nathalia schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:56:
Ik wilde vandaag een spaarrekening openen bij MeDirect. Toch even gegoogled en zo kwam ik op dit forum terecht. Ik lees hier over de Credit Europe Bank die een internet spaarrekening hebben met 3,55% rente voor nieuwe klanten.
MeDirect = rente 3%
DGS in Malta
Tegoed vrij opneembaar
Credit Europe Bank = 3,55%
DGS in Nederland
Tegoed vrij opneembaar
Alles lijkt dus in het voordeel van CEB. Zijn er redenen om hier geen rekening te openen en toch voor MeDirect te gaan?
Ik wil geen rekening bij TradeRepublic, Consors, Advanzia dus de keuze zal echt MeDirect of CEB zijn.
Malta lijkt in het algemeen een wat negatieve vibe te hebben heb il het idee? CEB is naar mijn idee het enige "negatieve vibe dingetje" dat de bank een Turkse achtergrond heeft.
Maar ik noem het bewust vibe. Van Malta weet ik de details niet. Maar als "shit hits the fan" heb je nog minimaal DGS, overheid Malta en potentieel "Europa" / "Euro landen". En in het geval van de Turkse achtergrond van CEB: het is een Nederlands bedrijf, met een volledige Nederlandse bank vergunning, met daardoor een Nederlands DGS. En v.w.b. "land van oorsprong dat gekke sprongen maakt". Zoals hier vandaag al aangegeven: kijk naar Amsterdam Trade Bank. Nederlandse bank met Russische roots. Na de inval in Oekraïne / invoeren sancties is die bank op de vles gegaan. Maar klanten hebben allemaal netjes hun geld teruggekregen, zij het uit het DGS, zij het doordat ATB op zichzelf een financieel gezonde onderneming had (dus in principe ook zelf alles had kunnen uitbetalen).
Ik zou in ieder geval voor CEB gaan. En als het niet bevalt kun je altijd nog wisselen.
Edit:
En uiteraard wat @
thys hierboven aanhaalt. CEB is een actierente voor 6 maanden. Wil je echt "set & forget" hebben wellicht niet de beste optie omdat je dan tzt moet wisselen als de standaard rente dan tegen valt.
[
Voor 6% gewijzigd door
RobertMe op 23-09-2023 19:12
]