Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
Andere browser gebruiken of cookies weggooien
Je bent op een of andere manier verkeerd uitgelogd

Duurde ff voor ik daar achter was

[ Voor 3% gewijzigd door Juan op 22-09-2023 11:26 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:11:
[...]

Als je in NL wilt blijven prima keuzes. Evt kan DHB Bank ook, maar die hebben een vage constructie met een basis rente (minimale rente) en daadwerkelijke rente die gekoppeld is aan de Euribor (rente die banken onderling rekenen). Wat dan dus al een vage constructie is en daarnaast een variabele rente is en geen garantie voor de rente van de hele looptijd (de "basis rente" is de garantie, maar die komt nog niet aan 2% meen ik).

...
Ze hebben ook een "maxispaarrekening". Dat zijn normale deposito rekeningen. Met vaste rente gedurende de looptijd.

https://www.dhbbank.nl/sparen/saldoklassen-en-rentetarieven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Samurai schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:20:
Hi all,

Mijn spaargeld staat al een te lange tijd stil bij een van de grote NL banken.

Nu wil ik graag een spaardeposito voor 1 jaar nemen bij twee verschillende banken.

Verder wil ik geen geen bronbelasting, valuta omrekening of andere kosten op mijn bord hebben.

De keuze is gevallen op:
1. Yapi Kredi
2. Klarna

Zijn deze een goede keus of zijn er betere op de markt, heb ik iets over het hoofd gezien?

Alvast bedankt :)
Waarom niet Trade Repulic?

4% rente tot 50k vanaf 1 oktober, maandelijks uitgekeerd. Valt onder DGS (duitse banklicentie).

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 22-09-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

sanook

_/-\o_

Juan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:26:
[...]

Andere browser gebruiken of cookies weggooien
Je bent op een of andere manier verkeerd uitgelogd

Duurde ff voor ik daar achter was
Het waren de cookies :) Apart, was daar nooit eerder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:23
Viper® schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:28:
[...]

Waarom niet Trade Repulic?

4% rente tot 50k vanaf 1 oktober, maandelijks uitgekeerd. Valt onder DGS (duitse banklicentie).
Is dit geld vanuit TR direct opneembaar dmv instant payment?
En wordt hier VRH over geheven obv sparen of wordt het gezien als belegging?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:29
W1ck1e schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:26:
[...]
Ze hebben ook een "maxispaarrekening". Dat zijn normale deposito rekeningen. Met vaste rente gedurende de looptijd.

https://www.dhbbank.nl/sparen/saldoklassen-en-rentetarieven
I see. Maar met 3,00% op 1 jaar lopen ze wel hopeloos achter op die andere deposito variant, CEB, Yapi (en buitenlandse banken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08 09:20
Blackouts schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:47:
[...]

Is dit geld vanuit TR direct opneembaar dmv instant payment?
En wordt hier VRH over geheven opv sparen of wordt het gezien als belegging?
Het ondersteunt geen instant payment, maar ik heb deze week een aantal keer een tientje overgeboekt(weer even leven blazen in de rekening) vanuit mijn tegenrekening en dat stond er diezelfde dag nog op, vaak binnen een uur. terug heb ik nog niet geprobeerd.

Dit was wel vanaf de ING, vanaf openbank duurde het een dag of 2. Er mag alleen maar overgeboekt worden als de rekening op jouw naam staat anders komt het geld terug en de laatste rekening waar jij van gestort hebt is je tegenrekening en dus de rekening waar je naar mag opnemen.

volgens eerder artikelen die ik gelezen heb en ook wat TR zelf zegt is het sparen en dus valt het onder het DGS en VRH heffing is op basis van sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ontving zonet in de Raisin app de melding dat de nieuwe Litouwse SME Bank voor een 1-jaars deposito 4,4% rente biedt. Is wel een aanlokkelijk aanbod. Rekent volgens mij wel bronbelasting, dus dat is een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bar_en_boos schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:01:
Ik ontving zonet in de Raisin app de melding dat de nieuwe Litouwse SME Bank voor een 1-jaars deposito 4,4% rente biedt. Is wel een aanlokkelijk aanbod. Rekent volgens mij wel bronbelasting, dus dat is een aandachtspunt.
Gisteren al vermeld hier inclusief vermelding dat er 30% bronbelasting gegeven wordt, niet zo'n klein beetje ook dus. Dit is weer wel te verlagen naar 10% blijkbaar (stond hier erbij, geen idee hoe makkelijk / moeilijk dat is). En dat laatste beetje zou je dan weer kunnen verrekenen met de Nederlandse Box3 belasting, als je die moet betalen. En als je geen box3 belasting hoeft te betalen kun je het evt in latere jaren nog verrekenen meen ik. Blijft dus complexe materie in deze m.b.t. SME Bank / Litouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Ik krijg die meldingen ook altijd van Raisin, op mijn iPhone.
Maar kan de meldingen nooit terug zien, als ik niet snel lees, want dan is deze weg.
Ze zijn gelijk uit het melding centrum verdwenen.

Soms zag ik een aanbieding en was te laat met klikken, en nergens het berichtje terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:54
[b]RobertMe in "Het spaartopic - Deel 3"RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:11
Als je in NL wilt blijven prima keuzes. Evt kan DHB Bank ook, maar die hebben een vage constructie met een basis rente (minimale rente) en daadwerkelijke rente die gekoppeld is aan de Euribor (rente die banken onderling rekenen). Wat dan dus al een vage constructie is en daarnaast een variabele rente is en geen garantie voor de rente van de hele looptijd (de "basis rente" is de garantie, maar die komt nog niet aan 2% meen ik)
Dat is alleen vaag voor degenen die zich er niet in verdiepen. Feitelijk zijn het minimaal 8 driemaands deposito's achterelkaar zodat je geld minstens 2 jaar vaststaat. Deze constructie zorgt er voor dat je iedere 3 maanden een nieuwe rente krijgt gebaseerd op de marktrente. Voor het volgende kwartaal staat die rente o.b.v. de huidige markt al boven de 4%. Denk je dat de rente stijgt dan is dit een beter product dan de deposito waar de rente bij voorbaat vaststaat. Denk je dat de rente gaat dalen de komende 2 jaar, dan kun je misschien beter een gewoon deposito nemen. Die marktrente wordt dagelijks gepubliceerd door een onafhankelijke partij.

In het verleden heb ik gewone deposito's voor 2 jaar afgesloten met 1% of 1,35% rente. Die lopen pas volgend jaar af. Als ik dat in dit product van DHB had gestopt, had ik dus nu 4% automatisch gekregen. En valt gewoon onder het DGS.

[ Voor 11% gewijzigd door TanteBeth op 22-09-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
TanteBeth schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:29:
[...]

Dat is alleen vaag voor degenen die zich er niet in verdiepen. Feitelijk zijn het minimaal 8 driemaands deposito's achterelkaar zodat je geld minstens 2 jaar vaststaat. Deze constructie zorgt er voor dat je iedere 3 maanden een nieuwe rente krijgt gebaseerd op de marktrente. Voor het volgende kwartaal staat die rente o.b.v. de huidige markt al boven de 4%. Denk je dat de rente stijgt dan is dit een beter product dan de deposito waar de rente bij voorbaat vaststaat. Denk je dat de rente gaat dalen de komende 2 jaar, dan kun je misschien beter een gewoon deposito nemen. Die marktrente wordt dagelijks gepubliceerd door een onafhankelijke partij.
...
Volgens mij is wat iemand van te voren denkt niet zo van belang. Maar als je verwachting achter blijkt te kloppen en je hebt er naar gehandeld, dan was het mooi product. Wil je zekerheid over je opbrengst dan neem je een deposito. Wil je zekerheid over of het achteraf de beste keuze was: dat lijkt mij onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
TanteBeth schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:29:
[...]

In het verleden heb ik gewone deposito's voor 2 jaar afgesloten met 1% of 1,35% rente. Die lopen pas volgend jaar af. Als ik dat in dit product van DHB had gestopt, had ik dus nu 4% automatisch gekregen. En valt gewoon onder het DGS.
Hoe het werkt was mij intussen wel duidelijk. En ik vind het ook zeer zeker geen "8 3-maands depositos". Immers heb je helemaal geen mogelijkheid om na die drie maanden het geld op te nemen (noch krijg je rente uitgekeerd etc). Het is een deposito, van 2 jaar, met een "variabele" rente die per kwartaal wordt bepaald.

Dat maakt het echter ook een product dat minder makkelijk aan te raden is. Ik zou in ieder geval nooit iemand dit product adviseren, puur omdat ik de toekomst niet wil/kan voorspellen en ook niet achteraf er op aangesproken wil worden "dat de rente veel lager was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:39
Credit Europe Spaarrekening nu naar 3,55% (voor 6 maanden actie). Had dit jaar geopend tegen 2%, net een bericht ontvangen dat die van mij ook naar 3,55% gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Nice Guy Eddie op 22-09-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Nice Guy Eddie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:17:
Credit Europe Spaarrekening nu naar 3,55% (voor 6 maanden actie). Had dit jaar geopend tegen 2%, net een bericht ontvangen dat die van mij ook naar 3,55% gaat.
Ze hebben aantrekkelijke deposito's voor mensen die het niet via Raisin willen doen. De actierente is ook mooi. Helaas is de rente voor bestaande klanten wel heel mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Nice Guy Eddie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:17:
He, ik wist niet eens dat ze daar een actie op hadden?

Mijn ouders zijn sinds vorige week klant. Is het dan gewoon geld er op zetten en klaar? Of moet je je daar ergens voor aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:43:
[...]

He, ik wist niet eens dat ze daar een actie op hadden?

Mijn ouders zijn sinds vorige week klant. Is het dan gewoon geld er op zetten en klaar? Of moet je je daar ergens voor aanmelden?
Als ik lees wat er op https://www.crediteurope....dit-europe-spaarrekening/ staat:
*De rente van 3,55% p.j. geldt gedurende 6 maanden vanaf het openen (183 dagen).

**Klanten die tussen 04.05.23 en 31.08.23 hun eerste spaarrekening openden bij Credit Europe Bank ontvangen de campagnerente van 2,00% p.j. tot 21.09.23, vanaf 22.09.23 de rente van 3,55% tot eind 2023
hebben je ouders net pech: vorige week is in september, dus te laat voor de eerste aktie (4 mei 2023 - 31 aug 2023) en te vroeg voor de huidige (22 sept 2023 - ???)

Maar misschien staat het niet correct op de website.

sowieso is "ergens voor aanmelden" niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:57:
[...]
Als ik lees wat er op https://www.crediteurope....dit-europe-spaarrekening/ staat:

[...]

hebben je ouders net pech: vorige week is in september, dus te laat voor de eerste aktie (4 mei 2023 - 31 aug 2023) en te vroeg voor de huidige (22 sept 2023 - ???)

Maar misschien staat het niet correct op de website.

sowieso is "ergens voor aanmelden" niet nodig.
Hmm. Dat zou wel verklaren waarom ik niks gezien heb. Vorige week.

Anders even een mailtje sturen en kijken hoe en wat. Zeker gezien ze nog niks ermee gedaan hebben (staat €0,01 op). Niks gedaan in afwachting van omzetten naar en/of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:02:
[...]

Hmm. Dat zou wel verklaren waarom ik niks gezien heb. Vorige week.

Anders even een mailtje sturen en kijken hoe en wat. Zeker gezien ze nog niks ermee gedaan hebben (staat €0,01 op). Niks gedaan in afwachting van omzetten naar en/of.
Houd je ons op de hoogte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:18
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:11:
[...]
Edit:
Ook kinda @Pistachenootje, nu CEB naar 3,75% is gegaan op 1 jaar is het verschil met Progetto natuurlijk wel relatief klein. €45 per €10k. Sure, het is nog steeds €45. Maar het verschil is niet zo groot als het was en als dat het verschil maakt tussen een goede nachtrust...
Persoonlijk zou ik eerder voor die bank in Litouwen gaan. 4.4%, bronbelasting te verrekenen in box 3. (Natuurlijk kan niet iedereen bronbelasting verrekenen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:11:
[...]

Persoonlijk zou ik eerder voor die bank in Litouwen gaan. 4.4%, bronbelasting te verrekenen in box 3. (Natuurlijk kan niet iedereen bronbelasting verrekenen.)
Ieder zijn ding natuurlijk. En gelukkig is er de keuze.

Ik heb daarbij ook geen idee hoe ingewikkeld dat is. Bv met Spanje en bronbelasting ging bij OpenBank vanzelf en via Raisin formuliertje uitprinten, krabbel zetten, en weer uploaden. Dat is dan niet veel werk. Maar in het verleden is het hier ook gegaan over banken / landen waarbij een officiële woonplaatsverklaring van de Belastingdienst voor nodig was. Dat is dan natuurlijk al (veel) meer werk naar mijn idee. En in het geval van Litouwen ben je dan nog maar op de helft op 3/4e, omdat dan nog 10% over blijft die je weer met de Nederlandse box 3 belasting kunt/moet verrekenen. Ook daarbij: geen idee hoeveel werk dat is / kennis daarvoor nodig is.

Daarom dat ik persoonlijk banken met bronbelasting "negeer". Of het aanbod zou al heel interessant moeten zijn (in dezen dan effectief maar 0,2-procentpunt verschil met Progetto waarbij dit niet nodig is. Of je moet al spreiden en ook bij Progetto een deel hebben staan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Momenteel staat m'n spaargeld bij OpenBank, tegen een 2,75% maandelijkse rente. Opzicht tevreden met de app etc.
Nu lees ik dat Credit Europe (https://www.crediteurope....edit-europe-spaarrekening) een 3,55% geeft, maar wel pas na 1 jaar.
Welke bank geeft momenteel een goede rente (hoger dan 3,5%) die maandelijks word uitgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

sanook

_/-\o_

-Muncky- schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:25:
Momenteel staat m'n spaargeld bij OpenBank, tegen een 2,75% maandelijkse rente. Opzicht tevreden met de app etc.
Nu lees ik dat Credit Europe (https://www.crediteurope....edit-europe-spaarrekening) een 3,55% geeft, maar wel pas na 1 jaar.
Welke bank geeft momenteel een goede rente (hoger dan 3,5%) die maandelijks word uitgekeerd?
Misschien even een paar pagina's terug lezen dan ben je helemaal op de hoogte van de laatste rentestanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Advanzia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
De 3,55% rente krijg je meteen. Alleen is de uitkering jaarlijks op 1-1. Als je nu klant wordt bouw je dus rente op met 3,55%. Als je vroegtijdig de rekening sluit zul je direct de rekening krijgen uitgekeerd, anders op 1-1.

Theoretisch zou je dus ook ervoor kunnen kiezen om de laatste week van december alles er af te halen. Dan ontvang je op 1-1 de rente en klaar. Laat je het geld staan krijg je (uiteraard) pas weer op 1-1-2025 de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilletto
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:46:
[...]

De 3,55% rente krijg je meteen. Alleen is de uitkering jaarlijks op 1-1. Als je nu klant wordt bouw je dus rente op met 3,55%. Als je vroegtijdig de rekening sluit zul je direct de rekening krijgen uitgekeerd, anders op 1-1.

Theoretisch zou je dus ook ervoor kunnen kiezen om de laatste week van december alles er af te halen. Dan ontvang je op 1-1 de rente en klaar. Laat je het geld staan krijg je (uiteraard) pas weer op 1-1-2025 de rente.
Je kan ook nu rekening openen, op 1-1-2024 de tot dan toe opgebouwde rente uitgekeerd krijgen, en dan rond eind maart 2024 de rekening sluiten om op dat moment de opgebouwde actierente tussen 1-1-2024 en datum van sluiten gelijk uitgekeerd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
O.a. Advanzia, TradeRepublic, Consors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:58:
[...]

O.a. Advanzia, TradeRepublic, Consors.
Consors betaalt toch per 3 maanden uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hkuit schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:12:
[...]
Dat was een bewuste keuze; Banco Progetto gaf 4,2% bij 1 jaar vast, 4,25 bij 2 jaar, en 4,3% bij 3 jaar. Ik neem de gok dat de rente nog (een beetje) stijgt, over een jaar kan ik opnieuw beslissen of ik 't voor 1 jaar of voor langer vastzet.

Jij schrijft dat je die kans (over 1 jaar) niet heel groot acht. Waar baseer je dat op? Gaan de rentes weer dalen?
Laat ik het zo zeggen, ik denk dat de kans groter is dat de rente over 1 jaar lager is dan hoger. Niemand die het zeker weet natuurlijk maar er zijn wel indicatoren. De inflatie neemt al af en bij de laatste ECB meeting was er veel twijfel of de rente nog wel verhoogd zou worden.

Hier verwachtingen van ABN: https://www.abnamro.nl/nl...eling-hypotheekrente.html

FD: https://fd.nl/financiele-...-renteverhoging-deze-week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt8NkPKj1LmSPhJpL1YV461YPO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1ATPFIjmZfVr1vkeDNa0IWL.jpg?f=fotoalbum_large

Update: artikel vandaag in FD verwacht dat de rente mogelijk langer hoog blijft.
https://fd.nl/financiele-...te-niveau-sinds-juli-2011

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 22-09-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:25:
[...]
Ik vermoed dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-09 12:53
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje met veel interesse dit topic.

Ik lees net dat het niet zeker is of Trade Republic alleen aan de spaarders (dus die niet beleggen) de 4% rente geven.

https://www.vanspaarbankv...aar-4-ook-voor-spaarders/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Kal-Ell volgens de Telegraaf zijn spaarders ook welkom.
De rente bij Trade Republic is nu nog 2%. De broker laat weten dat de renteverhoging door de ECB naar 4% is aangegrepen om ook naar 4% te gaan. De rente geldt voor niet-belegd geld tot €50.000. Daarboven wordt geen rente uitgekeerd. Het openen van een rekening is gratis bij Trade Republic. De broker mikt in beginsel op beleggers, maar wie alleen wil sparen is ook welkom.
https://www.telegraaf.nl/...public-gaat-4-rente-geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Kal-Ell schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:57:
Hallo allemaal,

Ik lees net dat het niet zeker is of Trade Republic alleen aan de spaarders (dus die niet beleggen) de 4% rente geven.

Wat is dan het probleem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Weer zo'n mooie grafiek met een valse 0-lijn.
Tegenwoordig noemen we dat Clickbait ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@GroteVoet459 Op beide assen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Laatst online: 14-09 12:53
Er is geen probleem. Maar ik las een paar pagina's terug dat de rente 4% wordt, maar dat is nog niet zeker voor als je alleen spaart.

Ik heb zelf spaargeld bij Trade Republic met 2% rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 15:54
Kal-Ell schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:57:
Hallo allemaal,

De conclusie van het verhaal is toch vooral dat de auteur totaal geen idee heeft van hoe het nou zit.
En in plaats van het dan even na te vragen gaat ze speculeren en tada... zodoende heb je nog best een vermakelijk verhaal waar weer mooi wat affiliate linkjes in gedropt kunnen worden.

Overigens kun je via een refferal code ( via Google/Reddit o.i.d. zelf zoeken en niet hier droppen ) nog een gratis aandeel krijgen t.w.v. €25.
Dan kun je vrijwel risicoloos toch wat beleggingsactiviteit laten zien.
Maar het maakt echt niets uit of je daadwerkelijk actief gaat beleggen of niet, je krijgt echter wel die beleggingsrekening erbij, maar jíj bepaalt of je er iets mee wilt doen.
Natuurlijk hopen ze dat je gaat beleggen :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat je geen rente zou krijgen als je alleen spaart. Dat is wat het artikel suggereert.

Maar klopt volgens mij niet. Enkele Tweakers hier sparen alleen en een artikel in Telegraaf zegt dat het ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kal-Ell schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:28:
[...]
Dan wordt het voor jou ook 4% vanaf 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
[...]

Er is geen probleem. Maar ik las een paar pagina's terug dat de rente 4% wordt, maar dat is nog niet zeker voor als je alleen spaart.

Dat schreef je in je eerdere bericht niet.

Met spaargeld bij Trade Republic kan je elke dag de opgebouwde rente zien groeien. Als dat na 1 oktober niet klopt met 4% dan zie je dat snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
:)

[ Voor 99% gewijzigd door LuckyStriker op 23-09-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:39
RobertMe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:46:
[...]

Je kunt de rekening na 6 maanden sluiten, dus eind maart 2024 als je deze week de rekening opent. En dan ontvang je volgens mij bij het sluiten eind maart rente (en uiteraard op 1 januari).

Voor mij is de vraag of ik van de actie gebruik kan maken. Ik heb in principe een rekening bij CEB. Maar het zal tien jaar geleden zijn dat ik er een saldo had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Frankenstein Neem, je moet een nieuwe klant zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Snap ik. Maar inloggen op mijn oude account lukt niet. Ik heb me aangemeld en geïdentificeerd. Ik wacht de uitkomst af. Niet geschoten is altijd mis. En de vorige transactie is zo lang geleden dat ze me hopelijk wel als nieuwe klant zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Frankenstein op 22-09-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:13
Goede kans. Ik moest na lange periode van inactiviteit ook opnieuw klant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:56
RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:03:
[...]

Met Spaanse bronbelasting, oftewel: eenvoudig te verlagen naar 0% met de zelfverklaring die bij mijn weten Raisin automatisch genereert (dus: uitprinten, ondertekenen, handtekening zetten, scannen, uploaden).

Maar dus ook met gratis onduidelijkheid over Spaanse erfbelasting, of niet, want geld staat in Frankrijk.
Dat lijkt me prima te doen.
Is dit dan nu de beste optie van Raisin?
Alleen Litouwen via Raisin heeft nog een hoger rendement.

Ik lees ik hoor vaak Zweden, maar dan lever je 0.19% in

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Deze stond in de Volkskrant. Deze tracker volgt exact de ECB rate. Nu 4% + 0,09%. Jammer dat we nog 3 jaar het box 3 overbruggingswetgeving hebben
Wel een mooi alternatief voor een spaarrekening van 2 januari tm 29 september ivm peiljaar

Xtrackers EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
ISIN:
LU0290358497

Te kopen bij degiro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Fredericm Helaas krijg je dan wel te maken met transactiekosten. En wat erger is: dit fonds kent wel degelijk wat risico's. Zo is er maar 1 counter party voor het swap risico en (wellicht daardoor) was er sprake van koersverlies gedurende corona.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXreu3hifJ28jRoAUCqllXYpIys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivvHfogfu4vWmjnFZs3lWrb8.jpg?f=fotoalbum_large

Met andere woorden: met dit fonds ben je niet meer aan het sparen en echt aan het beleggen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Wise en Revolut, maar deze gebruiken veiligere geldmarktfondsen zonder transactiekosten door te berekenen. En bij Wise en Revolut kun je ook ten alle tijde je saldo opnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:40

Veritas

concedo nulli

[...]

Starting October 1st 2023, we will pass an interest rate of 4% from our partner banks to you on your uninvested cash up to €50,000.
https://support.traderepu...-has-been-forwarded-to-me

Geldt gewoon voor spaarders...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Fredericm schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 00:06:
Deze stond in de Volkskrant. Deze tracker volgt exact de ECB rate. Nu 4% + 0,09%. Jammer dat we nog 3 jaar het box 3 overbruggingswetgeving hebben
Wel een mooi alternatief voor een spaarrekening van 2 januari tm 29 september ivm peiljaar

Xtrackers EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
ISIN:
LU0290358497

Te kopen bij degiro
en belastingtechnisch verlies je alle winst hiervan meteen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xxxMaverick schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:40:
[...]
en belastingtechnisch verlies je alle winst hiervan meteen
Dat is eenvoudig te vermijden door de belegging tot 31 december te gebruiken. Daarna je geld voor tenminste 3 maanden verhuizen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 23-09-2023 10:11 ]

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Pistachenootje schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:06:
[...]

Dat is eenvoudig te vermijden door de belegging tot 31 december te gebruiken. Daarna je geld voor tenminste 3 maanden verhuizen.
In de praktijk zullen weinig mensen dit doen en is het voor verreweg de meeste mensen een relatief slecht product gezien nl wetgeving . Enkele uitzonderingen daargelaten

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

Freak187

geen

Iemand ervaring met Renault bank? Geen bronbelasting (want FR), goede credit rating en een van de hogere rentes…

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:03
Freak187 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:02:
Iemand ervaring met Renault bank? Geen bronbelasting (want FR), goede credit rating en een van de hogere rentes…
Jeetje zeg, resultaat: Het spaartopic - Deel 3

Iets met een zoekfunctie

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Ik ben op zoek naar een bank waar ik een deposito voor ca 4 jaar met een goede rente (4%?) voor een minderjarig kind af kan sluiten.
Rekening moet op naam van dat kind staan, om de jaarlijkse belastingvrije schenkingen te kunnen benutten.
Via Raisin gaat dat niet, want daar moet je meerderjarig zijn.

Iemand een suggestie?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xxxMaverick schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:54:
[...]
In de praktijk zullen weinig mensen dit doen
Waarom? Is toch super eenvoudig? Ik ga het zeker wel doen.

• Samurai
  • Laatst online: 08-01 09:51
Yapi Kredi bank in NL: loop je hier het risico dat je tegoeden worden bevroren of dat er beslag op gelegd wordt indien erdogan een kronkel in zn hoofd krijgt?

Mensen hier met ervaring bij deze bank met een 1-jaarse deposito?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
Andrehj schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:01:
Ik ben op zoek naar een bank waar ik een deposito voor ca 4 jaar met een goede rente (4%?) voor een minderjarig kind af kan sluiten.
Rekening moet op naam van dat kind staan, om de jaarlijkse belastingvrije schenkingen te kunnen benutten.
Via Raisin gaat dat niet, want daar moet je meerderjarig zijn.

Iemand een suggestie?
In het verleden voor mijn neefje en nichtje rekeningen geopend bij Credit Europe.

• rechtsherstel
Samurai schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:07:
Yapi Kredi bank in NL: loop je hier het risico dat je tegoeden worden bevroren of dat er beslag op gelegd wordt indien erdogan een kronkel in zn hoofd krijgt?

Mensen hier met ervaring bij deze bank met een 1-jaarse deposito?
Toen Putin de kolder in zijn kop kreeg is er ook geen beslag gelegd op de tegoeden bij ATB bank.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
Catanan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:43:
Net een spaarrekening geopend bij de Credit Europe Bank. Ging vlekkeloos en snel. Net een voor proef €1 overgemaakt, als dit goed gaat kan ik meteen een deposito openen. Helaas geen instant payment.
Ben benieuwd of het goed gaat omdat de tegenrekening een en/of rekening is. En ik heb hem alleen op mijn naam geopend. Was bij Raisin geen probleem.
Nog een vraagje: Moet er nog een kopie ID worden opgestuurd (mail, post) of wordt dit in de app geregeld tijdens de verificatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Cyclonist schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:39:
[...]

Nog een vraagje: Moet er nog een kopie ID worden opgestuurd (mail, post) of wordt dit in de app geregeld tijdens de verificatie?
Als je aanmeld via de app gaat het via de app (foto/video van de voor en achterkant, video waarop je het hologram laat zien (kantelen van kaart), en een selfie video). Als je een tweede rekeninghouder wilt toevoegen moet je een formulier per post opsturen met daarbij een kopie van de idkaart.

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:12
RobertMe schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:11:
[...]

Als je aanmeld via de app gaat het via de app (foto/video van de voor en achterkant, video waarop je het hologram laat zien (kantelen van kaart), en een selfie video). Als je een tweede rekeninghouder wilt toevoegen moet je een formulier per post opsturen met daarbij een kopie van de idkaart.
Dus gelijk een en/of openen is niet mogelijk bij Credit Europe?
Hartelijk dank voor uw antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hendriks1 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:18:
[...]

Dus gelijk een en/of openen is niet mogelijk bij Credit Europe?
Hartelijk dank voor uw antwoord
Klopt. Je moet verplicht een document downloaden, invullen (als PDF of op papier), uitprinten, en inclusief kopie ID kaart opsturen.

Daarnaast lijkt het in het geval van mijn ouders nu mis te lopen op de identificatie storting. (Intussen meermaals) geld over gemaakt vanaf de en/of betaalrekening maar in de brief met het klantnummer voor mijn moeder stond dat ze nog moet identificeren middels de identificatiestoring, en ook het openen van het deposito mislukt op dat (een van de) mede-eigenaren nog niet geïdentificeerd zijn. Gistermiddag daarover een mailtje gestuurd maar nog geen reactie ontvangen ("uiteraard", rond 4 uur gemaild). Daarbij ook meteen gevraagd of ze nog de 3,55% rente op de spaarrekening kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
RobertMe schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:36:
[...]

Klopt. Je moet verplicht een document downloaden, invullen (als PDF of op papier), uitprinten, en inclusief kopie ID kaart opsturen.

Daarnaast lijkt het in het geval van mijn ouders nu mis te lopen op de identificatie storting. (Intussen meermaals) geld over gemaakt vanaf de en/of betaalrekening maar in de brief met het klantnummer voor mijn moeder stond dat ze nog moet identificeren middels de identificatiestoring, en ook het openen van het deposito mislukt op dat (een van de) mede-eigenaren nog niet geïdentificeerd zijn. Gistermiddag daarover een mailtje gestuurd maar nog geen reactie ontvangen ("uiteraard", rond 4 uur gemaild). Daarbij ook meteen gevraagd of ze nog de 3,55% rente op de spaarrekening kunnen krijgen.
Dank voor uw antwoord. Ik vraag mij dan echt af hoe ik die identificatie storting moet doen, aangezien mijn geld ook sowieso van een en/of komt (Abn) en dan naar een nieuw te openen en/of van credit europe spaarrekening (en vanuit die rekening een deposito openen)...hmm lastig allemaal lijkt het... |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Hendriks1 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:46:
[...]

Dank voor uw antwoord. Ik vraag mij dan echt af hoe ik die identificatie storting moet doen, aangezien mijn geld ook sowieso van een en/of komt (Abn) en dan naar een nieuw te openen en/of van credit europe spaarrekening (en vanuit die rekening een deposito openen)...hmm lastig allemaal lijkt het... |:(
I'll keep you posted. Gekke is ook dat in het transactieoverzicht staat "<vader> eo". Alsof of de grootbank of CEB de naam afkapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Cyclonist schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:39:
[...]

In de app. Zelden zo'n gemakkelijk identificatie proces meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:29
Ik wilde vandaag een spaarrekening openen bij MeDirect. Toch even gegoogled en zo kwam ik op dit forum terecht. Ik lees hier over de Credit Europe Bank die een internet spaarrekening hebben met 3,55% rente voor nieuwe klanten.

MeDirect = rente 3%
DGS in Malta
Tegoed vrij opneembaar

Credit Europe Bank = 3,55%
DGS in Nederland
Tegoed vrij opneembaar

Alles lijkt dus in het voordeel van CEB. Zijn er redenen om hier geen rekening te openen en toch voor MeDirect te gaan?

Ik wil geen rekening bij TradeRepublic, Consors, Advanzia dus de keuze zal echt MeDirect of CEB zijn.

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:07
nathalia schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:56:
Ik wilde vandaag een spaarrekening openen bij MeDirect. Toch even gegoogled en zo kwam ik op dit forum terecht. Ik lees hier over de Credit Europe Bank die een internet spaarrekening hebben met 3,55% rente voor nieuwe klanten.

MeDirect = rente 3%
DGS in Malta
Tegoed vrij opneembaar

DGS in Nederland
Tegoed vrij opneembaar

Alles lijkt dus in het voordeel van CEB. Zijn er redenen om hier geen rekening te openen en toch voor MeDirect te gaan?

Ik wil geen rekening bij TradeRepublic, Consors, Advanzia dus de keuze zal echt MeDirect of CEB zijn.
Heb je ook gezien dat deze rente bij CEB alleen voor de eerste 6 maanden geldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe

MeDirect = rente 3%
DGS in Malta
Tegoed vrij opneembaar

DGS in Nederland
Tegoed vrij opneembaar

Malta lijkt in het algemeen een wat negatieve vibe te hebben heb il het idee? CEB is naar mijn idee het enige "negatieve vibe dingetje" dat de bank een Turkse achtergrond heeft.

Maar ik noem het bewust vibe. Van Malta weet ik de details niet. Maar als "shit hits the fan" heb je nog minimaal DGS, overheid Malta en potentieel "Europa" / "Euro landen". En in het geval van de Turkse achtergrond van CEB: het is een Nederlands bedrijf, met een volledige Nederlandse bank vergunning, met daardoor een Nederlands DGS. En v.w.b. "land van oorsprong dat gekke sprongen maakt". Zoals hier vandaag al aangegeven: kijk naar Amsterdam Trade Bank. Nederlandse bank met Russische roots. Na de inval in Oekraïne / invoeren sancties is die bank op de vles gegaan. Maar klanten hebben allemaal netjes hun geld teruggekregen, zij het uit het DGS, zij het doordat ATB op zichzelf een financieel gezonde onderneming had (dus in principe ook zelf alles had kunnen uitbetalen).

Ik zou in ieder geval voor CEB gaan. En als het niet bevalt kun je altijd nog wisselen.

Edit:
En uiteraard wat @thys hierboven aanhaalt. CEB is een actierente voor 6 maanden. Wil je echt "set & forget" hebben wellicht niet de beste optie omdat je dan tzt moet wisselen als de standaard rente dan tegen valt.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 23-09-2023 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
thys schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:08:
[...]

Heb je ook gezien dat deze rente bij CEB alleen voor de eerste 6 maanden geldt?
En die is gegarandeerd, itt de rente van de andere bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:25:
[...]

Klopt.

Zinsgutschrift/Zinsbelastung viertelijährlich zum 31.03, 30.06, 30.09 und 31.12.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik wil geen rekening bij TradeRepublic, Consors, Advanzia...
Waarom niet? Ik schat het Duits en Luxemburgs DGS hoger in dan Malta. Zie ook: https://www.independent.c...tive-correctly-6736252338

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:22:
[...]

Waarom niet? Ik schat het Duits en Luxemburgs DGS hoger in dan Malta. Zie ook: https://www.independent.c...tive-correctly-6736252338
TradevRepublic is geen bank. We moeten eigenlijk spreken van Citibank Europe plc / Deutsche Bank / ... via Trade Republic.

Citibank = Iers dgs, dat uitkeert met in ons land niet inwisselbare cheques.

Dat maakt me erg terughoudend al wil ik graag die 4%. Als gedeeld 3e grootste bank van Ierland verwacht ik dat ze Too Big To Fail zijn. Maar toch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Frankenstein schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:33:
[...]
TradevRepublic is geen bank. We moeten eigenlijk spreken van Citibank Europe plc / Deutsche Bank / ... via Trade Republic.

Citibank = Iers dgs, dat uitkeert met in ons land niet inwisselbare cheques.
Ik ben op de hoogte. 3 van de 4 genoemde banken zijn Duits bij TR. Verder is Consors ook Duits. Vandaar dat ik zeg dat ik Duits en Luxemburgs DGS veiliger in schat dan Malta.

Maar zelfs liever Ierland dan Malta. Die waarschuwing die ze hebben gehad is niet mals imo.

Ik ben wel benieuwd of Ierland inderdaad nog cheques gebruikt. Ik verwacht van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Laatst online: 04:25
Zeer terecht, de vraagtekens die hier worden geplaatst m.b.t. in hoeverre je op het DGS kunt terugvallen als je je geld stalt bij buitenlandse banken. Ik ben wellicht veel te angstig maar zelfs bij bepaalde banken die onder het Nederlandse DGS vallen krijg ik het al benauwd als ik er aan denk dat ik er eventueel aanspraak op zou moeten maken. Waarom? Stel dat zo’n bank op de fles gaat: wie garandeert mij dan dat ze de administratie dusdanig op orde hebben dat De Nederlandse Bank over de juiste saldogegevens beschikt? Of erger nog, je hoort dat een bepaalde bank in de problemen komt en denkt via InstantPay even snel je spaarcenten terug te storten naar je tegenrekening maar het is meer dan €50.000. Je spaarsaldo is dan gelijk nul, maar door de Wwft staat je geld net toevallig in de hold voor controle. Bewijs het dan maar. Nee, dank je. Met spaargeld is het voor mij safety first.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
Ik ben overtuigd om een spaarrekening te openen bij Credit Europe Bank. Als nieuwe klant de komende 6 maanden 3,55% is niet gek. Met het Nederlandse Garantiestelsel erachter geeft me het voldoende vertrouwen ondanks de Turkse achtergrond.

Wat ik wel raar vind, is dat je Credit Europe Bank met deze spaarrekening helemaal niet terugvindt op bijvoorbeeld https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht of https://www.spaarinformatie.nl

Waarom zetten deze sites deze spaarrekening niet in hun overzichten?

Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
@nathalia spaarinformatie: negeert soms rekeningen met aktie rente (voor nieuwe klanten)
geld.nl: weet ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
nathalia schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:57:
Zou goed kunnen dat je daar voor moet betalen en dat CE daar geen zin in heeft.

Voor wat het waard is, ik ben 3-4 jaar klant geweest. Prima ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nathalia schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:57:
Ik ben overtuigd om een spaarrekening te openen bij Credit Europe Bank. Als nieuwe klant de komende 6 maanden 3,55% is niet gek. Met het Nederlandse Garantiestelsel erachter geeft me het voldoende vertrouwen ondanks de Turkse achtergrond.

Wat ik wel raar vind, is dat je Credit Europe Bank met deze spaarrekening helemaal niet terugvindt op bijvoorbeeld https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht of https://www.spaarinformatie.nl

Ze staan er wel in met de 1,77% en een vermelding van een (intussen incorecte) vermelding van 2,00% voor nieuwe klanten.
Hetzelfde bij OpenBank, staan er in met 2,75% en vermelding van 3,00% voor nieuwe klanten (en zelfs dat klopt niet, want die 2,75% is onder voorwaarden).

Edit:
Typo fixed, thanks @W1ck1e hieronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
@RobertMe 1.77% !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online

MeDirect = rente 3%
DGS in Malta
Tegoed vrij opneembaar

DGS in Nederland
Tegoed vrij opneembaar

Dat die rente maar voor 6 maanden is. Voor bestaande klanten 1,77%. Dat is heel weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
SvMp schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:08:
[...]

Dat die rente maar voor 6 maanden is. Voor bestaande klanten 1,77%. Dat is heel weinig.
Na 6 maanden ben ik weer weg en zoek ik gewoonweg weer een andere bank om m'n spaargeld te stallen. Ik heb altijd nog Raisin achter de hand (met Nordax en Renault Bank).

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
...
...
Neen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:35
MarcelNH schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:54:
Zeer terecht, de vraagtekens die hier worden geplaatst m.b.t. in hoeverre je op het DGS kunt terugvallen als je je geld stalt bij buitenlandse banken. Ik ben wellicht veel te angstig maar zelfs bij bepaalde banken die onder het Nederlandse DGS vallen krijg ik het al benauwd//
Dus je geld dan maar in een sok stoppen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• W1ck1e
dirk_mec schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:21:
[...]

Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt, het gaat om geld. En je eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
dirk_mec schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:21:
[...]

Geld in een sok krijg je én geen rente over én kun je niet "verzekeren" ("gratis") tegen diefstal, brand, .... Doe het dan op zijn minst in een brandwerende kluis.,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gilletto
  • Laatst online: 08-04-2024
Pistachenootje schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:38:
[...]

Ik ben op de hoogte. 3 van de 4 genoemde banken zijn Duits bij TR. Verder is Consors ook Duits. Vandaar dat ik zeg dat ik Duits en Luxemburgs DGS veiliger in schat dan Malta.

Maar zelfs liever Ierland dan Malta. Die waarschuwing die ze hebben gehad is niet mals imo.

Ik ben wel benieuwd of Ierland inderdaad nog cheques gebruikt. Ik verwacht van niet.
Consorsbank valt overigens onder het Franse DGS, niet Duitse (bank is onderdeel van BNP Paribas). Zie https://www.consorsbank.d...nsbogen-fuer-einleger.pdf. Maar Frankrijk is in principe ook kredietwaardiger dan Malta (mocht de staat ooit bij moeten springen).

[ Voor 6% gewijzigd door Gilletto op 23-09-2023 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
MarcelNH schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:54:
Ik ben wellicht veel te angstig maar zelfs bij bepaalde banken die onder het Nederlandse DGS vallen krijg ik het al benauwd als ik er aan denk dat ik er eventueel aanspraak op zou moeten maken.
Dan zet je het niet allemaal bij één bank.
En je eigen redenatie doortrekkend niet allemaal in Nederland ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
De testbijschrijving bij Credit Europe Bank is gelukt. De datum staat ook op 22-9, de dag dat ik de rekening geopend had. Net weer een bedrag gestort waar ik een deposito mee ga openen, benieuwd hoe vlot dit verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
Hoeveel banken zijn er eigenlijk omgevallen sinds Icesave?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
DSB

Verder weet ik het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
  • Laatst online: 14-09 17:44
Amsterdam Trade Bank (ATB): Nederlandse bank met Russische roots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
indica schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:32:
Hoeveel banken zijn er eigenlijk omgevallen sinds Icesave?
Letterlijk omgevallen? Er zijn natuurlijk nog voldoende banken in de problemen gekomen. Zoals Amsterdam Trade Bank (Nederlandse bank met Russische roots). Die is na de inval van Oekraïne op de fles gegaan en heeft het DGS netjes alles uitgekeerd.
Daarnaast is dan bv Credit Suice zwaar in de problemen gekomen, maar "too big to fail" en overgenomen voor een appel en een ei. En met de bankencrisis hebben ING, ABN en de Volksbank natuurlijk ook nog staatssteun gekregen "omdat ze niet zelfstandig de broek konden ophouden". En aan de overkavan de plas natuurlijk nog Silicon Vally Bank die op de fles is gegaan dit jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
Sinds de kredietcrisis kan ik het me ook niet heugen inderdaad. Ik word door bekenden vaak gewaarschuwd met als voorbeeld "Aaaaaai Save", maar dat is inmiddels alweer 15 jaar geleden en sindsdien zijn de regels behoorlijk aangescherpt.

Als beleggen geen optie is dan snap ik niet zo goed dat mensen 4% rente laten liggen met een depositioGARANTIEstelsel in omringende EU-landen. Maar goed, het is je goed recht om (ongefundeerd) angstig te zijn uiteraard.

Zijn er meer mensen die overwegen om de geld vast te zetten voor een jaartje of 5/ 10? Dit lijkt me een prima moment. Ik zit zelf te denken om een paar duizend noodfonds aan te houden, mijn cashflow van 2000-3000 per maand te gebruiken om de hypotheek extra af te lossen (rente ruim 4%) of te verduurzamen en dan 50k in een depositoladder te stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
indica schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:48:
Sinds de kredietcrisis kan ik het me ook niet heugen inderdaad. Ik word door bekenden vaak gewaarschuwd met als voorbeeld "Aaaaaai Save", maar dat is inmiddels alweer 15 jaar geleden en sindsdien zijn de regels behoorlijk aangescherpt.
Maar ook dat klopt niet. Ook bij Ice Save heeft iedereen zijn geld teruggekregen. En als dat niet valt onder "omvallen" dan is ATB ook omgevallen, en Credi Suice eigenlijk ook. En in Amerika dan SVB. En bij ATB heeft het DGS het dan opgevangen en bij Credit Suice zijn de schulden dan overgenomen door de overname en komen daar de "garanties" uit. Afwikkeling SVB heb ik geen idee van. Heel erge "ver van mijn bed".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
Catanan schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:20:
De testbijschrijving bij Credit Europe Bank is gelukt. De datum staat ook op 22-9, de dag dat ik de rekening geopend had. Net weer een bedrag gestort waar ik een deposito mee ga openen, benieuwd hoe vlot dit verloopt.
Hoi,
Gaat het om een en/of betaalrekening naar een nieuw geopende spaarrekening bij Credit Europe? Of?
Mvg
Hendriks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Specialsta
  • Laatst online: 29-04 20:14
Misschien een gekke vraag maar krijg je bij ABN Amro ook die 1,25% rente als het geld op je privérekening staat of moet het geld echt op je direct sparen rekening staan wil je hier aanspraak op maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendriks1
Specialsta schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:00:
Misschien een gekke vraag maar krijg je bij ABN Amro ook die 1,25% rente als het geld op je privérekening staat of moet het geld echt op je direct sparen rekening staan wil je hier aanspraak op maken?
Moet echt naar je Direct sparen.
Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 14:58

Als beleggen geen optie is dan snap ik niet zo goed dat mensen 4% rente laten liggen met een depositioGARANTIEstelsel in omringende EU-landen. Maar goed, het is je goed recht om (ongefundeerd) angstig te zijn uiteraard.

Zijn er meer mensen die overwegen om de geld vast te zetten voor een jaartje of 5/ 10? Dit lijkt me een prima moment. Ik zit zelf te denken om een paar duizend noodfonds aan te houden, mijn cashflow van 2000-3000 per maand te gebruiken om de hypotheek extra af te lossen (rente ruim 4%) of te verduurzamen en dan 50k in een depositoladder te stoppen.
Een mens houdt van zekerheid. En als het om sparen en spaarrekeningen gaat, worden in forums en discussies hier, maar ook bijvoorbeeld op nu.nl altijd maar weer het ‘Icesave’ verhaal bijgehaald waarom men dan vooral geen spaarrekeningen buiten Nederland moet openen. Mede daarom zal menigeen geld laten liggen door hun spaargeld bij de grootbanken te laten staan want sparen in het buitenland is ‘eng’, en is zo in contrast in dit spaartopic waar men tot de detail alles wil weten over buitenlandse spaargeld rekeningen en vervolgens dit ook gewoon doen door te sparen in het buitenland. Begrijpelijk dat men zich zorgen maakt, maar zo zonde door geld te laten liggen bij de grootbanken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
4% in deposito: zeker!

4% vrij opneembaar: kan (per 1 oktober) alleen via Trade Republic. Daar heb ik dan een Duitse rekening bij Citibank met Ierse garantie. Ierse dgs keert uit in cheques (!!!) stelt het stelsel zelf, wat ik overigens onzinnig vind, maar anderzijds behoort de bank (Citigroup, VS) tot de vier grootste "wereldwijde systeembanken". Een plus die ook Consorsbank en Openbank hebben.
Pagina: 1 ... 140 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling