Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.016 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Bulldock schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:55:
[...]
Zou de A1 verklaring of vergelijkbaar van de SVB misschien een optie zijn?
Het proberen waard, vooral als die in het Engels is.
Of gewoon een uittreksel brp in het Engels?
Waarom zou je geld gaan betalen als je gratis een woonplaatsverklaring in het Engels of Duits kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
W1ck1e schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:54:
[...]
Kort gezegd, jij weet ook niet wat er over 6 maanden gebeurt.
Goede conclusie. Je weet het niet. Inflatie lijkt af te nemen. Al wordt in NL met het inflatiecijfer gesjoemeld. Aan de andere kant is de olieprijs stijgende. Dat gaat op een gegeven moment doorberekend worden in o.a..voedselprijzen. Persoonlijk denk ik dat er te vroeg wordt gejuicht. Ik verwacht dat in de winterperiode de inflatie weer stijgt en dat de rente van de ECB de vorm aanneemt zoals die van de FED in Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
De rentes in Nederland zijn al aan de stijgende kant. Ik zag gisteren op mijn ABN AMRO Direct Sparen al 1.50%! Dit was nog 1.25%. In kort tijd flinke stijging dit jaar. Ik ben benieuwd of dit zich voortzet. Mogelijk zorgt dit ook bij de inflatie nog verder kan dalen door de rentes te verhogen

[ Voor 29% gewijzigd door Van der Berg op 05-11-2023 14:43 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Van der Berg schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:38:
De rentes in Nederland zijn al aan de stijgende kant. Ik zag gisteren op mijn ABN AMRO Direct Sparen al 1.50%! Dit was nog 1.25%. In kort tijd flinke stijging dit jaar. Ik ben benieuwd of dit zich voortzet
Dat is inderdaad een flinke steigingstijging!

spoiler:
Maar Rabo bied al maanden 1,70% tot 20k, 1,60% tot 50k, en 1,50% tot 100k. Bij LeasePlan Bank krijg je 2,20% (tot 100k?), bij Bunq 2,49% (tot 100k?), bij Credit Europe Bank de eerste 6 maanden 3,55% (tot 1M)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiphost
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-09 21:27
RobertMe schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:45:
[...]

Dat is inderdaad een flinke steiging!

spoiler:
Maar Rabo bied al maanden 1,70% tot 20k, 1,60% tot 50k, en 1,50% tot 100k. Bij LeasePlan Bank krijg je 2,20% (tot 100k?), bij Bunq 2,49% (tot 100k?), bij Credit Europe Bank de eerste 6 maanden 3,55% (tot 1M)
Steiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
[...]

spoiler:
Rabo doet het nu ook weer niet zo goed. Het is nog geen 2 maanden geleden, namelijk 11 september. Dat is een aantal weken, geen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:01
https://www.nu.nl/economi...25-genoeg-is-gedaald.html

Eigenlijk zegt dit ook weer weinig, maar je zou enigzins kunnen concluderen, dat de rente wellicht niet meer gaat stijgen. En gezien de financiele markten meestal "voor-anticiperen" zou het voor de hand kunnen liggen dat er de komende maanden wat lichte rente dalingen optreden bij de verschillende banken....Wel blijft altijd de vraag wat de energieprijzen gaan doen en de invloed hierop betreffende de inflatie en dus de rente...Verder zijn er natuurlijk ook zoveel andere externe factoren in de wereld momenteel onzeker....

[ Voor 9% gewijzigd door Hendriks1 op 05-11-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 19:28
Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:46:
The workaround zou dan zijn om telkens het maximum over te maken waarvoor je niet hoeft te bellen.
Dat maximum hebben ze kennelijk terug gebracht naar zo'n €15.000 (was eerst iets van rond de €25.000 zoals men vertelde).
Maar bij Openbank doen ze niet snel moeilijk naar mijn ervaring. Ze kennen echt je stem niet. En het enige wat je nodig hebt is je documentnummer, pincode en de elektroniche handtekening. Daarmee krijg je alles geregeld.
Heb geloof ik nog nooit gehad dat ze naar persoonlijke info vroegen. Maar directe nabestaanden zouden dat natuurlijk ook gewoon moeten weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
Volgens mij snappen we hier allemaal gewoon wat men bedoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:32
[...]

spoiler:
Don't feed the troll...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Mogelijk is dit hier al eerder ter sprake geweest, ik kan t zo niet vinden MAAR Banco Progetto via Raisin biedt momenteel 3.35% met een opzegtermijn van 4 dagen. Je kunt dat zien als een zeer korte termijn deposito met iets meer rente dan daggeld.

Er zitten wat regels aan: Minimaal 10.000, bedrag mag niet verhoogd of verlaagd worden. Dus bij opname alles inclusief rente opnemen en bijstorten alleen door een nieuw contract af te sluiten. Maar goed, 3.35% is weer beter dan de 3.06% op gewoon spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@DjoeC die komt maar weinig ter sprake, enerzijds door de vreemde voorwaarden, anderzijds omdat je bij o.a. Consors, Advanzia, Credit Europe allemaal hogere rente kan krijgen. Zijn weliswaar allemaal actietarieven die max. 6 maanden gelden waarbij je niet weet wat de rente daarna zal zijn, maar bij Banca Progretto kunnen ze ook de rente verlagen, al eerder zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:11:
@DjoeC die komt maar weinig ter sprake, enerzijds door de vreemde voorwaarden, anderzijds omdat je bij o.a. Consors, Advanzia, Credit Europe allemaal hogere rente kan krijgen. Zijn weliswaar allemaal actietarieven die max. 6 maanden gelden waarbij je niet weet wat de rente daarna zal zijn, maar bij Banca Progretto kunnen ze ook de rente verlagen, al eerder zelfs.
Verlagen 7 dagen na melding. Ja, klopt. Voor mij is het verschil met de door jou genoemde banken dat ik niet weer een platform erbij wil hebben... Het is "handig" dat als er iets met mij gebeurt anderen het geld kunnen terugvinden ;-) Dus: niet altijd het allerhoogste rendement maar ook overzicht speelt een rol. Misschien wel dezelfde reden dat 90% van Nederland gewoon bij zijn eigen bank blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:26:
...Misschien wel dezelfde reden dat 90% van Nederland gewoon bij zijn eigen bank blijft.
Neen, die reden is dat ze de andere mogelijkheden niet kennen of vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-09 15:48
Voordat ik een fout maak. dit is toch de juiste liink om een rekening bij Advanzia te openen?

Link: https://www.advanziakonto.com/Application_Step1

Ik vind het maar ouderwets uitzien en lijkt wel op een website uit 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
;) Ik had nog wat voedsel over :+
Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:11:
Alles os natuurlijk een afweging.
Consors: alleen Duits, veel vragen/onduidelijkheid hier over woonplaatsverklaring.
Advanzia: wederom Duits, antieke omgeving. Als er idd een nieuw platform komt wellicht interessant als dat internationaal is (minimaal Engels)
Credit Europe Bank: heb ik al een deposito lopen :X Wat uiteraard meetelt in DGS etc

Bank die je niet hebt benoemd: OpenBank, 3,65%. Wederom heb ik daar de actierente weten te "vernieuwen" dus alweer ~6 maanden.

Banca Progetto kan interessant zijn, maar is wel voor specifiekere scenario's. Zeg maar de categorie: grote hoeveelheid spaargeld die je semi direct wilt kunnen opnemen (dus deposito niet mogelijk), (te)veel om alleen bij genoemde banken te zetten ("for comfort", ik verdeel liever over meerdere met wat lagete gemiddelde rente dan minder banken tot 100k gevuld), en dus ook voldoende daadwerkelijk vrij opneembaar ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
Jeanke117 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:42:
Voordat ik een fout maak. dit is toch de juiste liink om een rekening bij Advanzia te openen?

Het is een website van dik 10 jaar geleden, dat klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83

Dat heeft me ook achter de oren doen krabben inderdaad. Zelfs persoonlijke gegevens vind je niet terug op je nieuwe account...

Site en klantomgeving is wel echt aan vernieuwing toe.

Vind dat ze als compensatie die actierente maar gewoon moeten optrekken tot minimaal 6 maanden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rockel83 op 05-11-2023 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
Rockel83 schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:15:
[...]

Dat heeft me ook achter de oren doen krabben inderdaad. Zelfs persoonlijke gegevens vind je niet terug op je nieuwe account...

Site en klantomgeving is wel echt aan vernieuwing toe.

Vind dat ze als compensatie die actierente maar gewoon moeten optrekken tot minimaal 6 maanden :P
Site is veilig, je hebt een vaste tegenrekening, aan het einde van iedere maand krijg je per mail een afschrift met transacties en uitgekeerde rente. Werkt prima m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:53:
[...]

Site is veilig, je hebt een vaste tegenrekening, aan het einde van iedere maand krijg je per mail een afschrift met transacties en uitgekeerde rente. Werkt prima m.i.
Weet iemand hier hoelang goedkeuring van de identificatie bij Advanzia kan duren toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
winiustyco schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:44:
[...]

Weet iemand hier hoelang goedkeuring van de identificatie bij Advanzia kan duren toevallig?
Dat verschilt nogal al. Dat duurde bij mij twee weken. Dan krijg je een mailtje dat je account is geopend. Dan moet je eerst registreren en dan duurt het nog twee werkdagen voordat je kan inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:53:
[...]

Lijkt inderdaad prima te werken tot dusver, maar je komt er pas achter naarmate je het (een tijdje) gebruikt.
Het is vrij uniek dat je op je bankrekening geen persoonlijke info, je eigen IBAN en zelfs geen tegenrekening ziet op het moment dat er nog geen storting plaatsgevonden heeft of wanneer je nog geen afschrift ontvangen hebt.
Kan me best voorstellen dat dit, i.c.m. een sterk verouderd uitziende omgeving, niet meteen uitnodigt om meteen een flink bedrag over te maken. Zeker niet wanneer je er nieuw mee bent.

Had zelf al vrij snel die €5000 gestort. Maar dat was meer omdat men hier overwegend positief is. Anders had ik de kat wel eerst even uit de boom gekeken. Sterker nog, dan was ik er wellicht nog geeneens aan begonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Vandaag is mijn CEB rekening geactiveerd en actief. Dank voor de tips allemaal!

Stap 2 is het toevoegen van mijn partner als mede rekeninghouder. Weet iemand hoe dat moet? Of kan dat alleen via het formulier waarin je iemand een volmacht geeft? Dat lijkt me toch niet helemaal hetzelfde als een en/of constructie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
CurlyMo schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:39:
... Stap 2 is het toevoegen van mijn partner als mede rekeninghouder. Weet iemand hoe dat moet? Of kan dat alleen via het formulier waarin je iemand een volmacht geeft? Dat lijkt me toch niet helemaal hetzelfde als een en/of constructie.
Als je niks kan vinden in dit draadje: Bel even met de bank: 020 31 21 230 tijdens kantooruren.
En plaats even een berichtje "hoe en wat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:11

Stap 2 is het toevoegen van mijn partner als mede rekeninghouder. Weet iemand hoe dat moet? Of kan dat alleen via het formulier waarin je iemand een volmacht geeft? Dat lijkt me toch niet helemaal hetzelfde als een en/of constructie.
Ik kon ook geen formulier "toevoegen mederekeninghouder" vinden. Wel inderdaad het volmacht formulier, waar ook een mede rekeninghouder kan tekenen (voor de volmacht) Gezien er geen drie mensen eo kunnen zijn leek het me logisch dat volmacht toch iets anders is als een eo. Ergo niet het goede formulier.

Daarnaast lijkt dit wel het formulier te zijn wat het dichtste in de buurt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:17

volgens mij nu niet mogelijk, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77011538

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Dan moeten we maar even een maandje wachten. Of simpelweg de helft van het geld in een deposito bij mij en de andere helft bij mijn partner.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:29:
[...]
Ik twijfel nog voor 3,55% voor 3 maanden vrij opneembaar of 4% voor 3 óf 6 maanden deposito bij BFF. Geen idee wat de rente nu gaat doen, blijft lastig. Kan het wel voor een langere periode vastzetten, maar liever niet langer dan een jaar.
Je bedoelt: 6 maanden vrij opneembaar. De actie bij CEB geldt voor 6 maanden. En ja, deze bank is voor de wet 100% Nederlands en heeft al jaren een officiële bankvergunning, die overigens ook niet gedeeld wordt. Groot voordeel. Zie ook hier: https://www.spaarrekening...dse-bankvergunningen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 23:18
Fredericm schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 00:06:
Deze stond in de Volkskrant. Deze tracker volgt exact de ECB rate. Nu 4% + 0,09%. Jammer dat we nog 3 jaar het box 3 overbruggingswetgeving hebben
Wel een mooi alternatief voor een spaarrekening van 2 januari tm 29 september ivm peiljaar

Xtrackers EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
ISIN:
LU0290358497

Te kopen bij degiro
Nog even onder de aandacht. Ik weet dat het geen spaarrekening is en geen DGS. Anderzijds wel 4,1% en dagelijks is het geld beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-08 13:33
Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:10:
@mpsyn die quote die je van me aanhaalt is specifiek over CEB en wat er gebeurt na de actie rente die 6 maanden geldig is. Dat is onbekend.

Om op je post te reageren: ik denk ook dat dit een goed moment is om je geld langer vast te zetten want ik zie de rente op de langere deposito's niet meer significant stijgen boven de 4%.
Excuseer dat ik je (onbedoeld) verkeerd gequoot heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fredericm schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:48:
[...]
Nog even onder de aandacht. Ik weet dat het geen spaarrekening is en geen DGS. Anderzijds wel 4,1% en dagelijks is het geld beschikbaar
Kun je beter in het beleggen topic plaatsen. Dit fonds heeft echt een flink hoger risico dan een bankrekening met DGS doordat er maar 1 counter party is en doordat er ook bedrijfsobligaties in het mandje zitten. Mooi voorbeeld van het risico kun je zien tijdens corona. Flink koersverlies. De geldmarktfondsen die Revolut en Wise gebruiken hebben een lager risico dan dit Xtrackers fonds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXreu3hifJ28jRoAUCqllXYpIys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivvHfogfu4vWmjnFZs3lWrb8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 06-11-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 23:18
Pistachenootje schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:57:
[...]

Kun je beter in het beleggen topic plaatsen. Dit fonds heeft echt een flink hoger risico dan een bankrekening met DGS doordat er maar 1 counter party is en doordat er ook bedrijfsobligaties in het mandje zitten. Mooi voorbeeld van het risico kun je zien tijdens corona. Flink koersverlies. De geldmarktfondsen die Revolut en Wise gebruiken hebben een lager risico dan dit Xtrackers fonds.
[Afbeelding]
“Flink” koersverlies is een half procent

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
r_buren schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Vraagje: ik zit nu bij raisin te kijken en zie producten van 6 maanden, 1 jaar, 3 jaar.
Uit nieuwsgierigheid: waarom zou je iets 6 maanden willen? Dat levert dan toch haast niks op?
Stel dat ik 10K bij Banca Progretto voor 6 maanden wil tegen 4%, wat levert dat dan op? Ik ben niet zo goed in narekenen dus daarom ben ik ff nieuwsgierig naar een voorbeeldberekening zodat ik het ga snappen. We zijn allemaal op GoT om te leren toch ? :)
Nou, 6 maanden kan opzich interessant zijn als je het bijvoorbeeld niet persé een jaar vast wilt hebben staan (om wat voor reden dan ook). Daarnaast, een jaar is een vrij lange periode waarin er (voor de spaarders onder ons 😛) positieve veranderingen kunnen ontstaan (hogere rente ECB). In dat geval zou je wellicht rente kunnen mislopen. Ook zie je op dit moment dat er bijvoorbeeld op het platform Raisin banken zijn die 3,95% bieden voor 6 maanden. Dat is serieus hoog in vergelijking tot het aanbod van een aantal maanden geleden. Maw: is het op dit moment interessant om het direct een jaar vast te zetten? Ik denk zelf van niet, tenzij je dat misschien met een wat kleiner bedrag doet. Maar ik zou zeker niet je hele vermogen daarin steken, eerlijk gezegd. Pas als de ECB-rente gaat dalen, dan zou het een stuk logischer zijn om voor langere tijd een mooi bedrag vast te zetten. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
Fredericm schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:16:
[...]

Die scherpere daling in 2020 zou niet moeten, voor de rest lijkt het me het resultaat van een negatieve marktrente.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fredericm schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:16:
[...]
Als dat op je spaarrekening gebeurt sta je toch gek te kijken. Wordt interessant om te zien wat er gebeurt als er ooit problemen komen bij Deutsche bank. Ik vermoed dat het dan een stuk volatieler wordt.

In ieder geval heeft dit fonds te weinig te maken met sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ter vergelijking, het BlackRock geldmarktfonds waarin Wise belegt is de donker rode lijn in onderstaande grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tse-VgtANoQXMahonZAPTbVW7ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J3bYTQbrKlzg7XWthAePaWrl.png?f=user_large
Gewoon een mooie rechte lijn, ook tijdens tumult in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-09 10:10
ABCstabiel schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:22:
[...]

Om 16:00 hetzelfde gedaan, van de TR naar mijn betaalrekening. Vervolgens zal ik het weer retour boeken. Tot nu toe (behoudens vertraging van max 1-2dg) geen problemen.

Opvallend trouwens: TR neemt mijn stortingen op de rekening mee in de rendement berekening van de portefeuille (die behalve het gratis aandeel van 25€ leeg is). Toch een rendement van 260% in een maand :).
Om hier nog op terug te komen (voor diegene die het interesseert):
2 nov een bedrag van TR naar bij betaalrekening (ABN-AMRO) overgemaakt. Vanochtend aangekomen. Om 10:00 weer terug overgemaakt van mijn betaalrekening naar TR en 20 minuten later aangekomen. Overmaken van TR naar betaalrekening duurde dus 4 dagen, waarvan 2 weekend dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
ABCstabiel schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:08:
...
Om 10:00 weer terug overgemaakt van mijn betaalrekening naar TR en 20 minuten later aangekomen. ...
Dit vind ik wel heel erg snel. Was het een groot bedrag ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABCstabiel
W1ck1e schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:55:
[...]
Dit vind ik wel heel erg snel. Was het een groot bedrag ?
Nee, 100€ om te testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
spaarder schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:49:
[...]

Je bedoelt: 6 maanden vrij opneembaar. De actie bij CEB geldt voor 6 maanden. En ja, deze bank is voor de wet 100% Nederlands en heeft al jaren een officiële bankvergunning, die overigens ook niet gedeeld wordt. Groot voordeel. Zie ook hier: https://www.spaarrekening...dse-bankvergunningen.aspx
We willen voor deze bank te gaan en ons spaargeld daar te gaan plaatsen. Liever nu 3,55% bij CEB met enige vorm van zekerheid dan 3,65% bij Openbank met gedoe over erfbelasting. Laatstgenoemde houd ik er zeker naast voor Travel+ en de eCommerce card. Enige (grote) minpunt is de jaarlijkse uitbetaling van rente.

[ Voor 5% gewijzigd door THE_BASE op 06-11-2023 13:51 ]

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
LuckyStriker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:25:
Wat ik bij ING ook belachelijk vind, is dat je 4 uren moet wachten voordat je daglimiet is gewijzigd. En tegenwoordig word je in Mijn ING overspoeld met reclame. Zo proberen ze je op allerlei manieren een ''goedkoper'' betaalpakket aan te smeren.
Waarom een lagere limiet in Mijn ING?
Oplichters passen hun aanpak steeds weer aan om je geld afhandig te maken
Door de daglimiet van Mijn ING voor overschrijven en betalen aan te passen, maken we het oplichters moeilijker. Vanaf 17 oktober is de standaard limiet in Mijn ING €2.000,-. Je past hem makkelijk zelf aan.
Ik log net na een lange tijd in op de site en zag dit staan. In de ING app heb ik een hogere limiet staan, dus hoogstwaarschijnlijk zijn de limieten voor de site en app gescheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Er komen vrij veel berichten voorbij die meer richting slow-chat gaan dan het posten van inhoudelijke bijdragen. Graag hierop letten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:46:
Enige (grote) minpunt is de jaarlijkse uitbetaling van rente.
"Groot" minpunt? Veel mensen lijken te denken dat het enorm veel uitmaakt of een fonds bijv. maandelijks of per kwartaal rente uitkeert of niet, maar bij een nominale rente van 4% is het effectieve rentepercentage 4,07% bij maandelijkse uitkering. Per 10K scheelt dat 7 euro per jaar.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:34:
[...]

"Groot" minpunt? Veel mensen lijken te denken dat het enorm veel uitmaakt of een fonds bijv. maandelijks of per kwartaal rente uitkeert of niet, maar bij een nominale rente van 4% is het effectieve rentepercentage 4,07% bij maandelijkse uitkering. Per 10K scheelt dat 7 euro per jaar.
Geen groot financieel minpunt, wel een psychologisch minpunt. Dank voor je uitleg.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wellicht al eerder gevraagd, maar ik kon het niet vinden. Tot welk tijdstip op een dag wordt de rente uitbetaald? M.a.w. als je geld van de ene naar de (buitenlandse) andere rekening wilt overboeken wat is dan het beste tijdstip om niet onnodig een dag extra zonder rente te zitten?

Zelf wacht ik altijd tot na 0.00 uur, maar weet eigenlijk niet of dat wijs is.

BV ik wil nu wat geld van Advanzia terug naar mijn NL rekening boeken en daarna naar Raisin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
wibblemoo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:06:
Raisin vraagje: ik heb een aanvraag lopen voor een deposito bij Younited voor 4.2%. Bij de aanvraag is aangegeven dat de rente verlaagd wordt indien de aanvraag niet voor 3 November (vandaag) is goedgekeurd. In de Raisin app zie ik nog steeds status 'inbehandeling' met rentetarief '4.2% (aanvraag)'. Gelden staan al sinds gisteren op de rekening dus het is een kwestie van verwerken. Maak ik nog kans op het hogere tarief? En if not, wordt je nogmaals gevraagd of je akkoord bent met het lagere tarief of rol je automatisch in de nieuwe deposito voor het lagere tarief.
Update: netjes geopend per 3 November tegen 4.20%. Keurig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
THE_BASE schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:46:
[...]

We willen voor deze bank te gaan en ons spaargeld daar te gaan plaatsen. Liever nu 3,55% bij CEB met enige vorm van zekerheid dan 3,65% bij Openbank met gedoe over erfbelasting. Laatstgenoemde houd ik er zeker naast voor Travel+ en de eCommerce card. Enige (grote) minpunt is de jaarlijkse uitbetaling van rente.
IK heb het niet allemaal terug gelezen. En je moet natuurlijk zeker doen wat je prettig vind en goed voelt. Zeker met je zuurverdiende spaargeld.

Maar je beseft wel dat beiden rentes actierentes zijn van slechts 6 maanden?

Openbank valt na 6 maanden terug naar 2,65% en CEB naar 1,77% (ergens in die richting dacht ik?).

Er bestaan veel onvoorziene zaken, plotseling overlijden is er één van. Maar als dit binnen de komende 6 maanden zou zijn, dan zou mijn spaargeld wel het minste zijn waar ik mij zorgen over zou maken :P (al bestaat natuurlijk gewoon de mogelijkheid).

Ik weet niet hoe lang je je geld al op OB hebt staan tegen die actierente? Zou b.v. ook een optie kunnen zijn om die termijn van 6 maanden gewoon af te laten lopen (deel gewoon de inlog informatie en digitale handtekening met je partner b.v.) en het na afloop van die 6 maanden naar CEB. Tegen het einde van die actierente bij CEB van 6 maanden kun je weer verder kijken. Misschien zijn er tegen die tijd wel mooiere opties (buiten OB). En misschien gaat tegen die tijd de rente wel weer omlaag en is het misschien wel interessanter om voor een langlopende deposito (met jaarlijkse uitbetaling) te kijken.

Maar nogmaals, gewoon doen wat voor jou prettig en veilig voelt d:)b

P.S. het is hier onlangs al meer ter sprake gekomen. Maar wanneer na 6 maanden die actierente bij CEB weer terugvalt naar 1.77% (?), dan kun je gewoon je geld weer weghalen en je rekening opzeggen. Je hebt dan de obgebouwde rente tot dat moment al na 6 maanden (of eerder).

[ Voor 7% gewijzigd door Rockel83 op 06-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
xileS schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:17:
... als je geld van de ene naar de (buitenlandse) andere rekening wilt overboeken wat is dan het beste tijdstip om niet onnodig een dag extra zonder rente te zitten?

Zelf wacht ik altijd tot na 0.00 uur, maar weet eigenlijk niet of dat wijs is.
Volgens mij rekenen de banken met het saldo dat om middernacht op de rekening staat.
Ik doe in ieder geval steeds het volgende:
zo vroeg mogelijk in de ochtend maar wel tijdens kantooruren op werkdagen doe ik de opname richting de tegenrekening. (dus het opgenomen bedrag heeft de voorgaande dag nog rente opgeleverd)
zodra ik zie dat het bedrag is binnengekomen op de tegenrekening stort ik het de andere spaarrekening, tenzij het zo laat is dat ik niet verwacht dat op dezelfde dag nog daar binnenkomt. In dat geval zet ik het ik het op de spaarrekening van de bank van de tegenrekening, dan levert het tenminste nog iets op.
op de spaarrekening telt het bedrag wel mee voor de rente aldaar.
vaak past alles binnen 1 dag, en loop ik geen rente mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Rockel83 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:33:
Openbank valt na 6 maanden terug naar 2,65% en CEB naar 1,77% (ergens in die richting dacht ik?).
Helemaal correct. Alleen kun je bij OpenBank "onder voorwaarden" 2,75% krijgen (€600 per maand minimaal in de maand laten storten aan bv salaris of uitkering, maar... Zelf maandelijks op dezelfde dag €600 over maken vanaf andere bank schijnt ook te werken, of als alternatief 3 automatische incassos die minimaal elke twee (meen ik) maanden incasseren).
Er bestaan veel onvoorziene zaken, plotseling overlijden is er één van. Maar als dit binnen de komende 6 maanden zou zijn, dan zou mijn spaargeld wel het minste zijn waar ik mij zorgen over zou maken :P (al bestaat natuurlijk gewoon de mogelijkheid).
Als je (binnen 6 maanden) plotsklaps omvalt denk ik dat je sowieso niet de mogelijkheid hebt gehad om je zorgen te maken over spaargeld of wat dan ook.
Ik weet niet hoe lang je je geld al op OB hebt staan tegen die actierente? Zou b.v. ook een optie kunnen zijn om die termijn van 6 maanden gewoon af te laten lopen (deel gewoon de inlog informatie en digitale handtekening met je partner b.v.) en het na afloop van die 6 maanden naar CEB. Tegen het einde van die actierente bij CEB van 6 maanden kun je weer verder kijken. Misschien zijn er tegen die tijd wel mooiere opties (buiten OB). En misschien gaat tegen die tijd de rente wel weer omlaag en is het misschien wel interessanter om voor een langlopende deposito (met jaarlijkse uitbetaling) te kijken.
CEB staat niet bekend om dit soort acties, hoewel ze begin dit jaar er ook een gehad hebben (maart t/m september? Vervolgens paar weken later een nieuwe actie). Met eerst laten aflopen bij OB heb je dus ook weer geen garantie dat je dan nog bij CEB een hoge actierente kunt krijgen. Wat niet betekent dat je door nu te switchen gegarandeerd een hogere rente krijgt na 6 maanden. Ook dan kan het zijn dat er uberhaupt nergens interessante acties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
RobertMe schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:47:

[...]

CEB staat niet bekend om dit soort acties, hoewel ze begin dit jaar er ook een gehad hebben (maart t/m september? Vervolgens paar weken later een nieuwe actie). Met eerst laten aflopen bij OB heb je dus ook weer geen garantie dat je dan nog bij CEB een hoge actierente kunt krijgen. Wat niet betekent dat je door nu te switchen gegarandeerd een hogere rente krijgt na 6 maanden. Ook dan kan het zijn dat er uberhaupt nergens interessante acties zijn.
Blijft koffiedik kijken inderdaad...
Maar vervolgens mij moeten dingen plotseling wel heel vreemd lopen als het dit jaar allemaal nog in elkaar gaat zakken (al is niets uitgesloten).
Misschien loopt de actierente bij OB wel al 2 of 3 maanden. Wanneer je het op b.v. op 31 dec. overzet heb je toch nog even bijna 2 maanden extra profijt gehad van relatief hoge rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:14
Ik neig naar lang wikken en wegen ook om een rekening te openen bij CEB voor de aantrekkelijke rente (6 maanden vast, vrij opneembaar) en NL DGS. Ik zit zelf bij de Rabobank, maar ik ben nogal huiverig om grote bedragen over te maken. Is dat iets waar ik mij zorgen over moet maken gezien de de strenge controles die de banken tegenwoordig hanteren?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Nee hoor, het is nog helemaal niet bekend welke rente CEB over 6 maanden gaat hanteren. Die 1.77% is de standaard rente die klanten nu krijgen. Het zou ongebruikelijk zijn als CEB de standaard rente 6 maanden ongewijzigd laat, maar onmogelijk is het niet.

Ik vermoed dat het zelfde geldt voor Openbank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
TheRicolaa10 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:26:
... Ik zit zelf bij de Rabobank, maar ik ben nogal huiverig om grote bedragen over te maken. Is dat iets waar ik mij zorgen over moet maken gezien de de strenge controles die de banken tegenwoordig hanteren?
Neen hoor, als het gewoon geld is dat je op legale wijze hebt verkregen is er niks aan de hand. Gewoon na openen van de spaarrekening met de rabo als tegenrekening een eerste klein bedrag overmaken als test en om een goed gevoel te krijgen. En ook weer wat opnemen. Daarna gewoon overmaken wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
W1ck1e schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:47:
[...]
Je kunt toch wel iets op je kalender of in je agenda zetten. Of een geeltje op je monitor. Of een overschrijving inplannen met in de omschrijving een herinnering. Of je opent een deposito van 6 maanden voor 250 euro bij NIBC. Puur voor de reminder.
Je moet wel een beetje moeite doen voor de hogere rente.
zeker om vergeten op die kalender te kijken je notifivatie van je telefoon perongeluk wegdrukt in plaats van snoozed. etc etc
een zekerheid is dat ik het ga vergeten en kleine zekerheid dat ik er mogelijk nog tijd voro heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:03
xileS schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:17:
...om niet onnodig een dag extra zonder rente te zitten?
Per €10K tegen de huidige Advanzia rente van 3,82% gaat die hele rentedag "verlies" om €1,10.
Lijkt me nu niet een bedrag om je heel erg zorgen over te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 06-11-2023 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik neig naar lang wikken en wegen ook om een rekening te openen bij CEB voor de aantrekkelijke rente (6 maanden vast, vrij opneembaar) en NL DGS. Ik zit zelf bij de Rabobank, maar ik ben nogal huiverig om grote bedragen over te maken. Is dat iets waar ik mij zorgen over moet maken gezien de de strenge controles die de banken tegenwoordig hanteren?
Prima bank wat mij betreft. Maar qua Nederlandse banken natuurlijk niet de allerbeste reputatie. Je kan dat opzoeken (Turkse eigenaar heeft een verleden). Het zal mij niet stoppen daar te sparen, ik heb vertrouwen in het NL DGS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Zorgen maken? Nee, bewust van zijn? Ja.

Ik ben bij Rabo eenmalig "geblokkeerd" en was allemaal prima "te doen".
Tip: doe de overboeking (ruim) binnen kantooruren. Als de transactie dan geblokkeerd wordt (/de gehele rekening geblokkeerd wordt) is de "fraudedesk" ook gewoon aan het werk en is de kans aanwezig dat zij het al "oplossen" nog voordat je zelf de blokkade in de gaten hebt. Wordt je geblokkeerd en heb je het zelf in de gaten: bel ze dan via de Rabo app. Dit is een gewoon telefoongesprek (dus gaat van bundel af / ...) maar is meteen gekoppeld aan jouw rekening (ik neem aan dat voordat "de telefoon over gaat" er vanuit de Rabo app meteen een unieke code wordt gecommuniceerd). De medewerker heeft dan meteen jouw gegevens bij de hand etc en als je dan aangeeft dat de rekening geblokkeerd is zien zij dat (uiteraard) ook meteen. In mijn geval is er toen even "ruggespraak" geweest met de fraude afdeling en is daarna de rekening "meteen" vrij gegeven. Kreeg alleen nog wat zeer basis controlevragen in de categorie adres / geboortedatum / ....

Overigens was dit bij mij met een overboeking naar OpenBank, met Spaans IBAN. Dit zal mogelijk ook hebben "meegespeeld" in de blokkade. Maar ook rekening bij Raisin, met Duits IBAN, en dat is ook steeds goed gegaan, net zoals met Nederlandse IBANs.

Edit:
Aanvulling 1: met ruim binnen kantoortijden bedoel ik dus bv 's morgens vroeg (en niet in een weekend!). En dus niet perse midden op de dag.

Aanvulling 2: kans dat ze echt moeilijk gaan doen lijkt mij bijzonder klein. Je bent er waarschijnlijk al jaren lang klant en als ze het zaakje niet vertrouwen hadden ze vast al lang aan de bel getrokken. Ik heb dit gehad bij Knab waar ik een tijdje klant ben geweest. Die belde mij ineens cold turkey op met de vraag of ik tijd had omdat ze vragen over "mijn geld" hadden. En als jarenlange klant kun je vast prima verklaren waar het geld vandaan komt (loon komt vast op betaalrekening binnen dus kan Rabo ook inzien).

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 06-11-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

IK heb het niet allemaal terug gelezen. En je moet natuurlijk zeker doen wat je prettig vind en goed voelt. Zeker met je zuurverdiende spaargeld.

Maar nogmaals, gewoon doen wat voor jou prettig en veilig voelt d:)b

P.S. het is hier onlangs al meer ter sprake gekomen. Maar wanneer na 6 maanden die actierente bij CEB weer terugvalt naar 1.77% (?), dan kun je gewoon je geld weer weghalen en je rekening opzeggen. Je hebt dan de obgebouwde rente tot dat moment al na 6 maanden (of eerder).
Dank en zeker eens. Vorige keer heb ik gewoon Openbank gebeld en hebben ze een nieuwe spaarrekening geopend. Zo had ik twee keer de Welkom spaarrekening met verhoogde rentes. Ongetwijfeld lukt dit in januari weer na afloop van de tweede 6 maanden.

Overstappen naar CEB kan uiteraard ook later, maar wie zegt dat die rente dan hoog is. Mijn gevoel is dat de rentes nu op goede standen staan en wellicht weer gaan zakken. En deposito ben ik niet z'n fan van. Noem me gek, maar heb liever geld direct beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
THE_BASE schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:49:
[...]

Dank en zeker eens. Vorige keer heb ik gewoon Openbank gebeld en hebben ze een nieuwe spaarrekening geopend. Zo had ik twee keer de Welkom spaarrekening met verhoogde rentes. Ongetwijfeld lukt dit in januari weer na afloop van de tweede 6 maanden.
Daar zou ik zeker niet vanuit gaan. Deze ronde naar 3,65% lijkt het velen al niet gelukt te zijn als ze al langer dan 6 maanden klant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:54:
[...]

Daar zou ik zeker niet vanuit gaan. Deze ronde naar 3,65% lijkt het velen al niet gelukt te zijn als ze al langer dan 6 maanden klant zijn.
In dat geval stappen we alsnog over naar CEB (of een ander), dat is geen probleem. Als de bank maar aan bepaalde (lees: mijn) richtlijnen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ardana schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:33:
[modbreak]Er komen vrij veel berichten voorbij die meer richting slow-chat gaan dan het posten van inhoudelijke bijdragen. Graag hierop letten.[/]
@Ardana
Wat is slow-chat :?
als ik vragen mag?

Reageren op moderatie voortaan graag via DM. Je hebt al reactie gekregen, mocht je nog toelichting willen, mijn DM staat open.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 06-11-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JAN-B schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:41:
[...]
@Ardana
Wat is slow-chat :?
als ik vragen mag?
offtopic:
Gewoon gezellig een beetje keuvelen.

Dit topic zal nog een beetje niveau en inhoud moeten hebben. En blijkbaar was dat niet het geval. (Enige wat ik mij dan kan indenken was mijn reactie op van den Berg en daarop de reactie dat ik de trollen niest moest voeren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
*knip* ook hier, FB voor crew kan via dm, nooit in t topic zelf

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 06-11-2023 20:57 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Rockel83 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:09:
[...]

Anadulo kan ook nog interessant zijn, 3.5% voor 1 jaar:
https://www.anadolubank.nl/sparen/rentetarieven////////////

Of Yapi Kredi met 3.6% voor 1 jaar:
https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht

Beiden ook NL DGS.
uhm yapi... turkije... uhm

Geldig per 20 september 2023

Turkse Lira Spaarrekening 23,00% effectief op jaarbasis

23 procent????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Laatst online: 17:38
Wat mij betreft wel. Ik heb de indruk dat de meesten hier er wat luchtiger mee omgaan maar de Wwft maakt mij huiverig om mijn spaargeld bij buitenlandse banken of bij Nederlandse banken die telefonisch niet bereikbaar zijn te stallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Maxwp schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:15:
Turkse Lira Spaarrekening 23,00% effectief op jaarbasis

23 procent????
Daarom staat er ook een waarschuwing bij dat er koersrisico is. Je kunt wellicht wel enigszins inschatten hoeveel Lira het (euro) bedrag nu zal zijn, en dan ook berekenen hoeveel het met die 23% extra is na een jaar. Maar je hebt geen enkel idee hoeveel de Lira nog waard is over een jaar, als die 50% in waarde daalt ten opzichte van de Euro maak je met 23% rente dus nog steeds verlies.

En je moet altijd er aan denken. De kans dat je "de bank verslaat" (in dit geval letterlijk) is vrij klein. Dus ga er maar niet vanuit dat de bank er vanuit gaat dat die 23% rente (te) hoog is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelNH
Frankenstein schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:52:
[...]

Het is een website van dik 10 jaar geleden, dat klopt!
De website is toch het visitekaartje voor een bedrijf. Hoe oud (en gammel) moeten de backend systemen bij dit bedrijf dan wel niet zijn…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
MarcelNH schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:22:
[...]

Wat mij betreft wel. Ik heb de indruk dat de meesten hier er wat luchtiger mee omgaan maar de Wwft maakt mij huiverig om mijn spaargeld bij buitenlandse banken of bij Nederlandse banken die telefonisch niet bereikbaar zijn te stallen.
En hoe vaak heb je al last gehad van de Wwft toen je 100% van het spaargeld bij één Nederlandse bank had staan? En als je vervolgens bij 5 banken 20% van het spaargeld zet, dan is de kans ook een stuk kleiner dat een bank je aanmerkt als verdacht, immers heb je er een veel kleiner saldo staan. En daarnaast: wat gebeurt er als die goed bereikbare bank met 100% van jouw spaarsaldo blokkeert? Juist, dan kun je niet aan 100% van jouw spaargeld (en wellicht zelfs niet de boodschappen pinnen / ...). En als je het geld bij 5 spaarbanken hebt staan heb je bij blokkade van een bank nog steeds toegang tot 80% van het spaargeld.

En hoe goed bereikbaar schaal jij Rabobank in? Want toen op zaterdagmiddag mijn volledige rekening geblokkeerd werd heb ik toch echt tot maandagmorgen 8 uur kunnen wachten voordat ik zelf contact kon opnemen om de blokkade op te laten heffen.

Ergo: spreiden blijft het beste advies. En dan niet alleen met spaargeld, maar ook een betaalrekening (met pas etc) bij een andere bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MarcelNH schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:27:
[...]

De website is toch het visitekaartje voor een bedrijf. Hoe oud (en gammel) moeten de backend systemen bij dit bedrijf dan wel niet zijn…
Maar gelukkig komt een bank als bv ING altijd zo positief in het nieuws. Klanten die na inloggen in het account van anderen zitten. Vaak storingen incl. niet kunnen pinnen, geen ideal betalingen, ....

Terwijl ik hier nog geen serieuze klachten over Advanzia gelezen heb.

En by the way. De kans lijkt mij eerder groot dat de oude (groot)banken nog antieke backend systemen hebben. Alleen zijn daar heel veel fancy lagen overheen gebouwd. No way dat internetbankieren direct gebouwd is bovenop de (backend)database. Dat is gewoon een gescheiden systeem.

Edit:
ING heeft zelfs een vacature open staan voor een COBOL programmeur (wiki: COBOL, programmeertaal uit 1959).

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 06-11-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MarcelNH schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:22:
[...]
:? 020 357 6300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
MarcelNH schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:27:
[...]

of al decennia lang een stabiel bedrijf waar verder weinig mis mee is dat dit geen proitirteit heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:40
3 november wat geld weggezet bij Banca Progetto via Raisin. Moet zeggen dat proces ging super vloeiend ging. 1 jaar deposito van 4.3%. Inleg moet wel minimaal 10k zijn.

Staat nog een klein deel bij TR tegen 4 procent variabele rente. Had toch nog wat testjes gedaan met geld overmaken en storten en ging nu snel (lees binnen 2 werkdagen) van een KNAB tegenrekening. Ook fijn om maandelijkse rente gestort te zien krijgen.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
RobertMe schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:32:
[...]
En hoe goed bereikbaar schaal jij Rabobank in? Want toen op zaterdagmiddag mijn volledige rekening geblokkeerd werd heb ik toch echt tot maandagmorgen 8 uur kunnen wachten voordat ik zelf contact kon opnemen om de blokkade op te laten heffen.
De bereikbaarheid van de Nederlandse banken is ook allerbelabberdst, maar als ik ze dan toch te pakken kan krijgen kan ik ze tenminste in het Nederlands mijn probleem voorleggen. Dat gaat me in het Italiaans, Portugees, Zweeds etc. helaas niet lukken. Sterker nog, ze zullen me met mijn steenkolenengels alleen nog maar verdachter vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
RobertMe schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:35:
[...]
En by the way. De kans lijkt mij eerder groot dat de oude (groot)banken nog antieke backend systemen hebben. Alleen zijn daar heel veel fancy lagen overheen gebouwd. No way dat internetbankieren direct gebouwd is bovenop de (backend)database. Dat is gewoon een gescheiden systeem.

Edit:
ING heeft zelfs een vacature open staan voor een COBOL programmeur (wiki: COBOL, programmeertaal uit 1959).
Bij de Nederlandse grootbanken zullen ze veelal z/OS hebben. Daar heb ik als oude MVS systeemprogrammeur nog wel vertrouwen in. Bij die kleine vage bankjes die zich dat dure en betrouwbaarste besturingssysteem niet kunnen permitteren vermoed ik dat de backend Windows NT of erger is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
MarcelNH schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:52:
[...]

De bereikbaarheid van de Nederlandse banken is ook allerbelabberdst, maar als ik ze dan toch te pakken kan krijgen kan ik ze tenminste in het Nederlands mijn probleem voorleggen. Dat gaat me in het Italiaans, Portugees, Zweeds etc. helaas niet lukken. Sterker nog, ze zullen me met mijn steenkolenengels alleen nog maar verdachter vinden…
Waarom zou je Italiaans, Portugees of Zweeds willen babbelen met Credit Europe Bank, Lloyds, OpenBank, BigBank, .... De eerste is een Nederlandse bank, met hoofdkantoor in Amsterdam. De rest zijn respectievelijk Duits, Spaans en Ests maar richten zich alle drie expliciet op Nederlandse klanten met een Nederlandstalige helpdesk.

En in het geval van CEB, waar de vraag over ging, heb je dus alleen te doen met CEB (Nederlands), en zeer onwaarschijnlijk het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, dus, je raad het al, Nederlands), of "De Nederlandse Bank" (wederom, helemaal goed geraden, bereikbaar in het Nederlands).

En in het geval van Raisin is het alsnog zeer onwaarschijnlijk dat je anders dan in het Nederlands zult moeten communiceren. Raisin heeft een Nederlandstalige helpdesk. De partnerbanken in Italië, Portugal en Zweden heb je geen contact mee en willen ook helemaal geen contact met je hebben. Daarom sluiten ze zich juist aan bij Raisin. Zodat Raisin het Nederlandstalige klant contact uit handen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Supertip schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:00:
[...]

Iets waar ze hier op tweakers (mod)een zware allergie voor hebben.
Feedback op moderatie moet via andere kanalen.

[ Voor 55% gewijzigd door Ardana op 06-11-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vato
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-08 19:57
Een rekening geopend bij CEB. Nu blijkt dat de tegenrekening geen spaarrekening mag zijn :/ . Vond ik niet heel duidelijk aangegeven. Wijzigen kan alleen via een formulier dat op de website staat. Vrij omslachtig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
vato schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:04:
Een rekening geopend bij CEB. Nu blijkt dat de tegenrekening geen spaarrekening mag zijn :/ . Vond ik niet heel duidelijk aangegeven. Wijzigen kan alleen via een formulier dat op de website staat. Vrij omslachtig allemaal.
Ik heb recentelijk nog een rekening met/voor mijn ouders geopend, en toen werd er niet eens een tegenrekening nummer gevraagd? (bij registratie in de app)

Daarnaast lijk het mij ook geen CEB probleem? Die zien gewoon een IBAN and that's it. Die weten niet of die IBAN behoort tot een (gelimiteerde) spaarrekening of een (open) betaalrekening.
En ja, een open spaarrekening kan ook. Zie bv Bunq of OpenBank. Bij beide heeft de spaarrekening een IBAN die van elke willekeurige rekening transacties "accepteert" en ook transacties kan doen naar elke willekeurige IBAN (bij OB kan ik gewoon rechtstreeks boekingen doen tussen mijn Rabo (betaal)rekening en OpenBank spaarrekening, zowel van Rabo naar OB als van OB naar Rabo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vato
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-08 19:57
RobertMe schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:08:
[...]

Ik heb recentelijk nog een rekening met/voor mijn ouders geopend, en toen werd er niet eens een tegenrekening nummer gevraagd? (bij registratie in de app)

Daarnaast lijk het mij ook geen CEB probleem? Die zien gewoon een IBAN and that's it. Die weten niet of die IBAN behoort tot een (gelimiteerde) spaarrekening of een (open) betaalrekening.
En ja, een open spaarrekening kan ook. Zie bv Bunq of OpenBank. Bij beide heeft de spaarrekening een IBAN die van elke willekeurige rekening transacties "accepteert" en ook transacties kan doen naar elke willekeurige IBAN (bij OB kan ik gewoon rechtstreeks boekingen doen tussen mijn Rabo (betaal)rekening en OpenBank spaarrekening, zowel van Rabo naar OB als van OB naar Rabo).
Bedankt voor jouw reactie. In het aanvraagformulier staat dat het geen spaarrekening mag zijn. Overigens lijkt het mij ook om het even of het een spaarrekening is of betaalrekening. Toch ga ik voor de zekerheid het wijzigingsformulier maar invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
Na alle posts over CEB heb ik besloten om ook een spaarrekening te openen bij om in ieder geval van 3,55% te genieten voor 6 maanden en een deel van bij TR hier naar over te maken (gezien ook de eerdere benoemde zorgen en spreiding altijd goed is).

Nu ben ik relatief nieuw in de wereld van sparen. Hoe gaan jullie om met rekeningen die qua rente niet meer interessant zijn? Stel de rente van CEB blijft over 6mnd achter in de rente, halen jullie dan alles eraf en heffen jullie rekening op? Of laat je rekening wel nog bestaan, maar leeg (wetende dat de rente dan pas later zal volgen). En is het dan mogelijk om opnieuw een rekening te openen bij de CEB (of bij een andere bank natuurlijk) als de rente wél weer interessant wordt? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ABCstabiel schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:21:
Na alle posts over CEB heb ik besloten om ook een spaarrekening te openen bij om in ieder geval van 3,55% te genieten voor 6 maanden en een deel van bij TR hier naar over te maken (gezien ook de eerdere benoemde zorgen en spreiding altijd goed is).

Nu ben ik relatief nieuw in de wereld van sparen. Hoe gaan jullie om met rekeningen die qua rente niet meer interessant zijn? Stel de rente van CEB blijft over 6mnd achter in de rente, halen jullie dan alles eraf en heffen jullie rekening op? Of laat je rekening wel nog bestaan, maar leeg (wetende dat de rente dan pas later zal volgen). En is het dan mogelijk om opnieuw een rekening te openen bij de CEB (of bij een andere bank natuurlijk) als de rente wél weer interessant wordt? Wat zijn jullie ervaringen?
Persoonlijk: sluiten heb ik wel eens gedaan (/Knab hebben zij uiteindelijk opgezegd, ik was geen Plus abonnee meer en het gratis pakket stopte ze helemaal mee, op een gegeven moment ook nog eens een zelfstandige spaarrekening bij SNS gehad met iets hogere rente, die zelf opgezegd). Maar heb nu ook een bank met 0 euro saldo. Maakt v.w.b. belastingaangifte ook niet uit, lege rekening hoef je niet in te vullen.
V.w.b. CEB en mogelijk toekomstige actierente. Ik heb er een deposito lopen, spaarrekening staat 0 euro op. Na vragen de actierente gekregen. Geeft uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar toch. En bij andere banken kan het weer anders zijn (Advanzia moet je opzeggen (blijkbaar, zelf geen klant), en kun je ~week later schijnbaar alweer nieuwe openen. Laatst kwam een Duitse langs waar je echt onmogelijk meer klant kunt worden na sluiten :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
ABCstabiel schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:21:

Ik denk dat je een rekening in het geval van CEB beter leeg kunt trekken en opzeggen.
Door op te zeggen krijg je meteen de rente uitgekeerd van dat moment (je hoeft dan niet tot 1 jan te wachten).

En een actierente geldt vaak alleen voor een nieuwe rekening. Dus wanneer je een rekening laat bestaan, heb je de kans dat je geen gebruik kunt maken van een volgende actie.
Als je de rekening meteen opzegt, kun je bij een eventuele nieuwe actie weer gewoon een nieuwe rekening aanmaken (al geloof ik dat sommige rekeningen wel een verwerkingstermijn nodig hebben, om definities een rekening gesloten te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

en is het gelukt
luxenburg is nog vrij dich tbij als er problemen zijn om er heen te rijden
maar die website doet wel wat oud aan ja en vraag me ook af wat er gebeurd als deze stop.
waar kan je nazien dat hij onder het lux garantie stelsel valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

ik zie nu wel bijzondere voorwaarden
--

* The special effective interest rate of 3.87% p.a. (nominal interest rate 3.80% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of three months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on November 30, 2023. Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000. The applicable and valid interest rate is the one that is announced on www.advanziakonto.com at the time of the first payment. Changes to the special interest rate are possible. The standard effective rate, which is currently at 1.61% p.a., will apply for existing customers and for all other customers after the campaign ends. The minimum investment for the Advanzia deposit account is €5,000. Terms and conditions apply.

---

dus die 3,87 is 3,8 en maar voor 3 maanden daarna geld het variable wat nu 1,6 is.
de rente is per jaar? niet voor die 3 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
Beste allemaal, om de bronbelasting bij Orange Bank naar 0% te brengen, hoe lever je de scan in van het document?

Of regelt Raisin dit voor je door het vinkje aan te vinken?

[ Voor 5% gewijzigd door Henkoes op 06-11-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maxwp schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:47:
waar kan je nazien dat hij onder het lux garantie stelsel valt
Zijzelf en wikipedia maken in ieder geval vermelding van het feit dat het gedekt wordt door het "Fonds de garantie des dépôts Luxembourg, aka FGDL (die het schijnbaar druk hebben, want nog geen maand geleden een bank kopje onder gegaan). Nu kan ik geen register of zo vinden zoals dat op de website van DNB stond incl. vermelding van de licentie (volledige banklicentie vs bv licentie als grensoverschrijdende financieel dienstverlener die (ook) in Nederland opereert). Maar gezien Advanzie al heel wat jaren (/decennia? In ieder geval decennium, want heb hier ook al gelezen dat Advanzia bestond ten tijde van de financiële crisis in 2008) bestaat en het mij zeer lastig (/onwettig) lijkt om te claimen onder het Luxemburgse DGS te vallen zonder een officiële banklicentie (in Luxemburg) denk ik dat het wel veilig is om aan te nemen dat dit in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:56
@RobertMe

Onderstaande staat op de site van DNB onder Advanzia. De bank valt dus netjes onder het Luxemburgse DGS.

Statutaire naam: Advanzia Bank S.A.
Statutaire zetel: MUNSBACH, LUXEMBURG
Relatienummer DNB: B0014
Type: Bank - CI
Toelichting: Deze bank staat niet onder toezicht van DNB. Zij is officieel gevestigd in een andere lidstaat van de Europese Unie, of in Noorwegen, IJsland of Liechtenstein, en staat onder toezicht in dat land. Tegoeden op rekeningen bij deze bank zijn niet gedekt door het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maxwp schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:49:
[...]

ik zie nu wel bijzondere voorwaarden
--

* The special effective interest rate of 3.87% p.a. (nominal interest rate 3.80% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of three months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on November 30, 2023. Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000. The applicable and valid interest rate is the one that is announced on www.advanziakonto.com at the time of the first payment. Changes to the special interest rate are possible. The standard effective rate, which is currently at 1.61% p.a., will apply for existing customers and for all other customers after the campaign ends. The minimum investment for the Advanzia deposit account is €5,000. Terms and conditions apply.

---

dus die 3,87 is 3,8 en maar voor 3 maanden daarna geld het variable wat nu 1,6 is.
de rente is per jaar? niet voor die 3 maanden?
3,80% nominale rente, maar door rente op rente (maandelijkse uitkering) valt deze iets hoger uit (3,87% dus). Dit percentage is, zoals altijd, op jaarbasis, maar geldt maar voor 3 maanden. Dus de eerste 3 maanden ontvang je 3,80 / 365 = 0,014% aan rente per dag (dus ~1,5 cent per dag voor elke €100 spaartegoed). De resterende tijd krijg je, met huidige rente, dus nog maar 1,61 / 365 = 0,004% rente per dag (oftewel ongeveer een halve cent per €100 spaargeld).

Edit:
Voorbeeld geldt dan voor de volledige voor een ACT/365 of ACT/ACT in "niet schrikkeljaar" methode. Ergo: rente wordt voor daadwerkelijke aantal dagen in de periode en 365 / daadwerkelijke aantal dagen in het jaar berekend. Of Advanzia uberhaupt een van deze twee hanteert weet ik echter niet, maar staat vast in de voorwaarden (soms zie je ook ACCT/360, dus maar met 360 dagen per jaar, bv).

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 06-11-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
RobertMe schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:02:
[...]

Zijzelf en wikipedia maken in ieder geval vermelding van het feit dat het gedekt wordt door het "Fonds de garantie des dépôts Luxembourg, aka FGDL (die het schijnbaar druk hebben, want nog geen maand geleden een bank kopje onder gegaan). Nu kan ik geen register of zo vinden zoals dat op de website van DNB stond incl. vermelding van de licentie (volledige banklicentie vs bv licentie als grensoverschrijdende financieel dienstverlener die (ook) in Nederland opereert). Maar gezien Advanzie al heel wat jaren (/decennia? In ieder geval decennium, want heb hier ook al gelezen dat Advanzia bestond ten tijde van de financiële crisis in 2008) bestaat en het mij zeer lastig (/onwettig) lijkt om te claimen onder het Luxemburgse DGS te vallen zonder een officiële banklicentie (in Luxemburg) denk ik dat het wel veilig is om aan te nemen dat dit in orde is.
DSB bank vergeten?
maar goed die rente is dus ook niks bij bunq heb je uiteindelijk op jaar basis meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
W1ck1e schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:47:
[...]
Je kunt toch wel iets op je kalender of in je agenda zetten. Of een geeltje op je monitor. Of een overschrijving inplannen met in de omschrijving een herinnering. Of je opent een deposito van 6 maanden voor 250 euro bij NIBC. Puur voor de reminder.
Je moet wel een beetje moeite doen voor de hogere rente.
alzheimer light. en nee niet om er grapjes mee te maken maar o wee wat vergeet ik veel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15

Veritas

concedo nulli

Daar waar de tijdelijke rente van CEB erg interessant is, hebben de deposito's daar ook gewoon erg goede rentes. Voor een bank met Nederlands DGS, en zonder intermediair als Raisin, zelfs de hoogte van NL. Of zie ik iets over het hoofd? Ik hoor echter niet zoveel over depositosparen bij CEB in dit topic. Ik overweeg het wel, nu ik TR heb leeggehaald.

[ Voor 19% gewijzigd door Veritas op 07-11-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Veritas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:30:
Daar waar de tijdelijke rente van CEB erg interessant is, hebben de deposito's daar ook gewoon erg goede rentes. Voor een bank met Nederlands DGS, en zonder intermediair als Raisin, zelfs de hoogte van NL. Of zie ik iets over het hoofd? Ik hoor echter niet zoveel over depositosparen bij CEB in dit topic. Ik overweeg het wel, nu ik TR heb leeggehaald.
Als het Nederlandse DGS voor je belangrijk is. Dan springen CEB, Yapi Kredi en Anadolubank er geloof ik wel uit.
Volgens mij zijn dat op het moment de Nederlandse banken met de hoogste rentes/ deposito's (onder DGS dus). Dus je zou ook nog kunnen spreiden, mocht je dat fijner vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rockel83 op 07-11-2023 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:10

QAI

Henkoes schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:50:
Beste allemaal, om de bronbelasting bij Orange Bank naar 0% te brengen, hoe lever je de scan in van het document?

Je krijgt bij openen van de rekening bij Orange een formulier van Raisin (in het spaans, maar je krijgt een link de nederlandse vertaling). Dit formulier moet je uitprinten en ondertekenen (je gegevens zijn al vooringevuld). Ik heb een foto gemaakt en naar Raisin ge-upload, je kan het uiteraard ook inscannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maxwp schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:39:
[...]

DSB bank vergeten?
maar goed die rente is dus ook niks bij bunq heb je uiteindelijk op jaar basis meer
DSB vergeten? Hoezo? Bij DSB heeft toch iedereen zijn geld teruggekregen via het DGS? En is er relatief recent nog een oproep aan voormalig klanten gedaan om zich te melden omdat er "nog wat te vangen was"?

Ik ken het verhaal van DSB ook niet goed. Pak ik wiki erbij was het in 2009, toen was ik ~19 en niet bezig met sparen. Lees op wiki dan dat ze dingen deden die van de wet niet mochten en waar de AFM pas laat tegen optrad. Maar dat staat dan weer los van claimen onder DGS te vallen en dat niet te doen, waar het over ging.
En semi vergelijkbaar is er bij de Oosterburen een paar jaar terug het WireCard schandaal geweest. Waar Bafta ook had liggen slapen, en bleek dat er geld werd weggesluisd of iets dergelijks? En ook daar heeft het DGS de gedupeerden netjes vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

QAI schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:55:
Je krijgt bij openen van de rekening bij Orange een formulier van Raisin (in het spaans, maar je krijgt een link de nederlandse vertaling). Dit formulier moet je uitprinten en ondertekenen (je gegevens zijn al vooringevuld). Ik heb een foto gemaakt en naar Raisin ge-upload, je kan het uiteraard ook inscannen.
Of met de formulier-invul/onderteken functionaliteit van Adobe Acrobat (ik weet niet of andere pdf-readers dat ook kunnen) invullen en dat uploaden. Waarbij in dit geval het invullen dan enkel nog de handtekening (en datum?) zetten is.

Ik had het op die manier gedaan en dat werd ook geaccepteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08
Henkoes schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:50:

Ik vermoed dat het niet eens nodig is aangezien ze het hoofdkantoor op 1 januari verhuizen naar Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
Veritas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:30:
Hier maandje geleden een 3 jaars deposito afgesloten tegen 3.95%. Mooi percentage vind ik EN onder NL DGS.

Ik deel je mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
RobertMe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:58:
[...]

DSB vergeten? Hoezo? Bij DSB heeft toch iedereen zijn geld teruggekregen via het DGS? En is er relatief recent nog een oproep aan voormalig klanten gedaan om zich te melden omdat er "nog wat te vangen was"?

Ik ken het verhaal van DSB ook niet goed. Pak ik wiki erbij was het in 2009, toen was ik ~19 en niet bezig met sparen. Lees op wiki dan dat ze dingen deden die van de wet niet mochten en waar de AFM pas laat tegen optrad. Maar dat staat dan weer los van claimen onder DGS te vallen en dat niet te doen, waar het over ging.
En semi vergelijkbaar is er bij de Oosterburen een paar jaar terug het WireCard schandaal geweest. Waar Bafta ook had liggen slapen, en bleek dat er geld werd weggesluisd of iets dergelijks? En ook daar heeft het DGS de gedupeerden netjes vergoed.
Ik was ook klant bij DSB, 1 jaars deposito tegen 4.8% even uit mijn hoofd toen. Dat ging toen inderdaad mis maar is keurig opgevangen en afgehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
feddesman schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:25:
[...]

Ik vermoed dat het niet eens nodig is aangezien ze het hoofdkantoor op 1 januari verhuizen naar Frankrijk.
Vermoeden is natuurlijk een beetje tricky :p. Wat vrij zeker is is dat de rente uitbetaling pas na 1-1 zal zijn en Orange dan niet meer via Spanje opereert. Maar het zou best kunnen dat er onderwater alsnog iets geregeld moet / zal worden v.w.b. de rente die is opgebouwd in de periode dat het wel nog via Spanje verliep en Orange daarover alsnog belasting moet afdragen. Zou ik zelf in die situatie zitten zou ik dus alsnog de zelfverklaring invullen.

Overigens is het ook niet het hoofdkantoor dat verhuisd toch? Orange heeft al het hoofdkantoor in Frankrijk met de licentie (en dus DGS) ook in Frankrijk. Alleen hebben ze ook een bijkantoor in Spanje. En de diensten die ze nu via Raisin aanbieden worden aangeboden door het Spaanse bijkantoor maar wordt overgeheveld naar het hoofdkantoor. Het is dus niet de bank "die zich verplaatst" maar de klant die wordt verplaatst naar een ander (bij)kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:40:
[...]

Per €10K tegen de huidige Advanzia rente van 3,82% gaat die hele rentedag "verlies" om €1,10.
Lijkt me nu niet een bedrag om je heel erg zorgen over te maken.
Niet iets om zorgen over te maken idd, maar als je bv weet dat je met een kwartiertje wachten met overmaken een extra dag rente oplevert is wellicht de moeite waard om even te wachten of de betaling in te plannen (als dat mogelijk is).
Pagina: 1 ... 168 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling