Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.291 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
AudiRS3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:11:
Bedankt beide!

Ik blijf dus mooi weg van Revo sparen.
Netto rendement is heel laag na fees en een hoger risico.

Wat is iedereen zijn mening wat betreft termijn deposit vs vrij opneembaar sparen?

Tis natuurlijk een beetje speculeren over wat de interest rates gaan doen.
Maar ik zat te denken om misschien een gedeelte van mijn spaargeld in een jaar deposito te zetten en iig de 4% rente vast te leggen.
De vrij opneembare spaarrente gaat bij een aantal partijen nu net richting de 3-3,5%, dus voorlopig zal dat echt niet ineens overal 4% worden zonder voorwaarden of aparte constructies (Trade Republic, Wise, Revo, etc.).

Als je het geld langere tijd kan missen is een deposito waarschijnlijk meer rendabel. Dat is een afweging die je zelf zult moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:21
Bedankt beide!

Ik blijf dus mooi weg van Revo sparen.
Netto rendement is heel laag na fees en een hoger risico.

Wat is iedereen zijn mening wat betreft termijn deposit vs vrij opneembaar sparen?

Tis natuurlijk een beetje speculeren over wat de interest rates gaan doen.
Maar ik zat te denken om misschien een gedeelte van mijn spaargeld in een jaar deposito te zetten en iig de 4% rente vast te leggen.
Ik weet niet wat iedereen zijn mening is, maar dit doe ik:
Ik heb deposito's, vrij opneembaar en wat beleggingen.
Deposito's heb ik verspreid in de tijd geopend met dezelfde looptijd van 12 maanden, die komen dan ook verspreid in de tijd vrij. En verspreid over meerdere banken. In principe open ik er steeds een tegen de hoogste rente.
Mijn vrij opneembare deel is (zeker in combinatie met geld dat op korte termijn vrijkomt) voldoende om te gebruiken indien nodig. Ook bij de bank(en) met de hoogste rente, binnen mijn voorwaarden.
Ik spreid mijn deposito's om te voorkomen dat ik stijgingen van de rente misloop. Helaas loop ik daardoor kans dat ik nadeel krijg van dalende rente. Langer dan 12 maanden wil ik op dit moment (nog) niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Son Gohan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:24:
Zijn er mensen die meerdere Easy Savings account (bij Bunq) hebben dus een account op naam van de Man en een account op naam van Vrouw?

Met als doel op beide accounts rente te krijgen van Bunq + bankgarantie.
Nope, maar wel een en/of rekening bij Bunq. Bankgarantie gaat per persoon, dus dat maakt niet uit. Bron: https://www.rijksoverheid...t-depositogarantiestelsel

[ Voor 16% gewijzigd door artharpe op 06-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 maanden vastzetten bij Advanzia tegen 3,8% of 6 maanden bij Consors bank tegen 3,75%. En dan over paar maanden alles in deposito stoppen (als je het geld x tijd kan missen). We zitten aardig aan de top qua rente, dus heel veel meer gaat het niet worden. Misschien pak je dan nog een renteverhoging mee voor je deposito. Je weet dan ook zeker dat je de rente krijgt (kan ook zomaar weer naar beneden gaan namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 23:12
artharpe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Nope, maar wel een en/of rekening bij Bunq. Bankgarantie gaat per persoon, dus dat maakt niet uit. Bron: https://www.rijksoverheid...t-depositogarantiestelsel
Ah ha, dit wist ik niet. Danku!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roosje1966
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 10:13
Graag jullie advies/kijk op hetvolgende:

Sinds een half jaar heb ik een 2-tal spaardeposito’s via Raisin (Banca Progetto/ Orange Bank) + 1 spaarrekening (Renault).

Nu loopt mijn deposito (3 mnd) vandaag af bij Orange Bank en ben ik op zoek naar een andere kortlopende deposito. Waarom kortlopend? Ik ben ongeneeslijk ziek en durf/wil geen deposito van 1 jaar of langer vast te zetten, gezien ik mijn nabestaanden die ‘last’ niet wil geven achter mijn geld aan te moeten bij overlijden. 1 jaar vooruitkijken is dus voor mijn gevoel te ver weg, maar 3/6 of 9 maanden zou ik nog wel aandurven ;-)

Nu zag ik de deposito van Blue Orange Bank van 9 mnd tegen 4,11% rente. Iemand hiermee ervaring? Of hebben jullie mss andere adviezen/tips in/voor mijn situatie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W1ck1e
@Roosje1966 Als eerste: sterkte.
In jouw situatie zou ik niets meer doen op rekeningen buiten het Nederlandse DGS. Dat scheelt de nabestaanden een hoop werk. Voor het renteverschil hoef je het waarschijnlijk niet te laten.

Daarnaast: noteer je accounts van alle relevante websites en de bijbehorende wachtwoorden. Zorg dat alles up2date is en verwijder de oude gegevens. Deel deze info met een nabestaande die je dat toevertrouwt. Geef ook de aanloggegevens van je apparatuur. Leg vast wat je wil wat er gebeurt met jouw social media id's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 17:13
Roosje1966 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:39:

Sinds een half jaar heb ik een 2-tal spaardeposito’s via Raisin (Banca Progetto/ Orange Bank) + 1 spaarrekening (Renault).

Nu loopt mijn deposito (3 mnd) vandaag af bij Orange Bank en ben ik op zoek naar een andere kortlopende deposito. Waarom kortlopend? Ik ben ongeneeslijk ziek en durf/wil geen deposito van 1 jaar of langer vast te zetten, gezien ik mijn nabestaanden die ‘last’ niet wil geven achter mijn geld aan te moeten bij overlijden. 1 jaar vooruitkijken is dus voor mijn gevoel te ver weg, maar 3/6 of 9 maanden zou ik nog wel aandurven ;-)

Nu zag ik de deposito van Blue Orange Bank van 9 mnd tegen 4,11% rente. Iemand hiermee ervaring? Of hebben jullie mss andere adviezen/tips in/voor mijn situatie?
Ik hoop dat deze korte reactie niet bot overkomt, maar wil je graag aanraden om ook naar erfbelasting(procedures) in het land van je deposito te kijken als je erfgenamen moeite wil besparen.
Het is in dit forum al enkele keren besproken en b.v. hier vind je een inleidend overzicht https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/

B.v. Estland lijkt in dit verband interessant te zijn (en b.v. Spanje waarschijnlijk juist niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Goed lezen dus over erfbelasting.
En waar dus je geld dus staat. Was 1 Franse bank, geloof Orange die via hun bijkantoor in Spanje werkte. Spanje en erfbelasting is mogelijk lastig.

Als je zelf het geld niet nodig hebt is het bewonderingswaardig om je erfgenamen wat extra geld te gunnen. Maar denk dat je ze ook niet wil opzadelen met communicatie in het Spaans of Frans.

Zijn wat variabele rekeningen nu tot 3% wellicht is dat al mooi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Is Credit Europe bank een optie? 3,55 % rente op een vrij opneembare rekening en gevestigd in Nederland. Wel voor max. 6 maanden. Hogere rente kan je krijgen bij Advanzia (3,8% voor 3 maanden) of Consors (3,75 % voor 6 maanden). Dan heb je een vrij opneembare rekening en kan je er altijd bij. Weet alleen bij de laatste 2 banken niet hoe het zit bij overlijden.

In ieder geval heel veel sterkte gewenst. Het siert je dat je de nabestaanden geen 'last' wil geven. Take care!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:39
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
We zitten aardig aan de top qua rente, dus heel veel meer gaat het niet worden.
Misschien wel, misschien niet. Ik heb ooit 12 1/2% gehad op deposito's. Maar ook negatieve rente op spaarrekening. De huidige rente is echt niet zo super hoog, sterker - de verwachtingen die ik tegenkom van analisten waar ik wel iets vertrouwen in heb wijzen omhoog. Dat in tegenstelling tot centrale bankiers en politici die toch vooral hopen dat de rente weer naar beneden zal gaan. Vanuit de ECB: we cannot say that we are at the peak or for how long rates will need to be kept at restrictive levels en na de Amrikaanse NFP cijfers stijgt de kans op stijging van de 10 jaars rente van 5%.

Officials zien graag een daling en roepen dat dus vaak. De markt - die altijd gelijk heeft - ziet het nog niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Is Credit Europe bank een optie? 3,55 % rente op een vrij opneembare rekening en gevestigd in Nederland. Wel voor max. 6 maanden. ...
Gegarandeerd (of meer?) voor 6 maanden. Daarna kan het dalen, gelijk blijven of stijgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roosje1966
Dank alvast voor diegenen die hebben gereageerd op mijn post/vraag, fijn topic dit!

Klopt, ik wil mijn nabestaanden zeker niet opzadelen met nóg meer sores, ze hebben het dan al zwaar genoeg.

Vond het al spannend mijn spaargeld vast te zetten en ik heb vanwege de erfbelasting daarom al niet verlengd bij Orange Bank. Mijn deposito bij Banca Progetto loopt in januari af, dus dat zal (hopelijk) ook wel loslopen haha.

Misschien inderdaad wel slimmer om enkele vrij opneembare spaarrekeningen via Raisin te openen, deze zijn ook zo weer op te zeggen en voldoende tijd, mocht het slechter met mij gaan, het geld weer over te hevelen naar mijn huidige NL spaarrekeningen die ik uiteraard heb aangehouden.

Dank nogmaals, ik had even dat laatste zetje overtuiging van jullie nodig blijkbaar, maar het is best lastig in een situatie als waarin ik zit, juist omdat ik enkel ‘ongeneeslijk ziek’ ben, terwijl iedereen morgen onder een bus kan lopen :*) . Mss toch beter om safe te spelen en het bij een vrij opneembare spaarrekening te houden…. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roosje1966
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Is Credit Europe bank een optie? 3,55 % rente op een vrij opneembare rekening en gevestigd in Nederland. Wel voor max. 6 maanden. Hogere rente kan je krijgen bij Advanzia (3,8% voor 3 maanden) of Consors (3,75 % voor 6 maanden). Dan heb je een vrij opneembare rekening en kan je er altijd bij. Weet alleen bij de laatste 2 banken niet hoe het zit bij overlijden.

In ieder geval heel veel sterkte gewenst. Het siert je dat je de nabestaanden geen 'last' wil geven. Take care!
Ik ga me hier ook eens in verdiepen inderdaad, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Roosje1966 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:05:
... terwijl iedereen morgen onder een bus kan lopen :*) ...
Daarvoor is het openbaar vervoer in Nederland toch echt teveel achteruit gegaan. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:De discussie omtrent VRH bij TR is verplaatst naar het VRH topic.

Voor de duidelijkheid is dit nu ook toegevoegd aan de topicwaarschuwing. Een modbreak verdwijnt namelijk snel uit het zicht in een topic zoals dit ;)

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 07-10-2023 08:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:59
Dit kwartaal 6 nieuwe banken via Raisin: https://www.bnr.nl/nieuws...t-buitenlandse-aanbieders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:46
Nice! Meer concurrentie is goed! _/-\o_

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
Medy van der Laan, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken:
Ze raadt aan niet meer te stallen bij een buitenlandse bank dan onder het Europawijde depositogarantiestelsel wordt vergoed
Vergeet ze voor het gemak even dat dit ook voor Nederlandse banken geldt en per bankvergunning gaat (hallo, Volksbank !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:34
GroteVoet459 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

[...]

Vergeet ze voor het gemak even dat dit ook voor Nederlandse banken geldt en per bankvergunning gaat (hallo, Volksbank !)
Ja maar Nederlandse banken worden natuurlijk gered door de overheid. Want Nederlandse banken zijn natuurlijk ING, ABN en SNS / Regiobank / ??? en Rabobank.

De DHBs, Credi Europe Banks, YapiKredis, ... worden toch altijd genegeerd. Hetzelfde als dat Nederlanders wel/niet geld bij buitenlandse banken zetten i.p.v. bij de grootbank en deze banken genegeerd worden terwijl ook zij een veel betere rente hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:36:
[...]
... De DHBs, Credi Europe Banks, YapiKredis, ... worden toch altijd genegeerd. ...
Naar mijn mening zijn deze allemaal Nederlands. Er zullen wel mensen zijn die er belang bij hebben dat anders te zien of uit te leggen. @RobertMe Jij niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 07:16
Harbo schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Op 28 September 2023 legitimatie via de Deutsche Post app doorgelopen en wacht nog steeds voor een bericht. Het ligt dus niet aan hoe je dit doet ze kunnen denk ik de druk niet aan.
Via de app van DB? kun je daar als referentie de nieuwe te openen rekening meegeven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje uit interesse: stel ik boek nu een bedrag van Rabobank naar Advanzia. Krijg ik dan vanaf vandaag rente of maandag (de dag dat het zichtbaar is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:48
dutchgio schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Rechtsonder overboeken en dan verzenden
Hoe dan… dit is wat ik zieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8qYxVljWbYyJVLC6p6TUtOl4q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2E5v4C0g5twHvJaSJqFTOqN6.png?f=fotoalbum_large

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:38
Normaal staat er 'overboeken'. Bij jou niet, waarschijnlijk omdat je te weinig gestort hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47

BTS

Pistachenootje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Niet slecht maar ook niet heel bijzonder. Houdt rekening met de potentiële nadelen van het Zweeds DGS.

Via weltsparen.de (Duitse versie van Raisin) kun je hogere rentes krijgen. Wel vaak in mindere landen.
Klarna heeft het openen van een bankrekening zojuist afgewezen. In de klantenservice zeggen ze vanwege technische redenen in het antecedenten onderzoek. Dus op zoek naar een andere bank.

Weltsparen had ik ook gezien.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Danzare schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Via de app van DB? kun je daar als referentie de nieuwe te openen rekening meegeven dan?
Door de id die je tijdens het openen kijgt.

"Identifizieren Sie sich einfach und bequem mit Ihrem Smartphone oder Tablet

1. Laden Sie die POSTIDENT-App aus dem AppStore für iOS oder Android.

2. Geben Sie folgende Vorgangsnummer in der POSTIDENT-App ein.

Ihre Vorgangsnummer: xxxxxxxxxxxxxx "

Door deze id te koppelen in de app, weet de Postdienst voor welke instelling identificatie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BTS schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Klarna heeft het openen van een bankrekening zojuist afgewezen. In de klantenservice zeggen ze vanwege technische redenen in het antecedenten onderzoek. Dus op zoek naar een andere bank.

Weltsparen had ik ook gezien.
Voor zover je het niet kende, veel aanbieders voor Duitsers hier: https://www.tagesgeldverg...geld.html#festgeldrechner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:51

Lovenswaardig dat jij voor jouw nabestaanden zoveel mogelijk wilt nalaten.
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar misschien is (belastingvrij) schenken aan jouw nabestaanden nog wel een betere optie?
Kan zo maar weer erfbelasting schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
Nou TR moet ik nog zien.

Woensdagochtend 8 uur 50k overgemaakt na succesvolle test van 10 euro.
Dinsdagmiddag nog niks gezien, mailtje gestuurd, moest ik mijn belasting identificatienr in de app invullen (had handig geweest omdat bij de aanvraag al te doen) vanwege de grootte van het bedrag.

Gisteren gedaan, nog een mailtje er tegen aangegooid, nog niks bijgeschreven, wel een reactie met eerst het verzoek om een screenshot te maken van de overschrijving en paar minuten later een mailtje dat de overboeking nog verwerkt wordt.

Zal allemaal wel goedkomen maar niet echt een fijn gevoel dat mijn 50k nog ergens in de lucht hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:20

sanook

_/-\o_

mpandroid schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Lovenswaardig dat jij voor jouw nabestaanden zoveel mogelijk wilt nalaten.
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar misschien is (belastingvrij) schenken aan jouw nabestaanden nog wel een betere optie?
Kan zo maar weer erfbelasting schelen.
Schenken is toch maar beperkt onbelast? (BD is ook niet gek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Precies, voor een deel. Wie het kleine niet eert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Warme hand schenken is weer wel goedkoper dan met koude hand. Belasting erover betalen moet toch gebeuren, of het nu een schenking of erfenis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeehondje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 13:16
indica schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:30:
Nou TR moet ik nog zien.

Woensdagochtend 8 uur 50k overgemaakt na succesvolle test van 10 euro.
Dinsdagmiddag nog niks gezien, mailtje gestuurd, moest ik mijn belasting identificatienr in de app invullen (had handig geweest omdat bij de aanvraag al te doen) vanwege de grootte van het bedrag.

Gisteren gedaan, nog een mailtje er tegen aangegooid, nog niks bijgeschreven, wel een reactie met eerst het verzoek om een screenshot te maken van de overschrijving en paar minuten later een mailtje dat de overboeking nog verwerkt wordt.

Zal allemaal wel goedkomen maar niet echt een fijn gevoel dat mijn 50k nog ergens in de lucht hangt.
Oh erg vervelend. Bij mij is een grote transactie wel gewoon goed gegaan, maar ik had daarvoor al mijn bsn ingevuld omdat er een notificatie stond dat dat nog moest gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:51
Zoals ik al schreef ken ik de situatie van @Roosje1966 niet en zijn er vele scenarios mogelijk. Zoals hoeveel geld wordt er nagelaten, hoeveel nabestaanden, relatie tot schenker enz.

Schenken zou bijvoorbeeld nu kunnen en nogmaals in januari.

Dan kun je m.i. beter vrij opneembaar nemen tegen een leuke rente nemen en daar bovenop de te besparen erfbelasting als bonus meenemen.

Mijn advies is dan ook om in ieder geval even uit te zoeken of dit gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 07:16
Harbo schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Door de id die je tijdens het openen kijgt.

"Identifizieren Sie sich einfach und bequem mit Ihrem Smartphone oder Tablet

1. Laden Sie die POSTIDENT-App aus dem AppStore für iOS oder Android.

2. Geben Sie folgende Vorgangsnummer in der POSTIDENT-App ein.

Ihre Vorgangsnummer: xxxxxxxxxxxxxx "

Door deze id te koppelen in de app, weet de Postdienst voor welke instelling identificatie moet doen.
Thanks, die mail heb ik niet gehad. Morgen maar eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:18
Vandaag is mijn raisin Orange goedgekeurd en geactiveerd. 1 jaar vast voor 4.25%

De brief die je moet indienen voor vrijstelling belasting was al vooraf ingevuld en werkte allemaal erg handig.
Verificatie via video was een beetje awkward. Werd eerst 3 keer weggedrukt door een medewerker die er denk ik geen zin in had

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:10
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:58:
Vandaag is mijn raisin Orange goedgekeurd en geactiveerd. 1 jaar vast voor 4.25%

De brief die je moet indienen voor vrijstelling belasting was al vooraf ingevuld en werkte allemaal erg handig.
Verificatie via video was een beetje awkward. Werd eerst 3 keer weggedrukt door een medewerker die er denk ik geen zin in had
Kan je dat formulier om vrijstelling te krijgen voor bronbelasting digitaal tekenen en uploaden? Hoe werkt dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Toch jammer dat je 10% waarborgsom moet overmaken naar de notaris en daarover geen rente krijgt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
JJ1984 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Kan je dat formulier om vrijstelling te krijgen voor bronbelasting digitaal tekenen en uploaden? Hoe werkt dat precies?
Alles is vooraf ingevuld en aangekruisd.
Printen, tekenen, foto insturen via de app.
Digitaal tekenen en insturen zou ook kunnen. Maar niet via hun app

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Zelf geen ervaring mee bij Raisin. Maar volgens mij krijg je een vooringevuld document (PDF?). Als je daar dus een authentieke handtekening in "photoshopped" zal het wel prima zijn? In ieder geval kun je het digitaal terugsturen (/uploaden naar Raisin). Je hoeft het dus niet zelf naar de Spaanse belastingdienst te sturen.

Ik heb zelf wel deze ervaring v.w.b. Spaanse bronbelasting en de zelfverklaring met OpenBank. Zij stoppen deze zelfverklaring (vooringevuld) in de stapel documenten met het contract etc. Vervolgens mort je bij een derde partij / dienst waar OpenBank gebruik van maakt digitaal een krabbel zetten, wat dan dus met muis / touchscreen op een website is. En dat wordt dus gewoon geaccepteerd door de Spaanse belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:53
Wispe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:13:
Toch jammer dat je 10% waarborgsom moet overmaken naar de notaris en daarover geen rente krijgt...
Dat ligt eraan wat je afspreekt. 10% is de standaard, maar wij hebben 5% gedaan.
Daarna een belletje naar de notaris en wij kregen een whopping 0.4% rente (een halfjaar geleden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Waar gaat dit over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Als je de tekst "Toch jammer dat je 10% waarborgsom moet overmaken naar de notaris en daarover geen rente krijgt." googlet krijg je wat hints. Het gaat waarschijnlijk om de waarborgsom die je moet overmaken naar de notaris bij aankoop van een woning.
@Wispe Bij een woning van stel 1 miljoen is 10% een ton. Rente van 4% over een maand is daarover 328 euro. 328 euro op een bedrag van 1 miljoen vind ik nog wel meevallen (als in Nihil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
Dan is dat duidelijk, tja wellicht een topic openen voor de beste rente op waarborgsommen? :+

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 13:07
[...]

Jazeker, ik het formulier digitaal getekend op mijn laptop met Adobe Reader en meteen weer geüpload, dit is direct goedgekeurd door Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sirhc_95 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Jazeker, ik het formulier digitaal getekend op mijn laptop met Adobe Reader en meteen weer geüpload, dit is direct goedgekeurd door Raisin.
Begrijp ik goed dat om bij Orange bank geen bronbelasting in Spanje te hoeven betalen, je enkel een reeds ingevuld pdf'je hoeft te ondertekenen en up te loaden, en je daarna noot bij diezelfde bank meer iets hoef te doen? Dat maakt het wel wat aantrekkelijker.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
wcduck schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Begrijp ik goed dat om bij Orange bank geen bronbelasting in Spanje te hoeven betalen, je enkel een reeds ingevuld pdf'je hoeft te ondertekenen en up te loaden, en je daarna noot bij diezelfde bank meer iets hoef te doen? Dat maakt het wel wat aantrekkelijker.
Dat is wel wat in het (essentiele) product informatieblad staat ja ;)

Wellicht dat je het (jaarlijks?) moet vernieuwen of zo. Maar in ieder geval is een vooringevuld document ondertekenen en uploaden voldoende. Hoe vaak dat moet weet ik niet 100% zeker. En zoals aangegeven: gelezen dat het bij Raisin met Orange zo gaat, maar zelf alleen ervaring met OpenBank, waar ik ook minder dan 1 jaar klant ben. Dus of het bv jaarlijks vernieuwd moet worden weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Als je de tekst "Toch jammer dat je 10% waarborgsom moet overmaken naar de notaris en daarover geen rente krijgt." googlet krijg je wat hints. Het gaat waarschijnlijk om de waarborgsom die je moet overmaken naar de notaris bij aankoop van een woning.
@Wispe Bij een woning van stel 1 miljoen is 10% een ton. Rente van 4% over een maand is daarover 328 euro. 328 euro op een bedrag van 1 miljoen vind ik nog wel meevallen (als in Nihil)
Ja, dat. :P Moet komende week 60k overmaken naar de notaris en ABN vergoedt geen rente op de derdengeldenrekening van de notaris.
Is toch weer rente dat je misloopt (daar gaat dit topic min of meer over).

Rabo doet dat wel maar dat heeft mijn notaris niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 07-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09 10:52
voor 1% van de waarborgsom aan kosten kun je ook een bank garant voor je laten staan. En kan je geld blijven waar het is pak je in deze tijd meer dan die 1% (als het zeker een maand of 3 duurt dan toch.

[ Voor 12% gewijzigd door Eddie_V2 op 07-10-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Iemand een idee waarom mijn 1 jr deposito bij Banca Progretto geopend op 5 okt, matured op 7 oktober 2024?

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 05:42
Weekend
Ik probeer dat juist zo te plannen..

Geld storten op woensdagen, dan valt de vrijval in het weekend, en heb je 1 of 2 extra dagen rente.
Tenminste.. ga ervanuit dat de rente over 1 jaar niet meer zo hoog is als nu

Heb div 1 jaars deposito's bij Progetto (4,2%)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Ja, dat. :P Moet komende week 60k overmaken naar de notaris en ABN vergoedt geen rente op de derdengeldenrekening van de notaris.

Als kopende partij mag je toch zelf een notaris kiezen, dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 11:37
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:58:

Ik ben ook aan het kijken om via Raisin een deposito te openen. Ik heb hier nog totaal geen ervaring mee, maar als ik naar de rente kijk voor 1j dan zou ik zeggen kies voor Banca Progetto. Dan heb je meer rente en dan hoef je niets te doen voor de bronbelasting.

Waarom heb jij voor Orange Bank gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Eddie_V2 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:37:
[...]

voor 1% van de waarborgsom aan kosten kun je ook een bank garant voor je laten staan. En kan je geld blijven waar het is pak je in deze tijd meer dan die 1% (als het zeker een maand of 3 duurt dan toch.
Volgens mij is dit wel echt een duur grapje. Een bankgarantie kost een paar honderd euro en de misgelopen rente zal tientjeswerk zijn...
TvanW schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Als kopende partij mag je toch zelf een notaris kiezen, dus ;)
Projectnotaris, dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bumperke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Ik ben ook aan het kijken om via Raisin een deposito te openen. Ik heb hier nog totaal geen ervaring mee, maar als ik naar de rente kijk voor 1j dan zou ik zeggen kies voor Banca Progetto. Dan heb je meer rente en dan hoef je niets te doen voor de bronbelasting.

Om wat redenen te verzinnen:
  • Spreiding en al geld bij Progetto staan;
  • Italië vs Frankrijk, v.w.b. DGS. Waarbij Frankrijk de betere economie zou moeten zijn;
Wat mij overigens wel een punt van aandacht lijkt bij Orange is dat vast ook weer de Spaanse erfbelasting van toepassing is? Gezien ook de Spaanse belasting op rente van toepassing is.

* RobertMe heeft zelf geld onder Frans, Spaans en Italiaans DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Juan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:09:
Weekend
1 jr 4.3% aangevraagd de 3e, alles was rond op donderdag de 5e, staat ook in de app.
Maar verloop datum 7 oktober.
Zal maandag Raisin eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09 10:52
Wispe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:25:
[...]

Volgens mij is dit wel echt een duur grapje. Een bankgarantie kost een paar honderd euro en de misgelopen rente zal tientjeswerk zijn...
Dat ligt er maar net aan hoe lang je het geld kwijt bent, maar 60k levert je a 4% levert je in 2a3 maanden de 600 euro op die zo'n bankgarantie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Emmeau schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:51:
[...]

1 jr 4.3% aangevraagd de 3e, alles was rond op donderdag de 5e, staat ook in de app.
Maar verloop datum 7 oktober.
Zal maandag Raisin eens bellen.
Wat ik al zeg, 5 okt 2024 valt in het weekend, vandaar maandag de 7e okt 2024
Dan heb je een paar dagen extra 4,3%

Ik zou er blij mee zijn, het is echt niet zeker of je in okt 2024 nog 4,3% kan krijgen voor 1 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Juan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:10:
[...]Wat ik al zeg, 5 okt 2024 valt in het weekend, vandaar maandag de 7e okt 2024
Dan heb je een paar dagen extra 4,3%
Ha wat je al zei, verkeerd gerekend, en ik vind het prima die 2 dagen breken de bank verder ook niet. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Juan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:09:
Weekend

Geld storten op woensdagen, dan valt de vrijval in het weekend, en heb je 1 of 2 extra dagen rente.
Tenminste.. ga ervanuit dat de rente over 1 jaar niet meer zo hoog is als nu

Heb div 1 jaars deposito's bij Progetto (4,2%)
Volgens mij is dit standaard bij Banca Progetto, Ik heb 3 deposito's, 2 van 12 maanden en 1 van 6 maanden, en bij alle 3 is het 2 dagen extra.
Lijkt me sterk dat dit met weekend te maken heeft, in zoverre dat je niet de 2 dagen extra rente krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door sanook op 07-10-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RobertMe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Ja maar Nederlandse banken worden natuurlijk gered door de overheid. Want Nederlandse banken zijn natuurlijk ING, ABN en SNS / Regiobank / ??? en Rabobank.

De DHBs, Credi Europe Banks, YapiKredis, ... worden toch altijd genegeerd. Hetzelfde als dat Nederlanders wel/niet geld bij buitenlandse banken zetten i.p.v. bij de grootbank en deze banken genegeerd worden terwijl ook zij een veel betere rente hebben.
Bij Icesave is uiteindelijk na niet eens zo'n heel lange tijd het geld gewoon terug gekomen inclusief alle opgebouwde (hoge) rente. Het wordt wel gebruikt als voorbeeld hoe t fout kan gaan maar effectief hebben Nederlandse spaarders geen geld verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
sanook schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Volgens mij is dit standaard bij Banca Progetto, Ik heb 3 deposito's, 2 van 12 maanden en 1 van 6 maanden, en bij alle 3 is het 2 dagen extra.
Lijkt me sterk dat dit met weekend te maken heeft, in zoverre dat je niet de 2 dagen extra rente krijgt.
Andere depositos die ik op maandagen heb geopend, lopen wel letterlijk 1 jaar
Dus niet standaard

Vrijval voor weekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nPAVYyFbSpUhwgHj3bQpYK7VjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jX3JO8QDKjvIfb67CqTCSXWW.png?f=fotoalbum_large

Vrijval weekend (2 dagen extra)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnbnf-Sc7FfLXjJQhuiqHmjbAwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61Fffpb6ryUfUthrWsrd9Xae.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bumperke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Het scheelt maar 0,05%. Ik heb eigenlijk alleen voor Orange gekozen vanwege de wat lagere kredietstatus van progetto.
Was mijn eerste deposito en vond het wat beter voelen bij Orange.
En die bronbelasting is dus alleen een krabbel zetten en klaar. Dus daar hoef je iets niet voor te laten.

Al zal Progetto vast wel prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:46
pentaw1nz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Het scheelt maar 0,05%. Ik heb eigenlijk alleen voor Orange gekozen vanwege de wat lagere kredietstatus van progetto.

[...]
En waar heb jij de "kredietstatus van progetto" gevonden en wat is die als ik vragen mag? ;) O+

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Exar schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

En waar heb jij de "kredietstatus van progetto" gevonden en wat is die als ik vragen mag? ;) O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/501QKXEqL03qjrqMT4L2vLV4F_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PU4q8uVJ3zUe5rRHl0gzzqgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Dat is niet de kredietstatus van Progetto maar van Italie ;) Banken zelf kunnen ook gekeurd worden, en van in ieder geval Progetto is er geen (gepubliceerde) keuring.

Waar je beter naar kijkt / of je er uberhaupt naar moet kijken is de vervolgvraag. Uiteindelijk kan altijd "shit de fan raken", en dan is het DGS dat moet betalen, niet de bank, noch het land. Het kan wel zijn dat het DGS een overeenkomst met het land heeft om geld te lenen als het DGS te klein is. Maar dat hoeft dus niet en daarvoor is ook geen wettelijke verplichting. Een DGS kan net zo goed dit afvangen met de banken (extra contributie of lening), bedrijven in de private sector, DGS van andere landen, etc etc. En kijk bv naar Wirecard of Icesave, die hadden prima ratings, en bestaan toch niet meer. Waarbij het bij Wirecard zelfs om mismanagement en/of wegsluizen van geld door management ging als ik mij niet vergis. Dat was shit in het bedrijf zelf die uiteindelijk de ondergang bracht. En dus niet gezien bij de "keuring". Icesave werd natuurlijk getriggerd door de kreditetcrisis, bankrun, etc. Dus daarbij kun je nog zeggen dat ze wellicht te weinig geld in kas hadden / te exposed waren en dus de externe trigger hun ondergang werd. Bij Wirecard zat die trigger AFAIK echt in de bank zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zoals gezegd was het mijn eerste deposito, dus wellicht nog iets teveel vanuit emotie ipv vanuit kennis en ervaring. Progetto zal vast prima zijn. Voor die 0.05% verschil ben ik voor de betere kredietsatus gegaan. Zonder onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09 06:46
Edit: is al toegelicht

[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 08-10-2023 06:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
pentaw1nz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:40:
Zoals gezegd was het mijn eerste deposito, dus wellicht nog iets teveel vanuit emotie ipv vanuit kennis en ervaring. Progetto zal vast prima zijn. Voor die 0.05% verschil ben ik voor de betere kredietsatus gegaan. Zonder onderbouwing.
Niks mis met je keuze. Ik zou het zelfde kiezen. Als ik in Italië een deposito ga wegzetten wil ik meer beloning dan 0.05% t.o.v. Frankrijk. Rating van het land zegt niet alles maar het geeft wel een indicatie van hoe financieel slagkrachtig het land is. Dat kan nuttig zijn in een extreem scenario, als ze willen helpen. Progretto is al groter dan het Italiaanse DGS.

Voor de mensen die nu voor de 136e keer deze discussie willen gaan voeren, gebruik alsjeblieft de zoekfunctie. Alles is al gezegd. Meerdere keren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Bij Icesave is uiteindelijk na niet eens zo'n heel lange tijd het geld gewoon terug gekomen inclusief alle opgebouwde (hoge) rente. Het wordt wel gebruikt als voorbeeld hoe t fout kan gaan maar effectief hebben Nederlandse spaarders geen geld verloren.
Het modale bericht in de media over rentes bij spaarbanken bevat de volgende elementen:
Lage rente bij Nederlandse grootbanken.
Hogere rente bij buitenlandse banken met hindernissen om rekening te openen en geld terug te krijgen bij problemen.
Het voorbeeld van Icesave die failliet ging.
De kleinere Nederlandse banken die ook onder het Nederlandse DGS vallen worden echter niet genoemd.

Zij die zich niet verdiepen in de materie worden bevestigd in hun keuze om te blijven sparen bij de grootbanken want "anders" is eng. Want Icesave & "en het is maar een procentje verschil". En raden dat anderen ook aan. Tot vreugde van de grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:30
W1ck1e schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

Het modale bericht in de media over rentes bij spaarbanken bevat de volgende elementen:
Lage rente bij Nederlandse grootbanken.
Hogere rente bij buitenlandse banken met hindernissen om rekening te openen en geld terug te krijgen bij problemen.
Het voorbeeld van Icesave die failliet ging.
De kleinere Nederlandse banken die ook onder het Nederlandse DGS vallen worden echter niet genoemd.

Zij die zich niet verdiepen in de materie worden bevestigd in hun keuze om te blijven sparen bij de grootbanken want "anders" is eng. Want Icesave & "en het is maar een procentje verschil". En raden dat anderen ook aan. Tot vreugde van de grootbanken.
Klopt, ik zit ook met die angst. Heb al meerdere berichten geplaatst, maar heb de stap nog niet durven maken... Maar: zitten nu op 60k spaargeld, dus het is echt zonde van ons geld als we niks ermee gaan doen.
Bij ABN zitten we op 1,5 procent, dat is 900 euro aan rente

Als ik een bank met 3 procent heb dan is dat toch 900 euro aan gratis geld :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
President schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Klopt, ik zit ook met die angst. Heb al meerdere berichten geplaatst, maar heb de stap nog niet durven maken... Maar: zitten nu op 60k spaargeld, dus het is echt zonde van ons geld als we niks ermee gaan doen.

Maar er zijn toch meerdere opties. Niet perse met 3%, maar wel veel hoger dan 1,5%. Als je de Turks-Nederlandse banken zoals Credit Europe Bank en YapiKredi (& DHB & ...) niks vind kun je nog naar Bunq. Of je gaat naar Lloyds Bank, gaat dan wel via hun Duitse vestiging en dus Duits DGS, maar communicatie verloopt in het Nederlands.

En "desnoods" heb je ook nog LeasePlan Bank, NIBC, Centraal Beheer die volgens mij allemaal de 2% gepasseerd zijn v.w.b. vrij opneembare spaarrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:08
RobertMe schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
vrij onneembare spaarrekening.
:+ Verder helemaal met je eens hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
[...]

Je kunt ook al maanden lang naar bunq voor 2.46%. Met wekelijkse uitbetaling van rente. Dus ook nog een mini rente op rente effect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Je kunt ook al maanden lang naar bunq voor 2.46%. Met wekelijkse uitbetaling van rente. Dus ook nog een mini rente op rente effect.
Bunq mag wel weer eens omhoog. Wordt tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
[...]

Ik ga niet zeggen wat je moet doen, ik neem daar geen verantwoordelijkheid voor. Ik doe zelf ook alleen maar waar ik mij zelf goed bij voel. En DAT moet jij ook doen.

Die 60K zou jou nu bij Credit Europe voor 6 maanden al 1065 euro aan rente kunnen opleveren. In vergelijking met 450 euro voor 6 maanden bij AbnAmro. Ik kan mij voorstellen dat je het verschil wel kunt gebruiken. Ik ben al klant sinds 2007, maar ik heb er niet altijd veel gespaard, in het begin wel en nu ook weer. Dat ligt alleen maar aan de rente.

Om een beter onderbouwd gevoel te krijgen bij die banken waar je over twijfelt: het openen van een spaarrekening kost je niks (in de meeste gevallen), en verplicht je tot niets. En dan kan je er aan wennen en zelf ervaren hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Je zou naar CEB (Credit Europe Bank) kunnen kijken. De aanvraag is ten eerste heel makkelijk. Daarnaast krijg je een Nederlandse IBAN en valt het spaargeld, net zoals bij ABN, onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Twee nadelen:

- De rente is een actietarief: tijdens de eerste 6 maanden 3,55%. Daarna zal je dus verder moeten kijken.
- Rentebijschrijving is jaarlijks (1 jan) of bij opzeggen. Bij ABN is het maandelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Uniciteit schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:32:
- De rente is een actietarief: tijdens de eerste 6 maanden 3,55%. Daarna zal je dus verder moeten kijken.
De huidige rente is 1,77% (buiten de actie dus). Niet heel hoog, maar wel hoger dan de grootbanken (waarbij Rabo bovenaan staat met 1,70% tot 20k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Uniciteit schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:32:
[...]
...
Twee nadelen:

- Rentebijschrijving is jaarlijks (1 jan) of bij opzeggen. Bij ABN is het maandelijks.
Actietarief : Dat is een beetje een drogreden. Ik verwacht dat over 6 maanden de abnamro nog steeds niet op of boven 3,55% zit.
Rentebijschrijving: dus na dik 2 maanden heb je al een rentebeschrijving. Daarnaast staat het je vrij het bedrag van de opgebouwde rente eerder dan dat die wordt bijgescheven op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 10:03
W1ck1e schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Actietarief : Dat is een beetje een drogreden. Ik verwacht dat over 6 maanden de abnamro nog steeds niet op of boven 3,55% zit.
Rentebijschrijving: dus na dik 2 maanden heb je al een rentebeschrijving. Daarnaast staat het je vrij het bedrag van de opgebouwde rente eerder dan dat die wordt bijgeschreven op te nemen.
Wat je ook zou kunnen doen/overwegen, is een deposito voor 3-5 jaar af te sluiten. Zelf ben ik mij hier ook op aan het oriënteren, maar ik wil niet bij buitenlandse banken of in Nederland de Turkse banken zitten. Graag wel bij een bekende/grote Nederlandse speler, met een goede fitch rating en lange staat van dienst, ook al vallende de andere partijen ook onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Ik wil er een goed/vertrouwd gevoel bij hebben.

Momenteel vind ik bij Nationale Nederlanden de deposito's met een looptijd van 3-5 jaar redelijk interessant, maar nog niet interessant genoeg. Als dit richting 3,50% en liever nog 4% gaat, dan ga ik mogelijk voor een deel van mijn geld een deposito afsluiten. De rente wordt jaarlijks op je hieraan gekoppelde internet spaarrekening bijgeschreven. Ook zijn de mogelijkheden/voorwaarden om tussentijds een deposito te beëindigen (niet ervan uitgaande dat) net weer iets gunstiger dan bij bepaalde andere partijen/spelers in de markt. Ik hoop dat er voor de deposito's eerdaags een wijziging/verhoging volgt, de laatste dateert van 8 september 2023.

Deposito rente
Looptijd Huidige rente
1 jaar 2,55%
2 jaar 2,75%
3 jaar 3,00%
4 jaar 3,00%
5 jaar 3,05%
6 jaar 3,05%
7 jaar 3,05%
8 jaar 3,10%
9 jaar 3,10%
10 jaar 3,15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
pentaw1nz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

ZIt de rente op rente gedurende het jaar niet in het percentage verwerkt? Ik kan daar eigenlijk niks over terug vinden op hun site. Ofwel heb je bij € 1.000,- inleg na 1 jaar 1.024,60 of heb je meer? Dat laatste kan ik mij niet goed voorstellen want dan zouden ze zeker met een hoger percentage schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
DjoeC schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

ZIt de rente op rente gedurende het jaar niet in het percentage verwerkt? Ik kan daar eigenlijk niks over terug vinden op hun site. Ofwel heb je bij € 1.000,- inleg na 1 jaar 1.024,60 of heb je meer? Dat laatste kan ik mij niet goed voorstellen want dan zouden ze zeker met een hoger percentage schermen.
Goeie. Niet eens op gelet. Bij mijn eerste 19k kreeg ik 2 weken 8,59 uitgekeerd. Daarna week 3 en 4 8,61.

Ben ff niet in de gelegenheid om de som te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Henrico1981 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:03:
[...]
... Graag wel .. een ...lange staat van dienst...
Hoe kunnen banken starten en overleven als elke klant alleen maar in zee wil met een bank met een lange staat van dienst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Hoe kunnen banken starten en overleven als elke klant alleen maar in zee wil met een bank met een lange staat van dienst ?
Als ik jou dan ook zie schrijven dat je in 2007 al klant was van CEB vind ik dat ook geen korte staat van dienst. Plus dat CEB dan ook de kredietcrisis overleefd heeft. Iets dat we van ING, ABN en de Volksbank niet kunnen zeggen. Maar eey, die 3 hebben wel een lange staat van dienst. En ook een track record van op omvallen staan en steun van de overheid nodig hebben. Iets waarbij je ook 0,0 garantie hebt dat dat er een volgende keer weer komt.

Toch had die Franse oplossing dan ook wel iets. Dan konden we nu niet schrijven over ING, ABN & Volksbank. Immers had dan elke bank staatssteun gekregen om te verdoezelen wie het echt nodig had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
pentaw1nz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Goeie. Niet eens op gelet. Bij mijn eerste 19k kreeg ik 2 weken 8,59 uitgekeerd. Daarna week 3 en 4 8,61.

Ben ff niet in de gelegenheid om de som te maken.
Ik heb t nagezocht:
https://www.vanspaarbankv...rhoging-effectieve-rente/ gaat (o.a.) over nominale vs effectieve spaarrente en daar staat:
bunq - betaalt rente uit per maand. Zij communiceren overal de effectieve rente (op dit moment 2,01%)
Renault Bank - betaalt rente uit per kwartaal. De nominale rente staat op 2,00%, dat komt effectief uit op 2,02%. Hoger dus dan bunq!

Op de site van bunq leggen ze wel het verschil uit maar heb ik niet kunnen vinden dat ze nominaal of effectief weergeven (misschien een marketing truuk want zo lijkt t hoger dan bij de collega's?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

W1ck1e schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:05:

Die 60K zou jou nu bij Credit Europe voor 6 maanden al 1065 euro aan rente kunnen opleveren. In vergelijking met 450 euro voor 6 maanden bij AbnAmro. Ik kan mij voorstellen dat je het verschil wel kunt gebruiken.
@W1ck1e Ik denk dat als je 60K spaargeld hebt, je niet zit te wachten op 500€ (600€) rente meer of minder, immers, je hebt toch genoeg spaargeld, toch :?
dus waarom kan hij het verschil gebruiken?
dat is ook de reden dat het zo lang duurt bij @President , want ik zie die berichten al lange tijd voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JAN-B schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

@W1ck1e Ik denk dat als je 60K spaargeld hebt, je niet zit te wachten op 500€ (600€) rente meer of minder, immers, je hebt toch genoeg spaargeld, toch :?
dat is ook de reden dat het zo lang duurt bij @President , want ik zie die berichten al lange tijd voorbij komen.
Die €500 extra kan wel weer een deel van de inflatie dempen bv. En daarnaast weten we nog niet wat de VRH gaat doen. Als de VRH bepaald wordt op basis van de rentepercentages van de grootbanken lever je er in ieder geval niet (veel) op in, maar als de rentepercentages van Bunq, LPB, NIBC, CB, NN, CEB, YapiKredi, ... worden meegenomen kan het fictieve rendement wel eens hoger bepaald zijn dan je daadwerkelijk ontvangen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
[...]

Voor het geval je het serieus bedoelt: neen 60K spaargeld is in mijn optiek niet voldoende. Dat het eventueel meer dan gemiddeld is doet daar niets aan af. Kijk even in het draadje van ziggo wat mensen doen om een kleiner bedrag aan kosten voor de internetverbinding te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

... Als de VRH bepaald wordt op basis van de rentepercentages van de grootbanken lever je er in ieder geval niet (veel) op in, maar als de rentepercentages van Bunq, LPB, NIBC, CB, NN, CEB, YapiKredi, ... worden meegenomen kan het fictieve rendement wel eens hoger bepaald zijn dan je daadwerkelijk ontvangen hebt.
Als het veronderstelde rendement op basis van de rente van de kleinere banken wordt bepaald voorspel ik een volksoproer. Immers 90% van het spaargeld zit bij de grootbanken. En daarover wordt dan belasting gerekend dan er rente wordt verdiend. Neen, partijen die verkiezingen willen overleven gaan dat idee niet supporten. Misschien bij een heel hoge belastingvrije voet voor spaargeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

[...]

bijzondere redenering.
Juist door dit soort keuzes te maken in vele aspecten van het (financiële) leven kun je flink (door)sparen.
Dit in tegenstelling tot 'zo is het wel genoeg, de rest geef ik lekker uit'

60k is een mooi bedrag maar het hangt totaal van je situatie en ambities af of het 'genoeg' is. Tot voor kort was je het al kwijt aan overbieden op een huis bijvoorbeeld.
En stel je wilt 10 jaar eerder stoppen met werken. Dan is 60k veel te weinig.

Of stel je wilt een nieuwe elektrische auto kopen, maar ook een gezonde buffer behouden na aanschaf, dan is 60k ook wat aan de lage kant.

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 08-10-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

*knip* Houd het vriendelijk.

Alsof je met 60k op de bank ook niet even bukt als je 600 euro op straat ziet liggen.

Snap de weerstand wel bij President, had ik ook, maar na een zeer soepele ervaring bij het openen van een rekening bij een kleinere NLse bank. Ben ik helemaal van mijn angst af.

Staat nu een buffertje bij de Rabo, lekker makkelijk schuiven indien nodig. De rest staat of in deposito of op flexibele rekeningen waarvan de laagste rente 2,20% betreft.

Paar tientjes verschil zoals jaartje terug was de moeite niet, nu gaat het om 1000tjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 09-10-2023 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
[...]

Maar het hoeft toch niet allemaal ineens en bij één bank?
Tussen alles of niets ziet een groot speelveld.
Pak €10K op en ga daarmee naar CEB, Bunq of een ander.
Zie het verschil in rente en voel het (on)gemak van een extra bank/rekening (extra administratie, aangifte IB, e.d.).

Maar begin in ieder geval met iets, anders kom je nooit door de periode van alleen ideeën / gevoelens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
DjoeC schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Ik heb t nagezocht:
https://www.vanspaarbankv...rhoging-effectieve-rente/ gaat (o.a.) over nominale vs effectieve spaarrente en daar staat:
bunq - betaalt rente uit per maand. Zij communiceren overal de effectieve rente (op dit moment 2,01%)
Renault Bank - betaalt rente uit per kwartaal. De nominale rente staat op 2,00%, dat komt effectief uit op 2,02%. Hoger dus dan bunq!

Op de site van bunq leggen ze wel het verschil uit maar heb ik niet kunnen vinden dat ze nominaal of effectief weergeven (misschien een marketing truuk want zo lijkt t hoger dan bij de collega's?).
Die 2,01 waar je naar refereert komt uit een bericht van april. Dat is voor de verhoging naar 2,46.

Als je het sommetje maakt van de rente die ik nu wekelijks ontvang zie je dat het nu hoger is.
En dus wekelijks uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Een aantal jaren geleden toen de rente negatief was, moest ik wel negatief rente betalen over de waarborgsom...

Je zou dan verwachten dat het dan de beide kanten op geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
xileS schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Een aantal jaren geleden toen de rente negatief was, moest ik wel negatief rente betalen over de waarborgsom...

Je zou dan verwachten dat het dan de beide kanten op geldt.
Ja, klopt, maar verschilt per bank. ABN doet het niet, Rabo wel.
Als er geen rente op zit, dan valt er niks te vergoeden aan de klant. En andersom. Helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door Wispe op 08-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
[...]

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Ja, klopt, maar verschilt per bank. ABN doet het niet, Rabo wel.
Als er geen rente op zit, dan valt er niks te vergoeden aan de klant. En andersom. Helaas.
Waarborgsom ligt bij de Notaris toch? Die hebben vaak meerdere rekeningen, dan liever een rekening met rente ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
Barrycade schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:17:
Paar tientjes verschil zoals jaartje terug was de moeite niet, nu gaat het om 1000tjes.
Ligt er ook maar weer net aan, paar tientjes meer of minder kan het verschil maken voor een ander.
Het is in iedergeval een soort van ' gratis geld ', waar je in feite geen belasting over betaald, dus probeer dat zoveel mogelijk op te pakken als redelijk mogelijk is.
Zeker gezien andere alternatieven van inkomsten genereren ( werk ) - mede door het hele toeslagencircus - niet of nauwelijks zin heeft voor heel veel mensen in dit land.

En dan had iemand anders het hier over dat €600 op €60K vermogen niets uitmaakt.... :+
Verschilt enorm per situatie, maar dat kan in de wat extremere gevallen het verschil zijn tussen een aantal maanden fulltime ipv volledig partime werken zijn, bijvoorbeeld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
-

[ Voor 99% gewijzigd door LuckyStriker op 08-10-2023 15:19 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling