Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.768 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Frankenstein schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:20:
[...]

4% in deposito: zeker!

4% vrij opneembaar: kan (per 1 oktober) alleen via Trade Republic. Daar heb ik dan een Duitse rekening bij Citibank met Ierse garantie. Ierse dgs keert uit in cheques (!!!) stelt het stelsel zelf, wat ik overigens onzinnig vind, maar anderzijds behoort de bank (Citigroup, VS) tot de vier grootste "wereldwijde systeembanken". Een plus die ook Consorsbank en Openbank hebben.
Even speculatief:
Waarom zal een grootbank/systeembank niet bewust een problematische dochterbank op de fles laten gaan?
Ik kan mij naast eventuele reputatie-schade verder niet een reden bedenken? Of ligt e.e.a. juridisch gecompliceerder?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
Ach ja mensen houden ervan om te speculeren, en dat doet men graag in dit topic.
Wat voor doemscenario's ik hier al niet voorbij heb zien komen...
Eerlijk is eerlijk, ik denk dat de kans groter is dat als je nu naar buiten stapt en verpletterend wordt door een meteoor - of iets in die orde - dan dat je je geld kwijt zult raken onder het DGS.
En dat bedoel ik inclusief al die zaken met potentiële financiële zwakke lidstaten en cheques die in een dergelijk geval niet uit te keren zijn, tot aan uitbetalingen in een vreemde valuta, waarbij sommigen nú al lijken te weten dat je dan verlies op de wisselkoers gaat maken.
Als je hier serieus in gelooft en er een soort van sport van maakt vanuit wantrouwen tegenover het monetaire systeem, dan zijn die buitenlandse banken met een hogere rente niets voor jou.
Dan moet je gewoon lekker blijven bij je huisbank én niet zeuren over de absurd lage spaarrentes die zij aanbieden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:39
JohanNL schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:15:
Ach ja mensen houden ervan om te speculeren, en dat doet men graag in dit topic.
Eerlijk is eerlijk, ik denk dat de kans groter is dat als je nu naar buiten stapt en verpletterend wordt door een meteoor - of iets in die orde - dan dat je je geld kwijt zult raken onder het DGS.
En dat bedoel ik inclusief al die zaken met potentiële financiële zwakke lidstaten en cheques die in een dergelijk geval niet uit te keren zijn, tot aan uitbetalingen in een vreemde valuta, waarbij sommigen nú al lijken te weten dat je dan verlies op de wisselkoers gaat maken.
Als je hier serieus in gelooft en er een soort van sport van maakt vanuit wantrouwen tegenover het monetaire systeem, dan zijn die buitenlandse banken met een hogere rente niets voor jou.
Dan moet je gewoon lekker blijven bij je huisbank én niet zeuren over de absurd lage spaarrentes die zij aanbieden.
Wellicht zijn er mensen die überhaupt principieel geen bankrekening hebben...? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Thijs82 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:02:
[...]

Even speculatief:
Waarom zal een grootbank/systeembank niet bewust een problematische dochterbank op de fles laten gaan?
Ik kan mij naast eventuele reputatie-schade verder niet een reden bedenken? Of ligt e.e.a. juridisch gecompliceerder?
Ben ik erg naïef als ik aanneem dat een moederbank haar dochterbanken niet aan hun lot over laat?

Heeft het gegeven dat Openbank dochter is van een wereldwijde systeembank dan geen enkele betekenis?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-09 04:11
Dat is te zwart-wit gesteld. Er zijn hier ook mensen die dit topic volgen omdat ze weliswaar graag tips willen lezen om een wat hogere rente te krijgen dan ze nu hebben maar gewoonweg wat voorzichtiger zijn ingesteld of bepaalde belangrijke voorwaarden stellen (ik noem maar de mogelijkheid tot een en/of rekening waardoor het gros van de buitenlandse aanbieders al afvalt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:02
Op sommige punten ben ik het met je eens maar op sommige andere punten lijkt het me dat je aan het bagatelliseren bent. Risico analyse van onbekende toekomstige gebeurtenissen is extreem moeilijk. Dit is een bekend gegeven in de financiële wereld. Zie bijvoorbeeld dit Investopedia artikel.

"A black swan is a highly improbable major risk event that diverges beyond what is normally expected and is extremely difficult to predict with a massive impact."

Een voorbeeld: Als iemand jou in 2018 had verteld dat er een virus zou komen dat de hele wereld in lockdown zou sturen waardoor de beurzen wereldwijd crashen had je hem waarschijnlijk ook voor gek verklaard. Het risico op de 'black swan' is van tevoren nauwelijks in te schatten. (Ik ben me er van bewust dat er een enkele expert wel voor gewaarschuwd heeft.)

Nou zeg ik niet dat de risico's op een DGS dat niet uitbetaalt groot zijn, zeker niet, maar de vergelijking met een meteoor inslag klopt volgens mij niet. Blikseminslag komt dichter in de buurt maar zit er waarschijnlijk nog steeds onder. Het feit dat mensen met meer kennis van zaken heel anders over deze risico's praten sterkt me in mijn opvatting. Maar goed, helemaal goed inschatten van tevoren is dus onmogelijk.
Gelukkig hoeven we niet perse in de financieel zwakste lidstaten te sparen om goede rente te krijgen.

Over het koersrisico bij uitbetaling, dit is makkelijk aan te tonen. De Zweedse kroon is de afgelopen 2 jaar 16% (!) gedaald. Iemand die dus een paar jaar geleden een deposito heeft afgesloten voor het maximale bedrag is nu niet meer volledig gedekt. Wel iets om rekening mee te houden imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
Hendriks1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:46:
[...]

Hoi,
Gaat het om een en/of betaalrekening naar een nieuw geopende spaarrekening bij Credit Europe? Of?
Mvg
Hendriks
Een spaarrekening op mijn naam, de tegenrekening is een en/of rekening van ING. Dit is een nieuwe rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:51:
[...]

Op sommige punten ben ik het met je eens maar op sommige andere punten lijkt het me dat je aan het bagatelliseren bent. Risico analyse van onbekende toekomstige gebeurtenissen is extreem moeilijk. Dit is een bekend gegeven in de financiële wereld. Zie bijvoorbeeld dit Investopedia artikel.

"A black swan is a highly improbable major risk event that diverges beyond what is normally expected and is extremely difficult to predict with a massive impact."

Een voorbeeld: Als iemand jou in 2018 had verteld dat er een virus zou komen dat de hele wereld in lockdown zou sturen waardoor de beurzen wereldwijd crashen had je hem waarschijnlijk ook voor gek verklaard. Het risico op de 'black swan' is van tevoren nauwelijks in te schatten. (Ik ben me er van bewust dat er een enkele expert wel voor gewaarschuwd heeft.)
Vraag is of je hier dan hele discussies over moet voeren, over diverse doemscenario's, waar totaal geen aanwijzingen voor zijn én dan ook nog van de slechtste uitkomst uitgaan.
Terwijl er wat mij betreft juist vooral aanwijzingen zijn om het monetaire systeem zoveel mogelijk te ondersteunen en het vertrouwen erin zo hoog mogelijk te houden.
Dat gaat niet samen met simpele spaarders (geen beleggers) die (een deel van) hun geld verliezen.
Een nieuwe eurocrisis zit men écht niet op te wachten.

Maar ja, het eerlijke antwoord is inderdaad dat niets 100% zeker is en dat niemand weet hoe het precies zit.
[...]

Over het koersrisico bij uitbetaling, dit is makkelijk aan te tonen. De Zweedse kroon is de afgelopen 2 jaar 16% (!) gedaald. Iemand die dus een paar jaar geleden een deposito heeft afgesloten voor het maximale bedrag is nu niet meer volledig gedekt. Wel iets om rekening mee te houden imo.
Dat is dan toch ook iets anders? Als het DGS is gegarandeerd in een andere valuta en deze valuta minder waard wordt, dan kan het garantiebedrag na verloop van tijd niet meer voldoen.
Hierop kun je handelen.
Edit: oh je had het over een deposito, goed punt dan ja ;)
Dan wil je wel extra marge nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Frankenstein schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:28:
[...]

Wellicht zijn er mensen die überhaupt principieel geen bankrekening hebben...? ;)
Die moeten dan hun goudstaven in de huis-sok stoppen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevindg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-07 22:21
Weet iemand hoe het zit met de kosten van Trade Republic?

Als ik geld wil overboeken via Apple Pay betaal ik een aanzienlijk bedrag aan extra kosten.

Is een handmatige overschrijving via de IBAN wel gratis ? Via creditcard is het gratis las ik, maar via mijn CC kan ik niet het bedrag overboeken dat ik graag zou willen overboeken.

Ik kan de info niet echt goed vinden in dit topic of op de website van TR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:35
Frankenstein schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:28:
[...]
Wordt lastig voor al die incasso's >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
kevindg schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:49:

Als ik geld wil overboeken via Apple Pay betaal ik een aanzienlijk bedrag aan extra kosten.

Is een handmatige overschrijving via de IBAN wel gratis ? Via creditcard is het gratis las ik, maar via mijn CC kan ik niet het bedrag overboeken dat ik graag zou willen overboeken.

Via IBAN is gratis en dan wordt deze ook gebruikt als tegenrekening van je rekening bij TR.
Handig om sowieso tenminste één keer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 22:10
[...]

In dit topic worden de deposito's in EUR vergeleken. In Rusland zal je misschien wel 20% op je roebels kunnen krijgen en de rente op USD lijkt hoger te zijn dan op EUR, maar dan ben je niet meer alleen aan het sparen, maar ook in valuta aan het handelen. Als je twee jaar geleden in Zweden een deposito van 100k EUR had geopend, dan ben je nu toch nog steeds tot +/- 100k gedekt? Het dgs zal toch niet kijken naar wat SEK waard was op het moment dat jij de storting deed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 11:47

Barrycade

Through the...

Zweedse DGS dekt tot 105000 kronen. Bij Raisin mag je bij de Zweedse banken ook maar tot 85000 euro.
Uitbetaling is dan wel in SEK mocht de boel klappen maar wel omgerekend naar EUR. Moet alleen de SEK niet in een vrije val zitten. Dan is snel omwisselen het devies.

Zijn wel aanbieders die "sparen" in andere valuta aanbieden zoals Revolut en Wise, maar dat is geen sparen maar inleggen invaluta fondsen.
Maar daar leg je er een 2e laag of wellicht wel meer lagen risico er overheen, namelijk het valuta risico.

Maar zorg voor spreiding en neem risico's die bij je passen. En vraag je goed af of het niet too good to be true is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:13
kevindg schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:49:

de kosten zijn alleen van toepassing bij storting via een creditcard of Apple Pay en zijn 0,7%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
never mind.

[ Voor 95% gewijzigd door Pistachenootje op 25-09-2023 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
exelletor schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:18:
[...]
In dit topic worden de deposito's in EUR vergeleken. In Rusland zal je misschien wel 20% op je roebels kunnen krijgen en de rente op USD lijkt hoger te zijn dan op EUR, maar dan ben je niet meer alleen aan het sparen, maar ook in valuta aan het handelen.
Ik had het niet over sparen in een andere valuta.
Als je twee jaar geleden in Zweden een deposito van 100k EUR had geopend, dan ben je nu toch nog steeds tot +/- 100k gedekt?
Nee. 1.050.000 SEK is nu nog maar ~88.580 EUR. Daarvoor ben je nog gedekt, ook als je voorheen meer had gestort.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 25-09-2023 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:04:
[...]

Ik had het niet over sparen in een andere valuta.

[...]

Nee. 1.050.000 SEK is nu nog maar ~88.580 EUR. Daarvoor ben je nog gedekt, ook als je voorheen meer had gestort.
De Europese richtlijn is dat er tenminste een ton in EUR gegarandeerd moet zijn. Dat zal de overheid dus moeten garanderen als er een probleem komt. Dat dit in de lokale regelgeving (uiteraard) vertaald is naar een bedrag in de lokale valuta doet niets af aan de verplichting die ze hebben om tot een ton aan euro's te garanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:10
Ik heb afgelopen vrijdag geld overgemaakt naar mijn Raisin rekening. Hoe lang duurt het tot ik het daadwerkelijk bijgeschreven zie staan in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:39:
[...]

De Europese richtlijn is dat er tenminste een ton in EUR gegarandeerd moet zijn. Dat zal de overheid dus moeten garanderen als er een probleem komt. Dat dit in de lokale regelgeving (uiteraard) vertaald is naar een bedrag in de lokale valuta doet niets af aan de verplichting die ze hebben om tot een ton aan euro's te garanderen.
Goed punt. Het Zweeds DGS lijkt die richtlijn niet te volgen, op hun website zeggen ze:
"The insurance provides compensation up to SEK 1,050,000 per depositor in Sweden".

Ik heb ze om opheldering gevraagd.

Edit: ah ja wat @RobertMe hieronder zegt was ik vergeten. Klopt volgens mij wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 25-09-2023 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Matadores schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:56:
Ik heb afgelopen vrijdag geld overgemaakt naar mijn Raisin rekening. Hoe lang duurt het tot ik het daadwerkelijk bijgeschreven zie staan in de app?
Werkdag of 2-3.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:39:
[...]

@Zr40 heeft hier recentelijk van aangegeven dat dit "klopt". Het Zweedse DGS moet een bedrag omvatten dat overeenkomt met €100k, maar hoeft dit ook maar elke 5 jaar te updaten. Dus die 1050000 SEK zal €100k zijn geweest op het moment dat dit is opgesteld. Waarbij dit ook maar elke 5 jaar bijgewerkt hoeft te worden dus.

Lijkt mij dus wel zo veilig om niet €100k aan te houden. Iets dat overigens ook niet kan bij Raisin. Zij hebben dit jaar de limiet bij Zweedse banken verlaagd naar €85k, exact om die reden. Als je meer zou aanhouden zou dat (potentieel) niet door het Zweedse DGS gedekt worden (afhankelijk van de koers dus, maar als een Zweedse bank omvalt zal die koers vast niet hoger zijn dan "nu").

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:29:
[...]
Vraag is of je hier dan hele discussies over moet voeren, over diverse doemscenario's,
Moet niet maar sommige mensen doen net alsof er 0,0 risico is en je gek bent als je niet altijd voor de allerhoogste rente gaat maakt niet uit in welk land. Dan leg ik dat uit het risico niet precies 0,0 is.
waar totaal geen aanwijzingen voor zijn...
Er zijn wel indicatoren waardoor je een risico beter kan inschatten.
én dan ook nog van de slechtste uitkomst uitgaan.
Dat is eigen aan risico's bespreken. Dan wil je ook weten wat de slechtste scenario's zijn. De kans dat je je huis verliest door een brand is ook heel klein maar toch denk je daar wel eens over na hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:10:

Dat is eigen aan risico's bespreken. Dan wil je ook weten wat de slechtste scenario's zijn. De kans dat je je huis verliest door een brand is ook heel klein maar toch denk je daar wel eens over na hoop ik.
Ik heb er de nodige verzekeringen voor maar verder denk ik daar niet over. If this if that..., als mijn tante balletjes had was het mijn oom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Snel antwoord van Zweeds DGS, bevestigt de lezing van @Zr40 genoemd door @RobertMe.
The Swedish deposit insurance covers up to SEK 1 050 000 per person per institution. And that’s the amount that will be paid to customers in this Swedish institute which is covered by the Swedish deposit insurance. So e.g. not branches which are covered by the local deposit insurance. Regarding the compensation amount, a control takes place every five years to check that the national amount still amounts to the equivalent of 100 000 euros (difference may not exceed 5 000 euros). If the amount during this check deviates by more than the equivalent of 5 000 euros, the amount must be changed. On July 3, 2020, a recalculation of the amount took place, which was then determined to be SEK 1 050 000 with an implementation date of January 1, 2021.
Per 1 januari 2026 geldt er waarschijnlijk een ander bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:28:
[...]
Ik heb er de nodige verzekeringen voor maar verder denk ik daar niet over.
Precies. Je dacht er aan, schatte de risico's in en ondanks dat het risico heel klein is neem je een verzekering. Dat is een rationele stap.

Iemand die op zo'n moment denkt "als mijn tante balletjes had was het mijn oom" zal die verzekering waarschijnlijk niet nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Matadores
Ik heb heel vaak dat het gewoon dezelfde dag nog op zowel de raisin-rekening staat als de uiteindelijke bankbestemming. Behalve op een weekend of vrijdagmiddag dan staat het er idd pas maandag(ochtend) op.

Het was (dit weekend) een herinnering voor me om het niet meer op vrijdag over te boeken.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
Raymon89 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:59:
[...]

Ik heb ze gemaild of alternatieve betalingsmethoden ook mogelijk zijn voor niet-Ieren. Ik laat het weten wanneer ik antwoord heb.
Heb je toevallig al antwoord gekregen of het Ierse garantiestelsel inderdaad in cheques uitbetaald of dat hier alternatieven voor zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:10
Gunner schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:49:
[...]
@Matadores
Ik heb heel vaak dat het gewoon dezelfde dag nog op zowel de raisin-rekening staat als de uiteindelijke bankbestemming. Behalve op een weekend of vrijdagmiddag dan staat het er idd pas maandag(ochtend) op.

Het was (dit weekend) een herinnering voor me om het niet meer op vrijdag over te boeken.
Idd beter niet meer op een donderdag of vrijdag overmaken naar Raisin. Je geld zweeft dan zomaar een dag of 5 ergens in ‘t rond 🫤

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor de meeste transacties heb ik het idee dat maandag, dinsdag, woensdag voor 8 uur 's ochtends het beste tijdstip is. Dit is mijn ervaring met diverse Europese banken en financiële instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
Betalingen aan Advanzia e/o Raisin.
Plan ik altijd in (ABN)
De opdracht hangt dan op Saldocontrole, en dan hoef ik alleen het bedrag van LPB af te halen, en word de opdracht gelijk uitgevoerd. Dat allemaal voor ik dan naar het werk ga (zeg maar rond 6:00)
Dan is het geld op een werkdag, gewoon dezelfde dag nog binnen.
Afgelopen vrijdag geld vanaf Advanzia naar ABN geboekt (na 19:00) krijg een rente datum van de 25e.
En kwam om 10:30 binnen op ABN, geparkeerd op LPB, morgen ochtend gaat dit naar Raisin.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
Mijn geld wat ik gisteren had overgemaakt vanaf ING stond net op de spaarrekening van Credit Europe Bank. Daarna doorgestort naar een deposito van 1 jaar, die is meteen geopend. Tot zover helemaal tevreden hoe alles verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Matadores schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:48:
[...]

Idd beter niet meer op een donderdag of vrijdag overmaken naar Raisin. Je geld zweeft dan zomaar een dag of 5 ergens in ‘t rond 🫤
Klopt. En dus was ook ik zo "stom" om afgelopen vrijdag geld over te boeken naar Raisin. En dat geld is netjes zojuist aangekomen daar. Dus inderdaad de eerstvolgende werkdag na overmaken.

Raisin heeft m nu in verwerking dus ik verwacht dat m'n deposito morgen geopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:20
thesystem schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:10:
[...]

Heb je toevallig al antwoord gekregen of het Ierse garantiestelsel inderdaad in cheques uitbetaald of dat hier alternatieven voor zijn?
Helaas niet, zal binnenkort eens een reminder sturen.
Als ik iets terug krijg laat ik het weten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gilletto
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
[...]

Ik heb ze ook gemaild. Volgens de persoon bij de Central Bank of Ireland (DGS division) wordt het gedekt door het Ierse DGS maar uitbetaald via het Duitse DGS systeem (aangezien het een Duitse branch is). In dat geval zijn er dus andere betalingsmethodes beschikbaar dan een Ierse cheque.

Vraag:
Dear Sir/Madam, I'm a Dutch national saving with an Irish bank covered under the Irish DGS through its branch in Germany. I'm reading on your website that the DGS compensation, would it ever be needed, will be paid out via a cheque. However, cheques are no longer a valid payment method in the Netherlands and thus cannot be exchanged for cash at any Dutch bank. Could you please tell me how the Irish DGS compensation will be paid out in this case? Can the compensation amount also be paid via a direct bank transfer for instance?
Antwoord:
The DGS protects eligible deposits of up to a limit of €100,000 per person in branches of Irish Banks operating in other EU Member States.
Under European Union (Deposit Guarantee Schemes) Regulations 2015 (S.I. No 516 of 2015), depositors of these branches outside the Republic of Ireland will be issued their payment compensation by the DGS of the branch member state.

While the Irish DGS does indeed pay by cheque this is not the case in other countries, in your example below it would appear that you would receive the compensation from the German DGS, our records show that the payment method for the German DGS is: Depositor information letter setting out requirement to provide alternative IBAN. You can contact them directly to clarify further how compensation would be paid to you should the DGS be invoked in the future.
Vraag:
Thank you for the swift response. If I understand it correctly, the guarantee for deposits held in branches of Irish Banks in other EU Member States is provided by the Irish DGS, however, the payment compensation process is handled by the DGS of the branch member state (Germany in this case). Is that correct, i.e. the compensation funded from the Irish DGS will be paid out through the German DGS payment system? Or will the guarantee itself be funded from the German DGS instead of the Irish one? The bank in question is Citibank Europe plc, with an account held through their German branch (German IBAN with BIC CITIDEFF).
Antwoord:
Yes, you understand correctly & yes the compensation funded from the Irish DGS will be paid out through the German DGS payment system.

Please find link below for lists of the institutions covered under the Irish Deposit Guarantee Scheme:
https://www.depositguaran...tors-covered-institutions
Edit: voor andere lezers, dit is relevant voor spaargeld dat aangehouden wordt via Trade Republic bij de Duitse branch van de Ierse Citibank Europe plc.

[ Voor 27% gewijzigd door Gilletto op 25-09-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-01 17:19
[...]

Hieronder mijn vraag en hun antwoord.
Voor mij is het op basis daarvan niet compleet opgehelderd.
Er staat in het antwoord niets over de manier van uitbetaling (wel of niet per cheque) door het Ierse DGS.

Ze verwijzen ook naar "de branche member state" (Nederland?).
Wellicht is het een default reactie per mail, waardoor de relatie met de vraag zoek is...

Betere vertalingen en interpretaties zijn uiteraard van harte welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo8X9-m6MLlwIvS-o-yLRXYCfCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CbQMEq8MBTBzhHAMpA4A7Lx5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsJkm93MEihp4EAzV6L0ULh8pME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgPVwVhRjXED4rqz5FrUCOlu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TonyMontana op 25-09-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kun je ook laten zien welke vraag je exact hebt gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:51
Dat leest toch dat de DNB zal uitkeren op verzoek van de Ierse bank. De DNB zal geen cheque uitschrijven maar gewoon overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Interessant, dat betekent dan dus ook dat bv Orange Bank vua Raisin wordt uitbetaald door het Spaanse DGS ondanks dat Orange Bank een Franse bank onder Frans DGS is, maar hun diensten bij Raisin foor het Spasnse bijkantoor laat afhandelen. Maar het geld dus wel afkomstig is uit het Franse DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
menzo schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:43:
Dat leest toch dat de DNB zal uitkeren op verzoek van de Ierse bank. De DNB zal geen cheque uitschrijven maar gewoon overmaken.
Dat zou zo maar kunnen, maar als @TonyMontana even de tekst post in plaats van een plaatje, dan is het iets eenvoudiger om door chatgpt heen te halen voor een vertaling.

ik ga even aan de slag met de tekst van @Gilletto

vraag 1
"Geachte heer/mevrouw, Ik ben een Nederlandse staatsburger die spaart bij een Ierse bank die onder de Ierse DGS valt via haar filiaal in Duitsland. Ik lees op uw website dat de DGS-compensatie, mocht dit ooit nodig zijn, wordt uitbetaald via een cheque. Echter, cheques zijn geen geldige betaalmethode meer in Nederland en kunnen dus niet worden ingewisseld voor contant geld bij een Nederlandse bank. Kunt u mij alstublieft vertellen hoe de Ierse DGS-compensatie in dit geval zal worden uitbetaald? Kan het compensatiebedrag ook worden overgemaakt via een directe bankoverschrijving bijvoorbeeld?"
antwoord 1
"De DGS beschermt in aanmerking komende deposito's tot een limiet van €100.000 per persoon in filialen van Ierse banken die actief zijn in andere lidstaten van de Europese Unie. Volgens de Europese Unie (Regelingen voor depositogarantiestelsels) van 2015 (S.I. No 516 van 2015) worden depositohouders van deze filialen buiten de Republiek Ierland gecompenseerd door het DGS van de betreffende lidstaat.

Hoewel het Ierse DGS inderdaad per cheque uitbetaalt, is dit niet het geval in andere landen. In uw voorbeeld lijkt het erop dat u de compensatie van het Duitse DGS zou ontvangen. Onze gegevens tonen aan dat de betalingsmethode van het Duitse DGS als volgt is: een brief met informatie voor de deposant waarin de vereiste wordt uiteengezet om een alternatieve IBAN te verstrekken. U kunt rechtstreeks contact met hen opnemen om verder te verduidelijken hoe de compensatie aan u zou worden betaald als het DGS in de toekomst wordt ingeroepen."
vraag 2
"Dank u voor het snelle antwoord. Als ik het goed begrijp, wordt de garantie voor deposito's die worden aangehouden in filialen van Ierse banken in andere EU-lidstaten verstrekt door het Ierse DGS, maar het compensatiebetalingproces wordt afgehandeld door het DGS van de betreffende lidstaat (in dit geval Duitsland). Klopt dat, met andere woorden, wordt de compensatie gefinancierd vanuit het Ierse DGS en wordt deze uitbetaald via het betalingssysteem van het Duitse DGS? Of wordt de garantie zelf gefinancierd door het Duitse DGS in plaats van het Ierse? De betreffende bank is Citibank Europe plc, met een rekening aangehouden via hun Duitse filiaal (Duitse IBAN met BIC CITIDEFF)."
antwoord 2
"Ja, u begrijpt het correct en ja, de compensatie gefinancierd door het Ierse DGS wordt uitbetaald via het betalingssysteem van het Duitse DGS.

Hier is de link naar lijsten van instellingen die vallen onder het Ierse Depositogarantiestelsel:
https://www.depositguaran...tors-covered-institutions"

[ Voor 80% gewijzigd door W1ck1e op 25-09-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilletto
Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:43:
[...]

Kun je ook laten zien welke vraag je exact hebt gesteld?
Toegevoegd hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
menzo schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:43:
Dat staat er toch niet? Daar staat dat het land van het bijkantoor van de bank uitkeert. Dus als Citibank via een bijkantoor in Duitsland op de Nederlandse markt werkt dan heb je te maken met de Duitse DGS organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyMontana
  • Laatst online: 28-01 17:19
W1ck1e schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:45:
[...]
Dat zou zo maar kunnen, maar als @TonyMontana even de tekst post in plaats van een plaatje, dan is het iets eenvoudiger om door chatgpt heen te halen voor een vertaling.
Hieronder vraag en antwoord in tekst.

Good afternoon,

I would like to open a Bank account with CityBank Ireland.
However, before i do so, i would like to understand the Irish Deposit Guarantee Scheme in more detail.

My question is: how will foreign customers (individuals) be paid in case of a bankruptcy?
I have been told that this will be done by cheque payment?

For several years already, cheques are not accepted by any financial institution in my country (The Netherlands).

Could you please let me know how the Irish DGS will cover this for foreigners?

Thanks in advance for your reply.

Kind regards,

Central Bank of Ireland - CONFIDENTIAL

Hi Ton,

The DGS protects eligible deposits up to a limit of €100,000 per person in the credit institutions covered by the Scheme. It includes branches of Irish institutions operating in EEA Member States.

Under European Union (Deposit Guarantee Schemes) Regulations 2015 (S.I. No 516 of 2015), depositors of branches of Citibank outside the Republic of Ireland will be issued their payment compensation by the DGS Scheme of the branch member state. The Irish DGS will share details of eligible deposits with our European DGS colleagues. Our European DGS colleagues will make compensation payments on behalf of the Irish DGS as early as possible. Please note that there may be a requirement for depositors to register their details with the DGS Scheme of the branch member state in order to facilitate payment. Details on payment methods and processes are available via the website of the branch member state.

I am sending you a link to our website where you will find more information on the Deposit Guarantee Scheme. https://www.depositguarantee.ie/en/home

I hope you will find information helpful.

Regards

Mary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gilletto schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:36:
[...]
dit is relevant voor spaargeld dat aangehouden wordt via Trade Republic bij de Duitse branch van de Ierse Citibank Europe plc.
Weet je zeker dat dat klopt? Ik dacht namelijk dat de plc toevoeging erop wijst dat het een bedrijf in Ierland is.

Edit:
Where is Citibank Europe plc?
Dublin, Ireland
Citibank Europe plc, a company established and existing under the laws of Ireland, with its registered office at North Wall Quay 1, Dublin, Ireland, registered in the Company Register in the Irish Republic under No.

[ Voor 28% gewijzigd door Pistachenootje op 25-09-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@TonyMontana
Vraag
"Goedemiddag,

Ik wil graag een bankrekening openen bij CityBank Ireland. Voordat ik dat doe, wil ik echter meer inzicht krijgen in het Ierse Depositogarantiestelsel.

Mijn vraag is: hoe worden buitenlandse klanten (individuen) betaald in geval van een faillissement? Er is mij verteld dat dit zal gebeuren via een chequebetaling.

Al meerdere jaren worden cheques echter niet geaccepteerd door financiële instellingen in mijn land (Nederland).

Kunt u mij alstublieft laten weten hoe het Ierse DGS dit zal oplossen voor buitenlanders?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,"
antwoord
"Centrale Bank van Ierland - VERTROUWELIJK ;)

Hallo Ton,

Het DGS beschermt in aanmerking komende deposito's tot een limiet van €100.000 per persoon in de kredietinstellingen die onder het Stelsel vallen. Hieronder vallen filialen van Ierse instellingen die actief zijn in lidstaten van de EER.

Volgens de Europese Unie (Regelingen voor depositogarantiestelsels) van 2015 (S.I. Nr. 516 van 2015) zullen depositohouders van filialen van Citibank buiten de Republiek Ierland hun compensatiebetaling ontvangen via het DGS-stelsel van de lidstaat van het betreffende filiaal. Het Ierse DGS zal gegevens van in aanmerking komende deposito's delen met onze Europese DGS-collega's. Onze Europese DGS-collega's zullen namens het Ierse DGS zo snel mogelijk compensatiebetalingen doen. Houd er rekening mee dat er mogelijk een vereiste kan zijn voor depositohouders om hun gegevens te registreren bij het DGS-stelsel van de lidstaat van het betreffende filiaal om de betaling te vergemakkelijken. Details over betalingsmethoden en -processen zijn beschikbaar via de website van de lidstaat van het betreffende filiaal.

Ik stuur u een link naar onze website waar u meer informatie vindt over het Depositogarantiestelsel. https://www.depositguarantee.ie/en/home

Ik hoop dat u deze informatie nuttig zult vinden.

Met vriendelijke groet,

Mary"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog even een waarschuwing voor de spaarders bij Trade Republic. Mocht je in de toekomst net zoals ik je account opzeggen bij TR, dan kom je niet meer in aanmerking voor een nieuw account. Hun reactie op mijn vraag daarover:

"Please keep in mind that after closing your account, you'll no longer be able to reactivate it or open a new one".

Uit het antwoord wordt het me nog steeds niet duidelijk of het niet opnieuw kunnen openen gekoppeld is aan je identiteit of alleen aan het 06-nummer. Ik denk en hoop dat laatste, maar dat betekent wel dat je dus alleen met een nieuw telefoonnummer een nieuw account kunt openen en de app weer blanco kunt installeren. :/
Met het oude telefoonnummer kun je nu wel inloggen, maar zijn alleen de gegevens in je oude account te raadplegen. Een testje met het overmaken van 1 euro resulteerde in het terugstorten naar mijn tegenrekening.
Waarom TR zo'n barriere wil opwerpen is mij een raadsel. Ondertussen moet ik maar op zoek naar een prepaid nummer speciaal voor deze aanbieder en kijken of dat de oplossing is.
Blijf dus gewoon je account aanhouden bij TR, ook al doe je er niets meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Bar_en_boos schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:07:
Nog even een waarschuwing voor de spaarders bij Trade Republic. Mocht je in de toekomst net zoals ik je account opzeggen bij TR, dan kom je niet meer in aanmerking voor een nieuw account. Hun reactie op mijn vraag daarover:

"Please keep in mind that after closing your account, you'll no longer be able to reactivate it or open a new one".

Uit het antwoord wordt het me nog steeds niet duidelijk of het niet opnieuw kunnen openen gekoppeld is aan je identiteit of alleen aan het 06-nummer. Ik denk en hoop dat laatste, maar dat betekent wel dat je dus alleen met een nieuw telefoonnummer een nieuw account kunt openen en de app weer blanco kunt installeren. :/
Met het oude telefoonnummer kun je nu wel inloggen, maar zijn alleen de gegevens in je oude account te raadplegen. Een testje met het overmaken van 1 euro resulteerde in het terugstorten naar mijn tegenrekening.
Waarom TR zo'n barriere wil opwerpen is mij een raadsel. Ondertussen moet ik maar op zoek naar een prepaid nummer speciaal voor deze aanbieder en kijken of dat de oplossing is.
No way dat ze het op basis van telefoonnummer kunnen doen. Telefoonnummers gaan uit gebruik (prepaid nummer dat te lang niet gebruikt wordt bv) en worden na een X aantal maanden opnieuw toegekend. Dan zou je dus ineens dikke pech hebben als je een eerste telefoon(nummer) koopt en dat was 5 jaar terug nog van een TR klant. Dan zou je dan ineens geen klant meer kunnen worden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hier mijn antwoord. Dat klinkt slecht.

Vraag: On your website it says that in case the DGS is evoked your organization will issue cheques to depositors. In the Netherlands we can not use cheques. Is it also possible to receive a direct payment?

Antwoord: The DGS protects eligible deposits up to a limit of €100,000 per person in the credit institutions covered by the Scheme. It includes branches of Irish institutions operating in EEA Member States. Under European Union (Deposit Guarantee Schemes) Regulations 2015 (S.I. No 516 of 2015), depositors of these branches outside the Republic of Ireland will be issued their payment compensation by the DGS of the branch member state. The Irish DGS will share details of eligible deposits with our European DGS colleagues. Our European DGS colleagues will make compensation payments on behalf of the Irish DGS as early as possible. Please note that there may be a requirement for depositors to register their details with the DGS Scheme of the branch member state in order to facilitate payment.

With the limited information provided by you on your query I can tell you that if your bank is an Irish branch covered under the DGS in the Republic of Ireland then you will be issued with a cheque should an invocation arise, but if it is an Irish branch covered under the DGS outside the Republic of Ireland then payment methods vary depending on which branch member state DGS issue the payment to you. Details on payment methods and processes are available via the website of the branch member state.

Ik vrees dat het dik gedrukte antwoord van toepassing is omdat Citibank plc gevestigd is in Ierland.

@Frankenstein (of anderen) heb jij echt een Ierse IBAN bij TR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TonyMontana schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:40:
Ze verwijzen ook naar "de branche member state" (Nederland?).
Wellicht is het een default reactie per mail, waardoor de relatie met de vraag zoek is...
Lijkt mij vrij duidelijk? Een branche is hier een vestiging (/bijkantoor) van CitiBank, in dit geval dus de Duitse vestiging / branche van CitiBank. De "branche member state" is dus het land waar deze vestiging zit. Dus als je klant bent van CitiBank via hun Duitse vestiging gaat het over Duitsland en de Duitse DGS instantie.

En als deze Engelse tekst te lastig te begrijpen is zou ik mij afvragen of het verstandig is om een Engelstalige relatie met een bank aan te gaan :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Pistachenootje

vraag
Op uw website staat dat in geval van de DGS uw organisatie cheques zal uitgeven aan depositohouders. In Nederland kunnen we geen cheques gebruiken. Is het ook mogelijk om een directe betaling te ontvangen?
antwoord
Het DGS beschermt in aanmerking komende deposito's tot een limiet van €100.000 per persoon in de kredietinstellingen die onder het Schema vallen. Dit omvat filialen van Ierse instellingen die actief zijn in EEA-lidstaten. Volgens de Europese Unie (Regelingen voor Depositogarantiestelsels) Verordeningen 2015 (S.I. Nr. 516 van 2015) zullen depositohouders van deze filialen buiten de Republiek Ierland hun compensatiebetaling ontvangen van het DGS van de lidstaat van het filiaal. Het Ierse DGS zal gegevens van in aanmerking komende deposito's delen met onze Europese DGS-collega's. Onze Europese DGS-collega's zullen namens het Ierse DGS zo snel mogelijk compensatiebetalingen doen. Houd er rekening mee dat er mogelijk een vereiste is voor depositohouders om hun gegevens te registreren bij het DGS-schema van de lidstaat van het filiaal om de betaling te vergemakkelijken.

Met de beperkte informatie die u in uw vraag heeft verstrekt, kan ik u vertellen dat als uw bank een Iers filiaal is dat onder het DGS in de Republiek Ierland valt, u een cheque zult ontvangen als er een beroep wordt gedaan op het DGS. Maar als het een Iers filiaal betreft dat onder het DGS valt buiten de Republiek Ierland, dan variëren de betaalmethoden, afhankelijk van welke lidstaat DGS de betaling aan u uitgeeft. Details over betaalmethoden en procedures zijn beschikbaar op de website van de lidstaat van het filiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:12:
[...]

No way dat ze het op basis van telefoonnummer kunnen doen. Telefoonnummers gaan uit gebruik (prepaid nummer dat te lang niet gebruikt wordt bv) en worden na een X aantal maanden opnieuw toegekend. Dan zou je dus ineens dikke pech hebben als je een eerste telefoon(nummer) koopt en dat was 5 jaar terug nog van een TR klant. Dan zou je dan ineens geen klant meer kunnen worden?!
Daar heb je een punt. Ik weet alleen dat het opnieuw installeren van de app gewoon weer leidt tot een koppeling met mijn opgezegde account en alleen voor raadpleging gebruikt kan worden. Dan concludeer ik dat mijn 06-nummer gekoppeld is aan mijn accountgegevens, maar ik zie hier waarschijnlijk iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:16:
[...]

Lijkt mij vrij duidelijk? Een branche is hier een vestiging (/bijkantoor) van CitiBank, in dit geval dus de Duitse vestiging / branche van CitiBank. De "branche member state" is dus het land waar deze vestiging zit. Dus als je klant bent van CitiBank via hun Duitse vestiging gaat het over Duitsland en de Duitse DGS instantie.
Jouw interpretatie klopt volgens mij maar volgens mij gaat het niet om de Duitse branche van Citibank maar om Citibank plc (Ierland) zelf. En volgens het antwoord dat ik kreeg krijg je dan dus echt een cheque.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 25-09-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Zullen diegenen die het Engels niet machtig zijn niet gewoon zelf een vertaaldienst kunnen gebruiken? :X

We hebben nu naast drie keer "hetzelfde" antwoord nu ook nog twee keer "dezelfde" vertaling. Lijkt mij een beetje overdreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:18:
[...]

Jouw interpretatie klopt volgens mij maar volgens mij gaat het niet om de Duitse branche van Citibank maar om Citibank plc (Ierland) zelf. En volgens het antwoord dat ik kreeg krijg je dan dus echt een cheque.
I know ;) Die "vraag" had ik al eerder gelezen en heb ik geen antwoord op.

Het enige interessante in deze discussie vind ik dat het in zijn algemeen dus zo werkt. En zoals ik eerder al postte Orange Bank via het Spaanse bijkantoor dan ook klaarblijkelijk via Spaanse instantie uitbetaald zal worden.

Overigens ook geen Orange Bank klant. Maar ben nu wel benieuwd of Raisin normaliter vermelding maakt van uitkerende DGS instantie en of ze dan inderdaad die vernoemen van het bijkantoor als dat aan de orde is. Dus dat bij Orange Bank staat dat het onder het Franse DGS valt maar wordt uitgekeerd door het Spaanse DGS.

Want ik denk dat dit voor heel veel gebruikers hier nieuw is? Ik heb het in ieder geval nog nooit gelezen (in mijn herinnering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:20:
[...]
We hebben nu naast drie keer "hetzelfde" antwoord nu ook nog twee keer "dezelfde" vertaling. Lijkt mij een beetje overdreven...
Die vertalingen zijn wat mij betreft ook niet nodig maar wellicht hebben anderen er baat bij.

Het zijn overigens niet dezelfde antwoorden, ook omdat de vragen verschillen. Volgens mij ben ik de enige die een antwoord heeft gekregen waarin direct wordt vermeld dat je gewoon een cheque krijgt als je geld bij een bank in Ierland staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:23:
[...]
Want ik denk dat dit voor heel veel gebruikers hier nieuw is? Ik heb het in ieder geval nog nooit gelezen (in mijn herinnering).
Ook voor mij nieuw inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vraag mij nu ook af hoe dat dan zit met bv Lloyds of BigBank (& MeDirect?). Die zich echt op Nederlandse klanten richten. Zou dan ook via een Nederlands bijkantoor gaan? En bij Lloyds is het in ieder geval een Nederlands IBAN als dat uberhaupt iets zegt over of het via een bijkantoor gaat.

Kan ook v.w.b. dat weer wat zorgen ontnemen. Als in "moet je bij BigBank met een Estse(?) instantie communiceren? Of loopt dat via DNB?".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Overigens gaan die cheques me niet stoppen om een rekening te openen bij TradeRepublic. De kans dat Citibank Ierland omvalt in die paar maanden dat ik er geld heb staan is zeer klein en ten tweede vind ik wel een oplossing voor die eventuele cheque.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Bar_en_boos schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:07:

Is op zich ook best te begrijpen, ze willen geen mensen die maar telkens rekeningen openen en weer sluiten.
Zijn wel meer banken die barrières opwerpen zodra je een rekening bij ze wilt openen en al een hebt gehad bij ze in het verleden die je had gesloten.
Denk er ook aan dat TR in de basis een fintech is voor beleggen en ze geen kosten vragen voor het aanhouden van de rekening zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JohanNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:43:
[...]

Is op zich ook best te begrijpen, ze willen geen mensen die maar telkens rekeningen openen en weer sluiten.
Zijn wel meer banken die barrières opwerpen zodra je een rekening bij ze wilt openen en al een hebt gehad bij ze in het verleden die je had gesloten.
Denk er ook aan dat TR in de basis een fintech is voor beleggen en ze geen kosten vragen voor het aanhouden van de rekening zelf.
Ik zou zelf ook niet echt reden zien om zulke rekeningen expliciet op te zeggen. Als er niets op staat, dan is het ook geen 'vervuiling' in je belastingaangifte en je weet maar nooit of je er in de toekomst nog gebruik van wilt maken. Dan hoef je niet opnieuw de hele papierwinkel met legitimeren etc. te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilletto
Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:51:
[...]

Weet je zeker dat dat klopt? Ik dacht namelijk dat de plc toevoeging erop wijst dat het een bedrijf in Ierland is.

Edit:

[...]
De BIC (bij de Duitse IBAN) van mijn rekening is CITIDEFF. Dit is een Duitse branch van Citibank Europe plc als je de BIC code opzoekt via link hieronder (“DE” in de BIC staat voor Duitsland, “FF” is Frankfurt). Bank zelf is inderdaad Iers - dit bepaalt welk land zijn/haar DGS garant staat, maar uitbetaling wordt blijkbaar via het DGS systeem van het land van de branch geregeld (wist ik ook niet). In dit geval dus Duitsland (wat zou betekenen dat je geen Ierse cheque krijgt).

https://www.theswiftcodes.com/germany/citideff/

[ Voor 4% gewijzigd door Gilletto op 25-09-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ Dat is duidelijk, dat is gewoon de Duitse branch. Gek dat TR dat niet vermeld op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:02:
[...]

Ik zou zelf ook niet echt reden zien om zulke rekeningen expliciet op te zeggen. Als er niets op staat, dan is het ook geen 'vervuiling' in je belastingaangifte en je weet maar nooit of je er in de toekomst nog gebruik van wilt maken. Dan hoef je niet opnieuw de hele papierwinkel met legitimeren etc. te doen.
Ik ben zo'n iemand die de rekening opzegt als ik het niet meer gebruik. Geen zin in om bij weet ik hoeveel banken een rekening te hebben. En als je een beetje pech hebt staat er ergens in de kleine lettertjes dat ze ineens kosten mogen rekenen bij veranderende omstandigheden (ik kijk tegenwoordig echt nergens meer van op). Dus als ik er niets meer mee doe, dan sluit ik de rekening. Dit heb ik o.a. ook gedaan bij Trade Republic.

Is het daadwerkelijk zo dat je niets hoeft in te vullen op je belastingaangifte? Ben je per rekening niet verlicht om begin- en eindsaldo te melden? Of hoeft dit echt alleen als er geld op heeft gestaan?

Edit: je hoeft inderdaad alleen maar je saldo per 1 Januari op te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:09:
[...]

Ik ben zo'n iemand die de rekening opzegt als ik het niet meer gebruik. Geen zin in om bij weet ik hoeveel banken een rekening te hebben. En als je een beetje pech hebt staat er ergens in de kleine lettertjes dat ze ineens kosten mogen rekenen bij veranderende omstandigheden (ik kijk tegenwoordig echt nergens meer van op). Dus als ik er niets meer mee doe, dan sluit ik de rekening. Dit heb ik o.a. ook gedaan bij Trade Republic.

Is het daadwerkelijk zo dat je niets hoeft in te vullen op je belastingaangifte? Ben je per rekening niet verlicht om begin- en eindsaldo te melden? Of hoeft dit echt alleen als er geld op heeft gestaan?
Het is toch sowieso al jaren alleen het saldo op 1-1? Vroeger was dat wel nog 1-1 en 31-12. En ja, als het saldo 0 is mag je het weg laten. En je mag afronden in eigen voordeel, dus 0,99 kun je ook weglaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:09:
[...]
Dat moet alleen als er geld op staat. Rekeningen waar geen geld op staat komen bv. ook niet mee bij de vooringevulde aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:24:
[...]

Dat moet alleen als er geld op staat. Rekeningen waar geen geld op staat komen bv. ook niet mee bij de vooringevulde aangifte.
Ah dat wist ik niet. Scheelt volgende jaar invulwerk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
[b]Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:13:
@Frankenstein (of anderen) heb jij echt een Ierse IBAN bij TR?
Mijn TR IBAN begint met DE, lijkt me dus Duits. Mijn Raisin en VWFS IBAN's beginnen ook met DE.

edit: ik zie net dat de bijbehorende BIC CITIDEFF is. En dat staat voor: CITIBANK EUROPE PLC, GERMANY BRANCH

Is hierboven al genoemd. Spuit 11 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door PE9SMS op 25-09-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrjb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-10-2024
Gilletto schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:02:
[...]

De BIC (bij de Duitse IBAN) van mijn rekening is CITIDEFF. Dit is een Duitse branch van Citibank Europe plc als je de BIC code opzoekt via link hieronder (“DE” in de BIC staat voor Duitsland, “FF” is Frankfurt). Bank zelf is inderdaad Iers - dit bepaalt welk land zijn/haar DGS garant staat, maar uitbetaling wordt blijkbaar via het DGS systeem van het land van de branch geregeld (wist ik ook niet). In dit geval dus Duitsland (wat zou betekenen dat je geen Ierse cheque krijgt).
"When you open your Trade Republic account, you'll receive a virtual cash account with its own IBAN, which is used to settle trades. This account is legally protected up to €100,000 per investor."
Dit staat op de servicepagina in de app. En inderdaad ,
De bic is Duits maar ik heb ook een Duitse iban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrjb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-10-2024
.

[ Voor 158% gewijzigd door chrjb op 25-09-2023 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:02:
[...]
Ik zou zelf ook niet echt reden zien om zulke rekeningen expliciet op te zeggen.
Bij banken als Advanzia en VW gelden de hoogste actie rentes meestal alleen voor nieuwe klanten. Dan kan opzeggen lonen.

Er zijn hier 1 of 2 mensen die toch de hogere rente van Advanzia kregen ondanks dat ze geen nieuwe klant zijn, maar die lijken zwaar in de minderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:58
Ik heb vanmiddag vanaf mijn Bunq een overboeking gedaan naar mijn nieuwe Trade Republic iban. Is via Instant Payment gegaan, en zou dus direct op de rekening moeten staan.
Maar waar in de TR app zie je je saldo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:54
Bij mij staat het Saldo bij "Saldo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
TanteBeth schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:31:
Bij mij staat het Saldo bij "Saldo"

[ Voor 31% gewijzigd door Datisraar op 25-09-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Datisraar schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:40:
[...]

Okay, maar ik zie bij saldo scherm in de app alleen staan ‘stort geld etc…’ en dan onderaan ‘beleggen en toevoegen’………Geen saldo bedragen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:27:
[...]

Bij banken als Advanzia en VW gelden de hoogste actie rentes meestal alleen voor nieuwe klanten. Dan kan opzeggen lonen.

Er zijn hier 1 of 2 mensen die toch de hogere rente van Advanzia kregen ondanks dat ze geen nieuwe klant zijn, maar die lijken zwaar in de minderheid.
Dat is dan inderdaad wel een goede reden om het bij die banken wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Datisraar schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:30:
[...]

Ik heb vanmiddag vanaf mijn Bunq een overboeking gedaan naar mijn nieuwe Trade Republic iban. Is via Instant Payment gegaan, en zou dus direct op de rekening moeten staan.
Maar waar in de TR app zie je je saldo?
Een eerste overboeking kan wat meer tijd kosten. Geef het even een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
W1ck1e schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:55:
[...]
Een eerste overboeking kan wat meer tijd kosten. Geef het even een dag.
Zal ik doen! Maar omdat Bunq aangaf dat de overboeking Instant was dacht ik dat het gelijk bij TR er op zou staan. We zullen het morgen dan wel verwerkt zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Eerste overboeking naar TR was hier binnen een uur erop, dus het kan ook best snel.
Zonet nog een bedragje erheen geboekt en deze stond er direct op.
En let op dat je na je eerste overboeking een overboeking van een cent binnen enkele dagen terug ontvangt, in de omschrijving staat dan je ' PUK code '.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
JohanNL schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:23:
Eerste overboeking naar TR was hier binnen een uur erop, dus het kan ook best snel.
Zonet nog een bedragje erheen geboekt en deze stond er direct op.
En let op dat je na je eerste overboeking een overboeking van een cent binnen enkele dagen terug ontvangt, in de omschrijving staat dan je ' PUK code '.
Ik ga morgen weer testen (ing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
Datisraar schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:57:
[...]

Zal ik doen! Maar omdat Bunq aangaf dat de overboeking Instant was dacht ik dat het gelijk bij TR er op zou staan. We zullen het morgen dan wel verwerkt zien.
Ik heb vanmorgen een overboeking van Bunq Spaar naar Rabo Betaal gedaan. Dat duurde zelfs wel een uur of vier, dus duidelijk geen Instant Payment.
(Niet echt probleem omdat limietverhoging bij Rabo ook minimaal 4 uur duurt)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:54
Dan is je geld blijkbaar nog niet binnen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Weet iemand vanaf wanneer de 4 procent rente actie bij Trade Republic van start gaat?

en geldt die 4% ook als ik al een actieve rekening daar heb?

[ Voor 27% gewijzigd door Jack1 op 25-09-2023 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Jack1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:37:
Weet iemand vanaf wanneer de 4 procent rente actie bij Trade Republic van start gaat?

en geldt die 4% ook als ik al een actieve rekening daar heb?
ja, 1 okt, ja, (ik moest het in de app alleen even activeren (of zoiets) en daarmee ging ik meteen akkoord met nieuwe voorwaarden die ik niet gecontroleerd heb.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*knip* Dit heeft niets met sparen te maken.

[ Voor 82% gewijzigd door Zr40 op 25-09-2023 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sipjohn schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:29:
(Niet echt probleem omdat limietverhoging bij Rabo ook minimaal 4 uur duurt)
Je kunt wel in meerdere keren doen bij Rabo. X keer 5k kan wel. Die tip heb ik hier laatst ook gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
Net zoals je bij LPB voor IP gewoon in meerdere stukken van 10k kan overboeken, als je bv 30k wil overboeken, zonder dat er een werkdag overheen gaat.

Je kan dus over dergelijke limieten heenwerken.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Jack1 schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:37:
Vanaf 1 oktober. Tot die tijd is het 2,0%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Laatst online: 05-09 16:59
W1ck1e schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:51:
[...]

ja, 1 okt, ja, (ik moest het in de app alleen even activeren (of zoiets) en daarmee ging ik meteen akkoord met nieuwe voorwaarden die ik niet gecontroleerd heb.)
Dat activeren geldt zeker alleen voor bestaande klanten. Ik heb namelijk die optie niet. Ik heb sinds vorige week woensdag bij TR een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
LuckyStriker schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:52:
[...]

Dat activeren geldt zeker alleen voor bestaande klanten. Ik heb namelijk die optie niet. Ik heb sinds vorige week woensdag bij TR een account.
Dat klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:13:@Frankenstein (of anderen) heb jij echt een Ierse IBAN bij TR?
Net als anderen die al eerder vandaag reageerden heb ik een Duitse IBAN met BIC CITIDEFF.
Logischerwijs zou ik aannemen dat dan ook het Duitse dgs van toepassing is. En dit lijkt met de antwoorden op de door een paar Tweakers aan het Ierse dgs gestuurde vragen bevestigd te worden.

Wat ik heel erg met je eens ben is dat een bankroet van Citibank Europe plc zeer onwaarschijnlijk is. Dit enerzijds omdat het de (gedeeld) 3e grootste bank van Ierland is, maar vooral omdat het een dochter is van de Citigroup, een van de drie grootste bankconcerns van de VS. Een van de grootste wereldwijde systeembanken.

Voor wat betreft het verzilveren van de cheque, mocht het toch zo gaan: we houden contact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:27:
[...]

Net als anderen die al eerder vandaag reageerden heb ik een Duitse IBAN met BIC CITIDEFF.
Logischerwijs zou ik aannemen dat dan ook het Duitse dgs van toepassing is. En dit lijkt met de antwoorden op de door een paar Tweakers aan het Ierse dgs gestuurde vragen bevestigd te worden.
Nee, het valt in die constructie niet onder het Duitse DGS. Het valt onder het Ierse DGS, maar het Duitse DGS handelt het uitkeren wel af. Dus het Ierse DGS maakt het geld over naar het Duitse DGS en het Duitse DGS doet de afhandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertMe schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:32:
[...]

Nee, het valt in die constructie niet onder het Duitse DGS. Het valt onder het Ierse DGS, maar het Duitse DGS handelt het uitkeren wel af. Dus het Ierse DGS maakt het geld over naar het Duitse DGS en het Duitse DGS doet de afhandeling.
Problem - dat er niet is omdat Citibank Europe plc deel uit maakt van één van de grootste systeembanken wereldweijd - solved! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
Ik zie op Raisin een nieuwe aanbieder: smeBank in Litouwen, 1 jaar 4,40%.
Hoogste rente op 1 jaar vast.

Progetto verhoogde ook vandaag, 1 jaar naar 4,30%. Bij 2 en 3 jaar staan ze na verhoging op de 1e plaats met 4,40% en 4,45%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Verder had ik vandaag een nieuwe gedachte. Ik vind het eigenlijk jammer dat bij meerjarige Raisin-deposito's de rente over het algemeen einde looptijd word bijgeschreven. Dat is deels een gevoelskwestie, dat je ieder jaar kunt zien dat je vermogentje groeit (of minder krimpt) is wel zo aardig. (Maandelijkse rente lijkt ook leuker dan kwartaalrente, wat weer leuker is dan jaarlijkse rente....).

Maar de bijschrijving einde looptijd heeft ook een paar voordelen. Ten eerste, zo lang er niets is bijgeschreven, betaal je er geen VRH over. En voor sommigen kan het net het verschil maken tussen wel of niet in aanmerking komen voor bepaalde toeslagen, waarbij een vermogenstoets geldt.

[ Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 25-09-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 17:58
Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:04:
Ik zie op Raisin een nieuwe aanbieder: smeBank in Litouwen, 1 jaar 4,40%.
Hoogste rente op 1 jaar vast.

Progetto verhoogde ook vandaag, 1 jaar naar 4,30%. Bij 2 en 3 jaar staan ze na verhoging op de 1e plaats met 4,40% en 4,45%.
Eind oktober verloopt mijn deposito en ze willen mij nu al verleiden te verlengen, ik denk dat ik toch nog even de kat uit de boom kijk of daar nog wat bovenop komt in de komende weken. Zo een verlenging gaat namelijk toch pas in na het aflopen van de termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:07:
Verder had ik vandaag een nieuwe gedachte. Ik vind het eigenlijk jammer dat bij meerjarige Raisin-deposito's de rente over het algemeen einde looptijd word bijgeschreven. Dat is deels een gevoelskwestie, dat je ieder jaar kunt zien dat je vermogentje groeit (of minder krimpt) is wel zo aardig. (Maandelijkse rente lijkt ook leuker dan kwartaalrente, wat weer leuker is dan jaarlijkse rente....).

Maar de bijschrijving einde looptijd heeft ook een paar voordelen. Ten eerste, zo lang er niets is bijgeschreven, betaal je er geen VRH over. En voor sommigen kan het net het verschil maken tussen wel of niet in aanmerking komen voor bepaalde toeslagen, waarbij een vermogenstoets geldt.
Helaas, dat is niet hoe het voor de belasting werkt. Volgens de fiscale informatie, als de rente minder vaak dan jaarlijks wordt bijgeschreven, dan moet je de opgebouwde rente ook meerekenen bij het bepalen van de waarde. Alleen als de rente jaarlijks of vaker wordt bijgeschreven, mag je de opgebouwde rente die nog niet is bijgeschreven buiten beschouwing laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
Zr40 schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:22:
[...]

Helaas, dat is niet hoe het voor de belasting werkt. Volgens de fiscale informatie, als de rente minder vaak dan jaarlijks wordt bijgeschreven, dan moet je de opgebouwde rente ook meerekenen bij het bepalen van de waarde. Alleen als de rente jaarlijks of vaker wordt bijgeschreven, mag je de opgebouwde rente die nog niet is bijgeschreven buiten beschouwing laten.
Dat dacht ik ook. Al vraag ik mij wel af of banken dat ook zo doorgeven, met name buitenlandse banken.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frankenstein
In Duitsland is de 5% bereikt.

10 Jahre Laufzeit
1. Banca Sistema Festgeld 5,00%

https://www.kritische-anleger.de/festgeld/vergleich/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Frankenstein schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:38:
In Duitsland is de 5% bereikt.

10 Jahre Laufzeit
1. Banca Sistema Festgeld 5,00%

https://www.kritische-anleger.de/festgeld/vergleich/
Wij zijn weer in die goede oude Icesave tijd!

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Mighty schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:40:
[...]

Wij zijn weer in die goede oude Icesave tijd!
Eh...

Die 5% is echter slechts 4,14% effectief. Dat is lager dan de 4,20% nom. / eff. bij Bausparkasse Mainz "Sparbrief".

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 25-09-2023 23:50 ]

Pagina: 1 ... 141 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling