Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.715 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:42
sipjohn schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:25:
[...]

Dat dacht ik ook. Al vraag ik mij wel af of banken dat ook zo doorgeven, met name buitenlandse banken.
Maar maakt dat uit? Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste belastingaangifte, dat banken zaken doorgeven en de belastingdienst hiermee jouw aangifte vooraf invult is slechts een hulpmiddel.
Het is niet de bedoeling dat je door geen of onjuiste gegevens vanuit dit systeem fiscaal voordeel kunt behalen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Wise 7 daagse rente is aardig omhoog gegaan. In de app staat nog 3,24% maar dat klopt niet meer. Zou nu 3,3% moeten zijn denk ik (3.77-0.47).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ex1GaBssH69CwBW0kjKVWS4sqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jix1RlNPRCtTfGI0biTYhiSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2gE2tnuAm1exmqi5Zkbvr8E8wY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kh9ZMzRcPVl6tMeRmjGSWpLI.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 26-09-2023 07:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:47:
[...]

Eh...

Die 5% is echter slechts 4,14% effectief. Dat is lager dan de 4,20% nom. / eff. bij Bausparkasse Mainz "Sparbrief".
En in tegenstelling tot Banca Sistema (weltsparen) kun je bij BKM als Nederlander wel (rechtstreeks) een spaarrekening openen, moet je alleen "even" langs een Duits postkantoor voor de identificatie (Postident). Jaarlijkse rente uitbetaling bij BKM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:59
Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:47:
[...]

Eh...

Die 5% is echter slechts 4,14% effectief. Dat is lager dan de 4,20% nom. / eff. bij Bausparkasse Mainz "Sparbrief".
Zijn er al mensen die voor dit soort langere periodes (5 of 10 jaar) kiezen?

[ Voor 19% gewijzigd door helloitsme op 26-09-2023 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:16:
[...]
Ik en ook wat anderen hebben 5 jaar vast bij Renault met 4.3% genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

helloitsme schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:16:
[...]

Lijkt mij heel interessant, zeker gezien de hoeveelheid rente die je krijgt. Maar wat doe je als de overheid de regels tussentijds aanpast? Zie ze de vermogensrendementsheffing de komende jaren nog wel verder omhoog gooien. Zit je dan met je deposito waarbij je geen kant op kan. Aan de andere kant, de rente voor 5 of 10 jaar is meer dan prima te noemen nu. Verwacht zelf niet dat het nog heel veel verder omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:04:
Ik zie op Raisin een nieuwe aanbieder: smeBank in Litouwen, 1 jaar 4,40%.
Hoogste rente op 1 jaar vast.
Was er al een tijdje. Wel opletten he ;)
Gilletto in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:34:
[...]
Maar wat doe je als de overheid de regels tussentijds aanpast?
Niks. Ik reken erop dat de verschillen tussen spaargeld en beleggen kleiner worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:22
Pistachenootje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:33:
Wise 7 daagse rente is aardig omhoog gegaan. In de app staat nog 3,24% maar dat klopt niet meer. Zou nu 3,3% moeten zijn denk ik (3.77-0.47).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
3.4% toch?
Wise rekent 0.37% en de 0.10% van BlackRock zitten al in de koers verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:42:
[...]

Niks. Ik reken erop dat de verschillen tussen spaargeld en beleggen kleiner worden.
Ik persoonlijk gok erop dat ze spaargeld meer gaan belasten. Dit vanwege dat de rente de afgelopen maanden flink is gestegen. Maargoed, zo heeft iedereen zijn eigen insteek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:12

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:42:
[...]

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:47:
[...]

Ik persoonlijk gok erop dat ze spaargeld meer gaan belasten. Dit vanwege dat de rente de afgelopen maanden flink is gestegen. Maargoed, zo heeft iedereen zijn eigen insteek.
Dat is toch hetzelfde? Rente zal zwaarder belast gaan worden dus sparen en beleggen komt dichter naar elkaar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sanook schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:51:
[...]

[...]

Dat is toch hetzelfde? Rente zal zwaarder belast gaan worden dus sparen en beleggen komt dichter naar elkaar toe.
Ah zo kan je het ook zien ja. Had ook kunnen zijn dat je verwacht dat beleggingen minder belast gaan worden en het daardoor dicht bij elkaar komt te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Raymon89 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:46:
[...]
3.4% toch?
Wise rekent 0.37% en de 0.10% van BlackRock zitten al in de koers verwerkt.
Oh ja je hebt gelijk denk ik (te lui om het op te zoeken :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ik persoonlijk gok erop dat ze spaargeld meer gaan belasten.
Volgens mij is gokken niet nodig. De regels bepalen volgens mij dat het gaat oplopen. (Maar ook in dit geval te lui om die regels nu te gaan zoeken :P)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
[...]

Ik denk dat je er nu van uit kan gaan dat ze met een gem. Rente van rond de 1% gaan rekenen. Wellicht nog iets hoger, afhankelijk van wat er in het laatste kwartaal gebeurd? En dat je dan dus 0,36% over ieder euro spaargeld belasting gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:36
Na aanvraag via Raisin van een nieuwe deposito bij Banca Progetto staat deze nog op status “in behandeling”. Het geld heb ik al wel overgemaakt naar Raisin. Hoe lang duurt het voordat Banca Progetto de status omzet naar actief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Datisraar schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:11:
[...]

Moet sneller gaan, bij mij 2 weken voordat alles rond was.
1. Let op: straks Twee apps installeren! De bank app en een beveiligingsapp om opdrachten te verifiëren.
2. Overboeken van/naar Consors, door de weeks in de ochtend vroeg gedaan, staat het in de loop van de middag op de rekening.
Moet je na de video verificatie bij Consorsbank wachten totdat je post krijgt voordat je verder kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:52:
[...]

Moet je na de video verificatie bij Consorsbank wachten totdat je post krijgt voordat je verder kan?
Ja, zie ook: sanook in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Matadores schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:39:
Na aanvraag via Raisin van een nieuwe deposito bij Banca Progetto staat deze nog op status “in behandeling”. Het geld heb ik al wel overgemaakt naar Raisin. Hoe lang duurt het voordat Banca Progetto de status omzet naar actief?
Dit is nooit direct in mijn ervaring. Dit soort zaken lijken in (nachtelijke) batches te gebeuren waarbij IIRC morgen het geld (& aanvraag) helemaal foetsie is (weg bij reserveringen en ook niet zichtbaar als deposito) en je overmorgen de bevestiging per mail krijgt en alles weer zichtbaar is. In het contract staat als datum van openen dan wel de 27e (morgen).

Geldt overigens voor alle banken. Bij Nordax was ook eerst het geld een dag "weg" en dag daarna pas weer allemaal inzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mighty schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:40:
[...]

Wij zijn weer in die goede oude Icesave tijd!
Nou Icesave was zonder voorwaarden, flexibel en richtte zich op Nederlandse klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:08
Pistachenootje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:29:
[...]

Ik en ook wat anderen hebben 5 jaar vast bij Renault met 4.3% genomen.
Dat is ook mijn plan, maar zie dat ie nu op 4% staat. Beetje jammer. Hoe lang geleden heb je het vastgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
BigBank biedt spaarproducten aan in Nederland en Duitsland. De websites zien er hetzelfde uit (.nl en .de)

Maar de rentes zijn aanzienlijk hoger in Duitsland. Hoe is dat te verklaren?

Flexibel:
NL: 2,7% voor iedereen
DE: 3,7% voor nieuwe klanten 6 maanden, daarna 2,9%

Deposito:
NL: 1 jaar 3,2% ; 5 jaar 3,5%
DE: 1 jaar 4% ; 5 jaar 3,85%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilletto
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
SvMp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:34:
BigBank biedt spaarproducten aan in Nederland en Duitsland. De websites zien er hetzelfde uit (.nl en .de)

Flexibel:

Deposito:
Meer concurrentie van andere banken in Duitsland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Er is meer concurrentie in Duitsland, men wil zich invechten daar en in Nederland hebben ze in verhouding minder nodig om spaargeld aan te trekken. Praktisch alles boven 2% is meer dan de grootbanken bieden dus waarom 3,7% bieden als enkel een beleggingsplatform trader republic dat nu doet en geen enkele sec bank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Gilletto schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:36:
[...]

Meer concurrentie van andere banken in Duitsland
Je zou denken dat met een interne markt binnen de EU en invoering van IBAN dat die concurrentie zich op EU-niveau afspeelt maar dat valt in de praktijk helaas tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online

...
Niet te vergelijken: Ander land, andere concurrentie, andere spaarders. Waarom is Nederlandse kaas in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland (bij de aldi) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 18:40

Flexibel:

Deposito:
Misschien een deposito a 1 jaar (3.75) of 3(!) jaar(3.95), 5 jaar is 3.65 overigens bij Credit Europe bank. Nederlandse Dgs...Eerste 6 mnd voor nieuwe klanten 3.55% op de vrij opneembare spaarrekening.

Of zijn er mensen die zeggen niet doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 26-09-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Hendriks1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:49:
[...]

Misschien een 1 jaar (3.75) of 5 jaar(3.95) deposito bij Credit Europe bank. Nederlandse Dgs...Eerste 6 mnd voor nieuwe klanten 3.55% vrij opneembaar

Of zijn er mensen die zeggen niet doen?
Die ken ik wel, maar dat staat los van mijn vraag bij BigBank.

Zijn 2 nadelen aan Credit Europe: Die deposito's zijn vanaf 2500 (BigBank vanaf 1000). En de rente op de gewone rekening is heel laag (als je geen nieuwe klant meer bent, 1,77%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
indica schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:27:
[...]
Dat is ook mijn plan, maar zie dat ie nu op 4% staat. Beetje jammer. Hoe lang geleden heb je het vastgezet?
10 juli.

Er was ook iemand die het later had vastgezet op (dacht ie) 4%, maar dat bleek toen 4.3% te zijn. Of dat nog steeds zo is, ik gok van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
SvMp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:51:
[...]

Zijn 2 nadelen aan Credit Europe: Die deposito's zijn vanaf 2500 (BigBank vanaf 1000). En de rente op de gewone rekening is heel laag (als je geen nieuwe klant meer bent, 1,77%).
Dat klopt na je nieuwe klant periode, moet je bij de huidige 1,77 daar niet blijven. Maar de deposito rentes lijken daar vrij goed? Kortom je deposito dan verlengen of wegwezen... ;)

Heeft iemand verder nog goede of slechte ervaringen met Ceb?

[ Voor 9% gewijzigd door Hendriks1 op 26-09-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Hendriks1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:56:
[...]

Dat klopt na je nieuwe klant periode, moet je bij de huidige 1,77 daar niet blijven. Maar de deposito rentes lijken daar vrij goed? Kortom je deposito dan verlengen of wegwezen... ;)
Ja kan. En daarom heb ik die rekening ook. Maar ik vind het onpraktisch. Ik heb liever een rekening waar ik kan sparen tegen goede rente en als het saldo groot genoeg is een deposito nemen. Dat kan met BigBank wel, maar daar is het verschil tussen variabele rente en 12 maands deposito beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
SvMp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:59:
[...]

Ja kan. En daarom heb ik die rekening ook. Maar ik vind het onpraktisch. Ik heb liever een rekening waar ik kan sparen tegen goede rente en als het saldo groot genoeg is een deposito nemen. Dat kan met BigBank wel, maar daar is het verschil tussen variabele rente en 12 maands deposito beperkt.
Hoe zijn je ervaringen met Ceb? Moet ik nog op dingen letten die belangrijk (kunnen) zijn

Dank voor uw antwoord
Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Hendriks1 @SvMp
Ik ben tevreden klant bij Credit Europe (sinds een jaar of 16). Momenteel voor mij de hoogste 12 maands deposito rente. Niet speciaal dingen waarop je moet letten.
Dat vrij opneembare rente zo laag is is op zich geen probleem, er zijn zat alternatieven waar die rente hoger is. Als je bij beide banken dezelfde tegenrekening hebt is heen en weer schuiven niet zo lastig. Vaak kan je schuiven zonder renteloze dag. Met verschillende banken heb je ook het voordeel van meer geld gegarandeerd (binnen het dgs). Yapi Kredi heeft een rente van 2,75% op vrij opneembaar, DHB van 2,80% voor nieuwe klanten, gegarandeerd of meer voor 6 maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 26-09-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:04
TradeRepublic gaat hem hier niet worden helaas.
De tegenrekening wordt niet erkend. Het is een en/of rekening, en omdat onze namen zo lang zijn past dat niet in het naam veld van een sepa rekening blijkbaar. Dus onze bank heeft onze intialen gebruikt.
TR zegt dat dat niet gelijk is aan mijn naam. -_-
Ik moet maar een andere rekening gebruiken waar mijn naam wel in staat zeggen ze. Tja...

K. O. Dess is blijkbaar niet Karel Olivier Dess.

[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 26-09-2023 15:20 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hendriks1 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:05:
[...]
Hoe zijn je ervaringen met Ceb?
Dit forum heeft een goede zoekfunctie boven aan de pagina. Binnen een paar seconde kun je vele ervaringen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• love-nijntje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-09 11:08
Kodess schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:20:
De tegenrekening wordt niet erkend. Het is een en/of rekening, en omdat onze namen zo lang zijn past dat niet in het naam veld van een sepa rekening blijkbaar. Dus onze bank heeft onze intialen gebruikt.
Ik moet maar een andere rekening gebruiken waar mijn naam wel in staat zeggen ze. Tja...

Hier ben ik ook bang voor en heb ze hierover gemaild. Onze ABN en/of rekening wordt bij een overschrijving altijd weergeven als "naam partner CJ". Hopeloos achterhaald ABN systeem doet dit standaard voor en/of rekeningen, omdat ze niet genoeg tekens kunnen invoeren (aldus ABN). Ik heb al zo vaak gezeik hiermee gehad bij brokers e.d., maar het is dan wel op te lossen door een afschrift (waar wél beide namen op staan) of foto van bankpas (met mijn naam erop) mee te sturen. Heb vorige week TR gevraagd of dit mogelijk is bij hen. Nog geen antwoord. Lijkt me fijner dan mijn Revolut of Openbank rekeningen als tegenrekening gebruiken, maar dat zijn eventueel nog alternatieven voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
SvMp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:51:
[...]

Als je maar € 1K hebt zou ik die lekker op een vrij opneembare laten staan.
Het verschil tussen 2,75 (Yapi Kredi vrij) en 3,55 (CEB Depo) is dan namelijk € 8,-. Bij € 2,5K nog steeds verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bar_en_boos schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:11:
[...]

Op basis van mijn ervaring loopt de actierente dan tot eind februari. Je kunt het altijd bij Advanzia even navragen via de email. Het antwoord zal waarschijnlijk even op zich laten wachten. Anders via de telefoon. Dan weet je het in ieder geval zeker.
"Thank you for your message.

The interest rate is guaranteed for you until the end of January 2024."

Dus in mijn geval had ik vanaf 16/08/2023 minimaal 5k erop staan. Maand augustus rekenen ze als een hele maand, dus ik heb dan ongeveer 5,5 maanden de actierente.

[ Voor 14% gewijzigd door xileS op 26-09-2023 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

xileS schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:14:
[...]

"Thank you for your message.

The interest rate is guaranteed for you until the end of January 2024."

Dus in mijn geval had ik vanaf 16/08/2023 minimaal 5k erop staan. Maand augustus rekenen ze als een hele maand, dus ik heb dan ongeveer 5,5 maanden de actierente.
Snap niet dat sommigen hier blijven melden dat je bijna 7 maanden aan rente kan krijgen bij Advanzia. Want ook jouw verhaal bewijst dat dit niet het geval is. Zelfde als bij mij trouwens (begin Mei gestort en eind Oktober loopt het af).

Dus nogmaals voor de nieuwe lezers: Advanzia is maximaal 6 maanden aan rente en geen 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Nu online
Kodess schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:20:

Hier geen probleem gehad met e/o rekening bij ABN (ook CJ in tenaamstelling)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:04
Juan schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:35:
[...]

Hier geen probleem gehad met e/o rekening bij ABN (ook CJ in tenaamstelling)
Maar staat je volledige naam zoals op je paspoort wel in de naam?
Want dat is bij mij het probleem.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:44
helloitsme schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat je er nu van uit kan gaan dat ze met een gem. Rente van rond de 1% gaan rekenen. Wellicht nog iets hoger, afhankelijk van wat er in het laatste kwartaal gebeurd? En dat je dan dus 0,36% over ieder euro spaargeld belasting gaat betalen.
Daar kun je niets meer aan veranderen. Die peildatum ligt al 9 maanden achter ons. Waar je wel invloed op hebt zijn de peildata in de toekomst en daarover ga je minstens het dubbele betalen. Ik schat voor 24 en 25: 0.81% - 0,91% (voor sommigen 1,15%) En dan houd ik nog rekening met een rentedaling over 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
En dat al vanaf 15 oktober !
Nog maar 20 nachtjes slapen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:55:
[...]

Nog maar 15 nachtjes slapen ...
Dat wordt slaappillen aanschaffen voor de komende 2 weken. Het slapen zal niet vanzelf gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:55:
[...]

Nog maar 15 nachtjes slapen ...
In het weekend slaap jij niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:00:
[...]
In het weekend slaap jij niet ?
Slapen in het weekend is zonde van je tijd ;)

Was al verbeterd

[ Voor 6% gewijzigd door GroteVoet459 op 26-09-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:42
Nu kunnen de vaste en slapende klanten van de ABN zichzelf weer aanpraten dat hun bank ' heel competitief is qua spaarrente ' ;)

[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 26-09-2023 17:28 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JohanNL schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:27:
Nu kunnen de vaste en slapende klanten van de ABN zichzelf weer aanpraten dat hun bank ' heel competitief is qua spaarrente ' ;)
Terwijl ze tot 20k nog steeds 0,2-procentpunt achterlopen op Rabo en daarboven nog een staffel die 0,1-procentpunt achter loopt (denk tot 100k, en dan daarboven bij Rabo (ook?) 1,5%?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
TanteBeth schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:55:
[...]

Daar kun je niets meer aan veranderen. Die peildatum ligt al 9 maanden achter ons. Waar je wel invloed op hebt zijn de peildata in de toekomst en daarover ga je minstens het dubbele betalen. Ik schat voor 24 en 25: 0.81% - 0,91% (voor sommigen 1,15%) En dan houd ik nog rekening met een rentedaling over 6 maanden.
Ik dacht dat ze gingen rekenen met de gemiddelde rente over 2023 voor spaargeld / depositos < 3 mnd. Dus het bedrag staat inderdaad vast, maar de rente waarmee ze gaan rekenen is nog niet helemaal bekend, maar we kunnen inmiddels wel een schatting maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• helloitsme
JohanNL schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:27:
Om er ook een positief aspect uit te halen: omdat de grote NL banken achter blijven qua rente, zal de reken rente voor box 3 ook niet zo hoog worden 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:36
helloitsme schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:43:
[...]

Om er ook een positief aspect uit te halen: omdat de grote NL banken achter blijven qua rente, zal de reken rente voor box 3 ook niet zo hoog worden 🙂
VWIW:
https://www.taxlive.nl/nl...-het-belastingrentespook/

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
helloitsme schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:41:
[...]

Ik dacht dat ze gingen rekenen met de gemiddelde rente over 2023 voor spaargeld / depositos < 3 mnd. Dus het bedrag staat inderdaad vast, maar de rente waarmee ze gaan rekenen is nog niet helemaal bekend, maar we kunnen inmiddels wel een schatting maken.
Ja dat klopt, en jouw inschatting voor 2023 van 1% of iets hoger zelfs deel ik. Maar dan wel x 32%. Die 36% gaat ws. gelden voor 2024 en dan kom je er niet meer met 1%, dat wordt 2,2% of 2,25%, dus ca 0,81% belasting. Sommige AOW-er betalen nog eens 0,33% extra, samen ca 1,14%.
En voor anderen kan een hogere fictieve rente weer betekenen een lagere zorgtoeslag, huurtoeslag enz.

[ Voor 12% gewijzigd door TanteBeth op 26-09-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

TanteBeth schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:55:
[...]

Die peildatum ligt al 9 maanden achter ons.
De definitieve rendementspercentages worden pas begin 2024 bekend gemaakt. Voor de voorlopige aanslagen 2023 worden fictieve rendementspercentages gebruikt.
zie: https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
sanook schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:12:
[...]

De definitieve rendementspercentages worden pas begin 2024 bekend gemaakt. Voor de voorlopige aanslagen 2023 worden fictieve rendementspercentages gebruikt.
zie: https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023
Ja natuurlijk weet ik dat, maar daar kun je niets meer aan veranderen, dus daar hoef je geen energie meer in te steken. Je kunt de komende 3 maanden alleen iets veranderen aan je belastingaanslag 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
De backing van de gebruikte (systeem)banken welke Trade Republic gebruikt geven mij voldoende vertrouwen om daar een rekening te openen.

Máár misschien heb ik er overheen gelezen; hoe zit het met de box3 verantwoording van een dergelijke rekening? Waar lees ik zwart/wit dat de belastingdienst een dergelijke rekening niet als belegging ziet én hoe beoordeeld overigens, los van dit voorbeeld de belastingdienst een rekening als overige bezittingen (zoals beleggingen) of spaar tegoed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Thijs82 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:04:
De backing van de gebruikte (systeem)banken welke Trade Republic gebruikt geven mij voldoende vertrouwen om daar een rekening te openen.

Máár misschien heb ik er overheen gelezen; hoe zit het met de box3 verantwoording van een dergelijke rekening? Waar lees ik zwart/wit dat de belastingdienst een dergelijke rekening niet als belegging ziet én hoe beoordeeld overigens, los van dit voorbeeld de belastingdienst een rekening als overige bezittingen (zoals beleggingen) of spaar tegoed?
Dit zal moeten blijken uit de overeenkomst die jij hebt met Trade Republic. Ik kan het je niet vertellen, ik ben daar geen klant. :P

De achterliggende bankrekening moet op jouw naam staan; het is niet voldoende als je slechts een vordering hebt op Trade Republic die op hun beurt het geld op een derdengeldenrekening bij de betreffende banken aanhoudt.

Dat het op een derdengeldenrekening staat en dat het DGS geldt is natuurlijk goed in geval van faillissement van Trade Republic of de bank in kwestie, maar voor box 3 is dat niet voldoende om gezien te worden als spaargeld. De bankrekening moet echt op jouw naam staan, anders heb je een vordering op de tussenpersoon. En dat geldt als overige bezitting, ook als die tussenpersoon het zelf achter de schermen op die derdengeldenrekening bewaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 26-09-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:45
TanteBeth schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:03:
[...]

Ja dat klopt, en jouw inschatting voor 2023 van 1% of iets hoger zelfs deel ik. Maar dan wel x 32%. Die 36% gaat ws. gelden voor 2024 en dan kom je er niet meer met 1%, dat wordt 2,2% of 2,25%, dus ca 0,81% belasting. Sommige AOW-er betalen nog eens 0,33% extra, samen ca 1,14%.
En voor anderen kan een hogere fictieve rente weer betekenen een lagere zorgtoeslag, huurtoeslag enz.
Niet de hoogte van de fictieve rente is van invloed op toeslagen maar de hoeveelheid vermogen.
Bron: https://www.belastingdien...maal-vermogen-zorgtoeslag
https://www.belastingdien...slag/vermogen-huurtoeslag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:51
Nationale Nederlanden gaat per 9 oktober naar 1,80% tot en met 25.000 Euro.

Erboven naar 1.70%, beiden komend van 1.60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 22:15
dwdd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:07:
[...]

En in tegenstelling tot Banca Sistema (weltsparen) kun je bij BKM als Nederlander wel (rechtstreeks) een spaarrekening openen, moet je alleen "even" langs een Duits postkantoor voor de identificatie (Postident). Jaarlijkse rente uitbetaling bij BKM.
Ken je (of ben je) iemand die spaart bij BKM? En hoe bevalt dat?

[ Voor 16% gewijzigd door Frankenstein op 26-09-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Zr40 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:18:
[...]

Dit zal moeten blijken uit de overeenkomst die jij hebt met Trade Republic. Ik kan het je niet vertellen, ik ben daar geen klant. :P

De achterliggende bankrekening moet op jouw naam staan; het is niet voldoende als je slechts een vordering hebt op Trade Republic die op hun beurt het geld op een derdengeldenrekening bij de betreffende banken aanhoudt.

Dat het op een derdengeldenrekening staat en dat het DGS geldt is natuurlijk goed in geval van faillissement van Trade Republic of de bank in kwestie, maar voor box 3 is dat niet voldoende om gezien te worden als spaargeld. De bankrekening moet echt op jouw naam staan, anders heb je een vordering op de tussenpersoon. En dat geldt als overige bezitting, ook als die tussenpersoon het zelf achter de schermen op die derdengeldenrekening bewaart.
Interessant, ik ben benieuwd of de tweakers hierboven een dergelijke constructie zijn aangegaan d.w.z. wordt er gebruik gemaakt van een achterliggende derdengeldrekening en niet een eigen 'named' account?

edit: misschien is dit ook wel van toepassing op bijv. Consors Bank DE welke ook primair beleggingsdiensten heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Thijs82 op 26-09-2023 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TanteBeth
mpandroid schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:21:
[...]

Niet de hoogte van de fictieve rente is van invloed op toeslagen maar de hoeveelheid vermogen.
Toch wel, al realiseren veel mensen zich dat niet, dat blijkt. Het verzamelinkomen bepaalt (mede) de hoogte van de toeslagen. En wat is onderdeel van het verzamelinkomen? Het belastbare fictieve rendement in Box3.
Als in 2027 uitgegaan wordt van het echte rendement (bijv. hoge depositorente) zullen de toeslagen als men die heeft omlaag gaan. Box3 omhoog, toeslagen omlaag of naar 0. Of sterk wisselen bij verlies(verrekening).

[ Voor 12% gewijzigd door TanteBeth op 26-09-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
[...]
...
@Thijs82 Ik heb een eigen cash account met een duitse iban. Ik ga ervan uit dat het spaargeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
....

[ Voor 93% gewijzigd door Pistachenootje op 26-09-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
[...]De achterliggende bankrekening moet op jouw naam staan; het is niet voldoende als je slechts een vordering hebt op Trade Republic die op hun beurt het geld op een derdengeldenrekening bij de betreffende banken aanhoudt.
Mijn IBAN bij CITIDEFF (via TR) eindigt op 9120. Wie heeft dat ook? Lijkt mij niet; we hebben dus een unieke IBAN bij Citibank Europe plc. En dat is voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Op vrijdag 22 september 's avonds heb ik 0,01 euro overgeboekt op mijn IBAN bij TR. Dit zie ik echter niet terug in de TR-app. Wanneer wordt het bijgeschreven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Trade Republic zit me niet helemaal lekker voor wat betreft de structuur die ze hebben opgezet. Daarnaast toch de vraag hoe de Belastingdienst een cashrekening bij een broker gaat behandelen.
Waarschijnlijk zijn de zorgen onnodig, maar voor die 0,4%-0,5% laat ik het er maar bij!

Inmiddels wel een rekening geopend bij Credit Europe Bank! 3,55% rente, NLD depositogarantiestelsel en gemakkelijk aangevraagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:45
TanteBeth schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:38:
[...]

Toch wel, al realiseren veel mensen zich dat niet, dat blijkt. Het verzamelinkomen bepaalt (mede) de hoogte van de toeslagen. En wat is onderdeel van het verzamelinkomen? Het belastbare fictieve rendement in Box3.
Ik heb zelf gelukkig geen toeslagen nodig dus heb er weinig ervaring mee op een beetje hulp aan vrienden en bekenden na.

De belastingdienst spreekt puur over hoogte van het vermogen in relatie tot recht op toeslagen.
Onder genoemde grenzen is inderdaad het fictieve rendement van zowel spaargeld als beleggingen van invloed op de hoogte maar boven genoemde grenzen niet meer omdat er dan geen recht op toeslagen is.

https://www.belastingdien...krijgen/vermogen/vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Frankenstein schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:52:
[...]

Mijn IBAN bij CITIDEFF (via TR) eindigt op 9120. Wie heeft dat ook? Lijkt mij niet; we hebben dus een unieke IBAN bij Citibank Europe plc. En dat is voldoende?
Mijn nummer eindigt anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Frankenstein schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:55:
Op vrijdag 22 september 's avonds heb ik 0,01 euro overgeboekt op mijn IBAN bij TR. Dit zie ik echter niet terug in de TR-app. Wanneer wordt het bijgeschreven?
Heb je al iets gedaan met een puk code ? (ik kan mij niet goed herinneren hoe dat ook al weer werkte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frankenstein schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:52:
[...]
De aanwezigheid (of afwezigheid, for that matter) van een eigen IBAN zegt niets over box 3. Je moet echt in je overeenkomst kijken om te zien om wat voor rekening het bij TR precies gaat.

Is jouw overeenkomst met TR wettelijk een bankrekening: ja, spaargeld.
Is jouw overeenkomst met TR wettelijk geen bankrekening, maar openen ze op jouw naam een bankrekening bij een andere bank: ja, spaargeld.
Is jouw overeenkomst met TR wettelijk geen bankrekening, en heb je slechts een vordering op het geld op de gemeenschappelijke derdengeldenrekening: nee, overige bezitting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:00:
Trade Republic zit me niet helemaal lekker voor wat betreft de structuur die ze hebben opgezet. Daarnaast toch de vraag hoe de Belastingdienst een cashrekening bij een broker gaat behandelen.
Het geld staat niet op een rekening van de broker, maar op een rekening van een bank, op jouw naam, gedekt door DGS. Voldoet mi. 100% aan spaargeld in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pistachenootje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:17:
[...]

Het geld staat niet op een rekening van de broker, maar op een rekening van een bank, op jouw naam, gedekt door DGS. Voldoet mi. 100% aan spaargeld in box 3.
Ja, dat kan zo zijn, maar er zijn ook argumenten te maken dat het onder overige bezittingen valt… zoals te merken is aan de discussie in dit topic. :) En zodra een belastinginspecteur daar dus een andere mening over heeft moet ik een strijd aangaan waar ik geen zin in heb ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Uniciteit op 26-09-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:18:
[...]
Ja, dat kan zo zijn, maar er zijn argumenten te maken dat het onder overige bezitten valt… en zodra een belastinginspecteur daar dus een andere mening over heeft moet ik een strijd aangaan waar ik geen zin in heb ;)
Die geloof ik dus niet. Het is namelijk vrij duidelijk gedefinieerd wat als spaargeld gerekend mag worden.

Maar goed, doe waar je je goed bij voelt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Ja, dat kan zo zijn, maar er zijn argumenten te maken dat het onder overige bezitten valt… en zodra een belastinginspecteur daar dus een andere mening over heeft moet ik een strijd aangaan waar ik geen zin in heb ;)
Het enige argument dat ik kan bedenken wanneer spaargeld op een rekening die voor de wet gelijk staat aan een deposito toch gezien wordt als overige bezitting, is de anti-arbitrageregeling. Als je er nooit mee gaat beleggen dan is het eenvoudig te bewijzen dat je voldoet aan de regels, geen strijd noodzakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 wat denk jij van het sweep programma van IBKR? Als ik het goed begrijp wordt je geld dan bij een bank gestald, maar de rekening staat niet op jouw naam. Dat zou dan niet als spaargeld kunnen worden gezien neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IBKR is zelf vrij duidelijk dat het geld (buiten het cash sweep programma) niet individueel wordt aangehouden en je alleen een vordering hebt op de broker. Dat valt dus altijd onder de categorie overige bezitting.

Het cash sweep programma is voor zover ik weet alleen beschikbaar voor IB LLC accounts, dus alleen voor klanten buiten de EU. Het lijkt mij niet bijster nuttig om de werking daarvan in box 3 te theorycraften, als je klant bent buiten de EU dan heeft je spaargeld immers niet met box 3 te maken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 26-09-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]
Ja, dat kan zo zijn, maar er zijn ook argumenten te maken dat het onder overige bezittingen valt… zoals te merken is aan de discussie in dit topic. :) En zodra een belastinginspecteur daar dus een andere mening over heeft moet ik een strijd aangaan waar ik geen zin in heb ;)
Helemaal eens, en het gaat om max zo'n 250 euro op jaarbasis. Geen zin om daarvoor in de stress te gaan zitten.
Btw: op https://traderepublic.com/nl-nl wordt wel degelijk gesproken over een derden rekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7L1W88UNvKeJHxfPDXzSuP6How=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BuonXWJaWuotek8vzb5o8YLd.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
Je vult gewoon bij je aangifte je unieke IBAN in met als bank Citibank Europe plc onder je spaartegoeden...
Zo simpel: het is mijn vermogen, het is overduidelijk geen belegging, dus is het spaargeld. Stelletje mafkezen van de Belastingdienst...

Maar goed, als ik het goed begrijp kan ik voor 4% vrij opneembaar beter wachten tot 1 januari. Belachelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Frankenstein op 26-09-2023 21:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frankenstein
Advanzia verhoogt voor nieuwe klanten per 1 oktober van 3,60% nominaal naar 3,80% nominaal.

Helaas wordt de rente voor nieuwe klanten nog maar 3 maanden vergoed (in plaats van de huidige 6).

Bron
https://www.biallo.de/zinsticker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:36:
Het cash sweep programma is voor zover ik weet alleen beschikbaar voor IB LLC accounts, dus alleen voor klanten buiten de EU.
offtopic:
Uit deze informatie van ibkr.ie krijg ik de indruk dat pro accounts in Europa het ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Frankenstein schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:40:
...
Maar goed, als ik het goed begrijp kan ik voor 4% vrij opneembaar beter wachten tot 1 januari. Belachelijk.
Wil je uitleggen wat je bedoelt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
W1ck1e schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:55:
[...]
Wil je uitleggen wat je bedoelt ?
Vriendelijke geesten geven aan dat de BD als het om derdengeldrekeningen gaat, deze tegoeden aangemerkt worden als overige bezittingen met een hoge belasting. Om dat te voorkomen breng je dat tegoed tot even na de peildatum onder bij een "fatsoenlijke" (?) spaarrekening.

Belastingdienst, ik snap hier de ballen van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Frankenstein schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:23:
[...]

Vriendelijke geesten geven aan dat de BD als het om derdengeldrekeningen gaat, deze tegoeden aangemerkt worden als overige bezittingen met een hoge belasting. Om dat te voorkomen breng je dat tegoed tot even na de peildatum onder bij een "fatsoenlijke" (?) spaarrekening.

Belastingdienst, ik snap hier de ballen van!
Wat bedoel je dan met
Je vult gewoon bij je aangifte je unieke IBAN in met als bank Citibank Europe plc onder je spaartegoeden...
Zo simpel: het is mijn vermogen, het is overduidelijk geen belegging, dus is het spaargeld. Stelletje mafkezen van de Belastingdienst...
?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
@W1ck1e Het is nodeloos ingewikkeld. Volgens mij is het voor iedereen klip en klaar duidelijk dat het hier om spaargelden gaat. Wie is de belastingdienst om dat anders te zien. Dus enerzijds zie ik dat het kennelijk (door belachelijke regels) aangemerkt kan worden als overige bezittingen, waar ieder weldenkend mens weet dat het hier om zuiver spaargeld gaat en niets anders. En anderzijds denk ik maar zo, zet het gewoon met het unieke IBAN in de aangifte met als omschrijving Citibank Europe plc. Waarom zou dat in naam van de lieve vrede tot enige discussie moeten lijden? Dan heb je met een wel heel vervelende inspecteur te maken. Die ook maar moet zien dat de broker Trade Republic als een soort tussenpersoon optreedt.

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 26-09-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Frankenstein Waarschijnlijk heb ik er aan het eind van het jaar wel wat geld staan. Ik zorg dat ik een lijst van alle transacties van 2023 heb zodat ik kan aantonen dat ik niet belegd heb. Maar misschien dat ik het geld op tijd naar een andere spaarrekening overmaak. Waarbij ik dan hopelijk niet de aandacht trek van de belastingdienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Dus er zijn meerdere Tweakers die bij buitenlandse DGS instanties vragen hebben gesteld over de werking bij een hypothetisch faillissement van een bank, maar in het geval van de Nederlandse belastingaangifte wordt meteen van de "worst case" uitgegaan zonder dit na te vragen bij de belastingdienst / ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:53:
@Frankenstein Waarschijnlijk heb ik er aan het eind van het jaar wel wat geld staan. Ik zorg dat ik een lijst van alle transacties van 2023 heb zodat ik kan aantonen dat ik niet belegd heb. Maar misschien dat ik het geld op tijd naar een andere spaarrekening overmaak. Waarbij ik dan hopelijk niet de aandacht trek van de belastingdienst.
Is al dat gedoe je die max 200-250 euro (op jaarbasis) waard? Bij Advanzia per 1/10 3,8% (voor 3 maanden slechts) of als je het iets langer kwijt kunt heb je ook 4% of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
sanook schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:26:
[...]

Is al dat gedoe je die max 200-250 euro (op jaarbasis) waard? Bij Advanzia per 1/10 3,8% (voor 3 maanden slechts) of als je het iets langer kwijt kunt heb je ook 4% of meer.
Je derft maar 30 euro als je als alternatief 3 maanden naar Consorsbank of Advanzia gaat. Het pad van Citibank is mij te nevelig tijdens de periode van peildatumarbitrage.

Mijn aanvraag bij Consorsbank loopt.
Bij CEB loopt mijn aanvraag ook (beetje dubbelop).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 21:42

RobertowNL

For your gear!

Afgelopen jaar stond het op de volgende wijze in mijn VIA van de belastingdienst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy6ekibMNBBOaKfWy1SugmE0CIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vzi36bAD1dTZSM0QNmnMXTiw.png?f=user_large

Daaruit maak ik op dat het op een door het DGS rekening op mijn naam is aangehouden. En dus onder sparen valt en niet beleggen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

• helloitsme
RobertowNL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:45:
Afgelopen jaar stond het op de volgende wijze in mijn VIA van de belastingdienst:

[Afbeelding]

Daaruit maak ik op dat het op een door het DGS rekening op mijn naam is aangehouden. En dus onder sparen valt en niet beleggen.
En het stond dus ook ingevuld onder spaar / bankrekening?

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

helloitsme schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:00:
[...]

En het stond dus ook ingevuld onder spaar / bankrekening?
Dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen. Geen saldo dus voor het overzicht verwijderd in de uiteindelijke aangifte.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

• Pistachenootje
@RobertowNL interessant. Werden er 2 rekeningen doorgegeven?
Waarom staat er 0123456789?
Weet jij bij welke bank jouw geld staat? (Citi,Solares etc)

Ook opvallend dat er Trade Republic Bank staat terwijl ze zelf volgens mij geen bank licentie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Pistachenootje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:09:
@RobertowNL interessant. Werden er 2 rekeningen doorgegeven?
Waarom staat er 0123456789?
Weet jij bij welke bank jouw geld staat? (Citi,Solares etc)

Ook opvallend dat er Trade Republic Bank staat terwijl ze zelf volgens mij geen bank licentie hebben.
Omdat ik liever niet account nummers deel ;).
Geld staat bij Citi, germany branch Frankfurt.

• Pistachenootje
RobertowNL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:10:
[...]
Omdat ik liever niet account nummers deel ;).
Oké begrijpelijk maar beetje verwarrend dat je eerst xxx gebruikt en dan nummers, maar goed.

Wel goed dat er 2 aparte rekeningen worden doorgegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 27-09-2023 08:14 ]

Verwijderd

Ik ga ook een rekening aanmaken bij Credit Europe Bank. En dan Advanzia opzeggen. Hopelijk kom ik dan over paar weken in aanmerking voor de 4% (door opnieuw een account aan te maken). Gok dat Consors nog wel paar weken gaat duren.

Edit

Wel jammer dat ze 1x per jaar de rente uitbetalen (of bij opheffen van de rekening) in plaats van 1x per maand:

De rente wordt op dagbasis berekend en éénmaal per jaar op 1 januari op je spaarrekening bijgeschreven. Wij berekenen de rente over het werkelijke aantal dagen per jaar (365 dagen per jaar en 366 dagen in een schrikkeljaar). Bij het opheffen van je spaarrekening wordt de opgebouwde rente uitgekeerd op het moment van het opheffen.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2023 08:17 ]

• helloitsme
RobertowNL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:05:
[...]

Dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen. Geen saldo dus voor het overzicht verwijderd in de uiteindelijke aangifte.
Je kan dacht ik de via gegevens ergens helemaal in het begin van de aangifte inzien

Edit: even gecontroleerd bij mij zelf. In dat document wordt inderdaad een verdeling gemaakt in
Omschrijving bank en
Omschrijving belegging

[ Voor 19% gewijzigd door helloitsme op 27-09-2023 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:14:
Ik ga ook een rekening aanmaken bij Credit Europe Bank. En dan Advanzia opzeggen. Hopelijk kom ik dan over paar weken in aanmerking voor de 4% (door opnieuw een account aan te maken). Gok dat Consors nog wel paar weken gaat duren.
Eergisteren ook geopend bij CEB. Het duurde nu 1.5 dag om te openen door de vele aanvragen. Maandagochtend geopend en dinsdag eind de ochtend bericht dat ie geopend was. Gelijk testbedrag overgemaakt en stond er dinsdagmiddag op. Sneller dan ik verwacht had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Frankenstein schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:30:
[...]

Ken je (of ben je) iemand die spaart bij BKM? En hoe bevalt dat?
Op dit moment nog niet, maar ik overweeg het wel, want 10 jaar vast tegen 4,2% met jaarlijkse renteuitbetaling (die ik vervolgens weer rentedragend kan wegzetten) is wel interessant. Ik vermoed dat de rente over 2 jaar een stuk lager is dan die 4,2% en dan profiteer ik daana nog 8 jaar van.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 17:53
mpandroid schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:21:
[...]

De fictieve rente ook, want toeslagen zijn ook inkomensafhankelijk.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Pagina: 1 ... 142 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling