

Rekeningnummer klopt, behalve de favoriet ook gechecked en net nog even in een Notepad onder elkaar gezet. Dus daar ben ik niet bang voor.

Hopelijk word ik ooit ook rustig bij 25k, zoveel geld is voor mij onvoorstelbaar haha.

Op je edit: dat heb ik ook, spaargeld staat elders en ik wil daar ook geen instant payment op eigenlijk. Mag best een dag duren, voor het geval dat.

[Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2020 19:17]

• JohanNL
Naam/nummer check die diverse banken aanbieden kan je ook extra gerust stellen.
Typ bijvoorbeeld de naam die bij het rekeningnummer hoort met één of twee typfouten en als het goed is krijg je een melding met " bedoelde je [ naam van rekeninghouder ] "

• Drardollan
JohanNL schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:19:
Naam/nummer check die diverse banken aanbieden kan je ook extra gerust stellen.
Typ bijvoorbeeld de naam die bij het rekeningnummer hoort met één of twee typfouten en als het goed is krijg je een melding met " bedoelde je [ naam van rekeninghouder ] "
Dat werkt volgens mij niet altijd. Naar Lloyds niet helaas, maar ook naar Leaseplanbank niet.

We wachten maar even rustig af, het zal vast goed komen. Ik ken niemand die geld verloren is terwijl alles correct is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Drardollan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Nee dat is mij bekend, maar ik ben gewend dat bij bijvoorbeeld MoneYou het de volgende dag is. En dat is ook geen instant payment.
Bij mij duurde het laatst ook een paar dagen toen ik geld overmaken naar MoneYou. En dus niet de volgende dag op de rekening. Dat was ook de eerste transactie na het openen van de rekening. Dus wellicht heeft het daarmee te maken.

Het is trouwens belangrijker wat Lloyd's zegt over hoe lang het er over doet, dan wat Rabo zegt.

• Drardollan
Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:29:
[...]

Bij mij duurde het laatst ook een paar dagen toen ik geld overmaken naar MoneYou. En dus niet de volgende dag op de rekening. Dat was ook de eerste transactie na het openen van de rekening. Dus wellicht heeft het daarmee te maken.

Het is trouwens belangrijker wat Lloyd's zegt over hoe lang het er over doet, dan wat Rabo zegt.
Lloyds geeft aan dat het vandaag of uiterlijk morgen geregeld moet zijn. Maar ze vertelden ook dat enkel de verzendende bank een onderzoek kan doen.

We wachten nog wel even met spanning af, even ijsje eten en in het zwembadje afkoelen.

• Bigf00t
Mijn Raisin account is eindelijk geactiveerd na het verificatieproces doorlopen te hebben.

Daar meteen maar even een 1 jaar deposito bij Banca Progetto (Italië) geopend met een nominaal rentetarief van 1,05%. Alsnog niet super veel maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen ;) De welkomstbonus is ook mooi meegenomen.

• Drardollan
Nou, dat is een verhaal aan het worden. Mijn rekening bij Lloyds is niet succesvol geactiveerd, ondanks dat ik kan inloggen en mijn controlestorting zichtbaar zijn. Hierdoor is mijn overboeking van dinsdag op een tussenrekening beland, mijn Lloyds rekening heeft een in en uitgaande blokkade.

Goed nieuws, ze konden het bedrag van de storting noemen dus het is zeker daar. En ook aan mij gekoppeld. Het wordt nu handmatig verwerkt en de blokkade wordt opgeheven.

Een slecht begin, maar ik ben wel weer gerust gesteld.

• Rubbergrover1
Maar hoe is die ene cent dan wel overgekomen????
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True