Bij de CEB krijg ik vaak geen SMS om in te loggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Harbo op 27-09-2023 09:31 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 10% gewijzigd door Harbo op 27-09-2023 09:31 ]
Dat gebeurt bij mij slechts soms, niet vaak. KPN 06Harbo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:31:
Bij de CEB krijg ik vaak geen SMS om in te loggen.
Als je vanaf 1-9 met een lager percentage bent gestart, ontvang je dan automatisch vanaf 1-10 het hogere percentage?sanook schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:26:
[...]
Is al dat gedoe je die max 200-250 euro (op jaarbasis) waard? Bij Advanzia per 1/10 3,8% (voor 3 maanden slechts) of als je het iets langer kwijt kunt heb je ook 4% of meer.
Verwijderd
En de rekening bij Credit Europe Bank is al geopend. Dat ging snel zeg.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:14:
Ik ga ook een rekening aanmaken bij Credit Europe Bank. En dan Advanzia opzeggen. Hopelijk kom ik dan over paar weken in aanmerking voor de 4% (door opnieuw een account aan te maken). Gok dat Consors nog wel paar weken gaat duren.
Nee Advanzia werkt niet zo. Je moet je account opzeggen en weer opnieuw openen (na een paar weken)Crasheeee schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:25:
[...]
Als je vanaf 1-9 met een lager percentage bent gestart, ontvang je dan automatisch vanaf 1-10 het hogere percentage?
Je krijgt via TR een IBAN. Maar kan het zijn dat je dit nummer deelt met een andere klant? Je kunt namelijk maar voor 50k erop zetten. Samen met 50k van een andere klant vormt dit 100k en dus gedekt onder het DGS.sanook schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:37:
[...]
Helemaal eens, en het gaat om max zo'n 250 euro op jaarbasis. Geen zin om daarvoor in de stress te gaan zitten.
Btw: op https://traderepublic.com/nl-nl wordt wel degelijk gesproken over een derden rekening:
[Afbeelding]
Je bent gedekt tot 100.000 euro per persoon. Je krijgt echter maar over 50.000 euro rente, dat is wat anders.LuckyStriker schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:01:
[...]
Je krijgt via TR een IBAN. Maar kan het zijn dat je dit nummer deelt met een andere klant? Je kunt namelijk maar voor 50k erop zetten. Samen met 50k van een andere klant vormt dit 100k en dus gedekt onder het DGS.
Even terugscrollenhelloitsme schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:27:
Het zou mooi zijn als er iemand die in 2022 al trade republic rekening had zou kunnen kijken hoe die vermeld stond op de voor ingevulde gegevens van de belastingdienst (dus niet de uiteindelijke opgave, maar het document wat je in kan zien over welke gegevens er vooraf worden ingevuld)
In vino veritas, in aqua sanitas
Trade Republic Bank GmbH is de officiële naam van het bedrijf.Pistachenootje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:09:
@RobertowNL
Ook opvallend dat er Trade Republic Bank staat terwijl ze zelf volgens mij geen bank licentie hebben.
Heeft geen zin. Die tweaker kon niet zeggen of het vermeld stond onder sparen of onder beleggingen/overige bezittingen.
Ja, en dat is toch opvallend voor een bedrijf dat geen banklicentie heeft?Cyclonist schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:30:
[...]
Trade Republic Bank GmbH is de officiële naam van het bedrijf.
Is dat dan zo? Heb je daar bewijs voor?LuckyStriker schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:56:
als de rekening bij CITI niet op mijn naam is geopend, maar op naam van TR.
Rekening bij Citi is niet in jouw naam (is een omnibus/derdegelden rekening). Zie ook het DGS formulier van TR (in je account onder documents):LuckyStriker schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:56:
Wat ik raar blijf vinden... als de rekening bij CITI niet op mijn naam is geopend, maar op naam van TR. Dan is die 50k toch niet beschermd onder het DGS. In Nederland zijn financiële ondernemingen uitgezonderd van bescherming. Weet niet of dat onder het Duitse DGS ook zo is. Maar de kans is wel groot. Dan kom ik tot de conclusie dat de rekening bij CITI wel op mijn naam is geopend. En dus zou je toch CITI bank moeten zien in je vooringevulde aangifte?
Inderdaad. Maar aangezien het onder het Ierse DGS valt zou je zeggen dat het per definitie dus spaargeld is. Bij een geldmarktfonds is dit immers niet het geval (dat is een belegging en is dus niet gedekt door het DGS). Derdengeldenrekening bij een notaris en aandeel in de reserves van een VvE worden nu vrijwel zeker ook tot spaargeld gerekend (zie Prinsjesdag), aangezien die gelden ook op een spaarrekening worden aangehouden en dus per definitie lager renderen. Via die logica zou je dus zeggen dat spaargeld bij TR ook tegen het lagere forfaitaire tarief in box 3 belast zou moeten worden (echter is dit dus niet 100% duidelijk; in het slechtste geval heb je denk ik een vrij goede case om bezwaar aan te maken tegen een belastingaanslag indien gerekend wordt met het hogere tarief voor overige bezittingen / beleggingen (maar pin me er niet op vast want ben geen jurist of belastingexpert)).Pistachenootje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:01:
Ah ok als de rekening niet op jouw naam staat dan begrijp ik de twijfel veel beter.
[ Voor 5% gewijzigd door Gilletto op 27-09-2023 13:25 ]
[ Voor 7% gewijzigd door rechtsherstel op 27-09-2023 12:42 ]
[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 27-09-2023 12:46 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Juan op 27-09-2023 12:49 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Brief uit Duitsland verstuurt op vrijdg 23 september, zou heel goed kunnen dat ie nog onderweg is...Juan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:46:
Gisteren Consors bank gemaild met de vraag naar de status.
Beweren ze dat ze een brief gestuurd hebben op 23 september, met de melding dat de woonplaats op het paspoort niet overeenkomt met de woonplaats op de aanvraag.. (zou kunnen, wellicht op de verkeerde plek ingevuld bij de aanvraag) En op het paspoort staat Gilze-Rijen, en heb opgegeven Rijen (woonplaats) wellicht een issue
Maar heb nooit een brief gehad, dus kopie ID bewijs meegestuurd, en gelijk een kopie waterrekening, om te bewijzen dat ik woon, waar ik zeg dat ik woon.
Je moet ze dus zelf actief benaderen, anders hoor je niets, en snap ik dat aanvragen maanden duren bij mensen.
Ter aanvulling: de details zijn Nederlands, het feit dat het DGS (tijdelijk) hoger kan zijn in bepaalde situaties niet. De Europese richtlijn schrijft al voor dat er een uitzondering moet zijn voor een erfenis en de verkoop van een woning (en wellicht nog wat andere zaken). Alleen omvat de richtlijn IIRC niet hoe hoog het bedrag dan mag zijn en hoe lang je hebt om dat bedrag "te verwerken" (/binnen welke periode na ontvangst het DGS het nog dekt).wpm schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:03:
In NL is er trouwens een tijdelijke uitzondering op gelden voor aan- en verkoop van onroerende goederen (huis). Boven op de 100.000 euro komt maximaal 500.000 euro gedekt tot 3 maanden na storting.
Die mensen zullen gemiddeld gezien dan ook in werkelijkheid een hoger inkomen uit vermogen hebben gehad. Ook als ze de meest simpele huisbank spaarrekening hadden. Dus niet heel gek dat ze ook voor die regelingen met een hoger forfaitair inkomen uit sparen en beleggen rekenen.TanteBeth schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:03:
[...]
Ja dat klopt, en jouw inschatting voor 2023 van 1% of iets hoger zelfs deel ik. Maar dan wel x 32%. Die 36% gaat ws. gelden voor 2024 en dan kom je er niet meer met 1%, dat wordt 2,2% of 2,25%, dus ca 0,81% belasting. Sommige AOW-er betalen nog eens 0,33% extra, samen ca 1,14%.
En voor anderen kan een hogere fictieve rente weer betekenen een lagere zorgtoeslag, huurtoeslag enz.
Klopt Robert, in Duitsland is het gedekte gedeelte tijdelijk 1.000.000 voor het Private Banking Fund.RobertMe schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:12:
[...]
Ter aanvulling: de details zijn Nederlands, het feit dat het DGS (tijdelijk) hoger kan zijn in bepaalde situaties niet. De Europese richtlijn schrijft al voor dat er een uitzondering moet zijn voor een erfenis en de verkoop van een woning (en wellicht nog wat andere zaken). Alleen omvat de richtlijn IIRC niet hoe hoog het bedrag dan mag zijn en hoe lang je hebt om dat bedrag "te verwerken" (/binnen welke periode na ontvangst het DGS het nog dekt).
Wat opvallend is dat je van TR een IBAN krijgt maar er een verschil is: bij overboekingen terug naar je eigen Nederlandse IBAN bijvoorbeeld krijg je niet van die rekening zelf maar op een andere rekening van TR een overboeking. Apart….dus is de aan jou verstrekte rekening niet van je zelf? Bij andere banken krijg je een IBAN rekening een en hetzelfde nummer bij overschrijven van/naar.Gilletto schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:00:
[...]
Rekening bij Citi is niet in jouw naam (is een omnibus/derdegelden rekening). Zie ook het DGS formulier van TR (in je account onder documents):
“In the name of our partner Citibank Europe plc (CEP) we want to point out the following:
Trade Republic has opened an account as a depositor with Citibank Europe plc, Germany Branch. CEP is a member of the Deposit Guarantee Scheme of Ireland (DGS). The DGS protects claims of depositors up to €100,000. As Trade Republic has notified CEP that CEP is holding the funds placed in the account on behalf of Trade Republic’s underlying clients, CEP will mark the account as a beneficiary account on their records. Should the situation arise, it would be for the Central Bank of Ireland to investigate which underlying beneficiaries are eligible for protection.”
[ Voor 6% gewijzigd door Datisraar op 27-09-2023 14:55 ]
Verwijderd
Nope ze maken gebruik van omnibus trustrekeningen.Datisraar schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:38:
[...]
Wat opvallend is dat je van TR een IBAN krijgt maar er een verschil is: bij overboekingen terug naar je eigen Nederlandse IBAN bijvoorbeeld krijg je niet van die rekening zelf maar op een andere rekening van TR een overboeking. Apart….dus is de aan jou verstrekte rekening niet van je zelf? Bij andere banken krijg je een IBAN rekening een en hetzelfde nummer bij overschrijven van/naar.
Mede daardoor duurt een overboeking terug ook langer denk ik en ze zijn daardoor trager en kan tot 2 werkdagen duren.
Okay, Nu snap ik eerdere correspondentie hierboven nog beter, dank voor je reactie. Je moet dus wel geduld hebben bij TR als je het direct nodig hebt.Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:04:
[...]
Nope ze maken gebruik van omnibus trustrekeningen.
Welk e-mailadres gebruik jij?Juan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:46:
Gisteren Consors bank gemaild met de vraag naar de status.
Hierdoor denk ik er steeds meer aan om geen gebruik te maken van TR. Dit is wellicht voor de Belastingdienst ook een argument om deze derdenrekening aan te merken als overige bezitting.Datisraar schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:38:
[...]
Wat opvallend is dat je van TR een IBAN krijgt maar er een verschil is: bij overboekingen terug naar je eigen Nederlandse IBAN bijvoorbeeld krijg je niet van die rekening zelf maar op een andere rekening van TR een overboeking. Apart….dus is de aan jou verstrekte rekening niet van je zelf? Bij andere banken krijg je een IBAN rekening een en hetzelfde nummer bij overschrijven van/naar.
Mede daardoor duurt een overboeking terug ook langer denk ik en ze zijn daardoor trager en kan tot 2 werkdagen duren.
Ik heb alle benodigde stappen voor het openen van een rekening doorlopen maar het blijft voorlopig oorverdovend stil....moet ik een mail o.i.d. ontvangen met instructies of rekeningnummer/klantnummer ?Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:27:
[...]
En de rekening bij Credit Europe Bank is al geopend. Dat ging snel zeg.
Verwijderd
Ik kreeg een appje en mail tegelijk met een klantnummer en rekeningnummer.TvanW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:37:
[...]
Ik heb alle benodigde stappen voor het openen van een rekening doorlopen maar het blijft voorlopig oorverdovend stil....moet ik een mail o.i.d. ontvangen met instructies of rekeningnummer ?
En hoe snel was dat na de aanvraag ?Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:40:
[...]
Ik kreeg een appje en mail tegelijk met een klantnummer en rekeningnummer.
Ik heb laatst een rekening opgeheven bij de sns bank, daar moest ik een foto van idcard of paspoort sturen waarbij de foto weggehaald moest/mocht worden. Maar dat is dus de sns bank. Is misschien ook wel bij andere banken.Specialsta schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:34:
...
Als ... daardoor je gelaat anders wordt en je paspoort binnenkort ook nog eens verloopt, dan wordt je nieuwe paspoortfoto duidelijk anders dan die van je oude paspoort.
Vraag 1
Je moet bij het verlopen van je paspoort en het krijgen van een nieuw paspoort toch ook het nieuwe paspoort uit jezelf naar banken als bv LPB en Raisin sturen of krijgen zij automatisch een seintje van iemand en vragen zij aan jou je te heridentificeren?
...
Nadat ik alle stappen doorlopen had (5-10 minuten) duurde het vanochtend bij mij ongeveer 1,5 uur voordat ik een mailtje en sms kreeg en mijn account actief was.TvanW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:37:
[...]
Ik heb alle benodigde stappen voor het openen van een rekening doorlopen maar het blijft voorlopig oorverdovend stil....moet ik een mail o.i.d. ontvangen met instructies of rekeningnummer/klantnummer ?
[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 27-09-2023 16:45 ]
Brief als het per post is, iig nog niet ontvangen, maar heb ze een kopie id, en waterrekening gestuurd.sanook schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:07:
[...]
Brief uit Duitsland verstuurt op vrijdg 23 september, zou heel goed kunnen dat ie nog onderweg is...
Waar staat in een paspoort je woonplaats? Ik heb alleen geboorteplaats en gemeente van uitgifte.
Update: zojuist gezien dat de deposito bij Banco Progetto bevestigd is en status actief is.Matadores schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:39:
Na aanvraag via Raisin van een nieuwe deposito bij Banca Progetto staat deze nog op status “in behandeling”. Het geld heb ik al wel overgemaakt naar Raisin. Hoe lang duurt het voordat Banca Progetto de status omzet naar actief?
Verwijderd
8:30 rekening aangevraagd en 10:00 was mijn account actief. Maar gisteren zei iemand dat het anderhalve dag duurde.
Nee, kloptABCstabiel schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:13:
Excuses dat ik zomaar binnenval. Ik ben relatief nieuw met sparen, beleggen, financiën, etc. Ik ben via Reddit op dit forum terecht gekomen, gezien ik nog extra vragen had over het sparen bij TR. Ik heb alles teruggelezen over de discussie t.a.v. het DGS en dat lijkt nu opgehelderd te zijn. Nu komt de vraag naar voren onder welk belastingtarief de rekening valt. Dit resulteert voor mij (in een misschien heel makkelijk te beantwoorden) vraag: als je onder het heffingsvrije vermogen valt, dan is deze spaarrente toch zeer voordelig. Gezien DGS-dekking, rente van 4%, vrij opneembaar (met wat vertraging wellicht) en geen belasting (zowel niet het spaartarief als beleggingstarief). Of zie ik nu wat over het hoofd?
Bij mij duurde het 1.5 werkdag. Ook niks en kreeg ineens een sms en mail waarmee ik kon inloggen. Had er nog achteraan gebeld maar was druk met aanvragen waardoor het idd wat langer kon duren. Zou rustig morgen afwachten en anders eind de dag bellen.
Kun je in de app ook zien hoeveel rente je hebt opgebouwd?Flexion1 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:34:
[...]
Bij mij duurde het 1.5 werkdag. Ook niks en kreeg ineens een sms en mail waarmee ik kon inloggen. Had er nog achteraan gebeld maar was druk met aanvragen waardoor het idd wat langer kon duren. Zou rustig morgen afwachten en anders eind de dag bellen.
Ja als je naar je spaarrekening gaat en op rekeningoverzicht klikt zie je een informatieblad waar ook de tot dan toe opgebouwde rente staat.LuckyStriker schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:37:
[...]
Kun je in de app ook zien hoeveel rente je hebt opgebouwd?
Raisin en LPB doen alles online. Waarom zou het relevant zijn als je er anders uit ziet?Specialsta schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:34:
Misschien een aparte vraag hier maar wel erg belangrijk, want dadelijk wordt er moeilijk gedaan om geld terug te krijgen. Ik hoop dat iemand kan helpen!
Als je binnenkort naar een plastisch chirurg gaat en daardoor je gelaat anders wordt en je paspoort binnenkort ook nog eens verloopt, dan wordt je nieuwe paspoortfoto duidelijk anders dan die van je oude paspoort.
Vraag 1
Je moet bij het verlopen van je paspoort en het krijgen van een nieuw paspoort toch ook het nieuwe paspoort uit jezelf naar banken als bv LPB en Raisin sturen of krijgen zij automatisch een seintje van iemand en vragen zij aan jou je te heridentificeren?
Vervolgens zien zij dan duidelijk een verschil in gezicht, herkennen je dadelijk niet meer en accepteren het nieuwe paspoort niet? En wat als je eerst het nieuwe paspoort aanvraagt met je originele gezicht en daarna pas een ingreep in je gezicht laat doen, dan matcht dat ook weer niet bij het opnieuw identificeren via bv videobellen. Ik las eerder dat mensen bij normale omstandigheden soms al moeite hadden met heridentificeren, laat staan als je iets aan je gezicht laat doen.
Vraag 2
Tegenwoordig is plastische chirurgie zoals een neuscorrectie, botox of voorhoofdlift ook niet meer uitzonderlijk. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of weet te voorkomen dat er moeilijk gedaan wordt? Je zal maar een ton op de bank hebben staan en geweigerd worden.
Dank is groot
Ik afgelopen weekend aangevraagd, email maandag om 09:55.
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
CEB -1LuckyStriker schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:44:
https://www.quotenet.nl/z...gin-rechtszaak-hoge-raad/
Vraag me af of je bij zo'n bank moet willen sparen.
Bericht uit februari 2022, de uitspraak is nu dan ook wel bekend?LuckyStriker schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:44:
https://www.quotenet.nl/z...gin-rechtszaak-hoge-raad/
Vraag me af of je bij zo'n bank moet willen sparen.
Waarom ook slecht voor Trade Republic?sanook schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:55:
[...]
CEB -1
TR -1
Dus blijven we voorlopig maar bij Consors/Advanzia /Banca Progretto:)
Hoe werkt dit precies? Ik heb gisteren een account aangemaakt maar moet nog alles opsturen. Kan ik beter nu al opnieuw beginnen per 1/10?sanook schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:30:
[...]
Nee Advanzia werkt niet zo. Je moet je account opzeggen en weer opnieuw openen (na een paar weken)
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:HR:2022:1112dutchgio schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:27:
[...]
Bericht uit februari 2022, de uitspraak is nu dan ook wel bekend?
Ligt eraan, wat is rendabeler? 6 maanden 3,66%, of 3 maanden 3,88%Megalomania schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:40:
[...]
Hoe werkt dit precies? Ik heb gisteren een account aangemaakt maar moet nog alles opsturen. Kan ik beter nu al opnieuw beginnen per 1/10?
[ Voor 67% gewijzigd door Juan op 27-09-2023 20:49 ]
Discussie op de laatste pagina's. Rekening bij de externe bank blijkt niet op de klant's naam te staan. Dit zorgt voor onzekerheid m.b.t. box 3.Cyclonist schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:37:
[...]
Waarom ook slecht voor Trade Republic?
Bij Advanzia begint de aktieperiode op het moment dat je minimaal 5000 euro op je rekening hebt. Als je rekening nu nog niet klaar is ga je vermoedelijk pas na 1-10 die 5000 er op hebben en dan krijg je vanzelf de 3,8% rente.Megalomania schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:40:
[...]
Hoe werkt dit precies? Ik heb gisteren een account aangemaakt maar moet nog alles opsturen. Kan ik beter nu al opnieuw beginnen per 1/10?
En de vraag is of je die onzekerheid wilt voor hooguit een paar tientjes extra rente want er zijn andere banken die tot 3,8% bieden (Advanzia, 3 maanden slechts bij vrij opneembaar. Of 3,75% voor 6 maanden bij Consors).Pistachenootje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:56:
[...]
Discussie op de laatste pagina's. Rekening bij de externe bank blijkt niet op de klant's naam te staan. Dit zorgt voor onzekerheid m.b.t. box 3.
[ Voor 11% gewijzigd door sanook op 27-09-2023 21:35 ]
Op onderstaande site staat wel:Pistachenootje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:56:
[...]
Discussie op de laatste pagina's. Rekening bij de externe bank blijkt niet op de klant's naam te staan. Dit zorgt voor onzekerheid m.b.t. box 3.
Er zit nog wel een verschil tussen ceb en tr vind ik. Helaas is er bij iedere bank die meer rente bied wel iets te vinden. (Waarbij ieder natuurlijk voor zich bepaald wat acceptabel is en wat niet)sanook schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:55:
[...]
CEB -1
TR -1
Dus blijven we voorlopig maar bij Consors/Advanzia /Banca Progretto:)
Interessant dat ze dat zo stellen maar geen bron helaas. Ik denk dat dit net zo waardevol is als de claim van Raisin dat we geen erfbelasting hoeven te betalen.LuckyStriker schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:17:
[...]
Op onderstaande site staat wel:
"Spaargeld is het positieve saldo dat op uw betaalrekeningen, spaarrekeningen, deposito’s, etc. staat. Het saldo op uw effectenrekening die gekoppeld is aan uw effectenportefeuille, valt daar ook onder."
https://www.vanlanschot.n...paarvariant-nader-bekeken
Gezien je er alleen klant kunt worden via Raisin... Het is al aangegeven door het Zweedse DGS dat ze een euro overboeking doen naar de Raisin tegenrekening. Waarbij omzetten euro naar SEK en SEK naar euro op dezelfde dag plaatsvindt en dus zonder koersrisico. Enige risico zit in het maximum uitgekeerde bedrag in SEK.helloitsme schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:43:
Zweedse banken, hoe gaat de eventuele uitbetaling van het garantiefonds
Als die banken er al zijn dan zullen er nog steeds mensen (wellicht met een agenda) zijn die rook (willen) maken zonder dat er vuur is. Uiteindelijk blijft het de keuze en de verantwoordelijkheid van de spaarder.helloitsme schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:43:
[...]
...
Zijn er ook banken zonder ' gedoe' die wel een goede rente betalen?
...
Verwijderd
https://www.nu.nl/economi...ur-nog-verder-omhoog.htmlRente kan volgens Nederlandse ECB-directeur nog verder omhoog
Wellicht even een aanvulling op mijn bericht: ik heb momenteel deposito's in Zweden, Italië, frankrijk/Spanje en BelgiëRobertMe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:59:
[...]
Gezien je er alleen klant kunt worden via Raisin... Het is al aangegeven door het Zweedse DGS dat ze een euro overboeking doen naar de Raisin tegenrekening. Waarbij omzetten euro naar SEK en SEK naar euro op dezelfde dag plaatsvindt en dus zonder koersrisico. Enige risico zit in het maximum uitgekeerde bedrag in SEK.
Als je al tegen Italië, Spanje en Baltische staten bent is Zweden dus nog steeds een prima optie. Al helemaal zolang je ver uit de buurt blijft van het door Raisin gestelde maximum (momenteel €85k, terwijl het DGS momenteel ~€88k uitkeert?, dus als je onder de €70k blijft moet de SEK toch al redelijk instorten wil je niet alles vergoed krijgen. Blijf je onder de 50k al helemaal).
Nee.helloitsme schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:43:
[...]
Zijn er ook banken zonder ' gedoe' ...
Het was gedeeltelijk een beetje een retorische vraag van me :-)
Als een bank zich misdraagt kan overheid een boete uitdelen (gebeurt wel vaker) of op andere manieren ingrijpen. Ik kan me voorstellen dat een ultieme stap is het intrekken van de licentie, maar dat gebeurt niet zo snel.Hendriks1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:36:https://www.rtvoost.nl/ni...an-rabobank-in-rechtszaak
Ehh misschien even een domme vraag, maar wat is of kan er mis gaan bij Credit Europe. Volgens mij NL garantie deposito stelsel. Dus tot 100k is er toch vrijwel geen risico momenteel. Is Nederland ook nog steeds niet een triple A land bijv? Uiteraard kan de wereld de fik in gaan, maar dan maakt het niet meer uit waar je zit toch...
Of zie ik iets over het hoofd
Niemand hier, zal/kan je garanderen dat alles goed gaat met welke bank dan ook. We kunnen alleen ervaringen delen. Die van mij zijn positief (maar dat wist je al). Jouw eigen ervaring zal toch het zwaarste wegen. Dus, open een rekening, zet er klein beetje geld op en kijk hoe het jou bevalt. De andere vragen kan je elders opzoeken. (hint: ja, ja (denk ik), geen idee, klopt)Hendriks1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:36:
Ehh misschien even een domme vraag, maar wat is of kan er mis gaan bij Credit Europe. Volgens mij NL garantie deposito stelsel. Dus tot 100k is er toch vrijwel geen risico momenteel. Is Nederland ook nog steeds niet een triple A land bijv? Uiteraard kan de wereld de fik in gaan, maar dan maakt het niet meer uit waar je zit toch...
Of zie ik iets over het hoofd
Een 'derdengeldrekening' zoals een rekening die een notaris gebruikt om gelden van derden te stallen valt op dit moment niet onder spaargeld. In de politiek wordt momenteel besproken om dit te veranderen.deposito: een tegoed dat wordt gevormd door op een rekening staande gelden of dat tijdelijk uit normale banktransacties voortvloeit, en dat een bank onder de toepasselijke wettelijke en contractuele voorwaarden dient terug te betalen, met inbegrip van een termijndeposito en een spaardeposito, met uitzondering van een tegoed waarvan:
a. het bestaan alleen kan worden aangetoond met behulp van een financieel instrument, tenzij het een spaarproduct betreft dat wordt belichaamd in certificaat van deposito dat op naam luidt en dat op 2 juli 2014 bestond in een lidstaat;
b. de hoofdsom niet a pari terugbetaalbaar is;
c. de hoofdsom alleen a pari terugbetaalbaar is uit hoofde van een door de bank of door een derde verstrekte garantie of overeenkomst;
Was al gemeldGroteVoet459 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:02:
Goed nieuws voor spaarders, niet voor mensen met leningen/hypotheken ...
Nu.nl: Rente kan volgens Nederlandse ECB-directeur nog verder omhoog
Werd even getriggerd door je laatste woord. Ik zit er steeds meer aan te denken om maar extra te gaan aflossen om zo dicht mogelijk bij de heffingsvrije grens te komen voor box3, want de belasting en forfaitaire rendement voor 2024 en de jaren erna zal alleen maar versneld omhoog gaan.GroteVoet459 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:02:
Goed nieuws voor spaarders, niet voor mensen met leningen/hypotheken ...
Nu.nl: Rente kan volgens Nederlandse ECB-directeur nog verder omhoog
Is dat de bepaling c in de deposito definitie van de WFT? Of wat is je bron?Zr40 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:43:
Dat is voor de Wft ook niet relevant. Wel voor box 3. Box 3 kijkt naar jouw bezittingen. Als de rekening niet op jouw naam staat dan bezit je een vordering en niet een deposito. Voor box 3 houdt het daar op, het maakt niet uit dat de partij op wie je een vordering hebt zelf het geld bewaart in iets dat kwalificeert als deposito voor de Wft.
Verwijderd
Slim. Zou hetzelfde gedaan hebben!Trishul schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:10:
[...]
Werd even getriggerd door je laatste woord. Ik zit er steeds meer aan te denken om maar extra te gaan aflossen om zo dicht mogelijk bij de heffingsvrije grens te komen voor box3, want de belasting en forfaitaire rendement voor 2024 en de jaren erna zal alleen maar versneld omhoog gaan.
Maar stel he intrekken van banklicentie, in ultieme geval bij welke bank dan ook. Wordt zo'n bank dan ook "ineens" uit het nederlandse DGS gehaald. En is je lopende bijv 10 jaardeposito dan ineens onbeschermd? Dat kan toch bijna niet waar zijn.helloitsme schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:51:
[...]
Als een bank zich misdraagt kan overheid een boete uitdelen (gebeurt wel vaker) of op andere manieren ingrijpen. Ik kan me voorstellen dat een ultieme stap is het intrekken van de licentie, maar dat gebeurt niet zo snel.
Overigens verwijst de eerder gedeelde link naar een rechtzaak en niet naar een veroordeling. Nu komen rechtzaken tegen banken wel meer voor. Voorbeeld:
https://www.rtvoost.nl/ni...an-rabobank-in-rechtszaak
Als de banklicentie wordt ingetrokken zul je vast direct het geld terugkrijgen. Meest waarschijnlijke zelfs via het DGS (die de kosten verhalen op de (ex)bank. Immers is dat geld nog steeds onderdeel van de boedel van het bedrijf).Hendriks1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:14:
[...]
Maar stel he intrekken van banklicentie, in ultieme geval bij welke bank dan ook. Wordt zo'n bank dan ook "ineens" uit het nederlandse DGS gehaald. En is je lopende bijv 10 jaardeposito dan ineens onbeschermd? Dat kan toch bijna niet waar zijn.
Dat NL dgs lijkt mij toch "onbeperkt" gedurende de looptijd EN het moment van afsluiten is bepalend?
Het is allemaal vrij ver gezocht, ik weet het...maar toch..
De definitie van banktegoed is opgenomen in artikel 5.2, derde lid Wet IB 2001:Pistachenootje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:02:
Net even met de belastingdienst gebeld met iemand die meer zou moeten weten van wat er precies onder 'spaargeld' valt. Samenvattend: spaargeld is wat onder de definitie van 'deposito' valt in de WFT.
[...]
Een 'derdengeldrekening' zoals een rekening die een notaris gebruikt om gelden van derden te stallen valt op dit moment niet onder spaargeld. In de politiek wordt momenteel besproken om dit te veranderen.
Toen ik de medewerker uitlegde dat de bankrekening van TradeRepublic niet op mijn eigen naam staat maar alleen door mij kan worden gebruikt (daarmee imo geen klassieke derdengeldrekening zoals die bij de notaris) was haar antwoord dat ze het niet weet. Om hier sluitend antwoord op te krijgen zou je een brief moeten sturen aan de inspecteur van jouw belastingkantoor.
Verwijderd
Bedankt voor het navragen! Heb je bij Consorsbank dit probleem ook niet?Pistachenootje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:02:
Net even met de belastingdienst gebeld met iemand die meer zou moeten weten van wat er precies onder 'spaargeld' valt. Samenvattend: spaargeld is wat onder de definitie van 'deposito' valt in de WFT.
[...]
Een 'derdengeldrekening' zoals een rekening die een notaris gebruikt om gelden van derden te stallen valt op dit moment niet onder spaargeld. In de politiek wordt momenteel besproken om dit te veranderen.
Toen ik de medewerker uitlegde dat de bankrekening van TradeRepublic niet op mijn eigen naam staat maar alleen door mij kan worden gebruikt (daarmee imo geen klassieke derdengeldrekening zoals die bij de notaris) was haar antwoord dat ze het niet weet. Om hier sluitend antwoord op te krijgen zou je een brief moeten sturen aan de inspecteur van jouw belastingkantoor.
Verwijderd
Nee het is niet gewoon een spaarrekening. Trade Republic maakt gebruikt van omnibus trustrekeningen. Staan niet op jouw naam. Daarom duurt het vaak ook 2 dagen voordat je geld erop staat / je het teruggeboekt hebt.Snuf. schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:27:
[...]
Ik ben niet zo bekend met TradeRepublic, maar ik neem aan dat dit gewoon een spaarrekening is?
Volgens mij niet want (volgens mij) daar heb je een gewone bankrekening op jouw naam. Toch?Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:30:
[...]
Bedankt voor het navragen! Heb je bij Consorsbank dit probleem ook niet?
[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 28-09-2023 10:37 ]
Er staat ook dat het 1-3 werkdagen duurt voordat je het ontvangt.Max_72 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:18:
Overmaken van TR naar Rabo duurt wel vrij lang. Gisterochtend aangevraagd en staat op 'completed', maar heb momenteel nog niets binnen. Slechte timing misschien
Maar je hebt toch een eigen iban?Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:32:
[...]
Nee het is niet gewoon een spaarrekening. Trade Republic maakt gebruikt van omnibus trustrekeningen. Staan niet op jouw naam. Daarom duurt het vaak ook 2 dagen voordat je geld erop staat / je het teruggeboekt hebt.
Gemiddeld 2 werkdagen overboeken van TR naar je eigen(!) bankrekening vind ik te lang duren. Van Bunq naar Consorsbank is door de weeks binnen een aantal uren op de rekening, over en weer. Vooral als je ochtends vroeg boekt.pl0xs schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:34:
[...]
Er staat ook dat het 1-3 werkdagen duurt voordat je het ontvangt.
Oeps, dan heb ik daar overheen gelezen. Dank je.pl0xs schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:34:
[...]
Er staat ook dat het 1-3 werkdagen duurt voordat je het ontvangt.
Je vergelijkt nu appels met peren. Bunq is een bank en TR is een broker.Datisraar schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:51:
[...]
Gemiddeld 2 werkdagen overboeken van TR naar je eigen(!) bankrekening vind ik te lang duren. Van Bunq naar Consorsbank is door de weeks binnen een aantal uren op de rekening, over en weer. Vooral als je ochtends vroeg boekt.
[ Voor 3% gewijzigd door pl0xs op 28-09-2023 10:56 ]
Dan zou ik zeker ook niet bij De Giro willen (kan ook niet denk ik) sparen en nu ik alles hierboven lees, word ik toch als nieuwe klant heel wat minder enthousiast over TR als broker met een spaarvariant (zeg ik het zo goed) en met z’n omnibus trust rekeningen.pl0xs schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:55:
[...]
Je vergelijkt nu appels met peren. Bunq is een bank en TR is een broker.
Als je de vergelijking wilt maken met een Nederlandse broker, bijvoorbeeld DEGIRO, dan zie je dat het bij DEGIRO 2-4 werkdagen duurt.
Verder heb je er helemaal gelijk in dat het te lang duurt.
Verwijderd
Geen idee, ik heb de rekening daar aangevraagd en wacht nog op toegang. Vandaar de vraag
Ik had jou opmerking niet als een vraag gelezen, eerder als stelling.Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:12:
[...]
Geen idee, ik heb de rekening daar aangevraagd en wacht nog op toegang. Vandaar de vraag.
Mijn ervaring is dat opgenomen geld (bij ING) de volgende werkdag beschikbaar is. Incidenteel langer. Dus niet op vrijdag doen, beter alleen op ma, di, wo.Datisraar schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:51:
[...]
Gemiddeld 2 werkdagen overboeken van TR naar je eigen(!) bankrekening vind ik te lang duren. Van Bunq naar Consorsbank is door de weeks binnen een aantal uren op de rekening, over en weer. Vooral als je ochtends vroeg boekt.
Hi RobertoNLRobertowNL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:45:
Afgelopen jaar stond het op de volgende wijze in mijn VIA van de belastingdienst:
[Afbeelding]
Daaruit maak ik op dat het op een door het DGS rekening op mijn naam is aangehouden. En dus onder sparen valt en niet beleggen.
Als je opnieuw klant wordt is het niet de eerste spaarrekening die je er hebt.VanBreukelen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:16:
Ik heb afgelopen jaar een account aangemaakt bij Credit Europe en daar een 6 maanden deposito gehad die in Augustus is afgelopen.
Nu zie ik de actie voor nieuwe klanten van 3,55% voor 6maanden.
Weet iemand hoelang je moet wachten bij Credit Europe voordat je als nieuwe klant gezien word als ik vandaag mijn account opzeg?
...
3,55% per jaar op je eerste spaarrekening
Wise is geen spaarrekening. Het geld wordt daar in een monetair fonds geplaatst en valt dus per definitie onder "overige bezittingen" v.w.b. de box 3 belasting. Maakt dat niet uit (omdat je niet in Nederland woont, je onder heffingsvrij bedrag blijft, ...) dan zijn er in dit topic wel enkele ervaringen te lezen.VanBreukelen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:16:
En weet iemand momenteel nog lopende acties elders behalve Raisin? Ik las ook weleens iets over Wise, iemand daar ervaringen mee?
Dank voor je bericht. Mijn neef heeft bijvoorbeeld een haartransplantatie gehad. Hij kon GEEN bankrekening meer openen met de paspoortcheck bij ING omdat zijn voorhoofd niet meer overeenkwam met de foto op zijn paspoort. Hij moest daadwerkelijk naar een kantoor om een rekening te openen omdat ze hem gewoon niet meer herkenden met de lagere haarlijn haha.Pistachenootje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:54:
[...]
Raisin en LPB doen alles online. Waarom zou het relevant zijn als je er anders uit ziet?
Ze betalen gewoon uit zonder dat ze weten hoe jij eruit ziet. Zolang jij dezelfde tegenrekening en inloggegevens hebt kun je je geld opnemen. (en natuurlijk is het ook mogelijk de tegenrekening te wijzigen)
Ik geloof ook niet dat je een nieuw paspoort op zou moeten sturen. Een paspoort dient als eenmalige identificatie bij het aanvragen van de rekening. Verder is het niet relevant.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq