Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.289 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Renteverhoging spaarrekening Nordax Bank naar 3,01% p.j.

Had iemand al voorspeld geloof ik 😂

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:38
JohanNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:26:
[...]
Kortom dus mogelijk geen DGS van €100K per persoon, maar voor alle klanten tezamen en mogelijk verhoogde VRH.
Geen DGS geloof ik niets van. Het staat ook zwart op wit op de website.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JIy5zDC3Hmwe-3brD7NQa3vkTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cQVY64Ga4L3tCnlbJLYW1vTD.png?f=user_large
Kan me ook niet voorstellen dat Citibank haar naam te grabbel gaat gooien voor een product zonder DGS.

Verhoogde VRH is volgens de huidige regels zeker. De formuleringen op de website van de BD zijn duidelijk. Derdengeldenrekeningen kunnen momenteel niet als spaargeld worden opgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
RobertMe schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

"Nordax heeft ons geïnformeerd de rente te verhogen naar 3,01% per 5 oktober 12 uur" incoming.

Wat mij betreft mag Renault dan overigens ook wel volgen. En de spaarrekening onder voorwaarden van Progetto dan maar naar 3,50% (nu 3,25%)?
Je voorspelling is uitgekomen :+

Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,81% p.j. naar 3,01% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op donderdag 5 oktober om 12 uur 's middags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:33:
[...]

Geen DGS geloof ik niets van. Het staat ook zwart op wit op de website.
[Afbeelding]
Kan me ook niet voorstellen dat Citibank haar naam te grabbel gaat gooien voor een product zonder DGS.
Denk dat eerder TR haar naam te grabbel gooit dan.
Wil het ook niet geloven, maar als er dus in feite maar één bankrekening is met één rekeninghouder (TR) waar al het geld op staat, dan is dit toch een twijfelgeval.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:35
V.w.b. de DGS discussie lijkt mij dat dat hier onder valt:
Snaak123 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Helder, dank!

Iemand had nog een passage gevonden in het document "Informatie over het borggarantieplan" wat een beetje voor ruis op de kabel zorgt over Trade republic

[Afbeelding]

Er wordt volgens mij onderscheid gemaakt tussen "depositors" en "beneficiaries". En het lijkt erop dat er maar 1 x 100k te verdelen is onder alle beneficiaries als je dat zo leest...?
Met dus vrij vertaald uit het plaatje "wij weten niet wie wat krijgt, dat is aan de Centrale bank van Ierland".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat betreft TR en DGS staan er meerdere documenten op hun site wat betreft DGS:
https://assets.traderepub...823-1324254346.1694800326

https://www.solarisgroup....an-english-v1.3-clean.pdf

Allemaal dezelfde passage
Limit of protection: EUR 100 000 per depositor per credit institution2
Volgens mij zit dat wel goed hoor, ik maak me geen zorgen. vertrouwen in de banken en overheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:48:
[...]
Denk dat eerder TR haar naam te grabbel gooit dan.
Citibank net zo goed want die werken er aan mee. Ze zijn partnerbank. De reputatie van TR stelt imo niet zoveel voor, is gewoon een low cost broker.

Maar goed ik neem dit verhaal over geen DGS bescherming totaal niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:13
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:33:
[...]

...

Verhoogde VRH is volgens de huidige regels zeker. De formuleringen op de website van de BD zijn duidelijk. Derdengeldenrekeningen kunnen momenteel niet als spaargeld worden opgegeven.
Zou je s.v.p. een URL van de BD als referentie kunnen geven?

(Op https://www.belastingdien...ngen/overige_bezittingen/ staat alleen "derdenrekening van een notaris", wat bovendien ook onder banktegoeden zal gaan vallen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Globalcitizen schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:04:
[...]
Zou je s.v.p. een URL van de BD als referentie kunnen geven?
Voor de 6e keer? ;) Ik krijg al klachten van mensen die niet telkens willen dat de discussie opnieuw gaat. Misschien een beter idee om de eerdere discussie van vandaag terug te lezen?

Edit: vooruit Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3"

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Globalcitizen schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:04:
[...]
(Op https://www.belastingdien...ngen/overige_bezittingen/ staat alleen "derdenrekening van een notaris", wat bovendien ook onder banktegoeden zal gaan vallen. )
Ja de derdengeldenrekening van de notaris en gerechtsdeurwaarder gaan een uitzondering worden als het wetsvoorstel wordt aangenomen. Is ook al besproken vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Xepos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Je voorspelling is uitgekomen :+

Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,81% p.j. naar 3,01% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op donderdag 5 oktober om 12 uur 's middags.
Gaat Nordax telkens mee? Overweeg om spaargeld te verplaatsen vanaf RCI Renault bank. Blijf liever bij RCI ivm Euroland, hopelijk komen ze ook met een verhoging…

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:En dit is een mooi moment om de discussie over de onduidelijkheid over VRH en DGS bij rentegevende beleggingsrekeningen (en elektronischgeldrekeningen) af te sluiten in het spaartopic.

Het gebruik van deze rekeningen als alternatief voor spaarrekeningen bespreken: dat mag hier.
Voor twijfels over de behandeling van deze rekeningen in box 3 kan je terecht in Vermogensrendementsheffing 2.0.
En voor twijfels over het DGS ivm omnibus/trust constructies bij deze rekeningen: Het Deposito Garantie Stelsel Topic.

Dank jullie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samurai
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-01 09:51
Vraagje: per wanneer zou een volgende renteverhoging van 1 jarige deposito bij Credit Europe Bank plaatsvinden? De vorige renteverhoging was per 21 september. Ik ga er even vanuit dat er nog een verhoging komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:21
Samurai schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:33:
Vraagje: per wanneer zou een volgende renteverhoging van 1 jarige deposito bij Credit Europe Bank plaatsvinden? De vorige renteverhoging was per 21 september. Ik ga er even vanuit dat er nog een verhoging komt.
Niet voordat ze zijn ingehaald (in NL dgs). Momenteel zijn ze #1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
Aii, lees net over die peildatumarbitrage en heb vandaag 50.000 euro over gemaakt naar TR. Als ik het er morgen afhaal denken jullie dat ik er dan mee wegkom? Zou wel onrechtvaardig van BD zijn als ik voor 1 dag de volle pond moet betalen voor 5 euro rendement, dan ga ik zeker bezwaar maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
wian schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

Gaat Nordax telkens mee? Overweeg om spaargeld te verplaatsen vanaf RCI Renault bank. Blijf liever bij RCI ivm Euroland, hopelijk komen ze ook met een verhoging…
Ja, de laatste keren gaat Nordax steeds mee en willen ze telkens 0.01-procentpunt boven de hoogste zitten. Alleen de CKV verhoging naar 2,75% hebben ze niet op gereageerd? Pas toen Renault ook naar 2,75% ging ging Nordax naar 2,76%

V.w.b. dat Zweden geen euroland is zou allemaal "in orde" moeten zijn. Je zet jouw geld er op in euros en je krijgt euros inclusief rente terug. Blijft over het DGS dat in Zweedse kronen uitkeert. En ook dat is al beantwoord door het DGS zelf: ze maken het bedrag in euro's over naar de Raisin rekening, en doen dit allemaal in 1 dag afhandelen. Dus ze kijken naar het euro saldo, rekenen dat met de dagkoers om naar Zweedse kronen, maximaliseren op 1.05M SEK, en doen dan weer van SEK naar euro en overboeken naar Raisin. Het enige valutarisico zit dan nog in "maximaal 1.05M SEK". Iets waar Raisin al kinda rekening mee houd door maximaal 85k euro toe te staan bij Zweedse banken. Als ik vervolgens nu even DuckDuckGo op "1050000 SEK in euro" is dat ~90k euro, dus ~5k aan "marge". Zelfs als je dus al 85k euro op de rekening hebt staan zou ten opzichte van nu de koers van de SEK met "5k" moeten zakken wil je minder terug krijgen. Een scenario dat overigens niet ondenkbaar is (Zweedse bank die omvalt zal invloed hebben op de (wisselkoers van) de SEK), maar als je daar ook zelf rekening mee houd en bv max 50k er zet zal dat wel los lopen (geen garantie uiteraard).
Daarnaast moet de Zweedse DGS instantie elke 5 jaar de maximale vergoeding bijstellen zodat deze ~100k euro is. Maar dat gebeurd pas weer in 2026 dus duurt wel eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CEB heeft IIRC 2x heel kort achter elkaar verhoogt (2x in september)? Eerst naar 3,45 en daarna naar 3,75 (voor 1 jaar). Ik denk dat ze dit dus wel even aanhouden tenzij ze ineens heel hard worden ingehaald door meerdere banken. Daarnaast zijn de voorspellingen dat in 2024 de rentes wel eens kunnen gaan zakken, dus de kans is nogal groot dat de depositos op dit vooruitzicht worden aangepast (oftewel: worden verlaagd). Immers moet de bank de rente kunnen "garanderen" over de gehele looptijd. En een (kleine) verhoging van de ECB heeft maar een marginale invloed op de (meer)jarige looptijd. Immers kan de ECB een maand later de rente weer verlagen, maar een bank kan niet de rente voor de lopende depositos aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:20

sanook

_/-\o_

indica schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:12:
Aii, lees net over die peildatumarbitrage en heb vandaag 50.000 euro over gemaakt naar TR. Als ik het er morgen afhaal denken jullie dat ik er dan mee wegkom? Zou wel onrechtvaardig van BD zijn als ik voor 1 dag de volle pond moet betalen voor 5 euro rendement, dan ga ik zeker bezwaar maken.
Volgens mij gaat het erom dat je in de periode 1/10-31/3 drie maanden of meer het geld op de rekening moet hebben staan om het mee te laten tellen. 1 dag voldoet daar dus niet aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
indica schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:12:
Je kan het gewoon laten staan. Haal het weg eind december en zet het dan op een normale spaarrekening, voor tenminste 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:25
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Je kan het gewoon laten staan. Haal het weg eind december en zet het dan op een normale spaarrekening, voor tenminste 3 maanden.
Inderdaad!

Het gevolg is wel dat je dan je posities in andere beleggingen niet mag uitbreiden tussen de peildatum en 31 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
Als we dat toch eens konden voorspellen ...

Historische ontwikkeling van zo'n beetje elk spaarproduct kun je gewoon online terug vinden:
https://www.spaarinformat...rope-Bank-Termijndeposito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Laatst online: 22:11
Wat misschien een nadeel van Klarna is, is dat als ze failliet gaan, je je geld in Kronen krijgt.

https://www.vanspaarbankv...klarna-doen-of-niet-doen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drav91
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:17
Kal-Ell schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:13:
Wat misschien een nadeel van Klarna is, is dat als ze failliet gaan, je je geld in Kronen krijgt.

Nee: Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

Of 6 posts boven je: RobertMe in "Het spaartopic - Deel 3"

[ Voor 9% gewijzigd door drav91 op 04-10-2023 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Credit Europe Bank heeft een B+ rating wat behoorlijk slecht is voor een bank, zeker nu de economie aan het afkoelen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Z___Z schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Credit Europe Bank heeft een B+ rating wat behoorlijk slecht is voor een bank, zeker nu de economie aan het afkoelen is.
En wat zegt dat? Wirecard had ook een goede rating als ik mij niet vergis. Idem dito voor Icesave. Uiteindelijk kan elke bank omvallen en is de rating maar een momentopname. Dan kun je beter kijken naar het vangnet, namelijk het DGS. En de kans dat je als Nederlander het geld niet terugkrijgt van het Nederlandse DGS (ook al mag het DGS niet discrimineren) ook nog eens uitgekeerd bij een kleine bank is wel zeer klein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kal-Ell schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:13:

Niet de eerste fout van de bewuste mevrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Z___Z schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:41:
[...]
Als je de hoogste rente van NL wil krijg je meestal een bank met een smetje. Zie ook de diverse Quote artikelen over de eigenaar van CE.

Gelukkig wordt je gedekt door het NL garantiestelsel. Het moet gek lopen wil je je geld niet terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samurai
  • Laatst online: 08-01 09:51
Hmmm, waar kan ik de ratings van banken vinden? Ik was van plan om een aardig bedrag in een 1 jaarse deposito bij Credit Europe Bank te zetten. Nu twijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Als je de hoogste rente van NL wil krijg je meestal een bank met een smetje. Zie ook de diverse Quote artikelen over de eigenaar van CE.

Gelukkig wordt je gedekt door het NL garantiestelsel. Het moet gek lopen wil je je geld niet terugkrijgen.
Precies. En als je zeker weet dat CEB failliet gaat over 1 jaar, neem dan een deposito bij CEB voor 3 jaar. Je krijgt dan meer rente als bij een jaardeposito en hebt je geld met rente over 1 jaar (+ ongeveer 1 week) terug. ;)

Let wel, dit trucje werkt natuurlijk meer in je voordeel als de rente op lange deposito's duidelijk hoger is dan op die met een korte looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Samurai schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:05:
Hmmm, waar kan ik de ratings van banken vinden? Ik was van plan om een aardig bedrag in een 1 jaarse deposito bij Credit Europe Bank te zetten. Nu twijfel ik.
In deze lijst, na Crédit Agricole.

https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/

Twijfel lijkt me niet nodig. Bij failliet is 100k gedekt en heb je tot dat moment genoten van een rente hoger dan je bij een andere Nederlandse bank krijgen kunt op dit moment. Vereist meer handelingen en een koele kop, maar je uiteindelijke rendement is waarschijnlijk hoger. Merk op dat Yapi Kredi ook geen beste ratings heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Frankenstein op 04-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Zoals @Pistachenootje al aangaf, dan kun je wel bezig blijven. En het geld in een sok stoppen levert nog minder rente op en is ook nog eens niet beschermd.

Sparen in het buitenland is eng. Sparen bij Nederlandse banken met hoge rentes zijn veelal (/alleen maar?) banken van Turkse afkomst / met een Turkse eigenaar en dus ook eng. "Echt Nederlandse" banken geven geen rente, en zijn ook nog eens stuk voor stuk zwaar op de vingers getikt door de AFM (lees: flinke boete voor niet voldoen aan anti-witwas wetgeving). En owja, die echt Nederlandsd banken is het merendeel eerder al bijna van omgevallen / gered door de staat.

En v.w.b. CEB en de ratings. Ik meen zelfs eens gelezen te hebben dat de ratings niet verplicht zijn? En verder is het dus maar een momentopname waarbij er ook banken zijn geweest met een prima rating die alsnog failliet zijn gegaan. Als er een ding is dat zeg maar enigszins iets zegt dan is het "is het een bank?", ergo "heeft het een banklicentie?". En dat is natuurlijk voor alle banken het geval. Daarmee staan ze onder toezicht van de AFM en als die zaken constateren die niet aan de wetgeving voldoen zullen ze daar naar optreden. En zolang een bank een bank is is ook het DGS van toepassing. En dat zal in Nederland vast prima zijn en anders prima zijn door bv staatsgaranties / leningen.

Ergo: vooral doen waar je je prettig bij voelt. En als je bij CEB intussen een prettig gevoel had zou ik daar naartoe gaan. En niet op basis van één willekeurige post op een forum over een "niet A" rating mij van de wijs laten brengen. Waarbij er in dit topic ook voldoende prima ervaringen met de bank te vinden zijn en niemand zich zorgen maakt om deze bank. It.t. bv Trade Republic waarbij de afgelopen dagen de "argwaan" nog erger is geworden en er ook al wordt gesproken over geld weghalen omdat er zoveel onduidelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

In deze lijst, na Crédit Agricole.

https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/

Twijfel lijkt me niet nodig. Bij failliet is 100k gedekt en heb je tot dat moment genoten van een rente hoger dan je bij een andere Nederlandse bank krijgen kunt op dit moment. Vereist meer handelingen en een koele kop, maar je uiteindelijke rendement is waarschijnlijk hoger. Merk op dat Yapi Kredi ook geen beste ratings heeft.
Ratings van Banca Progetto en Nordax zijn ook wel interessant :+ Lees: die hebben geen rating.
Klarna en Renault komen niet verder dan een BBB-. Etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kan goed hoor. Als je echt risico avers bent kun je gaan voor een NL bank met een betere rating/reputatie. Dan krijg je ook minder rente maar dan minimaliseer je wel de theoretische kans dat je te maken krijgt met het DGS.

Er zijn ook mensen die minder risico avers zijn en die veel vertrouwen hebben in het DGS. Ik had zelf rekeningen bij CE, YapiKredi en zelfs ATB. Met NL DGS zit je imo wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Ratings van Banca Progetto en Nordax zijn ook wel interessant :+ Lees: die hebben geen rating.
Klarna en Renault komen niet verder dan een BBB-. Etc etc
Als Renault geen steun krijgt vanuit de Franse staat, dan toch wel vanuit PSA ;)

Let wel.

Rottigheid En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 04-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Als Renault geen steun krijgt vanuit de Franse staat, dan toch wel vanuit PSA ;)

Let wel.

Rottigheid En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.
Ah ja, Franse staat is natuurlijk sowieso wel een interessant dingetje. Want die hadden bij de kredietcrisis gewoon geld gestrooid naar alle banken? Zodat er geen onrust (/bankrun) zou ontstaan als ze specifieke banken moesten helpen.

En verder. Ook m.b.t. wat de banken doen is altijd wel iets te vinden. Renailt, Volkswagen, LeasePlan Bank en het gaat slechter met auto verkopen / lease. Klarna met hun achteraf betalen is niet "ethisch" omdat het schulden in de hand werkt. Etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KPM92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-11-2024
Credit Europe Banks rating is overigens bijgesteld naar boven door in ieder geval Fitch.

https://www.fitchratings....023/dodd-frank-disclosure

Het is nu BB- niet B+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
KPM92 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:40:
Credit Europe Banks rating is overigens bijgesteld naar boven door in ieder geval Fitch.

Het is nu BB- niet B+
De optimist zegt: ze gaan de goede kant op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KPM92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-11-2024
Frankenstein schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

De optimist zegt: ze gaan de goede kant op!
Als je het rapport erbij leest zijn ze toch best positief.

https://www.fitchratings....ep,bb%2D'%20from%20'b%2B'.
The upgrades reflect Fitch's improved assessment of CEB's operating environment due to reduced exposure to emerging markets, which together with tightened underwriting standards has contributed to a gradual de-risking of the bank's balance sheet. The rating actions also consider the bank's improved operating performance and capitalisation.
Maar goed. Ik vertrouw niet op Fitch maar op de DGS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KPM92 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:40:

Het is nu BB- niet B+
Heb er een rekening geopend puur als backup. Maar ik word niet echt warm van alle verhalen over deze bank. En ook niet van deze rating. Hopelijk is de rekening bij Consors snel geopend. Wacht nog op goedkeuren van aangeleverde documenten (met betrekking tot woonadres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is het ook mogelijk deposito's af te sluiten in het buitenland die niet via Raisin gaan?

Behalve die ene Duitse bank waarvoor je naar Duitsland moet om je te identificeren hoor ik er eigenlijk niets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:39
Hierop inhakend:

Ik ben inmiddels een week bezig om via Raisin bij Banca Progetto een deposito te openen om wat geld 6 maanden vast te zetten tegen 4%. Dat geld komt van Renault Bank 2.75% (ook Raisin).

Donderdag: aanvraag gedaan, formulier ingevuld. Bericht: Stort geld op onze rekening. Meteen opgenomen van Renault Bank naar Raisin rekening. Valutadatum maandag. Dinsdag bericht dat aanvraag BP in behandeling is. Inmiddels is het donderdag een week later en het is nog steeds niet rond.

Ik moet zeggen dat de snelheid van verwerken vanuit het Nederlandse perspectief samen met het feit dat Raisin een online platform is op mij niet een hele goede indruk maakt. Je zou toch denken dat zoiets tegenwoordig toch binnen 2 dagen rond kan zijn. Of hebben partijen er voordeel bij om de zaak te vertragen? Ik ga er maar even vanuit dat mijn geld nu al een paar dagen - voor mij - renteloos rond zwerft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:27:
Is het ook mogelijk deposito's af te sluiten in het buitenland die niet via Raisin gaan?

Behalve die ene Duitse bank waarvoor je naar Duitsland moet om je te identificeren hoor ik er eigenlijk niets over.
Er is in ieder geval geen wet of regel die het verbiedt. Het is vooral een praktische kwestie: een bank moet overweg kunnen met rekeninghouders uit andere landen en dat is het meestal niet waard als ze zich richten op een binnenlandse doelgroep. En jij als potentiële klant moet contact zoeken met de bank in de taal van de bank en op de manier die de bank vraagt (mogelijk met een fysiek bezoek aan een bankkantoor).

Raisin maakt het vooral makkelijk: je kan het openen van het product bij de partnerbank via internet thuis regelen in je eigen taal. En omdat ze op deze manier een redelijke hoeveelheid klanten kunnen aantrekken, is het de moeite waard voor de partnerbank om de Raisin manier te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DjoeC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Hierop inhakend:

Ik ben inmiddels een week bezig om via Raisin bij Banca Progetto een deposito te openen om wat geld 6 maanden vast te zetten tegen 4%. Dat geld komt van Renault Bank 2.75% (ook Raisin).

Donderdag: aanvraag gedaan, formulier ingevuld. Bericht: Stort geld op onze rekening. Meteen opgenomen van Renault Bank naar Raisin rekening. Valutadatum maandag. Dinsdag bericht dat aanvraag BP in behandeling is. Inmiddels is het donderdag een week later en het is nog steeds niet rond.

Ik moet zeggen dat de snelheid van verwerken vanuit het Nederlandse perspectief samen met het feit dat Raisin een online platform is op mij niet een hele goede indruk maakt. Je zou toch denken dat zoiets tegenwoordig toch binnen 2 dagen rond kan zijn. Of hebben partijen er voordeel bij om de zaak te vertragen? Ik ga er maar even vanuit dat mijn geld nu al een paar dagen - voor mij - renteloos rond zwerft......
Houd er ook rekening mee dat de feedback vanuit partnerbank => Raisin => klant traag is. In mijn ervaring met Progetto is het in Raisin allemaal pas "in orde" de dag na het openen. Waarbij een hele dag het geld "weg" is (noch zichtbaar als gereserveerd, noch zichtbaar als deposito). Dat is dan op de dag dat Raisin het geld overmaakt naar Progetto en en is ook (normaliter) de datum dat hwt deposito geopend wordt. Maar pas de dag erna is het depisito zichtbaar, krijg je de mail, en staat het contract bij de documenten. Maar in het contract staat dan wel die eerdere datum als startdatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]

Hierop inhakend:

Ik heb de afgelopen maanden 3 deposito's geopend bij Banca Progetto en dat ging in alle gevallen vrij snel. De 'in behandeling' status duurde niet langer dan 2 (bank) dagen bij mij.
Als ik jou was zou ik even naar Raisin bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
[...]
,,,
Ik moet zeggen dat de snelheid van verwerken vanuit het Nederlandse perspectief samen met het feit dat Raisin een online platform is op mij niet een hele goede indruk maakt. Je zou toch denken dat zoiets tegenwoordig toch binnen 2 dagen rond kan zijn.
Je moet je realiseren dat je als Nederlander je erg verwend bent op bankgebied, zeker qua Instant Payments.

Je doet de aanvraag voor een deposito, maar Raisin zet niets door tot het geld er is.
Je doet de aanvraag bij RCI om het geld op te nemen - 1 á 2 bankdagen (overboeken)
Raisin heeft het geld en start de aanvraag - 1 á 2 bankdagen (validatie gegegevens en overboeken)
Heb het gevoel dat de overboekingen tussen Raisin en de partners in batches gaan en niet individueel/instant.

Afgelopen week hetzelfde gehad en ik ben al langer bekend bij alle partijen:
Dinsdag 26 sep aanvraag deposito gedaan en het geld opgenomen bij RCI
Donderdag 28 sep komt het geld van RCI op de Raisin rekening binnen.
Vrijdag 29 sep bevestiging dat aanvraag is doorgezet.
Maandag 2 okt bevestging dat deposito geopend is en dit staat ook als startdatum.

Dit is iets langer dan het een jaar geleden duurde, maar het zal nu ook iets drukker zijn nu Nederlanders eindelijk wakker lijken te worden en op zoek naar betere rente gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Laatst online: 00:39
GroteVoet459 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Je moet je realiseren dat je als Nederlander je erg verwend bent op bankgebied, zeker qua Instant Payments.

[...]

Afgelopen week hetzelfde gehad en ik ben al langer bekend bij alle partijen:
Dinsdag 26 sep aanvraag deposito gedaan en het geld opgenomen bij RCI
Donderdag 28 sep komt het geld van RCI op de Raisin rekening binnen.
Vrijdag 29 sep bevestiging dat aanvraag is doorgezet.
Maandag 2 okt bevestging dat deposito geopend is en dit staat ook als startdatum.
Tja, zijn we verwend of zijn we aan doorlooptijden uit de 21e eeuw gewend?

Ik vind 6 dagen doorloop bij voornamelijk geautomatiseerde transacties niet meer van deze tijd: Geld opnemen naar een bekende tegenrekening (RCI naar Raisin) zou geen mens aan te pas moeten komen. Rekening 1e keer openen kan een menselijke controle aan te pas komen maar in de Rasin context (ze hebben alle data al digitaal EN geverifieerd) lijkt me max een dag. Geld wordt overgefloten (Raisin naar BP) en afgerond. Vanochtend aanvraag de deur uit, uiterlijk morgen klaar. Dat is hoe het naar mijn idee zou kunnen.... Ik vermoed dat elke partij 1 of 2 valuta dagen inpikt zoals dat vroeger in Nederland ook het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:59

Yep. Ben in België klant bij Deutsche Bank Belgium, BNP Paribas Fortis en Crelan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
DjoeC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Tja, zijn we verwend of zijn we aan doorlooptijden uit de 21e eeuw gewend?

Ik vind 6 dagen doorloop bij voornamelijk geautomatiseerde transacties niet meer van deze tijd: Geld opnemen naar een bekende tegenrekening (RCI naar Raisin) zou geen mens aan te pas moeten komen. Rekening 1e keer openen kan een menselijke controle aan te pas komen maar in de Rasin context (ze hebben alle data al digitaal EN geverifieerd) lijkt me max een dag. Geld wordt overgefloten (Raisin naar BP) en afgerond. Vanochtend aanvraag de deur uit, uiterlijk morgen klaar. Dat is hoe het naar mijn idee zou kunnen.... Ik vermoed dat elke partij 1 of 2 valuta dagen inpikt zoals dat vroeger in Nederland ook het geval was.
Verwend, in het buitenland betalen klanten doorgaans voor instant payments. In Nederland hebben we het standaard gratis en tussen alle binnenlandse banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
rechtsherstel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:37:
[...]
Yep. Ben in België klant bij Deutsche Bank Belgium, BNP Paribas Fortis en Crelan.
Interessant. Is dat allemaal online te regelen, zonder naar België te hoeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:59
Pistachenootje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Interessant. Is dat allemaal online te regelen, zonder naar België te hoeven?
Nee, helaas. Eerste contact is fysiek. Daarna via e-mail en internetbankieren. Rentes zijn nu ongeveer 3,5% voor 1-3 jaars deposito's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:15

Bigbank.nl
Argenta.nl
Openbank.nl

Vallen onder Estse, Belgische resp. Spaanse DGS

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 05-10-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@TanteBeth Goed punt. Niet aan gedacht. Heb zelf ook een rekening bij Openbank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44
Er zijn wat deposito's via Raisin omhoog gegaan. Waaronder Nordax naar 9 maanden 3.95%.

Misschien zit er wat voor jullie tussen.

[ Voor 17% gewijzigd door Roadster112 op 05-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:13
Roadster112 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:31:
Er zijn wat deposito's via Raisin omhoog gegaan. Waaronder Nordax naar 9 maanden 3.95%.

En sommige (b.v. SMEbank 6 maanden) gaan morgen omlaag!
(Dat zie je pas als je doorklikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:08
DHB per 9 - 10 omhoog met korte deposito's. (3, 6 en 9 mnds). 1 jaars en langere looptijd sinds juli niet meer omhoog gegaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Roadster112 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:31:

Dus na eerst een verlaging heeft Nordax twee verhogingen om over de rente van 3 maanden terug te gaan. Toen ik 9 maands deposito aanvroeg in juni/juli was dit 3,85% en gedurende de aanvraag werd de verlaging aangekondigd (maar heb ik deze wel nog aan de "oude" rente ontvangen). En een week of twee terug werd hier ook al een verhoging van het 9 maanden deposito gemeld, maar toen bleef het nog steeds onder de 3,85%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
"Waaronder Nordax naar 9 maanden 3.95%" - Klarna 6 maanden 3,94%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Op dit moment kan niet bij Raisin inloggen (vandaag wel).

"Uw logingegevens zijn ongeldig. Als u problemen ondervindt bij het inloggen, neem dan contact op met onze klantenservice."

Iemand nog dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harbo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:38:

"Uw logingegevens zijn ongeldig. Als u problemen ondervindt bij het inloggen, neem dan contact op met onze klantenservice."

Iemand nog dit probleem?
Zelfde probleem hier. Heb workaround gevonden, via de volgende link kan ik wel inloggen: https://www.raisin.nl/savingglobal/#/Login

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Wachtwoord reset gedaan en via deze link krijg ik dezelfde foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Nu kom ik doorheen. Systeem is zeer traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:47
Problemen met Bunq.

Ik log gewoon in via de app op m'n telefoon krijg ik de melding dat ik vanaf een ander toestel inlog en me moet identificeren via een video.
Meer mensen last van?
Ik heb niets veranderd en de app ook niet opnieuw geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb6_hrk2t62evitaYzuK-KRAkHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r1FnvHjgJABW75wZ0n4PQ3n7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLRJVC1O_N2JK_ahSLRdt74t1MM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xvxhM7UIdCfqpBIxIC7hg9LU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Laatst online: 20:51
Voor degene die het interessant vind. Als bestaande klant waarvan de rente actie af loopt krijgt bij navragen geen nieuwe actie rente bij Advanzia, consors en vw bank.

Credit europe en openbank zijn wel akkoord gegaan met omzetten naar nieuwe actie rente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 23:12
Reintje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:33:
Problemen met Bunq.

Ik log gewoon in via de app op m'n telefoon krijg ik de melding dat ik vanaf een ander toestel inlog en me moet identificeren via een video.
Meer mensen last van?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ook problemen met het verifiëren.. duurt al 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Problemen met Bunq.

Meer mensen last van?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had ik 2 weken geleden ook, wel goed gegaan en kon er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Problemen met Bunq.

Meer mensen last van?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien toeval maar ik kreeg zojuist deze mail:
Jouw
veiligheid

Hey *knip*,

Jouw veiligheid staat bij ons altijd voorop. Daarom delen we een paar belangrijke inzichten met je, zodat je snel en doeltreffend de nieuwste vormen van fraude kan herkennen en voorkomen.
Scammers die je willen overtuigen geld over te maken, software te installeren of je persoonlijke gegevens met hen te delen, kunnen telefonisch contact met je opnemen en zich hierbij voordoen als een bunq medewerker. Daarbij:
Kunnen ze de naam van een echte bunq medewerker gebruiken
Proberen ze je zover te krijgen om hun instructies op te volgen, zogenaamd om je te beschermen tegen een vermeende aanval of hack
Laten ze je een aantal complexe stappen doorlopen om geloofwaardig over te komen. Denk hierbij aan je doorverbinden met een andere “afdeling” of je een verzonnen procedurenummer laten noteren
bunq is er om jouw veiligheid eenvoudig en effectief te houden. Onthoud daarom:
WE ZULLEN JE NOOIT BELLEN
Indien nodig, neemt ons team contact met je op in de chat in je bunq app.
We zullen je NOOIT vragen geld over te maken
Bij bunq bepaal jij wat er met je geld gebeurt. We zullen dus nooit aan je vragen een bedrag over te maken. Als we merken dat er verdachte transacties op je account plaatsvinden, zullen we uit voorzorg het gebruik van je account juist beperken en/of contact met je opnemen, ENKEL EN ALLEEN in de bunq app.
Ontvang je een telefoontje, sms of e-mail van iemand die zich voordoet als bunq, meld dit dan hier. Ga voor meer informatie naar Together.

Cheers,

bunq
bank of The Free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Laatst online: 04:37
Niet kunnen inloggen bij Raisin, niet kunnen inloggen bij Bunq, onduidelijkheid over buitenlandse DGS-en, onzekerheid of weggezet geld hier of daar voor de belastingdienst als spaargeld dan wel belegging wordt gezien, onbereikbare klantenservices etc. Laat dat extra procentje rente maar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Harbo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:38:

Iemand nog dit probleem?
Ik heb dit regelmatig met Edge. Wanneer ik in Firefox inlog is het geen probleem.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47

BTS

Doordat ik mijn adres in Duitsland heb en in Google veel Duitse reclame zie bemerk ik een redelijk verschil in rentestanden. Nu zie ik dat Klarna Festgeld+ aanbiedt met looptijden van 6 maanden, 12 maanden, 18 maanden, 2 jaar, enzo. 6 maanden is de stand 4,10%. En 12 maanden 4,33%. Dit moet redelijk makkelijk via de Klarna App te openen zijn.

Zie ik iets over het hoofd of is dit een interessant aanbod?

www.highflow.nl

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RobertMe
MarcelNH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:39:
Niet kunnen inloggen bij Raisin, niet kunnen inloggen bij Bunq, onduidelijkheid over buitenlandse DGS-en, onzekerheid of weggezet geld hier of daar voor de belastingdienst als spaargeld dan wel belegging wordt gezien, onbereikbare klantenservices etc. Laat dat extra procentje rente maar zitten.
nieuws: ING-klanten kunnen niet inloggen in app door storing - update
nieuws: Klanten ING melden dubbele afschrijvingen door storing - update 2
nieuws: ING heeft last van storing waardoor internetbankieren niet mogelijk i...
nieuws: ING Bank heeft te maken met storing in Nederland - update 2
nieuws: ING kampt met storing die overboekingen naar eigen rekening onmogelij...
nieuws: ING-klanten hebben last van storing waardoor geld overboeken niet mog...
nieuws: ING-storing leidt tot problemen bij internetbankieren, app en iDEAL -...
nieuws: ING-klanten ervaren problemen met overboekingen en weergave van spaar...

nieuws: Internetbankieren bij Rabobank ging moeilijk door storing - update
nieuws: Rabobank heeft storing waardoor klanten mogelijk geen transacties kun...
nieuws: Rabobank waarschuwt voor storing Rabo App en iDEAL - update
nieuws: Klanten kunnen niet inloggen op Rabobank-app door storing - update

En dat is dan nog alleen maar van dit jaar. Daarnaast is "onduidelijkheid over DGS" en "onduidelijkheid over of het als spaargeld wordt gezien" ook onzin. Er is 1 specifieke situatie waarvoor dit geldt, en dat is Trade Republic. Bij Raisin, OpenBank, BigBank, Advanzia, ... is er totaal geen onduidelijkheid over DGS en is het allemaal gewoon spaargeld (waarbij het geld ook op eigen naam bij de desbetreffende bank staat, krijg je gewoon een contract van, ook bij de onderliggende banken bij Raisin).

Maar eey, als jij dat procentje graag laat liggen dan rapen wij het met alle plezier op.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 05-10-2023 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:51
Gelukkig hebben de Nederlandse grootbanken nooit storingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Laatst online: 04:37
RobertMe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Maar eey, als jij dat procentje graag laat liggen dan rapen wij het met alle plezier op.
Daar ben ík jullie dan ook zeer dankbaar voor. Hoe meer spaargeld er over de grens verdwijnt, des te beter. Ik hoop dat ik uiteindelijk als enige spaarder bij mijn Nederlandse grootbank overblijf en zij mij daar ruimhartig voor belonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BTS schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:47:
Doordat ik mijn adres in Duitsland heb en in Google veel Duitse reclame zie bemerk ik een redelijk verschil in rentestanden. Nu zie ik dat Klarna Festgeld+ aanbiedt met looptijden van 6 maanden, 12 maanden, 18 maanden, 2 jaar, enzo. 6 maanden is de stand 4,10%. En 12 maanden 4,33%. Dit moet redelijk makkelijk via de Klarna App te openen zijn.

Zie ik iets over het hoofd of is dit een interessant aanbod?
Niet slecht maar ook niet heel bijzonder. Houdt rekening met de potentiële nadelen van het Zweeds DGS.

Via weltsparen.de (Duitse versie van Raisin) kun je hogere rentes krijgen. Wel vaak in mindere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Het ene procentje is het andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MarcelNH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Daar ben ík jullie dan ook zeer dankbaar voor. Hoe meer spaargeld er over de grens verdwijnt, des te beter. Ik hoop dat ik uiteindelijk als enige spaarder bij mijn Nederlandse grootbank overblijf en zij mij daar ruimhartig voor belonen.
Toch heb ik zo'n vermoeden dat er ook voldoende spaargeld in Nederland blijft.

spoiler:
Naast de duizenden slapende klanten van de grootbanken zal er ook een deel naar LeasePlan Bank, NIBC, Centraal Beheer, Credit Europe, YapiKredi, etc etc gaan. Allemaal(?) geven, zeker aan nieuwe klanten, een rente die boven de 2% ligt, tot zelfs 3,55% bij Credit Europe Bank. En allemaal vallen ze netjes onder het Nederlandse DGS. De banken die hier voornamelijk besproken worden (Advanzia, Raisin, Consors, OpenBank, BigBank) zullen voor de gehele Nederlandse populatie echt een zware minderheid zijn. En v.w.b. het spaargeld van Nederlandse spaarders en nog veel kleiner aandeel vertegenwoordigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Het ene procentje is het andere niet.
Dat is uiteraard ook een belangrijk ding. Dat ene procentpunt* gaat bij een spaarsaldo van €100 nergens over, maakt €1 verschil op jaarbasis, bij €100.000 gaat het ineens om €1000 verschil en daar kun je toch wel leuke dingen mee doen dat compenseert de inflatie een stuk beter (helemaal na VRH als je een rente ver boven het fictieve rente hebt).

* het is vrij makkelijk om een 100% hoger rentepercentage te krijgen dan de Nederlandse grootbanken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik had nog een slapende account bij CE. Vorige week deze email gestuurd.

"Geachte Credit Europe Bank,

Tenzij u mij ook de 3.55% rente mag bieden wil ik graag mijn rekening beëindigen. "

Uit hun reactie maak ik op dat dit gaat werken: "Je verzoek is doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling. De betreffende afdeling controleert of uw gegevens up-to-date zijn en als alles in orde is, ontvangt u natuurlijk ook deze rente."

Had ik niet verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Pistachenootje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:35:

Tenzij u mij ook de 3.55% rente mag bieden wil ik graag mijn rekening beëindigen. "

Uit hun reactie maak ik op dat dit gaat werken: "Je verzoek is doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling. De betreffende afdeling controleert of uw gegevens up-to-date zijn en als alles in orde is, ontvangt u natuurlijk ook deze rente."

Heb je nog een cc'tje gestuurd naar grootbanken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

Semi dezelfde reactie als mijn ouders gekregen hebben. Die hebben dan week voor ingaan van deze actie account geopend en bij vragen ook de verhoogde rente.

* RobertMe gaat een dezer dagen zelf maar eens mailen. Heb slapende spaarrekening bij mijn lopende deposito (zelfs de rente van deposito laat ik rechtstreeks naar de tegenrekening boeken en komt niet op de spaarrekening). Mooi "alternatief" voor OpenBank. Hogere rente, langere periode, en onder Nederlandse DGS sn regelgeving (erfbelasting etc). En dan "wisselgeld" bij OB laten staan als backup bank.

Edit:
Overigens hebben ouders 0,0 terugkoppeling gekregen daarna. Maar bij controle dag na deze reactie werd rentepercentage wel als 3,55% weergegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 05-10-2023 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:47
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Misschien toeval maar ik kreeg zojuist deze mail:

[...]
Precies die melding kreeg ik op m'n telefoon. Ik klikte op het bericht en moest toen inloggen. Gedaan en vervolgens kreeg ik die onzin dat ik van een andere telefoon inlogde.
Ik kijk het voorlopig even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein

Ik vermoed dat ik slapende klant ben... :) en heb daarom maar even twee formulieren van CEB ingevuld: wijziging telefoonnummer. Vraag me af of ze wel een telefoonnummer van me hebben. Toen ik er 10+ jaar geleden deposito's had werkten ze voor zover ik me herinner niet met SMS of tan-codes. En het tweede formulier: klantnummer en/of PIN opvragen, waarbij ik van beide de code toestuur die het volgens mijn administratie moet zijn.

Inloggen lukt niet met die gegevens. En mijn telefoonnummer schijnt niet bij het klantnummer te horen. Tja, omdat ik meen dat CEB helemaal geen telefoonnummer van mij heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Verder wacht ik net als @Verwijderd op de opening van een rekening bij Consorsbank. Zodra die geopend is vergeet ik CEB vast wel weer. Zes en zeven dagen geleden heb ik ze per e-mail stukken toegestuurd om mijn adres te identificeren. Nu is het stil aan die kant.

[ Voor 31% gewijzigd door Frankenstein op 05-10-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Zelfde hier geen reactie meer ontvangen van Consors. 2x een reminder gestuurd na adres documentatie

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Frankenstein schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:16:
Verder wacht ik net als @Verwijderd op de opening van een rekening bij Consorsbank. Zodra die geopend is vergeet ik CEB vast wel weer. Zes en zeven dagen geleden heb ik ze per e-mail stukken toegestuurd om mijn adres te identificeren. Nu is het stil aan die kant.
Juan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:56:
Zelfde hier geen reactie meer ontvangen van Consors. 2x een reminder gestuurd na adres documentatie
Ik heb begin augustus een rekening geopend bij Consors. Op 2 augustus het identificatie proces gedaan en daarna 2 keer documenten PER POST opgestuurd en op 18 augustus was mijn rekening up and running.
Misschien werkt het sturen van documenten per email vertragend bij Consors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 20:08
Hoe lang duurt openen van een Raisin account.
Ik wacht al 2 dagen op controle van adres.

Kan ik via Raisin 2 vrij opneembare spaarrekeningen openen bij dezelfde bank? (1 voor m’n minderjarige dochter op mijn naam en 1 voor mezelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 07:16
Ik ben al een tijdje heen en weer aan het mailen met consors. Probeer een eo rekening te openen. Stukken zijn binnen bij hen, maar ik kan de ingang naar de video legitimatie niet vinden. Legitimeren bij een kantoor van deutsche post lijkt me wat lastig. Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanook schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:18:
[...]

[...]

Ik heb begin augustus een rekening geopend bij Consors. Op 2 augustus het identificatie proces gedaan en daarna 2 keer documenten PER POST opgestuurd en op 18 augustus was mijn rekening up and running.
Misschien werkt het sturen van documenten per email vertragend bij Consors?
Gok dat ze gewoon druk zijn. Bij mij nu ongeveer 4 dagen geleden dat ik de documenten heb gemaild (uiteindelijk toch gedaan ook al had ik het ook al per post verstuurd). Heb nog tot einde van deze maand, deze wacht rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Supershiva schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:01:
Bij mij duurde het een week voordat het adres gecontroleerd was. De persoons-identificatie na het videogesprek duurde 2 dagen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09 06:46

Kan ik via Raisin 2 vrij opneembare spaarrekeningen openen bij dezelfde bank? (1 voor m’n minderjarige dochter op mijn naam en 1 voor mezelf)
nee.
Ik krijg de melding dat ik al een spaarrekening heb bij de betreffende bank

[ Voor 11% gewijzigd door helloitsme op 06-10-2023 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
helloitsme schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:35:
[...]

nee.
Ik krijg de melding dat ik al een spaarrekening heb bij de betreffende bank
Overigens kan het wel bij de spaarrekening onder voorwaarden, van Banca Progetto. Maar dat is een kruising tussen een deposito en spaarrekening. Je legt bij openen het geld in, kunt niet bijstorten, en opnemen kan alleen in zijn geheel. Waarbij opzeggen "4 dagen duurt". Rente is vervolgens variabel en door de zekerheden die Progetto heeft ietsjes hoger (3,25%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Laatst online: 22:11
Bij mij duurde het 1 dag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:53
Ach, je hebt zelf in de hand hoe je het doet he? Ik heb nav dit topic de helft van mijn spaargeld bij Leaseplan (en later Lloyds) en de andere helft bij Advanzia gezet. Heeft me in totaal naar schatting 1 uur werk gekost en levert me maandelijks rond de 90 euro extra op tov mijn eigen bank. Dat is toch makkelijk verdiend zonder onduidelijkheden, inlogproblemen extra risico etc.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Danzare schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:03:
Ik ben al een tijdje heen en weer aan het mailen met consors. Probeer een eo rekening te openen. Stukken zijn binnen bij hen, maar ik kan de ingang naar de video legitimatie niet vinden. Legitimeren bij een kantoor van deutsche post lijkt me wat lastig. Iemand dezelfde ervaring?
Op 28 September 2023 legitimatie via de Deutsche Post app doorgelopen en wacht nog steeds voor een bericht. Het ligt dus niet aan hoe je dit doet ze kunnen denk ik de druk niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Spaart er hier iemand bij revolut?

Ik zag dat deze met een metal abo 3.81% rente op euro gaven.
Zij zetten dit in een money market fonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
AudiRS3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:11:

Dat kan niet. Revolut noemt het sparen, maar het geld wordt in een monetair fonds gezet. Daardoor wordt het ook belast als overige bezittingen (met dus een hoger fictief rendement) en is het niet gedekt door een DGS (waarschijnlijk wel door het BCS, maar dat dekt maar tot €20k in zeer specifieke gevallen).

Er zijn dus opties (te vinden in dit topic) die na verrekenen van het verschil in belasting een hoger rendement opleveren en daarnaast wel gedekt worden door het DGS en dus tot €100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

zie: Het spaartopic - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Bij TradeRepublic kun je 4% krijgen maar die heeft hetzelfde probleem; waarschijnlijk mag je dat niet opgeven als spaargeld.

Hoogste rente vrij opneembaar voor Nederlanders die je zeker mag opgeven als spaargeld: Advanzia (3.8%, 3 maanden gegarandeerd) en Consorsbank (3.75%, 6 maanden gegarandeerd).

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 06-10-2023 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Bij TradeRepublic kun je 4% krijgen maar die heeft hetzelfde probleem; waarschijnlijk mag je dat niet opgeven als spaargeld.

Hoogste rente vrij opneembaar voor Nederlanders die je zeker mag opgeven als spaargeld: Advanzia (3.8%, 3 maanden gegarandeerd) en Consorsbank (3.75%, 6 maanden gegarandeerd).
En in Nederland (o.a. lekker veilig Nederlands DGS mocht @AudiRS3 daarvoor gevoelig zijn, en uiteraard Nederlandse communicatie) Credit Europe Bank met 3,55% de eerste 6 maanden gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
Bedankt beide!

Ik blijf dus mooi weg van Revo sparen.
Netto rendement is heel laag na fees en een hoger risico.

Wat is iedereen zijn mening wat betreft termijn deposit vs vrij opneembaar sparen?

Tis natuurlijk een beetje speculeren over wat de interest rates gaan doen.
Maar ik zat te denken om misschien een gedeelte van mijn spaargeld in een jaar deposito te zetten en iig de 4% rente vast te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@AudiRS3 ik gok er op dat nu en de komende maanden een goede tijd is om je geld langer vast te zetten, als dat tenminste past binnen je doelen.

Als je nu iets 1 jaar vast zet dan vermoed ik dat je volgend jaar niet meer dezelfde rente kan krijgen. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar 5 jaar vast of langer.

Allemaal glazen bol werk natuurlijk. Niemand weet het zeker.
Pagina: 1 ... 149 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling