Sterker nog, die groene deposito's worden in de toekomst hoogstwaarschijnlijk compleet afgeschaft.MarcelNH schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:50:
Heeft iemand hier meer informatie over de vrijstelling voor groen sparen in 2024? Ik kan alleen bij de ABN vinden dat het € 71.514 (€143.028 voor fiscale partners) is maar vind het vreemd dat ik deze info nergens anders terug vind. Ik wil graag voor 1 januari profiteren van de maximale vrijstelling.
Ik lees wel dat de vrijstelling per 2025 helaas wordt verlaagd naar €30.000 (€60.000 voor fiscale partners).
Die kant gaat het inderdaad wel op. VRH gaat nu ook van 34% naar 36%, dat begint langzamerhand op een race naar de 100% te lijken (als het niet meer wordt). Sparen, investeren, beleggen: wat een schandelijke praktijken. Consumeren moeten we, het liefst met geleend geld.spaarder schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
Sterker nog, die groene deposito's worden in de toekomst hoogstwaarschijnlijk compleet afgeschaft.
Precies de reden waarom ik zelf mijn geld er nu even laat staan. Al heb ik er over een paar weken wel een deel van nodig.JohanNL schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Kan me echter voorstellen dat er ook allemaal dingen fout kunnen gaan bij het overboeken van TR naar je tegenrekening.
Bij jou toch goed gegaan neem ik aan, maar het lijkt mij toch wel een risco zolang die problemen blijven aanhouden.
Ik boek in elk geval even niks meer er naartoe.
Wellicht handig om elkaar in elk geval op de hoogte te houden. Ik stuur je een PB.DaveAbC schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:05:
[...]
Die laatste ervaring met TR is helaas van mij (en mijn vrouw) Zoiets is ons nog nooit overkomen en we hebben al heel wat spaar en beleggingsrekeningen gehad. Wat ons met name stoort is de achteloosheid van in de toon van reageren door TR. Ik heb al recensies kunnen vinden waarin iemand al ruim 3 weken zijn geld kwijt is en TR praktisch niet reageerd. Wij zijn nu 80% van ons vermogen kwijt en voelen ons gegijzeld. We zijn nu met Bafin bezig maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niets van.
[...]
Het leek mij ook heel sterk dat het geld niet terug zou komen maar de zeer onprofessionele manier van reageren door TR en de ervaringen die hetzelfde bevestigen doen mij nu twijfelen dat het niet zonder slag of stoot terug zal komen. Ik heb mij ingelezen betreffende de Bafin en die doet in individuele gevallen eigenlijk niets. Er zijn ongetwijfeld veel meer gevallen dan nu op de review sites en fora staan. Ik zie eigenlijk precies dezelfde patronen bij de gedupeerden. Ik denk dat het dus ook zeer raadzaam is dat iedere gedupeerde melding maakt bij de Bafin. Wellicht kunnen we dit collectief doen? Eigen topic openen? Centraal emailadres aanmaken?
Hoeveel mensen hier op tweakers zitten in hetzelfde schuitje?
Wbt de "anonieme" review op trustpilot. Ik zal nu echt de laatste zijn die zomaar even zijn kopietje ID upload...
Ik lees dat toch echt als problemen bij de overboeking naar TR toe. Omdat hij aangeeft dat bij zijn eigen bank geen problemen zijn geconstateert bij de transactie(s). De terugboeking heeft zijn eigen bank geïnitieerd, vandaar dat dit nog maanden kan duren (wat hij aangeeft in elk geval) omdat het vast om een of andere legal procedure gaat ofzo.
We vergeten even dat die percentages op basis van een fictief rendement zijn. Vorig jaar 0,00% voor spaargeld...MarcelNH schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
Die kant gaat het inderdaad wel op. VRH gaat nu ook van 34% naar 36%, dat begint langzamerhand op een race naar de 100% te lijken (als het niet meer wordt)
Stel het wordt vastgesteld aan wat de grootbanken nu bieden: 1,5%. Ondertussen hebben een aantal mensen hier in dit topic een spaarrekening met 4% rente. Die betalen effectief niet 36%, maar 13,5% over hun rendement.
Hetzelfde verhaal gaat op voor de gemiddelde belegger. In de laatste tien jaar gemiddeld véél meer rendement dan waarmee de belastingdienst heeft gerekend... en weer het drukkende effect van de heffingsvrije grens.
Over een paar jaar gaan we over naar een stelsel waarbij belasting moet worden betaald over wat er daadwerkelijk is verdiend en waar misschien ook geen eens een heffingsvrije grens zal worden toegepast. In dat geval doet dat stelsel - zelfs met een halvering van het belastingpercentage (naar 18%) - vrijwel iedereen meer pijn dan wat we nu hebben (fictief rendement met een 'hoog' percentage van 36%).
Klein gokje: dat belastingpercentage gaat echt niet omlaag - zeker niet omdat heel veel mensen en politici vinden dat je in de basis zelfs meer belasting moet betalen over inkomen uit vermogen dan inkomen uit arbeid
[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 29-10-2023 20:17 ]
Ik heb vandaag eens voor TR naar de reviews gekeken bij Trustpilot en zie dat de laatste maand (26 sept t/m 26 oktober) vrijwel uitsluitend negatieve reviews zijn afgegeven (1 of 2 sterren).
Terwijl van ALLE reviews er 71% 5 sterren zijn en het gemiddelde 4 sterren.
Dit betekent dat de rating de laatste tijd (1 maand, 2 maanden) sterk afgegleden is.
Dit geeft werkelijk te denken en strookt met de recente ervaringen in dit forum.
Ik heb zelf ook een rekening bij TR en deze week nog een bedrag ingelegd.
Ben nu echter begonnen om de rekening leeg te boeken. Vandaag de eerste terugboeking gedaan.
Na ontvangst van de eerste tranche, haal ik de rest weg.
Liever een paar 0.1% minder maar een directe relatie met de betreffende bank.
Zag gisteren overigens een artikel in de Telegraaf waar DeGiro verwachtte dat een aantal brokers zal verdwijnen en tevens vraagtekenes zette bij brokers die ook spaarrekeningen aanbieden.
Link: https://www.telegraaf.nl/...ke-broker-gaat-het-redden
Citaat:
Enkele nieuwe brokers proberen nu met aantrekkelijke rentetarieven marktaandeel af te snoepen. DeGiro gaat hier niet in mee en keert zelfs helemaal geen rente uit. Niehage: „Klanten komen bij ons om te beleggen. Een heel klein percentage van hun gelden is niet belegd. Wij willen geen klanten die bij ons komen om te sparen. Dit is geen winstgevend bedrijfsmodel. Waarom zou je tientallen euro’s investeren om een nieuwe klant binnen te halen die vervolgens niet van je platform gebruik maakt?”
Het overgrote deel van de klanten hecht volgens de ceo ook weinig waarde aan rente. „Lage tarieven, een sterk platform en een goede klantenservice zijn voor hen veel belangrijker.”
Dit betekent dat de rating de laatste tijd (1 maand, 2 maanden) sterk afgegleden is.
Dit geeft werkelijk te denken en strookt met de recente ervaringen in dit forum.
Ben nu echter begonnen om de rekening leeg te boeken. Vandaag de eerste terugboeking gedaan.
Zag gisteren overigens een artikel in de Telegraaf waar DeGiro verwachtte dat een aantal brokers zal verdwijnen en tevens vraagtekenes zette bij brokers die ook spaarrekeningen aanbieden.
Citaat:
Enkele nieuwe brokers proberen nu met aantrekkelijke rentetarieven marktaandeel af te snoepen. DeGiro gaat hier niet in mee en keert zelfs helemaal geen rente uit. Niehage: „Klanten komen bij ons om te beleggen. Een heel klein percentage van hun gelden is niet belegd. Wij willen geen klanten die bij ons komen om te sparen. Dit is geen winstgevend bedrijfsmodel. Waarom zou je tientallen euro’s investeren om een nieuwe klant binnen te halen die vervolgens niet van je platform gebruik maakt?”
Het overgrote deel van de klanten hecht volgens de ceo ook weinig waarde aan rente. „Lage tarieven, een sterk platform en een goede klantenservice zijn voor hen veel belangrijker.”
Het manco bij TR is waarschijnlijk de ‘tussenrekening’ zijn die ze gebruiken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Raisin waar je een eigen IBAN hebt. Door de enorme toename van klanten zal die doorboeking van stortingen naar de client accounts nu in de soep lopen en wordt het een potje. Ik zou als ik er geld had staan niet direct angstig om worden (Kanttekening: ik heb er geen rekening en zal er ook niet snel eentje openen).
TR heeft die 4% rente ook enkel om nieuwe klanten te lokken, waarbij ze hopen dat je ook gaat beleggen.Hansi55 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:21:
Citaat:
Ze hadden flink kunnen adverteren, op tv en social media, maar dit is ook een manier van adverteren die waarschijnlijk ook nog eens aanzienlijk goedkoper is.
Zou best kunnen dat op een gegeven moment de rente alsnog naar 0 gaat, of dat je een actieve belegger moet zijn o.i.d.
In vino veritas, in aqua sanitas
Nou, als dat zo is zoals je zegt hebben ze de boel toch echt niet op orde, daar zijn geen goede excuses voor.wibblemoo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:09:
Het manco bij TR is waarschijnlijk de ‘tussenrekening’ zijn die ze gebruiken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Raisin waar je een eigen IBAN hebt. Door de enorme toename van klanten zal die doorboeking van stortingen naar de client accounts nu in de soep lopen en wordt het een potje. Ik zou als ik er geld had staan niet direct angstig om worden (Kanttekening: ik heb er geen rekening en zal er ook niet snel eentje openen).
Angstig wordt ik niet zo snel en ik denk dat het voor iedereen wel goed komt, maar er kan enorm veel tijd in gaan zitten.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dat ze geld kwijtraken en na 2 weken of meer nog steeds niet terug hebben gevonden is natuurlijk al erg genoeg. Maar het wijst op een dieper probleem; waarschijnlijk zit er iets fout in de administratie.wibblemoo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:09:
Het manco bij TR is waarschijnlijk de ‘tussenrekening’ zijn die ze gebruiken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Raisin waar je een eigen IBAN hebt. Door de enorme toename van klanten zal die doorboeking van stortingen naar de client accounts nu in de soep lopen en wordt het een potje. Ik zou als ik er geld had staan niet direct angstig om worden.
En wat zou er perfect moeten werken als je ooit gebruik wil gaan maken van een DGS op een derdengeldenrekening? Juist, de administratie. Als je dan ook nog ziet hoe twijfelachtig ze zelf over de DGS bescherming op hun website schrijven...
Eens. Mijn opmerking was ook niet een poging hun handelswijze goed te praten ;-). Het blijft kwalijk maar ik zie het als groeipijn. Ik zou er nu ook geen geld naar overmaken totdat de ervaringen beter zijn.Pistachenootje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:43:
[...]
Dat ze geld kwijtraken en na 2 weken of meer nog steeds niet terug hebben gevonden is natuurlijk al erg genoeg. Maar het wijst op een dieper probleem; waarschijnlijk zit er iets fout in de administratie.
En wat zou er perfect moeten werken als je ooit gebruik wil gaan maken van een DGS op een derdengeldenrekening? Juist, de administratie. Als je dan ook nog ziet hoe twijfelachtig ze zelf over de DGS bescherming op hun website schrijven...
Het leest wel wat als een 'Wij van WC eend' verhaal.Hansi55 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:21:
Ik heb vandaag eens voor TR naar de reviews gekeken bij Trustpilot en zie dat de laatste maand (26 sept t/m 26 oktober) vrijwel uitsluitend negatieve reviews zijn afgegeven (1 of 2 sterren).
Citaat:
Omdat DeGiro het zelf niet aanbied is sparen bij een broker maar niets.
Nieuwe klanten winnen met een actie of bonus is weldegelijk een winstgevend bedrijfsmodel: dat gebeurt letterlijk overal.
Ondanks de problemen bij TR is dit niet direct de context om het te verklaren.
Misschien wat saai. Er gebeurt niet zo veel mee. Rente is heel netjes voor een bank waarmee je zonder Raisin zaken kunt doen. Deposito's staan al lang op hetzelfde niveau maar dan heb je ook niet het gevoel dat je te vroeg bent ingestaptVeritas schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:28:
[...]
Over BigBank wordt sowieso niet zoveel gesproken hier. Ik zit er nu een paar maanden en ben er toch wel tevreden over. Nadelen zijn dat het twee dagen duurt voordat het geld teruggeboekt is en dat de rente slechts jaarlijks uitgekeerd wordt, maar in vergelijking met bijvoorbeeld LPB is best een goed alternatief. Ik vind het persoonlijk prettiger om direct bij een bank te sparen i.p.v. bij een intermediair als Raisin.
Alleen die deposito's mogen/moeten wel echt omhoog bij BigBank. Die staan al 3+ maanden stil.
Bigbank is Ests, en Estland heeft de boel veel beter op orde dan de zuidelijke landen, dus prima.
Wise is niet altijd instant pay. Gisteren avond twee overboekingen gedaan naar Rabo, die zijn nog niet uitbetaald. Er staat dat ze vandaag om 8:30 worden uitbetaald.
Ik zie het anders. ik heb bij een rekening bij TR, met een "intern ibannummer" en een eigen tegenrekening. Die tegenrekening heeft een uniek ibannummer.. Het "intern ibannummer" heeft een link met de tussenrekening bij citibank, maar is misschien gedeeld met andere spaarders. TR moet de administratie doen van de saldo's van de spaarders waarbij het ibannummer van de tegenrekening als accountnummer gebruikt zou kunnen worden.wibblemoo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:09:
Het manco bij TR is waarschijnlijk de ‘tussenrekening’ zijn die ze gebruiken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Raisin waar je een eigen IBAN hebt. ...
Of TR nu dit werk moet doen of de citibank (of welke andere bank dan ook) op basis van een persoonlijk ibannummer maakt niet zoveel uit.
Ik vermoed dat de "administratiesystemen" van TR niet zwaar genoeg zijn om alle transacties snel te kunnen uitvoeren. Wellicht is dat van tijdelijke aard, getriggerd door de verhoogde rente.
edit: het kleine bedrag dat ik afgelopen vrijdag heb overgemaakt is vandaag aangekomen op de TR rekening. 1 werkdag + 1 weekend onderweg. eigenlijk prima
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 30-10-2023 09:39 ]
Wordt voor 2024 een beetje lager. De AAB bedragen zijn gebaseerd op een tabelcorrectiefactor van 9,9% die is inmiddels aangepast naar ongeveer 9,5%. Dus ruim 71K per persoon.MarcelNH schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:50:
Heeft iemand hier meer informatie over de vrijstelling voor groen sparen in 2024? Ik kan alleen bij de ABN vinden dat het € 71.514 (€143.028 voor fiscale partners) is maar vind het vreemd dat ik deze info nergens anders terug vind. Ik wil graag voor 1 januari profiteren van de maximale vrijstelling.
Ik lees wel dat de vrijstelling per 2025 helaas wordt verlaagd naar €30.000 (€60.000 voor fiscale partners).
Dat de groene beleggingen met de tabelcorrectiefactor verhoogd worden hoeft niet besloten te worden. Dit is vastgelegd in IB 2001.
Als de nieuwe box 3 wetgeving werkelijk rendement wordt doorgevoerd is het plan dat de vrijstelling van groen sparen / beleggingen wordt afgeschaft maar de heffingskorting wordt verhoogd. Percentage is niet genoemd in de conceptwetgeving..spaarder schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
Sterker nog, die groene deposito's worden in de toekomst hoogstwaarschijnlijk compleet afgeschaft.
Ik ben ook aan het kijken naar groensparen en heb het ook niet kunnen vinden.MarcelNH schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:50:
Daarnaast lees ik bij diverse accountants (die vaak een samenvatting aanbieden) een voorstel de bijbehorende heffingskorting te verhogen van ~0.7% naar ~1.1%. Alleen ook daar kan ik de bijbehorende wetsartikelen (nog) niet van vinden. Het systeem is er in ieder geval niet eenvoudiger van geworden. Wat het lastig maakt om goed (financieel) te kunnen plannen.
https://www.grantthornton...ert-heffingskorting-u-op/
[ Voor 11% gewijzigd door Woodsy op 30-10-2023 08:57 ]
De heffingskorting verhogen naar 1,1% was een plan in mei 2023. De kamer was hier niet enthousiast over. Is verder geen vervolg aan gegeven. Zelf heb ik rabogroensparen a 1,9%. Mijn totale rendement komt uit op 3,6%. Inclusief box 3 besparing omdat ik ook overige bezittingen heb. Je kunt wachten op een hogere rente, het fonds kan ook sluiten. Het geld staat wel 1 jaar vast, daarna vrij opneembaar.Woodsy schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:54:
[...]
Ik ben ook aan het kijken naar groensparen en heb het ook niet kunnen vinden.
Daarnaast lees ik bij diverse accountants (die vaak een samenvatting aanbieden) een voorstel de bijbehorende heffingskorting te verhogen van ~0.7% naar ~1.1%. Alleen ook daar kan ik de bijbehorende wetsartikelen (nog) niet van vinden. Het systeem is er in ieder geval niet eenvoudiger van geworden. Wat het lastig maakt om goed (financieel) te kunnen plannen.
https://www.grantthornton...ert-heffingskorting-u-op/
Even tussendoor een goede ervaring bij Raisin. Afgelopen donderdag geld overgemaakt naar de Duitse IBAN van Raisin, dit was vrijdag zichtbaar op het platform. Sinds vanochtend is de deposito zichtbaar bij Nordax tegen de afgesproken 4,17% rente voor de periode van 1 jaar.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Dit is wat ik ook omschrijf? Waar de tussenrekening zich bevindt is mij niet helemaal duidelijk, maar de routing van de storting naar/via Citibank en de bijbehorende administratie lijken hier te bottleneck. Hopelijk kunnen ze dit snel inhalen.W1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:00:
[...]
Ik zie het anders. ik heb bij een rekening bij TR, met een "intern ibannummer" en een eigen tegenrekening. Die tegenrekening heeft een uniek ibannummer.. Het "intern ibannummer" heeft een link met de tussenrekening bij citibank, maar is misschien gedeeld met andere spaarders. TR moet de administratie doen van de saldo's van de spaarders waarbij het ibannummer van de tegenrekening als accountnummer gebruikt zou kunnen worden.
Of TR nu dit werk moet doen of de citibank (of welke andere bank dan ook) op basis van een persoonlijk ibannummer maakt niet zoveel uit.
Ik vermoed dat de "administratiesystemen" van TR niet zwaar genoeg zijn om alle transacties snel te kunnen uitvoeren. Wellicht is dat van tijdelijke aard, getriggerd door de verhoogde rente.
Dan heb ik jouw bericht anders begrepen. Maar dat maakt niet zoveel uit, het zijn beide meningen. Het belangrijkste is dat de problemen opgelost worden.wibblemoo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
Dit is wat ik ook omschrijf? Waar de tussenrekening zich bevindt is mij niet helemaal duidelijk, maar de routing van de storting naar/via Citibank en de bijbehorende administratie lijken hier te bottleneck. Hopelijk kunnen ze dit snel inhalen.
Ook ik had vrijdag j.l. (voor 10.00 uur 's morgens) nog een klein bedrag naar TR gestuurd. Stond er vanochtend om 09.00 uur bij TR op. Heb zelf nooit problemen gehad met stortingen en deze klopte dus ook gewoon weer.W1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:00:
edit: het kleine bedrag dat ik afgelopen vrijdag heb overgemaakt is vandaag aangekomen op de TR rekening. 1 werkdag + 1 weekend onderweg. eigenlijk prima
Gisteravond opdracht gegeven voor opname van een bedrag. Ben benieuwd hoe lang dat duurt.
Heb wel het besluit genomen hem daarna helemaal leeg te halen. Het verschil tussen TR (4% effectief) en Advanzia (3,6% effectief) is op 10k per jaar vier tientjes. Dat is het risico niet waard op problemen met stortingen, de "doorstuur" constructie met Citibank die toch kwetsbaarder is dan ik vooraf inschatte (zeker met de genoemde administratieproblemen) en de rompslomp die dat gaat opleveren als het DGS in werking moet treden (hopelijk niet natuurlijk, maar you never know).
@Veritas
Ik sluit me volledig bij jou aan. Heb ook gisteren een bedrag teruggestort en als het bijschreven is, haal ik de hele rekening leeg en breng het bij Advanzia onder.
Deze risico's zoals sommigen die ervaren, wil ik niet delen.
Overigens heb ikzelf geen slechte ervaringen met TR. Alleen duurde een overschrijving een keer 4 dagen: maandag overgemaakt pas vrijdag bijgeschreven bij TR.
Ik sluit me volledig bij jou aan. Heb ook gisteren een bedrag teruggestort en als het bijschreven is, haal ik de hele rekening leeg en breng het bij Advanzia onder.
Deze risico's zoals sommigen die ervaren, wil ik niet delen.
Overigens heb ikzelf geen slechte ervaringen met TR. Alleen duurde een overschrijving een keer 4 dagen: maandag overgemaakt pas vrijdag bijgeschreven bij TR.
Die opdracht zal op zijn vroegst vandaag worden verwerkt. Mijn ervaring is dat je het bedrag morgen op je tegenrekening krijgt bijgeschreven.Veritas schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:19:
[...]
Ook ik had vrijdag j.l. (voor 10.00 uur 's morgens) nog een klein bedrag naar TR gestuurd. Stond er vanochtend om 09.00 uur bij TR op. Heb zelf nooit problemen gehad met stortingen en deze klopte dus ook gewoon weer.
Gisteravond opdracht gegeven voor opname van een bedrag. Ben benieuwd hoe lang dat duurt. ...
Hoe kom jij aan 3,6%? Ik heb ook Rabo GroenSparen maar kom maar tot 1,9% (rente) + 0,7% (heffingskorting) + 0,12% (fictief rendement sparen) = 2,72%Fredericm schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
De heffingskorting verhogen naar 1,1% was een plan in mei 2023. De kamer was hier niet enthousiast over. Is verder geen vervolg aan gegeven. Zelf heb ik rabogroensparen a 1,9%. Mijn totale rendement komt uit op 3,6%. Inclusief box 3 besparing omdat ik ook overige bezittingen heb. Je kunt wachten op een hogere rente, het fonds kan ook sluiten. Het geld staat wel 1 jaar vast, daarna vrij opneembaar.
Omdat je rekening moet houden met de verdeling tussen verschillende vermogens. Jouw voorbeeld gaat uit van 100% sparen. De som wordt anders wanneer je meer belegt. Omdat je (meer) belegd vermogen onder de vrijstelling kunt krijgen.MarcelNH schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
Hoe kom jij aan 3,6%? Ik heb ook Rabo GroenSparen maar kom maar tot 1,9% (rente) + 0,7% (heffingskorting) + 0,12% (fictief rendement sparen) = 2,72%
[ Voor 16% gewijzigd door Woodsy op 30-10-2023 11:41 ]
Over 2024 is het spaarendement zeker 1,5% * 36% = 0,54%MarcelNH schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
Hoe kom jij aan 3,6%? Ik heb ook Rabo GroenSparen maar kom maar tot 1,9% (rente) + 0,7% (heffingskorting) + 0,12% (fictief rendement sparen) = 2,72%
Als je ook overige bezittingen hebt is je voordeel hoger. Speel zelf maar met rekenvoorbeelden in excel.
150K overig, 150K spaargeld
[ Voor 3% gewijzigd door Fredericm op 30-10-2023 11:34 ]
Worden buitenlandse deposito’s ook aangeslagen als spaargeld of als overige bezittingen?Fredericm schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Over 2024 is het spaarendement zeker 1,5% * 36% = 0,54%
Als je ook overige bezittingen hebt is je voordeel hoger. Speel zelf maar met rekenvoorbeelden in excel.
150K overig, 150K spaargeld
Zonet zag ik in de app van de Bigbank dat het rentepercentage naar 3% is verhoogd. Volgens mij zonder enige communicatie.
Spaargeld, als het tenminste gaat om een deposito, op jouw naam en bij een bank.Henkoes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Worden buitenlandse deposito’s ook aangeslagen als spaargeld of als overige bezittingen?
Raisin zeker als spaargeldHenkoes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Worden buitenlandse deposito’s ook aangeslagen als spaargeld of als overige bezittingen?
Met zoveel onduidelijkheid over Trade Republic toch even gemaild met de support, daarin geven zij het volgende aan. Wellicht was deze info (standaard reply) al bekend?
Zij geven hier dus wel degelijk aan dat je per belegger tot 100k gedekt bent, niet dat zij de 6 miljard moeten opdelen over 1 miljoen gebruikers, toch?We hebben een geautomatiseerd proces om te beslissen welke bankpartner de tegoeden van elke klant opslaat. Omdat dit een geautomatiseerd proces is, is het niet mogelijk om handmatig van partnerbank te wisselen.
Ongeacht bij welke partnerbank je tegoeden worden bewaard, is je geld op een aantal manieren beschermd:
Beide depositogarantiestelsels (DGS) beschermen tot 100.000 EUR per belegger, per bank.
Omdat je geld op geblokkeerde rekeningen staat, is het gescheiden van de activa van Trade Republic.
We gebruiken het geld alleen in het kader van onze klantenovereenkomst met jou, namelijk voor het leveren van financiële diensten.
Bovendien is Trade Republic lid van het Compensatiefonds van Effectenhandelaren (EdW). Dit betekent dat niet alleen deposito's zijn gegarandeerd, maar dat we ook wettelijk verplicht zijn om eventuele aansprakelijkheden die voortvloeien uit effectentransacties te beschermen.
Kan je ook je eigen mail even quoten ?CrossYY schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:32:
Met zoveel onduidelijkheid over Trade Republic toch even gemaild met de support, daarin geven zij het volgende aan. Wellicht was deze info (standaard reply) al bekend?
[...]
Zij geven hier dus wel degelijk aan dat je per belegger tot 100k gedekt bent, niet dat zij de 6 miljard moeten opdelen over 1 miljoen gebruikers, toch?
De vraag is: wie is 'Belegger' in deze? De eindklant of de houder van de tussenrekening? Met zo'n antwoord schiet je niet heel veel op, mijns inziens.
Ben het met je eens, maar dat zou echt doelbewuste misleiding van de klant zijn. Hoewel dat natuurlijk niet de eerste keer zou zijn dat een financiele partij voor miljarden de gebruiker oplicht of geld 'kwijt' raakt.wibblemoo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:36:
De vraag is: wie is 'Belegger' in deze? De eindklant of de houder van de tussenrekening? Met zo'n antwoord schiet je niet heel veel op, mijns inziens.
als de administratie klopt en het Ierse DGS weet te achterhalen van wie het geld wasCrossYY schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:32:
Zij geven hier dus wel degelijk aan dat je per belegger tot 100k gedekt bent...
Beste,
Het is mij niet geheel duidelijk of het spaarsaldo (niet geïnvesteerd
geld in mijn account) gedekt wordt onder het Europees
depositogarantiestelsel, en daarmee tot 100.000 euro gedekt is?
Ook zie ik verhalen waarin aangegeven wordt dat de banken die gebruikt
worden door TR onder één naam geregistreerd staan. Hierdoor is het
onduidelijk is of iedere individuele gebruiker van de app tot 100.000
euro gedekt is, of slechts de ene hoofdgebruiker.
Graag ontvang ik hierover uitsluitsel om de risico's te kunnen afwegen.
Ik heb geprobeerd heel duidelijk naar de individuele appgebruiker te vragen, maar zal de eerste zijn om toe te geven dat ik hier nog niet 100% op ben gerustgesteld.
Die 100k per gebruiker geloof ik wel. De potentiële problemen zie ik in andere zaken. De Citibank rekening staat niet op jouw naam. Het Ierse DGS zal dus bij TR moeten aankloppen om uit te vinden van wie het geld is. Kan TR een goede administratie overleggen? Dat lijkt twijfelachtig met de informatie van nu.
Goed punt en mee eens. Ik ben risico-avers, dus zal vermoedelijk stapsgewijs mijn saldo afbouwen. Ook omdat ik een beetje onrustig wordt van (langdurig) missende saldi van andere gebruikers.Pistachenootje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:45:
Die 100k per gebruiker geloof ik wel. De potentiële problemen zie ik in andere zaken. De Citibank rekening staat niet op jouw naam. Het Ierse DGS zal dus bij TR moeten aankloppen om uit te vinden van wie het geld is. Kan TR een goede administratie overleggen? Dat lijkt twijfelachtig met de informatie van nu.
En ondertussen is bij Raisin via de BFF-bank een nieuw spaardepositie verschenen: 4% rente voor 3 maanden vast bij een inleg tussen 20.000 en 100.000 euro. Goede optie voor degenen die het geld niet langdurig(er) willen vastzetten. Valt wel onder het Spaans DGS, dus wel weer de onzekerheid (?) omtrent de erfbelasting.
Oh, en er wordt 19% bronbelasting geheven, dus dat valt alleen naar 0% te verrekenen wanneer je in box 3 VRH betaald.
Update: ik was te vroeg met mijn conclusie over bronbelasting. Van de raisin-site:
"Als belastingplichtige in Nederland kunt u vrijstelling krijgen van deze belasting
(d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overlegt u voor de opening van uw
termijndeposito de ondertekende ‘Declaración de Residencia Fiscal’
(Spaanse zelf-verklaring van fiscale woonplaats, lengte: 1 pagina), d.w.z. een
zelf-verklaring voor het doel van belastingvermindering. Een duidelijk
leesbare PDF/scan/foto volstaat en de zelf-verklaring dient slechts per
klant te worden verstrekt – het is niet noodzakelijk om deze voor ieder
termijndeposito afzonderlijk te overleggen."
Geen bronbelasting dus door het indienen van dat formulier.
Oh, en er wordt 19% bronbelasting geheven, dus dat valt alleen naar 0% te verrekenen wanneer je in box 3 VRH betaald.
Update: ik was te vroeg met mijn conclusie over bronbelasting. Van de raisin-site:
"Als belastingplichtige in Nederland kunt u vrijstelling krijgen van deze belasting
[ Voor 60% gewijzigd door Bar_en_boos op 30-10-2023 13:03 ]
De website is er inmiddels ook op bijgewerkt:Bar_en_boos schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:13:
Zonet zag ik in de app van de Bigbank dat het rentepercentage naar 3% is verhoogd. Volgens mij zonder enige communicatie.
https://www.bigbank.nl/flexibel-sparen/
Valt onder het Italiaanse dgs. En als je het niet ziet verschijnen... Minimum inleg van 20.000Bar_en_boos schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:51:
En ondertussen is bij Raisin via de BFF-bank een nieuw spaardepositie verschenen: 4% rente voor 3 maanden vast bij een inleg tussen 20.000 en 100.000 euro. Goede optie voor degenen die het geld niet langdurig(er) willen vastzetten. Valt wel onder het Spaans DGS, dus wel weer de onzekerheid (?) omtrent de erfbelasting.
Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Italiaans DGS, maar de bronbelasting wordt in Spanje geheven.Roadster112 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Valt onder het Italiaanse dgs. En als je het niet ziet verschijnen... Minimum inleg van 20.000
Ik lees er vast overheen maar waar vind ik die minimale inleg terug? Ik zie namelijk 5 k staan?Roadster112 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Valt onder het Italiaanse dgs. En als je het niet ziet verschijnen... Minimum inleg van 20.000
https://www.raisin.nl/spa...004/#bank-product-details
Omdat het dus via Spaans bijkantoor gaat. En daardoor waarschijnlijk ook Spaanse erfbelasting.Bar_en_boos schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Italiaans DGS, maar de bronbelasting wordt in Spanje geheven.
En daarnaast, wat we van Citibank / Iers DGS hebben geleerd is dat het DGS wordt uitgekeerd door het DGS waarin de bank waarvan je klant bent gevestigd is. Dus het geld is afkomstig van het Italiaanse DGS, maar wordt uitgekeerd door het Spaanse DGS. Hoeveel dat er toe doet is uiteraard een andere vraag.
Van het Noorse DGS weten we dan weer dat zij (kunnen) beschikken over het Raisin rekeningnummer en rechtstreeks overboeken naar de Raisin rekening. Of dat een standaard werkwijze is is onbekend. En het kan dus zijn dat je bij BFF een bureaucratisch verhaal krijgt om het geld te krijgen via het Spaanse DGS terwijl dat bij Banca Progetto, rechtstreeks bij Italiaanse vestiging, niet het geval is, ondanks dat de garantie in beide gevallen uit het Italiaanse DGS komt.
Hier even een update van mijn kant betreffende het "kwijtgeraakte" geld bij TR. Vanmorgen stonden pardoes de latere stortingen op de 2 TR rekeningen en het vrijdag rond 12:00 overgemaakte geld van de TR rekeningen terug op onze betaalrekeningen. Geen uitleg en ook geen reacties op de mails van donderdag overigens. Fijn dat het opgelost lijkt maar al met al geen fijne ervaring.
Het voor jou persoonlijk belangrijkste is geregeld.DaveAbC schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:18:
Hier even een update van mijn kant betreffende het "kwijtgeraakte" geld bij TR. Vanmorgen stonden pardoes de latere stortingen op de 2 TR rekeningen en het vrijdag rond 12:00 overgemaakte geld van de TR rekeningen terug op onze betaalrekeningen. Geen uitleg en ook geen reacties op de mails van donderdag overigens. Fijn dat het opgelost lijkt maar al met al geen fijne ervaring.
Nu is het aan TR om de zaken goed op orde te krijgen en de beeldvorming te keren. Ik hoop dat ze daarin slagen. Het is een mooie rente. Ik zeg vaak "iets met communicatie" en dan bedoel ik niet reactief naar individuen maar op de Nederlandse website of een mail naar alle klanten.
En uberhaupt communicatie die niet lijkt op een mislukte bot zoals op de trustpilot review website.W1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
Het voor jou persoonlijk belangrijkste is geregeld.![]()
Nu is het aan TR om de zaken goed op orde te krijgen en de beeldvorming te keren. Ik hoop dat ze daarin slagen. Het is een mooie rente. Ik zeg vaak "iets met communicatie" en dan bedoel ik niet reactief naar individuen maar op de Nederlandse website of een mail naar alle klanten.
Een aantal reacties van klanten die hun geld zijn kwijtgeraakt of in ieder geval nergens contact krijgen over de situatie en dan komt de klantenservice met een reactie van 'pleased to hear your view on our new design! ' etc etc

Nouja geregeld, de helft staat er nog. Maar het lijkt er wel meer op dat het nu geregeld is dan eerder. Ik laat mijn reviews wel staan en zal ook daar een update plaatsen. Ik hoop voor iedereen bij wie het langer duurt dat het snel opgelost zal zijn!W1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
Het voor jou persoonlijk belangrijkste is geregeld.
En inmiddels ook een mail:dutchgio schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:52:
[...]
De website is er inmiddels ook op bijgewerkt:
https://www.bigbank.nl/flexibel-sparen/
Met ingang van vandaag (30 oktober 2023) is de rente op uw "Flexibel Sparen" rekening verhoogd van 2,80% naar 3,00%. Deze renteverhoging geldt voor alle "Flexibel Sparen" rekeningen bij Bigbank, en is automatisch doorgevoerd. Dit betekent dat u geen actie hoeft te ondernemen om van de hogere rente te profiteren.
https://www.rabobank.nl/p...m-sparen/rabo-groensparen
is dit nu een spaar rekening of word dit ( gezien de belegingen in groen ) gezien als een belegginsg rekening door de overheid?
is dit nu een spaar rekening of word dit ( gezien de belegingen in groen ) gezien als een belegginsg rekening door de overheid?
Ook bij de rabobank wordt een spaarrekening niet opeens een beleggingsrekening omdat de rabobank jouw spaargeld gebruikt om te beleggen.Maxwp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:43:
Rekeninghouder krijgt 1,90% voor de eerste 12 maanden (eerder niet opneembaar), daarna is de rente onbekend en variabel. Dus het lijkt mij wel een spaarrekening (die start als een deposito van 12 maanden)Rabo GroenSparen
Rabo GroenSparen is een spaarrekening waarbij je inleg voor minimaal 70% wordt geïnvesteerd in groene projecten in Nederland. En dat wordt door de overheid in veel gevallen beloond met fiscale voordelen. Open online binnen 2 minuten.
Steun groene investeringen en draag bij aan een duurzame wereld
Profiteer mogelijk van fiscale voordelen
Ontvang over je inleg een rente van 1,90%* (1 jaar vast), daarna variabel
Bepaal zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt (tot maximaal € 130.144)
Iedere inleg is na 1 jaar weer vrij opneembaar
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 30-10-2023 13:50 ]
na 1 jaar pas vrij opneembaar is dus een deposito en geen spaar rekening zou ik zeggenW1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:47:
[...]
Ook bij de rabobank wordt een spaarrekening niet opeens een beleggingsrekening omdat de rabobank jouw spaargeld gebruikt om te beleggen.
[...]
Rekeninghouder krijgt 1,90% voor de eerste 12 maanden (eerder niet opneembaar), daarna is de rente onbekend en variabel.
kan het dan net zo goed in een 1 jaar deposito stoppen met veel hogere rente wat weer ruim compenseert voor die belasging voordeel dat je dan mist lijkt me
[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 30-10-2023 13:51 ]
Een deposito is een spaarrekening.Maxwp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
na 1 jaar pas vrij opneembaar is dus een deposito en geen spaar rekening zou ik zeggen
je hebt een spaarrekening en je kan geld voo rlanger vast zetten in een deposito.
Klopt (ook). Ik dacht dat je wilde weten of het een belegging of een spaarrekening was. In het kader van vrh, en dgs. In die context is het volgens mij een spaarrekening met eigenschappen van een deposito: looptijd en gegarandeerde rente. Maar ik kan mij vergissen, ik heb niks bij/met de rabobank.Maxwp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:52:
[...]
je hebt een spaarrekening en je kan geld voo rlanger vast zetten in een deposito.
Klopt. Ik verwacht dat het belasting voordeel minder is dan 1,85% (verschil met credit europe).Maxwp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:50:
...
kan het dan net zo goed in een 1 jaar deposito stoppen met veel hogere rente wat weer ruim compenseert voor die belasging voordeel dat je dan mist lijkt me
[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 30-10-2023 14:02 ]
[quote]CrossYY schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:32:
(...)
TR is zelf geen "belegger" (en bij de DGS-banken wordt sowieso niets belegd); dit kan dus alleen naar individuele TR-klanten verwijzen.
(...)
TR is zelf geen "belegger" (en bij de DGS-banken wordt sowieso niets belegd); dit kan dus alleen naar individuele TR-klanten verwijzen.
BigBank is een bank uit Estland. Mag jii raden onder welk DGS ze vallen.
spoiler:
Hint: niet het Nederlandse
Voordat je aan dit soort producten begint kun je je beter even inlezen. Kijk eens naar je link:Maxwp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:43:
:strip_exif()/f/image/V5YKL6CM0zkpNCFnK9Jyd7N2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Pistachenootje op 30-10-2023 14:20 ]
Hier nog interessante informatie gevonden wat betreft het DGS bij Trade Republic.
https://traderepublic.com..._adgroup=&openModal=legal
Het zit met het DGS wel goed maar ik verwacht dat bij faillissement van TR klanten een stuk langer moeten wachten dan wanneer een bank failliet gaat.
Het zit met het DGS wel goed maar ik verwacht dat bij faillissement van TR klanten een stuk langer moeten wachten dan wanneer een bank failliet gaat.
[ Voor 39% gewijzigd door DaveAbC op 30-10-2023 14:25 ]
Bigbank maakt gebruik van het depositogarantiestelsel uit Estland, waar ze gevestigd zijn.
Wel zijn ze geregistreerd bij de DNB als grensoverschrijdende bankinstelling, maar weet niet of dat verplicht is en/of meerwaarde heeft.
https://www.bigbank.nl/de...rantiestelsel-veiligheid/
https://www.bigbank.nl/depositogarantie/
Ik moet zeggen dat ik het wel een fijne bank vind; prettige online omgeving, Nederlandse support en gaat redelijk goed mee met de rentewijzigingen. En niet van die actietarieven zoals bij Advanzia (waar ik momenteel ook zit), waar je niet automatisch meegaat met de verhogingen.
@Pistachenootje @Maxwp Dan heb ik dus niet ver genoeg gescrolled. Dus niet sparen maar beleggen.
Groen beleggen. Voor de belasting natuurlijk een cruciaal verschil.W1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:24:
@Pistachenootje @Maxwp Dan heb ik dus niet ver genoeg gescrolled. Dus niet sparen maar beleggen.
Edit: kennelijk niet, zie hieronder.
[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 30-10-2023 14:44 ]
W1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:24:
:strip_exif()/f/image/IEZqeaxqS2XOhWezLiszKjrW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is niet echt de informatie die je zoekt denk ik. Dat is puur informatie van Citibank en ze zeggen: "Eligible deposits in Citibank Europe plc are protected by the Deposit Guarantee Scheme (“DGS”)".DaveAbC schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:19:
Hier nog interessante informatie gevonden wat betreft het DGS bij Trade Republic.
Nogal wiedes natuurlijk. Dat geldt voor iedere Europese bank. Het woordje 'Eligible' is hier interessant, 'in aanmerking komende' deposito's. Wat je (imo) eigenlijk wil weten is hoe het zit met de 'omnibus trust rekening' van TR (derdengeldenrekening). Komen die in aanmerking? En hoe precies?
TradeRepublic heeft daar zelf wat over geschreven, helaas nogal dubbelzinnig geformuleerd. Wellicht kan iemand het even posten.
Raar maar waar... Ik heb dus sinds afgelopen weekend een spaarrekening bij de Europe Credit Bank geopend. Vanmorgen kreeg ik een mailtje met toegang, rekeningnr e.d.
Nu wil ik dat mijn vrouw ook 100% toegang tot mijn (onze!) spaarrekening krijgt. Lijkt me ook logisch, stel ik plots zou komen te overlijden...
Gebeld met het 020 telefoonnummer blijkt de mogelijkheid voor een en/of rekening momenteel niet mogelijk te zijn. Was er altijd wel en komt ook wel weer terug, maar dat kan nog wel een maandje duren.
Het waarom dit nu niet kan, kon de helpdesk medewerker niet zeggen. Zeker niet fijn!
Nu wil ik dat mijn vrouw ook 100% toegang tot mijn (onze!) spaarrekening krijgt. Lijkt me ook logisch, stel ik plots zou komen te overlijden...
Gebeld met het 020 telefoonnummer blijkt de mogelijkheid voor een en/of rekening momenteel niet mogelijk te zijn. Was er altijd wel en komt ook wel weer terug, maar dat kan nog wel een maandje duren.
Het waarom dit nu niet kan, kon de helpdesk medewerker niet zeggen. Zeker niet fijn!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Het sluit elkaar niet uit. Dat onder 'groene beleggingen' ook spaarrekeningen/deposito's kunnen vallen is leuk, maar het blijft een spaarrekening of deposito.Pistachenootje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:26:
[...]
Groen beleggen. Voor de belasting natuurlijk een cruciaal verschil.
Rabo GroenSparen is in beginsel gewoon een spaarrekening bij een bank (volgens de eerste zin van de productkenmerken).
Kleine correctie: het woord 'deposits' in deze context vertaal je als 'tegoeden'. Ter vergelijking, een Nederlandstalige versie.Pistachenootje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
Dit is niet echt de informatie die je zoekt denk ik. Dat is puur informatie van Citibank en ze zeggen: "Eligible deposits in Citibank Europe plc are protected by the Deposit Guarantee Scheme (“DGS”)".
Nogal wiedes natuurlijk. Dat geldt voor iedere Europese bank. Het woordje 'Eligible' is hier interessant, 'in aanmerking komende' deposito's.
Voor beide onderwerpen graag verder in Het Deposito Garantie Stelsel Topic en Vermogensrendementsheffing 2.0 aub
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2023 14:51 ]
Ik heb dit een paar weken geleden doorlopen. Via formulier en post mijn vrouw toegevoegd, duurde wel 3 tot 4 weken totdat het verwerkt was. Zie het betreffende formulier nu niet op de site inderdaad.Vulcan750 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:45:
Raar maar waar... Ik heb dus sinds afgelopen weekend een spaarrekening bij de Europe Credit Bank geopend. Vanmorgen kreeg ik een mailtje met toegang, rekeningnr e.d.

Dat is vreemd. In de app staat er 20.000. Krijg het ook pas in het overzicht als ik 20.000 invoer.dirk_mec schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:14:
[...]
Ik lees er vast overheen maar waar vind ik die minimale inleg terug? Ik zie namelijk 5 k staan?
https://www.raisin.nl/spa...004/#bank-product-details
[ Voor 7% gewijzigd door Roadster112 op 30-10-2023 15:28 ]
Ik zie dat het productinformatieblad van die bank deze maand is bijgewerkt, en daar staat ook 20k: https://www.raisin.nl/sav...98/13055.pdf?locale=nl_NL
Vermoedelijk is de 5k op de website oude informatie.
Vermoedelijk is de 5k op de website oude informatie.
De ACM gaat (op verzoek van minister Kaag) de Nederlandse spaarmarkt onderzoeken n.a.v. de aanhoudend lage rentes t.o.v. de rente bij de ECB: https://nos.nl/artikel/24...a-kritiek-over-lage-rente
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
*knip* Onzin mag je achterwege laten.
[ Voor 104% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2023 17:51 ]
Helaas verlaagde de voor Nederlanders toegankelijke Bausparkasse Mainz verleden week hun interessante rentevoet voor 8 tot en met 10 jaar vast (10 jaar van 4,2 --> 3,65%).
Een andere buitenlandse bank verhoogde de langere rentes per vandaag, Kommunalkredit Invest in Oostenrijk, waar wij Nederlanders niet terecht kunnen. Voor de looptijden hele goede rentes: 5, 8 en 10 jaar, 4,50% (inleg vanaf 10k).
Bausparkasse Mainz heeft dit jaar twee keer verhoogd en twee keer verlaagd. Dus het wachten is op de volgende keer dat ze verhogen (als reactie op de hoge rente bij Kommunalkredit Invest waar Duitsers klant kunnen worden)?
Een andere buitenlandse bank verhoogde de langere rentes per vandaag, Kommunalkredit Invest in Oostenrijk, waar wij Nederlanders niet terecht kunnen. Voor de looptijden hele goede rentes: 5, 8 en 10 jaar, 4,50% (inleg vanaf 10k).
Bausparkasse Mainz heeft dit jaar twee keer verhoogd en twee keer verlaagd. Dus het wachten is op de volgende keer dat ze verhogen (als reactie op de hoge rente bij Kommunalkredit Invest waar Duitsers klant kunnen worden)?
[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 30-10-2023 16:56 ]
RuslandRobertMe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
BigBank is een bank uit Estland. Mag jii raden onder welk DGS ze vallen.
spoiler:Hint: niet het Nederlandse
(als het aan Putin ligt).
Hangt nog een beetje af van welk rentepercentage er volgend jaar voor het spaargeld in Box 3 wordt gehanteerd. Als dat boven de 3% komt, dan kun je met dat groensparen toch voordeliger uit zijn. Maar de kans daarop zal niet heel hoog zijn.W1ck1e schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:58:
[...]
Klopt. Ik verwacht dat het belasting voordeel minder is dan 1,85% (verschil met credit europe).
Daarnaast is het geld na een jaar nog steeds (groen) rentedragend en kun je het vanaf dan elk moment vrij opnemen. Op dat moment is het dus beter vergelijkbaar met een vrij opneembare spaarrekening. En bijbehorende, vaak lagere, rente.
Voordeel bij Rabo groen dat als nu 30k of 60K stort je ook 2025 kunt meenemen, dan neem je het geld op 2 januari 2025 op.Maxwp schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
na 1 jaar pas vrij opneembaar is dus een deposito en geen spaar rekening zou ik zeggen
In 2025 wordt de box 3 belasting conform bestaande wetgeving ook hoger. Gaat meetellen voor afbouw van de heffingskorting, Dit geldt niet als je box 1 inkomen boven 75K is.
[ Voor 15% gewijzigd door Fredericm op 30-10-2023 17:28 ]
Dit begrijp ik niet. Door de belastingdienst wordt GroenSparen onder de categorie “banktegoeden “ geplaatst. Waar kan je die keuze maken dan?
[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2023 17:52 ]
EU land, daar zal hij niet zomaar binnenvallen.
Dat kan niet, en er is ook geen enkele reden om het te doen als het wel zou kunnen. De post is onzin.MarcelNH schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Dit begrijp ik niet. Door de belastingdienst wordt GroenSparen onder de categorie “banktegoeden “ geplaatst. Waar kan je die keuze maken dan?
Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,75% p.j. naar 3,02% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 31 oktober om 12 uur 's middags.
Nee, die post was geen onzin. Misschien wel de enige zinvolle reactie omtrent de discussie banktegoed of belegging. Maar het vereist misschien enige mentale lenigheid om het te begrijpen.Zr40 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:51:
[...]
Dat kan niet, en er is ook geen enkele reden om het te doen als het wel zou kunnen. De post is onzin.
Kijk, onder de groenvrijstelling betaal je geen box3 belasting over je groenbezit. Het doet er dus niet toe of je 1% niet betaalt of 2% niet betaalt of van mijn part als je dat gelukkig maakt 50% niet betaalt. Je betaalt gewoon niets. Dus in je hoofd mag je een voordeel van 1% rekenen of 2% of 2,17% maar dat is gewoon een onzin discussie. Het heeft dus ook geen zin om het rendement met een belegging te vergelijken.
Pas als je boven de groenvrijstelling zou investeren moet je over het meerdere belasting betalen alsof het een gewoon banktegoed is. Maar daar had ik het niet over. Ik schreef "onder de vrijstelling.".
Je schreef dat je in de aangifte naar wens kon invullen of dat het gaat om een banktegoed of een belegging, en dat is simpelweg niet het geval. Je moet de aangifte nog steeds correct invullen, ook indien het zou vallen onder een vrijstelling en onder de streep geen verschil zou maken.
Nu heb je het over fantaseren over tarieven die je niet hoeft te betalen en daarom met ieder willekeurig verzonnen percentage kan rekenen, en dat blijft nog steeds onzin. Het draagt niets bij en leidt alleen maar tot onnodige verwarring wanneer mensen over drempelbedragen heen gaan. Laat dat aub achterwege
Nu heb je het over fantaseren over tarieven die je niet hoeft te betalen en daarom met ieder willekeurig verzonnen percentage kan rekenen, en dat blijft nog steeds onzin. Het draagt niets bij en leidt alleen maar tot onnodige verwarring wanneer mensen over drempelbedragen heen gaan. Laat dat aub achterwege
Is kredietstatus BBB aan te raden als ik voor 3 maanden geld wil vast zetten bij BFF? Ik zie overigens niet wat de rente daarna gaat doen.RobertMe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:18:
[...]
Omdat het dus via Spaans bijkantoor gaat. En daardoor waarschijnlijk ook Spaanse erfbelasting.
En daarnaast, wat we van Citibank / Iers DGS hebben geleerd is dat het DGS wordt uitgekeerd door het DGS waarin de bank waarvan je klant bent gevestigd is. Dus het geld is afkomstig van het Italiaanse DGS, maar wordt uitgekeerd door het Spaanse DGS. Hoeveel dat er toe doet is uiteraard een andere vraag.
Van het Noorse DGS weten we dan weer dat zij (kunnen) beschikken over het Raisin rekeningnummer en rechtstreeks overboeken naar de Raisin rekening. Of dat een standaard werkwijze is is onbekend. En het kan dus zijn dat je bij BFF een bureaucratisch verhaal krijgt om het geld te krijgen via het Spaanse DGS terwijl dat bij Banca Progetto, rechtstreeks bij Italiaanse vestiging, niet het geval is, ondanks dat de garantie in beide gevallen uit het Italiaanse DGS komt.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik heb het helemaal niet over de aangifte gehad....Die wordt trouwens vooringevuld door de fiscus en dan staat het goed en betaal je geen Box3 belasting onder de groenvrijstelling.
[ Voor 55% gewijzigd door TanteBeth op 30-10-2023 19:08 ]
Een creditrating is mijns inziens niet van belang als je onder de DGS grens blijft. Beter maak je de afweging onder welk nationaal DSG jouw spaargeld valt. Een creditrating is wat waard tot het niets meer waard is. Zie de kredietcrisis.THE_BASE schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:04:
[...]
Is kredietstatus BBB aan te raden als ik voor 3 maanden geld wil vast zetten bij BFF? Ik zie overigens niet wat de rente daarna gaat doen.
[ Voor 26% gewijzigd door wibblemoo op 30-10-2023 19:34 ]
Ik zat nog aan deze te denken, maar ben er nu wel uit. Ik ga een gedeelte vastzetten voor 10 jaar bij Centraal Beheer. 3,50 vs 3,65 plus geen ritje naar Duitsland en gezeur met een Duits telefoonnummer.Frankenstein schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:52:
Helaas verlaagde de voor Nederlanders toegankelijke Bausparkasse Mainz verleden week hun interessante rentevoet voor 8 tot en met 10 jaar vast (10 jaar van 4,2 --> 3,65%).
Voor 3,5% zou ik nu ook wel een deel voor 10 jaar vast willen zetten. Centraal Beheer valt voor mij helaas af want geen mogelijkheid tot een en/of rekening. Hopelijk verhoogd NN binnenkort nog met 0,25%. Ik heb overigens nog steeds buikpijn dat ik me door mijn “en/of” een jaar of tien, twaalf geleden heb laten weerhouden een flink gedeelte van ons spaargeld voor 15 jaar vast te zetten bij de Rabobank voor 5%…indica schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:35:
[...]
Ik zat nog aan deze te denken, maar ben er nu wel uit. Ik ga een gedeelte vastzetten voor 10 jaar bij Centraal Beheer. 3,50 vs 3,65 plus geen ritje naar Duitsland en gezeur met een Duits telefoonnummer.
Waarom valt het bij CB af ivm geen en/of?MarcelNH schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
Voor 3,5% zou ik nu ook wel een deel voor 10 jaar vast willen zetten. Centraal Beheer valt voor mij helaas af want geen mogelijkheid tot een en/of rekening. Hopelijk verhoogd NN binnenkort nog met 0,25%. Ik heb overigens nog steeds buikpijn dat ik me door mijn “en/of” een jaar of tien, twaalf geleden heb laten weerhouden een flink gedeelte van ons spaargeld voor 15 jaar vast te zetten bij de Rabobank voor 5%…
Zie zelf het probleem niet zo.
Wij hebben onlangs 10 jaar vastgezet op 1 naam.
Bij overlijden van de ene en/of blijft de overgebleven en/of toegang tot de tegoeden houden.feddesman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Waarom valt het bij CB af ivm geen en/of?
Zie zelf het probleem niet zo.
Wij hebben onlangs 10 jaar vastgezet op 1 naam.
Snap ik ook niet inderdaad. Als je je financiën gescheiden hebt kun je toch ieders deel op eigen naam vastzetten?
.
[ Voor 99% gewijzigd door indica op 30-10-2023 20:12 ]
3,5% voor 10jaar vast, is dat echt een goede deal?
Lijkt zon laag rendement? Of zie ik dit verkeerd?
Ik vind het zelf ook wat aan de lage kant. Van de andere kant: als de inflatie straks (?) terug is op 2%, wat het doel is van de ECB, zal de rente flink gaan zakken. En dan kan 3.5% best mooi zijn.Henkoes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:18:
3,5% voor 10jaar vast, is dat echt een goede deal?
Lijkt me sterk dat er binnen 3 maanden dusdanig ernstige problemen optreden in Italië waardoor het DGS niet goed zou werken. Maar zeg nooit nooit.THE_BASE schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:04:
[...]
Is kredietstatus BBB aan te raden als ik voor 3 maanden geld wil vast zetten bij BFF? Ik zie overigens niet wat de rente daarna gaat doen.
Overigens geeft Consors 4% op 6 maanden vrij opneembaar, Advanzia 3.87% 3 maanden (mogelijk verlengd).
Zou mooi zijn als Advanzia nog gaat verlengen. Zit nog steeds mijn aanmelding af te wachten van vrijdag. Hoop dat ik dan in ieder geval nog mee zou kunnen liften bij een eventuele verlenging.Pistachenootje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:28:
[...]
Lijkt me sterk dat er binnen 3 maanden dusdanig ernstige problemen optreden in Italië waardoor het DGS niet goed zou werken. Maar zeg nooit nooit.
Overigens geeft Consors 4% op 6 maanden vrij opneembaar, Advanzia 3.87% 3 maanden (mogelijk verlengd).
Als de nieuwe box3 er straks is, dan is veiliger beleggen toch een beter idee?Pistachenootje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:25:
[...]
Ik vind het zelf ook wat aan de lage kant. Van de andere kant: als de inflatie straks (?) terug is op 2%, wat het doel is van de ECB, zal de rente flink gaan zakken. En dan kan 3.5% best mooi zijn.
Of het een beter idee is ligt aan allerlei factoren, belasting is er daar een van. Verder: je horizon, doelen, risico tolerantie, vermogen etc.Henkoes schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:35:
[...]
Als de nieuwe box3 er straks is, dan is veiliger beleggen toch een beter idee?
Voor de meeste mensen is een mix tussen aandelen en vast renderend de meest logische keuze. Vast renderend kunnen termijn deposito's zijn maar obligaties kan ook.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling