Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.287 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:20

sanook

_/-\o_

Cyclonist schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:54:
[...]

Neem aan dat je alles weer 1:1 moet regelen zoals bij de eerste keer aanmelden, d.w.z. verblijfplaats bewijs en ID opsturen? (Dat hebben ze dan snel weer geopend in 2 dagen.. :*) )

[edit] Oh en, de opgebouwde rente t/m 7 september wordt dan ook meteen uitbetaald bij beëindiging? Of komt dat later?
Ik heb alles inderdaad weer 1:1 geregeld, dus nieuw bankafschrift e.d.
Opgebouwde rente was reeds op 7 september op mijn tegenrekening bijgeschreven. Gisteren nog het laatste Kontoauszug ontvangen.
En ondertussen is de inleg op de nieuwe rekening aangekomen dus alles weer up en running!
Ik hoop deze wat langer aan te kunnen houden want even switchen naar Consors is nu niet meer mogelijk. En TR ga ik niet aan beginnen, mij te vaag allemaal en sowieso maar max 50.000 dus dan ben ik er nog niet mee gered. Al wordt het vrij opneembar steeds minder, de deposito's krijgen ondertussen de overhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:50
Zag gisteren wat bijzonders in mijn Bunq app: Tijdens het openen van de app zag ik bovenin een aantal banners op het hoofdscherm staan (reclame voor andere producten), dat zie ik wel vaker. Maar er stond ook even een activeer spaarrente van 3,72% bij.

Ben benieuwd of dit een stukje testcode was óf toch een voorbode voor goed nieuws :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:37
peer1979 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:02:
Zag gisteren wat bijzonders in mijn Bunq app: Tijdens het openen van de app zag ik bovenin een aantal banners op het hoofdscherm staan (reclame voor andere producten), dat zie ik wel vaker. Maar er stond ook even een activeer spaarrente van 3,72% bij.

Ben benieuwd of dit een stukje testcode was óf toch een voorbode voor goed nieuws :)
Die rente is voor je saldo in USD, is dus wel hogere rente maar valuta risico een ik denk een belegging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 12:00
bestbeforeee schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:00:
EU-richtlijn inzake de depositogarantiestelsels. Indien de beschikbare middelen in het depositogarantiefonds niet volstaan om het totaal aan gedekte banktegoeden bij de Bank te dekken, is het betrokken land niet verplicht in te springen voor de resterende aan rekeninghouders verschuldigde bedragen.
Zoals wel vaker (erfbelasting, cheques Zweden) heb ik weinig vertrouwen in informatie van Raisin. Uiteindelijk is het wel degelijk het land dat garant moet staan.
The level of deposit protection in the EU is harmonised at €100,000 (or equivalent amount in the local currency), and this amount is guaranteed irrespective of the current level of available financial means of any Deposit Guarantee Scheme (DGS). All Member States extend this guarantee to their depositors. The amount of available financial means of a DGS has no impact on the level of this guarantee, and in any case, alternative means of financing the guarantee are available.
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
namliam_eht schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:03:
[...]
Die rente is voor je saldo in USD, is dus wel hogere rente maar valuta risico een ik denk een belegging
En 3.72% is bepaald niet hoog op USD. Op geldmarktfondsen kun je >5% krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Laatst online: 14:37
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

En 3.72% is bepaald niet hoog op USD. Op geldmarktfondsen kun je >5% krijgen.
Goh, beschuldig je nou een bank er van dat ze over jou rug heen rijk willen worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nee, winst maken vind ik niet erg. Mijn punt is dat hun rente niet scherp is. Ander voorbeeld: Wise betaalt 5.09% op USD, helaas niet voor NL beschikbaar. IBKR betaalt 4.83% op tegoed boven 10k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Op basis van deze passage maak ik me niet direct zorgen over het DGS gedeelte. Wel weer duidelijk dat we hier te maken hebben met een derdengeldenrekening. Onder de huidige regels is dat mi. geen goed nieuws (totdat de regels veranderen). Zie vergelijkbare casus met notaris derdengeldenrekening.
Voor de berekening van het rendement op banktegoeden moet worden aangesloten bij deposito’s waarvan de belastingplichtige de depositohouder is. In geval van een storting van een bedrag op een derdenrekening van de notaris kwalificeert de belastingplichtige niet als depositohouder. Dat het vorderingsrecht voortvloeiende uit een derdenrekening van de notaris op grond van artikel 25, derde lid, Wna toebehoort aan de belastingplichtige, maakt niet dat belastingplichtige ook de houder van het deposito wordt. De notaris blijft de depositohouder van de derdenrekening. Voor de belastingplichtige behoort het vorderingsrecht op de notaris daarmee tot de categorie ‘overige bezittingen’.
https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
https://www.nu.nl/economi...ente-naar-15-procent.html
ING verhoogt op 15 oktober de rente voor particuliere spaarders naar 1,5 procent. Het gaat om de variabele spaarrente voor een spaarsaldo tot 10.000 euro.
...
Wie meer dan 10.000 euro spaargeld heeft, krijgt straks 1,25 procent rente voor het deel boven die grens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:57:
https://www.nu.nl/economi...ente-naar-15-procent.html
[/quote]
ING verhoogt op 15 oktober de rente voor particuliere spaarders naar 1,5 procent. Het gaat om de variabele spaarrente voor een spaarsaldo tot 10.000 euro.
...
Wie meer dan 10.000 euro spaargeld heeft, krijgt straks 1,25 procent rente voor het deel boven die grens
[quote]
Het moet niet gekker worden ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Op basis van deze passage maak ik me niet direct zorgen over het DGS gedeelte. Wel weer duidelijk dat we hier te maken hebben met een derdengeldenrekening. Onder de huidige regels is dat mi. geen goed nieuws (totdat de regels veranderen). Zie vergelijkbare casus met notaris derdengeldenrekening.

[...]

https://kennisgroepen.bel...-het-rechtsherstel-box-3/
Het account dat je opent bij Trade Republic staat echter wel op je eigen naam, en bovendien is dat geen notariskantoor.
Helemaal vergelijkbaar is die casus dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:09:
https://www.vanspaarbankv...rente-bij-trade-republic/

'Het bedrag aan 'niet-belegde cash' wordt fiscaal overigens wel gezien als spaargeld, dat is ook wel even goed om te weten. Dit gezien het voorlopige gebruik van een laag fictief rendement op spaargeld, terwijl dat op beleggingen veel hoger is. Het geld zit immers niet in beleggingen, en geld op een beleggingsrekening is nog steeds gewoon geld.'

De schrijfster van het artikel is ook docent Wft vermogen etc. Zij brengt dit wel heel stellig. Bijna geneigd een mail te sturen naar het Ministerie van Financiën en te vragen om uitsluitsel.
The plot thickens.... De bewuste website heeft het artikel inmiddels aangepast. Bovengenoemde stelling is weggehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
dutchgio schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Het account dat je opent bij Trade Republic staat echter wel op je eigen naam, en bovendien is dat geen notariskantoor.
De rekening bij Citibank staat niet op jouw naam, maar op naam van Trade Republic. Dit betekent dat jij een vordering hebt op TR. Er is hier sprake van een derdengeldrekening bij een broker. De casus is niet gelijk, maar wel degelijk vergelijkbaar. Ik denk dan ook dat hier sprake is van een overige bezitting en dat bevestigt wat de medewerker van de Belastingtelefoon mij heeft medegedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

The plot thickens.... De bewuste website heeft het artikel inmiddels aangepast. Bovengenoemde stelling is weggehaald.
Ja. Ik kan dat uitleggen. Ik heb van het weekend contact gezocht met de schrijfster. En haar vanochtend het artikel op de site van de Belastingdienst nagestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
dutchgio schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:22:
[...]
De rekening bij TR is eigenlijk niet relevant omdat dat een beleggingsrekening is. TR is geen bank. En op de belangrijke punten is het wel vergelijkbaar imo: de rekening bij Citibank staat op naam van de broker. De derdengeldenrekening van de notaris staat op naam van de notaris. Ze bieden beiden deze service aan als onderdeel van hun bedrijfsvoering.

Hier is de belangrijke zin van de BD:
Voor de berekening van het rendement op banktegoeden moet worden aangesloten bij deposito’s waarvan de belastingplichtige de depositohouder is.

Dit is kennelijk niet het geval bij TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
TvanW schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Het moet niet gekker worden ;w
Tja, gerelateerde publicatie van 1 uurtje voor het ING-artikel:
NU.nl: Spaarders erg honkvast: banken verdienden in vijftien jaar niet zoveel aan rente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Ja. Ik kan dat uitleggen. Ik heb van het weekend contact gezocht met de schrijfster. En haar vanochtend het artikel op de site van de Belastingdienst nagestuurd.
Wel grappig dat wij een docente WFT kunnen corrigeren op haar kennis van de WFT 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
Lol, 1,50% tot 10k. Rabo geeft IIRC al een hele tijd zelfs 1,50% boven 100k? En momenteel meen ik 1,70% tot 20k en 1,60% tot 100k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Wel grappig dat wij een docente WFT kunnen corrigeren op haar kennis van de WFT 😉
Hahaha. Ze schreef in haar mail dat ze al geruime tijd geen docent Wft meer is, dat het al een tijd geleden is dat ze daarin actief was. Maar dat dat niet uitmaakt, dat het wel moet kloppen wat ze schrijft.

Ik denk dan... als je al geruime tijd geen docent Wft meer bent, zet dat dan ook niet op je website. Er zijn genoeg mensen die informatie op zo'n website voor feit aannemen, omdat ze denken o ze is Wft docent dus ze zal het wel goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:58
Zolang TR zegt op de website dat het DGS van toepassing is, kan ik verantwoorden om het als spaargeld aan te geven bij de belasting. Want DGS is niet van toepassing op "overige". Anders zou er sprake zijn van (bewust?) misleiding van de consument?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:59
[...]

Vreemd. Ik krijg die stelling nog steeds te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:21
[...]

Dit staat er nog steeds :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfiXMHGw0av7uW_dzRBAMyVVJDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmDxQuxpZL9iIF8EKA97ap3u.png?f=fotoalbum_large

of bedoel je iets anders ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Laros88 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:06:
Zolang TR zegt op de website dat het DGS van toepassing is, kan ik verantwoorden om het als spaargeld aan te geven bij de belasting. Want DGS is niet van toepassing op "overige". Anders zou er sprake zijn van (bewust?) misleiding van de consument?
Er is ook DGS van toepassing. Het geld dat TR bij Citibank stalt is gedekt door een DGS.

Alleen trek je zelf de verkeerde conclusie dat het feit dat een DGS van toepassing is dat het dan ook spaargeld is. Als ik jou geld uitleen en jij zet dat spaargeld op jouw eigen spaarrekening dan is er een DGS van toepassing. Maar ik moet dat geld bij de IB toch echt invullen als uitstaande lening en niet als spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rechtsherstel schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:08:
[...]
Vreemd. Ik krijg die stelling nog steeds te zien.
Jullie hebben gelijk, het staat er nog steeds. Wel fout dus mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
LuckyStriker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

De rekening bij Citibank staat niet op jouw naam, maar op naam van Trade Republic. Dit betekent dat jij een vordering hebt op TR. Er is hier sprake van een derdengeldrekening bij een broker. De casus is niet gelijk, maar wel degelijk vergelijkbaar. Ik denk dan ook dat hier sprake is van een overige bezitting en dat bevestigt wat de medewerker van de Belastingtelefoon mij heeft medegedeeld.
Derdengelden rekening is niet direct opneembaar, wat bij TR wel het geval is. Dat is ook een van de voorwaarden om tot deposito saldo te behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Z___Z @Laros88
Zie deze zin geschreven door de Belastingdienst:
"Voor de berekening van het rendement op banktegoeden moet worden aangesloten bij deposito’s waarvan de belastingplichtige de depositohouder is."

Dit is kennelijk niet het geval bij TR. Dit laat mi. geen ruimte voor twijfel over.

Edit: ook @W1ck1e hieronder.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilletto
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:11:
[...]

Zoals wel vaker (erfbelasting, cheques Zweden) heb ik weinig vertrouwen in informatie van Raisin. Uiteindelijk is het wel degelijk het land dat garant moet staan.

[...]

https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data
Dit is niet helemaal juist. Een Member State garandeert (ensures) dat een DGS is opgezet naar de richtlijnen van de EU, echter, het is het DGS dat de garantie geeft aan spaarders niet de staat. Tevens moet de financiering van het DGS expliciet van de banken zelf komen, niet van de staat (belastingbetalers). Als onderdeel van deze richtlijnen moet het DGS toegang hebben tot alternatieve funding sources indien het opgebouwde kapitaal in het DGS ontoereikend is. Tijdelijke leningen van de staat aan het DGS kunnen hier een voorbeeld van zijn, echter is dit niet hetzelfde als een directe garantie van de staat aan spaarders (zie tweede quote hieronder). In praktijk kan dit ongeveer op hetzelfde neerkomen (DGS moet volgens de richtlijnen van de EU immers voldoende alternatieve funding sources hebben dus leningen van de staat kunnen hier een voorbeeld van zijn), maar dit is juridisch gezien niet hetzelfde als een garantie van de staat. Mijns inziens is de informatie van Raisin in dit geval dus correct.
Deposit guarantee schemes (DGS) reimburse up to a certain amount to compensate depositors whose bank has failed. A fundamental principle underlying DGS is that they are funded entirely by banks, and that no taxpayer funds are used.

Under EU rules, deposit guarantee schemes

- protect depositors' savings by guaranteeing deposits of up to €100 000;
- help prevent the mass withdrawal of deposits in the case of a bank failure, which can create financial instability.

The EU has gradually increased the level of deposit protection since the first directive for DGS was introduced in 1994.
https://finance.ec.europa...sit-guarantee-schemes_en#
(45)
Deze richtlijn dient niet te leiden tot aansprakelijkheid van de lidstaten of van hun bevoegde autoriteiten jegens de deposanten indien zij zorg hebben gedragen voor het instellen of de officiële erkenning van een of meer garantiestelsels voor deposito’s of voor kredietinstellingen zelf, die de schadeloosstelling of de bescherming van de deposanten onder de in deze richtlijn vastgestelde voorwaarden garanderen.
https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:32014L0049

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
LuckyStriker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb eerder deze week ook gebeld met de belastingdienst. De medewerker die IK sprak zei mij na overleg met collega's ongeveer het volgende:
Ik kan niks zeggen over hoe de belastingdienst het ziet. De belastinginspecteur zou dat wel kunnen.
Als er geld op de rekening staat en het tot een discussie hierover komt dan kan je jouw standpunt verdedigen met een motivering/redenering.
namelijk deze:
geen aandelen verhandeld,
vrij opneembaar,
eigen iban,
trade republic zegt het,
deposito garanti stelsel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Tientallen pagina's over TR, terwijl het om hooguit een paar tientjes meer rente gaat.
Ik snap de hele heisa niet, zet je geld gewoon ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
... verkeerd gelezen...

[ Voor 174% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Zo'n 2% verschil in belasting. 2% van 50k is 1000 EUR.
Als je je geld ergens anders onderbrengt heb je het risico op die 2% extra belasting niet. Scheelt je hooguit een paar tientjes rente. (Advanzia zit al op 3,87%, TR geeft 4% over max 50.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:25:
Tientallen pagina's over TR, terwijl het om hooguit een paar tientjes meer rente gaat.
Hoeveel tientjes je meer krijgt ligt een beetje aan welke keuzes je maakt bij het sparen.
Er staan ook een hoop berichten over spaarplatformen als raisin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Nouja, als je uit gaat van 50k (max waarop je deze renye ontvangt) en een verschil van 0,50-procentpunt (jaja, Advanzia en aantal anderen zitten ook boven 3,50%) is het €250 op jaarbasis. En volgens mij is TR ook voor alle klanten en "onbeperkt" dus niet maar een tijdelijke actie voor bv 6 maanden? Dus het verschil kan wel groter zijn.

Overigens begin ik er zelf ook niet aan, daar niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
Hoeveel tientjes je meer krijgt ligt een beetje aan welke keuzes je maakt bij het sparen.
Er staan ook een hoop berichten over spaarplatformen als raisin.
Inderdaad, ik heb diverse deposito's die boven de 4% zitten, en vrij opneembaar voor 3,87% bij Advanzia. Zal ook allemaal niet risicovrij zijn, maar geen gezeik over wel of niet sparen/beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Ik heb eerder deze week ook gebeld met de belastingdienst. De medewerker die IK sprak zei mij na overleg met collega's ongeveer het volgende:
Had je hem ook verteld dat het een derdengeldenrekening is die niet op jouw naam staat?

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Had je hem ook verteld dat het een derdengeldenrekening is die niet op jouw naam staat?
Volgens mij wel. Ik weet trouwens nog niet wat ik ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor mij is het duidelijk nu. Ik vraag waarschijnlijk 1 november Advanzia en Consors aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Het is zo ongeveer de hoogste aanbieder?
Als de ING de extreem lage rente verhoogd komt dat ook voorbij...

Bij velen is Advanzia wellicht al (bijna) verlopen, en bij depositos kun je niet bij je geld.
Openbank met erfrecht etc.
TR heeft hier net zo goed een plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 19:44
Wat is nu de voorlopige conclusie wat betreft TR?

[ Voor 199% gewijzigd door dirk_mec op 04-10-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09
Geen bank valt meer om 🥳, DGS boeie!

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dirk_mec schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:40:
Die twee personen die de Belastingdienst gebeld hebben hebben het antwoord gekregen dat zij menen dat het een overige bezitting is. En als je het 100% zeker wilt weten moet je bij de belastinginspecteur aankloppen.
Maar als je onder het heffingsvrij bedrag zit (54k pp?) is het sowieso niet relevant.

Maar daarna speelt ook nog het DGS verhaal? In hoeverre het Ierse DGS het totale saldo van de TR rekening dekt terwijl het geld dus van de klanten is. Is dat eenmalig 100k aan TR of 100k per eigenaar van het geld (die geen rekeninghouder is).
Waar wél duidelijkheid over is is een eventuele uitbetaling uit het DGS. Het Ietse DGS betaalt dan wel uit middels een cheque. Maar gezien TR zaken doet met de Duitse tak/vestiging van Citibank is het het Duitse DGS dat de uitbetaling doet (maar is het geld wel afkomstig van het Ietse DGS). En het Duitse DGS betaalt in ieder geval niet uit via cheques (maar ik neem aan een gewone overboeking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Dat het allemaal onduidelijk is, zowel DGS als VRH.
Dus beter op zoek gaan naar iets anders, wat wel erg jammer is want die 4% is zo mooi, wellicht té mooi dus.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Dat het allemaal onduidelijk is, zowel DGS als VRH.
Dus beter op zoek gaan naar iets anders, wat wel erg jammer is want die 4% is zo mooi, wellicht té mooi dus.
En zo klonk Icesave ook te mooi met 5% vrij opneembaar. Snap de combinatie van een Ierse en Duitse dgs ook niet hoe dat nu zal uitpakken exact. Want eigenlijk hou je dus geld aan bij trade republic op een rekening die is ingericht om de aankoop van aandelen / obligaties te faciliteren.

Daartoe ben je niet verplicht maar ik zie een leuke discussie met de fiscus. Is die 50k op een ongebruikte beleggersrekening nu spaargeld met laag rendement of zeggen ze: die 50k parkeer je op een rekening bedoeld om aan te wenden om mee te beleggen en dus verwachten we dat je meer rendement haalt.

Om die reden heb ik nog geen aanvraag bij TR lopen. Zeker niet nu Advanzia op 3,87% staat en Consor op 3,75%. Weliswaar voor 4-6mnd. En je hebt natuurlijk Raisin en 1 jaar vast deposito bij diverse landen rond 4%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
dutchgio schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Het is zo ongeveer de hoogste aanbieder?
Als de ING de extreem lage rente verhoogd komt dat ook voorbij...

Bij velen is Advanzia wellicht al (bijna) verlopen, en bij depositos kun je niet bij je geld.
Openbank met erfrecht etc.
TR heeft hier net zo goed een plaats.
Ik denk niet dat @sanook doelde op dat de rente van TR besproken wordt of zo.
Het moge toch duidelijk zijn dat er zeer veel vraagtekens zijn bij TR. Zowel op het vlak van DGS als van de belastingaangifte. "En dat voor een paar tientjes meer". Ik heb zelfs het idee dat verschillende geroutineerde in dit topic die zo ongeveer "elke bank al gehad hebben" en bovenop elke actie springen (en dan niet alleen actierentes, maar bv ook OpenBank met "stort minimaal €x en laat het voor 6 maanden staan en ontvang €y") TR niet aan durven. Dat is dus helemaal niet gebaseerd op rente, maar op risico. Daar waar er tegelijkertijd ook andere banken zijn met een meer dan prima rente en veel minder voorbij komen. Zoals bv het Nederlandse Credit Europe Bank met de eerste 6 maanden 3,55% rente, dat in principe super veilig is bij een Nederlandse bank. Of die bank in Malta waar een aantal Tweakers klant zijn geworden die ook tegen of over de 4% aan zat maar Malta als ik het goed begrepen heb ook discutabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Ik denk niet dat @sanook doelde op dat de rente van TR besproken wordt of zo.
Het moge toch duidelijk zijn dat er zeer veel vraagtekens zijn bij TR. Zowel op het vlak van DGS als van de belastingaangifte. "En dat voor een paar tientjes meer". Ik heb zelfs het idee dat verschillende geroutineerde in dit topic die zo ongeveer "elke bank al gehad hebben" en bovenop elke actie springen (en dan niet alleen actierentes, maar bv ook OpenBank met "stort minimaal €x en laat het voor 6 maanden staan en ontvang €y") TR niet aan durven. Dat is dus helemaal niet gebaseerd op rente, maar op risico. Daar waar er tegelijkertijd ook andere banken zijn met een meer dan prima rente en veel minder voorbij komen. Zoals bv het Nederlandse Credit Europe Bank met de eerste 6 maanden 3,55% rente, dat in principe super veilig is bij een Nederlandse bank. Of die bank in Malta waar een aantal Tweakers klant zijn geworden die ook tegen of over de 4% aan zat maar Malta als ik het goed begrepen heb ook discutabel is.
Credit Europe is aan te raden. Aanvraag vrijdagmiddag gedaan. Duurde 5 minuten. Rekening was maandagmiddag geopend. Overboekingen tussen tegenrekening en spaarrekening geschieden snel. Prima rente. 1 keer op 1-1-2024 uitgekeerd. En 1 april 2024 hef ik de rekening op en dan krijg ik weer rente uitgekeerd. En NLs DGS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Joosie200 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

En zo klonk Icesave ook te mooi met 5% vrij opneembaar. Snap de combinatie van een Ierse en Duitse dgs ook niet hoe dat nu zal uitpakken exact.
Gezien dat onderdeel van de Europese richtlijn is moet dat gewoon goed gaan. Al moet de EU "persoonlijk" het op dat moment gladstrijken. De EU kan zich die blamage niet veroorloven.
En verder is het dus simpel. Citibank is een Ierse bank onder Ierse licentie (ok: formeel is het een dochter van de Amerikaanse bank?). Vervolgens heeft Citibank Ierland een vestiging in Duitsland, die dus valt onder de Ierse bank en Ierse DGS. En TR is klant van de Duitse vestiging. Op het moment dat Citibank omvalt moet het Ierse DGS dus de klanten vergoeden. Maar de afhandeling verloopt voor de klanten van de Duitse vestiging via de Duitse DGS instantie.
En verder is het ook niet heel vaag. De Nederlandse Rabobank en ING hebben ook vestigingen in het buitenland (ING Duitsland geeft ook 4,xx% rente aan nieuwe klanten?). Maar die takken vallen nog steeds onder de Nederlandse bank en dus DGS. Dus in het geval dat ING omvalt doet DNB de afhandeling met de Nederlandse klanten en de Duitse evenknie van DNB de afhandeling met de Duitse klanten. Maar het geld is afkomstig van DNB, onafhankelijk van de vestiging waarbij de klant zat.
Daartoe ben je niet verplicht maar ik zie een leuke discussie met de fiscus. Is die 50k op een ongebruikte beleggersrekening nu spaargeld met laag rendement of zeggen ze: die 50k parkeer je op een rekening bedoeld om aan te wenden om mee te beleggen en dus verwachten we dat je meer rendement haalt.
Een spaarrekening die gekoppeld is aan beleggingen is nog steeds een spaarrekening. Waar de schoen wringt is dat bij TR je zogenaamd een spaarrekening hebt, maar TR dat geld voor jou bij Citibank stalt. Maar je zelf dus geen klant bent van Citibank en de rekening dus ook niet op jouw naam staat. In de interpretatie van de belastingdienst leen je geld uit aan TR en vervolgens kun je die lening direct opeisen (i.p.v. dat er een periode van terugbetalen of zo is). En wat TR met dat geld doet is voor de belastingdienst natuurlijk niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:21
LuckyStriker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Credit Europe is aan te raden. Aanvraag vrijdagmiddag gedaan. Duurde 5 minuten. Rekening was maandagmiddag geopend. Overboekingen tussen tegenrekening en spaarrekening geschieden snel. Prima rente. 1 keer op 1-1-2024 uitgekeerd. En 1 april 2024 hef ik de rekening op en dan krijg ik weer rente uitgekeerd. En NLs DGS.
Ik kan deze ervaring bij ceb volledig beamen. Een mogelijkheid zou ook kunnen zijn om nu of tzt een deposito vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:10
Ik heb ook zo mijn twijfels over Trade Republic. Voor mij is met name (de ‘garantie’ van) DGS erg belangrijk. Heb er wel wat spaargeld staan nu, maar ga deze week toch ook weer verder kijken. 4% is alleen zó aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kort samengevat: onder de huidige wetgeving moet het worden aangemerkt als 'overige bezitting' en niet als 'spaargeld'. Voor mensen met voldoende vermogen is dit een duidelijk nadeel qua belasting.

Als ik het goed begrijp ligt er momenteel een wetsvoorstel op tafel waardoor een derdengeldenrekening wel als spaargeld mag worden aangemerkt. Als dit wordt geaccepteerd dan gaat het met terugwerkende kracht in. Dat zou goed nieuws zijn voor de TR rekeninghouders.*

Edit: * Ik dacht dat hier onderaan de pagina te lezen maar ik denk dat ik het alweer terug kan trekken, aangezien hier expliciet alleen de derdengeldenrekening van notaris en gerechtsdeurwaarder worden genoemd.

[ Voor 28% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:34:
...
Als ik het goed begrijp ligt er momenteel een wetsvoorstel op tafel waardoor een derdengeldenrekening wel als spaargeld mag worden aangemerkt. Als dit wordt geaccepteerd dan gaat het met terugwerkende kracht in. Dat zou goed nieuws zijn voor de TR rekeninghouders.
Dat zou mooi zijn, heb je daar een bron van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Om een klacht over CEB te geven. Klantenservice is momenteel super traag.

Voor mijn ouders pre-actierente een paar mailtjes gestuurd en die waren binnen ~2 werkuren toch wel beantwoordt. Vervolgens vrijdag 1,5e week terug weer het contactformulier ingevuld. Dinsdagmiddag nog geen antwoord en maar gewoon gemaild (mail ook letterlijk begonnen met "heb dit afgelopen vrijdag ook via contactformulier gevraagd maar nog geen antwoord. Wellicht verkeerde emailadres ingevuld?").

Vervolgens afgelopen donderdag (pas) een antwoord, op... het contactformulier. Dat was dus 6 (kalender)dagen later. En gisteren kwam weer een mail, met eerst excuses en dat het erg druk was, en daarna hetzelfde antwoord. Dat was dus reactie op de mail, 7 dagen later.
"Erg" genoeg ging het ook om 2 vragen. 1. Niet kunnen openen deposito omdat mijn moeder nog niet geïdentificeerd is (hebben alleen een en/of rekening en identificatie met overboeking mislukt doordat de naam maar tot "eo" door komt). 2. Vraag voor de hoge actierente waarbij zij net buiten de boot vielen.
Ouders hebben nu dus 2x het antwoord dat mijn moeder nog niet geïdentificeerd is en dit alsnog gedaan kan worden door een rekeningafschrift met duidelijk haar naam + rekeningnummer op te sturen / mailen, terwijl dat donderdag na het eerste antwoord "meteen" gemaild is. En 1x reactie dat vraag m.b.t. hogere rente was doorgezet en normaliter geen probleem is, en 1x dat ze de hogere rente al krijgen (waarover ze weer geen bericht hadden gekregen dat dat daadwerkelijk was aangepast, maar wel al gezien hadden).
Terwijl IMO die medewerker die tweede mail behandelt heeft op basis van "eey, dit is tweede poging wegens uitblijven reactie eerste poging" toch ook wel even had mogen kijken of er idd een eerste poging was en wat de status daarvan was (en dan de tweede mail als niet verzonden beschouwen, en/of verder gaan met de thread van eerste mail. Namelijk de identificatie afronden op basis van de nieuw aangeleverde gegevens/bankafschrift).

Als in: begrijpelijk dat het allemaal wat trager gaat door deze toestroom. Maar 1 week moeten wachten per bericht is wellicht wel heel lang. En ook daarover zouden ze kunnen communiceren (Raisin heeft dit vaker prominent op de website aangegeven). En die tweede pogin/mail dan behandelen als een nieuwe/"unieke" mail is natuurlijk ook ~ meh ~, gezien duidelijk er in staat dat het een tweede poging tot contact is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:37:
[...]
Dat zou mooi zijn, heb je daar een bron van ?
Ik dacht dat hier onderaan de pagina te lezen maar ik denk dat ik het alweer terug kan trekken, aangezien hier expliciet alleen de derdengeldenrekening van notaris en gerechtsdeurwaarder worden genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36
Ik denk dat ik eind december gewoon het geld bij TR wegtrek en na 1 januari weer terugzet :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gilletto
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
The__Virus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:50:
Ik denk dat ik eind december gewoon het geld bij TR wegtrek en na 1 januari weer terugzet :P.
Dat kan/mag niet ivm peildatumarbitrage. Zie https://www.belastingdien...-verplaatsen-binnen-box-3

Maw je betaalt dan nog steeds het hogere tarief (als TR inderdaad onder overige bezittingen valt en niet onder spaargelden).

[ Voor 12% gewijzigd door Gilletto op 04-10-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Wat denk je daarmee te bereiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als je het op een manier wil doen die de BD goedkeurt kun je het geld eind december overmaken naar een echte bankrekening op jouw naam en dan tenminste 3 maanden laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Dat mag soms wel:
Soms leidt verplaatsing binnen box 3 wel tot lagere heffing
In sommige gevallen betaalt u wel minder belasting over uw vermogen door de verschuiving van de bezittingen of schulden:

als u aannemelijk kunt maken dat de verplaatsing om zakelijke redenen was en dus niet om fiscale redenen.
als u uw vermogen voor 1 oktober of na 31 maart verplaatst.
voor transacties waarbij de periode tussen aankoop- en verkoopdatum meer dan 3 maanden bedraagt.
Waarbij een van de opties al voldoende reden is.
zakelijke reden: meer opbrengst op een spaarrekening (vrij opneembaar of deposito) of
saldo opnemen voor 1 okt (kan niet meer) of
saldo opnieuw storten na 31 maart of
periode tussen opnemen en storten ("verkoop" & "aankoop") meer dan 3 maanden

btw de rente bij trade republic kan over 3 maanden al weer ingehaald zijn door andere (bijvoorbeeld omdat TR zelf zakt)

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 04-10-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Een spaarrekening die gekoppeld is aan beleggingen is nog steeds een spaarrekening. Waar de schoen wringt is dat bij TR je zogenaamd een spaarrekening hebt, maar TR dat geld voor jou bij Citibank stalt. Maar je zelf dus geen klant bent van Citibank en de rekening dus ook niet op jouw naam staat. In de interpretatie van de belastingdienst leen je geld uit aan TR en vervolgens kun je die lening direct opeisen (i.p.v. dat er een periode van terugbetalen of zo is). En wat TR met dat geld doet is voor de belastingdienst natuurlijk niet relevant.
Deze redenering volgend zou je dan ook bij Scalable Capital een probleem hebben? De rente is daar niet zo concurrerend meer (2,6%), maar ook daar is je geld via SC gestald bij een externe bank (Baader Bank). Maar bij het openen van het account ontvang je wel een eigen IBAN nummer waarop je rechtstreeks vanuit je tegenrekening geld stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Bar_en_boos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:17:
Deze redenering volgend zou je dan ook bij Scalable Capital een probleem hebben? De rente is daar niet zo concurrerend meer (2,6%), maar ook daar is je geld via SC gestald bij een externe bank (Baader Bank). Maar bij het openen van het account ontvang je wel een eigen IBAN nummer waarop je rechtstreeks vanuit je tegenrekening geld stort.
Bij beide heb ik een rekening, Bij beide maak ik zelf geld over naar de rekening met mijn eigen iban nummer, vanaf mijn tegenrekening.
Echter bij scalable/baader heb ik een eigen rekening op mijn naam bij scalable. Ik heb een depot nummer bij baader "waar het geld staat"

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 04-10-2023 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:17:
[...]
En verder is het ook niet heel vaag. De Nederlandse Rabobank en ING hebben ook vestigingen in het buitenland (ING Duitsland geeft ook 4,xx% rente aan nieuwe klanten?). Maar die takken vallen nog steeds onder de Nederlandse bank en dus DGS. Dus in het geval dat ING omvalt doet DNB de afhandeling met de Nederlandse klanten en de Duitse evenknie van DNB de afhandeling met de Duitse klanten.

[...]
Waar de schoen wringt is dat bij TR je zogenaamd een spaarrekening hebt, maar TR dat geld voor jou bij Citibank stalt. Maar je zelf dus geen klant bent van Citibank en de rekening dus ook niet op jouw naam staat.
Mee eens dat het qua DGS wel los zal lopen. En een Duits dgs zit ik ook niet over in. Het is geen Malta of IJsland. Het ging me meer om dat laatste punt. Je bent klant van TR. TR is de tussenpersoon en stalt jouw geld bij CB. Maar je hebt geen directe lijn met CB dus als CB issues heeft ben je afhankelijk hoe TR namens jou optreedt. Bij een rechtstreekse lijn ben je richting de bank schuldeiser als rekeninghouder. En kun je dus zelf acteren.

Verder is dus de catch overige bezittingen.

Verder is het op 50k wel peanuts.
Advanzia 50.000 * 1,0387 = 1935 rente
TR 50.000 * 1,04 = 2000 rente

Voor 65 aan renteopbrengst zit ik liever onder de noemer spaartegoeden en dus laag verondersteld rendement dan onder de noemer overige bezittingen en hoger verondersteld rendement. De belastinginspecteur moeten zien te overtuigen dat je enkel spaartegoeden hebt en geen overige bezittingen dat koop ik liever af met 5,5 euro per maand. Dat verlies aan rente heb je zo goedgemaakt door wat beter te letten op waar je boodschappen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Laatst online: 18-09 23:12
Zijn er mensen die meerdere Easy Savings account (bij Bunq) hebben dus een account op naam van de Man en een account op naam van Vrouw?

Met als doel op beide accounts rente te krijgen van Bunq + bankgarantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
[...]

Relevant is hier of de rekening bij Baader Bank op jouw naam of op die van Scalable staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Joosie200 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:23:
[...]
Voor 65 aan renteopbrengst zit ik liever onder de noemer spaartegoeden en dus laag verondersteld rendement dan onder de noemer overige bezittingen en hoger verondersteld rendement. De belastinginspecteur moeten zien te overtuigen dat je enkel spaartegoeden hebt en geen overige bezittingen dat koop ik liever af met 5,5 euro per maand. Dat verlies aan rente heb je zo goedgemaakt door wat beter te letten op waar je boodschappen haalt.
Kleine note: Advanzia aktie is maar 3-4 maanden geldig, maar een 6 maanden deposito levert nu ook al 4% op. En als je je max 50k niet 6 maanden kunt missen zit je waarschijnlijk onder de VRH drempel en kun je gewoon gebruik maken van de 4% bij TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Deze redenering volgend zou je dan ook bij Scalable Capital een probleem hebben? De rente is daar niet zo concurrerend meer (2,6%), maar ook daar is je geld via SC gestald bij een externe bank (Baader Bank).
Waarschijnlijk wel aangezien (ik vermoed) jij geen contract hebt met Baader bank. Dat heeft Scalable. Dan gaat het waarschijnlijk ook over zgn. derdengeldenrekeningen.
Maar bij het openen van het account ontvang je wel een eigen IBAN nummer waarop je rechtstreeks vanuit je tegenrekening geld stort.
Hoe zeker weet jij dat dat nummer alleen van jou is? Of is dat een aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Even uit nieuwsgierigheid: zijn er hier meer mensen bij TR die een IBAN hebben die eindigt op 0471?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:09:
Even uit nieuwsgierigheid: zijn er hier meer mensen bij TR die een IBAN hebben die eindigt op 0471?
Nee, die van mij eindigt op 4 andere cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Waarschijnlijk wel aangezien (ik vermoed) jij geen contract hebt met Baader bank. Dat heeft Scalable. Dan gaat het waarschijnlijk ook over zgn. derdengeldenrekeningen.
Het vreemde is dat in de gebruikersdocumentatie van SC is vermeld dat je bij opening van je account een keuze hebt tussen Baader Bank en de (duitse variant van de) ING Bank. Die keuze heb ik tijdens het openen niet voorgelegd gekregen.

[...]
Hoe zeker weet jij dat dat nummer alleen van jou is? Of is dat een aanname?
Dat is een aanname. Net zoals bovenstaande onduidelijkheid misschien wel slim om naar aanleiding daarvan eens dieper in de documentatie te duiken. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:11
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:09:
Nee, ik eindig op 4 andere cijfers.

Ik begin nu wel te twijfelen of ik nog bij TR wil blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
LuckyStriker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

De oude opgezegde rekening eindigde bij mij ook anders.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:11:
[...]
Ik ben namelijk nieuwsgierig omdat TR het woord omnibustrustrekening gebruikt. Dit suggereert dat er tegoeden van meerdere klanten op 1 rekening worden aangehouden.

Misschien wordt het trouwens tijd dat we een apart TR topic openen. Kan me voorstellen dat de niet TR klanten behoorlijk moe worden van deze discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Misschien wordt het trouwens tijd dat we een apart TR topic openen. Kan me voorstellen dat de niet TR klanten behoorlijk moe worden van deze discussie.
De wel TR klanten ook hoor 😉.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
[...]

Ik ben namelijk nieuwsgierig omdat TR het woord omnibustrustrekening gebruikt. Dit suggereert dat er tegoeden van meerdere klanten op 1 rekening worden aangehouden.

Op basis van onze verschillende rekeningnummers kunnen we wel constateren dat er dan meerdere omnibusrekeningen moeten zijn. Anders stuur ik wel eens een mail om te horen hoe het nu zit: omnibusrekeningen of ieder een individuele IBAN rekening op eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Bar_en_boos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

De oude opgezegde rekening eindigde bij mij ook anders.
En er staat van mij ook nog steeds een vraag bij TR uit over of/hoe ik als spijtoptant een nieuw account kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bar_en_boos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
Op basis van onze verschillende rekeningnummers kunnen we wel constateren dat er dan meerdere omnibusrekeningen moeten zijn. Anders stuur ik wel eens een mail om te horen hoe het nu zit: omnibusrekeningen of ieder een individuele IBAN rekening op eigen naam.
Goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
--

[ Voor 100% gewijzigd door LuckyStriker op 04-10-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Is het niet mogelijk dat CI meerdere IBANs aan een rekening koppelt? Immers kan een bank net zo goed een rekening hebben zonder IBAN (zie alle Raisin vragen m.b.t. "waar vind ik de IBAN". Met als antwoord dat een IBAN niet hoeft en verschillende banken ook alleen een depositonummer communiceren).

Daarnaast kwam er gisteren ook een screenshot voorbij waar uit bleek dat er in zoverre ook een "bijzondere" samenwerking tussen TR & CI is, dus dat iedereen wel een eigen IBAN heeft kan daar gewoon onderdeel van zijn? Ondanks dezelfde rekening dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bar_en_boos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Staat toch gewoon letterlijk op hun site?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF1xyqamv2GLUDz6qHKWamd41nU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JuCjBYbyv2FyLDkXPqYb2EUI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:42:
[...]
Staat toch gewoon letterlijk op hun site?
Ja dat klopt, maar ondertussen geven ze je ook de indruk dat je een eigen IBAN hebt die op jouw naam staat. Beide kan tegelijk waar zijn overigens.
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:36:
Is het niet mogelijk dat CI meerdere IBANs aan een rekening koppelt? Immers kan een bank net zo goed een rekening hebben zonder IBAN (zie alle Raisin vragen m.b.t. "waar vind ik de IBAN". Met als antwoord dat een IBAN niet hoeft en verschillende banken ook alleen een depositonummer communiceren).

Daarnaast kwam er gisteren ook een screenshot voorbij waar uit bleek dat er in zoverre ook een "bijzondere" samenwerking tussen TR & CI is, dus dat iedereen wel een eigen IBAN heeft kan daar gewoon onderdeel van zijn? Ondanks dezelfde rekening dus.
Ja dit soort constructies dacht ik ook aan.

[ Voor 57% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]

Volgens mij is ook ieder punt in de discussie al minstens 3 keer voorbijgekomen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:45:
[...]
Volgens mij is ook ieder punt in de discussie al minstens 3 keer voorbijgekomen...
Ja dat klopt, maar dat geldt voor 80% van de posts hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Ja dat klopt, maar ondertussen geven ze je ook de indruk dat je een eigen IBAN hebt die op jouw naam staat. Beide kan tegelijk waar zijn overigens.
Maar dat is niet hoe een omnibusrekening werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:46:
[...]

Maar dat is niet hoe een omnibusrekening werkt.
De IBAN die bij jouw TR rekening hoort is niet de IBAN van de omnibusrekening.

Een IBAN moet je zien als een IP adres in de financiële wereld. Het is niets meer dan een instructie over de bestemming van het geld. Het bevat een landcode, een uniek nummer dat een financiële instelling binnen dat land aanwijst, en een nummer dat voor die financiële instelling voldoende betekenis heeft. Het zegt verder niets over waar (en hoe) het geld bewaard wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2023 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ploeg63
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-08 09:58
Wij hebben allebei (man en vrouw) een TR rekening. Beide rekeningen hebben een ander IBAN nummer. Het geld wat je eraf haalt komt van een ander IBAN nummer. Er staat bij vermeld dat je dit IBAN nummer niet mag gebruiken. Is een vereffeningsrekening staat erbij. Maar dit nummer wordt wel voor ons beiden gebruikt als we geld eraf halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:37:
Om een klacht over CEB te geven. Klantenservice is momenteel super traag.
Een tweede klacht is dat ze enkel een Nederlandse bankrekening accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
Wat ik niet snap is dat TR al een tijdje bestaat. Hoe zit met al die mensen die in de voorgaande jaren hun belastingsformulieren invulden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ploeg63 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:52:
Wij hebben allebei (man en vrouw) een TR rekening. Beide rekeningen hebben een ander IBAN nummer. Het geld wat je eraf haalt komt van een ander IBAN nummer. Er staat bij vermeld dat je dit IBAN nummer niet mag gebruiken. Is een vereffeningsrekening staat erbij. Maar dit nummer wordt wel voor ons beiden gebruikt als we geld eraf halen
Dit klinkt als dat TR de overboeking uitvoert rechtstreeks vanaf de omnibusrekening. En daar is niets mis mee.

Als je zelf naar die rekening een overboeking zou doen zonder gebruik te maken van de IBAN die TR jou heeft verstrekt, dan weet TR niet dat dit geld bestemd is voor jouw rekening en komt het saldo op de omnibusrekening niet overeen met de administratie van TR. Daarom staan ze dit niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dirk_mec schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:00:
Wat ik niet snap is dat TR al een tijdje bestaat. Hoe zit met al die mensen die in de voorgaande jaren hun belastingsformulieren invulden?
In de voorgaande jaren bestond er voor de Nederlandse belasting nog geen onderscheid tussen spaargeld en overige bezittingen. Nu bestaat dat onderscheid wel en ook de overgangsperiode is afgelopen. Zie ook Vermogensrendementsheffing 2.0 :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
TR vergoedt pas sinds begin dit jaar een rente op het niet belegde saldo. Tot toen zullen de meeste klanten waarschijnlijk voornamelijk beleggingen hebben gehad bij TR.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 04-10-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Die IBAN bij TR lijkt dus puur als identificatienummer te zijn, niet dat er daadwerkelijk een rekening aan hangt.
Heb het nog niet eerder gezien en ik dacht toch dat die IBAN nummers schaars waren, blijkbaar bij TR / in Duitsland niet.

Maargoed, duidelijk dus, of juist niet...
Er zijn inmiddels genoeg red flags dus we zullen maar weer op zoek naar een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
JohanNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:06:
... dacht toch dat die IBAN nummers schaars waren, blijkbaar bij TR / in Duitsland niet. ...
In Malta ook niet - die gebruiken gewoon 31 karakters :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Sorry dat ik dit in dit TR topic plaats :+ maar Klarna 6 maanden deposito is vandaag verhoogd naar 3,94%.
Hopelijk volgen er meer!

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bovenop bovenstaande post van @Zr40 dat het voorheen niet relevant was. TR is natuurlijk ook een broker. Waarom zou je daar geld op een rekening zetten? En de rente die ze boden was toen ook niet perse interessant wellicht (alhoewel ze van 2% komen, iets dat de NL grootbanken nu nog steeds moeten bereiken, maar er waren natuurlijk interessantere opties).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:05
Die IBAN bij TR lijkt dus puur als identificatienummer te zijn, niet dat er daadwerkelijk een rekening aan hangt.
Heb het nog niet eerder gezien en ik dacht toch dat die IBAN nummers schaars waren, blijkbaar bij TR / in Duitsland niet.

Er zijn inmiddels genoeg red flags dus we zullen maar weer op zoek naar een alternatief.
Dat staat ook gewoon in de voorwaarden: "[2.2] A virtual IBAN is assigned to each clearing account, which the customer can use to initiate deposits to the omnibus trust acccount at the trust bank."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Exar schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:09:
Sorry dat ik dit in dit TR topic plaats :+ maar Klarna 6 maanden deposito is vandaag verhoogd naar 3,94%.
Hopelijk volgen er meer!
En daarnaast zie ik dat de Klarna Spaarrekening ook is verhoogd naar 3,0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:51
Ik zal het wel helemaal gemist hebben, maar klopt het dat VWbank geen actie meer heeft voor vrij opneembaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
VanBreukelen schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:32:
Ik zal het wel helemaal gemist hebben, maar klopt het dat VWbank geen actie meer heeft voor vrij opneembaar?
Wacht even, over 4 maanden krijg je reactie.

spoiler:
:+. Een enkeling heeft binnen een aantal dagen / weken de rekening kunnen openen begin dit jaar. Anderen die net een paar dagen later de rekening aanvroegen hebben pas maanden later reactie per post ontvangen. Alleen om die reden zou ik er dus al niet aan beginnen. Tegen de tijd dat de rekening geopend is zijn ze wellicht al achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55

Waarom red flags? Welke risico’s zijn er nog meer. Was net van plan om met ze in zee te gaan met 50k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
VanBreukelen schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:32:
3.8% voor 6 maanden gegarandeerd. Aanvragen kan wel lang duren. Bij mij duurde het ~3 maanden.

https://www.tagesgeldvergleich.net/tagesgeldvergleich/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
hoihoi66 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:13:
[...]
Waarom red flags? Welke risico’s zijn er nog meer. Was net van plan om met ze in zee te gaan met 50k
Enige probleem is dat je officieel zo'n omnibustrustrekening niet als spaargeld mag opgeven bij de fiscus. Verder is het een prima product imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
hoihoi66 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

Zie discussie de afgelopen pagina's
Kortom dus mogelijk geen DGS van €100K per persoon, maar voor alle klanten tezamen en mogelijk verhoogde VRH.
Het laatste woord is hierover nog niet gesproken, maar voor nu zou ik er niet meer aan beginnen en kijken naar alternatieven.

Pagina: 1 ... 148 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling