indica schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:48:
Zijn hier mensen met een langlopend deposito bij Banca Progetto, vanaf 2/3 jaar of dit overwegen? Ik overweeg om mijn geld weg te halen bij Centraal Beheer (10 jaar vast) en het daar te zetten om diverse redenen. Ik loop alleen een beetje aan tegen de voorwaarden van vroegtijdig beëindigen. Ze noemen zwaarwegende omstandigheden als overlijden, maar verder geen andere voorbeelden dus bij werkloosheid/ scheiding, ziekte etc ligt het lot van jouw handen bij de bank? Is dit voor anderen een reden om het niet te doen? Ze bieden wel de beste rente voor 3 jaar.
Heb de zoekfunctie gebruikt maar geeft niet echt een antwoord op mijn vraag,
Wellicht kan het maken van een rekensommetje uitkomst bieden. Vergelijk de rente die een deposito opbrengt (bijvoorbeeld 10k) met een bank met voorwaarden waarnaar je op zoek bent. Bijvoorbeeld CEB: 3,95% rente, opname bij werkloosheid, huis kopen, ziekte.
Banca Progretto: 10k x 4,32% effectieve rente = 1335 euro rente
CEB: 10k x 3,95% rente (ongeveer 3,8 effectief) = 1185 euro rente
Conclusie: 150 euro verschil.
De vraag die je jezelf moet stellen: is 150 euro in 3 jaar het waard (uitgegaan van 10 deposito) om tegen restrictievere voorwaarden het geld vast te zetten. Wellicht ook ter overweging: zekerheid van de bank en het depositogarantiestelsel, evenals potentieel gedoe bij overlijden (erfbelasting in Italie).
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.