Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.294 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-09 17:44
Iedereen heeft het tegenwoordig over Raisin, waardoor ik ook even op de website ben gaan kijken. Wat ik echter vermoed is dat de rente nog wel even zal doorstijgen aangezien er nog geen tekenen zijn dat de economie (voldoende) afkoelt. Afgelopen vrijdag had RTL Z het nog over dat de vacturecijfers in de VS een stuk boven verwachting zijn. Als de VS verder verhoogt dan doet de ECB dat ook, vanwege de olieprijzen die in dollars worden afgerekend.

Een jaar lang een bedrag vastzetten voor +/- 4% terwijl ik bij bijv. Wise al 3.42% kan krijgen over mijn vrij(!) opneembare saldo vind ik niet per se veel aantrekkelijker. En wanneer de centrale banken de rentes omhoog gooien volgt Wise deze snel op in mijn ervaring (afgelopen half jaar al keer of 3 meegemaakt dat ze rente omhoog hebben gezet). Plus ze keren dagelijks uit.

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoor, misschien dat ik mijn Bunq-saldo op Raisin stort want 2,46% is eigenlijk ook maar karig als je weet wat de rest aanbiedt.

[ Voor 5% gewijzigd door Strijpje op 08-10-2023 14:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:47
@Strijpje ik ben zelf ook een tevreden gebruiker van Wise maar helaas is het belegging in een geldmarkt fonds. Je moet het dus ook als zodanig opgeven bij de inkomstenbelasting. Voor de mensen die VRH moeten betalen is dit een belangrijk nadeel.

Verder is het eigenlijk niet Wise die de rente verhoogd, maar het geldmarktfonds dat automatisch de renteverhogingen van de ECB volgt.

Overigens kun je 4% krijgen bij TradeRepublic, maar helaas voldoet dat ook niet aan de eisen voor spaargeld in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Strijpje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:43:
Iedereen heeft het tegenwoordig over Raisin, waardoor ik ook even op de website ben gaan kijken. Wat ik echter vermoed is dat de rente nog wel even zal doorstijgen aangezien er nog geen tekenen zijn dat de economie (voldoende) afkoelt. Afgelopen vrijdag had RTL Z het nog over dat de vacturecijfers in de VS een stuk boven verwachting zijn. Als de VS verder verhoogt dan doet de ECB dat ook, vanwege de olieprijzen die in dollars worden afgerekend.

Een jaar lang een bedrag vastzetten voor +/- 4% terwijl ik bij bijv. Wise al 3.42% kan krijgen over mijn vrij(!) opneembare saldo vind ik niet per se veel aantrekkelijker. En wanneer de centrale banken de rentes omhoog gooien volgt Wise deze snel op in mijn ervaring (afgelopen half jaar al keer of 3 meegemaakt dat ze rente omhoog hebben gezet). Plus ze keren dagelijks uit.

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoor, misschien dat ik mijn Bunq-saldo op Raisin stort want 2,46% is eigenlijk ook maar karig als je weet wat de rest aanbiedt.
Wie is geen sparen. Wise stopt het geld in een monetair fonds en wordt daardoor (gegarandeerd) belast als overige bezitting in box 3. Ergo: de rente is wel hoog, maar de belasting die je betaalt erover is ook (veel) hoger.

Daarnaast is het ook niet Wise die de renteverhogingen volgt of zo. Het monetaire folds "volgt" de rente die banken onderling betalen / .... Daardoor dat het elkaar volgt. Dat heeft dus niks met Wise te maken, maar met de werking van een monetair fonds.

Edit:
@Pistachenootje great minds think alike :P But so do stupid ones :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor wie het geldmarktfonds van Wise wil bekijken, dat kan hier: https://www.blackrock.com...idity-premier-acc-t0-fund

7 day yield staat inmiddels op 3.8%. Vreemd genoeg geeft Wise nog steeds 3.24% aan. Dat zou iets hoger moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Desalniettemin is dat Wise en Revolut wel te gebruiken voor maximaal 9 maanden in het jaar (VRH) en kun je IP doen vanaf deze rekeningen, dit werkt erg goed is mijn ervaring.
De rente die je ontvangt kan echter wel per dag verschillen; bij Revolut met platinum abbo schommelt het tussen de 3,80 en 3,83%.
Daarnaast was deze rente zo'n 3,62% de weken vóór het laatste kwartje van de ECB en had ik nu dan toch inmiddels wel wat meer verwacht.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:39
pentaw1nz schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Die 2,01 waar je naar refereert komt uit een bericht van april. Dat is voor de verhoging naar 2,46.

Als je het sommetje maakt van de rente die ik nu wekelijks ontvang zie je dat het nu hoger is.
En dus wekelijks uitbetaald.
Sorry, dan was mijn quote te lang. Ik refereerde aan nominaal vs effectief en de gevolgen.

Bunq communiceert de effectieve rente en dus zal 2.46% van de hoofdsom het bedrag zijn dat je na 1 jaar bijgeschreven gekregen hebt, ongeacht de momenten van bijschrijving.

Jij krijgt inderdaad rente op rente gedurende het jaar, daarom loopt het rentebedrag ook op. Einde jaar heb je 467,40 rente ontvangen, gemiddeld 8,97 per week. Het maakt dus geen verschil of de rente wekelijks of jaarlijks wordt bijgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:42
Pistachenootje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:12:
Voor wie het geldmarktfonds van Wise wil bekijken, dat kan hier: https://www.blackrock.com...idity-premier-acc-t0-fund

7 day yield staat inmiddels op 3.8%. Vreemd genoeg geeft Wise nog steeds 3.24% aan. Dat zou iets hoger moeten zijn.
Ik vermoed dat de website nog achterloopt. Ik krijg al enige tijd 3,81% (gaat maandelijks nog 0,37% af)
Dan kom je op wat het moet zijn, 3,44% (oude % van 3,19% + verhoging ECB van 0,25%)

[ Voor 3% gewijzigd door Juan op 08-10-2023 17:18 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Volgens mij is dat geen vermoeden maar een zekerheid; de website loopt achter. Het verbaast mij dat het nog niet is geüpdate. Ze lopen >2 weken achter.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 08-10-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:06
Ik zit voor een deposito te kijken naar:
Raisin - Banca Progetto - 3 jaar - 4,45%

Weet iemand hoe ze de effectieve rente berekenen (4,32%)

Bij details zie ik staan:
Rente-op-rente = Nee
Rente-uitkering = Einde looptijd

Bij inleg van €10.000 zou je dan 3 jaar lang de zelfde rente krijgen, en dus aan het eind 3x €445 = €1335 klopt dit?

Ze geven op:
Effectief rentetarief = 4,32% p.j., dan zou je toch moeten uitkomen op:
€10.000 x 4,32% = €432
€10.432 x 4,32% = €450,66
€10.882 x 4,32% = 470,13
Totaal €1352,79

Als ik op deze manier terugreken naar €1335 dan kom ik op effectief 4,26%, lijkt me nog steeds goed voor 3 jaar als je er van uit gaat dat we nu bijna aan de rente top zitten (wat natuurlijk niemand weet).

Waarom zijn de uitkomsten verschillend en wat bereken ik dan niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Newday schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:52:
Ze geven op:
€10.000 x 4,32% = €432
€10.882 x 4,32% = 470,13
Totaal €1352,79
Dat is toch rente op rente wat jij berekent? Dat geven ze niet.

Op de calculator geven ze ook 1335 EUR aan. Ik vermoed dat dat wel zal kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jZgMHj60zEYBUuWgePSqyYrmyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QXM9EwdVC64O2ViGJjcHEsCF.png?f=user_large

Edit: Younited Frankrijk komt op 1281 EUR. 54 euro minder. 4.1% met rente op rente.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 08-10-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-09 18:15
W1ck1e schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Als het veronderstelde rendement op basis van de rente van de kleinere banken wordt bepaald voorspel ik een volksoproer.
Een van de kleine Nederlandse banken die werden genoemd biedt zelfs rentes van 12 tot 23%. Een wel heel gekke overheid zou die tot maatstaf verheffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Pistachenootje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Dat is toch rente op rente wat jij berekent? Dat geven ze niet.

Op de calculator geven ze ook 1335 EUR aan. Ik vermoed dat dat wel zal kloppen.

[Afbeelding]

Edit: Younited Frankrijk komt op 1281 EUR. 54 euro minder. 4.1% met rente op rente.
Ze geven inderdaad 2 rentepercentages op:
Nominaal rentetarief 4,40% p.j.
Effectief rentetarief 4,37% p.j.

Bij nominaal neem je inderdaad geen rente-op-rente en kom je op €1335
Bij effectief zou je met meenemen van rente-op-rente toch op het zelfde bedrag moeten uitkomen?

Laat ik het anders vragen, hoe komen ze aan die 4,37% effectief of wat kan je daar mee?
Lijkt me dat je hierbij nooit aan 4,37% effectief kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Norminaal is toch altijd lager dan Effectief?

Bij Progetto lijkt het andersom te zijn, alsof er kosten in rekening worden gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:24
De verklaring staat in de aanvullende informatie van het deposito van Banca Progetto.
Banca Progetto hanteert voor de renteberekening ACT/360.
Als je dan 4,4/365*360 neemt kom je op 4,37%

Edit: zie voor verdere toelichting over ACT/360 de aanvullende informatie over het deposito.

[ Voor 20% gewijzigd door mpandroid op 08-10-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 15:42
TanteBeth schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Een van de kleine Nederlandse banken die werden genoemd biedt zelfs rentes van 12 tot 23%. Een wel heel gekke overheid zou die tot maatstaf verheffen...
Ter info, op nu.nl een topic over dat de meeste Nederlanders bij de grootbanken blijven met hun spaarrekeningen, en ja hoor……het bekende ICE save wordt er weer bijgehaald daar in de discussie en blijkbaar veel reageerders die het allemaal niet vertrouwen om in het buitenland te gaan sparen. We hebben nog een lange weg te gaan, maar mede daardoor blijft menigeen zitten waar ie zit. En uiteraard of DGS stelsel in het buitenland geldig is, wel of geen bronbelasting en erfbelasting….tsja hoe zou je een goede informatie aan de 90-95% in Nederland kunnen geven?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:59
Prima toch? Blijft de VRH voor spaargeld tenminste laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 07:10
Datisraar schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:50:
[...]

We hebben nog een lange weg te gaan, maar mede daardoor blijft menigeen zitten waar ie zit. En uiteraard of DGS stelsel in het buitenland geldig is, wel of geen bronbelasting en erfbelasting….tsja hoe zou je een goede informatie aan de 90-95% in Nederland kunnen geven?
Euh... Ik zie niet in waarom 'we' dat zouden moeten willen. 1) er zijn wel degelijk risico's (misschien kleiner dan wordt ingeschat, maar toch). 2) Hoeveel mensen beleggen, investeren, storten aanvullend pensioen, sparen überhaupt, hebben lease auto's of te dure huizen? Dat heeft veel meer invloed dan een paar tientjes/paar honderd euro rente. Dus ik beperk mijn advies vooral tot directe kring, mensen die het willen horen. En dan zijn er uiteindelijk maar weinig die er iets mee doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bulldock op 09-10-2023 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:48
van @Datisraar
... tsja hoe zou je een goede informatie aan de 90-95% in Nederland kunnen geven?
ik voel geen brengplicht hiervoor, als anderen zo overtuigd zijn van hun gelijk wil ik ze niet overtuigen. er is genoeg informatie om zelf tot een keuze te komen

van @rechtsherstel
Prima toch? Blijft de VRH voor spaargeld tenminste laag.
dat is voor ons inderdaad een voordeel

van @Bulldock
Euh... Ik zie niet in waarom 'we' dat zouden moeten willen
...
Dus ik beperk mijn advies vooral tot directe kring, mensen die het willen horen. En dan zijn er uiteindelijk maar weinig die er iets mee doen.
ik kan niet garanderen dat in de toekomst mijn handelswijze de achteraf de juiste is geweest,
dus ook in mijn directe omgeving is het niet aan mij om hen te overtuigen tegen hun zin in.

het is geen professioneel advies, ik geef mijn mening vrijblijvend en gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Is het een gegeven dat onze betrouwbare overheid de Nederlandse spaarrentes als maatstaaf gebruikt om het box 3-percentage te bepalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:55
Wispe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:43:
Is het een gegeven dat onze betrouwbare overheid de Nederlandse spaarrentes als maatstaaf gebruikt om het box 3-percentage te bepalen?
Artikel 10.6ter, tweede lid, Wet IB 2001 bepaalt op welke manier het percentage dat geldt voor rendementsklasse I jaarlijks wordt herijkt. Dit percentage wordt gesteld op 131% van het gemiddelde
van de rendementen op deposito’s van huishoudens met een opzegtermijn van maximaal drie maanden, zoals gepubliceerd door De Nederlandsche Bank, van de achttiende tot en met de zevende
aan het kalenderjaar voorafgaande maand, verminderd met 31% van de som van het voornoemde gemiddelde en 0,1 procentpunt.
Zie hier:
https://download.belastin...rend_box3_ib3401b21pl.pdf

Gezien de DNB dit publiceert lijkt me dat het alleen gaat om Nederlandse banken.

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 09-10-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
freakaleek schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:48:
...Zie hier:

Gezien de DNB dit publiceert lijkt me dat het alleen gaat om Nederlandse banken.
Artikel 10.6ter, tweede lid, Wet IB 2001 bepaalt op welke manier het percentage dat geldt voor rendementsklasse I jaarlijks wordt herijkt. Dit percentage wordt gesteld op 131% van het gemiddelde
van de rendementen op deposito’s van huishoudens met een opzegtermijn van maximaal drie maanden, zoals gepubliceerd door De Nederlandsche Bank, van de achttiende tot en met de zevende
aan het kalenderjaar voorafgaande maand, verminderd met 31% van de som van het voornoemde gemiddelde en 0,1 procentpunt.
Gezien dat de gemiddelde Nederlander spaart bij de grootbanken, kom je automatisch uit bij Nederlandse banken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 07:10
@W1ck1e helemaal eens hoor. Ik leg vaak gewoon uit wat ik met m'n geld doe, waarom en wat de risico's zijn. Overtuigen is ook niet mijn doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Bulldock schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:31:
[...]

Euh... Ik zie niet in waarom 'we' dat zouden moeten willen. 1) er zijn wel degelijk risico's (misschien kleiner dan wordt ingeschat, maar toch). 2) Hoeveel mensen beleggen, investeren, storten aanvullend pensioen, sparen überhaupt, hebben lease auto's of te dure huizen? Dat heeft veel meer invloed dan een paar tientjes/paar honderd euro rente. Dus ik beperk mijn advies vooral tot directe kring, mensen die het willen horen. En dan zijn er uiteindelijk maar weinig die er iets mee doen.
Diezelfde risico's gelden in beginsel ook voor de Nederlandse banken.
Het is meer even een kwestie van verdiepen in de materie en dan zullen er vast wel wat opties afvallen ( kans op Spaanse erfbelasting bijvoorbeeld ), maar uiteindelijk moet er voor iedereen wel een goed en lucratief alternatief zijn voor de huisbank.
Punt is dat de meeste mensen geen zin of het een eng idee vinden ( oh nee Icesave! ) en dan niet meer verder kijken.
Zelfde met beleggen/investeren en dat soort dingen, alhoewel dat echt wel van een andere orde is dan sparen bij een buitenlandse bank onder DGS

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
Wispe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:43:
Het percentage voor banktegoeden wordt vastgesteld op het rentepercentage van de maand juli van het voorafgaande kalenderjaar op deposito’s van huishoudens met een opzegtermijn van maximaal drie maanden, zoals gepubliceerd door De Nederlandsche Bank.

Bron

Zolang het gros van de huishoudens blijft sparen bij de Nederlandse grootbanken lijkt het antwoord op je vraag dus ja te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-09 18:15
freakaleek schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:48:
[...]

[...]

Zie hier:

Dit lijkt mij een oud artikel. En een oude download.

Dit staat er voor 2023 in dat wetsartikel
Dit percentage wordt gesteld op de door twaalf te delen som van het gemiddelde maandelijkse rendement in procenten op deposito’s van huishoudens met een opzegtermijn van maximaal drie maanden, zoals gepubliceerd door De Nederlandsche Bank, uit een periode van elf maanden,beginnend op 1 januari en eindigend op 30 november van het kalenderjaar, onder dubbeltelling van het percentage over de maand november.:

In je genoemde download worden o.a. ook de fictieve schijven vermeld gebaseerd op X% beleggingen en Y% spaargeld. Dat gold toen als vergelijk (oude methode versus nieuwe) waarbij de laagste werd aangehouden maar dat is ingaande 2023 niet meer.

Edit: mdaat hierboven geeft een bron over het voorlopige percentage tbv de voorlopige aanslag. Is dus verder niet van belang. Je betaalt uiteindelijk het definitieve bedrag conform bovenvermeld artikel.

[ Voor 11% gewijzigd door TanteBeth op 09-10-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Laatst online: 00:01
Weet iemand of Credit Europe Bank rente updates verstuurd voordat deze actief worden ?

Overweeg om gebruik te maken van de tijdelijke rente actie van 3.55% en in de tussentijd af te wachten of de deposito rentes wellicht nog wat gaan stijgen voordat ik wat af ga sluiten voor langere termijn. Mocht de deposito rente gaan dalen dan kan ik nog even snel afsluiten tegen de hogere rente.

[ Voor 4% gewijzigd door spaarpot op 09-10-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door W1ck1e op 09-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
W1ck1e schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:06:
@spaarpot Als bestaande klant bij CEB zul je netjes moeten vragen voor die hogere rente van 3,55%. Als nieuwe klant heb je hem al.
Dank voor je reactie, die 3.55% heb ik al.

Mijn vraag ging meer over het feit of CEB rente update mails uitstuurd voordat deze doorgevoerd worden (zoals LPB bijvoorbeeld doet). Op deze manier kan ik mijn geld een tijdje op de opvraagbare rekening houden tegen 3.55%. Mocht de deposito rente gaan zakken dan kan ik voor deze datum nog even afsluiten tegen de oude hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
spaarpot schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Dank voor je reactie, die 3.55% heb ik al.

Mijn vraag ging meer over het feit of CEB rente update mails uitstuurd voordat deze doorgevoerd worden (zoals LPB bijvoorbeeld doet). Op deze manier kan ik mijn geld een tijdje op de opvraagbare rekening houden tegen 3.55%. Mocht de deposito rente gaan zakken dan kan ik voor deze datum nog even afsluiten tegen de oude hogere rente.
Neen, Credit Europe kondigt verlagingen niet aan. (tenminste dat was in 2009 zo)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En de rekening bij Consorsbank is geopend _/-\o_ Nu nog de post afwachten en dan alles van Advanzia die kant op sturen.

Ihr Konto bei der Consorsbank wurde eröffnet

Guten Tag ********,

wir freuen uns, Ihnen mitteilen zu können, dass wir Ihr Konto zur Vorgangsnummer ******** eröffnet haben.

In den nächsten Tagen bekommen Sie von uns Ihr persönliches Willkommenspaket per Post zugesandt. Wenn Sie bisher kein Kunde der Consorsbank waren, erhalten Sie mit diesem Paket auch ihre persönlichen Zugangsdaten. Als Kunde der Consorsbank besitzen Sie bereits persönliche Zugangsdaten, die auch für Ihr neues Konto gelten.

Vielen Dank, dass Sie sich für die Consorsbank entschieden haben!

Freundliche Grüße

Ihre Consorsbank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
W1ck1e schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Neen, Credit Europe kondigt verlagingen niet aan. (tenminste dat was in 2009 zo)
Ik dacht dat het tegenwoordig verplicht is dat te communiceren. Uiteindelijk past een bank in zo'n situatie eenzijdig de overeenkomst aan, wat mag, maar niet zonder de klant eerst hierover te informeren en de gelegenheid te geven het hier evt. niet mee eens te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:52:
En de rekening bij Consorsbank is geopend _/-\o_ Nu nog de post afwachten en dan alles van Advanzia die kant op sturen.
Waar heb jij de benodigde kopie ID en woonplaatsverklaring naartoe gemaild? Ik kan nergens een emailadres vinden in de aanmeldbevestiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Elandenmelk schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Ik dacht dat het tegenwoordig verplicht is dat te communiceren. Uiteindelijk past een bank in zo'n situatie eenzijdig de overeenkomst aan, wat mag, maar niet zonder de klant eerst hierover te informeren en de gelegenheid te geven het hier evt. niet mee eens te zijn.
Volgens mij ging de vraag specifiek over het verlagen van de deposito rente? En rentewijzigingen lijken mij alleen relevant bij een product dat je afneemt? Dus persoonlijk zie ik daarin niet waarom ze je moeten informeren over een negatieve wijziging van de depositorente. Immers heeft die wijziging geen invloed op de lopende depositos. Het is alleen relevant als je een deposito zou willen afsluiten, maar daarover heb je natuurlijk nog geen overeenkomst.,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

wibblemoo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Waar heb jij de benodigde kopie ID en woonplaatsverklaring naartoe gemaild? Ik kan nergens een emailadres vinden in de aanmeldbevestiging.
kundenbetreuung@consorsbank.de

Dit mailadres heeft je als het goed is bij de aanvraag ook een mail gestuurd met als onderwerp: Vielen Dank für Ihren Antrag. Heb zowel per post als per mail mijn adresgegevens gestuurd. Uiteindelijk lukte het met een uitdraai van de belastingdienst (jaaropgave 2022). RDW en afschrijving van de bank werden niet als valide gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Volgens mij ging de vraag specifiek over het verlagen van de deposito rente? ...
Klopt. En bij vrij opneembare rekeningen is bekend dat de rente kan variëren. Niet met terugwerkende kracht, dus dat is geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 09-10-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

de Peer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:06:

bijzondere redenering.
Juist door dit soort keuzes te maken in vele aspecten van het (financiële) leven kun je flink (door)sparen.
@de Peer Je hebt helemaal gelijk, maar dan moet je toch niet bij mij wezen :?
dan moet je bij President zijn, die komt met het verhaal dat hij niet wil / kan / durft over te stappen naar een bank met hogere rente 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

W1ck1e schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:02:

Voor het geval je het serieus bedoelt: neen 60K spaargeld is in mijn optiek niet voldoende. Dat het eventueel meer dan gemiddeld is doet daar niets aan af.
@W1ck1e
Nou, ik vind 60K op zich best een mooi bedrag 8)
een heleboel Nederlanders hebben het niet, denk ik;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
JAN-B schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
@W1ck1e
Nou, ik vind 60K op zich best een mooi bedrag 8)
een heleboel Nederlanders hebben het niet, denk ik;
Ja klopt. 60K is natuurlijk een mooi bedrag. Mijn "eventueel" is vanwege dat het een beetje afhangt wat je allemaal (eigen woning, afgeloste deel hypotheek) meetelt als vermogen. Dan denk ik aan getallen als 18K of 24K per persoon (of huishouden, daar wil ik even vanaf zijn). En 60K is dan een veelvoud. En of het voldoende is ligt een beetje af waarvoor je het moet/wilt gaan gebruiken. (Eerder) Stoppen met werken, Aanvulling op je pensioen. Eigen inleg voor de aanschaf van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

President schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:56:
Ik moet ook maar eens wat met onze 50k gaan doen,
@President
Dit valt mij even op:
Gisteren 8 Oktober melde je dat je op 60K spaar geld zit;
dus was ik even nieuwsgierig hoe je in amper 3 weken 10K erbij weet te sparen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JAN-B schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:31:
[...]
@President
Dit valt mij even op:
dus was ik even nieuwsgierig hoe je in amper 3 weken 10K erbij weet te sparen :?
Salaris gestort? Eventuele bonus? Kan toch vanalles zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 09-10-2023 15:01 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het opzeggen van hun VWFS rekening? Ik heb het zelf online kunnen doen. Dat werkte prima. Het grappige is dat ik nog steeds kan inloggen, alleen is er dan dus geen rekening meer te zien. Ik vraag me af of het mogelijk is om dan weer zelf online een rekening aan te maken. De rente is inmiddels een stuk aantrekkelijker (3.8%). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik wil wachten tot 1 november.

Edit: ik zie inderdaad de mogelijkheid om een nieuwe rekening online aan te vragen, zonder opnieuw de identificatie te doen en formulieren op te sturen. Rente 3.6-3.7%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTVB4nfc6A-4N2Rw5RBeh0yfWnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eG2mXmB2i9Q1c14BfEAiYBgh.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Pistachenootje op 09-10-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
indica schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:30:
Nou TR moet ik nog zien.

Woensdagochtend 8 uur 50k overgemaakt na succesvolle test van 10 euro.
Dinsdagmiddag nog niks gezien, mailtje gestuurd, moest ik mijn belasting identificatienr in de app invullen (had handig geweest omdat bij de aanvraag al te doen) vanwege de grootte van het bedrag.

Gisteren gedaan, nog een mailtje er tegen aangegooid, nog niks bijgeschreven, wel een reactie met eerst het verzoek om een screenshot te maken van de overschrijving en paar minuten later een mailtje dat de overboeking nog verwerkt wordt.

Zal allemaal wel goedkomen maar niet echt een fijn gevoel dat mijn 50k nog ergens in de lucht hangt.
Het staat erop gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:59
En nou wachten op de vragen waar het vermogen vandaan komt. Dat was iig bij mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rechtsherstel schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:52:
En nou wachten op de vragen waar het vermogen vandaan komt. Dat was iig bij mij zo.
Waar kwam het vandaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:31
JAN-B schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:31:
[...]
@President
Dit valt mij even op:
We hebben 60,6k op de spaarrekeningen bij ABN staan. 59k op een spaarrekening met een 24-uurs slot en de rest op een rekening zonder slot 'als buffer als er wat aan de hand is'.

Die 50k naar een andere bank was een buffer van 10k voor de veiligheid aanhouden bij ABN... Maar dus ook een buffer waar ik in principe nooit wat mee doe. Alhoewel dat natuurlijk ook de definitie van een buffer is! Ergens lijkt mij 60k voor een jaar vastzetten wel prima, zeker aangezien er straks in december ook gewoon weer de eindejaarsmaand bij komt en we ook helemaal geen kosten in bet vooruitzicht hebben. Het huis is uit 201X, de tuinen zijn gedaan dus ik zou ook niet weten wat we met 10k zouden moeten. Nouja, een nieuwe auto als 1 van de 2 autos ineens kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 12:38
Meer mensen waarbij de Credit Europe Bank crasht (iphone)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Ik heb mijn spaargeld nu nog bij Bunq staan en ik ga het nu zo doen:

- net een rekening bij Advanzia geopend en ga het voorlopig max 3 maanden daar stallen voor 3,87%
- na 1-1-24 overzetten naar Trade Republic, deze had ik al geopend maar vanwege eerder hier besproken VRH issues nog geen geld overgemaakt
- het kan daar dan in ieder geval blijven tot oktober
- misschien in die periode een deel overzetten naar een meerjarig deposito

Kan natuurlijk nog veranderen als de markt verandert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Newday schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:39:

- net een rekening bij Advanzia geopend en ga het voorlopig max 3 maanden daar stallen voor 3,87%
- na 1-1-24 overzetten naar Trade Republic, deze had ik al geopend maar vanwege eerder hier besproken VRH issues nog geen geld overgemaakt

Waarom niet tot ~27 december bij TR? Pak je meer rente. Daarna kun je 3 maanden Advanzia, Consors of VW doen, waarschijnlijk ook voor 4%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
wrstylo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:23:
Bij mij werkt de app normaal maar ik zie dat ik IOS update 16.7 nog niet heb uitgevoerd. IOS 17 staat ook klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spaarpot
Op Android zonder problemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 12:38
Pistachenootje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:41:
[...]

Waarom niet tot ~27 december bij TR? Pak je meer rente. Daarna kun je 3 maanden Advanzia, Consors of VW doen, waarschijnlijk ook voor 4%.
Als je het op deze manier doet en daarna je geld weer elders stalt, bijvoorbeeld op credit europe bank of degene die jij al noemde. Voorkom je op deze manier dan, dat je de overige bezittingen belasting moet betalen? Dan is het wel de moeite om het weer op TR te zetten. Ik heb namelijk het geld na 2 dagen weer bij TR weggehaald ivm de overige bezittingen belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
wrstylo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:48:
[...]

Als je het op deze manier doet en daarna je geld weer elders stalt, bijvoorbeeld op credit europe bank of degene die jij al noemde. Voorkom je op deze manier dan, dat je de overige bezittingen belasting moet betalen?
Ja, zo lang het maar tenminste 3 maanden op een echte bankrekening staat (of termijndeposito). Inclusief op 1 januari natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 09-10-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:47
Pistachenootje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:41:
[...]

Wanneer keert TR de rente uit?

Als ze bv op 01 jan 2024 de rente op je rekening storten, dan heb je nog steeds tegoed op je rekening staan.
Kun je het rentebedrag alsnog apart gaan opgeven bij de belastingdienst.
Allemaal gedoe, toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog een aanvulling op het TR-topic. Het is niet verstandig om je account te sluiten mocht je dat een keer van plan zijn. Het account is persoonsgebonden en na sluiting niet meer te openen. Deze reactie ontving ik op mijn vraag daarover:

"After you close your account, you will still have access to your profile so you can download all your records. However, you will no longer be able to deposit funds or trade securities.

According to our terms and conditions only one account per person is allowed. If you have closed your account, you will not be able to open a new account.

For technical reasons, it is currently not possible to open a new securities account with us or reactivate your old one after you have terminated your account."

Dat betekent dat ik als gevolg van mijn opschoonwoede in ieder geval geen account meer kan openen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Reintje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:54:
[...]
Wanneer keert TR de rente uit?
Mochten ze echt overboeken op 1 januari kun je het alsnog gelijk overboeken.
Als ze bv op 01 jan 2024 de rente op je rekening storten, dan heb je nog steeds tegoed op je rekening staan.
Kun je het rentebedrag alsnog apart gaan opgeven bij de belastingdienst.
Allemaal gedoe, toch?
Het is toch allemaal gedoe wat we aan het doen zijn? Als ik dan toch bezig ga zijn met gedoe, dan doe ik het het liefst met maximale opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Pistachenootje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:35:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het opzeggen van hun VWFS rekening? Ik heb het zelf online kunnen doen. Dat werkte prima. Het grappige is dat ik nog steeds kan inloggen, alleen is er dan dus geen rekening meer te zien. Ik vraag me af of het mogelijk is om dan weer zelf online een rekening aan te maken. De rente is inmiddels een stuk aantrekkelijker (3.8%). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik wil wachten tot 1 november.

Edit: ik zie inderdaad de mogelijkheid om een nieuwe rekening online aan te vragen, zonder opnieuw de identificatie te doen en formulieren op te sturen. Rente 3.6-3.7%.
[Afbeelding]
@Pistachenootje
Waar zit die optie, dan ga ik dat proberen.
Ik kan het niet echt vinden.
Of is dit het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBijN1z_SUGQv_1v6cTvMASRMzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKYYB0xPViXthMPgXqNPgn87.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

@Pistachenootje
Waar zit die optie, dan ga ik dat proberen.
Ik kan het niet echt vinden.
Of is dit het?
[Afbeelding]
Je moet in de webbrowser inloggen via je PC. Als je je rekening al op hebt gezegd zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zu58a14Rv2ySv-hUW6g5zvKT-4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H2DQlMKfH35Njm7grLRtZnoc.png?f=fotoalbum_large
Dan moet je op het + teken klikken. Als je je rekening nog niet hebt opgezegd moet je dat eerst doen. Zit ook ergens daar.

PS. Dit is wel een mooie optie van VW hoor. Zelf je rekening opzeggen en dan weer openen tegen een hogere rente.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 09-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
@Pistachenootje
Dankje

Dat is weer aanvragen, maar ik bedoel dus opzeggen, zit ik daar goed, zoals in mijn screenshot van eerder.
En dan weer aanvragen via dat + teken?

[ Voor 9% gewijzigd door Juan op 09-10-2023 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Juan oh ja inderdaad. kündigungsauftrag is beeindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
Pistachenootje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:53:
[...]
PS. Dit is wel een mooie optie van VW hoor. Zelf je rekening opzeggen en dan weer openen tegen een hogere rente.
Maar je moet toch 12 maanden geen rekening gehad hebben om als nieuwe klant bij VWFS geaccepteerd te worden met die hoge rente?
Für sechs Monate ab Kontoeröffnung. Angebot einmalig und ausschließlich für Neukunden, die in den letzten 12 Monaten vor Antragsstellung kein Tagesgeldkonto (Plus Konto oder Orderkonto) bei der Volkswagen Bank oder der Audi Bank unterhielten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dacht ik ook, maar als @Pistachenootje al weer een aanbieding voor hem ziet staan voor 3,8%
Dan is dat mooi, en glip je er misschien doorheen (vanwege automatische aanvraag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
GroteVoet459 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:24:
[...]
Maar je moet toch 12 maanden geen rekening gehad hebben om als nieuwe klant bij VWFS geaccepteerd te worden met die hoge rente?
[...]
Je bent geen nieuwe klant maar een bestaande klant. Dat bespaart je de 2-3 maanden wachten maar je krijgt wel een hogere rente dan je had, bij mij 3.6-3.7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
O, je krijgt dan een oude aanbieding?

Ik had ooit 2% 6 maanden.
Als ik dan over een week of zo weer aanvraag krijg ik 3,6% of 3,7% dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Geen idee wat jij gaat krijgen. Misschien hetzelfde als ik aangeboden kreeg, misschien iets anders.

Ik hoop dat ik 1 november hoger kan krijgen. Daarom open ik nu nog geen nieuwe rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
@Pistachenootje
Ik wacht ook nog even
Hoe lang geleden heb je opgezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Pistachenootje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:03:

Overigens kun je 4% krijgen bij TradeRepublic, maar helaas voldoet dat ook niet aan de eisen voor spaargeld in box 3.
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zie: Pistachenootje in "Vermogensrendementsheffing 2.0"

Verdere discussie graag daar. Hier is het off topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:02:
@Pistachenootje
Ik wacht ook nog even
Hoe lang geleden heb je opgezegd?
Ik geloof de 26e september. Maar ik kwam pas vandaag op het idee om te kijken of ik een nieuwe rekening kon openen. Dat kon misschien al veel eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Overigens, voor zover ik kan inzien heb je dezelfde functionaliteit op hun site als via de app.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiegelei
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-09 22:43
Newday schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:52:
Ik zit voor een deposito te kijken naar:
Raisin - Banca Progetto - 3 jaar - 4,45%

Weet iemand hoe ze de effectieve rente berekenen (4,32%)

Bij details zie ik staan:
Rente-op-rente = Nee
Rente-uitkering = Einde looptijd

Bij inleg van €10.000 zou je dan 3 jaar lang de zelfde rente krijgen, en dus aan het eind 3x €445 = €1335 klopt dit?

Ze geven op:
€10.000 x 4,32% = €432
€10.882 x 4,32% = 470,13
Totaal €1352,79

Als ik op deze manier terugreken naar €1335 dan kom ik op effectief 4,26%, lijkt me nog steeds goed voor 3 jaar als je er van uit gaat dat we nu bijna aan de rente top zitten (wat natuurlijk niemand weet).

Waarom zijn de uitkomsten verschillend en wat bereken ik dan niet goed?
Is dat niet omdat ze met 360 dagen per jaar rekenen?

[ Voor 4% gewijzigd door Spiegelei op 09-10-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

https://radar.avrotros.nl...-maar-de-spaarrente-niet/

Ook is het Programma van vandaag inmiddels terug te kijken via de bekende kanalen.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
W1ck1e schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

Het modale bericht in de media over rentes bij spaarbanken bevat de volgende elementen:
Lage rente bij Nederlandse grootbanken.
Hogere rente bij buitenlandse banken met hindernissen om rekening te openen en geld terug te krijgen bij problemen.
Het voorbeeld van Icesave die failliet ging.
De kleinere Nederlandse banken die ook onder het Nederlandse DGS vallen worden echter niet genoemd....
Zojuist het item bij Radar op tv gezien.
Even bingo spelen 4 uit 4.

Vraag : wat zit hier achter ?
Kent dan geen enkele medewerker bij de media "De kleinere Nederlandse banken" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 23:05
Weet iemand of Raisin ook rechtsvormen ipv natuurlijke personen accepteert? Ik zit voor mijn Holding te kijken naar wat meer rendement.

Edit: reeds gevonden dat Zakelijk sparen niet mogelijk is

[ Voor 18% gewijzigd door goldmemberf1 op 09-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 15:55
Wie weet als je via Raisin (uiteindelijk bij Klarna) geld overmaakt ook kosten erbijkomen of wanneer je het uiteindelijk terugboekt kosten erbij zitten?

Is het trouwens overmaken van IBAN naar IBAN met Euro of zit de Zweedse Kroon er ook tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:25
Pistachenootje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Je moet in de webbrowser inloggen via je PC. Als je je rekening al op hebt gezegd zie je dit:
[Afbeelding]
Dan moet je op het + teken klikken. Als je je rekening nog niet hebt opgezegd moet je dat eerst doen. Zit ook ergens daar.

Ik kan niet (meer) inloggen op VWFS. Heb rekening opgezegd. Toch maar een nieuw password aangevraagd, want ik ben ook benieuwd.

Opnieuw nieuwe klant worden, dat kon eerder bij VW pas na 36 maanden en nu na 12.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
hoihoi66 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:48:
Wie weet als je via Raisin (uiteindelijk bij Klarna) geld overmaakt ook kosten erbijkomen of wanneer je het uiteindelijk terugboekt kosten erbij zitten?
Dat staat in het product informatieblad en is bij mijn weten bij geen enkele bank aan de orde. Raisin krijgt wel een provisie van de bank.
Is het trouwens overmaken van IBAN naar IBAN met Euro of zit de Zweedse Kroon er ook tussen?
IBAN is niet perse aan de orde. Je krijgt van Raisin een IBAN bij Raisin Bank, verder is een IBAN niet heel relevant en niet alle banken maken deze bekend (meer niet dan wel?). Hoe de transactie tussen jouw Raisin rekening en de partnerbank verloopt is verder dan ook niet interessant.
Verder is bij mijn weten alles bij Klarna (/alles bij Raisin) en euro's. Ook bij de Zweedse banken houd je een euro saldo aan en krijg je exact dat euro saldo + rente terug. Er is dus geen valuta risico. Of beter gezegd, er is een minimaal risico in het geval dat het DGS in werking treed, je de rekening "goed gevuld" hebt (richting het huidige maximum van €85k) en de SEK hard onderuit gaat (niet ondenkbaar bij het omvallen van een bank). Dan geldt er namelijk een maximale vergoeding van 1,05M SEK. Waarbij op een en dezelfde dag euro saldo => SEK => euro uitkering wordt gedaan, dus ook daarbij geen valutarisico (doordat dezelfde koers gebruikt wordt), behalve dat het tussentijdse SEK saldo wordt getoetst tegen de 1,05M SEK. Dus stel je hebt het maximum van €85k op de rekening staan, het DGS treed in werking, de wisselkoers daalt, en daardoor is die €85k 1,1M SEK waard dan krijg je nog maar 1,05M SEK uitgekeerd wat dan bv €80k is en dus "verlies" je dan een bedrag.

Echter houd Raisin hier al soort van rekening mee door dat maximum van €85k te hanteren (formeel moet je €100k krijgen, maar niet-euro landen hoeven maar eens in de 5 jaar te eiken). En je kunt er uiteraard ook zelf voor kiezen om er veel minder geld te stallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:34
W1ck1e schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Zojuist het item bij Radar op tv gezien.
Even bingo spelen 4 uit 4.

Vraag : wat zit hier achter ?
Kent dan geen enkele medewerker bij de media "De kleinere Nederlandse banken" ?
Ik vind dat inderdaad ook heel opvallend, waarom worden de yapis, cebs, dmh etc niet genoemd. Deze geven onder het nederlandse dgs best een redelijk goede rente, nietwaar? Vreemd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoCoStr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-01 10:23
Kort geleden kondigde verschillende nieuwsmedia nog aan dat de grootbanken ontzettend veel winst hebben gemaakt (o.a. door de grote spaartegoeden). Dat strookt dus niet met de slachtofferrol die in het Radar artikel toegedeeld wordt aan de grootbanken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Hendriks1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 03:07:
[...]

Ik vind dat inderdaad ook heel opvallend, waarom worden de yapis, cebs, dmh etc niet genoemd. Deze geven onder het nederlandse dgs best een redelijk goede rente, nietwaar? Vreemd
Misschien moeten de overheids gefinancieerde TV programma's zorgen dat de door de overheids gesteunde banken genoeg winst draaien? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

RobertMe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 07:40:
[...]

Misschien moeten de overheids gefinancieerde TV programma's zorgen dat de door de overheids gesteunde banken genoeg winst draaien? :+
Of Antoinette heeft zelf zoveel spaargeld op Raisin (onderliggende banken) gestald. Dat ze graag de VRH voor spaargeld laag wilt houden. *O*

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:11
Hebben jullie alle spaar- of beleggingsrekeningen aan dezelfde tegenrekening hangen? Ik vraag me af of ik er goed aan doe een tweede betaalrekening aan te vragen bij een andere bank om het een beetje te spreiden.

Een korte storing is het probleem niet (genoeg andere pasjes, contant, enz.), maar als m'n huidige bank van de een op de andere dag ergens moeilijk over doet, kan ik ook niet meer bij (terugboekingen van) al het gekoppelde... Of zeggen jullie: gewoon op dat moment je tegenrekening wijzigen, niks aan de hand?

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 10-10-2023 08:40 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:11
Z-Dragon schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:31:
Hebben jullie alle spaar- of beleggingsrekeningen aan dezelfde tegenrekening hangen? Ik vraag me af of ik er goed aan doe een tweede betaalrekening aan te vragen bij een andere bank om het een beetje te spreiden.

Een korte storing is het probleem niet (genoeg andere pasjes, contant, enz.), maar als m'n huidige bank van de een op de andere dag ergens moeilijk over doet, kan ik ook niet meer bij (terugboekingen van) al het gekoppelde... Of zeggen jullie: gewoon op dat moment je tegenrekening wijzigen, niks aan de hand?
Ik laat alles op een rekening terug storten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e

Eén tegenrekening want
een tegenrekening is vaak een betaalrekening en die zijn vaak niet gratis.
je kan vaak maar 1 tegenrekening opvoeren bij een spaarrekening
als je geld van de ene naar de andere spaarrekening wil overboeken kost dat via 2 tegenrekeningen ook weer extra tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij IBKR (goede broker) mag je rekeningen toevoegen. Ik kan daar ook overmaken naar Wise (gratis rekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:24

Ik zou het bij een betaalrekening houden. Afhankelijk van waar en hoe je spaart kun je over het algemeen relatief eenvoudig de tegenrekening wijzigen indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:24
https://www.nu.nl/economi...n-de-spaarrente-weer.html
De spaarrentes bij SNS Bank en RegioBank stijgen van 1,25 procent naar 1,7 procent. Bij ASN Bank gaat de rente van 1,2 procent naar 1,65 procent. Deze percentages gelden tot een spaarsom van 25.000 euro. Daarboven zijn de nieuwe spaarrentes lager: 1,25 procent bij SNS en RegioBank en 1,2 procent bij ASN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wat nog steeds laag is. Rabo uit mijn hoofd 1,70% tot 20k (ok, Volksbank dan tot 25k), daarboven 1,60% tot 1M en dan tot 5M 1,50%. Alleen ergens bij een saldo tussen de 20k en 30k (grofweg) zal Volksbank dus marginaal meer rente geven. Onder de 20k hetzelfde en meer krijg je bij Rabo veel meer.

Maar uiteraard nog steeds wisselgeld in vergelijking met de kleine Nederlandse banken en buitenlandse banken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:55

sanook

_/-\o_

sanook schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Op 5 september j.l. verzoek ingediend om oude rekening te sluiten, dit was op 7 september geregeld. Op 27 september procedure gestart voor nieuw account, dat was vrijdag de 29e geregeld en geld is nu weer onderweg naar mijn nieuwe Advanzia rekening.
Na het verwijderen en opnieuw aanvragen bij Advanzia heb ik nog even een email gestuurd om te kijken of alles nu is zoals ik zou willen.
De rente van het nieuwe account is (na storting op 3 oktober) 3,87%, en dit is geldig tot 31 januari, dus bijna 4 maanden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herfst
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-12-2023
Heeft iemand ervaring met CEB en het koppelen van een tweede rekeninghouder? 9 dagen geleden heb ik per post het formulier opgestuurd met kopie id kaart. Helaas niet aangetekend gedaan. CEB zegt nu niets ontvangen te hebben. Toen ik aangaf deze manier van aanvragen toch risicovol te vinden ivm gegevens sturen per post kreeg ik als antwoord dat het vaak wel aankomt en dat je niet verplicht bent om een tweede rekeninghouder te koppelen. Ik vind het niet prettig dat deze gegevens nu ergens rondzwerven. Weet iemand of het vaker lang duurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Herfst schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:30:
Heeft iemand ervaring met CEB en het koppelen van een tweede rekeninghouder? 9 dagen geleden heb ik per post het formulier opgestuurd met kopie id kaart. Helaas niet aangetekend gedaan. CEB zegt nu niets ontvangen te hebben. Toen ik aangaf deze manier van aanvragen toch risicovol te vinden ivm gegevens sturen per post kreeg ik als antwoord dat het vaak wel aankomt en dat je niet verplicht bent om een tweede rekeninghouder te koppelen. Ik vind het niet prettig dat deze gegevens nu ergens rondzwerven. Weet iemand of het vaker lang duurt?
Voor mijn ouders exact een week voor de actie in ging (dus op vrijdag) de en/of papierwinkel op de post gedaan, en op donderdag hebben ze post gekregen met klantnummer en op zaterdag de (eenmalige) pincode. Dus daar is een weekje overheen gegaan.

Collega heeft (toevallig) op de dag dat de actie inging een rekening geopend en papierwinkel op de post gedaan. Maar die had afgelopen weekend nog geen reactie ontvangen. Terwijl als ik mij niet vergis dat dan dus 2 weken was (en nu al 2,5 week).

Dus of er is (veel) post kwijt zoals ze jou gezegd hebben, of ze lopen (gigantisch) achter.

Voor mijn ouders ook nog paar keer moeten mailen m.b.t. de identificatie(storting), en reactie daarop duurde ook telkens ~7 dagen (/5 werkdagen). Terwijl mailtjes vooraf aan opening binnen 2 uurtjes of zo beantwoord waren. Dus ze lijken het sowieso erg druk te hebben. Waarbij zaken waarbij CEB iets moet doen ook niet meer over gecommuniceerd is geworden. Hun (/mijn :p) vraag voor de hogere actierente alleen een antwoord ontvangen dat het was doorgezet naar een andere afdeling en normaliter akkoord zou moeten zijn. Dag erna de rekeningdetails bekeken en was de hogere rente actief, zonder bevestiging. En hetzelfde met de identificatie. Openen depisito faalde telkens op dat (een van de) rekeninghouders niet geïdentificeerd was. Na navraag bleek identificatie dan te moeten door bankafschrift op te sturen (kon dan weer wel per mail) en ook daar nooit reactie op ontvangen. Maar met dagelijks proberen (:X) kon week na mailen van bankafschrift het deposito wel geopend worden. In beide gevallen was een "is geregeld" reactie toch wel netjes (/handig) geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sanook schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Na het verwijderen en opnieuw aanvragen bij Advanzia heb ik nog even een email gestuurd om te kijken of alles nu is zoals ik zou willen.
De rente van het nieuwe account is (na storting op 3 oktober) 3,87%, en dit is geldig tot 31 januari, dus bijna 4 maanden!!
Echt raar dat dat ze de ene keer iemand bijna een hele maand extra de hogere rente geven en de andere keer niet. Zo krijg ik net geen 6 maanden de hogere rente. Heb begin Mei de eerste storting gedaan en Advanzia vertelde mij dat de actierente duurt t/m eind Oktober. Iemand anders in dit topic meldde hetzelfde (ook geen maand extra). Sommigen krijgen dus wel een maand extra. Apart beleid :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
Herfst schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:30:
Ik wacht ook al een week of 2 op hetzelfde. Geven aan mijn post ontvangen te hebben maar dat het nog verwerkt moet worden door de betreffende afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:34
spaarpot schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:41:
[...]

Ik wacht ook al een week of 2 op hetzelfde. Geven aan mijn post ontvangen te hebben maar dat het nog verwerkt moet worden door de betreffende afdeling.
Idem hier. "In verwerking" wordt gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:47
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Echt raar dat dat ze de ene keer iemand bijna een hele maand extra de hogere rente geven en de andere keer niet. Zo krijg ik net geen 6 maanden de hogere rente. Heb begin Mei de eerste storting gedaan en Advanzia vertelde mij dat de actierente duurt t/m eind Oktober. Iemand anders in dit topic meldde hetzelfde (ook geen maand extra). Sommigen krijgen dus wel een maand extra. Apart beleid :?
Heb dezelfde termijn gekregen, t/m eind oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 19:53
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Heel vreemd idd. Ik heb 11 mei gestort en ze vorige week gevraagd tot wanneer de actierente loopt. Gister mail ontvangen met als antwoord 30 november.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik heb mijn vermogen gesplitst: een groot deel bij Advanzia (tegen 3,66%), en een kleiner deel bij TR. (tegen 4%).

Ik was er vanuit gegaan dat mijn tegoed bij TR door de Belastingdienst als spaargeld wordt gezien. Dat blijkt nu niet helemaal te kloppen.

vraag: wat kan ik nu verwachten? Hoeveel belasting moet ik betalen over mijn deel bij Advanzia en over mijn saldo bij TR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Newday schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:39:

Wat zijn precies die VRH issues die je bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
pastafan schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:32:
Ik heb mijn vermogen gesplitst: een groot deel bij Advanzia (tegen 3,66%), en een kleiner deel bij TR. (tegen 4%).

Ik was er vanuit gegaan dat mijn tegoed bij TR door de Belastingdienst als spaargeld wordt gezien. Dat blijkt nu niet helemaal te kloppen.

vraag: wat kan ik nu verwachten? Hoeveel belasting moet ik betalen over mijn deel bij Advanzia en over mijn saldo bij TR?
Het is eenvoudig te voorkomen; zorg dat je het geld van TR voor het einde van het jaar overmaakt naar een echte bankrekening, bijvoorbeeld Consorsbank met 3.75%, zorg dat het daar 1 januari staat en laat het daar tenminste 3 maanden staan.

Als je dat niet doet zou het verschil in belasting zo'n 2% zijn. Als je 50k bij TR hebt staan gaat het om zo'n 1000 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herfst
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-12-2023
Bedankt voor de reacties op het toevoegen van een tweede rekeninghouder bij CEB. Als ik het zo lees is er nog een kans dat het toch nog verwerkt wordt. De klantenservice werkte ook niet echt mee, zei eerst dat er geen rekeninghouder bekend was op het klantnummer dat ik doorgaf. Toen ik aangaf het eerste afschrift te hebben ontvangen vroeg hij naam en geboortedatum en opeens zag hij wel een rekeningnummer. Er zal inderdaad een flinke achterstand zijn door de drukte. Ik wacht het nog maar even af. Nogmaals dank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 19:49
Pistachenootje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Het is eenvoudig te voorkomen; zorg dat je het geld van TR voor het einde van het jaar overmaakt naar een echte bankrekening, bijvoorbeeld Consorsbank met 3.75%, zorg dat het daar 1 januari staat en laat het daar tenminste 3 maanden staan.

Als je dat niet doet zou het verschil in belasting zo'n 2% zijn. Als je 50k bij TR hebt staan gaat het om zo'n 1000 EUR.
Tenzij die 50.000 euro al het spaargeld is wat je hebt. Dan zit je namelijk onder het heffingsvrijevermogen van 57k als je geen fiscaal partner hebt of 114000 als je wel een fiscaal partner hebt.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Pagina: 1 ... 151 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling