Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:18:
[...]

Voor Nederlandse banken is het vrij zeldzaam, bij Raisin komt het veel voor.
Nouja, veel? Volgens mij is dat ook een minderheid. En bij Raisin zijn er ook voldoende waarbij er geen rente-op-rente wordt toegepast en je de rente pas aan het eind krijgt uitgekeerd. Dan heb je het dus niet eens op een rekening staan waarop je rente krijgt, laat staan dat je de (hoge) depositorente er over krijgt.
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:17:
[...]

Bij CEB hebben de langere deposito's een iets lagere rente, bij andere banken kan het andersom zijn. Bijvoorbeeld Renault biedt meer rente op 5 jaar vast dan op 3 jaar. Nou weet ik niet of zij een clausule hebben voor aanschaf van een huis. Ze hebben wel rente op rente.
Opzeggen deposito voor aankoop woning is echt een zeldzaamheid. Bij mijn weten doet (of intussen zelfs deed?) alleen Coop dat aanbieden. En daar had je alleen de garantie dat je mocht opzeggen, maar kreeg je in dat geval géén rente.
0,2% fors? Dat vind ik wel meevallen. Wat me vervelender lijkt is dat je deposito over 3 jaar vrijkomt, je het geld nog een paar jaar niet nodig hebt en dat dan de rente nog maar 1% is. Maar goed, dit soort dingen moet hij natuurlijk zelf afwegen.
Uiteraard kan de rente alle kanten op (ook zomaar 3-procentpunten omhoog in 3 jaar :X) en moet iedereen daar zijn eigen afweging in maken. Ik gaf alleen aan dat als die 3 jaar een "zekerheid" is dat de rente met een 3 jaar deposito dan hoger is. Hoe zeker die 3 jaar is kan alleen de vraagsteller inschatten. En of de rente over 3 jaar hoger of lager dan nu is weten we al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:11
Ja komt best veel voor. O.a. Orange, Renault, Younited, CKV, Inbank, Klarna. 6 banken. Dat vind ik al best veel. Ook veel banken die het niet bieden natuurlijk.
Opzeggen deposito voor aankoop woning is echt een zeldzaamheid.
Het komt niet zo heel veel voor, maar hier worden toch een aantal banken genoemd
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos

Overigens lijkt de vermelding van YapiKredi daar niet kloppen. Die hebben het kennelijk veranderd.
Uiteraard kan de rente alle kanten op ...
Dat was niet mijn punt. De markt prijst momenteel een verlaging in op die termijn. Dit maakt het wat waarschijnlijker dat de rente over 3 jaar lager is dan hoger. Geen zekerheid maar wel iets om in overweging te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Joel22 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:50:
[...]
Geweldig zoiets zocht ik! Ik ga het onderzoeken.
Nog iets om in de overweging mee te nemen imo is dat CEB nou niet de allerbeste reputatie heeft van de NL banken. Zou mij persoonlijk niet stoppen daar 100k weg te zetten maar sommigen denken daar anders over.

Over de reputatie van CEB zie o.a.
https://www.quotenet.nl/z...r-offshore-malta-liberia/
https://www.quotenet.nl/z...gin-rechtszaak-hoge-raad/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 06:06:
[...]

Als je een bank neemt die het toestaat om je deposito eerder te beëindigen bij aankoop van een huis kun je ook een deposito nemen die langer dan 3 jaar doorloopt. Dat kan voordelen hebben als je je plannen uitstelt.
Persoonlijk zou ik dit risico niet nemen voor de aanschaf van een huis. Je gaat het deposito pas openbreken als je een koopovereenkomst hebt getekend. Wat als de bank moeilijke vragen gaat stellen en je rap dichterbij de leveringsdatum komt?

Het is een handige feature, maar ik zou er niet blind op vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:08:
[...]

Nog iets om in de overweging mee te nemen imo is dat CEB nou niet de allerbeste reputatie heeft van de NL banken. Zou mij persoonlijk niet stoppen daar 100k weg te zetten maar sommigen denken daar anders over.

Over de reputatie van CEB zie o.a.
https://www.quotenet.nl/z...r-offshore-malta-liberia/
https://www.quotenet.nl/z...gin-rechtszaak-hoge-raad/
Ik reken op en vertrouw de instantie die de in Nederland aktieve banken controleert (ik neem even aan dat de Nederlandse bank is), in het kader van het DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 10:47
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:46:
[...]

Ja komt best veel voor. O.a. Orange, Renault, Younited, CKV, Inbank, Klarna. 6 banken. Dat vind ik al best veel. Ook veel banken die het niet bieden natuurlijk.

[...]

Het komt niet zo heel veel voor, maar hier worden toch een aantal banken genoemd

Overigens lijkt de vermelding van YapiKredi daar niet kloppen. Die hebben het kennelijk veranderd.

[...]

Dat was niet mijn punt. De markt prijst momenteel een verlaging in op die termijn. Dit maakt het wat waarschijnlijker dat de rente over 3 jaar lager is dan hoger. Geen zekerheid maar wel iets om in overweging te nemen.
Dank! Zijn er nog alternatieven waarbij je geen gedoe met (dubbele) bronbelasting, erfbelasting? Bij Raisin zie ik wel hoge rentes, maar dus wel in het Buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:18:
[...]
Ik reken op en vertrouw de instantie die de in Nederland aktieve banken controleert (ik neem even aan dat de Nederlandse bank is), in het kader van het DGS.
AFM, Autoriteit Financiële Markt.
Zij zijn het ook geweest die meermaals DeGiro een boete hebben gegeven omdat ze hun zaken niet op orde hadden (lees: niet voldeden aan de verplichtingen waaraan een broker moet voldoen).
En zij zijn het wellicht ook geweest die de boetes aan de (groot)banken hebben opgelegd i.v.m. het niet voldoen aan de KYC & Wwft. Maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat de boetes zijn uitgedeeld, niet door wie.

Overigens wel een terechte vermelding van @Pistachenootje. Ja, ikzelf vertrouw ook op de AFM (en het DGS). Maar anderen kunnen wel zenuwachtig worden van die "situatie". Beter dat ze het dan vooraf weten en evt verder kijken dan er 16 dagen na openen deposito achter komen en dan nog 3 jaar lang er aan vast zitten en er 3 jaar lang slecht van slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:46:
[...]

Dus er staan er 6, maar het zijn er 5 (Yapi valt af). En van die 5 is een onder voorwaarde dat de hypotheek bij hen moet zijn (Argenta). Blijven er dus 4 over, en van die 4 is CEB dan al eentje. En de overgebleven 3 zijn dan ABN & Volksbank (Regio Bank & SNS). Dan is de keuze wel heel makkelijk ;) Want de grootbanken ligt de rente toch wel veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 22:47
Wat is jullie voorgevoel voor de deposito rente? Denken jullie dat die nog verder stijgt of is dit het? Toen ik vorig jaar mijn deposito afsloot was dat bewust voor 1 jaar vanuit de verwachting dat de rente nog wel zou stijgen. De centrale bank liet daar voldoende signalen over uitgaan. Maar nu wordt aangegeven dat ze de rente even willen laten op wat die is.

Zijn er dus mensen die bewust om die reden de rente nu voor wat langere tijd vast hebben gezet? Mijn geld is nu van YK naar CEB voor opnieuw voor 1 jaar, maar kan dat nu voor 14 dagen wijzigingen in een andere termijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
Joel22 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:20:
Ik wil mijn spaargeld drie jawr vastzetten om de mogelijkheid om het hierna voor een huis aan te wenden. Waar zouden jullie nu je geld drie jaar zetten? Niet alleen een bank waar het hoogste rendement is, maar ook een bank die betrouwbaar is (moeilijk te peilen snap ik). Iemand advies?
Via Raisin spreiden over verschillende banken. *knip*
En maak een liquiditeitenplanning, dus hoeveel verwacht je voor je huis wanneer uit te geven. Dan zul je zien dat die uitgaven voor een nieuwe woning vaak niet in één keer gaan, maar gespreid over één of meerdere jaren. Daar kun je met je planning voor de deposito's dan weer rekening mee houden.

[ Voor 1% gewijzigd door Zr40 op 11-11-2023 11:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
CurlyMo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:40:
Wat is jullie voorgevoel voor de deposito rente? Denken jullie dat die nog verder stijgt of is dit het? Toen ik vorig jaar mijn deposito afsloot was dat bewust voor 1 jaar vanuit de verwachting dat de rente nog wel zou stijgen. De centrale bank liet daar voldoende signalen over uitgaan.
De rente is het afgelopen 12 maanden gestegen. Dus dat klopte.
Maar nu wordt aangegeven dat ze de rente even willen laten op wat die is.

Zijn er dus mensen die bewust om die reden de rente nu voor wat langere tijd vast hebben gezet? Mijn geld is nu van YK naar CEB voor opnieuw voor 1 jaar, maar kan dat nu voor 14 dagen wijzigingen in een andere termijn.
Spreid je geld (dat je in een deposito wil zetten) over verschillende deposito's in de tijd verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:37
Wat is jullie voorgevoel voor de deposito rente? Denken jullie dat die nog verder stijgt of is dit het? Toen ik vorig jaar mijn deposito afsloot was dat bewust voor 1 jaar vanuit de verwachting dat de rente nog wel zou stijgen. De centrale bank liet daar voldoende signalen over uitgaan. Maar nu wordt aangegeven dat ze de rente even willen laten op wat die is.

Koffiedik kijken? Inflatie lijkt een stuk lager (2-3%) - afhankelijk van de rekenmethode, economisch herstel blijft achter, er wordt hier een daar gesproken over defaltie. Lagarde (ECB) zegt: Komende kwartalen geen renteverlaging.(artikel in de FT) want kerninflatie is nog 4.9%.

Ik verwacht dat depositorente nog wel even blijft zoals ie is met een upje of een downtje. De ECB moet haar balans nog gaan opschonen want alle steungeld dat er nu op staat moet eraf en dat betekent dat er weer geld uit "de markt" gehaald moet worden ipv van de drukpers gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Klopt, maar het afgelopen jaar was die toch best voorspelbaar met de renteverhogingen om de inflatie te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Ik lees steeds over spreiden op Raisin, maar waarom? Ik wil het drie jaar vastzetten en waarom dat bedrag dan spreiden? Ik kies liefst een betrouwbare bank met goed rendement. Ik begrijp het advies van spreiden (los van looptijdspreiden argument) niet zo. Tot een ton toch gedekt? Bedankt voor alle mooie adviezen tot nu toe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Joel22 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:58:
Ik lees steeds over spreiden op Raisin, maar waarom ik wil het drie jaar vastzetten en waarom dat bedrag dan spreiden? Ik kies liefst een betrouwbare bank met goed rendement. Ik begrijp het advies van spreiden (los van looptijdspreiden argument) niet zo. Tot een ton toch gedekt? Bedankt voor alle mooie adviezen!
Uiteindelijk zal het ook wel neer komen op een "maar je hebt geen 110% garantie dat het DGS werkt". Want Italiaanse banken leunen wellicht(!) dan op de overheid en Italiaanse staatsschulden. Bij de baltische staten leun je tegen Rusland aan en als Poetin met verkeerde been uit bed stapt... Noorse banken zit je met Zweedse kronen (maar dat is maar een zeer gering risico en als je ver van het maximum (€85k momenteel) blijft vrijwel verwaarloosbaar.

Daarnaast is het sowieso een risico dingetje. Als je 100% van het spaargeld bij één bank zet en die bank valt om... Ja, met DGS zou je binnen max 10 bankdagen (over 2 maanden max 7 bankdagen) het geld terug moeten hebben. Maar ook dan kan ik me indenken dat je er die ~10 dagen slecht van slaapt. Als je bij twee banken spaart met bij elk 50% aan spaargeld en een valt om kun je tenminste nog aan de andere 50%. Kans dat je te maken krijgt met een bank die omvalt is dan weer wel "twee keer" zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
RobertMe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:05:
[...]

Uiteindelijk zal het ook wel neer komen op een "maar je hebt geen 110% garantie dat het DGS werkt". Want Italiaanse banken leunen wellicht(!) dan op de overheid en Italiaanse staatsschulden. Bij de baltische staten leun je tegen Rusland aan en als Poetin met verkeerde been uit bed stapt... Noorse banken zit je met Zweedse kronen (maar dat is maar een zeer gering risico en als je ver van het maximum (€85k momenteel) blijft vrijwel verwaarloosbaar.

Daarnaast is het sowieso een risico dingetje. Als je 100% van het spaargeld bij één bank zet en die bank valt om... Ja, met DGS zou je binnen max 10 bankdagen (over 2 maanden max 7 bankdagen) het geld terug moeten hebben. Maar ook dan kan ik me indenken dat je er die ~10 dagen slecht van slaapt. Als je bij twee banken spaart met bij elk 50% aan spaargeld en een valt om kun je tenminste nog aan de andere 50%. Kans dat je te maken krijgt met een bank die omvalt is dan weer wel "twee keer" zo groot.
Helder dank! Vertrouwending dus. Ik neig dan liever naar 1 bank die ik het beteouwbaarste acht. Maarja elke bank kan natuurlijk vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Ik denk dat ik ga voor Raisin 3 jaar vast en dan spreiden. Termijn van drie jaar staat vanwege onze situatie wel vast dus eerder hoeft niet. Nu nog even kijken welke banken in elk geval geen bronbelasting lijkt mij? Welk lijstje op Raisin spreiden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Joel22 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:10:
[...]

Helder dank! Vertrouwending dus. Ik neig dan liever naar 1 bank die ik het beteouwbaarste acht. Maarja elke bank kan natuurlijk vallen.
Een bank is betrouwbaar totdat ie dat niet meer is ;-) staar je niet blind op de rating. Persoonlijk zou ik kiezen voor tenminste 2 banken.
Joel22 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:22:
Ik denk dat ik ga voor Raisin 3 jaar vast en dan spreiden. Termijn van drie jaar staat vanwege onze situatie wel vast dus eerder hoeft niet. Nu nog even kijken welke banken in elk geval geen bronbelasting lijkt mij? Welk lijstje op Raisin spreiden jullie?
De bronbelasting staat vermeld op de website en in het product informatieblad van het deposito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Joel22 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:58:
Ik lees steeds over spreiden op Raisin, maar waarom?
Voornamelijk om niet tegen de 100k limiet van het DGS aan te lopen (bij Zweedse banken minder). Bij lagere bedragen spreiden kan maar is wat minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Waarom geen CEB? NL is een land met een hoge rating en een sterk DGS. 3,95% is een prima rente.

Bij Raisin heb je banken met een hogere rente maar die bieden geen rente op rente. Bij CEB krijg je je rente jaarlijks en dan kun je er weer rente over krijgen (of wat anders mee doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
"Geen bronbelasting" zegt ook niet alles. Of anders gezegd, als dat er niet staat zegt dat niet alles. Bij Spaanse banken bv is het een kwestie van een vooringevuld formulier uitprinten, ondertekenen, inscannen / foto maken, uploaden bij Raisin en klaar. Dan betaal je ook in Spanje geen belasting over rente meer.
Daarnaast is Orange Bank momenteel een vreemde eend in de bijt. Franse bank, maar bieden de diensten op Raisin aan via hun Spaanse bijkantoor (dit is iets wat nog een aantal banken doen). Alleen heeft Orange al aangekondigd dat ze hun Raisin activiteiten per 1-1 naar Frankrijk zullen verplaatsen, en daar is sowieso geen bronbelasting van toepassing. Dus als je nu klant wordt van Orange is bronbelasting (nog) van toepassing, maar vanaf 1-1 weer niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Wat zijn je toekomst plannen? Heb je dit geld op lange termijn niet nodig? Waarom dan niet beleggen? Als je dat al genoeg doet dan lijkt me nu geen gekke tijd om langer vast te zetten. Ik zie de rente op 5 jaar vast niet meer significant hoger gaan dan 4%. Maar ook ik heb geen glazen bol natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je twijfelt geld langere tijd vast te zetten, maar ook misschien over een paar jaar een huis wilt kopen (of een andere grote investering wilt doen), ga dan eens praten bij de bank waar je t.z.t. de hypotheek gaat afsluiten. Want er zijn banken waar je een spaardeposito kunt gebruiken als onderpand voor een heel voordelige lening.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:55:
[...]

Wat zijn je toekomst plannen? Heb je dit geld op lange termijn niet nodig? Waarom dan niet beleggen? Als je dat al genoeg doet dan lijkt me nu geen gekke tijd om langer vast te zetten. Ik zie de rente op 5 jaar vast niet meer significant hoger gaan dan 4%. Maar ook ik heb geen glazen bol natuurlijk.
Beleggen doe ik al. Dit geld is bedoeld voor een toekomstig huis (1 tot 5 jaar), of voor versnelde aflossing als mijn rentevaste periode voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
CurlyMo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:04:
[...]
Beleggen doe ik al. Dit geld is bedoeld voor een toekomstig huis (1 tot 5 jaar), of voor versnelde aflossing als mijn rentevaste periode voorbij is.
Een soort gelijke situatie is net uitgebreid besproken. Veel opties. CEB 3 jaar vast 3,95% lijkt me mooi als je eventueel eerder je huis wil kopen. Renault 4% 5 jaar vast lijkt me mooi als je pas over 5 jaar erbij wil kunnen. Nog vele andere mogelijkheden natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 11-11-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:56
Toch nog even goed voor de herhaling om TradeRepublic te noemen. Geven 4% vrij opneembaar en rente word maandelijks uitgekeerd. DGS tot 50k. Is alleen geen bank en valt dan ook niet onder 'cash' volgens de belastingdienst.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Space21 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:18:
Toch nog even goed voor de herhaling om TradeRepublic te noemen. Geven 4% vrij opneembaar en rente word maandelijks uitgekeerd. DGS tot 50k. Is alleen geen bank en valt dan ook niet onder 'cash' volgens de belastingdienst.
En vergeet niet dat veel mensen (grote) bedragen zijn kwijt geraakt, soms voor meerdere weken. Of het bij iedereen inmiddels is opgelost weet ik niet.

Zie ook: https://nl.trustpilot.com...republic.com?sort=recency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:37
CurlyMo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:44:
[...]

Klopt, maar het afgelopen jaar was die toch best voorspelbaar met de renteverhogingen om de inflatie te drukken.
Geweldig _/-\o_ _/-\o_ No better sight than hindsight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Space21 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:18:
DGS tot 50k?

Dat moet 100k zijn, anders is het geen DGS maar een schijnvertoning. Maar dat was uiteraard al bekend. Want TR schrijft zelf dat het een omnitrust rekening is die onder het Ierse DGS valt en de afhandeling m.b.t. achterhalen welk geld van wie is en hoeveel je uberhaupt vergoed krijgt / kunt krijgen ter beoordeling van de Ierse DGS instantie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:26:
[...]

En vergeet niet dat veel mensen (grote) bedragen zijn kwijt geraakt, soms voor meerdere weken. Of het bij iedereen inmiddels is opgelost weet ik niet.

Zie ook: https://nl.trustpilot.com...republic.com?sort=recency
In dit artikel wordt een link gelegd met een anti witwas onderzoek.
Tegenrekeningen en anti witwas regelgeving
We hebben bij Trade Republic nagevraagd waarom het een storting bij de één wel snel aankomt op de rekening, en bij de ander niet. Dat kan bijvoorbeeld als oorzaak hebben dat het geld van een andere rekening komt dan de opgegeven tegenrekening. Of dat het bedrag zodanig groot is dat de bank verplicht onderzoek moet doen vanuit de anti witwas regelgeving.
Toen ik begin oktober een "aanzienlijke hoeveelheid geld" overschreef naar TR kreeg ik een mail van hen:
Beste W1ck1e,

je hebt met je recente storting een aanzienlijke hoeveelheid geld op je rekening gestort. Hierdoor ben je een actieve belegger bij Trade Republic. Om te voldoen aan de wettelijke voorschriften moeten we verdere vragen stellen. Open de Trade Republic-app en bekijk je tijdlijn.

Tot in de app!

JE TRADE REPUBLIC-TEAM
Ik kan mij niet meer herinneren wat de strekking was van de vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:39:
[...]

DGS tot 50k?

Dat moet 100k zijn, anders is het geen DGS maar een schijnvertoning. Maar dat was uiteraard al bekend. Want TR schrijft zelf dat het een omnitrust rekening is die onder het Ierse DGS valt en de afhandeling m.b.t. achterhalen welk geld van wie is en hoeveel je uberhaupt vergoed krijgt / kunt krijgen ter beoordeling van de Ierse DGS instantie is.
Rente bij TR is over een saldo van maximaal 50K. Daarboven is het NUL %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:56
W1ck1e schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:45:
[...]
Rente bij TR is over een saldo van maximaal 50K. Daarboven is het NUL %
Ah ja; dat bedoel ik! Wel DGS!

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:35:
[...]

Daarnaast is Orange Bank momenteel een vreemde eend in de bijt. Franse bank, maar bieden de diensten op Raisin aan via hun Spaanse bijkantoor (dit is iets wat nog een aantal banken doen). Alleen heeft Orange al aangekondigd dat ze hun Raisin activiteiten per 1-1 naar Frankrijk zullen verplaatsen, en daar is sowieso geen bronbelasting van toepassing. Dus als je nu klant wordt van Orange is bronbelasting (nog) van toepassing, maar vanaf 1-1 weer niet meer.
Voor Orange Bank kwam ik ook dit persbericht van eerder dit jaar tegen https://newsroom.orange.c...iations-with-bnp-paribas/ met de intentie om uiteindelijk helemaal te stoppen met de bank activiteiten. Mogelijke overgang naar BNP Paribas waar klanten niks van zouden moeten merken.

Heeft mij verder niet tegengehouden om nog een deposito te openen bij Orange Bank via Raisin, het bronbelasting formulier van Raisin was ook makkelijk in te vullen en daarmee was het binnen een paar dagen geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:42:
[...]
In dit artikel wordt een link gelegd met een anti witwas onderzoek.
Bij de twee mensen die hier geld kwijt waren was er geen sprake van een witwas onderzoek. Ook na contact met de klantenservice was het geld nog steeds kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:18:
[...]

Bij de twee mensen die hier geld kwijt waren was er geen sprake van een witwas onderzoek. Ook na contact met de klantenservice was het geld nog steeds kwijt.
Ik wil zeker niet de stress en aanverwante zaken die betrokkenen hebben meegemaakt bagatelliseren, maar volgens mij is het geld nu wel terecht.

Dat bij TR niet alles op orde is en ze wel zeker op communicatievlak moeten verbeteren is wel duidelijk. Ik was ook verrast door dat mailtje van TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 19:49
Bij mijn weten zijn er geen Noorse banken actief op Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:28:
[...]
Ik wil zeker niet de stress en aanverwante zaken die betrokkenen hebben meegemaakt bagatelliseren, maar volgens mij is het geld nu wel terecht.

Dat bij TR niet alles op orde is en ze wel zeker op communicatievlak moeten verbeteren is wel duidelijk. Ik was ook verrast door dat mailtje van TR.
Het geld is nu terecht bij deze 2 mensen maar mijn punt was dat het niets met een anti-witwas onderzoek te maken lijkt te hebben, in tegenstelling tot wat het artikel suggereert.

Ook de andere claim (van een andere rekening komt dan de opgegeven tegenrekening) was niet van toepassing bij deze gevallen.

Lijkt er op dat de schrijver van het artikel zich met een kluitje in het riet heeft laten sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:41:
[...]

Het geld is nu terecht bij deze 2 mensen maar mijn punt was dat het niets met een anti-witwas onderzoek te maken lijkt te hebben, in tegenstelling tot wat het artikel suggereert.

Ook de andere claim (van een andere rekening komt dan de opgegeven tegenrekening) was niet van toepassing bij deze gevallen.

Lijkt er op dat de schrijver van het artikel zich met een kluitje in het riet heeft laten sturen.
Het zijn 2 redenen waar (een deel van) de schuld bij de klant zou liggen. (Mogelijke) andere redenen ,waar TR voor verantwoordelijk voor is, worden inderdaad echter helaas niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:41:
[...]

Volgens mij geeft de schrijver van het artikel 2 mogelijke en niet onwaarschijnlijke redenen aan waardoor een overboeking een tijdje opgehouden kan zijn. Jij lijkt inzicht te hebben in de 2 gevallen waarbij bedragen voor 'langere tijd' kwijt waren, maar naar ik nu begrijp weer terecht zijn. Het lijkt er dus op dat 'uiteindelijk' alles wordt afgehandeld en dat niemand daadwerkelijk geld is kwijt geraakt? Aangezien je details lijkt te kennen van deze 2 gevallen: blijkbaar ging het hier om overboekingen welke langere tijd zijn opgehouden en zijn deze zonder toelichting van TR uiteindelijk op de rekening terecht gekomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Batilan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:04:
[...]
Volgens mij geeft de schrijver van het artikel 2 mogelijke en niet onwaarschijnlijke redenen aan waardoor een overboeking een tijdje opgehouden kan zijn. Jij lijkt inzicht te hebben in de 2 gevallen waarbij bedragen voor 'langere tijd' kwijt waren, maar naar ik nu begrijp weer terecht zijn.
Dit ging over 2 Tweakers die hier hebben gepost. Er zijn nog meer gevallen. Als je wat wil teruglezen zoek dan o.a. op de posts van Raymon89.

Afgaande op de Trustpilot reviews lijken er meerdere gevallen te zijn waarvan het onbekend is of ze opgelost zijn. En dan is er nog de vage formulering van TR m.b.t. tot het DGS. Zoiets van 'als het mis gaat mag het DGS uitzoeken van wie het geld was'. Kun je ook terugvinden.

Aangezien we 4% bij Consorsbank kunnen krijgen en 3.87% bij Advanzia, beide echte banken met een rekening op je eigen naam, is het dan nog wel zo slim om te vertrouwen op TradeRepublic? Ik denk het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:02
Op 1 november een woonplaatsverklaring aangevraagd via de belastingdienst en zojuist al in de brievenbus. Het document is opgemaakt in het Nederlands en Engels. Hopelijk is dit voldoende voor Consors indien ik alsnog een afwijzing krijg.

Nadat ik op 31-10 de ID check heb gedaan, heb ik niets meer van ze vernomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
timelezzzzz schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:43:
Op 1 november een woonplaatsverklaring aangevraagd via de belastingdienst en zojuist al in de brievenbus. Het document is opgemaakt in het Nederlands en Engels. Hopelijk is dit voldoende voor Consors indien ik alsnog een afwijzing krijg.

Nadat ik op 31-10 de ID check heb gedaan, heb ik niets meer van ze vernomen…
Heb je wel de email gehad met de titel 'Vielen Dank für Ihren Antrag'?

En heb je al een ander bewijs van adres opgestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:02
Pistachenootje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:55:
[...]

Heb je wel de email gehad met de titel 'Vielen Dank für Ihren Antrag'?

En heb je al een ander bewijs van adres opgestuurd?
Ja op 28-10 ontvangen en toen reply gedaan met getekende overeenkomst , bankafschrift en brief belastingdienst met de vraag of dit voldoende was. Kreeg hier een standaard reactie op terug dat het in behandeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bij meerdere banken gaat er komende week een paar procentjes van af voor nieuwe depositos. Banca Progetto gaat nu ook voor het eerst sinds 2022 de 2 en 3 jarige depositos weer verlagen naar 4.3% op 14 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:01
Novax schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:35:
Bij meerdere banken gaat er komende week een paar procentjes van af voor nieuwe depositos. Banca Progetto gaat nu ook voor het eerst sinds 2022 de 2 en 3 jarige depositos weer verlagen naar 4.3% op 14 november.
Hoe weet je dat?
Ze hebben afgelopen vrijdag juist e.e.a. verhoogd

Raisin zelf geeft niets aan, de website van de bank zelf is te onduidelijk om na te gaan waar hun rentepercentages staat, ook mijn Italiaans is 0,0%
En actuelerentestanden website geeft ook niets aan over een verlaging

[ Voor 22% gewijzigd door Juan op 12-11-2023 11:44 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Juan schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:39:
Hoe weet je dat?\
Ze hebben afgelopen vrijdag juist e.e.a. verhoogd
Als je het nu wil openen staat er bij Raisin een opmerking dat het per 14-11-2023 verlaagd wordt. Je moet wel ingelogd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 12-11-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 12:01
ah.. nu zie ik het..

Blijft wel vreemd, aangezien al die banken, nu hypotheken tegen hogere rente en veel langere termijnen kunnen wegzetten.

Een verlaging is dus apart.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik geloof dat 4,2% Banco BAI 6 maanden nog niet gemeld was. Best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:46:
ah.. nu zie ik het..

Blijft wel vreemd, aangezien al die banken, nu hypotheken tegen hogere rente en veel langere termijnen kunnen wegzetten.

Een verlaging is dus apart.
Er zijn toch al best wel veel verlagingen geweest? Nordax, Klarna, Renault, Younited...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
timelezzzzz schreef op zondag 12 november 2023 @ 07:55:
[...]
Ja op 28-10 ontvangen en toen reply gedaan met getekende overeenkomst , bankafschrift en brief belastingdienst met de vraag of dit voldoende was. Kreeg hier een standaard reactie op terug dat het in behandeling is.
Zou een goed teken kunnen zijn. Afwijzingen komen bij mij heel snel binnen, <5 werkdagen.

Van de andere kant in Mei heb ik een keer alle processen doorgelopen en nooit iets gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Sow sow Garantibank….

Nieuwe Klanten Actie 3,60% op de vrij opneembare spaarrekening

https://garantibank.nl/nieuwe-klanten-actie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hoihoi66 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:49:
Sow sow Garantibank….

Nieuwe Klanten Actie 3,60% op de vrij opneembare spaarrekening

https://garantibank.nl/nieuwe-klanten-actie
Een "algemene Nederlandse bank met het hoofdkantoor in Amsterdam" (volgens hun eigen website) van een Turkse bank, van een Spaans bankenconsortium.

Klinkt geweldig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Jeroenneman schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:54:
[...]

Een "algemene Nederlandse bank met het hoofdkantoor in Amsterdam" (volgens hun eigen website) van een Turkse bank, van een Spaans bankenconsortium.

Klinkt geweldig.
Natuurlijk wel een makkelijke opmerking dit, want je reactie is puur op basis van gevoel.

Je kunt 'm ook anders stellen: blijkbaar een zeer groot bedrijf dat zowel in Nederland, Spanje als Turkije actief is met een zeer competitieve rente. Daarbovenop nog eens het Nederlands depositogarantiestelsel... dus mochten ze omvallen, dan zijn het voornamelijk de ING's, ABN's en Rabo's van deze wereld + eventueel de Nederlandse overheid die ervoor zorgen dat jij terug betaald wordt. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:56
Jeroenneman schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:54:
[...]

Klinkt geweldig.
Een Nederlandse bank met een bankvergunning van De Nederlandsche Bank N.V. vallende onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.
Waar zie jij de problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lijkt me niks mis mee met die bank. 3,60% tot en met 31 maart 2024, zo'n 3.5 maand. Bij CEB krijg je 3,55% voor 6 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:03
Maar uiteraard mag je ook zelf beslissen om het ' gewoon simpel ' te houden en bij een oer-nederlandse bank je geld onder te brengen, of eventueel een LPB.
Maar kom dan hier niet herhaaldelijk verkondigen dat deze de rente laag houden, dat is de prijs dan die je betaalt :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 19:28
"Alleen geldig voor nieuwe klanten vanaf 13 november 2023 die in de afgelopen 12 maanden geen spaarrekening hadden bij Garanti BBVA International"

Klantenbestand zal wel redelijk leeglopen na maart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Pistachenootje schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:22:
Lijkt me niks mis mee met die bank. 3,60% tot en met 31 maart 2024, zo'n 3.5 maand. Bij CEB krijg je 3,55% voor 6 maanden.
Waarom tot maart 2024 en niet langer?

Zie het al.
CEB betrouwbaarder?

[ Voor 8% gewijzigd door hoihoi66 op 12-11-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

jan390 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:10:
[...]

Een Nederlandse bank met een bankvergunning van De Nederlandsche Bank N.V. vallende onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.
Waar zie jij de problemen?
In de afwikkeling als het wel fout gaat. In Turkije of in Spanje. DGS is een mooi valnet, maar als op de website van de Nederlandse dochter al onzin staat als "een echte Nederlandse bank met hoofdkantoor in Amsterdam", terwijl het gewoon een subsidiary is van een Turkse bank waarvan het meerendeel van de aandelen in handen is van een Spaanse bank, dan ben je bij mij al af.

Natuurlijk mag iedereen zelf beslissen wat ie doet (of niet) met die info.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Rockel83 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:14:
"Alleen geldig voor nieuwe klanten vanaf 13 november 2023 die in de afgelopen 12 maanden geen spaarrekening hadden bij Garanti BBVA International"

Klantenbestand zal wel redelijk leeglopen na maart :)
Jammer, krijg ik maar 2,5% :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Jeroenneman schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:11:
[...]

In de afwikkeling als het wel fout gaat. In Turkije of in Spanje. DGS is een mooi valnet, maar als op de website van de Nederlandse dochter al onzin staat als "een echte Nederlandse bank met hoofdkantoor in Amsterdam", terwijl het gewoon een subsidiary is van een Turkse bank waarvan het meerendeel van de aandelen in handen is van een Spaanse bank, dan ben je bij mij al af.

Natuurlijk mag iedereen zelf beslissen wat ie doet (of niet) met die info.
Dus als je in Duitsland zou wonen zou je ook geen klant worden van de Duitse ING bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

RobertMe schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:13:
[...]

Dus als je in Duitsland zou wonen zou je ook geen klant worden van de Duitse ING bank?
Tussen Duitsland en Spanje of Turkije zit voor mij qua vertrouwen een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
hoihoi66 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:53:
[...]

Waarom tot maart 2024 en niet langer?

Zie het al.
CEB betrouwbaarder?
Beide zijn Nederlandse banken met een volwaardige banklicentie in Nederland en dus ook gedekt door het Nederlandse DGS. En/maar ze zijn ook beide met een Turkse eigenaar / ... (net zoals YapiKredi).

Wat bij CEB speelt / heeft gespeeld is dat er een rechtzaak is (geweest?) waarbij de bank ool betrokken was (iets met geleend geld voor de bank of iets dergelijke). Maar ook dan is het DGS er nog als valnet. Zie bv ook Amsterdam Trade Bank, Russische achtergrond en met alle sancties na de inval van Oekraïne is die gestopt met bestaan waarbij de klanten netjes hun geld hebben teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Wispe schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:12:
[...]

Jammer, krijg ik maar 2,5% :/
Bij Garanti? Hoezo dat dan? De standaard rente is toch 1,75% op het moment?
Of je heb je een mooi persoonlijk aanbod ontvangen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
Jeroenneman schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:11:
In de afwikkeling als het wel fout gaat.
Garantibank valt onder het Nederlandse DGS:

https://www.dnb.nl/openba...togarantie/?s=garantibank

De DNB voert de regie over de afhandeling van de garantie, en verdeeld de kosten over de reserves en andere deelnemers van het Nederlandse DGS. Zij bijvoorbeeld het faillissement van de Russische ATB bank: https://www.homefinance.n...spaargarantie-in-werking/

Welke invloed hebben Spanje of Turkije op dat proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
@Wispe hoe ging de aanmelding bij Garanti ?
Ik bedoel dan met name de identificaitie.

[ Voor 7% gewijzigd door TvanW op 12-11-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Rockel83 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:21:
[...]

Bij Garanti? Hoezo dat dan? De standaard rente is toch 1,75% op het moment?
De vorige actie was 2,5% tot 31 decemer 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
TvanW schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:39:
[...]

De vorige actie was 2,5% tot 31 decemer 2023
Oh op die manier. Dat is wel zuur dan ja. Scheelt gewoon dik een procent. Zeker die 12 maanden voorwaarden wat het extra zuur maakt.

Misschien kan een belletje schelen om alsnog 1,5 maand richting die 3.6% te kunnen gaan?

En anders misschien CEB een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
TvanW schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:36:
Ben ik ook nieuwsgierig naar. Dan ga ik niet verder bij Raisin en zet het lkkr bij Garanti.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:22:
4,5 maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
TvanW schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:36:
Makkelijk, was in no time gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Rockel83 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:43:
[...]

Oh op die manier. Dat is wel zuur dan ja. Scheelt gewoon dik een procent. Zeker die 12 maanden voorwaarden wat het extra zuur maakt.

Misschien kan een belletje schelen om alsnog 1,5 maand richting die 3.6% te kunnen gaan?

En anders misschien CEB een alternatief?
Ik ga binnenkort een huis kopen en moet dan bijna al mn spaargeld (160k) overmaken aan de notaris. In december overdracht van mn huidige huis. Dan krijg ik weer geld. Zet dan wel ergens anders. :P
Weet alleen nog even niet waar, kan nog veel gebeuren komende weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
Zijn hier mensen met een langlopend deposito bij Banca Progetto, vanaf 2/3 jaar of dit overwegen? Ik overweeg om mijn geld weg te halen bij Centraal Beheer (10 jaar vast) en het daar te zetten om diverse redenen. Ik loop alleen een beetje aan tegen de voorwaarden van vroegtijdig beëindigen. Ze noemen zwaarwegende omstandigheden als overlijden, maar verder geen andere voorbeelden dus bij werkloosheid/ scheiding, ziekte etc ligt het lot van jouw handen bij de bank? Is dit voor anderen een reden om het niet te doen? Ze bieden wel de beste rente voor 3 jaar.

Heb de zoekfunctie gebruikt maar geeft niet echt een antwoord op mijn vraag,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@indica mooie rente bij Progretto, maar geen rente op rente. Wel iets om rekening mee te houden imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
indica schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:48:
Zijn hier mensen met een langlopend deposito bij Banca Progetto, vanaf 2/3 jaar of dit overwegen? Ik overweeg om mijn geld weg te halen bij Centraal Beheer (10 jaar vast) en het daar te zetten om diverse redenen. Ik loop alleen een beetje aan tegen de voorwaarden van vroegtijdig beëindigen. Ze noemen zwaarwegende omstandigheden als overlijden, maar verder geen andere voorbeelden dus bij werkloosheid/ scheiding, ziekte etc ligt het lot van jouw handen bij de bank? Is dit voor anderen een reden om het niet te doen? Ze bieden wel de beste rente voor 3 jaar.

Wellicht kan het maken van een rekensommetje uitkomst bieden. Vergelijk de rente die een deposito opbrengt (bijvoorbeeld 10k) met een bank met voorwaarden waarnaar je op zoek bent. Bijvoorbeeld CEB: 3,95% rente, opname bij werkloosheid, huis kopen, ziekte.
Banca Progretto: 10k x 4,32% effectieve rente = 1335 euro rente
CEB: 10k x 3,95% rente (ongeveer 3,8 effectief) = 1185 euro rente
Conclusie: 150 euro verschil.

De vraag die je jezelf moet stellen: is 150 euro in 3 jaar het waard (uitgegaan van 10 deposito) om tegen restrictievere voorwaarden het geld vast te zetten. Wellicht ook ter overweging: zekerheid van de bank en het depositogarantiestelsel, evenals potentieel gedoe bij overlijden (erfbelasting in Italie).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

wcduck schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:32:
[...]

Wellicht kan het maken van een rekensommetje uitkomst bieden. Vergelijk de rente die een deposito opbrengt (bijvoorbeeld 10k) met een bank met voorwaarden waarnaar je op zoek bent. Bijvoorbeeld CEB: 3,95% rente, opname bij werkloosheid, huis kopen, ziekte.
Conclusie: 50 euro verschil.

De vraag die je jezelf moet stellen: is 50 euro in 3 jaar het waard (uitgegaan van 10 deposito) om tegen restrictievere voorwaarden het geld vast te zetten. Wellicht ook ter overweging: zekerheid van de bank en het depositogarantiestelsel, evenals potentieel gedoe bij overlijden (erfbelasting in Italie).
1335 minus 1185 is toch 150 euro? Dus 50 euro per jaar. Staat de rest van je verhaal nog als een huis, maar dit stukje kon ik niet volgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:13
[...]
Conclusie: 50 euro verschil.

De 3,8% effectief klopt ook niet. Je krijgt jaarlijks 395 rente op je spaarrekening. Deze 395 Euro levert ook weer rente op .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Bij CEB wordt de depositorente overgeboekt naar je normale spaarrekening. Deze geeft een erg laag rendement tov de deposito. Daarnaast dus geen rente op rente. Vandaar dat ik dit heb weggelaten. De berekening is uitgevoerd op de websites van Raisin en CEB. De getallen kloppen dus (voor de duidelijkheid: 150 euro verschil, aanvankelijk had ik 50 euro getypt, maar dit was voor 3 jaar).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
indica schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:48:

Heb je ook gekeken wat er bij Progetto uberhaupt gebeurt als je al kunt opzeggen? Grote kans dat je dan alleen de inleg terugkrijgt. Dan ben je dus beter af bij CEB. Waar de voorwaarden voor opzeggen veel ruimer zijn en je geen boete betaald, en je de resterende rente tot dat moment krijgt uitbetaald (?). En als je buiten de voorwaarden wilt opzeggen kan dat voor 0,25% van de inleg per kwartaal maar IIRC nog steeds ter overwegin "van het management" als het niet binnen de voorwaarden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:13
wcduck schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:11:
[...]

Bij CEB wordt de depositorente overgeboekt naar je normale spaarrekening. Deze geeft een erg laag rendement tov de deposito. Daarnaast dus geen rente op rente. Vandaar dat ik dit heb weggelaten.
Waarom zou je de uitgekeerde rente op de CEB rekening laten staan als je elders meer rente kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
wcduck schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:11:
[...]

Bij CEB wordt de depositorente overgeboekt naar je normale spaarrekening. Deze geeft een erg laag rendement tov de deposito. Daarnaast dus geen rente op rente. Vandaar dat ik dit heb weggelaten. De berekening is uitgevoerd op de websites van Raisin en CEB. De getallen kloppen dus (voor de duidelijkheid: 150 euro verschil, aanvankelijk had ik 50 euro getypt, maar dit was voor 3 jaar).
Je zou gelijk hebben, maar niemand weet hoe hoog de vrij opneembare rente volgend jaar is. Als de vrij opneembare rente bij CEB lager is dan elders dan verplaats je het tegoed. Tenzij vrij opneembaar 0% of lager wordt geeft CEB meer rente op rente dan Progetto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
Pistachenootje schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:27:
@indica mooie rente bij Progretto, maar geen rente op rente. Wel iets om rekening mee te houden imo.
'
Ja, klopt, maar dan alsnog de hoogste rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
RobertMe schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:20:
[...]

Heb je ook gekeken wat er bij Progetto uberhaupt gebeurt als je al kunt opzeggen? Grote kans dat je dan alleen de inleg terugkrijgt. Dan ben je dus beter af bij CEB. Waar de voorwaarden voor opzeggen veel ruimer zijn en je geen boete betaald, en je de resterende rente tot dat moment krijgt uitbetaald (?). En als je buiten de voorwaarden wilt opzeggen kan dat voor 0,25% van de inleg per kwartaal maar IIRC nog steeds ter overwegin "van het management" als het niet binnen de voorwaarden is.
"In het geval dat de Bank een vroegtijdige beëindiging aanvaardt, wordt pro
rata rente betaald voor de periode tussen de opening en de beëindiging van
het termijndeposito. Het inlegbedrag inclusief de opgebouwde rente wordt
binnen een redelijke termijn naar de Raisin-rekening van de klant
overgemaakt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
devriesjande schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:31:
[...]

Waarom zou je de uitgekeerde rente op de CEB rekening laten staan als je elders meer rente kan krijgen?
Je kunt het zelfs laten uitkeren naar de tegenrekening. Het hoefd dus niet eens op de spaarrekening te staan. Tegenrekening zal dan wel een betaalrekening met 0% rente zijn. Maar het geld kont dan wel "in het zicht aan". Waarbij je meteen de keuze kunt maken waar je het weg zet, i.p.v. dat je niet weet dat het op de spaarrekening staat te verpieteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
[...]

Conclusie: 150 euro verschil.

De vraag die je jezelf moet stellen: is 150 euro in 3 jaar het waard (uitgegaan van 10 deposito) om tegen restrictievere voorwaarden het geld vast te zetten. Wellicht ook ter overweging: zekerheid van de bank en het depositogarantiestelsel, evenals potentieel gedoe bij overlijden (erfbelasting in Italie).
Helder, bedankt. Denk dat ik het toch te spannend vind om af te wachten of ik mijn geld terug krijg, mocht ik het hard nodig hebben. In mijn geval zou het om 260 euro gaan over de gehele looptijd, niet de moeite waard wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
indica schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:30:
[...]
Helder, bedankt. Denk dat ik het toch te spannend vind om af te wachten of ik mijn geld terug krijg, mocht ik het hard nodig hebben. In mijn geval zou het om 260 euro gaan over de gehele looptijd, niet de moeite waard wmb.
Waarschijnlijk nog minder omdat je bij CEB weer rente krijgt op de rente die jaarlijks uitgekeerd wordt.

Verder zou ik ook een voorkeur voor NL DGS hebben t.o.v. Italiaans. Dit is eerder uitgebreid besproken in deze thread.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:01:
[...]

Waarschijnlijk nog minder omdat je bij CEB weer rente krijgt op de rente die jaarlijks uitgekeerd wordt.

Verder zou ik ook een voorkeur voor NL DGS hebben t.o.v. Italiaans. Dit is eerder uitgebreid besproken in deze thread.
In landen met een BBB-rating zet ik niet langer dan 1 jaar vast. De kans op bankinsolventie acht ik groter. Het is minder zeker dat een deposito de eindstreep haalt. Als de rente dan lager staat heb je eind van de rit mogelijk minder rendement en wat meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Een paar goede aanbiedingen in België van deze maand. We kunnen er geen gebruik van maken (*), maar na ING 1 jaar 4% komt Europabank nu met 3 en 4 jaar vast tegen 4%.

(*) of wel? - probeer gerust in te schrijven in een kantoor in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
ING in NL gaat de spaarrentes vanaf 15-11 ook verhogen zo te zien (alhoewel verwaarloosbaar).
https://www.ing.nl/particulier/sparen/spaarrente-verhoging

Maar wel apart dat deposito's zoveel schelen met ING in België.
https://www.ing.nl/particulier/sparen/spaardeposito

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Rockel83 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:43:
ING in NL gaat de spaarrentes vanaf 15-11 ook verhogen zo te zien (alhoewel verwaarloosbaar).
https://www.ing.nl/particulier/sparen/spaarrente-verhoging

Maar wel apart dat deposito's zoveel schelen met ING in België.
https://www.ing.nl/particulier/sparen/spaardeposito
"15 oktober" dat is dus vorige maand? En al is het een nieuwe verhoging, andere grootbanken hebben en al 1,70% (of was het 1,75%?) en p hogere staffels (tot 25k het hoogste percentage i.p.v. maar 10k bij ING).

De winsten bij ING zullen dus wel het hoogst zijn van de NL grootbanken met deze percentages :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:50:
[...]

"15 oktober" dat is dus vorige maand? En al is het een nieuwe verhoging, andere grootbanken hebben en al 1,70% (of was het 1,75%?) en p hogere staffels (tot 25k het hoogste percentage i.p.v. maar 10k bij ING).

De winsten bij ING zullen dus wel het hoogst zijn van de NL grootbanken met deze percentages :X
Oeps... Ik zit er een maand naast in m'n bovenkamer...
Een ander product wat ik via een ander draadje zat te volgen wordt vanaf 15-11 uitgebreid. Zal daar wel door gekomen zijn denk ik.

Maar die rentes zijn om te huilen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014

QAI

Vanochtend een nieuwe spaarrekening geopend bij Inbank (Raisin), in mijn portaal is de rekening nog in behandeling maar zowel de spaarrekening als de desposito's van Inbank zijn uit de vergelijkingsoverzichten verdwenen. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 19:49
Via 'Partnerbanken' zijn ze nog wel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Misschien maar iets tijdelijks, ook Klarna is uit de lijst verdwenen maar beide banken staan inderdaad nog wel bij Over Raisin > Partnerbanken waar je de rekeningen nog wel lijkt te kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:55
QAI schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:24:
Vanochtend een nieuwe spaarrekening geopend bij Inbank (Raisin), in mijn portaal is de rekening nog in behandeling maar zowel de spaarrekening als de desposito's van Inbank zijn uit de vergelijkingsoverzichten verdwenen. Iemand enig idee?
Heb een 6 maanden deposito lopen, waar ik een verlengingsaanbod van krijg te zien. Maar verder zie ik ze ook niet meer in de lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:45
bestbeforeee schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:50:
[...]

Heb een 6 maanden deposito lopen, waar ik een verlengingsaanbod van krijg te zien. Maar verder zie ik ze ook niet meer in de lijst staan.
Ik krijg dat ook bij Klarna te zien. Beetje vroeg. Loopt pas eind april af. En bij de tekst staat een verkeerd huidig rentepercentage. Bij jou ook?

Zal vast wel goed gaan, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:55
Roadster112 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:57:
[...]

Ik krijg dat ook bij Klarna te zien. Beetje vroeg. Loopt pas eind april af. En bij de tekst staat een verkeerd huidig rentepercentage. Bij jou ook?

Zal vast wel goed gaan, maar toch.
Het rentepercentage klopt inderdaad ook niet, te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Klarna was een van de banken die de rente op (nieuwe) depositos deze week ging verlagen. Misschien zie je dat nieuwe percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:45
Novax schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:10:
Klarna was een van de banken die de rente op (nieuwe) depositos deze week ging verlagen. Misschien zie je dat nieuwe percentage?
De nieuwe tarieven staan er ook bij. De nieuwe 6 maanden komt overeen met wat bij mijn huidige staat alleen heb ik het afgesloten voor 3,94 ipv 3,62. Maar denk dat het een foutje is. Ga ervan uit dat het goed komt 😀.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Overigens interessant en wellicht iets om rekening mee te houden: Moody’s (één van ‘s werelds grootste credit ratings bureaus) gaat deze week mogelijk een lagere rating aan Italië geven… naar junk status.

Dat zou wellicht nog voor wat onrust kunnen zorgen - en wellicht ook hogere rentes bij de Italiaanse banken.
Pagina: 1 ... 170 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling