Was sowieso al Frans.mpandroid schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:06:
[...]
Maar ook geen Spaans DGS meer.....is dan weer minder voor de risico spreiding.
Heb namelijk ook al Renault en Younited.
Tip voor iedereen die van plan is een rekening te gaan openen bij Consors: vraag een gratis woonplaatsverklaring aan bij de BD. Duurt een aantal weken (max. 6) maar dan weet je zeker dat het goed is.
Ik kreeg vandaag een brief van Consors dat ook mijn aangifte IB is afgekeurd. Eerder was een energienota, bankafschrift en brief van de BD afgekeurd.
Ik kreeg vandaag een brief van Consors dat ook mijn aangifte IB is afgekeurd. Eerder was een energienota, bankafschrift en brief van de BD afgekeurd.
Je hebt gelijk, heb nog even de aanvullende documentatie geraadpleegd.
Ik was in de veronderstelling dat het onder het Spaanse DGS zou vallen i.v.m. de afhandeling door het kantoor in Spanje. Mede ook vanwege erfbelasting vraagstuk....
Op basis van eerdere gebeuren met TR / Ierse DGS is dan wel gebleken dat in deze met Orange de afhandeling weer gedaan zou worden door het Spaanse DGS. Omdat je klant bent van de vestiging in Spanje. Maar gezien de bank daadwerkelijk de banklicentie in Frankrijk heeft komt het geld weer wel uit Frankrijk.mpandroid schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:14:
[...]
Je hebt gelijk, heb nog even de aanvullende documentatie geraadpleegd.
Ik was in de veronderstelling dat het onder het Spaanse DGS zou vallen i.v.m. de afhandeling door het kantoor in Spanje. Mede ook vanwege erfbelasting vraagstuk....
Dat zou mooi zijn. Ik wacht het exacte bedrag even af. Merkwaardig dat de belastingdienst mij dit niet heeft kunnen vertellen…Fredericm schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:11:
[...]
Zie mijn eerdere post. Is gebaseerd op tabelcorrectiefactor van 9,9%. Is verlaagd naar ongeveer 9,5%. Vrijstelling wordt dus ruim 71K pp
Als ik dit lees dan wordt ik ook nog niet direct blij van de Franse erfbelasting
https://www.fanf.fr/erfbe...rankrijk-en-in-nederland/
Als ik het goed interpreteer dan betaald je partner als je samenwoont 60% belasting..
[ Voor 12% gewijzigd door helloitsme op 01-11-2023 16:29 ]
Weet niet of het voldoet voor Consort, want daar lijken ze nogal kritisch te zijn als ik hier zo lees.Pistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
Tip voor iedereen die van plan is een rekening te gaan openen bij Consors: vraag een gratis woonplaatsverklaring aan bij de BD. Duurt een aantal weken (max. 6) maar dan weet je zeker dat het goed is.
Maar heb voor mijn andere aanvragen gewoon een kopie van mijn stembiljet toegestuurd. Die heeft iedereen inmiddels in de brievenbus denk ik.
Bedankt voor deze info, maar mag ik vragen waar jullie deze berichten en/of emails vandaan halen? Ik zie dit soort updates vaker voorbijkomen in deze draad. Ook over rentewijzigingen. Ik heb ondertussen een Raisin account en heb een deposito lopen bij Orange bank, maar weet hier niets van. Op het platform heb ik aangegeven updates te willen ontvangen.rechtsherstel schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:08:
Orange bank wordt volledig Frans:
'Geachte klant,
Namens Orange Bank informeren wij u dat vanaf 1 januari 2024 het aanbod en beheer van uw termijndeposito('s) bij de bank volledig zal worden overgedragen van het bijkantoor in Spanje (Orange Bank, S.A., Sucursal en España) aan het hoofdkantoor in Frankrijk (Orange Bank S.A.), dat reeds eindverantwoordelijk was voor het bijkantoor.'
'Ten slotte wordt uw rekening vanuit fiscaal perspectief niet langer als Spaans maar als Frans beschouwd.'
Dus geen gedoe met bronbelasting meer.
Ik vermoed van niet want ze zeggen in de brief dat het in het Duits, Frans, of Engels moet zijn.Rockel83 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:32:
[...]
Weet niet of het voldoet voor Consors, want daar lijken ze nogal kritisch te zijn als ik hier zo lees.
Maar heb voor mijn andere aanvragen gewoon een kopie van mijn stembiljet toegestuurd. Die heeft iedereen inmiddels in de brievenbus denk ik.
Vreemd genoeg is het andere mensen wel gelukt met Nederlandstalige documenten.
Ik heb een mail van Raisin gekregenQAI schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:39:
[...]
Bedankt voor deze info, maar mag ik vragen waar jullie deze berichten en/of emails vandaan halen? Ik zie dit soort updates vaker voorbijkomen in deze draad. Ook over rentewijzigingen. Ik heb ondertussen een Raisin account en heb een deposito lopen bij Orange bank, maar weet hier niets van. Op het platform heb ik aangegeven updates te willen ontvangen.
edit: het zou wellicht kunnen zijn dat ze het bericht alleen gestuurd hebben naar mensen die een deposito hebben lopen bij Orange die nog doorloopt tot na 1 jan.
Wanneer loopt jouw Orange deposito af?
[ Voor 16% gewijzigd door helloitsme op 01-11-2023 16:56 ]
Prettig om te weten, want ik heb er daar een paar lopen.QAI schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:39:
[...]
Bedankt voor deze info, maar mag ik vragen waar jullie deze berichten en/of emails vandaan halen? Ik zie dit soort updates vaker voorbijkomen in deze draad. Ook over rentewijzigingen. Ik heb ondertussen een Raisin account en heb een deposito lopen bij Orange bank, maar weet hier niets van. Op het platform heb ik aangegeven updates te willen ontvangen.
Tegelijk besef ik tegelijkertijd dat een niet zo nette bank zijn tegoeden dan ook zomaar even van Nederland naar Portugal of van Frankrijk naar Italië kan verplaatsen. Als het een kan kan het ander ook en hangt het in mijn ogen af van de policy of zo je wil het fatsoen van het bedrijf of ze zoiets doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 01-11-2023 17:09 ]
Dat was me niet bekend, dat de BD die verstrekt. Echter het valt onder BD-zakelijk. Ik heb zelf geen onderneming (ook geen spaar-BV). Dus ik zou een Engelstalige woonplaatsverklaring bij de gemeente kunnen kopen. Maar die had ik niet nodig om te openen bij Consorsbank. Ik heb ze een deels Engelstalig document van de rijksoverheid en andere stukken met mijn woonadres toegestuurd per e-mail (kundenbetreuung AT consorsbank.de)Pistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
Het is niet perse de bank die "verhuisd". Je verhuisd als klant van vestiging, maar het geld staat nog altijd bij dezelfde bank onder hetzelfde DGS.Frankenstein schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:52:
[...]
Prettig om te weten, want ik heb er daar een paar lopen.
Tegelijk besef ik tegelijkertijd dat een niet zo nette bank zijn tegoeden dan ook zomaar even van Nederland naar Portugal of van Frankrijk naar Italië kan verplaatsen. Als het een kan kan het ander ook en hangt het in mijn ogen af van de policy of zo je wil het fatsoen van het bedrijf of ze zoiets doen.
Dat Orange bank onder Frans DGS gaat vallen vind ik meer dan prima.
Hetzelfde als dat je theoretisch klant kunt worden van ING Duitsland, en zij (blijkbaar?) vervolgens kunnen besluiten om je naar ING Nederland te verplaatsen. Waarbij het geld in beide gevallen dus door het Nederlandse DGS gedekt zal blijven.
Maar bv LeasePlan Bank, dat onder LeasePlan valt en door een Franse firma is over genomen, zal niet zomaar naar Frankrijk verhuizen. Immers hebben ze on Nederland een banklicentie (en dus Nederlands DGS etc). En dat maakt "even" verhuizen nogal lastig. Want naast het verkrijgen van een nieuwe licentie, in Frankrijk, zullen ze dus ook de klanten moeten overbrengen naar de compleet nieuwe bank met licentie in een ander land.
Kan ook als privé persoon. Heb ik al eerder gedaan voor Letland (Mintos).Frankenstein schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:06:
[...]
Dat was me niet bekend, dat de BD die verstrekt. Echter het valt onder BD-zakelijk.
Welk document was dat?Ik heb ze een deels Engelstalig document van de rijksoverheid...
Triodos doet vandaag een dappere zet - ze verhogen de rentes !
tot € 25K: 1,70% (+0,20%
€25 - € 100K: 1,50% (+0,10%)
€100K en hoger: 1,40% (==)
Zo zijn ze heel even van de laatste plaats af ...
tot € 25K: 1,70% (+0,20%
€25 - € 100K: 1,50% (+0,10%)
€100K en hoger: 1,40% (==)
Zo zijn ze heel even van de laatste plaats af ...
Het is pas een wet als de eerste kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen. Dat gebeurd in de week voor kerst. Dan weet de belastingtelefoon het ook.MarcelNH schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:23:
[...]
Dat zou mooi zijn. Ik wacht het exacte bedrag even af. Merkwaardig dat de belastingdienst mij dit niet heeft kunnen vertellen…
Maar, kan een (bijvoorbeeld) ABN-Amro Nederlandse tegoeden onderbrengen bij het kantoor in Madrid - het valt dan onder Nederlands DGS en Spaanse erfbelasting...RobertMe schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:14:
[...]
Het is niet perse de bank die "verhuisd". Je verhuisd als klant van vestiging, maar het geld staat nog altijd bij dezelfde bank onder hetzelfde DGS.
Hetzelfde als dat je theoretisch klant kunt worden van ING Duitsland, en zij (blijkbaar?) vervolgens kunnen besluiten om je naar ING Nederland te verplaatsen. Waarbij het geld in beide gevallen dus door het Nederlandse DGS gedekt zal blijven.
Maar bv LeasePlan Bank, dat onder LeasePlan valt en door een Franse firma is over genomen, zal niet zomaar naar Frankrijk verhuizen. Immers hebben ze on Nederland een banklicentie (en dus Nederlands DGS etc). En dat maakt "even" verhuizen nogal lastig. Want naast het verkrijgen van een nieuwe licentie, in Frankrijk, zullen ze dus ook de klanten moeten overbrengen naar de compleet nieuwe bank met licentie in een ander land.
Verklaring Omtrent (onberispelijk) Gedrag / Certificate of ConductPistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:22:
Welk document was dat?
[ Voor 6% gewijzigd door Frankenstein op 01-11-2023 18:03 ]
Is niet zakelijk. Ik heb ook eerder gevraagd en ontvangen.Frankenstein schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:06:
[...]
Dat was me niet bekend, dat de BD die verstrekt. Echter het valt onder BD-zakelijk. Ik heb zelf geen onderneming (ook geen spaar-BV). Dus ik zou een Engelstalige woonplaatsverklaring bij de gemeente kunnen kopen. Maar die had ik niet nodig om te openen bij Consorsbank. Ik heb ze een deels Engelstalig document van de rijksoverheid en andere stukken met mijn woonadres toegestuurd per e-mail (kundenbetreuung AT consorsbank.de)
(Bedoeld om door poolse bank in 2022 ingehouden bronbelasting 2022 bij Poolse Belastingdienst terug te vragen. Helaas door Poolse Belastingdienst geweigerd, zij willen officieel in Pools vertaalde hebben. Omdat die vertaler waarschijnlijk meer kost dan terug te vragen bronbelasting, maar laten zitten. Ondanks dubbel belast, gelukkig vorig jaar in NL niet hoog)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Was ook nog een optie geweest. Helaas 41,35 EUR dus schiet ook niet op.Frankenstein schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:03:
[...]
Verklaring Omtrent (onberispelijk) Gedrag / Certificate of Conduct
Aanslag van de gemeentelijke belastingen was mijn eerste poging, werd direct goedgekeurd. Toevallig was die ook heel recent omdat er een wijziging in woonplaats had plaatsgevonden, dus dat kan ook nog geholpen hebben.Pistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
[ Voor 7% gewijzigd door indica op 01-11-2023 18:36 ]
Vandaag een deposito voor 10 jaar bij Centraal Beheer geregeld. Was even vergeten hoe snel dat ook alweer kon, 10 minuten

[ Voor 3% gewijzigd door indica op 01-11-2023 18:43 ]
Er was iemand die zicht vergist had in de datum en dacht dat het gisteren al 1 november was. (kan die post niet meer vinden)
Heb zelf ook niet opgelet.
En had gisterenavond wat overboekingen opgegeven, en niet aangekomen op de ABN
het is een feestdag Luxembourg op 1 november.
2 gelukjes
- De datum van de overboekingen in de portal van Advanzia staan op 2 november, dus geen rente verlies
- Had ook een bedrag naar Consors overgemaakt (ook daar is het een feestdag)
En dat is gewoon aangekomen, kreeg zelfs een melding van ontvangst van de Consors app
Dus geluk bij een ongeluk, geen renteverlies...
We hebben hier in Nederland veel te weinig feestdagen, in het buitenland hebben voor elke scheet een feestdag lijkt het...
het is een feestdag Luxembourg op 1 november.

2 gelukjes
- De datum van de overboekingen in de portal van Advanzia staan op 2 november, dus geen rente verlies
En dat is gewoon aangekomen, kreeg zelfs een melding van ontvangst van de Consors app
Dus geluk bij een ongeluk, geen renteverlies...
We hebben hier in Nederland veel te weinig feestdagen, in het buitenland hebben voor elke scheet een feestdag lijkt het...
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Via email? In het Nederlands?indica schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:35:
[...]
Aanslag van de gemeentelijke belastingen was mijn eerste poging, werd direct goedgekeurd.
Ik heb ook niks ontvangen ondanks dat ik een deposito heb die volgend jaar pas afloopt. Ook staan bij mij alle communicatie settings aan. Verder bij berichten en documenten ook niks. Daar zou ik het zeker verwachten.helloitsme schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:50:
[...]
Ik heb een mail van Raisin gekregen
edit: het zou wellicht kunnen zijn dat ze het bericht alleen gestuurd hebben naar mensen die een deposito hebben lopen bij Orange die nog doorloopt tot na 1 jan.
Oh had al zo'n vermoeden. Heb ze vanmiddag een aantal keren bij Advanzia proberen te bellen. Kreeg vervolgens telkens een bandje dat ze alleen van maandag tot vrijdag van 9 tot 5 werken.
Begin Oktober eentje voor een jaar afgesloten, dus Oktober 2024.helloitsme schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:50:
[...]
Ik heb een mail van Raisin gekregen
Ik zal ze morgen eens gaan bellen hierover.
Is 10jaar wel wijs?indica schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:42:
Vandaag een deposito voor 10 jaar bij Centraal Beheer geregeld. Was even vergeten hoe snel dat ook alweer kon, 10 minuten
Ik snap dat tot aan het nieuwe belastingwetgeving van box3 3 jaar vastzetten lucratief is, maar 10jaar tegen relatief lage rente tov investeren (met nu dus de flinke 2% tax) lijkt mij minder wijs.
Of zie ik dit verkeerd.
Vraag stelde je gisteren ook ongeveerHenkoes schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:11:
[...]
Is 10jaar wel wijs?
Ik snap dat tot aan het nieuwe belastingwetgeving van box3 3 jaar vastzetten lucratief is, maar 10jaar tegen relatief lage rente tov investeren (met nu dus de flinke 2% tax) lijkt mij minder wijs.
Of zie ik dit verkeerd.
Of het een goed idee is ligt aan allerlei factoren, belasting is er daar een van. Verder: je horizon, doelen, risico tolerantie, vermogen etc. Voor de meeste mensen is een mix tussen aandelen en vast renderend de meest logische keuze. Vast renderend kunnen termijndeposito's zijn maar obligaties kan ook.
Als iemand kiest voor bijvoorbeeld een 60/40 allocatie dan is zo'n CB deposito geen gekke keuze. Levert meer op dan een NL staatsobligatie.
Als dit niet duidelijk is stel gerust vragen he.
Ik heb een vraag, die 60/40 allocatie, is dat 60% van het geld "wat je over hebt" cq opzij wil zetten beleggen en 40% sparen of andersom? Ik ben toevallig op zoek een beetje naar een gefundeerde verdeling daarin. Zag een blog van meneer FOB die had het over 70/30. Of is dit gewoon eigen keuze slash heel arbitrair?Pistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:17:
[...]
Vraag stelde je gisteren ook ongeveer
Of het een goed idee is ligt aan allerlei factoren, belasting is er daar een van. Verder: je horizon, doelen, risico tolerantie, vermogen etc. Voor de meeste mensen is een mix tussen aandelen en vast renderend de meest logische keuze. Vast renderend kunnen termijndeposito's zijn maar obligaties kan ook.
Als iemand kiest voor bijvoorbeeld een 60/40 allocatie dan is zo'n CB deposito geen gekke keuze. Levert meer op dan een NL staatsobligatie.
En hoe bepaal je hoeveel % je van je spaargeld je vrij opneembaar houdt en hoeveel je in een deposito vastzet?
Bij mij ook. Toch lekker 4% wanneer alles goed gaat 😀.W1ck1e schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:46:
Mijn rente is vandaag bijgeschreven op mijn Trade Republic rekening, Dus dat gaat dan wel weer goed. De rente is precies zoals ik heb uitgerekend.
Ik heb ander geld waar ik mee investeer. Dit is voor werkloosheid of als de relatie uitgaat oid en ik alleen een huis moet kopen. Ik zit er dan niet op te wachten dat ik mijn beleggingen moet verkopen op -20% ofzo. Met die 3,50 op 10 jaar probeer ik enigszins de inflatie te beteugelen, niet om echt rendement te maken. 3,50 is nog altijd een stuk beter dan de 0,01 die we jarenlang hebben gehad.Henkoes schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:11:
[...]
Is 10jaar wel wijs?
Of zie ik dit verkeerd.
Mocht de rente de komende tijd toch naar 5% gaan kan het voor 50 euro afkopen en weer opnieuw vastzetten.
Verwijderd
Dat was ik! Vroeg me al af waarom het nog steeds niet was aangekomen. Komt dus door de feestdag? 😅Juan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:51:
Er was iemand die zicht vergist had in de datum en dacht dat het gisteren al 1 november was. (kan die post niet meer vinden)
het is een feestdag Luxembourg op 1 november.![]()
2 gelukjes
Dus geluk bij een ongeluk, geen renteverlies...![]()
Ik dacht dat de aandelen/obligatie verhouding alleen op ging voor kortlopende deposito’s of obligaties.Pistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:17:
[...]
Vraag stelde je gisteren ook ongeveer
Als in, shit beurs daalt 40% maar ik heb gelukmig wat deposito’s om van te leven als nood aan de bel is.
Als je 10jaar lang vast zit lijk je dit voordeel te missen.
[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 01-11-2023 19:33 ]
60/40 is 60% in aandelen (liefst wereldwijd gespreid), 40% in 'vast inkomen' (fixed income) zoals obligaties en/of deposito's.Atomius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:26:
[...]
Ik heb een vraag, die 60/40 allocatie, is dat 60% van het geld "wat je over hebt" cq opzij wil zetten beleggen en 40% sparen of andersom?
Ligt o.a. aan je horizon en risico tolerantie. Iemand met een lange horizon en een hoge risico tolerantie kan bijvoorbeeld voor 100% aandelen kiezen.Ik ben toevallig op zoek een beetje naar een gefundeerde verdeling daarin. Zag een blog van meneer FOB die had het over 70/30. Of is dit gewoon eigen keuze slash heel arbitrair?
Hier kun je er achter komen wat voor jou werkt: https://investor.vanguard...rs/investor-questionnaire
Ligt o.a. aan jouw persoonlijke omstandigheden. Hoeveel buffer heb jij nodig? Je zou kunnen kijken wat het Nibud aan buffer adviseert maar voor mij persoonlijk zou dat teveel zijn.En hoe bepaal je hoeveel % je van je spaargeld je vrij opneembaar houdt en hoeveel je in een deposito vastzet?
Het is zeker een overweging. Met een 10 jarige deposito die je niet kan afbreken kun je niet ineens aandelen bijkopen bij een crash. Maar er zijn wel 10 jarige deposito's (CEB) die maandelijks rente uitbetalen dat je als inkomen kan gebruiken. Ik dacht dat CB jaarlijks rente uitkeert.Henkoes schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:32:
[...]
Ik dacht dat de aandelen/obligatie verhouding alleen op ging voor kortlopende deposito’s of obligaties.
Als in, shit beurs daalt 40% maar ik heb gelukmig wat deposito’s om van te leven als nood aan de bel is.
Als je 10jaar lang vast zit lijk je dit voordeel te missen.
Ik kon het zo snel niet vinden, maar was al gemeld dat de 1-jaars deposito van Nordax gedaald is van 4,17 naar 3,97%?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Bij mij ook bijgeschreven inderdaad. Ben nu al de hele dag op zoek naar een knop in de app die het mogelijk maakt om het uit te cashen naar mijn tegenrekening. Of ik kijk er gigantisch overheen of de optie is verdwenenW1ck1e schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:46:
Mijn rente is vandaag bijgeschreven op mijn Trade Republic rekening, Dus dat gaat dan wel weer goed. De rente is precies zoals ik heb uitgerekend.
Dit document was betaald door een werkgever. Omdat het al wat ouder was (2022) heb ik toen aanvullend drie of vier andere documenten toegevoegd van overheden en bedrijven, met mijn adres. En alles per mail ingestuurd.Pistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:19:
[...]
Was ook nog een optie geweest. Helaas 41,35 EUR dus schiet ook niet op.
Hier ook en netjes een notificatie ontvangen. Ik laat het mooi even staan totdat zij de administratie op orde hebben en wellicht ik het ergens anders voor 4% vrij opneembaar kan zetten (Consors valt af want daar ben ik net klant).W1ck1e schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:46:
(In het saldo scherm) de knop rechts onder: "overboeken", en dan de "verzenden -" toets. Dan kan je het saldo ZONDER de laatste rente overboeken. De rente is binnen een paar dagen beschikbaar. (zo werkt TR nu eenmaal)kevindg schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:50:
[...]
Bij mij ook bijgeschreven inderdaad. Ben nu al de hele dag op zoek naar een knop in de app die het mogelijk maakt om het uit te cashen naar mijn tegenrekening. Of ik kijk er gigantisch overheen of de optie is verdwenen
Niet nu vanavond nog doen, dan loop je namelijk de rente van vandaag mis. (toch max 5,56 euro)
[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 01-11-2023 19:58 ]
Oh dan is dat het. Dan zal de knop over een paar dagen wel zichtbaar worden aangezien ik enkel nog mijn bijgeschreven rente van gisteren er op heb staand. BedanktW1ck1e schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:55:
[...]
(In het saldo scherm) de knop rechts onder: "overboeken", en dan de "verzenden -" toets. Dan kan je het saldo ZONDER de laatste rente overboeken. De rente is binnen een paar dagen beschikbaar. (zo werkt TR nu eenmaal)
Niet nu vanavond nog doen, dan loop je namelijk de rente van vandaag mis. (toch max 5,56 euro)
Na een maand mijn geld bij TR te hebben laten staan (en dit forum niet bezocht te hebben) dacht ik even een update te posten: de rente zonder problemen vandaag ontvangen en tot nu toe niet ontevreden. Ik had alle negatieve reacties over TR dan ook niet verwacht, maar als ik het zo lees zijn ze zeer gegrond. Ik zit dan nu ook in dubio wat precies te doen. Het geld terugboeken lijkt het meest verstandig, maar is voelt ook als een risico waar het mis kan gaan. Het geld laten staan voelt misschien veiliger, maar goed TR heeft zijn administratie duidelijk niet onder controle.
Ook een vervolg is lastiger, juist het vrij opneembare van TR was prettig gezien ik mogelijk over 2-3jr een huis zal kopen. Ik kan het geld terugboeken en vervolgens in een depositoladder van 1, 2 en 3 jaar doen om zo toch een mooi rendement te krijgen via Raisin. Iemand hier nog specifieke adviezen over? Ik probeer het forum te volgen, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ook een vervolg is lastiger, juist het vrij opneembare van TR was prettig gezien ik mogelijk over 2-3jr een huis zal kopen. Ik kan het geld terugboeken en vervolgens in een depositoladder van 1, 2 en 3 jaar doen om zo toch een mooi rendement te krijgen via Raisin. Iemand hier nog specifieke adviezen over? Ik probeer het forum te volgen, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Beetje mosterd/maaltijd wellicht, maar zoals beloofd:EarlAlnot schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:23:
[...]
Gisteravond opdracht gegeven, dus nog niet binnen.
Vorige keer (maar toen was er met voeden waarschijnlijk ook geen last) donderdag 27 juli rond 18xx en was maandag 31 juli om 09xx bijgeschreven op tegenrekening.
28e 's avonds teruggeboekt van TR en dinsdag 31 oktober om 09xx bijgeschreven op tegenrekening.
[ Voor 0% gewijzigd door EarlAlnot op 01-11-2023 20:37 . Reden: Bank toegevoegd ter verduidelijking ]
TR is qua VRH behoorlijk nadelig omdat het officieel geen spaargeld is. Dus best logisch om het daar weg te halen, maar dat kun je eventueel ook rond 20 december doen.ABCstabiel schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:24:
Na een maand mijn geld bij TR te hebben laten staan (en dit forum niet bezocht te hebben) dacht ik even een update te posten: de rente zonder problemen vandaag ontvangen en tot nu toe niet ontevreden. Ik had alle negatieve reacties over TR dan ook niet verwacht, maar als ik het zo lees zijn ze zeer gegrond. Ik zit dan nu ook in dubio wat precies te doen. Het geld terugboeken lijkt het meest verstandig, maar is voelt ook als een risico waar het mis kan gaan. Het geld laten staan voelt misschien veiliger, maar goed TR heeft zijn administratie duidelijk niet onder controle.
Je zou eens kunnen kijken naar partijen die je je deposito laten openbreken om een huis te kopen. O.a. CEB als ik het goed heb.
Van de VHR heb ik nog geen last, ik zit nog onder de grens. Depositos die open te breken zijn, zijn interessant. Ga ik naar kijken.Pistachenootje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:55:
[...]
TR is qua VRH behoorlijk nadelig omdat het officieel geen spaargeld is. Dus best logisch om het daar weg te halen, maar dat kun je eventueel ook rond 20 december doen.
Je zou eens kunnen kijken naar partijen die je je deposito laten openbreken om een huis te kopen. O.a. CEB als ik het goed heb.
Bij mij hebben ze gezegd 4% vanaf 19 okt tm 19 aprilFrankenstein schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:37:
[...]
Ik denk het niet (niet gecontroleerd), maar ik ontvang per vandaag wel 3,87% rente bij Advanzia, omdat ze weer eens heel aardig waren, en de actierente zowel verhoogd als verlengd hebben...
Het lastige voor jou is dat jij elke dag de exacte rentevoet wil weten, maar dat Consorsbank naar jou, maar ook naar mij toe, alleen heeft laten weten dat ze onze rente wijzingen naar 4%, maar niet precies per wanneer. Ik hoef het niet exact te weten. En voor die 0,12% meer tot Consorsbank me 4% geeft schuif ik het echt niet naar Advanzia.
Over Advanzia gesproken, de rente is bijgeschreven.
Kun je zien door in te loggen. Je Aktuelles Guthaben is vandaag hoger dan ie gisteren was: dat is de rente. Moet je natuurlijk wel weten wat je tegoed gisteren was. Bij mij simpel: 5k.
Raar waarom dit zoveel moeite kost om ff aan te passen
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Heb zondagavond (29 okt) een flink bedrag van TR overgeboekt naar de tegenrekening. Is dinsdagmorgen om 11.15 bijgeschreven.EarlAlnot schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:34:
[...]
Beetje mosterd/maaltijd wellicht, maar zoals beloofd:
28e 's avonds teruggeboekt van TR en dinsdag 31 oktober om 09xx bijgeschreven op tegenrekening.
Kan ik dus niet over klagen!
Restant laat ik nog even staan.
Weet je dit zeker? Ik dacht dat het 50 eur administratiekosten is EN daarnaast wordt er ook nog een boete berekend bij Centraal beheer (alleen als de rente hoger staat op dat moment)indica schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:31:
[...]
Mocht de rente de komende tijd toch naar 5% gaan kan het voor 50 euro afkopen en weer opnieuw vastzetten.
Maar wellicht is er iets veranderd?
Edit aanvulling: Let dus op
U betaalt kosten en soms ook een vergoeding
U betaalt € 50,- administratiekosten.
U betaalt een vergoeding voor ons renteverlies. Dat is afhankelijk van de rentestand op het moment dat u de RenteVast Rekening stopt. U betaalt de vergoeding alleen als de rente op dat moment hoger is dan de rente die u ontvangt. In deze situatie laten we u weten hoe hoog de vergoeding is. En we stoppen uw RenteVast Rekening pas als u akkoord gaat met het bedrag van de vergoeding.
[ Voor 36% gewijzigd door Hendriks1 op 01-11-2023 21:44 ]
Precies, zoals ik zei, als de rente omhoog gaat kan ik het dus voordelig afkopen en ergens anders stallen.Hendriks1 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:41:
[...]
Weet je dit zeker? Ik dacht dat het 50 eur administratiekosten is EN daarnaast wordt er ook nog een boete berekend bij Centraal beheer (alleen als de rente hoger staat op dat moment)
Maar wellicht is er iets veranderd?
Edit aanvulling: Let dus op
U betaalt kosten en soms ook een vergoeding
U betaalt € 50,- administratiekosten.
U betaalt een vergoeding voor ons renteverlies. Dat is afhankelijk van de rentestand op het moment dat u de RenteVast Rekening stopt. U betaalt de vergoeding alleen als de rente op dat moment hoger is dan de rente die u ontvangt. In deze situatie laten we u weten hoe hoog de vergoeding is. En we stoppen uw RenteVast Rekening pas als u akkoord gaat met het bedrag van de vergoeding.
Mocht de rente in het alle slechtste scenario weer naar 0,01 gaan en ik heb het dan per se nodig, dan hoop ik dat ik in aanmerking kom voor een vrijstelling en anders is het jammer maar gezien het geringe risico wmb wel waard.
Maar wat bedoel je precies met als de rente omhoog gaat kan ik het "voordelig afkopen en ergens anders stallen". Je weet namelijk nu toch helemaal niet hoe hoog die boete gaat worden (bij een gestegen rente bij CB) los van die 50 eur administratiekosten?indica schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:53:
[...]
Precies, zoals ik zei, als de rente omhoog gaat kan ik het dus voordelig afkopen en ergens anders stallen.
Mocht de rente in het alle slechtste scenario weer naar 0,01 gaan en ik heb het dan per se nodig, dan hoop ik dat ik in aanmerking kom voor een vrijstelling en anders is het jammer maar gezien het geringe risico wmb wel waard.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Hendriks1 op 01-11-2023 22:18 ]
Waar baseer jij je uitspraak op dat het afkopen voordelig gaat zijn? Je betaalt administratie kosten en een vergoedingindica schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:53:
[...]
Precies, zoals ik zei, als de rente omhoog gaat kan ik het dus voordelig afkopen en ergens anders stallen.
Zou me niks verbazen als ze voor de vergoeding een soort formule gebruiken die hypotheek verleners gebruiken als je je rente gaat middelen. In dat geval ben je vaak een groot deel van het voordeel kwijt aan de boete
Edit: zie 8.3 in dit document. Bij eerder stoppen is de boete vrijwel gelijk aan het voordeel wat je zou behalen. Je kan dus niet 'voordelig afkopen' als de rente hoger is.
https://www.centraalbehee...en-rentevast-rekening.pdf
[ Voor 14% gewijzigd door helloitsme op 02-11-2023 07:03 ]
[ Voor 62% gewijzigd door helloitsme op 02-11-2023 06:04 ]
Die was van mij en ik heb daar ENORM om moeten zeuren. Overigens gisteren pas bijgeschreven bij mij.Pistachenootje schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:39:
Ik zie dat ik van Raisin 24 oktober 50 euro heb gehad met de omschrijving 'Goodwill payment'. Maar ik heb geen idee waar het van is. Iemand een idee?
Wellicht weet @Juan er meer van?
Eerst vonden ze het saldo te laag. Sorry, maar er staat al sinds februari een aanzienlijk bedrag op. Na twee weken en twee reminders kwam een reactie.
Toen konden ze geen actie vinden op mijn emailadres en had ik me maar moeten inschrijven met het emailadres wat in de referral stond. Daarop heb ik een screenshot gestuurd van de uitnodiging met daarin duidelijk hetzelfde emailadres. Na ruim 3 weken en 3 reminders dan eindelijk het verlossende woord: het zou binnen 14 dagen worden uitbetaald.
Hou dus goed in de gaten of Raisin je bonus wel uitbetaald. Ze lijden daar aan selectief geheugenverlies
ING doet goede zaken met het spaargeld van hun klanten.
https://www.nu.nl/economi...r-miljardenwinst-ing.html
In het Belastingplan 2024 bleef de vrijstelling voor groen sparen en groen beleggen ongewijzigd maar door een amendement wordt deze regeling versoberd. Met ingang van 1 januari 2025 wordt de vrijstelling voor groene beleggingen per persoon verlaagd van € 65.072 naar € 30.000.Fredericm schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:11:
[...]
Zie mijn eerdere post. Is gebaseerd op tabelcorrectiefactor van 9,9%. Is verlaagd naar ongeveer 9,5%. Vrijstelling wordt dus ruim 71K pp
Dus voor 2024 ongewijzigd, maar daarna nog maar 30k als het ook door de eerste kamer komt.
De vrijstelling van 57k wordt ook bevroren, geen indexatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Rolletjedrop op 02-11-2023 07:50 ]
De BOX3 belasting wordt steeds vervelender..Rolletjedrop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:43:
[...]
In het Belastingplan 2024 bleef de vrijstelling voor groen sparen en groen beleggen ongewijzigd maar door een amendement wordt deze regeling versoberd. Met ingang van 1 januari 2025 wordt de vrijstelling voor groene beleggingen per persoon verlaagd van € 65.072 naar € 30.000.
Dus voor 2024 ongewijzigd, maar daarna nog maar 30k als het ook door de eerste kamer komt.
Hoe denken ze hier de “‘rijkaards “ mee te belasten?
Dit is het gewone volk.
Nee foutje, als de vergelijkingsrente lager staat kan ik het voordelig opzeggen mocht ik het op dat moment nodig hebben.helloitsme schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:00:
[...]
Waar baseer jij je uitspraak op dat het afkopen voordelig gaat zijn? Je betaalt administratie kosten en een vergoeding
Zou me niks verbazen als ze voor de vergoeding een soort formule gebruiken die hypotheek verleners gebruiken als je je rente gaat middelen. In dat geval ben je vaak een groot deel van het voordeel kwijt aan de boete
Edit: zie 8.3 in dit document. Bij eerder stoppen is de boete vrijwel gelijk aan het voordeel wat je zou behalen. Je kan dus niet 'voordelig afkopen' als de rente hoger is.
https://www.centraalbehee...en-rentevast-rekening.pdf
Maar mocht ik de komende maanden/ jaren een 10 jaarsdeposito ergens anders voor 4% plus vinden en die van CB staat nog op 3,50% of lager dan kost het maar 50 euro.
Je kan gewoon elk willekeurig document nemen en zelf even aanpassen in Adobe Pro (of vergelijkbaar) naar het Engels. Heb ik gedaan bij Consors en al vaker voor buitenlandse vergelijkbare doeleinden. Ik dacht dat ChatGPT Plus nu ook PDF kan vertalen/omzetten.
Niemand die erom maalt dat jij zelf even een PDF vertaald.
wcduck schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:50:
Ik kon het zo snel niet vinden, maar was al gemeld dat de 1-jaars deposito van Nordax gedaald is van 4,17 naar 3,97%?
Slappyjoez schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:24:
[...]
Ter info, gaat van 4,17% naar 3,97%, betreft Nordax op 1-jarige deposito.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Ik heb gisteren een PDF met een aanslag van de gemeentebelasting met Google translate vertaald. Komt een prima PDF uit. Ben benieuwd of het lukt.Malarky schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:15:
[...]
Je kan gewoon elk willekeurig document nemen en zelf even aanpassen in Adobe Pro (of vergelijkbaar) naar het Engels. Heb ik gedaan bij Consors en al vaker voor buitenlandse vergelijkbare doeleinden. Ik dacht dat ChatGPT Plus nu ook PDF kan vertalen/omzetten.
Niemand die erom maalt dat jij zelf even een PDF vertaald.
Verwijderd
Vanochtend pas bevestiging gehad dat het is aangekomen op de Advanzia rekening. Dus misschien heb ik geluk. Heb ze gemaild tot en met wanneer ik 3,87% rente ontvang. Benieuwd of ik deze keer wel die extra maand aan rente krijg ivm begin van de maand geld op de rekening te zetten.Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:37:
Net toch een domme fout gemaakt. Heb alles overgemaakt naar mijn nieuwe Advanzia rekening omdat ik in mn hoofd dacht dat het de 1ste van de maand is. Heel benieuwd of het morgen pas op de rekening staat of vanavond laat al. In het laatste geval ben ik benieuwd tot wanneer ik dan de 3,87% krijg. Morgen maar mailtje aan wagen als het daadwerkelijk de 1ste van de maand is en het bedrag op de rekening staat.
Maar als CB op dat moment ook op 4% staat voor een nieuwe deposito, dan moet je het verschil aan rente als boete betalen.indica schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:11:
[...]
Nee foutje, als de vergelijkingsrente lager staat kan ik het voordelig opzeggen mocht ik het op dat moment nodig hebben.
Maar mocht ik de komende maanden/ jaren een 10 jaarsdeposito ergens anders voor 4% plus vinden en die van CB staat nog op 3,50% of lager dan kost het maar 50 euro.
Vandaag is m'n eerste betaling aangekomen op mijn Advanzia rekening. Weet iemand waar ik het huidige rentepercentage kan zien dat bij mijn rekening hoort?
[ Voor 14% gewijzigd door Jdome op 02-11-2023 09:52 ]
Op het afschrift dat vandaag of morgen in je mailbox roltJdome schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:52:
Vandaag is m'n eerste betaling aangekomen op mijn Advanzia rekening. Weet iemand waar ik het huidige rentepercentage kan zien dat bij mijn rekening hoort?
Dat kun je zien in de e-mails die je van Advanzia hebt gekregen. Als je actierente ontvangt en je weet de exacte einddatum niet, dan moet je contact opnemen met Advanzia om dat na te vragen. Op het PDF rekeningafschrift dat je begin van de maand ontvangt (dat van oktober is nog niet beschikbaar) staat het actuele rentepercentage vermeld, dat je tot het eind van de maand waarin het afschrift gedateerd is ontvangt, mits het saldo tenminste 5k is.Jdome schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:52:
Hmm zal wel even contact met ze opnemen. Heb de rekening in mei dit jaar geopend, en toen verder niks meer mee gedaan. Gisteren pas de eerste betaling naartoe gestuurd vanaf mijn tegenrekening. Dus ben benieuwd welke rente ik ga krijgen. Bedankt voor je info!Frankenstein schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:56:
[...]
Dat kun je zien in de e-mails die je van Advanzia hebt gekregen. Als je actierente ontvangt en je weet de exacte einddatum niet, dan moet je contact opnemen met Advanzia om dat na te vragen. Op het PDF rekeningafschrift dat je begin van de maand ontvangt (dat van oktober is nog niet beschikbaar) staat het actuele rentepercentage vermeld, dat je tot het eind van de maand waarin het afschrift gedateerd is ontvangt, mits het saldo tenminste 5k is.
Voor wat het waard is voor de mensen die een Consors rekening willen aanvragen en nog een document nodig hebben met je NAW gegevens...
Wanneer je een N26 bankaccount hebt:
Het mogelijk om een Franstalig document "RELEVÉ D'IDENTITÉ BANCAIRE" te downloaden vanaf je n26 account. Ook kun je een kostenoverzicht in Engels of Duits genereren met je adres (en gemaakte bankkosten).
Het mogelijk om een Franstalig document "RELEVÉ D'IDENTITÉ BANCAIRE" te downloaden vanaf je n26 account. Ook kun je een kostenoverzicht in Engels of Duits genereren met je adres (en gemaakte bankkosten).
En wordt dat goedgekeurd? In mijn brief staat namelijk dat het een ambtelijk bewijs moet zijn. Ik ga er vanuit dat dat betekent een document van de overheid.Thijs82 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:02:
Voor wat het waard is voor de mensen die een Consors rekening willen aanvragen en nog een document nodig hebben met je NAW gegevens...
Misschien een n00b vraag maar gelden die belastingwijzigingen voor groene deposito's die op/na 1 januari 2025 geopend worden? Of krijg je er in je aangifte over 2024 reeds mee te maken?Rolletjedrop schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:43:
[...]
In het Belastingplan 2024 bleef de vrijstelling voor groen sparen en groen beleggen ongewijzigd maar door een amendement wordt deze regeling versoberd. Met ingang van 1 januari 2025 wordt de vrijstelling voor groene beleggingen per persoon verlaagd van € 65.072 naar € 30.000.
Die 57k die je noemt is nu toch 65k?
Nieuw hoofdstuk in de Consors-saga: verzoek om een volmacht te tekenen dat ik akkoord ben met het openen van de rekening. Deze toestemming zit normaliter ingebakken in de online-identificatie maar dit was niet goed gegaan blijkbaar. Goede nieuws is dat ze (vooralsnog) niet om verdere gegevens vragen.
Geen idee, maar wellicht het proberen waard?Pistachenootje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:10:
[...]
En wordt dat goedgekeurd? In mijn brief staat namelijk dat het een ambtelijk bewijs moet zijn. Ik ga er vanuit dat dat betekent een document van de overheid.
Wie weet heb je geluk maar afgaande op de brief die ik heb gehad moet het "ambtlich" zijn.Thijs82 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:27:
[...]
Geen idee, maar wellicht het proberen waard?
("ambtliche nachweis met ihren steuerliche Hauptwohnsitz" in Duits, Engels, of Frans. Als voorbeeld geven ze o.a. een Steuerbescheid = belastingaanslag).
Ja dat weet ik. Vandaar dat ik zei 3.50 of lager. Niet alle renteverlagingen en verhogingen gaan bij iedere bank gelijk op.helloitsme schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:47:
[...]
Maar als CB op dat moment ook op 4% staat voor een nieuwe deposito, dan moet je het verschil aan rente als boete betalen.
[ Voor 10% gewijzigd door indica op 02-11-2023 11:01 ]
Lees hier al even mee, maar wilde mijn prima ervaring met TR ook maar even delen. Twijfelde een beetje (of ik er moest blijven) door de negatieve ervaringen.
Bij mij is eigenlijk alles prima verlopen. Begin oktober twee betalingen gedaan. Eerst klein bedrag om even te proberen, dat ging prima. Toen groot bedrag gedaan, dat ging ook goed. Duurde beide 2 of 3 dagen of zo.
Inmiddels de rente van de afgelopen maand bijgeschreven en gisteren besloten nog een bedrag bij te storten. Deze zag ik vanmorgen alweer bijgeschreven.
Mijn ervaring is dus prima tot zover
(wil hiermee uiteraard niet zeggen dat de negatieve ervaringen genegeerd moeten worden)
Bij mij is eigenlijk alles prima verlopen. Begin oktober twee betalingen gedaan. Eerst klein bedrag om even te proberen, dat ging prima. Toen groot bedrag gedaan, dat ging ook goed. Duurde beide 2 of 3 dagen of zo.
Inmiddels de rente van de afgelopen maand bijgeschreven en gisteren besloten nog een bedrag bij te storten. Deze zag ik vanmorgen alweer bijgeschreven.
Mijn ervaring is dus prima tot zover
(wil hiermee uiteraard niet zeggen dat de negatieve ervaringen genegeerd moeten worden)
Kan iemand mij toevallig vertellen op welke dag van de maand Openbank de rente uitkeert?
Het OpenBank topic lijkt me hier een beter plaats voor.VanBreukelen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:10:
Kan iemand mij toevallig vertellen op welke dag van de maand Openbank de rente uitkeert?
Maar dat is voor iedereen anders - OpenBank houdt precies een maand aan nadat je je rekening geopened hebt.
thanksGroteVoet459 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:11:
[...]
Het OpenBank topic lijkt me hier een beter plaats voor.
Maar dat is voor iedereen anders - OpenBank houdt precies een maand aan nadat je je rekening geopened hebt.
Openbank heeft mij nu tot tweemaal toe telefonisch een deposito van 4% aangeboden voor 1 jaar. Wellicht interessant voor de reeds bestande klanten.
Maar die geldt toch niet als je in het buitenland gaat wonen?Rockel83 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:49:
Openbank heeft mij nu tot tweemaal toe telefonisch een deposito van 4% aangeboden voor 1 jaar. Wellicht interessant voor de reeds bestande klanten.
(goede tip trouwens voor alle anderen)
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 02-11-2023 12:12 ]
Ik snap de frustratie, maar een alleenstaande met een van belasting vrijgesteld vermogen van 65k (groensparen) en 57k (heffingsvrij vermogen) heeft dus mogelijk 122k belastingvrij staan. Daar gaat jouw quote "dit is het gewone volk" niet voor op. Volgens het CBS is het gemiddelde vermogen van een alleenstaande namelijk 12k (2022).Henkoes schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:09:
[...]
De BOX3 belasting wordt steeds vervelender..
Hoe denken ze hier de “‘rijkaards “ mee te belasten?
Dit is het gewone volk.
Waarbij het vermogen voor een groot deel bestaat uit de waarde van de woning, en geen geld dat in box 3 valt.Veritas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:14:
[...]
Ik snap de frustratie, maar een alleenstaande met een van belasting vrijgesteld vermogen van 65k (groensparen) en 57k (heffingsvrij vermogen) heeft dus mogelijk 122k belastingvrij staan. Daar gaat jouw quote "dit is het gewone volk" niet voor op. Volgens het CBS is het gemiddelde vermogen van een alleenstaande namelijk 12k (2022).
Ter verduidelijking, zelfde bron:
Huishoudens met een eigen woning hadden in 2020 een doorsnee vermogen exclusief eigen woning van 36,3 duizend euro. Dat is 14 keer zoveel als dat van huishoudens met een huurwoning, hun doorsnee vermogen bedroeg 2,6 duizend euro.
[ Voor 17% gewijzigd door Slappyjoez op 02-11-2023 12:19 ]
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Nee inderdaad, heb er daarom ook van af gezien. Al verwacht ik nog niet binnen het jaar (definitief) weg te zijn.Pistachenootje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:02:
[...]
Maar die geldt toch niet als je in het buitenland gaat wonen?
(goede tip trouwens voor alle anderen)
De 3,87% bij Advanzia komt ook aardig in de buurt, vrij opneembaar. Zou alleen mooi zijn als die 3 maanden verlengt gaan worden.
Denk dat ik daarna gewoon voor kortlopende deposito's ga en telkens verleng. Dan heb je om de 3 à 6 maanden je geld (en rente) weer beschikbaar.
Maar misschien interessant voor anderen inderdaad
Sorry maar 57k kun je echt niet serieus "vermogen" noemen, leuk spaarpotje maar dat was het dan ook wel.Veritas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:14:
[...]
Ik snap de frustratie, maar een alleenstaande met een van belasting vrijgesteld vermogen van 65k (groensparen) en 57k (heffingsvrij vermogen) heeft dus mogelijk 122k belastingvrij staan. Daar gaat jouw quote "dit is het gewone volk" niet voor op. Volgens het CBS is het gemiddelde vermogen van een alleenstaande namelijk 12k (2022).
Iemand die meer dan 57K heeft als "rijk" bestempelen is natuurlijk ook te bizar voor woorden, *knip*
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 02-11-2023 15:27 ]
dtsv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:33:
[...]
Sorry maar 57k kun je echt niet serieus "vermogen" noemen, leuk spaarpotje maar dat was het dan ook wel.
Iemand die meer dan 57K heeft als "rijk" bestempelen is natuurlijk ook te bizar voor woorden, *knip*
- Vermogen is gewoon de term die door de belastingdienst gebruikt wordt. Niets meer en niets minder.
- Er wordt niemand met 57k spaargeld als rijk bestempeld. Er wordt alleen aangegeven dat dit wel bovengemiddeld veel spaargeld is.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 02-11-2023 15:27 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Werkt alleen wat minder mooi als de rente gaat dalen. Waarom niet vastzetten voor langer?Rockel83 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:32:
[...]
Denk dat ik daarna gewoon voor kortlopende deposito's ga en telkens verleng. Dan heb je om de 3 à 6 maanden je geld (en rente) weer beschikbaar.
Zal per persoon verschillen, als je alles op orde hebt is 57K een heel leuk spaarpotje wat mij betreft.dtsv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:33:
[...]
Sorry maar 57k kun je echt niet serieus "vermogen" noemen, leuk spaarpotje maar dat was het dan ook wel.
Nee echt rijk ben je niet, een ritje naar de maan met Elon Musk zit er niet in en je zult het geen week in de luxe hotels van Qatar volhouden, maar het is zeker niet slecht.
Alleen wat betreft de VRH is de hoogte van je vermogen een leidend aspect van hoeveel je moet afdragen.
Die 57K is eigenlijk puur een belastingvrijevoet die is bepaald door de overheid.
Dat je ook mensen met een paar euro spaargeld wilt belasten is gewoonweg niet te doen, en daarnaast is er voor gekozen om de meeste mensen te ontzien van deze belasting.
Je kunt het dan ook zo zien: heb je minder dan 57K p.p. dan beschouwd de overheid jou als een arme burger die helemaal geen belasting over zijn potentiële rendement van vermogen hoeft af te dragen.
En ik dacht dat dit het VRH topic was, maar ik zie nu dat dit niet zo is
Verdere discussie kan dus beter daar.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 02-11-2023 15:28 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Even een vraagje voor de VWbank klanten. Is er een mogelijkheid om de maandelijkse inleg (100eu) uit te zetten?
Of moet je dan de rekening opzeggen?
En andere vraag betreft vwbank. Is er toevallig iemand die nieuwe rente aanbod ontvangen heeft?
Van Consors ook nog geen nieuw aanbod ontvangen terwijl mijn huidige actie deze maand eindigt.
Zelf vragen per email zijn ze niet zo happig op 😂
Of moet je dan de rekening opzeggen?
En andere vraag betreft vwbank. Is er toevallig iemand die nieuwe rente aanbod ontvangen heeft?
Van Consors ook nog geen nieuw aanbod ontvangen terwijl mijn huidige actie deze maand eindigt.
Zelf vragen per email zijn ze niet zo happig op 😂
Heb ik ook niet ontdekt. Maar storneren werkte prima! Geld was gelijk terug en VW klaagde er niet over.VanBreukelen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:28:
Even een vraagje voor de VWbank klanten. Is er een mogelijkheid om de maandelijkse inleg (100eu) uit te zetten?
Ben jij geen klant dan ?Rockel83 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:49:
3,75% bij openbank is wat ik in de app en op de site kan zien voor 2 jaar.
Niet dat die 0.25% nou helemaal het verschil maken
Ach…. Dan lees je weer in reacties zoals nu.nl iemand die zoals gebruikelijk Ice Save erbij haalt en daarom niet elders/of in buitenland gaat sparen. En zo denken heel veel 40 plussers bij ING daar zo over. En de ING weet dat.mpandroid schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:42:
ING doet goede zaken met het spaargeld van hun klanten.
Is toch prima? Heeft ING genoeg kapitaal om straks de omvallende banken in Zuid-Europa mee te reddenDatisraar schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:54:
[...]
Ach…. Dan lees je weer in reacties zoals nu.nl iemand die zoals gebruikelijk Ice Save erbij haalt en daarom niet elders/of in buitenland gaat sparen. En zo denken heel veel 40 plussers bij ING daar zo over. En de ING weet dat.
Het is inzoverre grappig dat al die niet-elders ING spaarders voor de aardigheid eens deze topic bij Tweakers zouden volgen. Hier is het totaal ‘ the other way around’ met alle tweakers speurend naar spaarrekeningen in Europa met de hoogste rente en diverse kortlopende actie tarieven bij banken 😂 (‘daar, nee daar’, 3 maanden, nee 6 maanden’).wibblemoo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:57:
[...]
Is toch prima? Heeft ING genoeg kapitaal om straks de omvallende banken in Zuid-Europa mee te redden
[ Voor 8% gewijzigd door Datisraar op 02-11-2023 14:08 ]
wat heeft lang vastzetten met box3 te makenHenkoes schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:11:
[...]
Is 10jaar wel wijs?
Of zie ik dit verkeerd.
je moet het bedrag toch elk jaar opgeven in box 3 het is niet dat het die tijd onbeschikbaar vermogen word
dtsv schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:33:
[...]
Iemand die meer dan 57K heeft als "rijk" bestempelen is natuurlijk ook te bizar voor woorden, iets wat de ultralinkse politiek maar blijft doen.
[ Voor 30% gewijzigd door Maxwp op 02-11-2023 14:25 ]
Ja klopt, dat is natuurlijk niet te voorzien. Maar op dit moment vind ik de rentes op een aantal vrij opneembare spaarrekening eigenlijk hoog zat.Pistachenootje schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:40:
[...]
Werkt alleen wat minder mooi als de rente gaat dalen. Waarom niet vastzetten voor langer?
Ik heb nu de vrijheid om bij mijn geld te komen, en ik heb nu periodieke inkomsten die mijn vaste lasten afdekken. Langlopende deposito's geven iets meer rendement en zekerheid op langere termijn natuurlijk. Maar dat verschil is me nu nog te klein om die vrijheid overboord te gooien.
Ik ben van plan om binnen nu en een jaar in het buitenland te zitten om te oriënteren en stappen te gaan zetten. Wil uiteindelijk wellicht in onroerend goed en verhuur gaan investeren om een vast inkomen mee te genereren. Het geeft dan een veilig gevoel dat in ieder geval mijn vaste lasten tot dusver afgedekt zijn en dat ik gewoon op ieder moment bij mij geld kan zonder verlies, boetes of gedoe. En de periodieke rentes gaan op dit moment gewoon weer naar andere spaarrekeningen. Dus het verschil valt nog wel mee (zolang de rentes stabiel blijven).
Wanneer de rentes drastisch gaan zakken of wanneer de plannen gaan wijzigen, kan ik natuurlijk altijd nog (een deel) gaan vastzetten in deposito.
Ik heb even gezocht naar enige details voor een Omnibus Trustrekening zoals die door TR gehanteerd wordt.
Wie zin heeft kan het volgende (helaas Engelse) artikel eens lezen waar voordelen en nadelen van zulke rekeningen beschreven worden: https://fortris.com/blog/...ed-account-digital-assets
Het artikel handelt weliswaar over Crypto currencies maar de principes zijn natuurlijk eender.
Éen nadeel heb ik er uit gevist:
Counterparty risk.
Enterprises relying on custodians to safeguard their assets face potential risks if the custodian encounters financial or security challenges, which could put pooled assets at risk.
A prime example of this is what happened to FTX. Once the third-largest centralized cryptocurrency exchange, FTX is now bankrupt, with its founder facing criminal and civil charges.
FTX held assets in omnibus accounts and commingled them with the assets of other business entities. After the exchange collapsed, it left FTX clients struggling to recover their assets. Now, enterprises are more aware of the importance of institutional-grade custody and following security and compliance best practices.
Toch misschien wat stof om over na te denken....
Wie zin heeft kan het volgende (helaas Engelse) artikel eens lezen waar voordelen en nadelen van zulke rekeningen beschreven worden: https://fortris.com/blog/...ed-account-digital-assets
Het artikel handelt weliswaar over Crypto currencies maar de principes zijn natuurlijk eender.
Éen nadeel heb ik er uit gevist:
Counterparty risk.
Enterprises relying on custodians to safeguard their assets face potential risks if the custodian encounters financial or security challenges, which could put pooled assets at risk.
A prime example of this is what happened to FTX. Once the third-largest centralized cryptocurrency exchange, FTX is now bankrupt, with its founder facing criminal and civil charges.
FTX held assets in omnibus accounts and commingled them with the assets of other business entities. After the exchange collapsed, it left FTX clients struggling to recover their assets. Now, enterprises are more aware of the importance of institutional-grade custody and following security and compliance best practices.
Toch misschien wat stof om over na te denken....
Vanaf 2027 zouden we op werkelijk rendement belast moeten worden. Dan zijn spaarproducten relatief wat minder aantrekkelijk dan nu.Maxwp schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:23:
[...]
wat heeft lang vastzetten met box3 te maken
Ik heb het verhaal niet gelezen maar ik vermoed dat deze vergelijking mank gaat. Of zeggen ze dat FTX echt geld bewaarde in omnibus trust accounts van gerenommeerde banken?Hansi55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:24:
FTX held assets in omnibus accounts
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling