Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.577 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:35
Je hebt nog 11 maanden om je geld uit te gaan geven. Of iets te bedenken om geen vermogensbelasting te betalen. Ik ben net de grens gepasseerd om vermogensbelasting te betalen, maak me er nu echter nog niet druk om omdat we net in het nieuwe jaar zitten.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 18:43
Ik zit er trouwens over na te denken om bij Anadolubank wat geld vast te zetten voor mijn pasgeboren dochter.

Iemand die ervaring heeft met deze bank, zo te zien valt hij onder de nl garantiestelsel.

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
edit : Anadolubank Nederland valt gewoon onder het garantiestelsel ;)
http://www.dnb.nl/toezich...15848e311b55a005056b672cf

Ik zie geen reden om te gaan sparen buiten het dgs, zeker omdat je (voor andere looptijden) hogere rentes krijgt op deposito's met een garantie van de Nederlandse overheid.
Anders gezegd, voor een hoger risico zou ik ook een flink hogere vergoeding willen ontvangen.
http://www.spaarinformati...ijst/deposito_op_looptijd

[ Voor 34% gewijzigd door Henk007 op 31-01-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

LPB gaat met zijn deposito's tijdelijk 0.1% omhoog, wellicht wordt dat dan net interessant?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Hier geeft de ICBC Bank 4,0% deposito rente over 3 maanden als promotie. De depositogarantiestelsel is van toepassing.
Het nadeel is wel in Chinese yuan. Deze is al flink gestegen tov de euro.

http://amsterdam.icbc.com...g/CNYDepositoPromotie.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Gisteren is mijn halfjarige AEX-spaarreking ten einde gekomen. Heb hier een maximaal rendement van 5,00% op jaarbasis voor mogen ontvangen. Heb bijna 300 euro rente mogen ontvangen, jammer dat de ABN AMRO stopt is met het aanbieden van dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
-

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
.

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 13-08-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Blord schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:32:
Hier geeft de ICBC Bank 4,0% deposito rente over 3 maanden als promotie. De Het depositogarantiestelsel van Luxemburg is van toepassing.
Het nadeel is wel in Chinese yuan. Deze is al flink gestegen tov de euro.
Dit is meer gokken met koersen. In heel veel valuta kan je veel meer dan 4% rente krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Welkom in de vernieuwde mijn.nn omgeving. Vanaf nu kunt u ook met uw smartphone en tablet uw spaarrekeningen bekijken en transacties uitvoeren.
Eindelijk van die verfoeide Flash-omgeving af!

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

rr7r schreef op maandag 02 februari 2015 @ 02:51:
Ik begrijp de afkeer tegen beleggen niet zo, ook niet dat er persé een keuze tussen sparen of beleggen gemaakt zou moeten worden of dat het als twee losse onderdelen gezien zou moeten worden.
Inderdaad, als je genoeg geld hebt om last te hebben van de vermogensheffing, dan heb je mijns inziens ook genoeg om daar een (klein?) deel van te beleggen.

Ik was zelf zelfs van plan om eigenlijk zelfs helemaal niets aan 'veilige' beleggingen (maar vooral aandelenfondsen/vastgoedfondsen) te doen, juist omdat ik ook e.e.a. op een spaarrekening heb staan. Uiteindelijk heb ik dat ondertussen niet meer doordat ik een vrij groot deel van de portefeuille in mixfondsen heb gestopt. Maar zelfs met circa 50% aandelen en 50% obligaties (en kas/geldmarkt/equivalent) zit mijn rendement nog stukken boven wat een spaarrekening oplevert.

En ja, er is natuurlijk ook kans op afname :)
Bovendien: ik zie mensen overal klagen dat de rente laag is doordat de rente daalt. Vergeet niet dat je bij (staats)obligaties het omgekeerde effect hebt en dat je hiermee het effect/risico kan dempen/middelen.
Aandelen bewegen vaak ook tegen de rente in toch? En ook vastgoed is wel interessant als de rente laag is, omdat dan het gat tussen huren en de financieringskosten wat groter kan zijn.
Maarja, alledrie de typen hebben naast een zekere relatie met de rente ook nog allerlei eigen risico's, dus het is iets ingewikkelder dan dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

ACM schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 20:44:
[...]

Inderdaad, als je genoeg geld hebt om last te hebben van de vermogensheffing, dan heb je mijns inziens ook genoeg om daar een (klein?) deel van te beleggen.
Ik spaar voor de aankoop van een huis. Zoals je weet kost dat veel meer dan een ton, dus zit je gewoon met de vermogens"rendement"heffing.
Zodra ik een huis heb gevonden, koop ik hem meteen. Dit kan over een maand zijn, maar ook over een jaar. Vandaar dat ik het niet lang in onzekere beleggingen en obligaties kan stoppen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Onbekend schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:06:
Ik spaar voor de aankoop van een huis. Zoals je weet kost dat veel meer dan een ton, dus zit je gewoon met de vermogens"rendement"heffing.
Zodra ik een huis heb gevonden, koop ik hem meteen. Dit kan over een maand zijn, maar ook over een jaar. Vandaar dat ik het niet lang in onzekere beleggingen en obligaties kan stoppen.
Mooi voorbeeld van een uitzondering op mijn claim :)

Hoewel er vast ook wel weer beleggingsproducten zijn die daar dan weer bij passen (bijv mixfondsen die voor 90% in obligaties, geldmarktproducten, etc beleggen), maar het heeft dan nog altijd meer risico dan een spaarrekening en door hun lagere risicoprofiel ook minder rendement (maar nog wel meer dan en spaarrekening gok ik).

Ik kan me in jouw voorbeeld goed voorstellen dat je het heel voorzichtig doet, het is niet zo handig als het net even 10k minder is op het moment dat je je huis wilt kopen...

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 04-02-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom dat? Voor mij ligt de grens op 14k, dat noem ik nou geen vermogen, als mijn auto kapot gaat kan ik nieuw net de kleinste kopen. Als ik wil sparen voor iets meer dan het kleinste moet ik alweer vermogensbelasting betalen.
(Grens ligt op 14k voor mij omdat mijn VVE gezond is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sissors schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:51:
Waarom dat? Voor mij ligt de grens op 14k, dat noem ik nou geen vermogen, als mijn auto kapot gaat kan ik nieuw net de kleinste kopen. Als ik wil sparen voor iets meer dan het kleinste moet ik alweer vermogensbelasting betalen.
Maar waarom zou je niet een deel kunnen beleggen met 14k? En waarom zou je een complete auto als buffer aanhouden voor het geval ie stuk gaat? De adviezen daarover gaan in ieder geval over "slechts" genoeg om serieuze reparaties te betalen (en daarna nog steeds ruim voldoende over te hebben) ;)

Als je nu aan het sparen bent voor een nieuwe auto, dan wordt het natuurlijk weer een ander verhaal, en krijg je dingen als beleggingshorizon en bereidbaarheid om bepaalde risico's te dragen (die net als in het huis-voorbeeld hierboven beide doorgaans lager zijn dan wanneer je geen specifiek doel hebt).

Los van het feit dat je natuurlijk nog niet echt last van die regel hebt als je 14.001 euro hebt, maar dat die last toeneemt naarmate je verder boven de grens zit.

[ Voor 33% gewijzigd door ACM op 04-02-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Richard schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:48:
LPB gaat met zijn deposito's tijdelijk 0.1% omhoog, wellicht wordt dat dan net interessant?
Ik denk dat ik maar even een 1-jarige deposito ga openen bij LPB. Volgens mij is de verwachting dat de rente in 2015 verder gaat dalen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Net een mail van NN ontvangen. De spaarrente gaat vanaf 6 februari weer wat verder omlaag. Van 1.6% naar 1.5%.
Dit gaat weer lekker snel, dan verwacht ik ook dat de ING binnenkort gaat hakken. Krijg nu nog maar 1% bij de ING. Ik heb wel interesse in beleggen, maar heb daar gewoon geen verstand van met al die regels en extra kosten. Olie aandelen lijken me nu wel interessant. Heb al gekeken bij Alex etc, maar moet het echt een paar goed doornemen voordat ik daar aan ga beginnen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zag dat SNS bank 1,45% op de vrij opneembare spaarrekening biedt. Dat vind ik best netjes voor een 'grote bank'. Beter dan Rabo, ABN en ING. Ze bieden ook 1,25% rente op de betaalrekening (tot 5000 euro).

Zijn er addertjes want zo lijkt het de moeite wel om over te stappen?

[ Voor 4% gewijzigd door LuPo op 04-02-2015 16:26 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

LuPo schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat ik maar even een 1-jarige deposito ga openen bij LPB. Volgens mij is de verwachting dat de rente in 2015 verder gaat dalen.
Iemand een idee hoelang de "tijdelijke" actie duurt?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 19:58
LuPo schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:22:
[...]

Dat ga ik ook doen aangezien NN naar 1,5% gaat. Kleine moeite en dan staat het voorlopig goed. :) Bedankt voor de tip Richard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
LPB deposito, 1.9% voor 1 jaar. Dat is niet verkeerd. Een deel van mn huidige spaartegoed kan ik daar wel stallen voor een jaar. Alleen nog even kijken naar de voorwaarden van LPB. Ik neem aan dat de rekening gratis te openen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:12
Gratis ja... En op hun reguliere spaarrekening storten ze de rente per maand, ook wel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 21:31
Het is overigens wel zo dat je bij LPB niet kan openbreken in geval van bijvoorbeeld ww, huis kopen e.d. Hoeft geen probleem te zijn maar je moet het je wel bewust zijn.

En hoe lang de actie gaat duren zal wel afhankelijk zijn van hoe snel er genoeg binnen is gekomen voor LPB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hopelijk nog 5 weken, dan loopt mijn ½ jaar deposito bij hen af (van 2%). Weer opnieuw vastzetten voor 1,9%, helaas dan wel voor een jaar maar dat moet kunnen, is dan wel fijn. Zie de spaarrentes nou nog niet echt een vlucht naar boven nemen. LPB heeft het al tijden op 1,6% staan, wel stabiel wat dat betreft.

offtopic:
Je kunt, naast als je dood bent, enkel vragen om een deposito te stoppen, ze kunnen weigeren. Daar zijn kosten aan verbonden en onderstaande voorwaarden stellen ze dan. Maar dan nog kunnen ze dus weigeren volgens hun voorwaarden. Zie hun voorwaarden artikel 4.5.

In de volgende situaties neemt LeasePlan Bank uw verzoek om uw Termijndeposito tussentijds te
beëindigen in overweging.
a. Uw huwelijk wordt ontbonden op de wijze als bedoeld in artikel 1:149 onder (c) van het
Burgerlijk Wetboek.
b. Uw geregistreerd partnerschap wordt beëindigd op de wijze als bedoeld in artikel 1:80 onder
(c) of (d) van het Burgerlijk Wetboek.
c. U gaat een uitkering ontvangen op grond van de Werkloosheidswet (WW) of de Wet werk en
inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
d. U wordt failliet verklaard, of er is sprake van surseance van betaling, wettelijke
schuldsanering, onderbewindstelling of ondercuratelestelling.

Je hebt trouwens 14 dagen bedenktijd, binnen die tijd kun je het direct stoppen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedankt voor die 2 weken tip. Ik had net vorige week een deposito voor 2 jaar geopend, dus die kan ik nu (waarschijnlijk) opnieuw doen met toch weer een tiende extra. Alleen nog even afwachten hoe de klantenservice reageert.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik zou ze bellen of ze de rente daarvan willen aanpassen i.p.v. dat je 'm annuleert en direct een nieuwe afsluit. Scheelt weer wat zinloze handelingen. Mijn ervaring met communicatie tot dusver met LPB is zeer goed te noemen voor een bank, zowel via mail als telefonisch.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ACM schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:41:
[...]

Mooi voorbeeld van een uitzondering op mijn claim :)

Hoewel er vast ook wel weer beleggingsproducten zijn die daar dan weer bij passen (bijv mixfondsen die voor 90% in obligaties, geldmarktproducten, etc beleggen), maar het heeft dan nog altijd meer risico dan een spaarrekening en door hun lagere risicoprofiel ook minder rendement (maar nog wel meer dan en spaarrekening gok ik).

Ik kan me in jouw voorbeeld goed voorstellen dat je het heel voorzichtig doet, het is niet zo handig als het net even 10k minder is op het moment dat je je huis wilt kopen...
Ik heb ook over beleggen nagedacht en hoe dichter het bij de 1.2% komt hoe interessanter dit eigenlijk wordt. Echter zit ik totaal niet in beleggen maar van wat ik zo kon uitrekenen (toen ik er naar keek) is dat het bij een relatief laag risico amper de moeite waard is om te gaan beleggen. LPB is redelijk interessant met 1.9% deposito voor een jaar, maar eens over nadenken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Phyxion op 04-02-2015 21:50 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
dcl! schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:35:
Het is overigens wel zo dat je bij LPB niet kan openbreken in geval van bijvoorbeeld ww, huis kopen e.d. Hoeft geen probleem te zijn maar je moet het je wel bewust zijn.

En hoe lang de actie gaat duren zal wel afhankelijk zijn van hoe snel er genoeg binnen is gekomen voor LPB :)
Het geld wat ik daar ga stallen is het komende jaar ook niet nodig. Dus geen probleem om 1 jaar daar wat neer te zetten. Volgend jaar kijk ik wel weer verder, rente zal dan denk ik niet gestegen zijn tov nu. 2 jaar geleden had ik bij de ING nog een deposito (1 jaar) met 3.2%. Was ook een actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Hoelang duurt het ongeveer voordat ik daadwerkelijk iets kan overmaken naar m'n LPB spaarrekening/deposito? Ze hebben nu het bedrag van €1 ontvangen en gaan nu verder met het afhandelen van de aanvraag. Ik weet ook niet hoelang de 0.1% extra rent geldt? Niet dat ik die straks misloop ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Bastien schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:11:
Ik zou ze bellen of ze de rente daarvan willen aanpassen i.p.v. dat je 'm annuleert en direct een nieuwe afsluit. Scheelt weer wat zinloze handelingen. Mijn ervaring met communicatie tot dusver met LPB is zeer goed te noemen voor een bank, zowel via mail als telefonisch.
Ze hebben me naar aanleiding van mijn mailtje netjes teruggebeld. Aanpassen van de bestaande deposito kon niet. Ik heb nu een pdfje in moeten vullen en dat gemaild, nu zou het binnen een paar dagen weer op mijn rekening moeten staan.

Volgende de medewerker zou het allemaal nog snel genoeg gaan om van de actie gebruik te maken.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 20:01

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Voor de mensen die twijfelen over het beleggen, bij de ING heb ik een beleggingsrekening. Zij beleggen voor mij, ik betaal een fee daarvoor. Sinds 1 januari is er al ruim 5 procent rendement.

Eigenlijk niets moeilijks aan, nadeel is wel dat het ongeveer een werk duurt voor je al je geld weer op je bankrekening hebt staan. En wat meer risico.:)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 20:32
Tsja, de AEX staat voor dit jaar op +7% op dit moment. Januari is traditioneel wel een goede maand meen ik, dus reken je nog maar niet rijk.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 19:58
PM_Petrol schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:03:
Hoelang duurt het ongeveer voordat ik daadwerkelijk iets kan overmaken naar m'n LPB spaarrekening/deposito? Ze hebben nu het bedrag van €1 ontvangen en gaan nu verder met het afhandelen van de aanvraag. Ik weet ook niet hoelang de 0.1% extra rent geldt? Niet dat ik die straks misloop ;).
Ik heb eergisteren 4 februari een rekening aangemaakt en een euro overgemaakt, gisteren 5 februari in de ochtend bericht dat de euro ontvangen was, einde van de middag bericht dat mijn rekening geopend was en dat ik geld kan overmaken. Nu dus geld overmaken, en zodra dat op mijn nieuwe LPB rekening staat (1 dag?) kan ik een deposito openen, volgens mij is dat direct gebeurd. Erg vlot dus allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
vegury schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:03:
[...]

Ik heb eergisteren 4 februari een rekening aangemaakt en een euro overgemaakt, gisteren 5 februari in de ochtend bericht dat de euro ontvangen was, einde van de middag bericht dat mijn rekening geopend was en dat ik geld kan overmaken. Nu dus geld overmaken, en zodra dat op mijn nieuwe LPB rekening staat (1 dag?) kan ik een deposito openen, volgens mij is dat direct gebeurd. Erg vlot dus allemaal!
Ja oke, ik heb ook op 4 feb een rekening aangemaakt. Die 1 euro hebben ze gisteren al ontvangen, dus dan zal ik het binnenkort ook wel horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekjo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-04 23:29
is hett veilig om bij LPB een groot bedrag te stallen voor een 1 jarige deposito?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFA
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 13:40

LFA

beekjo schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:20:
is hett veilig om bij LPB een groot bedrag te stallen voor een 1 jarige deposito?
Ligt eraan wat je met groot bedoeld. Onder de 100k valt bij LPB in ieder geval onder het depositogarantie stelsel.

Ik hoop dat die 0.1% rente extra nog even blijft. Mijn deposito loopt over 4 weken af bij LPB..

[ Voor 13% gewijzigd door LFA op 11-02-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekjo
LFA schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:38:
[...]

Ligt eraan wat je met groot bedoeld. Onder de 100k valt bij LPB in ieder geval onder het depositogarantie stelsel.

Ik hoop dat die 0.1% rente extra nog even blijft. Mijn deposito loopt over 4 weken af bij LPB..
rond de 20k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LFA
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 13:40

LFA

Dan is het dus veilig. Mocht LPB omvallen krijg je je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rekening aanvragen duurt een paar weken voor gezamelijk, dat is wel vrij lang :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekjo
LFA schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:47:
[...]

Dan is het dus veilig. Mocht LPB omvallen krijg je je geld terug.
oke duidelijk. heb net 1 euro overgemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekjo
nog een vraag,
gaat abn amro zeuren als ik in 1 keer 10k overmaak?
of hoe kan ik het beste dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Hoezo zouden ze zeuren voor een bedrag dat je overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
PM_Petrol schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 17:12:
Hoezo zouden ze zeuren voor een bedrag dat je overmaakt.
De vraag is niet zo gek als je denkt. Bij de ING mag je maximaal 50K per dag overmaken. Meer kan niet, tenzij het een zakelijke rekening is. Geen idee hoe dat bij ABN Amro is, ik kan me voorstellen dat daar ook zo'n beperking geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
ABN Amro hanteert voor particulieren een maximum van €250k per dag
https://www.abnamro.nl/nl...-bankieren/kenmerken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Free rider schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 17:43:
Bij de ING mag je maximaal 50K per dag overmaken.
Bij ASN is het max. 25k per dag. Ik zat pas voor de gein eens te rekenen, als je een oudejaarsjackpot wint, kost het je gewoon 3 jaar om het te kunnen opnemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ah oke dus er zit wel een maximum aan. Bij geld opnemen wist ik het maar bik overmaken niet. Bij 10k zullen ze echter niet moeilijk doen. Als je bijvoorbeeld een auto koopt moet je het geld ook overmaken en dan zit je al snel aan de 10k. En anders maak je het in meerdere dagen over als het echt zoveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Laatst online: 17:44
Die 50k bij ING is het limiet voor internetbankieren, lijkt me een soort beveiliging om de schade van een phishing actie te beperken. Waarschijnlijk kan je aan de balie een hogere overboeking doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:08
LPB mail net binnen gehad. Ze gaan een aantal verlagen op 18 Feb 20:00 (alles langer dan een jaar is -0.10%)

Termijndeposito 3 mnd 6 mnd 9 mnd 1 jaar 2 jaar 3 jaar 4 jaar 5 jaar
Huidige rente 1,50% 1,55% 1,65% 1,90% 2,10% 2,15% 2,25% 2,35%
Verlaging - - - 0,10% 0,10% 0,10% 0,10% 0,10%
Nieuwe rente* 1,50% 1,55% 1,65% 1,80% 2,00% 2,05% 2,15% 2,25%

* De gewijzigde rentetarieven gelden voor Termijndeposito's die u vanaf woensdag 18 februari 20:00 uur opent. Niet voor Termijndeposito's die u voor die tijd geopend hebt. Alle genoemde tarieven zijn nominaal op jaarbasis.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ja, dus de actie is vanaf 18 februari afgelopen.
1,8% voor 1 jaar deposito is nog steeds "veel" vergeleken met andere banken.
Normale rente op de spaarrekening is ook niet slecht, namelijk 1,6% en altijd opneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Heeft iemand een overzicht van banken die een gratis internetspaarrekening aanbieden en waarbij ook gebruikt kan maken van een app? Ik vind het gewoon makkelijker om even mijn spaarrekening via een app te checken dan apart op een website te moeten inloggen.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Spaarrekeningen zijn altijd gratis? Of een bank een app heeft, hangt meer af van welk platform je draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Freakster86 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:58:
Spaarrekeningen zijn altijd gratis? Of een bank een app heeft, hangt meer af van welk platform je draait.
Misschien wat ongelukkig geformuleerd. Ik zoek dus een internetspaarrekening met een 'goede' rente (1,5%), waarbij de rekening niet alleen via de website inzichtelijk is maar ook via een app. Dit schijnt nog niet zo vanzelfsprekend te zijn (o.a. NN en LPB hebben dit niet).

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
BlizzarD schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:06:
[...]

Misschien wat ongelukkig geformuleerd. Ik zoek dus een internetspaarrekening met een 'goede' rente (1,5%), waarbij de rekening niet alleen via de website inzichtelijk is maar ook via een app. Dit schijnt nog niet zo vanzelfsprekend te zijn (o.a. NN en LPB hebben dit niet).
ING (lage rente) en Knab (toch relatief hoog) hebben dit wel (android). Is toch gewoon een kwestie om een site als geld.nl naast de appstore van jouw platform te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online
Mja, hoe vaak ben jij van plan om in te loggen op je spaarrekening? Je hebt toch wel enig idee wat erop staat lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
.

[ Voor 117% gewijzigd door rr7r op 07-10-2017 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 17:57
Lolhozer schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:41:
Voor de mensen die twijfelen over het beleggen, bij de ING heb ik een beleggingsrekening. Zij beleggen voor mij, ik betaal een fee daarvoor. Sinds 1 januari is er al ruim 5 procent rendement.

Eigenlijk niets moeilijks aan, nadeel is wel dat het ongeveer een werk duurt voor je al je geld weer op je bankrekening hebt staan. En wat meer risico.:)
Ik zat toevallig onlangs na te denken over zoiets. Zit al bij ING dus dat is makkelijk voor erbij. Is er bij jouw versie van beleggen nog een soort verzekering/ondergrens, en kan je je geld ten alle tijde weer verwijderen? Kortom, stel je hebt nu bijvoorbeeld de eerste negen maanden van het jaar 5% rendement gemiddeld, en in de laatste drie zou de boel onderuit gaan en je naar -3% rendement gaan. Kun je dan na 12 maanden je geld gewoon weghalen en krijg je dan 9x5 + 3x-3 = 34 / 12 = 2,9% rente over dat jaar (minus fees nog natuurlijk)? Weet t, geen realistisch scenario, maar even voor het idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 20:01

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je moet een beleggingsprofiel aanmaken, ik heb offensief en duurzaam. Op basis daarvan worden posities gekocht van fondsen. Je ben een onderdeel van het grote geheel, je hebt dus bijvoorbeeld 4,3314 positie van de één en 0,4367 van de ander. Die posities zitten volgens een bepaalde verhouding in je portefeuille.

Voor je complete inleg worden posities gekocht. En wanneer je wilt stoppen geef je opdracht om alles of een gedeelte te verkopen. Na een dag of vier kun je over dat bedrag beschikken.

Je kunt niet per positie verkopen.

Waarom? Omdat het kan!!

• Phyxion
  • Niet online
Voor wie nog mee wil doen met de ING Spaaractie, dit moet voor het eind van de maand er op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

De spaarrente van de grootbanken zakt tot onder de 1%. Rabobank gaat straks verlagen tot 0.9% rente.
En met de dalende euro koers tov vrijwel elke currency wordt je koopkracht wel flink uitgehold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Er is toch nog genoeg keuze om boven de (nog steeds schamele) 1,5% te zitten. Mensen die nu nog steeds bij de grootbanken hun spaargeld stallen verdienen het om rentetechnisch genaaid te worden.

Maar goed, het gaat vast nog verder omlaag, net als dat de euro over niet al te lange tijd vast onder de $ 1 komt. Doe je als consument niets aan, zolang de ECB het voor het zeggen heeft met allerlei vage constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zie bijvoorbeeld http://spaarrente.nl/... overal is het DGS van toepassing.

Hoezo zou bij een verzekeraar het DGS niet gelden dan? Heb je voorbeelden? En dan heb ik het wel over gewone spaarrekeningen uiteraard.

Zit zelf al 6+ jaren bij LPB, bevalt prima en meestal een van de hoogste of hoogste rentevergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Het valt me mee hoe LPB nog vast kan houden aan deze rente.

Voor mij is het verschil van 0.1% me niet de moeite waard om te wisselen naar LPB. Als je nu een bank zou moeten kiezen voor je spaargeld, dan is dit een logische keuze - ik heb tot nu toe van meerderen om mij heen positieve berichten gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

GioStyle schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:04:
[...]

Geef maar aan waar ik mijn spaargeld kan stallen bij een bank met een rente >1.5%. Bij een bank graag en niet bij één of andere verzekeraar waar het garantiedepositostelsel niet geldt.
Of het wel of geen verzekeraar is, doet er niet toe voor het depositogarantiestelsel. Het gaat er om dat de aanbieder een banklicentie heeft bij De Nederlandse Bank. Bijv:
http://www.dnb.nl/toezich...am=Zwitserleven#overzicht

Wel opletten dat, indien je meerdere rekeningen hebt, het saldo op je rekeningen van alle dochterondernemingen van de bank worden opgeteld. Zo valt Zwitserleven bijvoorbeeld onder SNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dat is dan ook geen spaarproduct maar een verzekering. Logisch dat daar geen DGS aan gekoppeld is, dat is gelukkig nog nooit zo geweest. Dus niet vergelijkbaar met een gewone spaarrekening waar je wel bij je geld kunt.

Maar je hebt dus wel keuze voor een gewone spaarrekening. Niet veel, maar er zitten nog steeds wat banken boven de 1,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

GioStyle schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 20:33:
[...]

Ik heb het dan niet over gewone spaarrekeningen, maar over constructies zoals de Dela spaarverzekering.
(In de context met je vorige post) dit is voor een *bank* niet anders. Als een bank met een banklicentie een financieel product aanbiedt, dan betekent dat niet dat dat direct onder het DGS valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Blord schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:18:
De spaarrente van de grootbanken zakt tot onder de 1%. Rabobank gaat straks verlagen tot 0.9% rente.
En met de dalende euro koers tov vrijwel elke currency wordt je koopkracht wel flink uitgehold.
Dat was helaas te verwachten met een zuid-Europese directeur van de ECB die een vrachtwagen geld per dag print...
30% daling van de euro in een jaar, kijk eens wat dat doet met de kosten van import en vakanties! En maar klagen dat er geen inflatie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik had vorig jaar een deel van het kapitaal in Chinese yuan omgezet en vastgezet in een 60mnd-deposito met een jaarlijks rente van 5,25%.
Nu is de yuan tov de euro gestegen met 28% in een jaar tijd ! Dit is geen grap. Ik kan de deposito stopzetten en de gecumuleerde rente forfaiten. Als ik dan alles weer naar euro converteer dan heb ik 28% meer euro's dan een jaar geleden.
Maar dan zit ik met de "waardeloze" euro met 1,5% spaarrente. Of gewoon doorgaan met de yuan met 5,25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Binnenkort mag je bij Rabobank (en de rest zal dan ook wel volgen...) misschien gaan betalen om te mogen sparen:
De Rabobank treft voorbereidingen voor een negatieve spaarrente bij de bank. ICT-systemen worden daarvoor in gereedheid gebracht.

Dat meldt RTL Z dinsdag.

De spaarrente zakte bij de Rabobank al onder de 1 procent. Sommige bedrijven moeten al betalen wanneer zij geld stallen bij de bank, voor consumenten geldt dit nog niet.

Een woordvoerder van de Rabobank laat weten dat een bank zich moet voorbereiden op uitzonderlijke situaties, maar noemt de kans op een negatieve rente voor consumenten vooralsnog "verwaarloosbaar".

Het treft met name grote zakelijke klanten en financiële instellingen die kortstondig geld willen stallen bij de coöperatieve bank.

Sinds de Europese Centrale Bank (ECB) de rente die banken moeten betalen heeft verlaagd tot het historisch lage niveau van 0,05 procent, is het voor banken steeds goedkoper geworden om aan geld te komen. Spaargeld waarover rente moet worden betaald, wordt daardoor steeds minder rendabel.
Bron: http://www.nu.nl/sparen/4...kost-binnenkort-geld.html

Bizar, maar wel grappig als je er even over nadenkt 8)7

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:12
wildhagen schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:30:
Binnenkort mag je bij Rabobank (en de rest zal dan ook wel volgen...) misschien gaan betalen om te mogen sparen:
[...]

Maar als sommige bedrijven al moeten betalen, hoe kan dat dan als de systemen nog aangepast moeten worden? ;)

Volgens mij is dit gewoon de consument voorbereiden op en een beetje openlijk de concurrenten gaan vertellen wat je gaat doen, in de hoop dat ze mee gaan?

edit:
Als je dit echter doortrekt, ik zou mijn buffer achter de betaalrekeningen op 0% laten en wellicht vlucht nog veel meer spaargeld weg. Dan krijgen ze vast problemen met de Basel 3 of 4 richtlijnen? Hoe gaan ze de hypotheken financieren?

[ Voor 15% gewijzigd door DutX op 17-03-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Def1ant schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:38:
Maar als sommige bedrijven al moeten betalen, hoe kan dat dan als de systemen nog aangepast moeten worden? ;)

Volgens mij is dit gewoon de consument voorbereiden op en een beetje openlijk de concurrenten gaan vertellen wat je gaat doen, in de hoop dat ze mee gaan?
^^ Dat. Allemaal PR van de Rabobank.
Plus: als je moet betalen voor je spaarrekening, zet je daar toch niets op? Of moet je ook rente betalen op je betaalrekening? Lastig he, klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 10:32

[...]

Het kan nog mooier. In Denemarken hanteren ze een flexibele hypotheekrente met een vaste opslag (iets van 0,5%). Daar staat de rente nu op -0,8% voor bepaalde looptijden. Daar krijgen mensen zelfs geld toe op de hypotheek. En dat gebeurde daadwerkelijk ook. Stond een stukje op IEX.nl van Marcel Tak. IEX is nu even down maar moet wel te vinden zijn. Was een paar dagen oud volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:49
Robkazoe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:02:
[...]

Het kan nog mooier. In Denemarken hanteren ze een flexibele hypotheekrente met een vaste opslag (iets van 0,5%). Daar staat de rente nu op -0,8% voor bepaalde looptijden. Daar krijgen mensen zelfs geld toe op de hypotheek. En dat gebeurde daadwerkelijk ook. Stond een stukje op IEX.nl van Marcel Tak. IEX is nu even down maar moet wel te vinden zijn. Was een paar dagen oud volgens mij.
Mijn vader heeft een euribor hypotheek bij de Rabobank. Het is dat de opslag er nog bij zit anders kreeg hij geld toe.De Rabobank heeft al een paar keer gebeld of hij niet wou overstappen naar een andere hypotheek. Ook heeft de Rabobank geprobeerd het opslag percentage te verhogen maar heeft toen een rechtzaak verloren en moest het teveel geïnde bedrag terugbetalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruben0s op 17-03-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 10:32
In Nederland stijgen de opslagrentes alleen maar. Vroegah was het in Nederland ook 0,5%. Tegenwoordig is dat al flink gestegen. Maar ook dat kun je op IEX lezen in de stukjes van Tak. Maar goed, das offtopic. Gaat niet over de spaarrentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Goed om te weten dat in België de spaarrentes niet negatief mogen worden. Dat staat vast in de wet. Je mag dus nooit betalen voor het geld dat je op een spaarrekening zet. Eventuele bankkosten, beheerkosten, ed buitengelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Zoals al wordt genoemd een paar posts boven mij. Als je het geld op de normale betaalrekening zet, moet je dan ook betalen of niet. Ik krijg geen rente op de betaalrekening, dus dat zou ook niet mogen gebeuren als de rente negatief zou worden. Meerdere banken bieden nog spaarrentes van 1.4%. Goed zoeken en je kan zo overstappen voor je spaarcenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:02
Ruben0s schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:17:
[...]

Mijn vader heeft een euribor hypotheek bij de Rabobank. Het is dat de opslag er nog bij zit anders kreeg hij geld toe.De Rabobank heeft al een paar keer gebeld of hij niet wou overstappen naar een andere hypotheek. Ook heeft de Rabobank geprobeerd het opslag percentage te verhogen maar heeft toen een rechtzaak verloren en moest het teveel geïnde bedrag terugbetalen.
Hoe gaat dat werken met hypotheekrenteaftrek? Dat wordt dan een bijtelling :P

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Naar aanleiding van deze aanhoudende dalingen neig ik er toch steeds meer naar om wat bedragen in deposito's te zetten een paar (4, 5, of 6) jaar. Daarmee kun je je rente voor die periode in ieder geval vastzetten rond de 2%. Niet veel, maar beter dan negatief rendement. Het probleem is dat niemand een glazen bol heeft. Stel dat die honderden miljarden van de ECB op een gegeven moment toch door het financiële systeem gaan klotsen en met spoed moeten worden opgedweild vanwege plotseling scherp stijgende inflatie, dan kan de rente opeens weer flink omhoog gaan. De kans daarop is erg klein, maar niet uitgesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 17-03-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Henk007 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:33:
Stel dat die honderden miljarden van de ECB op een gegeven moment toch door het financiële systeem gaan klotsen en met spoed moeten worden opgedweild vanwege plotseling scherp stijgende inflatie, dan kan de rente opeens weer flink omhoog gaan. De kans daarop is erg klein, maar niet uitgesloten.
Dan zoek je een deposito welke je kan opheffen tegen een boete. Op die manier krijgt je "verlies" een maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:52

[...]

Om deze reden vanavond een rekening bij Knab geopend, het spaargeld gaat in ieder geval wel weg bij de Rabo. En misschien zijn ze me binnenkort wel helemaal kwijt als klant, even kijken hoe goed Knab bevalt.
De extra rente die ik bij Knab krijg vergoed iig de extra kosten die ik nu heb voor Knab plus (5 per maand nar 3 maanden, maar misschien ga ik terug naar Knab basis met alleen een spaarrek. Tenminste dat kon dacht ik vind het alleen even niet terug)

[ Voor 17% gewijzigd door Emcee op 17-03-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 17:07
Nu naar de Knab bank gaan voor 1,5% zet toch ook geen zoden aan de dijk en je neemt wel de tijd om het over te zetten. Vervolgens als Nederlanders én masse naar Knab of alternatieven, met nu nog 1,5% gaan, zullen zij zich genoodzaakt zien ook de rente te verlagen. Dit loopt uit op een race to the bottom. Wen er maar vast aan, 0% rente of een kleine beheerfee. We zitten met maximale vergrijzing die ons land nog moet raken, groei zit er demografisch gezien niet in. Waarom zou een bank dan nog rente geven op geld dat toch stilstaat...
Emcee schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:17:
[...]

Om deze reden vanavond een rekening bij Knab geopend, het spaargeld gaat in ieder geval wel weg bij de Rabo. En misschien zijn ze me binnenkort wel helemaal kwijt als klant, even kijken hoe goed Knab bevalt.
De extra rente die ik bij Knab krijg vergoed iig de extra kosten die ik nu heb voor Knab plus (5 per maand nar 3 maanden, maar misschien ga ik terug naar Knab basis met alleen een spaarrek. Tenminste dat kon dacht ik vind het alleen even niet terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als die torenhoge bonussen bij de grote banken eens met de helft omlaag gaat dan hoef de rente nog niet echt zo omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Rockvee2 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:12:
Als die torenhoge bonussen bij de grote banken eens met de helft omlaag gaat dan hoef de rente nog niet echt zo omlaag.
:? :X :'(
Seriously? Denk je dat?

Enig idee hoe de rente berekend wordt en waarop het gebaseerd is, weet je wat de implicaties zijn van renteschommelingen? De rente wordt wereldwijd en op kleinere schaal Europees vastgesteld op basis van tal van factoren. Een paar tienden procent meer of minder kan enorme gevolgen hebben voor de economie op lange termijn, en op korte termijn.

Maar goed, laten we zeggen dat de Rabobank een stoute bank is die zijn rente expres laag houdt terwijl dat eigenlijk helemaal niet hoeft om het hoofd boven water te houden.
https://www.rabobank.com/...nnual-summary-2014-v2.pdf
Total Assets: €680 miljard
Geld 'geleend' van klanten ongeveer €300 miljard (dit is dus bijvoorbeeld je spaargeld). Als ze de rente met 0.1% verhogen dan kost ze dat dus alleen al op dat geld: €300 miljoen!
De rest van de bezittingen/leningen etc. maar te vergeten.

De bonussen komen terug, en zijn vergeleken bij dit soort schommelingen een lachertje: http://www.telegraaf.nl/d...abobank_komt_terug__.html

Een goed bestuur bij een bank kan juist zorgen voor goed beleid en een stevig fundament. Het kan een bank maken of breken, en een economie/land het leven zuur maken als het fout gaat (zie afgelopen tijd). Of een bonus verdiend is of niet is een ander verhaal, maar het is totaal niet relevant wat betreft de (spaar)rentes.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Sibylle schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 00:11:
Geld 'geleend' van klanten ongeveer €300 miljard (dit is dus bijvoorbeeld je spaargeld). Als ze de rente met 0.1% verhogen dan kost ze dat dus alleen al op dat geld: €300 miljoen!
En wat denk je dat de hypotheken opleveren? Ik zou GRAAG mijn spaargeld willen kunnen uitlenen aan hypotheken. Dus zonder tussenkomt van een bank, met garantie van de overheid via het waarborgfonds! De bank loopt vrijwel geen risico op hypotheken, en toch vangen ze daar grofweg 2% provisie op. Aflossingsvrij is dat de volledige hoofdsom winst in 50 jaar. Let wel: nog afgezien van de factor ~30, want het geld dat de ontvanger op de rekening zet wordt gewoon opnieuw uitgeleend.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 18-03-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
RemcoDelft schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:00:
[...]

En wat denk je dat de hypotheken opleveren? Ik zou GRAAG mijn spaargeld willen kunnen uitlenen aan hypotheken. Dus zonder tussenkomt van een bank, met garantie van de overheid via het waarborgfonds! De bank loopt vrijwel geen risico op hypotheken, en toch vangen ze daar grofweg 2% provisie op. Aflossingsvrij is dat de volledige hoofdsom winst in 50 jaar. Let wel: nog afgezien van de factor ~30, want het geld dat de ontvanger op de rekening zet wordt gewoon opnieuw uitgeleend.
Dus? Wat is het punt precies? Dat de rente laag wordt gehouden, en dat hogere rente simpelweg betekent dat de banken iets minder winst zouden maken?

Nou, zo werkt economie niet echt. Maar het gaat ontzetten offtopic, de rente is voor ons een gegeven waar we geen invloed op hebben.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Sibylle schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:33:
[...]
Maar het gaat ontzetten offtopic, de rente is voor ons een gegeven waar we geen invloed op hebben.
Off topic, daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar op zich is het niet verkeerd dat burgers in een topic over sparen nadenken over de werking van het monetaire systeem. Dat wij daarop geen invloed hebben is niet waar, want we hebben gezamenlijk die verantwoordelijkheid neergelegd bij onafhankelijke centrale banken. Of dat systeem optimaal is, is een politieke vraag, die in een democratie gerust mag worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
.

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 13-08-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
rr7r schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:54:
[...]

Geen risico? Met dalende huizenprijzen en hoge werkloosheid loop je als bank wel degelijk risico. Zeker wanneer de helft aflossingsvrij is en 1 op de 3 huizen onder water staan.
"met garantie van de overheid via het waarborgfonds!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
Ik ben momenteel als rabo spaarder ook aan het rondkijken. Ik zie veel mensen bij knab kijken. Tot voor kort was dat dacht ik gratis, maar nu betaal je 5.- p/m.

Waarom dan niet bij leaseplan bank?

Dat is gratis EN je krijgt 1.6% ipv 1.5%... Het is wel variabele rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Shodan schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:08:
Ik ben momenteel als rabo spaarder ook aan het rondkijken. Ik zie veel mensen bij knab kijken. Tot voor kort was dat dacht ik gratis, maar nu betaal je 5.- p/m.

Waarom dan niet bij leaseplan bank?

Dat is gratis EN je krijgt 1.6% ipv 1.5%... Het is wel variabele rente.
Spaarrekening bij Knab is gewoon gratis. Heb zelf mijn geld verspreid over Knab, LP en ING. Voorheen ook bij CBA, maar hun rente is al geruime tijd niet meer "interessant".

Verder is het gewoon zoveel mogelijk switchen tussen acties om de lage rente een beetje te compenseren, zoals de ASR onlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Klopt, bij LPB kan je een gratis spaarrekening openen.
Binnen een week kan je er daadwerkelijk op storten. Ik heb ook een deposito voor 1 jaar bij LPB, 1.9%.
De variabele rente is idd 1.6%. De gebruikersinterface is eenvoudig.
Ik ben er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zit zelf ook al jaren bij LPB, is gewoon erg goed, makkelijk en betrouwbaar.

En ja, die 1.6 procent is variabel, maar ik geloof dat-ie al een halfjaar lang op die 1.6 procent zit, dus dat is redelijk stabiel te noemen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

wildhagen schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:18:
En ja, die 1.6 procent is variabel, maar ik geloof dat-ie al een halfjaar lang op die 1.6 procent zit, dus dat is redelijk stabiel te noemen :)
Sinds 1 juli 2014 is deze al 1,6%. Inderdaad best stabiel te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:59
Bastien schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:21:
[...]
Sinds 1 juli 2014 is deze al 1,6%. Inderdaad best stabiel te noemen.
Als je het over de duivel hebt, per april verlaging naar 1,5%. Deposito's gaan per 8 april ook naar beneden....

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, wou net zeggen, we hadden dit beter niet kunnen posten geloof ik :(

Ach ja, binnenkort mogen we toch gaan betalen om te mogen sparen vrees ik.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

wildhagen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:36:

Dan haal ik mijn geld van de bank en stop ik het wel in een kluis. Als velen dat doen zal het de banken leren over de rug van degenen die hun bestaan rechtvaardigen woekerwinsten en bonussen te realiseren.

Maar goed, LPB heeft het lang volgehouden maar gezien dat nagenoeg alle overige banken ook allang onder de 1,6% zitten was het wel een keer te verwachten. Dan valt de verlaging mij nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:06
wildhagen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:36:

Ik betwijfel of dat gaat gebeuren.

toettoett

Pagina: 1 ... 4 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling