Het is een Nederlandse bank...
Zoals anderen ook al bantwoord hebben: na de actieperiode ga je naar de reguliere variabele rente die momenteel 1,77% is. Over 6 maanden weten we wat die dan is.Atomius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:37:
Loopt de "3,55% voor 6 maanden en daarna moet je nog maar zien" actie van CE al zo lang dat we al weten wat mensen die >6 maanden daar een rekening voor 3,55% hebben geopend nu aan rente ontvangen na de actieperiode? M.a.w. hebben we al een educated guess hoe ver dat terugzakt na de actieperiode?
Maar waarom is dit uberhaupt van belang ?
je krijgt gegarandeerd 3,55 op een vrij opneembare rekening.
als je elders binnen 6 maanden (of later) meer kan krijgen neem je toch gewoon je saldo op.
Dat zeggen ze allemaal. Maar begrijp wat je bedoelt.dutchgio schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:25:
Het is een Nederlandse bank...
Ik twijfel nog voor 3,55% voor 3 maanden vrij opneembaar of 4% voor 3 óf 6 maanden deposito bij BFF. Geen idee wat de rente nu gaat doen, blijft lastig. Kan het wel voor een langere periode vastzetten, maar liever niet langer dan een jaar.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ik begrijp dan weer niet wat jij bedoelt. Als je weet dat het een Nederlandse bank is, dan weet je toch dat niks te maken hebt met bronbelasting en erfbelasting (als in extra vanwege buitenland)THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:29:
[...]
Dat zeggen ze allemaal. Maar begrijp wat je bedoelt.
...
[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 04-11-2023 09:33 ]
Ik kom hier omdat ik er weinig verstand van heb. Veel banken opereren in Nederland. Zo ook een Openbank. Uiteindelijk is dit een Spaans gevestigde bank met voorwaarden.W1ck1e schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:32:
[...]
Ik begrijp dan weer niet wat jij bedoelt. Als je weet dat het een Nederlandse bank is, dan weet je toch dat niks te maken hebt met bronbelasting en erfbelasting (als in extra vanwege buitenland)
Ik kan niet ruiken dat CEB volledig Nederlands is zonder erfbelasting. Als dat al zo is. En ja, zoekfunctie gebruikt.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Geen probleem/verwijt hoor. Op de site van CEB https://www.crediteurope.nl/over-ons/ kan je dat terug vinden. Op https://www.spaarinformatie.nl/ kan je ook veel leren over de verschillende grootbanken, andere Nederlandse banken (als in valt in Nederlandse dgs) en andere buitenlandse banken. Erfbelasting kan je alleen voorkomen door niet te overlijden, bij Nederlandse banken heb je geen last van extra erfbelasting.THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:38:
[...]
Ik kom hier omdat ik er weinig verstand van heb. Veel banken opereren in Nederland. Zo ook een Openbank. Uiteindelijk is dit een Spaans gevestigde bank met voorwaarden.
Ik kan niet ruiken dat CEB volledig Nederlands is zonder erfbelasting. Als dat al zo is. En ja, zoekfunctie gebruikt.
De verwarring ontstaat wellicht door dat niet iedereen hetzelfde in gedachten heeft bij "Nederlandse" banken.
En omdat de media vaak de kleinere Nederlandse banken met een niet Nederlandse achtergrond negeren en het alleen hebben over de grootbanken, de buitenlandse alternatieven en de gevolgen van IceSave.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 04-11-2023 09:51 ]
Dan zul je je toch echt beter moeten inlezen. Want bij de gegevens van OpenBank zul je toch echt vinden dat ze on Spanje gevestigd zijn en onder het Spaanse DGS vallen. Terwijl Credit Europe Bank in Amsterdam is gevestigd en onder het Nederlandse DGS valt.THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:38:
[...]
Ik kom hier omdat ik er weinig verstand van heb. Veel banken opereren in Nederland. Zo ook een Openbank. Uiteindelijk is dit een Spaans gevestigde bank met voorwaarden.
Daarnaast kun je dit natuurlijk ook gewoon controleren bij de AFM. Daar zal staan dat OpenBank een licentie heeft om financiële diensten te verlenen in Nederland terwijl CEB een volledige banklicentie heeft.
Het staat gewoon op de site dat ze onder het Nederlandse DGS vallen:THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:38:
[...]
https://www.crediteurope....lde-vragen/#Spaarrekening
Dit vind ik persoonlijk een belangrijk nadeel. Nu nog niet, want je krijgt de rente begin januari. Maar de rente over januari krijg je pas 11 maanden later.THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:23:
[...]
Enig nadeel vind ik geen maandelijkse rente uitbetaling. Maar zoals ik al eerder aangaf begint het me steeds meer te benauwen van die erfbelasting bij Openbank.
Wel een plusje gegeven maar ook een opmerking, misschien voor de Topic Starter? @PhyxionAnoniem: 1943460 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:43:
[...]
Jij bent continu mensen aan het wijzen op de zoekfunctie. Word hier wel een beetje moe van.
Laten we elkaar helpen ondanks het antwoord ooit al eens gepost is.
Als er langdurige discussies ontstaan inzake een bepaalde financiële instelling, zoals in deze discussie over Advanzia, maar ook in het geval van bijvoorbeeld TR en wellicht andere instellingen, zou het misschien verstandig zijn hiervoor een apart topic te openen en daarnaar te verwijzen in de Topic Startpagina.
Ergens stoor ik me ook wel een beetje hoe makkelijker er steeds hetzelfde wordt gevraagd. Maar ja, iemand helpen geeft wel voldoening.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Openbank valt daar ook onder. Dat wil niets zeggen over erfbelasting wat ik belangrijk vindt. Dat weten de kenners hier vooral, vandaar mijn vraag.dutchgio schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:00:
[...]
Het staat gewoon op de site dat ze onder het Nederlandse DGS vallen:
https://www.crediteurope....lde-vragen/#Spaarrekening
Je kunt ook opzeggen na die 6 maanden als de standaard rente niet hoog genoeg is, dan krijg je de rente uitbetaald.Pistachenootje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:10:
[...]
Dit vind ik persoonlijk een belangrijk nadeel. Nu nog niet, want je krijgt de rente begin januari. Maar de rente over januari krijg je pas 11 maanden later.
Nee, die vallen dus onder Spanje...THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:14:
[...]
Openbank valt daar ook onder. Dat wil niets zeggen over erfbelasting wat ik belangrijk vindt. Dat weten de kenners hier vooral, vandaar mijn vraag.
Ook een optie inderdaad. Ik ga zelf binnenkort Advanzia openen en hopelijk is Consors ook eindelijk geopend.dutchgio schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:14:
[...]
Je kunt ook opzeggen na die 6 maanden als de standaard rente niet hoog genoeg is, dan krijg je de rente uitbetaald.
Maak wel onderscheid tussen buitenlandse en binnenlandse Erfbelasting! CEB valt natuurlijk wel onder de Nederlandse Erfbelasting 😉THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:38:
[...]
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Bron dat OpenBank ook onder Nederlands DGS valt?THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:14:
[...]
Openbank valt daar ook onder. Dat wil niets zeggen over erfbelasting wat ik belangrijk vindt. Dat weten de kenners hier vooral, vandaar mijn vraag.
Juist, die ga je niet vinden.
En DGS zegt ook weer niet iets over bronbelasting en dubbele/buitenlandse bronbelasting. De vestiging waar je klant van bent hoeft niet het "hoofdkantoor" te zijn terwijl het DGS dus van toepassing is op het "hoofdkantoor". Zie bv Raisin waar een aantal banken opereren via een bijkantoor in Spanje waardoor deze banken onder bv het Italiaanse of Franse DGS vallen (BFF & Orange Bank respectievelijk als voorbeeld voor Italiaans en Frans maar via Spaans bijkantoor), maar je alsnog onderhevig bent aan Spaanse belasting wetgeving.
Nee hoor, op https://www.vanspaarbankv...ken/alle-spaarrekeningen/ staat een mooi lijstje met leuke vlaggetjes.
Klopt!THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:23:
[...]
Dus als ik nu open heb ik nog 6 maanden 3,55% en verlaagt dat naar de actuele rente op dat moment. Geen bronbelasting en geen erfbelasting?
email afschrift 3-11-2023 en ook op afschrift zelf
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
dat is toch alleen belangrijk als iemand komt te overlijden?Meubelmaker schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:17:
[...]
Maak wel onderscheid tussen buitenlandse en binnenlandse Erfbelasting! CEB valt natuurlijk wel onder de Nederlandse Erfbelasting 😉
dat is toch niet de eerste insteek nu tenzij je het voor vele jaren wil wegzetten in een deposito
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Anoniem: 1943460
Ja klopt, maar ik had het 31-10 overgemaakt en het was pas 2-11 zichtbaar op mijn account. En op het statement stond dus dat het op 31-10 aangekomen is.Crazy1977 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:02:
1 november was een feestdag in Luxemburg vandaar een dagje later.
[...]
credit bank europe mag wel komen met 3,55bij je eerste rekeing maar dat is voor 6 maanden
daarna krijg je op dit moment 1,77
dus effectief over 12 maanden is dat dan volgens mij 2,3 % wat nog minder is dan gewoon een bunq bank spaar van dacht nu 2,49
dus effectief over 12 maanden is dat dan volgens mij 2,3 % wat nog minder is dan gewoon een bunq bank spaar van dacht nu 2,49
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
bij mij wel:Juan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:40:
Daar staat niets over een nieuwe portal op
:strip_exif()/f/image/FKR45y027RgTbyq2koz9JLNu.jpg?f=fotoalbum_large)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Bij mij zijn alle mails in het Engels
Bv
// statement//
Dear customer,
Please find attached to this email the statement for your Advanzia deposit account for October 2023.
For any further questions please contact our customer service which is available Monday through Friday 9:00-17:00 CET at +352 26 38 75 675.
We want to remind you that it is important to have your personal data up-to-date. Please send us via email every change of mobile number or other.
Kind regards,
Advanzia Bank Customer Service
//
Niets over een nieuwe portal, ook niet op de PDF statement
Bij andere wel?
[ Voor 4% gewijzigd door Juan op 04-11-2023 11:55 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Vrij opneembaar, je kunt het na 6 maanden weghalen en als je de rekening opzegt krijg je de rente ook direct uitbetaaldMaxwp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:47:
credit bank europe mag wel komen met 3,55bij je eerste rekeing maar dat is voor 6 maanden
1: kloptMaxwp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:47:
2: je weet niet wat je daarna krijgt
3: je moet niet over 12 maanden vergelijken maar over (max) 6
Als je nu ergens meer krijgt dan 3,55% dan moet je daar gaan sparen. Als dat over een tijdje is dan moet je dat dan doen. Het is vrij opneembaar
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht.Bij mij hetzelfde exact hetzelfde: in de Engelse mail geen nadere mededeling over een update van het portal.Juan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:51:
[...]
Bij mij zijn alle mails in het Engels
Bv
// statement//
Dear customer,
Please find attached to this email the statement for your Advanzia deposit account for October 2023.
For any further questions please contact our customer service which is available Monday through Friday 9:00-17:00 CET at +352 26 38 75 675.
We want to remind you that it is important to have your personal data up-to-date. Please send us via email every change of mobile number or other.
Kind regards,
Advanzia Bank Customer Service
//
Misschien hebben ze enige moeite met de Engelse taal...
Ben wel benieuwd, heb voor de zekerheid bij beide accounts maar de gegevens bijgewerkt, met mobiel nr.
voor je ineens niet meer bij je account kan, omdat er bv geen mobiel nr doorgegeven is.
Volgensmij hebben ze daar nooit ongevraagd om een mobiel nr, bij het openen.
Hopelijk komen ze snel met de nieuwe portal, waar je een stuk meer kan zien, renteopbouw, en af en bijschrijvingen.
Ik zal wel eens mailen naar ze.
voor je ineens niet meer bij je account kan, omdat er bv geen mobiel nr doorgegeven is.
Volgensmij hebben ze daar nooit ongevraagd om een mobiel nr, bij het openen.
Hopelijk komen ze snel met de nieuwe portal, waar je een stuk meer kan zien, renteopbouw, en af en bijschrijvingen.
Ik zal wel eens mailen naar ze.
Over 6 maanden ben je toch weer weg?Maxwp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:47:
[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 04-11-2023 12:07 ]
Behalve dan dat niemand weet wat voor rente je na je 6 maanden gaat krijgen. Dat is nu nog niet bekend.Maxwp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:47:
Valt het tegen dan kun je altijd nog overstappen naar een bank met hogere rente.
Advanzia lijkt wel bezig te zijn met een nieuw systeem
Als je een mailtje stuurt, krijg je sinds vorige week een ticketnr
Dat was nooit
Als je een mailtje stuurt, krijg je sinds vorige week een ticketnr
Dat was nooit
[ Voor 34% gewijzigd door Juan op 04-11-2023 12:08 ]
Wise heeft sinds een paar dagen eindelijk de zichtbare rente aangepast in de app: 3.44%.
Zichtbare rente, want als het goed is ontvangen we die rente al een tijdje langer. Er stond echter nog heel lang 3.24% vermeld.
Zichtbare rente, want als het goed is ontvangen we die rente al een tijdje langer. Er stond echter nog heel lang 3.24% vermeld.
De vermelde rentes zijn vaak (zo niet altijd) op basis van 12 maanden.THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:07:
[...]
Over 6 maanden ben je toch weer weg?Of krijg je dan rente naar rato?
Per dag dat je saldo hebt bouw je voor die dag een 1/365 ste deel van de "rente per jaar" op. Aan het eind van het jaar wordt die bijgeschreven of uitgekeerd bij opzeggen van de spaarrekening. Vaak kan je de opgebouwde rente zien bij de spaarrekening. Tenzij de rente vaker dan jaarlijks wordt uitgekeerd heb je geen rente op rente effect. In dit geval is de zichtbare rente opbouw soms iets lager zodat de gepubliceerde nominale rente wel klopt.
stel de rente zou 3,65% zijn dan heb je per dag 0,01% opgebouwde rente op het saldo
stel je saldo is 10000 euro dan bouw je elke dag 1 euro rente op
als je dat saldo laat staan van 1 jan t/m 31 dec dan krijg je de opgebouwde rente van 365 euro bijgeschreven op je saldo
als je de rekening tussentijds opzegt dan krijg je de rente eerder.
als je saldo wijzigt dan bouw je vervolgens een ander bedrag per dag op.
[ Voor 22% gewijzigd door W1ck1e op 04-11-2023 12:30 ]
ja veel mensen zullen dat vergeten ( ik zeker wel ) en daar spelen ze ook wel op inPistachenootje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:08:
[...]
Behalve dan dat niemand weet wat voor rente je na je 6 maanden gaat krijgen. Dat is nu nog niet bekend.
Valt het tegen dan kun je altijd nog overstappen naar een bank met hogere rente.
dat men ook de moeite niet neemt om die stap weer te zetten
Je kunt toch wel iets op je kalender of in je agenda zetten. Of een geeltje op je monitor. Of een overschrijving inplannen met in de omschrijving een herinnering. Of je opent een deposito van 6 maanden voor 250 euro bij NIBC. Puur voor de reminder.Maxwp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:34:
[...]
ja veel mensen zullen dat vergeten ( ik zeker wel ) en daar spelen ze ook wel op in
dat men ook de moeite niet neemt om die stap weer te zetten
Je moet wel een beetje moeite doen voor de hogere rente.
[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 04-11-2023 13:51 ]
Vorige week nog bij de RABO gedaan, werkte daar in ieder geval snel en soepel. Had er de spaarrekening leeggehaald om elders tegen een hogere rente te plaatsen. Zag in de rekening zelf staan dat mijn opgebouwde rente tot dat moment toch nog een paar honderd euro waren. In ieder geval een leuk bedrag.dutchgio schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:14:
[...]
Je kunt ook opzeggen na die 6 maanden als de standaard rente niet hoog genoeg is, dan krijg je de rente uitbetaald.
Had geen zin om tot januari te moeten wachten.
Rekening opgezegd, kreeg daarna mooi een overzichtje van de tot dan opgebouwde rente met de vraag waar het naar toe moest. En een paar seconden later stond het op mijn betaalrekening.
Ik heb sinds gister opeens dat op mein.advanziakonto.com ik niet meer kan inloggen en dat ze zeggen dat mijn account nr niet bestaat.
Iemand hier ook dit probleem?
Ik dacht dus mijn deposito bank gevonden te hebben in YapiKredi. Goede rente en NL DGS. Hebben ze deze week hun voorwaarde veranderd. Mijn deposito van vorig jaar zou december aflopen, maar ik ga het nu maar op de spaarrekening laten staan voor 2.75%.
Vorig jaar kon je nog vroegtijdig beëindigen bij verlies werk, huwelijk, aankoop woning of overlijden. Nu alleen nog maar bij overlijden. Aangezien we actief op zoek zijn naar een andere woning, is die voorwaarde wel van belang.
Iemand toevallig nog een idee voor een NL DGS bank met hoge deposito rentes bij 1 jaar vast en flexibele voorwaarde voor vroegtijdige beëindiging. De deposito rente bij YK is ondertussen 3.6% bij 1 jaar vast.
Vorig jaar kon je nog vroegtijdig beëindigen bij verlies werk, huwelijk, aankoop woning of overlijden. Nu alleen nog maar bij overlijden. Aangezien we actief op zoek zijn naar een andere woning, is die voorwaarde wel van belang.
Iemand toevallig nog een idee voor een NL DGS bank met hoge deposito rentes bij 1 jaar vast en flexibele voorwaarde voor vroegtijdige beëindiging. De deposito rente bij YK is ondertussen 3.6% bij 1 jaar vast.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Credit Europe : 3,75% voor 12 maandenCurlyMo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:49:
Ik dacht dus mijn deposito bank gevonden te hebben in YapiKredi. Goede rente en NL DGS. Hebben we deze week hun voorwaarde veranderd. Mijn deposito van vorig jaar zou december aflopen, maar ik ga het nu maar op de spaarrekening laten staat voor 2.75%.
Hier vandaag nog ingelogd.AudiRS3 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:40:
Ik heb sinds gister opeens dat op mein.advanziakonto.com ik niet meer kan inloggen en dat ze zeggen dat mijn account nr niet bestaat.
Wellicht voor de nieuwe portal? Dat ze in fases overgaan , en je een van de eerste bent?
Geen mail gehad over de nieuwe portal?
Verwijzen is denk ik goed maar ik denk dat bepaalde onderwerpen erg beknopt zijn voor een heel topic. Misschien dat je dan al snel helemaal het overzicht kwijt bent.Meubelmaker schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:13:
[...]
Wel een plusje gegeven maar ook een opmerking, misschien voor de Topic Starter? @Phyxion
Als er langdurige discussies ontstaan inzake een bepaalde financiële instelling, zoals in deze discussie over Advanzia, maar ook in het geval van bijvoorbeeld TR en wellicht andere instellingen, zou het misschien verstandig zijn hiervoor een apart topic te openen en daarnaar te verwijzen in de Topic Startpagina.
Ergens stoor ik me ook wel een beetje hoe makkelijker er steeds hetzelfde wordt gevraagd. Maar ja, iemand helpen geeft wel voldoening.
Wanneer je b.v. op Advanzia zoekt krijg je hier al tig pagina's. Want elke keer dat Advanzia genoemd is verschijnt in die zelfde zoekopdracht. Dus ook zaken als b.v.: "Ik heb gister Advanzia gebeld". Je ziet dan door de bomen het bos niet meer.
En een "eigen topic" slipt op ten duur ook helemaal vol denk ik?
Ikzelf was dus b.v. benieuwd waar die mogelijke 4 maanden precies door kwamen. Het begrip "4 maanden" heb ik hier vaker voorbij zien komen m.b.t. die bijna hele extra maand bij Advancia. Er werd wel vaker geopperd dat je dan aan het begin van de maand die €5000 op de rekening moest hebben staan. Maar bij de een gaat het kennelijk goed en bij de ander weer niet. Het "begin van de maand" is dan ook een ruim begrip. Er moet een andere "trigger" zijn welke bepaald of je bijna die hele 4e maand krijgt. Als je dan op "Advancia" zoekt is het einde zoek. Heb daarna op "4 maanden" gezocht, wat al veel specifieker is. Maar toch steeds geen antwoord op mijn vraag. Al is dat antwoord er kennelijk ook niet, aangezien niemand specifieker kan zijn dan "begin van de maand".
Ik pies nu zelf wellicht naast het bootje omdat ik denk dat het afschrift aan het begin van de maand hier wel eens doorslaggevend in kan zijn. Dus ik heb er zelf niet veel meer aan (niet voor deze rekening dan). Ik heb een mail gestuurd dus misschien kan ik dan meer uit een antwoord halen. Maar ik wil het nu gewoon weten.
Als ik meer weet, dan deel ik het hier uiteraard ook graag met de mensen.
Even terugkomend op het begin stuk. Ergens een verzameling maken is zeker een goed idee. Maar ik vroeg me af of het misschien niet handig is om bepaalde zaken gewoon in de "opening post" terug te laten komen? Zaken die stabiel zijn zouden daar b.v. ondergebracht kunnen worden met linkjes (zoals die van de spaarrente, kunnen denk ik wel wat linkjes bij
Het zal niet heel handig zijn om daar heel veranderlijke zaken in onder te gaan brengen, zoals rentewijzigingen e.d. Want daar heb je dan een dagtaak aan. Maar informatie met b.v. die potentiële 4 maanden bij Advanzia (om maar even in het onderwerp te blijven) zou denk ik prima kunnen.
Iemand die vragen heeft,zou dan ook daar eerst even kunnen kijken.
(Terwijl ik klaar ben met mijn "korte berichtje", zie ik dat we eigenlijk min of meer hetzelfde bedoelen. We noemen alle twee die openings post zie ik
Heb iets soortgelijks van de week gehad. Kreeg bij het aanmelden een foutmelding. Dacht dat ik herhaaldelijk een fout gemaakt had bij het invoeren van het wachtwoord. Maar bij het opnieuw aanvragen van een wachtwoord kreeg ik een soortgelijke melding. Terwijl het accountnummer gewoon klopte.AudiRS3 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:40:
(denk dat het ook wel eens te maken kan hebben met een migratie naar een nieuw systeem)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e6Kye8ZJgE8tayPsHIUUNqnv.jpg?f=user_large)
Had er een mailtje over gestuurd (nooit terugkoppeling op gehad) maar de volgende dag werkte het weer gewoon. Een belletje kan misschien helpen
[ Voor 4% gewijzigd door Rockel83 op 04-11-2023 15:24 ]
Deze wellicht?CurlyMo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:49:
https://www.anadolubank.nl/sparen/rentetarieven/
[ Voor 38% gewijzigd door Rockel83 op 04-11-2023 15:36 ]
Wat goed dat je dit hebt gevonden en deelt! Dit is ook nieuwe informatie voor mij. Vorige maand nog twee deposito's bij Yapi geopend en toentertijd waren de voorwaarden nog een stuk soepeler. Enige NL alternatief die nog een redelijke rente geven is dan CEB.CurlyMo schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:49:
Ik dacht dus mijn deposito bank gevonden te hebben in YapiKredi. Goede rente en NL DGS. Hebben we deze week hun voorwaarde veranderd. Mijn deposito van vorig jaar zou december aflopen, maar ik ga het nu maar op de spaarrekening laten staat voor 2.75%.
Let wel op bij CEB: de rentetarieven waarmee ze adverteren zijn niet de effectieve rentes. Voorbeeld: CEB voor 3 jaar vast met 3,95% is gelijk aan Nordax 3,80%.
[ Voor 7% gewijzigd door wcduck op 04-11-2023 15:20 ]
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
@CurlyMo zoekt een deposito van 12 maanden. Dan boeit het niet / is er geen verschilwcduck schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:17:
...
Let wel op bij CEB: de rentetarieven waarmee ze adverteren zijn niet de effectieve rentes. Voorbeeld: CEB voor 3 jaar vast met 3,95% is gelijk aan Nordax 3,80%.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 04-11-2023 15:29 ]
Dat mag je mij eens voorrekenen. Het jaarlijks uitgekeerde bedrag bij een gelijk rentepercentage is bij beide banken gelijk.wcduck schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:17:
[...]
Alleen keert CEB de rente elk jaar uit en Nordax pas aan het einde van het deposito.
Als ik het goed begrepen heb betalen ze bij een deposito van meer dan 1 jaar de rente wel jaarlijks al uit, dus daar krijg je dan uiteindelijk ook rente over. Alleen dan niet meer als onderdeel van die deposito.Dat kan tot gevolg hebben dat je een lagere, maar ook een hogere 'rente op rente' krijgt.wcduck schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:17:
[...]
Wat goed dat je dit hebt gevonden en deelt! Dit is ook nieuwe informatie voor mij. Vorige maand nog twee deposito's bij Yapi geopend en toentertijd waren de voorwaarden nog een stuk soepeler. Enige NL alternatief die nog een redelijke rente geven is dan CEB.
Je kan het natuurlijk ook zelf opzoeken. Op zowel de website van Raisin (Klarna) als CEB staat de tool om het rentebedrag uit te rekenen. Type daar bijvoorbeeld 5k en 3 jaar vast en en de getallen komen eruit rollen. Ik had dat toevallig vanochtend gedaan, waarna ik besefte dat er een verschil in zit. Rente op rente of jaarlijkse uitkering van de rente. Yapi Kredi heeft beide rentepercentages netjes op de site staan.devriesjande schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:01:
[...]
Dat mag je mij eens voorrekenen. Het jaarlijks uitgekeerde bedrag bij een gelijk rentepercentage is bij beide banken gelijk.
Alleen keert CEB de rente elk jaar uit en Nordax pas aan het einde van het deposito.
Bedrag rente totaal
Credit Europe Bank Nederland 2500 296 2796
Younited (Raisin) Frankrijk 2500 304 2804
Klarna (Raisin) Zweden 2500 296 2796
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Houd er rekening mee dat je de jaarlijks uitgekeerde rente ook weer op een spaarrekening of depositio kan zetten en er dan weer rente over gaat krijgen. je weet alleen nu nog niet hoeveel.wcduck schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:06:
[...]
Je kan het natuurlijk ook zelf opzoeken. Op zowel de website van Raisin (Klarna) als CEB staat de tool om het rentebedrag uit te rekenen. Type daar bijvoorbeeld 5k en 3 jaar vast en en de getallen komen eruit rollen. Ik had dat toevallig vanochtend gedaan, waarna ik besefte dat er een verschil in zit. Rente op rente of jaarlijkse uitkering van de rente. Yapi Kredi heeft beide rentepercentages netjes op de site staan.
Bedrag rente totaal
Je vergeet dat je over de door CEB uitgekeerde rente ook weer rente ontvangt.wcduck schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:06:
[...]
Je kan het natuurlijk ook zelf opzoeken. Op zowel de website van Raisin (Klarna) als CEB staat de tool om het rentebedrag uit te rekenen. Type daar bijvoorbeeld 5k en 3 jaar vast en en de getallen komen eruit rollen. Ik had dat toevallig vanochtend gedaan, waarna ik besefte dat er een verschil in zit. Rente op rente of jaarlijkse uitkering van de rente. Yapi Kredi heeft beide rentepercentages netjes op de site staan.
Bedrag rente totaal
Van belang omdat het verschil niet megagroot is met iets als Bunq. Als je daar al iets hebt lopen voor 2,46% wil ik van tevoren wel even nadenken over of ik het de moeite vind om een nieuwe rekening te openen en dan alles weer te verplaatsen etc.W1ck1e schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:26:
[...]
Zoals anderen ook al bantwoord hebben: na de actieperiode ga je naar de reguliere variabele rente die momenteel 1,77% is. Over 6 maanden weten we wat die dan is.
Maar waarom is dit uberhaupt van belang ?
je krijgt gegarandeerd 3,55 op een vrij opneembare rekening.
als je elders binnen 6 maanden (of later) meer kan krijgen neem je toch gewoon je saldo op.
Stel je hebt 10k vrij spaargeld en je zit nu al bij iets als Bunq, dan heb je over een half jaar 10000*(1,0246*,5) (half jaar) = 10123.
Bij CEB heb je dan 10177,50.
Het verschil is dan 177,50-123 = 54,50 euro..
Bij 100k is het misschien nog interessant voor 545 euro, maar zo'n som kan je vaak weer beter in een deposito inleggen of beleggen.
Dus ja. Is het de moeite om al je vrij opneembare spaarcenten elk half jaar te verplaatsen naar weer een nieuw geopende spaarrekening?
Tja, dat is altijd een vraag die alleen iemand individueel kan beantwoorden. Er zijn ook mensen in dit topic die zelfs op 4% rente zitten bij buitenlandse banken. Op jaarbasis gaat het in vergelijking met Bunq dan om een verschil van €154.Atomius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:14:
[...]
Van belang omdat het verschil niet megagroot is met iets als Bunq. Als je daar al iets hebt lopen voor 2,46% wil ik van tevoren wel even nadenken over of ik het de moeite vind om een nieuwe rekening te openen en dan alles weer te verplaatsen etc.
Stel je hebt 10k vrij spaargeld en je zit nu al bij iets als Bunq, dan heb je over een half jaar 10000*(1,0246*,5) (half jaar) = 10123.
Bij 100k is het misschien nog interessant voor 545 euro, maar zo'n som kan je vaak weer beter in een deposito inleggen of beleggen.
Dus ja. Is het de moeite om al je vrij opneembare spaarcenten elk half jaar te verplaatsen naar weer een nieuw geopende spaarrekening?
Is €154 voldoende? Voor de één met een heel hoog uurloon en die misschien wel €1000 per maand kan sparen is het 'niets'. Voor de ander met een wat lager uurloon en die misschien met veel moeite op die €10.000 is gekomen, is het juist weer een relatief groot bedrag en een mooie bijdrage voor spaardoel X/Y/Z.
In jouw eerdere berichtje heb je het niet over een rekening waar je het geld al hebt staan :
het is dus een kwestie of het de moeite loont.
Ik zeg mijn spaarrekeningen in principe niet op wanneer het saldo nihil is, dus ik hoef alleen geld te verplaatsen als de rekening al bestaat.
Bij een renteverschil kijk ik naar wat het per dag scheelt bij een beoogd saldo. In jouw voorbeeld is dat dan bij 10k gelijk aan 109 euro per jaar, 29,8 cent per dag. Dat is gratis geld als je de rekening met de hogere rente al hebt. Pas in latere instantie kijk ik naar de beoogde looptijd. Bij een veelvoud van 10K is de winst ook hoger. Als ik al genoeg (geld in) deposito's heb (hoogste waarvan ik gebruik maak is 3,75%) dan is 3,55% een mooie rente. Mijn vrij opneembare saldo verplaats/verdeel ik op volgorde van rentepercentage op de rekeningen/banken waar ik nog ruimte heb, rekening houdend met de daar lopende deposito's. Dat is weinig moeite: opnemen, wachten op de tegenrekening, storten. Ik doe dit regelmatig.
Voor mij loont het.
Je hebt het alleen over de rente na de actie periode.Loopt de "3,55% voor 6 maanden en daarna moet je nog maar zien" actie van CE al zo lang dat we al weten wat mensen die >6 maanden daar een rekening voor 3,55% hebben geopend nu aan rente ontvangen na de actieperiode? M.a.w. hebben we al een educated guess hoe ver dat terugzakt na de actieperiode?
Over het laatste berichtje:Atomius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:14:
[...]
Van belang omdat het verschil niet megagroot is met iets als Bunq. Als je daar al iets hebt lopen voor 2,46% wil ik van tevoren wel even nadenken over of ik het de moeite vind om een nieuwe rekening te openen en dan alles weer te verplaatsen etc.
het is dus een kwestie of het de moeite loont.
Ik zeg mijn spaarrekeningen in principe niet op wanneer het saldo nihil is, dus ik hoef alleen geld te verplaatsen als de rekening al bestaat.
Bij een renteverschil kijk ik naar wat het per dag scheelt bij een beoogd saldo. In jouw voorbeeld is dat dan bij 10k gelijk aan 109 euro per jaar, 29,8 cent per dag. Dat is gratis geld als je de rekening met de hogere rente al hebt. Pas in latere instantie kijk ik naar de beoogde looptijd. Bij een veelvoud van 10K is de winst ook hoger. Als ik al genoeg (geld in) deposito's heb (hoogste waarvan ik gebruik maak is 3,75%) dan is 3,55% een mooie rente. Mijn vrij opneembare saldo verplaats/verdeel ik op volgorde van rentepercentage op de rekeningen/banken waar ik nog ruimte heb, rekening houdend met de daar lopende deposito's. Dat is weinig moeite: opnemen, wachten op de tegenrekening, storten. Ik doe dit regelmatig.
Voor mij loont het.
[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 04-11-2023 16:54 ]
Ik ben ook niet voornemens elk half jaar naar een andere bank te gaan. Niet als ik dan van 3% naar 3,25% ga. Maar naar 3,55% of zelfs 4% voor 3 maanden depositie is het al interessanter. Ik wil gewoon weg bij Openbank vanwege de erfbelasting. Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat ik op korte termijn onze planeet verlaat. Maar wil mijn omgeving niet achterlaten met gezeur en hoge kosten omdat ik zo nodig wilde hamsteren.
Dank, maar mag dat ook Advanzia zijn? (ik zit niet bij Consorsbank). En vanwaar 3 maanden laten staan?Pistachenootje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:57:
[...]
Het is eenvoudig te voorkomen; zorg dat je het geld van TR voor het einde van het jaar overmaakt naar een echte bankrekening, bijvoorbeeld Consorsbank met 3.75%, zorg dat het daar 1 januari staat en laat het daar tenminste 3 maanden staan.
Als je dat niet doet zou het verschil in belasting zo'n 2% zijn. Als je 50k bij TR hebt staan gaat het om zo'n 1000 EUR.
Ik ken geen deposito van 3 maanden voor 4% binnen NL dgs, dus dan wordt het ceb voor 3,55%, lijkt mij.THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:00:
Ik ben ook niet voornemens elk half jaar naar een andere bank te gaan. Niet als ik dan van 3% naar 3,25% ga. Maar naar 3,55% of zelfs 4% voor 3 maanden depositie is het al interessanter. Ik wil gewoon weg bij Openbank vanwege de erfbelasting. Natuurlijk ga ik er niet vanuit dat ik op korte termijn onze planeet verlaat. Maar wil mijn omgeving niet achterlaten met gezeur en hoge kosten omdat ik zo nodig wilde hamsteren.
Peildatumarbitrage (iets met belastingen)pastafan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:02:
[...]
Dank, maar mag dat ook Advanzia zijn? (ik zit niet bij Consorsbank). En vanwaar 3 maanden laten staan?
Tja, juist de Erfbelasting was voor @THE_BASE een van de criteria om een keuze te maken.Maxwp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:46:
[...]
dat is toch alleen belangrijk als iemand komt te overlijden?
dat is toch niet de eerste insteek nu tenzij je het voor vele jaren wil wegzetten in een deposito
Anadulo kan ook nog interessant zijn, 3.5% voor 1 jaar:W1ck1e schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:04:
[...]
Ik ken geen deposito van 3 maanden voor 4% binnen NL dgs, dus dan wordt het ceb voor 3,55%, lijkt mij.
https://www.anadolubank.nl/sparen/rentetarieven////////////
Of Yapi Kredi met 3.6% voor 1 jaar:
https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht
Beiden ook NL DGS.
Niet echt, ceb 3,55 is vrij opneembaar met gegarandeerde renteRockel83 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:09:
[...]
Anadulo kan ook nog interessant zijn, 3.5% voor 1 jaar:
https://www.anadolubank.nl/sparen/rentetarieven////////////
Of Yapi Kredi met 3.6% voor 1 jaar:
https://www.yapikredi.nl/particulieren/renteoverzicht
Beiden ook NL DGS.
Als het belangrijk is dat het vrij opneembaar is, dan zijn die 2 niet interessant neen.
Zeker. Kan bij iedere bank. Als de rekening maar op jouw naam staat.pastafan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:02:
[...]
Dank, maar mag dat ook Advanzia zijn? (ik zit niet bij Consorsbank).
Ik krijg al een aantal maanden 3,66% bij Advanzia. Heeft het zin om voor de nieuwe actierente van 3,87% te vragen? Enige wat ik kon vinden is een oude post, dat ze dat toen niet deden.
Vragen kan altijd toch? Als ze het niet doen, kun je een minuut later gewoon de rekening opzeggen. Dan is ze dat ook meteen duidelijk.xileS schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:06:
Ik krijg al een aantal maanden 3,66% bij Advanzia. Heeft het zin om voor de nieuwe actierente van 3,87% te vragen? Enige wat ik kon vinden is een oude post, dat ze dat toen niet deden.
Vraag je gewoon weer een nieuwe rekening aan (weet alleen niet of en hoeveel tijd er dan tussen moet zitten). Kunt eventueel het geld een paar maanden het geld op een andere rekening kwijt met een hoge actierente na opzegging.
Ik heb nog nooit gehoord dat vragen naar hogere rente bij Advanzia beloond werd. Wel bij Openbank en CEB. Bij mij zei Advanzia ook nee.xileS schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:06:
Opzeggen kan natuurlijk. Dan kun je een week later weer een nieuwe rekening openen.
[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 04-11-2023 22:00 ]
Met een evt. nieuw systeem, kan het zomaar afgelopen zijn met onze opzeg en aanvraag truuks…
Je kunt je omgeving ook gewoon je inloggegevens nalaten.THE_BASE schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:00:
Maar wil mijn omgeving niet achterlaten met gezeur en hoge kosten omdat ik zo nodig wilde hamsteren.
Geen hoge kosten, geen gezeur, geen erfbelasting.
En dan niks meer met de rekening doen, dus ook niet opzeggen, maar gewoon “dood laten bloeden”
Probleem opgelost
Weet je toevallig ook hoe lang het duurt voordat de nieuwe rekening dan actief is? Duurt dit dan weer twee weken? Of gaat dat ditmaal sneller, omdat je al klant bent bij Advanzia?Pistachenootje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:58:
[...]
Opzeggen kan natuurlijk. Dan kun je een week later weer een nieuwe rekening openen.
Heeft iemand ook toevallig twee keer een verlengingsaanbod gekregen? Mijn actie (3.66) loopt eind febr. af. Stel ik krijg dan 3 maanden verlenging tegen 3.87. Zou ik eind mei dan weer een verlengingsaanbod krijgen of is het dan een kwestie van opheffen en nieuwe rekening openen.
Voor zover ik weet gaat het hetzelfde als wanneer je een nieuwe klant bent.LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 06:20:
[...]
Weet je toevallig ook hoe lang het duurt voordat de nieuwe rekening dan actief is? Duurt dit dan weer twee weken? Of gaat dat ditmaal sneller, omdat je al klant bent bij Advanzia?
Niemand die dat nu al weet. Ik denk dat je beter rustig af kan wachten. Of nog beter: nu Consors aanvragen voor 4%.Heeft iemand ook toevallig twee keer een verlengingsaanbod gekregen? Mijn actie (3.66) loopt eind febr. af. Stel ik krijg dan 3 maanden verlenging tegen 3.87. Zou ik eind mei dan weer een verlengingsaanbod krijgen of is het dan een kwestie van opheffen en nieuwe rekening openen.
Dat laatste ga ik sowieso doen. Wil Consors vanaf januari hebben lopen. Betekent begin december aanvragen. Ik lees hier alleen dat je een woonplaatsverklaring nodig hebt. Die moet ik nog even aanvragen.Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 06:37:
[...]
Niemand die dat nu al weet. Ik denk dat je beter rustig af kan wachten. Of nog beter: nu Consors aanvragen voor 4%.
Niet te lang wachten dan want dat kan gerust 4 weken duren (max. 6).LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:10:
[...]
Dat laatste ga ik sowieso doen. Wil Consors vanaf januari hebben lopen. Betekent begin december aanvragen. Ik lees hier alleen dat je een woonplaatsverklaring nodig hebt. Die moet ik nog even aanvragen.
Weet ik. Ga deze morgen aanvragen. Zijn hier eigenlijk kosten aan verbonden? Ik lees hier niets over op de site van de belastingdienst.Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:37:
[...]
Niet te lang wachten dan want dat kan gerust 4 weken duren (max. 6).
Gratis, dat is het mooie.LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:03:
[...]
Weet ik. Ga deze morgen aanvragen. Zijn hier eigenlijk kosten aan verbonden? Ik lees hier niets over op de site van de belastingdienst.
Ik heb nu een PDF van de gemeentebelasting vertaalt met Google translate. Ik weet waarschijnlijk eind deze week of die geaccepteerd wordt door Consors.
Je hoeft natuurlijk niet iedere keer nieuw te openen. Je oude rekening kan gewoon voortbestaan en als daar dan hogere rente is boek je het terug.Atomius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:14:
[...]
Daarnaast, het openen van een rekening is vaak enkele minuten werk. Zeg 10 minuten, dat maakt een uurloon van 54*6. Zo makkelijk en goed verdien ik normaal zeker niet.
Vandaag mijn account (Easy Savings) bij Bunq opgezegd via de app. Vreemd proces, want het blijkt dat het account dan alleen gedeactiveerd wordt, voor het echt verwijderen moet je dan alsnog weer contact opnemen met hen.
Dat is nu ook gebeurd. Maar volgens mij moet je bellen om een mega bedrag over te maken en dan kun je al snel door de mand vallen. Zoiets wil je gewoon voorkomen.appie39 schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:01:
[...]
Je kunt je omgeving ook gewoon je inloggegevens nalaten.
Geen hoge kosten, geen gezeur, geen erfbelasting.
En dan niks meer met de rekening doen, dus ook niet opzeggen, maar gewoon “dood laten bloeden”
Probleem opgelost
Dat je moet bellen geldt volgens mij alleen voor Openbank.THE_BASE schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:01:
[...]
Dat is nu ook gebeurd. Maar volgens mij moet je bellen om een mega bedrag over te maken en dan kun je al snel door de mand vallen. Zoiets wil je gewoon voorkomen.
Daar hebben we het ook over.Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:31:
[...]
Dat je moet bellen geldt volgens mij alleen voor Openbank.
The workaround zou dan zijn om telkens het maximum over te maken waarvoor je niet hoeft te bellen.
Krijg een automatic reply van de Belastingdienst. Daarin staat (o.a.):Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:08:
[...]
Gratis, dat is het mooie.
Ik heb nu een PDF van de gemeentebelasting vertaalt met Google translate. Ik weet waarschijnlijk eind deze week of die geaccepteerd wordt door Consors.
"Woonplaatsverklaringen die worden aangevraagd voor het volgende kalenderjaar worden in behandeling genomen vanaf 1 oktober. De verklaring ontvangt u in januari van het volgende jaar.''
Voor consors was in mijn geval een onvertaalde aangifte voldoende
Kun je die mailen? En nog belangrijker: mag je ook gegevens zwartlakken?Juan schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:00:
Voor consors was in mijn geval een onvertaalde aangifte voldoende
Dan vraag je hem toch aan voor dit jaar. Gaat sneller.LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:56:
[...]
Krijg een automatic reply van de Belastingdienst. Daarin staat (o.a.):
"Woonplaatsverklaringen die worden aangevraagd voor het volgende kalenderjaar worden in behandeling genomen vanaf 1 oktober. De verklaring ontvangt u in januari van het volgende jaar.''
Had ik gemaild, en niets zwart gemaakt, ze hadden al 2 dingen eerder geweigerd, en steeds ging er een paar dagen overheen, was er klaar mee, dus niets verwijderd op die pdf, om er door te komen
Mailen kan. Bij mij werd ie afgekeurd (getallen zwart gemaakt).LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:01:
[...]
Kun je die mailen? En nog belangrijker: mag je ook gegevens zwartlakken?
Grotere kans maak je als je hem vertaalt met Google translate.
Is het niet veel beter om ze gewoon te vragen wat voor hen acceptabel is? Een zelf vertaald of bewerkt document lijkt mij juist minder acceptabel dan het origineel.
Gedaan. Het moet in het Engels, Duits of Frans zijn, zeggen ze.Zr40 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:28:
Is het niet veel beter om ze gewoon te vragen wat voor hen acceptabel is? Een zelf vertaald of bewerkt document lijkt mij juist minder acceptabel dan het origineel.
Ja was duidelijk. Bij anderen is de aangifte afgewezen. Vertalen heeft gewerkt voor sommigen.
Mijn gemeente kent het hele begrip 'woonplaatsverklaring' niet, in plaats daarvan kun je een uittreksel BurgerRegistratie Personen kopen voor rond de 20 euro. En zeg er dan meteen bij dat het voor het buitenland is, dan krijg je een officieel exemplaar in verschillende talen en hoeft er niks vertaald via Google te worden.LuckyStriker schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:03:
Weet ik. Ga deze morgen aanvragen. Zijn hier eigenlijk kosten aan verbonden? Ik lees hier niets over op de site van de belastingdienst.
Ik heb op 27 oktober richting Consors drie Nederlandstalige documenten gemaild, maar ben nog steeds in afwachting van een reactie. Echt snel gaat het dus niet. BSN heb ik gewist, want het gaat ze toch om het adres?Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:26:
[...]
Mailen kan. Bij mij werd ie afgekeurd (getallen zwart gemaakt).
Grotere kans maak je als je hem vertaalt met Google translate.
Moet je ook aanvragen bij de Belastingdienst. Is gratis.grun93 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:49:
[...]
Mijn gemeente kent het hele begrip 'woonplaatsverklaring' niet...
Dat lijkt me een goed teken want de afwijzingen komen bij mij steeds heel snel binnen, via de postBar_en_boos schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:55:
[...]
Ik heb op 27 oktober richting Consors drie Nederlandstalige documenten gemaild, maar ben nog steeds in afwachting van een reactie. Echt snel gaat het dus niet. BSN heb ik gewist, want het gaat ze toch om het adres?
Voor de liefhebbers, uit de afwijzingsbrief van Consorsbank.
:strip_exif()/f/image/LMRApadQk0jXfpjHyb2TpuZk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vertaald door Google:
Uw adres staat niet op het identiteitsdocument dat voor authenticatie wordt gebruikt. Houd er rekening mee dat wij een kopie nodig hebben van een officieel bewijs van uw huidige fiscale hoofdverblijfplaats (bijvoorbeeld identiteitskaart, verblijfsvergunning, belastingaanslag, inschrijvingsbewijs). Buitenlandse verblijfsbewijzen kunnen alleen in het Duits, Engels, Frans of Spaans worden geaccepteerd. Van niet-EU-onderdanen hebben wij een kopie van een geldige verblijfsvergunning nodig.
:strip_exif()/f/image/LMRApadQk0jXfpjHyb2TpuZk.jpg?f=fotoalbum_large)
Vertaald door Google:
Uw adres staat niet op het identiteitsdocument dat voor authenticatie wordt gebruikt. Houd er rekening mee dat wij een kopie nodig hebben van een officieel bewijs van uw huidige fiscale hoofdverblijfplaats (bijvoorbeeld identiteitskaart, verblijfsvergunning, belastingaanslag, inschrijvingsbewijs). Buitenlandse verblijfsbewijzen kunnen alleen in het Duits, Engels, Frans of Spaans worden geaccepteerd. Van niet-EU-onderdanen hebben wij een kopie van een geldige verblijfsvergunning nodig.
Ik laat mijn gedachten gaan, vanuit mijn Bert en Ernie gedachtengang, en ga dus kort door de bocht; het gaat om het principe.Pistachenootje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:08:
[...]
Behalve dan dat niemand weet wat voor rente je na je 6 maanden gaat krijgen. Dat is nu nog niet bekend.
Zomer 2007 start de krediet/bankencrisis in de USA, met als gevolg de Europese staatsschuldencrisis/Eurocrisis (2009).
De ECB heeft triljoen triljard centen Europa ingepompt om Griekenland niet failliet laten gaan en EU economie te redden/stimuleren.
Om deze stimulatie kracht bij te zetten stond, simpel gezegd, de rente (jaren lang) op '0'.
Toen kregen we de Sars-CoV-2 crisis, de wereldwijde productie 'viel stil' en er was weinig vraag naar producten.
Dan beginnen we te leren leven met de corona crisis (behalve China, dat blijft 3 jaar op slot, inclusief een groot deel van zijn enorme productie capaciteit) en de vraag komt weer op gang; de vraag is groter dan het aanbod, de prijzen stijgen en de inflatie komt op gang.
Dan ziet Poetin zijn kans, met een energie en voedselcrisis als gevolg; de inflatie krijgt nog 'een duwtje in de rug'.
Dus, tijd voor de ECB om de rente te verhogen; in tien stappen naar 4%. Dit in combinatie met afnemende gevolgen van de corona crisis (productie komt weer op gang), het afzwakken/stabiliseren van de energie crisis (alternatieven voor Russisch gas en olie), en stijgende lonen, zorgen ervoor dat de inflatie op dit moment beteugeld wordt; we zijn op weg naar de gewenste 2%.
Het gaat echter wel erg snel (vorig jaar 15 a 16%, nu 4 a 5%), en de gevolgen van alle renteverhogingen hebben zich nog niet helemaal geopenbaard; de naweeën zullen het komende half jaar tot jaar zichtbaar worden.
Ik denk dat de ECB ook inziet dat het hard is gegaan, de afnemende inflatie, en dus is tijdens het vorige beslis moment (wat gaan we doen met de rente) besloten het niet verder op te hogen maar gelijk te houden.
De lonen zijn gestegen, maar niet zoveel dat ze de inflatie hebben kunnen bijhouden. Dit gecombineerd met de momenteel hoge rente (dure leningen) houden 'de mensen' hun geld in de zak (voelen zich onzeker), en bedrijven lenen 'niet', met als mogelijk gevolg een recessie het komende jaar, als geld duur blijft.
Mijn aanname: de rente gaat niet verder stijgen (tenzij*).
Het is al gelijk gebleven (waneer was het, ergens in september, oktober), en gaat het komend jaar zakken in een poging een (mogelijk aanstaande) recessie te voorkomen.
Side note: wellicht dat het zakken van 4% naar 3,96% van het Franse Younited (deposito) afgelopen week er al een voorbode van is dat de markt hier rekening mee houdt/vanuit gaat.
In het kader van dit topic: het lijkt mij een goed moment om in te stappen met deposito's (ladders).
*tenzij:
1. De inflatie verder gaat stijgen door een escalatie van het Israëlisch-Palestijns confict, door bijvoorbeeld (directe) inmenging van andere grote partijen, Iran, de USA, met nieuwe gevolgen (gezien de locatie) voor het voedsel van de wereldwijde economie: olie.
Persoonlijk zie ik dat op dit moment nog niet gebeuren.
2a. China die Taiwan 'gaat doen' (stagnatie van export van hoogwaardige producten/technologie) en /of
2b. het helemaal afknijpen van de eigen export voor wat betreft grondstoffen die we zelf amper hebben (rare earth metals, lithium), of niet hebben (grondstoffen voor medicijnproductie, waarbij de productie grotendeels in handen is van India, die lekker tegen Putin aanschurkt vanwege de goedkope olie).
2a. zie ik persoonlijk de komende jaren (nog) niet gebeuren.
2b. ze hebben ons behoorlijk bij de ballen, als ze willen.
Nogmaals, dit zijn mijn Bert en Ernie gedachten; ik sta volledig open voor andere meningen/inzichten.
Kort gezegd, jij weet ook niet wat er over 6 maanden gebeurt.mpsyn schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:47:
....In het kader van dit topic: het lijkt mij een goed moment om in te stappen met deposito's (ladders)....
Zou de A1 verklaring of vergelijkbaar van de SVB misschien een optie zijn? Of gewoon een uittreksel brp in het Engels?Pistachenootje schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:11:
Voor de liefhebbers, uit de afwijzingsbrief van Consorsbank.
[Afbeelding]
Vertaald door Google:
@mpsyn die quote die je van me aanhaalt is specifiek over CEB en wat er gebeurt na de actie rente die 6 maanden geldig is. Dat is onbekend.
Om op je post te reageren: ik denk ook dat dit een goed moment is om je geld langer vast te zetten want ik zie de rente op de langere deposito's niet meer significant stijgen boven de 4%.
Om op je post te reageren: ik denk ook dat dit een goed moment is om je geld langer vast te zetten want ik zie de rente op de langere deposito's niet meer significant stijgen boven de 4%.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling