Nog nergens - is een verwachting; de officiële mededeling komt pas om 22:00 onze tijd.
Net als een aantal mensen hier maken de markten zich blijkbaar niet zo druk over het geheel, bijv:
https://www.reuters.com/m...-ratings-test-2023-11-17/
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Nog nergens - is een verwachting; de officiële mededeling komt pas om 22:00 onze tijd.
Wat je me bromt.wcduck schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:57:
[...]
Absoluut. Sterker nog: als je nu kijkt dan is die 4% best een goede rente. Een secundaire reden dat ik het geannuleerd heb is dat ik wilde kijken hoe lang de verwerking zou duren. Dit lijkt me voor mijzelf en anderen nuttige informatie. Ik zie het dus als gemaakte kosten (en tijd) om iets te leren.
Wat me ook tegenviel is dat ik van Raisin geen seintje kreeg dat de deposito was opgeheven. Het stond dus zomaar los op de Raisin rekening.
Er zijn nog 7 banken in Duitsland die tijdelijk 4% of meer rente hanteren, zie.Cid Highwind schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:32:
[...]
Wat je me bromt.
Ik logde van de week in op m'n spaarrekening bij Bank11 (DE) en zag dat ze nu voor nieuwe klanten slechts 1.x% aanbieden, waar dat voorheen 4.01% was. De tijd dat de banken tegen elkaar opbieden is in Duitsland kennelijk ook voorbij. Bij Check24 wordt inmiddels Bunq aanbevolen, die de enige is die nog in de buurt van de 4% komt ( *German users earn 3.85% interest in the first 4 months, followed by a 1.56% rate after that. Business users earn 1.05%.)
De nummer twee geeft een half procentpunt minder en dan gaat het rap naar de 2.x toe.
Is dit een gevolg van een stagnatie, waardoor banken die voorheen met 4% "stuntten" hun hand overspeeld hebben doordat de rente niet verder is gestegen? Ik ben er een beetje uit, maar sta er wel van te kijken.
Daar staat dat de verwachting is dat de Moody-rating van Italië niet lager zal worden. Na 22u weten we het.GroteVoet459 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:47:
[...]
Net als een aantal mensen hier maken de markten zich blijkbaar niet zo druk over het geheel, bijv:
https://www.reuters.com/m...-ratings-test-2023-11-17/
Dus vorige week zou je wel een deposito geopend hebben bij Progetto, maar vandaag op basis van geruchten of wellicht morgen op basis van de daadwerkelijke "bekendmaking" (of niet?) zou je dat niet meer doen?ColeJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
Zijn er hier nog mensen die Banca Progetto nu niet meer gebruiken vanwege de "Junk" rating van Moodys?
[ Voor 44% gewijzigd door Rogier.V op 17-11-2023 23:11 ]
Renault heeft vrij recent nog van 2,75% naar 2,90% verhoogd. Echter... zat de concurrentie (/Klarna? + Nordax + CKV) toen al op 3,00% of meer. Dus ik denk persoonlijk niet dat Renault nu wel gaat verhogen.Rogier.V schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:05:
Distingo Bank komt dus op nummer 1 binnen in Raisin zoals gemeld. Maar ben benieuwd of die andere auto bouwer Renault er nog overheen gaat, heeft een tijd geen stap gemaakt..
Ik zou snel een rekening gaan openenColeJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
Zijn er hier nog mensen die Banca Progetto nu niet meer gebruiken vanwege de "Junk" rating van Moodys?
Algemene voorwaarden lezen, gegarandeerd dat het daar in staat. Daarnaast staat het ook in de (essentiële!) productinformatie.Jack1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:29:
Hoe kan ik bij Raisin zien of de rente per kwartaal, jaarlijks of aan het einde van de looptijd wordt uitgekeerd?
Ik wil dit bijvoorbeeld weten van de 5 jaar deposito van RCI Banque SA in Frankrijk
Via de website eenvoudig te zien als je op details klikt.Jack1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:29:
Hoe kan ik bij Raisin zien of de rente per kwartaal, jaarlijks of aan het einde van de looptijd wordt uitgekeerd?
Ik wil dit bijvoorbeeld weten van de 5 jaar deposito van RCI Banque SA in Frankrijk
Klopt ongeveer. Als je je aan de limiet van DGS wil houden.Jack1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:51:
Dank
Reken ik het goed dat als ik de rente ah eind van de looptijd krijg uitbetaald ik voor 4 procent voor 5 jaar maximaal 82.200 euro moet inleggen?
[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 18-11-2023 10:56 ]
82192 => 99999,135354061Jack1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:51:
Dank
Reken ik het goed dat als ik de rente ah eind van de looptijd krijg uitbetaald ik voor 4 procent voor 5 jaar maximaal 82.200 euro moet inleggen?
En dat laatste klopt ook maar weer half. Ja, rente wordt in letterlijke zin einde looptijd uitgekeerd. Maar wel jaarlijks bijgeschreven op het deposito waardoor er wel rente-op-rente is.Pistachenootje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:53:
[...]
Via de website eenvoudig te zien als je op details klikt.
Bij deposito's van Renault is het einde looptijd.
https://www.raisin.nl/banken/renault-bank/Rente-uitkering
Einde looptijd - het rentetarief staat vast voor de gehele looptijd
Kosten
Geen
Rente-op-rente
Ja
Behalve dan dat de vraag, blijkbaar, is om onder de DGS grens te blijven. Dan doet de rente-op-rente er wel degelijk toe. Want met rente-op-rente krijg je bij €82,2k dus €100.008 terwijl dat zonder rente-op-rente maar €98.640 is.Pistachenootje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:36:
Wat ik schreef klopt gewoon 100%: Rente uitkering is einde looptijd.
Letterlijk van de site:
[...]
https://www.raisin.nl/banken/renault-bank/
Het feit dat er rente op rente wordt uitgekeerd doet daar niets aan af. Die uitleg met virtuele bijschrijving maakt dingen alleen maar ingewikkelder dan nodig is.
Nu wordt er genoeg geklaagd over Raisin, maar als je naar de deposito-pagina gaat, daar de 5-jaars deposito's selecteert en een bedrag in vult kun je toch direct zien wat je na die 5 jaar ontvangt en dat even optellen bij je inleg?RobertMe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:58:
[...]
Maar voor de onderliggende vraag doet rente-op-rente er wel degelijk toe. Vandaar dat het dus ook belangrijk is om dat te vermelden.
Klopt maar aan die berekening kunnen geen rechten worden ontleendGroteVoet459 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:07:
[...]
Nu wordt er genoeg geklaagd over Raisin, maar als je naar de deposito-pagina gaat, daar de 5-jaars deposito's selecteert en een bedrag in vult kun je toch direct zien wat je na die 5 jaar ontvangt en dat even optellen bij je inleg?
[Afbeelding]
Die 'bijschrijving' gebeurt alleen maar virtueel, ofwel denkbeeldig. Niet werkelijk dus. Als je 80k inlegt zal er de gehele looptijd tot aan uitkering 80k staan, ook voor de Belastingdienst. Pas bij einde looptijd wordt de rente uitgekeerd.RobertMe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:27:
[...]
Maar wel jaarlijks bijgeschreven op het deposito waardoor er wel rente-op-rente is.
Zo gek is dat niet hoor. Genoeg obligatie beleggers die junk status vermijden. Blijkbaar vind jij het niet erg, dat is natuurlijk prima maar er zijn genoeg mensen met een lagere risico tolerantie. En die kunnen prima ergens een grens trekken.RobertMe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:05:
[...]
Dus vorige week zou je wel een deposito geopend hebben bij Progetto, maar vandaag op basis van geruchten of wellicht morgen op basis van de daadwerkelijke "bekendmaking" (of niet?) zou je dat niet meer doen?
En heb je de verdere posts ook gevolgd?Pistachenootje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:36:
[...]
Die 'bijschrijving' gebeurt alleen maar virtueel, ofwel denkbeeldig. Niet werkelijk dus. Als je 80k inlegt zal er de gehele looptijd tot aan uitkering 80k staan, ook voor de Belastingdienst. Pas bij einde looptijd wordt de rente uitgekeerd.
Nu doe je het wel goedRobertMe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:38:
[...]
Wat met rente op rente uit deze virtuele bijschrijving dus harder gaat dan zonder rente-op-rente.
[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 18-11-2023 15:20 ]
Wat bedoel je daar mee? Dat er verschil zit tussen een virtuele en niet virtuele bijschrijving v.w.b. het rente-op-rente effect v.w.b. het DGS?
[ Voor 41% gewijzigd door RobertMe op 18-11-2023 13:53 ]
Hier zouden ze eigenlijk ook het woord virtueel moeten gebruiken. In werkelijkheid wordt er namelijk geen rente bijgeschreven. Je saldo blijft de hele looptijd gelijk.Omdat de termijndeposito’s van de Bank meerjarige producten zijn, is er sprake van jaarlijkse rente-op-rente, d.w.z. er wordt jaarlijks rente berekend en op het termijndeposito bijgeschreven. Hierover ontvangt u ook weer rente. De rente wordt aan het einde van de looptijd uitbetaald.
[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 18-11-2023 15:20 ]
Dat zijn best goede deals imo. Ben benieuwd hoe lang ze dat blijven aanbieden aangezien er al aardig wat rente verlagingen te zien zijn.Jack1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:05:
Credit Europe Bank biedt met Nederlands depositostelsel nu 7 jaar aan voor 3.5 procent en de rente wordt maandelijks uitgekeerd (dat geld kun je dan vervolgens zelf weer investeren of direct spenderen). Best interessant denk ik
https://www.raisin.nl/sav.../PIB_CKN.pdf?locale=nl_NLBij meerjarige producten is sprake van ‘virtuele’ samengestelde rente, d.w.z. er wordt geen jaarlijkse rente bijgeschreven op het termijndeposito gedurende de looptijd (het saldo blijft gelijk), maar aan
het einde wordt de rente berekend als ware het samengestelde rente. De rente wordt aan het einde van de looptijd uitbetaald.
Let op: die maandelijkse renteuitkering kan alleen bij 7 en 10 jaar en alleen als het deposito minimaal €20k bevat. Daarnaast is IIRC de standaard uitkering altijd per jaar, dus dit moet je zelf aanpassen. En bij kleiner deposito en kortere looptijd kan het dus sowieso niet.Jack1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:05:
Credit Europe Bank biedt met Nederlands depositostelsel nu 7 jaar aan voor 3.5 procent en de rente wordt maandelijks uitgekeerd (dat geld kun je dan vervolgens zelf weer investeren of direct spenderen). Best interessant denk ik
Jij vind dat ze het woord virtueel moeten gebruikenPistachenootje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:07:
@RobertMe Dat beschrijven ze zo om de werking van van rente op rente uit te leggen.
[...]
Hier zouden ze eigenlijk ook het woord virtueel moeten gebruiken. In werkelijkheid wordt er namelijk geen rente bijgeschreven. Je saldo blijft de hele looptijd gelijk.
Dat is niet relevant want gaat over een andere bank. Wellicht doen zij wel puur de berekening v.w.b. "wat als het elk jaar werd bijgeschreven" en wordt bij Renault wel het saldo op het depisito aangepast. En gezien Renault nog niet zo lang (nog geen jaar) depositos aanbiedt op Raisin zal ook (nog) niemand weten of het saldo tussentijds wordt opgehoogd. En gezien het saldo dan wordt opgehoogd (rente wordt bijgeschreven op het deposito) heb je dus alsnog geen beschikking over het geld dus "rente wordt einde looptijd uitgekeerd". Past dus perfect binnen de omschrijving die ze gebruiken.Pistachenootje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:14:
Bij CKV leggen ze het wel goed uit.
[...]
https://www.raisin.nl/sav.../PIB_CKN.pdf?locale=nl_NL
daarom ga ik voor 7 jaar met 100kRobertMe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:24:
[...]
Jij vind dat ze het woord virtueel moeten gebruiken. Als na 1 jaar het hogere saldo wordt weergegeven is er weinig virtueel aan.
[...]
Dat is niet relevant want gaat over een andere bank. Wellicht doen zij wel puur de berekening v.w.b. "wat als het elk jaar werd bijgeschreven" en wordt bij Renault wel het saldo op het depisito aangepast. En gezien Renault nog niet zo lang (nog geen jaar) depositos aanbiedt op Raisin zal ook (nog) niemand weten of het saldo tussentijds wordt opgehoogd. En gezien het saldo dan wordt opgehoogd (rente wordt bijgeschreven op het deposito) heb je dus alsnog geen beschikking over het geld dus "rente wordt einde looptijd uitgekeerd". Past dus perfect binnen de omschrijving die ze gebruiken.
Oh als het daadwerkelijk wordt bijgeschreven dan is het niet virtueel. Helemaal mee eens.RobertMe schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:24:
[...]
Jij vind dat ze het woord virtueel moeten gebruiken. Als na 1 jaar het hogere saldo wordt weergegeven is er weinig virtueel aan.
De Belastingdienst vindt van nietRockel83 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:26:
Is heel het saldo wat je op ieder account ziet trouwens niet gewoon virtueel?
https://www.consorsbank.d...en/Tagesgeld?icid=HOM-202wibblemoo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:25:
Lijkt erop dat Consors het ‘actietarief’ verlaagd heeft naar 3.50%? Her en der wordt nog 4% genoemd.
Op de mobiele site zie ik eerst een banner met 3.50%.Harbo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:14:
[...]
https://www.consorsbank.d...en/Tagesgeld?icid=HOM-202
4 % p. a. Zinsen für 6 Monate garantiert
100000 / 1.04^5 = 82192,71Jack1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:51:
Dank
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dat is voor bestaande klanten. Die krijgen nu 3,5% voor nieuwe inleg. Nieuwe klanten krijgen 4%.wibblemoo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:50:
[...]
Op de mobiele site zie ik eerst een banner met 3.50%.
[ Voor 18% gewijzigd door TvanW op 19-11-2023 10:12 ]
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Ja en correct. Rente uitkering is wel per jaar. Dus als je geld weghaalt na 6 maanden moet je nog tot 1 januari 2025 wachten voordat je de rente van 1 januari 2024 t/m vertrek krijgt. Of je moet de rekening in zijn geheel opzeggen, dan krijg je de rente als het goed is wel direct uitgekeerd.evanraalte schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:13:
Zijn er mensen die de Welkom Spaarrekening van Credit Europe Bank hebben?
https://www.crediteurope....edit-europe-spaarrekening
Welkom Spaarrekening
1 tot 1.000.000 EUR
3,55 % p.j.*
*De rente van 3,55% p.j. geldt gedurende 6 maanden vanaf het openen (183 dagen).
Goed, na 6 maanden valt de hoge rente weg, maar het is vrij opneembaar, dus dan kun je daarna gewoon voor een betere deal gaan?
Nog niet maar heb dit weekend een aanvraag voor nieuwe rekening gedaan en wacht nu op goedkeuring. Ik ga voor de variant 7 jaar deposito met 3.5 procent rente maandelijks uitbetaling. Dat is op 100k toch 7 jaar lang € 291,66 per maand waar ik niks voor hoef te doen en kan die 100k missen.evanraalte schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:13:
Ja veel mensen, eenvoudig terug te vinden met de zoekfunctie.evanraalte schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:13:
Dat kan ook eerder: Consorsbank 4% 6 maanden gegarandeerd, onder voorwaarden 12 maanden. Je moet wel met Duits overweg kunnen. Ik verwacht over 6 maanden geen betere deal bij Nederlandse banken.evanraalte schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:13:
Goed, na 6 maanden valt de hoge rente weg, maar het is vrij opneembaar, dus dan kun je daarna gewoon voor een betere deal gaan?
[ Voor 10% gewijzigd door Frankenstein op 19-11-2023 19:31 ]
Ja die heb ik ook en daarnaast heb ik recent nog een 3 jaars deposito geopend. Werkt allemaal wel prima. Wel bijna maand moeten wachten op het toevoegen van een tweede rekeninghouder.evanraalte schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:13:
https://www.crediteurope....edit-europe-spaarrekening
Welkom Spaarrekening
1 tot 1.000.000 EUR
3,55 % p.j.*
*De rente van 3,55% p.j. geldt gedurende 6 maanden vanaf het openen (183 dagen).
Vind 7 jaar best wel lang.. Kan best veel gebeuren in die tijd.Jack1 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:11:
[...]
Nog niet maar heb dit weekend een aanvraag voor nieuwe rekening gedaan en wacht nu op goedkeuring. Ik ga voor de variant 7 jaar deposito met 3.5 procent rente maandelijks uitbetaling. Dat is op 100k toch 7 jaar lang € 291,66 per maand waar ik niks voor hoef te doen en kan die 100k missen.
Als je nog een paar ton elders hebt staan wat je vrij kunt aanspreken, dan is het toch best te overzien?Wispe schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:37:
[...]
Vind 7 jaar best wel lang.. Kan best veel gebeuren in die tijd.
Had zelf niet snel gedaan denk ik.
Best een leuke deal inderdaad. Maar denk aan de inflatie he. Reëel rendement zal niet veel zijn. Met een 7 jaar lange horizon is de kans er groot dat een goed gespreid indexfonds meer gaat opleveren. Maar dan heb je natuurlijk niet die stabiele rente inkomsten.Jack1 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:11:
[...]
Nog niet maar heb dit weekend een aanvraag voor nieuwe rekening gedaan en wacht nu op goedkeuring. Ik ga voor de variant 7 jaar deposito met 3.5 procent rente maandelijks uitbetaling. Dat is op 100k toch 7 jaar lang € 291,66 per maand waar ik niks voor hoef te doen en kan die 100k missen.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Tegen mij zeiden ze dat ze geen en/of rekening meer openen en daarom twijfel ik of ik hem dan wil gaan gebruiken.spaarpot schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:29:
[...]
Ja die heb ik ook en daarnaast heb ik recent nog een 3 jaars deposito geopend. Werkt allemaal wel prima. Wel bijna maand moeten wachten op het toevoegen van een tweede rekeninghouder.
Dat klopt haha. Ik ging er van uit dat je dat niet had.Rockel83 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:48:
[...]
Als je nog een paar ton elders hebt staan wat je vrij kunt aanspreken, dan is het toch best te overzien?
Ik vind het niet zo’n gekke zet, even aangenomen dat Jack inderdaad tot de generatie behoort waarin deze naam zeer gangbaar was. Toch een lekkere en zekere aanvulling op het pensioen.Wispe schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:37:
[...]
Vind 7 jaar best wel lang.. Kan best veel gebeuren in die tijd.
Had zelf niet snel gedaan denk ik.
Ik heb de afgelopen week op mijn vraag om een tweede rekeninghouder toe te voegen telefonisch het antwoord gekregen dat dat niet gaat.acbi1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:55:
[...]
Tegen mij zeiden ze dat ze geen en/of rekening meer openen en daarom twijfel ik of ik hem dan wil gaan gebruiken.
Aanvragen voordat ze er mee stoptenacbi1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:55:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Tegen mij zeiden ze dat ze geen en/of rekening meer openen en daarom twijfel ik of ik hem dan wil gaan gebruiken.
We weten nog niet of beleggen enorm wordt belast (ten opzichte van sparen). De bekende percentages van 0,x% voor sparen en 6,x% voor overige bezittingen zijn voor? aan het begin van? dit jaar gecommuniceerd. Maar is een indicatie. De definitieve percentages worden pas aan het eind van het jaar / begin volgend jaar vastgesteld. Het percentage voor sparen zal dus wel (iets) omhoog gaan gezien de rente zeker nu ook bij de grootbanken (ruim) 1% gepasseerd is (en depisitos etc sowieso weer een hogere rente hebben).Z___Z schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:19:
Ik denk dat het vooral fiscaal een risico is. Nu is beleggen enorm belast tov sparen, waardoor het voor dit jaar en wellicht volgend jaar interessant is om te sparen, maar wellicht is dat over 2 jaar anders. Als je verwacht dat de rente gaat dalen kan je beter obligaties kopen bijvoorbeeld. Die zullen naast rente bij rentedaling ook koerswinst opleveren.
Ik heb de rekening ergens rond 20 september geopend, daarna het betreffende formulier gedownload van de website en op de post gedaan. Verwerking duurde wel even. Zie inderdaad dat het formulier van de website verdwenen is. Dit zou voor mij idd ook een dingetje zijn ja. Ik ben getrouwd, handig om spaarrekeningen op beide namen te hebben. Daarnaast is het bedrag hoger dan 1 persoons DGS. Wellicht heb ik het formulier nog ergens op m'n laptop staan, vraag is even of ze deze nog verwerken als je nu zou insturen.acbi1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:55:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Tegen mij zeiden ze dat ze geen en/of rekening meer openen en daarom twijfel ik of ik hem dan wil gaan gebruiken.
Ik kan op de website nergens zien dat bestaande klanten 3,5% rente krijgen. Mijn 6 maanden lopen deze maand af. Ik neem aan dat de rekening daarna naar de geadverteerde 1% gaat voor bestaande klanten?Frankenstein schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:33:
[...]
Dat is voor bestaande klanten. Die krijgen nu 3,5% voor nieuwe inleg. Nieuwe klanten krijgen 4%.
Staat toch vrij pontificaal in beeldVanBreukelen schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:18:
[...]
Ik kan op de website nergens zien dat bestaande klanten 3,5% rente krijgen. Mijn 6 maanden lopen deze maand af. Ik neem aan dat de rekening daarna naar de geadverteerde 1% gaat voor bestaande klanten?
Inflatie snap ik, maar ik "gok" erop dat we zo'n beetje het hoogtepunt hebben bereikt qua rentes. Daarna zie ik wel weer hoe het er over 7 jaar voor staat. Daarbij komt dat ik de maandelijkse inkomsten weer kan spreiden over kortlopende deposito'sPistachenootje schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:52:
[...]
Best een leuke deal inderdaad. Maar denk aan de inflatie he. Reëel rendement zal niet veel zijn. Met een 7 jaar lange horizon is de kans er groot dat een goed gespreid indexfonds meer gaat opleveren. Maar dan heb je natuurlijk niet die stabiele rente inkomsten.
[ Voor 7% gewijzigd door Jack1 op 20-11-2023 11:40 ]
Bij zo'n indexfonds loop je op dit moment tegen een nogal hoge vrh aan.Pistachenootje schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:52:
[...]
Best een leuke deal inderdaad. Maar denk aan de inflatie he. Reëel rendement zal niet veel zijn. Met een 7 jaar lange horizon is de kans er groot dat een goed gespreid indexfonds meer gaat opleveren. Maar dan heb je natuurlijk niet die stabiele rente inkomsten.
Thanks! Wachten op de juiste slider dusPistachenootje schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:11:
[...]
Staat toch vrij pontificaal in beeld![]()
[Afbeelding]
Voorwaarden: https://www.consorsbank.d...geld/Topzins?icid=HOM-222
Let op: geldt voor nieuw ingelegd geld.
Owja?TvanW schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:47:
[...]
Bij zo'n indexfonds loop je op dit moment tegen een nogal hoge vrh aan.
Ik heb dat wel gezien. Het gaat om nieuwe inleg, bestaande inleg 1%. Ben nu op weg, ik zoek de details later voor je op.VanBreukelen schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:18:
[...]
Ik kan op de website nergens zien dat bestaande klanten 3,5% rente krijgen. Mijn 6 maanden lopen deze maand af. Ik neem aan dat de rekening daarna naar de geadverteerde 1% gaat voor bestaande klanten?
Ik vermoed van niet. Maar de details staan hier uitgelegd in de FAQ: https://www.consorsbank.d...geld/Topzins?icid=HOM-222VanBreukelen schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:47:
[...]
Thanks! Wachten op de juiste slider dus
Ik heb laatste maand al het geld daar weg gehaald. Zien ze opnieuw aanvullen dan als nieuwe storting?
Ja, met hypothetische waarden kan je alles naar je hand zettenRobertMe schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:57:
[...]
Owja?
We weten nog niet de exacte percentages waarmee gerekend gaat worden en dus ook niet of die van overige bezittingen (en daarmee beleggen) substantieel hoger is dan bij sparen (ook niet rekening houdende met (verwachte) rendement. Als beleggen hypothetisch een jaar 10% oplevert en er wordt met 6% gerekend voor de VRH vs 2,5% rendement op sparen en 2% waarmee gerekend wordt voor VRH zal beleggen alsnog meer opleveren. Uiteraard fictieve percentages. Maar dat is dus ook een beetje het punt. We weten nu nog niet wat de daadwerkelijke percentages zijn waarmee gerekend gaat worden over 2023. Laat staan nu al voorspellen wat de percentages worden voor 2024.
Die is op dit moment wel hoger ja. Maar vanaf 2025 is de verwachting dat we VRH gaan betalen over werkelijk rendement. Als dat klopt is het relatieve belasting voordeel op een 7 jarige deposito waarschijnlijk minder groot dan in de huidige situatie.TvanW schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:47:
[...]
Bij zo'n indexfonds loop je op dit moment tegen een nogal hoge vrh aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 20-11-2023 12:13 ]
De aangehaalde quote is van april 2022, 1,5 jaar geledenPistachenootje schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:09:
[...]
Die is op dit moment wel hoger ja. Maar vanaf 2025 is de verwachting dat we VRH gaan betalen over werkelijk rendement. Als dat klopt is het belasting voordeel op een 7 jarige deposito waarschijnlijk gering.
https://www.rijksoverheid...-voor-rechtsherstel-box-3
Of we kunnen het binnenkort al met terugwerkende kracht doen.TvanW schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:14:
[...]
De aangehaalde quote is van april 2022, 1,5 jaar geleden![]()
Ik doe een voorspelling. Dat gaan ze voor 2025 en 2026 zeker niet lukken.
Absoluut. Doe ik ook. Laatst ook iets over gepost in het passief beleggen topic.Laros88 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:16:
Mbt de 7 jaars CEB aanbieding: Toch prima om ook een mix (diversificatie) te hebben voor de lange termijn: Nu een langlopende deposito afsluiten met hoge rente (grote kans op daling vanaf nu inderdaad) + daarnaast beleggen in obligaties / aandelen. Het één hoeft ander niet uit te sluiten, en dan maakt de VRH veranderingen ook minder uit als het niet zwart/wit is.
Pistachenootje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:58:
De vraag komt hier weleens voorbij: hoelang moet je horizon zijn voor aandelen en welk percentage van je portfolio kun je in aandelen steken? Er bestaan natuurlijk geen absolute antwoorden op deze vragen maar hier is het antwoord van Larry Swedroe, die ik wel waardeer (bron).
[Afbeelding]
Hier is de tool van Vanguard die soortgelijke vragen beantwoordt.
Maar hypothetische waarden is uberhaupt alles dat we weten. Die 0,x% voor sparen en 6,y% die de belastingdienst gecommuniceerd heeft zijn ook maar een indicatie en de definitieve percentages worden pas in 2024 vastgesteld. Terwijl de IB over 2023 dus wel berekend wordt op basis van het vermogen op 1-1-2023. Dus moet je nu gokken wat je zelf verwacht aan rendement te halen over dat vermogen en wat de Belastingdienst vervolgens mogelijk zou kunnen gaan gebruiken aan percentages in 2025.TvanW schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:08:
[...]
Ja, met hypothetische waarden kan je alles naar je hand zetten
Dat klopt. Maar dat is natuurlijk inherent aan de verschillende soorten vermogensbeheer en staat los van VRH verhaal.Bovendien heb je bij beleggen geen enkele garantie terwijl je met sparen een vaste rentevergoeding hebt....en onder het dgs valt.
Terwijl ik net een account heb geopend met, verondersteld, 4% rente? Ik heb de logingegevens nog niet, dus kan niet zien wat de online-omgeving aan rente weergeeft.Guten Tag
wir haben tolle Neuigkeiten für Sie! Die Zinsen für Ihr Tagesgeldkonto steigen von 3,75 % p. a. auf 4 % p. a.
Gut zu wissen:
Ihr neuer Zinssatz gilt automatisch.
Sie müssen dafür nichts tun.
Den neuen Zinssatz sehen Sie in voraussichtlich vier Wochen auch in Ihren Kontodetails.
Was noch wichtig ist: Selbstverständlich gilt der erhöhte Zinssatz für Sie rückwirkend ab dem Tag der Kontoeröffnung bis zum Ende Ihres Aktionszeitraums.
Je krijgt in ieder geval 4%, want dat staat er. Prima toch?wibblemoo schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:05:
Krijg net deze email van Consors:
[...]
Terwijl ik net een account heb geopend met, verondersteld, 4% rente? Ik heb de logingegevens nog niet, dus kan niet zien wat de online-omgeving aan rente weergeeft.
[ Voor 52% gewijzigd door Pistachenootje op 20-11-2023 14:15 ]
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023Jack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:50:
Kan iemand mij in Jip en janneketaal uitleggen hoe het precies met het betalen van belasting zit als je spaargeld bijvoorbeeld 150k is?
Klopt het dat je nu kan aanhouden dat je boven de 57k zo 'n 0.36 procent betaalt? Dit percentage moet je dus eigenlijk van je spaarrente afhalen toch?
En wat is de verwachting voor de komende jaren hiervoor?
Je bedoelt: 32% van de *rente op* je spaargeld boven 57K.Jack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:20:
Thanks voor de link naar de site van de belastingdienst. Ik snap het echter nog steeds niet. Als ik 32% van het spaargeld moet afstaan aan de belastingdienst heeft het toch helemaal geen zin om meer dan 57k aan spaargeld te hebben?
Je kan het hier berekenen: https://www.berekenhet.nl...3-vermogensbelasting.htmlJack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:50:
Kan iemand mij in Jip en janneketaal uitleggen hoe het precies met het betalen van belasting zit als je spaargeld bijvoorbeeld 150k is?
Klopt het dat je nu kan aanhouden dat je boven de 57k zo 'n 0.36 procent betaalt? Dit percentage moet je dus eigenlijk van je spaarrente afhalen toch?
En wat is de verwachting voor de komende jaren hiervoor?
Je betaalt 32% belasting over het fictieve rendement. Het fictieve rendement op sparen is momenteel vastgesteld op 0,01%. Dus als je 157k hebt is er 57k heffingsvrij. Blijft er 100k over waarbij de belastingdienst uit gaat van een rendement van 0,01% dus €10 rendement. Over die €10 betaal je vervolgens 32% belasting, dus €3,20.Jack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:20:
Thanks voor de link naar de site van de belastingdienst. Ik snap het echter nog steeds niet. Als ik 32% van het spaargeld moet afstaan aan de belastingdienst heeft het toch helemaal geen zin om meer dan 57k aan spaargeld te hebben?
[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 20-11-2023 15:47 ]
Er wordt tegenwoordig nog alleen naar 1 januari gekeken. Dus als je in december 100k ontvangt is dit pas relevant voor de IB van 2024 (die je in 2025 pas invult).Jack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:46:
OK check. Maar wat is voor de belastingdienst dat het "meetmoment"?
Stel: iemand heeft van 1 januari 2023 tot 15 december 2023 57k aan spaargeld. In december krijgt diegene een aanzienlijke eindejaarsuitkering waardoor zijn spaargeld groeit naar 200k.
Dan moet diegene dus aanzienlijk bijbetalen omdat zijn vermogen op 31 december 2023 200k is?
Dat is 1 januariJack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:46:
OK check. Maar wat is voor de belastingdienst dat het "meetmoment"?
Stel: iemand heeft van 1 januari 2023 tot 15 december 2023 57k aan spaargeld. In december krijgt diegene een aanzienlijke eindejaarsuitkering waardoor zijn spaargeld groeit naar 200k.
Dan moet diegene dus aanzienlijk bijbetalen omdat zijn vermogen op 31 december 2023 200k is?
Als je het naar anderen overmaakt betalen zij er belasting over maar het valt volgens mij ook belasting technisch onder giften en heb je weer schenkbelastingJack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:55:
En waarom zou iemand dan niet op 1 januari zijn spaargeld van de rekening halen of verdelen over rekeningen van anderen en eind januari weer aanvullen?? Technisch gezien doe je dan toch niks fout??
Dat moet je dan voor 1 januari doen en daarnaast pleeg je dan fraude. 150K onder je kussen dien je ook op te geven.Jack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:55:
OK maar stel dus dat je op januari 2023 50k hebt en dat jaar groeit je spaargeld naar 150k, dan hoef je dus geen belasting te betalen??
En waarom zou iemand dan niet op 1 januari zijn spaargeld van de rekening halen of verdelen over rekeningen van anderen en eind januari weer aanvullen?? Technisch gezien doe je dan toch niks fout??
[ Voor 42% gewijzigd door spaarpot op 20-11-2023 16:21 ]
Over 2023 betaal je dan inderdaad geen box 3 belasting op basis van die 50k.Jack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:55:
OK maar stel dus dat je op januari 2023 50k hebt en dat jaar groeit je spaargeld naar 150k, dan hoef je dus geen belasting te betalen??
Als ik in 1 jaar 100k kon sparen, zou ik me geen zorgen maken om dat beetje kleingeld dat mogelijk naar de belasting gaatJack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:55:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 20-11-2023 17:28 ]
Volgens mij is voorlopig percentage voor 2023 0,36%. En dat is dus slechts voorlopig percentage. Definitief pas bekend in januari 2024.RobertMe schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:40:
[...]
Je betaalt 32% belasting over het fictieve rendement. Het fictieve rendement op sparen is momenteel vastgesteld op 0,01%. Dus als je 157k hebt is er 57k heffingsvrij. Blijft er 100k over waarbij de belastingdienst uit gaat van een rendement van 0,01% dus €10 rendement. Over die €10 betaal je vervolgens 32% belasting, dus €3,20.
Edit:
Die 0,01% is overigens "voorlopig" / een indicatie voor 2023. Het definitieve rendement wordt pas later ("nu" / begin 2024) vastgesteld. Dit op basis van daadwerkelijke (gemiddelde) rentepercentages.
Nadat het oude systeem waarbij alle vermogen op een grote berg werd gegooid en je daarover meerdere procenten mocht aftikken onwettig is verklaard.
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Die links zijn hier al vaak voorbij gekomen. CEB staat gewoon onder toezicht van de AFM en DNB, en valt onder het NL DGS tot 100k. Zolang je onder de 100k blijft zou ik me geen zorgen maken.Jack1 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:32:
Misschien toch nog maar eens een nachtje over slapen voordat ik mijn geld bij CEB stal voor 7 jaar.......
https://www.quotenet.nl/z...-de-rechter-in-amsterdam/
https://www.quotenet.nl/z...r-offshore-malta-liberia/
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq