Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.007 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:55
Def1ant schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:57:
En Aegon gaat van 0,9% naar 0,7%

Vooral leuk geweest vanwege hun depositoactie, die 25€ verdiend. Maar om die nu alvast terug te sluizen, zet ook geen zoden aan de dijk.
0,7% in dat opzicht mogen we Aegon dankbaar zijn dat we nog een deposito van 6 maanden à1,3% hebben mogen afsluiten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LPB laat de rente onveranderd voor maart, op een riante 0.9 procent.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
De ING spaaractie gaat tot zondag 6 maart. Dus als je er van wilt profiteren zou ik woensdag of donderdag je ING spaarrekening spekken met geld van een eventuele andere bank. Ik heb bijvoorbeeld een spaarrekening bij NN, en voordat het is overgemaakt ben je weer een dagje verder. In het weekend wordt er sowieso niks verwerkt tussen banken. Elke €2500 toename op de spaarrekening bij ING levert €5 op. Je moet het geld er wel een maand op laten staan.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
NN per 11 maart een spaarrente verlaging van 1,1% naar 1,0%.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ASN Ideaalsparen
Nieuwe rente 0,7%
Oude rente 0,8%
Tsja..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

Robtimus

me Robtimus no like you

Weinig ideaal aan zo...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:12
Waar gaat dit heen? Heeft het überhaupt nog zin om geld op een spaarrekening te hebben? Of kan je beter sparen in een oude wollen sok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:09
Ryan_ schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:18:
Waar gaat dit heen? Heeft het überhaupt nog zin om geld op een spaarrekening te hebben? Of kan je beter sparen in een oude wollen sok?
Tot nu toe levert het nog steeds op, al is het minimaal.
Bijkomstigheid is dat je ook nog eens verzekerd bent tot een 100k per nationale bank.

Als je oude sok in brand vliegt heb je niets natuurlijk :)

Zodra de rente 0% is of ik moet gaan betalen huur ik een kluisje ergens om het geld daar te stallen, al kost me dat meer als die spaarrekening in de lucht houden. Puur uit principe. (ik stel voor dat we dat allemaal gaan doen trouwens)

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 10-03-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ryan_ schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:18:
Geeft jou oude wollen sok je meer rendement dan een spaarrekening? Zorgt het bewaren in je oude wollen sok voor meer betaalgemak?
Helaas inderdaad geen 3% rente meer maar dat is vrijwel overal zo. Alsnog meer dan een oude wollen sok (of heb jij een hele speciale sok?) :)

[ Voor 16% gewijzigd door thewizard2006 op 10-03-2016 09:27 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Als je meer dan 25k hebt is het beter om elke euro meer in een sok te stoppen dan op een spaarrekening te laten staan ja, anders ga je er op achteruit.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:49
Ook geld in een sok (boven een bepaalde drempel) moet je opgeven aan de belastingdienst hoor.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
EvaluationCopy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:27:
Als je meer dan 25k hebt is het beter om elke euro meer in een sok te stoppen dan op een spaarrekening te laten staan ja, anders ga je er op achteruit.
Dat geld in die oude sok moet je gewoon aangeven bij de belastingdienst, dus is het nog steeds verstandiger dit op een rekening te knallen. (vanaf 1016,- euro is dit verplicht)

Je kan het ook niet doen, maar dan ben je aan het frauderen en de kans dat die sok in brand vliegt is er ook nog steeds.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 10-03-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
MrAngry schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:29:
Ook geld in een sok (boven een bepaalde drempel) moet je opgeven aan de belastingdienst hoor.
Dat doet iedereen natuurlijk braaf :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:34
Eerlijke mensen wel ja... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Vind je belasting betalen over rendement dat niet bestaat wel eerlijk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

EvaluationCopy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:43:
Vind je belasting betalen over rendement dat niet bestaat wel eerlijk dan?
Ik hoorde niemand klagen toen de rente meer dan 4% was. Toen lachte iedereen die 'domme belastingdienst' uit omdat ze zo stom waren niet te weten dat het rendement veel hoger was. Tsja, en nu is het andersom. Bovendien gaat het over rendement en niet over spaarrente. Je kan ook op andere manieren je geld laten renderen. Ik heb er begrip voor dat iemand dat niet doet. Maar op de beurs kan je nog steeds een langjarig rendement van 5-8% maken.
Natuurlijk moet je niet al je geld op de beurs zetten, maar de eerste 21K per persoon is niet belast via de VRH dus dat groeit nog steeds. Pas het geld daarboven daar moet je over nadenken.
En dan nog, je hebt er ook niets aan als de rente 8% is en de inflatie 7%. Dan ga je er nog steeds op achteruit als de VRH 1.2% is. Dat is niet anders dan inflatie ongeveer 05% en een rente van 1.5%

[ Voor 23% gewijzigd door Ortep op 10-03-2016 11:45 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 23:14
Ortep schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:39:
[...]

Ik hoorde niemand klagen toen de rente meer dan 4% was. Toen lachte iedereen die 'domme belastingdienst' uit omdat ze zo stom waren niet te weten dat het rendement veel hoger was. Tsja, en nu is het andersom.
Dat was dus het belang van de andere partij. Hadden ze toen maar belasting op daadwerkelijk rendement in moeten voeren.
Bovendien gaat het over rendement en niet over spaarrente. Je kan ook op andere manieren je geld laten renderen. Ik heb er begrip voor dat iemand dat niet doet. Maar op de beurs kan je nog steeds een langjarig rendement van 5-8% maken.
Het is nog maar de vraag of je zo'n rendement kunt maken. Je kunt ook veel geld verliezen op de beurs. De VRH zou afgestemd zijn op een rendement wat iedereen makkelijk moet kunnen halen aldus minister Zalm ooit. Kijk voor de gein eens wat een staatsobligatie oplevert, opbrengst ligt een stuk lager dan de VRH. Dan ben je in mijn ogen gewoon hypocriet als staat.
Natuurlijk moet je niet al je geld op de beurs zetten, maar de eerste 21K per persoon is niet belast via de VRH dus dat groeit nog steeds. Pas het geld daarboven daar moet je over nadenken.
En dan nog, je hebt er ook niets aan als de rente 8% is en de inflatie 7%. Dan ga je er nog steeds op achteruit als de VRH 1.2% is. Dat is niet anders dan inflatie ongeveer 05% en een rente van 1.5%
Dat klopt inderdaad. Maar is 21k wel zoveel geld? Iemand wie serieus voor een huis spaart of een degelijk buffer aan spaargeld heeft gaat daar makkelijk overheen. Beetje krom om daar dan belasting over te gaan heffen.

Nu ga ik dit jaar waarschijnlijk niet over de VRH grens heen, maar afgelopen jaar dus wel. Waarom? Gespaard om een huis te kopen en dat vervolgens ook gedaan. Niet enorm veel aan VRH bij de belastingaangifte maar het blijft toch krom in de huidige situatie. Daar mag iemand wie spaart toch best wat over zeggen, ook al was het ooit niet echt een probleem?

Weer wat meer over spaarrentes, het is echt om triest van te worden. Het is dat ik graag een buffer achter de hand heb, zelfs al zou de rente negatief worden. Ik denk alleen dat ik bij een negatieve rente meer in waardevaste en makkelijk verhandelbare materialen zou gaan investeren. Als je die koopt met het idee om weer te verhandelen moet je ze eigenlijk ook aan de belastingdienst opgeven, maar je bent wel *ahum* heel braaf als je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

True, maar ze geven wel duidelijk aan waarom ze het verlagen. Dat transparante van ze kan ik erg waarderen (sowieso de groene/duurzame insteek). Maar heb mijn grootste beetje spaargeld hier niet staan..

Toch blijf ik het lastig vinden die lage rente, hoe ga je aan (je) kinderen wijsmaken dat sparen nut heeft? Behalve dat het apart staat en je met je tengels vanaf blijft is het niet echt lonend. Vond het vroegah altijd vet om er wat guldentjes bij te zien komen zeg maar, als beloning voor minder geld uitgeven. Moeten we nu maar FMA (financieel minder afhankelijk) en vanaf een jonge leeftijd in meppen? :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GH45T schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:19:
[...]
Dat was dus het belang van de andere partij. Hadden ze toen maar belasting op daadwerkelijk rendement in moeten voeren.
Heel simpel: Soms zit het mee en soms zit het tegen. Voor de spaarder of voor de belastingdienst. Niemand klaagt als het mee zit, iedereen als het tegen zit.
Maar voor ze dit systeem invoerden hadden we dus het systeem dat daadwerkelijk rendement belaste. Je werd er compleet gek van. Zeker als je een wat ruimere portefeuille had. Aan en verkopen door het jaar heen, dividenden en 10tallen methoden om je schijnbare rendement omlaag te krijgen. Koerswinst niet belast, koersverlies ook niet, maar dividenden dan weer wel.
Dat is dus precies de reden dat ongeveer iedereen er af wilde. Inclusief de belastingbetalers dus.
[...]

Het is nog maar de vraag of je zo'n rendement kunt maken. Je kunt ook veel geld verliezen op de beurs.
Ik gebruikte speciaal het woord langjarig. En ik heb het ook niet over speculeren dat bedrijfjes XYZ een klapper gaat maken. Ik heb het over beleggen in bv grote trackers. Niet spannend, maar wel stabiel
Ik kan je niet garanderen dat je tussen augustus en november veel winst maakt. Maar als je over perioden van 5...10..15 jaar kijkt kom je vanzelf op een gemiddeld rendement van zeker 5% zo niet meer

Dat is wat pensioenfondsen ook doen. Dat ze nu zo slecht staan komt door de idiote rekenrente die ze verplicht moeten gebruiken. De werkelijke rendementen zijn gigantisch. Het vermogen van die fondsen is met meer dan 70% gestegen de laatste 12 jaar. Ze maken rendementen van gemiddeld 7-8%
De VRH zou afgestemd zijn op een rendement wat iedereen makkelijk moet kunnen halen aldus minister Zalm ooit. Kijk voor de gein eens wat een staatsobligatie oplevert, opbrengst ligt een stuk lager dan de VRH. Dan ben je in mijn ogen gewoon hypocriet als staat.
Je kan met hetzelfde recht zeggen dat de belastingbetalers hypocriet zijn.
Toen ze met gemak het dubbele van de 4% konden halen vonden ze het prima en nu is het plotseling mis.
Dat klopt inderdaad. Maar is 21k wel zoveel geld? Iemand wie serieus voor een huis spaart of een degelijk buffer aan spaargeld heeft gaat daar makkelijk overheen. Beetje krom om daar dan belasting over te gaan heffen.
Dat hangt van je situatie af. Ik ken mensen die daar bijna anderhalf jaar van moeten leven. Maar als je 22K hebt betaal je dus 12 euro belasting en als je 30K hebt 84 euro. Maar dat is alleen zo als je geen fiscale partner hebt. Heb je die wel dan gaat de 21K naar 42K en dan betaal je dus bij 84K pas 0.6% belasting
Weer wat meer over spaarrentes, het is echt om triest van te worden. Het is dat ik graag een buffer achter de hand heb, zelfs al zou de rente negatief worden. Ik denk alleen dat ik bij een negatieve rente meer in waardevaste en makkelijk verhandelbare materialen zou gaan investeren. Als je die koopt met het idee om weer te verhandelen moet je ze eigenlijk ook aan de belastingdienst opgeven, maar je bent wel *ahum* heel braaf als je dat doet.
Ik heb niet echt belangstelling voor de rente die de bank geeft. Ik heb meer belangstelling voor het verschil tussen die rente en de inflatie. Je hebt echt niets aan 12% rente als de inflatie 13% is.
Dan zou je trouwens helemaal zuur zijn als je werkelijke rendement werd belast voor de inkomstenbelasting. Dan zou je dus van die 12% ongeveer de helft over houden. Dat is dan rond de 6-7% afhankelijk van je belastingschijf. Trek daar dan eens die 13% inflatie van af en je gaat er veeeeeel harder op achteruit dan nu met een rente 1,25% die je nog steeds kan krijgen en een inflatie die rond de 0.5% hangt .
Zelfs als in mijn voorbeeld de rente 12% zou zijn en de inflatie maar 8% ga je er dan nog harder op achteruit dan wat er nu gebeurt.

En even tot slot: Het is niet zo dat ik geen geld op de bank heb en dus geen VRH betaal en het dus prima vind dat anderen voor me betalen. Ik betaal er dik aan mee. Maar ik weet ook nog heel goed hoe het was toen ik er dik op verdiende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ortep schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:39:
Ik hoorde niemand klagen toen de rente meer dan 4% was. Toen lachte iedereen die 'domme belastingdienst' uit omdat ze zo stom waren niet te weten dat het rendement veel hoger was.
Onzin. Toen de rente (net) boven de 4% stond was de inflatie ook gigantisch, en leverde je netto gewoon spaargeld in.
Bovendien gaat het over rendement en niet over spaarrente.
Het gaat niet over rendement, ze kunnen "rendement" wel leuk in de naam stoppen, het blijft netto een belasting op vermogen.
Je kan ook op andere manieren je geld laten renderen. Ik heb er begrip voor dat iemand dat niet doet. Maar op de beurs kan je nog steeds een langjarig rendement van 5-8% maken.
Dat kan, maar zonder garantie. Het grote probleem nu is dat de overheid vrijwel onbeperkt geld print, daarmee de rente drukt, aandelenbubbels opblaast, en dankzij deze belasting veilige spaarders tot grotere risico's dwingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RemcoDelft schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:10:
[...]

Onzin. Toen de rente (net) boven de 4% stond was de inflatie ook gigantisch, en leverde je netto gewoon spaargeld in.
Dat schreef ik toch ook, twee keer zelfs

En ik schreef ook dat als je je echte rendement belast je er nog veel slechter uit komt door de inflatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Ortep op 10-03-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
http://www.nu.nl/economie...ntetarief-0-procent-.html

ECB naar 0%.
Dus banken kunnen gratis geld lenen, hiervoor was het ook al bijna gratis (0,05%).
Betekent dat dat de spaarrentes nog lager gaan worden voor de particulieren? Ik denk het wel.
Waarom nog rente uit betalen als je ook gratis bij de ECB kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik ben geen econoom maar mijn gevoel zegt: op een gegeven moment zal de wal toch het schip keren en de markt deze lage rente gaan corrigeren? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Ortep schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:10:
[...]
En even tot slot: Het is niet zo dat ik geen geld op de bank heb en dus geen VRH betaal en het dus prima vind dat anderen voor me betalen. Ik betaal er dik aan mee. Maar ik weet ook nog heel goed hoe het was toen ik er dik op verdiende
Even selectief gequote, maar misschien is dit wel de grootste reden waarom ik op je vorige post reageerde. Ik heb die tijd dus niet meegemaakt. Ik heb pas de afgelopen 3 jaar serieus vermogen op kunnen bouwen met aardig wat moeite. Het is dan best zuur als die VRH hoger is dan het behaalde rendement.

En geld wat ik dan met een hoop moeite heb gespaard om een huis te kunnen kopen ga ik niet op de beurs inzetten of voor lang vastzetten. Leuk dat een ander dat wel kan en wil, maar voor mijn spaardoel, een huis, gewoon ontzettend onhandig.

En dan kom ik toch weer op die 21k. Als je een huis gaat kopen en een beetje serieus zelf wat wil betalen zijn het echt peanuts. Alleen al aan kosten koper was ik bijna de helft daarvan kwijt en ik heb het zuinig aangepakt. Ik had bij aanvang 95% hypotheek en daarmee kwam ik aardig in de richting van die 21k wat ik direct heb uitgegeven voor aankoop van mijn huis. De plannen om de maximale hypotheekbedragen terug te brengen lopen, op het moment zitten we op 102%. Als je wil dat mensen meer eigen inleg doen voor bijvoorbeeld een woning moet je niet aan de andere kant gezond sparen ontmoedigen.

En uiteraard begrijp ik dat iedere spaarder, jouw inclusief, liever geheel geen VRH betaald. Ik ageer enkel tegen VRH voor de gewone verstandige burger, welke in de basis spaart om wat geld achter de hand te hebben. Om niet direct een lening af te hoeven sluiten als je een auto koopt of om niet in de problemen te komen als je een paar jaar werkloos wordt, wat in de huidige economische situatie niet ondenkbaar is. Helaas denken de overheden de kredietcrisis op te kunnen lossen door nog meer op krediet te gaan leven in plaats van verstandig met geld om te gaan en dito gedrag te belonen in plaats van af te straffen.

Maar goed, grootste gedeelte van mijn spaargeld staat bij Knab. Nu nog 1,1% rente maar ook maar de vraag hoe lang dit nog boven de 1% zit. Rest is verdeeld over Rabobank en Regiobank. Gewoon om snel (zelfs binnen een minuut) bij mijn geld te kunnen. De rente is daar echter om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
EvaluationCopy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:48:
Ik ben geen econoom maar mijn gevoel zegt: op een gegeven moment zal de wal toch het schip keren en de markt deze lage rente gaan corrigeren? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ik geloof er zelf niet zoveel van eerlijk gezegd. Het probleem is, vind ik, dat al dat geld niet echt de economie in sijpelt. Het meerendeel van al die miljarden die het ECB de markt in slingert blijft steken bij de financiële instellingen zoals banken etc., en dat lost uiteindelijk niets op. Sterker nog, ik denk dat de burger alleen maar meer de dupe is van deze actie(s).

Als sparen minder rente oplevert en misschien wel onder de 0% duikelt, dan gaan mensen óf betalen voor hun spaargeld, óf beleggen terwijl ze daar misschien totaal niet geschikt voor zijn. Hoe dan ook kost het de meeste mensen dan gewoon geld, terwijl het idee erachter is dat er juist geld vrij komt zodat er meer gehandeld, gekocht en geleend kan worden.

De markt lijkt dus bar weinig te zien van die miljarden, terwijl het juist de markt is die het hard nodig heeft én waarvoor het eigenlijk bedoelt was. En de banken, die laten de rentes gewoon dalen, want als zij moeten betalen om geld te stallen bij het ECB terwijl ze geld toe krijgen als ze het lenen, dan zijn ze gek als ze rente geven op spaargeld van de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GH45T schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:44:
[...]

Even selectief gequote, maar misschien is dit wel de grootste reden waarom ik op je vorige post reageerde. Ik heb die tijd dus niet meegemaakt. Ik heb pas de afgelopen 3 jaar serieus vermogen op kunnen bouwen met aardig wat moeite. Het is dan best zuur als die VRH hoger is dan het behaalde rendement.
Klopt helemaal, het is een verschil in perspectief.
En geld wat ik dan met een hoop moeite heb gespaard om een huis te kunnen kopen ga ik niet op de beurs inzetten of voor lang vastzetten. Leuk dat een ander dat wel kan en wil, maar voor mijn spaardoel, een huis, gewoon ontzettend onhandig.
Groot gelijk dat je je geld niet op de beurs zet als je horizon minder dan 5 jaar is. Veel te riskant
En dan kom ik toch weer op die 21k. Als je een huis gaat kopen en een beetje serieus zelf wat wil betalen zijn het echt peanuts. Alleen al aan kosten koper was ik bijna de helft daarvan kwijt en ik heb het zuinig aangepakt. Ik had bij aanvang 95% hypotheek en daarmee kwam ik aardig in de richting van die 21k wat ik direct heb uitgegeven voor aankoop van mijn huis. De plannen om de maximale hypotheekbedragen terug te brengen lopen, op het moment zitten we op 102%. Als je wil dat mensen meer eigen inleg doen voor bijvoorbeeld een woning moet je niet aan de andere kant gezond sparen ontmoedigen.
Toch valt het mee. Stel even een scenario dat je ~30K wilt sparen om je eigen huis te kopen en niet tot je nek in de hypotheekschuld wil zitten (Heel verstandig). Als je dat alleen wilt doen, dus je hebt helemaal geen partner, en je doet het zoals jij met 7K per jaar. Dan heb je de eerste 3 jaar geen enkele last van de VRH. En pas het 4e jaar heb je er iets mee te maken. Maar dat is dan alleen over de 7K die je boven de 21K zit. Dat is 84 Euro over je totale vermogen van 28K. Dat zal je echt de kop niet kosten. Als je dan je huis koopt dan zit je gelijk weer onder de 21K en is de VRH weg.
Doe je het met 2 personen, een situatie die toch redelijk vaak voor komt. Dan kan je tot aan 42K sparen voor je de eerste euro moet gaan betalen.
Volgend jaar gaan die bedragen trouwens omhoog en wordt het belasting percentage lager
Maar goed, grootste gedeelte van mijn spaargeld staat bij Knab. Nu nog 1,1% rente maar ook maar de vraag hoe lang dit nog boven de 1% zit. Rest is verdeeld over Rabobank en Regiobank. Gewoon om snel (zelfs binnen een minuut) bij mijn geld te kunnen. De rente is daar echter om te huilen.
Ik zit ook bij KNAB. Je kan 1.25% krijgen als je de kwartaalrekening gebruikt. Zorg er wel voor dat je het de dag voor het begin van het kwartaal op die rekening zet. Als het geld dat er een (kalender)kwartaal op staat krijgt die rente. Je moet dat niet doen met geld dat je tussentijds wil opnemen. Dan krijg je (allee over dat bedrag) een lagere rente. Het is dus geen deposito maar vrij opneembaar.
Wat je ook kan doen, is een participatie van 5000 nemen. Die levert 5% rente op. Maar let op, doe dat niet met je laatste geld, het is een achtergestelde obligatie. Maar zolang de bank niet omstort merk je daar weinig van.

je kan natuurlijk ook geld besparen door iets minder rekeningen aan te houden. Daar kan je al snel voor 5K de VRH van betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Ortep schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:00:
Ik zit ook bij KNAB. Je kan 1.25% krijgen als je de kwartaalrekening gebruikt. Zorg er wel voor dat je het de dag voor het begin van het kwartaal op die rekening zet. Als het geld dat er een (kalender)kwartaal op staat krijgt die rente. Je moet dat niet doen met geld dat je tussentijds wil opnemen. Dan krijg je (allee over dat bedrag) een lagere rente. Het is dus geen deposito maar vrij opneembaar.
Wat je ook kan doen, is een participatie van 5000 nemen. Die levert 5% rente op. Maar let op, doe dat niet met je laatste geld, het is een achtergestelde obligatie. Maar zolang de bank niet omstort merk je daar weinig van.

je kan natuurlijk ook geld besparen door iets minder rekeningen aan te houden. Daar kan je al snel voor 5K de VRH van betalen ;)
Ik heb de gratis Knab variant. Kwartaalrekening gaat dus niet op en de participatie ook niet. De betaalde variant vind ik ook niet interessant vanwege de hoge maandlasten. Ik gebruik Knab alleen voor spaargeld en het vershil in rendement ten opzichte van Rabobank en/of Regiobank is niet groot genoeg.

Rabobank ben ik nog over aan het denken om op te zeggen. Gebruik ik min of meer als uitwijkrekening. 2 Jaar geleden nog meegemaakt dat mijn portomonaie met bankpas was gestolen. Toch een paar weken goed moeten behelpen en die ellende wil ik niet nogmaals meemaken. Alternatief voor die rekening zou een credit of debitcard kunnen zijn. Regiobank is mijn primaire betaalrekening waar alle inkomsten en uitgaven worden verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GH45T schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:16:
[...]

Ik heb de gratis Knab variant. Kwartaalrekening gaat dus niet op en de participatie ook niet. De betaalde variant vind ik ook niet interessant vanwege de hoge maandlasten.
Ik zou toch maar eens rekenen. De rabo is per maand ongeveer 3 euro goedkoper dan de KNAB. Bij de goedkoopste pakketten. Wil je een CC of met enge regelmaat in het buitenland pinnen dan scheelt het nog maar 1 euro per maand. Maar daar heb je dus wel die hogere rente en een veeeeeel lagere rente als je een keer rood mocht komen te staan
Ik gebruik Knab alleen voor spaargeld en het vershil in rendement ten opzichte van Rabobank en/of Regiobank is niet groot genoeg.
De grap is dat je bij de KNAP net zoveel pinpassen/rekeningen kan krijgen als je wilt. Dat kost niets extra. Ik heb er nu 4. Dus je kan er gewoon een paar thuis leggen. Wordt er een gestolen, dan blokkeer je die en pak je een andere.

Je zou dus twee banken kunnen opzeggen en net zo veilig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
EvaluationCopy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:48:
Het is pure wanhoop van de ECB: geld printen om "de inflatie aan te wakkeren", m.a.w. geld printen zodat het minder waard wordt. QE heeft nog nooit ergens op aarde iets goeds opgeleverd, het is stomweg het enige wat ze kunnen bedenken om de enorme schulden nog even te laten stijgen zodat oude schulden met nieuwe schulden kunnen worden afgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:47

Onbekend

...

Banken kunnen dus gratis geld lenen.
Betekent dit dat nu alle banken aan de financiële voorwaarden kunnen voldoen om de stresstest door te komen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:37
Ortep schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:56:
Maar daar heb je dus wel die hogere rente en een veeeeeel lagere rente als je een keer rood mocht komen te staan

[...]
Dat laatste gaat niet op, rood staan kan namelijk bij KNAB alleen als je dat bedrag op een andere KNAB rekening hebt. Bij Rabo kan je "echt" rood staan. Dat KNAB daar een rente voor durft te vragen is dus sowieso gek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

remcoboy1479 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:02:
[...]

Dat laatste gaat niet op, rood staan kan namelijk bij KNAB alleen als je dat bedrag op een andere KNAB rekening hebt. Bij Rabo kan je "echt" rood staan. Dat KNAB daar een rente voor durft te vragen is dus sowieso gek..
Klopt, dat hoorde ik ook vandaag, het was me nooit opgevallen omdat ik nooit rood sta.

In principe hoef je ook niet rood te staan als je een andere rekening hebt bij KNAB. Je kan automatisch aanvullen. . Het is wel gek dat als je dat niet doet dat ze er rente voor vragen. Maar je hoeft niets te betalen als het minder dan 3 euro rente is per kwartaal. En door de lage rente ben je daar niet snel.
Maar het is niet gekker dan bij de RABO. Als je daar 100000 op je de ene rekening hebt, en je staat rood op een andere dan vragen ze wel de volle 14% rente over het rood staan en je krijgt maar 0.6% rente over je spaargeld.

Als je echt regelmatig echt rood staat kan je beter een PL nemen, daar is de rente veel lager van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:55
Jawel, ING verder omlaag per 17 maart.

https://www.ing.nl/partic...ing-spaarrente/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 16-09 21:49
zal dan wel niet lang meer duren voordat de andere grote banken volgen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ABN Amro zakt met alle spaarvormen wederom 0,10% per 31-03-2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En jawel, Rabo zakt mee met 0,10%. Ook op 31 maart; Internetsparen naar 0,50%.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Argenta zit nog op 1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
NN volgens mij nog op 1.1%. Dat is nog een van de hoogste. Uiteindelijk gaan die ook zakken. 0.5% voor de grote banken, hoe ver gaan ze nog zakken? Gisteren was er in het half 8 journaal al een onderwerp over de lage spaarrente. Uit een onderzoek bleek dat toch aardig wat mensen hun geld van de bank af zouden halen. Ook zouden veel mensen een kluisje bij de bank huren.

Ben benieuwd wat er het komende jaar allemaal gaat gebeuren in de kredietwereld. Ook algemeen benieuwd wat de beurzen, olie en $/€ koers gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ah dus toch ook al 1%.
Eerst zat LPB er nog boven maar dat is ook verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

PM_Petrol schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:09:
Uit een onderzoek bleek dat toch aardig wat mensen hun geld van de bank af zouden halen. Ook zouden veel mensen een kluisje bij de bank huren.
Werd er ook verteld met welk doel dat gebeurde?

Het blijft natuurlijk gewoon bezit, de inhoud van een kluisje kan je makkelijker over liegen... maar formeel moet je over cash geld ook gewoon belasting betalen (iig als het genoeg is om een kluisje voor te nemen). En dan krijg je ineens geen rente, moet je betalen voor het bewaren en betaal je alsnog belasting.
Ook als je er goud of iets anders waardevols er van koopt - en in een kluisje stopt - moet je er belasting over betalen. En dan zit je nog met verlies door verschillen tussen aan- en verkoopkoersen dat mogelijk, maar niet gegarandeerd, wordt goedgemaakt door waardestijging.

Ik kan me wel voorstellen dat men de afgelopen paar jaar minder geneigd is te sparen en meer naar alternatieven kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
http://www.rtlxl.nl/#!/rt...ec-383f-adfb-e3a16f6fc9f9
Aflevering van vrijdag 25 maart, vanaf 15.28 in het filmpje.

Het was gewoon een enquête over alternatieven van sparen en wat de mensen zouden doen als de rente negatief zou worden.

Kleine samenvatting:
41% gaat nu opzoek naar alternatieven en 79% vind de huidige spaarrente onacceptabel.
Als de rente negatief wordt, blijft 15% sparen, de overige 85% stopt met sparen en gaat opzoek naar alternatieven (beleggen 11%, meer uitgeven 17%, bewaren in oude sok 29%). Een klein deel lost hypotheek extra af en nog een ander klein deel stopt het geld in een kluisje bij de bank.

Er werd niets gezegd over de VRH, ik denk dat veel mensen dat ook gewoon niet weten of niet in aanmerking komen. Een stel mag €48.874 (2016) als vermogen hebben. Niet iedereen heeft dat natuurlijk op de spaarrekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
PM_Petrol schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:09:
NN volgens mij nog op 1.1%. Dat is nog een van de hoogste. Uiteindelijk gaan die ook zakken. 0.5% voor de grote banken, hoe ver gaan ze nog zakken?
Zo ver als markt van ze vraagt. Zo spannend is dat toch niet? Er zijn weinig kredieten om te verlenen (binnen d eisen die men stelt en er komt veel geld binnen voor niks...dus je hoeft amper rente te geven. Dat is toch 1 + 1 = 2.
Gisteren was er in het half 8 journaal al een onderwerp over de lage spaarrente. Uit een onderzoek bleek dat toch aardig wat mensen hun geld van de bank af zouden halen. Ook zouden veel mensen een kluisje bij de bank huren.
Ben benieuwd naar het onderzoek, er zijn amper plekken waar je een kluis kunt huren. Journalistiek van de bovenste plank :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PM_Petrol schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:59:
http://www.rtlxl.nl/#!/rt...ec-383f-adfb-e3a16f6fc9f9
Aflevering van vrijdag 25 maart, vanaf 15.28 in het filmpje.

Het was gewoon een enquête over alternatieven van sparen en wat de mensen zouden doen als de rente negatief zou worden.

Kleine samenvatting:
41% gaat nu opzoek naar alternatieven en 79% vind de huidige spaarrente onacceptabel.
Als de rente negatief wordt, blijft 15% sparen, de overige 85% stopt met sparen en gaat opzoek naar alternatieven (beleggen 11%, meer uitgeven 17%, bewaren in oude sok 29%). Een klein deel lost hypotheek extra af en nog een ander klein deel stopt het geld in een kluisje bij de bank.

Er werd niets gezegd over de VRH, ik denk dat veel mensen dat ook gewoon niet weten of niet in aanmerking komen. Een stel mag €48.874 (2016) als vermogen hebben. Niet iedereen heeft dat natuurlijk op de spaarrekening staan.
Ik vraag me af in hoeverre de uitkomst serieus te nemen is. Mensen zeggen snel uit emotie een oude sok, kluis bij de bank of beleggen maar als het puntje bij paaltje komt gaat niemand zoveel geld thuis bewaren en hebben ze totaal geen verstand van beleggen waardoor dat ze ook tegen gaat houden. Ik denk dat vrijwel iedereen het geld gewoon lekker bij de bank laat staan maar wel blijft mopperen. Dat terwijl de enige goeie oplossing is om het geld uit te geven, zorg dat de economie op gang komt ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tsurany schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:54:
Dat terwijl de enige goeie oplossing is om het geld uit te geven
Als je dit zegt heb je niet begrepen waar spaargeld voor bedoeld is, namelijk een specifiek doel, niet random consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RemcoDelft schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:07:
[...]

Als je dit zegt heb je niet begrepen waar spaargeld voor bedoeld is, namelijk een specifiek doel, niet random consumeren.
8)7

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Tsurany schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:54:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre de uitkomst serieus te nemen is. Mensen zeggen snel uit emotie een oude sok, kluis bij de bank of beleggen maar als het puntje bij paaltje komt gaat niemand zoveel geld thuis bewaren en hebben ze totaal geen verstand van beleggen waardoor dat ze ook tegen gaat houden. Ik denk dat vrijwel iedereen het geld gewoon lekker bij de bank laat staan maar wel blijft mopperen. Dat terwijl de enige goeie oplossing is om het geld uit te geven, zorg dat de economie op gang komt ;)
Dat denk ik ook. Misschien dat een enkeling alles van de bank haalt en thuis opslaat. Als de mensen zien dat beleggen ook kosten met zich meebrengt dan gaan ze daar ook niet aan beginnen.
Een kluisje huren wordt steeds lastiger omdat er steeds meer vestigingen sluiten. Alleen in de grotere gemeentes heb je nog een echte bank om het zo maar even te zeggen. Bij de ING kun je bij +95 vestigingen een kluisje huren. https://www.ing.nl/partic...l-schade/kluis_huren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Vaak is het niet voor elke klant beschikbaar (alleen de beteren) en er is bij veel banken een afbouwbeleid. Het is weinig rendabel en vraagt om extra veiligheidsmaatregelen door het verhoogde risico op een overval/inbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Een kluis is eigenlijk helemaal niet nodig, en anders heb je er al één voor minder dan 100 euro te koop. (Maar dan moet je hem zelf nog even in het beton gieten. :) )

Maar ga eens na:
1. Hoe vaak is nu bij jou thuis (of direct aangrenzende buren) ingebroken?
2. Als je de eerste vraag met een getal hoger dan 0 hebt beantwoord; Waren ze ook specifiek op zoek naar geld?
3. Hoe groot is de kans dat binnen de komende jaren bij jou wordt ingebroken, de locatie (of meerdere locaties) van het geld vinden, en die ook nog kunnen meenemen?

(Je kunt het woord "diefstal" ook nog vervangen door "brand" maar dat maakt de vraag niet anders.)
Bewaar dat geld gewoon ergens waar niemand het verwacht, dat is goed genoeg. En je dan ook nog iets als de bank omvalt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:57:
Een kluis is eigenlijk helemaal niet nodig, en anders heb je er al één voor minder dan 100 euro te koop. (Maar dan moet je hem zelf nog even in het beton gieten. :) )

Maar ga eens na:
2. Als je de eerste vraag met een getal hoger dan 0 hebt beantwoord; Waren ze ook specifiek op zoek naar geld?
3. Hoe groot is de kans dat binnen de komende jaren bij jou wordt ingebroken, de locatie (of meerdere locaties) van het geld vinden, en die ook nog kunnen meenemen?

(Je kunt het woord "diefstal" ook nog vervangen door "brand" maar dat maakt de vraag niet anders.)
Bewaar dat geld gewoon ergens waar niemand het verwacht, dat is goed genoeg. En je dan ook nog iets als de bank omvalt. :Y)
Thuis opslaan biedt best veel risico's. Ook al zijn ze klein, het zorgt er wel voor dat de risk/reward afweging imo erg negatief uitvalt. Voor degenen die vermogensbelasting moeten betalen lijkt het me al helemaal onverstandig, in één klap kan je vermogen weg zijn, hoe klein de kans ook is.

Bovendien heb je altijd nog het depositogarantiestelsel als je bank omvalt; sowieso is het verstandig je spaargeld over meerdere banken te verdelen. En als meerdere banken omvallen of als het systeem zelf in elkaar stort heb je ook niets aan je geld wat thuis ligt. Mocht je dat willen ondervangen, dan kom je wat meer in het gebied van de 'preppers' denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Wat is er 8)7 aan zijn reactie? Ik denk dat jij een oplossing op macro-schaal verwart met handelingen op micro-schaal (iets met de tyranny of small decisions).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

finsdefis schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:36:
[...]

Wat is er 8)7 aan zijn reactie? Ik denk dat jij een oplossing op macro-schaal verwart met handelingen op micro-schaal (iets met de tyranny of small decisions).
Dat die opmerking van mij veel te serieus word genomen. Natuurlijk is geld uitgeven niet de perfecte oplossing maar als iedereen maar passief het geld op de bank wilt laten staan zal de rente nooit stijgen zolang nergens anders vermogen nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:57:

Maar ga eens na:

Je hebt het nog niet over brand of lekkage gehad. Dat kan ook nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

@Tsurany:

Je kunt ook sparen voor iets waarvan je nog niet weet wat het wordt en hoeveel het gaat kosten. Als je bijvoorbeeld een Ferrari oldtimer wilt kopen, moet je naar de veiling. Je weet aan het begin van het sparen nog niet welk type er over 10 jaar op de veiling staat en wat de prijs daarvan gaat worden.

Uiteindelijk zal het spaargeld gerust wel uitgegeven worden, en anders gaat een deel via de erfbelasting naar de Staat. ;)
finsdefis schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:34:
[...]
Thuis opslaan biedt best veel risico's. Ook al zijn ze klein, het zorgt er wel voor dat de risk/reward afweging imo erg negatief uitvalt. Voor degenen die vermogensbelasting moeten betalen lijkt het me al helemaal onverstandig, in één klap kan je vermogen weg zijn, hoe klein de kans ook is.
Eens. Maar bij een bedrag van minder dan een ton kan dat gewoon op de bank(en) blijven staan. En bij grotere bedragen zou je toch richting investeringen moeten denken.
Bovendien heb je altijd nog het depositogarantiestelsel als je bank omvalt; sowieso is het verstandig je spaargeld over meerdere banken te verdelen. En als meerdere banken omvallen of als het systeem zelf in elkaar stort heb je ook niets aan je geld wat thuis ligt. Mocht je dat willen ondervangen, dan kom je wat meer in het gebied van de 'preppers' denk ik :P
Het garantiestelsel is om consumenten het vertrouwen in het bankensysteem te handhaven. Een soort verzekering tegen het faillissement.
Dan zou je inderdaad goudstaven of diamanten moeten inkopen, die verliezen voor de langere duur hun waarde niet.
Kunst weet ik niet. Moet je dat ook aan de belastingdienst opgeven? ;)

Edit:
Rockvee2 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:48:
Je hebt het nog niet over brand of lekkage gehad. Dat kan ook nog gebeuren.
Het woord brand staat er zeker wel in.
En lekkage? Heb je wel eens van afgesloten plastic zakken gehoord? ;) Je moet er alleen een steen in mee verpakken omdat het anders kan wegdrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Onbekend op 28-03-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tsurany schreef op maandag 28 maart 2016 @ 08:55:
Dat die opmerking van mij veel te serieus word genomen. Natuurlijk is geld uitgeven niet de perfecte oplossing maar als iedereen maar passief het geld op de bank wilt laten staan zal de rente nooit stijgen zolang nergens anders vermogen nodig is.
De EU print 2.6 miljard euro per dag, het past niet eens meer in een vrachtwagen. Het geld klotst tegen de plinten op, banken en andere schatrijke clubs weten van gekheid niet meer wat ze ermee moeten, huizen- en aandelenprijzen worden ermee opgeblazen, en jij denkt dat mijn 5 euro spaargeld ergens "nodig" is om de economie te redden? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Naar mijn mening spaar je zeker nu het beste door besparende investeringen te doen in bijvoorbeeld isolatie, zonnepanelen, warmtepomp, elektrische of hybride auto. Als het mogelijk / voldoende is een elektrische fiets of elektrische scooter. Natuurlijk wel voldoende contant geld achter de hand houden. Of als giraal je ding is dan giraal. Je gaat je geld toch niet doelloos zonder echte opbrengst bij een bank laten staan?
Wat de ECB helaas over het hoofd lijkt te zien is dat een te groot deel van het geld wordt uitgegeven aan te importeren producten, en daarmee weglekt uit de Europese economie.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De EU (met ECB) ziet dat wel degelijk.
Daarom zijn er ook importheffingen op zonnepanelen gezet. Ze zeggen natuurlijk dat de Chinese overheid deze bedrijven subsidieert, maar het gaat er natuurlijk om om het geld binnen de EU te houden om de eigen bedrijven te bevoordelen. (Rusland doet trouwens het zelfde tegen ons voor groente en fruit.)

Maar terug naar die lage spaarrente. Het is juist de bedoeling dat consumenten dit geld gaan uitgeven aan producten binnen de EU, en niet gaan importeren vanuit het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ACM schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:15:
[...]

Werd er ook verteld met welk doel dat gebeurde?

Het blijft natuurlijk gewoon bezit, de inhoud van een kluisje kan je makkelijker over liegen... maar formeel moet je over cash geld ook gewoon belasting betalen (iig als het genoeg is om een kluisje voor te nemen). En dan krijg je ineens geen rente, moet je betalen voor het bewaren en betaal je alsnog belasting.
Ook als je er goud of iets anders waardevols er van koopt - en in een kluisje stopt - moet je er belasting over betalen. En dan zit je nog met verlies door verschillen tussen aan- en verkoopkoersen dat mogelijk, maar niet gegarandeerd, wordt goedgemaakt door waardestijging.

Ik kan me wel voorstellen dat men de afgelopen paar jaar minder geneigd is te sparen en meer naar alternatieven kijkt.
Ik roep al tijden dat als de rente 0% is of negatief dat ik alles eraf haal en een kluisje ga huren.
Puur uit principe, de financiële wereld is arrogant en er is weinig veranderd.
Ik haal het dan weg zodat ze niets meer met mijn geld kunnen. Ik stop het niet in een kluisje om de belastingdienst te tillen.

Als iedereen dat gaat doen dan gaan de rentes vanzelf omhoog of graaiers vallen om maar dat zie ik dan nog liever als dat ik moet gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Onbekend schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:56:

Maar terug naar die lage spaarrente. Het is juist de bedoeling dat consumenten dit geld gaan uitgeven aan producten binnen de EU, en niet gaan importeren vanuit het buitenland.
Ja, maar als de overheid mensen nog steeds in een grotere financiële onzekerheid stort, is het dan raar dat mensen vooral gaan sparen i.p.v. uitgeven? Zolang men in Den Haag en Frankfurt zo door blijft gaan zie ik geen reden om flink wat geld uit te gaan geven. Zou trouwens ook niet weten waaraan. Dat is het lastige van 'alles hebben', geen noodzaak voor vervanging en blijkbaar teveel geld verdienen.
GeeMoney schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:19:
[...]

Ik roep al tijden dat als de rente 0% is of negatief dat ik alles eraf haal en een kluisje ga huren.
Ik haal het dan weg zodat ze niets meer met mijn geld kunnen. Ik stop het niet in een kluisje om de belastingdienst te tillen.

Als iedereen dat gaat doen dan gaan de rentes vanzelf omhoog of graaiers vallen om maar dat zie ik dan nog liever als dat ik moet gaan betalen.
Dat is ook mijn idee, maar zover zal het wel niet komen. Maar het is inderdaad de enige manier die wij als consumenten hebben om dit beleid te stoppen. Helaas is de financiële sector niets veranderd sinds de boel in elkaar is geklapt. Echter zullen de gevolgen van een bankrun er dan vrees ik ook wel naar zijn en dan wordt het kiezen uit twee kwaden: banken (en overheid) een lesje leren maar dan accepteren dat die bal hard terugkomt of toch maar buigen en slikken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
[...]

Als iedereen dat gaat doen vallen banken om, moet overheid (dus wij met z'n allen) alle spaargeld dat er nog wel op stond tot een ton vergoeden. Denk niet dat we daar veel mee opschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ybos schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:37:
[...]

Als iedereen dat gaat doen vallen banken om, moet overheid (dus wij met z'n allen) alle spaargeld dat er nog wel op stond tot een ton vergoeden. Denk niet dat we daar veel mee opschieten?
Jawel hoor, een andere manier om Den Haag en de bankiers iets te laten leren is er helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Dan gaan banken de rekeningen bevriezen zodat je er niet meer bij kan. Dat is in Cyprus 3 jaar geleden gebeurt. Bankrun wordt dat genoemd: Wikipedia: Bankrun

Dan ga je dat soort taferelen krijgen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Banken kunnen nu gewoon tegen 0% rente bij de ECB lenen, dus in theorie zou geen enkele bank direct omvallen vanwege een liquiditeitsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Onbekend schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:00:
Banken kunnen nu gewoon tegen 0% rente bij de ECB lenen, dus in theorie zou geen enkele bank direct omvallen vanwege een liquiditeitsprobleem.
Ze horen een x% eigen vermogen te hebben, dus het geld van bedrijven en consumenten. Tenminste, dat dacht ik. Dan komen ze er dus niet mee weg om geld te lenen van die prutsers.

Maar inderdaad, de banken hebben het machtsmiddel om een ieder de hoek in te drukken en te voorkomen dat je bij jouw eigendom kan en mag komen. Helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door Bastien op 28-03-2016 22:24 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
En banken in NL hebben tegenwoordig buffers. Dat zijn na de crisis allemaal regels geworden. Maar onbeperkt geld lenen bij de ECB lijkt me ook niet mogelijk. Het is een keer op natuurlijk, ook bij de ECB. En als ik zeg maar wat, de helft van NL hun spaargeld van de bank haalt hebben ze toch een probleem. In Cyprus was het al een probleem en moest er een noodpakket komen vanuit Europa. Dus iedereen weer flink betalen om het daar overeind te houden. Cyprus, niet het grootste land van de EU. Maar toch groot genoeg om zoiets te veroorzaken. Volgens mij stond er ook aardig wat geld van rijke Russen enzo op, dat had er ook mee te maken als ik me niet vergis.

Ik had een keef cijfers gezien van de hoeveelheid spaargeld dat NL bezit. Dat zijn aardig wat miljarden. Volgens mij houdt het CBS het zelfs bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het hele punt is nu juist dat ze niks met jouw geld willen, daarom is het zo weinig waard aan rente. Banken zien graag dat mensen minder spaargeld hebben, scheelt ze weer geld en kunnen ze weer hogere rentes hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Tsurany schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:36:
[...]

Het hele punt is nu juist dat ze niks met jouw geld willen, daarom is het zo weinig waard aan rente. Banken zien graag dat mensen minder spaargeld hebben, scheelt ze weer geld en kunnen ze weer hogere rentes hanteren.
Ze willen (en doen) van alles met ons geld, en ze weten ook dat wij haast geen keus hebben.
Als ze ons geld niet nodig hebben dan zou het geen probleem zijn om het weg te trekken, toch?
Tevens krijg ik bij elk bezoek bij de bank direct een afspraak in me maag om eens te praten over een "beter rendement" . Die afspraak zeg ik overigens natuurlijk direct af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
GeeMoney schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:49:
Als ze ons geld niet nodig hebben dan zou het geen probleem zijn om het weg te trekken, toch?
Weghalen is geen probleem, zolang je het maar niet wil opnemen. Want dan blijkt dat er in heel Europa niet genoeg eurobiljetten gedrukt zijn om alleen al de Nederlandse spaartegoeden uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ze willen (en doen) van alles met ons geld, en ze weten ook dat wij haast geen keus hebben.
Tevens krijg ik bij elk bezoek bij de bank direct een afspraak in me maag om eens te praten over een "beter rendement" . Die afspraak zeg ik overigens natuurlijk direct af.
Dat is ook geen probleem tot dat teveel mensen dat doen. Maar nu kan de bank jouw geld simpelweg niet kwijt bij anderen.
Dat ze willen praten over een beter rendement is logisch, ze pakken x% over je vermogen en je transacties. Of de beurs stijgt of daalt, ze krijgen altijd geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Argenta en NIBC hebben ook de rente verlaagt van 1,0% naar 0,9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03

Blord

Hello Kitty !

Even Belgisch nieuws : BNP Paribas Fortis verlaagt als eerste grootbank de basisrente op haar spaarboekje naar 0,01 procent. Met de getrouwheidsrente van 0,1% komt de totale rente op 0,11 %. Dat is het wettelijke minimum.

http://moneytalk.knack.be...rticle-normal-685283.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LPB blijft in april ongewijzigd qua rente, op 0.9 procent.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

RemcoDelft schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:39:
[...]

De EU print 2.6 miljard euro per dag, het past niet eens meer in een vrachtwagen. Het geld klotst tegen de plinten op, banken en andere schatrijke clubs weten van gekheid niet meer wat ze ermee moeten, huizen- en aandelenprijzen worden ermee opgeblazen, en jij denkt dat mijn 5 euro spaargeld ergens "nodig" is om de economie te redden? :+
Die 2.6 miljard kunnen ze beter eens verspreiden in een enkel land. Dat zet zoden aan de dijk.
[...]

Je kunt beter wat goudstaven kopen dan. Al ben je daar op dit moment ook rijkelijk laat mee want die prijzen zijn omhoog geknald.

Licht offtopic:

Hou er rekening mee dat als je iets in een kluis gaat doen die kluis heel wat meer gaat kosten dan de bovengenoemde 100 euro. En dan mag JIJ gaan bedenken waar je die kluis gaat halen. Ik geloof er namelijk geen reet van dat die kluizenbedrijven allemaal zuivere koffie zijn. Dat wordt dus:

- Busje huren
- Anoniem een kluis contant aftikken
- Terugrijden
- Uitladen zonder dat iemand het ziet (600+kg....)
- Daar krijgen waar je hem nodig hebt
- Verankeren

En al die moeite om een goudstaaf van 1kg op te bergen met een waarde van circa 34.000 euro (of meer, of minder). En mocht er iemand komen dan is het ook wel grappig om te zien dat mensen aan 'inbrekers' denken. Die komen niet. Dan staan ze met een pistool en een gasbrander voor je deur en mag jij je kluis openmaken. Zo niet ben je je hond/kat/vrouw/kind kwijt. En dan mag je je een hele dag gaan afvragen 'hoe ze dat in godsnaam wisten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
.

[ Voor 108% gewijzigd door rr7r op 13-08-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Typhone schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:59:
[...]

Die 2.6 miljard kunnen ze beter eens verspreiden in een enkel land. Dat zet zoden aan de dijk.

[...]

Je kunt beter wat goudstaven kopen dan. Al ben je daar op dit moment ook rijkelijk laat mee want die prijzen zijn omhoog geknald.

Licht offtopic:

Hou er rekening mee dat als je iets in een kluis gaat doen die kluis heel wat meer gaat kosten dan de bovengenoemde 100 euro. En dan mag JIJ gaan bedenken waar je die kluis gaat halen. Ik geloof er namelijk geen reet van dat die kluizenbedrijven allemaal zuivere koffie zijn. Dat wordt dus:

- Busje huren
- Terugrijden
- Verankeren

En al die moeite om een goudstaaf van 1kg op te bergen met een waarde van circa 34.000 euro (of meer, of minder). En mocht er iemand komen dan is het ook wel grappig om te zien dat mensen aan 'inbrekers' denken. Die komen niet. Dan staan ze met een pistool en een gasbrander voor je deur en mag jij je kluis openmaken. Zo niet ben je je hond/kat/vrouw/kind kwijt. En dan mag je je een hele dag gaan afvragen 'hoe ze dat in godsnaam wisten'.
Zware kluizen is iets uit het verleden, op mn werk is die gewoon in het beton gegoten en is een plantenbak grootste deel van de dag. Zijn ook geen gewone kluizen met een deurtje, maar cilinders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:51:
[...]

Zware kluizen is iets uit het verleden, op mn werk is die gewoon in het beton gegoten en is een plantenbak grootste deel van de dag. Zijn ook geen gewone kluizen met een deurtje, maar cilinders.
Niemand hier gaat daarvoor beton gieten in z'n huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
rr7r schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:14:
[...]

Banken hebben altijd buffers, alleen zijn ze vrij laag. Die regels waren er voor de crisis ook al, maar zijn ze aangescherpt sinds de crisis. Geldcreatie bij de ECB kan onbeperkt, behoudens de bereidheid van tegenpartijen dit geld als schuld ook te aanvaarden.
Ja dat klopt. En ze waren idd te laag, omdat ABN, ING etc. staatssteun nodig hadden. ING heeft het alweer aardig terug betaald volgens mij. En ABN is natuurlijk van de staat nu. De aandelen die vorig jaar op de beurs kwamen zijn ook niet in waarde gestegen tot en met nu, maar alleen maar gezakt. Beursgang begon met €18.35 per aandeel. Nu staat het aandeel op €17.80. Tussendoor waren er wel pieken naar ruim €20 en €19. Niet echt super hoog.....

SInds de crisis moeten banken nog meer buffers aanhouden om dit soort gedoe te voorkomen bij een volgende crash/crisis/dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Even gechecked, maar de goudprijzen zijn de dip van rond de jaarwisseling te boven ja, maar de prijs nu is zo ongeveer exact hetzelfde als vorig jaar, en significant onder twee jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ook edelmetalen zijn een soort belegging natuurlijk. Een paar jaar geleden recordprijzen (~$1870) voor goud en nu is het weer stukken minder (~$1200). Dat is een flinke daling. En je moet belasting betalen over je goud. Maar je kan daar ook trucendozen voor gebruiken en het in een depot opslaan buiten de douane. Douane entrepot, en wordt het dus niet geimporteerd, dan betaal je geen btw iig. Maar of je dan ook geen vermogensbelasting betaalt weet ik niet. Denk het haast wel, want het staat alsnog op jouw naam en zul je het dus op moeten geven. Er komen opslagkosten bij etc. Dus dat heeft weinig zin voor de gemiddelde burger ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
De rente bij Knab gaat ook weer behoorlijk omlaag per 19 april. Van 1,1% naar 0,95%. De vraag of we negatieve rente gaan krijgen kunnen we inmiddels wel overslaan. We kunnen ons beter af gaan vragen wanneer dat gaat gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik denk niet dat ze negatieve rentes gaan introduceren. Wat ze dan wel gaan doen is de rente op 0% zetten en de kosten voor je pakket verhogen. Als ze namelijk negatieve rentes gaan geven, dan haalt iedereen gewoon zijn geld van de spaarrekening en zet die op de betaalrekening. Daar krijgen we nog geen rente over (op een enkele bank na), dus dan krijgen de banken geen geld over dat bedrag (want dus ook geen negatieve rente). Oplossing: de kosten die al betaald worden voor de betaalrekening, gewoon verhogen.

Natuurlijk is dat achterlijk, maar ik zie het wel gebeuren...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

[...]

Licht offtopic:

- Busje huren
- Terugrijden
- Verankeren

Wie heeft het over een eigen kluis?
Als er negatieve rentes komen huur ik een kluis bij de bank zelf.
Dit kost me waarschijnlijk meer als de negatieve rente maar ze kunnen wat in de kluis zit in ieder geval niet gebruiken om te speculeren/beleggen. Het is voor mij dan ook een principe kwestie dat ik het vertik om te betalen terwijl er riante salarissen en bonussen worden uitgekeerd in die wereld.

Ter info:
https://www.ing.nl/partic...l-schade/kluis_huren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:44:
Wie heeft het over een eigen kluis?
Als er negatieve rentes komen huur ik een kluis bij de bank zelf.
Tegen de tijd dat iedereen op dat idee komt zullen prijzen en beschikbaarheid van die kluizen ook wel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Dan beginnen we toch zelf een deposito ;). Klanten zat als ik hier in het topic kijk.
Ik denk idd ook dat de rente niet negatief gaat worden voor de particulier. De paketkosten bij ING zijn vorig jaar een paar cent verhoogd. Deze was al een aantal jaar hetzelfde. Nu kost het me nog geen €5 per kwartaal. Zeg dat het €10 per kwartaal wordt. Dat is een flinke stijging, €20 per jaar duurder. Ik lig daar niet wakker van, waarschijnlijk wordt het niet meer veranderd naar €5, maar de rente zal wel ooit weer stijgen. Je hebt er toch niks over te vertellen. Banken hebben ons nodig en wij de banken. En dan kun je zeggen: Nee hoor ik heb geen bank nodig. Dat kan, maar dan krijg je ook geen legaal salaris/inkomsten meer binnen. Zonder betaalrekening kan je niet in NL wonen en normaal leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Laatst online: 09:53
http://www.nu.nl/sparen/4...spaarders-aantrekken.html

Deze startup biedt een platform aan waarbij je tussen europese deposito's kan zoeken.

Interessante ontwikkeling. had al eens eerder gelezen over deze startup en dit principe, maar niet dat het ook specifiek voor NL beschikbaar zou worden.
Maar blijkbaar hebben ze nu een AFM vergunning. Tevens geven ze aan dat ze onder het depositogarantiestelsel vallen.

https://www.savedo.nl/zo-werkt/depositogarantie

Met de huidige rentes is het effect niet zo groot, maar zou mocht dat weer aantrekken zou het interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:20
Savedo valt als bemiddelaar niet onder het dgs. De banken, waaronder de Duitse bank waar je in eerste instantie een rekening opent, vanwaar de gelden worden overgeboekt naar de bank die je geselecteerd hebt, vallen onder hun lokale dgs (en daarmee dus niet het Nederlandse dgs).

Ook grappig om te zien dat ze een derde partij inschakelen om klanten in persoon te komen identificeren om hun identiteit te kunnen verifiëren, zodat de deelnemende banken kunnen voldoen aan hun lokale anti-witwaswetgeving (zoals dat ook veelal weer voortvloeit uit de Europese anti-witwasrichtlijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hoewel ik concurrentie van Savedo toejuich, zal ik er niet snel geld in stoppen. De enige aanbiedingen die ze momenteel hebben zijn in Tsjechië. Niet alleen ben je voor het depositogarantiestelsel afhankelijk van (de stabiliteit van) dat land, er is ook geen garantie dat het bedrag op 100k blijft staan en niet terug kan naar lagere garanties.
Daarbij is het helemaal niet zeker dat de EU/euro in z'n huidige vorm nog bestaat als je 10-jaar-deposito afloopt. Je zou zomaar met wisselkoersen te maken kunnen krijgen. Hoe groot de kans daarop is durf ik echt niet te zeggen, maar de kans is zeker aanwezig.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 20-04-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MoneYou zakt per 29 april van 0.9 naar 0.8 procent rente.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:05:
MoneYou zakt per 29 april van 0.9 naar 0.8 procent rente.
Ik kreeg de email ook en vond de deposito rentes ook wel opvallend:
MoneYou Sparen - 6 maanden Vast
1,00%** vaste rente (was 1,10%)

MoneYou Sparen - 1 jaar Vast
1,05%*** vaste rente (was 1,15%)

MoneYou Sparen - 2 jaar Vast
0,50%*** vaste rente (was 0,70%)

2 jaar voor 0,5%...

[ Voor 5% gewijzigd door arjants op 26-04-2016 12:59 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
arjants schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:59:
MoneYou Sparen - 1 jaar Vast
1,05%*** vaste rente (was 1,15%)

MoneYou Sparen - 2 jaar Vast
0,50%*** vaste rente (was 0,70%)
M.a.w. Zalm verwacht dat de rente over 2 jaar vrijwel 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56
Moneyou heeft al een hele poos heel lage rente op de 2 jaar vast, ze willen blijkbaar geen lange verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Vanochtend een mailtje in mijn mailbox met onderwerp "Knab Sparen: Wijziging in de rentevergoeding en voorwaarden".

Ik dacht al, nu al? Daar gaan we weer! Wat blijkt: vanaf 1 mei krijg je voor het saldo boven een miljoen euro geen rente meer. Voor diegenen die het betreft belachelijk maar helaas behoor ik niet aan die groep :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

asmi2 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:15:
[...]

Tegen de tijd dat iedereen op dat idee komt zullen prijzen en beschikbaarheid van die kluizen ook wel veranderen.
De beschikbaarheid is al tijdenlang laag, want veel banken sluiten kantoren waardoor ze alleen kluisjes bij kantoren in grotere steden hebben. Daar zijn vaak al wachtlijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GH45T schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:51:
Ik dacht al, nu al? Daar gaan we weer! Wat blijkt: vanaf 1 mei krijg je voor het saldo boven een miljoen euro geen rente meer. Voor diegenen die het betreft belachelijk maar helaas behoor ik niet aan die groep :+
De andere banken hebben dit soort voorwaarden al heel lang. Blijkbaar trokken de mensen waar het om ging naar KNAB toe. Die klanten kan je dus op deze manier buiten de deur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

GH45T schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:51:
Vanochtend een mailtje in mijn mailbox met onderwerp "Knab Sparen: Wijziging in de rentevergoeding en voorwaarden".

Schijnbaar hebben banken geen interesse meer in spaargeld. Deze extra miljoenen euro's hebben voor de bank(en) totaal geen extra waarde meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Onbekend schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:02:
[...]
Schijnbaar hebben banken geen interesse meer in spaargeld. Deze extra miljoenen euro's hebben voor de bank(en) totaal geen extra waarde meer.
Ik denk dat hoge saldo's te bewegelijk zijn. Zo zijn ze er, zo zijn ze weer weg. Kleinere saldo's hebben meer inertie wat ze voorspelbaarder maakt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
Vond ik wel een nette uitleg waarom de banken je geld niet meer "willen": https://www.knab.nl/live/...len-banken-geen-spaargeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 18:17
mgizmo schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:17:
Vond ik wel een nette uitleg waarom de banken je geld niet meer "willen": https://www.knab.nl/live/...len-banken-geen-spaargeld
Het is een leuk stukje wat een paar goede punten aanstipt waarom banken liever niet teveel spaargeld hebben op dit moment. Het is echter wel een beetje kort door de bocht en mist daardoor een zeer belangrijk punt.

Wat ze noemen is dat banken het teveel aan liquiditeit weg zetten bij de ECB en daar 0.4% rente over moeten betalen (een negatieve spaarrente dus). Wat ze echter niet zeggen is waarom de banken dit overschot aan liquiditeit niet beleggen. Deze beleggingen zouden namelijk geld op moeten leveren in plaats van geld kosten. Het probleem is nu echter dat de ECB al zoveel geld in de economie heeft gepompt dat de banken en andere grote investeerders al enorm veel geld hebben gestoken in deze rendabele beleggingen. Dit heeft geleid tot het stijgen van de prijzen van deze beleggingen, waardoor deze niet meer rendabel of te risicovol zijn voor de investeerder. Het kan daardoor dus beter zijn om liquide middelen gewoon te stallen bij de ECB en je 0.4% verlies te pakken dan een risico lopen op een groter negatief rendement bij bepaalde beleggingen.

Het zeer goedkoop beschikbaar stellen van liquide middelen door de ECB was eerst erg hard nodig omdat consumenten en het bedrijfsleven te weinig uitgaven en investeerden. Op dit moment print de ECB echter zoveel geld dat er gewoon bijna geen goede beleggingsmogelijkheden over zijn. Ze hebben de rol van de gewone spaarder meer dan overgenomen, waardoor deze nu eigenlijk uit de spaarmarkt gedrukt wordt.

Of de ECB er goed aan doet om zoveel liquide middelen beschikbaar te stellen is erg discutabel. Naar mijn mening schieten ze heel erg door en financieren ze nu geen fundamentele economische groei meer, maar zijn ze bezig met het creëren van een bubbel. Zoals ik al eerder aangaf zijn de meningen hierover verdeeld en is dit dus mijn mening en (gelukkig) geen keiharde waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asmi2 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:15:
[...]

Een kluis huren is al jaren een probleem. Bankfilialen zijn ermee gestopt, er zijn drempels opgeworpen om nieuwe klant te worden, kluisjes worden verplaatst van de enige vestiging naar de andere, etcera. Verder is de aansprakelijkheid sterk beperkt tot zo'n 25.000 euro en bewijs maar eens dat je cash erin had liggen. Dus risicovrij is het ook al niet.

Ook een kluis thuis is trouwens niet alles. Je hebt twee soorten kluizen: braakwerend en brandwerend. Beide zijn voor redelijke prijzen te krijgen, maar zodra de kluis beide functies moet hebben betaal je de hoofdprijs. Beide functies zijn toch wel handig anders ben je bij brand ook nog je cash geld kwijt bovenop de problemen die je dan al hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:10
Banken zijn niet de enige met kluisjes. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die kluisjes verhuren, waar je nog wel terecht kunt.

Maar waarom zou je je geld in een kluisje stoppen.
Ik zou dat eerder in een crowdfunding actie stoppen. Daar ligt nog wel wat rendement.
Of uitgeven.

let the past be the past.

Pagina: 1 ... 14 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling